Mitä veitsiä käytätte?

Palstalla japanilaisten veitsien käyttö herättää silmitöntä vihaa. Mitä veitsiä käytätte? Miksi ette käytä japanilaisia veitsiä? Mitä vikaa siinä on, että veitsessä on kovempi teräs, joka tylsyy hitaammin ja voidaan teroittaa ohuemmaksi?

8

168

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minulla in ohutteräisiä Sorsakosken veitsiä.
      Olen ostanut niita 50 sentin kappalehintaan kirpputorilta.
      Pysyvät terävinä kunhan välttää säilyttämistä veitsilaatikossa irrallaan.

      • Erittäin hyvä neuvo säilytää erikseen ja irrallaan veitsilaatikosta.


    • Anonyymi

      Käsittelen pääasiassa kanaa ja vihanneksia veitsillä. Japanilainen laatuveitsi olisi hieman オーバーキル tuohon tarkoitukseen.

      • Kana ja vihannekset vativat teräviä veitsiä ja siksi juurikin japanissa veitsien terävyys on saanut niin tärkeän aseman kun punaisen lihan syönti oli kiellettyä pitkän aikaa. En pitäisi japanilaisia laatuveitsiä overkillinä vihanneksille. Mille muulle ne olisivat sopivampia?


    • Japanilaisissa veitsissä painopiste ja paras ote eroaa eurooppalaisista veitsistä. Japanilaiset veitset ovat etupainoisia ja yksinkertaiselta ja heikolta näyttävä puukahva on vain tasapainottamista ja veitsen siirtämistä auttava uloke kun siitä käytössä pidetään kiini peukalon ja etusormen otteella painopisteestä (ns. pinc grip). Näin veitsen terä on hallittavissa tarkkaan työhöön toisin kuin vammaisten ja alottelijoiden pitämällä kahvaotteella, jossa veistä puristetaan kahvasta rystyset valkoisina.

      https://www.seriouseats.com/knife-skills-how-to-hold-a-knife

      Toinen yllättävä tekijä on se, ettei japanilaisissa veitsissä ole kannassa helaa. Itsekin olen viiltänyt usein haavan terävällä kannalla, mutta en ole sitä koskaan pyöristänyt tylsäksi. Kanta ilman helaa mahdollistaa teroittamisen niin, että terä on tasainen kantaan saakka. Lisäksi terävä kanta on ns. toinen kärki, jolla voi raaputtaa vaikkapa perunan silmukuopan puhtaaksi tai vääntää avokadon kiven irti.

    • Anonyymi

      Minulla Tupperwaren veitset käytössä.

    • Anonyymi

      Veitset on tehty teroitettaviksi. Indonesialainen sananparsi.

    • Anonyymi

      Kannattaa käyttää hernepurkin avaamiseen purkinavaajaa eikä veistä niin ei tylsy.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      74
      1423
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1237
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      114
      1183
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1126
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      984
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      78
      783
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      732
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      725
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      376
      722
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      676
    Aihe