Munavoin valmistus toisin

Anonyymi-ap

Perinteisesti kovaksikeitetyt kananmunat pilputaan veitsellä ja sekoitetaan voihin.
Tuloksena on munavoi joka ei tahdo leivällä tai rieskalla, puhumattakaan karjalan piirakalla pysyä.

Olen kokeillut tehdä munavoita siten että sekoitan keitetyt kananmunat ja voin sauvasekoittimella.
Tuloksena on helposti levittyvä ja silti yhtä maukas munavoi.
Huomenna leivinuuni taas lämpenee ja siellä kypsyy ryynirieska ja päälle munavoi seos.
Nam!

30

634

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitä tarkoittaa pilputaan? Minä en veitsellä tee mitään munavoin teossa vaan käytän haarukkaa.

      • Anonyymi

        Kielemme on rikas. Vaihda s- p-kirjaimen tilalle, niin ehkä ymmärrät?
        Ihan kiva idea aloittajalta, kokeiluun menee. Ja myös haarukalla on tullut kokeiltua.


    • Anonyymi

      Asiasta kolmanteen. Kaupassa on valmista munavoita. Siis aivan käsittämättömän huonoa. Suolaa ei yhtään.

      Kyllä mulla on piirakan päällä pysynyt, vaikka olen valmistunut noin josta ketjun aloittaja ei tykkää...

      Tv TimmyH

    • Anonyymi

      Ongelma poistuu, kun lisäät voin määrää.

      • Anonyymi

        Huonot munavoit ovat usein tarjolla ravintoloissa tai pitopöydissä.
        Voihan sen munan muussat haarukallakin, mutta tehosekoitettu munavoi tahnasta tulee helposti levitettävää ja riittoisampaa.


      • Anonyymi

        Kyllä se näin on. Monesti jätetään liian kuivaksi ja tulos rakeista purua.


    • Anonyymi

      Voi huoneen lämpöinen, ja erottele valkuainen ja keltuainen erikseen murskaa haarukalla ja sekoita aineet keskenään ei liikaa kanamunia.

    • Anonyymi

      Voi on liian kovaa jääkaappikylmänä, parempi käyttää voikasvirasvaseosta tai vaikka majoneesia voin sijalla.

      • Anonyymi

        Nosta voi aamulla pöydälle ja valmista munavoi vasta illalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nosta voi aamulla pöydälle ja valmista munavoi vasta illalla.

        Pitäisi käyttää kaikki kerralla, kovettuu taas kun laittaa jääkaappiin eikä ole turvallista käyttää lämpimänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisi käyttää kaikki kerralla, kovettuu taas kun laittaa jääkaappiin eikä ole turvallista käyttää lämpimänä.

        Höh, syöt loput pois lusikalla ilman piirakkaa!


    • "Olen kokeillut tehdä munavoita siten että sekoitan keitetyt kananmunat ja voin sauvasekoittimella."

      Mitä ihmettä on sauvasekoittimella sekoitettu tasainen mössö? Munavoin yksi tärkeä ominaisuus on rakeinen tekstuuri. Sösitkö sienisalaattia, italiansalaattia tms. jos ne olisi vetetty sauvasekoittimella tasaiseksi massaksi?

      • Anonyymi

        Hyvin pitkälti samaa mieltä.

        Kaupassa on todella pahaa valmista. Se on vedetty blenderillä tasaiseksi. Ei suolaa yhtään, yäk.

        Tv TimmyH


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin pitkälti samaa mieltä.

        Kaupassa on todella pahaa valmista. Se on vedetty blenderillä tasaiseksi. Ei suolaa yhtään, yäk.

        Tv TimmyH

        Näin on. Majoneesit, aiolit ja tahnat kuten pesto tai hummus tehdään sauvasekoittimella. Munavoi ei ole tahnaa vaan sen pitää olla vähän irtonaista että joutuu virittelemään lämpimän piirakan päälle ja siihenhän se sulaa sopivasti kiinni. Yrttivoin tyylinen tiivis munavoitahnanappi tuntuisi oudolta.


      • Anonyymi
        Grillaava_rouva kirjoitti:

        Näin on. Majoneesit, aiolit ja tahnat kuten pesto tai hummus tehdään sauvasekoittimella. Munavoi ei ole tahnaa vaan sen pitää olla vähän irtonaista että joutuu virittelemään lämpimän piirakan päälle ja siihenhän se sulaa sopivasti kiinni. Yrttivoin tyylinen tiivis munavoitahnanappi tuntuisi oudolta.

        Juuri näin..

        Tv Timmy


    • Anonyymi

      Meillä on aina pienitty ne kananmunat haarukalla hyvin muusaten lautasella ennenkuin sekoitetaan pehmeään voihin ja hyvin on pysynyt leivällä ja piirakalla ilman ongelmia.
      Äitini opetti tuon meille lapsille jo ennenkuin oltiin kouluikäisiä ja opittiin harukalla ylipäätään mitään muussaamaan.

    • Anonyymi

      Munamassasta saa varmaankin helposti lisäämällä voisekoitetta joukkoon. Ei ole tullut kylläkään koskaan kokeiltua munamassaa mihinkään, keitettyä kai se on.

      • Anonyymi

        Ei kannata pelkkää rasvaa laittaa, majoneesi paljon parempi.


    • Anonyymi

      Blenderin lisäksi yksi tapa tehdä munavoi levittyvämmäksi ja helpommin leivälle tai karjalanpiirakalle pysyvämmäksi olisi lisätä siihen hieman majoneesia tai smetanaa. Tämä tekee munavoista pehmeämpää ja levittyvämpää.

      Voi myös kokeilla lisätä hieman ranskankermaa tai tuorejuustoa sekoittaessasi kananmunia voihin.

      • Anonyymi

        Minä laitan pelkkää majoneesia, levittyy hyvin ja voi tekee liian rasvaiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä laitan pelkkää majoneesia, levittyy hyvin ja voi tekee liian rasvaiseksi.

        Nyt puhutaan munavoista eikä munamajoneesista, menyt taas käsitteet sekaisin, munavoihin kuuluu ainoastaan oikeaa voita keitettyjä munia ja hieman suolaa maun mukaan.
        Jotkut asiasta tietämättömät(esim. päivälehtien ruokatoimittajat ja Risto Mikkola) voivat tehdä sen vaikkapa avocadosta ripauksella sitruunaa, joka on muuten hyvää, mutta sitä ei saa kutsua munavoiksi.
        Perinneruuat kunniaan ja niitä ei saa muuttaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nyt puhutaan munavoista eikä munamajoneesista, menyt taas käsitteet sekaisin, munavoihin kuuluu ainoastaan oikeaa voita keitettyjä munia ja hieman suolaa maun mukaan.
        Jotkut asiasta tietämättömät(esim. päivälehtien ruokatoimittajat ja Risto Mikkola) voivat tehdä sen vaikkapa avocadosta ripauksella sitruunaa, joka on muuten hyvää, mutta sitä ei saa kutsua munavoiksi.
        Perinneruuat kunniaan ja niitä ei saa muuttaa.

        ”Nyt puhutaan munavoista eikä munamajoneesista, menyt taas käsitteet sekaisin, munavoihin kuuluu ainoastaan oikeaa voita keitettyjä munia ja hieman suolaa maun mukaan.”

        Juurikin näin. Viimeksi kun friteerasin jättikatkarapuja japanilaisella reseptillä niin siihen tuli tartarkastike kananmunalla dipiksi. Mietin, että eihän tartarkastikkeeseen tule kananmunaa, mutta japanilaiseen versioon tulee. Se on erittäin hyvää dippiä friteerattujen merenelävien kanssa, mutta ei se mitään munavoita ole.

        ”As for Japanese tartar sauce, hard boiled eggs are often added to add creaminess and a more eggy taste to the sauce.”

        https://pickledplum.com/tartar-sauce-recipe/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt puhutaan munavoista eikä munamajoneesista, menyt taas käsitteet sekaisin, munavoihin kuuluu ainoastaan oikeaa voita keitettyjä munia ja hieman suolaa maun mukaan.
        Jotkut asiasta tietämättömät(esim. päivälehtien ruokatoimittajat ja Risto Mikkola) voivat tehdä sen vaikkapa avocadosta ripauksella sitruunaa, joka on muuten hyvää, mutta sitä ei saa kutsua munavoiksi.
        Perinneruuat kunniaan ja niitä ei saa muuttaa.

        "Munavoin valmistus toisin"
        - Eihän sen silloin tarvitse munaVOITA ollakaan kun käytetään mitä tahansa voin lisänä tai sijasta. Tyhmäähän se on hirveästi rasvaa käyttää kun voi korvata terveellisemmällä ja paremman makuisella vaihtoehdolla.

        Liika rasvahan tyhmentää, kuten tuore tutkimuskin kertoo ja parempi käyttää terveellisempiä rasvoja.

        "Tuoreen amerikkalaisen tutkimuksen mukaan runsasrasvainen ruokavalio voi kiihdyttää aivojen vanhenemista ja johtaa muistin ja ajattelun heikentymiseen.

        Tutkijat havaitsivat, että runsasrasvainen ruokavalio vaurioittaa aivojen verisuonia, mikä taas heikentää hapen kulkua aivosoluihin ja johtaa huonompaan aivoterveyteen.

        Kyseessä oli hiiritutkimus, mutta useat aiemmat tutkimukset osoittavat, että myös huomattavasti ylipainoisilla ihmisillä aivojen verenkierto on heikentynyt."
        https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/6e1d7d54-6c52-4769-890b-27485305ffab


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt puhutaan munavoista eikä munamajoneesista, menyt taas käsitteet sekaisin, munavoihin kuuluu ainoastaan oikeaa voita keitettyjä munia ja hieman suolaa maun mukaan.
        Jotkut asiasta tietämättömät(esim. päivälehtien ruokatoimittajat ja Risto Mikkola) voivat tehdä sen vaikkapa avocadosta ripauksella sitruunaa, joka on muuten hyvää, mutta sitä ei saa kutsua munavoiksi.
        Perinneruuat kunniaan ja niitä ei saa muuttaa.

        Perinnetalibaanit taas vauhdissa. Minä silppuan munavoihin jopa habaneroa. Rasvainen pohjaseos taitaa sopivasti tulisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perinnetalibaanit taas vauhdissa. Minä silppuan munavoihin jopa habaneroa. Rasvainen pohjaseos taitaa sopivasti tulisuutta.

        ”Minä silppuan munavoihin jopa habaneroa.”

        Toki voit silputa habaneroa, mutta ei se ole silloin munavoita. Vähän sama kuin kysytään Mersun renkaanvaihto-ohjetta niin toinen tulee tohkeissaan selittämään, kuinka vaihtaa omasta Ladasta renkaat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Minä silppuan munavoihin jopa habaneroa.”

        Toki voit silputa habaneroa, mutta ei se ole silloin munavoita. Vähän sama kuin kysytään Mersun renkaanvaihto-ohjetta niin toinen tulee tohkeissaan selittämään, kuinka vaihtaa omasta Ladasta renkaat.

        Ei ole edes vähääkään sama.

        Olen pettynyt ettet pystynyt parempaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole edes vähääkään sama.

        Olen pettynyt ettet pystynyt parempaan.

        Joo, olin väärässä. Munavoi ja esittämäsi habanerosotku on kuin Mersu ja perseensuristin. Aivan ei juttuja. Habanerosotkussa munavoihin verrattuna muuttuu maku, väri ja suutuntuma, siis ihan kaikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Minä silppuan munavoihin jopa habaneroa.”

        Toki voit silputa habaneroa, mutta ei se ole silloin munavoita. Vähän sama kuin kysytään Mersun renkaanvaihto-ohjetta niin toinen tulee tohkeissaan selittämään, kuinka vaihtaa omasta Ladasta renkaat.

        No miten se renkaiden vaihto eroaa ladassa ja mersussa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Minä silppuan munavoihin jopa habaneroa.”

        Toki voit silputa habaneroa, mutta ei se ole silloin munavoita. Vähän sama kuin kysytään Mersun renkaanvaihto-ohjetta niin toinen tulee tohkeissaan selittämään, kuinka vaihtaa omasta Ladasta renkaat.

        Joo, olin väärässä. Eihän se munavoi miksikään muutu jos silppuaa vaan eri ködellä, sama kuin vaihtaisi renkaat mersussa tai ladassa vaan eri järjestyksessä. Jos vaihtaa erilaiset renkaat niin siitten tulee muutosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No miten se renkaiden vaihto eroaa ladassa ja mersussa?

        Renkaiden vaihto ei sinänsä eroa ladassa ja mersussa, vaan periaate on sama riippumatta auton merkistä. Tunkki on tietysti hyvä olla käytettävissä renkaiden vaihtoa varten, ja renkaidenvaihtoon liittyvät ohjeet ja turvallisuusohjeet kannattaa aina tarkistaa ennen toimenpiteen aloittamista. Muista myös käyttää oikean kokoisia renkaita ja varmistaa, että ne on kunnolla kiinnitetty ennen auton käyttöä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      151
      8941
    2. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1463
    3. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      79
      1387
    4. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      79
      1269
    5. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      147
      1147
    6. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      91
      1114
    7. 50
      877
    8. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      104
      857
    9. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      47
      833
    10. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      37
      828
    Aihe