Eläinsuojeluihmiset?

Anonyymi-ap

Sain eilen puhelun itkuiselta ystävältäni, joka kaipasi tukea ja ystävällisiä sanoja ja sen keskustelun jälkeen jäin miettimään, että onkohan tämä ihan normaalia nykyään ... onko muilla sinkuilla kokemusta?

Kerron pintapuolisesti tilanteen, mutta pidän jutun tarkoituksella vähän epämääräisenä, ettei siitä voi tunnistaa. Ystävältäni karkasi lemmikki noin viikko sitten. Eilen aamulla hän sai viestin, että sirutettu eläin oli löytynyt ja löytäeläinsuojassa. Ystävälläni on ollut voimat aika loppu kyseisen eläimen kanssa jo tuossa keväällä ja eläinsuojaan soittaessaan hän oli sitten samalla kysellyt ja tiedustellut, että entä jos hän luopuisikin eläimestä ja sille voitaisiin etsiä uusi koti. Yllätyksekseen hän oli saanut vastaukseksi tekstiä, jota hän itse kuvasi lähinnä syyteryöpyksi, lopputulemana se, että ei kuulemma ole normaalin ihmisen käytöstä haluta luopua eläimestään, kun se on löytynyt ja että luopuminen olisi väärin eläintä kohtaan. Minä kun olisin nimenomaan kuvitellut eläinsuojeluihmisten ajattelevan, että on normaalia ja oikein eläintä kohtaan miettiä luopumista, jos oma jaksaminen tuntuu olevan vähissä. Jäin sitten siinä ystävää lohdulteltuani miettimään, että onko tuollainen toiminta nykyään tavallista eläinsuojeluihmisiltä? Onko niin, että heiltä löytyy nykyään empatiaa vain eläintä kohtaan, mutta ihmisen on sitä turha odottaa? Liittykö tämä ehkä jotenkin korona-aikaan ja korona-aikana otettuihin lemmikkeihin, joiden kanssa ei sitten pärjätä (ystäväni on ottanut eläimen jo ennen koronaa)? Onko asenne eläimestä vapaaehtoisesti luopumista kohtaan koventunut tuon takia?

124

699

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Realismiin pohjautuva veikkaus on se, että heillä on siellä löytöeläinsuojassa jo ennestään riittävästi eläimiä joille etsitään uutta kotia. Nekin eläimet ovat lopetuslistalla jonkin ajan sisällä, jollei uutta kotia järjesty ja kyseinen työntekijä on hyvin väsynyt.

      -keinovaginamies-

      • Anonyymi

        Saahan sitä olla väsynyt, mutta onko syyteryöppy eläimenkään kannalta hyvä juttu? Eihän se nyt ainakaan (kai) lisää ihmisen halua mennä paikanpäälle hakemaan sitä eläintään pois, jos koko paikka ahdistaa tuollaisen kohtelun takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saahan sitä olla väsynyt, mutta onko syyteryöppy eläimenkään kannalta hyvä juttu? Eihän se nyt ainakaan (kai) lisää ihmisen halua mennä paikanpäälle hakemaan sitä eläintään pois, jos koko paikka ahdistaa tuollaisen kohtelun takia.

        Ei tietenkään ole, mutta psyykkisen kuorman takia toimintamalli kääntyy päälaelleen, eli eläimen edun vastaiseksi.

        -keinovaginamies-


    • Eiköhän tuo ole työntekijän ihan henkilökohtainen näkemys ja purkaus ystävällesi pikemminkin, kun yleinen näkemys. Mielummin uusi koti, kun heitteillä.

      Jos voimat on loppu, voimat on loppu ja eläin varmasti voi paremmin myös kidussa missä jaksetaan sen kotkotukset ja kommervenkit.

      Itselleni tulee yksi lemmikki piakkoin lisää, niitä on sitten jo viisi. Mutta helppoja hoitaa sairaanakin, silläpä uskallan ottaa ja sitoutua.

      • Kodissa... 🙄


      • Anonyymi

        Voi olla. Pitäisiköhän tuollaisesta antaa heille palautetta? Ei kai tuollainen nyt kuitenkaan asiallista käytöstä ole?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voi olla. Pitäisiköhän tuollaisesta antaa heille palautetta? Ei kai tuollainen nyt kuitenkaan asiallista käytöstä ole?

        Palautetta voi aina antaa. Mutta ystäväsi voisi myös laatia ilmoituksen johonkin eläimiä myyvään/lahjoittavaan verkkosivustoon missä etsii itse hyvän kodin koiralle ja näkee omin silmin mihin koira on menossa.

        Näin on mahkut löytää hyväkin koti.


      • Huitale kirjoitti:

        Palautetta voi aina antaa. Mutta ystäväsi voisi myös laatia ilmoituksen johonkin eläimiä myyvään/lahjoittavaan verkkosivustoon missä etsii itse hyvän kodin koiralle ja näkee omin silmin mihin koira on menossa.

        Näin on mahkut löytää hyväkin koti.

        Tai kysellä yksityisiltä reacue koirakoti ihmisiltä mahdollista uuteen kotiin sijoitusta. Olen itse joskus ollut viittä vaille perustaa rescuekodin koirille, joista luovutaan jostain syystä omistajan toimesta. Ja olisin etsinyt uudet kodit koirille tai pitänyt itselläni minkä pystyisin.

        Tsekatkaa alueenne koirakodit. 👍


      • Anonyymi
        Huitale kirjoitti:

        Palautetta voi aina antaa. Mutta ystäväsi voisi myös laatia ilmoituksen johonkin eläimiä myyvään/lahjoittavaan verkkosivustoon missä etsii itse hyvän kodin koiralle ja näkee omin silmin mihin koira on menossa.

        Näin on mahkut löytää hyväkin koti.

        Minä olen jotenkin kuvitellut, että eläinsuojeluihmisten kautta se hyvä koti voisi löytyä helpommin ja varmemmin. Heillä kuitenkin luulisi olevan jo verkostoja ja ihmiset jopa tietävät hakea heidän sivuiltaan. Tuntuuhan noilla kaikenlaisilla rescueyhdistyksilläkin olevan eläimilleen menekkiä. Sen mä ymmärrän, että tilat voivat olla täynnä, mutta miksi ei sitä toimintaa voisi kehittää vaikka niin, että ottaisivat sinne tietoja niistä uutta kotia etsivistä.

        Mä olin aidosti suorastaan järkyttynyt siitä tekstistä, jota hänelle oli ladottu. Voi tietysti olla, että hän oli kokenut sen todellista rajummaksi ja toinen ei omasta mielestään ollut ihan niin pahasti sanonut. Itselleni tuli kuitenkin tunne siinä toisen itkua kuunnellessa, että missä on ollut empatia. 😢


      • Anonyymi
        Huitale kirjoitti:

        Tai kysellä yksityisiltä reacue koirakoti ihmisiltä mahdollista uuteen kotiin sijoitusta. Olen itse joskus ollut viittä vaille perustaa rescuekodin koirille, joista luovutaan jostain syystä omistajan toimesta. Ja olisin etsinyt uudet kodit koirille tai pitänyt itselläni minkä pystyisin.

        Tsekatkaa alueenne koirakodit. 👍

        Mitä on sitä telkkarissakin näkyvää rescuekoira ohjelmaa katsonut, niin siellä ollaan jossain Romanialaisessa koiratarhassa suorastaan pussailemassa rehellisesti sanoen kakkaisen näköisiä koiria.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen jotenkin kuvitellut, että eläinsuojeluihmisten kautta se hyvä koti voisi löytyä helpommin ja varmemmin. Heillä kuitenkin luulisi olevan jo verkostoja ja ihmiset jopa tietävät hakea heidän sivuiltaan. Tuntuuhan noilla kaikenlaisilla rescueyhdistyksilläkin olevan eläimilleen menekkiä. Sen mä ymmärrän, että tilat voivat olla täynnä, mutta miksi ei sitä toimintaa voisi kehittää vaikka niin, että ottaisivat sinne tietoja niistä uutta kotia etsivistä.

        Mä olin aidosti suorastaan järkyttynyt siitä tekstistä, jota hänelle oli ladottu. Voi tietysti olla, että hän oli kokenut sen todellista rajummaksi ja toinen ei omasta mielestään ollut ihan niin pahasti sanonut. Itselleni tuli kuitenkin tunne siinä toisen itkua kuunnellessa, että missä on ollut empatia. 😢

        Kyllä siellä varmasti verkostoja onkin ja sijaiskotejakin saattaa olla, mutta asiaton käytös on varmasti kyseisen henkilön oma näkemys ja tunteenpurkaus. Voisko joku muu sieltä hoitaa koiran asiaa, kun tämä yksi räpättäjä?

        Ymmärrän, että tuntui pahalta silmille hyökkäys, viatonhan kysymys oli uupumuksen alla.


      • Anonyymi
        Huitale kirjoitti:

        Kyllä siellä varmasti verkostoja onkin ja sijaiskotejakin saattaa olla, mutta asiaton käytös on varmasti kyseisen henkilön oma näkemys ja tunteenpurkaus. Voisko joku muu sieltä hoitaa koiran asiaa, kun tämä yksi räpättäjä?

        Ymmärrän, että tuntui pahalta silmille hyökkäys, viatonhan kysymys oli uupumuksen alla.

        Ystäväni aikoi nyt ensiksi olla yhteyksissä koiran kasvattajaan, jahka haemme koiran kotiin. Kyseessä kuitenkin on aikuinen (ei vielä vanha), koulutettu ja terve, hyvinpidetty rotukoira, joten ehkä sieltäkin kautta voisi paikkoja löytyä tai ainakin ajatuksia ja tukea, kun kuitenkin on oma kasvatti kyseessä ja hyvä kasvattaja. Itse lupasin mennä tänään hänen kanssa koiran hakemaan. Hän sanoi, että hän ei melkeinpä jopa uskalla sinne yksin mennä. Pelkää, että repeää itkemään siellä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä on sitä telkkarissakin näkyvää rescuekoira ohjelmaa katsonut, niin siellä ollaan jossain Romanialaisessa koiratarhassa suorastaan pussailemassa rehellisesti sanoen kakkaisen näköisiä koiria.

        Heh, eläimet saa jotkut ihmiset ihan hassuiksi. Minutkin. 😂

        Kuulisitpa vaan miten lässytän ja höpötän omille eläimilleni. Ne on rakkaita.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ystäväni aikoi nyt ensiksi olla yhteyksissä koiran kasvattajaan, jahka haemme koiran kotiin. Kyseessä kuitenkin on aikuinen (ei vielä vanha), koulutettu ja terve, hyvinpidetty rotukoira, joten ehkä sieltäkin kautta voisi paikkoja löytyä tai ainakin ajatuksia ja tukea, kun kuitenkin on oma kasvatti kyseessä ja hyvä kasvattaja. Itse lupasin mennä tänään hänen kanssa koiran hakemaan. Hän sanoi, että hän ei melkeinpä jopa uskalla sinne yksin mennä. Pelkää, että repeää itkemään siellä.

        Hyvä idea. Kannatan. Tsemia. 👍


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä on sitä telkkarissakin näkyvää rescuekoira ohjelmaa katsonut, niin siellä ollaan jossain Romanialaisessa koiratarhassa suorastaan pussailemassa rehellisesti sanoen kakkaisen näköisiä koiria.

        Moni kattois muakin karsaasti, kun hiiri juoksee paitani päällä tai allakin paljaalla iholla, pissaa ja kakkaa milloin paidalle, milloin iholleni. Ja pyyhin vaan paoerilla pois ja ei se mitään, pusu hiirulin kylkeen. Ihana kakkamaakari. 🥰


      • Anonyymi
        Huitale kirjoitti:

        Moni kattois muakin karsaasti, kun hiiri juoksee paitani päällä tai allakin paljaalla iholla, pissaa ja kakkaa milloin paidalle, milloin iholleni. Ja pyyhin vaan paoerilla pois ja ei se mitään, pusu hiirulin kylkeen. Ihana kakkamaakari. 🥰

        Oman eläimen mä ymmärrän, mutta jossain ulkomaisella koiratarhalla ei tunnu niin hyvältä idealta. 🙂


      • Huitale kirjoitti:

        Moni kattois muakin karsaasti, kun hiiri juoksee paitani päällä tai allakin paljaalla iholla, pissaa ja kakkaa milloin paidalle, milloin iholleni. Ja pyyhin vaan paoerilla pois ja ei se mitään, pusu hiirulin kylkeen. Ihana kakkamaakari. 🥰

        Vaihdan toki paidan ja peseydyn hiiren pitelyn jälkeen, etten likaisena vaan hengaile. Mutta moni oksentaisi jo siitä, että kakkaa voi olla se 10 haisevaa papanaa ja pissakin haisee, iholla tai paidalla, kädellä. Minulle se on ok, eihän se eläinkään muumi ole.


      • Huitale kirjoitti:

        Vaihdan toki paidan ja peseydyn hiiren pitelyn jälkeen, etten likaisena vaan hengaile. Mutta moni oksentaisi jo siitä, että kakkaa voi olla se 10 haisevaa papanaa ja pissakin haisee, iholla tai paidalla, kädellä. Minulle se on ok, eihän se eläinkään muumi ole.

        Hiirikammpiset toki kiljuisi kun rintaliivin välissä kipittää hiiri. 😂


      • Anonyymi
        Huitale kirjoitti:

        Hiirikammpiset toki kiljuisi kun rintaliivin välissä kipittää hiiri. 😂

        Mun mielestä hiiret on söpöjä, luonnonvaraisetkin. Siis suorastaa kauniitahan ne tuolla luonnossa hyvinvoivina ovat, mutta ei mielellään omassa ruokakaapissa.

        Olisin jo aikaa ottanut itselleni useamman rotan, jos ne vaan olisivat vähän pitkäikäisempiä. Mun sydän ei enää nykyään kestä sitä luopumisen tuskaa.


      • Anonyymi
        Huitale kirjoitti:

        Hiirikammpiset toki kiljuisi kun rintaliivin välissä kipittää hiiri. 😂

        Siksi se toisen itku varmaan muhun niin kolahtikin, kun tiedän ihan hyvin miten hitosti se sattuu rakkaasta eläimestä luopua, oli se luopumisen syy mikä tahansa. 😢


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oman eläimen mä ymmärrän, mutta jossain ulkomaisella koiratarhalla ei tunnu niin hyvältä idealta. 🙂

        Nojoo, siellä ne pöpöt on vähän eri luokkaa. Ties mitä kaikkea onkin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mun mielestä hiiret on söpöjä, luonnonvaraisetkin. Siis suorastaa kauniitahan ne tuolla luonnossa hyvinvoivina ovat, mutta ei mielellään omassa ruokakaapissa.

        Olisin jo aikaa ottanut itselleni useamman rotan, jos ne vaan olisivat vähän pitkäikäisempiä. Mun sydän ei enää nykyään kestä sitä luopumisen tuskaa.

        Juu, ne on kyllä kauniita. Meillä on kesyhiiriä ja rottiakin joskus sitten tulevaisuudessa. Hamstereita pian 2.

        Olen jotenkin jyrsijähullu ihminen. Voisin olla jyrsijälauman keskellä tai vaikka rottalauman alla. 😅

        Mussa niissä on jotain maagista. Nekin on jokainen persoonia.

        Ymmärrän, se luopuminen onkin pahinta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siksi se toisen itku varmaan muhun niin kolahtikin, kun tiedän ihan hyvin miten hitosti se sattuu rakkaasta eläimestä luopua, oli se luopumisen syy mikä tahansa. 😢

        Se sattuu. Siksi en ota enää ikinä koiraa, se oli jotenkin kova kolaus mulle koirien kohtalot sairauksien myötä kuolemat.


      • Huitale kirjoitti:

        Se sattuu. Siksi en ota enää ikinä koiraa, se oli jotenkin kova kolaus mulle koirien kohtalot sairauksien myötä kuolemat.

        Mutta lasten takia päätin suostua jyrsijöihin. He haluu kokea lemmikit ja se surukin tulee väistämättä. Minä sen oon kokenut monesti ja tiiän kuvion, silti sattuu mutta lapsilleni se tulee olemaan kasvamisen paikka ja kokemus josta seuraa ymmärrys.


      • Anonyymi
        Huitale kirjoitti:

        Se sattuu. Siksi en ota enää ikinä koiraa, se oli jotenkin kova kolaus mulle koirien kohtalot sairauksien myötä kuolemat.

        Niinpä. Mä olen kolme koiraa vienyt vanhana sille viimeselle matkalle ja en kestäis enään yhtään enempää. Lapsuudessakin oli koiria, mutta vaikka se sillonkin sattu, niin ei sitä kuitenkaan jotenkin kokenu ihan samalla tavalla.

        Mä olen myös äitini koiralle etsinuy uuden kodin, kun äiti sairastu ja sekin tuntu ihan hirveältä. Mä en voinut sitä itse ottaa, kun ei mulla olis aika riittäny kolmelle koiralle. Mä olin kuitenkin ollu ite mukana valitsemassa sitä pentua ja hoitanu ja kouluttanutkin apuna. Ja vaikka mä löysin sille aivan ihanan perheen. joka vielä pitkään lähetti mulle kuviakin heidän touhuistaa, niin ei hitto miten se siinä luopuessa ja sitä miettiessä sattu se tilanne. Siinä jos joku olis vielä ruvennyt syyllistämään, niin ei hitto.


      • Huitale kirjoitti:

        Mutta lasten takia päätin suostua jyrsijöihin. He haluu kokea lemmikit ja se surukin tulee väistämättä. Minä sen oon kokenut monesti ja tiiän kuvion, silti sattuu mutta lapsilleni se tulee olemaan kasvamisen paikka ja kokemus josta seuraa ymmärrys.

        Haluan tavallaan antaa mahkun oppia elämän ihanuuksia, kuten lemmikit. Vastuunottamista niistä, että ne hoidetaan kaikissa olosuhteissa kunnolla ja tunnollisesti, niille tarjotaan mahdollisimman parasta lyhyen elämän ajaksi ja ne haudataan surren kauniisti omaan pihaan muistoa kunnioittaen ja hautaa nätisti ylläpitäen. Siinä on meidän rakas lemmikki ja lyhyt aikajana ilosta suruun ja jälleen hyviin muistoihin yhdessä. Kuolemakin on osa elämää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä. Mä olen kolme koiraa vienyt vanhana sille viimeselle matkalle ja en kestäis enään yhtään enempää. Lapsuudessakin oli koiria, mutta vaikka se sillonkin sattu, niin ei sitä kuitenkaan jotenkin kokenu ihan samalla tavalla.

        Mä olen myös äitini koiralle etsinuy uuden kodin, kun äiti sairastu ja sekin tuntu ihan hirveältä. Mä en voinut sitä itse ottaa, kun ei mulla olis aika riittäny kolmelle koiralle. Mä olin kuitenkin ollu ite mukana valitsemassa sitä pentua ja hoitanu ja kouluttanutkin apuna. Ja vaikka mä löysin sille aivan ihanan perheen. joka vielä pitkään lähetti mulle kuviakin heidän touhuistaa, niin ei hitto miten se siinä luopuessa ja sitä miettiessä sattu se tilanne. Siinä jos joku olis vielä ruvennyt syyllistämään, niin ei hitto.

        Ne on karseita päiviä ja tilanteita nuo. Mä muistan ekan perheen koiran kun olin yksin kotona, kun se rupes sängynalla tekee kuolemaa ja huusi ja irvisteli tuskissaan. Olin 7 tai 8 vanha. Juoksin yläkertaan yhelle miehelle kertoo asian, jolle porukat oli käskeny mennä jos joku hätä on. Koira kuoli sillä välin. Ja yksi lopetettiin ampumalla päähän. Se oli ihan järkyttävää. Ensin hangella oli koira kiltisti hönkien, sitten veri valui suusta hangelle.

        Plus ne muut tippapullon kanssa eläinsairaalaan menot ja kuolemat syöpiin. Ei enää koiraa.

        Ymmärrän sua. ❤️


      • Anonyymi
        Huitale kirjoitti:

        Ne on karseita päiviä ja tilanteita nuo. Mä muistan ekan perheen koiran kun olin yksin kotona, kun se rupes sängynalla tekee kuolemaa ja huusi ja irvisteli tuskissaan. Olin 7 tai 8 vanha. Juoksin yläkertaan yhelle miehelle kertoo asian, jolle porukat oli käskeny mennä jos joku hätä on. Koira kuoli sillä välin. Ja yksi lopetettiin ampumalla päähän. Se oli ihan järkyttävää. Ensin hangella oli koira kiltisti hönkien, sitten veri valui suusta hangelle.

        Plus ne muut tippapullon kanssa eläinsairaalaan menot ja kuolemat syöpiin. Ei enää koiraa.

        Ymmärrän sua. ❤️

        Mun teki niin mieli soitaa sinne joku tulikivenkatkunen puhelu, mutta jätin sitte tekemättä 🙂


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mun teki niin mieli soitaa sinne joku tulikivenkatkunen puhelu, mutta jätin sitte tekemättä 🙂

        Heh, katsotaan nyt miten käy kun haette sen koiran. Pure hammasta, jos meinaat polttaa päreesi, vaikka ei pikku palautekkaan pahaa tee. 😉👍❤️


      • Anonyymi
        Huitale kirjoitti:

        Heh, katsotaan nyt miten käy kun haette sen koiran. Pure hammasta, jos meinaat polttaa päreesi, vaikka ei pikku palautekkaan pahaa tee. 😉👍❤️

        Joo, saa nähdä miten käy 🤣

        Kyllä mä ainakin parhaani yritän pysyä ihan rauhallisena, jos se kohtelu on kasvotusten asiallista. En halua tuottaa toiselle lisää ahdistusta tyhjällä mouhoamisella.


      • Anonyymi
        Huitale kirjoitti:

        Ne on karseita päiviä ja tilanteita nuo. Mä muistan ekan perheen koiran kun olin yksin kotona, kun se rupes sängynalla tekee kuolemaa ja huusi ja irvisteli tuskissaan. Olin 7 tai 8 vanha. Juoksin yläkertaan yhelle miehelle kertoo asian, jolle porukat oli käskeny mennä jos joku hätä on. Koira kuoli sillä välin. Ja yksi lopetettiin ampumalla päähän. Se oli ihan järkyttävää. Ensin hangella oli koira kiltisti hönkien, sitten veri valui suusta hangelle.

        Plus ne muut tippapullon kanssa eläinsairaalaan menot ja kuolemat syöpiin. Ei enää koiraa.

        Ymmärrän sua. ❤️

        Noi on muuten olleet ihan vetin rajuja noi mitä kerroit. Ei tollaset mun mielestä kuuluis ollenkaan lapsen silmille, ei edes silloin. Ei vaikka kuolema luonollista onkin ja ampuminen on lopulta inhimillinen loppu, jos vaan ampuja tietää mitä tekee.

        Mun isä oli metsästäjä, joten en mä tiedä, miten ne mun lapsuuteni koirat loppunsa kohtasivat. Se on varma, ettei isä ainakaan ite niitä ampunut. Hän ei olis siihen pystynyt. Mä luulen, että hän puhui ihan totta, kun sanoin eläinlääkärin ne lopettaneen. Mä olen niin pahoillani, että sä olet joutunut tollasta todistamaan. 💔


      • Anonyymi kirjoitti:

        Noi on muuten olleet ihan vetin rajuja noi mitä kerroit. Ei tollaset mun mielestä kuuluis ollenkaan lapsen silmille, ei edes silloin. Ei vaikka kuolema luonollista onkin ja ampuminen on lopulta inhimillinen loppu, jos vaan ampuja tietää mitä tekee.

        Mun isä oli metsästäjä, joten en mä tiedä, miten ne mun lapsuuteni koirat loppunsa kohtasivat. Se on varma, ettei isä ainakaan ite niitä ampunut. Hän ei olis siihen pystynyt. Mä luulen, että hän puhui ihan totta, kun sanoin eläinlääkärin ne lopettaneen. Mä olen niin pahoillani, että sä olet joutunut tollasta todistamaan. 💔

        Onhan ne sellaisia mitkä jää mieleen ja ahdistaa aikansa. Jostain syystä olen kohdannut monenmoista rankkaa, mutta jotenkin ne asettuu.

        Koiran ampui käsiase Beretalla metsästystä harrastava exäni, silloin olin jo nuori aikuinen. Mutta se oli minusta silti väärin jotenkin koiraa kohtaan. Se katsoo sua kuin hymyillen silmiin ja toinen ampuu kaksi reikää päähän. Mielummin se piikki.

        Koira nukahtaa ja sitten sydän pysäytetään toisella lääkkeellä. Helppo lähtö. Nukkuessa kuolla.

        🤗


      • Anonyymi
        Huitale kirjoitti:

        Onhan ne sellaisia mitkä jää mieleen ja ahdistaa aikansa. Jostain syystä olen kohdannut monenmoista rankkaa, mutta jotenkin ne asettuu.

        Koiran ampui käsiase Beretalla metsästystä harrastava exäni, silloin olin jo nuori aikuinen. Mutta se oli minusta silti väärin jotenkin koiraa kohtaan. Se katsoo sua kuin hymyillen silmiin ja toinen ampuu kaksi reikää päähän. Mielummin se piikki.

        Koira nukahtaa ja sitten sydän pysäytetään toisella lääkkeellä. Helppo lähtö. Nukkuessa kuolla.

        🤗

        Kyllä se koiran katse on jäänyt mulle niistä nukutuksistakin mieleen ja kyllä mulle on niissäkin ollut tunne, että jotenkin petän sen eläimen ja huijaan sitä, vaikka se onkin ollut niiden omaksi parhaaksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se koiran katse on jäänyt mulle niistä nukutuksistakin mieleen ja kyllä mulle on niissäkin ollut tunne, että jotenkin petän sen eläimen ja huijaan sitä, vaikka se onkin ollut niiden omaksi parhaaksi.

        Se tunnehan siinä aina tulee. Petturuus huijaus ja ikävä ottaa ja päättää toisen elämästä ja kuolemasta.


      • Mikä lemmikki teille on tulossa?😻.


      • Mikkojuhan kirjoitti:

        Mikä lemmikki teille on tulossa?😻.

        Käpsykkä on tulossa. 🐹

        Kääpiöhamsteri.


      • Anonyymi

        Tätä ketjua lukiessa on nyt tullut sellainen olo, että mahtoikohan sitten kuitenkaan olla vain sen yksittäisen työntekijän purkaus. Taidan laittaa sen tulikivenkatkuisen palautteen menemään. 🤣


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tätä ketjua lukiessa on nyt tullut sellainen olo, että mahtoikohan sitten kuitenkaan olla vain sen yksittäisen työntekijän purkaus. Taidan laittaa sen tulikivenkatkuisen palautteen menemään. 🤣

        Heh, minusta palaute huonosta käytöksestä voi olla ihan paikallaan. Oli se nyt yhden tai useamman asenne siellä, mutta sehän heidän toimenkuvaan kuuluu, neuvoa näissä tilanteissa eikä haukkua pystyyn. 🤗


      • Anonyymi
        Huitale kirjoitti:

        Heh, minusta palaute huonosta käytöksestä voi olla ihan paikallaan. Oli se nyt yhden tai useamman asenne siellä, mutta sehän heidän toimenkuvaan kuuluu, neuvoa näissä tilanteissa eikä haukkua pystyyn. 🤗

        Niinpä. Täytyy pistää suoraan heille itselleen ja ylläpitäville tahoille viestiä, että voisi ehkä olla syytä muuttaa ohjeistusta, jos nykyisissä on ok tuollainen pystyyn haukkuminen. Jos taas ei, niin pitää tarkemmin huolta, että toimitaan oikein.🙂


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä. Täytyy pistää suoraan heille itselleen ja ylläpitäville tahoille viestiä, että voisi ehkä olla syytä muuttaa ohjeistusta, jos nykyisissä on ok tuollainen pystyyn haukkuminen. Jos taas ei, niin pitää tarkemmin huolta, että toimitaan oikein.🙂

        Kuulostaa oikealle. 👍

        Tsemiä ystävällesi vointinsa kanssa ja koirakamulle myös. 🙂


      • Huitale kirjoitti:

        Käpsykkä on tulossa. 🐹

        Kääpiöhamsteri.

        No niin lisää hellittäviä vipeltäjiä.❤. Hieno homma ne on kyllä niin lutusia pikku kaiffareita kun voi vaan olla.🥰.


      • Mikkojuhan kirjoitti:

        No niin lisää hellittäviä vipeltäjiä.❤. Hieno homma ne on kyllä niin lutusia pikku kaiffareita kun voi vaan olla.🥰.

        On ne kyllä aivan kertakaikkisen lutuisia. Se on kyllä niitten kanssa rakkautta ensihetkestä. 🥰


    • Anonyymi

      Niillä alkaa kai olemaan siellä eläisuojelussakin paikat täynnä ja resurssit vähissä.
      Kyllä se alkaa kaiken maailman ”Voi, kun Ihqu karvalelu”- ihmsten touhu vituttamaan, jotka ottavat eläimen kotiinsa ja kun tulee vastoinkäymisiä, niin ei kun muiden harteille vaan koko riesa.

      • Anonyymi

        Silloinkin voisi opastaa, ehdottaa ratkaisuja, ohjata nätisti jonkin toisen tahon puheille, jne. Jos siellä ollaan niin kyllästytty tuohon, niin luulisi kannattavan kirjoittaa vaikka joku valmisteltu spiikki, jonka voisi aina nätisti tuollaisessa tilanteessa käydä läpi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloinkin voisi opastaa, ehdottaa ratkaisuja, ohjata nätisti jonkin toisen tahon puheille, jne. Jos siellä ollaan niin kyllästytty tuohon, niin luulisi kannattavan kirjoittaa vaikka joku valmisteltu spiikki, jonka voisi aina nätisti tuollaisessa tilanteessa käydä läpi.

        Ne siellä eläinsuojelussa tekevät vapaaehtoistyötä ilman palkkaa, muiden töidensä ohessa. Nyt vähän ymmärrystä sinnekin.

        Ihan varmasti siellä on ensin tullut mieleen että on yritetty hukata koira kun heti aletaan ehdottelemaan uuden kodin etsimistä löytämisen jälkeen.

        Osa löytöeläintaloista ei ota elämiä välitykseen. Osa ottaa. Voisitkohan sinä etsiä netistä ja kysellä mikä yhdistys toimii milläkin tavalla. Ei se oikein ole noiden vapaaehtoisten hyväntekijöiden homma.

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne siellä eläinsuojelussa tekevät vapaaehtoistyötä ilman palkkaa, muiden töidensä ohessa. Nyt vähän ymmärrystä sinnekin.

        Ihan varmasti siellä on ensin tullut mieleen että on yritetty hukata koira kun heti aletaan ehdottelemaan uuden kodin etsimistä löytämisen jälkeen.

        Osa löytöeläintaloista ei ota elämiä välitykseen. Osa ottaa. Voisitkohan sinä etsiä netistä ja kysellä mikä yhdistys toimii milläkin tavalla. Ei se oikein ole noiden vapaaehtoisten hyväntekijöiden homma.

        xLiner

        Kyllä nämä täällä ovat ainakin ihan palkkalistoilla, eivätkä vapaaehtoisia. Muualla voi varmasti olla noinki. Mutta jos ei ihmisille empatiaa kykene antamaan, niin kannattaa hankkiutua pois asiakaspalvelutehtävistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne siellä eläinsuojelussa tekevät vapaaehtoistyötä ilman palkkaa, muiden töidensä ohessa. Nyt vähän ymmärrystä sinnekin.

        Ihan varmasti siellä on ensin tullut mieleen että on yritetty hukata koira kun heti aletaan ehdottelemaan uuden kodin etsimistä löytämisen jälkeen.

        Osa löytöeläintaloista ei ota elämiä välitykseen. Osa ottaa. Voisitkohan sinä etsiä netistä ja kysellä mikä yhdistys toimii milläkin tavalla. Ei se oikein ole noiden vapaaehtoisten hyväntekijöiden homma.

        xLiner

        Jos eläimiä ei oteta välitykseen, niin senkin voi sanoa asiallisesti ja ohjata oikealle taholle. Ihan taatusti heillä on tietoa mihin voisi ottaa yhteyttä. Tosin tästä kyseistä paikasta voin sanoa, että kyllä he ottavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne siellä eläinsuojelussa tekevät vapaaehtoistyötä ilman palkkaa, muiden töidensä ohessa. Nyt vähän ymmärrystä sinnekin.

        Ihan varmasti siellä on ensin tullut mieleen että on yritetty hukata koira kun heti aletaan ehdottelemaan uuden kodin etsimistä löytämisen jälkeen.

        Osa löytöeläintaloista ei ota elämiä välitykseen. Osa ottaa. Voisitkohan sinä etsiä netistä ja kysellä mikä yhdistys toimii milläkin tavalla. Ei se oikein ole noiden vapaaehtoisten hyväntekijöiden homma.

        xLiner

        Miksi vapaaehtoisuus oikeuttaisi kohtelemaan ihmisiä huonosti?


    • Anonyymi

      Jahka akuutti tunnekuohu on menny ohi, niin kannattaa kyllä laittaa palautetta. Ei toi kuulosta asialliselta käytökseltä. Väsynyt ihminen on avun tarpeessa, ei läksytyksen ja mikään tekosyy ei oikeuta tollasta käytöstä. Jos ei paikka itse voi auttaa, niin sitten heidän pitäis osata asiallisesti sanoa mihin vois kääntyä tai ainakin minimissään kertoa asiallisesti se, että he eivät voi auttaa. Vaikka henkilö itse pitäis toisen toimintaa tuomittavana, niin tollasta se ei oikeuta ja noin toimiva ihminen on väärässä paikassa töissä tai vapaaehtosena.

    • Anonyymi

      Eipä tuo ainut laatuinen tapausketju ole. Erään hoitokotiin muuttaneella naisella oli kissa, mutt me ei silloin voitu kissaa sinne ottaa. Hänen entinen naapuri otti kissan väliaikaisesti itselleen, kunnes sille löydetään uus koti. Meni kuukausi ja naapuri soitti mummelille; joko pian kissa pääsisi uuteen kotiin.

      Mullehan sen asian järjestäminen luonnostaan kuului, koska muutenkin olin vastuussa vanhuksesta... oli sukulasten mielipide, kun heihin otin yhteyttä! Siitä maksetaankin!

      Jaaha, no mä otin yhteyttä pien eläinsuojeluun kuuluvaan tahoon ja kyselin josko he ottaisivat kissan heille ja etsisivät uuden kodin sille. Löytökissoja heillä kuulemma on liikaakin, eikä vanhalle kissalle uutta kotia niin vain löydy. Toisin on kissanpentujen laita, ne usein menevät heti, kun luovutusikäisiä ovat! Siinä kohdin mä kysyin ett jos he lopettaisivat kissan piikillä, kun tilanne nyt on kiusallinen.

      Sieltä nyt tuli sellainen syytösten nippu, mun edesvastuuttomuudesta tunne kylmyydestä jne. Lopuksi vielä toteamus; ett jos mä olen päättänyt vanhuksen kissasta päästä eroon niin; "Tilaa aika eläinlääkäriltä, hän kyllä päästää ilmat kissasta; mutt se maksaa! Kissan raadon voi jättää sinne, jos haluat; mutt sekin maksaa! Kiitos ja hyvästi!"

      Kissa lopetettiin eläinlääkärillä ja se jäi heidän hävitettäväksi, minä maksoin laskun!
      Mammalle kerroin ett kissa oli adoptoitu maalle jonnekin maataloon! Hätävale!
      En muutakaan siihen hätään keksinyt, kuin lopetuttaa kissa. Eikä mulla ollut luontoa kertoa totuutta mummelille ja saada hänelle pahaa mieltä, surren kissaansa!
      trollikka

      • Anonyymi

        Toi on just tollasta. Sellainen, joka olis vaan halunnut kissasta helposti eroon, olis lykännyt sen jossain vähän kauempana autosta ulos ja se siitä. Sitten kun yrittää vastuullisesti kysellä, niin saa huudot, eikä osata asiallisesti neuvoa.

        Tossa alottajankin kuvaamassa tapauksessa tyyppi olis vaan voinut olla ottamatta yhteyttä. Aikanaan löytöeläin olis siirtynyt eläinsuojelijoiden "riesaksi", onko se nyt yleensä pari viikkoa, jonka ne niitä pitää haettavissa. Lasku sieltä olis varmasti aikanaan perään tullut, mutta vastuuton jättää nekin vaan maksamatta.

        Että kun yrität toimia vastuullisesti, niin kohtelu on asiatonta. 🙄


    • Luulen, että siellä suojelupuolella on mennyt tunteisiin, enkä ihmettele, siis en vain ystäväsi kohdalla, vaan yleisesti.

      Minuakin sieppaa, kun pitää ottaa koira, kissa, tai vaikka kultakala, kun se on niin ihana, voi hellanlettäs ja sit leperretään sille ja sössötetään kuin puhevammainen se vuosi ja sitten ei jskseta, kun ei voi lähteä baariin, kun mutsi ei ota eläintä eikä kukaan. Ei voi lähtee sinne, eikä oikein tänne, kun on se eläin. Sitä pitäis vielä kouluttaa mahdollisesti, käyttää eläinlääkärissä, syöttää oikein, juottaa oikein, ulkoiluttaa okkein ja vaikka sun mitä, ihan sama vaikka omassa elämässä tapahtuis mitä...työttömyys, sairastuminrn, masennus...

      Minusta eläinsuojelupuoli voisi laittaa laskua vastaavista tapauksista ja joku poliisi myös. Sitten pääsee eläimestä eroon ja sille etsitään eläintä kunnioittava omistaja.

      Sitten ei tarviis läksyttää...juttuja vaan lehteen, niin ihmiset oppisi arvostamaan eläimiäkin elävinä, tarpeita/tunteita kokevina yksilöinä.

      • Anonyymi

        Joo, omistaja voi vaikka ottaa ja joutua onnettomuuteen ja vielä törkeempää, se voi mennä ja kuolla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joo, omistaja voi vaikka ottaa ja joutua onnettomuuteen ja vielä törkeempää, se voi mennä ja kuolla.

        No eipä noissa tapaukdissa se ehkä sitä eläintä murehtisikaan...enkä usko, että eläinsuojeluväki tai poliisi ensimmäisenä olisi sakkoa vainajalle kirjoittamassa.

        Mä rn puhu edes sellaisista tyypeistä, jotka olisi ilkeitä eläimille, vaan he ovat yksinkertaisen idiootteja ja ajattelemattomia. Ovat sen ihgupihkukarvaturripurrin lumoissa niin, etteivät sen kummasemmin mieti edes sitä elävänä otuksena....se on kuin pokaali tai esine...

        Se on minusta sairasta.


      • Anonyymi

        Eli siis haukutaan Suomessa pystyyn ne, jotka yrittää hoitaa tilanteen asiallisesti ja samalla raahataan jostain Romaniasta, Espanjasta jne. koiria ja tuetaan sitä niiden systeemiä ja miten koiria siellä kohdellaan. Tosi fiksu todella.


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        No eipä noissa tapaukdissa se ehkä sitä eläintä murehtisikaan...enkä usko, että eläinsuojeluväki tai poliisi ensimmäisenä olisi sakkoa vainajalle kirjoittamassa.

        Mä rn puhu edes sellaisista tyypeistä, jotka olisi ilkeitä eläimille, vaan he ovat yksinkertaisen idiootteja ja ajattelemattomia. Ovat sen ihgupihkukarvaturripurrin lumoissa niin, etteivät sen kummasemmin mieti edes sitä elävänä otuksena....se on kuin pokaali tai esine...

        Se on minusta sairasta.

        Osa ihmisistä on etsimässä uutta kotia eläimelle, esim. sen jälkeen kun puoliso on kuollut. tokkopa tuossa aloittajan kuvaamassa tilanteessa oli edes kysytty mitä on tapahtunut. Ei tuosta ainakaan saanut sitä kuvaa, että olisi edes kysytty, että mikä se tilanne on ollut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eli siis haukutaan Suomessa pystyyn ne, jotka yrittää hoitaa tilanteen asiallisesti ja samalla raahataan jostain Romaniasta, Espanjasta jne. koiria ja tuetaan sitä niiden systeemiä ja miten koiria siellä kohdellaan. Tosi fiksu todella.

        Asiallisesti toimittuna tuo aloittajan kaveri olisi ottanut jo ajat sitten yhteyttä joko koiraihmisiin tai vaikka koittanut löytää uuttaa kotia jostain facebookin kaupunkisivuilta tms.

        Muistaakseni hän kertoi kaverin olleen ongelmissa koiran kanssa aiemminkin...


      • Disseisback kirjoitti:

        Asiallisesti toimittuna tuo aloittajan kaveri olisi ottanut jo ajat sitten yhteyttä joko koiraihmisiin tai vaikka koittanut löytää uuttaa kotia jostain facebookin kaupunkisivuilta tms.

        Muistaakseni hän kertoi kaverin olleen ongelmissa koiran kanssa aiemminkin...

        Jep... keväästä asti...

        Olisko pitänyt jo alkaa toimia jotenkin?

        Minä udkon, että jostain paikallisesta koiraseurasta tms. olisi varmasn joku auttanut ja opastanut mitä kaverin pitäisi tehdä ja mistä sais apuja. Mutta veikkaan, ettei ole pokka riittänyt, tai yksinkertaisesti moti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Osa ihmisistä on etsimässä uutta kotia eläimelle, esim. sen jälkeen kun puoliso on kuollut. tokkopa tuossa aloittajan kuvaamassa tilanteessa oli edes kysytty mitä on tapahtunut. Ei tuosta ainakaan saanut sitä kuvaa, että olisi edes kysytty, että mikä se tilanne on ollut.

        Joo. Mutta ei monikaan sen jälkeen, kun koira on tullut paikalle ensin hylättynä tai karanneena.

        Sehän tässä oli harvinaisen selvä.

        Ihmiset kyllä osaa valehdella silmät suurina vaikka mitä...


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Asiallisesti toimittuna tuo aloittajan kaveri olisi ottanut jo ajat sitten yhteyttä joko koiraihmisiin tai vaikka koittanut löytää uuttaa kotia jostain facebookin kaupunkisivuilta tms.

        Muistaakseni hän kertoi kaverin olleen ongelmissa koiran kanssa aiemminkin...

        Kuinka niin? Jos "on ollut voimat loppu" kuten tossa sanottiin, niin kai se tilanne voi helpottaakin tai tuntua, että se helpottaa? Kesä, lomaa tai jotain ja tuntuu, että okei kyllä tämä tästä. Tai jos on ollut sairas, niin se tauti on tuntunut helpottavan tai jotain mitä vaan. Ehkä on nimenomaan toiminut niin, että ei yritä hankkiutua siitä koirasta eroon heti kun on vähän ongelmia. Tästä saa nyt sen kuvan, että ei saa antaa periksi heti jos on vähän ongelmia, mutta sitten toisaalta olisi pitänyt tajuta antaa periksi kun oli vähän ongelmia. Toimi miten tahans,a niin aina on toiminut väärin. 🤔

        Mutta ehkä aloittaja kertoo enemmän, jos kokee, että edes haluaa avata tota enemmän.


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Joo. Mutta ei monikaan sen jälkeen, kun koira on tullut paikalle ensin hylättynä tai karanneena.

        Sehän tässä oli harvinaisen selvä.

        Ihmiset kyllä osaa valehdella silmät suurina vaikka mitä...

        No mä kyllä luen to pätkän niin, että keväällä on ollut ongelmia, ei keväästä saakka.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka niin? Jos "on ollut voimat loppu" kuten tossa sanottiin, niin kai se tilanne voi helpottaakin tai tuntua, että se helpottaa? Kesä, lomaa tai jotain ja tuntuu, että okei kyllä tämä tästä. Tai jos on ollut sairas, niin se tauti on tuntunut helpottavan tai jotain mitä vaan. Ehkä on nimenomaan toiminut niin, että ei yritä hankkiutua siitä koirasta eroon heti kun on vähän ongelmia. Tästä saa nyt sen kuvan, että ei saa antaa periksi heti jos on vähän ongelmia, mutta sitten toisaalta olisi pitänyt tajuta antaa periksi kun oli vähän ongelmia. Toimi miten tahans,a niin aina on toiminut väärin. 🤔

        Mutta ehkä aloittaja kertoo enemmän, jos kokee, että edes haluaa avata tota enemmän.

        No se, että koira on karannut, kertoo jo jotain. Koirat, jotka on koulutettu ja hyvässä hoidossa, ei karkaa...ainakaan viikoks vai mitä se oli ollutkaan omilla teillään. Se ei ole nauttinut elämästään kotona.

        Ja jos ei jaksa naputella facebookkiin vaikka kaupungin jollekin sivuille, että apua, olen lirissä koirani kanssa, osaako joku auttaa, en jaksa. Niin on sitten pahasti tosiaan loppu...

        Kyllä tuossa nyt joku haiskahtaa...


      • Anonyymi kirjoitti:

        No mä kyllä luen to pätkän niin, että keväällä on ollut ongelmia, ei keväästä saakka.

        "Ystävälläni on ollut voimat aika loppu kyseisen eläimen kanssa jo tuossa keväällä.."

        Ei ongelmia, vaan itseltä voimat loppu jo keväällä.


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        No se, että koira on karannut, kertoo jo jotain. Koirat, jotka on koulutettu ja hyvässä hoidossa, ei karkaa...ainakaan viikoks vai mitä se oli ollutkaan omilla teillään. Se ei ole nauttinut elämästään kotona.

        Ja jos ei jaksa naputella facebookkiin vaikka kaupungin jollekin sivuille, että apua, olen lirissä koirani kanssa, osaako joku auttaa, en jaksa. Niin on sitten pahasti tosiaan loppu...

        Kyllä tuossa nyt joku haiskahtaa...

        On niitä koiria ollut kadoksissa kuukausitolkulla, kun ovat vaikka jotain säikähtäneet.


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        No se, että koira on karannut, kertoo jo jotain. Koirat, jotka on koulutettu ja hyvässä hoidossa, ei karkaa...ainakaan viikoks vai mitä se oli ollutkaan omilla teillään. Se ei ole nauttinut elämästään kotona.

        Ja jos ei jaksa naputella facebookkiin vaikka kaupungin jollekin sivuille, että apua, olen lirissä koirani kanssa, osaako joku auttaa, en jaksa. Niin on sitten pahasti tosiaan loppu...

        Kyllä tuossa nyt joku haiskahtaa...

        Ja siis kouluttaminenhan ei estä koiraa säikähtämästä. Mikään ei myöskään estä sitä, etteikö joku ota irti olevaa koiraa ihan omin lupinensa talteen ja toimita eläinsuojaan joskus, jos toimittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mä kyllä luen to pätkän niin, että keväällä on ollut ongelmia, ei keväästä saakka.

        Aloittaja toteaa, että luet tuon aivan oikein. Hänellä oli ongelmia keväällä, ei halunnut antaa heti periksi, tilanne helpotti. Sen tarkemmin en ala tilannetta avat. Hän nimeomaan kuitenkin pyrki olemaan se vastuullinen omistaja, joka ei heti ole antamassa eläintä pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja toteaa, että luet tuon aivan oikein. Hänellä oli ongelmia keväällä, ei halunnut antaa heti periksi, tilanne helpotti. Sen tarkemmin en ala tilannetta avat. Hän nimeomaan kuitenkin pyrki olemaan se vastuullinen omistaja, joka ei heti ole antamassa eläintä pois.

        Ai niin ja tiedän tän asian varmaksi, eikä hän "valehdellut silmät suurina". Mä olin silloin hänen kanssaan pohtimassa ja ratkomassa sitä tilannetta ja kuten sanoin, niin tilanne saatiin helpottumaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja siis kouluttaminenhan ei estä koiraa säikähtämästä. Mikään ei myöskään estä sitä, etteikö joku ota irti olevaa koiraa ihan omin lupinensa talteen ja toimita eläinsuojaan joskus, jos toimittaa.

        No mitäpä tuota jossittelemaan...

        Sama ihmisten älyyttömyys lapsia kohtaan ajaa väkeä soskupuolelta saikuille ja/tai muihin töihin. On rankkaa varmasti katsoa nykyistä vastuuttomuuden aikaa.

        Apuja olis, mutta niitä ei oteta, ennenkuin käy jotain.


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        No mitäpä tuota jossittelemaan...

        Sama ihmisten älyyttömyys lapsia kohtaan ajaa väkeä soskupuolelta saikuille ja/tai muihin töihin. On rankkaa varmasti katsoa nykyistä vastuuttomuuden aikaa.

        Apuja olis, mutta niitä ei oteta, ennenkuin käy jotain.

        No tässä kyllä oli apuja kyselty ja myös saatu ja tilannetta ratkottu.


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        No se, että koira on karannut, kertoo jo jotain. Koirat, jotka on koulutettu ja hyvässä hoidossa, ei karkaa...ainakaan viikoks vai mitä se oli ollutkaan omilla teillään. Se ei ole nauttinut elämästään kotona.

        Ja jos ei jaksa naputella facebookkiin vaikka kaupungin jollekin sivuille, että apua, olen lirissä koirani kanssa, osaako joku auttaa, en jaksa. Niin on sitten pahasti tosiaan loppu...

        Kyllä tuossa nyt joku haiskahtaa...

        Koirat, jotka ovat koulutettu ja hyvässä hoidossa todellakin voivat karata. Se ei ole mikään merkki huonosta koiranpidosta. Esimerkiksi rodulla on paljon merkitystä tuossa jutussa ja vahinkoja voi sattua kenelle tahansa.

        Jossa maaseutualueella, joka on koiralle tuttu, voi ajatella, että kyllä se sieltä kotiin tulee ja yleensä se tulee, tosin rotu vaikuttaa tässäkin. Sen sijaan kaupunkialueella, ei oikeasti voi todellakaan olla varma, että kyllä se sieltä kotiin tulee. Eläin voi karata, säikähtää sen jälkeen ja päätyä ihan hevon hiivattiin. Tai tuoksut vetää sinne ja tänne, taas on rodusta kiinni. Nälkäkään ei välttämättä vedä heti kotiin, kun joku voi ruokkia vaikka useamman päivän ottamatta koiraa kiinni. Eivätkä kaikki koulutetutkaan koirat anna itseään vieraalle kiinni.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No tässä kyllä oli apuja kyselty ja myös saatu ja tilannetta ratkottu.

        Niin, mutta silti ei ole auttanut ja kaverisi yhä puhki...

        Ihan yks kaks keväälläkö kaikki alkoi? Kolme neljä vuotta sitä ennen mennyt loistavasti jokatilanteessa?


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Niin, mutta silti ei ole auttanut ja kaverisi yhä puhki...

        Ihan yks kaks keväälläkö kaikki alkoi? Kolme neljä vuotta sitä ennen mennyt loistavasti jokatilanteessa?

        Sellaisia nuo sairaudet joskus ovat. Ne eivät aina ilmoittele itsestään vuosikausia etukäteen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Koirat, jotka ovat koulutettu ja hyvässä hoidossa todellakin voivat karata. Se ei ole mikään merkki huonosta koiranpidosta. Esimerkiksi rodulla on paljon merkitystä tuossa jutussa ja vahinkoja voi sattua kenelle tahansa.

        Jossa maaseutualueella, joka on koiralle tuttu, voi ajatella, että kyllä se sieltä kotiin tulee ja yleensä se tulee, tosin rotu vaikuttaa tässäkin. Sen sijaan kaupunkialueella, ei oikeasti voi todellakaan olla varma, että kyllä se sieltä kotiin tulee. Eläin voi karata, säikähtää sen jälkeen ja päätyä ihan hevon hiivattiin. Tai tuoksut vetää sinne ja tänne, taas on rodusta kiinni. Nälkäkään ei välttämättä vedä heti kotiin, kun joku voi ruokkia vaikka useamman päivän ottamatta koiraa kiinni. Eivätkä kaikki koulutetutkaan koirat anna itseään vieraalle kiinni.

        No ei ole tarpeeksi kokemusta koirista, niin en lähde vääntämään...


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        No ei ole tarpeeksi kokemusta koirista, niin en lähde vääntämään...

        Koiria on niin monenlaisia, että harvoin edes pelkkä kokemus koirista riittää. Pitää olla kokemusta kyseisestä rodusta, jotta voi enemmän sanoa. Koirarotuja kun on oikeasti niin monenluontoisia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sellaisia nuo sairaudet joskus ovat. Ne eivät aina ilmoittele itsestään vuosikausia etukäteen.

        Koiran sairaus?


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Koiran sairaus?

        No ei ne niilläkään välttämättä ilmottele.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Koiria on niin monenlaisia, että harvoin edes pelkkä kokemus koirista riittää. Pitää olla kokemusta kyseisestä rodusta, jotta voi enemmän sanoa. Koirarotuja kun on oikeasti niin monenluontoisia.

        Naapurilla on koiria vaikka minkälaisia. Se vissiin just ottaa sellaisia, kenet on hylätty, tai olla voitu tulla toimeen niiden kanssa. Ja hyvin se tuolla niiden kanssa menee. 3 isoa vasiksnkokoista ja nyt yks pieni...

        Matala aita ja siellä ne pihalla revittelee keskenään...isot pääsis yli hyppäämällä. Mutta eivät lähde karkuun.

        Muutama vuosi aiemmin taas toisilla naapureilla oli labbis, joka kävi lenkillä elämänsä aikana ehkä 5 kertaa...muuten se oli kiinni 10 m narussa pihalla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No ei ne niilläkään välttämättä ilmottele.

        No eikö alottaja nyt tiedä kumpiko sairasti?


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        No eikö alottaja nyt tiedä kumpiko sairasti?

        Mä sanoin jo aiemmin, että en mä ala sen suuremmin sitä tilannetta avaamaan.


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Naapurilla on koiria vaikka minkälaisia. Se vissiin just ottaa sellaisia, kenet on hylätty, tai olla voitu tulla toimeen niiden kanssa. Ja hyvin se tuolla niiden kanssa menee. 3 isoa vasiksnkokoista ja nyt yks pieni...

        Matala aita ja siellä ne pihalla revittelee keskenään...isot pääsis yli hyppäämällä. Mutta eivät lähde karkuun.

        Muutama vuosi aiemmin taas toisilla naapureilla oli labbis, joka kävi lenkillä elämänsä aikana ehkä 5 kertaa...muuten se oli kiinni 10 m narussa pihalla.

        No se on hyvä, että ei ole ottanut huomaamattomuuttaan vaikka jotain vinttikoiraa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mä sanoin jo aiemmin, että en mä ala sen suuremmin sitä tilannetta avaamaan.

        Jep. Jep... toivottavasti seuraava koira kaverillas on helpompi, niin ei pahoitu sun, kaveris ja eläinsuojeluihmisten mieli.


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Jep. Jep... toivottavasti seuraava koira kaverillas on helpompi, niin ei pahoitu sun, kaveris ja eläinsuojeluihmisten mieli.

        Sä olet kyllä uskomattoman törkeä. Sen enempää en vaivaudu tohon vastaamaan. 🙄


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sä olet kyllä uskomattoman törkeä. Sen enempää en vaivaudu tohon vastaamaan. 🙄

        No eikös tuo ole totuus...

        Tuskinpa olisit tälläistä aloitusta tehnyt, jos rakki ois osannut olla kunnolla....nyt sen takia myökin mähistään.


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        No eikös tuo ole totuus...

        Tuskinpa olisit tälläistä aloitusta tehnyt, jos rakki ois osannut olla kunnolla....nyt sen takia myökin mähistään.

        Hyvin kaukana siitä. Se koira on hyvin koulutettu ja käyttäytyy hyvin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No se on hyvä, että ei ole ottanut huomaamattomuuttaan vaikka jotain vinttikoiraa.

        Niin tai olisivat käyttäneet aivojaan ja raaputtaneet puoli vuotta vain toisiaan, eivätkä sen vuoksi olisi koiraa hommanneet....mutta eihän se nyt ole niin ihanaa... sellainen pikkuinen karvaturripurri on ihana, kunnes kasvaa....helvettiäkös kasvoi....jouti sitä miettiä narun nenässä.


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Niin tai olisivat käyttäneet aivojaan ja raaputtaneet puoli vuotta vain toisiaan, eivätkä sen vuoksi olisi koiraa hommanneet....mutta eihän se nyt ole niin ihanaa... sellainen pikkuinen karvaturripurri on ihana, kunnes kasvaa....helvettiäkös kasvoi....jouti sitä miettiä narun nenässä.

        Tarkotin sitä naapuriasi. Jos on riistaviettinen rotu, niin siinä ei pidättele matalat aidat. Vietti on vietti, vaikka kuinka kouluttaisi. Naapurillani jotain vinttikoiria ja niitä ei voi kyllä minkään pikkuaitojen takana pitää, vaikka ihan koulutettuja koiria ovatkin. Sen verran pyörii rusakoita nurkissa, että nuo eivät taakseen katsoisi, kun painuisivat perään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin kaukana siitä. Se koira on hyvin koulutettu ja käyttäytyy hyvin.

        Joopa joo.... kunnon satuilua taas...ei kiinnosta enää koko juttu....


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Joopa joo.... kunnon satuilua taas...ei kiinnosta enää koko juttu....

        Eipä se tätä tilannetta mihinkään muuta uskotko sinä vai et, että ole hyvä vaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tarkotin sitä naapuriasi. Jos on riistaviettinen rotu, niin siinä ei pidättele matalat aidat. Vietti on vietti, vaikka kuinka kouluttaisi. Naapurillani jotain vinttikoiria ja niitä ei voi kyllä minkään pikkuaitojen takana pitää, vaikka ihan koulutettuja koiria ovatkin. Sen verran pyörii rusakoita nurkissa, että nuo eivät taakseen katsoisi, kun painuisivat perään.

        No se labbisperhekin oli naapuri...

        Oli sillä eräs sellainen metsästyskoirakin joskus ja karkas, mutta sanoi valvovansa yön, koska tulee se takas, kun väsyy. Otti jostain jäniksestä ajon ja vikisten juoks perässä. Seuraavana aamuna se vipelsi aamulenkillä kuin aina.

        Silloin sillä ei kyllä ollut aitaa vielä, mutta tokkopa sitä sekään olisi pidätellyt....naureskeleekin, että se on vain merkkinä niille rajasta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eipä se tätä tilannetta mihinkään muuta uskotko sinä vai et, että ole hyvä vaan.

        Joo, eikä mun mielipide muutukaan. Ihmiset ottaa paljolti koiran tai muun eläimen heppoisin tiedoin ja taidoin. Olipa kyse tässä siitä tai mistä.


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        No se labbisperhekin oli naapuri...

        Oli sillä eräs sellainen metsästyskoirakin joskus ja karkas, mutta sanoi valvovansa yön, koska tulee se takas, kun väsyy. Otti jostain jäniksestä ajon ja vikisten juoks perässä. Seuraavana aamuna se vipelsi aamulenkillä kuin aina.

        Silloin sillä ei kyllä ollut aitaa vielä, mutta tokkopa sitä sekään olisi pidätellyt....naureskeleekin, että se on vain merkkinä niille rajasta.

        Noissa riistaverisissäkin on niin erilaisia. Kannattaa tuntea rotunsa, niin se vaan on.

        Mullakin on aina itelläni ollut koiria, joille aita on vaan raja ja kukkapenkitkin olis riittäneet ihan hyvin. En olis tosin kokeillut vaikka nyt uutenavuotena tai jotenkin muuten jos olis ollu vaikka säihkähtämisen vaara. Laitoin mielummin ihan oikean aidan, varmuuden vuoksi. Koira on kuitenkin eläin, vaikka se kuinka tuntuis toimivan kuin ihmisen mieli. Ikinä ei voi olla ihan varma.


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Joo, eikä mun mielipide muutukaan. Ihmiset ottaa paljolti koiran tai muun eläimen heppoisin tiedoin ja taidoin. Olipa kyse tässä siitä tai mistä.

        No tässä tapauksessa nyt oli kyse tästä tapauksesta, eikä joistain ihmisistä vaan jossain. Mutta ihan miten haluat. Eiköhän nää sun halventavat kirjotukses mulle ihan tältä illalta riittäneet.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Noissa riistaverisissäkin on niin erilaisia. Kannattaa tuntea rotunsa, niin se vaan on.

        Mullakin on aina itelläni ollut koiria, joille aita on vaan raja ja kukkapenkitkin olis riittäneet ihan hyvin. En olis tosin kokeillut vaikka nyt uutenavuotena tai jotenkin muuten jos olis ollu vaikka säihkähtämisen vaara. Laitoin mielummin ihan oikean aidan, varmuuden vuoksi. Koira on kuitenkin eläin, vaikka se kuinka tuntuis toimivan kuin ihmisen mieli. Ikinä ei voi olla ihan varma.

        Ehdottomasti. Ja ihan se peruskoulutus, olipa rotu mitä tahaansa. Koiran pitää tietää paikkansa laumassa... muuten se ei voi hyvin.

        Eräs metsämies näytti omalla terrierillään tempun. Sanoi paikka. Sitten sanoi toisen jonkun käskyn ja antoi haistaa rukkastaan. Koira haistoi ja siten katseli, kun mies piirsi kevyesti hanskaa vetäen maassa nurmikolla ringin. Sitä ei näkynyt siis.... mutta sitten se taas sanoi jonkun sanan ja vapaa.... Sitten pyyti meitä houkuttelemaan koira yli piirretyn alueen...ei tullut yli....

        Sitten mies lähti piilottamaan hanskan jonnekin ja palasi takaisin ja sanoi etsi, saa mennä ja kaveri luikki sinne tänne ja kohta tuli rukkanen takaisin. Tietty hirmuisen hännänvipotuksen säestyksellä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No tässä tapauksessa nyt oli kyse tästä tapauksesta, eikä joistain ihmisistä vaan jossain. Mutta ihan miten haluat. Eiköhän nää sun halventavat kirjotukses mulle ihan tältä illalta riittäneet.

        Harmi kun ei irronnut nyt mitään erikoissympatioita tänään...

        Eikä varmaan huomennakaan...


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Ehdottomasti. Ja ihan se peruskoulutus, olipa rotu mitä tahaansa. Koiran pitää tietää paikkansa laumassa... muuten se ei voi hyvin.

        Eräs metsämies näytti omalla terrierillään tempun. Sanoi paikka. Sitten sanoi toisen jonkun käskyn ja antoi haistaa rukkastaan. Koira haistoi ja siten katseli, kun mies piirsi kevyesti hanskaa vetäen maassa nurmikolla ringin. Sitä ei näkynyt siis.... mutta sitten se taas sanoi jonkun sanan ja vapaa.... Sitten pyyti meitä houkuttelemaan koira yli piirretyn alueen...ei tullut yli....

        Sitten mies lähti piilottamaan hanskan jonnekin ja palasi takaisin ja sanoi etsi, saa mennä ja kaveri luikki sinne tänne ja kohta tuli rukkanen takaisin. Tietty hirmuisen hännänvipotuksen säestyksellä.

        Terrierit nyt ovat lopulta helppoja kouluttaa. Kivoja koiria, kun ottaa erityispiirteet huomioon. Ei yhtään hankalia, kun vaan on aktiviteettia. Niillä on kuitenkin ihan halua "totella". Kaikilla koiraroduilla ei ole.


      • Disseisback kirjoitti:

        Harmi kun ei irronnut nyt mitään erikoissympatioita tänään...

        Eikä varmaan huomennakaan...

        Siis tälläisestä jutusta....


      • Disseisback kirjoitti:

        Siis tälläisestä jutusta....

        Koiralle voin kyllä toivotella jaxuhalin, mutta sehän tässä ei ollut kyse, vaan ihmisten mielen pahoituksesta koiran takia.


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Harmi kun ei irronnut nyt mitään erikoissympatioita tänään...

        Eikä varmaan huomennakaan...

        No ei nyt näköjään irtoa paljon järkeäkään, mutta sähän totesitkin, että et juuri koirista tiedä. Silleenhän se yleensä menee. Ne huutaa äänekkäimmin, jotka vähiten tietävät. 👍


      • Anonyymi kirjoitti:

        Terrierit nyt ovat lopulta helppoja kouluttaa. Kivoja koiria, kun ottaa erityispiirteet huomioon. Ei yhtään hankalia, kun vaan on aktiviteettia. Niillä on kuitenkin ihan halua "totella". Kaikilla koiraroduilla ei ole.

        Taitojen mukaan kannattaa varmaan koirakin valita ja sen mukaan mihin erikoispiirteisiin pystyy vastaamaan.


    • Anonyymi

      En ymmärrä aloitusta, en ollenkaan.
      Henkilö ottaessa lemmikin tulee ymmärtää mitä sen lemmikin hoito vaatii?
      Jos ei voi pitää huolta lemmikistään, voi aina mennä eläinlääkäriin ja saada 150 euron lasku raadosta jonka olisi halunnut.
      Muu tuolta väliltä on pelkkää Bull Shittiä.
      Siirtääkö ihminen oman valintansa vaikeudet toisille, se on hyvä kysymys.
      Olenko joskus tappanut kissanpentuja, tietysti olen. Harmittaako, no ehkä nyt vähän harmittaa jos eläimen henkeä ajattelee moraalisesti samalla tavalla mitä ihmiset. Ei silti, moni syö lihaa tyytyväisenä, ongelma lienee sama?

      AV

      AV

      • Anonyymi

        Kaikki ihmiset nyt eivät ajattele, että nuori ja terve koira pitää ensimmäisenä tappaa. Koiralle kuitenkin on mahdollista löytää uusi hyvä koti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki ihmiset nyt eivät ajattele, että nuori ja terve koira pitää ensimmäisenä tappaa. Koiralle kuitenkin on mahdollista löytää uusi hyvä koti.

        Varmasti sen vuoksi ettei se oma ollut edes eläimelle hyvä?

        AV


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmasti sen vuoksi ettei se oma ollut edes eläimelle hyvä?

        AV

        Jokainen saa määrittää itse. jJoillekin meistä tapahtuu joskus elämässä asioita, joita ei ole ollut mahdollista ennakoida. Hienoa, jos toisille ei koskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen saa määrittää itse. jJoillekin meistä tapahtuu joskus elämässä asioita, joita ei ole ollut mahdollista ennakoida. Hienoa, jos toisille ei koskaan.

        Ja mikä tapahtuma olisi sellainen jonka kautta rakkaasta lemmikistä voisi luopua?

        AV


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mikä tapahtuma olisi sellainen jonka kautta rakkaasta lemmikistä voisi luopua?

        AV

        Sellainen, jonka jälkeen ei esimerkiksi voi enää tarjota lemmikille sen ansaitsemaa elämää.


    • Anonyymi

      Eläinsuojeluihmiset näkee niin paljon impulsiivisten p..Jen hylkäämä eläimiä että ihan ymmärrettävää heidän kanta.

      -harmiseikirj-

      • Anonyymi

        Miksi "impulsiivinen pka" edes kyselisi sen eläimen perään? Ja jos ajattelee omistajan olevan "impulsiivinen pka", niin millainen eläinsuojelija halua antaa sen eläimen takaisin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi "impulsiivinen pka" edes kyselisi sen eläimen perään? Ja jos ajattelee omistajan olevan "impulsiivinen pka", niin millainen eläinsuojelija halua antaa sen eläimen takaisin?

        Tarkoitin niin yleensä. Korona-aikaan ihmiset hankki innolla lemmikkejä vaikkei ole kykyjä hoitaa, nyt tuuppivat niitä muiden vaivoiksi. Ei ole ajattelukykyä ymmärtää että lemmikki on pitkäaikainen sitoumus.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitin niin yleensä. Korona-aikaan ihmiset hankki innolla lemmikkejä vaikkei ole kykyjä hoitaa, nyt tuuppivat niitä muiden vaivoiksi. Ei ole ajattelukykyä ymmärtää että lemmikki on pitkäaikainen sitoumus.

        -harmiseikirj-

        Luulisi silloin pikemmin ajattelevan toisin ja haluavan ne eläimet pois huonoista kodeista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulisi silloin pikemmin ajattelevan toisin ja haluavan ne eläimet pois huonoista kodeista.

        Jos tietää ettei niitä koteja niin vaan repäistä voi olla aika nuivana. Paras ratkaisu olisi ehkä piikki molemmille tai ainakin omistajalle niin ei toistaisi enää toimintaansa.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tietää ettei niitä koteja niin vaan repäistä voi olla aika nuivana. Paras ratkaisu olisi ehkä piikki molemmille tai ainakin omistajalle niin ei toistaisi enää toimintaansa.

        -harmiseikirj-

        Oman kokemukseni kautta voin todeta, että ei se aina kovin vaikeaa ole. Mä mainitsin tuolla Huitaleen kanssa jutellessani, että etsin itse aikanaan äitini koiralle uutta kotia ja se kyllä löytyi ihan viikossa ja hyvä koti löytyikin. Tosin se koti löytyi rotujärjestön kautta ja siksi ehdotinkin ystävälleni, että ottaa jossain kohtaa yhteyttä koiransa kasvattajaan ja kyselee sieltä apuja. Hän nyt oli vaan epätoivoissaan ja surullisena mennyt tuon sanomaan ja saanut törkeät haukut niskaansa.

        Ja juu, ei tarvitse kertoa. Hän totesi jo mulle tossa keväällä, että hän on heistä se, joka kuuluisi sinne piikille viedä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oman kokemukseni kautta voin todeta, että ei se aina kovin vaikeaa ole. Mä mainitsin tuolla Huitaleen kanssa jutellessani, että etsin itse aikanaan äitini koiralle uutta kotia ja se kyllä löytyi ihan viikossa ja hyvä koti löytyikin. Tosin se koti löytyi rotujärjestön kautta ja siksi ehdotinkin ystävälleni, että ottaa jossain kohtaa yhteyttä koiransa kasvattajaan ja kyselee sieltä apuja. Hän nyt oli vaan epätoivoissaan ja surullisena mennyt tuon sanomaan ja saanut törkeät haukut niskaansa.

        Ja juu, ei tarvitse kertoa. Hän totesi jo mulle tossa keväällä, että hän on heistä se, joka kuuluisi sinne piikille viedä.

        Hän siis ymmärtää toimineensa väärin, hyvä, ehkä osaa jatkossa sitten toimia oikein.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hän siis ymmärtää toimineensa väärin, hyvä, ehkä osaa jatkossa sitten toimia oikein.

        -harmiseikirj-

        Ei hän ole toiminut mitenkään väärin. Hän ei olis voinut toimia mitenkään toisin. Elämä ei yleensä kysele, vaan heittää eteen mitä heittää.


    • Toivotaan että keskustelu vain tuntui ystävästäsi pahemmalta kuin se todellisuudessa oli tarkoitettu. Kun menette hakemaan lemmikkiä niin pari pussia kissan-/koiranruokaa lahjuksena mukaan. Helpottaa keskustelun avautumista.
      Lisäksi tietysti on mukava lukea että ystävälläsi on sinun kaltainen tuki ja turva johon voi tukeutua kun on vaikeaa. Tuollainen ystävyys on äärettömän arvokasta.

      Jos palautetta harkitsette niin koittakaa selvittää onko kysessä vapaaehtoistoiminta, palkkalistoilla olevia tai mahdollisesti esim tukityöllistettyjä. Jos on esim tukityöllistettyjä niin ehkä kaupungilla/kunnassa voisi sitten miettä onko valinat osuneet nappiin. Muuten en ehkä palautetta laittaisi.

      Kun sitten lemmikki on taas kotona niin ehkä kannattaa hetkeksi istahtaa ja miettiä asiaa. Saattaa olla että juuri karkaaminen on sitten katkaissut kamelin selän ja vähän nopeasti on noussut ajatus luopumisesta. Luopuminen on tietysti yksi vaihtoehto mutta jos niihin ongelmiin joita lemmikki on tuonut olisi löydettävissä ratkaisu niin kääntyisikö homma eri asentoon. Lemmikki ei enää kuormittaisi vaan toisi iloa ja elämäniloa ystävääsi.
      Kuitenkin jos on sirutuksenkin antanut tehdä niin kyllähän se kertoo halusta pitää lemmikki.

      • Anonyymi

        Koira on jo haettu jo kotiin ja juu ei, emme todellakaan vieneet yhtään mitään tai sen kummemmin keskustelleet. Ystäväni oli sen verran herkässä tilassa, että eläin mukaan ja mahdollismman nopeasti vaan pois. Täytyy miettiä tuota mitä tuolla aieemmin ehdotettiin, että kun tämä akuutti tilanne on ohi niin pistetään sitten palautetta. Minusta on palautteen paikka, oli se systeemi mikä tahansa.

        Kyllä se karkaaminen sen kamelin selän katkaisi. Toi takaisin sen riittämättömyyden tunteen, jota aiemmin ratkottiin. Kun ei enää vaan kykene ja oma kroppa ei suostu aina yhteistyöhön. Mä ymmärrän hyvin, että tämä koko juttu on ollut hänelle todella rankkaa. Rankka vuosi takana, eikä kaikki todellakaan liity siihen koiraan.


    • Anonyymi

      hyvä kirjoitus-nappi virhe,: jos olisi vielä parempi eläimen olla kidassa, ei kidussa, ei kodissa, vaan siis tappajahai Megalodonin KIDASSA.

      Joo minä en ota eläimiä, enkä kasveja, en jaksaisi huolehtia niistä.

    • Mutta ihmisiä nekin siellä eläinsuojelussa on. Muistatte kun ihmiset vaan otti noita korona koiria, eikä ymmärtänyt ollenkaan että nehän on eläviä olentoja. Ihminen voi yksinkertaisesti vaan ratketa mahdottoman tehtävän edessä. Se on vaan ikävä sellaisen ihmisen kohdalla, jolloin se ratkeaminen sattuu. Siksi meillä on päättäjät ja heidän olisi pitänyt ihmisiä toppuutella.

      • Anonyymi

        Eläintä ei pidä ottaa missään tunnepöllyssä.


    • Anonyymi

      Pitäisi enemmän puhua niistä lemmikkieläinten realismeista.

      Siitäkään ei koskaan puhuta, että joskus ei vaan kahden elävän olennon kemiat kohtaa tai ihminen ottaa lemmikin jolle ei vaan yksinkertaisesti pärjää. Eläimen tahto voi olla ihmistä vahvempi, riippuen henkilöistä. Nuoresta eläimestä on ihan mahdoton tietää millainen persoonallisuus sille kehittyy, vaikka rotu antaisikin viitettä. Myös eläimillä on luonnehäiriöitä, kuten adhd. Terveenkin eläimen koulutus vaatii älyä ja pitkäjänteisyyttä, sekin on oma lahjakkuus, joka joillain on ja joillain ei.

      Minulla on iso käärme ja niiden hoidostakaan ei puhuta ikinä missään, että kuinka vaikea on käärmeen luonne ja kuinka pahalta sen uloste haisee. Luullaan, että se on halpa ja helppo lemmikki, kuin koriste-esine. Eikä muuten ole, ruokaan menee yli sata euroa kuussa parhaimmillaan plus massiiviset sähkölaskut. Ostin käärmeen pojalta, joka melkein antoi sen kuolla nälkään, koska nuori käärme syö ihan koko ajan ja pakastejyrsijät eivät todellsöakaan ole hsöalpoja. Poika kuvitteli, että voisi itse kasvattaa käärmeen ruuan, mutta nuori käärme syö niin paljon, ettei ruoka ehdi kasvaa, ellei jyrsijöitä ole ihan valtavasti.

      Minusta sinun ystävä ei ole tehnyt mitään väärää. Koittakaa löytää koti, joka sopii eläimelle. Joskus käy näin.

      Jos on mt-ongelmia, niin kannattaa miettiä, että jaksaako lemmikin jatkuvaa läsnäoloa ja hoitoa. Akvaariokin on kiva lemmikki, esim kultakalat syövät kädestä ja muuten viihtyvät ilman jatkuvaa hoitoa:))

    • No ehkä sielä toisessa päässä, ei olla otettu huomioon mielenterveys ongelmia.. tai muita mitkä vaikuttaa, ihmisen elämään.. minusta parasta rakkautta mitä eläimelle voi antaa on siitä luopuminen, jos kokee ettei oikein omat voimavarat riitä.❤️ niin ja hienoa että on uskaltanut tuoda asian julki.

      Ikävää syyllistämistä, kumminkin aina eläimestä luopuminen on raskasta.

      • Anonyymi

        Sellainen tunne tosiaan tuli, että ihmistä kohtaan ei siinä lainkaan empatiaa tunnettu ja eläintä kohtaankin se oli aika vääristynyttä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sellainen tunne tosiaan tuli, että ihmistä kohtaan ei siinä lainkaan empatiaa tunnettu ja eläintä kohtaankin se oli aika vääristynyttä.

        Niin eläinkin voi saada uuden rakastavan kodin. Toisinaan ihmiset ovat ikäviä, vaan töksäyttelevät suustaan vaikka mitä soopaa.


    • Anonyymi

      Varmaan työntekijä yllättyi ja tyrmistyi kun eläimen omistaja ei ollutkaan onnessaan vastaanottamassa lemmikkiään vaan luopumassa siitä. Tuskin ystävääsi haluttiin tahallaan loukata.
      Jos on vaikeaa lemmikin kanssa, ota sinä hetkeksi hoitoon jos voit niin kevennät kaverisi taakkaa. (Tiedän tapauksen jossa koira vaihtoi huomaamatta omistajaa just ko. tilanteessa eli hoitopaikka muuttui kodiksi.)
      Voihan kaverisi laittaa ilmoituksen jollekkin eläinpalstalle jos ei itse jaksa/kykene lemmikkiään hoitamaan. Se on reilua molempia kohtaan että yrittää löytää hyvän, sopivan uuden kodin.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      169
      3439
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      101
      1819
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      143
      1727
    4. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      125
      1581
    5. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      392
      1576
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      102
      1417
    7. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      17
      1143
    8. Mitä ajattelit silloin kun

      Löysit hänet?
      Ikävä
      62
      1063
    9. Mikä on hän on ammatiltaan?

      Vai tiedätkö mitä kaivattusi tekee työkseen?
      Ikävä
      60
      1008
    10. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      54
      971
    Aihe