Miten jaksaa elämää

Anonyymi-ap

Kun ei ole mitään tavotteita eikä odotettavaa?

28

124

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No vaikkapa päivä kerrallaan. Jokaisena elettynä päivänä elämä voi yllättää.

      Ja toki voisit miettiä, mikä sinua inspiroi tai edes hiukan kiinnostaa, tutkia voisitko niiden osalta keksiä elämääsi sisältöä ja tavoitteita.

    • Anonyymi

      Ei jaksa elämää. Loppu tulee ihan pian.

      • Se on yksi vaihtoehto, mutta aina on myös muita vaihtoehtoja, ihan aina.


      • Mikä sinusta tuntuu nyt kurjimmalta?


    • Masennus ei ole koskaan oma vika.

      Jaksamiseen voi ja kannattaa hakea neuvoa ammattilaisilta. Tällainen keskustelupalsta ei ole ihan paras apu elämänilon palauttamiseen.

    • Anonyymi

      Millaisista asioista pidät? Mitkä asiat tuottavat sinulle iloa?

    • Anonyymi

      Tavoitteeni on, että voin olla rennosti, ja nauttia normaalin elämän pikku asioista,
      esimerkiksi kävelylenkeistä, valokuvauksesta, kahvihetkistä jne.
      t. Jari

      • Hyvät tavoitteet, mielestäni! Aikanaan itse masentuneena asetin itselleni kaksi tavoitetta jokaiselle päivälle: hoitaa normaaliin arkeen liittyvät ajankohtaiset velvoitteet ja tehdä vähintään yksi kävelylenkki päivässä. Se kantoi hämmästyttävän pitkälle.


    • Jokainen päivä on yksi päivä lähempänä sitä, että kaikki kärsimys on ohi. 🌹👀

      • Mikä kärsimys?
        Miksi elämä tuntuu sinusta kärsimykseltä?


      • Xena-183 kirjoitti:

        Mikä kärsimys?
        Miksi elämä tuntuu sinusta kärsimykseltä?

        Minä, kuin moni muukin, on pienestä asti joutunut kärsimään sietämätöntä ahdistuneisuutta. Olisi ollut paljon parempi, jos en olisi syntynyt. 🌹👀


      • Kynis kirjoitti:

        Minä, kuin moni muukin, on pienestä asti joutunut kärsimään sietämätöntä ahdistuneisuutta. Olisi ollut paljon parempi, jos en olisi syntynyt. 🌹👀

        Ymmärrän, että et haluaisi olla ahdistunut. Hyvä kun tiedostat, että on muitakin ihmisiä, jotka voivat olla ahdistuneita. Kuka vaan voi sairastua. Se ei ole oma vika.

        Toivottavasti olet hakenut ja saanut asiaan ammattilaisten tukea.
        Mikä sinua voisi auttaa?


      • Xena-183 kirjoitti:

        Ymmärrän, että et haluaisi olla ahdistunut. Hyvä kun tiedostat, että on muitakin ihmisiä, jotka voivat olla ahdistuneita. Kuka vaan voi sairastua. Se ei ole oma vika.

        Toivottavasti olet hakenut ja saanut asiaan ammattilaisten tukea.
        Mikä sinua voisi auttaa?

        Jos lääkkeet eivät auta, mitään ei ole tehtävissä. Kokeiltu on. 🌹👀


      • Kynis kirjoitti:

        Jos lääkkeet eivät auta, mitään ei ole tehtävissä. Kokeiltu on. 🌹👀

        On toki ihmisiä, joille lääkkeet tai terapia eivät auta heti, mutta uskon, että ennemmin tai myöhemmin löytyy joku hoito, mikä auttaa.
        Läheisten tuki on tärkeää. Tämän keskustelupalstan kautta voin lähettää sinulle vain virtuaalisen halauksen. 🤗
        *hali*


      • Xena-183 kirjoitti:

        On toki ihmisiä, joille lääkkeet tai terapia eivät auta heti, mutta uskon, että ennemmin tai myöhemmin löytyy joku hoito, mikä auttaa.
        Läheisten tuki on tärkeää. Tämän keskustelupalstan kautta voin lähettää sinulle vain virtuaalisen halauksen. 🤗
        *hali*

        Kiitos, vaikutat oikeasti empaattiselta!

        Gud skall än
        löna den,
        som är här de armas vän.

        Zacharias Topelius, Sparven om julmorgonen. 🌹👀


      • Kynis kirjoitti:

        Kiitos, vaikutat oikeasti empaattiselta!

        Gud skall än
        löna den,
        som är här de armas vän.

        Zacharias Topelius, Sparven om julmorgonen. 🌹👀

        Kiitos samoin 🤗

        Sattuneesta syystä en nyt jatka siihen seuraavaan säkeeseen 😉

        Kaunis joululaulu tuo on kuitenkin. Yksi surullisimmista. Suruisista ajatuksista syntynyt.


    • Anonyymi

      Masennus ei ole sairaus koska masennukseta on toimiva tie ulos. Mene ja harrasta fyysistä kuntoilua. Mene ja hanki itsellesi vertaisryhmä jonka jäsenenä toimit. Ala harjoittamaan sosiaalisia lihaksiasi.

      Jo aloituksessasi paljastat suoraan mikä on haasteesi mikä sinun tulee päihittää, tunnistat ongelman ja nyt se millä pääset ongelmasta on se että muutut toimijaksi matkustajana olemisen sijasta.

    • En osaa sanoa. Mä aina oon keksinyt juuri tavoitteita ja haaveita, sekä mennyt niitä kohti.

      Joskus kulkee niitä kohti, vaikka tuntuu, ettei ne lähene.

    • Anonyymi

      Itse olen jaksanut hyvin tekemällä välillä asioita, jotka tuottaa hyvää mieltä itselle. Terapoiva tekeminen on hyvästä, sitä voi olla jopa tänne kirjoittaminen ja liikunnalliset asiat, jos ne kokee itselle mieleisenä.

    • En valitettavasti osaa auttaa, vaikka haluaisin osata. 😞

      Omasta mielestäni elämä ilman haaveita, toivoa ja tavoitteita olisi kamalaa. Usein matka on tärkeämpi kuin itse päämäärä! En usko, että voin sinulle haaveita ulkopuolelta tarjota. Sinun pitää itse tietää ensi. mitä haluat elämääsi lisää. Pystytkö mitenkään esim. hahmottelemaan itsellesi mikä sinulle on elämässä tärkeää ja sitä kautta miettiä itselle omia haaveita?

      Oletko töissä? Jos et ole, voisitko uudelleen kouluttautua johonkin mikä sinua kiinnostaa? Jos olet, olisiko työssä mahdollista kehittyä johonkin vähän uuteen? Jos olet ystäviä vailla, löytyykö seudulta vaikka sinkkutapaamisia tai vaikka seurakunnan kerhoja aikuisille? Ei tavoitteen tarvitse olla suuri, vaan se voi olla vaikka vain osallistuminen ja juttelu 5 eri ihmiselle ja valmistautuminen tutustumiseen tekemällä itselle 1min esittelyn (hissipuhetyyppinen jään rikkova alkuun) tai pari eri keskustelun aloitusta, millä pääsee alkuun. Ja jos aikuisten seura on tärkein, voi ilmoittautua vaikka kotona asuvan vanhuksen kaveriksi tai hesyyn eläimiä hoitamaan. Varmasti auttamalla muuta, saa merkitystä elämäänsä ja samalla lisää kontakteja elämäänsä. Tämä tietysti vaatii jonkinlaista henkistä hyvinvointia ja mielenterveyden stabiilisuutta. Jos mt on se este, voi aloittaa ensin hoitamalla sairautta hyvin hoitavan henkilökunnan kanssa ja liikkumalla (useille tämä auttaa). Käsittääkseni myös mielenterveysseurat järjestää vertaistukea ja leirejä ryhmissä.

      Tavoitteiden ja unelmien ei tarvitse olla isoja. Kun huomaa kevään ensimmäiset lehdet tai maasta nousevat krookukset, voi olla hyvinkin onnellinen siinä hetkessä. Jos tietää mistä tykkää, voi alkaa harrastaa sitä asiaa. Vaikka omalla aluella saisi aarin maata vuokralle 20e/v ja varmasti ei kävisi aika pitkäksi , ehkä ihmisiin tutustuu samalla ja satoakin saattaa saada.

      Jos mietit mitä haluaisit elämään 5v päästä ja mikä olisi kaikista pienin asia mitä sen eteen voisit tehdä, keksitkö itse mitään? Jos keksit, niin tee se ja sen jälkeen kehu itseäsi ääneen ja hymyile itsellesi. Kuulostaa tyhmälle, mutta aivot ei ymmärrä huijausta ja antaa sinulle mielihyvähormoneja. Jos mieli on kovin alhaalla, ei vastassa ole kovin isot kiksit ensi yrityksellä, mutta suureksi voi kasvaa vain pienen alun kautta.

    • Anonyymi

      Eikö tämä ole ihannetila? Voi vihdoinkin keskittyä elämään kun ei odota eikä tavoittele mitään.

    • Anonyymi

      Vaikeaahan se on. Ei minullakaan tavoitteita ole mutta kyllä minä kuitenkin kevättä odottelen ja aina voi nähdä luonnossa jotain. Vaikka nyt kaikki tuntuu aivan turhalta niin teoriassa voisi käydä niin että vaikkapa ilves tulisi pihalle ja sittenhän olisi hetkeksi kaikki huolet unohtuneet täysin. Eihän mitään sellaista usein satu mutta kuitenkin periaatteessa on mahdollista että tapahtuu jotain hienoa. Kuolleena ei näkisi eikä kuulisi mitään.

    • Anonyymi

      nah,päivä kerrallaan

    • Anonyymi

      Maksulliset naiset piristää mielen.

    • Anonyymi

      Kuka muu kuin sinä itse voisi asettaa tavoitteita ja jotain odotettavaa, sitten toteuttaa niitä? Pistä töpinäksi ja yritä nauttia elämästä. Elämä ei kestä ikuisuutta.

    • Parhaiten itse olen pärjännyt samansuuntaisen ajatusloopin kanssa, kun olen ajatellut asettamiani tavoitteita elämän varrella, ja tajunnut kuinka turhia ja merkityksettömiä ne ovat olleet, tai monesti jopa saaneet menemään asioita huonompaan suuntaan toteutuessaan. 🙄

      Esimerkiksi Viton omistaminen kyllä paransi autokuumeen lähes kollektiivisesti kaikkiin yli tonnin hintaisiin ei-japanilaisiin autoihin. Kun sen reilun vuoden ajan kun omistin auton, niin köyhdyin pelkästään sen takia noin 7k€, joka oli valtava summa mun (firmani) tuloilla, samaan aikaan, kun alkoholismini oli pahimmillaan mitä kyseinen auto vielä pahensi, ja samoihin aikoihin alkoi olla selvää ettei äitini kotiudu enää sairaalasta jne. niin yksinkertaisesti oli pakko päästä siitä eroon että selvisin hautajaisjärjestelyistä yms nenä pinnalla.
      Sama toki Jaguarin tapauksessa, että kolmen tonnin autoon ilmeni kolmen tonnin viat 1000km jälkeen, mutta siinä tapauksessa onneksi onnistuin purkamaan kaupan myyjäliikkeen kanssa. Silti, ennen niiden vikojen paljastumista kyyneleet silmissä mä sillä monesti ajelin.

      Tai milloin olen yleensä voinut huonoiten henkisesti, niin ollessani suhteessa tai deittaillessa 🙄 En edes jaksa kovin syvälle mennä, mutta enimmäkseen sellaista hylkäämisen pelon, nauramisen tai pilkan pelon, ja lääkkeitteni haittavaikutusten myöntämisen /ilmitulon pelon sekaista ahdistusta ja "valkoista raivoa" jolloin työkalut saattoi lennellä ihan kuten h-sanatkin, mutta siis aina tietenkin yksin ollessani. Tätä ahdistusta on ollut helppo välttää viime aikoina, kun en ole varsinaisesti edes hakenut seuraa, ja tiedän että poikuuteni menetin joka tapauksessa muslimitytölle vajaat 5 vuotta sitten. 😅

      Työasiat on vähän niin ja näin, mutta täytyy sanoa että nekin ehkä vähän korreloi noiden ylempänä mainittujen asioiden kanssa. Joku motivaatio siihen työntekoon pitää olla, ja aiemmin se oli itsellä lähinnä omien käyttöautojen ja kartingharrastuksen mahdollistamista, sekä aktiivisuusvaatimusten täyttämiseksi, ennen kun El Plan paperit tipahti kouraan 30-vuotislahjaksi. 🙄 Nykyisellään työni tuoma lisäarvo suhteessa ajankäyttöön, stressiin ja sitä kautta yleensä lääkkeiden kanssa tunarointiin, on sen verran vähäistä että ainakin talven yli ajattelin pitää pitämättömiä saikkuja ja kesälomia 🙄

      Joku voisi luulla mua äkkiseltään masentuneeksi tai jotenkin lannistetuksi, mutta itse sanoisin että tässä mun ajattelumallissa on elementtejä buddhalaisuudesta sekä ihan arkisemmasta minimalismista, ja näistähän mä olin kovin kiinnostunut (pakko-oireinen) jo liki 10 vuotta sitten, eli ei ollenkaan uusi keksintö minkä taakse verhota oma alisuorittaminen 😅 Silloin säästeliäisyys meni ihan överiksi, radiossa muka ruodittiin rahankäyttöäni, ja yleensä tunsin todella pahaa syyllisyyttä lähes kaikista haluista, joita itse kutsuin ajatusrikoksiksi 🤨 Ja se oli ihan sama puhuttiinko euron juustohampurilaisesta vaiko Mersusta 😅
      Luulisin, että kolme asiaa olen saanut loksahtamaan kohdalleen päässäni tuon jälkeen, ja pystyn nykyään elämään aika kivuttomasti juuri näin, ettei ole juurikaan tavoitteita.
      Olen hyväksynyt sen että olen todennäköisesti ollut aina aseksuaali mitä tulee mentaalipuoleen, olen oppinut pitämään Lyrican sivuoireita eräänlaisena "vapauttajana" naisasioista sen sijaan että pelkäisin saavani osumia painamistani "vihatykkäyksistä" ja stressaisin jo heti alkumetreillä, ja kolmantena on vaikea sanoa tarkkaan että missä suhteessa se oma vakava sairastuminen, oma raitistuminen, sekä yksinasuminen ovat vaikuttaneet kun osuivat keskenään niin lyhyen ajan sisälle kolmisen vuotta sitten. Mutta pisti se sairaalareissu kuukausi äidin hautajaisten jälkeen arvoja uusiksi, ja muutenkin tuntuu että alkoholi teki musta jotenkin normaalia enemmän näyttämisenhaluisen, mutta toisaalta kyllä hyvälläkin tavalla tavoitteellisen esim. työjuttuihin liittyen 🙄

      Elämä on tavallaan kivaakin, kun tavoitteet on matalalla, niin eipähän voi epäonnistuakaan kovin isosti 😅 Mutta se vaatii ihan tietoista ajattelutavan muutosta, eikä se muutos yhdessä yössä tapahdu. Eikä se välttämättä edes sovi tai ole tarpeen kaikille, jos perusluonne on kunnianhimoisempi, ja asiat tuntuu kaiken lisäksi vieläpä onnistuvan. Niin mikäs siinä silloin 🤷‍♂️ Mutta jos vähänkään tuntuu siltä että kyseenalaistaa työnsä mielekkyyttä, sosiaalisten normien typeryyttä, kulutusyhteiskuntaa, ja taustalla on pitkä lista pieleen menneitä tai toteutumattomiksi jääneitä tavoitteita, niin kannattaa tutustua minimalismiin ja downshiftaamiseen.

    • Hei,

      Hyvä, että kirjoitit tänne! On tärkeää purkaa mielessä olevia huolia. Vertaistuki voi olla hyvä voimavara. Ulkopuolisen kanssa keskusteleminen voi helpottaa ja tuoda uusia näkökulmia. Joskus myös ammattimainen keskustelupau voi olla tarpeen.

      On olemassa monia matalan kynnyksen auttavia tahoja, joista voi saada tukea elämän eri tilanteissa. Alla tiedoksi tahoja joihin voi olla yhteydessä anonyymisti ja maksutta:

      - Tukinet.net - Tukipisteesi netissä https://tukinet.net/

      Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukihenkilö löytyy esimerkiksi Mieli Tukisuhteesta. https://tukinet.net/teemat/mieli-tukisuhde/tukisuhteet/

      Lisäksi maanantaista torstaihin klo 15-19 on aikuisten kahdenkeskinen Solmussa-chat, jossa voi jutella päivystäjän kanssa mistä tahansa mielessä olevasta huolesta tai hankalasta elämäntilanteesta.

      Tukinetissä on myös monenlaisia ryhmächattejä ja keskusteluryhmiä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja.

      Tukinetin kaikki palvelut saa käyttöönsä rekisteröitymällä palveluun anonyymisti. Osaa palveluista voi käyttää ilmankin rekisteröitymistä.

      Keskusteluapua on mahdollista saada matalalla kynnyksellä myös seuraavilta tahoilta:

      - Valtakunnallinen kriisipuhelin

      Jos soittaminen tuntuu omimmalta vaihtoehdolta, niin valtakunnallinen kriisipuhelin päivystää24/7 numerossa 09 2525 0111.

      - Kriisikeskukset

      Ympäri Suomea toimii myös kriisikeskuksia, joihin voi mennä keskustelemaan paikan päälle. Myös etävastaanotto on mahdollista osassa paikoista. Kriisikeskusten yhteystiedot löytyvät mm. MIELI Suomen Mielenterveys ry:n nettisivuilta: https://mieli.fi/tukea-ja-apua/keskusteluapua-kriisivastaanotoilla/

      Ystävällisin terveisin
      MIELI Kriisikeskus Helsinki/Kata

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      58
      4392
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      48
      2952
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      135
      2236
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      105
      1926
    5. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      71
      1459
    6. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1187
    7. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      189
      1077
    8. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      173
      1076
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      87
      1058
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1042
    Aihe