Kun pohditaan missäpäin vetyautoista olisi eniten hyötyä, niin pitäisi pohtia vetyautojen vahvuuksia. Tämän "vetyautot" palstan perusteella ei ole kuin kaksi valttikorttia tulevaisuuden autoilussa täyssähköautoja vastaan.
1) Nopea 3-4 minuutin tankkaus, jolla pääsee yli 600km oikeassa elämässä.
2) Polttokennon hukkalämpöä voidaan käyttää talvella auton sisätilojen lämmittämiseen eikä vähennä merkittävästi toimintamatkaa täyssähköautoon verrattuna. Vetyauto olisi vahvempi vaihtoehto jos autoilisi "vain" talvella "unohtaen" että talvi on vain 1/4 osa vuodesta, jolloin edusta vähemmän hyötyä.
Pohditaan sitten keillä on oikeasti varaa ostaa 70 000 - 100 000e vetyautoa kaikki suomen verot maksaen eli kuluttajahinta. Arvioisin median perusteella että Toyota Mirai asettuu noin 90 000e kohdalle jos sellainen viimeinkin olisi myynnissä kuluttajalle suomessa uutena. Kenellä sitten on varaa maksaa noin 2 kertaa kalliimmin uudesta vetyautosta täyssähköautoon verrattuna, niin tilastokeskuksen mukaan varallisuutta alkaa kertymään 45 ikävuodesta lähtien uskottavammin pankkien silmissä (mahdollinen autolaina vakuuksineen), mutta aidosti kalliiseen autoon on varaa vasta 65-74 vuotiailla.
https://www.stat.fi/til/vtutk/2016/vtutk_2016_2018-06-05_kat_002_fi.html
Ylipäätänsä vähintään keski-ikäisillä on jo paljon kokemusta autoilusta ja osaavat myös vertailla paremmin kun miettivät kokonaiskuvaa mikä kannattaa ja mikä ei. Joten silloin aletaan myös pohtimaan niitä vetyautoilun vahvuuksia ja heikkouksia. Mielestäni ainut maantieteellinen alue suomessa ja naapurimaissa olisi käytännössä Lappi eli vähintäänkin Rovaniemeltä ylöspäin kohti pohjoista, jolloin on kylmempiä ilmoja (iloa polttokennon hukkalämmöstä) ja pidempiä etäisyyksiä kun pitää autolla taittaa matkaa. Valitettavasti Lapissa on vähemmän korkeapalkkaisempaa työtä, joten Lappiin varallisuus sijoittuu huomattasti vähemmän kuin Etelä-Suomeen verrattuna.
"Tilastot vahvistavat mielikuvaamme vauraasta etelästä ja vähävaraisemmasta pohjoisesta ja itäisestä Suomesta. Kuntien sisälläkin saattaa olla suuria alueellisia varallisuuseroja. Esimerkiksi Espoossa ääripäitä ovat varakkaiden Westend ja opiskelijoiden Otaniemi.
Pitkällä aikavälillä myös väestökehitys ja -rakenne vaikuttavat alueiden tulo- ja varallisuuskehitykseen. Suuri- ja pienituloisten alueilla väestö on kehittynyt eri tahtiin ja vieläpä eri suuntiin. Huipputuloisten alueille on ominaista palkka-, yrittäjä- ja omaisuustulojen suuri osuus tuloista. Pienituloisten alueilla puolestaan tulonsiirtojen osuus tuloista on suuri. Joillakin Itä-Lapin postinumeroalueilla niiden osuus on jopa kaksi kolmasosaa."
https://www.porssisaatio.fi/blog/2013/10/14/varallisuus-tilastojen-valossa/
Summasummarum, Lapin pitkät välimatkat voisivat luoda kysyntää nopealle vetytankkaukselle ja samoin kylmemmät säät jolloin polttokennon hukkalämmöstä olisi paremmin iloa. MUTTA potentiaalisia vetyauton ostajia siellä asuu melko vähän vaikka jopa 10 vetytankkausasemaa Lappiin rakennettaisiin. Eli Etelä-Suomen varakkailla olisi varaa ostaa vetyautot, jossa lämpimämpää maantieteellisesti vuositasolla ja lyhyemmät siirtymiset todennäköisesti eli ei välttämättä kovinkaan moni innostu vetyautosta. Kaikenlaiset valheet ja hypettämiset eivät mene niin helposti läpi vähintään keski-ikäisiin, joilla on jo paljon elämänkokemusta, joten mielikuvamarkkinointikin on haastavaa vetyautojen myyjille kun ostajalle kerrotaan vetyauton hankintahinta ja paljonko sillä maksaa 100km matkan taittaminen eli noin 10e (suomen hinta ei tiedossa, arvioitu naapurimaiden perusteella).
Rovaniemen ja Utsjoen säätilastoja, joista voi katsoa talven vuorokauden keskilämpötiloja jopa 10 vuoden ajalta.
https://www.pienimatkaopas.com/saa/rovaniemi-lampotila-tammikuu.htm
https://www.accuweather.com/fi/fi/utsjoki/134962/january-weather/134962?year=2021
Ja sitten vielä se yksi dilemma. Kuka vetytankkausyrittäjä haluaa Lappiin rakentaa verkostoa, joka on melko harvaan asuttua eli muutenkin vähäinen autokanta (muut käyttövoimat) suhteessa vetytankkausasemaan? Riski vetyasemien tyhjäkäynnille on suurta eikä rahaa tule yrittäjille (ei vetytankkaajia). Samoin vedyntuotantolaitos todennäköisesti ei sijaitse kovin lähellä Lappia, joten vedyn kuljettamiselle vetytankkausasemalle tulee myös paljon kuluja pitkän etäisyyden takia. Mutta tämäkin voidaan toki kääntää vetyautoilijalle eduksi kun asemalla ei ole jonoja ja aina vetyä asemalla. :D
Lyhyesti, vetyautoilu on jo todella ongelmallista jo alusta pitäen kun mietitään kilpailevia käyttövoimia ja potentiaalisia ostajia. Jopa normi kaasuautoilu onnistuu Lapissa 10 litran takakontin varakanisterin voimin (bensiinillä tankataan auton pieni 9 litran tankki ja 10l varakanisteri) jos niin halutaan ja maksaa vähemmän kokonaiskuluina. Muualla suomessa ajetaan sitten halvemmalla kaasulla bensiiniin verrattuna. Nuoret voivat haaveilla vetyautoista jopa ilmastomuutos ajatuksella, mutta harvalla heistä on varaa (tai halua) ostaa vetyautoa.
Vetyverkosto rakennettava ensin Lappiin.
20
171
Vastaukset
- Anonyymi
Lapissa onkin valtavat markkinat ja asiakkaat pienellä alueella ja siksi kannattaa rakentaa jakeluasemat tosi tiuhaan ja siellä varmasti ostetaan halpoja vetyautoja vaikka varastoon, hihii mitä logiikkaa.
- Anonyymi
Pitää ajatella positiivisesti. Lapissa olisi enemmän kysyntää vetyautoille ainakin teoriassa. :D
- Anonyymi
Kun täällä mm. monet purnaavat esim. vetyasemien kalleudesta, löytyy tähän kyllä muunkinlaista näkökulmaa!
Vetyasemaverkoston rakentaminen voi olla 50% HUOKEAMPAA kuin latausinfra!
Suosittelen tutustumaan tutkimukseen! Etenkin sivusta 29 eteenpäin. https://www.fch.europa.eu/sites/default/files/Hydrogen Roadmap Europe_Report.pdf - Anonyymi
saadaan se vety myytyä myös venäläisille rekoille jos yli jää...
- Anonyymi
Sen sijaan että viittaat sivuun 29, niin kerroppa oma näkemys raportista, että miten sinä sen näet ja suomennat sen meille. Eli otat sieltä lainauksia englanniksi tähän ja kerrot meille rautalangasta vääntäen suomeksi (ettei jää mitään tulkinnan varaa mitä yrität sanoa) miksi vetyverkosto kannattaa mielummin pystyttää kuin ihmiset ostaisivat 1000-2000e kotilatureita ominaisuuksista riippuen plus sähkömiehen asennuksen palkka? Vai puhutaanko nyt julkisesta sähköautojen pikalatausverkosto vs vetyverkosto?
Muutenkin tuntuu että sivu 30 kuvan perusteella raportti antaa ymmärtää että vasta "vaihe 3" jälkeen tulee EHKÄ halvemmaksi JOS vetyinfran kulut tippuvat ja latausverkoston kulut vain kasvavat. Vaikeata uskoa että ei muka latausverkoston tuotteet halpenisi jos niitä aletaan tuottamaan massoittain...
Ja itse puhun HENKILÖAUTOLIIKENTEESTÄ, mutta raportti puhuu ilmeisesti raskaskalustoliikenteestä jolloin vetyasemat vs latausasemat joutuu aivan uuteen vertailuun? Yritätkö taas johtaa meitä HARHAAN??? Eli verrataanko nyt RASKASKALUSTON latausverkostoon, jolloin latausasemien hinnat voisivat olla paljon kalliimpia kuin henkilöautojen???
Sivu 25:
"KEY ARGUMENTS
Hydrogen is the most promising decarbonization
option for trucks, buses, ships, trains, large cars, and
commercial vehicles for four reasons. "
Sivu 26:
"POWER FOR LONG RANGES AND HIGH PAYLOADS
Hydrogen has a significantly higher energy density than
batteries, both in terms of volume and weight. This implies
that given limitations in the weight and size of the energy
storage in the vehicle, an FCEV can drive further and
transport more payload than a BEV. "
Eli lyhyesti sanottuna, raskaskalustoa vety suosii ja mahdollistaa suurien kuormien liikuttamisen pitkiä matkoja (kuten diesel nykyään vs sähkö).- Anonyymi
Aivan turhaa brassailla.
Vety on paras ja sitä muuta mikään tutkimus. - Anonyymi
Eli tuossa käytettiin esimerkkimaana Saksaa.
Enkä yritä johdatella harhaan ketään, eikä minulla ole niitä osakkeitakaan!
Kun perehtyy tuohon raporttiin, huomaa pian mm. sen, että se ei yritä mitenkään ylikorostaa vedyn asemaa, ja dissata patteritekniikkaa. Tutkimus korostaakin mm. sitä, että kaupunki/taajamaliikenteessä patterimosseilla tulisi olemaan tutkimuksen mukaan enemmistö n. 70/30 % , verrattuna H2- peleihin.
Miten paljon sitten valtiovallat ohjailevat näitäkin asioita?
Jos käännytään patteriautovastaisiksi syystä että, malmin louhinnat etc. Ja siitä syystä ruvetaan säätelemään käyttöjä?
Kyllä tuossa tutkimuksessa oli esimerkkinä taajama. Ei siinä erikseen mainittu että se olisi vedyn osalta raskaammalle kalustolle.
Kun perehtyy tuohon, selviää tuo 3- vaiheinen infra myös!
Nuo ovat siis julkisia latausasemia pikalatauksineen.
Tuossa otettu huomioon myös sitä, onko mahd. himalataukseen.
Ainahan uudella, tai ei suurina sarjoina valmistettu tekniikka on aluksi kallista!
Se siitä sitten halpenee ajan oloon.
Samasta syystä ei latausasemien laajennus enää itse halpene noiden "kaappien" osalta.
Oletettavasti niitä tehty jo runsaahkosti?
Ja mikä ei ole huokeaa, se on uusien uusien runkolinjojen veto, muuntamot etc.
Kun tulee tarvetta laajentaa.
Ja niin kuin tuosta raportista käy julki, maankäyttöön tarvittavan alueenkin joku maksaa?
Tässä vielä linkki heille, joita raportti kiinnostaa. Oli tuo edellinen vähän huonosti kai peistattu, vai miten se sanotaan? No, näkee tuosta kuitenkin osoitteen.
https://www.fch.europa.eu/sites/default/files/Hydrogen Roadmap Europe_Report.pdf
- Anonyymi
Olen varmalta taholta kuullut että Saabilta on tulossa vetymalli ja vetyasemat tulevat kaupan päälle. Vedystä itsestään ei ole ollut puhetta.
- Anonyymi
Aivan turha keskustella asiallisesti ja vaatia PERUSTELUITA että MIKSI vety on "paras"? Juuri tuohon tapaan myös Trump toimi valtakaudellaan kun vain kehui ilman perusteluita saadakseen valheellisia (vähintäänkin harhauttavia) asioita läpi ajaen omaa asiaansa kun itse hyötyy siitä parhaiten ja isompi joukko kärsii (vetyautoilun kalliit kulut kuluttajalla).
- Anonyymi
Tästä syystä vetyverkosto voisi menestyä paremmin Lapissa. Toistaiseksi pitkät välimatkat sähköautolla ja heikot (nopeat) latausmahdollisuudet Lapissa rajoittavat sujuvaa sähköautoilua talvella. Tämän videon perusteella sisätilojen lämmitys vie noin 5kw sähköä akusta tunnissa. Keskikokoisella akulla tuottaa jo ongelmia ja on rakennettava webasto erikseen sähköautoon jos haluaa nauttia lämmöstä.
https://www.youtube.com/watch?v=Zfk1k39Xzy4 - Anonyymi
kulla minulle manu
- Anonyymi
Jos ei kaasuasemiakaan saada Lappiin pystytettyä, niin miksi vetyasematkaan siellä yhtään paremmin menestyisi?
- Anonyymi
kaasuauto ei menestynyt sodankaan aikana saksassa ei...
- Anonyymi
Kemissä kohta vetytehdas sanoo uutiset
siis tuleeko suomeen tuhansia työpaikkoja kun vety kasvaa kulutus - Anonyymi
team vetyahmat
- Anonyymi
jesss
- Anonyymi
Venäjä myy Lappiin vetyä?
- Anonyymi
venäjä myy vetyä lappiin?
- Anonyymi
Hyundain kampanja kaavailee vetytankkausasemaa Ahvenanmaalle. Saa nähdä rakentaako kuitenkaan oikeasti vetytankkausasemaa vai onko kyseessä mediatemppu saada huomiota Hyundai Nexo vetyautolleen. Se nähdään sitten vuonna 2024 miten projektin kanssa lopulta kävi oikeassa elämässä.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17699471/ahvenanmaalle-vetyautojen-pilottialue - Anonyymi
samaa sanoa
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1055038Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453313Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503165Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4252357Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2431456Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121261- 761227
- 751204
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde311168Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1241073