Tavallinen elämä..

Mä mietin, että itsellä on todella pitkä aika siitä, kun elin tavallista elämää. Siivoilin,laitoin ruokaa, kävin töissä ja harrastelin.

Oisko ollut 2019, kun Korona sotki kuviot. Sitten keksin remppaa taloon ja Ukrainan sotakin alkoi. Poika muutti pois ja tyttökin muutti toiseen kaupunkiin ja asuu nyt yksin.

Myllerryksiä elämässä myllerryksien perään...

Ainiin ja isäkin kuoli välillä...

Joskus ero tuntui oudolle ja dramaattiselle...mutta näitten myllerryksien jälkeen sekin on vaan tuulenpöhäys paljaalla pepulla.

Alkaa pikkuhiljaa kaivata ihan tylsää normiarkea, joka ei tuo yhtikäs mitään yllätystä. 😄

202

1319

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Elämän tuottamat muutokset ovat osin entisen elämän loppu, sitä voidaan myös kuvailla uuden elämän alkuna.
      Ne jotka olivat vahvoja, tulevat joskus heikoiksi ja ne jotka olivat heikkoja tulevat voimakkaimmiksi mitä koskaan elämässään olisivat olleet.

      Mikä oli se oma rooli aikaisemmin, mitä se on nyt ja tulevaisuudessa?
      Ihminen itse voi tuohon kaikkeen vaikuttaa.

      AV

      • No mä en pohdi tuollaisia... ei ole merkitystä.

        Selviin vaan tästä ajasta ja odotan parempaa. Vääjäämättä se on edessäpäin, mutta haaveilla voi siitä.


    • Anonyymi
      • Taas sä... no en taida innostua baletista just nyt...


    • Anonyymi

      Olenkohan koskaan elänyt tavallista elämää, jos määritteet on tuollaisia?

      -keinovaginamies-

      • No mä luulisin eläneeni. 🤔

        Siis minulle työteliäs arki on normaali. En haluaisikaan elää jossain vuokrakopissa ja käydä jakemassa einesruokia ja siivota kerran neljännesvuosittain...

        Lopun aikaa miettisin, että mitähän tekisi?

        Mutta pikkuhiljaa tämä jatkuva itsendä persiillepotkiminen johonkin ylimääräiseen normiarkeen liittyviin juttuihin alkaa jo maistumaan tosi paskalle...

        Jos oid kysytty 20 vuotta sitten samaa, niin olisin ollut into piukeena, että onpas kivaa haastetta elämään. 🙄
        Nyt ei halua haastetta enää. 😁


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        No mä luulisin eläneeni. 🤔

        Siis minulle työteliäs arki on normaali. En haluaisikaan elää jossain vuokrakopissa ja käydä jakemassa einesruokia ja siivota kerran neljännesvuosittain...

        Lopun aikaa miettisin, että mitähän tekisi?

        Mutta pikkuhiljaa tämä jatkuva itsendä persiillepotkiminen johonkin ylimääräiseen normiarkeen liittyviin juttuihin alkaa jo maistumaan tosi paskalle...

        Jos oid kysytty 20 vuotta sitten samaa, niin olisin ollut into piukeena, että onpas kivaa haastetta elämään. 🙄
        Nyt ei halua haastetta enää. 😁

        Arjen haasteet ovat ihan perseestä.
        Minun mielestä jokaisella pitäisi olla niin paljon rahaa ja aikaa, että voi tehdä vain niitä asioita jotka ovat omasta mielestä kivoja :)
        Tästä nautiskeluun pyrkivästä boheemiudesta johtuu mm. se, että tuollainen "tavallinen" elämä ei ole koskaan suuremmin kiinnostanut.

        Lisäksi jos nautinnon kohteet ovat riittävän vaatimattomia ja alkukantaisia, sekä monien ymmärtämään tavalliseen elämään ei mene rahaa, niin ei tarvitse olla mitenkään valtavan varakas, jotta voi tehdä vain sitä mistä tykkää.

        -keinovaginamies-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arjen haasteet ovat ihan perseestä.
        Minun mielestä jokaisella pitäisi olla niin paljon rahaa ja aikaa, että voi tehdä vain niitä asioita jotka ovat omasta mielestä kivoja :)
        Tästä nautiskeluun pyrkivästä boheemiudesta johtuu mm. se, että tuollainen "tavallinen" elämä ei ole koskaan suuremmin kiinnostanut.

        Lisäksi jos nautinnon kohteet ovat riittävän vaatimattomia ja alkukantaisia, sekä monien ymmärtämään tavalliseen elämään ei mene rahaa, niin ei tarvitse olla mitenkään valtavan varakas, jotta voi tehdä vain sitä mistä tykkää.

        -keinovaginamies-

        "Lisäksi jos nautinnon kohteet ovat riittävän vaatimattomia ja alkukantaisia, sekä monien ymmärtämään tavalliseen elämään ei mene rahaa, niin ei tarvitse olla mitenkään valtavan varakas, jotta voi tehdä vain sitä mistä tykkää."

        Tämä on hyvä huomio. 👍

        xLiner


    • Sama.. Töissä otettiin epäonnistuneesti uusi toiminnanohjausjärjestelmä käyttöön helmikuussa 2019 ja sen jälkeen ei ole ollut tavallista aikaa.. - Kun työ alkoi suurten (!) vaikeuksien jälkeen taas sujua ja lähdin mieheni kanssa mielestäni ansaitulle lomalle Kanarialle 10.3.2020, niin kaksi päivää lähtömme jälkeen Suomi meni koronan vuoksi kiinni ja 15.3.2020 asetettiin Espanjassa ulkonaliikkumiskielto. Pari päivää sen jälkeen palasimme Finnairin evakuointilennolla kotiin, hain työpaikalta työvälineet kotiin ja aloin tehdä jatkuvaa etätyötä.
      Äiti kuoli syksyllä 2020, mieheni kuoli syksyllä 2021, Venäjän hyökkäys Ukrainaan alkoi 24.2.2022.. - Sanoisinko, että melko paljon murhetta ja haastavia tilanteita on mahtunut viimeiseen viiteen vuoteen..

      Minäkin tilaan, kiitos, ihan vaan tavallista ja tapahtumaköyhää arkea vaikka muutaman vuoden varmuusvarastoonkin. 👍

      • Anonyymi

        Wou, onhan tuossa jo joksikin aikaa.
        Oletko jo kyyninen läheisten kuolemaa kohtaan, eli osaatko ottaa sellaisen toisella tavalla mitä aikaisemmin? Itse kannoin 6 hautaan muutaman vuoden aikana, se muutti kyllä jollainen tavalla suhteutumista elämään. Kuoleman läheisyys, se koskettaa.

        AV


      • Anonyymi kirjoitti:

        Wou, onhan tuossa jo joksikin aikaa.
        Oletko jo kyyninen läheisten kuolemaa kohtaan, eli osaatko ottaa sellaisen toisella tavalla mitä aikaisemmin? Itse kannoin 6 hautaan muutaman vuoden aikana, se muutti kyllä jollainen tavalla suhteutumista elämään. Kuoleman läheisyys, se koskettaa.

        AV

        En ole välinpitämätön läheisteni menetystä kohtaan, mutta aika auttaa jaksamaan.
        Suru on surtava, vaikka ei siihen saa jäädä märehtimään. - Olen ehkä tietoisempi siitä, että haluan nyt elää niin kuin minusta itsestäkin hyvältä tuntuu, enkä pelkästään hoida toisten asioita ja tee toisten eteen töitä. Uskallan ajatella, että minäkin olen tärkeä. - Tavallaan asioiden tärkeysjärjestys on siis muuttunut elämässäni.


      • Anonyymi
        Xena-183 kirjoitti:

        En ole välinpitämätön läheisteni menetystä kohtaan, mutta aika auttaa jaksamaan.
        Suru on surtava, vaikka ei siihen saa jäädä märehtimään. - Olen ehkä tietoisempi siitä, että haluan nyt elää niin kuin minusta itsestäkin hyvältä tuntuu, enkä pelkästään hoida toisten asioita ja tee toisten eteen töitä. Uskallan ajatella, että minäkin olen tärkeä. - Tavallaan asioiden tärkeysjärjestys on siis muuttunut elämässäni.

        Minua se on muuttanut siten että elän enemmän toisille.
        Joskus voi olla päinvastainen reaktio.

        AV


      • Siis onhan toi perseestä. Täysin....

        Mutta kuten sulla ja mulla, niin eihän sille mitään voi...🙄

        Mä oon raakannut paljon kaikkea kissanristiäistä pois ja sellaisiakin mitä olen aina halunnut...

        Luopuminen omista "tärkeistä" jutuista vaan syventää "vitutusta", mitä kaikki ylimääräinen shaiba tuo...

        Mutta mä uskon, että kuitenkin takana on mullakin se välittä.inen minusta itsestä. Niin se pitää ajatella, vaikka tavallaan "kiellän" itseltäni jotain kivaakin...

        Välillä pitää mennä eteenpäin "hammasta purren", että saavuttaa jotain parempaa. Usko siihen vaan on välillä heikkoa. 😁


      • Xena-183 kirjoitti:

        En ole välinpitämätön läheisteni menetystä kohtaan, mutta aika auttaa jaksamaan.
        Suru on surtava, vaikka ei siihen saa jäädä märehtimään. - Olen ehkä tietoisempi siitä, että haluan nyt elää niin kuin minusta itsestäkin hyvältä tuntuu, enkä pelkästään hoida toisten asioita ja tee toisten eteen töitä. Uskallan ajatella, että minäkin olen tärkeä. - Tavallaan asioiden tärkeysjärjestys on siis muuttunut elämässäni.

        Oletko muuten oikeasti antanut aikaa itsellesi surra?

        Mä en ehkä ole siihen vielä kyennyt?

        Liikaa kaikkea???


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minua se on muuttanut siten että elän enemmän toisille.
        Joskus voi olla päinvastainen reaktio.

        AV

        Ihmiset ovat erilaisia, mutta voihan se juontua myös siitä, kuinka on elänyt tähän saakka. 🤔 - Minä olen aina huolehtinut lapsistani kuin leijonaemo ja minulla on aika paljon myös muissa elämän ympyröissä tilanteita, missä hoidan toisten asioita. - Työterveyslääkärinikin on jo pitkään kyseenalaistanut, koska minulla on omaa aikaa pitää itsestänikin huolta, eikä aina vaan toisista. - Viimeisen vuoden ajan olen aktiivisesti pyrkinyt toimimaan enemmän niin, että hoidan myös itseäni.


      • Disseisback kirjoitti:

        Oletko muuten oikeasti antanut aikaa itsellesi surra?

        Mä en ehkä ole siihen vielä kyennyt?

        Liikaa kaikkea???

        Kyllä minä vetäydyin mieheni kuoleman jälkeen aika paljon olemaan yksin (tai korkeintaan lasteni kanssa) ja olen tehnyt etätöitä niin paljon kuin mahdollista. - Tein jäähyväismatkan Kiteen mökillekin toukokuussa 2022.
        Toki Rautjärven kirkon palo mieheni haudan vieressä oli myös järkyttävä kokemus ja olen iloinen siitä, että he päättivät lopulta rakentaa paikalle uuden puukirkon. - Hauta kivineen on edelleen kunnossa, vaikka olikin palossa eturivin paikalla..

        Tottakai välillä vieläkin minulle tulee haikeita hetkiä, jos kerron vaikka jollekulle mieheni viimeisestä kuukaudesta. - Kaikki juhlapyhät ja merkkipäivät olen jo viettänyt yksin. Viimeisin oli joulu 2022, mikä oli vaikea.. - Lähdimme nimittäin tyttäreni kanssa jouluksi 2021 Kanarialle, samaan hotelliin, missä olin ollut viimeksi mieheni kanssa. Se joulu jäi täällä kotona silloin tavallaan elämättä, joten tyhjyys ja yksinäisyys iski minuun jouluna 2022. - Tämän vuoden keväästä alkaen on alkanut taas tuntua siltä, että jalkani kantavat. 🙂 Kyllä tästä on suunta enää ylöspäin. 👍


      • Disseisback kirjoitti:

        Oletko muuten oikeasti antanut aikaa itsellesi surra?

        Mä en ehkä ole siihen vielä kyennyt?

        Liikaa kaikkea???

        Jokainen suree omalla tavallaan. - Minua toisaalta tuki korona-aika, jolloin kaikki oli hiljaisempaa, käytiin tyhjäkäynnillä ja tein etätöitä. - Tosin menin työnteossa toiseen ääripäähän ja istuin usein vielä yömyöhään koneella. - Toisaalta oli helpotus tehdä töitä, kun ei tarvinnut ajatella omia murheitaan. - Toki sitten yön yksinäisinä tunteina tuli ajateltua senkin edestä, joten siihen lääkkeenä kuuntelin ennätysmäärän äänikirjoja. - Mutta ajan kanssa on ollut pakko käsitellä myös vaikeita tunteita. Kaikkea ei ole voinut vain jättää ajattelematta.

        Oliko elämäni tässä? Tai siis, onko parisuhde-elämäni ohi ja lopun aikaa odottelen vain mummuksi pääsemistä ja elän sitten lapsenlapsilleni. - Leikin, leivon pullaa, paistan lättyjä, käydään metsäretkillä jne. - Sitä odotellessa 🙂👍


      • Xena-183 kirjoitti:

        Kyllä minä vetäydyin mieheni kuoleman jälkeen aika paljon olemaan yksin (tai korkeintaan lasteni kanssa) ja olen tehnyt etätöitä niin paljon kuin mahdollista. - Tein jäähyväismatkan Kiteen mökillekin toukokuussa 2022.
        Toki Rautjärven kirkon palo mieheni haudan vieressä oli myös järkyttävä kokemus ja olen iloinen siitä, että he päättivät lopulta rakentaa paikalle uuden puukirkon. - Hauta kivineen on edelleen kunnossa, vaikka olikin palossa eturivin paikalla..

        Tottakai välillä vieläkin minulle tulee haikeita hetkiä, jos kerron vaikka jollekulle mieheni viimeisestä kuukaudesta. - Kaikki juhlapyhät ja merkkipäivät olen jo viettänyt yksin. Viimeisin oli joulu 2022, mikä oli vaikea.. - Lähdimme nimittäin tyttäreni kanssa jouluksi 2021 Kanarialle, samaan hotelliin, missä olin ollut viimeksi mieheni kanssa. Se joulu jäi täällä kotona silloin tavallaan elämättä, joten tyhjyys ja yksinäisyys iski minuun jouluna 2022. - Tämän vuoden keväästä alkaen on alkanut taas tuntua siltä, että jalkani kantavat. 🙂 Kyllä tästä on suunta enää ylöspäin. 👍

        Olet kyllä ihmeellinen ihminen, joka osaa antaa antaa arvoa itselle, mitä nyt olrn sinulta täällä ja muualta kautta kuullut. 😊🥰

        Mä etsin sulle biisin...

        https://youtu.be/DUMEQHpBFpA?si=bo9QDK0AVgBeOvs-

        Toi sinun ja miehesi tapaus käy syvälle mun sieluun ja näen aistin suureen rakkauden. Ja siinä on jotain niin aitoa. ❤️❤️


      • Xena-183 kirjoitti:

        Jokainen suree omalla tavallaan. - Minua toisaalta tuki korona-aika, jolloin kaikki oli hiljaisempaa, käytiin tyhjäkäynnillä ja tein etätöitä. - Tosin menin työnteossa toiseen ääripäähän ja istuin usein vielä yömyöhään koneella. - Toisaalta oli helpotus tehdä töitä, kun ei tarvinnut ajatella omia murheitaan. - Toki sitten yön yksinäisinä tunteina tuli ajateltua senkin edestä, joten siihen lääkkeenä kuuntelin ennätysmäärän äänikirjoja. - Mutta ajan kanssa on ollut pakko käsitellä myös vaikeita tunteita. Kaikkea ei ole voinut vain jättää ajattelematta.

        Oliko elämäni tässä? Tai siis, onko parisuhde-elämäni ohi ja lopun aikaa odottelen vain mummuksi pääsemistä ja elän sitten lapsenlapsilleni. - Leikin, leivon pullaa, paistan lättyjä, käydään metsäretkillä jne. - Sitä odotellessa 🙂👍

        Minunkin pitäisi hyväksyä monta asiaa elämässäni toisenlaiseksi..

        En ole enää sähköjänis...

        Ehkä muuta, mutta voisin kokea yhä jotsin ihanaa...toisin kuin ennen.😊


      • Anonyymi
        Xena-183 kirjoitti:

        Jokainen suree omalla tavallaan. - Minua toisaalta tuki korona-aika, jolloin kaikki oli hiljaisempaa, käytiin tyhjäkäynnillä ja tein etätöitä. - Tosin menin työnteossa toiseen ääripäähän ja istuin usein vielä yömyöhään koneella. - Toisaalta oli helpotus tehdä töitä, kun ei tarvinnut ajatella omia murheitaan. - Toki sitten yön yksinäisinä tunteina tuli ajateltua senkin edestä, joten siihen lääkkeenä kuuntelin ennätysmäärän äänikirjoja. - Mutta ajan kanssa on ollut pakko käsitellä myös vaikeita tunteita. Kaikkea ei ole voinut vain jättää ajattelematta.

        Oliko elämäni tässä? Tai siis, onko parisuhde-elämäni ohi ja lopun aikaa odottelen vain mummuksi pääsemistä ja elän sitten lapsenlapsilleni. - Leikin, leivon pullaa, paistan lättyjä, käydään metsäretkillä jne. - Sitä odotellessa 🙂👍

        Ai ai,
        Et kai vaan aseta lapsillesi ääneen lausumattomia odotuksia?
        Ja onko heiltä kysytty näistä mummohaaveista yhtään mitään?

        -keinovaginamies-


      • Disseisback kirjoitti:

        Olet kyllä ihmeellinen ihminen, joka osaa antaa antaa arvoa itselle, mitä nyt olrn sinulta täällä ja muualta kautta kuullut. 😊🥰

        Mä etsin sulle biisin...

        https://youtu.be/DUMEQHpBFpA?si=bo9QDK0AVgBeOvs-

        Toi sinun ja miehesi tapaus käy syvälle mun sieluun ja näen aistin suureen rakkauden. Ja siinä on jotain niin aitoa. ❤️❤️

        Kiitos kauniista kappaleesta Disse! - Minä en ole mitenkään ihmeellinen. Aivan tavallinen olen.

        Mutta huomaan, että en olekaan vielä niin vahva kuin luulen.. - En ihan kestä noin suurta empatiaa, etenkään mieheltä..
        Kiitos kun olet. 🙂


      • Disseisback kirjoitti:

        Minunkin pitäisi hyväksyä monta asiaa elämässäni toisenlaiseksi..

        En ole enää sähköjänis...

        Ehkä muuta, mutta voisin kokea yhä jotsin ihanaa...toisin kuin ennen.😊

        Uskon, että sinäkin Disse koet vielä paljon ihania hetkiä elämässäsi, kun tosiaan maltat vähän rauhoittaa. - Tiedän, että tekee kipeää pysähtyä ajattelemaan, mutta suosittelen.

        - Ja hiljennä vähän ennen mutkaa. - Lievälläkin ulosajolla voi olla kauaskantoiset seuraukset.


      • Xena-183: "Äiti kuoli syksyllä 2020, mieheni kuoli syksyllä 2021"

        Otan osaa. Äitini serkulta kuoli äiti, veli, poika ja serkku hyvin lyhyen ajan sisällä kymmenen vuotta aikaisemmin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ai ai,
        Et kai vaan aseta lapsillesi ääneen lausumattomia odotuksia?
        Ja onko heiltä kysytty näistä mummohaaveista yhtään mitään?

        -keinovaginamies-

        Olen kyllä sanonut heille, että ei ole mikään kiire. - Sitten kun hyvältä tuntuu.. - Tunnen kuitenkin lapseni niin hyvin, että tiedän heidän kummankin haaveilevan perheestä ja lapsistakin sitten joskus, mikäli se heistä itsestään on kiinni. - Ainahan lapsia ei suoda, vaikka niin haluaisikin.
        Ja kyllä he tosiaan ymmärtävät mummuhaaveeni sanomattakin. 🙂 Heillä itsellään on ollut läheinen suhde kaikkiin isovanhempiinsa, vaikka yksi mummu vain on enää elossa siitä sukupolvesta.


      • Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        Xena-183: "Äiti kuoli syksyllä 2020, mieheni kuoli syksyllä 2021"

        Otan osaa. Äitini serkulta kuoli äiti, veli, poika ja serkku hyvin lyhyen ajan sisällä kymmenen vuotta aikaisemmin.

        Kiitos Usko.Toivo.Rakkaus
        - Surullista. - Aina läheisen menetys on niin kovin lopullista, mutta oman lapsensa hautaaminen tuntuu kovin kestämättömältä. Toivon, että sitä en koskaan joudu tekemään. - Että lähtisin täältä oikeassa järjestyksessä.


      • Xena-183 kirjoitti:

        Kiitos kauniista kappaleesta Disse! - Minä en ole mitenkään ihmeellinen. Aivan tavallinen olen.

        Mutta huomaan, että en olekaan vielä niin vahva kuin luulen.. - En ihan kestä noin suurta empatiaa, etenkään mieheltä..
        Kiitos kun olet. 🙂

        Miksi sun tarttis olla vahva?

        Mä oon mennyt ihan poikki eroistakin, ihmisistä jotka on elossa vielä....

        Enkä ole kyennyt surrmaan isäni kuolemaa täysin....

        Siksi kysyinkin, että miten kykenisit tuohon noin vaan?

        Oot fiksu nainen ja tiedät paljon...mutta miten annat itsellesi oikeasti siimaa?

        Minusta toi on tosi tiivis paketti...🙄

        Mä itse en tajua omaa "pakettia" tarpeeksi. Huomaan, että tarttis "peiliä". Muuten on pihalla...
        Mut se "hyväksytty peili" on kiven alla....😁


      • Xena-183 kirjoitti:

        Uskon, että sinäkin Disse koet vielä paljon ihania hetkiä elämässäsi, kun tosiaan maltat vähän rauhoittaa. - Tiedän, että tekee kipeää pysähtyä ajattelemaan, mutta suosittelen.

        - Ja hiljennä vähän ennen mutkaa. - Lievälläkin ulosajolla voi olla kauaskantoiset seuraukset.

        Ehkä tulee hetki kun voi höllätä...

        https://youtu.be/8iXjGGTfFtg?si=d28gXog3PdYYwJ8l

        😁😁😁


      • Disseisback kirjoitti:

        Miksi sun tarttis olla vahva?

        Mä oon mennyt ihan poikki eroistakin, ihmisistä jotka on elossa vielä....

        Enkä ole kyennyt surrmaan isäni kuolemaa täysin....

        Siksi kysyinkin, että miten kykenisit tuohon noin vaan?

        Oot fiksu nainen ja tiedät paljon...mutta miten annat itsellesi oikeasti siimaa?

        Minusta toi on tosi tiivis paketti...🙄

        Mä itse en tajua omaa "pakettia" tarpeeksi. Huomaan, että tarttis "peiliä". Muuten on pihalla...
        Mut se "hyväksytty peili" on kiven alla....😁

        Aina voi valita sen, kuinka asioihin reagoi.
        Vrt. Tyyneysrukous:
        »God, grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can, and wisdom to know the difference.
        Jumala suokoon minulle tyyneyttä hyväksyä asiat, joita en voi muuttaa, rohkeutta muuttaa, mitkä voin, ja viisautta erottaa nämä toisistaan.»

        Minä olen valinnut olla kiitollinen siitä, että sain elää kaikki ne onnelliset vuodet ihanan miehen kanssa. - Minä olen valinnut olla kiitollinen siitä, että sain pitää äidin niinkin pitkään, kun isä kuoli yli 15 vuotta aiemmin.
        Minulla on niin paljon aihetta olla elämässäni kiitollinen, että sen avulla jaksaa. - Ei aina ja joka hetki, mutta yleensä.

        Ja kyllä. Minun täytyy olla vahva. Minä haluan olla vahva. Niin kuin opiskelijoillekin sanotaan, että jos ei jaksa, niin koittakaa vaan jaksaa. 🙂

        Tottakai minulla on edelleen ikävä niitä hetkiä, kun mieheni kanssa sain olla tyhmä ja kanamainen, heikko nainen. 😄



      • Anonyymi
        Xena-183 kirjoitti:

        Olen kyllä sanonut heille, että ei ole mikään kiire. - Sitten kun hyvältä tuntuu.. - Tunnen kuitenkin lapseni niin hyvin, että tiedän heidän kummankin haaveilevan perheestä ja lapsistakin sitten joskus, mikäli se heistä itsestään on kiinni. - Ainahan lapsia ei suoda, vaikka niin haluaisikin.
        Ja kyllä he tosiaan ymmärtävät mummuhaaveeni sanomattakin. 🙂 Heillä itsellään on ollut läheinen suhde kaikkiin isovanhempiinsa, vaikka yksi mummu vain on enää elossa siitä sukupolvesta.

        Kenenkään ihmisen pään sisään et pääse.
        Omat lapsetkaan ei välttämättä ajattele niin kuin vanhemmat kuvittelevat.

        Jos omat vanhempani olisivat sanoneet noin, että sitten kun hyvältä tuntuu, niin olisin varmaan luvannut että heti kun tuntuu. Ja vieläkin toinen heistä odottelisi tätä tunnetta :))

        Isäni toivoi aikoinaan paljon suorasukaisemmin, mutta olen jo kyennyt antamaan hänelle anteeksi töksäyttelynsä, vanha höppänä ukko.

        Kyllä minäkin pidin mummostani, asuimme välillä samaa talouttakin, mutta ei se silti omaa maailmankuvaani muuttanut.

        -keinovaginamies-


      • Xena-183 kirjoitti:

        Aina voi valita sen, kuinka asioihin reagoi.
        Vrt. Tyyneysrukous:
        »God, grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can, and wisdom to know the difference.
        Jumala suokoon minulle tyyneyttä hyväksyä asiat, joita en voi muuttaa, rohkeutta muuttaa, mitkä voin, ja viisautta erottaa nämä toisistaan.»

        Minä olen valinnut olla kiitollinen siitä, että sain elää kaikki ne onnelliset vuodet ihanan miehen kanssa. - Minä olen valinnut olla kiitollinen siitä, että sain pitää äidin niinkin pitkään, kun isä kuoli yli 15 vuotta aiemmin.
        Minulla on niin paljon aihetta olla elämässäni kiitollinen, että sen avulla jaksaa. - Ei aina ja joka hetki, mutta yleensä.

        Ja kyllä. Minun täytyy olla vahva. Minä haluan olla vahva. Niin kuin opiskelijoillekin sanotaan, että jos ei jaksa, niin koittakaa vaan jaksaa. 🙂

        Tottakai minulla on edelleen ikävä niitä hetkiä, kun mieheni kanssa sain olla tyhmä ja kanamainen, heikko nainen. 😄

        Ihana...😃




      • Anonyymi kirjoitti:

        Kenenkään ihmisen pään sisään et pääse.
        Omat lapsetkaan ei välttämättä ajattele niin kuin vanhemmat kuvittelevat.

        Jos omat vanhempani olisivat sanoneet noin, että sitten kun hyvältä tuntuu, niin olisin varmaan luvannut että heti kun tuntuu. Ja vieläkin toinen heistä odottelisi tätä tunnetta :))

        Isäni toivoi aikoinaan paljon suorasukaisemmin, mutta olen jo kyennyt antamaan hänelle anteeksi töksäyttelynsä, vanha höppänä ukko.

        Kyllä minäkin pidin mummostani, asuimme välillä samaa talouttakin, mutta ei se silti omaa maailmankuvaani muuttanut.

        -keinovaginamies-

        Tarkoitan tuolla lasteni tuntemisella sitä, että olen keskustellut asiasta heidän kanssaan. - No, ainakin tyttäreni kanssa.. - Pojalla taas on aina ollut niin selvä "hoivavietti" eläinten ja vauvojen suhteen, että ehkä tosiaan olen vain olettanut, että hän haluaa joskus omiakin lapsia. - On heillä tyttöystävänsä kanssa jo viisi koiraa, että ehkä sitten joskus heillä on lapsiakin, kun saavat opintonsa hoidettua. 😄 Aika näyttää.

        Minulla on ollut aiemminkin elämässäni käännekohta, missä muutin asioiden tärkeysjärjestystä lasteni hyväksi, enkä sitä koskaan katunut. Olin aiempaa enemmän läsnä. - Sen ansiosta minulla tuli erittäin avoin suhde molempiin lapsiini ja heidän näyttäisi olevan helppo jutella minulle omista tärkeistä asioistaan. - Niistä vaikeistakin, vaikka eihän äidin nyt ihan kaikkea tarvitse tietää.. 😉
        Meillä on selvä merkki tyttärenikin kanssa se, että kun hän tulee käymään ja pyytää minua laittamaan saunan päälle tiedän, että nyt hänellä on äidille asiaa. - Saunan lauteilla hänen on helppo avautua ja olenkin sitten monesti kuunnellut siellä hänen murheitaan tai muita tärkeitä asioita, vaikka nahka palaa ja kieli kuivaa kitalakeen, mutta niin kauan istutaan, että asiat on ratkaistu.🤗




      • Disseisback kirjoitti:

        No en mennyt tuohon todellakaan, mutta kertoo kivasti ihmisen todellisuudesta, tärkeydestä...

        Mulle tuli mieleen tuntemattomampi biisi artistilta....

        https://youtu.be/laQes7g3Ugw?si=Z6Yn81WU4v26h1FZ

        Toivottavasti nyt linkitys onnistui? 😊

        Olipa muuten kiva biisi, enkä tosiaan muista edes kuulleeni, vaikka aika paljon heidän tuotantoaan tunnenkin. 👍

        Tähän sitten Jenni Vartiaista, mutta ei tällä kertaa junia 😄

        https://youtu.be/Eu5EvyUnpyc?si=BZzk5ytbi2IuOYWM


      • Xena-183 kirjoitti:

        Olipa muuten kiva biisi, enkä tosiaan muista edes kuulleeni, vaikka aika paljon heidän tuotantoaan tunnenkin. 👍

        Tähän sitten Jenni Vartiaista, mutta ei tällä kertaa junia 😄

        https://youtu.be/Eu5EvyUnpyc?si=BZzk5ytbi2IuOYWM

        Eikö olis ksunista?

        https://youtu.be/hexpC5iiC3I?si=pByp_-msELlw_m8n

        Saan Juha Lapiosta näppyjä, mut siedän ne nyt tässä...

        Ihan vain hyvän mielen takia...

        Unohdan kaiken pikkujutun, mielen pyrkimyksen muokata...on vain joku kaunis..😊



      • Tais tulla...


      • Putrolta en muistakaan kuulleeni kuin sen Olet Puolisoni Nyt. - Tämä biisi on hieman erikoinen. Tosi hyvät sanat ja pidin kovasti sävelestäkin, mutta esitys kokonaisuutena oli tosi.., niin.. erikoinen.. 🙂 Mutta Ei_Huono, sanoisi Uotinenkin 😄

        Jatkan vähän vanhempaa PMMP:tä. Toivottavasti kuulen tämän livenä ensi kesänä 👍

        https://youtu.be/gXtYcDCnOH4?si=97lUYGUMP_5R2KQg


      • Xena-183 kirjoitti:

        Putrolta en muistakaan kuulleeni kuin sen Olet Puolisoni Nyt. - Tämä biisi on hieman erikoinen. Tosi hyvät sanat ja pidin kovasti sävelestäkin, mutta esitys kokonaisuutena oli tosi.., niin.. erikoinen.. 🙂 Mutta Ei_Huono, sanoisi Uotinenkin 😄

        Jatkan vähän vanhempaa PMMP:tä. Toivottavasti kuulen tämän livenä ensi kesänä 👍

        https://youtu.be/gXtYcDCnOH4?si=97lUYGUMP_5R2KQg

        Tälläisiä biisejä ei miehet tee..

        Mutta voi kai tään kääntäkin nurinpäin..

        https://youtu.be/FnbHSwvsPUQ?si=etIi7omj_bwXrAiz

        Jos joskus tulis vastaavia...😄




      • Anonyymi kirjoitti:

        Wou, onhan tuossa jo joksikin aikaa.
        Oletko jo kyyninen läheisten kuolemaa kohtaan, eli osaatko ottaa sellaisen toisella tavalla mitä aikaisemmin? Itse kannoin 6 hautaan muutaman vuoden aikana, se muutti kyllä jollainen tavalla suhteutumista elämään. Kuoleman läheisyys, se koskettaa.

        AV

        Tuo on paljon . Mihin nekin kuoli tiedän . Sukulaiseni kantoi setänsä(koronan jälkioireisiin kuoli) isoisänsä (koronaan kuoli) miehensä isä syöpään kuoli myös raskaus jälkeen 20vko meni kesken.

        Sanon suoraa isälläni mennyt sukulaisia ja paljon, yhden miehen vaimoa hoiti kotona ja kuoli vaimo koronaan kun sai koronan sairaalasta kun mies oli loukannut kätensä eikä voinut hoitaa vaimoa.
        Syöpä ja korona ollut mitkä on vienyt sukulaisia ihmetyttää miten paljon.

        Onpa nyt aikamoista kuolemaa ympärillä koko ajan.


      • Disseisback kirjoitti:

        No mulle tökkäs hei...

        Jos sä tahdot niin,olrn sulle....

        Yöks...

        Mutta mä tiedän Hectotilta paremman biisin, jota tykkään vetää karaokessakin. 😄

        https://youtu.be/XvS5dipBQDs?si=bYBIr7MroVM6pvzt

        Tää on muksa biisi. 😄

        Joo, muistin itse asiassa juuri edellisen linkin laitettuanikin, että sinä jossakin viestissä mainitsit, että toi biisi ei suhun uppoa.. 🙂 Sorry!

        Mutta jos puhutaan karaokesta, niin tämä on itse asiassa yksi minun bravuureistani. 👍 Ja ei, tämä ei ole Paula Koivuniemeä 😄

        https://youtu.be/aoOxhecquGg?si=rJ6u8YBbMy6YrX8m



      • Xena-183 kirjoitti:

        Joo, muistin itse asiassa juuri edellisen linkin laitettuanikin, että sinä jossakin viestissä mainitsit, että toi biisi ei suhun uppoa.. 🙂 Sorry!

        Mutta jos puhutaan karaokesta, niin tämä on itse asiassa yksi minun bravuureistani. 👍 Ja ei, tämä ei ole Paula Koivuniemeä 😄

        https://youtu.be/aoOxhecquGg?si=rJ6u8YBbMy6YrX8m

        Sun pitäis treenata tämä...koreografioineen päivineen. 😁

        https://youtu.be/hEyWqVfY4vo?si=JRNpHXfq57D55Jls

        Joo, mun selkäranka ei taivu nöyryytämään ihteäni. Se ei liity biisiin, vaan siihen, että minä en tee mitään vain koska toinen on nainen...se ei riitä. 😁


      • valtakunta kirjoitti:

        Tuo on paljon . Mihin nekin kuoli tiedän . Sukulaiseni kantoi setänsä(koronan jälkioireisiin kuoli) isoisänsä (koronaan kuoli) miehensä isä syöpään kuoli myös raskaus jälkeen 20vko meni kesken.

        Sanon suoraa isälläni mennyt sukulaisia ja paljon, yhden miehen vaimoa hoiti kotona ja kuoli vaimo koronaan kun sai koronan sairaalasta kun mies oli loukannut kätensä eikä voinut hoitaa vaimoa.
        Syöpä ja korona ollut mitkä on vienyt sukulaisia ihmetyttää miten paljon.

        Onpa nyt aikamoista kuolemaa ympärillä koko ajan.

        Voi kuinka surullista valtakunta. Olen niin pahoillani tuon keskenmenonkin takia. ❤️

        Minun läheisistäni vain tätini kuoli koronaan puolitoista vuotta sitten ja hänkin oli jo vaikeasti dementoitunut.

        Äitini kuoli pitkäaikaisen sairauden uuvuttamana ja mieheni kuoli liikenneonnettomuuden seurauksena tulleen massiivisen aivoinfarktin heikentämänä verenmyrkytykseen. Äidin hautajaiset olivat 16.10.2020 ja mieheni hautajaiset 16.10.2021.


      • Disseisback kirjoitti:

        Sun pitäis treenata tämä...koreografioineen päivineen. 😁

        https://youtu.be/hEyWqVfY4vo?si=JRNpHXfq57D55Jls

        Joo, mun selkäranka ei taivu nöyryytämään ihteäni. Se ei liity biisiin, vaan siihen, että minä en tee mitään vain koska toinen on nainen...se ei riitä. 😁

        Hei... onkohan me tavattu joskus? 🤔
        Minun tuli vain niin elävästi mieleen ensimmäisen vakituisen työpaikkani ensimmäinen saunailta.. Siellä oli töissä noin 55 miestä ja 3 naista. Saunaillassa meitä naisia oli mukana vain kaksi ja siellä kuulin, että perinne vaatii laulamaan porukalle, kun on ensimmäistä kertaa mukana saunaillassa..
        - No, muutaman drinksun verran keräsin rohkeuttani, mutta sitten lauloin tämän (ilman säestystä), koska minkään muun biisin sanat eivät muistuneet ulkoa tuolloin mieleeni. 🤣

        https://youtu.be/52dfzZUjiU4?si=6512-qQ4dUYu7s30

        Pomo tykkäsi.. 😉


      • Xena-183 kirjoitti:

        Hei... onkohan me tavattu joskus? 🤔
        Minun tuli vain niin elävästi mieleen ensimmäisen vakituisen työpaikkani ensimmäinen saunailta.. Siellä oli töissä noin 55 miestä ja 3 naista. Saunaillassa meitä naisia oli mukana vain kaksi ja siellä kuulin, että perinne vaatii laulamaan porukalle, kun on ensimmäistä kertaa mukana saunaillassa..
        - No, muutaman drinksun verran keräsin rohkeuttani, mutta sitten lauloin tämän (ilman säestystä), koska minkään muun biisin sanat eivät muistuneet ulkoa tuolloin mieleeni. 🤣

        https://youtu.be/52dfzZUjiU4?si=6512-qQ4dUYu7s30

        Pomo tykkäsi.. 😉

        Mä olrn kuullut karaokessa yhden naisen vetävän tuon Girl likes dimondsin ja se tuli joku ma ilta tyhjälle kapakille.. nainen oli näyttelijä. Mutta oli upea esitys...

        Varmaan muutkin osaa samanmoisia spektaakkeleita. 😄


      • Xena-183 kirjoitti:

        Hei... onkohan me tavattu joskus? 🤔
        Minun tuli vain niin elävästi mieleen ensimmäisen vakituisen työpaikkani ensimmäinen saunailta.. Siellä oli töissä noin 55 miestä ja 3 naista. Saunaillassa meitä naisia oli mukana vain kaksi ja siellä kuulin, että perinne vaatii laulamaan porukalle, kun on ensimmäistä kertaa mukana saunaillassa..
        - No, muutaman drinksun verran keräsin rohkeuttani, mutta sitten lauloin tämän (ilman säestystä), koska minkään muun biisin sanat eivät muistuneet ulkoa tuolloin mieleeni. 🤣

        https://youtu.be/52dfzZUjiU4?si=6512-qQ4dUYu7s30

        Pomo tykkäsi.. 😉

        Mut nyt etdin unta...

        Huomisellekin on taas hommaa tiedosss. 😴


      • Disseisback kirjoitti:

        Mä olrn kuullut karaokessa yhden naisen vetävän tuon Girl likes dimondsin ja se tuli joku ma ilta tyhjälle kapakille.. nainen oli näyttelijä. Mutta oli upea esitys...

        Varmaan muutkin osaa samanmoisia spektaakkeleita. 😄

        Joskus niissä kuulee ihan helmiä. Kävin kerran keväällä Tampereella illalla vielä stand upin jälkeen yksillä karaokebaarissa ja siellä oopperalaulaja, vanhempi nainen, veti niin huiman karaoke-esityksen, ettei sen jälkeen enää mikään tuntunut miltään. 🤩

        Mut hei, sulla Disse oli taas ajatuksia herättävä aloitus tänä iltana, kiitos siitä. - Tuli ehkä höpöteltyä vähän liikaakin omista asioistaan sinne tänne, mutta sellainen minä vähän olen. - Turhankin avoin ja naiivi..

        Pistän tähän vielä viimeisen biisin ja toivottelen hyvää yötä 😴

        https://youtu.be/Ok2WETnIgug?si=EwTtqIlckHv5KDhZ


      • Xena-183 kirjoitti:

        Voi kuinka surullista valtakunta. Olen niin pahoillani tuon keskenmenonkin takia. ❤️

        Minun läheisistäni vain tätini kuoli koronaan puolitoista vuotta sitten ja hänkin oli jo vaikeasti dementoitunut.

        Äitini kuoli pitkäaikaisen sairauden uuvuttamana ja mieheni kuoli liikenneonnettomuuden seurauksena tulleen massiivisen aivoinfarktin heikentämänä verenmyrkytykseen. Äidin hautajaiset olivat 16.10.2020 ja mieheni hautajaiset 16.10.2021.

        Sukulaiseni kärsii muiden kuolemien takia paniikki kohtauksista ja ne on pahoja oli meillä kylässä ja alkoivaikeroimaan ja kädet hikoilemaan pistelemään yhtä-äkkiä alkoi huutaa että ”kuolee, auta soita ampulanssi” asiahan säikäytti minut pahan päiväisesti ja lapset ja omat lapset olivat siinä autoin saattamalla lapsetkin autoon miehensä auttoi autoon. Ei sellaisen näkeminen hyvää tee. Eikä sukulaisten kuolemiset. Ja sen vuoksi asiahan hyvin tramaattista kun pyrkinyt suojelemaan. Koronalta vanhempansa. Kaikki ei kestetä.

        Tekivät vielä lapsen ja. Äitini meni auttamaan ja siellä soitti vauvallekin ampulanssia kun väitti ettei hengitä. Tämä on ollut kaikin puolin rankkaa.

        Kuulostaa oudolta sada sepis auto-onnettomuudesta koronasta niitä ainakin saa ja myös aivoinfarktejakin. Eikä edes makuupotilas saa olla.


      • valtakunta kirjoitti:

        Sukulaiseni kärsii muiden kuolemien takia paniikki kohtauksista ja ne on pahoja oli meillä kylässä ja alkoivaikeroimaan ja kädet hikoilemaan pistelemään yhtä-äkkiä alkoi huutaa että ”kuolee, auta soita ampulanssi” asiahan säikäytti minut pahan päiväisesti ja lapset ja omat lapset olivat siinä autoin saattamalla lapsetkin autoon miehensä auttoi autoon. Ei sellaisen näkeminen hyvää tee. Eikä sukulaisten kuolemiset. Ja sen vuoksi asiahan hyvin tramaattista kun pyrkinyt suojelemaan. Koronalta vanhempansa. Kaikki ei kestetä.

        Tekivät vielä lapsen ja. Äitini meni auttamaan ja siellä soitti vauvallekin ampulanssia kun väitti ettei hengitä. Tämä on ollut kaikin puolin rankkaa.

        Kuulostaa oudolta sada sepis auto-onnettomuudesta koronasta niitä ainakin saa ja myös aivoinfarktejakin. Eikä edes makuupotilas saa olla.

        No, kertomani oli tietenkin vain lyhennetty versio kuukauden kestäneestä kamppailusta eri sairaaloissa (Lappeenranta, Meilahti, Töölö, Tays).

        Nuo koronan aiheuttamat pitkittyneet jälkiseuraukset ovat kyllä harmillisia!

        Mukavaa päivää sinulle valtakunta! 🙂


      • Xena-183 kirjoitti:

        No, kertomani oli tietenkin vain lyhennetty versio kuukauden kestäneestä kamppailusta eri sairaaloissa (Lappeenranta, Meilahti, Töölö, Tays).

        Nuo koronan aiheuttamat pitkittyneet jälkiseuraukset ovat kyllä harmillisia!

        Mukavaa päivää sinulle valtakunta! 🙂

        https://www.aamulehti.fi/koronavirus/art-2000007459147.html

        Nuorten infraktit ovat lisääntyneet.
        https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009810519.html

        Huvittavinta on tuossa uutisessa sekin salminen joka vähätteli koronaa on siirtynyt nyt näitä liikunnan puutetta syyttelemään infraktista korona niin kuin enää seurata ja oireetonkin korona aiheuttaa seurauksia
        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008889247.html


      • Xena-183 kirjoitti:

        No, kertomani oli tietenkin vain lyhennetty versio kuukauden kestäneestä kamppailusta eri sairaaloissa (Lappeenranta, Meilahti, Töölö, Tays).

        Nuo koronan aiheuttamat pitkittyneet jälkiseuraukset ovat kyllä harmillisia!

        Mukavaa päivää sinulle valtakunta! 🙂

        Makuu(potilaat) ovat riskiryhmiin lisätty koronassa.

        https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajankohtaista-koronaviruksesta-covid-19/vakavan-koronavirustaudin-riskiryhmat

        Enemmän ottaa päähän nämä että sairaalassakaan ei enää käytetä suojia varsinkin niiden kuuluisi suojata potilaat.


      • Xena-183 kirjoitti:

        No, kertomani oli tietenkin vain lyhennetty versio kuukauden kestäneestä kamppailusta eri sairaaloissa (Lappeenranta, Meilahti, Töölö, Tays).

        Nuo koronan aiheuttamat pitkittyneet jälkiseuraukset ovat kyllä harmillisia!

        Mukavaa päivää sinulle valtakunta! 🙂

        Tuossa lukee pätkä riskiryhmäläisyydelle.

        ” Lääkärin arvioima muu vakavalle koronataudille altistava sairaus tai tila

        Hoitavan lääkärin arvion mukaan myös jokin muu tila tai sairaus voidaan katsoa vakavalle koronataudille altistavaksi. Tällaisia voivat olla esimerkiksi pitkäaikainen liikkumattomuus tai huono ravitsemustila, jotka heikentävät elimistön toimintakykyä.”


      • Xena-183 kirjoitti:

        No, kertomani oli tietenkin vain lyhennetty versio kuukauden kestäneestä kamppailusta eri sairaaloissa (Lappeenranta, Meilahti, Töölö, Tays).

        Nuo koronan aiheuttamat pitkittyneet jälkiseuraukset ovat kyllä harmillisia!

        Mukavaa päivää sinulle valtakunta! 🙂

        Olen pahoillani kuukausi on hyvin pitkä aika. Se on tuskin aika eikä ikävä helpota senkään jälkeen. Suomessakin asiat olisi ollut paremmin jos ihmiset olisivat käyttäneet oikeita suojakeinoja kuin ilmahygieni , FFP2 ja käsihygieniaa ylleisissä sisätiloissa. Myös henkilökuntaa olisi riittänyt paremmin kun tautien leviämistä olisi hillitty.

        Todenäköisesti kaikilla meillä kuuluisi olla tukoksia estävä lääke käytössä koska korona aiheuttaa tukoksia.

        https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/taudit-ja-torjunta/taudit-ja-taudinaiheuttajat-a-o/koronavirus-sars-cov-2/koronavirus-ja-tukostaipumus


      • valtakunta kirjoitti:

        Olen pahoillani kuukausi on hyvin pitkä aika. Se on tuskin aika eikä ikävä helpota senkään jälkeen. Suomessakin asiat olisi ollut paremmin jos ihmiset olisivat käyttäneet oikeita suojakeinoja kuin ilmahygieni , FFP2 ja käsihygieniaa ylleisissä sisätiloissa. Myös henkilökuntaa olisi riittänyt paremmin kun tautien leviämistä olisi hillitty.

        Todenäköisesti kaikilla meillä kuuluisi olla tukoksia estävä lääke käytössä koska korona aiheuttaa tukoksia.

        https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/taudit-ja-torjunta/taudit-ja-taudinaiheuttajat-a-o/koronavirus-sars-cov-2/koronavirus-ja-tukostaipumus

        Tuo Salminen kuuluisi vankilaan vastuun pakoilusta.
        Liikunta tottakai vähentää kun veri lähtee kiertään mutta ei estä sairastumasta


        https://thl.fi/fi/thl/organisaatio/osastot-ja-yksikot/hyvinvointivaikuttajat


        https://yle.fi/a/3-12158464

        Onneksi edes hanna nyt sen verta myönsi riskiryhmäläisiä ohjasti käyttämään maskeja vaikka taas ei kertonut mitä suojia

        https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/707c59f8-6d0b-41a4-bfc1-5085ef1e3c11


      • valtakunta kirjoitti:

        Olen pahoillani kuukausi on hyvin pitkä aika. Se on tuskin aika eikä ikävä helpota senkään jälkeen. Suomessakin asiat olisi ollut paremmin jos ihmiset olisivat käyttäneet oikeita suojakeinoja kuin ilmahygieni , FFP2 ja käsihygieniaa ylleisissä sisätiloissa. Myös henkilökuntaa olisi riittänyt paremmin kun tautien leviämistä olisi hillitty.

        Todenäköisesti kaikilla meillä kuuluisi olla tukoksia estävä lääke käytössä koska korona aiheuttaa tukoksia.

        https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/taudit-ja-torjunta/taudit-ja-taudinaiheuttajat-a-o/koronavirus-sars-cov-2/koronavirus-ja-tukostaipumus

        Kiitos linkeistä valtakunta. Korona on vakava sairaus edelleen, etenkin riskiryhmäläisille.

        Mieheni ajoi ulos tieltä moottoripyörällä. Ensin todettiin vain lievät lapaluun- ja kylkiluun murtumat, mutta hän jäi sairaalaan tarkkailuun yön yli. Soiteltiin ja viestiteltiin vielä illalla, kun hän pääsi omaan huoneeseen. Viimeisessä viestissään hän kehotti minua olemaan huolehtimatta. Kaikki oli "ihan hyvin". - Aamulla en saanut häneen enää yhteyttä. - Kertoivat sairaalasta, että sairaanhoitaja oli aamulla todennut merkkejä aivohalvauksesta ja hänet kiidätettiin Meilahteen, mutta liuotushoitoa ei voitu aloittaa, koska hänellä oli niitä muita vammoja.

        Ulosajon yhteydessä hänen vasemman puolen kaulavaltimon sisäosaan oli tullut pieni ruhjevamma mitä ei oltu huomattu. Se oli yön aikana kehittänyt siihen hyytymän mikä irtosi ja livahti kallon sisään aiheuttaen massiivisen aivoinfarktin. Hyytymä meni niin pahaan paikkaan, että sitä ei olisi pystytty poistamaan myöskään mekaanisesti ronkkimalla.
        Siitä tosiaan alkoi kuukauden kestänyt sairaalajakso, missä oli myös toivoa jonkinlaisesta kuntouttamisesta. Mies ei pystynyt juurikaan puhumaan ja hänen vasen puolensa oli halvaantunut, mutta hän oli hereillä, tunsi meidät kaikki läheiset ja ymmärsi ainakin suuren osan siitä mitä hänelle puhuttiin. - Lopulta hän ehti olla yhden yön Tampereella Hatanpään Puistosairaalassa, mihin hänet siirrettiin TAYSista kuntoutettavaksi, mutta aamulla minulle ilmoitettiin hänen menneen tajuttomaksi ja hänet siirrettiin takaisin TAYSiin teho-osastolle. Hänen verenkiertonsa pysähtyi laajan verenmyrkytyksen takia.
        Hänet saatiin vielä elvytettyä, mutta hän ei enää herännyt. Ensin ei annettu mitään toivoa, sitten kun olin jo hyvästelemässä häntä sanottiinkin, että hoitovaste oli ollut hyvä, odotetaan vielä vuorokausi jos hän heräisi. - Istuin kotona nojatuolissa ja odotin. Seuraavana päivänä, kahden teho-osastolla vietetyn vuorokauden jälkeen lääkärit kuitenkin totesivat, että toivoa ei enää ole.
        Menin sairaalaan ja pyysin sinne päivystävän sairaalapastorin kanssani siunaamaan mieheni viimeiselle matkalle. Sitten kun olin "valmis", mieheni hengityskone laitettiin kiinni ja pidin häntä lujasti kädestä kiinni, jos hänellä olisi vielä ollut jotakin aistimusta, kun hän siirtyi rajan yli.


      • Xena-183 kirjoitti:

        Kiitos linkeistä valtakunta. Korona on vakava sairaus edelleen, etenkin riskiryhmäläisille.

        Mieheni ajoi ulos tieltä moottoripyörällä. Ensin todettiin vain lievät lapaluun- ja kylkiluun murtumat, mutta hän jäi sairaalaan tarkkailuun yön yli. Soiteltiin ja viestiteltiin vielä illalla, kun hän pääsi omaan huoneeseen. Viimeisessä viestissään hän kehotti minua olemaan huolehtimatta. Kaikki oli "ihan hyvin". - Aamulla en saanut häneen enää yhteyttä. - Kertoivat sairaalasta, että sairaanhoitaja oli aamulla todennut merkkejä aivohalvauksesta ja hänet kiidätettiin Meilahteen, mutta liuotushoitoa ei voitu aloittaa, koska hänellä oli niitä muita vammoja.

        Ulosajon yhteydessä hänen vasemman puolen kaulavaltimon sisäosaan oli tullut pieni ruhjevamma mitä ei oltu huomattu. Se oli yön aikana kehittänyt siihen hyytymän mikä irtosi ja livahti kallon sisään aiheuttaen massiivisen aivoinfarktin. Hyytymä meni niin pahaan paikkaan, että sitä ei olisi pystytty poistamaan myöskään mekaanisesti ronkkimalla.
        Siitä tosiaan alkoi kuukauden kestänyt sairaalajakso, missä oli myös toivoa jonkinlaisesta kuntouttamisesta. Mies ei pystynyt juurikaan puhumaan ja hänen vasen puolensa oli halvaantunut, mutta hän oli hereillä, tunsi meidät kaikki läheiset ja ymmärsi ainakin suuren osan siitä mitä hänelle puhuttiin. - Lopulta hän ehti olla yhden yön Tampereella Hatanpään Puistosairaalassa, mihin hänet siirrettiin TAYSista kuntoutettavaksi, mutta aamulla minulle ilmoitettiin hänen menneen tajuttomaksi ja hänet siirrettiin takaisin TAYSiin teho-osastolle. Hänen verenkiertonsa pysähtyi laajan verenmyrkytyksen takia.
        Hänet saatiin vielä elvytettyä, mutta hän ei enää herännyt. Ensin ei annettu mitään toivoa, sitten kun olin jo hyvästelemässä häntä sanottiinkin, että hoitovaste oli ollut hyvä, odotetaan vielä vuorokausi jos hän heräisi. - Istuin kotona nojatuolissa ja odotin. Seuraavana päivänä, kahden teho-osastolla vietetyn vuorokauden jälkeen lääkärit kuitenkin totesivat, että toivoa ei enää ole.
        Menin sairaalaan ja pyysin sinne päivystävän sairaalapastorin kanssani siunaamaan mieheni viimeiselle matkalle. Sitten kun olin "valmis", mieheni hengityskone laitettiin kiinni ja pidin häntä lujasti kädestä kiinni, jos hänellä olisi vielä ollut jotakin aistimusta, kun hän siirtyi rajan yli.

        todella rankkaa, todella rankkaa. Miten edes jaksat?


      • valtakunta kirjoitti:

        todella rankkaa, todella rankkaa. Miten edes jaksat?

        Kiitos valtakunta, ihan hyvin.
        Kaikilla meillä on omat murheemme.
        Voimia sinullekin 🙏


      • Xena-183 kirjoitti:

        Kiitos valtakunta, ihan hyvin.
        Kaikilla meillä on omat murheemme.
        Voimia sinullekin 🙏

        Olen kiitollinen edes olet ainoa joka kiitti noista linkeistä. Sepis on voinut niin monesta kuin väärästä kanyylinlaitostakin, vääristä haavojen hoidosta mutta en tiedä.
        https://www.duodecimlehti.fi/duo60204

        Kyllä tuossa näyttää hoitovirheeseen kuoltu todenäköisemmin.

        Olen niin pahoillani kun kaikki piti olla hyvin ja että jäänyt vielä huomaamatta oireet sepiksestä. Oireetkin on vakavan puoleiset ja sairaalassa miehes on saanut senkin sepiksen.


      • Xena-183 kirjoitti:

        Kiitos valtakunta, ihan hyvin.
        Kaikilla meillä on omat murheemme.
        Voimia sinullekin 🙏

        Toivon sinulle ja perheellesi kovin paljon voimia päiviin.


      • valtakunta kirjoitti:

        Olen kiitollinen edes olet ainoa joka kiitti noista linkeistä. Sepis on voinut niin monesta kuin väärästä kanyylinlaitostakin, vääristä haavojen hoidosta mutta en tiedä.
        https://www.duodecimlehti.fi/duo60204

        Kyllä tuossa näyttää hoitovirheeseen kuoltu todenäköisemmin.

        Olen niin pahoillani kun kaikki piti olla hyvin ja että jäänyt vielä huomaamatta oireet sepiksestä. Oireetkin on vakavan puoleiset ja sairaalassa miehes on saanut senkin sepiksen.

        Ihmiset häntä hoitivat ja jokainen varmasti parhaan kykynsä mukaan.
        Kyllä, sairaalassa sepsis syntyi. Ehkä hän oli päässyt repäisemään hieman katetria ja tuli virtsatietulehdus, en tiedä.

        Mikään ei kuitenkaan tuo häntä enää takaisin ja se minun on täytynyt hyväksyä.

        Nyt alan leipoa vähän mustikkapiirakkaa, kun tytär tulee käymään kahvilla. 👍
        Mukavaa päivää sinulle valtakunta!🙂


      • valtakunta kirjoitti:

        Toivon sinulle ja perheellesi kovin paljon voimia päiviin.

        Kiitos ❤️


      • Xena-183 kirjoitti:

        Ihmiset häntä hoitivat ja jokainen varmasti parhaan kykynsä mukaan.
        Kyllä, sairaalassa sepsis syntyi. Ehkä hän oli päässyt repäisemään hieman katetria ja tuli virtsatietulehdus, en tiedä.

        Mikään ei kuitenkaan tuo häntä enää takaisin ja se minun on täytynyt hyväksyä.

        Nyt alan leipoa vähän mustikkapiirakkaa, kun tytär tulee käymään kahvilla. 👍
        Mukavaa päivää sinulle valtakunta!🙂

        Kaikista ikävintä on että hygienia puutokseen viittaa ja olet oikeassa mikään ei tuo enää takaisin sairaalat kuuluisi olla hygieenisiä.

        Leivo piirakkaa tytölle, olet tärkeä ja vahva ihminen ja lupa on itkeminen eikä näiden murehtiminen auta. Ei omaiset edes jaksa puhua näistä vaan pyrkiä olla puhumatta ja unohtaa .

        Itselleni oli kova koettelus kun venäytin /mursin ristiluun menetin kävelykyvyn kuukaudeksi, äitini ei edes auttanut syynä että joutuu pitää FFP2 joten jätin hänet sille tielle, en pidä edes yhteyttä.


      • Xena-183 kirjoitti:

        Ihmiset häntä hoitivat ja jokainen varmasti parhaan kykynsä mukaan.
        Kyllä, sairaalassa sepsis syntyi. Ehkä hän oli päässyt repäisemään hieman katetria ja tuli virtsatietulehdus, en tiedä.

        Mikään ei kuitenkaan tuo häntä enää takaisin ja se minun on täytynyt hyväksyä.

        Nyt alan leipoa vähän mustikkapiirakkaa, kun tytär tulee käymään kahvilla. 👍
        Mukavaa päivää sinulle valtakunta!🙂

        Selkäni vaivaa minua koko ajan.

        https://selkakanava.fi/selkakipu/mista-selkakipu-johtuu/selkasairauksia-ja-selkakivun-syita/selkarangan-murtuma

        Olen väsynyt tähän pitää pyytää luutiheysmittaus.
        https://selkakanava.fi/selkakipu/mista-selkakipu-johtuu/selkasairauksia-ja-selkakivun-syita/selkarangan-murtuma


      • valtakunta kirjoitti:

        Selkäni vaivaa minua koko ajan.

        https://selkakanava.fi/selkakipu/mista-selkakipu-johtuu/selkasairauksia-ja-selkakivun-syita/selkarangan-murtuma

        Olen väsynyt tähän pitää pyytää luutiheysmittaus.
        https://selkakanava.fi/selkakipu/mista-selkakipu-johtuu/selkasairauksia-ja-selkakivun-syita/selkarangan-murtuma

        Pistin väsymyksessä, näköään vielä kahteen kertaan linkin.
        Henkinen väsymys on eri väsymystä eikä jaksa edes itsestä huolehtia niin hyvin ja vaatia tutkimuksia.


    • Elämä on ainaista kapulaa rattaisiin. Minusta se on jo ihan arkipäivää, ettei siihen kiinnitä enää huomiota.


      • Disseisback kirjoitti:

        No se voipi olla yksilökohtaista, mikä on se "kapuloita rattaisiin". 😄

        Ja sitä ei voi ehkä juurikaan toiselle edes kertoa ymmärrettävästi ihan noin vaan.

        https://youtu.be/G5qRA47zMP0?si=ziMC8bzc-ThTAHbf

        Edu Kettunen on niin 🤩

        Totta, mutta itell se on terveys ollut 40 vuotta, sitten muut ihmiset on eteviä laittamaan ongelmia tulemaan, jos ite yrittää vältellä. Onhan vastoinkäymisiä kaikilla aikalailla, ilman kuolemia ja erojakin.

        Kuka vaan mitenkin niitä jaksaa kantaa ja vastaanottaa. 😊


      • Huitale kirjoitti:

        Totta, mutta itell se on terveys ollut 40 vuotta, sitten muut ihmiset on eteviä laittamaan ongelmia tulemaan, jos ite yrittää vältellä. Onhan vastoinkäymisiä kaikilla aikalailla, ilman kuolemia ja erojakin.

        Kuka vaan mitenkin niitä jaksaa kantaa ja vastaanottaa. 😊

        Niin. Jokaisella on omat ristinsä... ei niitä voi verrata.

        Eikä kukaan oikeasti osaa elää myöden täysin. Kyllä sitä on yksin itsendä kanssa lopulta. 🙄

        Mummi lauloi tätä unilauluksi joskus ja nyt alan hiffata, että yksin itsensä kanssa täällä mennään. On vain minun oma "suojelusenkeli" joka suojaa mua.

        https://youtu.be/4MwmSG3__qk?si=HTNqV7y9cRBU2OkJ

        Minusta itsestä vain voi tulla "se" joka ymmärtää mitä käyn läpi vaikka nyt. Ja se välittää. 😊❤️


      • Disseisback kirjoitti:

        Niin. Jokaisella on omat ristinsä... ei niitä voi verrata.

        Eikä kukaan oikeasti osaa elää myöden täysin. Kyllä sitä on yksin itsendä kanssa lopulta. 🙄

        Mummi lauloi tätä unilauluksi joskus ja nyt alan hiffata, että yksin itsensä kanssa täällä mennään. On vain minun oma "suojelusenkeli" joka suojaa mua.

        https://youtu.be/4MwmSG3__qk?si=HTNqV7y9cRBU2OkJ

        Minusta itsestä vain voi tulla "se" joka ymmärtää mitä käyn läpi vaikka nyt. Ja se välittää. 😊❤️

        Niinpä se on. Mutta aina voi koittaa sympata ja empata kykyjensä mukaan. Niitäkin taitoja tarvitaan, jotta maailma on edes hetkittäin parempi paikka elää jokaiselle meistä. 🙂

        Enkeleihin en usko, mutta lajitoverin käsi kädessä tai tukena ympärillä on toisinaan mukava ele.

        https://youtu.be/qq9k5yNTi6g?si=v3hFj5xB3gl1oxu0


      • Huitale kirjoitti:

        Niinpä se on. Mutta aina voi koittaa sympata ja empata kykyjensä mukaan. Niitäkin taitoja tarvitaan, jotta maailma on edes hetkittäin parempi paikka elää jokaiselle meistä. 🙂

        Enkeleihin en usko, mutta lajitoverin käsi kädessä tai tukena ympärillä on toisinaan mukava ele.

        https://youtu.be/qq9k5yNTi6g?si=v3hFj5xB3gl1oxu0

        No mä uskon omaan backuppiin...se on varma...

        Muut on ekstraa..😄

        Eikä tartte odottaa mitään. Tulee jos tulee.

        https://youtu.be/gTbr77atD3M?si=2Vrd_gUpfq0NBHBg

        Enkelit? Mä uskon mun olevan itteni enkeli ja niitä löytyy lisää, kun pystyy katselee ympärillensä joskus. 😄


      • Disseisback kirjoitti:

        No mä uskon omaan backuppiin...se on varma...

        Muut on ekstraa..😄

        Eikä tartte odottaa mitään. Tulee jos tulee.

        https://youtu.be/gTbr77atD3M?si=2Vrd_gUpfq0NBHBg

        Enkelit? Mä uskon mun olevan itteni enkeli ja niitä löytyy lisää, kun pystyy katselee ympärillensä joskus. 😄

        Itseensähän sitä on yleensä joo luottaminen. Sama vika rahikaisella, jonkun mielestä sekin on vika, kun itte teen mentaliteetti.

        Enkeli tai rinkeli, kunhan pysyy lestissään. 😜

        https://youtu.be/hGdWTe-Hn3s?si=xxZC0WBxVEw8bCWg


      • Disseisback kirjoitti:

        No mä uskon omaan backuppiin...se on varma...

        Muut on ekstraa..😄

        Eikä tartte odottaa mitään. Tulee jos tulee.

        https://youtu.be/gTbr77atD3M?si=2Vrd_gUpfq0NBHBg

        Enkelit? Mä uskon mun olevan itteni enkeli ja niitä löytyy lisää, kun pystyy katselee ympärillensä joskus. 😄

        Mitäh?
        ” Enkelit? Mä uskon mun olevan itteni enkeli ja niitä löytyy lisää, kun pystyy katselee ympärillensä joskus. 😄”

        Minusta sinä olet muuttunut kovin. Yllätyn tästä herkkyydestäsi. Johtuuko ihmisten ikävästä. Kun olit vahva että kaikki pitää itse hoitaa ja ”siperian opetus” keinot ainoa tyyliin keino toimia. Olen yllättynyt kun olet alkanut huolehtimaan äitistäsi. Mietin jo miten läheisillesi tulee käymään.


    • Anonyymi

      "Siivoilin,laitoin ruokaa, kävin töissä ja harrastelin."

      Mitä sitten omasta mielestäsi sitten nyt teet? Nuo asiat kun kuuluvat lähes jokaisen arkipäivärytmiin.

      AV

      • Nuo ja remontoin, hoidan perikunnan asioita, selvitän tytön/pojanomalla asumista, valvon mutsinelämää (ehkä dementian oireita). Työasiatkin muutoksissa taas...

        Tuossa alkuun...


    • Disse: "Oisko ollut 2019, kun Korona sotki kuviot"

      Helmikuussa 2020 se Korona taisi alkaa Kiinasta. Vielä kesällä 2020 korona oli aika vähäistä Suomessa, mutta loppuvuodesta se taisi sotkea monen kuviot. Sinulla taitaa olla uusi normaalielämä edessä. Monelle vanhemmalle niin sanottu tyhjäpesä, josta lapset muuttavat pois tulee yllätyksenä.

      • No vuosiluvut on yksi js sama... ero suhteenyrityksestä tais tulla 2019 keväällä..mut whatever...


      • Disseisback kirjoitti:

        No vuosiluvut on yksi js sama... ero suhteenyrityksestä tais tulla 2019 keväällä..mut whatever...

        No, ei muuta kuin tsemppiä. On minultakin kuollut äiti. Meni puoli vuotta siitä, että pääsin yli äidin kuolemasta. Nyt iloitsen siitä, että toinen vanhemmistani on elossa ja olen viikonloppuna hänen luonaan. Itseltäni kuoli kesäkuun alussa paras naispuolinen ystävä. Olen monta kertaa kaipaillut häntä. Hän on käynyt monta kertaa mielessä ja se, että miksi hänen autollaan piti jäädä rekan alle. Näyttää siltä, että hän sai autoa ajaessaan sairaskohtauksen ja ajautui vastaantulevien kaistalle siksi.

        Hyvää viikonloppua sinne ja tsemppiä, sillä harvoin joku ovi sulkeutuu niin, etteikö jossain muualla avautu uusi ovi uuteen elämään.


      • Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        No, ei muuta kuin tsemppiä. On minultakin kuollut äiti. Meni puoli vuotta siitä, että pääsin yli äidin kuolemasta. Nyt iloitsen siitä, että toinen vanhemmistani on elossa ja olen viikonloppuna hänen luonaan. Itseltäni kuoli kesäkuun alussa paras naispuolinen ystävä. Olen monta kertaa kaipaillut häntä. Hän on käynyt monta kertaa mielessä ja se, että miksi hänen autollaan piti jäädä rekan alle. Näyttää siltä, että hän sai autoa ajaessaan sairaskohtauksen ja ajautui vastaantulevien kaistalle siksi.

        Hyvää viikonloppua sinne ja tsemppiä, sillä harvoin joku ovi sulkeutuu niin, etteikö jossain muualla avautu uusi ovi uuteen elämään.

        Mä olen dun puolesta pahoillani, mutta myönnän olevani vähän jäävi...koska mun omat huolet ylittää kaikkien muittfn asiat oikeasti...

        Turrun vain paskaan fiiliksiin...

        https://youtu.be/CnUJUMpq48E?si=DClLUVQWQoARQuVe

        Melkein näin. 😁


    • Anonyymi

      Alat varmaan pikkuhiljaa hiffailla että elämään ei kannata haalia mitään ylimääräistä, ihmisiä eikä asioita niin pääsee paljon vähemmillä murheilla. Jotkut asiat tietysti on pakollisia, perheeseen ja sukuun liittyvät mutta noin muuten ei ylimääräisiä huolia kannata kenenkään itselleen järjestää. Itse otin tänään neljän tunnin nokoset ruuan päälle, miten minusta tuntuu että perheelliselle se ei olisi ollut mahdollista :)

      -harmiseikirj-

      • No joitakin tehtyjä asioita et voi enää muuksi muuttaa.

        Mutta elä ainakaan sä lähde marisemaan syntyvyydestä tuolla nikkialekirjoitusella. 😄


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        No joitakin tehtyjä asioita et voi enää muuksi muuttaa.

        Mutta elä ainakaan sä lähde marisemaan syntyvyydestä tuolla nikkialekirjoitusella. 😄

        En ole tainnutkaan marista :) itsehän olen aina ajatellut että ei minun ole pakko sukua jatkaa sen jatkamisen vuoksi. Jos asiassa olisi ollut itse luotuja paineita ehkä niin olisi käynyt ja olisi tullut tehtyä vääriä ratkaisuja jotka ei olisi kestäneet.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi

        Niin ja siis jos tuota lapsiasiaa ajattelee niin sulla kuitenkin tuntuiu toimivan aika hienosti, väitän että keskimääräistä paremmin kun jos ajattelee niitä eronneita isiä joita olen tuntenut/tunnen niin aika monella se isyys tuntuu olevan vastikkeellista, anna/maksa jotain niin saat olla hetken isä, muuten olet aika etäinen.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja siis jos tuota lapsiasiaa ajattelee niin sulla kuitenkin tuntuiu toimivan aika hienosti, väitän että keskimääräistä paremmin kun jos ajattelee niitä eronneita isiä joita olen tuntenut/tunnen niin aika monella se isyys tuntuu olevan vastikkeellista, anna/maksa jotain niin saat olla hetken isä, muuten olet aika etäinen.

        -harmiseikirj-

        No muĺle muksut on tärkeitä ja oon mennyt siihensuuntaan aina, että mä voin panostaa vaan muksuihini. Se on tehnyt välillä haaastetta, mutta nyt mä hoidan vain 100%; sti vaan lapsistani.. 😊

        Ja hyvä kun muistutit. 😊

        On hyvä löytää saavutuksiaan. 😊


      • Disseisback kirjoitti:

        No muĺle muksut on tärkeitä ja oon mennyt siihensuuntaan aina, että mä voin panostaa vaan muksuihini. Se on tehnyt välillä haaastetta, mutta nyt mä hoidan vain 100%; sti vaan lapsistani.. 😊

        Ja hyvä kun muistutit. 😊

        On hyvä löytää saavutuksiaan. 😊

        Ja sä oot oikeesti fiksu huomaamaan tälläisiä, vaikka muuten väitellään ties mistä. 😁

        Oot ns. Vastapuolesta paras.😄


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        No muĺle muksut on tärkeitä ja oon mennyt siihensuuntaan aina, että mä voin panostaa vaan muksuihini. Se on tehnyt välillä haaastetta, mutta nyt mä hoidan vain 100%; sti vaan lapsistani.. 😊

        Ja hyvä kun muistutit. 😊

        On hyvä löytää saavutuksiaan. 😊

        Saavutukset ja elämän merkityksellisyyden tai vuosien karttuessa, sen merkityksettömyyden(?) hoksaaminen. Kai se on tapauskohtaista, kummalleko antaa suuremman painoarvon. Saavutukset vai merkityksettömyys. 22.30


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Ja sä oot oikeesti fiksu huomaamaan tälläisiä, vaikka muuten väitellään ties mistä. 😁

        Oot ns. Vastapuolesta paras.😄

        Joo siis kun ihan sivusta aina kuulee/näkee asioita sen vaan on huomannut että ne on tyytyväisimpiä jotka hoitaa ne olemassaolevat tonttinsa hyvin, kun taas ne jotka aina yrittää haalia uusia tontteja entisten lisäksi vaikka ne entisetkin on rempallaan tuntuvat ryssivän aina ne uudemmatkin tonttinsa ja elämästä tulee sitten aika hankalaa kun kaikkea pitäisi mutta kun ei pysty.

        Minkä ihmeen vastapuolen :D samassa veneessä täällä kaikki ollaan.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joo siis kun ihan sivusta aina kuulee/näkee asioita sen vaan on huomannut että ne on tyytyväisimpiä jotka hoitaa ne olemassaolevat tonttinsa hyvin, kun taas ne jotka aina yrittää haalia uusia tontteja entisten lisäksi vaikka ne entisetkin on rempallaan tuntuvat ryssivän aina ne uudemmatkin tonttinsa ja elämästä tulee sitten aika hankalaa kun kaikkea pitäisi mutta kun ei pysty.

        Minkä ihmeen vastapuolen :D samassa veneessä täällä kaikki ollaan.

        -harmiseikirj-

        No erimieltä joistain asioista...ollaan me aikamonesta asiasta erimieltä..vähän välillä käy puheet jopa syyttäen toisia kodin...sä ja mä haetaan toisiamme esimerkiksi vaikka...

        Ja sit lopulta jossain on ymmärrys....

        Hassua...

        Mut en valita.

        Tää on huigeeta. 😃


      • Anonyymi kirjoitti:

        Saavutukset ja elämän merkityksellisyyden tai vuosien karttuessa, sen merkityksettömyyden(?) hoksaaminen. Kai se on tapauskohtaista, kummalleko antaa suuremman painoarvon. Saavutukset vai merkityksettömyys. 22.30

        Mulle merkityksellisyys, se on jotain...

        Sen tajuaa lopults kaikki osalliset aikoinaan. Sen uskon.


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        No erimieltä joistain asioista...ollaan me aikamonesta asiasta erimieltä..vähän välillä käy puheet jopa syyttäen toisia kodin...sä ja mä haetaan toisiamme esimerkiksi vaikka...

        Ja sit lopulta jossain on ymmärrys....

        Hassua...

        Mut en valita.

        Tää on huigeeta. 😃

        No siis joistakin asioista ollaan eri mieltä kun sulla on ollut kaikenlaista hässäkkää etkä ole ehtinyt ottamaan selvää miten ne asiat oikeasti ovat :D Mutta sitten kun on aikaa tutki historiaa ja muutamien viimevuosien aikaisia tapahtumia niin ymmärrät totuuden ukrainastakin. Siellähän olisi voitu tehdä rauha jo useampaan kertaan, mutta usalle se ei ole sopinut niin sota on vain jatkunut ja jatkunut kun usa kun painostanut marionettihallintoa jatkamaan sotaa ja kansan uhraamista vailla voiton mahdollisuutta.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi kirjoitti:

        No siis joistakin asioista ollaan eri mieltä kun sulla on ollut kaikenlaista hässäkkää etkä ole ehtinyt ottamaan selvää miten ne asiat oikeasti ovat :D Mutta sitten kun on aikaa tutki historiaa ja muutamien viimevuosien aikaisia tapahtumia niin ymmärrät totuuden ukrainastakin. Siellähän olisi voitu tehdä rauha jo useampaan kertaan, mutta usalle se ei ole sopinut niin sota on vain jatkunut ja jatkunut kun usa kun painostanut marionettihallintoa jatkamaan sotaa ja kansan uhraamista vailla voiton mahdollisuutta.

        -harmiseikirj-

        Höpöhöpö hönö..🤣


      • Anonyymi


      • Kyllä se perheelliselle on mahdollista nukkua vaikka ei päivittäin.


      • On mulle mahdollista. Lapset osaa jo touhuta ittekseen sen aikaa. Nukuin juuri 2,5h päikkärit. 😅


    • Anonyymi

      Käyt töissä, teet ruokaa, tapaat läheisiä. Mitä tuo on, jos ei tavallista arkea. Jättäisin pois ulkopuolelta omaan elämään tulleet tapahtumat, kuten k-kirjaimen ja tuon kahinan. Tavallinen elämä on mielestäni ennaltasuunniteltua, varmuushakuista ja, niin, yllätyksetöntä. Aika harvassa on ne, jotka käytännössä elävät toisin(laillisesti). Tuli mieleen eräs kirja, minkä joskus luin. Kertoi reilu sata vuotta sitten eläneistä suurriistan jahtaajista, tutkimusmatkailijoista ja eräistä teknisen puolen keksijöistä. Heitä kaikkia yhdisti sama asia, nuorena syttynyt liekki seikkailuihin, mikä sitten paloi läpi elämän ja minkä ansiosta heikäläisiä sitten on kuoltuaan päätynyt kirjojen aiheiksi. Tarkoitan, että näin viidenkympin tienoilla näkisin turhana enää miettiä epäsovinnaista arkea. Tai siis saa toki miettiä mutta tod. näk. jää nojatuoliasteelle. Tulee ajeltua jonkin verran ja sattumoisin viimeaikoina mietiskellyt lähinnä tavikselle käsikirjoitettua arkea. Niinkuin olisimme simulaatiossa, missä kaikki on valmiiksi laskettu.

      • Ehkä en kykene nyt etsinään pointtia litaniastasi...

        Sorppa...


    • Anonyymi

      Tämä. Oon 31-vuotias ja tajunnut jo about varhaisteinistä asti et sellainen tavallisen tylsä arki on aivan totaalisen aliarvostettua. Sellainen jossa asioita voi ennakoida ja elämä tuntuu turvalliselta. Se on oikeasti tosi luksusta tänäpäivänä. Mä oon kyllä sellaisen "tylsän" arjen puolestapuhuja, tosin en tylsisty kovin helposti, joten ehkä se auttaa asiaa :D
      N31

      • Pidä toi! 😄


      • Turvallinen arki on parasta.


    • Olen tullut siihen tulokseen, ettei kenenkään elämä ole helppoa. Ja vaikka ite yrittäisikin elää vaikka kuinka tasapainoista elämää, aina joku läheinen onnistuu kusemaan asiansa ja tuottamaan murhetta. Pitäisi varmaan opetella tuijottamaan vaan omaa napaansa ja olla välittämättä muiden murheista, mutta sekin voi olla sitten yksinäinen tie.

    • On mukava kuulla, jos osaat arvostaa arkea, itse arvosta vapaapäiviä edes itse voi päättää päivän ohjelman.

    • Anonyymi

      Vltk mee nukkumaa joskus

      • Mene ihmeessä...elä odota. 🤔


    • Olen samaa mieltä kuin Palstakamu, elämä ei ole kenellekään helppoa. Elämästä selviää helpommin kun ymmärtää, että välillä on vaikeaa, välillä ihan hiton vaikeaa, välillä on melkein helppoa ja joskus jopa hiton helppoa. Kun hommat sujuu, pitää muistaa nauttia ja iloita täysillä ja ladata akut täyteen. Ja kun on haastavaa, pitää yrittää selviytyä vain jotenkin, uskoa että elämä kantaa ja antaa itselle aikaa ja olla omaa itseään kohtaan armollinen.

      Jos elämä olisi aina helppoa ja hyvä tulisi kuin Manulle illallinen, tuskin osaisimme sitä arvostaa. Pystyykö mereen tippuneen ilon kyyneleen huomaamaan? Suru ja tuska on juuret, josta kasvaa uutta, aikanaan,

      Kun on ollut haastava vaihe elämässä olen itse keskittynyt perusasioihin. En ole paljon miettinyt, vaan puskuttanut arkea kuin höyryjuna ja uppouduin myös työhön. Se oli osa selviytymistä. Kun tilanne helpottaa on ollut aika käydä kokemaansa läpi ja vapauttaa aikaa muullekin. Kaiken ei tarvitse olla vallista huomenna tai edes ensi vuonna.

      Elämästä selviää parhaiten ne, jotka jaksavat ja pystyvät nousemaan ylös uudestaan ja uudestaan kun katuu. Joskus ylöspääseminen voi viedä aikansa. Silti sen voiman etsiminen kannattaa vaikka sen tärkeimmän eli lapsien ja läheisten takia. Apua pitää ja kannattaa pyytää. Kenenkään meistä ei tarvitse olla vahvuuteen sairastunut superihminen! Tarvitsemme muita ihmisiä lähellemme. Yhden ihmisen ei tarvitse kantaa kaikkia muita, vaan vuoron pitää vaihtua. Se, että tunnustaa itselle ja muille olevansa myös heikko on itseasiassa vahvuus.

      Joskus on hyvä myös irrotella, tehdä jotain vaikka ystävien kanssa, joka saa unohtamaan vaikeat asiat edes hetkeksi ja sitten taas on eri hetkiä milloin vaikeita asioita kannattaa käsitellä. Ihminen ei jaksa, jos vaikeassa tilanteessa ei saa vastapainoa muista jutuista. Kaikki mistä saa hyvän mielen on hyväksi, Toivon jaksamista! Virtuaalihalaus!

    • Anonyymi

      Ei itse pysty paljon vaikuttamaan omaan elämään.

      Elämä on kuin korttipeliä niillä korteilla joutuu pelaamaan mitä syntyessään saa.

      Saako pata kakkosen vai hertta ässän ei voi vaikuttaa, nopan heittoa on elämä ei pysty vaikuttamaan saamiinsa kortteihin.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ne ajat. Se ei ole vaan vaan vapautus ja irtiotto ihmisestä, joka ei tyydytä elämännälkäämme, vaan palautus ja pysäytys käydä läpi yksin kuolemisen ja eroamisten elämänvaiheita. Vaikka tukea voi olla, niin kannat muistoja yksin.

    • Anonyymi

      Kun ajaattelet taaksepäin elämääsi niin monesti voi tulla mieleen jotain hauskoja seikkailujakin sitten, hyviä tai pahoja kokemuksia miljardeittain.

    • Anonyymi

      Tuollainenkin on vähän ristiriitaista: sitten vasta kun olet jo yli 1000-vuotias ymmärrät mitä olisi kannattanut tehdä joskus... jälkiviisaus paras viisaus, kuin vahingonilo on paras ilo.

    • Anonyymi

      "Oisko ollut 2019, kun Korona sotki kuviot. Sitten keksin remppaa taloon ja Ukrainan sotakin alkoi. Poika muutti pois ja tyttökin muutti toiseen kaupunkiin ja asuu nyt yksin.

      Myllerryksiä elämässä myllerryksien perään..."

      Tarkemmin jos ajattelet eivät nuo ole mitään myllerryksiä. Ne kuuluvat normaaliin elämään. Lapset kasvavat ja muuttavat omilleen, vanhaan taloon ja uuteenkin tarvitsee joskus tehdä remonttia, omat vanhemmat kuolevat yleensä ennen omia lapsiaan.

      Ihmisillä on outo taipumus pitää epänormaalin tasaista aikaa normaalina, tasainen aikahan tarkoittaa sitä, että voi määritellä itse oman elämänsä kulkua ja huomista. Kuvailee ja kuvittelee pienessä päässään mitä siihen omaan elämään kuuluisi.

      Tuollaisen elämän voi saavuttaa, silloin se tuntuisi tylsältä? Tai, jos voisi täyttää huomisen vain hyvillä asioilla, meistä jokainen olisi tehnyt sellaisen elämänsuunnitelman jo aikoja sitten.

      Ei mitään hyvää ilman pahaa, eikä pahaa, jossa ei olisi jotain hyvääkin.
      Elämä on!

      AV

      • Anonyymi

        Samaa mieltä. Normaalia elämän kiertokulkua. Mutta jos hän koki ne myllerryksinä niin sittenhän ne olivat sitä hänelle.


      • No näin minäkin ajattelen. Toisen myllerrykset on toisen arkipäivää. Mihin joku meinaa tukehtua, toinen ei ole moksiskaan.. vaan sitähän elämä on.


      • Huitale kirjoitti:

        No näin minäkin ajattelen. Toisen myllerrykset on toisen arkipäivää. Mihin joku meinaa tukehtua, toinen ei ole moksiskaan.. vaan sitähän elämä on.

        Itse en esim. kokenut koronaa mitenkään myllerryksenä, ei vaikuttanut mun elämään mitenkään. Sama arki jatkui, kun sitä ennenkin. Harmisti vain Espanjan loma peruuntui ja lapsilla oli pari viikkoa kotikoulua korona varotoimina. Mikä sekin oli mukavaa, etänä käydä koulua pari tuntia päivässä. Ja muksut oli kotona. 💗


    • Anonyymi

      Ruoka-Robotit... ne mänkivbät laitteet jotka vievät ihmixsille ruokisa joyts on tilsannuty... huvittsavisa..

      Joku taizsi niitä jo varastellakin nostamallas vain auton kyytiin ja irroittaa kaslliiit osat niistä ja myy...


      Hyviä seikkailuja itsellä sinänsä ja aina jännittäviä käydä hammaslääkäreillä, kammotus-jännitys aina, mutta sitten kun on ohi, helpotus.

    • Anonyymi

      Mä luen sun kirjoituksiasi niin, että olet pitänyt kovasti touhua päällä ehkä peittääksesi, paikataksesi tai unohtaaksesi surua ja menetyksiä.

      Ei kai se väärin ole. Jokaisella oma tapansa selviytyä, ja aikansa aina kaikkea.

      Mulle tavallinen köyhäilyarki on sitä elämän luksusta. Sellaisen vakaan arjen saavuttaminen on vaatinut töitä aikoinaan, ja rahaakin siihen on kulunut.

      Nyt kun haluan laskea kuluttavaa elämäntapaa entisestään ja päästä irti liiasta riippuvuudesta esim. energian ja ruuan suhteen, muutos vaatii alkuun enemmän työtä ja rahallistakin panostusta. Toivon tietysti että osa kerrallaan tulee valmista ja lopulta pääsen touhuamaan niitä päivittäisiä perusasioita, ainakin suurimmaksi osaksi.

      Käsillä tekeminen on myös terapeuttista. Sanotaan, ettei ennen ollut masennusta, kun ei ehtinyt potea sellaisia. Oli merkityksellistä tekemistä. Nykyään voi olla vaikeaa löytää palkkatöistään muuta oikeasti merkityksellistä kuin palkka.

      Ja ainahan meillä jokin kriisi on meneillään. Isompi tai pienempi. Mun mielestäni täytyy vaan osata nähdä ne asiat jotka ovat hyvin siinä hlvetinkin keskellä. Kun aina joku asia on hyvinkin. Vaikka vain että on maitoa kahviin. Tai katto ei pahemmin vuoda.

      Muutokset voi kuitenkin olla hyvästä. Tuli ne sitten ulkopuolelta tai sisältä. Taas pysytään paremmin kiinni leivän syrjässä kun tehdään omat liikkeemme, täytyy sopeutua ja joustaa.

      Ja aika kultaa muistot. Joskus nuorempana kirjoittelin ylös asioita. Myöhemmin kun muistelin miten ihanaa silloin olikaan, miten hyvin kaikki oli... - niin eipä muuten ollutkaan, paljasti kirjoitukset. Joku mukava hetki sieltä täältä, mutta kokonaisuutta en haluaisi takaisin.

      Nyt on hyvin.

      xLiner

      • Anonyymi

        ”Mä luen sun kirjoituksiasi niin, että olet pitänyt kovasti touhua päällä ehkä peittääksesi, paikataksesi tai unohtaaksesi surua ja menetyksiä. ”

        Disse on peräänkuuluttanut vastuun ottamista omista tunteista mutta vaikuttaa siltä että hän itse on juossut omia tunteitaan karkuun.


      • Anonyymi

        Olipa taas diipadaabaa. No, jatketaan! 😄👍

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Mä luen sun kirjoituksiasi niin, että olet pitänyt kovasti touhua päällä ehkä peittääksesi, paikataksesi tai unohtaaksesi surua ja menetyksiä. ”

        Disse on peräänkuuluttanut vastuun ottamista omista tunteista mutta vaikuttaa siltä että hän itse on juossut omia tunteitaan karkuun.

        Niinpä. Sehän on kyllä ihan normaalia ja oikein että mies pakenee työhommiin vedoten kun naisella herää trve puhua tunteista mutta dissen kohdalla kun niin kovasti muita neuvoi olisi ollut suotavaa höpötellä päivät pääksytysten.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Mä luen sun kirjoituksiasi niin, että olet pitänyt kovasti touhua päällä ehkä peittääksesi, paikataksesi tai unohtaaksesi surua ja menetyksiä. ”

        Disse on peräänkuuluttanut vastuun ottamista omista tunteista mutta vaikuttaa siltä että hän itse on juossut omia tunteitaan karkuun.

        Eihän tuo sitä tarkoita.

        Vai pitäisikö jäädä parkumaan peiton alle ensin puoleksi vuodeksi? Eihän sitä muuta tässä maailmassa ehtisi tehdäkään kun rasvoittaa ja kastella tyynyliinaa peiton alla, pöh!

        Tehdessä on hyvä ajatella asioita. Etenkin kun jostain hommasta tulee rutiini.

        Kropan liike ja fyysinen rasitus auttaa järjestelemään pään sisältöäkin.

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eihän tuo sitä tarkoita.

        Vai pitäisikö jäädä parkumaan peiton alle ensin puoleksi vuodeksi? Eihän sitä muuta tässä maailmassa ehtisi tehdäkään kun rasvoittaa ja kastella tyynyliinaa peiton alla, pöh!

        Tehdessä on hyvä ajatella asioita. Etenkin kun jostain hommasta tulee rutiini.

        Kropan liike ja fyysinen rasitus auttaa järjestelemään pään sisältöäkin.

        xLiner

        Samaa mieltä, tekeminen on hyvä tapa selviytyä. Asiat tulee kyllä silti käsiteltäväksi, mutta erilailla ja hitaammin. Joskus käsittelykyky on parempikin kun ehtii hauduttaa asiaa kunnolla. Nopeus taas ei ole paremmuuden mittari vaan pitkäaikainen selviäminen ja onnellisuus kaiken sen kovan koetun jälkeen.

        Ainoa vaara tekemisessä on, jos kaiken kaataa maton alle eikä anna edes alitajunnan tehdä töitään. Silloin tunteet jossain kohtaa rähjähtää pintaan.


    • Anonyymi

      Mummi-Mukit eli muumien kupit... jotenkin huvittsavss huutoksupps-lusdmun-keisarin ohjelmassa...

      Itsxe kun ajattelen, niin on ollut todella paljon tyttökavereita ja seksikumppaneja, yleensä ene3mmänkin kuin normi-avioliitossa olevalla.

      Illalla tulee nelosen kanavalla Selviytyjät, uusi jakso, se3uraan noita...

    • Anonyymi

      mitä suurempi sänky, sitä huonompi seksi ja kewksi.... mutta joo joskus, piti todellakin siiertää tyttökaveria sängyssä, ja heräsi jotenkin kun liikutin häntä unessa sanoin että: ei mitään hätää, jatka unia vain...

      Liikuttaa toista siis seksikumppania tuolla tavoin.... nuku vain....liikutin sinua vähän...

    • Anonyymi

      jos liikuttaa toista nukkuessda, mekaanisesti että noniin silloin toinen voi herähdellä liikkeeseen joytain...

    • Anonyymi

      Jäin lähinnä miettimään, että kuka sen normaalin ja tavallisen määrittää? Vai tarkoitatko sellaista, joka tuntuisi itsestäsi tavalliselta? Eli siis koetko itse eläväsi jotenkin itsellesi epätavallisesti? Vai koetko eläväsi ihan tavallisesti?

      Mä elän varmaan monien mielestä monin tavoin epätavallisesti, mutta omasta mielestäni elän ihan tavallisesti.

      • Anonyymi

        Kun otetaan huomioon, että mä olen elänyt eriasteisia poikkeustiloja miltei jatkuvalla syötöllä vuodesta 2008 saakka, välin 2008-2018 ollessa henkilökohtainen helvettini (ainakin tähän mennessä), niin nykyhetki on oikeastaan aika seesteistä. Koronat ja muut menivät aikalailla "siinä sivussa" ja mä en rehellisesti sanoen huomannut niitä mistään muusta kuin uutisista ja siitä, että lapsen flunssat olivat päivähoidon suhteen aina pitkällinen operaatio.


    • Anonyymi

      valtakunnasta voisi tulla valtamies jos tuo ohjelmakoodini keksisi yhdistää valtakunnan ja viinamiehehen....

      Oikeasti niin joskus jonkin tyttökaverin kanssa... melkein tukehduin kun alastomana päällä maataan sängyssä... mitä suurempi sänky, sitä huonompi seksi yleensä on.

    • Anonyymi

      dissestä voisi tulla anti-mies, disman.... Citrinellasta joooooo supersankazri CitroMAnkin heh, jooh en haluas bsaikutuutss joskus voin käynnistää tuotsa juttus...

    • Anonyymi

      Citromikko.... joooh... jostain citronellsastsa ottsnuty jotsin, aika hauska sinänsä tuo koodi mitä tekeekin... nooh niin lepoaikaa hetkinen ja viikkokkin alkaa.

      Oikeasti tuollainen koodikin on: jos itsekin ajattelet jos yhdistät joistain nimistä mielessä toisia nimiä, hyvää aivojumppaaaakin..

    • Haaveilija39

      Sulla on ollut kyllä viime vuosina aikamoista hässäkkää.😑 En tiedä mistä saat tuota virtaa tehdä noita kaikkia asioita ja melkeinpä täysin itseksesi.

      Silti jaksat tsempata muita.👍🏼 Kiitos tästä sulle.

      • Anonyymi

        Haaveilija.... niin jaksan tsempata tavallaan muttsa kuvistasi tuli mieleen eräs juttu koska laitat pieniä paloja entä kuin joku joulukalenteri joista paltastuissi aina osa kerrallaan...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Haaveilija.... niin jaksan tsempata tavallaan muttsa kuvistasi tuli mieleen eräs juttu koska laitat pieniä paloja entä kuin joku joulukalenteri joista paltastuissi aina osa kerrallaan...

        Olenkin tälläinen joulukalenteri🤣 en usko että nämä oli kirjautumaton Dissen pohdintoja🤔


    • Anonyymi

      jos on suuri sänky, tarkoittaa sitä että hsalusas olls erillään toisistsa eli ilman seksiä, sängyn koko ratkaisee, sitä eunukimpi mitä suurempi sänkysi on...

    • Anonyymi

      Joulukalenteri ei ole dis-miehen juttuja bssn minun idesa oli

    • Elämäni on ollut mielestäni yhtä suurta vastoinkäymisten suurta myllerrystä ja minua on henkilökohtaisesti helpottanut ymmärrys kaiken jaksottaisuudesta.

      Kun työpaikan vaihtaa, se on jakso, jana joka alkaa ja se päättyy kun sen on aika päättyä. Tai läheisen kuolema päättää janan kun elämä jaettuna hänen kanssaan päättyy ja aloittaa uuden jakson, janan elämässä ilman tuota henkilöä.
      Kaikki elämässä on jaksoja .. janoja jotka alkavat ja päättyvät johonkin. Kaikella on alku- ja päätepiste. Myös niillä murheilla ja harmeilla.

      Mutta se on helpottava tieto, se että kaikki päättyy aikanaan. Tavalla tai toisella.

      Sinä et perusluonteellesi voi mitään. Sinä haalit itsellesi tekemistä ja vastuuta ihan ite. Ja nyt olet siinä pisteessä, että jaksoja tai niitä janoja on liikaa. Joudut ottamaan janan ja tekemään sen päätökseen. Yksi kerrallaan. Ja kieltäytymään lisäjanoista, sillä elämä kyllä tarjoilee niitä ihan itsessäänkin.

      En tiedä helpottaako sinua tieto että elät vain jaksoa joka on täynnä kaikkea. Minua sen ymmärtäminen on helpottanut.

      • Anonyymi

        👍 Janat, joo...

        xLiner


      • Hyvin kuvailtu, noin minäkin olen asiaa hahmotellut. Aikansa kutakin vaan todeten ja nyt on taas jonkun epämukavemman ajanjakso ja kohta tulee taas mukava ajanjakso. Esimerkiksi noin tai janat kuvaa samaa. 👍

        Ei niihin kuole, eikä nikelly. Ne vaan pitää läpi käydä.


      • Huitale kirjoitti:

        Hyvin kuvailtu, noin minäkin olen asiaa hahmotellut. Aikansa kutakin vaan todeten ja nyt on taas jonkun epämukavemman ajanjakso ja kohta tulee taas mukava ajanjakso. Esimerkiksi noin tai janat kuvaa samaa. 👍

        Ei niihin kuole, eikä nikelly. Ne vaan pitää läpi käydä.

        Minkä eteen pistää, se katotaan. 😊


      • Huitale kirjoitti:

        Hyvin kuvailtu, noin minäkin olen asiaa hahmotellut. Aikansa kutakin vaan todeten ja nyt on taas jonkun epämukavemman ajanjakso ja kohta tulee taas mukava ajanjakso. Esimerkiksi noin tai janat kuvaa samaa. 👍

        Ei niihin kuole, eikä nikelly. Ne vaan pitää läpi käydä.

        Ajattelen itseasiassa koko elämän noin, parisuhteenkin. Välillä on mälsää aikoja, välillä taas kivaa aikoja, tasasta jne. Siksi nekin ehkä kestää, kun ei tuu vaan mitään vakavia ongelmia kuten väkivaktaa tms. Nopeasti päätökseen johtavaa.


      • Huitale kirjoitti:

        Hyvin kuvailtu, noin minäkin olen asiaa hahmotellut. Aikansa kutakin vaan todeten ja nyt on taas jonkun epämukavemman ajanjakso ja kohta tulee taas mukava ajanjakso. Esimerkiksi noin tai janat kuvaa samaa. 👍

        Ei niihin kuole, eikä nikelly. Ne vaan pitää läpi käydä.

        Mulla itselläni tuo jana-ajattelu auttanut kestämään läpi monta helvettiä ..
        Nyt olen ollut muutaman vuoden onnellisten tähtien alla ja osaan suhtautua siihenkin realistisesti janana. Hyvät ajatkin ovat rajallisia. Tekee nöyräksi ja kunnioittavaksi.


      • Huitale kirjoitti:

        Minkä eteen pistää, se katotaan. 😊

        Nyt en ihan ymmärtänyt tätä kommenttiasi. Olisi kuitenkin kiva ymmärtää..


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Nyt en ihan ymmärtänyt tätä kommenttiasi. Olisi kuitenkin kiva ymmärtää..

        Se on sanonta, jota oon käyttänyt. Minkä eteen pistää, siis elämä hyvää tai huono, se katotaan eli kohti sitä haastetta ja läpi käydään. Ettei pelota kohdata elämän haasteita, niitä on riittänyt ja niistä on selvitty. 🙂


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Mulla itselläni tuo jana-ajattelu auttanut kestämään läpi monta helvettiä ..
        Nyt olen ollut muutaman vuoden onnellisten tähtien alla ja osaan suhtautua siihenkin realistisesti janana. Hyvät ajatkin ovat rajallisia. Tekee nöyräksi ja kunnioittavaksi.

        Se toimii kyllä. Joskus lapsena muista miettineeni epämukavista koulupäivistäni, että kerran se kirpaisee, sitten se on ohi. Olipa nyt vaikeita oppiaineita tai koulukiusaamistani, mutta se hokema auttoi löytämään itsestäni voimaa kestää sen epämukavan tilanteen.


      • Huitale kirjoitti:

        Se on sanonta, jota oon käyttänyt. Minkä eteen pistää, siis elämä hyvää tai huono, se katotaan eli kohti sitä haastetta ja läpi käydään. Ettei pelota kohdata elämän haasteita, niitä on riittänyt ja niistä on selvitty. 🙂

        Okei.. eli siis positiivisellä asenteella kohti tulevaa.. tai jotain

        Mulla toi sama, vain leuka pystyyn ja kohti uusia haasteita.

        Joskus elämä on murjonut todella pahasti ja mä olen ottanut sen vastaan lannistumatta. Vaikka tuntuisi että koko maailma murenee ympäriltä, en ole suostunut lannistumaan. Aina on löytynyt syy jaksaa jatkaa. Ja nyt.. vihdoinkin olen löytänyt seesteisen maailman jossa on hyvä olla.


      • Huitale kirjoitti:

        Se toimii kyllä. Joskus lapsena muista miettineeni epämukavista koulupäivistäni, että kerran se kirpaisee, sitten se on ohi. Olipa nyt vaikeita oppiaineita tai koulukiusaamistani, mutta se hokema auttoi löytämään itsestäni voimaa kestää sen epämukavan tilanteen.

        Ei ollut lapsena oikein muita välineitä, kuin itsensä psyykkaaminen kestämään erilaisia asioita mitä vastaan tuli vaikeina. Ja nyt osaan jo hallita psyykeni vielä paljon paremmin läpi vaikeista ajoista.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Okei.. eli siis positiivisellä asenteella kohti tulevaa.. tai jotain

        Mulla toi sama, vain leuka pystyyn ja kohti uusia haasteita.

        Joskus elämä on murjonut todella pahasti ja mä olen ottanut sen vastaan lannistumatta. Vaikka tuntuisi että koko maailma murenee ympäriltä, en ole suostunut lannistumaan. Aina on löytynyt syy jaksaa jatkaa. Ja nyt.. vihdoinkin olen löytänyt seesteisen maailman jossa on hyvä olla.

        Juurikin noin mitä kirjoitat. On meissä paljon samaakin kuules sie. 🤗💗


      • Huitale kirjoitti:

        Se toimii kyllä. Joskus lapsena muista miettineeni epämukavista koulupäivistäni, että kerran se kirpaisee, sitten se on ohi. Olipa nyt vaikeita oppiaineita tai koulukiusaamistani, mutta se hokema auttoi löytämään itsestäni voimaa kestää sen epämukavan tilanteen.

        Mä jätin koulun käymättä. Oli aika rajua koulukiusaamista ja kotona inhottavaa perheväkivaltaa. Sain hetken hengittää kun vietin koulupäivät omissa oloissani.
        Ja sit kun äiti lemppasi minut ysin alussa pihalle, niin ei ollut ketään vahtimassa kävinkö koulua vai en. Ja olin suurimman osan ysistä poissa koulusta. Ei ollut aina rahaa bussilippuun, sillä asuin stadissa ja koulu oli Espoossa.

        No noi oli noita aikoja.


      • Huitale kirjoitti:

        Juurikin noin mitä kirjoitat. On meissä paljon samaakin kuules sie. 🤗💗

        Ps. Pirpana, vaikka ei kaikesta ollakkaan samaa mieltä, eikä tarvikkaan olla niin minusta sinä olet ihana ja fiksu, elämää ymmärtävä nainen. Aito. 💗

        Tykkään susta a lot.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Mä jätin koulun käymättä. Oli aika rajua koulukiusaamista ja kotona inhottavaa perheväkivaltaa. Sain hetken hengittää kun vietin koulupäivät omissa oloissani.
        Ja sit kun äiti lemppasi minut ysin alussa pihalle, niin ei ollut ketään vahtimassa kävinkö koulua vai en. Ja olin suurimman osan ysistä poissa koulusta. Ei ollut aina rahaa bussilippuun, sillä asuin stadissa ja koulu oli Espoossa.

        No noi oli noita aikoja.

        Kova koulu, kauheinta minusta henkilökohtaisesti on tuo, että oma äiti lemppaa pihalle lapsensa. Ite en pystyis ikinä tohon, olkoon mitä tahansa. Oma lapsi on tärkeintä maailmassa mulle. Siksi tuo sattuu, mitä oot kokenut. 😑


      • Huitale kirjoitti:

        Ei ollut lapsena oikein muita välineitä, kuin itsensä psyykkaaminen kestämään erilaisia asioita mitä vastaan tuli vaikeina. Ja nyt osaan jo hallita psyykeni vielä paljon paremmin läpi vaikeista ajoista.

        Mä en oikeastaan ehkä osannut psyykata itteäni läpi vaikeista asioista. Sen jälkeen kun olin kuolla aliravitsemukseen 12-vuotiaana ja äiti valehteli sossuille, että mulla on anorexia, mä jotenkin luovutin.
        Mä annoin periksi ja opin ottamaan kaiken vastaan sellaisenaan. Tyyliin shit happens ja hyväksymään, että elämässä on paljon paskoja puolia ja niiden kanssa tulee elää. Mutta opinpa myös sen että niitä hyviäkin juttuja on.

        Liian paljon ja liian nuorena..


      • Huitale kirjoitti:

        Juurikin noin mitä kirjoitat. On meissä paljon samaakin kuules sie. 🤗💗

        Juu.. niin on. Olen sen huomannut ennenkin. Toinen mikä meitä yhdistää, on tunnollisuus perhettä kohtaan.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Mä en oikeastaan ehkä osannut psyykata itteäni läpi vaikeista asioista. Sen jälkeen kun olin kuolla aliravitsemukseen 12-vuotiaana ja äiti valehteli sossuille, että mulla on anorexia, mä jotenkin luovutin.
        Mä annoin periksi ja opin ottamaan kaiken vastaan sellaisenaan. Tyyliin shit happens ja hyväksymään, että elämässä on paljon paskoja puolia ja niiden kanssa tulee elää. Mutta opinpa myös sen että niitä hyviäkin juttuja on.

        Liian paljon ja liian nuorena..

        Toisaalta ilman tuota menneisyyttä sä et olis tuollan teräsnainen, vahva ja taipuisa, joka kousraa muttei katkea. Jos jotain hyvää haetaan menneistä, niin susta tuli melkosen toimiva pakkaus ihmistä.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Juu.. niin on. Olen sen huomannut ennenkin. Toinen mikä meitä yhdistää, on tunnollisuus perhettä kohtaan.

        Kummasti se oma nahka venyy, kun kyse on perheestä.


      • Huitale kirjoitti:

        Ps. Pirpana, vaikka ei kaikesta ollakkaan samaa mieltä, eikä tarvikkaan olla niin minusta sinä olet ihana ja fiksu, elämää ymmärtävä nainen. Aito. 💗

        Tykkään susta a lot.

        Kiitos. Mäkin tykkään sinusta. Olet joskus helvatun jääräpää .. mutta se on vain yksi luontaisista piirteistäsi. Sä et kumminkaan feikkaa, sitä arvostan sinussa suuresti. Enemmän kuin arvaatkaan.

        Eikä meidän tarvii olla samanlaisia tykätäksemme. Kumpikin omanlaisensa ja oikeutettuna omiin mielipiteisiin.


      • Huitale kirjoitti:

        Kummasti se oma nahka venyy, kun kyse on perheestä.

        Vieraitten kanssa taas kerrasta poikki, jos on pakko.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Kiitos. Mäkin tykkään sinusta. Olet joskus helvatun jääräpää .. mutta se on vain yksi luontaisista piirteistäsi. Sä et kumminkaan feikkaa, sitä arvostan sinussa suuresti. Enemmän kuin arvaatkaan.

        Eikä meidän tarvii olla samanlaisia tykätäksemme. Kumpikin omanlaisensa ja oikeutettuna omiin mielipiteisiin.

        Sä olet huomannut sen jääräpäisyyden, varmaan moni muuki, mutta suhtaudut siihen kivasti ja inhimillisesti. Se taas sulattaa mun jään jonka taakse meen, kun muhun sattuu tai loukkaannun.

        Samaa mieltä. 👍


      • Huitale kirjoitti:

        Kova koulu, kauheinta minusta henkilökohtaisesti on tuo, että oma äiti lemppaa pihalle lapsensa. Ite en pystyis ikinä tohon, olkoon mitä tahansa. Oma lapsi on tärkeintä maailmassa mulle. Siksi tuo sattuu, mitä oot kokenut. 😑

        Mutsi teki valintansa ja valitsi oman elämänsä. Se oli hänelle oikeutettu valinta. Tosin olisi voinut ehkä muutaman vuoden vielä odottaa, mutta silloin en olisi tämä vahva ja kaunis ihminen, mikä nyt olen.

        Itse palaisin tulessa ennemmin kuin hylkäisin perheeni.


      • Huitale kirjoitti:

        Toisaalta ilman tuota menneisyyttä sä et olis tuollan teräsnainen, vahva ja taipuisa, joka kousraa muttei katkea. Jos jotain hyvää haetaan menneistä, niin susta tuli melkosen toimiva pakkaus ihmistä.

        Hei kiitti.. noin minäkin ajattelen. En vaihtaisi menneisyydestäni päivääkään pois, koska mun on tänä päivänä hyvä olla mä.


      • Huitale kirjoitti:

        Sä olet huomannut sen jääräpäisyyden, varmaan moni muuki, mutta suhtaudut siihen kivasti ja inhimillisesti. Se taas sulattaa mun jään jonka taakse meen, kun muhun sattuu tai loukkaannun.

        Samaa mieltä. 👍

        Ole vaan sinä itse. Sä olet maailman paras sinä. Ja toi sun jääräpäisyytesi voi olla jonkinlainen defenssi.. tai sit ei. Ihan sama. Täällä moni on sen huomannu ja toiset ihan ilkeilläkseen käyttävät sitä hyväkseen. Musta nähden saat olla niin jääräpäinen kuin olet, mä en ala kinaamaan sun kanssa. Ei ole mitään tarvetta.

        Ei sun tarvii muuttua tai muuttaa jääräpäisyyttäsi, sehan on osa sua.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Ole vaan sinä itse. Sä olet maailman paras sinä. Ja toi sun jääräpäisyytesi voi olla jonkinlainen defenssi.. tai sit ei. Ihan sama. Täällä moni on sen huomannu ja toiset ihan ilkeilläkseen käyttävät sitä hyväkseen. Musta nähden saat olla niin jääräpäinen kuin olet, mä en ala kinaamaan sun kanssa. Ei ole mitään tarvetta.

        Ei sun tarvii muuttua tai muuttaa jääräpäisyyttäsi, sehan on osa sua.

        Kyllä se defensseistä varmasti kumpuaa, päättäväinen olen ollut aina. Tiennyt, mitä haluan ja mitä en ja mennyt päättäväisesti kohti haluamaani ja erkaantunut yhtä päättäväisesti pois ei halutusta.

        Mutta periksiantamattomuus mikä tulee jääräpäisyytenä esiin, se tulee varmasti siitä että minua on nuorempana härkitty ja koitettu alistaa ja pompotella, kohdeltu epäkunnioittavasti. Kun havaitsen jonkun asebteessa mua kohtaan noita piirteitä, en anna tuumaakaan hänelle periksi. En taivu enkä katkea.

        Olen ehdoton.

        Ihmisille, jitka myötäövät minua haluan ja pystyn myöntäämään takaisin ja joustan asioissa, joissa mulkkuina pitämiäni kohtaan en jousta tuumaakaan. Mun kanssa ei toimi mikään muu tyyli, kuin molemminpuolinen kunnioitus. Kaikki muu tulee takas omille silmille. Asap.


      • Huitale kirjoitti:

        Kyllä se defensseistä varmasti kumpuaa, päättäväinen olen ollut aina. Tiennyt, mitä haluan ja mitä en ja mennyt päättäväisesti kohti haluamaani ja erkaantunut yhtä päättäväisesti pois ei halutusta.

        Mutta periksiantamattomuus mikä tulee jääräpäisyytenä esiin, se tulee varmasti siitä että minua on nuorempana härkitty ja koitettu alistaa ja pompotella, kohdeltu epäkunnioittavasti. Kun havaitsen jonkun asebteessa mua kohtaan noita piirteitä, en anna tuumaakaan hänelle periksi. En taivu enkä katkea.

        Olen ehdoton.

        Ihmisille, jitka myötäövät minua haluan ja pystyn myöntäämään takaisin ja joustan asioissa, joissa mulkkuina pitämiäni kohtaan en jousta tuumaakaan. Mun kanssa ei toimi mikään muu tyyli, kuin molemminpuolinen kunnioitus. Kaikki muu tulee takas omille silmille. Asap.

        Moni koittaa täälläkin puolustella omaa hyökkäävyyttään ja tyyliään, kiinnittämättä huomiota miten asioita ilmaisee. Töksäytellen saa takaisin töksäyttelyä multakin. Mutta kun osaa sanoa asiansa suoraan vittuilematta mulle, ei mullakaan ole mitään tarvetta vittuilla takaisin, koska nään tyylin esittää asiansa kunnioittavana, eikä minua vähättelevänä ja soimaavana.

        Suorasta rehellisestä puheesta tykkään. Korulauseita en kaipaa. Mutta kunnioitus tulee näkyä ulosannissa. Silloin toimii. 🙂


      • Huitale kirjoitti:

        Moni koittaa täälläkin puolustella omaa hyökkäävyyttään ja tyyliään, kiinnittämättä huomiota miten asioita ilmaisee. Töksäytellen saa takaisin töksäyttelyä multakin. Mutta kun osaa sanoa asiansa suoraan vittuilematta mulle, ei mullakaan ole mitään tarvetta vittuilla takaisin, koska nään tyylin esittää asiansa kunnioittavana, eikä minua vähättelevänä ja soimaavana.

        Suorasta rehellisestä puheesta tykkään. Korulauseita en kaipaa. Mutta kunnioitus tulee näkyä ulosannissa. Silloin toimii. 🙂

        Ja mulle saa ja voi vittuillakin ihmiset, joiden kanssa koen kuitenkin molemminpuolisen kunnioituksen olevan kunnossa. Se on silloin huumorilla kuitattu ja ei loukkaa, edes loukkauksena heitettynä.

        Sen kyllä aistii milloin matkassa on epäkunnioitusta milloin ei.


      • Huitale kirjoitti:

        Kyllä se defensseistä varmasti kumpuaa, päättäväinen olen ollut aina. Tiennyt, mitä haluan ja mitä en ja mennyt päättäväisesti kohti haluamaani ja erkaantunut yhtä päättäväisesti pois ei halutusta.

        Mutta periksiantamattomuus mikä tulee jääräpäisyytenä esiin, se tulee varmasti siitä että minua on nuorempana härkitty ja koitettu alistaa ja pompotella, kohdeltu epäkunnioittavasti. Kun havaitsen jonkun asebteessa mua kohtaan noita piirteitä, en anna tuumaakaan hänelle periksi. En taivu enkä katkea.

        Olen ehdoton.

        Ihmisille, jitka myötäövät minua haluan ja pystyn myöntäämään takaisin ja joustan asioissa, joissa mulkkuina pitämiäni kohtaan en jousta tuumaakaan. Mun kanssa ei toimi mikään muu tyyli, kuin molemminpuolinen kunnioitus. Kaikki muu tulee takas omille silmille. Asap.

        No juu.. olen huomannut että aika lahjakkaasti annat takas. Sitä saa mitä tilaa..

        Mä en ymmärrä miksi ihmiset eivät kunnioita sääntöä elä ja anna toisten elää.. ollaan kaikki yksilöitä ja erilaisia sellaisia. Kas kun on tyhmää lähteä jankkaamaan jääräpään kanssa ja siihen ryhtyykin vain toinen samanmoinen.

        Mulla on tarina.. laitoin lohta illalliseksi.. en nyt muista oliko kirjolohi vai lohi.. ja kirosin ääneen kun revin nahkaa irti, sen suomuja jotka lenteli keittiön seinille siinä huseeratessani.. siihen exä yksmalkaan totesi ettei lohessa ole suomuja olohuoneen sohvalta.

        Vitutti kuin pientä eläintä siinä sen kalan kanssa ja totesin vain rauhallisesti ettei lohessa ole suomuja .. samalla kun pyyhin niitä vitun suomuja keittiötason välitilasta.
        Kuvaa minua oikein hyvin .. minä taas välttelen konflikteja.

        Valitse taistelusi.. joskus sun ei kannata olla oikeassa. Pääsee vähemmällä.


      • Huitale kirjoitti:

        Moni koittaa täälläkin puolustella omaa hyökkäävyyttään ja tyyliään, kiinnittämättä huomiota miten asioita ilmaisee. Töksäytellen saa takaisin töksäyttelyä multakin. Mutta kun osaa sanoa asiansa suoraan vittuilematta mulle, ei mullakaan ole mitään tarvetta vittuilla takaisin, koska nään tyylin esittää asiansa kunnioittavana, eikä minua vähättelevänä ja soimaavana.

        Suorasta rehellisestä puheesta tykkään. Korulauseita en kaipaa. Mutta kunnioitus tulee näkyä ulosannissa. Silloin toimii. 🙂

        No mä ite olen töksäyttelevä ja ajattelematon ulosannissani, kohteliaisuus on minusta kaukana. En edes ymmärrä miksi minun pitäisi olla ketään kohtaan kohtelias täällä palstalla.

        Se että täällä on ihmisiä, jotka härkkivät ihmisiä tahalleen aiheuttaakseen kiusaa, se ei ole mukavaa.
        Minä aiheutan aina välillä närästystä kanssapalstalaisille mutta se nyt on voi ja voi. En tee sitä tahalleni. Ainakaan kovin usein.

        Sä olet suora ihminen ja se on hyvä. Sitä arvostan. Ja sä olet mikä olet. Samoin mä ja kaikki muutkin. Kaikista ei tarvitse pitää, mutta kunhan jotenkin toimeen tulee asioidessaan. Tämän paikan hyvä puoli onkin se, ettei tarvitse keskustella niiden kanssa joista ei pidä. Aina voipi lopettaa ja laittaa palstan kiinni.

        Sinä olet niin iso palstapersoona, että sinulla on väistämättäkin perskärpäsiä pörräämässä. Mutta olet sinäkin syyllistynyt härkintään.. välistä. Minäkin olen syyllistynyt siihen.. joskus syyksi siihen on riittänyt se, että minulla on tylsää..

        Joten jos ollaan ihan rehellisiä itsellemme.. olemme trolleja.. siis.. trolleja äidin oomme kaikki, oomme kaikki, kaikki.


      • Huitale kirjoitti:

        Ja mulle saa ja voi vittuillakin ihmiset, joiden kanssa koen kuitenkin molemminpuolisen kunnioituksen olevan kunnossa. Se on silloin huumorilla kuitattu ja ei loukkaa, edes loukkauksena heitettynä.

        Sen kyllä aistii milloin matkassa on epäkunnioitusta milloin ei.

        Niin.. olen kuullut sanonnan, että vittuilu on välittämistä..

        Olen eri mieltä asiasta. Vittuilu on vittuilua, toki jos se on heitto, niin se ei ole vittuilua, vaan vinoilua. Sitä voi harrastaa myös lämpö sydämessä...


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        No juu.. olen huomannut että aika lahjakkaasti annat takas. Sitä saa mitä tilaa..

        Mä en ymmärrä miksi ihmiset eivät kunnioita sääntöä elä ja anna toisten elää.. ollaan kaikki yksilöitä ja erilaisia sellaisia. Kas kun on tyhmää lähteä jankkaamaan jääräpään kanssa ja siihen ryhtyykin vain toinen samanmoinen.

        Mulla on tarina.. laitoin lohta illalliseksi.. en nyt muista oliko kirjolohi vai lohi.. ja kirosin ääneen kun revin nahkaa irti, sen suomuja jotka lenteli keittiön seinille siinä huseeratessani.. siihen exä yksmalkaan totesi ettei lohessa ole suomuja olohuoneen sohvalta.

        Vitutti kuin pientä eläintä siinä sen kalan kanssa ja totesin vain rauhallisesti ettei lohessa ole suomuja .. samalla kun pyyhin niitä vitun suomuja keittiötason välitilasta.
        Kuvaa minua oikein hyvin .. minä taas välttelen konflikteja.

        Valitse taistelusi.. joskus sun ei kannata olla oikeassa. Pääsee vähemmällä.

        Heh, minäkin IRL välttelen konflikteja viimeiseen asti. Mutta keskustelupalstoilla olen paatunut paskapää jo, oppinut esimerkeiltä että parempi lyödä takas hampaat kurkkuun eikä niellä kaikkea paskaa minkä päälleen saa.

        Olen niin erilainen ihminen nykyään mitä ennen, pidän puoleni en enää alistu. Mitä enemmän yritetään alistaa sen kovemmaksi muutun vastuksena.

        Mutta juu, ei aina jaksa reagoida kaikkeen. 😊


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        No mä ite olen töksäyttelevä ja ajattelematon ulosannissani, kohteliaisuus on minusta kaukana. En edes ymmärrä miksi minun pitäisi olla ketään kohtaan kohtelias täällä palstalla.

        Se että täällä on ihmisiä, jotka härkkivät ihmisiä tahalleen aiheuttaakseen kiusaa, se ei ole mukavaa.
        Minä aiheutan aina välillä närästystä kanssapalstalaisille mutta se nyt on voi ja voi. En tee sitä tahalleni. Ainakaan kovin usein.

        Sä olet suora ihminen ja se on hyvä. Sitä arvostan. Ja sä olet mikä olet. Samoin mä ja kaikki muutkin. Kaikista ei tarvitse pitää, mutta kunhan jotenkin toimeen tulee asioidessaan. Tämän paikan hyvä puoli onkin se, ettei tarvitse keskustella niiden kanssa joista ei pidä. Aina voipi lopettaa ja laittaa palstan kiinni.

        Sinä olet niin iso palstapersoona, että sinulla on väistämättäkin perskärpäsiä pörräämässä. Mutta olet sinäkin syyllistynyt härkintään.. välistä. Minäkin olen syyllistynyt siihen.. joskus syyksi siihen on riittänyt se, että minulla on tylsää..

        Joten jos ollaan ihan rehellisiä itsellemme.. olemme trolleja.. siis.. trolleja äidin oomme kaikki, oomme kaikki, kaikki.

        Juu, teen tahallani välillä härnäämistä ja katson kenen hermot ekana pettää. Sekin on osa minua. Kuten myös sarkasmi. 🙂

        Ja usein toinen vielä luulee, että ne oli mun hermot vaikka itse tulee kun pässi narussa.

        Tylsistymisen tappoa vaan. 😂


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Niin.. olen kuullut sanonnan, että vittuilu on välittämistä..

        Olen eri mieltä asiasta. Vittuilu on vittuilua, toki jos se on heitto, niin se ei ole vittuilua, vaan vinoilua. Sitä voi harrastaa myös lämpö sydämessä...

        Juu ja kun se vittuilu on sarkastista, ihan vitsinä heitetty ja molemmat ymmärtää sen oikein. Ei mitään hätää. Hymyksi vetää.


      • Huitale kirjoitti:

        Heh, minäkin IRL välttelen konflikteja viimeiseen asti. Mutta keskustelupalstoilla olen paatunut paskapää jo, oppinut esimerkeiltä että parempi lyödä takas hampaat kurkkuun eikä niellä kaikkea paskaa minkä päälleen saa.

        Olen niin erilainen ihminen nykyään mitä ennen, pidän puoleni en enää alistu. Mitä enemmän yritetään alistaa sen kovemmaksi muutun vastuksena.

        Mutta juu, ei aina jaksa reagoida kaikkeen. 😊

        No tuossa olen samaa mieltä sinusta. Sä olet kova luu..

        Mä en oikeastaan välitä jos sataa paskaa niskaan.. täällä tai irl. Ihan se ja sama mulle. Ei paljon kiinnosta. Osaan nousta sen tilanteen yläpuolelle ja olla välittämättä.

        Ainoa on, jos jotakuta muuta suomitaan saatan todellakin lähteä puolustamaan sitä. Ja sit minäkin olen kova luu. Jos sille päälle satun. En ehkä täällä niinkään mutta irl.


    • Anonyymi

      DisMan sziinäkin supwersankasri voisi olls Eoämies.... mutta niin joulukalenterijuttukin, olen aika iloinen kun tuo haaveilija kirjoittelee jotsain aina...

    • Anonyymi

      Diaaw-Piaai-NoMan....... en tiedä mitä tuokin eräs ohjelmsani voisi keksiä nimiä...

      Xeman tai vaikka mitä tuo voi tehdä sitten...

      t. Manta tuollaisenkin teki nimeksi tuo

    • Anonyymi

      PPP on pippelitön-poliisin-pylly....

      Mutta niin jos pyydät tyttöjä kertomaan jotain pelottaviaq juttujsa voit kuulla kasmmotuksisa, juttuja.

    • Anonyymi

      Koko elämäni olen tavoitellut tylsää normiarkea, mutta elämä on antanut muuta. Sittemmin olen todennut monen muun lailla; normaalia on laidasta laitaan, kullakin on oma normaali, joka toisten mielestä voi olla kovinkin epänormaalia.

      - Sheena

    • Anonyymi

      ensimmäiszille treffeille jos menee ja sanoo; olet aika mielenkiintoinen ihmisolento.
      ... justiin joo pitäisi ymmärt6ää rsnkkas huumotiskin ja sarksasmisakin bähän, mutts...

    • Itsellä käytännössä koko 2010-luku oli pelkkää myllerrystä. Tuohon aikaan mahtuu monenlaista vastoinkäymistä ja elämänmuutosta. Ero, työttömyys, äidin kuolema, lapsen pitkäaikaissairaus, muutto toiselle paikkakunnalle, uuvuttava huoltajuuskiista.. Lista on aika pitkä. Menetin kaiken seurauksena kykyni nukkua enkä ole edelleenkään saanut unia kuntoon. Tuona aikana opin todellakin arvostamaan tasaisen arjen ihanuutta. Ne ajanjaksot, jotka koostuivat ihan tavallisesta arjesta lapsen kanssa iltapuuroineen ja -satuineen, auttoivat jaksamaan tuona aikana, kun oma jaksaminen oli veitsenterällä. Nautin edelleen arjesta, mielestäni arki kaikkine pienine suurine iloineen on ihan parasta, vaikka tottakai myös juhlallisemmat hetket ovat ihania. Jokin silti siinä arjen suloisessa kaaoksessa teinin haisevien treenikamojen ja pohjaanpalaneiden risottojen ristitulessa on hykerryttävän ihanaa 🤗

      • No nyt muista remonttihelvetin arjen keskellä. Mutta nyt saa nauttia kaikesta ihan yksin. 😁

        Mut mulle nyt on jäänyt vähän paskasauma tään mökin kanssa ja näillä mennään. 😊


      • Disseisback kirjoitti:

        No nyt muista remonttihelvetin arjen keskellä. Mutta nyt saa nauttia kaikesta ihan yksin. 😁

        Mut mulle nyt on jäänyt vähän paskasauma tään mökin kanssa ja näillä mennään. 😊

        Missäs vaiheessa se remontti siellä tällä hetkellä on? Onko siinä vaiheessa, että torppa pysyy sentään lämpimänä? 😁


      • Aletheias kirjoitti:

        Missäs vaiheessa se remontti siellä tällä hetkellä on? Onko siinä vaiheessa, että torppa pysyy sentään lämpimänä? 😁

        Kämppä pysyy lämpimänä, mutta ei vielä kattilalla.... Eli vaiheessa on. :oD


      • Disseisback kirjoitti:

        Kämppä pysyy lämpimänä, mutta ei vielä kattilalla.... Eli vaiheessa on. :oD

        No mutta sehän on jo puoli voittoa, jos kämppä pysyy lämpimänä ja kattilakin jo paikoillaan 😅 Itsellä on tällä hetkelläkin paksut olovaatteet päällä, villasukat jalassa ja muhkea viltti päällä ja silti vähän palelee, kun yritän opetella säästämään sähköä 😁

        Mies olisi kyllä siitä näppärä hankinta, että miehen kylkeen voisi käpertyä kiinni kylminä iltoina, niin ei tarvitsisi palella niin paljoa 🤔 Miehet kun ovat aina niin kuumia 😅


      • Aletheias kirjoitti:

        No mutta sehän on jo puoli voittoa, jos kämppä pysyy lämpimänä ja kattilakin jo paikoillaan 😅 Itsellä on tällä hetkelläkin paksut olovaatteet päällä, villasukat jalassa ja muhkea viltti päällä ja silti vähän palelee, kun yritän opetella säästämään sähköä 😁

        Mies olisi kyllä siitä näppärä hankinta, että miehen kylkeen voisi käpertyä kiinni kylminä iltoina, niin ei tarvitsisi palella niin paljoa 🤔 Miehet kun ovat aina niin kuumia 😅

        No onhan se... mutta tänään siivoilen sitä pannuhuonetta. Ja teen pari pikku paikkausta.

        Sit pitäis etsiä kaikki putkiosat mitä löytyy ja loput käydä jo ostelemassa ja alkaa väännellä putkia kattilaan. Sitten vaan sähköt ja eikun kokeilemaan, mistä suhisee ja vesiroiskuu. 😁

        Hommaa samalla joku "rytsölä" jonka poolille voit mrnnä biksuissa vetää margaritaa. Tartte säästellä. 😁


      • Aletheias
        Disseisback kirjoitti:

        No onhan se... mutta tänään siivoilen sitä pannuhuonetta. Ja teen pari pikku paikkausta.

        Sit pitäis etsiä kaikki putkiosat mitä löytyy ja loput käydä jo ostelemassa ja alkaa väännellä putkia kattilaan. Sitten vaan sähköt ja eikun kokeilemaan, mistä suhisee ja vesiroiskuu. 😁

        Hommaa samalla joku "rytsölä" jonka poolille voit mrnnä biksuissa vetää margaritaa. Tartte säästellä. 😁

        Kuulostaa mielenkiintoiselta ja jopa jännittävältä tuo sun projekti 😂 Toivottavasti ei vesi ja sähkö suhise ja sihise kuitenkaan samaan aikaan. Ne ei vissiin tykkää oikein toisistaan 😁

        No siehä vitsin murjaisit 🤣 Vaikka noin kun sen sanot, niin ei biksuissa margaritan vetäminen kuulostaisi lainkaan pahalta 😄

        Mutta sähkön säästäminen kannattaa, syyskuun sähkö oli reilu 13€, lokakuun näyttää asettuvan hieman päälle 20€ tuntumaan. Siirto toki tulee vielä päälle, mutta ei huonosti taloudelta, jossa asuu kilpaurheileva teini ja pitkiä suihkuja rakastava äiti 😅 Ja kohta mennään toki kalliisiin kuukausiin, mutta pyrkimyksenä on saada ne pysymään alle 50€/kk. Katsotaan miten onnistun 😁


      • Aletheias kirjoitti:

        Kuulostaa mielenkiintoiselta ja jopa jännittävältä tuo sun projekti 😂 Toivottavasti ei vesi ja sähkö suhise ja sihise kuitenkaan samaan aikaan. Ne ei vissiin tykkää oikein toisistaan 😁

        No siehä vitsin murjaisit 🤣 Vaikka noin kun sen sanot, niin ei biksuissa margaritan vetäminen kuulostaisi lainkaan pahalta 😄

        Mutta sähkön säästäminen kannattaa, syyskuun sähkö oli reilu 13€, lokakuun näyttää asettuvan hieman päälle 20€ tuntumaan. Siirto toki tulee vielä päälle, mutta ei huonosti taloudelta, jossa asuu kilpaurheileva teini ja pitkiä suihkuja rakastava äiti 😅 Ja kohta mennään toki kalliisiin kuukausiin, mutta pyrkimyksenä on saada ne pysymään alle 50€/kk. Katsotaan miten onnistun 😁

        No se jää nähtäväksi. Olen huomannut, että parempi olla hieman skeptinen, varsinkin kun toi vesi noissa mun vehkeissä menee ristiinrastiin. :oD

        No ei kun etsimään sellainen tyyppi, mikä lämmittää uunia höylätyillä tammilankuilla ja sytyttää sikarin 50 euron setelillä. :oD

        Joo, kyllä minäkin koetan säästää. Tuntuu rahat menevän ihan raikkaasti kaikkeen muuhun. Jotenkin tää tilanne tuntuu jo kukkarossa. Mä koitan kämpän lämmitellä muulla kuin sähköllä....ainakin joskus. :o)


      • Disseisback kirjoitti:

        No se jää nähtäväksi. Olen huomannut, että parempi olla hieman skeptinen, varsinkin kun toi vesi noissa mun vehkeissä menee ristiinrastiin. :oD

        No ei kun etsimään sellainen tyyppi, mikä lämmittää uunia höylätyillä tammilankuilla ja sytyttää sikarin 50 euron setelillä. :oD

        Joo, kyllä minäkin koetan säästää. Tuntuu rahat menevän ihan raikkaasti kaikkeen muuhun. Jotenkin tää tilanne tuntuu jo kukkarossa. Mä koitan kämpän lämmitellä muulla kuin sähköllä....ainakin joskus. :o)

        Miten me vedet ristiin rastiin menee? 😅 Tai l ehkä parempi olla kysymättä, en mä tajuaisi kuitenkaan 😁

        Ei tammilankkuja uuniin 😱 Joku roti sitä rikkaillakin pitää olla. Kestäisköhän kukaan rikas mies mua, kun mä vaan miettisin säästökohteita? 😄

        Mun rahat uppoaa tällä hetkellä ihan vaan perusjuttuihin. Tuntuu, että jo kauppaan menee nykyään tuplasti se, mitä ennen. Vastike, asuntolaina, sähkö, auto, bensa, lapsen harrastuskulut.. Kaikkiin tullut ihan tuntuvia korotuksia. Tai no sähkön olen saanut pidettyä nyt kurissa, mutta kaikki muu kiristää kyllä kukkarossa. Noh, ei se auta kuin venyttää kukkaroa 😬


      • Aletheias kirjoitti:

        Miten me vedet ristiin rastiin menee? 😅 Tai l ehkä parempi olla kysymättä, en mä tajuaisi kuitenkaan 😁

        Ei tammilankkuja uuniin 😱 Joku roti sitä rikkaillakin pitää olla. Kestäisköhän kukaan rikas mies mua, kun mä vaan miettisin säästökohteita? 😄

        Mun rahat uppoaa tällä hetkellä ihan vaan perusjuttuihin. Tuntuu, että jo kauppaan menee nykyään tuplasti se, mitä ennen. Vastike, asuntolaina, sähkö, auto, bensa, lapsen harrastuskulut.. Kaikkiin tullut ihan tuntuvia korotuksia. Tai no sähkön olen saanut pidettyä nyt kurissa, mutta kaikki muu kiristää kyllä kukkarossa. Noh, ei se auta kuin venyttää kukkaroa 😬

        No siellä on iso pytty, mistä ne vedet lähtee kahteen suuntaan...joko lämmittämään kämppää, tai sitten kattilaan lämpeämään. Ja siellä sotketaan kuumaa ja kylmää, säädetään ja väännetään, joten kyllä se pahanhajuinen patterivesi joutuu vellomaan vaikka sun missä. :oD Niin ja lämmitetään siinä käyttövettäkin. :oD

        No en tiedä, mutta mä tykkäisin säästää vaikka missä, paitsi mukavuudessa. :oD Mutta se säästäminen on alkuun kallista. Ja alkuunlaittaminen työlästä. :o/

        No kyllä on kaikki kallistunut ihan törkeesti. Mutta se kai on tämän ajan kuva.... ei voi mitään.


      • Disseisback kirjoitti:

        No siellä on iso pytty, mistä ne vedet lähtee kahteen suuntaan...joko lämmittämään kämppää, tai sitten kattilaan lämpeämään. Ja siellä sotketaan kuumaa ja kylmää, säädetään ja väännetään, joten kyllä se pahanhajuinen patterivesi joutuu vellomaan vaikka sun missä. :oD Niin ja lämmitetään siinä käyttövettäkin. :oD

        No en tiedä, mutta mä tykkäisin säästää vaikka missä, paitsi mukavuudessa. :oD Mutta se säästäminen on alkuun kallista. Ja alkuunlaittaminen työlästä. :o/

        No kyllä on kaikki kallistunut ihan törkeesti. Mutta se kai on tämän ajan kuva.... ei voi mitään.

        Olin oikeassa, en hahmota tuota systeemiä, mutta pääasia, että sinä hahmotat 😅 Itsellä ei ole hajuakaan miten vesi kiertää omassa kämpässä, mutta hanasta juoksuttamalla tulee kuumaa vettä 😑

        Mukavuudesta säästäminen on kyllä kurjaa. Voisihan sitä itsekin esim muuttaa vuokralle kerrostalokämppään ja kk-kulut saisi varmaan 500€ pienemmäksi, mutta en ole valmis tinkimään asuinmukavuudesta. Ollaan sitten ja maksetaan 😬


      • Aletheias kirjoitti:

        Olin oikeassa, en hahmota tuota systeemiä, mutta pääasia, että sinä hahmotat 😅 Itsellä ei ole hajuakaan miten vesi kiertää omassa kämpässä, mutta hanasta juoksuttamalla tulee kuumaa vettä 😑

        Mukavuudesta säästäminen on kyllä kurjaa. Voisihan sitä itsekin esim muuttaa vuokralle kerrostalokämppään ja kk-kulut saisi varmaan 500€ pienemmäksi, mutta en ole valmis tinkimään asuinmukavuudesta. Ollaan sitten ja maksetaan 😬

        No se on kieltämättä aika mutkikas, vaikka kyllä mä sen hiffaan ja kun itse teen, niin tiedänpähän mikä on ongelma, jos ei joku toimi. :o) Tosin nyt ei noin sataan vuoteen saa hajota mikään...kun saan läjättyä, niin sit saa luvan kestää ja kestää ja kestää.... :oD

        No jostain joutuu aina joskus luopumaan ja ei sekään mulle olisi ihan hirveää... Mä voisin luopua koko talosta, kunhan sitten sais luopua myös lainastakin. :oD


      • Disseisback kirjoitti:

        No se on kieltämättä aika mutkikas, vaikka kyllä mä sen hiffaan ja kun itse teen, niin tiedänpähän mikä on ongelma, jos ei joku toimi. :o) Tosin nyt ei noin sataan vuoteen saa hajota mikään...kun saan läjättyä, niin sit saa luvan kestää ja kestää ja kestää.... :oD

        No jostain joutuu aina joskus luopumaan ja ei sekään mulle olisi ihan hirveää... Mä voisin luopua koko talosta, kunhan sitten sais luopua myös lainastakin. :oD

        Ja tuohan se erityistä persoonaa sun taloon, että siellä on sellaisia systeemejä, joita ei joka talossa olekaan 😅

        Täytyy myöntää, että tällä hetkellä olen hyvin nihkeä luopumaan yhtään mistään 😂 No olen vähentänyt jo esim ulkona syömistä, mutta mielestäni en elä tällä hetkellä mitenkään ylikuluttaen ja minulle on esim oma piha niin tärkeä etten ole valmis siitä luopumaan. Autoa tarvitsen, lapsen harrastuksia ei lopeteta (niin kauan kuin lapsi haluaa harrastaa), omia harrastuksiani en myöskään helpolla lopeta.. Ei se siis auta nurista laskuista, jollei mistään ole valmis tinkimään 😄


    • Anonyymi

      MIKÄ HITON IKÄVÄ PARISKUNTA, LOPETTAKAA TAI MENKÄÄ NAIMISIIN. ONKO TÄMÄ JOKU VITSI

      • Muista lääkkeesi ja varmaan verenpaineesi. 😄


      • Keistähän nyt mahtaa olla kyse?


      • Norppa83 kirjoitti:

        Keistähän nyt mahtaa olla kyse?

        En tiedä? Jollain vähän iso ratas nytkähtänyt...


      • Disseisback kirjoitti:

        En tiedä? Jollain vähän iso ratas nytkähtänyt...

        Jep. Ei kaikista ota aina selvää.


    • Anonyymi

      hyvä sanonta tuollainenkin sitten; mitä suurempi sänky sitä huonompi seksi, kun voi pyörimällä nukkuessaankin paeta toista tavallaan sängyn toiselle puolelle.

    • Anonyymi

      aika hassu uni sinänsä joku oli, en muista mitä tapahtui, olivat seikkailemassaq terästyttö ja wonder woman kanssani... jotain

    • Anonyymi

      Ihan asian vierestä, mutta mietityttää kuinka se kannattaa asua yksin ilmeisesti aika suuressa ja vanhassa talossa hiukan syrjemmällä, ja vielä remontoida sitä itse? Sitä luulisi olevan vaikea saada kaupaksi, jos joskus haluaa, esim. ainakin itseä hirvittävät talot joita tee-se-itse-miehet ovat runsaasti remontoineet. Lapsillehan näistä vanhoista taloista voi tulla melkoinen taakka kun vanhemmista aika joskus jättää.

      • No 10 vuotta sitten asiat oli toisin. Lisäksi erossa otin tämän kontolleni, ihan lasten vuoksi. Virhe...

        Mutta nyt ei paljoa muu auta.

        Pitää koittaa maksella tää pois ja myy sitten vaikka maitokoppina...😁


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1224
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1026
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      56
      742
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      720
    5. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      684
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      36
      618
    9. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      614
    10. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      612
    Aihe