Olisiko sinulla suositella hyvää kirjaa?

Olen lueskellut viimeaikoina avaruutta ja Universumia käsitteleviä, ja kaiken olevaisuutta avaavia kirjoja. Sekä Reynoldsin teoksia ja Aliens tarinoita.

Mikä on mieleenpainuvin kirja mielestäsi, mikä kannattaa ehdottomasti lukea? Jos jaksaa nähdä vaivaa ja kirjoittaa siitä jotain miksi se kannattaa lukea. Niin saa papukaijamerkin. 🦜 (Joko englannin- tai suomenkielisiä. Jag inte prata på svenks.)

114

873

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Höh. En ikinä lue tota genreä, niin en voi suositella mitään.

      • Saa suositella minkä tahansa genren kirjaa. :) Olisi hyvää vaihtelua noihin.


      • Anonyymi

        Ai avaruusfysiikkaa vai?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ai avaruusfysiikkaa vai?

        Eeei välttämättä. Mulla on hyllyssä odottamassa Johdatus Taivaanmekaniikkaan. Selasin sitä ja katsoin, että on semmoisia neli-integraaleja että jätin vielä hyllyyn hautumaan. 🙈


      • Anonyymi
        ScifiNörtti kirjoitti:

        Eeei välttämättä. Mulla on hyllyssä odottamassa Johdatus Taivaanmekaniikkaan. Selasin sitä ja katsoin, että on semmoisia neli-integraaleja että jätin vielä hyllyyn hautumaan. 🙈

        Tuossa nyt välissä kommentoi joku muukin (ei vaarallista :D) mutta sanotaan sitten vaikka Frank Martelan Elämän tarkoitus. En oo lukenut, mutta kohta haen kirjastosta. Vaikuttaa ajatuksia herättävältä.


      • Anonyymi

        Höh. "Mikä on mieleenpainuvin kirja mielestäsi, mikä kannattaa ehdottomasti lukea? Jos jaksaa nähdä vaivaa ja kirjoittaa siitä jotain miksi se kannattaa lukea.".

        Etkö lue kirjoja, kun "En ikinä lue tota genreä"?


      • Anonyymi
        ScifiNörtti kirjoitti:

        Saa suositella minkä tahansa genren kirjaa. :) Olisi hyvää vaihtelua noihin.

        Mulla ois tässä, mutta ei oo kyllä tuota genreä, mutta kerron kuitenkin:)
        kirjailijan Ally Condien sarja Tarkoitettu. Ihan mahtava! Hyvää juonen kerrontaa. Kirja sarjassa on kolme kirjaa niin ei kovin pitkäkään. Tän genre on romantiikka fantasia(:
        Kirjoissa aika on vähän, kuin tulevaisuuden maailmasta jossa valtaisa yhteiskunta ohjaa kansalaisia. Toivottavasti tästä oli jollekkin apua;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla ois tässä, mutta ei oo kyllä tuota genreä, mutta kerron kuitenkin:)
        kirjailijan Ally Condien sarja Tarkoitettu. Ihan mahtava! Hyvää juonen kerrontaa. Kirja sarjassa on kolme kirjaa niin ei kovin pitkäkään. Tän genre on romantiikka fantasia(:
        Kirjoissa aika on vähän, kuin tulevaisuuden maailmasta jossa valtaisa yhteiskunta ohjaa kansalaisia. Toivottavasti tästä oli jollekkin apua;)

        öhhh... Googletin vielä lisää et mitä genreä tuo oli ja sainpas nytte jälkeenpäin tietää, että se oli scifiä joka liittyy tulevaisuuden maailmaan ei avaruuteen (oon aina ennen luullut, että scifi on jotain avaruuteen liittyvää:/). Muita kirjallisuus lajeja oli rakkaus romaani, fantasia fiktio ja dystooppinen fiktio.


    • Anonyymi

      Juuri tuon sortin kirjoja en lue ollenkaan. Enkä katso scifi leffojakaan.

      - Sheena

      • Samoin tänne: Saa suositella minkä tahansa genren kirjaa. :) Olisi hyvää vaihtelua noihin.


    • Anonyymi

      Suomalainen Scifi-trilogia Hannu Rajaniemeltä, Kvanttivaras, Fraktaaliruhtinas, Kausaalienkeli, on toki kovaa scifiä eli pidemmälle menee fysiikkaan kuin Alastair Reynoldsin avaruusopperoissa mennään.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Rajaniemi kirjoittaa tarinansa englanniksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Rajaniemi kirjoittaa tarinansa englanniksi.

        Kiitos tuosta. Olen törmännyt tuohon Kvanttivarkaaseen joskus aikaisemminkin. Ehkä joku päivä pitää hankkia se.


    • Anonyymi

      Viimeisin kirja oli vaikuttava mutta synkkä, en suosittele kenellekään. Viimeksi katselin suosittelemiasi scifi elokuvia. Kiitos niistä.

      • Höh. 😄 Kauhu on toinen lempigenrestä. Varsinkin jos scifiä ja kauhua on sekaisin. Tosin gore ja survonta ei niinkään kiinnosta. Mutta semmoinen psykologinen ja mitä v***ua tapahtuu meininki on hyvää.

        Eipä kestä. 🙂 Hyvä jos oli miellyttäviä. Positiivinen palaute on aina tervetullutta. Kiitos!


    • Anonyymi

      Tsekkaa Bernard Cornwell, C.J.Sansom tai vaikka Ken Follett.

      -harmiseikirj-

    • Tässä joitain suosituksia. Näistä vain yksi (Jurasic Park) on jonkinlaista scifiä, muut ei ole.

      Michael Crichton "Jurassic Park". Steven Spielbergin elokuvanakin tunnettu kirja. Niin sanottua kovaa tiedettä edustava kirja, joka tutkii sitä mikä on oikein ja mikä väärin. Voiko ihminen leikkiä Jumalaa ja luoda elämää (kirjan tapauksessa muinaisia dinosauruksia) mielensä mukaan ja silloinkin, vaikka se vaatisi ihmishenkiä. Mihin asti ihminen on valmis menemään päästäkseen tavoitteisiinsa ja haaveisiinsa? Kolmen tutkijan, yhden lakimiehen käynti rikkaan tiedemiehen luomassa dinosauruspuistossa muuttuu kilpajuoksuksi petoja vastaan. Lopulta seikkailuun puiston uumenissa joutuvat myös puiston luojan kaksi lasten lasta sekä kaksi puiston työntekijää.

      J.R.R Tolkien "Hobitti eli Sinne ja takaisin". Tolkienin vuonna 1937 kirjoittama fantasiakirjallisuuden klassikko. Kertoo hobitista nimeltä Bilbo Reppuli ja hänen seikkailuistaan kääpiöiden ja velho Gandalfin kanssa pitkin Keskimaata. Seurueen tavoitteena on pelastaa kääpiöiden aarre ja vuorilinna ilkeän Smaug-lohikäärmeen kynsistä.

      Michael Guningham "Samaa sukua". Kertoo erään perheen ja sen jäsenten tarinan Yhdysvalloissa 1950-luvulta 2000-luvulle. Olen lukenut kirjan kaksi tai kolme kertaa. Yks mun lempikirjoista.

      John Irving "Garpin maailma". Tämäkin yks mun lemppareista.

      • Kiitos suosituksista. Saat myös 🦜 merkin. 😉

        Jurassic Park on yksi lapsuuden lemppareista. Se tuli katsottua 16 kertaa aika lyhyessä ajassa. Voisikin sen kirjan lukea joskus. 🤔 Hobitti on tullut luettua joskus. Laittaa nuo muut listalle ylös.


      • Oletko Irvingin Owen Meanyn lukenut? Garp tietty on tavallaan aika ajan hermolla nyt transuineen. Meanyn taas ehkä vähän epämuodikkaasti on jollain tapaa uskonnollinen. Mutta siinä on hieno tarina kohti kohtaloa.


      • scrg kirjoitti:

        Oletko Irvingin Owen Meanyn lukenut? Garp tietty on tavallaan aika ajan hermolla nyt transuineen. Meanyn taas ehkä vähän epämuodikkaasti on jollain tapaa uskonnollinen. Mutta siinä on hieno tarina kohti kohtaloa.

        En ole lukenut John Irvingilta muuta kuin Garpin maailman.


      • ScifiNörtti kirjoitti:

        Kiitos suosituksista. Saat myös 🦜 merkin. 😉

        Jurassic Park on yksi lapsuuden lemppareista. Se tuli katsottua 16 kertaa aika lyhyessä ajassa. Voisikin sen kirjan lukea joskus. 🤔 Hobitti on tullut luettua joskus. Laittaa nuo muut listalle ylös.

        Itselläni on nyt luvun alla tuo Tolkienin "Hobitti".

        Crichtonin Jurasic Parkista tykkäsin. Luin sen muistaakseni joskus viime tai toissa vuonna.


      • Norppa83 kirjoitti:

        En ole lukenut John Irvingilta muuta kuin Garpin maailman.

        Garp on varmaan kuuluisin. En ole kaikkia Irvingin kirjoja lukenut, mutta niissä käsitellään aina perheitä (vähemmän tavallisia) ja jotain LGBTQ-juttuja. Elokuvaversiossa Robin Williams näyttelee Garpia ja John Lithgow sitä transua.


      • Norppa83 kirjoitti:

        En ole lukenut John Irvingilta muuta kuin Garpin maailman.

        The Cider House Rules on hyvä.
        Kerroin Irvingille pitäväni siitä paljon ja hän sanoi, että se on myös hänen äitinsä mielikirja.


      • buddy-love kirjoitti:

        The Cider House Rules on hyvä.
        Kerroin Irvingille pitäväni siitä paljon ja hän sanoi, että se on myös hänen äitinsä mielikirja.

        Olen katsonut The Cider house rulesin elokuvana, sen josta Michael Caine voitti miessivuosasta Oscarin.


    • Anonyymi

      MITÄ KIRJAA SUOSITTELSIN
      UNIVERSUMISTA LUKENUT JA TÄMÄ KIINNOSTAA.
      SUOSITTELISIN RAAMATTUA, EHDOTTOMASTI, ELÄMÄN AIKA ON LYHYT.
      EI KANNATA MITÄÄN ROMAANEJA JA MUUTAKAAN ROSKAKIRJALLISUUTTA LUKEA.

      • Rauhoitutaas sitten niiden isojen kirjainten kanssa. Kiitos. 🙂 Raamattuakin on tullut luettua. Mutta siitä ei sen enempää tässä kohtaa. Uskonto on semmoinen aihe, että siitä en yleensä keskustele muuten kuin yleisesti historiana ja sen vaikutuksista. Sisältöä en ala ruotimaan tuntemattomien kanssa.


    • Anonyymi

      joku vierallinen asiakirja on hyvä kirja.

      jops nyt saan hyviä ideoita johonkin omaan tulikin joo joku jo mieleen pitäisi kirjoittaa nuottja ouroburos, uros söi sun muros...jutto jeesss

    • Anonyymi

      Harari, Yuval: Sapiens, A brief history of human kind; Homo Deus, A brief history of tomorrow; 21 lessons for the 21st century

      • Tuo ihmiskunnan lyhyt historia oli kyllä aika lailla tajunnanräjäyttävä.


    • Anonyymi
    • Ei ehkä mieleenpainuvin mutta tällä hetkellä on kädessä teos nimeltä nuoren miehen keittokirja. Kirja on hauskasti kirjoitettu ja hyödyllinen mikäli ruoka alkaa tuntua yksipuoliselta.
      Itse kirjaan ei kerralla aikaa kulu mutta kun tekee ohjeiden mukaan niin siinä sitä aikaa kuluu. Itse juuri päätin että loppuviikosta valmistuu kurkunleikkajan keitto.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Paökpmlp teillä oli muuten musiikissa numero 4-10 minulla on 9 jej

    • Galfardin Universe In Your Hand. Kevyt fysiikan kirja ilman kaavoja.

    • Juu, ensin luin Ruotsi tuntematon naapurimme. Ja nyt menossa Iso Britannia imperiumista Euroopan laidalle. Nää molemmat löysin lyhyen ajan sisällä meidän kylän kaupan ilmaiskirja pisteestä. Paljon uutta opin Suomellekin tärkeistä kumppaneista. Meidän kouluhistoriat ei paljoo vaivaudu tälläiseen lähihistoriaan. mulle ihan täysin uusia asioita mitä ruotsissakin tapahtunu viimesen parin sadan vuoden aikana. Suomen sotaanhan asti kouluissa käydään ruotsin historia tarkkaan, mutta uudempaa ei juuri käsitellä. Taisi toi brittihistoriakin päättyä sinne viktoriaaniseen aikaan kouluissa, mitä nyt sodista vähän puhuttiin. Harmi vaan kun kirjat jo 90 luvulta ettei ihan viimeaikoja siinä ole brexitteineen ja muut. Noi on tuhat kertaa tärkeempiä johonkin antiikkiin verratuna. Saksasta kun vielä löytyisi vastaava kirja. Mulle on tärkeetä tälläset asiat mitä meidän elämään liittyy. Noi avaruusasiat kun menee vähän yli, kun en mä tiedä mihin avaruus päätty vai oliko se sittenkin ajan suhteen kiertyny palloksi. Aikahan on neljäs ulottuvuus, että aika miettiminen miten sen palloksi pyörität.

      • Anonyymi

        Peruskoulu ja ammattikoulu antavat ohuet eväät yleissivistymiseen, on tosin niin että mitä peruskoulu opettaa, sen ammattikoulu nitistää. Peruskoulun jälkeen vain lukio on ainoa yleissivistävä koulutus ainakin pojille ennen asepalvelusta, ja tässä samanikäiset tytöt saavat melkein vuoden lisäaikaa opiskeluilleen verrattuna armeijan käyviin poikiin, tässä on epäsuhta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Peruskoulu ja ammattikoulu antavat ohuet eväät yleissivistymiseen, on tosin niin että mitä peruskoulu opettaa, sen ammattikoulu nitistää. Peruskoulun jälkeen vain lukio on ainoa yleissivistävä koulutus ainakin pojille ennen asepalvelusta, ja tässä samanikäiset tytöt saavat melkein vuoden lisäaikaa opiskeluilleen verrattuna armeijan käyviin poikiin, tässä on epäsuhta.

        No mä oon käyny lukion, ja siellä just käytiin juuri niitä asioita mitä tapahtu sillon lun ruotsi ja suomi oli samaa, vaikka ruotsin lähihistoriassa on juuri samanlainen tapaus kun suomessakin eli sossumenot paisu valtaviksi ja niitä oli pakko leikata. Eli historiasta oppisi paljon jos edes päättäjät viittisi sitä lukea. Toinen yllätys oli briteissä, mitä en koskaan ole pitäny minään sosiaaliturvan mallimaana. Niin siellä oli työttömyyskorvaus paljon ennen suomea. Mutta tästäkään ei lukion historian opettaja maininnu mitään. Eiköhän se tienny vai oliko se päättäjien puolesta salattu.


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        No mä oon käyny lukion, ja siellä just käytiin juuri niitä asioita mitä tapahtu sillon lun ruotsi ja suomi oli samaa, vaikka ruotsin lähihistoriassa on juuri samanlainen tapaus kun suomessakin eli sossumenot paisu valtaviksi ja niitä oli pakko leikata. Eli historiasta oppisi paljon jos edes päättäjät viittisi sitä lukea. Toinen yllätys oli briteissä, mitä en koskaan ole pitäny minään sosiaaliturvan mallimaana. Niin siellä oli työttömyyskorvaus paljon ennen suomea. Mutta tästäkään ei lukion historian opettaja maininnu mitään. Eiköhän se tienny vai oliko se päättäjien puolesta salattu.

        Aiemmin olet kertonut että se oli jokin kuntakokeilu missä on yhdistetty ammattikoululaisille osa lukion oppimäärää, vain minimaalinen osa lukion oppimäärästä!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aiemmin olet kertonut että se oli jokin kuntakokeilu missä on yhdistetty ammattikoululaisille osa lukion oppimäärää, vain minimaalinen osa lukion oppimäärästä!

        Ei kuin päin vastoin. Oisin siis halunnu ammatin, mutta too lakki tuli. Kokeilu oli, mutta siellä ei ollu mitään järkeviä kokonaisuuksia. Tai sitten opot ei osannu sitä selittää. Sieltä ei siis voinu ottaa esim. Metallitekniikan perusopintoja, vaan just jotain hevoskursseja. Mun oma unelmahan ois ottaa useammalta alalta vaan ne perusopinnot vaikka semmosta tutkintoo ei tietenkään ole olemassa. Vähän puuta, vähän metallia ja jotain rakennusta ja vaikka lasin puhallusta siihen vielä. Ois tosi ammattilainen.


    • Anonyymi

      Sinuhe Egyptiläinen. Hassunhauska veijaritarina ihmisten iankaikkisesta typeryydestä ja siihen kyllästymisestä.

    • Anonyymi

      Lawrence R Spencer: Roswellin avaruusolennon haastattelu. Pelkkää faktaa, joka näyttää täysin pitävän paikkansa. Kaksi muuta kirjaa on tehty tässä kirjassa mainittujen henkilöitten taustojen tutkimuksista ja mitään virhettä ei ole havaittu. Ne kirjat tosin ovat aika puisevaa luettavaa...

    • Arto Melmeri: Tuomiopäivän sävärit. Tai sitten sellainen kuin Kohtauspaikka Torremolinos kirjailijaa en muista. Kingin kirjat niitä on useita hyviä. Adamsin Linnunradan käsikirja liftareille kirjat on hauskoja. Myös Terry Pratchetin Kiekkomaailma kirjat on hulvattoman hauskoja ja niissä on aina joku viesti taustalla yleensä. Ne kannattaa lukea järjestyksessä vaikka ne voi myös itsenäisinä teoksina lukea mutta niin niistä saa enemmän irti ja ymmärtää koko sitä universumia ja sen maailman tapahtumia ja henkilöitä siinä paljon paremmin ja syvällisemmin.🙂.

      • Ai, miten satuinkaan unohtamaan Stephen Kingin! Todellakin, esim. Unisieppaaja oli todella hyvä. Katsoin myös siitä tehdyn leffan, mutta jälleen oli kirjaversio parempi...

        Sitten yhden toisen Stephen Kingin kirjan nimeä en muista, mikä oli hyvä...

        Mutta leffaversioina olen tykännyt paljon mustalaiskirouksesta kertovasta nimeltä "Thinner" (romaanina nimellä Kirous ja leffana nimellä Vainottu), "Dead Zone" (romaani Kosketus ja leffa Viimeinen yhteys) ja Langolieereista.


      • Kirjautumatonpalstalutka kirjoitti:

        Ai, miten satuinkaan unohtamaan Stephen Kingin! Todellakin, esim. Unisieppaaja oli todella hyvä. Katsoin myös siitä tehdyn leffan, mutta jälleen oli kirjaversio parempi...

        Sitten yhden toisen Stephen Kingin kirjan nimeä en muista, mikä oli hyvä...

        Mutta leffaversioina olen tykännyt paljon mustalaiskirouksesta kertovasta nimeltä "Thinner" (romaanina nimellä Kirous ja leffana nimellä Vainottu), "Dead Zone" (romaani Kosketus ja leffa Viimeinen yhteys) ja Langolieereista.

        Kingillä noita hyviä kirjoja riittää ja monet on myös tosi erilaisia keskenään tarinoina mutta lähes aina ne tunnistaa Kingin kirjoittamiksi. Mä tykkään myös paljon Kingin ja muidenkin kirjoittajien kauhunovelleista ja niitä kokoelmia onkin tullu luettua aika monia.🙂.


      • Anonyymi
        Kirjautumatonpalstalutka kirjoitti:

        Ai, miten satuinkaan unohtamaan Stephen Kingin! Todellakin, esim. Unisieppaaja oli todella hyvä. Katsoin myös siitä tehdyn leffan, mutta jälleen oli kirjaversio parempi...

        Sitten yhden toisen Stephen Kingin kirjan nimeä en muista, mikä oli hyvä...

        Mutta leffaversioina olen tykännyt paljon mustalaiskirouksesta kertovasta nimeltä "Thinner" (romaanina nimellä Kirous ja leffana nimellä Vainottu), "Dead Zone" (romaani Kosketus ja leffa Viimeinen yhteys) ja Langolieereista.

        Näin on, "Katsoin myös siitä tehdyn leffan, mutta jälleen oli kirjaversio parempi...", aina sama tarina on ihmiselle rikkaampi aivotyöskentelyn kannalta kuin ohjaajan ja elokuvastudion typistämä viihteellistetty, ohennettu, tarina. Aina.

        Lisäksi kirjan pitely käsissään on ruutuajan kuluttamisesta pois, eli aivot pitävät siitäkin. :)


      • Siis Melleri ei Melmeri.😄.


    • Myös H.P Lovecraftin Cthulhu mythoksen kirjat on hyviä mutta se kirjoitus tyyli on aika vanhahtavaa. Niitä hyviä kirjoja on varmaan unohtanut määrättömästi enemmän mitä saa mieleensä palautettua.😄.

    • Anonyymi

      Katsoin joskus Loivecartilla oli sarjakin tc-sarja siinä oli ihastuttava näyttelijänaine3n tuo olikohan joku christina sellainen joku

      Mutta joo noin lähtisi tuollainen joku kummitustalo-juttu eli jos on kitaraa, niin ensin soinntu D ja siitä se molliksi ja, niin sekä duuriksi, kun eräs kitaristi saqnoi että menkeiin samaa kuin joku A-molli mutta helpompi soitta D:stä

    • Anonyymi

      Jallu tai kalle ym lehtiä eli mene johonkin antikwarti liikkeeseen ja osta monia monia lehtiä niin on miellyttävää luettavaa ja katseltavaa oppia ikä kaikki

    • Joskus noin 20-vuotiaana uskovaisena muistaakseni listasin viisi parasta kirjaa, jotka olin lukenut. Raamattu taisi olla ykkönen, Tolkienin "Taru sormusten herrasta" kakkonen, kolmonen taisi olla Mika Waltarin "Sinuhe Egyptiläinen". Neljäs oli David Eddingsin viisiosainen "Belgarion taru" ja viidenneksi parhaana pidin Tim Powersin "Anubiksen portit". Nykyisin en enää pidä Waltarin kirjaa niin hyvänä, joten korvaisin sen Tolkienin "Hobitti eli sinne ja takaisin". Suosittelen kaikki niitä ja "Harry Potter" kirjasarjaa. Anubiksen portit luokitellaan fantasia-scifiksi, sillä siinä on aikamatkailuja.

    • Anonyymi

      on aika vittumaista olla jossain avioliitossa kun silloin ei sxaa ikinä seksiä heh.


      mutta joo minä jooh, kummitustalo-musziikki-juttuni, jos on kitara, pianolla no d-mollia vaikeaaa näin erän jutun d-duuri-mollia särkijällä heh

    • Anonyymi

      jooh niin a-truplamollia jotain mitä itsekin omia tekeleitä, tosiaaqn voisi flipata d-sointuihin jooh juttuja siltikin jooh hassu

      finetto, turbo-tempo-allegro :D

    • Anonyymi

      Juu. Lue kirja : Stalker

    • Anonyymi

      Joseph Helleriä.

    • Anonyymi

      jos olisi silmät voisi lukea paljonkin kirjoja.

      raamattukin on vain ihmisten kirjoittama satu, minä luotan Jumalaan, en ihmisten kirjoihin. heh

    • Anonyymi

      Hyvä kirja, kuin Book, niin no joo joku Hewlett-Packardin tietokone zvook joka maksaa kymppitonnin, itsellä on ProBook hah on laatua kehissä heh

      • Anonyymi

        Omppukirja eli MacBook kannattaa lukea


    • Anonyymi

      osta lenovo saat kahdella eurolla.

    • Anonyymi

      Heller: jotakin on tapahtunut.

      • Helleriltä kannattaa lukea Catch-22, joka on loistava.


    • Anonyymi

      Ville Raivion Klassikko on hyvä kirja, on. Miehille pakko lukea

      • Anonyymi

        Ja mulla on tää kirja kirjoittajan omistuskirjoituksella, kovakantinen versio :D

        "Klassikko on 238 sivua kahden palstan tekstiä. Sen tarkoitus on perustua ajattomaan tyyliin ja karttaa muodin oikkuja. Raivion kirjan pointtina on siis toisaalta pitäytyminen koetellusti toimivassa ja siinä, mikä siis todennäköisesti näyttää yhtä hyvältä sadan vuoden päästäkin. Klassikot ovat kohonneet muodin heilahtelujen yläpuolelle. (Muoti on niin kauhea rumuuden muoto, että se pitää vaihtaa kahdesti vuodessa, väitetään Oscar Wilden sanoneen.)

        Klassikko on erityisen tarkka ja ansiokas, mitä tulee eri vaatetusmateriaaleihin ja valmistustekniikoihin. Selviksi tehdään esim. erilaiset paitakankaat, takin ja kenkien rakenteet sekä ja hyvän ja huonon nahkan erot."

        Lainaukset tolta: https://joonaskonstig.com/2015/05/26/ville-raivio-klassikko/

        Lukekaa, miehet, lukekaa!


    • Anonyymi

      hmm.. itze miettinyt jotain...mutta en edes arvaa joku mitä oikeasti itse yrittänyt löytää jotain vanhoja juttuja missä Gaius Julius Augustus Caesar, josta nimikin Keisari tuli ja Klepatra.. joku kuningatar.. mysteerillisiä hahmoja ennen aikojen alkua...

    • Anonyymi

      Arvostele kirjahyllyni :D , Remekset ja Korkeajännitykset on toisessa kirjahyllyssäni, paint-sotkukuva ja alarivin näkymättömiin jäävä kirja on Robert Greaves - Minä, Claudius ja lisäksi monen ylähyllyn takana on pokkareita näkymättömissä kun eivät istu kauniisti hyllyyn kovakantistn rinnalle: https://i.imgur.com/yjB5x7Z.jpg

      Mulla on yhteensä vaan nelisen sataa kirjaa omissa hyllyissäni joista osa kellarissa ja ehkä enemmän kirjastolainoja, hyvä alku mun mielestäni.

      Joo, oon lukenut sen ah:n sekoilunkin, tieto on tietoa.

    • Tulipa tuossa myös mieleeni Sven Hasselin toiseen maailmansotaan ja natsien rangaistuspataljoonaan sijoittuvat omaelämänkerralliset mutta väritetyt tarinat. Ovat todella hyviä nekin ja kertovat hyvin millaista oli joutua taistelemaan sellaisten valtaapitävien joukoissa ja puolesta mitä vihaa sydemensä pohjasta. Kertoo sodan kauhuista realistisesti mutta myös ystävyydestä hyvällä huumorilla. Ai niin natseista ja huumorista tulikin mieleen oliko nyt Veikko Huovisen Veitikka mikä kertoo fiktiivisen elämäntarinan Hitleristä mikä myös on lukemisen arvoinen.🙂

      • Anonyymi

        Entä Panttipataljoona? Suomessa enää ryysymielisimmät haukkuvat suomalaisia natseiksi!


      • Anonyymi

        "Sven Hassel (19. huhtikuuta 1917 – 21. syyskuuta 2012) oli tanskalaissyntyinen kirjailija, joka kirjoitti näennäisen omaelämäkerrallisia romaaneja väitetyistä kokemuksistaan toisessa maailmansodassa." https://fi.wikipedia.org/wiki/Sven_Hassel

        Hasselpähkinät ovat kyllä terveellisiä mutta tanskalaisella satukirjailijalla EI ole asian kanssa mitään tekemistä! Hasselpähkinä eli Euroopanpähkinäpensas kasvaa myös Suomessa, eteläisellä rannikolla.

        "Pähkinäpensasta on arvostettu myös Pohjois-Euroopassa. Kasvin arvostuksesta ravintona kertoo hyvin se, että ahvenanmaalaiset toimittivat pähkinöitä muun muassa Ruotsin hovin tarpeisiin."

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Euroopanpähkinäpensas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä Panttipataljoona? Suomessa enää ryysymielisimmät haukkuvat suomalaisia natseiksi!

        Tässä linkki Wikipediaan kyseistä kirjaa kuvaavaan kirjoitukseen: https://fi.wikipedia.org/wiki/Panttipataljoona:_Suomalaisen_SS-pataljoonan_historia

        Julkaistu vuonna 1968 ja jos edes kuvittelen millaisen vastaanoton on silloin saanut niin puistattaa vaikka olen syntynyt lähes 40 vuotta sen jälkeen.

        Tänä päivänä näemme mikä roisto olisi pitänyt nitistää 1940-luvulla mutta myönnän että valinta on 'osin' ollut valinta ruton ja koleran väliltä. Stalin olisi pitänyt pysäyttää silloin ja putleria ei ehkä olisi nyt?


      • Anonyymi

        Itänaapuri oli natseja myös! "Ruotsalaisia emme ole, ryysyiksi emme halua tulla, olkaamme siis suomalaisia.".
        Sama hallintotapa jatkuu yhä tänä päivänä ryysyissä eli naapurien terrorisointi, natsismia!!!

        "Arwidsson kehotti suomalaisia etsimään ominta olemustaan historiasta. Hänen mukaansa suomalaiset olivat jo kansa, joka ei vain aikaisemmin ollut tiedostanut asemaansa. Arwidssonin kansakäsitys tiivistyi oman ja vieraan vastakkainasetteluun. Hän halusi juuria vieraat vaikutteet, mikä osoittautui ristiriitaiseksi. Suomen kulttuuri oli tiiviisti sidoksissa entisen emämaan, Ruotsin, ja silloisen emämaan, Venäjän, perintöön. Arwidssonin suuhun laitettu lentävä lause ”Ruotsalaisia emme enää ole, venäläisiksi emme tahdo tulla, olkaamme siis suomalaisia” (”Svenskar äro vi inte längre, ryssar vilja vi inte bli, låt oss alltså bli finnar”) oli myös G. M. Armfeltin piirin johtotähtenä Suomen asiain komiteassa."
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Adolf_Ivar_Arwidsson

        Natseja on nyt, vuoden 2023 heinäkuussa, Suomen itänaapurin rapistumassa olevassa mongolihallinnossa.


      • Anonyymi

        Mulla on Veitikka omassa kirjahyllyssäni. Mutta tiesitkä Veikko Huovisen kirjoittaneen myös Joe-Sedän, missä pilkan alle pääsi myös Stalin?

        Koko neukkujen natsihallintoa kuvasi osuvasti George Orwell kirjallaan "Eläinten vallankumous"...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on Veitikka omassa kirjahyllyssäni. Mutta tiesitkä Veikko Huovisen kirjoittaneen myös Joe-Sedän, missä pilkan alle pääsi myös Stalin?

        Koko neukkujen natsihallintoa kuvasi osuvasti George Orwell kirjallaan "Eläinten vallankumous"...

        Toisaalta, yhtye Pink Floyd teki kirjan johdosta kokopitkän levyn "Animals", missä käänsi tarinan ylösalaisin ja tuki neukkuja ja haukkui länttä..
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Animals_(albumi)

        Boomerit ovat suurilta osin hukassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on Veitikka omassa kirjahyllyssäni. Mutta tiesitkä Veikko Huovisen kirjoittaneen myös Joe-Sedän, missä pilkan alle pääsi myös Stalin?

        Koko neukkujen natsihallintoa kuvasi osuvasti George Orwell kirjallaan "Eläinten vallankumous"...

        Veikko Huovinen: Joe-setä : Aikalaisen kertomuksia Josef Stalinista
        https://www.kirjavinkit.fi/arvostelut/joe-seta-aikalaisen-kertomuksia-josef-stalinista/

        Ja samanlaisesta kohlosta jonka länsi lahtasi:

        Veikko Huovinen: Veitikka: A. Hitlerin elämä ja toiminta (on kirjahyllyssäni):
        https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/kauno:ateos_16121

        Joku Sven hassel on tanskalainen satukirjailija.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on Veitikka omassa kirjahyllyssäni. Mutta tiesitkä Veikko Huovisen kirjoittaneen myös Joe-Sedän, missä pilkan alle pääsi myös Stalin?

        Koko neukkujen natsihallintoa kuvasi osuvasti George Orwell kirjallaan "Eläinten vallankumous"...

        Itseasiassa ei oo vastaan tullut tota Joe-setää kyllä. Orwellin kirjat taas tiedän kyllä mutta en oo niitä lukenut.🙂.


      • Anonyymi
        Mikkojuhan kirjoitti:

        Itseasiassa ei oo vastaan tullut tota Joe-setää kyllä. Orwellin kirjat taas tiedän kyllä mutta en oo niitä lukenut.🙂.

        George Orwellin ja Ray Bradburyn kirjallisuuden tunteminen kuuluvat yleissivistykseen. :)
        Esimerkiksi Fahrenheit 451 ja Uljas Uusi maailma osuat tähänkin aikaan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        George Orwellin ja Ray Bradburyn kirjallisuuden tunteminen kuuluvat yleissivistykseen. :)
        Esimerkiksi Fahrenheit 451 ja Uljas Uusi maailma osuat tähänkin aikaan...

        Jälkimmäinen on toki Aldous Huxleyn teos. Sori.


      • Anonyymi
        Mikkojuhan kirjoitti:

        Itseasiassa ei oo vastaan tullut tota Joe-setää kyllä. Orwellin kirjat taas tiedän kyllä mutta en oo niitä lukenut.🙂.

        Joe-Setä -teoksen tuntemattomuus saattaa kertoa osin myös sukutaustastakin, anteeksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joe-Setä -teoksen tuntemattomuus saattaa kertoa osin myös sukutaustastakin, anteeksi.

        Ei se kyllä kerro siitä yhtään mitään vaan on ihan vaan täyttä sattumaa. Kaikenlaisia kirjoja on kyllä ollut laidasta laitaan aina jo lapsuudenkotona kun äiti kirjoja tykkää kerätä. Joskus niitä kun vähän mitattiin niin oli ainakin reilu 40 hyllymetriä lisäksi sitten kirjat mitkä ei hyllyissä olleet vaan varastossa.🙂.


      • Anonyymi
        Mikkojuhan kirjoitti:

        Ei se kyllä kerro siitä yhtään mitään vaan on ihan vaan täyttä sattumaa. Kaikenlaisia kirjoja on kyllä ollut laidasta laitaan aina jo lapsuudenkotona kun äiti kirjoja tykkää kerätä. Joskus niitä kun vähän mitattiin niin oli ainakin reilu 40 hyllymetriä lisäksi sitten kirjat mitkä ei hyllyissä olleet vaan varastossa.🙂.

        Perhe mihin sattuu syntymään määrittää vähntään elämän ensiaskeleet ja maailmankuvan rakenteet, kasvaessa voi oppia enemmän kuin mitä on saanut perheestään eväitä, poliittinen suuntautuminen seuraa perheen mukana ellei kasvavan nälkä sivistymiseen nosta osaamis- ja ymmärrystasoa ylemmäksi.

        Se mistä kirjahyllyn sisältö koostuu, kertoo vähintään jonkin verran siitä millainen ihmisen elämänkuva on. OMA kirjahyllynsä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Perhe mihin sattuu syntymään määrittää vähntään elämän ensiaskeleet ja maailmankuvan rakenteet, kasvaessa voi oppia enemmän kuin mitä on saanut perheestään eväitä, poliittinen suuntautuminen seuraa perheen mukana ellei kasvavan nälkä sivistymiseen nosta osaamis- ja ymmärrystasoa ylemmäksi.

        Se mistä kirjahyllyn sisältö koostuu, kertoo vähintään jonkin verran siitä millainen ihmisen elämänkuva on. OMA kirjahyllynsä.

        No yhden yksittäisen kirjan oleminen tai olemattomuus ei kerro yhtään mitään kyllä yhtään mistään. Eikä kyllä poliittinen suuntautuminenkaan ole mikään periytyvä ominaisuus joskus jopa se perhe voi olla syynä siihen että sellaista ei ole ollenkaan tai että se on aivan täysin päinvastainen. Jonkinlaista vaikutusta saattaa joissain tapauksissa joskus kodin kirjallisuudella olla ihmiseen ja perheelläkin poliittiseen suuntautumiseen mutta mitään ehdottomasti määrittäviä tai määrääviä tekijöitä ne eivät kyllä ole.🙂.


    • Anonyymi

      joku erittäin julma kirja alkuperäinen musta raamattu missä luokiteltu kaikkien suurimpien demonienkin nimet ja miten heitä palvotaan..

    • Anonyymi

      Hal Duncan: Vellum

    • Varmaankin tekisi hyvää vaihtaa genreä hetkeksi? Suositeltavia on useita satoja, niin kamalam haastavaa heittää mitään. Eniten luen dekkareita ja historiallisia jännäreitä, viime kuukausina pitkälti Nordic Noiria ja Fitzekliä sekä C.J.Sansom, B.Cornwell ja I.Hargla Nyt on ollut kuukaden verran lukuinto tasan nolla.

    • Anonyymi

      ..jatkan tuota juttua alkuperäisestä mustasta raamatusta, niin Mephistophiles ei ole saatana vaan on demoni joka yleensä esiintyy komean nuoren miehen asussaq naisia houkuttaqa...on korkea kirjasssa tuossa lukee että Lucigferin oikea käsi.

      • Kuulostaa kivalle tarinoissa toivotaan, ettei ole oikeassa elämässä. Jostain syystä ihmisiä jännittää vaara se on kuin onkin jännittävä mutta haluan jättää sen tarinoihin. Se on kivaa olla tarinoissa jännitystä romantiikkaa. Kukapa ei ole nauttinut molemmista Jumalasta ja Paholaisesta.


      • valtakunta kirjoitti:

        Kuulostaa kivalle tarinoissa toivotaan, ettei ole oikeassa elämässä. Jostain syystä ihmisiä jännittää vaara se on kuin onkin jännittävä mutta haluan jättää sen tarinoihin. Se on kivaa olla tarinoissa jännitystä romantiikkaa. Kukapa ei ole nauttinut molemmista Jumalasta ja Paholaisesta.

        Molemmat ne olisi raamattu ja mustasta raamatusta.


    • Anonyymi

      ,mutta oli aika huvittavaa kun äiti tule jostain mökin ovestaq kun juuri itse höyläämässä partaa sitten partavaahtoa, mamma joo otan kuvan kuin joulupukki hah

    • Anonyymi

      justiin joo hiustyyli että ei kulu shampootakaan turhia milliLITROJA... eikä tarvitse ajella korvakarvoja heh....

    • Psykologian kirjat on ainaskin mielenkiintoisia. Nimet multa unohtuu, mutta asiat jää mieleen.

      • Tarpeeks mulle scifiä, kun lukee pääkuutin toiminnasta. 🤣


    • Anonyymi

      mikäs mulkunpenikka sinä olet hiutale hehhhe :D

      MULKUNPENIKKA HYVÄ NIMITYS :d

    • Anonyymi

      joopa niin kun tyttöjä voi ihmetyttää jotkut mitä monet monijalkaiset kuin ötökät laitteen sisällä jooh, silloin niin digitaalielektroniikkaa opiskelemaan

    • Anonyymi

      Viime aikoina olen lukenut tosi vähän, vaikka nytkin on kirja luvulla.

      Suon villi laulu ainakin oli koskettava kirja. Sekin jo jonkun vuoden takaa.

      xLiner

      • Juuri tätä, eli Delia Owensin Suon Villiä Laulua minäkin suosittelen. ->Koska kirjan viimeiset hetket muuttavat koko tarinan niin olennaisesti 👍

        Todennäköisesti hän on lukenut jo Dan Brownin kirjoja, joista Da Vinci -koodi on ehkä vaikuttavin.

        Mainitsen vielä vuodelta 2016 Naomi Aldermanin kirjan Voima. Siinä tytöt ympäri maailmaa huomaavat, että he ovat saaneet käsiinsä uuden voiman. He kykenevät antamaan sormenpäillään sähköiskuja⚡️


      • Anonyymi
        Xena-183 kirjoitti:

        Juuri tätä, eli Delia Owensin Suon Villiä Laulua minäkin suosittelen. ->Koska kirjan viimeiset hetket muuttavat koko tarinan niin olennaisesti 👍

        Todennäköisesti hän on lukenut jo Dan Brownin kirjoja, joista Da Vinci -koodi on ehkä vaikuttavin.

        Mainitsen vielä vuodelta 2016 Naomi Aldermanin kirjan Voima. Siinä tytöt ympäri maailmaa huomaavat, että he ovat saaneet käsiinsä uuden voiman. He kykenevät antamaan sormenpäillään sähköiskuja⚡️

        Olen tykännyt Satu Rämön kirjoista, dekkareita. Diana Gabaldonin matkantekijä-sarja on toiminut myös hyvänä arjen ketutuksen häivyttäjänä.

        Täytyykin katsella jos tuota Voimaa näkyisi kauppareissuilla.

        xLiner


      • Anonyymi
        Xena-183 kirjoitti:

        Juuri tätä, eli Delia Owensin Suon Villiä Laulua minäkin suosittelen. ->Koska kirjan viimeiset hetket muuttavat koko tarinan niin olennaisesti 👍

        Todennäköisesti hän on lukenut jo Dan Brownin kirjoja, joista Da Vinci -koodi on ehkä vaikuttavin.

        Mainitsen vielä vuodelta 2016 Naomi Aldermanin kirjan Voima. Siinä tytöt ympäri maailmaa huomaavat, että he ovat saaneet käsiinsä uuden voiman. He kykenevät antamaan sormenpäillään sähköiskuja⚡️

        Da Vinci -koodi oli kyllä aikoinaan kova. Siihen ympärille rakenneltiin pyhän naiseuden voimaa, Graalin maljaa. Ja tosihan se on, että Raamattu on misogyyninen, oli ihan hyvä vastavoima.

        xLiner


      • Anonyymi
        Xena-183 kirjoitti:

        Juuri tätä, eli Delia Owensin Suon Villiä Laulua minäkin suosittelen. ->Koska kirjan viimeiset hetket muuttavat koko tarinan niin olennaisesti 👍

        Todennäköisesti hän on lukenut jo Dan Brownin kirjoja, joista Da Vinci -koodi on ehkä vaikuttavin.

        Mainitsen vielä vuodelta 2016 Naomi Aldermanin kirjan Voima. Siinä tytöt ympäri maailmaa huomaavat, että he ovat saaneet käsiinsä uuden voiman. He kykenevät antamaan sormenpäillään sähköiskuja⚡️

        Jäin miettimään.. Ei se loppu mun mielestäni muuttanut tarinaa. Se oli muistaakseni ihan oletettavissa. Koskettava tarina joka tapauksessa.

        Kirjoissa taitaa olla sama kuin musiikissa, jokainen kokee omalla tavallaan.

        Joskus olin aivan tohkeissani jostain kirjasta, ystäväni ei saanut siitä mitään kiinnostavaa irti.

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen tykännyt Satu Rämön kirjoista, dekkareita. Diana Gabaldonin matkantekijä-sarja on toiminut myös hyvänä arjen ketutuksen häivyttäjänä.

        Täytyykin katsella jos tuota Voimaa näkyisi kauppareissuilla.

        xLiner

        Olen myös lukenut pari kirjaa Matkantekijä -sarjasta, mutta luonnollisesti katsonut myös TV:stä kaikki tuotantokaudet 😁
        Uusin on juuri alkanut. 👍


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jäin miettimään.. Ei se loppu mun mielestäni muuttanut tarinaa. Se oli muistaakseni ihan oletettavissa. Koskettava tarina joka tapauksessa.

        Kirjoissa taitaa olla sama kuin musiikissa, jokainen kokee omalla tavallaan.

        Joskus olin aivan tohkeissani jostain kirjasta, ystäväni ei saanut siitä mitään kiinnostavaa irti.

        xLiner

        Minä olin lukiessani niin kiinni siinä Owensin kirjan "totuudessa", että minuun se loppu teki vaikutuksen. 😄 Epäilin ehkä, mutta en kuitenkaan olisi uskonut..


    • No mitähän ihmettä nyt, vastaukseni on poistettu... ei siinä mitään pahaa pitänyt olla, vai olisiko syynä ollut kirjannimi "Kymmenen pientä n**keripoikaa"? Ihan selvästi joku botti näitä viestejä poistelee eikä oikea ihminen, koska botti olettanut heti että koska viestissä on sana n**keri, niin se olisi jotenkin rasistinen ja sääntöjenvastainen.

      Toistan nyt siis paljon alkuperäistä lyhyemmin ja tiivistetymmin:
      - James Sallis: Kylmä kyyti (leffaversio "Drive" kuitenkin paljon huonompi, siitäkin huolimatta että siinä oli pääosassa suosikkini Ryan Gosling)
      - Armistead Maupin: Kertomuksia kaupungista (tämä on oikeastaan kokonainen kirjasarja, mutta itse olen lukenut vain ensimmäisen kirjan)
      - Agatha Christien teokset, mm. Kymmenen pientä n**keripoikaa, Ikiyö, Kohti nollapistetta, Askel tyhjyyteen, Hiirenloukku, Seitsemän kelloa (tai jotain sinnepäin)
      - Marguerite Yourcenar: Armonlaukaus
      - Guy de Maupassant: Koottuja novelliteoksia

    • Anonyymi

      Olen huono lukemaan kirjoja mutta tuo aika uusi Dali-elokuva Salvador Dalista oli aika hyvä sinänsä. Alice Cooper jossain Dalin juhlissa vieraana haha.

      Ozzyn mosaiikki: Perisynti, The Ultimate Sin: https://www.youtube.com/watch?v=O_ypaOIVmaA

    • Anonyymi

      Vilkaisin tuolta listausta jenkkikirjailjoista, nuo sieltä osui silmään jotka ainakin on hyviä:

      Michael Connelly
      Dan Fante
      Walter Mosley
      Donald E. Westlake

      -harmiseikirj-

    • Anonyymi

      itse asiassa Jag prata inte svenska ei jag inte prata svenska. Juu sori oli pakko kun kerranki osaan jotain :D

    • Anonyymi

      Luepa R.A.Salvatore tuotantoa vaikka aluksi noitakuninkaan lupaus! ...Hobitti kiittää

    • Anonyymi

      Olisiko Immanuel Velikovskyn kirjat mitään? Minulla on niitä kolme kappaletta; valitettavasti vain englanniksi. jota en osaa riittävän hyvin. Olen kuullut väitettävän, ettei niitä suomenneta sen takia, kun ne selittävät Raamatun ajan tapahtumia toisin.

    • Anonyymi

      Suosittelen Eben Alexanderin kirjaa "Proof of heaven" (2012).

      Kirjoittaja on neurokirurgi, joka on elänyt kuolemanrajakokemuksen. Taustansa vuoksi hänellä on paremmat tiedot aivojen toiminnasta kuin tavallisella kuoleman rajan tallaajalla.

      Saanko papukaijamerkin? 😛

      🦄

      • Anonyymi

        Tämä ei siis ole minulle mieleenpainuvin kirja mutta hyvä kuitenkin.

        🦄


      • Anonyymi

        Tuo kirja on painettu suomeksikin.


    • Anonyymi

      Suosittelen kirjaa : Rohkeasti rehellinen 👋

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      28
      1818
    2. Syksyinen aamuketju suden

      Hyvää huomenta ja kaunista syyspäivää. 🌞🍁🍂☕
      Ikävä
      227
      1180
    3. Koulu kielsi therianit - "tunneilla kontataan ja nau'utaan"

      Oululainen koulu on kieltänyt eläin- ja rooliasujen käytön koulussa. Hyvä homma, sillä koulussa keskitytään muihin asioi
      Maailman menoa
      112
      884
    4. Triatleetti osti Levin

      Mun Lappi on tosiasia.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      180
      807
    5. Onhan se myönnettävä

      Että alkaa jo vähän puuduttamaan tämä. Aion silti ottaa tästä kaiken irti viimeisiä rippeitä myöden. Olenpa sitten suju
      Ikävä
      52
      805
    6. Astuin tuntemattomaan

      kun sinut tapasin, sieluni valo. Niin olen paljaaksi riisuttu kuin syksyiset puut.
      Ikävä
      50
      772
    7. Enemmistön diktatuuri Ähtärin valtuustossa

      Salo ja Nortunen, ette saa keikuttaa venettä. Olette mätiä omenoita, jotka pitää poimia pois Ähtärin kaupunginhallitukse
      Ähtäri
      23
      765
    8. Rakastan sinua niin paljon

      Kun ollaan tutustuttu lisää niin se rakkaus ei ole vähentynyt vaan muuttunut. Jännitys on vähentynyt ja tilalle on tullu
      Ikävä
      40
      740
    9. Mulla on ihan hirveä ikävä sua

      Ja sitten kun me taas nähdään, tai jos, niin mua vaan pelottaa että sinä inhoat sitä että mulla on tunteita sinuun.
      Ikävä
      47
      719
    10. Taisit vähän aliarivoida minua ihmisenä

      Et tajunnut että olenkin aika nokkela tyttö 🤭 Jutut ja ulkonäkö varmaan hämäs.
      Ikävä
      35
      716
    Aihe