Rajavartiolaitoksen lakko alkoi

Suomi24toimitus

Rajavartiolaitoksen lakko alkoi tiistaiaamuna. Työnseisaus koskee itärajan kaikkia kansainvälisiä rajanylityspaikkoja. Rajanylityspaikat pysyvät auki, mutta liikenteen arvioidaan ruuhkautuvan. Toistaiseksi liikenne on sujunut ongelmitta.

Lakon piiriin kuuluu noin 400 virkamiestä. Rajavartioliitto on ilmoittanut työnseisauksen päättyvän 11. kesäkuuta.

Työkiistassa on kyse uuteen virkaehtosopimukseen liittyvästä palkkausjärjestelmästä.

Lue uutinen Yleisradion sivuilta:
http://www.yle.fi/uutiset/vasen/id12637.html

Lisätietoa rajavartiolaitoksesta:
http://www.rvl.fi/

Mitä mieltä olet rajavartijoiden lakosta? Onko lakolla näkyviä vaikutuksia Suomen puolella?

201

49590

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mafia

Annoitte meille vapaat kädet toimia, tämä on sitä
      globaalisuutta!

• passissa

rajavartiolaitoksessa on yllin kyllin ylimääräistä henkilökuntaa. näkeehän sen jo raja-asemien miehityksessäkin. porukkaa on rajoilla niin paljon, että hamuavat poliisienkin hommia, jotta saisivat työaikansa kulutettua.

esimiehiäkin on niinplajon, että pystyvät kulkijoiden passit vilkaisemaan.

olkaa passipojat tyytyväisiä. teillä on sentään töitä ja alhainen eläkeikä, jolle ei ole perusteita.

• rvle

....

• rafu
        passissa kirjoitti:

rajavartiolaitoksessa on yllin kyllin ylimääräistä henkilökuntaa. näkeehän sen jo raja-asemien miehityksessäkin. porukkaa on rajoilla niin paljon, että hamuavat poliisienkin hommia, jotta saisivat työaikansa kulutettua.

olkaa passipojat tyytyväisiä. teillä on sentään töitä ja alhainen eläkeikä, jolle ei ole perusteita.

taidat olla niitä joille 15 sekunttia tarkastettavaa kohti alkaa olla jo hermoille käypää. Jos tietäisit mitä rajalla ja sen läheisyydessä joka päivä tapahtuu olisit viisaasti hiljaa. Ei siellä ole yhtään miestä liikaa, mutta PTR-yhteistyötä on syytä tehostaa, koska vähät poliisiresurssit eivät riitä mihinkään tuolla itärajan tuntumassa sijaitsevilla alueilla senkään vertaa kuin kaupungeissa.

• Näin on
        passissa kirjoitti:

Tietääkseni niitä ei hamuta ja onkohan rajavartioilla edes haluja ottaa noita tehtäviä edes tehtäväkseen, kun ei työmäärän lisääntyessä edes palkka kasva. Ja myös poliisien palkka on aivan liian alhainen.

Siinä se taas on! Luuletko että se sillä passin vilkaisulla on hyvä? Kyllä siihen liittyy paljon muutakin.

Ja mitä tulee töihin, olen sitä mieltä että jokaiselle ihmiselle pitäisi löytyä töitä ja jokaista ammattialaa tulee arvostaa. Yksin ei pärjää kukaan.

• kolvi

nyt tuli viimeinenpisara !! terve tuloa venäjänmafia!! mitä sanoo ,UE lakkoon !!!Se on raja auki!!??.

• minä tiedän

kulkekoon mafia he eivät todellakaan vaivaudu pilaamaan bisneksiään tavallisen maantien tallaajan takia tai tuhlaamaan aikaansa antamalla kommentteja suomi24:n keskustelu palstalla. Vai? Ne voi olla turvaksikin kokemusta siitä sain Eestistä. Vaikka mitä se mua liikuttaa maailman loppuhan se varmaan nyt tulee...kun rajat on auki.. Ja eiköhän se Venäjän mafia tule tänne riippumatta siitä toimiiko rajavartiostossa homma vai ei.

• on??
        kolvi kirjoitti:

nyt tuli viimeinenpisara !! terve tuloa venäjänmafia!! mitä sanoo ,UE lakkoon !!!Se on raja auki!!??.

moi mikä on ue?? eikös se ole EU!!

• rekina
        rafu kirjoitti:

taidat olla niitä joille 15 sekunttia tarkastettavaa kohti alkaa olla jo hermoille käypää. Jos tietäisit mitä rajalla ja sen läheisyydessä joka päivä tapahtuu olisit viisaasti hiljaa. Ei siellä ole yhtään miestä liikaa, mutta PTR-yhteistyötä on syytä tehostaa, koska vähät poliisiresurssit eivät riitä mihinkään tuolla itärajan tuntumassa sijaitsevilla alueilla senkään vertaa kuin kaupungeissa.

No kerroppa mitä täällä rajan läheisyydessä tapahtuu ja miten nää räkänokat (lue rajavartiat), luovat turvallisuutta! Niin ja onko PTR-yhteistyö sitä että omitaan muiden hommat!

• rekinalle
        rekina kirjoitti:

No kerroppa mitä täällä rajan läheisyydessä tapahtuu ja miten nää räkänokat (lue rajavartiat), luovat turvallisuutta! Niin ja onko PTR-yhteistyö sitä että omitaan muiden hommat!

Rajaturvallisuus on sitä, että rajavartijat rajanylityspaikoilla estävät mahdollisen Venäjältä suuntautuvan rikollisuuden pääsemisen Suomeen (Suomessa on rikollisia omasta takaakin). Lisäksi rajavartijat estävät mm. rikoksella saadun omaisuuden pääsemisen Suomen alueelta pois. Samoin passintarkastajat estävät henkilöiden, joilla ei ole oikeutta poistua maasta maastapoistumisen. PTR- yhteistyö on sitä, että jokainen yhteistyöviranomainen (poliisi,tulli ja rajavartiolaitos) yhteistyössä estävät rajanylittävän rikollisuuden leviämisen ja yhteistyössä selvittävät ja estävät tätä rikollisuutta. Jos olet lukenut lehtiä, niin olet myös tietoinen kyseisistä asioista. Oletan, että luulet Rajavartiolaitoksen työn olevan vain rajanvartioimista. Tällä rajanvartioimisella estetään laiton maahantulo ja maastapoistuminen. Samoin Rajavartiolaitoksen tehtäviin kuuluu laittoman maahantulon ehkäiseminen rajanylityspaikoilla (edellä mainittu jo erikseen maarajan kohdalta). Metsästyksen, kalastuksen ja mm. maastoliikenteen valvonta kuuluu rajavartiolaitokselle poliisin ja muiden viranomaisten ohella. Tässä joitakin rajavartiomiehen työtrhtäviä. Kannattaa tutustua kyseiseen aiheeseen ennen kuin nimittelee muita räkänokiksi tai muuten aliarvioi muiden töitä! Nostan hattua tulliviranomaisille, poliisille ja muille viranomaisille, heidän suorittamastaan työstään. Me kaikki yhdessä valvomme ja estämme rikollisuutta Suomessa. Tästä kirjoituksesta ei kenenkään tarvitse provosoitua.

• rekinalle
        rekinalle kirjoitti:

Rajaturvallisuus on sitä, että rajavartijat rajanylityspaikoilla estävät mahdollisen Venäjältä suuntautuvan rikollisuuden pääsemisen Suomeen (Suomessa on rikollisia omasta takaakin). Lisäksi rajavartijat estävät mm. rikoksella saadun omaisuuden pääsemisen Suomen alueelta pois. Samoin passintarkastajat estävät henkilöiden, joilla ei ole oikeutta poistua maasta maastapoistumisen. PTR- yhteistyö on sitä, että jokainen yhteistyöviranomainen (poliisi,tulli ja rajavartiolaitos) yhteistyössä estävät rajanylittävän rikollisuuden leviämisen ja yhteistyössä selvittävät ja estävät tätä rikollisuutta. Jos olet lukenut lehtiä, niin olet myös tietoinen kyseisistä asioista. Oletan, että luulet Rajavartiolaitoksen työn olevan vain rajanvartioimista. Tällä rajanvartioimisella estetään laiton maahantulo ja maastapoistuminen. Samoin Rajavartiolaitoksen tehtäviin kuuluu laittoman maahantulon ehkäiseminen rajanylityspaikoilla (edellä mainittu jo erikseen maarajan kohdalta). Metsästyksen, kalastuksen ja mm. maastoliikenteen valvonta kuuluu rajavartiolaitokselle poliisin ja muiden viranomaisten ohella. Tässä joitakin rajavartiomiehen työtrhtäviä. Kannattaa tutustua kyseiseen aiheeseen ennen kuin nimittelee muita räkänokiksi tai muuten aliarvioi muiden töitä! Nostan hattua tulliviranomaisille, poliisille ja muille viranomaisille, heidän suorittamastaan työstään. Me kaikki yhdessä valvomme ja estämme rikollisuutta Suomessa. Tästä kirjoituksesta ei kenenkään tarvitse provosoitua.

Tämähän siis koskee myös satamiakin ja lentokenttiä. Yhtä hyödyllistä ja samaa työtä tehdään sielläkin.

• rekina
        rekinalle kirjoitti:

Kiitos hyvästä ja tyhjentävästä vastauksesta! Pyydän anteeksi räkänokka nimitystä... oli vaan pinna kireellä.

• kolvi
        on?? kirjoitti:

moi mikä on ue?? eikös se ole EU!!

huono suomi minulla lispahti!

• Rajakylän asuja
        rekinalle kirjoitti:

Paljon on työtehtäviä juu. Olin kerran Näätämössä kaupassa, kun rajavartijoille tuli kiire lähtö. Muutama lammas oli ylittänyt rajan Norjan puolelta. Ilman passia ilmeisesti. Keskeyttivät mokomat rajamiesten hedelmäpelit.

• Eikka4
        Näin on kirjoitti:

Tietääkseni niitä ei hamuta ja onkohan rajavartioilla edes haluja ottaa noita tehtäviä edes tehtäväkseen, kun ei työmäärän lisääntyessä edes palkka kasva. Ja myös poliisien palkka on aivan liian alhainen.

Siinä se taas on! Luuletko että se sillä passin vilkaisulla on hyvä? Kyllä siihen liittyy paljon muutakin.

Ja mitä tulee töihin, olen sitä mieltä että jokaiselle ihmiselle pitäisi löytyä töitä ja jokaista ammattialaa tulee arvostaa. Yksin ei pärjää kukaan.

Jokaista ammattia tulisi arvostaa juu. Esimerkiksi raskasta työtä tekeville siivoojille ja metsureille voisi eläkeiän alentaa samaan kuin rajavartijoilla on nyt, eli 55 vuoteen. Ei rajavartijoiden kannattaisi naukua enää työehdoista, kun pääsevät eläkkeellekin niin nuorina, että ehtivät vielä eläkettä nauttivina tehdä uuden uran.

• Elemeri3
        passissa kirjoitti:

Eläkeikä on tosiaan 55. Tunnen monta virkeää rajavartijaa, jotka tekevät eläkepoikina ollessaan jotain muuta työtä ja vievät siten vielä nuorilta työpaikan, vaikka itse nauttivat jo eläkettä. Pirteitä nuoria eläkeläisiä. Ja nyt sitten pitäisi vielä palkkoja ja etuja lisätä. Jotain rajaa!

• Keijo2
        kolvi kirjoitti:

Ei ne rajamiehet mafialle mitään tee eikä voi. Se on poliisin hommia. Poliisin, jonka edut ovat jo nyt huonommat kuin rajamiesten, vaikka koulutus parempi ja työt vaikeampia. Poliisin eläkeikä 63, rajavartijan 55.

• olisin hiljaa

kyllä ovat ahneita suomen työläiset!
      kohta suomen rajoja valvoo venäläiset rajavartijat jos sopua ei äkkiä synny! niille ei tarvi paljoa maksaa!!!

• Mauri Aalto Kotkasta

Mielestäni heillä on samanlaiset oikeudet lakkoilla kuin muillakin.Eivät ne huvikseen lakkoile vaan omia etujaan ajavat.Tsemppiä ja menestystä vaan heille.ps. ja tuosta henkilöstön määrästä vielä,mene joskus ruuhka aikana jonottamaan niin tiedät miltä tuntuu istua autossa tuntitolkulla.palkkaa lisää vaan heille ja lisää henkilökuntaa niin sitten alkaa luistamaan.

• rvl
        Mauri Aalto Kotkasta kirjoitti:

Mielestäni heillä on samanlaiset oikeudet lakkoilla kuin muillakin.Eivät ne huvikseen lakkoile vaan omia etujaan ajavat.Tsemppiä ja menestystä vaan heille.ps. ja tuosta henkilöstön määrästä vielä,mene joskus ruuhka aikana jonottamaan niin tiedät miltä tuntuu istua autossa tuntitolkulla.palkkaa lisää vaan heille ja lisää henkilökuntaa niin sitten alkaa luistamaan.

Kiitos!

• rvl

Sullahan näyttääki olevan faktaa. Eli siis ahne on jos suostuu tekeen samaa työtä, mutta huonommalla palkalla??

• rajalla

kyllä on jonossa tullut istuttua. ruuhkat johtuvat venäläisten jarruttelusta. suomen puolella on passipoikia ihan yllin kyllin.

hyvin joutavat tuollaiset ahmatit eläkkeelle. otetaan koulutettua porukkaa tilalle ja laitetaan sama eläkeikä kuin muilla.

• pölvästejä
        rvl kirjoitti:

Sullahan näyttääki olevan faktaa. Eli siis ahne on jos suostuu tekeen samaa työtä, mutta huonommalla palkalla??

mitihän vähän. eihän sun palkkapussi pienene yhtään. syrjäseutulisät on otettu huomioon uudessa taulukossa. se siis sisältyy sun kuukausipalkkaan. -pölvästi.

• rvl
        pölvästejä kirjoitti:

mitihän vähän. eihän sun palkkapussi pienene yhtään. syrjäseutulisät on otettu huomioon uudessa taulukossa. se siis sisältyy sun kuukausipalkkaan. -pölvästi.

ei sisälly, vaan takuuosana ei kenelläkään palkka laske. Ja syrjäseutulisiä ei enää uusille tulisi. höpsö!

• läheltä nähnyt

Kiitos M.Aalto!
        Olen samaa mieltä. Tuskimpa heidän palkoille voi olla kateellinen. Kokeilkoot kateelliset itse ensin hommaa ja puhukoot vasta sitten. Eivät tiedä mistä puhuvat. Itse olen nähnyt heidän työtään tosi läheltä. Sanoisin että itseäni on jopa säälittänyt. Heidän työhönsä ei monen rahkeet riitä. Inhimilliset edut kuntoon. Voimia Rajavartioston väelle.....

• Oletko esikunnasta??
        pölvästejä kirjoitti:

Ennen kuin tulet tänne kommenttejasi kirjoittamaan julki, opettele oikein kirjoitus!!

• rvl
        Oletko esikunnasta?? kirjoitti:

Ennen kuin tulet tänne kommenttejasi kirjoittamaan julki, opettele oikein kirjoitus!!

Jos osaisit lukea enemmän kuin yhden viestin päivässä, niin ehkä ymmärtäisit paremmin asioita. Huom. oikeinkirjoitus!!

• rafu

Olen itse ollut yli 32 vuotta ulkomaalaisvalvonnan tehtävissä enkä voi ymmärtää kaverien ahneutta - missä on isänmaan etu ja isänmaallisuus. Itse olette uranne valinneet eikä rajavartioiden eduisssa ole valittamista.

• Rajan Kurvari
        rafu kirjoitti:

Olen itse ollut yli 32 vuotta ulkomaalaisvalvonnan tehtävissä enkä voi ymmärtää kaverien ahneutta - missä on isänmaan etu ja isänmaallisuus. Itse olette uranne valinneet eikä rajavartioiden eduisssa ole valittamista.

Jos ei asioista mitään tiedä niin silloin kannattaa pitää se aukko siinä nenän alapuolella kiinni.
        Ai niin minkäs nimiseen skinijengiin oikein kuullut?

• UPJ
        rafu kirjoitti:

mitkä edut UPJ:n jälkeen

• Passari
        rafu kirjoitti:

Onko se ahneutta, että tavoitellaan edes samaa mikä oli ennen palkkakiistoja? Tutustu asioihin tarkemmin ennen kuin alat "syvällä" kokemuksella puhumaan.

• Rajan Kurvari2
        rafu kirjoitti:

Miten sinä voit puhua ahneudesta jos yritetään saada sitä mitä meille kuuluu? Ja olisi mukava nähdä toimistopöydän takana istuva tyyppi joskus TEKEMÄSSÄ jotain isänmaan eteen tai jotain isänmaallista. Mutta jos kehutaan kännissä baarissa että oltiin armeijassa kirjureita ja Hirveitä Tappajia meistä koulutettiin, niin silloin varmaan tässä maassa ollaan niin helvetin isämaallisia. Ja ahneudestahan tämä meidän lakko johtuu, ei mistään muusta jumalauta....

• Koulutusta...
        rajalla kirjoitti:

kyllä on jonossa tullut istuttua. ruuhkat johtuvat venäläisten jarruttelusta. suomen puolella on passipoikia ihan yllin kyllin.

hyvin joutavat tuollaiset ahmatit eläkkeelle. otetaan koulutettua porukkaa tilalle ja laitetaan sama eläkeikä kuin muilla.

Luuletko kun poliisi, tullimies tai rajamies (tai lähes minkä tahansa alan työntekijä) tulee töihin ensimmäistä päivää, niin hänen koulutuksensa loppuu siihen?

Kyllä se jatkuu pitkin uraa.

Eläkkeestä sen verran, että kyllä rajamiesten eläkeikää on jo pudotettu. Ja tämä johtuu siitä etteivät he enää ole täysin sotilaita vaan virkamiehiä.

Kyllä minusta poliisille ja palomiehillekkin eläkeikä pitäisi olla alhaisempi.

• Läheltä seurannut
        rafu kirjoitti:

Rajvartijat eivät tietääkseni ole vaatineet lisää palkkaa.

He olisivat entiseen palkaan ja palkkausjärjestelmään täysin tyytyväisiä. Mutta, ei kun joku keksi, että tehdään uusi ja otetaanheiltä siitä pikkuhiljaa vähän pois, tämähän ei onnistu.

Saman tyyppinen palkkaus järjestelmä on käytössä käsitykseni mukaan ainakin poliisilla ja tullilla.

Ilmeisesti heitäkin on kustu silmään, mutta toivottavasti sekin korjataan.

• oikeinkirjoitus
        Oletko esikunnasta?? kirjoitti:

Opettele itse sinä siellä kirjoittamaan oikein !! Oikeinkirjoitus kirjoitetaan yhteen..että jos viilataan,niin viilataan sitten!! tsemppiä rajamiehille !

• Joo

Mitä, jos kaikki työnantajat menisi lakkoon?
        Tai miksei työntekijätkin.
        Mitäs sitä töitä tekemään, kun kela maksaa :D

• lakkovahti
        rafu kirjoitti:

Tuohon isänmaallisuuteen sen kummemin kantaa ottamatta, tässä muutama fakta siitä, miksi tässä lakkoillaan. RVL (rajavrtiolaitos) antoi Joulukuussa -04 esityksen uudesta palkkausjärjestelmästä (UPJ) RVL:ssa. Tuossa esityksessä vanha ns A-palkkajärjestelmä poistui ja tilalle tuli tehtävän vaativuuden mukaan maksettava palkka. Tuossa esityksessä RVL:n upseerit ja opistoupseerit saivat keskimäärin 5-8% palkankorotuksen, kun taas raja/merivartijat, joka on RVL:n suurin henkilöstöryhmä (n.50% koko RVL:n henkilöstöstä)sai keskimäärin 0,9% palkankorotuksen. Toisin sanoen RVL siirsi suurimman henkiöstöryhmän (ns suoritusportaan) taskusta 4-8% rahaa herrojen taskuun. Jos tämä jonukn mielestä on oiken, niin olkoon sitten, mutta omaa ajatusmaailmaa vastaan tämä sotii aika pahasti ja aion seistä etulinjassa taistelun loppuun asti.

• ei lakkolainen
        rajalla kirjoitti:

mikähän se oikea koulutus sitten mielestäsi on?
        Eikö nykyinen koulutus riitä minkä RVL tarjoaa?
        No jos ei niin tässä JYMY uutinen: Uusi koulutus järjestelmä on tulossa uusien tehtävien myötä.

Ja kaikille tiedoksi ja ohjeeksi: Ottakaa asioista selvää ennenkuin jaatte tietämättömyyttänne tänne. Mua ainakin hävettäisi puhua paskaa.

Lisää tietoa: www.rvl.fi

• Nimetön
        Rajan Kurvari2 kirjoitti:

Miten sinä voit puhua ahneudesta jos yritetään saada sitä mitä meille kuuluu? Ja olisi mukava nähdä toimistopöydän takana istuva tyyppi joskus TEKEMÄSSÄ jotain isänmaan eteen tai jotain isänmaallista. Mutta jos kehutaan kännissä baarissa että oltiin armeijassa kirjureita ja Hirveitä Tappajia meistä koulutettiin, niin silloin varmaan tässä maassa ollaan niin helvetin isämaallisia. Ja ahneudestahan tämä meidän lakko johtuu, ei mistään muusta jumalauta....

Olen ollut itsekin rajalla yli kymmenen vuotta joten tiedän mistä puhun ja toimint kansainvälisissä tehtävissä joten olen kiertänyt muutakin kuin tahkoa.

• kartsa
        rafu kirjoitti:

Eiköhän Isänmaan etu toteudu parhaimmillaan siten, että palkkaus näissä tehtävissä on kilpailukykyinen. Hyvä palkkaus tuottaa motivoitunutta ja ammattinsa osaavaa porukkaa.

I was born in north, to die in east. (MR)

• elemeri2
        Koulutusta... kirjoitti:

Luuletko kun poliisi, tullimies tai rajamies (tai lähes minkä tahansa alan työntekijä) tulee töihin ensimmäistä päivää, niin hänen koulutuksensa loppuu siihen?

Kyllä se jatkuu pitkin uraa.

Eläkkeestä sen verran, että kyllä rajamiesten eläkeikää on jo pudotettu. Ja tämä johtuu siitä etteivät he enää ole täysin sotilaita vaan virkamiehiä.

Kyllä minusta poliisille ja palomiehillekkin eläkeikä pitäisi olla alhaisempi.

Onpa vielä pudottamista, ennenkuin on missään suhteessa muihin ammatteihin. Nyt heidän eläkeikänsä on 55, poliisin 62. Ja kyllä sen palkan tulisi olla jossain suhteessa alkukoulutukseen, kyllä myös valmiiksi korkeasti koulutetut kouluttautuvat lisää työuran aikana.

• hiihtelijä
        ei lakkolainen kirjoitti:

mikähän se oikea koulutus sitten mielestäsi on?
        Eikö nykyinen koulutus riitä minkä RVL tarjoaa?
        No jos ei niin tässä JYMY uutinen: Uusi koulutus järjestelmä on tulossa uusien tehtävien myötä.

Ja kaikille tiedoksi ja ohjeeksi: Ottakaa asioista selvää ennenkuin jaatte tietämättömyyttänne tänne. Mua ainakin hävettäisi puhua paskaa.

Lisää tietoa: www.rvl.fi

Olisihan se ihan mukavaa, jos vaikka rajavartijoilla olisi perustiedot niistä laeista, joita soveltavat. Heikoilla on tilanne ainakin niillä rajavartijoilla, jotka tuolla pohjoisen rajakylissä sestoavat maastoautoineen pitkin teitä tavallisia ihmisiä kiusaamassa.

• Liekö tuttuja?

Sevetin baarissako vai Kaamasen kievarissako se Rajan kurvari on käynyt noita keskusteluja kuuntelemassa? Työvaatteet päällä kyllä aika usein siellä kurvareita näkee istuksimassa.

• jaakko7

Eivät ne huvikseen lakkoilleet sairaanhoitajatkaan, vaan töihin patistettiin yleisen edun nimissä ja syyllistettiin siitä, että työt jäävät tekemättä. No, onhan tietysti totta, että onhan sairaanhoitajien työ huomattavasti vastuullisempaa kuin rajavartijoiden. Niin, että antaa lakkoilla vaan.

• Elettiinpä ennenkin

Onko se joku plussa sinänsä, että ajaa omia etujaan? Pelkästään? Ja onhan noita kertynytkin.

• rajatarkastuspisteisiin

Ja potkaistaan kelvottomat vartijat samalla Venäjän puolelle. Siperiassa riittää lääniä.

• voi voi...

Ei tarvii enää potkasta mihinkään sillä lähtevän liikenteen tarkastukset hoitaa jo Rvle:n tänä aamuna eu:niin liittämä veljeskansa. hyvä hyvä!

• Rajasissi

Vai sotilaat.

Jokainen rajavartija on saanut sotilaskoulutuksen ja rytinä rupeaa käymään, niin kenen luulet olevan vihollista ensimmäisenä vastassa.

Ja tätä kolutusta tulee lisää virkauran aikana.

Kyllä ne ovat rajavartijat. He tuntevat rajaseudun kuin omat taskunsa.

• Samaa peruskurssia käytiin
        Rajasissi kirjoitti:

Vai sotilaat.

Jokainen rajavartija on saanut sotilaskoulutuksen ja rytinä rupeaa käymään, niin kenen luulet olevan vihollista ensimmäisenä vastassa.

Ja tätä kolutusta tulee lisää virkauran aikana.

Kyllä ne ovat rajavartijat. He tuntevat rajaseudun kuin omat taskunsa.

Menkääpä te arvostelevat siviili-ihmiset edes yhdelle partioreissulle mukaan,niin katsotaan,miten teidän käy.
        Rajavartijoille kuuluu muutakin kun rajanylityspaikoilla tarkastustoimet.

Olimme samassa sotilaskoulutuksessa!
        Sisä-asiain ministeriön alaiset rajavartijat ja Puolustusministeriön alaiset sotilaat Lappeenrannassa "rottakoulussa"
        Ainakin kunnossa hävisimme useimmat rajavartijoille jos emme sitten muussa.
        Se onkin jo eri jutun aihe.

• Kessu1
        Samaa peruskurssia käytiin kirjoitti:

Menkääpä te arvostelevat siviili-ihmiset edes yhdelle partioreissulle mukaan,niin katsotaan,miten teidän käy.
        Rajavartijoille kuuluu muutakin kun rajanylityspaikoilla tarkastustoimet.

Olimme samassa sotilaskoulutuksessa!
        Sisä-asiain ministeriön alaiset rajavartijat ja Puolustusministeriön alaiset sotilaat Lappeenrannassa "rottakoulussa"
        Ainakin kunnossa hävisimme useimmat rajavartijoille jos emme sitten muussa.
        Se onkin jo eri jutun aihe.

Ittehän tuo naapurin rajavartija kertoilee noista partioretkistään. Monesti menee useampi tunti työajasta omien syömäkalojen pyytämiseen, sitten ruokailuun, ja kai siinä valmiiksi hillapaikkoja kattellaan. Jos joskus ollaan kävellen liikkeellä. Yleensähän nuo ajelee maastoautoilla. Enpä tiedä, mitä erityisen rankkaa tuossa on, samaa hommaa toiset tekee vapaa-ajallaan ja ilman palkkaa. Mukavaahan se on.

• ????

heidän lakkoilla, venäjän puolellahan ne on ollukkii koko ajan lakossa, jos niinku ruuhkat ja hitaus on kriteerinä...

• jojo

Jos uusi palkkausjärjestelmä ei tyydytä niin lakkoon vaan,ei kai ne muutakaan voi? Kyllä heilläkin lakko-oikeus on.

• asd

Potkut vaan kaikille, oppiipaha lakkoilemaan. On niitä huonompipalkkasia jotka eivät vingu..

• oikein hyvä

laskekaas pojat yhteen palvelusajan palkka sekä eläke vaikka 65 vuoteen sakkaa. paljonko on kokonaispalkkakertymä? jakakaa se sitten työvuosilla, joita teette ennenkuin siirrytte ennenaikaiselle eläkkeelle. siitä tulee oikein hyvä vuosipalkka per työvuosi. vetelee vertoja jo paperimiehille!

• selkään ammuttu karhu

Kuten esimerkiksi paperiliittolaiset:)

• myathai

..kuten ahtaajat, paperityöläiset, konsultit jne

• oikein hyvä??
        oikein hyvä kirjoitti:

laskekaas pojat yhteen palvelusajan palkka sekä eläke vaikka 65 vuoteen sakkaa. paljonko on kokonaispalkkakertymä? jakakaa se sitten työvuosilla, joita teette ennenkuin siirrytte ennenaikaiselle eläkkeelle. siitä tulee oikein hyvä vuosipalkka per työvuosi. vetelee vertoja jo paperimiehille!

Mietihä ite mitä oikein kirjottelet! Tuleehan siitäki hyvä kokonaispalkka jos käyn 2 vuotta töissä, vammaudun ja jään sairaseläkkeelle, sitten nostan eläkettä 65 vuotiaaksi asti (ja myös siitä eteenpäin). lasken koko paskan yhteen ja jaan KAHDELLA (2) työssäolovuodella. Hakkaa varmasti monen muunki vuosipalkan!!! tsemppiä lakkoon!

• Asiantuntija69

Terve
        Ilmeisesti sinä et osaa edes vinkua vaan tyydyt siihen työttömyyspäivärahaasi.
        Asiasta tietämättömän olis turha mitään kirjoittaa kun ei mitään asiasta tiedä vai onko Rajamies käyttänyt vaimoketta treffeillä kun nuin kiukuttaa?

• Upj

Niin ja kummasti eläkekuluja vähentää kun 60-vuotiaana 15 km kävelee maastossa päivittäin. PS. Olen myös palomiesten eläkeiän laskemisen kannalla.

• Rajan Kurvari2

Joo, lakkoileville potkut niin pääset sinä töihin meidän tilalle. Sinä joka reputit omassa hakemuksessasi siinä vaiheessa kun lähetit sen. Kyllähän se ottaa pattiin kun huomaa ettei kelpaa isämaan palvelukseen muuta kuin pakolliseen armeijaan keittäjäksi, siinä sitten omassa huoneessa joka on isän ja äidin talossa, purraan hammasta ja mietitään että kyllä minä vielä joku päivä näytän, ja nyt tuli tilaisuus. Ja kun käydään sitten sillä omalla tuning-datsunilla Venäjällä niin ilkeä rajamies ottaa kilvet pois autosta kun sitä ei ole katsastettu, ja jos sinä saisit päättää niin poliisillekkin vain potkut kun joka lauantai hakevat isän putkaan, kotoa asti.

• jus joo

Eivät ne palkansa pienuuden takia lakossa ole, vaan sen takia että sitä yritetään pienentää entisestään.

• Lähihoitaja1

Joo, lakkoileville potkut niin pääset sinä töihin meidän tilalle. Sinä joka reputit omassa hakemuksessasi siinä vaiheessa kun lähetit sen. Kyllähän se ottaa pattiin kun huomaa ettei kelpaa isämaan palvelukseen muuta kuin pakolliseen armeijaan keittäjäksi, siinä sitten omassa huoneessa joka on isän ja äidin talossa, purraan hammasta ja mietitään että kyllä minä vielä joku päivä näytän, ja nyt tuli tilaisuus. Ja kun käydään sitten sillä omalla tuning-datsunilla Venäjällä niin ilkeä rajamies ottaa kilvet pois autosta kun sitä ei ole katsastettu, ja jos sinä saisit päättää niin poliisillekkin vain potkut kun joka lauantai hakevat isän putkaan, kotoa asti.

Se on kyllä ymmärrettävää, että rajamiehet on kärkkäästi syyttämässä toisia kateellisuudesta, arvelevat ilmeisesti, että siihen on aihetta. Kuitenkin kysymys on tasa-arvosta, siitä, että onko meillä muidenkin ammattien harjoittajilla oikeus samoihin etuuksiin, tai onko rajamiehillä oikeus esim. alempaan eläkeikään kuin raskaampien tai vaikeampien töiden tekijöillä?

• myös
      • Rajavartijat

uskaltaa puolustaa etujaan. t:Paperiduunari

• taisteluunne

t:Paperimiehet

• rvl

Tack

• arja

Missään muussa euroopan maassa ei sotilasorganisaatio suorita passintarkastusta kuten suomessa. Muualla asian hoitaa siviiliorganisaatio. Poliiseille lisää resursseja. Koulutetut ja asian osaavat poliisit takaisin passeja tarkastamaan. Rajakurvarit voivat mennä takaisin metsiä samoilemaan, sehän heidän koulutuksensakin on.

• rvl
        arja kirjoitti:

Missään muussa euroopan maassa ei sotilasorganisaatio suorita passintarkastusta kuten suomessa. Muualla asian hoitaa siviiliorganisaatio. Poliiseille lisää resursseja. Koulutetut ja asian osaavat poliisit takaisin passeja tarkastamaan. Rajakurvarit voivat mennä takaisin metsiä samoilemaan, sehän heidän koulutuksensakin on.

Hyvä idea! Annetaan passintarkastus takaisin poliiseille.

• rafu
        arja kirjoitti:

Rajavartijat eivät ole sotilaskoulutuksen saaneita muulta kuin päällystön osalta. Muilla on omat rajavartiovartiolaitoksen kurssit ja kaikki kuuluvat sisäasiainministeriön alaisuuteen ja ovat vain ns. puolisotilaallisia joukkoja aseistuksineen ja erityistehtävineen. Ero sotilaspuolella on se ettärajavartiolaitoksessa upseerien yleneminen tapahtuu huomattavasti nopeammin kuin puolustusvoimien puolella. Jos kysyt puolustusvoimien upseereilta niin he eivät pidä rajavartiolaitoksen miehiä minään sotilaina vaan pikemminkin poliisin jatkona.

• Upj
        arja kirjoitti:

Shengen-maissahan sotilaat voi hoitaa passintarkastuksen.

• Arjaa
        arja kirjoitti:

Mistäs olet noin katkera? Etkö saanutkaan kurvaria lassottua? Siitäkö olet katkera? Jos menet vaikkapas Hkiin ja Bar hamlettiin niin eiköhän sullekin yhden illan rajahoito löydy eikä enään tarvi kiukutella asiosta joista ei ymmärrystä löydy

• Mutta
        arja kirjoitti:

Juu.

Poliisit on helvetin tärkeitä.
        Tullimiehet ovat myös.

Mutta luuletteko että poliisille koulutetaan nykyisin passintarkastusta jos se ei ole heidän työtään.

Epäilen.

He ovat huippu osaajia alallaan, mutta ei heillä varmasti ole samaa kolutusta ja kokemusta rajatarkastus tehtäviin kuin rajavartijoilla.

Samoin ei rajavartijalla ole koulutusta tullitehtäviin.

Näin se vaan menee. Olipa kyseessä maalari tai kirvesmies.

Ja loppujen lopuksi onko sillä nimikkeellä väliä. Kaikki ovat kuitenkin ihmisiä. Jos passintarkastus olisi edelleen poliisin tehtävä. Luuletteko etteivät henkilöt jotka nykyisin tekevät sitä rajavartijoina olisi hakeutuneen siihen hommaan joka tapauksesa?

Kaikki työ on tärkeää ja kaikkia tarvitaan.

• ...
        arja kirjoitti:

Juu.

Tullimiehet ovat myös.

Mutta luuletteko että poliisille koulutetaan nykyisin passintarkastusta jos se ei ole heidän työtään.

Epäilen.

He ovat huippu osaajia alallaan, mutta ei heillä varmasti ole samaa kolutusta ja kokemusta rajatarkastus tehtäviin kuin rajavartijoilla.

Ja loppujen lopuksi onko sillä nimikkeellä väliä. Kaikki ovat kuitenkin ihmisiä. Jos passintarkastus olisi edelleen poliisin tehtävä. Luuletteko etteivät henkilöt jotka nykyisin tekevät sitä rajavartijoina olisi hakeutuneen siihen hommaan joka tapauksesa?

Ja ei "rajakurvareiden" kolutus nykypäivänä ole mitään metsien samoilemista.

• on maksettava oikea palkka
        ... kirjoitti:

Juu.

Tullimiehet ovat myös.

Epäilen.

niin palomiehet, poliisit kuin sosiaali- ja terveysalan henkilöt tekevät merkittävää työtä joita kummallista kyllä kaikki tarvitsevat ja siihen luen rajatyöntekijät...myös me kaikki tarvitsemme heitä koska me asumme jokainen kodissamme jonka haluamme pitää omanamme, mutta jos asiat pääsevät kovasti järkkymään ei meillä kohta olekaan enää kotia mihin mennä. Joten me tarvitsemme nyt jos koskaan rajavartijoita ja heidän työpanostaan sekä ammattiosaamistaan jotta perusperheemme voi hyvin. Ottakaa nyt jo järkikäteen ja ajatelkaa sekä nähkää kokonaisuus ja mihin ne johtaa...asioilla voi olla pitemmät seuraukset kuin luulettekaan ja arvatkaa vain käyttävätkö rikolliset sitä hyväkseen? Suosittelen että kaikki ao. menisivät kerralla lakkoon niin eiköhän kaikilta nousisi edes peruspalkan tasolle palkka...sekin on eräs vaihtoehto ja nopeutuisi päätökset.

• edu
        arja kirjoitti:

näin juuri sen homman pitäis pelata. poliisilla pitäis olla samat resurssit kuin rajalla suhteutettuna tehtäviin ja porukan määrään. rajajumit pikaisesti takaisin sinne minne kuuluvatkin ja poliisit hoitamaan hommia ! nythän rajavartijat yrittävät hamuta poliisien töitä, koska ylimäräistä väkeä on niin helvetisti.

• rajalta
        edu kirjoitti:

näin juuri sen homman pitäis pelata. poliisilla pitäis olla samat resurssit kuin rajalla suhteutettuna tehtäviin ja porukan määrään. rajajumit pikaisesti takaisin sinne minne kuuluvatkin ja poliisit hoitamaan hommia ! nythän rajavartijat yrittävät hamuta poliisien töitä, koska ylimäräistä väkeä on niin helvetisti.

Ei rajalla haluta poliisin töitä kyllä se on valtion hallinto joka niitä tyrkkää
        Poliisi on erittäin ammattitaitoinen omassa työssään ja niin myös rajan väki
        jos työt raja-alueella hieman sivuavat toisiaan niin ne täytyy järkevästi vain sopia virkakuntien kesken .

• Raja Kurvari
        edu kirjoitti:

WTF
        Tekis mieli sanoa rumasti mutta en viiti. Kerrohan minkälaiselta pohjalta oikein noita juttujas lauot? Jos yrität provota niin onneks olkoon hyvin onnistuit mutta samalla paljastit sen verran itsestäsi että tietopohjaa ei löydy edes lumenluontiin. Suosittelen paluuta kirjojen pariin.

• Kade
        rafu kirjoitti:

Rajavartijat eivät ole sotilaskoulutuksen saaneita muulta kuin päällystön osalta. Muilla on omat rajavartiovartiolaitoksen kurssit ja kaikki kuuluvat sisäasiainministeriön alaisuuteen ja ovat vain ns. puolisotilaallisia joukkoja aseistuksineen ja erityistehtävineen. Ero sotilaspuolella on se ettärajavartiolaitoksessa upseerien yleneminen tapahtuu huomattavasti nopeammin kuin puolustusvoimien puolella. Jos kysyt puolustusvoimien upseereilta niin he eivät pidä rajavartiolaitoksen miehiä minään sotilaina vaan pikemminkin poliisin jatkona.

Ehkä ne ei pidä sen takia rajaa minään kun eivät itse sinne päässeet! Kadettikoulussa on suurin osa halukkaita rajalle mutta vain parhaat pääsee...

• arjaaa
        Arjaa kirjoitti:

Mistäs olet noin katkera? Etkö saanutkaan kurvaria lassottua? Siitäkö olet katkera? Jos menet vaikkapas Hkiin ja Bar hamlettiin niin eiköhän sullekin yhden illan rajahoito löydy eikä enään tarvi kiukutella asiosta joista ei ymmärrystä löydy

HAHAA!! Mahtava kommentti.
        Otan kopin jos heität arjan tänne arjaa.
        Hamussa sit tavataan.
        Voi hemmetti kun pisti hymyn naamalle... taidan mennä juomaan kahvia. Kylläpä muuten ihmiset on hölmöjä ja asioista tietämättömiä.
        Arja tämä on sinulle. Kaiva jostain esille seuraavat FAKTApaperit: Vuoden 1996 tilastot HKI-Vantaalla ja vertaa niitä vaikka 2001 nykyisiin tilastoihin. Saatat hämmästyä. Ja mistähän johtuu? Ehkä matkustaja määrän kasvusta, mutta se onkin sitten eriasia... Hyvää kesää. Lähden lomille suomi24sta.

• jaana11
        Kade kirjoitti:

Ehkä ne ei pidä sen takia rajaa minään kun eivät itse sinne päässeet! Kadettikoulussa on suurin osa halukkaita rajalle mutta vain parhaat pääsee...

Tämähän se on se vakisyyte kurvarien puolelta. Joka-ainoa kurvari luulee, että koko muu maailma on heille kateellinen, jos muut peräävät oikeuksiaan. Ilmeisesti vain rajavartijoilla on oikeus etuuksiin joita muut eivät saa kadehtia. Rajavartijan logiikka, mitä se on?

• Rajajoen viereltä
        Arjaa kirjoitti:

Jaa nuissako baareissa ne kurvarit siellä etelässä aikasa viettää? Täälä pohjosessa niitä ei viiti kukaan suopungilla heittää, kun on noita miehiäki.

• Rajajoen viereltä
        ... kirjoitti:

Juu.

Tullimiehet ovat myös.

Epäilen.

Totta, nehän ei samoile mettissä, vaan ajelee maastoautoilla pitkin metsäteitä ja kalastelee työaikana joella, sellaisessa kohdassa, minne ei tarvi kaukaa kävellä.

• laskupää

Oikeus on kaikilla lakkoilla. Ei kait se nyt kenestäkään tunnu hyvältä, jos palkkaa ruvetaan pääsääntöisesti leikkaamaan ja tehdään kuitenkin samaa työtä. Käsittääkseni tässä on nyt kyse kaikkien rajavartioiden palkkauksesta, ei pelkästään passimiesten..Mutta miten on mahdollista,että liitolla ja työnantajalla voi olla lähes 20% ero siitä laskeeko vai nouseeko palkat..Joku laskee väärin!! Oikeus voittakoon..

• perseeseen ammuttu karhu

Niin ja tehtävät ei pelkästään pysy samoina,vaan niitä tulee rutkasti lisää uuden laki muutoksen myötä.tämän jälkeen työ on hyvin lähellä poliisin työtä.Silti Upseerit ovat leikkaamassa raja/merivartijoiden palkkoja.Itselle vastaavasti suunnittelevat tuntuvia korotuksia!!No,yleensähän ahneella on paskanen loppu.Ei se upseereillekaan korotukset tule kuin manulle illallinen.Toisaalta miksi piti yleensä mennä muuttamaan nykyistä toimivaa hyvää systeemiä?Tähän helvetin uudistukseen on palanut aivan käsittämättömiä määriä veronmaksajien rahoja...Että sillai

• Late

Rajavartijoiden lakko on täysin oikeutettu, ja ihmetyttää suuresti kun ihmiset jauhavat täällä asiasta sen enempää tietämättä omia mielipiteitään. Valtion uusi palkkausjärjestelmähän tähtää pitkällä aikavälillä valtion rahojen säästämiseen, siis palkat tulevat tippumaan. Mitään takuuta ei ole esimerkiksi omalla alallani etteivätkö palkat tulisi pienenemään siirtymäajan jälkeen. Tällä hetkellä monilla valtion aloilla on suuria vaikeuksia saada rekrytoitua kehityskelpoista työvoimaa, ja suurin syy tähän on juuri palkkaus. Uusi palkkausjärjestelmä ei ainakaan omalla alallani tule ongelmaa ratkaisemaan, vaan luultavasti tulee ajamaan osaavaa henkilökuntaa siviiliin muihin tehtäviin paremmalla palkalla. Meillä vaan ei ole sellaista "lakkoasetta" käytössämme että lakkoiluamme kukaan ottaisi vakavasti. Lisäksi suojatyövelvoite syö lakosta lopunkin uskottavuuden. Mutta mikäs se on tehdä töitä välillä oma henkikin uhattuna kun siitä kuitenkin saa peräti 1300€/kk käteen.

Voimia ja onnea rajavartijoiden lakkoon!

• liikenne sujuu

Nythän Venäjän mafialla on mahdollisuus tulla Suomeen, käydä keikalla täällä ja sit eikun ajella luu-ulkona varastetuilla autoilla takas Venäjälle. Hyvä Rajavartiolaitos!

• Herrat prkl

Hyvin soljahtelee huumeet Suomeen, ei ole noilla herroilla koiria nuuskimaan!

• nuuskija
        Herrat prkl kirjoitti:

Hyvin soljahtelee huumeet Suomeen, ei ole noilla herroilla koiria nuuskimaan!

Eikös ne huumeet kuulu tullin hommiin..

• ja teho on nyt 50%
        nuuskija kirjoitti:

Hyvin menee! Ja perheellisiä luulisi hirvittävän! Oletteko kuulleet sellaisesta kuin ihmiskauppa? Nyt jos Vaalimaalta pääse ulos Suomesta ja Shengenistä ilman tarkastuksia. Miten luulette henkilön joka on kaapannut lapsenne jäävän kiinni, jos kukaan ei tarkasta onko henkilöllä ja lapsella mitään tekemistä keskenään ja onko hänellä lupa viedä lapsi pois Suomesta?

• poliisi
        nuuskija kirjoitti:

tullin tehtäviin tuo huumausaine puoli kuuluu ja rajamiehet vastaa henkilöiden passintarkastuksesta. asia on vaan niin, että koska rajalla on niin vitusti liikaa porukkaa, ne yrittää kupata muilta viranomaisilta töitä itselleen. uusi vireille tuleva rajavartiolakikin on yksi osoitus tästä.

• näin on
        poliisi kirjoitti:

tullin tehtäviin tuo huumausaine puoli kuuluu ja rajamiehet vastaa henkilöiden passintarkastuksesta. asia on vaan niin, että koska rajalla on niin vitusti liikaa porukkaa, ne yrittää kupata muilta viranomaisilta töitä itselleen. uusi vireille tuleva rajavartiolakikin on yksi osoitus tästä.

olet aivan oikeassa. kuppaavat muiden hommia itselleen kun porukkaa on niin vitusti.

• Pitää vain ihmetellä

Kuinka moni teistä tietää mitä rajavartiat edes tekevät? Kuinka moni teistä tietää mitä rajatarkastustehtävissä työskentelevät tekevät? Kuinka moni teistä tietää mitä tarkoittaa rajatarkastus ja passintarkastus? Kuinka moni tietää mitä passintarkastaja on velvollinen tekemään? Luuletteko että passintarkastus on pelkästää kuvan katsomista ja asiakirjan voimassa ollon tarkastusta? Oletteko koskaa kuulleet että viranomaisilla on käytössään rekistereitä joista tehdään hakuja matkustajan henkilötiedoilla? Luuletteko että työ raja-asemilla rajoittuu pelkästään siihen mitä te näette? Tiedättekö edes mitä asioita on säädetty rajavartioiden valvottaviksi?

Tässä näin aluksi muutama kysymys? Kun löydätte kaikkiin oikeat vastaukset, niin kysyn seuraavat kysymykset?

• hommaa nähnyt

Onhan se tietty suuri riski, jos maastalähtötarkastuksia ei tehdä juuri ollenkaan. Rajavartijathan ne autot identifioi ja tarkastaa, sekä tekee rekistereiden kautta moninaisia hakuja.
        Kuten jo esille tuli, työ ei ole pelkkää passin voimassaolon tarkastusta ja leiman lyömistä, vaikka se siltä välillä näyttääkin, ja tuntuu.

Nykyinen rajavartijan palkka on työhön nähden naurettavan pieni, ottaen huomioon työn vaativuuden ja erinäiset turvallisuusriskit, mitä työhön kuuluu. Vastassa on milloin humaltuneita, huumaantuneita tai muita rikollisia, väkivaltaisia ja vähemmän väkivaltaisia.

Rajavartijan koulutukseen kuuluu paljon muutakin kuin "metsässä samoilua". Toimenkuva on "hieman" toista kuin joitakin kymmeniä vuosia sitten, jolloin käytiin "erästelemässä". Varsinkin ylityspaikalla työtä tekevän on oltava tietoinen monenlaisista lakiasioista. Palkka pysyy samana ja toimenkuva monipuolistuu koko ajan. Aina pitäisi osata jotakin uutta, mutta se ei palkassa näy.

Ja niistä Suomeen tulevista huumevirroista sen verran, että Tullihan ei todellakaan ole lakossa, ja tokihan heillä huumekoiria on.

• tillin tallin

Kyllä se on niin, että Poliisilla ja Tullilla on hanskat tiukasti kädessä ja homma hoidetaa. Passikurvareita on riittämiin, joitavat olemaan lakossa => eivät ole jaloissa pyörimässä kun ammattilaiset hoitavat hommansa.

• Pitää vain ihmetellä..
        tillin tallin kirjoitti:

Kyllä se on niin, että Poliisilla ja Tullilla on hanskat tiukasti kädessä ja homma hoidetaa. Passikurvareita on riittämiin, joitavat olemaan lakossa => eivät ole jaloissa pyörimässä kun ammattilaiset hoitavat hommansa.

Kuinka moni teistä tietää mitä Tullin ja Poliisin työhön kuuluu? Ja mitä he ovat velvollisia tekemään? Heidänkin työhönsä kuuluu paljon sellaista mikä ei päälle päin näy. Myös heidän etujaan pitää ajaa. Kyllä minuakin v...taa kun poliisi antaa sakon ylinopeudesta, mutta en ole sitä kyllä silti työttömäksi ajamassa.

• isktr
        tillin tallin kirjoitti:

Sitten kun sinun omaisuutta on kärrätty rajan yli ilman lupaa, ilman että kukaan on siihen puuttunut koska ylityöllistetty poliisi ei todellakaan ehdi asemille mitään kontrollia pitämään, niin tule sitten syyttämään ahneita rajakurvareita että miksi ette ollut töissä kun minun omaisuutta on varastettu ja viety ryssiin. Mutta mistäs vitusta minä tiedän onko sulla edes omaisuutta. Se on se työttömän tankkaajan ja VERONMAKSAJIEN rahoilla elävän osa aika huono. Sitten ollaan joka reissulla tullin haavissa ja vituttaa kun jäi kiinni niin jossainhan se on tlitettävä kokemaansa vääryyttä. Ai niin, mikä helvetin sana on joitavat?????

• mie
        tillin tallin kirjoitti:

Jos et ole sattunut huomaamaan, niin nuo passintarkastajat ovat lakossa koko rajavartijaliiton jäsenten edestä. Siellä on tyyppejä viehkeästä sihteeriköstä helikopterin pintapelastajaan. Toivon mukaan se pintapelastaja tunnistaa sinut, kun olet luiskahtanut mereen....ja irrottaa otteen.

• simo
        hommaa nähnyt kirjoitti:

Onhan se tietty suuri riski, jos maastalähtötarkastuksia ei tehdä juuri ollenkaan. Rajavartijathan ne autot identifioi ja tarkastaa, sekä tekee rekistereiden kautta moninaisia hakuja.
        Kuten jo esille tuli, työ ei ole pelkkää passin voimassaolon tarkastusta ja leiman lyömistä, vaikka se siltä välillä näyttääkin, ja tuntuu.

Nykyinen rajavartijan palkka on työhön nähden naurettavan pieni, ottaen huomioon työn vaativuuden ja erinäiset turvallisuusriskit, mitä työhön kuuluu. Vastassa on milloin humaltuneita, huumaantuneita tai muita rikollisia, väkivaltaisia ja vähemmän väkivaltaisia.

Rajavartijan koulutukseen kuuluu paljon muutakin kuin "metsässä samoilua". Toimenkuva on "hieman" toista kuin joitakin kymmeniä vuosia sitten, jolloin käytiin "erästelemässä". Varsinkin ylityspaikalla työtä tekevän on oltava tietoinen monenlaisista lakiasioista. Palkka pysyy samana ja toimenkuva monipuolistuu koko ajan. Aina pitäisi osata jotakin uutta, mutta se ei palkassa näy.

Ja niistä Suomeen tulevista huumevirroista sen verran, että Tullihan ei todellakaan ole lakossa, ja tokihan heillä huumekoiria on.

"turvallisuusriskit". Bullshit, itärajalla vuositasolla nämä "riskit" mahtuu yhden käden sormiin. Älkää nyt viittikö tehdä itsestänne taas tärkeämpiä kuin olettekaan. Miten noista lähtevän puolen tarkastuksista on yhtä-äkkiä tullut noin tärkeitä? Ennen lakkoahan se ei kiinnostanut ketään.

Vastaanväittäjät kertovat sitten vaikka viimevuoden tilastot...... :)

• Talon isäntä

Ootkoha sinä joku joka tietää, mitä muut ei tiedä? Kyllä sitä kysyvä ossoo jokahinen. Onpa se vuan kumma ku on nii helppoo sanova, ettette te mitään te muut tiijä, aina semmosille, jotka on vähä eri mieltä ku sinä. Kai sentäs saa olla eri mieltä asioista kun kurvarit?
        Minäpä kysyn sulta, tiijätkö mitä tekköö metsuri, entä mitä sairaanhoitaja, entä Eskelisen bussikuski, tai taksikuski, entä mitä tekköö opettaja? Jos et tiijä, ni elä tule tänne selittämää miks niitten pittää olla töissä 62-vuotiaaks saakka ku kurvarit on 55-vuotiaaks.

• lapin nainen

Tuo nyt on sama, jos kirurgit lopettaisivat leikkaukset.

kehtaavat vielä huudella niille, jotka yrittävät pitää rajan toiminnassa.

• ihmistä

kuolee, jos maastalähtevän matkustajan passissa ei ole leimaa?

• lapin nainen
        ihmistä kirjoitti:

kuolee, jos maastalähtevän matkustajan passissa ei ole leimaa?

Olen tosin täältä Ruotsin rajalta, ja täällä on ikuisuudet menty rajan yli miten sattuu. Kyllähän ne huumeet menee täältäkin. Joten voi olla, että lakko tekee sen, että väkeä voi vähentää sieltäkin.

Vaan jos ajatellaan, että passintarkastus on rikollisuuden ehkäisemiseksi, niin kyllä suojelutyö on silloin ihan paikallaan.

• kolvi
        lapin nainen kirjoitti:

Olen tosin täältä Ruotsin rajalta, ja täällä on ikuisuudet menty rajan yli miten sattuu. Kyllähän ne huumeet menee täältäkin. Joten voi olla, että lakko tekee sen, että väkeä voi vähentää sieltäkin.

Vaan jos ajatellaan, että passintarkastus on rikollisuuden ehkäisemiseksi, niin kyllä suojelutyö on silloin ihan paikallaan.

Jos lakko menee hyvin, niin herrat näkee, että porukkaa ei tarvita niin paljon.Taas tulee
        työttömiä lisää. Syytäkään itse toisianne,kun olette työttömiä!!!!!!

• kolvi
        lapin nainen kirjoitti:

niin mikä suojelustyö,RUOTSINKO????Eikö sitä olla suojeltu tarpeeksi??

• mitä hoitaa
        kolvi kirjoitti:

Jos lakko menee hyvin, niin herrat näkee, että porukkaa ei tarvita niin paljon.Taas tulee
        työttömiä lisää. Syytäkään itse toisianne,kun olette työttömiä!!!!!!

Kyllä ne esimiehet ainakin joutaa poistoon, koska on aikaa hoitaa suoritusportaan hommia. Eihän siellä esimiehiä tarvita, jos niiden normaalit hommat voi nyt olla hoitamatta. Asiat tärkeysjärjestykseen..:-)

• viimeks...
        kolvi kirjoitti:

niin mikä suojelustyö,RUOTSINKO????Eikö sitä olla suojeltu tarpeeksi??

noin 50 vuotta sitten! Prkl!

• huomattu

jo rajan toisellakin puolella! Venäjän ORT 1-televisiokanavan klo 20:n uutislähetyksessä kerrottiin lakossa olevan noin puolitoistatuhatta suomalaista rajavartijaa. Muuten uutinen oli lähimain paikkansapitävä.
      Yleensä lukiessani noita muita aiheeseen liittyviä viestejä, tuli sellainen vaikutelma, että kovasti yritetään provosoida rajavartijoita tai sitten ei tiedetä yhtään mitään koko rajavartijoista tai heidän työstään. Oikealla asialla rajavartijat ovat, en minäkään nielisi palkan alennusta tuosta vaan!

• läheltä nähnyt

Moni, varsinkin kaupungissa asuva ei edes tiedä mikä on rajavartiolaitos! Joko luulevat Tulliksi tai sitten tosiaan, että ne on niitä "mehtäläisiä" jotka samoaa metsissä kumpparit jalassa pettuleipää syöden ja karvapersenortteja poltellen.

Häviäis vaan porukalta paljon tavaraa rajan taakse niin huomaisivatpa, ettei siellä turhaan olla hommissa.
        Kyllä sinne muutamat perämoottorit ja vuokra-autot varmasti häviääkin..mutta mikä määrä varsinkin nyt...ja esim. lapsia, eläimiä yms. niinkuin tuli jo ilmi.

Onhan se ikävää jos ihmiset luulevat, että rajavartiolaitos on sama kuin puolustusvoimat.

Rajavartijan hommiin kuuluu myös paljon ns.poliisin hommiakin. Tuntuu että ihmiset ajattelee, että viedään poliisien hommat kun lisätään toimivaltuuksia. Tosihan on, että koko ajan on tehty samoja hommia, hommat sinällään ei muutu,vaan valtuuksien laajentuessa yhteistyö poliisin kanssa helpottuu huomattavasti, huom. YHTEISTYÖ!

Eiköhän ihmiset kohta ala tajuamaan, että kyllä siellä rajanylityspaikalla vaan tarvitaan niitä oman alansa ammattilaisia, että edes on jotain järkeä.

Muistakaa, että Venäjän raja on myös Schengen ulkoraja! Kun rikollinen pääsee ulkorajalta Schengen alueelle, on sillä lähes vapaa liikkuminen minne vaan. Ja sama toisinpäin.

• sitä se on
        läheltä nähnyt kirjoitti:

Moni, varsinkin kaupungissa asuva ei edes tiedä mikä on rajavartiolaitos! Joko luulevat Tulliksi tai sitten tosiaan, että ne on niitä "mehtäläisiä" jotka samoaa metsissä kumpparit jalassa pettuleipää syöden ja karvapersenortteja poltellen.

Häviäis vaan porukalta paljon tavaraa rajan taakse niin huomaisivatpa, ettei siellä turhaan olla hommissa.
        Kyllä sinne muutamat perämoottorit ja vuokra-autot varmasti häviääkin..mutta mikä määrä varsinkin nyt...ja esim. lapsia, eläimiä yms. niinkuin tuli jo ilmi.

Onhan se ikävää jos ihmiset luulevat, että rajavartiolaitos on sama kuin puolustusvoimat.

Rajavartijan hommiin kuuluu myös paljon ns.poliisin hommiakin. Tuntuu että ihmiset ajattelee, että viedään poliisien hommat kun lisätään toimivaltuuksia. Tosihan on, että koko ajan on tehty samoja hommia, hommat sinällään ei muutu,vaan valtuuksien laajentuessa yhteistyö poliisin kanssa helpottuu huomattavasti, huom. YHTEISTYÖ!

Eiköhän ihmiset kohta ala tajuamaan, että kyllä siellä rajanylityspaikalla vaan tarvitaan niitä oman alansa ammattilaisia, että edes on jotain järkeä.

Muistakaa, että Venäjän raja on myös Schengen ulkoraja! Kun rikollinen pääsee ulkorajalta Schengen alueelle, on sillä lähes vapaa liikkuminen minne vaan. Ja sama toisinpäin.

Yhteistyö Rajan kanssa on sitä, että Raja hamuaa muiden työt kun niillä on porukkaa liikaa. Ei ole valtiontalouden kannalta kannattavaa antaa töitä henkilöille, jotka lähtevät eläkkeelle ennen aikojaan ilman perusteita. Palomiehet on asia erikseen. Heidän eläkeikä on liian korkea.

• Ei rajavartija
        sitä se on kirjoitti:

Yhteistyö Rajan kanssa on sitä, että Raja hamuaa muiden työt kun niillä on porukkaa liikaa. Ei ole valtiontalouden kannalta kannattavaa antaa töitä henkilöille, jotka lähtevät eläkkeelle ennen aikojaan ilman perusteita. Palomiehet on asia erikseen. Heidän eläkeikä on liian korkea.

Mistä olet niin katkera, että sinun pitää leimata perusteettomasti Rajavartiostoa? Onnetonta valittamista.

• ???

Siis...ööh...mikä tää Rajavartiolaitos on?

• tutjija

Pitäkäävaan lakkoa rajavartiat !! Ettekä läkon jälkeen enää syö samassa pöydässä Päällystön kanssa, siinä tv uutisissa yksi typerys vertasi perusvartijan työtä PÄÄLLYSTÖN TYÖHÖN ! TE rajavartijat olette värvättyjä työmiehiä jotka on vain vartiomiehiä, Ja vartiomies ei ole käynyt korkeakouluja, rajavartija on puupää !!

• Rajakurvari2

Tutjija opettelee nyt kirjoittamaan kommentit oikein tai kirjoittaa sitten selvinpäin uudestaan koska asialla taitaa olla känniläinen joka haluaa vain provosoida. Eikä se sinusta kovin kummoista sotaherraa tee jos olet joskus RUK:n käynyt. Toinen juttu on että mistäs helvetistä sinä tiedät mitä kouluja rajavartija on käynyt? Ja mitä kouluja itse olet käynyt? Jos olet käynyt korkeakouluja niin onneksi olkoon 15000 euron opintolainasta jonka olet juonut Otaniemessä etkä sillä rahalla oppinut edes kirjoittamaan. Kokeile joskus oikeata elämää, se on ihan oikeasti mukavaa.

• Gimp

Pelle.

• PÄÄLL,

Ei tuo rajavartija ole sen kummosempi ihminen kuin muukaan vartija, Rajavartija korvataan vaikka sotilailla ym ym työttömillä vartijoilla tai vanginvartijoilla ? tai Päällystöllä kokonaan.

• Rajakurvari2

Joo, taitaa työtöntä teollisuusvartijaa vähä vituttaa? Sinut kutsuttiin viime joulukuun 23 päivä pomon konttoriin juuri kun olit "pidättänyt" suuren luokan konnan ja teit hänelle henkilötarkastusta. Pomo teki sinulle kuuluisan vesilasitestin, laitoit sormesi vesilasiin ja jos pinta värähtää olet korvattavissa, jos ei värähdä sinä olet korvaamaton. Kaikki tietää että joulustasi tuli hieman epämukava kun sait kenkää, mutta nyt tällä sinun ehdotuksellasi saatat saada jo juhannukseksi töitä kun Rajavartijat korvataan työttömillä vartijoilla. Ihmetellä täytyy miten noinkin fiksu heppu sai kenkää ja minkä lahjan tiede on sinussa menettänyt.

• Sinun herrasi, ei sinulta m...
        Rajakurvari2 kirjoitti:

Joo, taitaa työtöntä teollisuusvartijaa vähä vituttaa? Sinut kutsuttiin viime joulukuun 23 päivä pomon konttoriin juuri kun olit "pidättänyt" suuren luokan konnan ja teit hänelle henkilötarkastusta. Pomo teki sinulle kuuluisan vesilasitestin, laitoit sormesi vesilasiin ja jos pinta värähtää olet korvattavissa, jos ei värähdä sinä olet korvaamaton. Kaikki tietää että joulustasi tuli hieman epämukava kun sait kenkää, mutta nyt tällä sinun ehdotuksellasi saatat saada jo juhannukseksi töitä kun Rajavartijat korvataan työttömillä vartijoilla. Ihmetellä täytyy miten noinkin fiksu heppu sai kenkää ja minkä lahjan tiede on sinussa menettänyt.

Mitä nyt kaikelle kansalle menet moista laukomaan ? periaatteessaa olet oikeassa ! Minäkin olen vain virkamiehen apulainen, kuten kaikki rajavartijat ! kyllä tässä eletään kädestä suuhun siis minä, mutta kyllä teille riittää tuo palkka sillä elää todella hienosti sekä voit matkustella lomillasi mihin vain sillä sen verran on isot tulot teillä, MUISTA LIIKA ON LIIKAA !! Paperimiehet on ahneita ja vielä paremmin palkattua porukkaa !! Onneksi omistajat avaa uusia tehtaita ulkomailla niin pääsee nämä isopalkkaiset paperiduunarit korvauslinjalle muita linjoja ei enää kannata suomessa pitää, samoin raja linjat vapautuu EU : n myötä vähitellen rajamiestä ei tarvita, Olette niin innokkaita ja lapsellisia että että nauratti tv:n uutisissa rajavartijan käytös (lakkovahti) rikoitte suomen lakia ! § 1 katso järjestyslaki teitä sakotetaan häiritsevastä ja uhkaavasta käytöksestä ! se on laki jota vastaan rikoitte !!

• vähävarainen
        Sinun herrasi, ei sinulta m... kirjoitti:

Mitä nyt kaikelle kansalle menet moista laukomaan ? periaatteessaa olet oikeassa ! Minäkin olen vain virkamiehen apulainen, kuten kaikki rajavartijat ! kyllä tässä eletään kädestä suuhun siis minä, mutta kyllä teille riittää tuo palkka sillä elää todella hienosti sekä voit matkustella lomillasi mihin vain sillä sen verran on isot tulot teillä, MUISTA LIIKA ON LIIKAA !! Paperimiehet on ahneita ja vielä paremmin palkattua porukkaa !! Onneksi omistajat avaa uusia tehtaita ulkomailla niin pääsee nämä isopalkkaiset paperiduunarit korvauslinjalle muita linjoja ei enää kannata suomessa pitää, samoin raja linjat vapautuu EU : n myötä vähitellen rajamiestä ei tarvita, Olette niin innokkaita ja lapsellisia että että nauratti tv:n uutisissa rajavartijan käytös (lakkovahti) rikoitte suomen lakia ! § 1 katso järjestyslaki teitä sakotetaan häiritsevastä ja uhkaavasta käytöksestä ! se on laki jota vastaan rikoitte !!

Katkeran ihmisen puhetta. On se niin kauheata, kun jotkut saavat parempaa palkkaa kuin itse.

• minä

Olen kiinnostunut rajavartijan ammatista ja haluaisin tietoja palkasta. Voisitteko rajavartijat laittaa vuoden ansionne (netto) ja kuinka monta vuotta olet ollut töissä...kiitos jos joku viitsii vastata...

• rajakurvari3

8:n vuotta viranhoitoa takana, bruttopalkka vuodessa lomarahoineen ja päivärahoineen n.27000€.

Etelä-Suomessa sillä ei niin kauhean leveästi elellä.
        Mutta on se hyvä puoli tässä uudessa systeemissä, että ei se palkka ainakaan isone!

• ahneet
        rajakurvari3 kirjoitti:

8:n vuotta viranhoitoa takana, bruttopalkka vuodessa lomarahoineen ja päivärahoineen n.27000€.

Etelä-Suomessa sillä ei niin kauhean leveästi elellä.
        Mutta on se hyvä puoli tässä uudessa systeemissä, että ei se palkka ainakaan isone!

Kyllä suomessa AHNEUS VALLALLA!
        Minun pakko tulla toimeen alaikäisen lapseni kanssa noin 750 eurolla kuukaudessa.Saan asumistukea mutta maksan vuokraa viel 340 euroo.Lopulla maksan puhelimen,Tv -luvan ,vaatteet, ruuan ,lääkkeet.Lapseni harrastuksen.
        Jos en juoksisi alennusten perässä ja itse ompelisi..emme enää eläisi tässä HELVETIN "HYVINVOINTI"valtiossa.
        Miten viitsitte nostaa omaa arvoanne noin korkeelle.Jokaisella oikeus kohtuulliseen toimeen tuloon.Mutta nyt SUOMESSA JÄRKYTTÄVÄÄ KATSOA MITEN JOTKUT AHNEUDESSAAN VAATIVAT VUOSI VUODELTA LISÄÄ JA LISÄÄ.MINULLAKIN JA MONILLA MUILLAKIN OIKEUS ELÄÄ JA TARVE SAADA EDES JOSKUS JOTAIN KIVAA,..Mutta kun sairas vei voimat ja pakko oli luopua työstäni, joka oli minulle kutsumustyö.Kerkesin tehdä sitä vain opiskelun jälkeen muutamat vuodet.Eikä minulla tai toisilla saman kohtalon saaneilla koskaan nouse tulot,vaikka menot nousee vuosi vuodelta.
        Antaisin lapselleni enemmin mitä nyt voin.
        Kyllä on suomessa valtava kuilu RIKKAIDEN JA KÖYHIEN VÄLILLÄ!

HÄVETKÄÄ VAATIA AHNEUDESSANNE LISÄÄ RAHAA,RAHAA.RAHA ON SOKAISSUT TEIDÄT!

• Antti Penaali
        ahneet kirjoitti:

Minun pakko tulla toimeen alaikäisen lapseni kanssa noin 750 eurolla kuukaudessa.Saan asumistukea mutta maksan vuokraa viel 340 euroo.Lopulla maksan puhelimen,Tv -luvan ,vaatteet, ruuan ,lääkkeet.Lapseni harrastuksen.
        Jos en juoksisi alennusten perässä ja itse ompelisi..emme enää eläisi tässä HELVETIN "HYVINVOINTI"valtiossa.
        Miten viitsitte nostaa omaa arvoanne noin korkeelle.Jokaisella oikeus kohtuulliseen toimeen tuloon.Mutta nyt SUOMESSA JÄRKYTTÄVÄÄ KATSOA MITEN JOTKUT AHNEUDESSAAN VAATIVAT VUOSI VUODELTA LISÄÄ JA LISÄÄ.MINULLAKIN JA MONILLA MUILLAKIN OIKEUS ELÄÄ JA TARVE SAADA EDES JOSKUS JOTAIN KIVAA,..Mutta kun sairas vei voimat ja pakko oli luopua työstäni, joka oli minulle kutsumustyö.Kerkesin tehdä sitä vain opiskelun jälkeen muutamat vuodet.Eikä minulla tai toisilla saman kohtalon saaneilla koskaan nouse tulot,vaikka menot nousee vuosi vuodelta.

Voitko sinä narista siitä että kun rajavartijat käyvät TÖISSÄ ja MAKSAVAT VEROJA ja menevät lakkoon siksi että heidän tulot EIVÄT LASKE? Kuka se ahne on, sinä varmaan määräisit tuloveroprosentin 50% kieppeille että voisit elää paremmin ja antaa lapsellesi enemmän, mutta eikö veroja maksava rajavartija saa antaa omalle lapselle enemmän kuin sinä? Katsos kun homma on niin että jos rajavartija tekee töitä niin totta vitussa sille pitää maksaa enemmän kuin asumistuki ja jotkut sossun korvaukset koska hän myös on työpaikalla tietyn ajan kuukaudessa toisin kuin sinä. Ja voitko sanoa että rajavartijat ovat pyytäneet vuosi vuodelta enemmän? Ei ne rajavartijat kuule rikkaita ole ja valitettavaa on kuulla kohtalostasi mutta niin se homma on että jos veronmaksaja elättää sinua niin silloin turpa kiinni oli kohtako mikä hyvänsä, ja jos raha sokaisee rajavartijat niin yksikään rajavartija ei tarvitse silloin edes silmälaseja.

• Yks Työtön..
        ahneet kirjoitti:

Niin olet aivan oikeassa. Ihmisistä tulee ahneita. Aina vaan halutaan lisää ja lisää. Kyllä noilla palkoilla pitäisi pärjätä. Itse saan työttömänä ollessani ( jo 9v.) vain noin 450 €/kk käteen. Miettikääpäs sitä.. Mie taidan kans käydä lakkoon...jhuu...

• duunari
        Yks Työtön.. kirjoitti:

Niin olet aivan oikeassa. Ihmisistä tulee ahneita. Aina vaan halutaan lisää ja lisää. Kyllä noilla palkoilla pitäisi pärjätä. Itse saan työttömänä ollessani ( jo 9v.) vain noin 450 €/kk käteen. Miettikääpäs sitä.. Mie taidan kans käydä lakkoon...jhuu...

Jo yhdeksättä vuotta työttömänä??? Olisiko aika tehdä jotain sen eteen, vai onko tuohon kotona makoiluun jo niin tottunut, että ei voi edes yrittää hankkia töitä? Vai oletko kenties omasta mielestäsi niin korkeastikoulutettu, että normaalit duunareiden hommat ei sinulle kelpaa? Mieti vähän, äläkä marise jos veronmaksajat taistelevat omista eduistaan. Ja koeta nyt etsiä niitä töitä!!!

• Toistaiseksi työtön myös
        Yks Työtön.. kirjoitti:

Jos elämäsi on kurjaa, niin miksi muiden elämä pitäisi olla yhtä onnetonta. Olisiko sinulla raukalla parempi mieli, jos kaikki saisivat yhtä paljon/vähän kuukaudessa käteen? Kaikki voisivat myös olla kai työttömänä?

Työssä käyvät maksavat sinun toimeentulosi palkoistaan. Ole onnellinen, että saat avustusta työttömänä ollessasi. Minä olen ainakin.

• ........

Oon ollu 3 vuotta rajan varressa tallaamassa ja palkka on 24000?/vuosi P-Karjalassa ja sit tulee ajeltuu töihin vielä omalla kustannuksella semmoset 19000km vuodessa.

• lisää liksaa

Kyllä rajavartijoille pitää maksaa ainakin tuplasti se mitä he nyt saavat. On rajavartijaksi pääsemiseksi niin kovat pääsyvaatimukset.

Heidän täytyy jopa osata hieman lukea ja hieman kirjoittaakin. Tosin noista vaatimuksista voidaan joustaa jos juoksee cooperin testissä kovan tuloksen.

• Ei rajavartija

Humoristejakin on eksynyt tänne. Noh, nauretaan nyt sitten hiukan, heh. Olihan tuon jutun keksimiseen vaadittu varmaan aikamoinen vaiva. Ole nyt ylpeä itsestäsi.

• Kyllä
        Ei rajavartija kirjoitti:

Humoristejakin on eksynyt tänne. Noh, nauretaan nyt sitten hiukan, heh. Olihan tuon jutun keksimiseen vaadittu varmaan aikamoinen vaiva. Ole nyt ylpeä itsestäsi.

Haah-haah-haa!!!!!
        Mua ainakin nauratti!!! Ja jos sä et ole rajavartija, niin sit sä olet sellaisen muija tai joku muu yhteistyötaho...

• TOTUUTTA
        Kyllä kirjoitti:

Haah-haah-haa!!!!!
        Mua ainakin nauratti!!! Ja jos sä et ole rajavartija, niin sit sä olet sellaisen muija tai joku muu yhteistyötaho...

Siis rajavartijat on oikeasti yksinkertaista porukkaa! Mä tunnen henk.koht. yhden. se asuu meidän kylillä. Se tekee sellaista viikko töitä ja viikko vapaata työvuoroa.
        Aina kun se on siellä "vartiolla", niin parikin mun kaveria käy painamassa sen emäntää!!!
        Kyllä naurattaa kun tää "raja-tuttu" tulee sit vapaille ja ovat niin kotia, niin kotia. Mikä typerys!!!

• hohhoi
        TOTUUTTA kirjoitti:

Siis rajavartijat on oikeasti yksinkertaista porukkaa! Mä tunnen henk.koht. yhden. se asuu meidän kylillä. Se tekee sellaista viikko töitä ja viikko vapaata työvuoroa.
        Aina kun se on siellä "vartiolla", niin parikin mun kaveria käy painamassa sen emäntää!!!
        Kyllä naurattaa kun tää "raja-tuttu" tulee sit vapaille ja ovat niin kotia, niin kotia. Mikä typerys!!!

Voi pässi!
        "Siis rajavartijat on oikeasti yksinkertaista porukkaa! Mä tunnen henk.koht. yhden. " AI ETTÄ IHAN YHDEN TUNNET!! Ja oot niin fiksu et voit sanoo että kaikki rajavartijat on yksinkertasia?!

Kaivappa kuule nenää vähä syvemmältä, YKSINKERTAISIA kertomassasi jutussa ovat ne pari sun kaveria ja se vaimo. Äly hoi älä jätä. Minä nauraisin ennemminkin sulle, kun et asiaa oikein taida ymmärtää. Tai no en edes naura, säälin vain hieman.

Ja eiköhän niitä yksinkertaisia ihmisiä löydy vähän joka ammattikunnasta, kukin meistä kun vielä määrittelee sen yksinkertaisuuden hieman eri tavoin.

• USKOMATONTA!!!

Koulutus rajavartijaksi kestää kaikkiaan alle yhden (1) vuoden!!! Jo kuuden kuukauden ensimäisen koulutusjakson jälkeen he saavat VAKITUISEN VIRAN! Ja koulutus ajaltakin maksetaan palkkaa ja päivärahat!

Eipä ole kovin kummoinen koulutus! SIIVOOJANKIN koulutus on pidempi! (Laitoshuoltajan ammattitutkinto, puhdistuspalvelujen perustutkinto)

Verrataanpa esim. sairaanhoitajaan. Koulutus 3½ vuotta ja valmistumisen jälkeen suurin osa määräaikaisilla työsopimuksilla. Palkka heikompi kuin rajavartijalla mutta työ monta kertaa vaativampaa! (ja väitän, että esim. yö päivystyspolilla vaarallisempaakin)

On aika perusteettomia noi rajavartijoiden vaatimukset. Jos nyt rajavartijat itkee sitä, että porukkaa jää takuupalkoille, niin sehän on vain totuus siitä, että työstä on todellakin maksettu liikaa!!!

• Panomies
        TOTUUTTA kirjoitti:

En ensin viitsinyt edes kommentoimaan noin idiootin juttua mutta sitten ajattelin että antaa mennä, no niin asian oikea laita oli että sinä joka tunnet "yhden rajavartijan meidän kyliltä" olet ilmeisesti joskus halunnut joko tulliin/poliisiin/rajalle mutta et päässyt. Kohta 2: Rajavartija kävi panemassa sinun muijaa ja muijas lähti sen mukaan kun huomasi että siinä on sentään työssäkäyvä kunnon mies eikä kotona istuva läski joka on oikea miehen irvikuva. 3: Sinä et tajunnut tätä pettämistouhua ennekuin ex-muijasi kertoi siitä. 4: Rupesit itkemään. 5: Anelit häntä jäämään mutta sait turpaan rajavartijalta. 6:Nyt olet hieman toipunut erosta mutta aina iltaisin silmät vielä hieman kostuvat. Ja lopuksi pieni neuvo: Kokeile joskus sinäkin sitä panemista, se on aika jees touhua.

• Siivooja
        USKOMATONTA!!! kirjoitti:

Koulutus rajavartijaksi kestää kaikkiaan alle yhden (1) vuoden!!! Jo kuuden kuukauden ensimäisen koulutusjakson jälkeen he saavat VAKITUISEN VIRAN! Ja koulutus ajaltakin maksetaan palkkaa ja päivärahat!

Eipä ole kovin kummoinen koulutus! SIIVOOJANKIN koulutus on pidempi! (Laitoshuoltajan ammattitutkinto, puhdistuspalvelujen perustutkinto)

Verrataanpa esim. sairaanhoitajaan. Koulutus 3½ vuotta ja valmistumisen jälkeen suurin osa määräaikaisilla työsopimuksilla. Palkka heikompi kuin rajavartijalla mutta työ monta kertaa vaativampaa! (ja väitän, että esim. yö päivystyspolilla vaarallisempaakin)

On aika perusteettomia noi rajavartijoiden vaatimukset. Jos nyt rajavartijat itkee sitä, että porukkaa jää takuupalkoille, niin sehän on vain totuus siitä, että työstä on todellakin maksettu liikaa!!!

Minä olen siivooja ja tunnustan että jouduin siivoojaksi koska en saanut muuta työpaikkaa. Ja toinen juttu on että yö päivystyspolilla ei voi olla yhtä vaarallista koska mieheni on siellä ja sanoi että vitut se mitään vaarallista ole, televisiota on katsottu liikaa jos niin luulee. Että tässä sulle faktoja poikaseni ja tsemppiä vaan lakkoon....

• ex-rajamies
        Siivooja kirjoitti:

Minä olen siivooja ja tunnustan että jouduin siivoojaksi koska en saanut muuta työpaikkaa. Ja toinen juttu on että yö päivystyspolilla ei voi olla yhtä vaarallista koska mieheni on siellä ja sanoi että vitut se mitään vaarallista ole, televisiota on katsottu liikaa jos niin luulee. Että tässä sulle faktoja poikaseni ja tsemppiä vaan lakkoon....

Totta se on!

Pienellä koulutuksella ja pienellä työllä pääsee käsiksi suhteettomiin ansioihin.

Olin aikoinani töissä Rajavartiolaitoksella. toimin siellä ihan rajavartijana. Rajavartijan peruskurssi oli tuollainen apukouluun verrattavissa oleva juttu. Siellä istuskeltiin luokassa ja koitettiin lähinnä pysyä hereillä. Käytiin joskus ajelemassa maastoautolla ja moottorikelkalla.

Itse työ sitten. Istutaan passikopissa ja selataan passeja. Onko viisumi, onko voimassa ja katsotaan rekisteristä haut. Olipa tosi vaativaa hommaa!!!
        Jos satuit olemaan ns. autopisteellä, niin kurkkasit auton takakonttiin tai konepellin alle ja tarkistit moottorin ja rungon valmistenumerot. Siis tietysti jos vain viitsit, pakko ei ollut. Olipa sekin tosi vaativaa hommaa!!!

Sain tarpeekseni moisesta yksinkertaisesta, apinan hommasta!

• mustasukkainenko?
        TOTUUTTA kirjoitti:

Vai että rajavartijan vaimo pettää miestään? Tämä on varmaan ainut kaveri Suomessa, jonka vaimo pettää miestään (myös miehet pettävät vaimojaan). Onkos itselläsi vaimoa? Jos on, niin oletko varma ettei hän petä sinua, vaikka rajavartijan kanssa? Ja jos tämä vaimo kerran pettää miestään, niin sekö tekee kyseisestä rajavartijasta yksinkertaisen? Kyllä tuolla perusteella maailmassa olisi yksinkertaista porukkaa...Ja paljon!

• hau-hau!
        TOTUUTTA kirjoitti:

Mulla on ollut jo kahden vuoden ajan homoseksuaalinen suhde yhden ylirajavartijan kanssa! Eli kyllä ne rajavartijatkin pettävät. Tällä mun rakastajalla nimittäin on kotona vaimo ja lapset. Eikä ne tiedä mitään aviomiehen/isän pikku touhuista.

HRRR!! ihan tässä innostuu kun mä nyt rupesin taas ajattelemaan mun ylinallekarhuani... Kohta me taas nähdään...

• pieni huomio

Niin kai se sit on et esim. lennonjohtajille maksetaan liikaa, kun saavat 1,5 vuoden koululla ja harjoittelulla hyvän palkan ja vielä 20 h työvkon. Ainii ja pääseehän liikennelentäjäksikin 1 vuoden koulutuksella...Ajetaan kaikkien palkat alas ja nostetaan kuluttajahintoja!! Kyllä pitää olla pöljä jos haluaa käydä 3 1/2 vuotta koulua, että pääsee pyyhkimään mummojen perseitä ja vielä yö aikaan..jos rupeat kerta vertailemaan koulutuksen pituutta, ni olisit ajatellu etkä valittas!!!Kaikki kunnia tietysti sairaanhoitajille, mutta ihan vertauksena vaan..:-)

• duh

Kylläpä taas itketään. Jos alalla on huono palkka työhön nähden, niin jokaisella alalla on mahdollisuus ainakin yrittää tehdä asialle jotain. Jokainen voisi keskittyä omien asioiden parantamiseen. Kukaan ei pakota opiskelemaan alalle, jossa on huono palkka ja pitkä opiskeluaika.

• liian suuresta
        duh kirjoitti:

Kylläpä taas itketään. Jos alalla on huono palkka työhön nähden, niin jokaisella alalla on mahdollisuus ainakin yrittää tehdä asialle jotain. Jokainen voisi keskittyä omien asioiden parantamiseen. Kukaan ei pakota opiskelemaan alalle, jossa on huono palkka ja pitkä opiskeluaika.

Mitäs sitten tälläisissä tapauksissa missä palkka on liian suuri tehtyyn työhön ja työn vaatimuksiin nähden? Kuten esim. rajavartijoilla! Se maksetaan kuitenkin verorahoista. Yhteiskunnan ei tule alistua tälläisiin perusteettomiin palkan korotusvaatimuksiin mistä nyt rajavartijoilla on kyse!

• duh
        liian suuresta kirjoitti:

Mitäs sitten tälläisissä tapauksissa missä palkka on liian suuri tehtyyn työhön ja työn vaatimuksiin nähden? Kuten esim. rajavartijoilla! Se maksetaan kuitenkin verorahoista. Yhteiskunnan ei tule alistua tälläisiin perusteettomiin palkan korotusvaatimuksiin mistä nyt rajavartijoilla on kyse!

Kyseessähän ei käsittääkseni ole varsinainen palkankorotusvaatimus vaan lähinnä palkan pienentämisen estäminen (lisät poistuvat jne.). Rajavartioliiton sivuilla taidetaan esitellä asiaa tarkemmin. Rajavartijoiden palkka ei ole mielestäni yhtään liian suuri työhön nähden. Verovarojen jakaminen on aina vaikea asia, mutta silti katson rajavartijoiden vaatimukset kohtuullisiksi ja asiallisiksi. Tästähän tietysti löytyy paljon mielipiteitä ja tämä siis on vain minun mielipiteeni.

• passintarkastaja

Virkasijoituspalkka 1976,44e/kk!!!. Jos se jostain on liikaa, niin ihmettelen suuresti. Kaikki muut palkanlisät tulevat ns. haitta ja vuorotyölisistä.

• Tulevaisuudessa
        pieni huomio kirjoitti:

Niin kai se sit on et esim. lennonjohtajille maksetaan liikaa, kun saavat 1,5 vuoden koululla ja harjoittelulla hyvän palkan ja vielä 20 h työvkon. Ainii ja pääseehän liikennelentäjäksikin 1 vuoden koulutuksella...Ajetaan kaikkien palkat alas ja nostetaan kuluttajahintoja!! Kyllä pitää olla pöljä jos haluaa käydä 3 1/2 vuotta koulua, että pääsee pyyhkimään mummojen perseitä ja vielä yö aikaan..jos rupeat kerta vertailemaan koulutuksen pituutta, ni olisit ajatellu etkä valittas!!!Kaikki kunnia tietysti sairaanhoitajille, mutta ihan vertauksena vaan..:-)

Muista toi "pöljäksi" haukkuminen sitten kun tulet eturauhassyöpäsi kanssa hoidettavaksi!!!

t: anestesiasairaanhoitaja (mies)

• res. vääpeli

mitä itse olen tilannetta seurannut, ei tuo cooper testikään niin pakollinen ole. miten voi olla mahdollista, että saman sukunimen omaavat tyypit ovat vuodesta toiseen rajalla töissä ? koska isykit käy puhumassa pojilleen virat esikunnassa ! tämä lienee taas kateellisen puhetta, mutta kun se on muihin hakijoihin nähden niin vitun epäreilua !

• nuor. rajavart.
        TOTUUTTA kirjoitti:

..kehtoo panetella. myö naijjaan vartijon emäntee koko viikko. laitettaan vahinko kiertämään ! pietään myö miehet vaan yhtä näissä asioissa !

• pentti hirvonen
        TOTUUTTA kirjoitti:

Katoppa semmonen elokuva kuin Tunturin Irma...mitäs se rajavatija tekeekään sen viikon ajan kun on töissä??????????

• Kuva
        pentti hirvonen kirjoitti:

Katoppa semmonen elokuva kuin Tunturin Irma...mitäs se rajavatija tekeekään sen viikon ajan kun on töissä??????????

Totuudenmukaisemman kuvan rajavartijan työviikosta ja siitä mitä ne siellä tekee, saa jos lukee Tom Of Finland -sarjakuvaa!

• apua

Kaikille rajavartijoille tiedoksi:

Ihmiset jotka ovat käyneet kouluja ja opiskelleet, ovat jo vuosia sitten kehittäneet apua teitä vaivaavaan ongelmaan.

Lisätietoa saatte mm. alla olevasta linkistä!

http://www.rautakanki.fi/index2.html

• eenokki3
        nuor. rajavart. kirjoitti:

..kehtoo panetella. myö naijjaan vartijon emäntee koko viikko. laitettaan vahinko kiertämään ! pietään myö miehet vaan yhtä näissä asioissa !

Missäs vartiostossa pojat pannoopi? Mitäs ne esimiehet tykkää tuommosesta puhheesta, vai kehhuuko, että hyvä poijat kun märkäkorvilla on kovat jutut?

• Hyvää työtä
        Tulevaisuudessa kirjoitti:

Muista toi "pöljäksi" haukkuminen sitten kun tulet eturauhassyöpäsi kanssa hoidettavaksi!!!

t: anestesiasairaanhoitaja (mies)

Sairaanhoitajille pitäisi maksaa enemmän liksaa ja teille pitäisi alentaa eläkeikä sinne 55 vuoteen, missä se nyt on kurvaripojilla.

• kessu1

Niin ja kyllä kai kysymys on vähän siitäkin, että Suomessa on kovat paineet nostaa eläkeikää ja ennemminkin huonontaa muita etuja, mutta rajavartijoiden palkkoihin ja suhteettoman alhaiseen eläkeikään ei saisi puuttua. Kysymys on tasa-arvosta, vaikka nämä kurvaripojat koettavatkin sen kovasti vääntää kateellisuudeksi tai joksikin muuksi, minä nyt haluavat sen nähdä, kun itsekin tajuavat etujensa olevan suhteettomia. Sitähän ei käy kiistäminen.

• Ilkka

Melko mielenkiintoista touhu nyt esim. Vaalimaan rajanylityspaikalla.
      Maastalähtevien puolella ei maastalähtötarkastuksia suoritate lainkaan, vaan
      siellä on venäjänkielinen lappu luukulla että
      " hyvää matkaa "
      Tämä tarkoittaa lyhyesti sitä, että kaikki roskasakki, etsintäkuulutetut rikolliset ja varastetut ajoneuvot menevät nyt Venäjälle niin että heilahtaa...
      Ei voida puhua että lakko ei mitää vaikuttaisi.
      Arvoautot, veneet, perämoottorit, ym, ym.
      Kaikki menee nyt läpi...
      Ja, aivan VARMASTI tämä on tiedossa myös Venäjän puolella, ja Iigorit touhuavat nyt mitä haluavat ja nauravat partaansa...
      Mutta, minkäs sille voi, rajavartiolaitoksen esikunta näin on halunnut !
      Maksakaa pojille ja tytöille kunnon palkka raskaasta työstä, antakaa rajavartijoille se arvo
      mikä heille kuuluu, niin heidän ei tarvitse enää mennä lakkoon.
      Toisaalta hyvä ennakkotapaus, nyt vaan poliisit, tullimiehet, sairaanhoitajat ym kaikki barrikadeille ja lakkoon ! !!

• Pertti

Kaikki menee läpi itärajan kamalaa.. Ei se ny ihan niinkään ole.. Rankasta työstä pitää saada kovaa palkkaa.. Jos lasketaan myös työaikana nukkuminen niin ok.. Kiva kun kaikki yhtyy rajavartioliiton lakkopropagandaan.. Jos muutama Saksasta varastettu arvoauto muljahtaa Venäjälle, niin mitä sitten.. Jos liiton vaatimukset on kohtuuttomia ja työnantajakin on jo tullut vastaan, mutta lakkohurmoksessa vaaditaan vaan lisää paperimiesten tyyliin..Huhhuh.. Montako perämoottoria tai moottorisahaa on aiemminkaan saatu kiinni itärajalla?? Herätkää.. Sitäpaitsi rajalla on muitakin toimivaltaisia viranomaisia kuin rajavartiolaitos, kyllä niitä autoja tsekataan siellä tälläkin hetkellä. Passeja vaan ei tarkkailla, mutta kyllä matka viimeistään Venäjän rajatarkastuksessa tyssää, jos ei ole viisumit kunnossa. Pistäkää nyt ihmeessä asuntojen ja autojen ovet lukkoon, ettei iigor vaan ryövää..

• Janne

Joo, kyllä itärajan kihlakunnissa on jo huomattu se aktiivisuus, jolla rajan pinnassa liikkuu mm. arvoautoja Liettuan ja Ruotsin kilvissä kohti suurta Venäjää. Ja mikäs on painellessa kun ei ole kukaan tarkastamassa passeja ja auton dokumentteja. Venäjälle on nähty menevän myös kalliimman sortin veneitä ja todistettavasti ilman mitään tarkastusta. Ja puhumattakaan siitä turvallisuusaukosta, jonka lakko aiheuttaa henkilövalvonnan puolella, kun ei rajalla mitään passia esitetä ja ei ole ketään katsomassa koneelta onko henkilö etsintäkuulutettu Suomessa tai jossain muualla Schengen-alueella. Täytyy ihmetellä rajavartiolaitoksen hymyilevää tiedostusta. Rajaliikenteessä ei jonoja.

• herpeless
        Janne kirjoitti:

Joo, kyllä itärajan kihlakunnissa on jo huomattu se aktiivisuus, jolla rajan pinnassa liikkuu mm. arvoautoja Liettuan ja Ruotsin kilvissä kohti suurta Venäjää. Ja mikäs on painellessa kun ei ole kukaan tarkastamassa passeja ja auton dokumentteja. Venäjälle on nähty menevän myös kalliimman sortin veneitä ja todistettavasti ilman mitään tarkastusta. Ja puhumattakaan siitä turvallisuusaukosta, jonka lakko aiheuttaa henkilövalvonnan puolella, kun ei rajalla mitään passia esitetä ja ei ole ketään katsomassa koneelta onko henkilö etsintäkuulutettu Suomessa tai jossain muualla Schengen-alueella. Täytyy ihmetellä rajavartiolaitoksen hymyilevää tiedostusta. Rajaliikenteessä ei jonoja.

Olet nähnyt turisteja ja vientiveneitä... rauhoitu agentti! Veneen omistajat käyvät mennessään venäjälle esittämässä tulliin vientidokumentit voin taata sinulle että yksikään vene ei mene rajasta yli jos dokumentit ei ole kunnossa! Nyt on kesä ja tunnetusti turistit liikkuu... ja euroopassa ihmiset yleensä ajavat paremmilla autoilla... RAUHOITU AGENTTI!

• rvl
        herpeless kirjoitti:

Olet nähnyt turisteja ja vientiveneitä... rauhoitu agentti! Veneen omistajat käyvät mennessään venäjälle esittämässä tulliin vientidokumentit voin taata sinulle että yksikään vene ei mene rajasta yli jos dokumentit ei ole kunnossa! Nyt on kesä ja tunnetusti turistit liikkuu... ja euroopassa ihmiset yleensä ajavat paremmilla autoilla... RAUHOITU AGENTTI!

..ihan tosissasi, että kaikki käyvät näyttämässä "vientidokumentit"?? Rehelliset kyllä...
        Eivätpä ole viemässä vaan seku ajelemassa, ei tarvi näyttää mitään vientipapereita!! Ja kas, näin katosi.
        Ja kuinka moni tietää miltä pitää saksalaisen rekisteröintipaperin näyttää?
        Mitä on takuun panttina??

Kaveria ei jätetä

• importer
        rvl kirjoitti:

..ihan tosissasi, että kaikki käyvät näyttämässä "vientidokumentit"?? Rehelliset kyllä...
        Eivätpä ole viemässä vaan seku ajelemassa, ei tarvi näyttää mitään vientipapereita!! Ja kas, näin katosi.

Kaveria ei jätetä

joo-o... ei kyllä tarvitse olla niinkin neropatti kuin rajavartija että tajuaa mennä kysymään lähtevällä kaistalla trailerin päällä olevan veneen dokumettejä! tulli TÄYTYY näyttää kaupallisessa ja yksityisessä viennissä paperit. Viebti dokumenttejä on kyllä todella vaikea väärentää koska niihin vaaditaan niin paljon tietoa kauppatavarasta. Jos et näytä niin kyllä sieltä sinitakki heilahtaa paikalle nopeammin kuin vihreä! Eipä sen rungonnumeron etsiminen saksalaisesta kauppakirjasta/rekisteriotteesta kovin vaikeaa ole! Olen tuonnut kymmeniä autoja saksasta ja yksikään niistä ei ole ollut varastettu joten voin kai pitää itseäni asiantuntijana ko. asiassa!

• herpeless
        rvl kirjoitti:

Kaveria ei jätetä

tiedätkö sinä yleensäkkään mitään kaupallisesta viennistä kolmansiin maihin?

• ai tämä?
        rvl kirjoitti:

Kaveria ei jätetä

Tältä pitäisi saksalaisen rekisteriotteen etusivun näyttää:

http://www.sompsa.fi/rekote.htm

• myathai
        importer kirjoitti:

joo-o... ei kyllä tarvitse olla niinkin neropatti kuin rajavartija että tajuaa mennä kysymään lähtevällä kaistalla trailerin päällä olevan veneen dokumettejä! tulli TÄYTYY näyttää kaupallisessa ja yksityisessä viennissä paperit. Viebti dokumenttejä on kyllä todella vaikea väärentää koska niihin vaaditaan niin paljon tietoa kauppatavarasta. Jos et näytä niin kyllä sieltä sinitakki heilahtaa paikalle nopeammin kuin vihreä! Eipä sen rungonnumeron etsiminen saksalaisesta kauppakirjasta/rekisteriotteesta kovin vaikeaa ole! Olen tuonnut kymmeniä autoja saksasta ja yksikään niistä ei ole ollut varastettu joten voin kai pitää itseäni asiantuntijana ko. asiassa!

rvl tais tarkottaa "vientiajoneuvoja" niin, että niitä viedään ilman traileria. Ajamalla vai mikä termi lienee veneeseen soveltuu. Ja rahan/passin väärentämiseenkö tarvitaan sitten vähän tietoa...
        Ja kun asiantuntija olet niin kilometritkin ollut aina kohillaan sun autoissas? Valmistusnumerotkin on muokattavissa sekä runkoon että paperiin, mutta sinähän olitkin asiantuntija.
        Tsemiä rajoille, tullille erityisesti, tukevat rajan poikien lakkoa!! Tätäkään sotaa ette häviä!!!!

• Taavi

Ei kai se normaalia enempää vuoda. Tulli kai valvoo niin kuine ennenkin.

• tulipa vaan mieleen

Tuossa kun lueskelin kaikenlaisia juttuja, niin heräsi kysymys, että miksi lakossa on vain osa rajavartioliiton jäsenistä? Esim. Helsingissä tarkastukset toimiii normaalisti, miksi ne on rajattu lakon ulkopuolelle?

• Kurvari...

...alkavat elokuussa, riittääkö vinkiksi....

• Missä?
        Kurvari... kirjoitti:

tosiaan MM-2005, missähän moiset järjestetään??
        Järjestäjä maahan tulee varmaankin paljon turisteja joilta tarkastetaan passi, eikö?

• tulipa vaan mieleen
        Missä? kirjoitti:

tosiaan MM-2005, missähän moiset järjestetään??
        Järjestäjä maahan tulee varmaankin paljon turisteja joilta tarkastetaan passi, eikö?

Mutta eikö se juuri sitten tehostaisi lakon painoarvoa jos Helsingin passimiehet olisi myös lakossa???

• Ammattitaidoton, ahne rajamies
        tulipa vaan mieleen kirjoitti:

Mutta eikö se juuri sitten tehostaisi lakon painoarvoa jos Helsingin passimiehet olisi myös lakossa???

Herpeless, Pertti ym. kanssaihmiset, joiden mielestä rajavartioiden läsnäolo rajoilla on ilmeisen turhaa: Ihan vinkiksi vain, ettei esim. rajalla narautettujen tavaroiden/asiakirjojen tai yleensäkään tapahtumien määrää/laatua ilmoiteta mitenkään julkisesti kuin tietyissä tapauksissa, ehkä jollain pienellä vartiolla soitellaan joka kerta paikallislehtiin ja kerrotaan että "nyt jäi muuten pari perämoottoria kiinni".

Mutta, kuten sanottua, puhe on ilmaista, ja sitähän tähän maailmaan mahtuu...eikös parhaimmat lasten kasvattajatkin ole sellaisia, joilla ei ole omia lapsia?? Eli toisin sanoen, parhaita asiantuntijoita rajan hommissakin ovat ne, jotka eivät ole päivääkään niitä töitä tehneet. Pätee aika moneen muuhunkin juttuun...:)

• herpeless
        Ammattitaidoton, ahne rajamies kirjoitti:

Herpeless, Pertti ym. kanssaihmiset, joiden mielestä rajavartioiden läsnäolo rajoilla on ilmeisen turhaa: Ihan vinkiksi vain, ettei esim. rajalla narautettujen tavaroiden/asiakirjojen tai yleensäkään tapahtumien määrää/laatua ilmoiteta mitenkään julkisesti kuin tietyissä tapauksissa, ehkä jollain pienellä vartiolla soitellaan joka kerta paikallislehtiin ja kerrotaan että "nyt jäi muuten pari perämoottoria kiinni".

Mutta, kuten sanottua, puhe on ilmaista, ja sitähän tähän maailmaan mahtuu...eikös parhaimmat lasten kasvattajatkin ole sellaisia, joilla ei ole omia lapsia?? Eli toisin sanoen, parhaita asiantuntijoita rajan hommissakin ovat ne, jotka eivät ole päivääkään niitä töitä tehneet. Pätee aika moneen muuhunkin juttuun...:)

"rajalla narautettujen tavaroiden/asiakirjojen tai yleensäkään tapahtumien määrää/laatua ilmoiteta mitenkään julkisesti kuin tietyissä tapauksissa". Kun teillä ei todellakaan ole mitään ilmoitettavaa! toisekseen teidän laitos kyllä ilmoittaa HETI jos onnistutte jossain, se on varma! Esim georgialais tapaus, ilmoitettiin mummot ihmissalakaupan uhreiksi ennekuin mitään todisteita ko. toiminnasta oli! Loppujen lopuksi mummelit käännytettiin rahavarojen puuteiden taki, eheheheheh!

Ei en todellakaan ole sitämieltä että rvl on turha rajalla, mutta pitäkää nyt perkele suuta soukemalla, sillä lakon jälkeen täytyy tulla töihin! Nämä lausunnot ettei rajalla tarkasteta ketään, salakuljetus lisääntyy muistetaan kyllä varmasti!

"parhaita asiantuntijoita rajan hommissakin ovat ne, jotka eivät ole päivääkään niitä töitä tehneet", Usko pois olen seurannut teidän toimintaa aika kauan ja aika läheltä!

herpeless kirjoitti:

"rajalla narautettujen tavaroiden/asiakirjojen tai yleensäkään tapahtumien määrää/laatua ilmoiteta mitenkään julkisesti kuin tietyissä tapauksissa". Kun teillä ei todellakaan ole mitään ilmoitettavaa! toisekseen teidän laitos kyllä ilmoittaa HETI jos onnistutte jossain, se on varma! Esim georgialais tapaus, ilmoitettiin mummot ihmissalakaupan uhreiksi ennekuin mitään todisteita ko. toiminnasta oli! Loppujen lopuksi mummelit käännytettiin rahavarojen puuteiden taki, eheheheheh!

Ei en todellakaan ole sitämieltä että rvl on turha rajalla, mutta pitäkää nyt perkele suuta soukemalla, sillä lakon jälkeen täytyy tulla töihin! Nämä lausunnot ettei rajalla tarkasteta ketään, salakuljetus lisääntyy muistetaan kyllä varmasti!

"parhaita asiantuntijoita rajan hommissakin ovat ne, jotka eivät ole päivääkään niitä töitä tehneet", Usko pois olen seurannut teidän toimintaa aika kauan ja aika läheltä!

Heh, tässä taas puhutaan niinkuin asiasta jotain tiedettäisiin...jos jotain todella tietäisit, niin esimerkiksi sen, että tutkinnan kyseisessä georgialaismummojen tapauksessa hoiti KRP, joka sitten delegoi käännytyksen teon meille...eli se siitä- me suoritimme poliisin pyynnöstä/käskystä paperityön.

Ehkä toistan hieman itseäni, mutta näkisitpä sen
        rajailmoitusten määrän, joissa lukee alalaidassa:"Asiasta ei tiedoteta". Mutta ole sinä sitä mieltä, kun olethan meillä töissäkin ilmeisesti ja näet kaikki keissit joita tulee..

Ja tottakai lakon jälkeen tullaan töihin, mutta hieman epäselväksi jää pointti, mitä tarkoitat tuolla että lausunnot muistetaan varmasti?? Siksi tässä niitä liiton taholta huudellaan esille, koska asia on fakta- kun tällä hetkellä tarkastusten taso&määrä on laskenut, schengen-sopimusta rikotaan ja rikolliset sen tietävät.

"Usko pois olen seurannut teidän toimintaa aika kauan ja aika läheltä!" Eli olet kenties käynyt rajalla intin- vaiko ehkä jonkun rajamiehen serkun kaveri? Noh, oli miten oli, mutta yllättävän tietämätön asioista näytät kuitenkin olevan..joten pidetään siellä päässä suuta soukeammalle, ja puhutaan sitten kun jotain oikeasti tiedetään, jooko?

• herpelss

Heh, tässä taas puhutaan niinkuin asiasta jotain tiedettäisiin...jos jotain todella tietäisit, niin esimerkiksi sen, että tutkinnan kyseisessä georgialaismummojen tapauksessa hoiti KRP, joka sitten delegoi käännytyksen teon meille...eli se siitä- me suoritimme poliisin pyynnöstä/käskystä paperityön.

Ehkä toistan hieman itseäni, mutta näkisitpä sen
        rajailmoitusten määrän, joissa lukee alalaidassa:"Asiasta ei tiedoteta". Mutta ole sinä sitä mieltä, kun olethan meillä töissäkin ilmeisesti ja näet kaikki keissit joita tulee..

Ja tottakai lakon jälkeen tullaan töihin, mutta hieman epäselväksi jää pointti, mitä tarkoitat tuolla että lausunnot muistetaan varmasti?? Siksi tässä niitä liiton taholta huudellaan esille, koska asia on fakta- kun tällä hetkellä tarkastusten taso&määrä on laskenut, schengen-sopimusta rikotaan ja rikolliset sen tietävät.

"Usko pois olen seurannut teidän toimintaa aika kauan ja aika läheltä!" Eli olet kenties käynyt rajalla intin- vaiko ehkä jonkun rajamiehen serkun kaveri? Noh, oli miten oli, mutta yllättävän tietämätön asioista näytät kuitenkin olevan..joten pidetään siellä päässä suuta soukeammalle, ja puhutaan sitten kun jotain oikeasti tiedetään, jooko?

Niin meillä tullin puolella on herättänyt todellakin ihmetystä nää teidän lausunnot ettei autoja rajalla tarkasta kukaan, salakuljetus lisääntyy yms... Asia ei todellakaan ole faktaa ettei rajalla terkasteta ketään. Asia ei todellakaan ole faktaa että salakuljetus lisääntyy rajan lakon takia! Tiedätkö edes mitä on salakuljetus?
        Faktaa ei ole myöskään se että raj vuotaa kuin seula! Tämmöiset lausunnot on meidän työn aliarviointia ja ne muistetaan kun palatte töihin. Lakon alkaessa tukeni teille oli vankkumaton, mutta alkaa mieli muuttumaan.

Olen töissä jollain kolmesta suurimmasta ylityspaikalla itä-rajalla, tiedän kyllä rajan rivimiehen työmoraalin ja mitä ns. "juttuja" rvl on saanut aikaan joten älä viitsi keulia siinä! Oikeasti tiedätään... niin tiedäkö sinä miltä tuntuu olla herättelemättä rajavartioita yö vuororoissa HYSSS HYSSSS ne nukkuu!

• herpelss

Totuutta täällä on huudettu moneen kertaan. Huutajat ovat olleet lakossa olleita passintarkastajia, joilta todellisuudentaju näyttää olevan kadoksissa. He ovat maalaamiensa uhkakuvien sokaisemia. Kuvittelevat olevansa korvaamattomia.

Lakkoon on lähdetty valtavalla hulabaloolla, ilman minkäänlaisia neuvottelutaitoja. Lakkokenraalit ovat sokaisseet jäsenistönsä katteettomilla lupauksilla. Henkilökohtaisuuksiin menevät sotahuudot muistetaan kyllä kun töihin joskus palaatte.

Liikenne rajoilla sujuu hyvin kun siellä juuri nyt on sopiva miehitys. Viranomaistoiminta on ollut lakonaikana tuloksellisempaa kun suurisuiset ovat lakossa. Laiska töitään luettelee.

• Iceman
        herpelss kirjoitti:

Totuutta täällä on huudettu moneen kertaan. Huutajat ovat olleet lakossa olleita passintarkastajia, joilta todellisuudentaju näyttää olevan kadoksissa. He ovat maalaamiensa uhkakuvien sokaisemia. Kuvittelevat olevansa korvaamattomia.

Lakkoon on lähdetty valtavalla hulabaloolla, ilman minkäänlaisia neuvottelutaitoja. Lakkokenraalit ovat sokaisseet jäsenistönsä katteettomilla lupauksilla. Henkilökohtaisuuksiin menevät sotahuudot muistetaan kyllä kun töihin joskus palaatte.

Liikenne rajoilla sujuu hyvin kun siellä juuri nyt on sopiva miehitys. Viranomaistoiminta on ollut lakonaikana tuloksellisempaa kun suurisuiset ovat lakossa. Laiska töitään luettelee.

Tosiasia on, että tämä Herpelss on Päällystöliiton jäsen , joka rikkuroimalla laillista lakkoa yrittää murtaa sen. Kyllä rajavartijat aikanaan töihin palaavat lakon loputtua, mutta niljakkeisilla rikkureilla on varmaan hankalaa siellä sen jälkeen olla. Ihmetyttää ne teidän ns. työt mitkä lakon aikana jäävät tekemättä. Rajavartiolaitos tekisi viisaasti, jos säästäisi rahaa ja panisi teidät selkärangattomat työttömyyskortistoon. Todellakin Suomessa jotain vikaa, kun meidän pitäisi perustaa puolustuksemme tuollaisiin paskahousuihin, jotka jänistävät heti tosipaikan tullen.

• pow
        herpelss kirjoitti:

RVL on itse maalaillut yleisölle uhkakuvia itärajasta. Ihmiset luulevat että ajoneuvojen lastitiloissa piileskelee laittomia maahantulijoita, maahan pyrkii päivittäin murhamiehiä ja terroristeja yms.. Päättäjiin tämä kaikki on mennyt kuin häkä ja rahaa on syydetty rvl:lle, unohtaen muut viranomaiset. Tänäpäivänä tilanne on se , että asemilla on helvetisti rajavartioita ilman mitään järkevää tekemistä. Nyt pitää sitten ajaa kaikenlaisia lakiuudistuksia ja hinkua muiden töitä itselleen...

Huvittavaa huomata, että lakkolaiset nyt lakon aikana suoltavat samaa propagandaa yleisölle, mitä heidän työnantajansa on tehnyt vuosia; Raja vuotaa, kaikki varastetaan, palkkamurhaajat Venäjältä juoksee pitkin Suomea, työmme on vaarallisten rikollisten kanssa painimista jne... Kaikki tämä on täyttä paskaa.

Nyt lakon aikana hommat rajalla on mennyt todella hyvin. Liikenne sujuu ja asiakkaat hymyilevät, tarkastuksia tehdään entiseen malliin. Varokaahan lakkolaiset, ettei tästä vaan tule pysyvä käytäntö. On tainnut ihmisten silmät avautua.

• Pröööt
        herpelss kirjoitti:

Niin meillä tullin puolella on herättänyt todellakin ihmetystä nää teidän lausunnot ettei autoja rajalla tarkasta kukaan, salakuljetus lisääntyy yms... Asia ei todellakaan ole faktaa ettei rajalla terkasteta ketään. Asia ei todellakaan ole faktaa että salakuljetus lisääntyy rajan lakon takia! Tiedätkö edes mitä on salakuljetus?
        Faktaa ei ole myöskään se että raj vuotaa kuin seula! Tämmöiset lausunnot on meidän työn aliarviointia ja ne muistetaan kun palatte töihin. Lakon alkaessa tukeni teille oli vankkumaton, mutta alkaa mieli muuttumaan.

Olen töissä jollain kolmesta suurimmasta ylityspaikalla itä-rajalla, tiedän kyllä rajan rivimiehen työmoraalin ja mitä ns. "juttuja" rvl on saanut aikaan joten älä viitsi keulia siinä! Oikeasti tiedätään... niin tiedäkö sinä miltä tuntuu olla herättelemättä rajavartioita yö vuororoissa HYSSS HYSSSS ne nukkuu!

Jäitä hattuun siellä lakkoporukoissa! Ajatelkaa sanomisianne ja tekemisiänne kahdesti, ennen kuin toteutatte niitä.
        Ja tullimiehelle: Ymmärtänet tällaisen ainutlaatuisen tilaisuuden myötä innon vaientavan välillä järjen äänen.

• kiukku-kalle
        pow kirjoitti:

RVL on itse maalaillut yleisölle uhkakuvia itärajasta. Ihmiset luulevat että ajoneuvojen lastitiloissa piileskelee laittomia maahantulijoita, maahan pyrkii päivittäin murhamiehiä ja terroristeja yms.. Päättäjiin tämä kaikki on mennyt kuin häkä ja rahaa on syydetty rvl:lle, unohtaen muut viranomaiset. Tänäpäivänä tilanne on se , että asemilla on helvetisti rajavartioita ilman mitään järkevää tekemistä. Nyt pitää sitten ajaa kaikenlaisia lakiuudistuksia ja hinkua muiden töitä itselleen...

Huvittavaa huomata, että lakkolaiset nyt lakon aikana suoltavat samaa propagandaa yleisölle, mitä heidän työnantajansa on tehnyt vuosia; Raja vuotaa, kaikki varastetaan, palkkamurhaajat Venäjältä juoksee pitkin Suomea, työmme on vaarallisten rikollisten kanssa painimista jne... Kaikki tämä on täyttä paskaa.

Nyt lakon aikana hommat rajalla on mennyt todella hyvin. Liikenne sujuu ja asiakkaat hymyilevät, tarkastuksia tehdään entiseen malliin. Varokaahan lakkolaiset, ettei tästä vaan tule pysyvä käytäntö. On tainnut ihmisten silmät avautua.

" asemilla on helvetisti rajavartioita ilman mitään järkevää tekemistä."

Tervetuloa tänne Helsinkiin saamaan palkkaa ilman mitään järkevää tekemistä. Palkkakin on suurensuuri...

• pow
        kiukku-kalle kirjoitti:

" asemilla on helvetisti rajavartioita ilman mitään järkevää tekemistä."

Tervetuloa tänne Helsinkiin saamaan palkkaa ilman mitään järkevää tekemistä. Palkkakin on suurensuuri...

En minä nyt niin hullu ole, että tulisin rajalle töihin. Passintarkastajien työ todella puuduttavaa ja ulkomiehet leikkii pikkupoliiseja, ilman mitään järkevää tekemistä.

Kyllä minuakin vituttaisi, jos olisin menneyt halpaan katsottuani rajan värväysvideoita :)

• rajavartioliitossa
        pow kirjoitti:

En minä nyt niin hullu ole, että tulisin rajalle töihin. Passintarkastajien työ todella puuduttavaa ja ulkomiehet leikkii pikkupoliiseja, ilman mitään järkevää tekemistä.

Kyllä minuakin vituttaisi, jos olisin menneyt halpaan katsottuani rajan värväysvideoita :)

Kyllä liiton jäseniä harmittaa kun saavat tietää, että lakkoon on menty aivan turhaan. Liitossa on tapahtunut laskuvirhe, jonka saurauksena lakkoon on ryhdytty.

• herpeless
        Pröööt kirjoitti:

Jäitä hattuun siellä lakkoporukoissa! Ajatelkaa sanomisianne ja tekemisiänne kahdesti, ennen kuin toteutatte niitä.
        Ja tullimiehelle: Ymmärtänet tällaisen ainutlaatuisen tilaisuuden myötä innon vaientavan välillä järjen äänen.

näinhän se on.... mutt vituttaa ankarasti!

• laskutikku
        rajavartioliitossa kirjoitti:

Kyllä liiton jäseniä harmittaa kun saavat tietää, että lakkoon on menty aivan turhaan. Liitossa on tapahtunut laskuvirhe, jonka saurauksena lakkoon on ryhdytty.

Onko sinulla osoittaa missä tuo laskuvirhe on tehty, jos ei ole niin kannattaisi pitää suuta soukemmalla...
        Tietääkseni mikään muu rajan ammattijärjestöistä ei ole mitään omia laskelmia esittänyt on vai tyydytty työnantajan laskelmiin ja rajavartiolaitoshan on tunnetusti aina ollut sopimusasioissa, niin kuin muissakin asioissa työntekijän puolella...

Kurvari... kirjoitti:

ja vähäisten kisaturistien pääosa tulee schengen-alueelta, joten Suomeen saapuessa ei ole passintarkistusta. Lisää vinkkejä...?

herpelss kirjoitti:

Herpeless:
        "Olen töissä jollain kolmesta suurimmasta ylityspaikalla itä-rajalla, tiedän kyllä rajan rivimiehen työmoraalin ja mitä ns. "juttuja" rvl on saanut aikaan joten älä viitsi keulia siinä! Oikeasti tiedätään... niin tiedäkö sinä miltä tuntuu olla herättelemättä rajavartioita yö vuororoissa HYSSS HYSSSS ne nukkuu!"

Kerrottakoon vielä se omalta osaltani, ettei työkokemus rajoitu pelkästään itärajalla olemiseen, vaan tällä hetkellä töissä Helsingin rajatarkastusosastossa, joten voin puhua hieman laajemmin "jutuista" joita olemme saaneet aikaan. Ja kun vielä otetaan huomioon, että täällä Hgin osastossa tuotetaan yli puolet rvl:n suoritteista, niin ehkä minulla kuitenkin on enemmän kokemuspohjaa kertoa rajan toiminnasta kuin sinulla, joka kenties olet koko urasi (jos edes olet tullin leivissä) majaillut siellä itärajalla.

Mutta pidä mielipiteesi, minä pidän omani, ei tämä maailma tästä kuitenkaan muutu, oltiin mitä mieltä tahansa.

• herpeless

Herpeless:
        "Olen töissä jollain kolmesta suurimmasta ylityspaikalla itä-rajalla, tiedän kyllä rajan rivimiehen työmoraalin ja mitä ns. "juttuja" rvl on saanut aikaan joten älä viitsi keulia siinä! Oikeasti tiedätään... niin tiedäkö sinä miltä tuntuu olla herättelemättä rajavartioita yö vuororoissa HYSSS HYSSSS ne nukkuu!"

Kerrottakoon vielä se omalta osaltani, ettei työkokemus rajoitu pelkästään itärajalla olemiseen, vaan tällä hetkellä töissä Helsingin rajatarkastusosastossa, joten voin puhua hieman laajemmin "jutuista" joita olemme saaneet aikaan. Ja kun vielä otetaan huomioon, että täällä Hgin osastossa tuotetaan yli puolet rvl:n suoritteista, niin ehkä minulla kuitenkin on enemmän kokemuspohjaa kertoa rajan toiminnasta kuin sinulla, joka kenties olet koko urasi (jos edes olet tullin leivissä) majaillut siellä itärajalla.

Mutta pidä mielipiteesi, minä pidän omani, ei tämä maailma tästä kuitenkaan muutu, oltiin mitä mieltä tahansa.

Tämä on kyllä karu totuus meidän asemalla ainakin... Puhun nyt sellaisesta asemasta joka kuuluu lakon piiriin. Kyllä tuolla "juttupuolella" on ollut aika hiljaista... eikös teidän päätehtävä ole laittoman maahantulon estäminen? Tai tiedä sitä mikä se nykyään on... Luitko muuten iltalehdessä (06.06) olleen yleisöosasto kirjoituksen, joku muukin on kypsynyt! No niin, hyvää kesää sinullekkin sinne stadiin, eihän se sinun vika ole jos homma kusee!

herpeless kirjoitti:

Tämä on kyllä karu totuus meidän asemalla ainakin... Puhun nyt sellaisesta asemasta joka kuuluu lakon piiriin. Kyllä tuolla "juttupuolella" on ollut aika hiljaista... eikös teidän päätehtävä ole laittoman maahantulon estäminen? Tai tiedä sitä mikä se nykyään on... Luitko muuten iltalehdessä (06.06) olleen yleisöosasto kirjoituksen, joku muukin on kypsynyt! No niin, hyvää kesää sinullekkin sinne stadiin, eihän se sinun vika ole jos homma kusee!

"juttuja ja juttuja
        herpeless 7.6.2005 klo 09.49

Tämä on kyllä karu totuus meidän asemalla ainakin... Puhun nyt sellaisesta asemasta joka kuuluu lakon piiriin. Kyllä tuolla "juttupuolella" on ollut aika hiljaista... eikös teidän päätehtävä ole laittoman maahantulon estäminen? Tai tiedä sitä mikä se nykyään on... Luitko muuten iltalehdessä (06.06) olleen yleisöosasto kirjoituksen, joku muukin on kypsynyt! No niin, hyvää kesää sinullekkin sinne stadiin, eihän se sinun vika ole jos homma kusee!"

Jooh, sinällään kyllä tiedän itärajan tilanteen, ettei siellä välttämättä järin paljoa suoritteita tehdä - ainakaan pienemmillä asemilla - ja kuten sanottua, pk-seudulla toimiva osasto tekee prosentuaalisesti yli puolet suoritteista, eli se loppuosa koostuu sitten muualla koko maassa saaduista jutuista.

Mutta arvostetaan työtä kuitenkin, tehtiin se missä tahansa, keräten suoritteita miten paljon tahansa- itärajan yli menevä porukka on profiililtaan niin paljon erilaista kuin esim. satamissa/lentokentällä.

Laittoman maahantulon estäminen ja rajojen ylittävän rikollisuuden torjuminen (jotensakin noin virallisesti) ovat ne päätehtävät, ja en lukenut iltalehden kirjoitusta...tokko siinä mitään uutta olisi, kyllä noita "puolesta-vastaan"- kirjoituksia on tullut luettua.

Eipä auta kuin katsoa miten tilanne etenee, täällä pk-seudullakin jo osa porukkaa odottelee josko lakko alkaisi. Toivottavasti ei, mutta nämä asiat kun eivät ole minusta kiinni. Kesänjatkoa sinne itään ja muualle myös, ammattitaidoton&ahne rajamies lopettaa tähän.

• osumia!

Lukekaapa rajavartijat tämänpäivän iltalehden suorat sanat osastolta kirjoitus "mitä saatte aikaan, rajavartiat?". Hupsista, taitaa tulla iso kuhmu päähän tästä lakosta!

• toivoa

Rajavartio liitto on virheellisiin laskelmiin perustuen antanut katteettomia lupauksia jäsenilleen. Jäsenet on kiihotettu huutelemaan asiattomuuksia muille rajapaikoilla työskenteleville virkaveljille.

Ei ole varmaan helppoa tulla takaisin töihin! Olisi hyvä ymmärtää, että elämää on myös lakon jälkeen. Lakkokenraalien ei kannattaisi kaikkia siltoja polttaa. Tehtyä ei saa tekemättömäksi.

Toivottavasti nyt olette ymmärtäneet, että ette ole korvaamattomia.

• ukki

Työtuomioistuimen päätös voitto ay-liikkeelle ja erityisesti sotilasaloille
      Työtuomioistuimen antama päätös ns. suojelutyöasiassa on voitto ay-liikkeelle ja erityisesti järjestäytyneille sotilaille.

• ahti

olipa miellyttävä kokemus ylittää raja vaalimaalta viikonloppuna. Takaisin tullessa todella miellyttävä ja asiallinen mies tarkisti passin. Matkustajaa kohdeltiin ihmisenä, ei rikollisena. Mutta nyt taitaakin olla passeja tarkistamassa rajavartiolaitoksen parhaat voimat, eikä mitkään maitoparrat. Voimia vaan työssäoleville!

• Ou-75

Ainoa porukka,joka viitsi tehdä omien asioiden eteen jotain. Meillä ollaan kuin se sukassa. Toivottavasti koht repee (meinaan liitto)

• jarmo

eikö ne tullimiehetkin voisi mennä lakkoon?

• Pertti
        jarmo kirjoitti:

eikö ne tullimiehetkin voisi mennä lakkoon?

Ei voi, kun on työrauha.. Eikä ole suurempaa tarvettakaan..

• herpeless
        Pertti kirjoitti:

Ei voi, kun on työrauha.. Eikä ole suurempaa tarvettakaan..

Jos tarkoitetaan tukilakkoa rajalle... EI IKINÄ! Eroon liitosta jos näin kävis.

• Antti Penaali
        herpeless kirjoitti:

Jos tarkoitetaan tukilakkoa rajalle... EI IKINÄ! Eroon liitosta jos näin kävis.

Niin sinä tullauskeskuksen tiskillä istuva nuorimies. Minulla on sinusta mielessäni kuva ja korjaa jos olen väärässä, sinulla on joka päivä töissä hiukset ihan viimeisen päälle laitettu pykälään, ja sinä kampailet niitä ruokatauolla vessassa. Sinä nauratat tullauskeskuksen akkoja mutta huomaat kiusaantuneena että ne nauravat jutuillesi ja pitävät sinua hyvänä "akkana" heidän joukossaan vaikka olet lähestulkoon supersankari, ja kun valvonnan tai "vihreän" ulkovalvonnan äijä menee ohi niin sinä katselet heitä kateellisena ja mietit että jos pääsisi joskus toiseen toimenkuvaan, koska työsi siinä tullaustiskillä on vielä enemmän perseestä kuin passintarkastajien, sinun suurin juttu saattaa olla tax free huijaus eli tullirikkomus, passintarkastaja saattaa sinä aikana kun sinä nysväät jotain haistapaska tax free pussia ja kyselet että missä on t-paita, niin rajamies ottaa rekistereiden käytön perusteella kiinni esim.pöllitys auton/ etsintäkuulutetun ihmisen. Ja sitten kun leimaat niitä perkeleen matkalupia rekkakuskeille niin sinitakki oikein singahtaa pihalle kun ilmoitat radiossa kimeällä, vapisevalla äänellä sinetistä! Voi vitun pelle sinä olet sitä harmaata paskaa siellä ylityspaikalla jonka nimeä kukaan ei tiedä eikä edes halua tietää, ja sitten kun ensimmäinen painipaikka tulee niin kiva olisi nähdä sinut hyppivän sieltä lasiseinän takaa hoitamaan se homma,tai omien sanojesi mukaan sinä tekisit siitä gangsterista muussia mutta ethän sinä voi kun on kahvitauko, tämä on nimittäin nähty! Että tuskinpa tässä nyt sinun haistapaskan homman tukilakolla paljon hyötyä olisi joten leimaa rauhassa niitä matkalupia ja kampaa tukkaa edestä vielä vähän enemmän pystyyn. Dasvol durak!

• herpeless
        Antti Penaali kirjoitti:

Niin sinä tullauskeskuksen tiskillä istuva nuorimies. Minulla on sinusta mielessäni kuva ja korjaa jos olen väärässä, sinulla on joka päivä töissä hiukset ihan viimeisen päälle laitettu pykälään, ja sinä kampailet niitä ruokatauolla vessassa. Sinä nauratat tullauskeskuksen akkoja mutta huomaat kiusaantuneena että ne nauravat jutuillesi ja pitävät sinua hyvänä "akkana" heidän joukossaan vaikka olet lähestulkoon supersankari, ja kun valvonnan tai "vihreän" ulkovalvonnan äijä menee ohi niin sinä katselet heitä kateellisena ja mietit että jos pääsisi joskus toiseen toimenkuvaan, koska työsi siinä tullaustiskillä on vielä enemmän perseestä kuin passintarkastajien, sinun suurin juttu saattaa olla tax free huijaus eli tullirikkomus, passintarkastaja saattaa sinä aikana kun sinä nysväät jotain haistapaska tax free pussia ja kyselet että missä on t-paita, niin rajamies ottaa rekistereiden käytön perusteella kiinni esim.pöllitys auton/ etsintäkuulutetun ihmisen. Ja sitten kun leimaat niitä perkeleen matkalupia rekkakuskeille niin sinitakki oikein singahtaa pihalle kun ilmoitat radiossa kimeällä, vapisevalla äänellä sinetistä! Voi vitun pelle sinä olet sitä harmaata paskaa siellä ylityspaikalla jonka nimeä kukaan ei tiedä eikä edes halua tietää, ja sitten kun ensimmäinen painipaikka tulee niin kiva olisi nähdä sinut hyppivän sieltä lasiseinän takaa hoitamaan se homma,tai omien sanojesi mukaan sinä tekisit siitä gangsterista muussia mutta ethän sinä voi kun on kahvitauko, tämä on nimittäin nähty! Että tuskinpa tässä nyt sinun haistapaskan homman tukilakolla paljon hyötyä olisi joten leimaa rauhassa niitä matkalupia ja kampaa tukkaa edestä vielä vähän enemmän pystyyn. Dasvol durak!

Aika huono ja väärä asema! Jos sulla on tosiaan tollasia patoutumia niin kerro niistä.... ammattilaiselle. Haiskahtaa aika pahasti v-maan reisikotelo pelleiltä! Miehet kuvittelee olevansa jotain... mutta todellisuudessa menee paska housuun kun tuning-toitsasta tippuu pakoputkitielle tai gti-magazine tulee päivän myöhässä! Jos olet tullin puolelta MIETI VÄHÄN!

toimenkuvasta sen verran HAIST ITE... purista pari finnii nii kyllä rupee veri taas kiertämään.

Vihreä ulkovalvonta.... hihihihihih mitä vittua se on! Eipä ole meidän asemalla näkynyt ko. miehiä!

Veikkaampa että tunnen sellaisia valvonna "akkoja" jotka on puolta enemmän miehiä kuin sinä! Jos olet T-valvonnasta avaa pässi silmäs... viennissä ja tuonnissa tehdään huomattavasti suurempia (rahallisesti) juttuja kuin sinun onnettomat 50krt:n takavarikot!

ps. pyöreä kaupunki pistää näköjään päänkin sekaisin!

• Antti Penaali
        herpeless kirjoitti:

Aika huono ja väärä asema! Jos sulla on tosiaan tollasia patoutumia niin kerro niistä.... ammattilaiselle. Haiskahtaa aika pahasti v-maan reisikotelo pelleiltä! Miehet kuvittelee olevansa jotain... mutta todellisuudessa menee paska housuun kun tuning-toitsasta tippuu pakoputkitielle tai gti-magazine tulee päivän myöhässä! Jos olet tullin puolelta MIETI VÄHÄN!

toimenkuvasta sen verran HAIST ITE... purista pari finnii nii kyllä rupee veri taas kiertämään.

Vihreä ulkovalvonta.... hihihihihih mitä vittua se on! Eipä ole meidän asemalla näkynyt ko. miehiä!

Veikkaampa että tunnen sellaisia valvonna "akkoja" jotka on puolta enemmän miehiä kuin sinä! Jos olet T-valvonnasta avaa pässi silmäs... viennissä ja tuonnissa tehdään huomattavasti suurempia (rahallisesti) juttuja kuin sinun onnettomat 50krt:n takavarikot!

ps. pyöreä kaupunki pistää näköjään päänkin sekaisin!

Ja sehän näytti osuvan, tukka on niinkuin sanoin, olet tullitiskillä, äänesi on tosiaan kimeä kuin kuoripojalla, ja yrität nyt vakuutella tässä että kyllä mun homma on tärkeää, sanavarastoosi ei kuulu muuta kuin dasvol ja ei, en omista tuning toitsaa ja ei, minulle ei tule gti-magazinea. Ja kyllä tullauskeskuksen akat pitää sinua edelleen hyvänä akkana vaikka omasta mielestä olet vieläkin se supersankari, et vain ole saanut tilaisuutta näyttää sitä. Joten jätä nyt nämä kiukuttelut poika hyvä ja leimaa niitä matkalupia, ja jätä sitten ne miesten hommat miehille kun sellaiset kikattelijat/hihittelijät kuin sinä ei ikinä miesten hommin pääsekkään. dasvol durak

• herpeless
        Antti Penaali kirjoitti:

Ja sehän näytti osuvan, tukka on niinkuin sanoin, olet tullitiskillä, äänesi on tosiaan kimeä kuin kuoripojalla, ja yrität nyt vakuutella tässä että kyllä mun homma on tärkeää, sanavarastoosi ei kuulu muuta kuin dasvol ja ei, en omista tuning toitsaa ja ei, minulle ei tule gti-magazinea. Ja kyllä tullauskeskuksen akat pitää sinua edelleen hyvänä akkana vaikka omasta mielestä olet vieläkin se supersankari, et vain ole saanut tilaisuutta näyttää sitä. Joten jätä nyt nämä kiukuttelut poika hyvä ja leimaa niitä matkalupia, ja jätä sitten ne miesten hommat miehille kun sellaiset kikattelijat/hihittelijät kuin sinä ei ikinä miesten hommin pääsekkään. dasvol durak

Vituttaako noin paljon kun tienaan upj-järjestelmässä vuosi tasolla noin 7000-8000 e enemmän kuin sinä nurmipora?.... Jospa vain tietäisit mitä teen työkseni.... Eikö se nyt saatana mee jakeluun havukenkä että en ole töissä tullauskeskuksessa!!!!! Rajalla ei ole töissä yhtään miestä, finninaamaisia pojan kloppeja kaikki tyynni varsinkin "vihreä" ulkovalvonta (mitä tuo nyt tarkoittaakin) on näitä wannabe ramboja täynnä! Järkevät rvl:n työntekijät (vanhempi kaarti) on jo ajat sitten siirtynyt johtotehtäviin. Miesten hommiin... hmmmm sä voit kyllä pitää noi sun miesten hommas, en halua niihin miesten hommiin mitä sä harrastat! Mitäs te "miehet" ootte sitten löytäneet alku vuonna... ei tartte vastata kun satun sen jo tietämään! Oleppa aivan hiljaa miesten hommista.... tai niistä omista miesten "hommista" voit kyllä puhua mutta tämä ei ole oikea foorumi.

Toisaalta sä et näemmä kykene fakta pohjaiseen keskusteluun kun sun mielessä liikkuu vaan sperma, paska ym eriteet joten eiköhän lopeteta tähän!

• Antti Penaali
        herpeless kirjoitti:

Vituttaako noin paljon kun tienaan upj-järjestelmässä vuosi tasolla noin 7000-8000 e enemmän kuin sinä nurmipora?.... Jospa vain tietäisit mitä teen työkseni.... Eikö se nyt saatana mee jakeluun havukenkä että en ole töissä tullauskeskuksessa!!!!! Rajalla ei ole töissä yhtään miestä, finninaamaisia pojan kloppeja kaikki tyynni varsinkin "vihreä" ulkovalvonta (mitä tuo nyt tarkoittaakin) on näitä wannabe ramboja täynnä! Järkevät rvl:n työntekijät (vanhempi kaarti) on jo ajat sitten siirtynyt johtotehtäviin. Miesten hommiin... hmmmm sä voit kyllä pitää noi sun miesten hommas, en halua niihin miesten hommiin mitä sä harrastat! Mitäs te "miehet" ootte sitten löytäneet alku vuonna... ei tartte vastata kun satun sen jo tietämään! Oleppa aivan hiljaa miesten hommista.... tai niistä omista miesten "hommista" voit kyllä puhua mutta tämä ei ole oikea foorumi.

Toisaalta sä et näemmä kykene fakta pohjaiseen keskusteluun kun sun mielessä liikkuu vaan sperma, paska ym eriteet joten eiköhän lopeteta tähän!

Kun sinä nyt olet näuttänyt verbaalisen lahjakkuutesi tällä keskustelupalstalla niin ajattelin itsekkin kommentoida seuraavaksi että en minä sinun kans viitsi poika enää väitellä. Koska sinähän tässä et pysty normaaliin keskusteluun jos tekstissäsi vilahtelee niinkin suuret sanat kuin paska, sperma, yms. No tiskimieshän sinä kuitenkin olet ja muuksi et muutu. Ja kyllä minä sen sun mutka=ase jutun tajusin, itse et tainnut ymmärtää sitä sarkasmia mikä piili "pidättämiseen" jota sinä ehdottelit rajamiehille. Eli jos nyt ymmärtäisit sinäkin tämän jutun. Ja yksi vihje vielä, montako kiinniottoa/turvatarkastusta olet itse esim. kuluvana vuonna tehnyt? Mitä eroa on turvatarkastuksella ja henkilötarkastuksella, kerro ihan omin sanoin. No pieni vihje, se on sellaista mistä olet vain kuullut miesten tekevän, niin ja teidän turvatarkastukset tiedetään että aika mitäänsanomattomia ne on, rajamiesten asiakkaat tulee meille aina niin että sitä tarkastusruljanssia ei tarvitse käydä uudelleen. Niin että tietäisit vaan mitä minä teen työkseni. Mutta toisaalta tarvitaan tuollaisia Antti Tuiskun näköisiä tiskipoikiakin että on niillä rekkakuskeilla silmänruokaa sillä aikaa kun leimaat niitä matkalupia. Eli Keski-Suomi hiljenee mutta vain huomiseen...

• herpeless
        Antti Penaali kirjoitti:

Kun sinä nyt olet näuttänyt verbaalisen lahjakkuutesi tällä keskustelupalstalla niin ajattelin itsekkin kommentoida seuraavaksi että en minä sinun kans viitsi poika enää väitellä. Koska sinähän tässä et pysty normaaliin keskusteluun jos tekstissäsi vilahtelee niinkin suuret sanat kuin paska, sperma, yms. No tiskimieshän sinä kuitenkin olet ja muuksi et muutu. Ja kyllä minä sen sun mutka=ase jutun tajusin, itse et tainnut ymmärtää sitä sarkasmia mikä piili "pidättämiseen" jota sinä ehdottelit rajamiehille. Eli jos nyt ymmärtäisit sinäkin tämän jutun. Ja yksi vihje vielä, montako kiinniottoa/turvatarkastusta olet itse esim. kuluvana vuonna tehnyt? Mitä eroa on turvatarkastuksella ja henkilötarkastuksella, kerro ihan omin sanoin. No pieni vihje, se on sellaista mistä olet vain kuullut miesten tekevän, niin ja teidän turvatarkastukset tiedetään että aika mitäänsanomattomia ne on, rajamiesten asiakkaat tulee meille aina niin että sitä tarkastusruljanssia ei tarvitse käydä uudelleen. Niin että tietäisit vaan mitä minä teen työkseni. Mutta toisaalta tarvitaan tuollaisia Antti Tuiskun näköisiä tiskipoikiakin että on niillä rekkakuskeilla silmänruokaa sillä aikaa kun leimaat niitä matkalupia. Eli Keski-Suomi hiljenee mutta vain huomiseen...

kiinniottoja ja turvatarkastuksia olen tehnyt virkaurani aikana kymmeniä ellei satoja... Kuluvuna vuonna oilisko noin kaksikymmentä ja kotietsinnöilläkin on tullut oltua(mitä te ette luojankiitos voi tehdä). Turvatarkastus suoritetaan aina kiiniotettaessa ja henkilötarkastus (riisutus) epäiltäessä esim huumaus-aineiden salakuljetusta. Jep jep...

Minun työpisteessäni rajavartijat eivät sekaannu ollenkaan tullin tekemiin kiinniottoihin, ja hyvä niin, kukin hoitaa oman tonttinsa. Tutkinnan turvaaminen on meillä sen verran tärkeä juttu että siihen ei öykkäreitä tarvita asiakkaalle vittuilemaan!

Miten helvetissä sinulle ulkonäkö merkkaa noin paljon, "tosi mies". Oiskohan pientä fetissin poikasta? Niin, ennemmin olisin kyllä Antti Tuiskun näköinen kuin jussipaitainen metsästä revitty havukenkä joka ei osaa puhua kuin traktoreista ja metsästyksestä! Arvaa kumpi noista kahdesta em. vetoaa enemmän naisiin!

ps eikö sulla ole yöllä muuta tekemistä kuin roikkua suomi24 sivuilla, taidat olla aika yksinäinen!

• kaverille ei jätetä

Kyllä on ollut upeaa olla töissä. Kaikki kohellus poissa, eikä jaloissa ole ollut pyörimässä rajan pieniä miehiä, mahtavaa! Tää voisi olla alku jonkun suuremman.... upeeta!

• Gimp

Mahtaa olla ison miehen fiilis kuin voi kaikessa rauhassa täällä SUOMI24 palstalla laukoo herjaa rajamiehistä. Annatte todella asiallisen kuvan itsestänne.

Toivon teille kuitenkin hyvää kesää.

• järjen jättiläinen
        Gimp kirjoitti:

Mahtaa olla ison miehen fiilis kuin voi kaikessa rauhassa täällä SUOMI24 palstalla laukoo herjaa rajamiehistä. Annatte todella asiallisen kuvan itsestänne.

Ihan odotetun kaltaisia viestejä. Ymmärrettävää, ettei T:n puolelta ole paljon sympatiaa löytynyt. Monia ilmeisesti vituttaa, ettei sitä solidaarisuutta ole silloin löytynyt kun siltä taholta on tungettu tekemään "toisten töitä" (sic). Perusteenahan on käytetty fraasia "meillä on oikeus tms.." Olisihan sitä toisaalta tm:llä oikeus tehdä valtaosaa niitä töitä mistä te olette lakossa...Eiköhän sitä solidaarisuutta kuitenkin niin paljon löydy, ettei toisten tontille lähdetä säätämään.

Työntekijöiden solidaarisuus on katoavaa kansanperinnettä, sen huomaa etenkin tällä palstalla. Uskomatonta, miten paljon paskaa on kaadettu paperimiesten niskaan, heihin verrattuna te olette päässeet todella helpolla. Kyllä teidän kurvareiden tulee olla paksunahkaisempia, eikä vetää hernettä nenään muutamasta provosta. Lakon mahdollisesti jatkuessa ja laajentuessa kovuutta tarvitaan.

Annetaan kurvareiden nyt rauhassa lakkoilla ja lopetetaan nuo lapselliset provot. Tämä ei taida olla oikea foorumi.

Voimia lakkolaisille!

• heheheh1
        Gimp kirjoitti:

Jos tuo Antti Penaali ja muut kurvareiksi ilmoittautuneet tällä palstalla ovat kurvareita oikeasti, niin kuka se antaa ja minkälaisen kuvan ittestään? Vaikuttaa siltä, että ainakin kurvarit saavat vittuuntuneen, katkeran ja takakireän sekä hermojaan hallitsemattoman öykkärin maineen tästä keskustelusta.

• Pertti

Saattaa vielä lyödä maitohapoille tuo rajavartijoiden lakko. Valtiolla ei ole varaa/mahdollisuutta lähteä sooloilemaan hyväksytyltä UPJ linjalta.. Tulee valtiolle kalliiksi, kun muut jo uuden palkkausjärjestelmän hyväksyneet tahot alkaa vaatia samoja etuisuuksia jotka mahdollisesti rajavartioliiton jäsenille myönnetään. Kyllä kait Rajavartiolaitos nuo 12 pv:n täsmälakot/kk kestää.. Onko moni ihmetellyt, miksi lakko kestää kerrallaan vaan 12 pv/kk/"osasto".. Heh. Helppoa, virkamies tarvitsee 18 virassaolopäivää kuukaudessa, jotta vuosilomapäivät jatkaa kertymistään.
      Tästä lakosta ei seuraa kuin menetyksiä..Molemmille osapuolille, enemmän kuitenkin rajavartioliiton jäsenille..Valitettavasti. Tuo lakko nimittäin nykyisellään ei oikein pure, eikä tule puremaan. Häntä koipien välissä luikitaan vielä töihin. Noista UPJ:stä ei perinteisestikkään ole saatu kerralla valmista, mutta kun on neuvotteluvälit, niin asioita pystytään korjaamaan vuosittain. Rajavartioliitto käyttää tehokkaasti kyllä tämän neuvotteluvaran.

Ketjusta on poistettu 20 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3105
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2875
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2115
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1575
    5. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1338
    7. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1270
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe