No, polttokenno tietenkin jäätyy täysin käyttökelvottomaksi.
Aina kun polttokennoautolla pysähtyy talvipakkasilla, 20 kW tuulettimen pitää puhaltaa kenno kuivaksi. Muuten koko hoito leviää siihen, täysin korjauskelvottomaksi.
Arvatkaapa mitä vetyautolle käy, kun kunnon pakkasella tulee sähkövika?
21
665
Vastaukset
- Anonyymi
Vetyauto on suorastaan ylivoimainen talvioloissa kuten extreme-olosuhteiden testit ovat osoittaneet.
Kunhan vetyverkko saadaan jossakin vaiheessa kohtuulliseen kuosiin, asia johon EU:ssa on alettu herätä, niin vetyautot tulevat ottamaan paikkansa, myös auringossa.
Kaiken kukkuraksi vetyauto pudistaa ilmaa kahden dieselin verran, todella hieno eko-suoritus.
"BMW iX5 Hydrogen undergoes testing in world’s coldest regions"
"The tests have confirmed that the vehicle is able to stand up to even the lowest temperatures."
"The BMW iX5 Hydrogen has been undergoing testing throughout the winter, in a process involving some of the coldest places on the planet, only to confirm that the fuel cell vehicle can hold up even in the lowest temperatures that could be thrown at it."
- https://www.hydrogenfuelnews.com/bmw-ix5-hydrogen-testing/8551821/
"BMW iX5 Hydrogen Passes Winter Test, Gets Green Light for Production"
- https://www.autoevolution.com/news/bmw-ix5-hydrogen-passes-winter-test-gets-green-light-for-production-183732.html- Anonyymi
Haha.
Kaikkeen sinä uskotkin. Vai onko vetyosakkeissa tullut ihanat tappiot? Kannattaa pitää ne, varmasti vielä nousevat... 🤣
- Anonyymi
Kivasti pakkasella paukkuu vetykennot ja tulee 100 t€ korjauslaskuja.
- Anonyymi
Vetyautoja varmasti tulee, mutta suosio jäänee korkeintaan kaasuautojen tasolle.
Ja miksi kukaan vetyautoa haluaisikaan?
Vetyautossa on kaikki kaasuauton ongelmat. Kaasuauton käyttövoima, ostohinta ja korjauskustannukset ovat paljon halvempia kuin vetyautolla koskaan tulee olemaan.
Lisäksi vety on paljon saastuttavampi käyttövoima, koska 99% vedystä tehdään maakaasusta. Siksi venäläiset trollit vetyautoja täällä puskevat jatkuvalla syötöllä.- Anonyymi
Piti lisätä: kaasuautoissa voi aina käyttää bensaa, mutta polttoaineen loppuessa vetyauto tarvitsee lavetin.
Patteriautojakin voi ladata kannettavalla akulla, mutta vetyautoa ei voi tankata tienvarressa millään tavalla. - Anonyymi
ja vasta kehuitte kaasuskodaVW maasta taivaisiin?
- Anonyymi
Tulee hyvät fyrkat korjaajille. Vetyautot ovat oivia köyhdyttämään niihin siirtyvät idiootit.
- Anonyymi
Hyundain rekoilla Sveitsin monimuotoisissa olosuhteissa kahdessa vuodessa 5 miljoonaa kilometriä. Vetykennotekniikka toimii hienosti.
"On the road together: 20 hydrogen electric trucks drive the 5 millionth kilometer together"
" 20 operators of fuel cell electric trucks – all Hyundai XCIENT Fuel Cell – celebrated this 5 millionth kilometer today."
- https://h2mobilitaet.ch/en/news/on-the-road-together-20-hydrogen-electric-trucks-drive-the-5-millionth-kilometer-together- Anonyymi
Pistät samat rekat Lappiin talvella, niin kennot paukkuu. Tulee yli 100 t€ korjauskuluja jokaiseen rekkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pistät samat rekat Lappiin talvella, niin kennot paukkuu. Tulee yli 100 t€ korjauskuluja jokaiseen rekkaan.
Sveitsistä löytyy aikas hyvin pakkaskylmääkin talvisin. Bemari toimi oikein loistavasti maailman kylmimmissä kolkissa, pitkät testit menivät kunnialla ja hyväksytysti lävitse.
Artikkelissa manitaan MB:n luopuneen vetyvaihtoehdosta, mutta tuossa yhteydessähän se taannoin manitsi tarkkailevansa alan ja tankkausverkoston kehitystä ollen valmis ottamaan jo valmiin vetyautonsa hyllystä valmistukseen.
"BMW iX5 hydrogen fuel-cell SUV undergoing final winter tests"
- https://www.carexpert.com.au/car-news/bmw-ix5-hydrogen-fuel-cell-suv-undergoing-final-winter-tests
Nuo pakkaspelottelut ovat pelkkiä pseudo-ongelmia.
ps. Mutta kannattaa koettaa ajaa syntiäkin painavemmilla, aivan hurjan range-flopin omaavilla akuilla varustetulla raskaalla kalustolla Stadista sinne Lappiin saakka ... seikkailua ja jännitystä kaipaaville kiintoisaa ... arktisten olojen elossa selviämisen tamineet rahtireissuun mukaan.
vs.
Komea rekka:
"1,000 km with hydrogen: Mercedes-Benz shows what the GenH2 truck can do"
- https://www.electrive.com/2023/09/28/1000-km-with-hydrogen-mercedes-benz-shows-what-the-genh2-truck-can-do/
- Anonyymi
Linkissä on vain se ongelma että tottakai autonvalmistaja BMW hehkuttaa että tuote on hyvä ja toimiva. Yhtään lukuja ei artikkeli paljastanut testeistä vaan vain hehkutusta. Testiä ei tehnyt joku ulkopuolinen puolueeton taho esim. autolehti Tekniikan Maailma kertoen myös huonoista puolista mitä havaittiin testeissä mitkä varmasti vetyautoa harkitsevat olisivat kiinnostuneet tietämään. Esimerkiksi vetyauton vedyn kulutus nousee väkisinkin talvella ihan pelkästään talvisen sään takia kuten muillakin ajoneuvoilla (lumi, sohjo, tiheämpi ilmantiheys lisäten ajovastusta jne.) lisäten vedyn tankkaamisen tiheyttä (vaikka valheellisesti väitetään ettei talvi vaikuta vetyautoilun kantamaan eli kulutukseen), mutta erityisesti se seikka että lopuksi ajon jälkeen vetypolttokenno pitää tuulettaa kenties 15kw(?) tuulettimella syöden energiaa puskuriakusta. Ja jos tuohon tuulettimeen tulee vuosien saatossa talvella vikaa eikä se käynnisty, niin pitää ajaa johonkin plussan puolelle vetyauto säilöön ettei polttokenno pääse sisäisesti jäätymään vähäisestä vedestä ja mahdollisesti vaurioitumaan. Tämä riski pitäisi jokaisen vetyautoa harkitsevan tiedostaa jos aikoo vielä paljon talvella vetyautolla autoilla.
"Vetypolttokennovoimajärjestelmä yhdistää molempien ajomaailmojen parhaat puolet vuodenajasta ja ulkolämpötiloista riippumatta: se tarjoaa sähköajoneuvon paikallisesti päästöttömän liikkuvuuden ja rajoittamattoman jokapäiväisen käytettävyyden – myös lyhyet tankkauspysähdykset – tuttua. polttomoottorilla varustetut mallit", sanoi BMW Groupin vetypolttokennoteknologiasta ja ajoneuvoprojekteista vastaava varajohtaja Jürgen Guldner."
Joten, löydätkö jonkun artikkelin vetyautojen talvitesteistä joka on jonkun puolueettoman tekemä eli ei mitenkään autonvalmistajaan tai vetyautojen myyntiin kytköksissä? Ja testi luonnollisesti kertoo myös tuloksista ihan numeroina eikä vain pelkästään (lyhyesti) sanallisesti.
Sitten vielä sellainen seikka että Lapissa on Suomessa oikeasti pitkä ja usein aidosti kylmä talvi (-20-30c), jossa vetyautosta voisi olla oikeasti aidosti hyötyä kun välimatkatkin pitkät. Lappi on kuitenkin harvaanasuttua seutua, jolloin on vähän vetyautojen potentiaalisia ostajia suhteessa asukaslukuun eikä välttämättä kovinkaan montaa vetytankkausasemaa kannata edes rakentaa kun ei ole vetytankkaajia ja se jää tyngäksi. Muutenkin varallisuus Lapissa on alhaisempaa kuin Etelä-Suomessa, joten voi olla myös vaikeampaa saada Lappiin vetyautoja kaupaksi koska Lapissa asuvilla ihmisillä ei ole niihin varaa.... missä siitä voisi olla paremmin iloa. Vaikea uskoa että pitkät vetytankkaus reissut jaksavat innostaa ihmisiä kun jo perinteisiin polttoaineasemiin voi olla matkaa jopa kymmeniä kilometrejä ja vetyauton kanssa vielä pidempään, joka on rahasta ja vapaa-ajasta pois (edestakaisin ajo).
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17092061/vetyverkosto-rakennettava-ensin-lappiin-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17272076/alle-01-ostaa-todellisuudessa-vetyauton-suomessa- - Anonyymi
Mersun artikkelissa puhuttiin nestemmäisen vedyn tekniikasta ja nestemäisen vedyn jakeluasemia ei juurikaan ole, joten voi olla pitkä matka tuon rekan yleistymiseen.
- Anonyymi
BMW teki tuotekehityksen raameissa kattavan ja menestyksellisen Arctic Polar-testi ja antoi autolle vihreän valon. Kylmäkäynnistysominaisuudet olivat vain parantuneet.
Alla olevat Toyotan testien luotettavat tulokset __jo vuonna 2014__ ja sen jälkeen kennoteknologia on ottanut suuria kehitysharppauksia.
Artikkelissa on myös yritysten konkreetisia käytännön kokemuksia kylmissä olosuhteissa, kaikki toimii kuten tuleekin. Eräällä oli 10 vety-Toyotaa yrityksen jatkuvassa käytössä. Rangekaan ei muuttunut. Helppoa hymyillä, kuten kuva kertoo.
"Toyota says freezing temps pose zero problems for fuel cell vehicles"
"Toyota says that has put its fuel cell fleet through the wringer, logging millions of miles over the last decade, to make sure performance can be delivered within extreme weather conditions. Toyota engineers spent weeks testing cold weather start up, performance and durability up in Yellowknife, Canada. Temperature can reach -30 degrees Celsius (-22 degrees Fahrenheit) at that location."
"On other end of the scale, Toyota was able to verify that its FCVs can handle driving through heat in Death Valley national park. We heard the same from Mercedes the other day, too. Extreme weather functionality is apparently something automakers want to make absolutely sure the public doesn't worry about. "
- https://www.autoblog.com/2014/02/06/toyota-says-freezing-temps-pose-zero-problems-for-fuel-cell-vehi/?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly9odG1sLmR1Y2tkdWNrZ28uY29tLw&guce_referrer_sig=AQAAAMt5KZXcMyknaL4WHAe7GQ8cutHh4Qsr-kCRAQhC3N_MrjlWMrdArtu7Q-aCrD1XBVTKc9D3vAepbgB7afBATHiTdlpLn2HbgqasHNZ-JWgfsmeBpuv2pmfnfxTjJix_hle6rcnBnvQNmU0mCfpKdOzm6dLiEQdJ9DXb47n0UQgu
"Cold start investigation of fuel cell vehicles with coolant preheating strategy"
"It was confirmed that the rapid warm-up operation strategy allowed the FCHV-adv to be successfully and repeatedly started at −30 °C. "
25 January 2022
- https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1359431121012400
Pakastimen kylmä naula työkseen anti-vety-nillittävän arkkuun, propagandan taso zero, jälleen kerran. - Anonyymi
Ai jaha. On se hyvä, että tällaista kokemusperäistäkin tietoa on jo meillä käytettävissä. Taitaa testaaja olla ihan Öllölän perältä.
- Anonyymi
Kun pyysin tutkimusraporttia NUMEROINA vetyautoilusta talvella, niin et sellaista pystynyt toimittamaan, joten "propagandan taso zero, jälleen kerran.". Ja sitten linkit eivät olleet edes mitään puolueettomia testaajia vaan enemmänkin vetyautoteollisuuden edustajia, jotka luonnollisesti kehuvat tuotettaan.... valheellisesti.
Tutkimuksella vetyautolla ajetaan suurinpiirtein sama reitti kesällä ja talvella, jolloin voidaan oikeasti verrata ihan numeroina mitattuna ja mitä kaikkea eroavaisuuksia tutkijat kertovat siitä. Ja siinä kerrotaan myös millainen sää on esim. lämpötila ja tien pinta (märkä, luminen vai asfaltti näkyy). Yrität vain hämätä yleismaailmallisilla linkeillä uskotellen ihmisille ettei vetyautojen kantava tipu talvella vaikka todellisuudessa se tippuu kaikilla muillakin käyttövoimilla ihan pelkästään jo talven sääolosuhteilla. Käytännössä väität VALHEELLISESTI ettei vetyautoon vaikuta talven tiheämpi ilmanvastus ja lumen/loskan vierintävastus vaan sama vetyauton kantama on kesät talvet. Ja sitäkään et huomioi että todellisuudessa vetypolttokennoa pitää jotenkin lämmittää ensin, jotta sen voi käynnistää ja jotenkin myös vesihöyryn poistaa vetypolttokennosta... niellen käytännössä energiaa sähkön avulla, joka otetaan pienestä vetyauton puskuriakusta, joka ladataan taas täyteen vetyä käyttämällä. - Anonyymi
Vetykennoisten hyvä toimivuus hyvin kylmissä kuin hyvin kuumissakin oloissa on puhdasta faktaa.
Vielä bonuksena vetykennoiset _puhdistavat ilmaa kahden dieselin verran_ tullessaan ja mennessään.
Pseudo-ekologinen EV puolestaan kärsii vahvasti kylmästä kuin liiasta kuumuudestakin.- Anonyymi
Eivät ne sinun vetyosakkeesi nouse, vaikka spämmäät valheita ekologisuudesta.
Vihreällä energialla täyssähköauto voittaa vetyauton elinkaaripäästöissä, vetyauton päästöjen ollessa tuplat. Käyttökustannukset jäävät myös täyssähköllä pienemmiksi.
Ja tässä ei vielä oteta huomioon, että akku pystytään lähes täysin kierrättämään hydrometallurgisin menetelmin.
Ihan mielenkiinnolla odotan tietoa miten vetykennoautot puhdistavat ilmasta typen oksideja. Veikkaan, että vetykennoauton filtteriin jää vain ilmassa olevia hiukkasia.
- Anonyymi
Kun pyydetään todisteita että vetyautolla voidaan ajaa kesät talvet samalla kantamalla, niin et suostu edelleenkään mitään TUTKIMUSRAPORTTIA toimittamaan, jotka TODISTAVAT puolueettomasti numeroiden valossa sekä selvästi kerrottu miten mittaus on tehty. Kun argumentit loppuvat kesken niin sorrut vain kuittailemaan sanallisesti että olet oikeassa ja muut väärässä, jota kutsutaan myös valehteluksi.
Ja jos tulevaisuuden argumentti on että vetyautoja saadaan kaupaksi "puhdistaa ilmaa kahden dieselin verran", niin voi olla autokauppiailla hankalaa saada vetyautoja myydyksi jos muilla osa-alueilla vetyautoilu onkin sitten lähinnä kallista ja hankalaa. Olen pyytänyt myös aiemmin ihan labra tutkimustuloksia tästä puhdistavasta ominaisuudesta että pitääkö se oikeasti paikkansa (mihin diesel moottoriin pakoputkistoineen verrataan, puhdistus määrä, mitä puhdistaa ja mitä jää TARKALLEEN jäljelle), mutta et ole sellaista toimittanut vaan käyttänyt sitä vain propaganda argumenttina. Suomessa kun on kohtuu hyvä ilmanlaatu yleisesti, niin ei taida puhdistava ominaisuus paljoa kiinnostaa suomalaisia vetyauton KALLIIN hankintahinnan takia, mutta varmaan astmaatikot ja maailmalla saastepilvien suurkaupunkilaiset saattavat tähän puhdistavaan ajatukseen hurahtaa. :o) - Anonyymi
Polttokennoautojen elinkaaripäästöt ovat tuplat täyssähköautoihin verrattuna.
Vety on silti parempi kuin bensa tai diesel, mutta eipä paljon lohduta.- Anonyymi
Monta ydinvoimalaa pitäisi rakentaa, jotta vetytalous onnistuu. Isot elektrolyysilaitokset tarvitsevat jatkuvasti sähköä, joten vedyn tuotanto ei toimi tuuli- ja aurinkosähköä hyväksikäyttäen. Jos laitosta ei ajeta koko ajan, vedyn tuotanto muuttuu epätaloudelliseksi.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.42447- 1161617
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361356Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051044- 571041
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46909- 60882