Nyt kerrotte heti!

Anonyymi-ap

Montako perunaa pilkon makkarakeittooni? Oikeasti kysyisin mielipiteitä/kokemuksia. Jospa laittaisin bataattia perunan tilalla ja lisänä chiliä?

Tulisi käsittääkseni makean tulista?

>simiti<

27

345

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ruskista pilkotut makkarat pannulla sipulin kera. Laita kattila ns. tulelle ja lohko siihen perunat, lantut ja porkkanat. Lisää lihaliemikuutio tai sen puolikas. Kaada ruskistetut makkarat pannulta kattilaan, keitä ja mausta tarvittaessa suolalla ja pippurilla. Näin teen makkarakeiton. Maistuu. Tv. K mies

    • 5-6 perunaa. 👍 En pidä chilistä. Enkä isommasti bataatistakaan. - Tai, itse asiassa, olen hieman yliherkkä chilille.

    • Anonyymi

      Ääh, tein ihan perinteisen. Kyllä joskus vielä uskallan kokeilla sitä bataattia ja chiliä. Teidän kertomat määrät nyt hieman heittivät käyttämästäni. Toki tein siis 5 litran kattilallisen.

      Onhan minulla pakastinkin, eikä tarvitse alati olla kokkaamassa. Pienenä bonuksena laitoin 0,5 litraa kermaakin.

      >simiti<

    • Anonyymi

      tuollainen aika hauskaakin voi olla, jos on käytössä jotain juttuja millä voi säveltää itse juttuja, niiin kokeillakin jotain ideoita.

    • Bataatti eli potaatti. Siis ihan sama kuin peruna.

      • Anonyymi

      • Anonyymi kirjoitti:

        Bataatti ei ole sama, kuin peruna. https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Bataatti

        >simiti<

        Eikö sana potaatti kuitenkin tarkoita sekä perunaa eli pottua ja bataattia vaikka ne eri asioita olisikin.


    • Anonyymi

      Riippuu ihan perunan koosta.
      Isoja miehen nyrkinkokoisia perunoita riittää ihan 3kpl, mutta pienempiä
      sitten sellaiset 6-7 kpl ja keskikokoisia 4-5kpl.
      Painomäärissä 400-600g väliltä.
      Tietenkin kattilan koko vaikuttaa ja makkaran määrä.
      Sipulit ruskitetaan pannulla, klöntti voita ja lisätään hienoksi viipaloidut porkkanat, lanttua, selleriä ja pieniksi paloitetut perunat 2-3 cm kuutioina.
      Hetken aikaa ja sitten lisätään vesi, 2 lihaliemikuutiota, maustepippureita 5-8, laakerinlehtiä 2, mustapippuria, valkopippuria.
      Jos herkutella haluaa, niin paketti savuporosulatejuustoa puoli pakettia ja sipuliruokakermaa.
      Suolaa lisätään, jos ei ole riittävästi, koska suola voimistaa makua,

      Makkarana voi käyttää muitakin makumakkaroita, kuin pelkästään hailakkaa lenkkimakkaraa.

      • Anonyymi

        Ei mua tarvitse opettaa kokkaamaan. Tuo oli pääpointti, että onko kukaan kokeillut bataatilla ja chilillä.

        >simiti<


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mua tarvitse opettaa kokkaamaan. Tuo oli pääpointti, että onko kukaan kokeillut bataatilla ja chilillä.

        >simiti<

        Mä en ymmärrä tota chilin käyttöä, sehän tulisuudellaan peittää ruoan maun ja aiheuttaa hikoillua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä en ymmärrä tota chilin käyttöä, sehän tulisuudellaan peittää ruoan maun ja aiheuttaa hikoillua.

        No mutta kohtuus. Ei sitä toki liikaa saa laittaa. Tai sekin on liene makuasia. Itsekään en pidä liian tulisesta eineksestä. Mutta pikkuriikkisen, tai tillimillin verran antaa mukavan vivahteen.

        Kerran oli työmaaruokalassa kastiketta, jossa oli sekä suklaata, että chiliä. Se oli hyvää.

        Siitä tuli mieleen tuo makeahko bataatti ja chili keitossa. Koskaan en ole kokeillut, eikä näköjään kukaan muukaan palstalla.

        >simiti<


      • Anonyymi

        Just niin, makkaroilla ennemmin maustamaan sitä makkarakeittoa, kuin chillä ja käytä juureksia reippaasti. Lanttua, porkkanaa ja sipulia,5 keskikokoisen perunoiden lisäksi. Bataatit nyt sattuu olemaan makeampia kuin porkkanat tai lanttu, joten melko varmasti keitto ei sinua miellytä.

        Käytä mieluummin perunaa ja mausteista makkaraa kuten; Wotkins Sörkän Chorizogrilleri, 400 g hinta n. 5 € paketti. Silloin se chili tulee siitä makkarasta ja taatusti on makua keitossa.
        Samaan keittoon toki voi laittaa pariakin erisorttista makkaraa... lisäät vaikka (tarjouksesta HK:n sinistälenkkiä), palasina sinne joukkoon.
        trollikka


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Just niin, makkaroilla ennemmin maustamaan sitä makkarakeittoa, kuin chillä ja käytä juureksia reippaasti. Lanttua, porkkanaa ja sipulia,5 keskikokoisen perunoiden lisäksi. Bataatit nyt sattuu olemaan makeampia kuin porkkanat tai lanttu, joten melko varmasti keitto ei sinua miellytä.

        Käytä mieluummin perunaa ja mausteista makkaraa kuten; Wotkins Sörkän Chorizogrilleri, 400 g hinta n. 5 € paketti. Silloin se chili tulee siitä makkarasta ja taatusti on makua keitossa.
        Samaan keittoon toki voi laittaa pariakin erisorttista makkaraa... lisäät vaikka (tarjouksesta HK:n sinistälenkkiä), palasina sinne joukkoon.
        trollikka

        Koska palstalla halutaan hifistellä, niin kysynkin, että mistä pilkoit viimeksi lihaa tehdessäsi karjalanpaistia?

        Kaupan valmiita lihalootia ei kannata käyttää. Alkuperästä ja ruhon osasta ei voi olla varmuutta.

        >simiti<


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska palstalla halutaan hifistellä, niin kysynkin, että mistä pilkoit viimeksi lihaa tehdessäsi karjalanpaistia?

        Kaupan valmiita lihalootia ei kannata käyttää. Alkuperästä ja ruhon osasta ei voi olla varmuutta.

        >simiti<

        Viikko sitten, tein karjalanpaistin hirvenlihasta ja porsaan niskasta, eli kasslerista.
        Lammasta en ostanut, koska sitä oli vain pakasteena myynnissä sillä hetkellä, lihakaupassa.
        Hirveä mulla oli omassa pakasteessa, viime syksyistä lähellä vuodenvaihdetta ammuttua.
        Lihat n. kilo kumpaakin lihaa, juureksia, sipulia maustepippureita, vettä ja suolaa.
        En laittanut muita mausteita, en tuoreita enkä kuivattuja jätin laakerinlehdetkin pois.

        Lihat pilkoin sellaisiksi 3x4 cm paloiksi, ei kannata tehdä liian pieniä palasia, kuivuvat uunissa päälimäiset palat helposti, pitää myös muistaa käännellä sattumia välillä.
        Kaikki ainekset 5 litran valurauta pataan ja uuniin runsaaksi 2 tunniksi, sen jälkeen suljin virran pois päältä ja jätin lihat muhimaan kuumaan uuniin vielä pariksi tunniksi.

        Hyvää oli vaikka itse sanon, ja näytti se maistuvan muillekin, perunan kera. Sipuleita ja juureksia oli jokaiselle sopivasti ja pataan jäi lihaa, juureksia ja lihaliemikastiketta vielä seuraavaankin ruokailuun. Kun uunissa tekee; kannattaa tehdä suuremmat satsit ruokaa, samalla lämmöllä!

        Bataattia + toinen puolikas perunaa, 50%+50 %, tulee hyvää perunamuusia!
        Lopuksi vielä valmiin muusin päälle silputtua persiljaa kokonainen kourallinen,
        tai kuppiin, persiljaa tarjolle niille joille se maistuu.

        trollikka


    • Anonyymi

      Hah. Tuli 2 kertaa. Nyt on palstan ylläpitäjät kesälomalla?

      >simiti<

    • Anonyymi

      Minä laitan aina kaikki.

      Jos ei laita kaikkia, niin sitten ne nahistuu jääkaapin vihanneslokeroon

      -keinovaginamies-

    • Anonyymi

      tuollainen ett6ä miten meidän laituri voi olla vapaana jalkapallossa kokonaankin

    • Anonyymi

      Naisille taisi tulla ihan muu makkara mieleen eikä heille tullut grillimakkaran kokoiset mieleen vaan hk sininen kokoinen tuli mieleen voi noita naisia

    • Minkä kokonen kattila sinulla on? Oman kokemuksen mukaan 5-6 perunaa on riittävä, jos ne vaan mahtuu.

      Eikä mitään bataattia ja chiliä pilaamaan hyvää makkarasoppaa.

      • Anonyymi

        Juu ei kun kuorii perunat ja lohkoo ne ja keittää kattilassa ja lisää sipulin ja lihaliemikuution ja suolaa ja lopuksi makkarat kattilaan ja kattila sivuun ja valmista on


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu ei kun kuorii perunat ja lohkoo ne ja keittää kattilassa ja lisää sipulin ja lihaliemikuution ja suolaa ja lopuksi makkarat kattilaan ja kattila sivuun ja valmista on

        Kattoo et reilusti perunaa ja paketti makkaraa


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juu ei kun kuorii perunat ja lohkoo ne ja keittää kattilassa ja lisää sipulin ja lihaliemikuution ja suolaa ja lopuksi makkarat kattilaan ja kattila sivuun ja valmista on

        Mihin ne porkkanat ja lantut unohtuivat? 🥕🥕🥕🥕 Tarkkana nyt siellä kokatessa! 😃


      • Anonyymi
        tosi.typy kirjoitti:

        Mihin ne porkkanat ja lantut unohtuivat? 🥕🥕🥕🥕 Tarkkana nyt siellä kokatessa! 😃

        Ei ne oo pakollisii peruna sipuli ja makkara riittää


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne oo pakollisii peruna sipuli ja makkara riittää

        Ei riitä. Tarvitaan lisää juureksia antamaan makua, näin keitosta tulee täyttävämpi.

        Nyt lisäät ne suosiolla sinne soppaasi. 😁


      • Anonyymi
        tosi.typy kirjoitti:

        Ei riitä. Tarvitaan lisää juureksia antamaan makua, näin keitosta tulee täyttävämpi.

        Nyt lisäät ne suosiolla sinne soppaasi. 😁

        Pistää enemmän perunaa ja makkaraa niin täyttää eikä juurekset mitään makua tuo no jos esim kymmenen isoa pottua ja pkt hk sinistä ei riitä niin laittaa 30 perunaa 3 pkt hk sinistä ja 5 isoa sipulii 2-4 lihaliemikuutioo ja suolaa ettei suolatonta niin varmasti nälkä lähtee ja syö kaikki kerralla niin täyttää ja jos vieläkin nälkä niin tekee sit heti perään esim 6 tlk hernekeittoa ja kilo jauhelihaa niin täynnä on


    • Anonyymi

      Miksi keität niitä pottuja noin muuten.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      158
      2569
    2. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      135
      1966
    3. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      106
      1815
    4. Mikä on hän on ammatiltaan?

      Vai tiedätkö mitä kaivattusi tekee työkseen?
      Ikävä
      73
      1480
    5. Mitä ajattelit silloin kun

      Löysit hänet?
      Ikävä
      78
      1414
    6. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      24
      1392
    7. Syksyinen aamuketju suden

      Hyvää huomenta ja kaunista syyspäivää. 🌞🍁🍂☕
      Ikävä
      227
      1100
    8. Miksi homous puhuttaa konservatiiveja vuodesta toiseen?

      Kysymykseen on vastattukin Kansanlähetyksen osalta: "Miksi sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyvät asiat ovat konserv
      Luterilaisuus
      222
      906
    9. Uskotko että kohdataan vielä?

      Kysymys otsikossa, aloitukseen ei muuta lisättävää.
      Ikävä
      60
      906
    10. Oletko tutustunut muihin

      Samalla tavalla kuin häneen?
      Ikävä
      73
      900
    Aihe