Arvatkaapa mitä vetyautolle käy, kun kunnon pakkasella tulee sähkövika?

Anonyymi-ap

No, polttokenno tietenkin jäätyy täysin käyttökelvottomaksi.

Aina kun polttokennoautolla pysähtyy talvipakkasilla, 20 kW tuulettimen pitää puhaltaa kenno kuivaksi. Muuten koko hoito leviää siihen, täysin korjauskelvottomaksi.

21

873

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vetyauto on suorastaan ylivoimainen talvioloissa kuten extreme-olosuhteiden testit ovat osoittaneet.

      Kunhan vetyverkko saadaan jossakin vaiheessa kohtuulliseen kuosiin, asia johon EU:ssa on alettu herätä, niin vetyautot tulevat ottamaan paikkansa, myös auringossa.

      Kaiken kukkuraksi vetyauto pudistaa ilmaa kahden dieselin verran, todella hieno eko-suoritus.

      "BMW iX5 Hydrogen undergoes testing in world’s coldest regions"

      "The tests have confirmed that the vehicle is able to stand up to even the lowest temperatures."

      "The BMW iX5 Hydrogen has been undergoing testing throughout the winter, in a process involving some of the coldest places on the planet, only to confirm that the fuel cell vehicle can hold up even in the lowest temperatures that could be thrown at it."

      - https://www.hydrogenfuelnews.com/bmw-ix5-hydrogen-testing/8551821/

      "BMW iX5 Hydrogen Passes Winter Test, Gets Green Light for Production"

      - https://www.autoevolution.com/news/bmw-ix5-hydrogen-passes-winter-test-gets-green-light-for-production-183732.html

      • Anonyymi

        Haha.

        Kaikkeen sinä uskotkin. Vai onko vetyosakkeissa tullut ihanat tappiot? Kannattaa pitää ne, varmasti vielä nousevat... 🤣


    • Anonyymi

      Kivasti pakkasella paukkuu vetykennot ja tulee 100 t€ korjauslaskuja.

    • Anonyymi

      Vetyautoja varmasti tulee, mutta suosio jäänee korkeintaan kaasuautojen tasolle.

      Ja miksi kukaan vetyautoa haluaisikaan?

      Vetyautossa on kaikki kaasuauton ongelmat. Kaasuauton käyttövoima, ostohinta ja korjauskustannukset ovat paljon halvempia kuin vetyautolla koskaan tulee olemaan.

      Lisäksi vety on paljon saastuttavampi käyttövoima, koska 99% vedystä tehdään maakaasusta. Siksi venäläiset trollit vetyautoja täällä puskevat jatkuvalla syötöllä.

      • Anonyymi

        Piti lisätä: kaasuautoissa voi aina käyttää bensaa, mutta polttoaineen loppuessa vetyauto tarvitsee lavetin.

        Patteriautojakin voi ladata kannettavalla akulla, mutta vetyautoa ei voi tankata tienvarressa millään tavalla.


      • Anonyymi

        ja vasta kehuitte kaasuskodaVW maasta taivaisiin?


    • Anonyymi

      Tulee hyvät fyrkat korjaajille. Vetyautot ovat oivia köyhdyttämään niihin siirtyvät idiootit.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Pistät samat rekat Lappiin talvella, niin kennot paukkuu. Tulee yli 100 t€ korjauskuluja jokaiseen rekkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pistät samat rekat Lappiin talvella, niin kennot paukkuu. Tulee yli 100 t€ korjauskuluja jokaiseen rekkaan.

        Sveitsistä löytyy aikas hyvin pakkaskylmääkin talvisin. Bemari toimi oikein loistavasti maailman kylmimmissä kolkissa, pitkät testit menivät kunnialla ja hyväksytysti lävitse.

        Artikkelissa manitaan MB:n luopuneen vetyvaihtoehdosta, mutta tuossa yhteydessähän se taannoin manitsi tarkkailevansa alan ja tankkausverkoston kehitystä ollen valmis ottamaan jo valmiin vetyautonsa hyllystä valmistukseen.

        "BMW iX5 hydrogen fuel-cell SUV undergoing final winter tests"

        - https://www.carexpert.com.au/car-news/bmw-ix5-hydrogen-fuel-cell-suv-undergoing-final-winter-tests

        Nuo pakkaspelottelut ovat pelkkiä pseudo-ongelmia.

        ps. Mutta kannattaa koettaa ajaa syntiäkin painavemmilla, aivan hurjan range-flopin omaavilla akuilla varustetulla raskaalla kalustolla Stadista sinne Lappiin saakka ... seikkailua ja jännitystä kaipaaville kiintoisaa ... arktisten olojen elossa selviämisen tamineet rahtireissuun mukaan.

        vs.

        Komea rekka:

        "1,000 km with hydrogen: Mercedes-Benz shows what the GenH2 truck can do"

        - https://www.electrive.com/2023/09/28/1000-km-with-hydrogen-mercedes-benz-shows-what-the-genh2-truck-can-do/


    • Anonyymi

      Linkissä on vain se ongelma että tottakai autonvalmistaja BMW hehkuttaa että tuote on hyvä ja toimiva. Yhtään lukuja ei artikkeli paljastanut testeistä vaan vain hehkutusta. Testiä ei tehnyt joku ulkopuolinen puolueeton taho esim. autolehti Tekniikan Maailma kertoen myös huonoista puolista mitä havaittiin testeissä mitkä varmasti vetyautoa harkitsevat olisivat kiinnostuneet tietämään. Esimerkiksi vetyauton vedyn kulutus nousee väkisinkin talvella ihan pelkästään talvisen sään takia kuten muillakin ajoneuvoilla (lumi, sohjo, tiheämpi ilmantiheys lisäten ajovastusta jne.) lisäten vedyn tankkaamisen tiheyttä (vaikka valheellisesti väitetään ettei talvi vaikuta vetyautoilun kantamaan eli kulutukseen), mutta erityisesti se seikka että lopuksi ajon jälkeen vetypolttokenno pitää tuulettaa kenties 15kw(?) tuulettimella syöden energiaa puskuriakusta. Ja jos tuohon tuulettimeen tulee vuosien saatossa talvella vikaa eikä se käynnisty, niin pitää ajaa johonkin plussan puolelle vetyauto säilöön ettei polttokenno pääse sisäisesti jäätymään vähäisestä vedestä ja mahdollisesti vaurioitumaan. Tämä riski pitäisi jokaisen vetyautoa harkitsevan tiedostaa jos aikoo vielä paljon talvella vetyautolla autoilla.

      "Vetypolttokennovoimajärjestelmä yhdistää molempien ajomaailmojen parhaat puolet vuodenajasta ja ulkolämpötiloista riippumatta: se tarjoaa sähköajoneuvon paikallisesti päästöttömän liikkuvuuden ja rajoittamattoman jokapäiväisen käytettävyyden – myös lyhyet tankkauspysähdykset – tuttua. polttomoottorilla varustetut mallit", sanoi BMW Groupin vetypolttokennoteknologiasta ja ajoneuvoprojekteista vastaava varajohtaja Jürgen Guldner."

      Joten, löydätkö jonkun artikkelin vetyautojen talvitesteistä joka on jonkun puolueettoman tekemä eli ei mitenkään autonvalmistajaan tai vetyautojen myyntiin kytköksissä? Ja testi luonnollisesti kertoo myös tuloksista ihan numeroina eikä vain pelkästään (lyhyesti) sanallisesti.

      Sitten vielä sellainen seikka että Lapissa on Suomessa oikeasti pitkä ja usein aidosti kylmä talvi (-20-30c), jossa vetyautosta voisi olla oikeasti aidosti hyötyä kun välimatkatkin pitkät. Lappi on kuitenkin harvaanasuttua seutua, jolloin on vähän vetyautojen potentiaalisia ostajia suhteessa asukaslukuun eikä välttämättä kovinkaan montaa vetytankkausasemaa kannata edes rakentaa kun ei ole vetytankkaajia ja se jää tyngäksi. Muutenkin varallisuus Lapissa on alhaisempaa kuin Etelä-Suomessa, joten voi olla myös vaikeampaa saada Lappiin vetyautoja kaupaksi koska Lapissa asuvilla ihmisillä ei ole niihin varaa.... missä siitä voisi olla paremmin iloa. Vaikea uskoa että pitkät vetytankkaus reissut jaksavat innostaa ihmisiä kun jo perinteisiin polttoaineasemiin voi olla matkaa jopa kymmeniä kilometrejä ja vetyauton kanssa vielä pidempään, joka on rahasta ja vapaa-ajasta pois (edestakaisin ajo).

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17092061/vetyverkosto-rakennettava-ensin-lappiin-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17272076/alle-01-ostaa-todellisuudessa-vetyauton-suomessa-

    • Anonyymi

      Mersun artikkelissa puhuttiin nestemmäisen vedyn tekniikasta ja nestemäisen vedyn jakeluasemia ei juurikaan ole, joten voi olla pitkä matka tuon rekan yleistymiseen.

    • Anonyymi

      BMW teki tuotekehityksen raameissa kattavan ja menestyksellisen Arctic Polar-testi ja antoi autolle vihreän valon. Kylmäkäynnistysominaisuudet olivat vain parantuneet.

      Alla olevat Toyotan testien luotettavat tulokset __jo vuonna 2014__ ja sen jälkeen kennoteknologia on ottanut suuria kehitysharppauksia.

      Artikkelissa on myös yritysten konkreetisia käytännön kokemuksia kylmissä olosuhteissa, kaikki toimii kuten tuleekin. Eräällä oli 10 vety-Toyotaa yrityksen jatkuvassa käytössä. Rangekaan ei muuttunut. Helppoa hymyillä, kuten kuva kertoo.

      "Toyota says freezing temps pose zero problems for fuel cell vehicles"

      "Toyota says that has put its fuel cell fleet through the wringer, logging millions of miles over the last decade, to make sure performance can be delivered within extreme weather conditions. Toyota engineers spent weeks testing cold weather start up, performance and durability up in Yellowknife, Canada. Temperature can reach -30 degrees Celsius (-22 degrees Fahrenheit) at that location."

      "On other end of the scale, Toyota was able to verify that its FCVs can handle driving through heat in Death Valley national park. We heard the same from Mercedes the other day, too. Extreme weather functionality is apparently something automakers want to make absolutely sure the public doesn't worry about. "

      - https://www.autoblog.com/2014/02/06/toyota-says-freezing-temps-pose-zero-problems-for-fuel-cell-vehi/?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly9odG1sLmR1Y2tkdWNrZ28uY29tLw&guce_referrer_sig=AQAAAMt5KZXcMyknaL4WHAe7GQ8cutHh4Qsr-kCRAQhC3N_MrjlWMrdArtu7Q-aCrD1XBVTKc9D3vAepbgB7afBATHiTdlpLn2HbgqasHNZ-JWgfsmeBpuv2pmfnfxTjJix_hle6rcnBnvQNmU0mCfpKdOzm6dLiEQdJ9DXb47n0UQgu

      "Cold start investigation of fuel cell vehicles with coolant preheating strategy"

      "It was confirmed that the rapid warm-up operation strategy allowed the FCHV-adv to be successfully and repeatedly started at −30 °C. "

      25 January 2022

      - https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1359431121012400

      Pakastimen kylmä naula työkseen anti-vety-nillittävän arkkuun, propagandan taso zero, jälleen kerran.

    • Anonyymi

      Ai jaha. On se hyvä, että tällaista kokemusperäistäkin tietoa on jo meillä käytettävissä. Taitaa testaaja olla ihan Öllölän perältä.

    • Anonyymi

      Kun pyysin tutkimusraporttia NUMEROINA vetyautoilusta talvella, niin et sellaista pystynyt toimittamaan, joten "propagandan taso zero, jälleen kerran.". Ja sitten linkit eivät olleet edes mitään puolueettomia testaajia vaan enemmänkin vetyautoteollisuuden edustajia, jotka luonnollisesti kehuvat tuotettaan.... valheellisesti.

      Tutkimuksella vetyautolla ajetaan suurinpiirtein sama reitti kesällä ja talvella, jolloin voidaan oikeasti verrata ihan numeroina mitattuna ja mitä kaikkea eroavaisuuksia tutkijat kertovat siitä. Ja siinä kerrotaan myös millainen sää on esim. lämpötila ja tien pinta (märkä, luminen vai asfaltti näkyy). Yrität vain hämätä yleismaailmallisilla linkeillä uskotellen ihmisille ettei vetyautojen kantava tipu talvella vaikka todellisuudessa se tippuu kaikilla muillakin käyttövoimilla ihan pelkästään jo talven sääolosuhteilla. Käytännössä väität VALHEELLISESTI ettei vetyautoon vaikuta talven tiheämpi ilmanvastus ja lumen/loskan vierintävastus vaan sama vetyauton kantama on kesät talvet. Ja sitäkään et huomioi että todellisuudessa vetypolttokennoa pitää jotenkin lämmittää ensin, jotta sen voi käynnistää ja jotenkin myös vesihöyryn poistaa vetypolttokennosta... niellen käytännössä energiaa sähkön avulla, joka otetaan pienestä vetyauton puskuriakusta, joka ladataan taas täyteen vetyä käyttämällä.

    • Anonyymi

      Vetykennoisten hyvä toimivuus hyvin kylmissä kuin hyvin kuumissakin oloissa on puhdasta faktaa.

      Vielä bonuksena vetykennoiset _puhdistavat ilmaa kahden dieselin verran_ tullessaan ja mennessään.

      Pseudo-ekologinen EV puolestaan kärsii vahvasti kylmästä kuin liiasta kuumuudestakin.

      • Anonyymi

        Eivät ne sinun vetyosakkeesi nouse, vaikka spämmäät valheita ekologisuudesta.

        Vihreällä energialla täyssähköauto voittaa vetyauton elinkaaripäästöissä, vetyauton päästöjen ollessa tuplat. Käyttökustannukset jäävät myös täyssähköllä pienemmiksi.

        Ja tässä ei vielä oteta huomioon, että akku pystytään lähes täysin kierrättämään hydrometallurgisin menetelmin.

        Ihan mielenkiinnolla odotan tietoa miten vetykennoautot puhdistavat ilmasta typen oksideja. Veikkaan, että vetykennoauton filtteriin jää vain ilmassa olevia hiukkasia.


    • Anonyymi

      Kun pyydetään todisteita että vetyautolla voidaan ajaa kesät talvet samalla kantamalla, niin et suostu edelleenkään mitään TUTKIMUSRAPORTTIA toimittamaan, jotka TODISTAVAT puolueettomasti numeroiden valossa sekä selvästi kerrottu miten mittaus on tehty. Kun argumentit loppuvat kesken niin sorrut vain kuittailemaan sanallisesti että olet oikeassa ja muut väärässä, jota kutsutaan myös valehteluksi.

      Ja jos tulevaisuuden argumentti on että vetyautoja saadaan kaupaksi "puhdistaa ilmaa kahden dieselin verran", niin voi olla autokauppiailla hankalaa saada vetyautoja myydyksi jos muilla osa-alueilla vetyautoilu onkin sitten lähinnä kallista ja hankalaa. Olen pyytänyt myös aiemmin ihan labra tutkimustuloksia tästä puhdistavasta ominaisuudesta että pitääkö se oikeasti paikkansa (mihin diesel moottoriin pakoputkistoineen verrataan, puhdistus määrä, mitä puhdistaa ja mitä jää TARKALLEEN jäljelle), mutta et ole sellaista toimittanut vaan käyttänyt sitä vain propaganda argumenttina. Suomessa kun on kohtuu hyvä ilmanlaatu yleisesti, niin ei taida puhdistava ominaisuus paljoa kiinnostaa suomalaisia vetyauton KALLIIN hankintahinnan takia, mutta varmaan astmaatikot ja maailmalla saastepilvien suurkaupunkilaiset saattavat tähän puhdistavaan ajatukseen hurahtaa. :o)

    • Anonyymi

      Polttokennoautojen elinkaaripäästöt ovat tuplat täyssähköautoihin verrattuna.

      Vety on silti parempi kuin bensa tai diesel, mutta eipä paljon lohduta.

      • Anonyymi

        Monta ydinvoimalaa pitäisi rakentaa, jotta vetytalous onnistuu. Isot elektrolyysilaitokset tarvitsevat jatkuvasti sähköä, joten vedyn tuotanto ei toimi tuuli- ja aurinkosähköä hyväksikäyttäen. Jos laitosta ei ajeta koko ajan, vedyn tuotanto muuttuu epätaloudelliseksi.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan firma haastettiin käräjille

      Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      328
      2677
    2. Veriteko Kajaanissa.

      Nuorta naista epäillään puukotuksesta. Väkivaltaisuus lisääntyy, eihän ole kauan kun kyse oli samanlaisesta teosta.
      Kajaani
      28
      1891
    3. Anna vihje jonka vain te tiedätte

      Tällä näkyy olevan monia etsijöitä ja kaipaajia. Otetaan ketju jossa voi antaa vihjeen. Kirjoittakaa jotain mitä muut e
      Ikävä
      138
      1731
    4. Miksi haluat satuttaa

      Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano
      Ikävä
      51
      1427
    5. Olet kamalin ihminen mitä tiedän M

      Toivottavasti ei ikinä nähdä enää.
      Ikävä
      68
      959
    6. Millaisiin naisiin miehet OIKEASTI hullaantuvat

      Kerrotaanpa nyt muutamia tosiasioita, joita miehet eivät yleensä halua myöntää ja joihin naiset usein haluavat olla usko
      Sinkut
      161
      959
    7. Mitä sanoisit jos uskaltaisin

      Avautua IRL ihan oikeasti? Mietin keinoja siihen koska en vain enää jaksa että meidän välit jatkuu näin. Tiedän ettet ha
      Ikävä
      69
      914
    8. Taitaa olla kaikki ohi

      Meidän väliltä.
      Ikävä
      67
      876
    9. Mikä sai sut

      Rakastumaan häneen ja miten pitkään siinä meni? Mikä nyt on tilanne?
      Ikävä
      55
      830
    10. Farmi Suomi: Ari Koivunen tekee "ongelmallisen" päätöksen eläimille - Lloyd Libiso kieltää jyrkästi!

      Oho, heti “kriisiä” pukkaa Farmilla! Uusi kausi starttaa tv:ssä torstaina. Jaksaako Farmi Suomi kiinnostaa? Lue lisää,
      Tv-sarjat
      14
      809
    Aihe