Sekakala pihvit uunissa

Anonyymi-ap

Sattui olemaan sekalaisia kaloja pakasteessa ja fileoin ja jauhoin 2x lihamyllyn läpi.
Yleensä minulla on haukimassaa, nyt sekakalamassaa. Paistoin uunissa 225 c ja 21 minuuttia

Valtavan hyvää, halpaa ja terveellistä. Ihmettelen miksi ihmiset eivät hyödynnä raaka-ainetta jota jokainen saa helposti ja halvalla. Ihan mato-ongella saa sekalaisia kaloja ja proteiinihan on kalleinta kaupassa.

Toki siinä on vähän työtä kun fileoi kalat nahattomaksi ja jauhaa massaksi.
Minä kalastan haukia syksyllä 10-20 kg kerralla ja jauhan sähkömyllyllä. Pakastan vakuumissa ja hyvin säilyvät pakkasessa.
Fileistä evät ja kylkiruodot pois , muut menevät myllyssä niin pieniksi että niitä ei suussa tunne ja ovat hyvää kalsiumia...

13

808

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kalamassaa oli n 700g ja valmiita pihvejä tuli 13 kpl keskipaino noin 70g eli vajaa kg.
      Kaksi pihviä riittää ateriaan ja muut aineet 1 muna 1 sipuli 2d tattari leseitä 2,5ds kaurakermaa, mausteeksi reilusti tilliä ja valkopippurijauhetta ja Dion sinappia sekä suolaa. Kannattaa tehdä muotti kermaviili yms purkista ja muotilla laittaa pellille., taikina on senverran löysä että muotilla menee helpommin..

    • Haukiburger ja haukipullat on hyviä. Sekakalasta tulee varmasti hyvää myös. Lihamyllyllä tulee nahattomista fileistä sopiva tekstuuri. Tehosekoittimella tulee mielestäni liian tiivis. Paistan burgerpihvejä noin 4-5 min/puoli 210C parilalla.

      Tein tällä reseptillä turskaburgereita, jossa kala jauhettiin lihamyllyllä. Tuli hyvää. Turska on yhtä rasvatonta kuin hauki, eikä ollut ongelma vaikkei kermaa ja voita ole reseptissä. Haukeen voisi ehkä lisätä tilkan voita tai kuohukermaa.

      https://www.greatbritishchefs.com/recipes/cod-burgers-recipe/amp

    • Anonyymi
      • Keventäminen kannattaa aina. Meilläkin usein laitetaan soijarouhetta jauhelihan jatkeeksi. Samalla tulee myös euromääräistä säästöä. Yksi vinkki jauhelihan korvaajaksi on kukkakaalimuru, mutta ei siitä pelkästään voi tehdä lihapullia. Jauhelihakastikkeeseen se sopii hyvin kokonaan korvaamaan jauhelihan. Tässä yks resepti jauhelihakastikkeesta.

        https://heritagefinefoods.co.uk/marcosvegetablelasagne/

        Yksi kokeilemisen arvoinen on falafelpyörykät. Tässä on mielestäni toimiva resepti. Kikherneitä ei tarvitse edes keittää vaan liottamisen jälkeen lihamyllyllä rouheeksi ja pulliksi. Kikherneen kilohinta on noin 5-6€/kg ja kun se liotetaan niin valmiiden pullien hinta on vielä pienempi. Tuoreet yrtit nostaa hintaa, mutta miksei niitä voisi korvata kuivatuilla yrteillä. Hyvä kastike on esimerkiksi Tsatsiki, Tahinikastike tai Hummus.

        https://paistopinta.net/falafel-lihamyllylla/


    • Anonyymi

      Ap n sekakalapihvit tuli syötyä reilussa vuorokaudessa, ihan hervottoman hyviä.
      Toinen suosikkini on ollut silakkarullat uunissa, olivat vielä 2021 5-6€/kg
      Tapani oli ostaa 2x1kg paketit. Vuokaani mahtuu juuri 1 kg silakkarullia , joten pari kertaa tuli satsista ruokaa.

      Nyt silakkafile on tiskillä liki 15€ kg. Jää kyllä minulta ostamatta. Ostan mielummin kotimaista kirjolohta ja laitan sitä uuniin tai grilliin. Norjalaista lohta olen boikotoinut jo 10 vuotta.

    • Anonyymi

      Nyt tuli tehtyä kilosta kanajauhelihaa 12 isoa pihviä uunissa.
      Lisänä 2 sipulia 2ds kauramaitoa 2ds pikakaurahiutaleita 1ds tattarileseitä 1 muna ja mausteet.
      Minulla on Oatly mustasta kaurakerma purkista tehty muotti, tulee isoja pihvejä ja vähemmällä työllä. Minun uunissa on hieman normaalia isompi pelti joten mahtuu kerralla koko satsi. Suosittelen muottia, ei maksa mitään ja tulee nättejä pihvejä
      Täällä kuva pihveistäni https://aijaa.com/KYHPkX

      • Anonyymi

        Erikoinen lyhennys ds, tarkoittanet dl.

        Jotkut jauhaa kaikki ruodot mukaan etenkin pikkukaloista, mutta myös isoista hauista. Pikkukaloissa vielä menee, mutta isompien kalojen ruodonmurut tuntuu ikävältä suussa. Kaloilla selkäydin ei sentään taida olla vaarallista kuten nisäkkäillä. Fileointi siitäkin hyvä että näkee jos on loisia selkälihoissa, muikuista on löytynyt.


    • Anonyymi

      Eilen oli nätti kalastuspäivä, tarkoitus oli laittaa haukimassa varasto kerralla kuntoon.'
      Noin 16 kg haukia löytyi ja iski noidannuoli selkää jota tässä kipugeelillä lääkitsen.
      Kalat pitäisi fileoida ja myllyttää lihamyllyllä pakasteeseen vielä tänään.

      Punnitsen vähän tuotoksiani, samalla niin nähdään mikä on lopullinen tuotos.

    • Anonyymi

      Punnittuna oli 15,06 kg kaloja , olivat yön kylmässä n +6 c ja nyt laitoin kylmälakkuun ison kylmäkallen kera, saavat olla huomiseen jospa selkä vähän paranisi...

      Minä olen herkkä revähdyksiin ... onneksi on vapaapäivä...

    • Anonyymi

      Haukimassaa tuli 7,4 kg kipeän selän kanssa oli kyllä tuskaista, Buranageeliä vedin aika reilusti ja vähän auttoikin.

      Perkeet vielä vien metsään, käyn töissä ja rekossa ja kaupassa....

    • Anonyymi

      Niin, proteiini on se ongelma, sitä ei saa tarpeeksi, esmes minun pitäisi saada proteiinia 80-120g vrk ja sitä ei saa kukkakaalista tai oikein muusta kuin soijasta ja pavuista.
      Kananmunia syön 2-3 päivittäin ja jotain lihaa pitää saada. Kanaa, kalaa ja ihan punastakin lihaa.

      Vaikka kuivatussa pavuissa ja soijassa on korkea proteiinipitoisuus, niin märkänä se tippuu puoleen tai alle. Muuten syön mielestäni hyvin terveellisesti, minimaalisesti kovaa eläinrasvaa. Verikokeet ja verenpaineen on erittän hyvällä mallilla.

      Mutta proteiinien saanti riittävästi on hankalaa jos ei syö +300g lihaa jokapäivä.
      Saan toki kaurasta, tofusta, munista, leivänpäälisistä proteiineja n 30g ja loppu pitää saada jotenkin pääruuan mukana eli puuttuva 50-70g.

    • Anonyymi

      Taas tuli tehtyä sekakalapihvit. Lisäsimme sitruunamehua 4 rl ja 1 joulusta jääneen chilin. Muina mausteina reilusti tilliä ja valkopippuria jauheena.
      Näihin ei tarvita kuin muussi kaveriksi. Hauki on sikäli helppo kala, että sitä saa helpolla ison määrän kerralla ja nahattomaksi fileointi on myös nopeaa ja helppoa.

      Merellä hauet kerääntyvät loka-marraskuussa vakio paikoille ja paikat tietävä, saa ihan virvelöimällä vuoden haukimassat talteen. Ja toinen herkku on kalamureke.
      Taidetaankin tehdä mureketta ensikerralla.

    • Anonyymi

      Nyt oli silakkafileet tarjouksessa 7,99 kg ja lähdin heti 7.30 niitä fillarilla hakemaan. Kuullakseni että palvelutiski aukeaa vasta 9 aikaan. No, kiltti myyjä haki minulle 3x kg pussit kylmiöstä ja sain ne pakkaseeni. Sähköpyörä on tosi kätevä kauppareissuilla ja saa siinä kuntoiluakin samalla. Niin , vuokaani menee 1kg kerralla fileitä ja siksi ostan kg pusseja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      946
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      893
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      840
    4. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      737
    5. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      731
    6. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      719
    7. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      697
    8. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      692
    9. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      108
      684
    10. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      35
      620
    Aihe