e-diesel helpompi kuin 1000 km akku

Anonyymi-ap

On tullut seinä vastaan sähköautojen kehityksessä eli akkukehitys ei etene. Siksi sähköauto jää enemmän tai vähemmän kaupunkiautoksi. Sensijaan e-dieselin kehitys etenee hyvin mm. VTT: n toimesta. Maantiematkaaminen jatkuu siis edelleen dieselautoilla ja polttoaine vaihdetaan pikkuhiljaa vihreäksi e- dieseliksi.

64

857

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuota asiaa on käsitelty EU:ssa ja nyt todellakin odotellaan, milloin E- polttoaineet tulevat toden teolla markkinoill. Mieluummin reilusti ennen vuotta 2030. Ihminen osoittaisi todellisen toivottomuutensa, ellei E-polttoaineet tulisi saataville.

    • Anonyymi

      Ja onhan se halpaa kuin saippua. Aito suomalainen e-diesel, pelkästä vedystä ja hiilidioksidusta, vain 12.000€/litra. Näin halvalla vain rajoitetusti saatavilla.

      • Anonyymi

        VTT tuli omissa koeajoissaan tulokseen 1,60 €/ litra, kun homma saadaan tuotantomittakaavaan. Raaka -aineet ovat ilmaisia, energia on vain pääomakuluja, kemiallinen prosessi aika simppeli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        VTT tuli omissa koeajoissaan tulokseen 1,60 €/ litra, kun homma saadaan tuotantomittakaavaan. Raaka -aineet ovat ilmaisia, energia on vain pääomakuluja, kemiallinen prosessi aika simppeli.

        Miksi sähköautoilijat eivät halua kilpailevia teknologioita? Pelkäävätkin he?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        VTT tuli omissa koeajoissaan tulokseen 1,60 €/ litra, kun homma saadaan tuotantomittakaavaan. Raaka -aineet ovat ilmaisia, energia on vain pääomakuluja, kemiallinen prosessi aika simppeli.

        Hauska yritys, tuolle nauraa jo tyhminkin julli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sähköautoilijat eivät halua kilpailevia teknologioita? Pelkäävätkin he?

        Eihän kukaan tuota estä tai kiellä jos se toteutuu järkevällä kustannuksella.
        Miksi kukaan olisi vastaan jos hinnat pysyy järkevinä, hölmö poika.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sähköautoilijat eivät halua kilpailevia teknologioita? Pelkäävätkin he?

        Jos polttomoottori ei hävittäisi yli 70% polttoaineesta taivaan tuuliin, ja olisi noin onneton voimanlähde sähkömoottoriin verrattuna niin miksi ei. Noita ongelmia ei pystytä selättämään. E-polttoaineen tekeminen kuluttaa aina sähköä yli viisinkertaisesti mitä siitä edes teoreettisesti voi ulos saada.
        En ole sähköautoilija, mutta omilla aivoilla ajattelija, joka ottaa selvää faktoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos polttomoottori ei hävittäisi yli 70% polttoaineesta taivaan tuuliin, ja olisi noin onneton voimanlähde sähkömoottoriin verrattuna niin miksi ei. Noita ongelmia ei pystytä selättämään. E-polttoaineen tekeminen kuluttaa aina sähköä yli viisinkertaisesti mitä siitä edes teoreettisesti voi ulos saada.
        En ole sähköautoilija, mutta omilla aivoilla ajattelija, joka ottaa selvää faktoista.

        "En ole sähköautoilija, mutta omilla aivoilla ajattelija, joka ottaa selvää faktoista."

        Niin, kunpa mahdollisimman moni tosiaankin ajattelisi niillä omilla aivoillaan ja ottaisi selvää millaisesta megaluokan ympäristön tuhoamisesta ja saastuttamisesta akkujen mineraalikaivannoissa on kyse.

        Samaan aikaan tuolla poliittisen pakon EV-ideologialla ollaan ajamassa EU:ta geopoliittiseen Kiina-riippuvuuteen, sillä se omaa 80% maailman akkumineraaleista ja siihen päälle vielä Kiinna dominointi Afrikan kaivoksilla, mistä tulee 70% maailman koboltista.

        "The dark side of green tech"

        "Like most metal extraction operations, lithium hard-rock mines and brine recovery sites are known to create sacrifice zones, that is, places where outside mining interests realize financial gains while imposing severe and sometimes permanent environmental degradation. Numerous harms — including air pollution, encroachment on Indigenous lands, destruction and fragmentation of wildlife habitat, and depletion and contamination of water resources — are discounted or simply ignored."

        "Opponents of the Thacker Pass mine say its outsize water consumption — half a million gallons per ton of lithium produced — could spell disaster in an area already feeling the effects of a megadrought. And the project includes a processing plant that will generate airborne toxins and greenhouse gases. Ranchers in the area are worried about the mine’s impact on their herds."

        Koko artikkeli luettavaksi, faktaa mineraalituotannon mega-saastuttavuudesta ja nyttemmin sitä ollaan ulottamassa jopa neitseellisten merten herkän ekosysteemin syvyyksiin saakka:

        - https://www.wbur.org/cognoscenti/2022/01/19/lithium-batteries-frederick-hewett

        *

        "In pictures: South America's 'lithium fields' reveal the dark side of our electric future "

        - https://www.euronews.com/green/2022/02/01/south-america-s-lithium-fields-reveal-the-dark-side-of-our-electric-future

        :/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "En ole sähköautoilija, mutta omilla aivoilla ajattelija, joka ottaa selvää faktoista."

        Niin, kunpa mahdollisimman moni tosiaankin ajattelisi niillä omilla aivoillaan ja ottaisi selvää millaisesta megaluokan ympäristön tuhoamisesta ja saastuttamisesta akkujen mineraalikaivannoissa on kyse.

        Samaan aikaan tuolla poliittisen pakon EV-ideologialla ollaan ajamassa EU:ta geopoliittiseen Kiina-riippuvuuteen, sillä se omaa 80% maailman akkumineraaleista ja siihen päälle vielä Kiinna dominointi Afrikan kaivoksilla, mistä tulee 70% maailman koboltista.

        "The dark side of green tech"

        "Like most metal extraction operations, lithium hard-rock mines and brine recovery sites are known to create sacrifice zones, that is, places where outside mining interests realize financial gains while imposing severe and sometimes permanent environmental degradation. Numerous harms — including air pollution, encroachment on Indigenous lands, destruction and fragmentation of wildlife habitat, and depletion and contamination of water resources — are discounted or simply ignored."

        "Opponents of the Thacker Pass mine say its outsize water consumption — half a million gallons per ton of lithium produced — could spell disaster in an area already feeling the effects of a megadrought. And the project includes a processing plant that will generate airborne toxins and greenhouse gases. Ranchers in the area are worried about the mine’s impact on their herds."

        Koko artikkeli luettavaksi, faktaa mineraalituotannon mega-saastuttavuudesta ja nyttemmin sitä ollaan ulottamassa jopa neitseellisten merten herkän ekosysteemin syvyyksiin saakka:

        - https://www.wbur.org/cognoscenti/2022/01/19/lithium-batteries-frederick-hewett

        *

        "In pictures: South America's 'lithium fields' reveal the dark side of our electric future "

        - https://www.euronews.com/green/2022/02/01/south-america-s-lithium-fields-reveal-the-dark-side-of-our-electric-future

        :/

        "Niin, kunpa mahdollisimman moni tosiaankin ajattelisi niillä omilla aivoillaan ja ottaisi selvää millaisesta megaluokan ympäristön tuhoamisesta ja saastuttamisesta akkujen mineraalikaivannoissa on kyse."

        Toistat tuota kulunutta pseudo megamantraasi uskovaisen lailla, mutta mikään tutkittu tieto ei mene perille. Kuten sanottu monessa aloituksessa johon toistat uskontoasi, mikään tuotanto ei ole päästötöntä, kyse on siitä, mikä on vähemmän päästävää.
        Myös E-polttoaineesta tulee pakoputkesta hengityksellemme haitallisia hiukkasia jotka ovat kaupunkiemme vitsaus.

        Kaikki akut, mitä tehdään, pystytään kierrättämään jo nyt 95%. Eli vanhoista akuista tehdään uusia. Sitä ennen niitä voidaan käyttää sähkön varastointiin esim. aurinkovoimalassa. Myös akkujen valmistusprosessi on jatkuvasti puhtaampaa ajan kuluessa, ja esim. Tesla käyttää siihen puhdasta aurinkosähköä.
        Mitä voidaan kierrättää mistään polttoaineesta kun se on poltettu lämpönä taivaan tuuliin?
        "Edes kaikki maailman litiumkaivokset ei ole tehneet haittaa ympäristölle niin paljon kuin yksi suuri öljyvuoto"
        Kuuntele ja sisäistä...

        https://www.youtube.com/watch?v=-wGO241g52U


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Niin, kunpa mahdollisimman moni tosiaankin ajattelisi niillä omilla aivoillaan ja ottaisi selvää millaisesta megaluokan ympäristön tuhoamisesta ja saastuttamisesta akkujen mineraalikaivannoissa on kyse."

        Toistat tuota kulunutta pseudo megamantraasi uskovaisen lailla, mutta mikään tutkittu tieto ei mene perille. Kuten sanottu monessa aloituksessa johon toistat uskontoasi, mikään tuotanto ei ole päästötöntä, kyse on siitä, mikä on vähemmän päästävää.
        Myös E-polttoaineesta tulee pakoputkesta hengityksellemme haitallisia hiukkasia jotka ovat kaupunkiemme vitsaus.

        Kaikki akut, mitä tehdään, pystytään kierrättämään jo nyt 95%. Eli vanhoista akuista tehdään uusia. Sitä ennen niitä voidaan käyttää sähkön varastointiin esim. aurinkovoimalassa. Myös akkujen valmistusprosessi on jatkuvasti puhtaampaa ajan kuluessa, ja esim. Tesla käyttää siihen puhdasta aurinkosähköä.
        Mitä voidaan kierrättää mistään polttoaineesta kun se on poltettu lämpönä taivaan tuuliin?
        "Edes kaikki maailman litiumkaivokset ei ole tehneet haittaa ympäristölle niin paljon kuin yksi suuri öljyvuoto"
        Kuuntele ja sisäistä...

        https://www.youtube.com/watch?v=-wGO241g52U

        Tuossa edellä on linkeissä __mustaa valkoisella raakaa faktaa__ eriteltynä akkukaivantojen kirjaimellisesta mega-saastuttavuudesta, jonka sivuuttaen koetat tavoillesi uskollisena itsellesikin valehdellen valkopestä sen muutamalla täysin nolla-arvon sanailulla.

        Tuon faktan perään olet suurilla kirjaimilla huutanut lukemattomia kertoja, vakka sen olen laittanut esille monesti aiemminkin. Nyt sitten juostaan silmät sulkien faktaa pakoon pitkin peltoja tavoilleen uskollisena. Itselleenkin valehtelu voimissaan.

        Asian pihvi.

        Nyt on yksinkeraisuudessaan kyse siitä miten polttarilikapommia ollaan korvaamassa toisella vastaavalla.

        Polttarin ongelmat eivät muuta tuon pseudo-ekologisen EV-saastepommin todellisutta toiseksi.

        Polttarinkin päästöt saataisiin __jo nyt__ todella radikaalisti laskemaan bio-polttoaineilla, jos vain poliitikoilla olisi aitoa vihreää tahtotilaa ja loogisuutta. E-fuelit lisäksi.

        Ongelma on se miten poliittinen EV-ideologiaan hittäytyminen jarruttaa autoilun päästöjen todella merkittävä laskemista, joka olisi mahdollista jo nyt.

        Saastepommi EV on ajettu polittisella pakolla korvaavaksi ja käytännössä liki ainoaksi vaihtoehdoksi, sillä vetyautojen tulevaisuudesta tiedämme hieman enempi vasta sen EU-vetyverkon joskus valmistuttua.

        Mitä saaste-aakkujen ympäristösaasteelliseen kierrätykseen tulee, niin se ei vastaa todellisuudessa lainkaan viherpesumarkkinointiaan ja siitä se Greenpeacekin on kertonut vakavan huolensa.

        Toisekseen, on edullisempaa saastekaivaa uusia mineraaleja kuin saada niitä akkujen saastekierrätyksestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa edellä on linkeissä __mustaa valkoisella raakaa faktaa__ eriteltynä akkukaivantojen kirjaimellisesta mega-saastuttavuudesta, jonka sivuuttaen koetat tavoillesi uskollisena itsellesikin valehdellen valkopestä sen muutamalla täysin nolla-arvon sanailulla.

        Tuon faktan perään olet suurilla kirjaimilla huutanut lukemattomia kertoja, vakka sen olen laittanut esille monesti aiemminkin. Nyt sitten juostaan silmät sulkien faktaa pakoon pitkin peltoja tavoilleen uskollisena. Itselleenkin valehtelu voimissaan.

        Asian pihvi.

        Nyt on yksinkeraisuudessaan kyse siitä miten polttarilikapommia ollaan korvaamassa toisella vastaavalla.

        Polttarin ongelmat eivät muuta tuon pseudo-ekologisen EV-saastepommin todellisutta toiseksi.

        Polttarinkin päästöt saataisiin __jo nyt__ todella radikaalisti laskemaan bio-polttoaineilla, jos vain poliitikoilla olisi aitoa vihreää tahtotilaa ja loogisuutta. E-fuelit lisäksi.

        Ongelma on se miten poliittinen EV-ideologiaan hittäytyminen jarruttaa autoilun päästöjen todella merkittävä laskemista, joka olisi mahdollista jo nyt.

        Saastepommi EV on ajettu polittisella pakolla korvaavaksi ja käytännössä liki ainoaksi vaihtoehdoksi, sillä vetyautojen tulevaisuudesta tiedämme hieman enempi vasta sen EU-vetyverkon joskus valmistuttua.

        Mitä saaste-aakkujen ympäristösaasteelliseen kierrätykseen tulee, niin se ei vastaa todellisuudessa lainkaan viherpesumarkkinointiaan ja siitä se Greenpeacekin on kertonut vakavan huolensa.

        Toisekseen, on edullisempaa saastekaivaa uusia mineraaleja kuin saada niitä akkujen saastekierrätyksestä.

        Voi jeesus ...
        Etkö nyt tajua, että suhteellisuuden tajusi on täysin hukassa?
        Kuten olen, ja muutkin ovat sanoneet monesti ettei puhdasta teollista toimintaa ole, eikä tule. Mutta jos akkutuotanto on yli kymmenen kertaa puhtaampaa kuin öljyn tuotanto, niin se on järkevää toimintaa.
        Bio polttoaineeseen ei löydy suomesta raaka-ainetta edes raskaalle liikenteelle, palmumäskin kuljetus maapallon toiselta puolelta ei ole järkevää egolokisesti eikä taloudellisesti. Joten biopolttoainetta ei tulisi henkilöautoihin vaikka valtio kustantaisi sen tuotannon kokonaan.
        Sinua ei näytä haittaavan lainkaan polttomoottorin surkeus. Onko mielestäsi järkevää ostaa kallista polttoainetta 10 litraa ja käyttää siitä hyödyksi maksimissaankin 3 litraa? Ilmeisesti on?
        Kierrätys on todettu kannattavaksi kunhan akkuja yleensä saadaan kierrätykseen, toki sekin on teollista toimintaa joka ei sekään ole täysin päästötöntä.

        Kuuntele nyt tarina tuolta videolta, jos nyt yleensä ymmärrät kuulemaasi jyrkän päähänpinttymäsi ohi. Vai väitätkö ettei tuo pidä paikkaansa?
        https://www.youtube.com/watch?v=-wGO241g52U


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        VTT tuli omissa koeajoissaan tulokseen 1,60 €/ litra, kun homma saadaan tuotantomittakaavaan. Raaka -aineet ovat ilmaisia, energia on vain pääomakuluja, kemiallinen prosessi aika simppeli.

        Plus viherlisä.

        Eihän sähkökään maksa kuin keskimäärin sanotaan 0,1 e/kWh ja latausasemat perivät siitä 0,3-1,6 e/kWh.


    • Anonyymi

      "VTT tuli omissa koeajoissaan tulokseen 1,60 €/ litra, kun homma saadaan tuotantomittakaavaan. Raaka -aineet ovat ilmaisia, energia on vain pääomakuluja, kemiallinen prosessi aika simppeli."

      Uskon vasta sitten kun kuluttajahinta julkaistaan eli mitä se maksaa pumpulla. Näitä hintahehkutuksia näkee jatkuvasti, mutta kun aikaa kuluu niin huomataan ettei niihin halpojen lukujen ennustuksiin päästykkään kuten on käynyt toistaiseksi vedyn kanssa.

      Ja kuinka monta vuotta menee siihen että synteettinen polttoaine maksaa aikuisten oikeasti edes sen 3e/litra pumpulla minkä ihmiset suostuvat pitkin hampain maksamaan? Miksi tässä facebook ryhmässä ollaan suorastaan raivoissaan jopa 2e/litra hinnalla normi bensasta ja dieselistä jo nykyään?

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17798059/vihreaa-sahkoa-ei-pida-hukata-vetyautoihin-ja-synteettiseen-polttoaineeseen-

      https://www.facebook.com/groups/1595868463917799

      https://www.is.fi/autot/art-2000010008164.html

    • Anonyymi

      Polttomoottoriautoilua on kehitetty yli 100 vuotta ja tuloksena on että polttomoottorin hyötysuhde on edelleen lähes sama kuin aloitettaessa eli noin 25 - 30%. Tällä hyötysuhteella ei voida mitenkään kilpailla sähköauton yli 90% hyötysuhteelle joka varmasti vielä paranee.

      • Anonyymi

        Konkretisoidaanpa tätä hyötysuhdetta hieman. Ostat kaupasta pussillisen munkkeja, yhteensä 10 kpl. Syöt niistä kolme ja heität seitsemän roskiin. Kannattavaa, eikö totta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Konkretisoidaanpa tätä hyötysuhdetta hieman. Ostat kaupasta pussillisen munkkeja, yhteensä 10 kpl. Syöt niistä kolme ja heität seitsemän roskiin. Kannattavaa, eikö totta?

        Kovin kehno esimerkki ja yritys. Ei asiaa voi noin ajatella kuin pahainen röllikkä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kovin kehno esimerkki ja yritys. Ei asiaa voi noin ajatella kuin pahainen röllikkä.

        Konkretisoidaanpa toisella tavalla. Ostat asemalta 10 litraa bensiiniä. Kolmella litralla liikutat autoa ja seitsemällä lämmität auton ympärillä olevaa ilmaa. Oletko nyt tyytyväinen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Konkretisoidaanpa toisella tavalla. Ostat asemalta 10 litraa bensiiniä. Kolmella litralla liikutat autoa ja seitsemällä lämmität auton ympärillä olevaa ilmaa. Oletko nyt tyytyväinen?

        Konkretisoidaanpa edelleen toisellakin tavalla.

        Vihreää e-fuelia on jo olemassa ja senkin tuotantotekniikka jalostuu kaiken aikaa ... mutta vihreitä eko-akkuja ei ole edes olemassa, ei liene edes unissa, vain painavia ja mega-saasteisia sellaisia.

        Viherpesullisen ideologista patteriautoilua itsepetoksen saattelemana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Konkretisoidaanpa edelleen toisellakin tavalla.

        Vihreää e-fuelia on jo olemassa ja senkin tuotantotekniikka jalostuu kaiken aikaa ... mutta vihreitä eko-akkuja ei ole edes olemassa, ei liene edes unissa, vain painavia ja mega-saasteisia sellaisia.

        Viherpesullisen ideologista patteriautoilua itsepetoksen saattelemana.

        Mitä energiaa käytetään e-fuelin valmistukseen? Anna kun arvaan, sähköä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Konkretisoidaanpa toisella tavalla. Ostat asemalta 10 litraa bensiiniä. Kolmella litralla liikutat autoa ja seitsemällä lämmität auton ympärillä olevaa ilmaa. Oletko nyt tyytyväinen?

        Kyllä se kymmenen litraa vie autoa pidemmälle kuin kolme litraa, tyhmä olet?


    • Anonyymi

      hih

      • Anonyymi

        On tuo akkuteknologia niin persiist, että paljon parempi tulee olemaan e-diesel.. ihminen on tottunut maksamaan hyvästä. Patteriautot kuuluvat sitten syrjäytyneiden holhoukseen.


    • Anonyymi

      Kiinnostava seurata e-fuelin kehitystä.

      Mutta valitettavana ongelmana ja sen massavolyymien esteenä on se, että autoteollisuus on poliittisella pakolla ajamassa massamarkkinoiden polttareita kokonaan alas. Monihan on jo ilmoittanut vuosilukujankin joihon mennessä lopettavat polttarituotannon kokonaan.

      Moniko valmistaja tuo linjaltaan uusia massamarkkinoiden polttareita edelleen 2030-2035 .... Ferrareita & Co ei lasketa massmarkkinoiden. lukuun.

      Miten näissä oloissa e-fuel voisi edetä suurten volyymien massatuotantoon autoilussa ja sen myötä pumppuhinta kohtuulliseksi.

      Ilmaislussahan e-fuel tulee olemaan keskeisessä roolissa, mutta privaatti suihkari on hieman kallis ja hankala tavanomaiseen arkiliikkumiseen.

      • Anonyymi

        Lisäys edelliseen.

        Hiljattain juttelin sattumoisin muuan yksitysyrittäjän kanssa, joka oli juuri ostanut uuden Stellantiksen diesel-pikkupakun. Sanoi kiirehtinensä ostamaan sen koska kohta uusia ko. firman dieselpakuja ei saa lainkaan.


    • Anonyymi

      Ongelmana on se miten poliittisella pakolla autoteollisuus sidosryhmineen on jo pakotettu laittamaan suunnilleen kaikki panokset tuolle pseudo-ekologiselle EV:lle ja siksi rinnakkaisten vaihtoehtojen tai uuden suunnan ottaminen lienee jo liian myöhäistä.

      Nyt on sitten pakkopolitiikalla synnytetty uusi "pertoli-mafiaa" vastaava tilanne, jossa mahdolliset aidon ekologiset kilpailevat vaihtoehdot torpataan, sillä kaikki alan teollisuuden panokset ja tuotto-odotukset ovat jo sidottuja. Tästä kommentoin jo heti EV-kiiman ensimetreillä.

      "Uudet polttomoottoriautot katoavat autokaupoista, vaikka EU muutti linjaansa"

      "Kun tuotekehitys ja valmistusmäärät kasvavat, sähköpolttoaineiden hinnat voivat laskea. Ei myöskään voida olla varmoja siitä, mikä on 2050-luvulla paras teknologia ympäristön ja ilmaston kannalta."

      "– Voi olla, että meillä parinkymmenen vuoden päästä käydään kiivasta keskustelua sähköautojen akkujen materiaaleista ja kaivannaisteollisuudesta ja niihin liittyvistä haasteista."

      Koko artikkeli:

      - https://yle.fi/a/74-20025061

      :/

      • Anonyymi

        Niin. Miksi toistelet petrolimafian propagandaa? Kuka sinulle siitä maksaa, että yrität kusettaa ihmisiä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin. Miksi toistelet petrolimafian propagandaa? Kuka sinulle siitä maksaa, että yrität kusettaa ihmisiä?

        Ongelma ei ole polttomoottori itsessään, vaan se millä sitä tähän mennessä on totuttu käyttämään.

        EV:n keskeinen ongelma on se, että vihreitä eko-akkuja ei ole edes olemassa, vain nuo syntisen painavat ympäristöä myrkyttävät saasteakut.

        Sen sijaan viheää e-fuelia, sekä vihreää vetyä on jo olemsassa ja sen lisäksi bio-polttoaineita.

        Ilmailukin on siirtymässä vihreään e-fueliin.

        Mikäli bio-polttoaineita tuettaisiin laskien niiden hinnat karvan alle perinteisten, niin jo nyt vanhempienkin polttareiden päästöt laskisivat radikaalisti.

        Se olisi todellinen autoilua koskeva ilmastoteko poliitikoilta sen sijaan, että odotelevat sormet ristissä noiden pseudo-ekologisten EV:n hypöteettisiä markkinaosuuksia joskus vuodelle 2050, vaikka tulisi toimia viipymättä kaikki keinot käyttäen.

        Nyt yhden ainoan EV-kortin ideologia on nopeamman päästöjen laskun jarruna ja esteenä.

        - 90% !!!

        "Täysin uusiutuvista raaka-aineista valmistetun, vähähiilisen Neste MY uusiutuva diesel™-tuotteen käytöllä voidaan saavuttaa jopa 90 prosenttia pienemmät kasvihuonekaasupäästöt polttoaineen koko elinkaaren aikana fossiiliseen dieselin käyttöön verrattuna."

        - https://www.neste.fi/vastuulliset-ratkaisut/ratkaisut/uusiutuvat-polttoaineet/pienemmat-paastot


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ongelma ei ole polttomoottori itsessään, vaan se millä sitä tähän mennessä on totuttu käyttämään.

        EV:n keskeinen ongelma on se, että vihreitä eko-akkuja ei ole edes olemassa, vain nuo syntisen painavat ympäristöä myrkyttävät saasteakut.

        Sen sijaan viheää e-fuelia, sekä vihreää vetyä on jo olemsassa ja sen lisäksi bio-polttoaineita.

        Ilmailukin on siirtymässä vihreään e-fueliin.

        Mikäli bio-polttoaineita tuettaisiin laskien niiden hinnat karvan alle perinteisten, niin jo nyt vanhempienkin polttareiden päästöt laskisivat radikaalisti.

        Se olisi todellinen autoilua koskeva ilmastoteko poliitikoilta sen sijaan, että odotelevat sormet ristissä noiden pseudo-ekologisten EV:n hypöteettisiä markkinaosuuksia joskus vuodelle 2050, vaikka tulisi toimia viipymättä kaikki keinot käyttäen.

        Nyt yhden ainoan EV-kortin ideologia on nopeamman päästöjen laskun jarruna ja esteenä.

        - 90% !!!

        "Täysin uusiutuvista raaka-aineista valmistetun, vähähiilisen Neste MY uusiutuva diesel™-tuotteen käytöllä voidaan saavuttaa jopa 90 prosenttia pienemmät kasvihuonekaasupäästöt polttoaineen koko elinkaaren aikana fossiiliseen dieselin käyttöön verrattuna."

        - https://www.neste.fi/vastuulliset-ratkaisut/ratkaisut/uusiutuvat-polttoaineet/pienemmat-paastot

        "EV:n keskeinen ongelma on se, että vihreitä eko-akkuja ei ole edes olemassa, vain nuo syntisen painavat ympäristöä myrkyttävät saasteakut."

        Kaikki saastuttaa. Akut saastuttavat kaikista vaihtoehdoista vähiten ja niiden saastekuorma kWh kohti LASKEE vuosi vuodelta.

        Ja sitten öljy-yhtiöiden propaganda jatkuu. Tykkäät levittää sitä. Toivottavasti sinulle siitä maksetaan paljon.

        Otetaan muut vaihtoehdot harkintaan sikäli kun niissä on edes jotain tolkkua. Varataan biopolttoaineet ja kalliit synteettiset ilmailulle ja merenkululle. Tieliikenteen on tehokkainta ja vähäpäästöisintä olla lähes kokonaan akuilla toimivaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "EV:n keskeinen ongelma on se, että vihreitä eko-akkuja ei ole edes olemassa, vain nuo syntisen painavat ympäristöä myrkyttävät saasteakut."

        Kaikki saastuttaa. Akut saastuttavat kaikista vaihtoehdoista vähiten ja niiden saastekuorma kWh kohti LASKEE vuosi vuodelta.

        Ja sitten öljy-yhtiöiden propaganda jatkuu. Tykkäät levittää sitä. Toivottavasti sinulle siitä maksetaan paljon.

        Otetaan muut vaihtoehdot harkintaan sikäli kun niissä on edes jotain tolkkua. Varataan biopolttoaineet ja kalliit synteettiset ilmailulle ja merenkululle. Tieliikenteen on tehokkainta ja vähäpäästöisintä olla lähes kokonaan akuilla toimivaa.

        "Ja sitten öljy-yhtiöiden propaganda jatkuu. Tykkäät levittää sitä. Toivottavasti sinulle siitä maksetaan paljon."

        Tuo on faktojen sijaan henkisen heikkoutensa julkisesti tunnustavaa ad hominemia.

        "Kaikki saastuttaa. Akut saastuttavat kaikista vaihtoehdoista vähiten ja niiden saastekuorma kWh kohti LASKEE vuosi vuodelta."

        Tuo on todellisuuden vastaista 100%:sta EV-propagandaa.

        EV on jo lähtökohtaisesti valmistukseltaan noin 70% suurempi hiilipäästöjen aiheuttaja kuin vastaavan polttiksen valmistus.

        Sitten saadakseen hiilitakamatkansa takasin sillä tulee ajaa ideaalitapauksissa 50 000 km ja joissakin tapauksissa jopa liki 200 000 km saadakseen vain hiilitakamatkansa kiinni ja sekin sillä ehdolla ettei akkuja ole joutunut uusimaan. Pienemmillä vuosittaisilla ajoilla EV alkaa olla jo lähellä paalutusikää ennen takamatkansa kiinni kirimistä.

        Montako prosenttia maailman EV:stä ladataan puhtaasta energiasta, vain hyvin marginaalinen osa.

        Sitten palamaan syttyessään EV on vaikeasti sammutettava ja todella myrkyllinen ympäristöpommi.

        #

        Tähän sitten päälle itse kaivostoiminnan ympäristöllinen mega-saastuttavuus, josta raakaa faktaa linkkeineen tuossa ylempänä.

        EV on eko-susi jo syntyessään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja sitten öljy-yhtiöiden propaganda jatkuu. Tykkäät levittää sitä. Toivottavasti sinulle siitä maksetaan paljon."

        Tuo on faktojen sijaan henkisen heikkoutensa julkisesti tunnustavaa ad hominemia.

        "Kaikki saastuttaa. Akut saastuttavat kaikista vaihtoehdoista vähiten ja niiden saastekuorma kWh kohti LASKEE vuosi vuodelta."

        Tuo on todellisuuden vastaista 100%:sta EV-propagandaa.

        EV on jo lähtökohtaisesti valmistukseltaan noin 70% suurempi hiilipäästöjen aiheuttaja kuin vastaavan polttiksen valmistus.

        Sitten saadakseen hiilitakamatkansa takasin sillä tulee ajaa ideaalitapauksissa 50 000 km ja joissakin tapauksissa jopa liki 200 000 km saadakseen vain hiilitakamatkansa kiinni ja sekin sillä ehdolla ettei akkuja ole joutunut uusimaan. Pienemmillä vuosittaisilla ajoilla EV alkaa olla jo lähellä paalutusikää ennen takamatkansa kiinni kirimistä.

        Montako prosenttia maailman EV:stä ladataan puhtaasta energiasta, vain hyvin marginaalinen osa.

        Sitten palamaan syttyessään EV on vaikeasti sammutettava ja todella myrkyllinen ympäristöpommi.

        #

        Tähän sitten päälle itse kaivostoiminnan ympäristöllinen mega-saastuttavuus, josta raakaa faktaa linkkeineen tuossa ylempänä.

        EV on eko-susi jo syntyessään.

        "Tuo on todellisuuden vastaista 100%:sta EV-propagandaa."

        Tuo nyt sattui olemaan ihan tutkittu ja mitattu todellisuus. Harmi ettei se sovi agendaasi.

        "EV on jo lähtökohtaisesti valmistukseltaan noin 70% suurempi hiilipäästöjen aiheuttaja kuin vastaavan polttiksen valmistus."

        Tuo on ollut joskus totta, mutta ei ole enää. Tuo prosenttiosuus supistuu joka vuosi jo senkin vuoksi, että sähköautojen valmistus on nyt paljon tehokkaampaa ja hukkaan menee jatkuvasti vähemmän. Lisäksi mm. jalostusmenetelmät ovat puhtaampia ja tuotantoketjut ja raaka-aineet ovat lähellä tehtaita, toisin kuin 10 vuotta sitten.

        Nyt täyssähköauto ottaa vastaavan polttiksen päästöissä kiinni parhaimmillaan jo 10 tkm kohdalla. Tuo 50 tkm kohdalla täytyisi olla jo erittäin saastuttavaa hiilisähköä. Valmistajien välillä on suuria eroja. Tesla on myös tässäkin kärkikastia, mutta joillakin valmistajilla on vielä kurottavaa.

        "Montako prosenttia maailman EV:stä ladataan puhtaasta energiasta, vain hyvin marginaalinen osa."

        Itse asiassa melko suuri osa, koska täyssähköautot ovat suosituimpia paikoissa, joissa vihreää sähköä on saatavilla. Toki pois lukien Kiina, mutta sielläkin kehitys on ollut hämmentävän nopeaa, siellä vihreää sähköntuotantoa lisätään jatkuvasti kiihtyvällä tahdilla.

        "Sitten palamaan syttyessään EV on vaikeasti sammutettava ja todella myrkyllinen ympäristöpommi."

        Tuo on valitettavasti totta, mutta onneksi täyssähköautojen palot ovat äärimmäisen harvinaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tuo on todellisuuden vastaista 100%:sta EV-propagandaa."

        Tuo nyt sattui olemaan ihan tutkittu ja mitattu todellisuus. Harmi ettei se sovi agendaasi.

        "EV on jo lähtökohtaisesti valmistukseltaan noin 70% suurempi hiilipäästöjen aiheuttaja kuin vastaavan polttiksen valmistus."

        Tuo on ollut joskus totta, mutta ei ole enää. Tuo prosenttiosuus supistuu joka vuosi jo senkin vuoksi, että sähköautojen valmistus on nyt paljon tehokkaampaa ja hukkaan menee jatkuvasti vähemmän. Lisäksi mm. jalostusmenetelmät ovat puhtaampia ja tuotantoketjut ja raaka-aineet ovat lähellä tehtaita, toisin kuin 10 vuotta sitten.

        Nyt täyssähköauto ottaa vastaavan polttiksen päästöissä kiinni parhaimmillaan jo 10 tkm kohdalla. Tuo 50 tkm kohdalla täytyisi olla jo erittäin saastuttavaa hiilisähköä. Valmistajien välillä on suuria eroja. Tesla on myös tässäkin kärkikastia, mutta joillakin valmistajilla on vielä kurottavaa.

        "Montako prosenttia maailman EV:stä ladataan puhtaasta energiasta, vain hyvin marginaalinen osa."

        Itse asiassa melko suuri osa, koska täyssähköautot ovat suosituimpia paikoissa, joissa vihreää sähköä on saatavilla. Toki pois lukien Kiina, mutta sielläkin kehitys on ollut hämmentävän nopeaa, siellä vihreää sähköntuotantoa lisätään jatkuvasti kiihtyvällä tahdilla.

        "Sitten palamaan syttyessään EV on vaikeasti sammutettava ja todella myrkyllinen ympäristöpommi."

        Tuo on valitettavasti totta, mutta onneksi täyssähköautojen palot ovat äärimmäisen harvinaisia.

        "Lisäksi mm. jalostusmenetelmät ovat puhtaampia ja tuotantoketjut ja raaka-aineet ovat lähellä tehtaita, toisin kuin 10 vuotta sitten."

        Vai sellaisia kuvitemia, samaan aikaan kun 80% maailman akkumineraaleista sijaitsee Kiinassa ja Kiina on dominoiva myös Afrkina kaivoksissa.

        Samaan aikaan EV:llä ollaan ajamassa geopoliittiseen Kiina-riippuvuuteen, joka on EV-ideologeille kuuma, kiemurtelua, väistelyä ja aktiivista vaikenemista aiheuttava peruna sekin.

        "Itse asiassa melko suuri osa, koska täyssähköautot ovat suosituimpia paikoissa, joissa vihreää sähköä on saatavilla. Toki pois lukien Kiina, mutta sielläkin kehitys on ollut hämmentävän nopeaa, siellä vihreää sähköntuotantoa lisätään jatkuvasti kiihtyvällä tahdilla."

        Kas kun tuota pseudo-ekologista EV:tä ollaan ajamassa globaaliksi ratkaisuksi ja luonnollsestikin jo sen kalleudenkin vuoksi se alkaa varakkaammista maista.

        Muistaaksnei Kiinassa 60% (?) energiasta tuotetaan edelleen hiilellä, jota ovat olleet juuri myös lisäämässä, vaikka ovat alkaneet nopeasti rakentaa valtaisia aurinkokennokenttiä ja ovat aloittamassa maailman suurimman vihreän vedyn hankkeen.

        "Tuo on valitettavasti totta, mutta onneksi täyssähköautojen palot ovat äärimmäisen harvinaisia."

        EV-paloista on mahdoton edes saada mitään järjellisiä tilastoja vs. polttarit, sillä patteriautoja on niin vähän ja vähän ajettuina, eikä niitä ole vastaavalla ikähaitarilla kuten polttareita. Polttareita puolestaan on uusista ikivanhoihin kotteroihin ja kaikkea siltä väliltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Lisäksi mm. jalostusmenetelmät ovat puhtaampia ja tuotantoketjut ja raaka-aineet ovat lähellä tehtaita, toisin kuin 10 vuotta sitten."

        Vai sellaisia kuvitemia, samaan aikaan kun 80% maailman akkumineraaleista sijaitsee Kiinassa ja Kiina on dominoiva myös Afrkina kaivoksissa.

        Samaan aikaan EV:llä ollaan ajamassa geopoliittiseen Kiina-riippuvuuteen, joka on EV-ideologeille kuuma, kiemurtelua, väistelyä ja aktiivista vaikenemista aiheuttava peruna sekin.

        "Itse asiassa melko suuri osa, koska täyssähköautot ovat suosituimpia paikoissa, joissa vihreää sähköä on saatavilla. Toki pois lukien Kiina, mutta sielläkin kehitys on ollut hämmentävän nopeaa, siellä vihreää sähköntuotantoa lisätään jatkuvasti kiihtyvällä tahdilla."

        Kas kun tuota pseudo-ekologista EV:tä ollaan ajamassa globaaliksi ratkaisuksi ja luonnollsestikin jo sen kalleudenkin vuoksi se alkaa varakkaammista maista.

        Muistaaksnei Kiinassa 60% (?) energiasta tuotetaan edelleen hiilellä, jota ovat olleet juuri myös lisäämässä, vaikka ovat alkaneet nopeasti rakentaa valtaisia aurinkokennokenttiä ja ovat aloittamassa maailman suurimman vihreän vedyn hankkeen.

        "Tuo on valitettavasti totta, mutta onneksi täyssähköautojen palot ovat äärimmäisen harvinaisia."

        EV-paloista on mahdoton edes saada mitään järjellisiä tilastoja vs. polttarit, sillä patteriautoja on niin vähän ja vähän ajettuina, eikä niitä ole vastaavalla ikähaitarilla kuten polttareita. Polttareita puolestaan on uusista ikivanhoihin kotteroihin ja kaikkea siltä väliltä.

        "Vai sellaisia kuvitemia, samaan aikaan kun 80% maailman akkumineraaleista sijaitsee Kiinassa ja Kiina on dominoiva myös Afrkina kaivoksissa."

        Nyt kyllä lähti laukalle. Voitko mainita yhtäkään akuissa tarvittavaa mineraalia, joissa Kiinalla on edes 30% osuus maailman varannoista? Lähinnä Kiinalla on ollut kemianteollisuutta (litiumin jalostus), mutta nyt näitä laitoksia rakennetaan ympäri maailmaa. On yksinkertaisesti liian kallista (ja saastuttava) lähettää materiaalit Kiinan prosessoitavaksi ja sitten takaisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Vai sellaisia kuvitemia, samaan aikaan kun 80% maailman akkumineraaleista sijaitsee Kiinassa ja Kiina on dominoiva myös Afrkina kaivoksissa."

        Nyt kyllä lähti laukalle. Voitko mainita yhtäkään akuissa tarvittavaa mineraalia, joissa Kiinalla on edes 30% osuus maailman varannoista? Lähinnä Kiinalla on ollut kemianteollisuutta (litiumin jalostus), mutta nyt näitä laitoksia rakennetaan ympäri maailmaa. On yksinkertaisesti liian kallista (ja saastuttava) lähettää materiaalit Kiinan prosessoitavaksi ja sitten takaisin.

        "Nyt kyllä lähti laukalle. Voitko mainita yhtäkään akuissa tarvittavaa mineraalia, joissa Kiinalla on edes 30% osuus maailman varannoista? "

        Kuvitellulla laukalla on realismin kasvot, josta oheiset artikkelit kertovat omalta osaltaan.

        Länsimailla on todellakin suuri haaste koettaa edes vähentää Kiina-riippuvuuttaan, vaikka sen eteen ponnistellaankin.

        "Why the Fight for ‘Critical Minerals’ Is Heating Up"

        "China has been tackling these successfully for more than a decade, making it the undisputed leader in the “critical minerals” used in equipment such as electric vehicle batteries, solar panels and wind-turbine magnets."

        - https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-11-20/critical-minerals-china-s-dominance-as-supplier-is-a-problem-for-the-west

        "How to Break China’s Hold on Batteries and Critical Minerals"

        - https://foreignpolicy.com/2023/10/04/ev-electric-china-us-batteries-critical-minerals-energy-oil-renewable/

        "China is either the largest market or largest producer for all seven of the main minerals needed to build a typical electric car. These minerals are graphite, copper, nickel, manganese, cobalt, lithium, and rare earth elements (REEs) - a grouping of 17 separate, but similar metals, that are needed in small quantities for a huge range of modern manufactured goods."

        - https://merics.org/en/tracker/china-securing-battery-metals-global-stage

        Eivät nämä raaka-aineiden geopoliittiset realiteetit viherpesullisella kaunistelulla muuksi muutu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nyt kyllä lähti laukalle. Voitko mainita yhtäkään akuissa tarvittavaa mineraalia, joissa Kiinalla on edes 30% osuus maailman varannoista? "

        Kuvitellulla laukalla on realismin kasvot, josta oheiset artikkelit kertovat omalta osaltaan.

        Länsimailla on todellakin suuri haaste koettaa edes vähentää Kiina-riippuvuuttaan, vaikka sen eteen ponnistellaankin.

        "Why the Fight for ‘Critical Minerals’ Is Heating Up"

        "China has been tackling these successfully for more than a decade, making it the undisputed leader in the “critical minerals” used in equipment such as electric vehicle batteries, solar panels and wind-turbine magnets."

        - https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-11-20/critical-minerals-china-s-dominance-as-supplier-is-a-problem-for-the-west

        "How to Break China’s Hold on Batteries and Critical Minerals"

        - https://foreignpolicy.com/2023/10/04/ev-electric-china-us-batteries-critical-minerals-energy-oil-renewable/

        "China is either the largest market or largest producer for all seven of the main minerals needed to build a typical electric car. These minerals are graphite, copper, nickel, manganese, cobalt, lithium, and rare earth elements (REEs) - a grouping of 17 separate, but similar metals, that are needed in small quantities for a huge range of modern manufactured goods."

        - https://merics.org/en/tracker/china-securing-battery-metals-global-stage

        Eivät nämä raaka-aineiden geopoliittiset realiteetit viherpesullisella kaunistelulla muuksi muutu.

        Eli myönnät olevasi väärässä, vai mikä tuon aivopierun tarkoitus oli? Mitä akuissa tarvittavaa mineraalia on edes yli 30% (väitit 80%!) Kiinassa? Esim. Foreign Policy artikkelissakin sanottiin, että maailman litiumvaroista on 80% demokratioissa.

        Bloombergin tilausta minulla ei ole, eikä tule.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli myönnät olevasi väärässä, vai mikä tuon aivopierun tarkoitus oli? Mitä akuissa tarvittavaa mineraalia on edes yli 30% (väitit 80%!) Kiinassa? Esim. Foreign Policy artikkelissakin sanottiin, että maailman litiumvaroista on 80% demokratioissa.

        Bloombergin tilausta minulla ei ole, eikä tule.

        Ja toki, Kiinassa on paljon materiaalejen JALOSTUSTA, mutta juuri tuota ollaan nyt polkaisemaan käyntiin USA:ssa ja Euroopassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli myönnät olevasi väärässä, vai mikä tuon aivopierun tarkoitus oli? Mitä akuissa tarvittavaa mineraalia on edes yli 30% (väitit 80%!) Kiinassa? Esim. Foreign Policy artikkelissakin sanottiin, että maailman litiumvaroista on 80% demokratioissa.

        Bloombergin tilausta minulla ei ole, eikä tule.

        Mea culpa.

        Tuo 80% on luku joka vilahti ulkolaisen kanavan uutisissa, jossa käsiteltiin Kiinan roolia Kongon cobaltikaivoksissa missä sillä on 80% dominointi, samalla kun Kongon cobalt edustaa 70% maailman cobaltista.

        Sitten lisää faktaa Kiinan roolista ja osuudesta globaaleilla akkumineraalien markkinoilla, jota tavoille uskollinen, ohiluentainen ja epärehti viherpesullinen todellisuuden vääristelysi ei muuksi muuta.

        #

        "In the case of materials critical to the production of lithium-ion batteries, which power electric vehicles, the consulting group Benchmark Mineral Intelligence estimated that China controlled 58 percent of the global production of lithium compounds in 2022, 69 percent of nickel sulfate, 69 percent of synthetic graphite, 75 percent of cobalt, 95 percent of manganese and 100 percent of spherical graphite. China plays a similarly outsize role in the supply of materials used in solar panels and wind turbines."

        - https://www.nytimes.com/2023/11/06/opinion/electric-battery-energy-china.html

        Sitten tulemme siihen lukuisia kertoa alleviivaamaani geopoliittiseen Kiina-riippuvuuteen, johon tuo yhden ainoan pseudo-ekologisen ponin EU-ideologia on ajamassa.

        Kiina saa EU:sta ja länsimaista tiukan pekaloruuviotteen ajaessaan omaa globaalia silkkitiepolitiikkaansa, Taiwanin tilanne mukaanlukien.

        Onneksi länsimaissa on tilaneeseen viimenkin herätty, mutta Kiinan (saaste-) raaka-aineriippuvuudesta irtaantuminen vaukuttaa varsin utopiselta ajatukselta, haasteita riittää kuten jo likittämäni aineisto todistaa.

        #

        "China will now limit how much battery metal it exports, potentially casting a cloud over the future of the globe's transition toward electric vehicles."

        "Why it matters: It's difficult to make an EV today without metal from China. Now, that country is using its mineral advantage to protect itself amidst escalating global conflicts."

        - https://www.axios.com/2023/10/23/china-graphite-metals-evs

        #

        Lännen ja EU:n kansallinen turvalliuus ja huoltovarmuus tarvitsee ehdottomasti useampien eri vaihtoehtojen kehittämistä ja pysyvää ylläpitoa ... pelkästään tuohon hauraaseen ja osteoporoottiseen yhden tempun EV-poniin hirttäytymisen sijaan.


    • Anonyymi

      "Nyt on sitten pakkopolitiikalla synnytetty uusi "pertoli-mafiaa" vastaava tilanne, jossa mahdolliset aidon ekologiset kilpailevat vaihtoehdot torpataan, sillä kaikki alan teollisuuden panokset ja tuotto-odotukset ovat jo sidottuja. Tästä kommentoin jo heti EV-kiiman ensimetreillä."

      "Vetymafiasta" kärsitään ihan tosissaan Kaliforniassa. Ihmiset ovat vedonneet paikalliseen Toyotaan/Hyundaihin ja Kalifornian lainsäätäjiin että jatkuva vedyn hinnan nousu pitää saada pysähtymään ja laskemaan. Facebook kirjoitusten mukaan monet vetyautoilijat ovat tuskastuneita ja osa jopa raivoissaan kun ovat langenneet vetyansaan. Epäsuoraa "vetymafiaa" on myös se että autoliikkeiden automyyjät uskottelevat uusille vetyautojen ostajille että vedyn hinta lähtee laskemaan lähiaikoina, vedyn toimitusvaikutukset ovat vain väliaikaista ja vetytankkausasemia rakennetaan reilusti lisää.... joka on osoittaunut valheeksi usean vuoden jälkeen. Kun ihmiset ovat pettyneitä etteivät saa vetyautojansa tankattua sujuvasti, niin päättävät myydä takaisin autoliikkeille, jolloin tyrmistyvät surkeisiin tarjouksiin mitä vetyautosta tarjotaan. Melkoinen "vetymafia" kun ihmiset häviävät rahaa ja arkiautoilu on hankalaa.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17625951/usassa-jopa-25-dollaria-vetykilo-ja-tulee-nousemaan-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18005410/vetyautoilijoiden-tuska-vedyn-hinta-nousee-sietamattomaksi-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18006879/kaliforniassa-vaitellaan-vetytankkausasemien-rakentamisen-jarkevyydesta-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18006801/vetyautosta-tarjotaan-surkeasti-autoliikkeessa-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17744170/vetytankkausaseman-aukiolon-luotettavuus-heikkoa-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17679482/miksi-vetytankkausverkoston-maissa-vetyautot-ei-mene-kaupaksi

      • Anonyymi

        Kuvastaa hyvin pattereiden surkeaa kehitystä, että isot maailmantekijät niitä kehittelevät mutta eivät saa todellisuudessa mitään aikaseksi. E-dieselin saa syntymään pikkuinen VTT Suomessa ihan tuosta noin vain. Ja eikun ajoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuvastaa hyvin pattereiden surkeaa kehitystä, että isot maailmantekijät niitä kehittelevät mutta eivät saa todellisuudessa mitään aikaseksi. E-dieselin saa syntymään pikkuinen VTT Suomessa ihan tuosta noin vain. Ja eikun ajoksi.

        Parempi myydä ylijäämäsähköä patteriautoilijoille - 50 c hintaan kuin tehdä siitä e-dieseliä.


      • Anonyymi

        No niin, jälleen yksi vetyhankkeiden alkutaipaleen ongelmista yleistäen projisoitu kohtaus. Helpottiko.

        Tässä ketjussa tosin oli kyse e-fuelista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No niin, jälleen yksi vetyhankkeiden alkutaipaleen ongelmista yleistäen projisoitu kohtaus. Helpottiko.

        Tässä ketjussa tosin oli kyse e-fuelista.

        Lue otsikko ja viisastele vasta sitten. Kysymyksessä on helposti 1000 km ajoon pystyvästä autosta. Sähkörakkineet ei siihen pysty alkuunkaan. Dieselit pystyvät helposti ja jopa e-dieseliä käyttäen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lue otsikko ja viisastele vasta sitten. Kysymyksessä on helposti 1000 km ajoon pystyvästä autosta. Sähkörakkineet ei siihen pysty alkuunkaan. Dieselit pystyvät helposti ja jopa e-dieseliä käyttäen.

        Mitä paskapuhetta.

        Tästä voit aivan itse tiirailla, miten 1000 km ajetaan eri täyssähköautomalleilla 9-10 tuntiin: https://www.youtube.com/@bjornnyland/search?query=1000

        Tesla Model S LR Palladium meni tuon 1000 km matkan aikaan 8 tuntia 55 minuuttia. Halvin karvalakkitesla (Model 3 SR+) kulki tuon aikaan 9 tuntia 55 minuuttia.

        Vain 24 kWh Nissan Leafilla tuo on oikeasti melkein mahdotonta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lue otsikko ja viisastele vasta sitten. Kysymyksessä on helposti 1000 km ajoon pystyvästä autosta. Sähkörakkineet ei siihen pysty alkuunkaan. Dieselit pystyvät helposti ja jopa e-dieseliä käyttäen.

        Eihän 1000km akuilla ole mikään ongelma, laitetaan vaan lisää akkuja, mutta eihän siinä ole mitään järkeä henkilöautoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lue otsikko ja viisastele vasta sitten. Kysymyksessä on helposti 1000 km ajoon pystyvästä autosta. Sähkörakkineet ei siihen pysty alkuunkaan. Dieselit pystyvät helposti ja jopa e-dieseliä käyttäen.

        "Lue otsikko ja viisastele vasta sitten. Kysymyksessä on helposti 1000 km ajoon pystyvästä autosta. Sähkörakkineet ei siihen pysty alkuunkaan. Dieselit pystyvät helposti ja jopa e-dieseliä käyttäen."

        Nyt erehdyt kohteesta.

        Kommenttini oli tuolle poikkeuksellisen aktiiviselle yhden ainoan aatteen EV-propagandistille, joka tapansa mukaisesti alkaa foldata itse asian ohitse.


    • Anonyymi

      Tuossa artikkelissa tulee tiivistetysti esille se mihin on johtanut ja on johtamassa autoteollisuuden sidosryhmineen pakottaminen poliittisella pakolla ... politiikkojen valitsemaan ... yhteen ainoaan vaihtoehtoon, tuohon pseudo-ekologiseen EV-ideologiaan, sen ympäristötuhoista ja geopoliittiseen Kiina-riippuvuuteen ajamisesta piittaamatta.

      Jo EV-kiiman ensimetreillä kommentoin sen johtavan "petroli-mafian" kaltaiseen tilanteeseen, jossa kaikki muut aidomman ekologiset tulevat vaihtoehdot tullaan torppaamaan, koska kaikki voimavarat ja tulevat tuotto-odotukset ovat jo sidottuja yhdelle ainoalle hevoselle.

      Toistaiseksi ainoa rinnalla kehittyvä ja mahdollisesti markkinoille myöhemmin tuleva vaihtoehto on vety-autot, joka sekin jää vielä nähtäväksi.

      *

      "Uudet polttomoottoriautot katoavat autokaupoista, vaikka EU muutti linjaansa"

      "Autotehtaista ei kuulunut suuria riemunkiljahduksia polttomoottorien pelastamisesta. Moni automerkki on jo laskenut tulevaisuutensa sähköautojen varaan eikä peruuttele päätöksestä."

      "Alalla pidetään kuitenkin EU:n kääntymistä polttomoottoriautojen hyväksymiseen hyvänä."

      "– Nyt autojen ja synteettisten polttoaineiden valmistajille jää kannustin syytää tuotekehitysmiljardeja synteettisten polttoaineiden kehittämiseen, Kallio sanoo."

      Koko artikkeli:

      - https://yle.fi/a/74-20025061

      *

      E-fuelin kehitykseen kuitenkin laitetaan edelleen miljardeja ja onhan se osa tulevaa ilmailua.

      Poliittisella EV-pakolla sidottiin alan tuotantokehiys R&D ahtaaseen raamiin sen sijaan, että autoteollisuudelle olis annettu kaikki vapaudet löytää keinot tavoittesiin pääsemiseksi.

      E-fuelkin saattaisi olla vain etappi tehokkaampiin vaihtoehtoin, mutta nyt polttarit ollaan ajamasa alas poliittisella pakolla ... vaikka itse polttari ei ole se ongelma, vaan se millä sitä on tähän mennessä totuttu käyttämään.

      Saaga olisi todennäköisesti edennyt aivan toisin, mikäli EU:n hyväksyvä leima e-fueleille olisi tullut useampia vuosia sitten, ennen kuin autoteollisuus pakon alla lopulta päätti transformoida teollisuutensa vain EV:lle.

      • Anonyymi

        Ihan hyvä, ettei pseudoekologinen vety – ja vielä pahempi e-fuel saa erityisasemaa. E-fuel on vain saksalaisen autoteollisuuden hätäpaska.

        Akut ovat kuitenkin kaikkein ekologisin vaihtoehto suurehkolla marginaalilla. Täydellistä voimalähdettä ei ole, ei kannata jumiutua siihen, että akkujenkin valmistuksesta tulee päästöjä.

        Mutta olisi parasta, etteivät hallitukset puuttuisi kehitykseen mitenkään. Tämä tarkoittaisi myös sitä, että öljyteollisuutta ei tuettaisi lainkaan. Eikä vetyä, akkuja, yms.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan hyvä, ettei pseudoekologinen vety – ja vielä pahempi e-fuel saa erityisasemaa. E-fuel on vain saksalaisen autoteollisuuden hätäpaska.

        Akut ovat kuitenkin kaikkein ekologisin vaihtoehto suurehkolla marginaalilla. Täydellistä voimalähdettä ei ole, ei kannata jumiutua siihen, että akkujenkin valmistuksesta tulee päästöjä.

        Mutta olisi parasta, etteivät hallitukset puuttuisi kehitykseen mitenkään. Tämä tarkoittaisi myös sitä, että öljyteollisuutta ei tuettaisi lainkaan. Eikä vetyä, akkuja, yms.

        "Akut ovat kuitenkin kaikkein ekologisin vaihtoehto suurehkolla marginaalilla."

        Tuosta "ekologisuudesta" on ylempänä ketjussa raakaa faktaa linkkeineen.

        Poliittisen pakon the one poney EV-ideologia ajaa samalla geopoliittiseen Kiina-riippuvuuteen.

        Siperia ei ole opettanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Akut ovat kuitenkin kaikkein ekologisin vaihtoehto suurehkolla marginaalilla."

        Tuosta "ekologisuudesta" on ylempänä ketjussa raakaa faktaa linkkeineen.

        Poliittisen pakon the one poney EV-ideologia ajaa samalla geopoliittiseen Kiina-riippuvuuteen.

        Siperia ei ole opettanut.

        Ai että oli ihan yksi linkki, missä yhdellä tietyllä tavalla tuotettua litiumissa on joitain ongelmia. Tiedoksi, että litiumin tuotantoprosesseja on monenlaisia. Suljetun syklin tuotantomenetelmät ovat lupaavia, koska niillä säästyy vettä, eikä ympäristöön pääse mitään kemikaaleja.

        Toivottavasti Etelä-Amerikassakin siirrytään näihin parempiin vesivaroja säästäviin menetelmiin. Paikallinen poliittinen tahto taitaa olla tärkein siirtymää ohjaava tekijä.

        Toisaalta Atacaman aavikko sinällään ei ole mikään kovin elämää kuhiseva paikka. Vesivarojen tuhlauksen täytyy vain loppua.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Atacama


    • Anonyymi

      "No niin, jälleen yksi vetyhankkeiden alkutaipaleen ongelmista yleistäen projisoitu kohtaus. Helpottiko."

      Tätä Kalifornian "alkutaipaletta" on jatkunut jo noin 20 vuotta. Jos se on alkutaipale, niin onko siellä riittävän hyvä infra sitten joskus 2030 vuoden jälkeen ja vetyautojen myynti lähtee sitten nousuun?

      Helpottiko totuuden vääristely sinua?

      "The California Hydrogen Highway Network (CaH2Net) was initiated in April 2004 by Executive Order (EO) S-07-04 under Governor Arnold Schwarzenegger with the purpose of promoting hydrogen refueling stations in California.[2]"

      https://en.wikipedia.org/wiki/California_Hydrogen_Highway

      • Anonyymi

        Vihreä sähkö muuttaa maailmaa niin, että sähköautoakuilla ei ole tulevaisuutta. Sähkön vihreys häviä sillä hetkellä, kun akkuja aletaan ladata.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastahan USA on lanseerannut Roadmapinsa EU:n tapaan.

        Aiempi toiminta on ollut emepikin alueellista pioneerihommaa ja muistaakseni vielä melko eko-harmailla metodeillakin, josta en äkiksen löytänyt uudestaan artikkelia.

        "U.S. National Clean Hydrogen Strategy and Roadmap" June 2023

        - https://www.hydrogen.energy.gov/library/roadmaps-vision/clean-hydrogen-strategy-roadmap

        Hold your horses ...

        Sähköautojen akut ovat vihreydestä kaukana. Ne ovat hirveitä vihreyden vastaisia tuotteita. Toivottavasti e-diesel polttoainetta tulee kohta myyntiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautojen akut ovat vihreydestä kaukana. Ne ovat hirveitä vihreyden vastaisia tuotteita. Toivottavasti e-diesel polttoainetta tulee kohta myyntiin.

        Eli käytät vaihtoehtoa, joka on VIELÄ kauempana (3-4x) vihreydestä kuin sähköauton akku?

        On aivan totta, että sähköautojen akut ovat vihreydestä kaukana. Samalla ne ovat myös se vihrein vaihtoehto. Kaikki muut vaihtoehdot ovat vain niin käsittämättömän huonoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli käytät vaihtoehtoa, joka on VIELÄ kauempana (3-4x) vihreydestä kuin sähköauton akku?

        On aivan totta, että sähköautojen akut ovat vihreydestä kaukana. Samalla ne ovat myös se vihrein vaihtoehto. Kaikki muut vaihtoehdot ovat vain niin käsittämättömän huonoja.

        Sähköä on vain niin hankala varastoida suuria määriä akkuun "vihreästi". Yhteen akkuun tarvii louhia tuhansia kiloja kalliota ja kiveä yms. josta pitää erotella litium, koboltti jne..
        Ja tuohon yhden akun louhimisvaiheeseen tarvitaan kymmeniä tuhansia litroja maansiirtokoneiden polttoainetta ja akun tekemiseen tuhansia kilowatteja sähköä.

        Jos ja kun e-polttoaine saadaa kunnolla tuotantoon, yhden tankillisen tekemiseen tarvittava energiamäärä on 100 x pienempi. Ja kaikenlisäksi se puhdistaa ilmasta co2 päästöjä koska se kerätään tehtaiden ja kaupunkien liikenneväylien läheltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköä on vain niin hankala varastoida suuria määriä akkuun "vihreästi". Yhteen akkuun tarvii louhia tuhansia kiloja kalliota ja kiveä yms. josta pitää erotella litium, koboltti jne..
        Ja tuohon yhden akun louhimisvaiheeseen tarvitaan kymmeniä tuhansia litroja maansiirtokoneiden polttoainetta ja akun tekemiseen tuhansia kilowatteja sähköä.

        Jos ja kun e-polttoaine saadaa kunnolla tuotantoon, yhden tankillisen tekemiseen tarvittava energiamäärä on 100 x pienempi. Ja kaikenlisäksi se puhdistaa ilmasta co2 päästöjä koska se kerätään tehtaiden ja kaupunkien liikenneväylien läheltä.

        Kuluttajille ei jaeta tietoa e-diesel kehityksestä. Kansa pitää saada uskomaan, että sähköautot on ainoa toimiva ratkaisu. Kansaa on helppo höynäyttää tässäkin asiassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköä on vain niin hankala varastoida suuria määriä akkuun "vihreästi". Yhteen akkuun tarvii louhia tuhansia kiloja kalliota ja kiveä yms. josta pitää erotella litium, koboltti jne..
        Ja tuohon yhden akun louhimisvaiheeseen tarvitaan kymmeniä tuhansia litroja maansiirtokoneiden polttoainetta ja akun tekemiseen tuhansia kilowatteja sähköä.

        Jos ja kun e-polttoaine saadaa kunnolla tuotantoon, yhden tankillisen tekemiseen tarvittava energiamäärä on 100 x pienempi. Ja kaikenlisäksi se puhdistaa ilmasta co2 päästöjä koska se kerätään tehtaiden ja kaupunkien liikenneväylien läheltä.

        Muista että suurimmassa osassa akkuja ei ole enää kobolttia.

        Ja meinaat, että kymmenet kilowattitunnit ovat riittävästi tankilliseen bensaan? Räkänaurut. 600-1000 kWh voi olla lähempänä totuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muista että suurimmassa osassa akkuja ei ole enää kobolttia.

        Ja meinaat, että kymmenet kilowattitunnit ovat riittävästi tankilliseen bensaan? Räkänaurut. 600-1000 kWh voi olla lähempänä totuutta.

        Maailmassa on uusiutuvaa energiaa aivan tolkuttomasti. Aurinko paistaa ja tuuli ei tyynny. Ydinvoimakin jyllää. Kemian reaktiot perustuvat luonnon ilmiöihin. Sähköauton akkuihin ei käytetä mitään uusiutuvaa vaan kaikki revitään irti maapallon kuoresta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maailmassa on uusiutuvaa energiaa aivan tolkuttomasti. Aurinko paistaa ja tuuli ei tyynny. Ydinvoimakin jyllää. Kemian reaktiot perustuvat luonnon ilmiöihin. Sähköauton akkuihin ei käytetä mitään uusiutuvaa vaan kaikki revitään irti maapallon kuoresta.

        Siksi polttokennoauto on loistava ratkaisu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköä on vain niin hankala varastoida suuria määriä akkuun "vihreästi". Yhteen akkuun tarvii louhia tuhansia kiloja kalliota ja kiveä yms. josta pitää erotella litium, koboltti jne..
        Ja tuohon yhden akun louhimisvaiheeseen tarvitaan kymmeniä tuhansia litroja maansiirtokoneiden polttoainetta ja akun tekemiseen tuhansia kilowatteja sähköä.

        Jos ja kun e-polttoaine saadaa kunnolla tuotantoon, yhden tankillisen tekemiseen tarvittava energiamäärä on 100 x pienempi. Ja kaikenlisäksi se puhdistaa ilmasta co2 päästöjä koska se kerätään tehtaiden ja kaupunkien liikenneväylien läheltä.

        "Ja kaikenlisäksi se puhdistaa ilmasta co2 päästöjä koska se kerätään tehtaiden ja kaupunkien liikenneväylien läheltä."

        Nähdäkseni e-fuel on tuon vuoksi puhdistamisen sijaan lopputulemaltaan ilmastoneutraali, joka jo itsessään on oikein hyvä asia.

        Myös bio-poltoaineiden kehityksellä saataisiin todella suuria muutoksia parempaan.

        Ongelma on se miten e-fuel sai EU-leiman vasta sen jälkene kun autoteollisuus oli jo investoinut poliittisen pakon ohjaamana todella massiivisesti EV-suteen siityäkseen ja päättänyt ajaa massamarkkinoiden polttarituotannon alas.

        Polttarihan ei ole se onelma, vaan se millä sitä on aiemmin totuttu käyttämään.

        Vety polttokennoauto puolestaan kirjaimellisesti puhdistaa ilmaa kahden dieselin verran, eli ei lainkaan hassumpi eko-suoritus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja kaikenlisäksi se puhdistaa ilmasta co2 päästöjä koska se kerätään tehtaiden ja kaupunkien liikenneväylien läheltä."

        Nähdäkseni e-fuel on tuon vuoksi puhdistamisen sijaan lopputulemaltaan ilmastoneutraali, joka jo itsessään on oikein hyvä asia.

        Myös bio-poltoaineiden kehityksellä saataisiin todella suuria muutoksia parempaan.

        Ongelma on se miten e-fuel sai EU-leiman vasta sen jälkene kun autoteollisuus oli jo investoinut poliittisen pakon ohjaamana todella massiivisesti EV-suteen siityäkseen ja päättänyt ajaa massamarkkinoiden polttarituotannon alas.

        Polttarihan ei ole se onelma, vaan se millä sitä on aiemmin totuttu käyttämään.

        Vety polttokennoauto puolestaan kirjaimellisesti puhdistaa ilmaa kahden dieselin verran, eli ei lainkaan hassumpi eko-suoritus.

        Poliitikot ovat todellisia tunareita kaikissa EU- maissa. Ne kyllä pistävät koko EU: n autoteollisuuden konkurssiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja kaikenlisäksi se puhdistaa ilmasta co2 päästöjä koska se kerätään tehtaiden ja kaupunkien liikenneväylien läheltä."

        Nähdäkseni e-fuel on tuon vuoksi puhdistamisen sijaan lopputulemaltaan ilmastoneutraali, joka jo itsessään on oikein hyvä asia.

        Myös bio-poltoaineiden kehityksellä saataisiin todella suuria muutoksia parempaan.

        Ongelma on se miten e-fuel sai EU-leiman vasta sen jälkene kun autoteollisuus oli jo investoinut poliittisen pakon ohjaamana todella massiivisesti EV-suteen siityäkseen ja päättänyt ajaa massamarkkinoiden polttarituotannon alas.

        Polttarihan ei ole se onelma, vaan se millä sitä on aiemmin totuttu käyttämään.

        Vety polttokennoauto puolestaan kirjaimellisesti puhdistaa ilmaa kahden dieselin verran, eli ei lainkaan hassumpi eko-suoritus.

        E-fuel on pelkkä saksalaisen autoteollisuuden hätäpaska ja ehkä lentoliikennettä lukuunottamatta täysin tarpeeton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        E-fuel on pelkkä saksalaisen autoteollisuuden hätäpaska ja ehkä lentoliikennettä lukuunottamatta täysin tarpeeton.

        Sinun ” hätäpaskan” logiikka perustuu hölmöyteen, pelkoon ja pahansuopaisuuteen. Eli olet sähköautoilija.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun ” hätäpaskan” logiikka perustuu hölmöyteen, pelkoon ja pahansuopaisuuteen. Eli olet sähköautoilija.

        Tyhmähän sinä olet.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      159
      1394
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1205
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      24
      1159
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1090
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1051
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      957
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      929
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      895
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      879
    Aihe