Kannatan Kantin puhtaan estetiikan ajatusta

bourdieu pyrki purkamaan taitelijan autonomian myytit ja paljastamaan intressiristiriidat
bourdieun kritiikki: sosiologia on kulttuurinvastainen, taiteen ja filosofian vastainen sotakone

Kannatan Kantin puhtaan estetiikan ajatusta

https://youtu.be/8zTkNMFQKTQ
bourdieu 1985 mikään ei erottele yhtä pettämättömästi kuin musiikkimaku (eli siis musiikin laatu on eri asia kuin siitä pitäminen? Ei, koska tietyt symboliset diskurssit lauluissa luovat erilaisia kokemuksia ja ihmiset samastuvat niihin diskursseihin yksilöllisesti eikä yhteisöllisesti. Ihmisten kokemus siitä on vaihtelevan tasoista ja ryhmä saattaa identifioitua musiikkin pelkän ulkomuodon perusteella. Silloin he eivät tunne musiikin laatua ja laulun instrumentaalista diskurssia. Silloin he eivät myöskään tunne itsensä ja musiikin yhteyttä eivätkä voi käyttää koko musiikkia minäteknologiana. Musiikin laatu ja maku on todellisuudessa harjaantunutta musiikin diskurssin valintaa ja vapautumista sosiaalisista keskinäisriippuvuuksista).
bourdieu 1984 negatiivinen distinktio, omasta mausta poikkeavia makuja kohtaan tunnetaan inhoa, kauhua ja suvaitsemattomuutta
s. 50 (haastattelija pelkistää markuksen "miljoonan suosikkityylin" sillä perusteella, että nyhtämällä markus nimeää pari. Markushan viittaa kykenevänsä arvostamaan useampia. Symbolista väkivaltaa. Minä en pidä raskaasta hevimetallista, joka on Markuksen suosikki, siksi että se on synkkää, viestii sosiaalista konformismia, suvaitsemattomuutta, keskinkertaisuutta ja esittää hölmöjä maailmankatsomuksia. En siksi, että haluaisin voittaa hevarien ryhmän)
bourdieu tukii taidemaun määrittymistä pääomien ja kompetenssien mukaisesti
vastaanotto, reseptio ja perseptio, havaitsemisen ja arvostuksen tavat
puhdas katse, muoto on ensisijaista sisältöön nähden (eikö maalauksen ominaisuudet ole aina sisältöä tai eikö muoto ole yhdentekevää tekniikkaa? Onko muoto miten hyvin se on tehty ja sisältö mitä siinä tehdään? Entä onko se, miten hyvin se on tehty sisältöä, jos se välittää paremmin tekemistä?)
kantin barbaariselle maulle sisältö (funktio) on ensisijaista muotoon nähden
(jos populaari katse on naivia, niin silloin se ihminen ei voi käyttää koko teosta minätekniikkana. Eikö se ole juuri päin vastoin, muoto sisällön sijaan?)
homologia, jossa se, hallitseeko taloudellinen vai kulttuurinen pääoma vastaa sitä, onko maku konservatiivinen vai kokeelllinen
7 klassinen estetiikka ja immanuel kant
arkijärkeä eikä yksilön oma asia. Siksi siitä ei kiistellä
klassisen estetiikan kritiikki: ihmisten maut eroavat toisistaan (silloin unohdetaan teos)
harmonia
harmonian kritiikki: mitkä ovat harmonian säännöt
kant arvostelukyvyn kritiikki, antinomia. Ylemmät eivät voi olla yhtä aikaa voimassa, mutta ovat totta
"pidän äidin lihapullista" ei voi olla yhtä aikaa kuin "mona lisa on kaunis maalaus". (entä äidin lihapullat ovat hyvin tehtyjä?)
kant: esteettinen arvostelukyky on kykyä tunnistaa tarkoituksemukaisuuden muoto ilman tarkoitusta (sisältöä tai funktiota)
(no eikö silloin kyky tunnistaa tarkoituksenmukaisuuden muoto siten, että itse valitsema tarkoitus toteutuu parhaiten tietyssä muodossa, ole esteettistä arvostelukykyä? Eikö kenen tahansa oman tarkoituksen toteutuminen voida arvioida teoksen muodossa?

Huostaanotto on kiellettävä ja korvattava perhelaitoksella

3

468

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bourdieu pyrkii osoittamaan näiden kahden sosiaalisen perustan ja erityisyyden osoittamisen kamppailussa (eihän se, että joku ei osaa katsoa taideteoksen muotoa analyyttisesti, tee hänestä alempiarvoista)

    • Eikö populaariestetiikka ja puhdas estetiikka voida yhdistää siten, että taideteoksen arvo ja yksilön maku, muodon ja sisällön arvostaminen riippuvat koulutuksesta kamppailun sijaan?

    • Onko harmonian todellinen merkitys tarkoituksen ja muodon välillä eikä taideteoksessa itsessään?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin tyhmä vasemmistolainen on: "S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä

      kun siellä ei ole hihhuleita eikä persuja." Vain tyhmä eli heikkoälyinen vasemmistolainen voi tehdä noin lapsellisia ju
      Maailman menoa
      52
      4397
    2. S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä

      Kun niissä ei enää käy satuolentoihin uskovat hihhuIit eivätkä persut. Asiakaskunta on huomattavasti siistiytynyt muutam
      Maailman menoa
      111
      4229
    3. Riikka runnoo! Uutta velkaa tänä vuonna 17 mrd. euroa

      Tirsk. Nyt kyllä hihityttää kuin pientä eläintä. Riikka takoo maailmanennätyksiä tasaiseen tahtiin. " [Riikka] joutuu
      Maailman menoa
      43
      4130
    4. Suomessa on ollut suurtyöttömyyttä ennenkin, ja lääkäriin pääsee nykyäänkin

      Täällähän oli jonkun sekopään(vas.) juttu, että ennen ei ollut työttömyyttä ja lääkäriin pääsi. Siihen alkoi tietysti ko
      Maailman menoa
      69
      3978
    5. Mitä meidän välillä

      Tapahtuu lopulta?
      Ikävä
      85
      3404
    6. Kysymys: Kuinka moneen maahan neuvosto-venäjä on hyökännyt

      viimeisten 90-vuoden aikana? Ja lähinnä on siis kyse neuvosto-venäjän naapurimaista - kuten Suomesta. Lista on huomatta
      Maailman menoa
      67
      3289
    7. IL - Auerin lapsia oli houkuteltu rahalla Annelin puolelle?

      16:12 Outoja väitteitä Sijaisäidin mukaan Auerin lapsia koetettiin houkutella nettipalstoilla muuttamaan kertomuksiaan
      Maailman menoa
      152
      3261
    8. Kun aika on oikea niin

      Tupsahdat uudelleen tai löydän edes melkein yhtä ihanan ja joudun tyytymään... Suukko poskelles. 😘 Viattomasti vain.. �
      Ikävä
      17
      1602
    9. Ei me taideta

      Pystyä kokonaan olemaan erossa.
      Ikävä
      45
      1531
    10. Jos sulla ei olis ollut tunteita

      Tuskin olisit reagoinut niin voimakkaasti, mies? Vai oliko vetäytymiseen jokin muu syy kuin luulit ettei mua kiinnosta?
      Ikävä
      129
      1150
    Aihe