Minkälainen lääkäri kelpaa suomalaisille, käykö myös ulkomaalainen?

Anonyymi-ap

Olen kuullut paljon puhetta siitä että persut ovat juntteja ja vanhanaikaisia, ja että liberalismi ja vihreät arvot ovat in. Maahanmuuttoa pitää suosia ja ei saa olla rasisti. Mutta miten käykään sitten kun nämä ihmiset, jotka kyllä suoraan sanottuna elävät omassa kuplassaan, joutuvat tekemisiin lähemmin maahanmuuttajien ja ulkomaalaisten kanssa.

No tässä on juttua hesarista: jos lääkäri on tummaihoinen ja vieraasta kulttuurista, niin suomalaiset eivät yleensä sellaista lääkäriä halua itselleen, koska niihin ei luoteta. Jotkut jopa ottavat riskin että mieluummin kuolevat, jos kyse on akuutista tapauksesta päivystyksessä.

"Lääkäri Hibo Abdulkarim kuunteli naapurihuoneessa, kuinka sihteeri maanitteli potilaita hänen vastaanotolleen – ”Ihminen ottaa mieluummin riskin, että kuolee”
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009635104.html

Haluatko sinä antaa terveytesi ja henkesi sellaisen lääkärin käsiin, joka tulee vieraasta kulttuurista, vaikkapa Afrikasta tai Lähi-Idästä? Vai haluatko mieluummin tutun ja turvallisen suomalaisen lääkärin. Kas siinäpä happotesti kaikille.

39

388

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En usko, että yhtäkään koskaan käyttämääni lääkettä on keksitty tai kehitetty Suomessa. Eikä kyllä ole tullut suomalaista lääkäriä vastaan muutenkaan noin 10 vuoteen, vaan pari kertaa virolainen ja kerran venäläinen. Kielimuuri ei ole ollut ihan mitätön mutta kuitenkin ylitettävissä.

      • Anonyymi

        Lääkkeiden valmistusmaalla ei ole mitään tekemistä tämän aiheen kanssa. Virolaiset tai venäläiset lääkärit ovat kyllä jo ongelmallisia, koska niiden kielitaito on mitä on, ja ammattitaito voi olla myös hieman heikkoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lääkkeiden valmistusmaalla ei ole mitään tekemistä tämän aiheen kanssa. Virolaiset tai venäläiset lääkärit ovat kyllä jo ongelmallisia, koska niiden kielitaito on mitä on, ja ammattitaito voi olla myös hieman heikkoa.

        Kyllä lääkkeet ovat ainakin omalle terveydelleni paljon oleellisempia kuin lääkäri. Joka tapauksessa tuossa hoitoketjussa siis luotetaan osiin, jotka eivät ole suomalaisia ja joista emme lopulta täsmälleen tiedä miten niihin on päädytty.

        Suunnilleen optimitilanteessa kuka tahansa lääkäri tekee samoilla lähtötiedoilla saman diagnoosin ja suosittelee samoja lääkkeitä tai muuta hoitoa. Mitään käytännön merkitystähän ihmisen terveydelle ei ole sillä, mitä lääkärin kanssa puhutaan tai mitä lääkäri tutkii.


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        Kyllä lääkkeet ovat ainakin omalle terveydelleni paljon oleellisempia kuin lääkäri. Joka tapauksessa tuossa hoitoketjussa siis luotetaan osiin, jotka eivät ole suomalaisia ja joista emme lopulta täsmälleen tiedä miten niihin on päädytty.

        Suunnilleen optimitilanteessa kuka tahansa lääkäri tekee samoilla lähtötiedoilla saman diagnoosin ja suosittelee samoja lääkkeitä tai muuta hoitoa. Mitään käytännön merkitystähän ihmisen terveydelle ei ole sillä, mitä lääkärin kanssa puhutaan tai mitä lääkäri tutkii.

        "Suunnilleen optimitilanteessa kuka tahansa lääkäri tekee samoilla lähtötiedoilla saman diagnoosin ja suosittelee samoja lääkkeitä tai muuta hoitoa. Mitään käytännön merkitystähän ihmisen terveydelle ei ole sillä, mitä lääkärin kanssa puhutaan tai mitä lääkäri tutkii."

        Tämä ei pidä paikkaansa lainkaan. Esim. korkeaan verenpaineeseen on olemassa useita eri lääkeryhmiä, ja vaikka jotkut niistä alentavat verenpainetta saman verran, niin niiden vaikutus terveyteen pitkällä aikavälillä on erilainen. Hyvä lääkäri tietää tämän, varsinkin jos on seurannut tutkimuksia.

        Myös esim. neurologisiin sairauksiin neurologit voivat määrätä erilaisia lääkkeitä, ulkomailla voi saada jopa antibiootteja spesialisteilta, mitä ei Suomessa saa varmaankaan koskaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Suunnilleen optimitilanteessa kuka tahansa lääkäri tekee samoilla lähtötiedoilla saman diagnoosin ja suosittelee samoja lääkkeitä tai muuta hoitoa. Mitään käytännön merkitystähän ihmisen terveydelle ei ole sillä, mitä lääkärin kanssa puhutaan tai mitä lääkäri tutkii."

        Tämä ei pidä paikkaansa lainkaan. Esim. korkeaan verenpaineeseen on olemassa useita eri lääkeryhmiä, ja vaikka jotkut niistä alentavat verenpainetta saman verran, niin niiden vaikutus terveyteen pitkällä aikavälillä on erilainen. Hyvä lääkäri tietää tämän, varsinkin jos on seurannut tutkimuksia.

        Myös esim. neurologisiin sairauksiin neurologit voivat määrätä erilaisia lääkkeitä, ulkomailla voi saada jopa antibiootteja spesialisteilta, mitä ei Suomessa saa varmaankaan koskaan.

        Sanoinkin että optimitilanteessa. Lääkärin persoonalla tai kuulumisella johonkin etniseen tai demografiseen tai aatteelliseen ryhmään, ei pitäisi olla mitään merkitystä. Käytännössä toiset varmasti ovat parempia kuin toiset.

        Mutta jos joku tekisi minulle diagnoosin korkeasta verenpaineesta ja määräisi siihen jotkin lääkkeet, niin en varmasti alkaisi sellaisia syömään pelkästään siksi. Ottaisin itse selvää mitä on korkea verenpaine, mikä sen voi aiheuttaa, miten sen kanssa pitäisi toimia jne.


      • Anonyymi

        Jos sauna, terva ja viina ei auta niin tauti on kuolemaksi. Vaihtoehtoisena hoitona voi kokeilla kusiaispesässä istumista. Jottannoinni tämmötteit !


    • Jos lääkäri osaa ammattinsa ja palvelee potilasta auttavasti yhteisellä kielellä, hän on varmasti riittävän hyvä.

      Muistan jo parikymmentä vuotta sitten, kun terveyskeskuksessa oli omalääkärinä mies, jonka etninen alkuperä oli Lähi-Idässä. Pientä korvakierrepotilasta, lastani siis, nauratti aina, kun lääkäri sanoi hänen keuhkoissaan, poskionteloissaan tai korvssaan olevan liimaa eikä limaa. Lääkäri hoiti kyllä hyvin lapsiani. Hoito-ohjeet kerrattiin aina pariin kertaan, jotta varmasti ymmärsin oikein.

      Hoivakodissa myös lähiomaisellani oli viimeisinä vuosinaan (muistaakseni) kosovolainen mies lähihoitajana. Omaiseni (iäkäs rouva) oli todella tyytyväinen hoitajaansa ja siihen, kuinka tämä hoiti häntä, auttoi häntä ja ylipäätään kohtasi vanhan ihmisen. Tämä oli turvallista myös omaisen näkökulmasta.

      Kielikysymys on mielestäni lähes ainoa todellinen ongelma tässä kysymyksessä. Ihonväri ei ole ongelma.

    • Anonyymi

      Mikä on Osmo? aika kummja kai...

    • Anonyymi

      mielenvikainen kuin *Osmo ;D;D;

    • Anonyymi

      Yhtä lääkäriä kartan työterveydessä. Hän on surkea työssään ja Venäläinen. Kaksi kertaa käynyt ja hermot mennyt molemmilla kerroilla. Kaikki muut kelpaa. Ja olen äänestänyt Halla-Ahoa, mutta en ole rasisti.

    • Anonyymi

      Sellainen joka kirjoittaa mukisematta bentsoreseptin. Kansallisuudella tai ihonvärillä ei ole väliä.

    • Anonyymi

      riippiuu siitä paljonko lääkärimaksaa asiakkaalle käteistä rahaa.

    • Anonyymi

      Lääkärien pitää tehdä täällä näytöt osaamisesta, ennen kuin pääsevät klinikan puolelle ainakin Euroopan ulkopuolelta tullessa. Lääkärit myös tekevät ja heillä on vastuu tehdä kollegasta kantelu, jos osaaminen vaarantaa potilasturvallisuuden. Myös kielikoe on pakollinen, mutta sen läpäistäkseen ei kieli ole vielä ammatinvaatimalla tasolla.

      Minulle käy ulkomaalainen lääkäri vallan hyvin. Kun valitsen työterveyden (Aava, Terveystalo, Mehiläinen-mikä milloinkin on kyseessä), ei lääkärin ulkomaalaisperäinen nimi vaikuta millään tavalla valintaan. Kunhan yhteinen kieli löytyy, se riittää.

      Yhden kerran kokemus löytyy ulkomaalaisesta kandista Vantaalaisessa terkassa kauan sitten. En saaanut asiaa toimitettua suomeksi enkä englanniksi, lääkäriopiskelijan kieltaito ei riittänyt ja levitteli vaan käsiään. Kun homma ei edennyt, itse ehdoton mitä pitää tehdä ja niin tehtiin. Asiasta olisi pitänyt m tehdä valitus ihan sen takia, että jonkun toisen kohdalla sama olisi voinut käydä vaaralliseksi. Tosin tuossa kohtaa vika ei ole kandin (opiskelija) vaan terkan, joka laittaa opiskelijan työhön, josta ei vielä selviä. Juridisesti vastuu on ohjaavalla lääkärillä. Tuolla oli monen tunnin jono, ja kandi oli varmaan siksi pistetty vastaanotolle ja sh:t varmaan ohjasivat ei-vaaralliselta kuulostavat potilaat kandille, mutta silti noin ei saisi koskaan käydä.

    • Anonyymi

      Terveyskeskuksen intialainen lääkäri haukkui minut kun tulin lähetteen kautta terveystarkastukseen hänelle suurelle sekä mahtavalle Maharadzalle. Miksi minä hänen aikaansa tulin haaskaamaan. Ihosyövälleni hän naureskeli puhkaisten mädät pois sillä ei sitä nyt Intiassakaan kastittomien ihosyöpiä hoideta niin miksi sitten Suomessakaan sellaisia pitäisi hoideskella.

      Kantasuomalainen yksityisen lääkäriaseman lääkäri oli puolestaan toista mieltä kun leuastani kasvoi sellainen röyhelöisen epämääräinen kasvain josta oli säteittäisesti kavanut myös toispuoleisesti pintaverisuonia kun aurinkoketaroosi oli vihdoinkin puhkenut kukkaan minussa vähäpätöisessä kastittomassa raakileessa.

      Että jurppii tuo rasistinen ihonväriin pohjautuva intialaisen valelääkärin diagnoosi valtoimeen päässessä ihosyövästäni.

    • En nyt äkkiseltään edes muista koska olisin viimeksi käynyt umpisuomalaisella lekurilla tai hoitajalla... On siitä kyllä aikaa.

      Mutta siis ei ole häirinnyt ja asiat on aina saatu hoidettua, mitä nyt satunnaisesti on vähän pitänyt väännellä rautalankaa puolin ja toisin että ymmärretään mistä kumpainenkin turisee.

      Luotan ihan täysin siihen, että saan laadullisesti valvottua hoitoa kuten keltä tahansa Suomessa virallisesti lääkärin tointa hoitavalta. Eikä käy kateeksi kun eivät aina osaa suomenkieltä kovin hyvin, niin koita siinä nyt sitten kertoa meikäläiselle maalaistallukalle mikä on homman juju.

      • Anonyymi

        Että jota silleen niin että matulääkärit uusivat aina vain uudellen ja uudelleen hotapulverireseptin vahvempaan lääkkeeseen eli heroiiniin. Kantasuomalainen lääkäri ei tuota tekisi vaan kielitaidottomalta matulääkäriltä saa reseptin aina uusituksi. Kyllä joillakin on elämä sitten helppoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Että jota silleen niin että matulääkärit uusivat aina vain uudellen ja uudelleen hotapulverireseptin vahvempaan lääkkeeseen eli heroiiniin. Kantasuomalainen lääkäri ei tuota tekisi vaan kielitaidottomalta matulääkäriltä saa reseptin aina uusituksi. Kyllä joillakin on elämä sitten helppoa.

        Kiitos fanituksesta ja kommenttieni nostosta, jokainen klikkaus on tärkeä ❤️


    • Ei ole mitään merkitystä sillä, mistä maasta tai kulttuurista lääkäri on lähtöisin. Kunhan on tietoa ja taitoa hoitaa tehtävänsä. Tietenkin myös ulkomailta Suomeen tulevilla lääkäreillä on koulutus työhönsä ja Valviran myöntämä oikeus harjoittaa lääkärin ammattia Suomessa. Lääkärin tulee myös ymmärtää suomea ja osata puhua, sekä kirjoittaa suomenkieltä riittävän hyvin. Ei Suomessa oteta lääkäreitä töihin ihan tuosta noin vain, kaikenlaiset asiat varmistetaan ennen sitä.

      Itselläni ollut muutamia virolaisia ja venäläisiä lääkäreitä. Joskus on haastetta tuonut kielimuuri, että ymmärtääkö lääkäri minua ja ymmärränkö minä häntä. Kaikki asiat ovat kuitenkin lopulta selvinneet aina.

      Itse hoitajana minulla on kollegoita mm. Venäjältä ja islamilaisesta kulttuurista. Todella ystävällisiä ja ahkeria.

    • Anonyymi

      Minulle käy ulkomaalainen lääkäri, jos ymmärrän hänen puhettaan ja hän minun.

      t:Persu

    • Anonyymi

      Ihan kamalia ne afrikkalaiset lääkärit. Halusin heinänuhaan histamiinia ja minulle määrättiin mädätettyä neitsyen verta. Apteekki sitä ei tietenkään myynyt, piti Afrikasta tilata.

      • Anonyymi

        Joku kuitenkin uskoo tuonkin tarinan, jos se tukee hänen rasistisia ennakkoluuloja.
        Jokaisessa typerässä ihmisessä piilee persu.


    • Anonyymi

      Tuttavani on lähi-Itäläinen lastenpsykiatri. Hyvin luonnistuu työt täällä pohjoisessa, osaa hassutella oikealla tavalla pienten lasten kanssa, näyttää itse että vaikka miltä näyttää itkupotkuraivari kaupan lattialla. Mainio tyyppi.

    • Kyllä se on ne rasistit ketkä omassa kuplassaan elävät ennemminkin ja kuvittelevat että ihminen olisi ihmisenä muka jotenkin erilainen ihonvärinsä tai alkuperänsä perusteella.

      Siinä vaiheessa kun on kipeä tai varsinkin kun on hengenhädässä niin ei sillä ole mitään merkitystä mikä sen lääkärin alkuperä on kunhan on koulutettu ja osaa asiansa ja häneltä avun saa.🙂.

      • Anonyymi

        Ihmiset jossain vaiheessa maailmanhistoriaa meinasivat kuolla täysin sukupuuttoon ja oli vain muutama tuhat jäljellä ehkä jopa vain 1500-3000 muistaakseni, joten ihonväristä riippumatta ollaan ihan täysin yhtä ja samaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihmiset jossain vaiheessa maailmanhistoriaa meinasivat kuolla täysin sukupuuttoon ja oli vain muutama tuhat jäljellä ehkä jopa vain 1500-3000 muistaakseni, joten ihonväristä riippumatta ollaan ihan täysin yhtä ja samaa.

        Juu jossain 10 000 paikkeilla käytiin kai ainakin pahimmillaan että ei ne juuret hirveän isosta porukasta ole jos mennään tarpeeksi taaksepäin.🙂.


      • Anonyymi
        Mikkojuhan kirjoitti:

        Juu jossain 10 000 paikkeilla käytiin kai ainakin pahimmillaan että ei ne juuret hirveän isosta porukasta ole jos mennään tarpeeksi taaksepäin.🙂.

        Eipä ei. Ite oon tullut todella hyvin toimeen erityisesti afrikkalaisten kanssa löytyy yhteys erittäin herkästi.

        Minusta on mukavaa, kun on ihmisiä eri kulttujrejsta ympärillä.

        Toki täytyy kansantalous ottas huomioon kun otetaan siirtolaisia. Minusta olisi parempi, että puhuttaisiin siirtolaisista eikä maahanmuuttajista, se on neutraalimpi ja todella monet nimenomaan tulevat töihin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eipä ei. Ite oon tullut todella hyvin toimeen erityisesti afrikkalaisten kanssa löytyy yhteys erittäin herkästi.

        Minusta on mukavaa, kun on ihmisiä eri kulttujrejsta ympärillä.

        Toki täytyy kansantalous ottas huomioon kun otetaan siirtolaisia. Minusta olisi parempi, että puhuttaisiin siirtolaisista eikä maahanmuuttajista, se on neutraalimpi ja todella monet nimenomaan tulevat töihin.

        Juu eipä ole kyllä itelläkään ollut ongelmia yhdenkään maahanmuuttajan kanssa ketä olen tavannut vaan kaikki ovat olleet ihan mukavia. Tietenkin heissäkin poikkeuksiakin on ihan kuten kaikissa muissakin ihmisissä eikä kaikkien kanssa voi tulla toimeen.🙂.


    • Anonyymi

      Eikö Suomessa ole nyt se ongelma ettei ole tarpeeksi minkään maalaisia lääkäreitä?
      Tulevaisuudessa voi olla vielä entistä vähemmän.

      • Anonyymi

        Sehän se. Suomalaisille nirppanokille ei kelpaa työt tk:ssa. Kuulemma liian raskasta, haluavat erikoistua samantien. Kohdalleni osui kerran venäläinen keikkalääkäri. Hoiti homman läpihuutomaisen hyvin. Kerran hoitaja väli-Amerikasta. Puhui suomea ja selvästi l-u-o-n-t-e-e-n-s-a puolesta työhönsä sopiva. Henk.koht. toivotan ulkolaiset tervetulleeksi. Mikä sitten suomen päässä asiaa hidastaa, en tiedä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sehän se. Suomalaisille nirppanokille ei kelpaa työt tk:ssa. Kuulemma liian raskasta, haluavat erikoistua samantien. Kohdalleni osui kerran venäläinen keikkalääkäri. Hoiti homman läpihuutomaisen hyvin. Kerran hoitaja väli-Amerikasta. Puhui suomea ja selvästi l-u-o-n-t-e-e-n-s-a puolesta työhönsä sopiva. Henk.koht. toivotan ulkolaiset tervetulleeksi. Mikä sitten suomen päässä asiaa hidastaa, en tiedä.

        Suomen päässä hidastaa liian alhaiset terveyskeskusmaksut. Niitä pitää korottaa, niin saadaan asiat kuntoon. Suomessa on liian pieni väestöpohja ja se on liian ikääntynyttä, että meillä voisi olla keski euroopan tapaan ilmainen terveydenhoito. Varmaan ollaan jo nyt yläkantissa noissa maksuissa eurooppaan verrattuna, mutta pakkohan asia on jotenkin edes korjata. Onhan se ukrainassakin ilmaista, mutta jos sairaalasta puuttuu jo penkit niin ei se ilmaisuus paljoa lämmitä.


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        Suomen päässä hidastaa liian alhaiset terveyskeskusmaksut. Niitä pitää korottaa, niin saadaan asiat kuntoon. Suomessa on liian pieni väestöpohja ja se on liian ikääntynyttä, että meillä voisi olla keski euroopan tapaan ilmainen terveydenhoito. Varmaan ollaan jo nyt yläkantissa noissa maksuissa eurooppaan verrattuna, mutta pakkohan asia on jotenkin edes korjata. Onhan se ukrainassakin ilmaista, mutta jos sairaalasta puuttuu jo penkit niin ei se ilmaisuus paljoa lämmitä.

        Terveyskeskuksia käyttää enimmäkseen vanhat ja erittäin pienituloiset, tai ainakin pienituloiset. Siinä ei maksuja kannata kovin korottaa. Nuoretkaan ihmiset eivät hoida itseään, kun lääkäriin ei pääse paitsi tolkuttomalla jonotuksella (mikäli ei ole työterveydenhuoltoa).

        - Sheena


      • Anonyymi kirjoitti:

        Terveyskeskuksia käyttää enimmäkseen vanhat ja erittäin pienituloiset, tai ainakin pienituloiset. Siinä ei maksuja kannata kovin korottaa. Nuoretkaan ihmiset eivät hoida itseään, kun lääkäriin ei pääse paitsi tolkuttomalla jonotuksella (mikäli ei ole työterveydenhuoltoa).

        - Sheena

        Omasta kokemuksesta työterveydestä ei ainakaan saa yhtään mitään apua. Työuupumukseen pari päivää saikkua ja se siinä. Onhan ne siistit tilat ja kaikki ulkoisesti viimesen päälle, mutta se on teatteria. Kun laki niin vaatii, niin pidetään tällänen teatteriesitys.


    • Anonyymi

      haqssua vähän muttsa joo voi syödä vesipisaroita eli suu vain auki ja syö

    • Anonyymi

      voi tyuntua aika pahalle jos hammastyttöjen kanssa jotain operaatioita, mutta niin sitten paranee kuitenkin.

    • Anonyymi

      Riippuu mikä vaivaa, minkälaisia ja kuinka paljon kroonisia sairauksia on.

      Kun ihminen haluaa suomalaisen lääkärin, ei useimmiten ole kyse ollenkaan rasismista, vaan yksinkertaisesti haluaa lääkärikäynnillään tulla ymmärretyksi ja hoidetuksi oikein.

      - Sheena

    • Anonyymi

      Höpöhöpö.

      Viimeksi kun olin hammaslääkärissä, niin hammaslääkäri oli kait musliminainen tms ja teki todella taitavaa jälkeä. Toivon hänelle oikein erityisen hyvää.

      Muitakin ollut eikä ole valittamista. Lääkäreitä sitoo myös ihonväriin katsomatta lääkärin velvollisuudet potilaita kohtaan ja miksi he tekisivät työnsä yhtään huonommin kun suomalaisetkaan? Monet ulkomaalaiset ovat lisäksi ystävällisempiä kun suomalaiset.

      Itse olen hyvin ystävällinen ihminen ja ihmisten tunteilla ja suhteilla on minulle merkitystä ja olen tullut hyvin toimeen ulkomaalaisten kanssa aina.

      Rasistit ei UudellaMaalla varmaan voi kait sitten kulkea julkisilla, kun suomikuskeja ei olen nimeksikään.

    • Anonyymi

      Ihmettelen mitä onkaan muualta tulleiden lääkäreiden hoito kun ei suomalaisetkaan ymmärrä mitään. Pare olis kun saisi itse googlettaa ja määrätä lääkkeensä.

    • Anonyymi

      Ensiapu on kuollut. Ensiapuun on varattava aika. Ollaan hiljaa vain.

    • Paikallisella virolaisella hammaslääkärillä on erittäin huono maine. Hänen yleisesti käyttämä hoitomuoto on hampaan poistaminen. Poisti tuttavalta hampaan. Seuraavan kerran vastassa oli suomalainen hammaslääkäri ja tämä parahti, että miksi tuttavaltani on poistettu terve hammas, jonka olisi voinut paikata.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      101
      2059
    2. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      244
      1680
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1050
    4. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      85
      951
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      78
      945
    6. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      7
      855
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      801
    8. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      10
      795
    9. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      55
      754
    10. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      38
      719
    Aihe