Onko anoppi narsisti?

Anonyymi-ap

Epäilen anoppiani narsistiksi. Alla joitakin esimerkkejä elämän varrelta. Jo ensimmäinen kohtaaminen oli outo. Olen tottunut, että yleensä ihmiset käyvät jollakin tapaa heti esittäytymässä. Hän puolestaan esitteli tyttärelleen vaateostoksiaan, eikä ollut huomaavinaankaan minua. Appiukko esittäytyi heti. Menin sitten itse esittäytymään anopille... Appivanhemmat eivät olleet edes kotona, kun saavuimme paikalle. Omat vanhempani puolestaan odottivat notkuvan pöydän kanssa minua ja miestäni, kun ensimmäisen kerran kävimme vanhempieni kotona.

Emme koskaan saaneet kutsua esimerkiksi jouluna kylään. Mutta jos sitten omat vanhempani pyysivät, piti anopin suuttua tästä. Ja tiuskia tyyliin, että "kai joulupäivänä tulette".
Jos sattumoisin oli jokin perhekokoontuminen, jutteli hän usein mieheni veljen puolisolle. Aivan kuin olisin ollut ilmaa. Jos yritin sanoa jotain, sain tuiman katseen ja tiuskaisun vastaukseksi. Häkellyin tästä. Olin niin nuori ja kiltti ihminen, enkä tottunut tällaiseen käytökseen.

Tunsin myös jatkuvasti itseni ulkopuoliseksi. Kun mieheni veli sai lapsen kihlattunsa kanssa, loppui anopin yhteydenpidot lähes kokonaan. Lapsenlapsi oli nyt se tärkein, varsinkin kun oli vanhimman pojan lapsesta kyse. Yritin itsekin olla mukana tämän lapsen elämässä, koska hän oli kummilapsemme. Ostelin kaikenlaista ja sain esimerkiksi ostetuista vaatteista kommenttia anopilta. Mikään ei ollut hyvin. KOSKAAN.

Jossain vaiheessa menimme mieheni kanssa kihloihin ja päätimme järjestää juhlat. Ne järjestettiin anoppilassa. Hän kehtasi oikein pyytää meitä sinne siivoamaan ja kakkuja tekemään yömyöhälle. Kakkuja piti vääntää kolme! Vaikka yksi olisi riittänyt. Meillä oli myös kotona puuhaa. Mieheni teki jopa uuden terassin heille. Olin myös ostanut valmiiksi jotain lautasliinoja teemavärin mukaan ja hänen mielestään ne eivät sopineet verhojensa väriin.. Kokoajan oli sellaista pompottamista, kunnes olin kihlapäivänä aivan väsyksissä. Myöhemmin olen kuullut, ettei kahden muun miniän tarvinnut tehdä mitään juhlien hyväksi..

Anopilla oli ja on tapana aina vähätellä minua. Kyseli jopa koska valmistun koulusta ja tylyllä tyylillä. Kaiken lisäksi valmistuin ajoissa. Kun tulin raskaaksi ja hän sai kuulla asiasta kasvotusten, katsoi hän kiukkuisesti ja totesi, että "jo oli aikakin". Ikää taisi minulla olla se 27. Kuten arvata saattaa, ei hän koskaan kysellyt vointejani tai muutenkaan pitänyt yhteyttä. Kerran perhepäivällisellä hän antoi ison lastenvaatekasan toiselle miniälle nenäni edessä. Toinen miniä ei ottanutkaan niitä, kun taisi olla väärän kokoisia tms. Anoppi ilmeisesti suuttui ja heitti pussin minun lähelle. Olin järkyttynyt! Kuka toimii noin töykeästi?

Sitten kun esikoisemme syntyi ja anoppi tuli katsomaan pienokaista, ei hän halannut tai onnitellut vaan sen sijaan alkoi heti jakamaan kritiikkiä. Kyseli olenko antanut vauvalle vettä jne. Hän oli kuin piru. Itkin, kun anoppi lähti meiltä. Olin väsynyt synnytyksestä ja olisin toivonut lempeämpää asennetta. Noh, pari kertaako hän sitten kävi ja siihen loppui vierailut. Ei tuntunut kiinnostavan. Odotin pyyntöjä kylään tms, mutta ei. Ristiäisissä kehtasi suureen ääneen kailottaa, että "Eikö nimeksi tullutkaan Matti Mikael?" Emme olleet edes keskustelleet nimestä hänen kanssaan.

Saimme toisenkin lapsen, menimme naimisiin ja rakensimme talon. Kaikesta on tullut vain kritiikkiä, lasten vaatteista, valokuvista, talosta, sisustuksesta jne. Toiset lapsenlapset ovat ihania, heitä nähtiin ja hoidettiin kun olivat pieniä. Kaikki huomio meni toisen pojan perheeseen. Sitten taas kuitenkin välillä esitettiin marttyyria, vaikka kaikki oli anopista itsestään kiinni.

Aivan järkyttävää käytöstä ollut jo 17 vuotta. Tässä ei läheskään ole kaikki mitä olen kokenut.
Olen niin kiukkunen siitä, että omat lapseni joutuvat kärsimään. Heitä ei haluta isovanhempien elämään. Päätin katkaista välit, enkä ole kyläillyt anoppilassa enää vuosiin. En ole mielestäni ansainnut huonoa kohtelua. Eivätkä myöskään lapseni. En tiedä onko tuo narsismia, mutta jotakin poikkeavaa se on. Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia?

11

729

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vaikea arvioida mikä on totta ja miten oikealla tavalla ne kuvaat. Tuntuvat uskottavilta toki. Siinä mielessä narsisti, narsisti valitsee aina uhrinsa tyyliin, he joista hyötyy jollain tavalla ovat enemmän ystäviä ja jos näkee sinussa jotain, mistä hänelle syntyy mielikuva vähemmän mieleisestä ihmisestä voi olla syy/ seuraus hänen ikävään käytökseen?

      Ei kuulosta reilulla, jos anoppi suosii toisia enemmän. Kuulostaa enemmän mielenvikaiselta? Onko sitten omissa lapsissakin ollut samaa, että suosii toisia enemmän ja sinun miehesi on hänelle ollut vähempi arvoinen? Tai miehesi on elänyt villin nuoruuden ja anoppisi ei ole uskonut teidän yhteiseen elon kestävän kovin pitkään?

      Menneisyydessä on voinut tapahtua asioita, jotka vaikuttaneet hänen käytökseen sinua kohtaan? Minusta aiheesta hyvä keskustella ensin miehesi kanssa ja sitten anoppisi kanssa, jos asia vaikuttaa sinuun noinkin negatiivisesti. Nämä vain omia ajatuksia, tietämättä paljoakaan teistä.

      • Anonyymi

        Kyllä, minulle nämä asiat on totta. Meni vuosia tajuta mistä on kyse. Olen kuitenkin puhunut asiasta myös toisen miniän kanssa ja hän ymmärtää minua. Hän on myös huomannut samat asiat anopissa. Tämä on jotenkin helpottavaa, koska välillä mietin, että onko minussa joku vikana.

        Olen huomannut, ettei mieheni ole ehkä se suosikkilapsi. On jotenkin sellainen tunne, että vanhin ja nuorin lapsi ovat anopin suosikkeja. Miehelläni on siis kolme sisarusta. Mieheni on toiseksi vanhin.

        Toisaalta olen huomannut, että anoppi voi arvostella välillä jokaista lastaan. Ikäänkuin ei olisi mihinkään tyytyväinen. Tämä negatiivisuus on todella hämmentävää. Itse ajattelen omista lapsistani positiivisesti ja olen terveellä tapaa ylpeä heistä. Yritän muutenkin suhtautua elämään positiivisesti. Sen takia olemme niin erilaisia anopin kanssa.

        Mieheni tietää myös kuinka hankala hänen äitinsä on, eikä ole ollut enää niin paljoa tekemisissä hänen kanssaan. Isänsä kanssa hänellä on ihan hyvät välit. Jotenkin minusta tuntuu, että jotakin on menneisyydessä tapahtunut, koska välit mieheni ja hänen äitinsä välillä ovat vaikeat. Mieheni ei valitettavasti ole oikein puhelias ja kerro kaikkea, mutta on antanut ymmärtää asioita. Joitakin pahoja muistoja löytyy lapsuudesta, kuten jouluna jäi ilman lahjoja. Puolestaan veljelle oli lahjat annettu. Kuulostaa tosi julmalta.

        Nyt kun olen huomannut anopin julmuuden, en oikein pidä ajatuksesta viedä lapsiani anoppilaan. En ainakaan niin, ettei appiukko olisi paikalla. Lapset ovat niin haavoittuvaisia, enkä halua että heidän itsetuntonsa kärsii. Toki ikävää, ettei lämmintä suhdetta ole muodostunut isovanhempiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, minulle nämä asiat on totta. Meni vuosia tajuta mistä on kyse. Olen kuitenkin puhunut asiasta myös toisen miniän kanssa ja hän ymmärtää minua. Hän on myös huomannut samat asiat anopissa. Tämä on jotenkin helpottavaa, koska välillä mietin, että onko minussa joku vikana.

        Olen huomannut, ettei mieheni ole ehkä se suosikkilapsi. On jotenkin sellainen tunne, että vanhin ja nuorin lapsi ovat anopin suosikkeja. Miehelläni on siis kolme sisarusta. Mieheni on toiseksi vanhin.

        Toisaalta olen huomannut, että anoppi voi arvostella välillä jokaista lastaan. Ikäänkuin ei olisi mihinkään tyytyväinen. Tämä negatiivisuus on todella hämmentävää. Itse ajattelen omista lapsistani positiivisesti ja olen terveellä tapaa ylpeä heistä. Yritän muutenkin suhtautua elämään positiivisesti. Sen takia olemme niin erilaisia anopin kanssa.

        Mieheni tietää myös kuinka hankala hänen äitinsä on, eikä ole ollut enää niin paljoa tekemisissä hänen kanssaan. Isänsä kanssa hänellä on ihan hyvät välit. Jotenkin minusta tuntuu, että jotakin on menneisyydessä tapahtunut, koska välit mieheni ja hänen äitinsä välillä ovat vaikeat. Mieheni ei valitettavasti ole oikein puhelias ja kerro kaikkea, mutta on antanut ymmärtää asioita. Joitakin pahoja muistoja löytyy lapsuudesta, kuten jouluna jäi ilman lahjoja. Puolestaan veljelle oli lahjat annettu. Kuulostaa tosi julmalta.

        Nyt kun olen huomannut anopin julmuuden, en oikein pidä ajatuksesta viedä lapsiani anoppilaan. En ainakaan niin, ettei appiukko olisi paikalla. Lapset ovat niin haavoittuvaisia, enkä halua että heidän itsetuntonsa kärsii. Toki ikävää, ettei lämmintä suhdetta ole muodostunut isovanhempiin.

        Lapset aistii asioita, pystyvät hyvin tekemään vertailua hyvän ja pahan välillä. Siinä mielessä anoppisi voisi olla myös hyvä koulu heille, oppia sen, että meitä ihmisiä on moneksi. Ehkä oppivat samalla arvostamaan omaa äitiä ja isäänsä paremmin? Minusta tämä on hyvä huomioida ja hyödyntää. Elämä opettaa hyviä asioita myös pahan kautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapset aistii asioita, pystyvät hyvin tekemään vertailua hyvän ja pahan välillä. Siinä mielessä anoppisi voisi olla myös hyvä koulu heille, oppia sen, että meitä ihmisiä on moneksi. Ehkä oppivat samalla arvostamaan omaa äitiä ja isäänsä paremmin? Minusta tämä on hyvä huomioida ja hyödyntää. Elämä opettaa hyviä asioita myös pahan kautta.

        Tavallaan totta tämäkin, mutta jos lapseni ovat jatkuvan kritiikin ympäröimänä ja heitä verrataan toisiin lapsen lapsiin, niin minusta se on väärin. Ei minun lapseni ole mitenkään huonompia, vaikka hän niin yrittää antaa jatkuvasti olettaa. En hyväksy sitä. Sairas ihminen käyttäytyy noin. Normaali ihminen näkisi lapsissa hyviä asioita. Lapset ovat kuitenkin aina viattomia.

        Meidän lapset pärjäävät ihan hyvin koulussa ja harrastavat urheilua. Harrastuksetkin tuntuvat olevan vääriä ja kuvitellaan, ettei lapset ole hyviä koulussa. Eipä ole anoppiani kiinnostanut tulla katsomaan pojan poikansa pelejäkään. Tärkeitä hetkiä lapsille tuollaiset.

        Olen aina ajatellut, että arvostuksen pitää olla molemminpuolista. Jos toinen ihminen ei arvosta, niin jääkööt omaan arvoonsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapset aistii asioita, pystyvät hyvin tekemään vertailua hyvän ja pahan välillä. Siinä mielessä anoppisi voisi olla myös hyvä koulu heille, oppia sen, että meitä ihmisiä on moneksi. Ehkä oppivat samalla arvostamaan omaa äitiä ja isäänsä paremmin? Minusta tämä on hyvä huomioida ja hyödyntää. Elämä opettaa hyviä asioita myös pahan kautta.

        Olen sitä mieltä, että lapset eivät vielä pysty erottamaan hyvää ja pahaa täysin. Varsinkin jos kyse on mestari manipuloijasta. Se on aikuisten tehtävä suojella lapsia. Huomasin nimittäin, että viime mummola käynnillä lapset oltiin saatu taas hämilleen ja potemaan syyllisyyttä asioista joille eivät itse voi mitään. Lapsia oltiin taas kerran verrattu toisiin lapsen lapsiin. (Nimet keksittyjä) "Eikö Pekasta ja Matista ole tällaisia kuvia, kun Villestä ja Maijastakin on?" Kertoivat siis itse tämän minulle. Lapset olivat tosi surullisia. Taas saivat kolauksen. Toisaalta taas ikäänkuin minut ja mieheni oltaisiin saatu näyttämään joltain hirviöiltä, vaikka asia ei näin ole.
        Olen kyllä vienyt ja lähettänyt lapsista vauvakuvia aikoinaan, mutta huomasin ettei ne olleet tarpeeksi hyviä. Ei näkynyt missään, eikä edes kiitosta tullut. Kuten ei muistakaan muistamisista. Moitteita vaan saadaan ja yhteydenotto on ollut vain yksipuolista. Meitä ei kutsuta kylään, eivätkä itse käy meillä.

        Monen monta kertaa on kysytty elämän aikana ottavatko lapsia yökylään. Eipä ole onnistunut montaakaan kertaa tai sitten pitkin hampain. Lopuksi minun vanhemmat ovat ottaneet tai sitten ei olla menty mihinkään mieheni kanssa. Eikä todellakaan päästy usein mihinkään. Enkä tällä tarkoita tosiaan joka viikonloppuista ryyppäämistä, vaan esim tärkeiden kavereiden järjestämiä juhlia, puolison syntymäpäivän juhlimista tai vaikkapa meidän hääpäivää. Jos olisin itse isovanhempi, jopa ehdottaisin lastenhoitoapua jos lapsellani ja hänen puolisolla olisi esim hääpäivä tai syntymäpäivä. Anoppi on pitänyt kyllä huolen, ettei minua ja miestäni auteta.

        En ymmärrä tätäkään, että appivanhemmat saavat vaatia asioita tai syyllistää, mutta itse eivät kuitenkaan ole aktiivisia. Tässä joitakin esimerkkejä, jotka suututtaa. Vanhemmalla pojallani oli syntymäpäivät. Olivat sanoneet tulevansa. Juhlat alkoivat klo 14 ja heitä ei kuulunut. Lopulta tulivat käymään, mutta siinä vaiheessa kun muut vieraat jo lähtivät. Ei mitään pahoitteluja tai selittelyä miksi myöhässä. Anoppi ei edes vilkaissut silmiin eikä onnitellut poikaamme. Kuten hän aina tekee. Ei myöskään keskustele minun vanhempieni tai sukulaisten kanssa. Joko hymyilee itsekseen omahyväisesti tai katsoo meitä kiukkuisesti. Lähtivätkin sitten pois hyvin nopeasti.

        Toinen tapaus mikä suututtaa. Nuoremmalla pojalla oli jalkapallopeli appivanhempien kotipaikkakunnalla. Poikani itse sanoi, että pappa tulee katsomaan. Arvaatkaapa tuliko? Ei tullut. Miltä tämäkin tuntuu pojastani. Ei koettu taas tärkeäksi. Eikä mitään selitystä taaskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen sitä mieltä, että lapset eivät vielä pysty erottamaan hyvää ja pahaa täysin. Varsinkin jos kyse on mestari manipuloijasta. Se on aikuisten tehtävä suojella lapsia. Huomasin nimittäin, että viime mummola käynnillä lapset oltiin saatu taas hämilleen ja potemaan syyllisyyttä asioista joille eivät itse voi mitään. Lapsia oltiin taas kerran verrattu toisiin lapsen lapsiin. (Nimet keksittyjä) "Eikö Pekasta ja Matista ole tällaisia kuvia, kun Villestä ja Maijastakin on?" Kertoivat siis itse tämän minulle. Lapset olivat tosi surullisia. Taas saivat kolauksen. Toisaalta taas ikäänkuin minut ja mieheni oltaisiin saatu näyttämään joltain hirviöiltä, vaikka asia ei näin ole.
        Olen kyllä vienyt ja lähettänyt lapsista vauvakuvia aikoinaan, mutta huomasin ettei ne olleet tarpeeksi hyviä. Ei näkynyt missään, eikä edes kiitosta tullut. Kuten ei muistakaan muistamisista. Moitteita vaan saadaan ja yhteydenotto on ollut vain yksipuolista. Meitä ei kutsuta kylään, eivätkä itse käy meillä.

        Monen monta kertaa on kysytty elämän aikana ottavatko lapsia yökylään. Eipä ole onnistunut montaakaan kertaa tai sitten pitkin hampain. Lopuksi minun vanhemmat ovat ottaneet tai sitten ei olla menty mihinkään mieheni kanssa. Eikä todellakaan päästy usein mihinkään. Enkä tällä tarkoita tosiaan joka viikonloppuista ryyppäämistä, vaan esim tärkeiden kavereiden järjestämiä juhlia, puolison syntymäpäivän juhlimista tai vaikkapa meidän hääpäivää. Jos olisin itse isovanhempi, jopa ehdottaisin lastenhoitoapua jos lapsellani ja hänen puolisolla olisi esim hääpäivä tai syntymäpäivä. Anoppi on pitänyt kyllä huolen, ettei minua ja miestäni auteta.

        En ymmärrä tätäkään, että appivanhemmat saavat vaatia asioita tai syyllistää, mutta itse eivät kuitenkaan ole aktiivisia. Tässä joitakin esimerkkejä, jotka suututtaa. Vanhemmalla pojallani oli syntymäpäivät. Olivat sanoneet tulevansa. Juhlat alkoivat klo 14 ja heitä ei kuulunut. Lopulta tulivat käymään, mutta siinä vaiheessa kun muut vieraat jo lähtivät. Ei mitään pahoitteluja tai selittelyä miksi myöhässä. Anoppi ei edes vilkaissut silmiin eikä onnitellut poikaamme. Kuten hän aina tekee. Ei myöskään keskustele minun vanhempieni tai sukulaisten kanssa. Joko hymyilee itsekseen omahyväisesti tai katsoo meitä kiukkuisesti. Lähtivätkin sitten pois hyvin nopeasti.

        Toinen tapaus mikä suututtaa. Nuoremmalla pojalla oli jalkapallopeli appivanhempien kotipaikkakunnalla. Poikani itse sanoi, että pappa tulee katsomaan. Arvaatkaapa tuliko? Ei tullut. Miltä tämäkin tuntuu pojastani. Ei koettu taas tärkeäksi. Eikä mitään selitystä taaskaan.

        Sinä tiedät paremmin sen tilanteen, miltä se näyttää ja osaat toimia sen mukaan. Lasten kanssa keskustelu/ kuuntelu tollasen kyläilyn jälkeen voi olla hyvästä.


    • Anonyymi

      Keskimmäinen lapsi jää niin usein vähemmälle.

      • Anonyymi

        Olen huomannut saman. En tiedä sitten mistä johtuu.


    • Anonyymi

      Itse olin joskus vuosia sitten samassa tilanteessa. Anoppini vähätteli minua kaikessa ja minun perhettäni. En tuntunut kelpaavan hänelle. Anoppini oli myös omille perheenjäsenilleen kamala. Haukkui aina lapsiaan ja sai omien lasten kesken välit rikkoutumaan. Häneltä puuttui empatiakyky. Omat asiat olivat tärkeämpiä kuin muiden. Saattoi myös keksiä itselleen sairauksia, että olisi saanut muiden huomion. Onneksi pääsin siitä helvetistä pois, kun tuli ero mieheni kanssa.

    • Anonyymi

      On kokemusta,lopulta katkaisin vuosia jatkuneiden ilkeilyjen jälkeen välit.Paras päätös.

      • Anonyymi

        Varmasti hyvä päätös. Narsistinen ihminen ei muutu koskaan. Manipuloi vaan muita ihmisiä ja ilkeilee.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      163
      6863
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      36
      4067
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2055
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1999
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1839
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1666
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1583
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      28
      1581
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1555
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1408
    Aihe