Pelko luontoa kohtaan?

Anonyymi-ap

Onko lisääntynyt omalla kohdallasi?

Havahduin keväällä kasvavaan hämähäkkifobiaan. Ensin kävin ajattelemaan kaupasta ostettuja hedelmiä ja jo kohta löysin netistä videon, jossa myrkyllinen hämähäkkipesue banaanin kuorista valloitti talon. Sen jälkeem kävin pelkäämään lattialle pudonneeseen tyynyyn tarttynutt hämähäkkiä...Ja nyt pohdin voiko lintu lentää yöksi auki jätetystä parvekkeen ikkunasta ylemmissäkin kerroksissa 🤦

Oma kysymys lienee, voiko hössötykset tarttua netistä.

62

482

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tieto lisää tuskaa..

Ei. Ei ole lisääntynyt. Samanlainen olen ollut aina. Nytkin viikonloppuna kahtena yönä me tuijotettiin toisiamme yhden lukin kanssa, kun kävin vessassa. Se oli majoittunut juurikin siihen silmien korkeudelle rullaverhoon.

Kun sitten lähtöaamuna sänkyä petatessani päiväpeiton sisältä kömpi toinen lukki, minkä havaitessani sain kohtauksen, siirsi kämppikseni nopsasti ulos turvaan sekä sen uuden tuttavuuden että sen vessaotuksen.
      Vasta bussissa googletettiin, että mitä ne oikeastaan edes syövät.

• Anonyymi

Vessaotuksen! Älä kerro enempää, toivottavasti ei ole sokerikuoriaista suurempi!!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vessaotuksen! Älä kerro enempää, toivottavasti ei ole sokerikuoriaista suurempi!!

...Siis ne molemmat lukit; sängystä sekä vessasta 😄

T: X

• Anonyymi

😍😋😍😋😍😋😍😋😍

💋 ­­N­­­y­­m­­f­­o­­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21#17981857P

🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞

• Itselläni on aina ollut inho ja pelko kaikkia matelevia ja ryömiviä otuksia kohtaan.

Ei ole lisääntynyt, vaan pysynyt ennallaan.

• Anonyymi

Omassani on viitteitä syvenevästä kierteestä. Toivon ettei tämä ainakaan pahene.

• Ei nyt ainakaan vielä ole. Vähän välillä mietityttää metsässä liikkuessa kasvaneet susimäärät, mutta vain vähän.
      Taannoin oli kaupassa tilanne jossa kassaneiti oli vähän hermona ja kun asiasta kysyin, kertoi että hetki sitten oli aika pirun iso hämähäkki lompsinut hihnalla, katosi johonkin. Ilmeisesti joku hedelmien mukana tullut otus, mutta suosittelin että penkoo työskentelyalueensa harjalla kun olin viimeinen asiakas sillä haavaa. Kovapäinen neiti kyllä, oli hämähäkin nähtyäänkin vain jatkanut duuniaan, pakko arvostaa.

• Eläinkaupassa oli joku hemmetin iso hämähäkki. Myyjä kertoi että se oli tullut juuri banaanilastin mukana ja kauppa oli sen sitten heille toimittanut. Tuon jälkeen olen suhtautunut skeptisesti banaaneihin.

• Anonyymi
        Palstakamu kirjoitti:

Eläinkaupassa oli joku hemmetin iso hämähäkki. Myyjä kertoi että se oli tullut juuri banaanilastin mukana ja kauppa oli sen sitten heille toimittanut. Tuon jälkeen olen suhtautunut skeptisesti banaaneihin.

No huh. Tämä ei suinkaan liennyttänyt pelkoja

• Palstakamu kirjoitti:

Eläinkaupassa oli joku hemmetin iso hämähäkki. Myyjä kertoi että se oli tullut juuri banaanilastin mukana ja kauppa oli sen sitten heille toimittanut. Tuon jälkeen olen suhtautunut skeptisesti banaaneihin.

Huuh... En itekään pahemmin tykkäile isoista hämähäkeistä... Äitimuori oli aikanaan töissä joissa välillä tarvittiin apukäsiä kylmävarastolle ja siellä niitä kuulemma vipelsi useampi päivässä, kohmeessa könysivät. Niitä oli sitten aina koitettu saada sankoihin yms. ja yliopiston porukka haki niitä tutkittaviksi. Ja oli siellä käärmeitä ja muutakin metkaa saapunut maahan toisinaan, aina jonkun hedelmälastin mukana, tarinat kiersivät kahvipöydissä ja varmaan osa kynän kokoisista käärmeistä kasvoi vuosien saatossa tarinoissa 5 metrin anakondiksikin 😂

• En pelkää luontoa, vaikka ötököitä myönnän kammoavani. Selviän kuitenkin kammoni kanssa kohtuullisen hyvin eikä minua esim metsässä liikkuessa ötökät sen kummemmin haittaa punkkeja lukuunottamatta.

Kotona saan aina pienimuotoisen ällökohtauksen, jos sisällä on joku sinne kuulumaton tyyppi. Isompia kohtauksia aiheuttaa esim epäily luteista tai muista aidosti vakavaa haittaa aiheuttavista vierailijoista. Tämän takia olen erityisen niuho esim matkustaessani. Majoitun ainoastaan hyvätasoisiin, hyvät arvostelut saaneisiin hotelleihin ja teen ludetarkastuksen ensimmäisenä huoneeseen mennessäni. Näin myös Suomessa. Olen myös äärimmäisen tarkka siitä, onko lapsellani täitä, kihomatoja tai muita lapsille tavanomaisia ötököitä. Lapsellani ei ole koskaan todettu täitä, mutta joskus kun koulusta tuli ilmoitus, että täitä on havaittu, tein täydellisen täisiivouksen kodissamme. Pesin kaikki petivaatteet, pipot, vaatteet yms pehmoleluja myöden, pesin lapsen ja oman pään täisshampoolla lukuisia kertoja jne. Taisin hieman ylireagoida, mutta minun kotiini ei ötökät ole tervetulleita eikä ainakaan lastani kiusaamaan.

• Anonyymi

olen ollut koko kesän reissussa, enkä ole tehnyt ludetarkastusta, vaikka olen kuullut tuosta. Eikö hotellihuoneen sänkyä ole vaikea kääntää nurinpäin, vai huomaako ne kurkkaamalla alle ilman taskulamppua?

• Minä en pitänyt pienempänä hämähäkeistä. Jotenkin niistä tulee, niin kylmät väreet. Kumminkin näin ”aikuisena”😄 olenkin todennut halkopinoja tehdessäni. Että eihän nämä nyt, niin kamalia ötököitä ole. Sitä vaan tarraa käsillään kiinni niihin puihin, eikä mieti sen enempää.. koska jos katselisin liikaa, mitä kaikkia öttiäisiä sielä oikein on, niin jäisi kyllä puut pinoamatta🤣 kiljuisin varmaan. Lapset pelästyisivät jne. Eikä niissä ole mitään pelättävää.

• Anonyymi kirjoitti:

olen ollut koko kesän reissussa, enkä ole tehnyt ludetarkastusta, vaikka olen kuullut tuosta. Eikö hotellihuoneen sänkyä ole vaikea kääntää nurinpäin, vai huomaako ne kurkkaamalla alle ilman taskulamppua?

Nostan aina ensimmäisenä lakanaa/patjaa/sijauspatjaa niin, että näen onko niissä merkkejä luteista. Veriset tahrat tai ulostejäljet ovat selkeitä merkkejä. Toki luteita voi nähdä paljain silminkin, mutta aika hyvin ne tietenkin osaavat piiloutua valoisaan aikaan. Kurkkaan sängyn alle (kännykässä on taskulamppu) ja syynään listat. Jos huoneessa haisee oudolta, makealta tms niin sekin voi olla merkki luteista. Eli huoneen täytyy olla tahraton, siisti ja hajuton. Teen yleensä vielä tämän päälle oman siivouksen 🙈 Olen hieman neuroottinen tässä asiassa.. 😄

• Anonyymi
        Aletheias kirjoitti:

Nostan aina ensimmäisenä lakanaa/patjaa/sijauspatjaa niin, että näen onko niissä merkkejä luteista. Veriset tahrat tai ulostejäljet ovat selkeitä merkkejä. Toki luteita voi nähdä paljain silminkin, mutta aika hyvin ne tietenkin osaavat piiloutua valoisaan aikaan. Kurkkaan sängyn alle (kännykässä on taskulamppu) ja syynään listat. Jos huoneessa haisee oudolta, makealta tms niin sekin voi olla merkki luteista. Eli huoneen täytyy olla tahraton, siisti ja hajuton. Teen yleensä vielä tämän päälle oman siivouksen 🙈 Olen hieman neuroottinen tässä asiassa.. 😄

Huh, kuulostaa pelottavalta. Yleensä sitä odottaa, että huoneet ja liinavaatteet ovat putipuhtaat. Tunkkaiselta haisi ainakin yksi hotellihuone. Pesuhuoneen ilmastointikanava oli homeen peitossa. En ole koskaan hotellihuonetta siivonnut, mutta kaukosäätimiin en mielelläni koske, tai huuhdon neuroottisesti käsiäni käsidesillä. Ei taida neuroosini muiden neurooseja kuuntelemalla parantua 🤣

• Haaveilija39 kirjoitti:

Minä en pitänyt pienempänä hämähäkeistä. Jotenkin niistä tulee, niin kylmät väreet. Kumminkin näin ”aikuisena”😄 olenkin todennut halkopinoja tehdessäni. Että eihän nämä nyt, niin kamalia ötököitä ole. Sitä vaan tarraa käsillään kiinni niihin puihin, eikä mieti sen enempää.. koska jos katselisin liikaa, mitä kaikkia öttiäisiä sielä oikein on, niin jäisi kyllä puut pinoamatta🤣 kiljuisin varmaan. Lapset pelästyisivät jne. Eikä niissä ole mitään pelättävää.

En minäkään ulkona hämähäkkeihin juurikaan kiinnitä huomiota, koska ne kuuluvat sinne. Ihastelen jopa joskus seittejä kauniissa valossa tai vaikka aamukasteessa.
        Sen sijaan, sisällä hämähäkit herättävät minussa inhreaktion.
        Puuläjistä nyt voi tosiaan löytyä kaikenlaista.. Kerran tammikuussa, todennäköisesti takkapuiden mukana sisälle tullut ampiainen, pisti muutaman vuoden vanhaa poikaani pakaraan, kun hän sattui istumaan sen päälle.
        Vuosia myöhemmin juhannuksena, saunan takana halkopinossa olleen pesän kaksi kyykäärmettä pääsi puremaan läheistäni käteen (vakavin seurauksin), ennen kuin hän tajusi, ettei käteen ensin tullut haava ollutkaan vain tikun aiheuttama..

• Xena-183 kirjoitti:

En minäkään ulkona hämähäkkeihin juurikaan kiinnitä huomiota, koska ne kuuluvat sinne. Ihastelen jopa joskus seittejä kauniissa valossa tai vaikka aamukasteessa.
        Puuläjistä nyt voi tosiaan löytyä kaikenlaista.. Kerran tammikuussa, todennäköisesti takkapuiden mukana sisälle tullut ampiainen, pisti muutaman vuoden vanhaa poikaani pakaraan, kun hän sattui istumaan sen päälle.
        Vuosia myöhemmin juhannuksena, saunan takana halkopinossa olleen pesän kaksi kyykäärmettä pääsi puremaan läheistäni käteen (vakavin seurauksin), ennen kuin hän tajusi, ettei käteen ensin tullut haava ollutkaan vain tikun aiheuttama..

Oho no jopas on ollut tilanteita.. Meille on myös tullut ampiaisia puiden mukana ja ne onkin todella ikäviä sisätiloissa, kun koira yrittää pyydystää. Eikä siitä seuraisi mitään hyvää.

Eikä myöskään olisi kiva jos pistäisivät lapsia. Keskimmäisellä on muutenkin atooppista ihottumaa, allergioita, niin hänen kohdallaan saattaisi käydä huonosti jos väärään paikkaan pistää.

Minä en pitänyt pienempänä hämähäkeistä. Jotenkin niistä tulee, niin kylmät väreet. Kumminkin näin ”aikuisena”😄 olenkin todennut halkopinoja tehdessäni. Että eihän nämä nyt, niin kamalia ötököitä ole. Sitä vaan tarraa käsillään kiinni niihin puihin, eikä mieti sen enempää.. koska jos katselisin liikaa, mitä kaikkia öttiäisiä sielä oikein on, niin jäisi kyllä puut pinoamatta🤣 kiljuisin varmaan. Lapset pelästyisivät jne. Eikä niissä ole mitään pelättävää.

Parempi olla tutkimatta halkokasoja sen enempää 😅 Mutta vähän sama itsellä, olen oppinut tulemaan toimeen ötököiden kanssa sen verran, ettei ötökkäkammoni rajoita elämääni. Saatan vain saada ällökohtauksia ja hieman ylimitoitettuja siivouskohtauksia, mutta ei sen kummempaa 😁

Onneksi lapseni ei ole omaksunut kammojani. Olen parhaani mukaan aina pyrkinyt esim ötököiden kohdalla puhumaan niistä osana luontoa, jota kunnioitetaan, etten siirtäisi kammojani eteenpäin. Ei ole ollut sitä huolta, poikani on vähän liiankin peloton kaikkea kohtaam 😬

• Xena-183 kirjoitti:

Se on jännä, miten sisätiloissa ötököiden suhtautuu aivan eri tavalla kuin ulkona. Ei minua ulkona haittaa juuri mitkään ötökät, paitsi ehkä hyttyset ja paarmat, mutta noin muutoin en saa esim hämähäkeistä sellaisia kilareita mitä sisällä vaan ne ovat tosiaan jopa kauniita kimaltelevine verkkoineen.

Kuulostaapa kauheilta tilanteilta. Vaikka Suomessa onkin hyvin vähän myrkyllistä tai muutoin vaarallisia hyönteisiä tai eläimiä, niin on silti syytä pyrkiä välttämään kohtaamista, mutta eipä sitä aina pysty välttämään. Ampiaisen pisto tai kyyn purrma saattavat pahimmillaan aiheuttaa vakavankin reaktion. Onneksi ei sattunut pahempaa!

• Aletheias kirjoitti:

Se on jännä, miten sisätiloissa ötököiden suhtautuu aivan eri tavalla kuin ulkona. Ei minua ulkona haittaa juuri mitkään ötökät, paitsi ehkä hyttyset ja paarmat, mutta noin muutoin en saa esim hämähäkeistä sellaisia kilareita mitä sisällä vaan ne ovat tosiaan jopa kauniita kimaltelevine verkkoineen.

Kuulostaapa kauheilta tilanteilta. Vaikka Suomessa onkin hyvin vähän myrkyllistä tai muutoin vaarallisia hyönteisiä tai eläimiä, niin on silti syytä pyrkiä välttämään kohtaamista, mutta eipä sitä aina pysty välttämään. Ampiaisen pisto tai kyyn purrma saattavat pahimmillaan aiheuttaa vakavankin reaktion. Onneksi ei sattunut pahempaa!

Näin on. Kumpikin selvisi hengissä, vaikka pojan parkaisun kuullessani luulin jo, että hengenlähtö oli lähellä. 🙂

• Xena-183 kirjoitti:

Näin on. Kumpikin selvisi hengissä, vaikka pojan parkaisun kuullessani luulin jo, että hengenlähtö oli lähellä. 🙂

Voin kuvitella. Lapsen hätä kun on kyseessä, niin tuntuu kuin sielu erkanisi kehosta. Ampiaisen pisto vähintäänkin sattuu vietävästi. Itseä pisti joitakin vuosia sitten ampiainen sormeen ja käsi turposi komeasti. Koko kättä poltti ja jomotti jonkin aikaa, mutta sain jään avulla viilennettyä pistoskohtaa. Hetken mietin onko tulossa isompikin reaktio, kun tunsin sydämentykytyksiä, mutta onneksi se meni ohi.

• Aletheias kirjoitti:

Voin kuvitella. Lapsen hätä kun on kyseessä, niin tuntuu kuin sielu erkanisi kehosta. Ampiaisen pisto vähintäänkin sattuu vietävästi. Itseä pisti joitakin vuosia sitten ampiainen sormeen ja käsi turposi komeasti. Koko kättä poltti ja jomotti jonkin aikaa, mutta sain jään avulla viilennettyä pistoskohtaa. Hetken mietin onko tulossa isompikin reaktio, kun tunsin sydämentykytyksiä, mutta onneksi se meni ohi.

Kyllä ampiaiset pisto tosiaan sattuu ja kun se pisti lasta suoraan pakaraan, niin onhan se tosiaan tehnyt kipeää. - Olin sillä hetkellä puhelimessa, mutta lopetin heti, kun luulin pojan vähintään pudonneen jostakin tai ainakin odotin näkeväni valtavaa verenvuotoa, kun kuulin hänen parkaisunsa.

• Xena-183 kirjoitti:

Kyllä ampiaiset pisto tosiaan sattuu ja kun se pisti lasta suoraan pakaraan, niin onhan se tosiaan tehnyt kipeää. - Olin sillä hetkellä puhelimessa, mutta lopetin heti, kun luulin pojan vähintään pudonneen jostakin tai ainakin odotin näkeväni valtavaa verenvuotoa, kun kuulin hänen parkaisunsa.

Tuollainen säikähdyttää vanhempaa kyllä pahasti ja vielä, kun ei ensin tiedä, mikä niin kovan itkun aiheuttaa. Onneksi selvisitte säikähdyksellä. Minulla sydän lakkasi lyömästä hetki sitten, kun poikani loukkaantui pelissä ja jäi maahan makaamaan pitkäksi aikaa. Hän ei valita koskaan turhista ja on sen tyylinen, että nousee aina heti ylös ja taas mennään, mutta tämä kerta oli erilainen. Oli sekuntien päässä, etten juossut katsomosta hänen luokseen, mutta onneksi hän käveli lopulta itse vaihtopenkille. Ilmat menivät pihalle rajussa törmäyksessä ja selvittiin säikähdyksellä, mutta kyllä taas äidin sydäntä raastoi hetken aikaa..

• Aletheias kirjoitti:

Tuollainen säikähdyttää vanhempaa kyllä pahasti ja vielä, kun ei ensin tiedä, mikä niin kovan itkun aiheuttaa. Onneksi selvisitte säikähdyksellä. Minulla sydän lakkasi lyömästä hetki sitten, kun poikani loukkaantui pelissä ja jäi maahan makaamaan pitkäksi aikaa. Hän ei valita koskaan turhista ja on sen tyylinen, että nousee aina heti ylös ja taas mennään, mutta tämä kerta oli erilainen. Oli sekuntien päässä, etten juossut katsomosta hänen luokseen, mutta onneksi hän käveli lopulta itse vaihtopenkille. Ilmat menivät pihalle rajussa törmäyksessä ja selvittiin säikähdyksellä, mutta kyllä taas äidin sydäntä raastoi hetken aikaa..

Voi kamala!! Olipa hirveä tilanne 😭
        Tulee niin mieleen tapauksia omien lasteni, etenkin pojan kanssa..
        Kävikö hän lääkärintarkastuksessa? Ettei tullut mitään aivotärähdystä, lievääkään?
        Voimia äidille sekä pojalle toipumiseen ❤️

• Xena-183 kirjoitti:

Voi kamala!! Olipa hirveä tilanne 😭
        Tulee niin mieleen tapauksia omien lasteni, etenkin pojan kanssa..
        Kävikö hän lääkärintarkastuksessa? Ettei tullut mitään aivotärähdystä, lievääkään?
        Voimia äidille sekä pojalle toipumiseen ❤️

Kiitos ❤️ Se oli kyllä pelottavaa, mutta onneksi mitään ei mennyt rikki eikä hän esim lyönyt päätään. Hänen oloaan seurattiin tarkasti, mutta hän oli tällistä hetken toivuttuaan ihan kunnossa ja joukkueen huoltojoukkojen tarkastus riitti. Itse poika ei ollut milläänsäkään ja kuulemma hösötin ihan turhasta, kun kyselin vointiaan monen päivän ajan. Aion jatkaa turhasta hösöttämistä, vaikka se teiniä välillä ärsyttääkin 😄

• Aletheias kirjoitti:

Kiitos ❤️ Se oli kyllä pelottavaa, mutta onneksi mitään ei mennyt rikki eikä hän esim lyönyt päätään. Hänen oloaan seurattiin tarkasti, mutta hän oli tällistä hetken toivuttuaan ihan kunnossa ja joukkueen huoltojoukkojen tarkastus riitti. Itse poika ei ollut milläänsäkään ja kuulemma hösötin ihan turhasta, kun kyselin vointiaan monen päivän ajan. Aion jatkaa turhasta hösöttämistä, vaikka se teiniä välillä ärsyttääkin 😄

Niin minäkin tekisin, jos lapseni olisi kyseessä 🤗

• Aletheias kirjoitti:

Parempi olla tutkimatta halkokasoja sen enempää 😅 Mutta vähän sama itsellä, olen oppinut tulemaan toimeen ötököiden kanssa sen verran, ettei ötökkäkammoni rajoita elämääni. Saatan vain saada ällökohtauksia ja hieman ylimitoitettuja siivouskohtauksia, mutta ei sen kummempaa 😁

Onneksi lapseni ei ole omaksunut kammojani. Olen parhaani mukaan aina pyrkinyt esim ötököiden kohdalla puhumaan niistä osana luontoa, jota kunnioitetaan, etten siirtäisi kammojani eteenpäin. Ei ole ollut sitä huolta, poikani on vähän liiankin peloton kaikkea kohtaam 😬

Huoletonta pientä reagointia vaan....

https://youtu.be/aK_y972tejM

Samaistutko? :oD

• Aletheias kirjoitti:

Lapseni on onneksi kaikki hieman erilaisia🙏 Nuorin on sellainen touhukas ei pelkää mitään, keskimmäinen on kyllä kokeileva, mutta jonkinlaista harkintakykyään käyttävä, vanhin taas on tullut kyllä, niin minuun. Todella arka lähtemään tekemään mitään uutta, varsinkaan jos ei osaa sitä mitä menee tekemään. Toki tämäkin on hyvä, kun ei tule mitään ylilyöntejä.. että kiipeämpä esim puuhun ja en pääse sieltä sitten omin neuvoin alas..

Kasveista ja perhosista pitävät jokainen😁 niitä ihastellaan, minä kun en tunnista perhoslajeja, niin kyselevät mummoltaan sitten niistä enemmän🙏😅

Lapseni on onneksi kaikki hieman erilaisia🙏 Nuorin on sellainen touhukas ei pelkää mitään, keskimmäinen on kyllä kokeileva, mutta jonkinlaista harkintakykyään käyttävä, vanhin taas on tullut kyllä, niin minuun. Todella arka lähtemään tekemään mitään uutta, varsinkaan jos ei osaa sitä mitä menee tekemään. Toki tämäkin on hyvä, kun ei tule mitään ylilyöntejä.. että kiipeämpä esim puuhun ja en pääse sieltä sitten omin neuvoin alas..

Kasveista ja perhosista pitävät jokainen😁 niitä ihastellaan, minä kun en tunnista perhoslajeja, niin kyselevät mummoltaan sitten niistä enemmän🙏😅

Erilaisuus on rikkaus 🤗 Jokaisella lapsella on oma, ihana ja ainutlaatuinen luonteensa, minkä turvin hän tutkii maailmaa. Oma poikani on aina ollut sieltä vilkkaimmista ja uteliaimmasta päästä, joten kaikenlaista on ehtinyt vuosien varrella sattumaan, mutta onneksi ei mitään pahempaa. Olen hyväksynyt, että hän on vain vähän hurjapäisempi luonteeltaan, vaikka joskus äitiä hirvittääkin katsella sitä menoa 😄

Tuo on ihana, kun teillä on mummo mukana lasten elämässä ❤️ Isovanhemmat voivat olla lapsille ihan mielettömän hyviä tukijoita ja opastajia. Paljon sellaista oppii isovanhemmilta, joka muutoin saattaisi jäädä oppimatta. Vaikka niitä perhosten nimiä 😁

• Aletheias kirjoitti:

Erilaisuus on rikkaus 🤗 Jokaisella lapsella on oma, ihana ja ainutlaatuinen luonteensa, minkä turvin hän tutkii maailmaa. Oma poikani on aina ollut sieltä vilkkaimmista ja uteliaimmasta päästä, joten kaikenlaista on ehtinyt vuosien varrella sattumaan, mutta onneksi ei mitään pahempaa. Olen hyväksynyt, että hän on vain vähän hurjapäisempi luonteeltaan, vaikka joskus äitiä hirvittääkin katsella sitä menoa 😄

Tuo on ihana, kun teillä on mummo mukana lasten elämässä ❤️ Isovanhemmat voivat olla lapsille ihan mielettömän hyviä tukijoita ja opastajia. Paljon sellaista oppii isovanhemmilta, joka muutoin saattaisi jäädä oppimatta. Vaikka niitä perhosten nimiä 😁

Lapset on❤️

Jotenkin tänään oli itsellä sellainen päivä, että oli pakko pysähtyä. ❤️ Halusin olla lasteni kanssa, nämä arki illat menee niin nopeasti. Tiistaina ja keskiviikkona minulla oli omia menoja. Huomennakin on.

Kyllä näin on, tietävät enemmän jopa sienistä. Mummo on kova sienestäjä😁 minäkin voisin kyllä niitä poimia, mutta niitä en voi enää jostain syystä syödä.. eivät sulaudu kunnolla ja saan aivan hirveitä vatsakramppeja.

Lapset on❤️

Jotenkin tänään oli itsellä sellainen päivä, että oli pakko pysähtyä. ❤️ Halusin olla lasteni kanssa, nämä arki illat menee niin nopeasti. Tiistaina ja keskiviikkona minulla oli omia menoja. Huomennakin on.

Kyllä näin on, tietävät enemmän jopa sienistä. Mummo on kova sienestäjä😁 minäkin voisin kyllä niitä poimia, mutta niitä en voi enää jostain syystä syödä.. eivät sulaudu kunnolla ja saan aivan hirveitä vatsakramppeja.

Lapset todellakin on ❤️

Arjen pienistä suurista hetkistä kannattaa nauttia aina silloin, kun vain mahdollista 😊 Aika kuluu niin nopeaan ja lapsetkin kasvaa silmissä. Ja tuntuu, että mitä vanhemmaksi lapsi kasvaa, sitä nopeampaan aika kuluu. Se on kai jonkinlainen harha, kun nykyään arki on paljon kiireisempää kuin pojan ollessa pieni. Silloin ehdimme tehdä arkenakin retkiä rannoille ja metsiin, leikkiä puistoissa, hiekkalaatikolla, lukea samaa kirjaa viisi kertaa läpi.. Nykyään arki täyttyy koulusta, työstä, harrastuksista ja lapsella alkaa olla omat menot ja kaverit niin tärkeitä. Niin sen kuuluu mennäkin 😊

Kannattaa tosiaan jättää sienet väliin, jos vatsa reagoi noin. Kurjaa tuollainen.. Minä innostuin sienestämisestä vasta vuosi sitten. Hieman kyllä ällöän sienten siistimistä, kun niissä usein on jotain ötököitä, mutta onnistuin tekemään niin hyvää metsäsienipastaa viime syksynä, että pakko mennä ötökkäkammostani huolimatta tänäkin syksynä sienestämään 😊 En tunne kyllä minäkään sieniä, mutta menen sellaisen ystävän kanssa joka tuntee ja hän käy sieneni aina läpi 😄

• Disseisback kirjoitti:

Huoletonta pientä reagointia vaan....

https://youtu.be/aK_y972tejM

Samaistutko? :oD

No jopas, iskikö sensuuri.. Näin että vastasit tähän jotain, mutta näköjään omakin vastaus on poistettu 🤔
        Liian rajua tekstiä vissiin 😅

Mutta mikä se porkkanapätkä oli?

• Aletheias kirjoitti:

No jopas, iskikö sensuuri.. Näin että vastasit tähän jotain, mutta näköjään omakin vastaus on poistettu 🤔
        Liian rajua tekstiä vissiin 😅

Mutta mikä se porkkanapätkä oli?

Vittu... nyt kyllä menee jo poistot pihslle oikeesti.

Sori.. normi 2t suolivitutusta! 😤

https://youtu.be/vJCPosJUXsI?si=bfg_dUWjmO6w8kfB

Toivottavasti kerkeet nähdä, ennenkuin botti tai joku ihmismulkku vie...😄

• Disseisback kirjoitti:

Vittu... nyt kyllä menee jo poistot pihslle oikeesti.

Sori.. normi 2t suolivitutusta! 😤

https://youtu.be/vJCPosJUXsI?si=bfg_dUWjmO6w8kfB

Toivottavasti kerkeet nähdä, ennenkuin botti tai joku ihmismulkku vie...😄

Ai kamala, kaikki vaan pitää myrkyttää, porkkanatkin 😂

Kummelia on kyllä nuorempana tullut katsottua, mutta näitä en muistanutkaan 😁

• Aletheias kirjoitti:

Ai kamala, kaikki vaan pitää myrkyttää, porkkanatkin 😂

Kummelia on kyllä nuorempana tullut katsottua, mutta näitä en muistanutkaan 😁

Parempi pistää kaikki luontokappaleet omalla tontilla ojennukseen. 😁

• Disseisback kirjoitti:

Parempi pistää kaikki luontokappaleet omalla tontilla ojennukseen. 😁

Kyllä, mun tontilla ei pompi kuin minä 😁 Eikä sekään ole oma tontti 😅

• Aletheias kirjoitti:

Kyllä, mun tontilla ei pompi kuin minä 😁 Eikä sekään ole oma tontti 😅

Oikea asenne. 😁

Uhot pulttiviputinta heiluttaen räikkänä. 😄

• Anonyymi

Punkkeja kohtaan kyllä. Luin jostain, että borrelioosin voi saada vaikka punkki olisi ollut vain vähän aikaa verta imemässä. Aikaisemmin kerrottiin että pitäisi olla pidemmän aikaa,

• Anonyymi

Nehän kuulemma oikein lentävät kiinni saaliikseen staattisen sähkökentän imaisemina. Pitkän ruohonvarren hipaisu nilkassa saa minut tekemään staattisen pomppuhypyn ilmaan. Voi tätä vaarallista elämää 😨

• Ei ole ollut pelkoa luontoa kohtaan päinvastoin luonnosta voi saada paljon voimaa ja mielenrauhaa.😌😊. Punkit on kyllä sellaisia mitkä inhottaa mutta ei ötökät ja hämpyt sillain yleisesti. Itseasiassa hämähäkit voi olla jopa hyödyllisiä kotona kun syövät ns. "pölypunkkeja" ja muita sellaisia. Tietysti jos niitä on hirveen monta niin sitten ei sekään kiva juttu ole.🙂.

• Anonyymi

En ole huomannut itsessäni tuollaista. Tosin minä en seuraile "hössötyksiä netistä", joten olisko se sitten?

En mä ikinä ole hämähäkeistä pitänyt. Joskus lapsena voi sanoa, että jopa pelkäsin niitä. Edelleenkään en niistä tykkää, mutta annan niiden olla ja ne antavat minun olla. Ei mun ole pakko jäädä sitä hämähäkkiä katselemaan ja ällöttelemään, jos sellaisen jossain näen. Kyllä se siitä häipyy.

Tietysti nuo ulkomailta mahdollisesti hedelmien yms. mukana tulevat ovat potentiaalisesti aidosti vaarallisiakin, mutta en mä niitä pohdi. Onhan niissä baanaanilaatikoissa kuulemma joskus myrkyllisiä käärmeitäkin, että siinäpä se. Kävin tuossa kuitenkin asustelemassa vuoden Austraaliassa ja sen jälkeen nämä kotoiset hämähäkit tuntuvat kovinkin mukavilta ja leppoisilta otuksilta. Siellä tuntui, että ihan kaikki pienenpienikin on tappavan myrkyllistä tai vähintään tekee tosi kipeäksi ja kaikkialla piti varoa joko hämähäkkejä tai käärmeitä tai sitten jotain muuta mikä voi purra tai pistää. 😀

• Anonyymi

Ei ole, kun pelkoa luontoa kohtaan ei ole koskaan ollutkaan. Olen aivan pienestä pojan viikarista saakka liikkunut luonnossa, ensin vanhempien mukana marjametsissä ja sittemmin omineni. Luonto edustaa itselleni sekä olohuonetta että terapiapaikkaa ja nyt iltojen pimentyessä odotan että pääsen otsalampun kanssa metsäpoluille nautiskelemaan 😉

-Palstahessu

• Anonyymi

Entä kiiluvat silmät jossain mökillä jos on, yön pilkkopimeydessä kuuluu raksahdus, ja kun katsot, näet keltaiset kiiluvat silmät jossain pimeydessä, metsässä lähelläsi, sinua tuijottaa.

Hämähäkkielokuvia on paljon, jättihämähäkeistä ja jos on paljon hämähäkkejä: Araknofobia ja Giant Spider Attack -monia ainakin.

• Tuo oikeasti on hauska juttu. 😄

Urbaanisoituneet ihmiset on tosiaankin vieraantuneet luonnosta. Olen huomannut sen oman pojan kautta mm.

Hän pitää luonnosta ja tykkää käydä maalla, mutta tietenkin siellä lähimetsikössäkin "ruskaa" vaikka minkälaiset eläimet ja ne ovat lähempänä asutuksis kuin täällä "urbaanissa" maailmassa. 😄

Mutta kyllä mäyrätkin vipeltää karkuunpäin, kunhan saavat jonkun viestin, että ihminen lähettyvillä. Mutta otusten aistit ovat moninaiset...tietty otus kuulee hyvin, mutta näkee huonosti jne. Siksi niihin voi joskus törmätä. 😄

Mutta kannattaa tutustua kaikenlaisiin otuksiin ja niiden aisteihin, niin ei hirvitä niin paljoa. Tieto luo varmuutta. 😊👌

• Anonyymi

Käärmeet aikaansaavat paniikkireaktion. Ei ehkä nykyään enää niin herkästi kuin lapsena. Toivon ettemme kohtaa kovin usein... Saappaat jalassa ja vähän pöyhäsee ennen kuin astuu. Ja keväällä katselen lähitienoon puut siltä varalta...

Hirvikärpäset ovat inhottavia, mutta ei niille mitään voi. Täytyy kestää jos mettässä haluaa käydä. Ei niitä mun lapsuudessani vielä ollu kuin ihan joissain harvoissa paikoissa vaan.

Punkit ja hydet pysyvät aika hyvin poissa Offilla 💨

Hämikset saa olla, mutta kotimurkut päästän päiviltä. Ampiaispesät hävitän asumuksistani. Kaiken maailman tekstiili-ja rakennustuholaiset saa kans lähtöpassit.

xLiner

• Anonyymi

Vastaus on ettei ole lisääntynyt kammot eikä pelot.

Karhullekin ilmoitan aina hyvissä ajoin tulostani. Siinä saa muutkin elävät sitten väistää jos haluavat. Ukkometson olen vielä onnistunut välttämään tuossa lähimetsässä, hullu tyyppi...

xLiner

• Ei kyllä, päinvastoin pikemminkin.

• Lapseni kyllä on hyvin turhautunut terassilaattojen rakosissa viihtyviin kusiaisiin. Ja kusiaiset onkin nykyään, kusipäitä eikä kusiaisia. Ennen ne oli vaan mulkkuja, kun r-kirjainta ei osannut ääntää.

• Anonyymi

En pelkää. En tapa edes kärpäsiä. Nuo tummat Kelakiitäjät kyllä arveluttaa. Omasta mielestäni paljon haitallisempi vieraslaji, kuin esim. Kurtturuusu.

• Hämähäkkien karttaminen on geneettinen ominaisuus ja siksi sitä esiintyy myös siellä missä ei ole vaarallisia hämähäkkejä.

• valtakunta

Minusta on kiva kun sinua näkee.😅 taidan toistaa todella paljon mutta ikävöintiä ollut jo vuosia ei kai se kulumalla kulu kun toistaa usein. 😅

• Pelko luontoa kohtaan lisääntyy mitä enemmän ihminen siitä vieraantuu. Myös tietämättömyys siitä millaisia kasveja luonnossa kasvaa ja mitä eläimiä ja hyönteisiä on voi lisätä pelkoa. Fobiat ovat asia erikseen ja niille ei aina löydy varsinaista syytä.

• Tosin joskus pelko voi olla tervettäkin, kuten vaarallisten hyönteisten ja käärmeiden, haiden ja vaikka alligaattorien pelko niissä maissa, joissa niitä tavataan. Tosin oppimalla näidenkin käyttäytymisestä ihminen saattaa hälventää pelkoaan ja oppia elämään tällaistenkin otusten kanssa ja oppia myös miten vältytään turhilta yhteentörmäyksiltä.

• Anonyymi

Jonkun koira ulvoi aamuyöllä metsässä.

• Anonyymi

Jos se oli susi, ihmissusi!

• Sen perusteella mitä itse olen viimevuosina vaellellut niin ihan en allekirjoita että nuoret olisivat vieraantuneet luonnosta. Paljon on nuoria ollut vaeltamassa. Nyt oltiin Hossassa vaeltamassa ja pääkaupunkiseudulta asti oli nuoria lopettelemassa lomakauttaan. Mieleen jäi yksi pariskunta joka vaelsi käsi kädessä siinä alkutaipaleella missä polku oli leveää. Voi olla että hakivat toisistaan turvaa mutta jotenkin veikkaan että kyse oli jostakin muusta kuin luonnon pelosta.

Itselläni ei mitään luontokammoa ole mutta toki terve varovaisuus on tarpeen esim punkkien kohdalla tai liikenteessä missä muutama sata kiloa luontoa voi tömähtää konepellille.
      Metsien moninaiskäyttö sai taas lisäsävyjä alkukesästä kun istuskeltiin ruuhkaisemmassa osassa maata metsän reunassa ja joku nuorempi kaveri tuli kyselemään että mahtaisiko lähimetsissä kasvaa taikasieniä. Silloin piti tunnustaa etten erota käytettävistä sienistä kuin kanttarellin; kaverin lähdettyä piti asia tarkistaa. En edelleenkään tiedä oliko lähimetsässä taikasieniä mutta tuo kysymys selitti kyllä kaverin hieman lasittuneen olemuksen.

• Anonyymi

Kerran säikähdin seĺlaista pitkäjaĺkaìsta lukkia.

Kissa tuli välittömästi tilanteeseen ja söi sen lukin.

Ìlmeistä päätellen ei.ollut. maukas välipala.

>simiti<

• Anonyymi

Kumpi pelottavampi: villi ihmisverenhimoinen jaguaari kämppäsi sisällä vai hämähäkki?

Eli kissa vai hämähäkki, kumpi pelottavampi.

• Anonyymi

Ei maine coonini niin väkivaltainen ollut. Ihan täysillä kissat kuitenkin saalistivat laserkynän punaista pistettä.

Kun kävin kalastamassa, niin aivan onnellisena söivät perkuujätteet?????

>simiti<

• Anonyymi
    • Anonyymi

Arvokas elävä olento se siellä tietty,ei sinua yhtään alempiarvoinen. Kohtele kunnioituksella,niin sinuakin kohdellaan.💩

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      107
      5718
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3743
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3255
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      457
      2629
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      266
      1662
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1386
    7. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1333
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1326
    9. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1258
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      152
      1220
    Aihe