Oranssit kaavut

gaborone

Miksi ne on juuri oransseja eikä mitään henkevämpää väriä? Oranssihan on sukupuolikeskuksen väri.. Eikö sininen tai vaikka violetti olisi parempi?

Hare Krishna!

27

4156

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Madhava

Siinä sinulle vastaus siihen, miksi niin monilla munkeilla seksuaaliosaston asioiden kanssa vaikeaa on... :)

Tuo väri käsittääkseni johdetaan tulesta joka symbolisoi maailman taakse jättämistä. (Ei kai kuitenkaan siltojen polttamista?)

Itse asiassa Gaudiya Vaishnava -perinteessä tuo oranssi tyyli esiintyy käytännössä ainoastaan Iskconin ja Gaudiya Mathan parissa. Muualla myös askeetit pukeutuvat valkoiseen.

• Vaisnava

Oranssi on yleisesti pyhä väri Intiassa. En tiedä mistä pyhyys tulee, toivottavasti joku muu joka tämän lukee osaa vastata! Kaiketi oranssiin verhoutuvat munkit haluavat pukeutumisellaan viestittää, että ovat kaikkein kiinnostuneimpia pyhistä asioista.

• gaborone

Huhhuh... Kiinnostaisi todellakin tietää miksi juuri oranssi!

• GURU of guru,s
        gaborone kirjoitti:

Huhhuh... Kiinnostaisi todellakin tietää miksi juuri oranssi!

in India, after death the person is burned by wood,but having orange cloth, one can burn himself before death, i mean his ego.

thats one reasion and secon reasion is orange is a sign of flame of fire, and the flame always go up towards sky or heaven. so kiling ones ego and matireal desire in the flame of fire is a indication of a sanyasi or swami, thats why orange is used and its a colour of jupitor as its a guru planet.there are many other reasion for using orange colours too.

• Vaisnava
        GURU of guru,s kirjoitti:

in India, after death the person is burned by wood,but having orange cloth, one can burn himself before death, i mean his ego.

thats one reasion and secon reasion is orange is a sign of flame of fire, and the flame always go up towards sky or heaven. so kiling ones ego and matireal desire in the flame of fire is a indication of a sanyasi or swami, thats why orange is used and its a colour of jupitor as its a guru planet.there are many other reasion for using orange colours too.

Thank you very very much for answering this important question :)

Eli suomennokseksi gaboronelle, joka on valitellut ettei kovin hyvin englantia taida: Oranssi on tulen väri, ja vaatteissa symbolisoi sitä että vaatteitten kantaja haluaa polttaa itsekkyytensä. Oranssi on myös Jupiter-planeetan tunnusväri ja tämä planeetta on gurujen symboli.

• Anonyymi
        GURU of guru,s kirjoitti:

Shrila Bhaktivinod Thakur

Durlabha mānava-janma

durlabha manava-janma labhiya samsare
        krsna na bhajinu duhkha kahiba kahare? [1]

(1) Ihmiselämä on harvinaisin tilaisuus saavuttaa henkinen täydellisyys. Mutta minulle on jäänyt vain suru, koska minä, jolle tämä suuri mahdollisuus on annettu, menetin sen, koska en koskaan palvonut Jumalaa, Krishnaa! Voi, kenelle kertoisin tämän epäonnen tarinan?

'samsara' 'samsara' kari' michhe gela kala
        labha na ha-ila kichhu, ghatila janjala [2]

(2) Elämä toisensa jälkeen on kulunut tässä aineellisessa maailmassa, kaikki aikani on mennyt hukkaan (materialistisen perhe-elämän orjuudessa). En ole saanut yhtään mitään ja olen kokenut vain ongelmia ja huolia.

kisera samsara ei chhayabaji praya
        ihate mamata kari vrtha dina yaya [3]

(3) Millainen maailma tämä on? Se on kuin taikurin illuusio (kuin taikalyhdyn esitys, jossa silmieni edessä leikkii lukuisia varjoja ja optisia illuusioita). Koska olen itsekkäästi kiintynyt tällaiseen kangastukseen, pidän tämän maailman ohimeneviä illuusioita ”minulle” ja ”minun” kuuluvina. Näin päivä toisensa jälkeen kuluu turhaan.

e deha patana ha'le ki rabe amara?
        keha sukha nahi dibe putra paribara [4]

(4) Mitä minulle jää jäljelle, kun tämä ruumis kaatuu kuolleena maahan? Silloin eivät poikani eivätkä rakkaimmat läheiseni pysty antamaan minulle minkäänlaista onnea.

gardabhera mata ami kari parisrama
        kara lagi' eta kari, na ghuchi la bhrama [5]

(5) Teen joka päivä kovasti töitä kuin aasi, ja silti ihmettelen, kenen vuoksi yritän niin kovasti? Olen edelleen niin monien illuusioiden vallassa!

dina yaya michha kaje, nisa nidra-vase
        nahi bhavi marana nikate achhe vase [6]

(6) Tuhlaan jokaisen päiväni turhiin ja merkityksettömiin asioihin, ja yöni kuluvat unen vallassa. Enkä ajattele hetkeäkään koko vuorokauden aikana, että kuolema on aina läsnä.

bhala manda khai, heri, pari, chinta-hina
        nahi bhavi, e deha chhadiba kona dina [7]

(7) Elän huoletonta elämää: syön, ulkoilen, pukeudun haluamallani tavalla, mutta en ajattele sitä, että jonain päivänä minun on luovuttava tästä kehosta.

deha-geha-kalatradi-chinta avirata
        jagichhe hrdaye mora buddhi kari hata [8]

(8) Sydänparkaani piinaavat jatkuvat huolet toimeentulostani ja huolet, jotka johtuvat kehostani, kodistani, vaimostani, sukulaisistani ja julkisista velvollisuuksistani. Nämä huolet aiheuttavat minulle kärsimystä ja tuhoavat järkeni.

haya, haya! nahi bhavi—anitya e saba
        jivana vigate kotha rahibe vaibhava? [9]

(9) Voi, voi! Miten valitettavassa tilanteessa olenkaan! Olen uppoutunut näihin ongelmiin ajattelematta, että ne ovat lyhytaikaisia ja katoavat pian unholaan. Mitä aineelliselle omaisuudelleni tapahtuu kuolemani jälkeen?

smasane sarira mama padiya rahibe
        vihanga-patanga taya vihara karibe [10]

(10) Kun ruumiini heitetään polttohautausmaalla olevaan kuoppaan, se vain makaa siellä liikkumattomana. Varikset, korppikotkat, muurahaiset ja madot kerääntyvät paikalle ja herkuttelevat sillä!

kukkura srgala saba anandita ha'ye
        mahotsava karibe amara deha la'ye [11]

(11) Kulkukoirat ja shakaalit iloitsevat, juhlivat ja herkuttelevat ruumiillani.

ye dehera ei gati, tara anugata
        samsara-vaibhava ara bandhu-jana yata [12]

(12) Katsokaa, tämä on tämän aineellisen ruumiin lopullinen kohtalo! Ja hämmästyttävää on, että kaikki maalliset saavutukseni, kotini, perheeni ja ystäväni tulevat kokemaan saman kohtalon!

ataeva maya-moha chhadi buddhimana
        nitya-tattva krsna-bhakti karuna sandhana [13]

(13) Siksi rukoilen jokaista järkevää ihmistä: hylätkää kaikki nämä māyān luomat kangastukset ja etsikää puhdasta omistautumista Jumala Krishnalle, sillä se on ainoa ikuinen totuus!

gj

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Shrila Bhaktivinod Thakur

Durlabha mānava-janma

durlabha manava-janma labhiya samsare
        krsna na bhajinu duhkha kahiba kahare? [1]

(1) Ihmiselämä on harvinaisin tilaisuus saavuttaa henkinen täydellisyys. Mutta minulle on jäänyt vain suru, koska minä, jolle tämä suuri mahdollisuus on annettu, menetin sen, koska en koskaan palvonut Jumalaa, Krishnaa! Voi, kenelle kertoisin tämän epäonnen tarinan?

'samsara' 'samsara' kari' michhe gela kala
        labha na ha-ila kichhu, ghatila janjala [2]

(2) Elämä toisensa jälkeen on kulunut tässä aineellisessa maailmassa, kaikki aikani on mennyt hukkaan (materialistisen perhe-elämän orjuudessa). En ole saanut yhtään mitään ja olen kokenut vain ongelmia ja huolia.

kisera samsara ei chhayabaji praya
        ihate mamata kari vrtha dina yaya [3]

(3) Millainen maailma tämä on? Se on kuin taikurin illuusio (kuin taikalyhdyn esitys, jossa silmieni edessä leikkii lukuisia varjoja ja optisia illuusioita). Koska olen itsekkäästi kiintynyt tällaiseen kangastukseen, pidän tämän maailman ohimeneviä illuusioita ”minulle” ja ”minun” kuuluvina. Näin päivä toisensa jälkeen kuluu turhaan.

e deha patana ha'le ki rabe amara?
        keha sukha nahi dibe putra paribara [4]

(4) Mitä minulle jää jäljelle, kun tämä ruumis kaatuu kuolleena maahan? Silloin eivät poikani eivätkä rakkaimmat läheiseni pysty antamaan minulle minkäänlaista onnea.

gardabhera mata ami kari parisrama
        kara lagi' eta kari, na ghuchi la bhrama [5]

(5) Teen joka päivä kovasti töitä kuin aasi, ja silti ihmettelen, kenen vuoksi yritän niin kovasti? Olen edelleen niin monien illuusioiden vallassa!

dina yaya michha kaje, nisa nidra-vase
        nahi bhavi marana nikate achhe vase [6]

(6) Tuhlaan jokaisen päiväni turhiin ja merkityksettömiin asioihin, ja yöni kuluvat unen vallassa. Enkä ajattele hetkeäkään koko vuorokauden aikana, että kuolema on aina läsnä.

bhala manda khai, heri, pari, chinta-hina
        nahi bhavi, e deha chhadiba kona dina [7]

(7) Elän huoletonta elämää: syön, ulkoilen, pukeudun haluamallani tavalla, mutta en ajattele sitä, että jonain päivänä minun on luovuttava tästä kehosta.

deha-geha-kalatradi-chinta avirata
        jagichhe hrdaye mora buddhi kari hata [8]

(8) Sydänparkaani piinaavat jatkuvat huolet toimeentulostani ja huolet, jotka johtuvat kehostani, kodistani, vaimostani, sukulaisistani ja julkisista velvollisuuksistani. Nämä huolet aiheuttavat minulle kärsimystä ja tuhoavat järkeni.

haya, haya! nahi bhavi—anitya e saba
        jivana vigate kotha rahibe vaibhava? [9]

(9) Voi, voi! Miten valitettavassa tilanteessa olenkaan! Olen uppoutunut näihin ongelmiin ajattelematta, että ne ovat lyhytaikaisia ja katoavat pian unholaan. Mitä aineelliselle omaisuudelleni tapahtuu kuolemani jälkeen?

smasane sarira mama padiya rahibe
        vihanga-patanga taya vihara karibe [10]

(10) Kun ruumiini heitetään polttohautausmaalla olevaan kuoppaan, se vain makaa siellä liikkumattomana. Varikset, korppikotkat, muurahaiset ja madot kerääntyvät paikalle ja herkuttelevat sillä!

kukkura srgala saba anandita ha'ye
        mahotsava karibe amara deha la'ye [11]

(11) Kulkukoirat ja shakaalit iloitsevat, juhlivat ja herkuttelevat ruumiillani.

ye dehera ei gati, tara anugata
        samsara-vaibhava ara bandhu-jana yata [12]

(12) Katsokaa, tämä on tämän aineellisen ruumiin lopullinen kohtalo! Ja hämmästyttävää on, että kaikki maalliset saavutukseni, kotini, perheeni ja ystäväni tulevat kokemaan saman kohtalon!

ataeva maya-moha chhadi buddhimana
        nitya-tattva krsna-bhakti karuna sandhana [13]

(13) Siksi rukoilen jokaista järkevää ihmistä: hylätkää kaikki nämä māyān luomat kangastukset ja etsikää puhdasta omistautumista Jumala Krishnalle, sillä se on ainoa ikuinen totuus!

gj

Kris hna on tietysti hiukan saanut vaikutteita Egyptin faaraoilta Kreikan filosofiasta Sofia viisaus ja myös Jeesuksesta joka oli oikeasti luoja ihmisenä maan päällä.Hän paastosi rukoili ja hillui siihen aikaan juutalaisten rabbien kanssa mikä on selvää hinduilla budhilla hillua hurmoksessa.New age uusi ikä tai kabbalah on siitä haaraliike.Bahia on puolijuutalaisista arabeista taas missä pyöritään hurmoksiin.Juutalaindn guru voi leijua ilmassa GANGNES joella.Kaataa ihmisiä Koskelalla heitä otsasta.Nauraa putkeen monta tuntia kastautua 3 kertaa.Jeesus kastettiin Jordan joella parannuksen kasteella ennen kuin alkoi askeltaa kohti Ristiä.Tuli keskelle syntistä maailmaa.Jeesys myös opetti ettei mammonassa saa roikkua kiinni eikä sitä saa palvoa.

• Bhaga

Munkit pukeutuvat oranssiin, koska se symboloi sitä että he ovat valmiita kuolemaan minä hetkenä tahansa. Kuten jo aikaisemmin tässä keskustelussa tuli ilmi, oranssi symboloi tulta. Se siis muistuttaa munkkia siitä että hän voi kuolla minä hetkenä vain ja siksi yhtäkään hetkeä ei kannata hukata mihinkään muuhun kuin henkisen elämän harjoittamiseen. Tuli taas liittyy kuolemaan ruumiinpoltto-seremonian takia.

• ...

Oranssi symboloi sakraalichakraa, ja oranssi värinä aktivoi sitä. Sakraalichakran ominaisväri on oranssi. Ja sakraalichakran elementti on vesi..
        Ristiriitoja?

• Vielä
        ... kirjoitti:

Oranssi symboloi sakraalichakraa, ja oranssi värinä aktivoi sitä. Sakraalichakran ominaisväri on oranssi. Ja sakraalichakran elementti on vesi..
        Ristiriitoja?

Niin kuin lapsi noustessaan jaloilleen ja oppiessaan kävelemään kohtaa punaisen, niin läpi ennen puhetta viestii voimakkaasta tunteillaan ja kohtaa oranssin. Ihmiskehon oranssi keskus on tunnekeskus. Sen keskipiste on navasta peri senttiä alaspäin. Idässä tätä keskusta kutsutaan haraksi. Tästä pisteestä vitaa elinvoima koko kehoon.

• lalita
        Vielä kirjoitti:

Niin kuin lapsi noustessaan jaloilleen ja oppiessaan kävelemään kohtaa punaisen, niin läpi ennen puhetta viestii voimakkaasta tunteillaan ja kohtaa oranssin. Ihmiskehon oranssi keskus on tunnekeskus. Sen keskipiste on navasta peri senttiä alaspäin. Idässä tätä keskusta kutsutaan haraksi. Tästä pisteestä vitaa elinvoima koko kehoon.

Menivätkö 2. ja 3. chakra sekaisin tässä?

Solar plexus on keltainen ja voimakeskus ja 3. chakra.

Oranssi on toisen chakran väri, tunnetaan myös sakraali- tai pernachakrana... Vaikuttaa tunne-elämän laatuun. Se "tarjoaa" sekä fyysisiä että henkisiä ilon ja riemun kokemuksia. Se säätelee sitä kuinka suodatamme aistimaailmaan liittyviä asioita.

Ja niin edelleen.

• .........
        lalita kirjoitti:

Menivätkö 2. ja 3. chakra sekaisin tässä?

Solar plexus on keltainen ja voimakeskus ja 3. chakra.

Oranssi on toisen chakran väri, tunnetaan myös sakraali- tai pernachakrana... Vaikuttaa tunne-elämän laatuun. Se "tarjoaa" sekä fyysisiä että henkisiä ilon ja riemun kokemuksia. Se säätelee sitä kuinka suodatamme aistimaailmaan liittyviä asioita.

Ja niin edelleen.

Tarkennettua tietoa chakroista, Chakra käsikirjan pohjalta.

• lalita
        ......... kirjoitti:

Lähteesi ei sitten vakuuta, on kovin eri linjoilla tuntemieni perinteisten joogakoulujen ymmärryksen kanssa...

• Vielä
        ......... kirjoitti:

Mielestäni tämä on vain laajennettua tietoa.

Oranssi keskus eli tunnekeskus

Vesielementti
        Oranssia keskustaa edustaa vesielementti. Vesi on myös astrologiassa tunteiden symboli. Jokaisen suhde veteen kertoo suhteesta omiin tunteisiin. Veteen tutustuminen on kuin tunteisiinsa sukeltamista. Veden pelko kertoo peloista omia tunteita kohtaan. Veden sisäinen nauttiminen puhdistaa tunteita sekä suolistoa.
        Vesi on elementeistä feminiinisen, mystisin ja salaperäisin. Symbolisesti vesi on yhteiskunnassamme halveksittu elementti. Vesistöjä liataan vastuuttomasti ja juomaveden laadusta ei pidetä tarpeeksi huolta. Tunnetasolla ilmenee ihmisillä myös vastuuttomuutta ja välinpitämättömyyttä Voimakasta tunneilmaisua pelätään ja tunteita ylihallitaan. Hyvin tunteellisia ihmisiä helposti pilkataan. Tunnevammaisuus lisääntyy aikuisissa ja ulottuu jo pieniin lapsiin, jotka oppivat tunteiden tukahduttamisen aikuisilta.
        Kuitenkin vesi on voimakkain elementti. Sen etenemistä ei pysäytä esteen, ei kalliot, ei tuli, eikä tuuli. Vesi vain tarpeen tullen muuttaa muotoaan, mutta se ei katoa.

Elämänalue
        Oranssiin elämänalueeseen kuuluu yksilön tunne-elämä ja halu elää. Perinteisesti oranssia on idässä pidetty elinvoiman keskuksena. Kohdussa alkaa uusi elämä. Siksi jo kohdussa vietetty aika jättää jälkensä tulevaan ihmiseen, siis se, miten ympäristö suhtautuu häneen kohdussa vietetyn ajan.
        Oranssia on kyky ottaa riskejä elämässään.

Oranssit kehon osat
        Oranssiin kuuluu lantion seutu vyötäröön asti. Kehon osat ovat takamus, ristiselkä, vatsa, kohtu, munasarjat ja alempi osa ruoansulatuselimistöä .mm. munuaiset. Kaikki ongelmat ja sairaudet tällä alueella ovat oranssin puutetta tai sen tukahduttamista.

Oranssi energia tasapainossa
        Jos tunnekeskus voi hyvin, on yksilö elinvoimaa uhkuva, ulospäin lämmin ja avoimesti tunteitaan ilmaiseva. Koko olemuksesta näkyy, että hän nauttii elämästään. Hyvin sosiaalisena hänen on helppo kohdata ihmisiä.
        Oranssi kehon alue on ongelmaton. Vatsa voi hyvin, että voi tuntua kuin sitä ei olisikaan.

Heikko oranssi keskus
        Heikon oranssin tavallisimpia oireita on ympäristössä ärsykkeisiin ja eri sykkeisiin ja eri ravintoasteisiin helposti reagoiva vatsa.
        Naisten heikko oranssi näkyy nykyään selvästi. Munasarjojen tulehdukset, kohdun sisäiset kasvaimet ja jopa kohtusyöpä yleistyvät. Raskaudet ovat vaikeita ja keskenmenot lisääntyvät. Etenkin naiset heijastavat näillä ongelmillaan oman tunne-elämänsä solmukohtia sekä suhdetta omaan naiseuteensa.
        Oranssi voima voi pakkautua lantion seudulle ja aiheuttaa turvotusta. Tällöin punainen voima alhaalta ei pääse oranssin läpi keskuksen ollessa tukossa. Jos keskus on viileä, voi nainen kokea olevansa frigidi ja mies impotentti, sillä punainen haluaa kohdata oranssin seksin alueella.
        Nykyaikana yleistyvät syömisongelmat, anoreksia ja bulimia ovat oranssin keskuksen häiriöitä. Molemmissa suhde ruokaan on vääristynyt, jos vatsa reagoi oksentamalla. Anoreksia, ruoan tarkka kontrolli ja laihtuminen, voidaan halutessa hoitaa oranssilla. Bulimia, ruoan ylensyönti illan kontrollia, viittaa oranssin ylihallintaan. Oranssi on helppo tukahduttaa liialla ravinnolla, joka kuitenkin oksennetaan kuin kielletyt tunteet.
        Äärimmäinen oranssin katoaminen johtaa itsemurha-ajatuksiin, koska halu elää katoaa täysin.

Ylivahva oranssi
        Ihminen, joka on jatkuvasti menossa ja jolla on monta rautaa tulessa, omaa liikaa oranssia. Elämä on lähellä stressiä ja loppuun palamista. Jos nautinnon halut, etenkin syöminen ja itsehemmottelu menevät niin pitkälle, että elimistö ei enää kestä, on oranssia yli oman tarpeen.
        Jos tunteet vyöryvät laidasta laitaan eikä niihin tunnu saavan otetta, vaikeutuvat yleensä ihmissuhteet. Tällainen ylitunteellisuus on roima annos oranssia.

Millaista on oranssi energia
        Värisymboliikassa on oranssia idässä pidetty ilon ja viisauden värinä. Viisauden värinä se viittaa elämän aikana hankittuun viisauteen, joka on kertynyt uskaltaessa elää ja kokea. Oranssi laajentaa kykyä ymmärtää elämää ja lisää elämänhalua. Oranssi antaa tilaa uusille ideoille. Oranssi on kuin auringonlämpö, joka ei polta, vaan piristää ja luo mielihyvää. Oranssi on kuin vesi, voimakkaasti puhdistavaa ja hyväilevää voimaa.

Oranssin keskuksen vahvistaminen
        Oranssin keskuksen vahvistamiseen liittyy tietenkin oranssiin väriin tutustuminen, jos sitä kohtaan on ilmennyt inhoa. Koska oranssi väri voi olla liian rohkea väri vaatteissa, on hauskaa aloittaa oranssista ravinnosta. Moni on huomannut kohtaavansa oranssin porkkanoita syödessään ja ollut niistä jopa riippuvainen.
        Oranssi energia voi olla lukossa, koska lantio on lukossa. Luterilaisessa kulttuurissa ei lantion keinuttelua ole liiemmin ihailtu, vaan paheksuttu. Arabialaisilla niasilla on upea elinvoiman lähde – vatsatanssi. Se valtaa hyvää vauhtia jalansijaa Euroopassa.
        Koska oranssi ja vesi kuuluvat yhteen, vahvistaa vesi oranssia. Suihkut, kylvyt ja uiminen pehmittävät. Vedestä voi tulla riippuvaiseksi juuri sen tuoman mielihyvän vuoksi.
        Jos oranssi on ongelma, masennuksesta ja ilottomuudesta pääsee yksinkertaisimmin avaamalla portit ilolle. Ilon kieltämiseen liittyy usein elämän kieltämistä. Oranssin puutteessa ei yleensä uskalla ottaa riskejä. mutta juuri riskien otto johtaa suureen ilon tunteeseen. Elämän tuomien haasteiden vastaanotto kiitollisena on oranssia.

Oranssin nälkä eri elämäntilanteissa
        Oranssin nälkä ilmeni eräällä miehellä voimakkaasti viisi vuotta kestäneen depression jälkeen. Tuossa vaiheessa hänen vatsansa reagoi poltoilla lähes kaikkeen ravintoon. Hän nautti selvästi kaikesta näkemästään oranssista.
        Oranssin tarve voi tulla elinvoiman vähetessä.
        Murrosiässä voi ilmetä oranssin himoa, koska tuohon elämänvaiheeseen kuuluu vahva kokemisen halu ja tunteet vyöryvät helposti laidasta laitaan.

Mitä oranssi antaa ihmisille
        Oranssi tukee voimakkaasti ns. myönteisiä tunteita ja vapauttaa niitä panssarin sisästä. Koska pitkäaikainen suru, pelko tai viha kuluttaa oranssia keskusta, on oranssi paras vatsalääke. Oranssi kiihottaa ruokahalua. Ei ole sattuma, että hampurilaisbaarit ovat usein oransseja sisustukseltaan.
        Masennus johtaa helposti haluttomuuteen herätä aamuisin. Päivän kohtaamista helpottaa oranssi, silla se on herättäjä. Pienkin oranssi näköpiirissä vaikuttaa.

Oranssit ihmiset
        Millainen on ihminen, jos oranssi on hänen aurassaan ns. ykkösväri, joka halkaisee koko elämän? Energia on keskittynyt tunnekeskukseen. Yksilön tunteellisuus heijastuu voimakkaasti ulkomaailmaan. Oranssi on rauhansolmija, joka veden tavoin haluaa luoda harmoniaa ja yhteistyötä ympärilleen. Oranssin vahva elämänilo näkyy hänen olemuksessaan ja toimintatavassa. Hän on järjestelytaidon mestari, varsinainen organisaattori. Koska oranssi on hyvin sosiaalinen, työskentelee hän usein sosiaalisessa ympäristössä. Hän saattaa yhteen erilaista tietoa, ihmisiä tai tapahtumia. Oranssi kaivautuu tilanteisiin, leikkelee osaset erilleen ja yhdistää jälleen, koska hänellä on kyky nähdä ongelman molemmat puolet.
        Oranssi osaa rytmittää ja ajoittaa ollen yleensä oikeassa paikassa, aina siellä missä tapahtuu tai missä on juhlat. Juhlia hän myös itse mielellään järjestää. Oranssin tunnistaa helposti suuresta hymystä ja tarttuvasta naurusta. Joukossa hän monesti viihdyttää, koska oranssilla on erikoinen huumori. Oranssi rakastaa liikkumista kuten punainen, mutta nauttii enemmän sosiaalisista peleistä tai urheilusta. Jos oranssin nautinnot jäävät vatsan alueelle, hän tuskin jaksaa liikkua. Rasvaiset ruoat ovat hänen heikkoutensa.
        Oranssi voi olla hyvin rakastettava ja täynnä viehätysvoimaa. Ilmaisussaan hän on yleensä tahdikas ja mainio sovittelija.

Oranssin ongelma-alueet
        Stressi on usein oranssin kintereillä. Oranssin tasapaino saattaa kadota, jos hän liitelee punaisen ja keltaisen ääripäissä. Punaisessa päässä punainen saa oranssin räjähtämään uskottoman raivon vallassa, yht’äkkiä ja tahdittomasti – ilman erityistä syytä. Keltaisessa päässä hän käyttää enemmän älyä hyväkseen, jopa yliälyllistäen tunteensa.
        Toisinaan oranssi menee tasapainovaatimuksissaan liiallisuuksiin. Silloin hän harvemmin kykenee yhteistyöhön muiden kanssa. Hänestä voi tulla jopa ylikriittinen, superujo, itseään väheksyvä ja epäonnistumista pelkäävä. Silloin oranssi ajautuu riippuvaisuussuhteisiin. Yrittäessään miellyttää liikaa, voi oranssi menettää kykynsä olla oma itsensä. Hänen ylimiellyttävä olemuksensa voi jopa ärsyttää ympäristöä. Oranssiin vaikuttaa voimakkaasti se, mitä muut sanovat, sillä hän reagoi herkästi muihin ihmisiin.

Oranssin ulkoinen olemus
        Koska oranssi rakastaa mukavuutta, ilmenee se ulkoisessa olemuksessa ja pukeutumisessa. Hän viihtyy urheilullisissa, väljissä ja rennoissa asuissa. Varsinkaan vatsan seutua mikään ei saa puristaa. Vaatteiden historiassa oli monilla kansoilla rennot ja väljät asut. Noina aikoina olivat myös ohmiset elinvoimaisempia ja tunteellisempia.

• Anonyymi

Ruumiita ei polta eikä ihmisiä kuin juutalaisilla jotka oli eksynyt uhraamaan riivaajille molokille he UHRASIVAT ihmisiä tai joku poppamies lahko mutta myös ruokaa.Ruoksuhria Mooses aikana siinailla tuotiin taas papeille.Kristitty ei uhraa ruokaa vaan kiittää siitä jakaa toisillekin.Ottaa sen siis lahjana vastaan taivaasta.Kristityt hautaa tavallisesti useimmin mutta tilanpuutteen ja tautien sekä muiden uskontojen takia toiset poltetaan.Normi hautaus on luonnollisempi.Sellainen tyyli kuin Jeesuksella oli maan päällä että hän oli yksin rukoilemassa ja ei kerännyt maallista mutta käytti sitä tai toiset antoi hänelle vaikka oli tehnyt työtä niin viimeiset vuodet vain rukoili paransi sairaita.

• vähän

Millaista on oranssi energia
      Värisymboliikassa on oranssia idässä pidetty ilon ja viisauden värinä. Viisauden värinä se viittaa elämän aikana hankittuun viisauteen, joka on kertynyt uskaltaessa elää ja kokea. Oranssi laajentaa kykyä ymmärtää elämää ja lisää elämänhalua. Oranssi antaa tilaa uusille ideoille. Oranssi on kuin auringonlämpö, joka ei polta, vaan piristää ja luo mielihyvää. Oranssi on kuin vesi, voimakkaasti puhdistavaa ja hyväilevää voimaa.

• Anonyymi

Joga gurut meditoi Intiassa Ganges joella myös parantaa sairaita siellä. Mm.beatlesit kävi siellä kaatuilemassa ja budhan munkit kaataa ihmisiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joga gurut meditoi Intiassa Ganges joella myös parantaa sairaita siellä. Mm.beatlesit kävi siellä kaatuilemassa ja budhan munkit kaataa ihmisiä.

Samalla tavallako, kuin Nokian Missio kaatoi ihmisiä uskonnollisissa kokouksissa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Samalla tavallako, kuin Nokian Missio kaatoi ihmisiä uskonnollisissa kokouksissa?

Ja monessa muussa paikassa, erityisesti helluntailaisten kokousissa se taitaa olla aika yleistä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yliluonnolliset ihmeparantumiset, kaatumiset, kuolleista herättämiset ja kielilläpuhuminen ovat joissakin uskonnollisissa piireissä arkipäiväisiä ilmiöitä. Mistä oikein on kyse? Mikä saa ihmisen tavoittelemaan ekstaattisia tiloja? Miksi vakavasti sairaat ihmiset turvautuvat ahneisiin huijareihin?

Harhaanjohtajat käyttävät uskon varjolla säälittä seuraajiaan hyväksi. Karismaattisina pidetyt lahkojohtajat venyttävät maallisia lakeja. Lahkojen jäsenet tottelevat kritiikittä pahimmillaan narsistisia ja mielenterveydeltään horjuvia johtajiaan ja alistuvat mielivallan ja hyväksikäytön uhreiksi. Jäsenet luopuvat vapaaehtoisesti itsenäisyydestään ja vapaudestaan. Kollektiivin otteesta irti pääseminen on vaikeaa.

Harhaanjohtajat käsittelee karuja rikoksia vahvauskoisten maailmassa, jossa Jumalan nimi näyttää pesevän puhtaaksi salatuimmatkin synnit. Teoksen toinen kirjoittaja Terho Miettinen onnistui pitkän prosessin jälkeen pääsemään pois ahtaista helluntailaisympyröistä. Tämä kirja on syntynyt osittain tuon prosessin seurauksena.

Teoksen tiedot ja tapaukset on kerätty viranomaislähteistä, henkilöhaastatteluista ja omakohtaisista kokemuksista erilaisissa hengellisissä tilaisuuksissa. Kirjassa esitellyt psykologian ilmiöt pätevät muissakin kuin uskonnollisissa massaliikkeissä. Teoksessa pohditaan kiinnostavasti lahkon jälkeistä elämää, itsensä löytämistä ja elämän uudelleen rakentamista.

autoritaarisuus, henkinen väkivalta, karismaattiset liikkeet, manipulaatio, uskonnolliset johtajat, uskonnolliset liikkeet, uskonnolliset yhteisöt, uskontohistoria, vallankäyttö

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kirja.
        Terho Miettinen ja Raija Pelli: Harhaanjohtajat : Vahvassa uskossa

“Parhaimmillaan usko voi tuoda ihmiselle hyviä asioita ja tukea elämään, mutta kuten olen oppinut, uskoa voi helposti käyttää väärin.” Juuri Terho Miettisen omista kokemuksista ja helluntailaisuudesta irtautumisesta sai alkunsa kirja Harhaanjohtajat : Vahvassa uskossa. Miettinen joutui todistamaan tilannetta, jossa itsemurhan tehnyttä nuorehkoa miestä yritettiin manata heräämään henkiin Markku Koiviston, Nokia Mission silloisen johtajan, johdolla. Raija Pelli, toinen kirjan kirjoittajista, tunnetaan parhaimmin Poliisi-TV:n juontajana.

Kirja keskittyy ennen kaikkea vapaiden suuntien seurakuntien toimintaan ja karismaattisiin ilmiöihin. Vaikka useimmat uskonlahkot ottavat uudet jäsenet avosylin vastaan riveihinsä, toimintatavoiltaan ne ovat usein hyvin suljettuja yhteisöjä. Ne myös pystyvät sitouttamaan ja sitomaan ihmisen itseensä niin, että väärinkäytöksien ja rikosten keskelläkin yhteisön jäsenet salaavat tapahtuneen ulkomaailmalta – joka pelosta puolustaa itseään tai yksinkertaisesti, siksi että vahva ja manipulointitaitoinen johtaja on kaiken kritiikin ja maallisten lakien yläpuolella.

On surullista luettavaa, miten ihmisen normaalia yhteisöllisyyden tarvetta ja hengellisyyden kaipuuta voidaan käyttää räikeästi hyväksi. Kirja esittelee aiemmin vaikuttaneita lahkoja kuten kartanolaisuus, åkerblomilaisuus ja korpelaisuus. Uudemmat ilmiöt ovatkin jo tutumman kuuloisia, sillä median hampaisiin ovat päätyneet niin Tapani Koivuniemi kuin Pirkko Jalovaarakin. Vallankäytön välineinä toimivat tehokkaasti vaikkapa syyllistäminen ja seksuaalisuus. Ja kuinka helpottavaa kuolemansairaalle onkaan tarttua ihmeparantumisen lupaukseen! Näinä päivinä uutisotsikoissa on ollut myös nuori pastori Patrick Tiainen ja hänen Uskon Sana -yhteisönsä. Kuulostaa pelottavalta, että hän pitää lapsia Jumalan sotureina ja varustettuina hengelliseen taisteluun.

Valta ja vastuu; miten niiden soisikaan kulkevan käsikynkkää elämän eri alueilla. Vaan kun ei, useimmin vallan vanavedessä viihtyvät oman edun tavoittelu ja ahneus. Jälki on rumaa. Mutta mielenkiintoinen Miettisen ja Pellin kirja todellakin on. Laajemminkin se saa ajattelemaan, miten suggestioherkkiä me ihmiset lopulta olemme erilaisten tarpeidemme ja kaipuidemme keskellä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Harhaanjohtajat on huolella tehty kirja suomalaisista lahkoista. Materiaalitulvasta kirjaan valikoitunut aineisto on välillä uskomatonta, välillä traagista. Uskomatonta se on siksi, kuinka helposti lahkoon imaistu ihminen lopettaa oman ajattelemisen.

Toinen kirjoittajista on suomalaisille tuttu toimittaja Raija Pelli, tavallinen kristitty, joka ei ole koskaan kuulunut uskonlahkoihin. Hänen mukaansa teokselle on todellista kysyntää.

– Kirja tehtiin siksi, että kaikki saisivat tietoa siitä, mitä on hengellisyys ja miten sitä käytetään joskus väärin. Kirja on totuuden etsijöille, sanoo Pelli.

Pelli lähti projektiin mukaan reilu vuosi sitten, kun kirjahankkeen kustantaja otti yhteyttä. Toinen kirjan tekijöistä, Terho Miettinen, oli lahkosta erottuaan ryhtynyt tutkimaan aihetta tarkemmin.

Miettisen tavattuaan Pelli kiinnostui aihesta ja työpari syntyi. Pellin toiveena on, että kirjasta seuraava keskustelu pysyisi asiallisena.

– Rohkeutta on toivotettu, koska aihe on rohkea. Tällainen avaus on tarpeen tällä hengellisyyden kentällä ja jos lunta tulee tupaan, se otetaan vastaan. Tavoitteena on kuitenkin se, että tästä aiheesta voitaisiin jo käydä asiallista ja avointa keskustelua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Harhaanjohtajat on huolella tehty kirja suomalaisista lahkoista. Materiaalitulvasta kirjaan valikoitunut aineisto on välillä uskomatonta, välillä traagista. Uskomatonta se on siksi, kuinka helposti lahkoon imaistu ihminen lopettaa oman ajattelemisen.

Toinen kirjoittajista on suomalaisille tuttu toimittaja Raija Pelli, tavallinen kristitty, joka ei ole koskaan kuulunut uskonlahkoihin. Hänen mukaansa teokselle on todellista kysyntää.

– Kirja tehtiin siksi, että kaikki saisivat tietoa siitä, mitä on hengellisyys ja miten sitä käytetään joskus väärin. Kirja on totuuden etsijöille, sanoo Pelli.

Pelli lähti projektiin mukaan reilu vuosi sitten, kun kirjahankkeen kustantaja otti yhteyttä. Toinen kirjan tekijöistä, Terho Miettinen, oli lahkosta erottuaan ryhtynyt tutkimaan aihetta tarkemmin.

Miettisen tavattuaan Pelli kiinnostui aihesta ja työpari syntyi. Pellin toiveena on, että kirjasta seuraava keskustelu pysyisi asiallisena.

– Rohkeutta on toivotettu, koska aihe on rohkea. Tällainen avaus on tarpeen tällä hengellisyyden kentällä ja jos lunta tulee tupaan, se otetaan vastaan. Tavoitteena on kuitenkin se, että tästä aiheesta voitaisiin jo käydä asiallista ja avointa keskustelua.

Kirjaprosessin aikana Pelliä askarrutti erityisesti se, miten tällainen uskonnon varjolla tapahtuva toiminta on edelleen mahdollista. Miksi hengellisyys ja ajattelu näyttävät joskus sulkevan pois toisensa?

Myös Suomen uskonnonvapauslaki on niin epämääräinen, että se mahdollistaa väärinkäytöksiä.

– Eiväthän hengellisyys ja ajattelu sulje toisiaan pois. Kyllä ihmiset tietävät mikä on sairasta ja tervettä, oikein ja väärin. Mutta näissä lahkoissa uskotaan sokeasti. Fiksutkin ihmiset uskovat eli äly ei suojaa ja mennään koukkuun.

– Rakkauspommituksella imetään lahkoon sisään, mutta sieltä on vaikea päästä pois ja jos jollekin jäsenelle tulee henkisen pohdinnan paikka, niin yhteisö kyllä osaa asiansa.
        Lapsia ja nuoria pitäisi suojella

Pellin mukaan erilaisten lahkojen vaikutus näkyy yhä useammin myös terveydenhuollossa.

– Nyt on herätty. Tätä ei ehkä niin hyvin olla osattu tunnistaa aiemmin, koska aiheesta ei ole puhuttu.

– Meillä ei ole varaa menettää lapsia ja nuoria tällaisen toiminnan seurauksena, toteaa Pelli tiukasti.

• Anonyymi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kirjaprosessin aikana Pelliä askarrutti erityisesti se, miten tällainen uskonnon varjolla tapahtuva toiminta on edelleen mahdollista. Miksi hengellisyys ja ajattelu näyttävät joskus sulkevan pois toisensa?

Myös Suomen uskonnonvapauslaki on niin epämääräinen, että se mahdollistaa väärinkäytöksiä.

– Eiväthän hengellisyys ja ajattelu sulje toisiaan pois. Kyllä ihmiset tietävät mikä on sairasta ja tervettä, oikein ja väärin. Mutta näissä lahkoissa uskotaan sokeasti. Fiksutkin ihmiset uskovat eli äly ei suojaa ja mennään koukkuun.

– Rakkauspommituksella imetään lahkoon sisään, mutta sieltä on vaikea päästä pois ja jos jollekin jäsenelle tulee henkisen pohdinnan paikka, niin yhteisö kyllä osaa asiansa.
        Lapsia ja nuoria pitäisi suojella

Pellin mukaan erilaisten lahkojen vaikutus näkyy yhä useammin myös terveydenhuollossa.

– Nyt on herätty. Tätä ei ehkä niin hyvin olla osattu tunnistaa aiemmin, koska aiheesta ei ole puhuttu.

– Meillä ei ole varaa menettää lapsia ja nuoria tällaisen toiminnan seurauksena, toteaa Pelli tiukasti.

Kaikkea pitää kyseenalaistaa

Miettisen mielestä lainsäädännön kautta saattaa olla vaikeaa puuttua lahkojen toimintaan, sillä ne voivat painua entistä enemmän piiloon.

– Esimerkiksi Koivuniemen lahko on nyt jo erittäin eristynyt.

Suomessa on myös lahkoja, joista kukaan ei tiedä mitään. Miettinen kuuli pari vuotta sitten Suomessa olevasta lahkosta ollessaan ulkomailla seminaarissa.

– Siitä ei tiedetty täällä mitään. Ei nettisivuja tai saarnoja verkossa, ei mitään. Silti rahaa lähtee täältä Irlantiin. Uskonlahko tunnetaan nimellä 2x2 (kaksi kertaa kaksi).

Miettisellä on selkeä tavoite kirjan suhteen.

– Kaikesta pitää voida keskuastella ja kaikkea pitää voida kyseenalaistaa ja koetella. Ja jos on joutunut lahkon riistämäksi tai epäilee niin käyneen, voi hakea apua Uskontojen uhrien tuki ry:stä.

• Anonyymi

Hesan metro on oranssi. Sattumaako?

• Anonyymi

Oranssi on monen eri asian tunnusväri. Esimerkkeinä Hollannin urheilijat, Usan vangit ja idän uskonnot. Hieno huomioita herättävä väri, joka sopii moneen. Se kuvaa rohkeutta ja edistyksellisyyttä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      307
      6992
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      65
      2089
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1807
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1307
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1257
    6. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1190
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1176
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1086
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1041
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      288
      992
    Aihe