Risut ja ruusut

Kasvisruokien makumaailma yllättää yleensä positiivisesti ja tekee hyvää vatsalle. Väliin tulee ostettua osittain tai kokonaan valmisruokana, kun nykyään on paljon sellaista tarjolla kaupan valikoimassa. Juomat ja "ruokakermat" yms jakaa myös mielipiteitä, kun niitä on monenlaisia.
Tänne voi kirjoittaa, mitä mistäkin tykkäsi ja minkälaisia maku- ja hajukokemuksia tullut mistäkin tuotteesta.
Toki reseptitkin tervetulleita!

16

883

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Halusin tämän keskustelun aloittaa, kun minulla on ollut ruuanlaitossa nyt kaksi tuotetta kuukauden sisään, mistä tulee niitä risuja...
      Muu Kasvisjauhis --> haisee kissan märkäruualle
      Makuliha nakit --> koostumus huono sekä maku ihmeellinen... tulee vielä monia tunteja myöhemmin sen makuisia röyhtäsyjä eli eivät taida oikein sulaa vatsassa.

      Harmittaa myös, kun kaikkiin tuotteisiin on tungettu nyt sitä palmuöljyä. Sen käyttö on selvästi lisääntynyt valmisruuissa ja kekseissä.

      Muut Muu-tuotteet olleet hyviä aina, ainakin tähän mennessä.
      Soijanakit Bonveganilta ovat myös hyviä.

      Käytän aina tuoreita kasviksia ruuanlaitossa, mutta sitten lisukkeeksi ja proteiininlähteeksi kasvispihvejä/ -nakkeja, jos en käytä palkokasveja/ soijapaloja.

      • "Makuliha nakit...Soijanakit..."

        Miksi ihmeessä kasvisruoissa pitää matkia liharuokia? Makkaroiden tarkoitus on mahdollistaa koko ruhon tarkka ja taloudellinen käyttö esimerkiksi verimakkaroiden tai sisäelimistä tehtyjen makkaroiden muodossa. Sisäelimistä tehdystä makkarasta hyvä esimerkki on andouille, jossa on täytteenä sian vatsalaukkua ja sisälmyksiä. Toinen syy makkaroiden tekoon on pitempi säilyvyys. Eläin kun on teurastettu syksyllä niin ei ole mitään järkeä syödä sitä kerralla vaan säästää niin pitkälle aikavälille kuin mahdollista.

        Kasviksia ei ole koskaan muusattu ja pakattu kuten makkaroita koska se ei ole tarpeellista ja se on itseasiassa vaarallista. Suoleen tai vastaavaan pakattuna kasvikset mätänevät ja tuottavat inhottavia ja tappavan vaarallisia bakteereja ja myrkkyjä. Kasvikset pitää valmistaa ja kypsentää niille sopivalla tavalla, ei matkia liharuokia.


      • No totta, onhan se vähän outoa jäljitellä liharuokia kasviksilla, mutta tällä tavoin "on helpompi" aloittaa/ ylläpitää kasvisruokien syönti olettaisin... monella tulisi kaupassa se sikanakki mukaan nakkipataan, jos ei vegeversiota olisi, kun ei välttämättä tiedä, mitä ottaa tilalle.
        Sitä en silti ymmärrä, että myyntiin laitetaan ihan mitä sattuu.


      • Mellurius kirjoitti:

        No totta, onhan se vähän outoa jäljitellä liharuokia kasviksilla, mutta tällä tavoin "on helpompi" aloittaa/ ylläpitää kasvisruokien syönti olettaisin... monella tulisi kaupassa se sikanakki mukaan nakkipataan, jos ei vegeversiota olisi, kun ei välttämättä tiedä, mitä ottaa tilalle.
        Sitä en silti ymmärrä, että myyntiin laitetaan ihan mitä sattuu.

        Pyrin lisäämään kasvisten määrää aina kun mahdollista vaikka olen sekasyöjä. Yksi viime aikojen menestyskokeilu on kasvislasagne, jossa jauheliha on korvattu kukkakaalilla. Idea tuli Marco Pierre Whiten videoista, joissa hän tekee kolmen Michelin tähden uran jälkeen hyviä perusruokia. Linkki videoon ja reseptiin:

        https://www.youtube.com/watch?v=7guHXN_p2Ak

        https://heritagefinefoods.co.uk/marcosvegetablelasagne/

        Tein tuon normaalijuustolla ja lasagnelevyillä, mutta ragù ilman jauhelihaa ja eläinrasvoja. Menee ihan täydestä ja vieraat kehuvat huippuhyväksi lasagneksi kunnes yllättyvät, että jauheliha on korvattu kukkakaalilla, johon saa juuri jauhelihaa muistuttavan tekstuurin kun malttaa pilkkoa terävällä veitsellä pieniksi kuutioiksi ja muutenkin kaikki kasvikset pieniksi tasakokoisiksi kuutioiksi.


      • Grillaava_rouva kirjoitti:

        Pyrin lisäämään kasvisten määrää aina kun mahdollista vaikka olen sekasyöjä. Yksi viime aikojen menestyskokeilu on kasvislasagne, jossa jauheliha on korvattu kukkakaalilla. Idea tuli Marco Pierre Whiten videoista, joissa hän tekee kolmen Michelin tähden uran jälkeen hyviä perusruokia. Linkki videoon ja reseptiin:

        https://www.youtube.com/watch?v=7guHXN_p2Ak

        https://heritagefinefoods.co.uk/marcosvegetablelasagne/

        Tein tuon normaalijuustolla ja lasagnelevyillä, mutta ragù ilman jauhelihaa ja eläinrasvoja. Menee ihan täydestä ja vieraat kehuvat huippuhyväksi lasagneksi kunnes yllättyvät, että jauheliha on korvattu kukkakaalilla, johon saa juuri jauhelihaa muistuttavan tekstuurin kun malttaa pilkkoa terävällä veitsellä pieniksi kuutioiksi ja muutenkin kaikki kasvikset pieniksi tasakokoisiksi kuutioiksi.

        Kiitos reseptistä 😊


    • Hälsans Kök kasvisnugetit pakastealtaasta ovat sairaan hyviä! Hintaakin on, mutta kannattaa maistaa.

    • Anonyymi

      Tekeekö Saarioinen vielä kasvispihvejä? Ne ketsupin kanssa vallan mainioita. Valmis ruuaksi.

      • Uskoisin niitä olevan. Oon itse syönyt Saarioisten kasvispullia (varmaan sama koostumus) ja ovat kyllä tooosi hyviä. Täytyykin kokeilla ketsupin kanssa vielä :)


      • Anonyymi
        Mellurius kirjoitti:

        Uskoisin niitä olevan. Oon itse syönyt Saarioisten kasvispullia (varmaan sama koostumus) ja ovat kyllä tooosi hyviä. Täytyykin kokeilla ketsupin kanssa vielä :)

        Pihvit pikkuisen verran parempia kuin pullat. Mut nekin ehdottomasti menettelee! Suosittelen kokeilemaan ketsupin kanssa!


      • Mellurius kirjoitti:

        Uskoisin niitä olevan. Oon itse syönyt Saarioisten kasvispullia (varmaan sama koostumus) ja ovat kyllä tooosi hyviä. Täytyykin kokeilla ketsupin kanssa vielä :)

        Paista pullat pannulla. Pientä rapeutta pintaan.


      • TimmyH kirjoitti:

        Paista pullat pannulla. Pientä rapeutta pintaan.

        👍👍👍


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pihvit pikkuisen verran parempia kuin pullat. Mut nekin ehdottomasti menettelee! Suosittelen kokeilemaan ketsupin kanssa!

        👍👍👍


    • Kävin syömässä Muusassa Tampereella ystäväni kanssa ja oli hyvää kasvisruokaa siellä. Suosittelen!

    • Meinasin kerran ostaa Muu kasvisjauhista, mutta en sitten ostanut, kun siitä tuli tosiaan mieleen kissan märkäruoka.

      Tofua olen ostanut (yleensä maustamaton ja luomu) sekä soijarouhetta. Yhteen aikaan suosin enemmän vaaleaa soijarouhetta, nyt taas jos ostaisin tummaa.

      Ostin yhteen aikaan vegejuustoa (syön ihan tavallista juustoakin välillä ja käytän raasteena ruuanlaitossa, mutta halusin kokeilla).Tykkäsin. Sitten ostin tauon jälkeen uudestaan ja en tykännyt. Olikohan eri merkkinen tuote, en muista.

      • Anonyymi

        Käytän kanssa tuota soijarouhetta paljon, kun on niin helppo proteiinilisä ruokaan ja ok makukin. Soija menee paloina väliin maustettuna makaronin kanssa oikein hyvin.

        Mietin muuten just tässä alkuviikosta, että ostaisin jotain vegejuustoo, mut en tiennyt, mikä on hyvää, niin jätin vielä sen. Käytän oivariinia ja normi juustoa leivissä, väliin syön normijäätelön, muutoin onkin kasvisversioita kaikki.

        Aito kauragurtti greek style on ihan paras herkku hillon kanssa 👍 sitä menee paljon nykyään... prismassa halvin.


    • Anonyymi

      Risuja ja reilusti> kilohinta on 15€ luokkaa vaikka raaka-aineet on todella edullisia, tällä tarkoitan erillaisia vege-annoksia eli eineksiä
      Olen sekasyöjä ja lisännyt ravintooni paljon papuja monessa muodossa ja se tulee myös edullisemmaksi tänään lounaaksi fiftysixty lihapullat. keitetyt porkkanat ja perunat + itse keitetyt Kidneypavut salaatin seassa Maiskis ;)

      Täällä kootut kokkailuni>https://keskustelu.suomi24.fi/t/17491962/jauhelihapullat-saasta-4-50-valmistuskerralta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5429
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3355
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1873
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1855
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1695
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      12
      1443
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1327
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      21
      1295
    Aihe