Bensa-autojen kauppa on puolittunut vain kahdessa vuodessa

Anonyymi-ap

Autoalan tuoreet tilastot paljastavat bensiinikäyttöisten autojen ensirekisteröintien puolittuneen kahdessa vuodessa. Samaan aikaan täyssähköautojen osuus on moninkertaistunut.

Viime vuonna ensirekisteröidyistä autoista jo 38 prosenttia oli ladattavia ja lähes joka viides (18 %) täyssähköinen. Vuoteen 2020 verrattuna täyssähköautojen osuus ensirekisteröinneistä on käytännössä nelinkertaistunut.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/bensa-autojen-kauppa-on-puolittunut-vain-kahdessa-vuodessa/8612728#gs.msk1m4

77

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Sähkökäyttöisten autojen myynti rikkoi ennätyksen – tässä Euroopan top 10.

        Sähkökäyttöisten henkilöautojen rekisteröinneissä rikottiin marraskuussa ennätyksiä niin Euroopassa kuin maailmallakin.

        Sähköautojen ja ladattavien hybridien rekisteröinnit nousivat maailmanlaajuisesti uuteen ennätykseen. EV-Volumesin keräämän datan perusteella maailmassa rekisteröitiin marraskuussa 1 060 285 patteriautoa, joka oli parikymmentätuhatta enemmän kuin syyskuinen edellinen ennätys.

        https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/9f5a2468-a348-4167-990a-2da175789127


      • Anonyymi

        Vain 82 000 uutta henkilöautoa myytiin Suomessa viime vuonna . Vaikka jokainen olisi ollut sähköauto , niin menee yli 30 vuotta autokannan uusiutumiseen . Kyllä tuo teidän "sähköhypetys " on melko lapsellista vouhotusta .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain 82 000 uutta henkilöautoa myytiin Suomessa viime vuonna . Vaikka jokainen olisi ollut sähköauto , niin menee yli 30 vuotta autokannan uusiutumiseen . Kyllä tuo teidän "sähköhypetys " on melko lapsellista vouhotusta .

        Anna nyt noiden patteriautoilijoiden hetki hillua (paitsi Teslojen omistajien, heitä ei ihan hirmuisesti juuri nyt naurata). Patteriautojen myynti loppuneet tuossa 2024, kunhan tänne Euroopan peräkyläänkin saadaan vetyautojen tankkauspisteitä. Sen jälkeen tälläkin palstalla on aikas hiljaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anna nyt noiden patteriautoilijoiden hetki hillua (paitsi Teslojen omistajien, heitä ei ihan hirmuisesti juuri nyt naurata). Patteriautojen myynti loppuneet tuossa 2024, kunhan tänne Euroopan peräkyläänkin saadaan vetyautojen tankkauspisteitä. Sen jälkeen tälläkin palstalla on aikas hiljaista.

        Yksi ainoa vetytankkausasema logistiikka-asemalla Liedossa tuskin paljon vetyauton ostajia lisää. Nimittäin parhaimmassakin tapauksessa vuoden 2024 lopussa on yksi ainoa vetytankkausasema Liedossa, sillä se on ainoa suunnitteilla oleva vetyasema. Ja sekin luultavasti siirtyy vuoteen 2025.

        Keski-Euroopassa on vetytankkauspisteitä kymmeniä, mutta vetyautojen myynnit ovat silti surkeita. Mitään vetyautojen vallankumousta ei koskaan tule.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi ainoa vetytankkausasema logistiikka-asemalla Liedossa tuskin paljon vetyauton ostajia lisää. Nimittäin parhaimmassakin tapauksessa vuoden 2024 lopussa on yksi ainoa vetytankkausasema Liedossa, sillä se on ainoa suunnitteilla oleva vetyasema. Ja sekin luultavasti siirtyy vuoteen 2025.

        Keski-Euroopassa on vetytankkauspisteitä kymmeniä, mutta vetyautojen myynnit ovat silti surkeita. Mitään vetyautojen vallankumousta ei koskaan tule.

        Anteeksi, on toinenkin vetyasema suunnitteilla Lempäälään (sekin logistiikkakeskukseen), mutta se valmistuu vuonna 2025 tai myöhemmin. Ensimmäiset asemat on kuitenkin raskasta liikennettä varten.

        Ja koska kumpaakaan näistä ei ole edes aloitettu rakentamaan niin toteutuminen ei ole varmaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anteeksi, on toinenkin vetyasema suunnitteilla Lempäälään (sekin logistiikkakeskukseen), mutta se valmistuu vuonna 2025 tai myöhemmin. Ensimmäiset asemat on kuitenkin raskasta liikennettä varten.

        Ja koska kumpaakaan näistä ei ole edes aloitettu rakentamaan niin toteutuminen ei ole varmaa.

        Vuosaaren satamaankin on suunniitteilla vetyasema. Tuskin sitäkään suunnitellaan henkilöautoja ajatellen. Lukit ja trukit lienevät rekkojen lisäksi kiikarissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi ainoa vetytankkausasema logistiikka-asemalla Liedossa tuskin paljon vetyauton ostajia lisää. Nimittäin parhaimmassakin tapauksessa vuoden 2024 lopussa on yksi ainoa vetytankkausasema Liedossa, sillä se on ainoa suunnitteilla oleva vetyasema. Ja sekin luultavasti siirtyy vuoteen 2025.

        Keski-Euroopassa on vetytankkauspisteitä kymmeniä, mutta vetyautojen myynnit ovat silti surkeita. Mitään vetyautojen vallankumousta ei koskaan tule.

        Käsittääkseni suomesta puuttuu vielä yli 2 000 000 patteriauton latauspistettäkin. Kumpi sitten oli/on ensin, muna vai kana vs. vetyautot vai vetyauton tankkauspiste? Vetyautoilla on ajettu/ajetaan monessa maassa ja sielläkin tekniikka kehittyy ja sitä kautta valmistus halpenee. Nythän Suomessa uusi keskiluokan SUV vetyauton maksaa suunnilleen saman kuin lähes yhtä hyvä patteriauto eli 60 000 - 70 000Eeroa.
        Olisi kansantaloudellisesti, siis Suomen, kannalta järkevintä unohtaa patteriautot ja siirtyä suoraan vetykäyttöisiin polttokennoautoihin. Toki tämähän on vain haave Eurostoliitossa, jossa suuret autonvalmistajamaat määräävät, mitä suomi tekee.


    • Anonyymi

      Ja mikähän tuossa viestissä oli se pointti? Tottahan asiat menee tuohon suuntaan kun verotuksella ja "kasvatuksella" siihen ohjataan.
      Vähän sama kun ilmoittaisi, että kun sataa, niin maa kastuu silloin enemmän kuin ei sada.

      • Anonyymi

        Vastauksena sinulle:

        Tämän ketjun otsikon ja tekstin tarkoitus on hävittää viimeisinkin polttomoottoriaauton roju tämän maan päältä. Ja mahdollisimman nopeasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastauksena sinulle:

        Tämän ketjun otsikon ja tekstin tarkoitus on hävittää viimeisinkin polttomoottoriaauton roju tämän maan päältä. Ja mahdollisimman nopeasti.

        Saa nähdä, kummat häviää nopeammin polttomoottoriautot vai patteriautot?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saa nähdä, kummat häviää nopeammin polttomoottoriautot vai patteriautot?

        No ainakin sähköauton, ja varsinkin niiden akkujen, elinkaari on selvästikin lyhyempi kuin polttomoottoriautojen.


    • Anonyymi

      Dieseleille olisi vakavaa tarvettaa myös pitkälle tulevaisuuteen.

      #

      "Huoltovarmuus­keskus ja puolustus­ministeriö huolissaan autokannan sähköistymisestä"

      "Suomen huoltovarmuus voi kärsiä, mikäli tulevaisuuden liikennepolttoaineita ei voi varastoida luotettavasti tai esimerkiksi sopivia pakko-otettavia ajoneuvoja ei kriisin tulleen olekaan riittävästi saatavilla."

      - https://www.is.fi/autot/art-2000007853685.html

      • Anonyymi

        Ei meidän "viisikko" ole kartalla tässäkään asiassa. Toivottavasti seuraava hallitus saa tämänkin patteriautotehtaiden nostattaman patteriautokiihkon laantumaan. Kysehän koko touhussa on vain ja ainoastaan rahasta. Ei tarvitse olla ihan kauhian älykäs, joten esimerkiksi ketjun aloittajakin voi tajuta seuraavan syy yhteyden.
        Suomessa normaalisti myydään 80 000-120 000 uutta autoa vuosittain, eihän siitä kerry eurooppalaisille autitehtaille kuin vähän hilloa ja on vain muutaman päivän tuotanto. Entäs nyt kun suomalaisillekin pitäisi muutamassa vuodessa myydä 2 500 000 uutta autoa, siis uutta autoa. Autojemme keski-ikä on nyt 13,5vuitta ja nousee. Rahallinen arvo 2000-4000€ ja tilalle siis 2 500 000 keskihinnaltaan 30 000€ patteriautoa. On realistinen tavoite siis muiden kuin nykyhallituksen mielestä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei meidän "viisikko" ole kartalla tässäkään asiassa. Toivottavasti seuraava hallitus saa tämänkin patteriautotehtaiden nostattaman patteriautokiihkon laantumaan. Kysehän koko touhussa on vain ja ainoastaan rahasta. Ei tarvitse olla ihan kauhian älykäs, joten esimerkiksi ketjun aloittajakin voi tajuta seuraavan syy yhteyden.
        Suomessa normaalisti myydään 80 000-120 000 uutta autoa vuosittain, eihän siitä kerry eurooppalaisille autitehtaille kuin vähän hilloa ja on vain muutaman päivän tuotanto. Entäs nyt kun suomalaisillekin pitäisi muutamassa vuodessa myydä 2 500 000 uutta autoa, siis uutta autoa. Autojemme keski-ikä on nyt 13,5vuitta ja nousee. Rahallinen arvo 2000-4000€ ja tilalle siis 2 500 000 keskihinnaltaan 30 000€ patteriautoa. On realistinen tavoite siis muiden kuin nykyhallituksen mielestä?

        Entä sitten? Kaikki käytetyt autot on joskus ostettu uutena. Jos kaikki uudet autot olisivat sähköautoja niin joskus tulevaisuudessa kaikki käytetytkin autot ovat sähköautoja. Siihen voi mennä vaikka 20 vuotta, mutta sillä ei ole merkitystä.

        Eikä kukaan ole sanonut, että muutamassa vuodessa pitäisi myydä noin monta autoa. Tuo oli vain päästäsi keksimääsi sontaa. Tuollaista tavoitetta ei ole olemassa missään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä sitten? Kaikki käytetyt autot on joskus ostettu uutena. Jos kaikki uudet autot olisivat sähköautoja niin joskus tulevaisuudessa kaikki käytetytkin autot ovat sähköautoja. Siihen voi mennä vaikka 20 vuotta, mutta sillä ei ole merkitystä.

        Eikä kukaan ole sanonut, että muutamassa vuodessa pitäisi myydä noin monta autoa. Tuo oli vain päästäsi keksimääsi sontaa. Tuollaista tavoitetta ei ole olemassa missään.

        Lisään... On toki ajatuksena, että UUSIEN polttomoottoriautojen myynti lopetetaan vuonna 2035. Ja senkin jälkeen käytettyjä polttomoottoriautoja saa käyttää ja myydä.

        Ei ole olemassa mitään tavoitetta, että kaikki siirtyisivät muutamassa vuodessa sähköautoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä sitten? Kaikki käytetyt autot on joskus ostettu uutena. Jos kaikki uudet autot olisivat sähköautoja niin joskus tulevaisuudessa kaikki käytetytkin autot ovat sähköautoja. Siihen voi mennä vaikka 20 vuotta, mutta sillä ei ole merkitystä.

        Eikä kukaan ole sanonut, että muutamassa vuodessa pitäisi myydä noin monta autoa. Tuo oli vain päästäsi keksimääsi sontaa. Tuollaista tavoitetta ei ole olemassa missään.

        ”niin joskus tulevaisuudessa kaikki käytetytkin autot ovat sähköautoja.”
        Käytettyjen autojen halvimmissa hintaluokissa tulee vielä 50 vuotta olemaan polttomoottoriautoja. Nimittäin 20-vuotias ja 500-1000 € hintainen polttis kuljettaa köyhää tehdastyöläistä vielä ihan mukavasti, vastaavaa sähkistä ei ole eikä tule, koska tuon ikäisessä ja hintaisessa sähköautossa olisi jo akku lopussa eikä tonnin pommilla ajelevilla ole varaa laittaa tuhansia euroja akunvaihtoon. Viimeiset polttomoottoriautot pidetään ”ikuisesti” liikenteessä aivan kuten Kuubassa, koska muuten ei pienituloisilla olisi mitään keinoa liikkua itsenäisesti.
        Nettiauton halpikset-osastolle ei ilmesty sähköautoja milloinkaan, paitsi ehkä loku vanha Leaf sitten kun se ei liiku enää edes viittä kilometriä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”niin joskus tulevaisuudessa kaikki käytetytkin autot ovat sähköautoja.”
        Käytettyjen autojen halvimmissa hintaluokissa tulee vielä 50 vuotta olemaan polttomoottoriautoja. Nimittäin 20-vuotias ja 500-1000 € hintainen polttis kuljettaa köyhää tehdastyöläistä vielä ihan mukavasti, vastaavaa sähkistä ei ole eikä tule, koska tuon ikäisessä ja hintaisessa sähköautossa olisi jo akku lopussa eikä tonnin pommilla ajelevilla ole varaa laittaa tuhansia euroja akunvaihtoon. Viimeiset polttomoottoriautot pidetään ”ikuisesti” liikenteessä aivan kuten Kuubassa, koska muuten ei pienituloisilla olisi mitään keinoa liikkua itsenäisesti.
        Nettiauton halpikset-osastolle ei ilmesty sähköautoja milloinkaan, paitsi ehkä loku vanha Leaf sitten kun se ei liiku enää edes viittä kilometriä.

        Et siis huomioi yhtään bensa- ja huoltokuluja. Normaali työläinen käyttää pelkkiin bensakuluihin useita tonneja vuodessa, minkä päälle tulee vielä huolto- ja korjauskulut. Tuollaisessa 20-vuotiaassa autossa vähänkin suuremmilla ajomäärillä menee bensaan ja huoltoihin vuodessa usein yli 5000 euroa (pelkkiin auton vakuutuksiin ja käyttömaksuihin menee tonni vuodessa). Eli omistat 1000 euron auton, mutta käytät siihen silti 25000 euroa 5 vuodessa. Kummallisesti sähköautoon ei ole varaa eikä (joissain harvinaisissa tapauksissa) akun vaihtoon, mutta sitten ajan myötä käytetään moninkertainen raha bensaan.

        Ei kyse ole pelkästä ostohinnasta vaan kokonaiskuluista vuosien aikana. Ei ole ihme, että köyhät pysyvät köyhinä, kun eivät osaa laskea. Joskus vain kalliimpi tuote tulee pitkällä tähtäimellä halvemmaksi. Eikä tämä päde pelkästään autoihin vaan muihinkin tuotteisiin.

        Ja muuten, ajoin joku aika 15 vuotta vanhalla polttiksella ja siihen tuli yli 2000 euron korjaus. Ja samaan autoon tuli myös muina vuosina noin 1000 euron huoltoja. Joten vanhassa autossa tulee kalliita korjauksia myös polttomoottoriautoissa. Voi olla, että sellainen joka osaa huoltaa autoaan voi päästä halvemmalla, mutta valtaosa ei osaa huoltaa eikä monilla ole mahdollisuuksiakaan siihen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et siis huomioi yhtään bensa- ja huoltokuluja. Normaali työläinen käyttää pelkkiin bensakuluihin useita tonneja vuodessa, minkä päälle tulee vielä huolto- ja korjauskulut. Tuollaisessa 20-vuotiaassa autossa vähänkin suuremmilla ajomäärillä menee bensaan ja huoltoihin vuodessa usein yli 5000 euroa (pelkkiin auton vakuutuksiin ja käyttömaksuihin menee tonni vuodessa). Eli omistat 1000 euron auton, mutta käytät siihen silti 25000 euroa 5 vuodessa. Kummallisesti sähköautoon ei ole varaa eikä (joissain harvinaisissa tapauksissa) akun vaihtoon, mutta sitten ajan myötä käytetään moninkertainen raha bensaan.

        Ei kyse ole pelkästä ostohinnasta vaan kokonaiskuluista vuosien aikana. Ei ole ihme, että köyhät pysyvät köyhinä, kun eivät osaa laskea. Joskus vain kalliimpi tuote tulee pitkällä tähtäimellä halvemmaksi. Eikä tämä päde pelkästään autoihin vaan muihinkin tuotteisiin.

        Ja muuten, ajoin joku aika 15 vuotta vanhalla polttiksella ja siihen tuli yli 2000 euron korjaus. Ja samaan autoon tuli myös muina vuosina noin 1000 euron huoltoja. Joten vanhassa autossa tulee kalliita korjauksia myös polttomoottoriautoissa. Voi olla, että sellainen joka osaa huoltaa autoaan voi päästä halvemmalla, mutta valtaosa ei osaa huoltaa eikä monilla ole mahdollisuuksiakaan siihen.

        Korjaan... Siis tuo 2000 euron korjauslasku tuli yhdestä käynnistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”niin joskus tulevaisuudessa kaikki käytetytkin autot ovat sähköautoja.”
        Käytettyjen autojen halvimmissa hintaluokissa tulee vielä 50 vuotta olemaan polttomoottoriautoja. Nimittäin 20-vuotias ja 500-1000 € hintainen polttis kuljettaa köyhää tehdastyöläistä vielä ihan mukavasti, vastaavaa sähkistä ei ole eikä tule, koska tuon ikäisessä ja hintaisessa sähköautossa olisi jo akku lopussa eikä tonnin pommilla ajelevilla ole varaa laittaa tuhansia euroja akunvaihtoon. Viimeiset polttomoottoriautot pidetään ”ikuisesti” liikenteessä aivan kuten Kuubassa, koska muuten ei pienituloisilla olisi mitään keinoa liikkua itsenäisesti.
        Nettiauton halpikset-osastolle ei ilmesty sähköautoja milloinkaan, paitsi ehkä loku vanha Leaf sitten kun se ei liiku enää edes viittä kilometriä.

        "koska tuon ikäisessä ja hintaisessa sähköautossa olisi jo akku lopussa eikä tonnin pommilla ajelevilla ole varaa laittaa tuhansia euroja akunvaihtoon."

        Olen kuullut monia tapauksia, joissa tonnin autossa koko moottori on hajonnut. Tonnin autossa pitäisi varautua, että moottori hajoaa ja moottori maksaa saman verran kuin tuo akku. Tosin käytännössä kukaan ei tonnin autossa tee noin suurta remonttia vaan ostaa uuden auton.

        Ja sama tapahtuisi, jos olisi olemassa tonnin sähköauto (vielä ei ole, mutta tulevaisuudessa on). Ei siihen tehtäisi akkuremonttia vaan ostetaan uusi auto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä sitten? Kaikki käytetyt autot on joskus ostettu uutena. Jos kaikki uudet autot olisivat sähköautoja niin joskus tulevaisuudessa kaikki käytetytkin autot ovat sähköautoja. Siihen voi mennä vaikka 20 vuotta, mutta sillä ei ole merkitystä.

        Eikä kukaan ole sanonut, että muutamassa vuodessa pitäisi myydä noin monta autoa. Tuo oli vain päästäsi keksimääsi sontaa. Tuollaista tavoitetta ei ole olemassa missään.

        Et sitten osaa laskeakaan. Jos Suomessa on nyt 2 500 000 autoa ja "uusia" myydään 80 000 vuodessa, niin vie yli 30 vuotta, ennenkuin kaikki olisivat patterikäyttöisiä. Suomessa liikenteen päästöt pitäisi nykyisen, onneksi enää muutaman kuukauden jatkavan, hallituksen haaveissa ajaa "nollaan" 2035, ja sen saavuttaminen vaatii, heidän mukaansa juurikin patteriautoja kaikille. Nyt eletään vuotta 2023 siihen +30vuotta =2050


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et siis huomioi yhtään bensa- ja huoltokuluja. Normaali työläinen käyttää pelkkiin bensakuluihin useita tonneja vuodessa, minkä päälle tulee vielä huolto- ja korjauskulut. Tuollaisessa 20-vuotiaassa autossa vähänkin suuremmilla ajomäärillä menee bensaan ja huoltoihin vuodessa usein yli 5000 euroa (pelkkiin auton vakuutuksiin ja käyttömaksuihin menee tonni vuodessa). Eli omistat 1000 euron auton, mutta käytät siihen silti 25000 euroa 5 vuodessa. Kummallisesti sähköautoon ei ole varaa eikä (joissain harvinaisissa tapauksissa) akun vaihtoon, mutta sitten ajan myötä käytetään moninkertainen raha bensaan.

        Ei kyse ole pelkästä ostohinnasta vaan kokonaiskuluista vuosien aikana. Ei ole ihme, että köyhät pysyvät köyhinä, kun eivät osaa laskea. Joskus vain kalliimpi tuote tulee pitkällä tähtäimellä halvemmaksi. Eikä tämä päde pelkästään autoihin vaan muihinkin tuotteisiin.

        Ja muuten, ajoin joku aika 15 vuotta vanhalla polttiksella ja siihen tuli yli 2000 euron korjaus. Ja samaan autoon tuli myös muina vuosina noin 1000 euron huoltoja. Joten vanhassa autossa tulee kalliita korjauksia myös polttomoottoriautoissa. Voi olla, että sellainen joka osaa huoltaa autoaan voi päästä halvemmalla, mutta valtaosa ei osaa huoltaa eikä monilla ole mahdollisuuksiakaan siihen.

        Miksi ostit silloin Skodan, noista kovista huolto ja korjauskuluista saat syyttää itseäsi. Oletko lisäksi sitä mieltä, ettei patteriautoihin tarvita vakuutuksia? Etkä laskenut mukaan patteriauton korjaus ja huolto kuluja yhdessä erittäin nopean arvon alenemisen kanssa. Laskelmista saadaan aina halutunlaisia. Patteriautojen hinnat vaan sukeltaa niin hurjaa vauhtia, kuten Tesla juuri näytti. Lisäksi akkutekniikka kehittyy, josta syystä vuoden vanhaa ei enää kukaan osta, kun uudella pääsee taas 100km pidemmälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "koska tuon ikäisessä ja hintaisessa sähköautossa olisi jo akku lopussa eikä tonnin pommilla ajelevilla ole varaa laittaa tuhansia euroja akunvaihtoon."

        Olen kuullut monia tapauksia, joissa tonnin autossa koko moottori on hajonnut. Tonnin autossa pitäisi varautua, että moottori hajoaa ja moottori maksaa saman verran kuin tuo akku. Tosin käytännössä kukaan ei tonnin autossa tee noin suurta remonttia vaan ostaa uuden auton.

        Ja sama tapahtuisi, jos olisi olemassa tonnin sähköauto (vielä ei ole, mutta tulevaisuudessa on). Ei siihen tehtäisi akkuremonttia vaan ostetaan uusi auto.

        ”Ja sama tapahtuisi, jos olisi olemassa tonnin sähköauto (vielä ei ole, mutta tulevaisuudessa on).”

        EIKÄ OLE. Pelkästään akuston sisältämät arvokkaat metallit ovat moninkertaisesti tuon arvoisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sitten osaa laskeakaan. Jos Suomessa on nyt 2 500 000 autoa ja "uusia" myydään 80 000 vuodessa, niin vie yli 30 vuotta, ennenkuin kaikki olisivat patterikäyttöisiä. Suomessa liikenteen päästöt pitäisi nykyisen, onneksi enää muutaman kuukauden jatkavan, hallituksen haaveissa ajaa "nollaan" 2035, ja sen saavuttaminen vaatii, heidän mukaansa juurikin patteriautoja kaikille. Nyt eletään vuotta 2023 siihen 30vuotta =2050

        Hiilineutraalius on siis tarkoitus saavuttaa vuonna 2035. Tämä EI tarkoita sitä, että kaikilla pitäisi olla sähköauto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Ja sama tapahtuisi, jos olisi olemassa tonnin sähköauto (vielä ei ole, mutta tulevaisuudessa on).”

        EIKÄ OLE. Pelkästään akuston sisältämät arvokkaat metallit ovat moninkertaisesti tuon arvoisia.

        Niin maksaa tuota enemmän polttomoottoriauton metallitkin ja silti löytyy jopa alle 500 euron polttiksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Ja sama tapahtuisi, jos olisi olemassa tonnin sähköauto (vielä ei ole, mutta tulevaisuudessa on).”

        EIKÄ OLE. Pelkästään akuston sisältämät arvokkaat metallit ovat moninkertaisesti tuon arvoisia.

        Et edelleenkään osaa ajatella tulevaisuuteen. Nämä metallit eivät tule pysymään saman hintaisina ikuisesti kuten jotkut älykääpiöt kuvittelevat. Kun sähköautojen myynti vakiintuu ja metallien tuotannon määrä saavuttaa kysynnän määrän niin metallien arvot romahtavat. Näin aina tapahtuu.

        Tällä hetkellä arvokkaat metallit eivät ole arvokkaita tulevaisuudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et siis huomioi yhtään bensa- ja huoltokuluja. Normaali työläinen käyttää pelkkiin bensakuluihin useita tonneja vuodessa, minkä päälle tulee vielä huolto- ja korjauskulut. Tuollaisessa 20-vuotiaassa autossa vähänkin suuremmilla ajomäärillä menee bensaan ja huoltoihin vuodessa usein yli 5000 euroa (pelkkiin auton vakuutuksiin ja käyttömaksuihin menee tonni vuodessa). Eli omistat 1000 euron auton, mutta käytät siihen silti 25000 euroa 5 vuodessa. Kummallisesti sähköautoon ei ole varaa eikä (joissain harvinaisissa tapauksissa) akun vaihtoon, mutta sitten ajan myötä käytetään moninkertainen raha bensaan.

        Ei kyse ole pelkästä ostohinnasta vaan kokonaiskuluista vuosien aikana. Ei ole ihme, että köyhät pysyvät köyhinä, kun eivät osaa laskea. Joskus vain kalliimpi tuote tulee pitkällä tähtäimellä halvemmaksi. Eikä tämä päde pelkästään autoihin vaan muihinkin tuotteisiin.

        Ja muuten, ajoin joku aika 15 vuotta vanhalla polttiksella ja siihen tuli yli 2000 euron korjaus. Ja samaan autoon tuli myös muina vuosina noin 1000 euron huoltoja. Joten vanhassa autossa tulee kalliita korjauksia myös polttomoottoriautoissa. Voi olla, että sellainen joka osaa huoltaa autoaan voi päästä halvemmalla, mutta valtaosa ei osaa huoltaa eikä monilla ole mahdollisuuksiakaan siihen.

        ”Kummallisesti sähköautoon ei ole varaa eikä (joissain harvinaisissa tapauksissa) akun vaihtoon, mutta sitten ajan myötä käytetään moninkertainen raha bensaan.”
        Tuo on täysin verrattavissa siihen että kummallisesti ei ole varaa siihen isoon valkotiiliseen omakotitaloon arvoalueella, mutta sitten ajan myötä käytetään moninkertainen raha neukkukuution vuokraan.
        Ei tosiaan ole ihme että köyhät pysyvät köyhinä, mutta aina se ei ole ihan pelkästään siitä kiinni ettei osaisi laskea.


    • Anonyymi

      Kaikki bensa ja diesel vatkaimet tulisi hävittää ihan lakiin perustuen. Kamalaa tärinää ja vatkausta ajaa sellaisilla. Vasta sähköauto on oikea auto muut ovat leluja.

      • Anonyymi

        ......jytinää ryskettä ja pauketta ja sankkaa mustaa savua.


      • Anonyymi

        Millä ihmeen autolla sinä oikein olet ajellut? Lada vai Polski Fiat?


      • Anonyymi

        Haluaisit siis hävittää samalla hyvin suurelta joukolta mahdollisuuden käydä esim. töissä? Ei pienipalkkaisella perusduunarilla sähköautoon varaa ole, eikä sillä Nettiauton halvimmalla Leafilla josta on jo puolet akun kuntoisuuspalkeista pudonnut ajella mitään 50km/päivä työmatkaa talvisaikaan. Ajelkoon sähköautoilla ne, joilla on niihin varaa.


      • Anonyymi

        Sähköauto voi olla ihan kiva, mutta kun ei sitä voi tuolla parkkipaikalla mitenkään ladata niin loppuu ajot lyhyeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä ihmeen autolla sinä oikein olet ajellut? Lada vai Polski Fiat?

        Kuvauksen perusteella UAZ.

        Nykyaikainen polttomoottoriauto ei juuri sen enempää metelöi kuin sähköautokaan. Itseasiassa jopa päinvastoin:
        ”Auto Motor und Sport -lehden mittausten mukaan 80 km/h vauhdissa BMW i3:n ohiajomelu oli 68 desibeliä, joka on täsmälleen sama lukema kuin BMW 116d:llä.
        Myös sisämelussa erot ovat yllättävän pieniä. 80 km/h vauhdissa sisämittauksissa i3 on vain hitusen 116d:tä hiljaisempi (61 dB vs. 63 dB). 130 km/h vauhdissa tulos oli jo kääntynyt päälaelleen ja diesel olikin hiljaisempi kuin sähköauto (68 db vs. 70 dB).”


    • Anonyymi

      Vanhuksia huijataan ostamaan diesel.

      • Anonyymi

        Ketä huijjataan ostamaan patteriauto? Hirveää probagandaa ja aivopesua hallituksen ja autotehtaiden jakamien tuki miljardien avulla. Vuoden kahden "muoti-ilmiön", sitten patteriautot onkin jo paalattu ja vetyautoilla ajella ilmaa samalla puhdistaen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketä huijjataan ostamaan patteriauto? Hirveää probagandaa ja aivopesua hallituksen ja autotehtaiden jakamien tuki miljardien avulla. Vuoden kahden "muoti-ilmiön", sitten patteriautot onkin jo paalattu ja vetyautoilla ajella ilmaa samalla puhdistaen.

        Tuota ei tule tapahtumaan edes 10 vuoden sisällä. Vuoden pari sisällä ei saada edes yhtä ainutta vetytankkausasemaa. Ja jotta vetyautot olisi käyttökelpoisia niin vetytankkausasemia pitäisi olla Suomesa minimissään 100 kappaletta (mieluiten 200) ja tätä ei 10 vuoteen tapahdu.

        Sen lisäksi vedyn tuotantoa ei ole riittävästi vielä pitkään aikaan. Nuo muutaman vuoden päästä valmistuvat vedyntuotantolaitoksetkin tekevät vetyä pääosin teräksen valmistukseen, ei autoihin.

        Lisäksi vedyn ongelmista on kerrottu täällä jo monta kertaa. Mitään halpaa vetyä ei tule vaan se pysyy aina kalliina. Samoin vetyautojen valmistaminen on paljon kalliimpaa.

        Vuonna 2030 on edelleen Suomessa kymmeniä kertoja enemmän sähköautoja kuin vetyautoja eikä sähköautoja olla paalattu. Jopa vuonna 2040 on enemmän sähköautoja kuin vetyautoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota ei tule tapahtumaan edes 10 vuoden sisällä. Vuoden pari sisällä ei saada edes yhtä ainutta vetytankkausasemaa. Ja jotta vetyautot olisi käyttökelpoisia niin vetytankkausasemia pitäisi olla Suomesa minimissään 100 kappaletta (mieluiten 200) ja tätä ei 10 vuoteen tapahdu.

        Sen lisäksi vedyn tuotantoa ei ole riittävästi vielä pitkään aikaan. Nuo muutaman vuoden päästä valmistuvat vedyntuotantolaitoksetkin tekevät vetyä pääosin teräksen valmistukseen, ei autoihin.

        Lisäksi vedyn ongelmista on kerrottu täällä jo monta kertaa. Mitään halpaa vetyä ei tule vaan se pysyy aina kalliina. Samoin vetyautojen valmistaminen on paljon kalliimpaa.

        Vuonna 2030 on edelleen Suomessa kymmeniä kertoja enemmän sähköautoja kuin vetyautoja eikä sähköautoja olla paalattu. Jopa vuonna 2040 on enemmän sähköautoja kuin vetyautoja.

        Lisään... Ja vetyautojen tankkausinfran rakentaminen maksaisi useita miljardeja. On harhaa kuvitella tuon olevan halpaa. Yksi ainoa vetytankkausasema maksaa monta miljoonaa ja näitä siis tarvittaisiin satoja. Minkä lisäksi tarvitaan vedyn tuotantolaitokset, erityiskuljetukset (normaali tankkiauto ei vetyä pysty kuljettamaan) tai putkistot pitkin Suomea.

        Mitään halpaa ja helppoa touhua vety ei ole vaan paljon kalliimpaa kuin sähkön lataaminen verkosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota ei tule tapahtumaan edes 10 vuoden sisällä. Vuoden pari sisällä ei saada edes yhtä ainutta vetytankkausasemaa. Ja jotta vetyautot olisi käyttökelpoisia niin vetytankkausasemia pitäisi olla Suomesa minimissään 100 kappaletta (mieluiten 200) ja tätä ei 10 vuoteen tapahdu.

        Sen lisäksi vedyn tuotantoa ei ole riittävästi vielä pitkään aikaan. Nuo muutaman vuoden päästä valmistuvat vedyntuotantolaitoksetkin tekevät vetyä pääosin teräksen valmistukseen, ei autoihin.

        Lisäksi vedyn ongelmista on kerrottu täällä jo monta kertaa. Mitään halpaa vetyä ei tule vaan se pysyy aina kalliina. Samoin vetyautojen valmistaminen on paljon kalliimpaa.

        Vuonna 2030 on edelleen Suomessa kymmeniä kertoja enemmän sähköautoja kuin vetyautoja eikä sähköautoja olla paalattu. Jopa vuonna 2040 on enemmän sähköautoja kuin vetyautoja.

        Ja lähimmän 10 vuoden aikana ei myöskään Suomen 2,7 miljoonaa polttomoottoriautoa muutu sähköautoiksi, ei edes puolet niistä. Jotta niin tapahtuisi, pitäisi tapahtua melko ihmeellisiä asioita. Käytettyjä edullisia sähköautoja pitäisi jostain ilmestyä paljon lisää, ja vieläpä sellaisia joiden akut on kunnossa. Nyt ainakaan sellaisia ei ikäluokassa 10+ oikein tahdo löytyä. Uusiakaan ns. kansanmallin sähköautoja ei tuoda Suomeen, vaikka sellaisia maailmalla valmistetaankin. Huhut sellaisten tulosta myyntiin tännekin ovat aina kerta toisensa jälkeen osoittautuneet perättömiksi, kuten nyt esim. Dacia Springin tapaus.
        Tai sitten pienituloisten pitäisi yhtäkkiä muuttua varakkaiksi että voisivat ostaa vaikka Teslan, mutta kun tuollaistakaan taikuutta ei tosielämässä tapahdu.
        Eiköhän polttomoottoriautot pysy keskuudessamme vielä pitkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja lähimmän 10 vuoden aikana ei myöskään Suomen 2,7 miljoonaa polttomoottoriautoa muutu sähköautoiksi, ei edes puolet niistä. Jotta niin tapahtuisi, pitäisi tapahtua melko ihmeellisiä asioita. Käytettyjä edullisia sähköautoja pitäisi jostain ilmestyä paljon lisää, ja vieläpä sellaisia joiden akut on kunnossa. Nyt ainakaan sellaisia ei ikäluokassa 10 oikein tahdo löytyä. Uusiakaan ns. kansanmallin sähköautoja ei tuoda Suomeen, vaikka sellaisia maailmalla valmistetaankin. Huhut sellaisten tulosta myyntiin tännekin ovat aina kerta toisensa jälkeen osoittautuneet perättömiksi, kuten nyt esim. Dacia Springin tapaus.
        Tai sitten pienituloisten pitäisi yhtäkkiä muuttua varakkaiksi että voisivat ostaa vaikka Teslan, mutta kun tuollaistakaan taikuutta ei tosielämässä tapahdu.
        Eiköhän polttomoottoriautot pysy keskuudessamme vielä pitkään.

        Ja kukaan ei ole väittänytkään, että koko autokanta muuttuisi alle 10 vuodessa sähköautoiksi. On yksi hailee tapahtuuko tuo 10 vuodessa tai 20 vuodessa tai vielä pidemmässä ajassa.

        "Tai sitten pienituloisten pitäisi yhtäkkiä muuttua varakkaiksi että voisivat ostaa vaikka Teslan, mutta kun tuollaistakaan taikuutta ei tosielämässä tapahdu.
        Eiköhän polttomoottoriautot pysy keskuudessamme vielä pitkään."

        On paljon muitakin sähköautoja kuin Tesla. Mutta ehkä kateelliselle rääkyjälle ainoastaan Tesla kelpaa. Myynnissä on kymmenittäin eri sähköautomalleja ja paljon halvempiakin kuin Tesla.

        Edelleenkin, ei kukaan ole väittänyt, että polttomoottoriautot katoaisi nopeasti. Mutta tämä tulee silti tapahtumaan ainakin 30 vuoden sisällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota ei tule tapahtumaan edes 10 vuoden sisällä. Vuoden pari sisällä ei saada edes yhtä ainutta vetytankkausasemaa. Ja jotta vetyautot olisi käyttökelpoisia niin vetytankkausasemia pitäisi olla Suomesa minimissään 100 kappaletta (mieluiten 200) ja tätä ei 10 vuoteen tapahdu.

        Sen lisäksi vedyn tuotantoa ei ole riittävästi vielä pitkään aikaan. Nuo muutaman vuoden päästä valmistuvat vedyntuotantolaitoksetkin tekevät vetyä pääosin teräksen valmistukseen, ei autoihin.

        Lisäksi vedyn ongelmista on kerrottu täällä jo monta kertaa. Mitään halpaa vetyä ei tule vaan se pysyy aina kalliina. Samoin vetyautojen valmistaminen on paljon kalliimpaa.

        Vuonna 2030 on edelleen Suomessa kymmeniä kertoja enemmän sähköautoja kuin vetyautoja eikä sähköautoja olla paalattu. Jopa vuonna 2040 on enemmän sähköautoja kuin vetyautoja.

        Kuten tuolla jo kirjoitettiin. Ok, meiltä puuttuu vedyn tankkauspaikkoja, mutta niin puuttuu myös yli 4 000 000 patteriauton latauspistettäkin. Miksi 4miljoonaa, ihmettelet varmaan? Jokaisen patteriauton "kotiin" 1paikka, kaikkiin uusiin taloihin auto paikoille valmiiksi 1paikka, maanteille 50km välein mielettömän kalliita "pikalataus paikkoja", joihin saa sitten jonotella, kun sielläpäin liikkuu. Eli lataus paikkoja pitää on paljon enemmän kuin patteriautoja, jotta niillä liikkuminen olisi hmmm. mahdollista.

        Vedyn tuotantoa on helppo lisätä ja sitä varmasti lisätään, jos ja kun kysyntää tulee. Mm. Tampereella jätteenpolttolaitos alkaa valmistamaan vetyä, kait siksi koska se on helppoa ja halpaa.

        Nuo sinun "ennustukset" patteriautojen määristä voidaan jättää ihan omaan arvoonsa, niillehän ei ole mitään faktaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään... Ja vetyautojen tankkausinfran rakentaminen maksaisi useita miljardeja. On harhaa kuvitella tuon olevan halpaa. Yksi ainoa vetytankkausasema maksaa monta miljoonaa ja näitä siis tarvittaisiin satoja. Minkä lisäksi tarvitaan vedyn tuotantolaitokset, erityiskuljetukset (normaali tankkiauto ei vetyä pysty kuljettamaan) tai putkistot pitkin Suomea.

        Mitään halpaa ja helppoa touhua vety ei ole vaan paljon kalliimpaa kuin sähkön lataaminen verkosta.

        Patteriautojen 500-30 000€ maksavia latauspaikkoja tarvitaan Suomeen ainakin 4 000 000kpl. Tuosta voidaan laskea kanssa kustannukset lähemmäs 20Miljardia Euroa. Tuollainen "halvin" hidaslatausasema maksaa vähintään 500€ ja 20kW ns. "pikalatausasema" sellaiset 30 000€, jos lähistöllä sattuu olemaan "valtakunnan sähköverkko", josta kaapelointi saadaan muutaman metrin kaapeleilla. Jos kaapelointimatka pitenee, nousee hinta tuhansilla/m.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja lähimmän 10 vuoden aikana ei myöskään Suomen 2,7 miljoonaa polttomoottoriautoa muutu sähköautoiksi, ei edes puolet niistä. Jotta niin tapahtuisi, pitäisi tapahtua melko ihmeellisiä asioita. Käytettyjä edullisia sähköautoja pitäisi jostain ilmestyä paljon lisää, ja vieläpä sellaisia joiden akut on kunnossa. Nyt ainakaan sellaisia ei ikäluokassa 10 oikein tahdo löytyä. Uusiakaan ns. kansanmallin sähköautoja ei tuoda Suomeen, vaikka sellaisia maailmalla valmistetaankin. Huhut sellaisten tulosta myyntiin tännekin ovat aina kerta toisensa jälkeen osoittautuneet perättömiksi, kuten nyt esim. Dacia Springin tapaus.
        Tai sitten pienituloisten pitäisi yhtäkkiä muuttua varakkaiksi että voisivat ostaa vaikka Teslan, mutta kun tuollaistakaan taikuutta ei tosielämässä tapahdu.
        Eiköhän polttomoottoriautot pysy keskuudessamme vielä pitkään.

        Äläs nyt heitä vielä kirvestä kaivoon, kyllähän nykyhallitus rahaa on jakanut muillekin valtioille Miljardi kaupalla, kait Suomeenkin jokunen voisi jäädä, ehkä. Silloin toive kaikille sähköautot 2030 voisi toteutua.


    • Anonyymi

      Ei myö nyt ostella mittää, ollaan vaan kuin Ellun kanat!😽😽

    • Anonyymi

      Otsikostasi on "unohtunut" maininta UUSIEN polttomoottoriautojen myynti on laskenut. Se lienee ihan järkevääkin, koska ääliö päättäjiemme "kunnianhimoinen ilmastotavoite" on johtanut siihen, ettei SUOMESSA enää uusia uskalla/kannata ostaa, ellei satu olemaan paljon sitä, mitä köyhä kansa rahaksi kutsuu. Vähän käytettyjä POLTTOMOOTTORIAUTOJA sen sijaan myydään ihan ennätystahtiin. Suomalaisten autojen keski-ikä vain nousee, kaikkitietävän hallituksemme hurjista ponnisteluista hmmm johtuen.
      Kuinka monta miljardia suomalaisten autoilijoiden rahoja oltaisiinkaan säästetty myymällä bio-polttoainetta edes siedettävällä hinnalla ja siten päästy viikossa 2005 tasoon autoilun päästöissä. Mutta ei, me olemme suomalaisia ja "viisikko" hoiti homman.

      • Anonyymi

        Jos uusia polttomoottoriautoja ei osteta niin käytettyjä polttomoottoriautoja ei tule lisää myöskään. Ei nuo käytetyt autot tyhjästä ilmesty. Jos uusia polttomoottoriautoja ei osteta niin käytettyjen polttomoottoriautojen määrä hiljalleen vähenee kun niitä vanhemmasta päästä romutetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos uusia polttomoottoriautoja ei osteta niin käytettyjä polttomoottoriautoja ei tule lisää myöskään. Ei nuo käytetyt autot tyhjästä ilmesty. Jos uusia polttomoottoriautoja ei osteta niin käytettyjen polttomoottoriautojen määrä hiljalleen vähenee kun niitä vanhemmasta päästä romutetaan.

        Jos uusia polttomoottoriautoja ei osteta, niin se tarkoittaa että autokanta vanhenee. Käytetyt pidetään liikenteessä entistäkin pidempään. 20 vuotta vanha polttis voi palvella omistajaansa siinä kuin uutena. Samanikäinen sähkis tavallisesti ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos uusia polttomoottoriautoja ei osteta niin käytettyjä polttomoottoriautoja ei tule lisää myöskään. Ei nuo käytetyt autot tyhjästä ilmesty. Jos uusia polttomoottoriautoja ei osteta niin käytettyjen polttomoottoriautojen määrä hiljalleen vähenee kun niitä vanhemmasta päästä romutetaan.

        Et sitten ole sattunut kuulemaan, että noita käytettyjä tuodaan ULKOMAILTA. Suomeen tarvitaan "vain" 100 000 autoa vuodessa ja sellainen määrä löytyy helposti euroopan sajoen miljoonien autojen joukosta.


      • Anonyymi

        Juurikin näin, viime vuonna käytettyjen autojen kaupassa noin 550 000 polttomoottoriautoa vaihtoi omistajaa. Kauppa siis todellisuudessa käy kuin siimaa.


    • Anonyymi

      Uusi Suomi kirjoittaa myös polttomoottoriautojen romahduksesta.

      • Anonyymi

        Lue Trafin tilastoja.


      • Anonyymi

        Uusi Suomi on näköjään "satukirja" joka provosoivilla lööpeillään haluaa lukijoita sivuilleen.
        Onneksi tuolta Trafin sivuilta löytyy faktatietoa.

        Suomessa autojen keski-ikä nousee edelleen ja patteriautojen aika alkaa olla ohitse. Ne jotka asuvat omakotitaloissa ja pystyvät latauspaikan rakentamaan, ovat sen kohta tehneet ja patteriauton hankkineet. Muillehan (kerrostaloasujille, joita enemmistö Suomessa ja maailman suurkaupungeissa on) patteriautot eivät sovellu ollenkaan.

        Kuten joku kirjoitti:Patteriautoilla on takana loistava tulevaisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uusi Suomi on näköjään "satukirja" joka provosoivilla lööpeillään haluaa lukijoita sivuilleen.
        Onneksi tuolta Trafin sivuilta löytyy faktatietoa.

        Suomessa autojen keski-ikä nousee edelleen ja patteriautojen aika alkaa olla ohitse. Ne jotka asuvat omakotitaloissa ja pystyvät latauspaikan rakentamaan, ovat sen kohta tehneet ja patteriauton hankkineet. Muillehan (kerrostaloasujille, joita enemmistö Suomessa ja maailman suurkaupungeissa on) patteriautot eivät sovellu ollenkaan.

        Kuten joku kirjoitti:Patteriautoilla on takana loistava tulevaisuus.

        Suomalaisista puolet asuu omakotitaloissa ja omakotitaloissa asuvilla on enemmän autoja ylipäätään. Pienemmillä paikkakunnilla valtaosa asuu omakotitaloissa. Ja vain muutama prosentti ok-taloissa asuvista on hankkinut sähköauton ja latauspaikan. Joten taatusti sähköautoja tullaan vielä paljon ostamaan.

        Kerrostaloissa asuvat eivät usein edes omista autoa. Esimerkiksi Helsingissä yli puolet kotitalouksista on autottomia. Autottomalle ei näillä asioilla ole väliä. Muualla Suomessa sen sijaan valtaosa kotitalouksista omistaa auton.

        Ja muuten, uudemmissa kerrostaloissakin on nykyään järjestään latauspaikat ja vanhempiinkin niitä tehdään remontin yhteydessä. Netissäkin on jo tuhansia kerrostaloasuntojen ilmoituksia, joiden myynti-ilmoituksessa on sähköauton latauspaikka mainittu. Itsekin tiedän kerrostaloja, joilla on latauspaikkoja. Valtio tukee sähköautojen latauspaikkoja taloyhtiöihin ja kaikki tuet ovat menneet, joten niitä todellakin rakennetaan koko ajan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalaisista puolet asuu omakotitaloissa ja omakotitaloissa asuvilla on enemmän autoja ylipäätään. Pienemmillä paikkakunnilla valtaosa asuu omakotitaloissa. Ja vain muutama prosentti ok-taloissa asuvista on hankkinut sähköauton ja latauspaikan. Joten taatusti sähköautoja tullaan vielä paljon ostamaan.

        Kerrostaloissa asuvat eivät usein edes omista autoa. Esimerkiksi Helsingissä yli puolet kotitalouksista on autottomia. Autottomalle ei näillä asioilla ole väliä. Muualla Suomessa sen sijaan valtaosa kotitalouksista omistaa auton.

        Ja muuten, uudemmissa kerrostaloissakin on nykyään järjestään latauspaikat ja vanhempiinkin niitä tehdään remontin yhteydessä. Netissäkin on jo tuhansia kerrostaloasuntojen ilmoituksia, joiden myynti-ilmoituksessa on sähköauton latauspaikka mainittu. Itsekin tiedän kerrostaloja, joilla on latauspaikkoja. Valtio tukee sähköautojen latauspaikkoja taloyhtiöihin ja kaikki tuet ovat menneet, joten niitä todellakin rakennetaan koko ajan.

        Lisään... Esimerkiksi Helsingissä on noin 12% Suomen väestöstä, mutta vain 8-9% autoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalaisista puolet asuu omakotitaloissa ja omakotitaloissa asuvilla on enemmän autoja ylipäätään. Pienemmillä paikkakunnilla valtaosa asuu omakotitaloissa. Ja vain muutama prosentti ok-taloissa asuvista on hankkinut sähköauton ja latauspaikan. Joten taatusti sähköautoja tullaan vielä paljon ostamaan.

        Kerrostaloissa asuvat eivät usein edes omista autoa. Esimerkiksi Helsingissä yli puolet kotitalouksista on autottomia. Autottomalle ei näillä asioilla ole väliä. Muualla Suomessa sen sijaan valtaosa kotitalouksista omistaa auton.

        Ja muuten, uudemmissa kerrostaloissakin on nykyään järjestään latauspaikat ja vanhempiinkin niitä tehdään remontin yhteydessä. Netissäkin on jo tuhansia kerrostaloasuntojen ilmoituksia, joiden myynti-ilmoituksessa on sähköauton latauspaikka mainittu. Itsekin tiedän kerrostaloja, joilla on latauspaikkoja. Valtio tukee sähköautojen latauspaikkoja taloyhtiöihin ja kaikki tuet ovat menneet, joten niitä todellakin rakennetaan koko ajan.

        Kas kun otit juurikin Helsingin esimerkki kaupungiksi. Suurin syy siihen, miksi ihmisillä siellä ei ole autoja on se sama, mikä monessa muussa suuressakin Euroopan kaupungissa. EI OLE PARKKIPAIKKOJA. Viherpipertäjät kun ovat "vallassa", rakennetaan kerrostaloja sekä monitoimiareenoita, joissa ei ole parkkipaikkoja. Sitten odotellaan ja ihmetellään kun asuntoja ei saada myytyä.
        Olen lukenut joskus jutun taloyhtiöstä, jossa asuu ilmeisesti, wanhuksia, jotka olivat aivopestävissä. Taloyhtiön parkkipaikalle laitettiin muutamalla sadallatuhannella lataus paikat, vaikka taloyhtiössä ei ole yhtään sähköautoa.
        Meillä taloyhtiössä ollaan viisaampia, siellä on 120autoa ja kahdelle (2) paikkaa on muutettu ns. hidaslatauspaikaksi noin 500€ hinnalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kas kun otit juurikin Helsingin esimerkki kaupungiksi. Suurin syy siihen, miksi ihmisillä siellä ei ole autoja on se sama, mikä monessa muussa suuressakin Euroopan kaupungissa. EI OLE PARKKIPAIKKOJA. Viherpipertäjät kun ovat "vallassa", rakennetaan kerrostaloja sekä monitoimiareenoita, joissa ei ole parkkipaikkoja. Sitten odotellaan ja ihmetellään kun asuntoja ei saada myytyä.
        Olen lukenut joskus jutun taloyhtiöstä, jossa asuu ilmeisesti, wanhuksia, jotka olivat aivopestävissä. Taloyhtiön parkkipaikalle laitettiin muutamalla sadallatuhannella lataus paikat, vaikka taloyhtiössä ei ole yhtään sähköautoa.
        Meillä taloyhtiössä ollaan viisaampia, siellä on 120autoa ja kahdelle (2) paikkaa on muutettu ns. hidaslatauspaikaksi noin 500€ hinnalla.

        Höpö höpö... Suurella osalla ei siellä ole autoa, koska he eivät tarvitse autoa. Kaupungin keskustassa auto on pelkkä turhake. Itse tunnen monia autottomia ja yhdelläkään ei syynä ole parkkipaikkojen puute. Ei yhdelläkään.

        Itsellä on ollut auto kaupungissa, mutta olen ollut välillä 3-4 viikkoa ajamatta autolla metriäkään. Töihin menen kävellen ja kaikki palvelutkin ovat kävelymatkan päässä. Tai sitten ainakin niihin on helppo mennä julkisilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö... Suurella osalla ei siellä ole autoa, koska he eivät tarvitse autoa. Kaupungin keskustassa auto on pelkkä turhake. Itse tunnen monia autottomia ja yhdelläkään ei syynä ole parkkipaikkojen puute. Ei yhdelläkään.

        Itsellä on ollut auto kaupungissa, mutta olen ollut välillä 3-4 viikkoa ajamatta autolla metriäkään. Töihin menen kävellen ja kaikki palvelutkin ovat kävelymatkan päässä. Tai sitten ainakin niihin on helppo mennä julkisilla.

        Lisään... Ja nämä tuntemani autottomat ovat vielä hyvätuloisia ja ostaneet asunnon Helsingistä. Heillä on siis ollut varaa ostaa kallis asunto, mutta eivät ole pitäneet autoa tarpeellisena.


    • Anonyymi

      Toyotan pojilla on kylmä rinki siellä katsoa tätä kehitystä. Latauskelvottomien myynti hiipuu jyrkemmin vuosi vuodelta ja Toyotalla ei ole oikeastaan mitään malleja tarjottavana tuohon ainoaan nousevaan segmenttiin.

      BZ:sta piti tulla sateentekijä mutta se on kärsinyt ajokielloista ja nyt kun se vihdoin saatiin liikennekelpoiseksi niin sen latausominaisuudet ovat osoittautuneet täysin kivikautisiksi.

      https://tieto.traficom.fi/fi/tilastot/ensirekisteroityjen-ajoneuvojen-kayttovoimatilastot

    • Anonyymi

      Valhe -> emävalhe -> autoalan tilasto. Bensa autoja oli kaikista 2022 rekisteröidyistä 3/4 eli 75%, kun mukaan lasketaan myös 100% bensalla ajavat hybridit ja yli 50% bensalla ajavat plugarit!

      • Anonyymi

        Eivät ihmiset osta enää uusia polttomoottoriautoja vaan tuovat enenevässä määrin vähän ajettuja euroopasta. Toivottavasti, nyt kun hallitus kohta vaihtuu ja saadaan vihreiden ajama "kunnianhimoinen ilmastitavoite" kuopattua, autokauppa alkaa taas vilkastumaan. Otetaan käyttöön bio-polttoaineet ja päästään muutamassa viikossa 2005 päästötavoitteeseen. Ja vielä tuhlaamatta 60miljardia suomalaisten autoilijoiden rahaa patteriautoilu alttarille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivät ihmiset osta enää uusia polttomoottoriautoja vaan tuovat enenevässä määrin vähän ajettuja euroopasta. Toivottavasti, nyt kun hallitus kohta vaihtuu ja saadaan vihreiden ajama "kunnianhimoinen ilmastitavoite" kuopattua, autokauppa alkaa taas vilkastumaan. Otetaan käyttöön bio-polttoaineet ja päästään muutamassa viikossa 2005 päästötavoitteeseen. Ja vielä tuhlaamatta 60miljardia suomalaisten autoilijoiden rahaa patteriautoilu alttarille.

        Tosin monet käytettynä tuoduista autoistakin on sähköautoja. Koko viime vuonna käytettynä maahantuoduista oli täyssähköautoja 21% ja plugareita 31%. Eli niissä oli suhteellisesti jopa enemmän sähköautoja kuin uusissa autoissa.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivät ihmiset osta enää uusia polttomoottoriautoja vaan tuovat enenevässä määrin vähän ajettuja euroopasta. Toivottavasti, nyt kun hallitus kohta vaihtuu ja saadaan vihreiden ajama "kunnianhimoinen ilmastitavoite" kuopattua, autokauppa alkaa taas vilkastumaan. Otetaan käyttöön bio-polttoaineet ja päästään muutamassa viikossa 2005 päästötavoitteeseen. Ja vielä tuhlaamatta 60miljardia suomalaisten autoilijoiden rahaa patteriautoilu alttarille.

        Bio-polttoaineita ei kyetä valmistamaan riittävää määrää edes muutamassa vuodessa, vaikka tuollainen päätös tehtäisiin. Lisäksi ruokajätettä ja muuta materiaalia bio-polttoaineita varten ei ole riittävästi. Jos vaikka joku kotitalous tuottaa kilon biojätettä niin siitä saa korkeintaan satoja grammoja biopolttoainetta.

        Pitäisi muuttaa pellot tekemään suoraan bio-polttoainetta eikä yhtään ruokaa tai metsää pitäisi kaataa enemmän. Muualla maailmassa biopolttoaineisiin siirtyminen olisi mahdotonta suuressa määrin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivät ihmiset osta enää uusia polttomoottoriautoja vaan tuovat enenevässä määrin vähän ajettuja euroopasta. Toivottavasti, nyt kun hallitus kohta vaihtuu ja saadaan vihreiden ajama "kunnianhimoinen ilmastitavoite" kuopattua, autokauppa alkaa taas vilkastumaan. Otetaan käyttöön bio-polttoaineet ja päästään muutamassa viikossa 2005 päästötavoitteeseen. Ja vielä tuhlaamatta 60miljardia suomalaisten autoilijoiden rahaa patteriautoilu alttarille.

        Ilmastotavoitetta ei tulla kuoppaamaan, tämä on varmaa. Kokoomus on aivan yhtä paljon ilmastotavoitteiden kannalla. Ainoa suurempi puolue joka ilmastotavoitteita vastustaa on persut eivätkä heidän kansanedustajien määrä riitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bio-polttoaineita ei kyetä valmistamaan riittävää määrää edes muutamassa vuodessa, vaikka tuollainen päätös tehtäisiin. Lisäksi ruokajätettä ja muuta materiaalia bio-polttoaineita varten ei ole riittävästi. Jos vaikka joku kotitalous tuottaa kilon biojätettä niin siitä saa korkeintaan satoja grammoja biopolttoainetta.

        Pitäisi muuttaa pellot tekemään suoraan bio-polttoainetta eikä yhtään ruokaa tai metsää pitäisi kaataa enemmän. Muualla maailmassa biopolttoaineisiin siirtyminen olisi mahdotonta suuressa määrin.

        "Bio-polttoaineita ei kyetä valmistamaan riittävää määrää edes muutamassa vuodessa, vaikka tuollainen päätös tehtäisiin. "

        Riittävää määrää mihin?
        Jokainen litra biodieseliä ja jokainen kilo biokaasua on pois fossiilisten kulutuksesta. Ja se on hyvä asia meille kaikille ja vatsinkin meidän lapsille.
        Siitä ei kai ole kahta sanaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmastotavoitetta ei tulla kuoppaamaan, tämä on varmaa. Kokoomus on aivan yhtä paljon ilmastotavoitteiden kannalla. Ainoa suurempi puolue joka ilmastotavoitteita vastustaa on persut eivätkä heidän kansanedustajien määrä riitä.

        Suomen kunnianhimoinen ilmastotavoite ei maailmaa pelasta se vain kurjistaa suomalaisia. Vetyautot tekevät tuloaan,niitä on jo muutamia miljoonia liikenteessä, Suomessa vain jarrutellaan niiden tuontia, jotta saadaan ensin rahat patteriautoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmastotavoitetta ei tulla kuoppaamaan, tämä on varmaa. Kokoomus on aivan yhtä paljon ilmastotavoitteiden kannalla. Ainoa suurempi puolue joka ilmastotavoitteita vastustaa on persut eivätkä heidän kansanedustajien määrä riitä.

        Onneksi vaalit ovat kohta tulossa ja kansa alkaa Suomessakin jo pikkuhiljaa tajuta, millaiseen kuseen tämä "vihreä siirtymä" on suomalaiset ajanut. Muut Euroopan maat ja suurimmat saastuttajat seuraavat sitten joskus 2050-2060


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi vaalit ovat kohta tulossa ja kansa alkaa Suomessakin jo pikkuhiljaa tajuta, millaiseen kuseen tämä "vihreä siirtymä" on suomalaiset ajanut. Muut Euroopan maat ja suurimmat saastuttajat seuraavat sitten joskus 2050-2060

        Se olisi suomen kansan pelastus kun ei noita vähemmistö viherkäisiä ja vasureita otettaisi enää seuraavaan hallitukseen säätämään ja holhoamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmastotavoitetta ei tulla kuoppaamaan, tämä on varmaa. Kokoomus on aivan yhtä paljon ilmastotavoitteiden kannalla. Ainoa suurempi puolue joka ilmastotavoitteita vastustaa on persut eivätkä heidän kansanedustajien määrä riitä.

        ”Kokoomus on aivan yhtä paljon ilmastotavoitteiden kannalla.”
        Voi hyvinkin olla. Heillä on varmasti todella isoja bisneksiä sähköautomarkkinoihin ja ”kestävään liikenteeseen” liittyen.


    • Anonyymi

      Sähköauton ainoa vika on että on että niitä ei pihassa korjata perustyökaluilla. Otselläni on uutena lähes uutena ostettu 20 vuotias auto jonka olen aina korjannut ja huoltanut itse. Mielestäni se on autoilussa tärkeää että itse osaa nämä hommat. Sitten kun työkalut ei pysy kädessä, ostan patteriauton.

      • Anonyymi

        Mitä siitä sähköautosta haluaisit korjata?

        Ihan sama tekniikka niissä sähköautoissa on muuten kuin voimalinjassa.
        Yhtälailla siis pyöränlaakerit, jarrut, lukot, lasinnostimet ym. kuluu ja hajoaa ja ne voikyllä kotona vaihtaa itse sen tuntee omaksi tavaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä siitä sähköautosta haluaisit korjata?

        Ihan sama tekniikka niissä sähköautoissa on muuten kuin voimalinjassa.
        Yhtälailla siis pyöränlaakerit, jarrut, lukot, lasinnostimet ym. kuluu ja hajoaa ja ne voikyllä kotona vaihtaa itse sen tuntee omaksi tavaksi.

        Oiskohan sillä sähkömoottorilla jo saatu volsun öljynsyönti kuriin? Fiksu ei ryntää ensimmäisten joukossa ostamaan mitään lastentaudeista kärsiviä esisarjan autoa eikä vielä seuraavaakaan jos kyseessä joku konsernimerkki. Fiksuimmat odottelee ja katsoo millainen paletti Toyotalla on tarjolla vuosien päästä kun infra on valmis ja range riittävän pitkä. Sitä odotellessä nautitaan täyshybridillä huolelettomasta ajosta ja minimaalisesta kulutuksesta ja saattaapi olla että seuraavakin auto on vielä täyshybridi. Tosi huolettomalta ja luotettavalta ainakin tuntuu .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä siitä sähköautosta haluaisit korjata?

        Ihan sama tekniikka niissä sähköautoissa on muuten kuin voimalinjassa.
        Yhtälailla siis pyöränlaakerit, jarrut, lukot, lasinnostimet ym. kuluu ja hajoaa ja ne voikyllä kotona vaihtaa itse sen tuntee omaksi tavaksi.

        ”Ihan sama tekniikka niissä sähköautoissa on muuten kuin voimalinjassa.”
        Hehheh joo. Ja juuri sen voimalinjan korjaukset ovat niitä kalleimpia, joita EI voi itse tehdä, ja jotka aivan vääjäämättä tulevat ikääntyvässä sähköautossa vastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Ihan sama tekniikka niissä sähköautoissa on muuten kuin voimalinjassa.”
        Hehheh joo. Ja juuri sen voimalinjan korjaukset ovat niitä kalleimpia, joita EI voi itse tehdä, ja jotka aivan vääjäämättä tulevat ikääntyvässä sähköautossa vastaan.

        Kuinka paljon kuvittelet voimalinjassa olevan vikoja?
        Kuinka usein olet vetopyörästön vikoja korjannut? Ent moottorin laakereita?
        Nuo kuvaa paljolti sitä mitä sähköauton voimalinjassa pitäisi korjailla.

        Akkuongelmathan on kaikissa ainkain 8 vuotta takun alaisia ja sen jälkeen käytettyjä akkumoduleita voidaan liikkeissä vaihtaa kuten jo nyt. Ei se ol ekuin päivän homma modulin vaihto kun taas vaikka Bemarin jakopääongelmien vuoksi auto on pajalla 2-3 päivää (koko kone piti nostaa pois) ja lasku sen mukainen. Näitähän oli aikas runsaasti edellisesä diesel koneessa aina 2015 asti. Sen jälkeen vain niitä palaneita moottoreita EGR-venttiilin jäähdytyksen vikojen vuoksi (työkaverin liisarikin paloi lunastuskuntoon).


    • Anonyymi

      Vuoden päästä polttomottoriautojen myyntiosuus on aika mitätäön.

      • Anonyymi

        2023 polttomoottoriautoja myydään enää noin 75% kaikista uusista autoista. Niissä hybrideissäkin kun on polttomoottori! Loput 25% on sitten (täys)sähköautoja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5248
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3407
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1542
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      186
      1410
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    Aihe