“Auto vie asiantuntijan mukaan omakotitalon sähkötehosta helposti jopa yli puolet”
Sähköauto vie omakotitalon sähkötehosta yli puolet
139
883
Vastaukset
- Anonyymi
Mitä sitten? Riippuu täysin ajomäärästä ja omakotitalon lämmitystavasta. Auton lataaminen kotona on noin 5 kertaa halvempaa kuin bensan ostaminen.
- Anonyymi
On joo halvempaa..siihen kun lasketaan se sähköauton arvonalennus niin halpuus on kerrassaan huikeaa😂👌
Todellisuudessa sähköautolla ajo on lopulta paljon kalliimpaa kuin ajaa V8 bensalla vaikka menis tonni kuussa bensaan..sähköautosta lähtee 20 tonnia hinnasta pois puolessa vuodessa ja välillä päivässä kuten bydillä tänään 17 tonnia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On joo halvempaa..siihen kun lasketaan se sähköauton arvonalennus niin halpuus on kerrassaan huikeaa😂👌
Todellisuudessa sähköautolla ajo on lopulta paljon kalliimpaa kuin ajaa V8 bensalla vaikka menis tonni kuussa bensaan..sähköautosta lähtee 20 tonnia hinnasta pois puolessa vuodessa ja välillä päivässä kuten bydillä tänään 17 tonnia.Taitaa parhaimmista sähköautoista pudota 35-40 000€ hinnasta pois per vuosi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On joo halvempaa..siihen kun lasketaan se sähköauton arvonalennus niin halpuus on kerrassaan huikeaa😂👌
Todellisuudessa sähköautolla ajo on lopulta paljon kalliimpaa kuin ajaa V8 bensalla vaikka menis tonni kuussa bensaan..sähköautosta lähtee 20 tonnia hinnasta pois puolessa vuodessa ja välillä päivässä kuten bydillä tänään 17 tonnia.Joopajoo, ainakin meillä jakaikilla jälkeläisillä sähköautot. Kahdella jo toinen ,ekoilla ajettiin ja vuokrattiin naapureille 4 vuodessa yli 260 000 km
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joopajoo, ainakin meillä jakaikilla jälkeläisillä sähköautot. Kahdella jo toinen ,ekoilla ajettiin ja vuokrattiin naapureille 4 vuodessa yli 260 000 km
Miksi noin teitte?
Anonyymi kirjoitti:
Taitaa parhaimmista sähköautoista pudota 35-40 000€ hinnasta pois per vuosi.
Toihan on yleensä suurinpiirtein sama kun ostat saman hintatason bensa-auton? Suuri osa arvosta putoaa jo hetkellä kun ajat sen uutena pois autokaupasta.
- Anonyymi
Eihän kotoa voi bensaa ostaa.
- Anonyymi
Otappa huomioon et monessa perheessä on kaksi tai kolme autoa..???
- Anonyymi
Niitäkö on pakko ladata just samaan aikaan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niitäkö on pakko ladata just samaan aikaan?
On jos käy töissä...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niitäkö on pakko ladata just samaan aikaan?
Jos lataa kolme sähköautoa kerralla vaikkapa kaksi tuntia niin on se halvempaa jos kaikki kolme autoa ladataan erikseen, silloin sähköä kuluu kuusi tuntia!
- Anonyymi
Kyllähän vanhemmissa taloissa joutuu isontaan pääsulakkeita jos on vesilämpöpumppu lisäksi..??
- Anonyymi
Ei ole ollut mitään tarvetta suurentaa 2x25A pääsulakkeita vaikka talossa on maalämpöpumppu, porakaivopumppu ja auton lataus voimavirralla. Näillä on menty jo toista vuotta.
Ehkä jos olisi vielä sähkökiuas, joutuisi katsomaan ettei lataa autoa samaan aikaan. - Anonyymi
Jis vaitaa sulakeet ilman kaapeli kasvatusta suueemoaan palaa talo
Se tämön palsta aurinko paneeli asintuntijoiden asintuntemuskesta
Leikkikää,vaan niilä oaneeleilla jättäkäö söjkötyt insinööeeille
Sanni sähkö ins. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jis vaitaa sulakeet ilman kaapeli kasvatusta suueemoaan palaa talo
Se tämön palsta aurinko paneeli asintuntijoiden asintuntemuskesta
Leikkikää,vaan niilä oaneeleilla jättäkäö söjkötyt insinööeeille
Sanni sähkö ins.Sinun teksteistäsi ei saa mitään selvää, sen verran surkeaa siansaksaa tekstisi on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jis vaitaa sulakeet ilman kaapeli kasvatusta suueemoaan palaa talo
Se tämön palsta aurinko paneeli asintuntijoiden asintuntemuskesta
Leikkikää,vaan niilä oaneeleilla jättäkäö söjkötyt insinööeeille
Sanni sähkö ins.Oletko vasta aloittanut opiskelusi sähköinssiksi? Sähkölaitokselta joutuu "ostamaan" suuremman liityntätehon ja se kyllä huolehtii että kaapelit ovat mitoitettu oikein pääsulakkeiden mukaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jis vaitaa sulakeet ilman kaapeli kasvatusta suueemoaan palaa talo
Se tämön palsta aurinko paneeli asintuntijoiden asintuntemuskesta
Leikkikää,vaan niilä oaneeleilla jättäkäö söjkötyt insinööeeille
Sanni sähkö ins.” Jis vaitaa sulakeet ilman kaapeli kasvatusta suueemoaan palaa talo
Se tämön palsta aurinko paneeli asintuntijoiden asintuntemuskesta
Leikkikää,vaan niilä oaneeleilla jättäkäö söjkötyt insinööeeille
Sanni sähkö ins.”
Sinulla on jokin vamma kertoisitko sen nimen? Olemme jokainen omia yksilöitä ja se vaan on niin ja näillä mennään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole ollut mitään tarvetta suurentaa 2x25A pääsulakkeita vaikka talossa on maalämpöpumppu, porakaivopumppu ja auton lataus voimavirralla. Näillä on menty jo toista vuotta.
Ehkä jos olisi vielä sähkökiuas, joutuisi katsomaan ettei lataa autoa samaan aikaan.Oho! Tuli näköjään näppäilyvirhe. 2x25A pitää tietysti olla 3x25A.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole ollut mitään tarvetta suurentaa 2x25A pääsulakkeita vaikka talossa on maalämpöpumppu, porakaivopumppu ja auton lataus voimavirralla. Näillä on menty jo toista vuotta.
Ehkä jos olisi vielä sähkökiuas, joutuisi katsomaan ettei lataa autoa samaan aikaan.Vieläkö saastutat puukiukaalla luontoa, kun poltat puita saunan uunissa, kun kuitenkin olet viherpiipertäjä, ja ajat sähköautolla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vieläkö saastutat puukiukaalla luontoa, kun poltat puita saunan uunissa, kun kuitenkin olet viherpiipertäjä, ja ajat sähköautolla.
Ei sähköautoilla minkään viherpiiperryksen takia ajeta. Ökyilyähän se on mitä suurimmassa määrin ja maksaa.
Mikä on sähköauton hyöty? Kenen hyöty?
Miettikää sähköautoilla ajavat sitä, ok, teillä on rahaa, ei haittaa 10 000 suuntaan tai toiseen, mutta miettikään, mihin se hyöty menee niistä ylimääräisistä euroista, joita te pakostakin sähköautoilusta maksatte. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole ollut mitään tarvetta suurentaa 2x25A pääsulakkeita vaikka talossa on maalämpöpumppu, porakaivopumppu ja auton lataus voimavirralla. Näillä on menty jo toista vuotta.
Ehkä jos olisi vielä sähkökiuas, joutuisi katsomaan ettei lataa autoa samaan aikaan.pienet on sulakkeet, mulla on 3x64A.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
pienet on sulakkeet, mulla on 3x64A.
Sinä maksat moninkertaista perusmaksua. Tavallinen omakotitalo ei kaipaa 3x64A pääsulkkeita, vaikka olisi 1 sähköauto ladattavana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
pienet on sulakkeet, mulla on 3x64A.
Mistä olet löytänyt 64 A sulakkeita?
- Anonyymi
Eli esim. meillä ei pystyisi lataamaan halvan pörssisähkön aikaan, koska silloin lämmitetään sähköllä.
- Anonyymi
Koko kapasiteettiko siihen lämmitykseen kuluu?? On todella väärin suunniteltu talosi sähköistys.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koko kapasiteettiko siihen lämmitykseen kuluu?? On todella väärin suunniteltu talosi sähköistys.
Ennen oli ennen ja nyt on nyt ,on tukka päästä lähtenyt.....ei ennen tiedetty että sähköautot tulee markkinoille sotkemaan sähköntarvett ja pienemmällä pääsulakkeella oleva liittymä oli halvempi. 9000mk meillä 25 pääsulakkeet...tämä 9000mk liittymä myytiin ulkomaille vaikka johdot on minun maksamat..?
- Anonyymi
Pystyy lataamaan kun tehdään asiat oikein, mutta kovin nopeaa latausta ei saa.
- Anonyymi
Meillä 3x25A sulakkeet, lämmitys vie 13.5 kW. Sähkösauna pitää sammuttaa jos ilmalämpöpumppu on päällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meillä 3x25A sulakkeet, lämmitys vie 13.5 kW. Sähkösauna pitää sammuttaa jos ilmalämpöpumppu on päällä.
Ajatusvirhe, ilmalämpöpumppu pitää sammuttaa jos aikoo kylpeä sähkösaunassa yhtä aikaa kun boilerin vastukset ovat päällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meillä 3x25A sulakkeet, lämmitys vie 13.5 kW. Sähkösauna pitää sammuttaa jos ilmalämpöpumppu on päällä.
Silti voit ladata yöllä 3 x 6A virralla autoa, jolloin saat 10 tunnin aikana yli 40 kWh akkuun latausta, eli käytännössä akun täyteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koko kapasiteettiko siihen lämmitykseen kuluu?? On todella väärin suunniteltu talosi sähköistys.
Ainähän sen tiedätw näkemättä
Kela lääkäri - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silti voit ladata yöllä 3 x 6A virralla autoa, jolloin saat 10 tunnin aikana yli 40 kWh akkuun latausta, eli käytännössä akun täyteen.
Ei voi. On muitakin kulutuksen lähteitä, jääkaappi, kaksi pakastinta ym. Ja lisäksi nuo sähkösauna ja ilmalämpöpumppu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei voi. On muitakin kulutuksen lähteitä, jääkaappi, kaksi pakastinta ym. Ja lisäksi nuo sähkösauna ja ilmalämpöpumppu.
Sitten talon sähköt on suunniteltu päin persettä. Eikä yöllä käytetä sähkösaunaa ja jo se yksinään vie enemmän kuin tuo 3 X 6A. Yöllä sähkön kulutus on paljon pienempää kuin päivällä ja jos sähköverkossa ei ole tuota enempää varaa niin sulakkeet taatusti poksahtelevat jatkuvasti ilman sähköautoakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitten talon sähköt on suunniteltu päin persettä. Eikä yöllä käytetä sähkösaunaa ja jo se yksinään vie enemmän kuin tuo 3 X 6A. Yöllä sähkön kulutus on paljon pienempää kuin päivällä ja jos sähköverkossa ei ole tuota enempää varaa niin sulakkeet taatusti poksahtelevat jatkuvasti ilman sähköautoakin.
Ja edelleen, sähkösauna vie sähköä ainoastaan silloin kun sitä käytetään. Jos sähköautoa lataa silloin kun sähkösaunaa ei käytä niin sähköt riittävät kevyesti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meillä 3x25A sulakkeet, lämmitys vie 13.5 kW. Sähkösauna pitää sammuttaa jos ilmalämpöpumppu on päällä.
Ai viekö sinun lämmitys muka 13,5 kW? Tuo tarkoittaisi että lämmitykseen menisi 324 kWh päivässä. Ja 10 000 kWh kuukaudessa pelkkään lämmitykseen. Etköhän liioittele hieman.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai viekö sinun lämmitys muka 13,5 kW? Tuo tarkoittaisi että lämmitykseen menisi 324 kWh päivässä. Ja 10 000 kWh kuukaudessa pelkkään lämmitykseen. Etköhän liioittele hieman.
Voihan ison talon lämmityspatterit olla teholtaan yhteensä noin paljon, mutta ne eivät ole kaikki yhtäaikaa päällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai viekö sinun lämmitys muka 13,5 kW? Tuo tarkoittaisi että lämmitykseen menisi 324 kWh päivässä. Ja 10 000 kWh kuukaudessa pelkkään lämmitykseen. Etköhän liioittele hieman.
Boilerissa on yhteisteholtaan 13.5 kW vastukset. Niitä lämmitetään halvan pörssisähkön aikaan yösähköllä. Termostaatti sitten säätää huonelämmön ja huomioi takkojen tuottaman lömmön.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voihan ison talon lämmityspatterit olla teholtaan yhteensä noin paljon, mutta ne eivät ole kaikki yhtäaikaa päällä.
Ei ole yhtään sähköpatteria.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silti voit ladata yöllä 3 x 6A virralla autoa, jolloin saat 10 tunnin aikana yli 40 kWh akkuun latausta, eli käytännössä akun täyteen.
Luulen, että ei mene akkuun 40 kWh talvella kun - 20 pakkasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Boilerissa on yhteisteholtaan 13.5 kW vastukset. Niitä lämmitetään halvan pörssisähkön aikaan yösähköllä. Termostaatti sitten säätää huonelämmön ja huomioi takkojen tuottaman lömmön.
Silloinhan sähköä on riittämiin muuhun aikaan, joten pystyt edelleenkin lataamaan sähköautoa. Joten selittelysi on edelleenkin pelkkää aivotonta sontaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silti voit ladata yöllä 3 x 6A virralla autoa, jolloin saat 10 tunnin aikana yli 40 kWh akkuun latausta, eli käytännössä akun täyteen.
Mikä sähköauto osaa ladata 3x6 A? Suurin osa lataa joko 1x16A tai 1x8A.
Itsellä plugari lataa sukosta 10A, ei kestä sulakkeet jos nostaa 16A. Pääsulakkeet 3x25A.
8A lataus tarkoittaa, että akkuun tulee 10 tunnissa vajaat 20kWh.
- Anonyymi
Pitäisi ensin ymmärtää mitä lehdistö lukee ja myös auton latauksesta jotain, niin ei tulisi kirjoiteltua tyhmiä.
- Anonyymi
Laittakaa tollot aina linkki mukaan mistä olette lainanneet.
"Ikonen huomauttaa, että täyssähköauton lataaminen täydellä teholla omakotitaloissa voi vaatia jopa yli puolet kiinteistön kokonaiskapasiteetista. Tähän voi kuitenkin vastata pitämällä latausteho pienenä, eli käytännössä lisäämällä lataamiseen käytettyä aikaa.
Lue lisää: Autoliitto: Pakkanen voi hyydyttää auton akun, mutta helle tuhoaa sen
– Harvoin tarvitaan täyttä lataustehoa, ja yön yli lataus tarjoaa satoja kilometrejä toimintamatkaa hitaammallakin teholla.
– Nykyaikaiset latausasemat ovat varustettu dynaamisella kuormanhallinnalla, joka säätää lataustehoa automaattisesti vapaana olevan sähkökapasiteetin mukaan. "
https://www.is.fi/autot/art-2000010148760.html- Anonyymi
Minua kovat pakkaset eivät haitanneet pätkääkään. Lämmitän tupani öljyllä ja käyn viinakaupassa itselataavalla hybridi-Toyotalla. Kiuas on myös puulämmitteinen. Minulla ei ole mitään sähköongelmia, vaikka pääsulakkeet ovat vain 3 x 25 A. Ei siis kaipaa sähköautoja sotkemaan rauhallista ja mukavaa elämääni.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minua kovat pakkaset eivät haitanneet pätkääkään. Lämmitän tupani öljyllä ja käyn viinakaupassa itselataavalla hybridi-Toyotalla. Kiuas on myös puulämmitteinen. Minulla ei ole mitään sähköongelmia, vaikka pääsulakkeet ovat vain 3 x 25 A. Ei siis kaipaa sähköautoja sotkemaan rauhallista ja mukavaa elämääni.
Kyllä se sinullakin ääni muuttuu kellossa kun polttoöljyn ja bensiinin hinta nousee taivaisiin. Saantikin alkaa heikkenemään, ei niitä saada ikuisuuksia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se sinullakin ääni muuttuu kellossa kun polttoöljyn ja bensiinin hinta nousee taivaisiin. Saantikin alkaa heikkenemään, ei niitä saada ikuisuuksia.
Minua ei viellä ole haitannut bensan hinta, kun sen rahalla saa viellä ostaa.
- Anonyymi
3x25 A. 17 kw
3x 35 A. 24 kw
Sanni sähkö ins.- Anonyymi
Joillekin on niin vaikeaa ymmärtää käytännön asioita ja siksi vetävät hirmuista hysteriaa päälle asiasta jossa ei oikeasti ole mitään ongelmaa.
Miettikääpä nyt kaikessa rauhassa tätä.
"– Harvoin tarvitaan täyttä lataustehoa, ja yön yli lataus tarjoaa satoja kilometrejä toimintamatkaa hitaammallakin teholla.
– Nykyaikaiset latausasemat ovat varustettu dynaamisella kuormanhallinnalla, joka säätää lataustehoa automaattisesti vapaana olevan sähkökapasiteetin mukaan. "
Älkää menkö hysteeriseen paniikkiin niinkuin vanhat mummot. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joillekin on niin vaikeaa ymmärtää käytännön asioita ja siksi vetävät hirmuista hysteriaa päälle asiasta jossa ei oikeasti ole mitään ongelmaa.
Miettikääpä nyt kaikessa rauhassa tätä.
"– Harvoin tarvitaan täyttä lataustehoa, ja yön yli lataus tarjoaa satoja kilometrejä toimintamatkaa hitaammallakin teholla.
– Nykyaikaiset latausasemat ovat varustettu dynaamisella kuormanhallinnalla, joka säätää lataustehoa automaattisesti vapaana olevan sähkökapasiteetin mukaan. "
Älkää menkö hysteeriseen paniikkiin niinkuin vanhat mummot.Eihän tässä kukaan paniikissa ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joillekin on niin vaikeaa ymmärtää käytännön asioita ja siksi vetävät hirmuista hysteriaa päälle asiasta jossa ei oikeasti ole mitään ongelmaa.
Miettikääpä nyt kaikessa rauhassa tätä.
"– Harvoin tarvitaan täyttä lataustehoa, ja yön yli lataus tarjoaa satoja kilometrejä toimintamatkaa hitaammallakin teholla.
– Nykyaikaiset latausasemat ovat varustettu dynaamisella kuormanhallinnalla, joka säätää lataustehoa automaattisesti vapaana olevan sähkökapasiteetin mukaan. "
Älkää menkö hysteeriseen paniikkiin niinkuin vanhat mummot.Minulla on 3x25A pääsulakkeet ja lämmitettävää pinta-alaa yhteensä 240m2.
Lämmitys on vastuksilla ja ILPeillä.
Auton latauksessa on juuri tuo kuorman hallinta. Mitään ongelmaa ei ole. Auton laturi reagoi sekunnissa jos pääsulakkeiden rajat alkaa lähestyä ja palaa vaiheittain takaisin maksilatausteholle kun muu kuorma hellittää.
Miksi asiasta pitäisi tehdä vaikeaa kun se ei sitä ole - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla on 3x25A pääsulakkeet ja lämmitettävää pinta-alaa yhteensä 240m2.
Lämmitys on vastuksilla ja ILPeillä.
Auton latauksessa on juuri tuo kuorman hallinta. Mitään ongelmaa ei ole. Auton laturi reagoi sekunnissa jos pääsulakkeiden rajat alkaa lähestyä ja palaa vaiheittain takaisin maksilatausteholle kun muu kuorma hellittää.
Miksi asiasta pitäisi tehdä vaikeaa kun se ei sitä oleNiin ja tuohon saisi useammankin laturin samaan nippuun jos olisi tarvetta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla on 3x25A pääsulakkeet ja lämmitettävää pinta-alaa yhteensä 240m2.
Lämmitys on vastuksilla ja ILPeillä.
Auton latauksessa on juuri tuo kuorman hallinta. Mitään ongelmaa ei ole. Auton laturi reagoi sekunnissa jos pääsulakkeiden rajat alkaa lähestyä ja palaa vaiheittain takaisin maksilatausteholle kun muu kuorma hellittää.
Miksi asiasta pitäisi tehdä vaikeaa kun se ei sitä oleKun käytössä on sulakkeiden lähes koko kapasiteetti, niin ei siinä lataukselle jää varaa. Asia on noin yksinkertainen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun käytössä on sulakkeiden lähes koko kapasiteetti, niin ei siinä lataukselle jää varaa. Asia on noin yksinkertainen.
Silloin talon sähköt on suunniteltu päin persettä. Sulakkeiden koko kapasiteetti ei pidä olla koko ajan käytössä, koska silloin pääsulakkeet palaisi loppuun jatkuvasti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silloin talon sähköt on suunniteltu päin persettä. Sulakkeiden koko kapasiteetti ei pidä olla koko ajan käytössä, koska silloin pääsulakkeet palaisi loppuun jatkuvasti.
Lisäksi jos suurin osa tuosta kapasiteetista käytettäisiin koko ajan niin sähkölaskut pyörisi tuhansissa euroissa per kuukausi. Nimittäin jos tuo 17 kW kapasiteetti käytettäisiin koko ajan niin kuukaudessa kuluisi 12 240 kWh ja vuodessa yli 144 000 kWh.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun käytössä on sulakkeiden lähes koko kapasiteetti, niin ei siinä lataukselle jää varaa. Asia on noin yksinkertainen.
Jos omakotitalossa ei voi ladata sähköautoja yöllä koska käytössä on sulakkeiden koko kapasiteetti niin sulle on myyty täysin paska talo. Sua on kusetettu täysillä.
Vai olisiko niin että puhut täysin paskaa kun et ymmärrä asiasta mitään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos omakotitalossa ei voi ladata sähköautoja yöllä koska käytössä on sulakkeiden koko kapasiteetti niin sulle on myyty täysin paska talo. Sua on kusetettu täysillä.
Vai olisiko niin että puhut täysin paskaa kun et ymmärrä asiasta mitään.Ei sitä ole minulle myyty vaan itse rakennutimme sen. Olemme erittäin tyytyväisiä taloon.
Minä kyllä ymmärrän näistä asioista enemmän kuin sinä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sitä ole minulle myyty vaan itse rakennutimme sen. Olemme erittäin tyytyväisiä taloon.
Minä kyllä ymmärrän näistä asioista enemmän kuin sinä."Minä kyllä ymmärrän näistä asioista enemmän kuin sinä."
En ala kinaamaan ymmärryksiemme tasosta mutta minä asun aivan tavallisessa 70-luvun omakotitalossa ja tässä sähköauton lataus ei tuota mitään ongelmia. Jotenkin olet osaamisesi tasosta huolimatta ryssinyt asian omassa talossasi pahasti jos joutuu edes vähän miettimään miten sähköauton lataamisen joutuu järjestämään.
Multa meni alta puoli tuntia valita oikeanlainen latausasema. Tällä mun osaamisen tasolla. Sun pitäisi pystyä parempaan kun olet fiksumpikin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Minä kyllä ymmärrän näistä asioista enemmän kuin sinä."
En ala kinaamaan ymmärryksiemme tasosta mutta minä asun aivan tavallisessa 70-luvun omakotitalossa ja tässä sähköauton lataus ei tuota mitään ongelmia. Jotenkin olet osaamisesi tasosta huolimatta ryssinyt asian omassa talossasi pahasti jos joutuu edes vähän miettimään miten sähköauton lataamisen joutuu järjestämään.
Multa meni alta puoli tuntia valita oikeanlainen latausasema. Tällä mun osaamisen tasolla. Sun pitäisi pystyä parempaan kun olet fiksumpikin.Enhän minä ole mitään ryssinyt. Ei minun tarvitse ladata sähköautoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Enhän minä ole mitään ryssinyt. Ei minun tarvitse ladata sähköautoa.
Viittasin tähän:
"Kun käytössä on sulakkeiden lähes koko kapasiteetti, niin ei siinä lataukselle jää varaa. Asia on noin yksinkertainen."
Se on aivan sama onko sähköautoa vai ei. Jos sulla on käytössä sulakkeiden lähes koko kapasiteetti milloin tahansa pitkiä aikoja niin sun talosi sähkösuunnittelussa on ryssitty pahasti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viittasin tähän:
"Kun käytössä on sulakkeiden lähes koko kapasiteetti, niin ei siinä lataukselle jää varaa. Asia on noin yksinkertainen."
Se on aivan sama onko sähköautoa vai ei. Jos sulla on käytössä sulakkeiden lähes koko kapasiteetti milloin tahansa pitkiä aikoja niin sun talosi sähkösuunnittelussa on ryssitty pahasti.Ei ole ryssitty. Lähes koko kapasiteetti on käytössä vain kun pörssisähkö on halpaa.
- Anonyymi
Meille uusittiin yhtiön sähköt 90-luvulla. Nyt on jokaisella käytössä 3×25A, mutta sekin on päivitettävissä 3x35A pelkiillä sopimusmuutoksella ja sulakkeen vaihdolla. Latausasemia on ollut helppo lisätä tarpeen mukaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole ryssitty. Lähes koko kapasiteetti on käytössä vain kun pörssisähkö on halpaa.
Mitäs sitten itket siitä että olisi käytössä lähes koko kapasiteetti? Olat vähän sellainen turhan itkijä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitäs sitten itket siitä että olisi käytössä lähes koko kapasiteetti? Olat vähän sellainen turhan itkijä.
Sinähän tässä itket.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinähän tässä itket.
Minä olen koko ajan sanonut että normaalissa suomalaisessa talossa sähköä riittää.
Sinä olet itkenyt että kapasiteetti loppuu kesken eikä voi ladata autoa. Ja sitten käänsit takkisi ja sanot että ei se lopukaan kun ymmärsit että itkemällä asiasta olisit samalla myöntänyt että sun omassa talossa olisi asiat päin persettä..
Luepa omat itkusi ja sekoilusi.
Minä olen koko ajan kertonut asian niinkuin se on eli sähköauton lataus on helppo järjestää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä olen koko ajan sanonut että normaalissa suomalaisessa talossa sähköä riittää.
Sinä olet itkenyt että kapasiteetti loppuu kesken eikä voi ladata autoa. Ja sitten käänsit takkisi ja sanot että ei se lopukaan kun ymmärsit että itkemällä asiasta olisit samalla myöntänyt että sun omassa talossa olisi asiat päin persettä..
Luepa omat itkusi ja sekoilusi.
Minä olen koko ajan kertonut asian niinkuin se on eli sähköauton lataus on helppo järjestää.Minä olen kertonut alusta asti omasta talostani ja siitä, että lämmitämme halvan pörssisähkön aikaan, ja silloin on sulakkeiden lähes koko kapasiteetti käytössä. Täytyy olla lukutaidossa vikaa jos ei tuota ymmärrä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä olen kertonut alusta asti omasta talostani ja siitä, että lämmitämme halvan pörssisähkön aikaan, ja silloin on sulakkeiden lähes koko kapasiteetti käytössä. Täytyy olla lukutaidossa vikaa jos ei tuota ymmärrä!
Ja sitten pystyt halutessasi säätämään järjestelmääsi niin että sähköautoa ladataan eri aikaan kuin lämmitys toimii täysillä. Tämä on erittäin helppoa toteuttaa. Idiootti vain keksii kaikenlaisia typeriä tekosyitä jotta voisi sanoa että sähköautoa ei voi ladata.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja sitten pystyt halutessasi säätämään järjestelmääsi niin että sähköautoa ladataan eri aikaan kuin lämmitys toimii täysillä. Tämä on erittäin helppoa toteuttaa. Idiootti vain keksii kaikenlaisia typeriä tekosyitä jotta voisi sanoa että sähköautoa ei voi ladata.
Vastukset ovat täysillä päällä tai ei ollenkaan. Ei niitä voi säätää sen enempää.
Vähä-älyinen ei ymmärrä tuotakaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja sitten pystyt halutessasi säätämään järjestelmääsi niin että sähköautoa ladataan eri aikaan kuin lämmitys toimii täysillä. Tämä on erittäin helppoa toteuttaa. Idiootti vain keksii kaikenlaisia typeriä tekosyitä jotta voisi sanoa että sähköautoa ei voi ladata.
Eihän sitä sähköauton latausta voi säätää eri aikaan. Kyllä se täytyy voida ladata yöllä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän sitä sähköauton latausta voi säätää eri aikaan. Kyllä se täytyy voida ladata yöllä.
Yöllähän se auto on kotona. Ja yöllä on halpaa pörssisöhköä (jos sattuu olemaan). Ja yösähkö.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla on 3x25A pääsulakkeet ja lämmitettävää pinta-alaa yhteensä 240m2.
Lämmitys on vastuksilla ja ILPeillä.
Auton latauksessa on juuri tuo kuorman hallinta. Mitään ongelmaa ei ole. Auton laturi reagoi sekunnissa jos pääsulakkeiden rajat alkaa lähestyä ja palaa vaiheittain takaisin maksilatausteholle kun muu kuorma hellittää.
Miksi asiasta pitäisi tehdä vaikeaa kun se ei sitä oleMeillä suunnilleen samankokoinen talo vastuksilla ja kahdella ilpillä.
Ei mitään toivoa laittaa sähkösaunaa päälle edes näillä, vain -20 pakkasilla. Joku pääsulake palaa silti joka talvi, vaikka kuinka varovaisia yritetään olla. Sähköauton latauksesta aiheutuisi vain lisää päänvaivaa ja murheita.
Siirron perumaksu on täällä hinnoiteltu sulakekoon mukaan ja jo 3 x 35 A kustantaisi pelkkinä perusmaksuina huikeat 120,28 €/kk. En tiedä pystyisikö sulakekokoa edes kasvattamaan...
- Anonyymi
Mihin katosi prisman latauspaikalta autot kun oli yli -30 pakkasta?
vain takseja oli juu
rovaniemellä- Anonyymi
Tarkoitatko ehkä, että sähkökäyttöiset taksit liikkuu pakkasessakin mutta yksityiskäytössä olevat sähköautot eivät, vai mikä tuossa oli ajatus? Miten ne eroavat toisistaan?
- Anonyymi
Ihanko olit niitä laskemassa ja kyttäämässä? Et ainakaan töissä taida käydä lainkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoitatko ehkä, että sähkökäyttöiset taksit liikkuu pakkasessakin mutta yksityiskäytössä olevat sähköautot eivät, vai mikä tuossa oli ajatus? Miten ne eroavat toisistaan?
Taksien on pakko yrittää pärjätä pakkasella, mutta yksityisten ei. Näimme kyllä miten huonosti sähköautolla pakkasella pärjää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taksien on pakko yrittää pärjätä pakkasella, mutta yksityisten ei. Näimme kyllä miten huonosti sähköautolla pakkasella pärjää.
Näitte mistä? Todellisuudessa sähköautolla pärjää pakkasessa paremmin kuin perinteisellä autolla. Vain ne, jotka ei ole sähköautossa edes istuneet päästää tuollaista soopaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näitte mistä? Todellisuudessa sähköautolla pärjää pakkasessa paremmin kuin perinteisellä autolla. Vain ne, jotka ei ole sähköautossa edes istuneet päästää tuollaista soopaa.
Sähköautoilijat olivat pulassa kovilla pakkasilla.
- Anonyymi
Mikä väliä, jos vie puolet mutta toisesta puolesta jää aina osa käyttämättä. 3x35 A pääsulakkeita voi kuormittaa helposti yli 20 kW kokonaisteholla. Lataustehoa voi säätää muun kulutuksen mukaan.
- Anonyymi
Taitaa suurimmassa osaa omakotitaloissa olla 3x25 A pääsulakkeet ja silläkin saadaan rakennettua sähköauton lataus, tosin ei mitään kovin hätäistä latausta, mutta riittävä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taitaa suurimmassa osaa omakotitaloissa olla 3x25 A pääsulakkeet ja silläkin saadaan rakennettua sähköauton lataus, tosin ei mitään kovin hätäistä latausta, mutta riittävä.
Nämä polttispetet yrittävät kaivaa väkisin ongelmia lataukseen vaikka Suomessa jo kymmenet tuhannet kotitaloudet lataavat autojaan ilman mitään ongelmia.
En sano etteikö olisi sellaisia kerrostaloja joissa asia olisi vaikea ratkaista mutta normi on se että latauksen pystyy järjestämään ilman valtavia ponnistuksia. Varsinkaan omakotitaloissa ja rivareissa asia ei vaadi mitään muuta kuin pikkaisen viitseliäisyyttä ja muutaman satasen rahaa. - Anonyymi
Jos sähköauton voi pitää latauksessa koko yön (ja vähän iltaakin), siihen riittää hidaslataus jonka teho on vähän alle 2 kW. Vai pitääkö joka päivä ajaa yli 100 km. Silloin tarvitaan kolmivaihelaturi, mutta vaihekohtaisen tehontarpeen voi silloinkin asettaa samaksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos sähköauton voi pitää latauksessa koko yön (ja vähän iltaakin), siihen riittää hidaslataus jonka teho on vähän alle 2 kW. Vai pitääkö joka päivä ajaa yli 100 km. Silloin tarvitaan kolmivaihelaturi, mutta vaihekohtaisen tehontarpeen voi silloinkin asettaa samaksi.
Jos lataa 10 tuntia, niin saa n. 20kWh, jolla pääsee kelistä riippuen 70-100 km. Halpa sähkö on kuitenkin vain 8 tuntia 22-07. Joutuu lataamaan kalliillakin sähköllä.
- Anonyymi
... sinänsä se vie vain lataukseen tarvittavan ajan ja silloinkin sulakekokoon rajoittuvasta maksimitehosta.
... kun auto ostetaan tiettyyn tarpeeseen, niin ei kaikilla ole tätä ongelmaa - ei ole sähköautoa. - Anonyymi
Oomi kiittää.nostaa hintaa
- Anonyymi
Onhan hieman kummallista, että on varaa rakentaa 500000 euron ok-talo mutta pääsulakkeiksi pitää säästösyistä valita 3x25A.
- Anonyymi
3x35A liittymähinta on paljon suurempi kuin 3x25A ja kaikkialla 3x35A ei ole mahdollistakaan.
Rivitaloissa kuormanhallinta tulee yllättävän kalliiksi jos haluaa, että voi ladata 16A. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
3x35A liittymähinta on paljon suurempi kuin 3x25A ja kaikkialla 3x35A ei ole mahdollistakaan.
Rivitaloissa kuormanhallinta tulee yllättävän kalliiksi jos haluaa, että voi ladata 16A.Kuka sähkösuunnittelija laittaa nykyaikaiseen ok-taloon 3x25A pääsulakkeet.
- Anonyymi
Kertolasku on vaikea laji, persulle.
- Anonyymi
Onhan taas tarinaa. Osaamattomuutta, voi voi. Ihan tiedoksi, ajan sähköautolla yli 40 000 km/vuosi, lataan omakotitalossa yhdellä vaiheella, 230V * 13 A = 3 kW teholla. Sulakkeet ovat 3 x 25 A eli tehoa otettavissa jatkuvasti 17 kW. Muuhun käyttöön jää 14 kW. Ilman mitään ongelmaa. Talossa kaikki toimii sähköllä, suora sähkölämmitys ja heti valmis kiuas, yms. Asun Lapissa ja täällä on nytkin -24 pakkasta. Lopettakaa paskanjauhanta.
- Anonyymi
Ei riitä tuo 14 kW.
- Anonyymi
Hyvin täytyy jakaa muut tehot eri vaiheille, ettei joku pääsulake pala
- Anonyymi
Symmetriseen 3-vaihekäyttöön jää vain 12 A / vaihe eli reilut 8 kW.
- Anonyymi
No vittu ei ei riitä 3x 25 sulake jos omistaa sähköauton ja vesilimalämpöpumpun...ihan menny persiilleen koko sähkötouhu....ensin kyttäilään pörssisähkö milloin on halvempaa milloin voi laittaa kakkosauton lataukseen....jne....
- Anonyymi
Polttispelle kituu 10-14 euron kustannuksilla per 100km. Maksa pelle maksa. Olet valtion lypsylehmä.
Meikä vetelee sähköautolla alle kaksi euroa per 100km. Ei tarvii kytätä mitään tai käydä seisoskelemassa haiseva letku kädessä bensiksellä.
Sulakekoosta en tiedä hevon vittua. Aina sieltä tulee sähköä kun laitan töpselin seinään. Olkoon se sitten auto tai leivänpaahdin.
Missä vitun viidakossa te asutte? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttispelle kituu 10-14 euron kustannuksilla per 100km. Maksa pelle maksa. Olet valtion lypsylehmä.
Meikä vetelee sähköautolla alle kaksi euroa per 100km. Ei tarvii kytätä mitään tai käydä seisoskelemassa haiseva letku kädessä bensiksellä.
Sulakekoosta en tiedä hevon vittua. Aina sieltä tulee sähköä kun laitan töpselin seinään. Olkoon se sitten auto tai leivänpaahdin.
Missä vitun viidakossa te asutte?Mielelläni maksan. Ei tarvii latailla. Ei ole elämä niin tiukkaa kuin sähköurpolla. On varmaan ahdastakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mielelläni maksan. Ei tarvii latailla. Ei ole elämä niin tiukkaa kuin sähköurpolla. On varmaan ahdastakin.
Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot. Näin rakennetaan vaurautta joka luo turvaa vanhuuden päiville jos tulee rahantarvetta.
Ja jos ei tule niin jätän perinnön lapsilleni jolla maksaa pois asuntolainat. En tuhlaa rahojani polttoaineverojen loputtomaan kitaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot. Näin rakennetaan vaurautta joka luo turvaa vanhuuden päiville jos tulee rahantarvetta.
Ja jos ei tule niin jätän perinnön lapsilleni jolla maksaa pois asuntolainat. En tuhlaa rahojani polttoaineverojen loputtomaan kitaan.Naapurista kuuluu jumputus..elämää se sekin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttispelle kituu 10-14 euron kustannuksilla per 100km. Maksa pelle maksa. Olet valtion lypsylehmä.
Meikä vetelee sähköautolla alle kaksi euroa per 100km. Ei tarvii kytätä mitään tai käydä seisoskelemassa haiseva letku kädessä bensiksellä.
Sulakekoosta en tiedä hevon vittua. Aina sieltä tulee sähköä kun laitan töpselin seinään. Olkoon se sitten auto tai leivänpaahdin.
Missä vitun viidakossa te asutte?Sähköauto on ongelmapesän...siihen sun rahat meneekin ,et saa mitään vaihdossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot. Näin rakennetaan vaurautta joka luo turvaa vanhuuden päiville jos tulee rahantarvetta.
Ja jos ei tule niin jätän perinnön lapsilleni jolla maksaa pois asuntolainat. En tuhlaa rahojani polttoaineverojen loputtomaan kitaan.Vanhalla Leafilla voi onnistua. Uusilla sähköautoilla arvonlasku on niin suuri, että on paljon halvempi ajaa uusilla polttiksilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttispelle kituu 10-14 euron kustannuksilla per 100km. Maksa pelle maksa. Olet valtion lypsylehmä.
Meikä vetelee sähköautolla alle kaksi euroa per 100km. Ei tarvii kytätä mitään tai käydä seisoskelemassa haiseva letku kädessä bensiksellä.
Sulakekoosta en tiedä hevon vittua. Aina sieltä tulee sähköä kun laitan töpselin seinään. Olkoon se sitten auto tai leivänpaahdin.
Missä vitun viidakossa te asutte?Missä viidakossa sinä olet syntynyt?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä viidakossa sinä olet syntynyt?
Betoniviidakossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauto on ongelmapesän...siihen sun rahat meneekin ,et saa mitään vaihdossa.
Sähköauto menee aina vaihdossa hyvään hintaan koska sen käyttökustannukset ovat edulliset. Dieselistä ei välttämättä saa myytyä lainkaan.
Valtavat käyttökustannukset ja sitten päälle kalliit remontit vanhempana. EGR ja muut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauto menee aina vaihdossa hyvään hintaan koska sen käyttökustannukset ovat edulliset. Dieselistä ei välttämättä saa myytyä lainkaan.
Valtavat käyttökustannukset ja sitten päälle kalliit remontit vanhempana. EGR ja muut.Sähköautoista ei saa vaihdossa juuri mitään. Osa liikkeistä ei edes ota niitä vaihdossa.
Dieselien hinnat ovat nousussa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautoista ei saa vaihdossa juuri mitään. Osa liikkeistä ei edes ota niitä vaihdossa.
Dieselien hinnat ovat nousussa.Dieselit ovat samalla matkalla kuin dinosaurukset.
Diesel maksaa enemmän litralta kuin bensa ja siihen päälle verot. Tervemenoa romikselle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Dieselit ovat samalla matkalla kuin dinosaurukset.
Diesel maksaa enemmän litralta kuin bensa ja siihen päälle verot. Tervemenoa romikselle.Käytetyt dieselit ovat haluttuja. Niiden arvo vain nousee.
Romikselle sähköautot kyllä joutavat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttispelle kituu 10-14 euron kustannuksilla per 100km. Maksa pelle maksa. Olet valtion lypsylehmä.
Meikä vetelee sähköautolla alle kaksi euroa per 100km. Ei tarvii kytätä mitään tai käydä seisoskelemassa haiseva letku kädessä bensiksellä.
Sulakekoosta en tiedä hevon vittua. Aina sieltä tulee sähköä kun laitan töpselin seinään. Olkoon se sitten auto tai leivänpaahdin.
Missä vitun viidakossa te asutte?Ja pellen autokaan ei ole maksanut mitää. ei oo veroja, vakuutuksia Eikä muuta kun 2 e/100 km. Onhan pellellä jutut. Ainoo pelle joka liikkuu tiellä ilmaiseksi. Minulla On varaa maksaa vaikka se 2e/km kun ajan eikä tunnu missään. Ja mun auto vie rauhallisessa ajossa 12L/100 km. Siihen verot ja vakuutukset Jotka ei pellellä kuulu km kustannuksiin. Minulla kuuluu mut enpä ookkaan köyhä joka kehuskelee ja valehtelee km kustannuksiaan julkisesti. Revi siitä. Ja Minä AJAN ENEMMÄN vuodessa kuin sinä.
- Anonyymi
Antakaa nyt jo olla. Sähköauto on epäonnistunut tuote, ja on ollut joka kerta, kun sitä on kerta toisensa jälkeen yritetty tuputtaa markkinoille.
- Anonyymi
Katkeraa tilitystä fossiilivilleltä joka maksaa jokaisesta kilsasta 10 kertaa enemmän kuin sähköllä ajava.
Lisäksi tieto siitä että fossipolttimia ei kukaan halua käytettynä jatkossa. Niiden käyttäminen maksaa sikana ja käytetyt sähköautot ovat niin paljon halvempia ajaa.
Ajatteleva polttispoju tilannetta kun käytetyn sähköauton saa halvalla. Miksi joku haluaisi ostaisi polttiksen jonka käyttökulut ovat kymmenkertaiset? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Katkeraa tilitystä fossiilivilleltä joka maksaa jokaisesta kilsasta 10 kertaa enemmän kuin sähköllä ajava.
Lisäksi tieto siitä että fossipolttimia ei kukaan halua käytettynä jatkossa. Niiden käyttäminen maksaa sikana ja käytetyt sähköautot ovat niin paljon halvempia ajaa.
Ajatteleva polttispoju tilannetta kun käytetyn sähköauton saa halvalla. Miksi joku haluaisi ostaisi polttiksen jonka käyttökulut ovat kymmenkertaiset?Tässä näkyy mitä autoja halutaan ostaa käytettyinä:
“– Käytettyjen autojen myynnistä noin puolet on dieseleitä ja 35 % bensiiniautoja.”
“ -Tärkeää ihmisille on myös toimintamatka, etenkin talvella.”
https://www.apu.fi/artikkelit/kaytettyjen-autojen-myynti-2023-jopa-puolet-dieseleita
Käytettyjen dieselautojen hinnat lähtivät Ruotsissa jo reippaaseen nousuun – heijastuuko tilanne pian Suomeen?
https://www.is.fi/autot/art-2000010204754.html - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä näkyy mitä autoja halutaan ostaa käytettyinä:
“– Käytettyjen autojen myynnistä noin puolet on dieseleitä ja 35 % bensiiniautoja.”
“ -Tärkeää ihmisille on myös toimintamatka, etenkin talvella.”
https://www.apu.fi/artikkelit/kaytettyjen-autojen-myynti-2023-jopa-puolet-dieseleita
Käytettyjen dieselautojen hinnat lähtivät Ruotsissa jo reippaaseen nousuun – heijastuuko tilanne pian Suomeen?
https://www.is.fi/autot/art-2000010204754.htmlVielä suolaa haavoihin
"Käytettyjen autojen kauppa käy kuumana – Sähköautojen sijaan kuluttajat haluavat nyt pieniä bensa-autoja ja dieseleitä – Hinta on vain yksi syy
Uudenkarheita sähköautoja olisi tarjolla vaikka kuinka, mutta kuluttajat haluavat juuri nyt pieniä bensa-autoja ja dieseleitä." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä näkyy mitä autoja halutaan ostaa käytettyinä:
“– Käytettyjen autojen myynnistä noin puolet on dieseleitä ja 35 % bensiiniautoja.”
“ -Tärkeää ihmisille on myös toimintamatka, etenkin talvella.”
https://www.apu.fi/artikkelit/kaytettyjen-autojen-myynti-2023-jopa-puolet-dieseleita
Käytettyjen dieselautojen hinnat lähtivät Ruotsissa jo reippaaseen nousuun – heijastuuko tilanne pian Suomeen?
https://www.is.fi/autot/art-2000010204754.htmlRuotsin autopolitiikka on aivan eri kuin Suomessa.
Meille lastenlapsille tuotiin ruotsista 2 ja saksasta 1 sähköauto - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ruotsin autopolitiikka on aivan eri kuin Suomessa.
Meille lastenlapsille tuotiin ruotsista 2 ja saksasta 1 sähköautoVoi teitä poloisia, miksi noin hölmösti teitte? Ilmastoko, vai luuletteko jotakin muuta niistä kirotuista sähköautoista?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Katkeraa tilitystä fossiilivilleltä joka maksaa jokaisesta kilsasta 10 kertaa enemmän kuin sähköllä ajava.
Lisäksi tieto siitä että fossipolttimia ei kukaan halua käytettynä jatkossa. Niiden käyttäminen maksaa sikana ja käytetyt sähköautot ovat niin paljon halvempia ajaa.
Ajatteleva polttispoju tilannetta kun käytetyn sähköauton saa halvalla. Miksi joku haluaisi ostaisi polttiksen jonka käyttökulut ovat kymmenkertaiset?Vai on käyttökulut kymmenkertaiset? Hah Sinulle. Tulet vielä huomaamaan mitä tämä sähköautoilu maksaa!
Sähköauto on vitsi!
- Anonyymi
Jos sähköauto vie omakotitalon sähkötehosta puolet se tarkoittaa seuraavaa.
Tavallinen omakotitalon liittymä on 3x25A = 17 kW. Vuorokaudessa puolet sähkötehosta on siis 17kW/2*24h = 204 kWh. Jos auto kuluttaa 15 kWh/100 km ladattaisiin sähköautoa vuorokauden aikana noin 1300 km ajomatkaa varten. Vaikuttaa uskottavalta. Heh heh,...- Anonyymi
Olet väärällä palstalla. Täällä mölisevät persut mölinöitään, niitä ei faktat kiinnosta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet väärällä palstalla. Täällä mölisevät persut mölinöitään, niitä ei faktat kiinnosta.
Ei vaan vihervassari sähköautoilijat.
- Anonyymi
Kannattaisi ymmärtää mikä on tehon ja energian ero. No sähköautoilijat eivät tunnetusti ole sitä välkympää kansanosaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaisi ymmärtää mikä on tehon ja energian ero. No sähköautoilijat eivät tunnetusti ole sitä välkympää kansanosaa.
Taitaa olla sinulla se ongelma ymmärryksessä. Esitäppä virhe eo laskelmasta. Ole hyvä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taitaa olla sinulla se ongelma ymmärryksessä. Esitäppä virhe eo laskelmasta. Ole hyvä.
Tuossahan lasketaan energiaa kun aloituksessa puhutaan tehosta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaisi ymmärtää mikä on tehon ja energian ero. No sähköautoilijat eivät tunnetusti ole sitä välkympää kansanosaa.
Puupäitä mut kelluu pinnalla jos ajaa veteen..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossahan lasketaan energiaa kun aloituksessa puhutaan tehosta.
Kyllä tässä puhutaan tehostakin. Ensimmäinen lausehan alkaa... ja perässä laskelma mitä se tarkoittaa. Kun käännät tuon toisin päin eli autolla ajetaan keskimäärin 50 km päivässä niin laskeppa kuinka vähän tehoa liittymästä tarvitaan jos latausaika on vuorokausi ja tai vaikka kahdeksan tuntia. jne, amiksen matikkaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä tässä puhutaan tehostakin. Ensimmäinen lausehan alkaa... ja perässä laskelma mitä se tarkoittaa. Kun käännät tuon toisin päin eli autolla ajetaan keskimäärin 50 km päivässä niin laskeppa kuinka vähän tehoa liittymästä tarvitaan jos latausaika on vuorokausi ja tai vaikka kahdeksan tuntia. jne, amiksen matikkaa.
Mitä iloa on keskimääräisesta ajomatkasta niille, joille tulee ajoa vaikka 200 km päivässä??
Entä niille, joiden pitää ajaa päivittäin tuo 200 km -20-35 pakkasilla. Heitä on paljon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä tässä puhutaan tehostakin. Ensimmäinen lausehan alkaa... ja perässä laskelma mitä se tarkoittaa. Kun käännät tuon toisin päin eli autolla ajetaan keskimäärin 50 km päivässä niin laskeppa kuinka vähän tehoa liittymästä tarvitaan jos latausaika on vuorokausi ja tai vaikka kahdeksan tuntia. jne, amiksen matikkaa.
Aloituksessa puhuttiin tehosta. Eli siis 11 kW laturi vie 3x25A sulakkeiden sallimasta 17 kW tehosta reippaasti yli puolet. Varmaan niissä latureissa lie kuormanhallinta, mutta yllättävän paljon tehoa lataus siis vie.
- Anonyymi
Kaikki tuo on aivan totta. Jatketaan vielä hieman.
Jakeluverkko, erityisesti pienjännite eli se joka tulee mittarille, on mitoitettu keskimääräisen kulutuksen mukaan. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikki saman kadun talot eivät voi käyttää samaan aikaan maksimitehoa. Kun nyt öljylämmitteiset talot siirtyvät lämpöpumppuihin ja sähköautoakin pitäisi ladata plus muu kulutus niin siirtokapasiteetti loppuu. Sähköyhtiöt ottavat käyttöön tehomaksun ja aikaa myöten lisäävät kapasiteettia. Siis siirtomaksu nousee rajusti.
Siispä oman liittymän pääsulakkeiden koko on vain osa kokonaisuutta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki tuo on aivan totta. Jatketaan vielä hieman.
Jakeluverkko, erityisesti pienjännite eli se joka tulee mittarille, on mitoitettu keskimääräisen kulutuksen mukaan. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikki saman kadun talot eivät voi käyttää samaan aikaan maksimitehoa. Kun nyt öljylämmitteiset talot siirtyvät lämpöpumppuihin ja sähköautoakin pitäisi ladata plus muu kulutus niin siirtokapasiteetti loppuu. Sähköyhtiöt ottavat käyttöön tehomaksun ja aikaa myöten lisäävät kapasiteettia. Siis siirtomaksu nousee rajusti.
Siispä oman liittymän pääsulakkeiden koko on vain osa kokonaisuutta.Pelkkää teoreettista diipadaapaa.
Sähköauton yölataus on matalan kuorman aikaa. Halvalla sähköllä ja mahtuu hienosti sähköverkkoon.
Kulutushuiput tulevat aivan eri kellonaikoihin ja eri kulutuksesta kuin sähköautoista.
Ei pitäisi olla kovin vaikea asia ymmärtää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei vaan vihervassari sähköautoilijat.
He eivät ole tätä surkuhupaisaa "keskustelua aloittaneet"!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki tuo on aivan totta. Jatketaan vielä hieman.
Jakeluverkko, erityisesti pienjännite eli se joka tulee mittarille, on mitoitettu keskimääräisen kulutuksen mukaan. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikki saman kadun talot eivät voi käyttää samaan aikaan maksimitehoa. Kun nyt öljylämmitteiset talot siirtyvät lämpöpumppuihin ja sähköautoakin pitäisi ladata plus muu kulutus niin siirtokapasiteetti loppuu. Sähköyhtiöt ottavat käyttöön tehomaksun ja aikaa myöten lisäävät kapasiteettia. Siis siirtomaksu nousee rajusti.
Siispä oman liittymän pääsulakkeiden koko on vain osa kokonaisuutta.Jokaisella sähkönkäyttäjällä on oikeus käyttää pääsulakkeiden sallima määrä sähköä, tästä ei puolta vastakkaista sanaa. On jakeluyhtiön asia vahvistaa verkko kysyntää vastaavaksi ja näin myös tapahtuu käytännössä, paitsi näiden öyhöttäjien mielestä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä iloa on keskimääräisesta ajomatkasta niille, joille tulee ajoa vaikka 200 km päivässä??
Entä niille, joiden pitää ajaa päivittäin tuo 200 km -20-35 pakkasilla. Heitä on paljon.Sen vähemmistön ei tietenkään kannata ostaa sähköauton, eihän siinä olisi järkeä. Muiden kannattaa.
- Anonyymi
Niin ja keittiön liesi vie toisen puolen, 7,5kW.
- Anonyymi
Ja sähkölämmitys kolmannen puolikkaan, eikä edes riitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja sähkölämmitys kolmannen puolikkaan, eikä edes riitä.
Ja sähkösauna neljännen puolikkaan
- Anonyymi
Lieden levyt ja uuni ovat kaikki 1-vaiheisia.
- Anonyymi
Lieden levyt ja uuni ovat kaikki 1-vaiheisia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lieden levyt ja uuni ovat kaikki 1-vaiheisia.
Meillä 3-vaiheliesi, nappaa virtaa 11 kW.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meillä 3-vaiheliesi, nappaa virtaa 11 kW.
Niin ne on mutta yksittäiset levyt ja uuni ovat kaikki vain 1-vaiheisia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin ne on mutta yksittäiset levyt ja uuni ovat kaikki vain 1-vaiheisia.
Yksittäiset levyt ovat 3-vaiheisia, uuni 1-vaiheinen.
- Anonyymi
Sinne Rovaniemen latausasemalle ei sitä ruuhkaa syntynyt kun kuudesti päivässä ladattavat jäi välille. Tästä ketjusta opin, että jos kotona on yöllä lämmin niin sähköautossa kylmä aamun työmatkalla.
- Anonyymi
Joo, monelle saattaa tulla yllätyksenä, että ei sen sähköauton lataus välttämättä onnistukaan niin vain omakotitalossakaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, monelle saattaa tulla yllätyksenä, että ei sen sähköauton lataus välttämättä onnistukaan niin vain omakotitalossakaan.
Miksi ei onnistuisi?
Itellä ollut jo 3 vuotta laturi katoksessa ja hyvin on 11kW laturi toiminut. Ei siihen lataamiseen enää edes kiinnitä huomiota. Helppoa ja vaivatonta. Niin ja automatiikka huolehtii ettei pääsulakkeet poksahda. Ei talon kulutus jatkuvasti ole e 3x25A, edes kovilla pakkasilla.
Nyt kun -14 niin tehoa näkyy talossa menevän 4kW kun liittymän kapasiteetti on 17kW.
Jos auton lataus hidastuu silloin kun kiuas ottaa tehoa niin mitäpä siitä. kiuas ei ota jatkuvasti 6kW tehoa kuten ei liesi tai uunikaan.
Ymmärrän jollain tapaa hillittömän pelon. Suurin osa kun ei ymmärrä sähkötekniikasta mitään ei edes sitä mitä yläasteella on opetettu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi ei onnistuisi?
Itellä ollut jo 3 vuotta laturi katoksessa ja hyvin on 11kW laturi toiminut. Ei siihen lataamiseen enää edes kiinnitä huomiota. Helppoa ja vaivatonta. Niin ja automatiikka huolehtii ettei pääsulakkeet poksahda. Ei talon kulutus jatkuvasti ole e 3x25A, edes kovilla pakkasilla.
Nyt kun -14 niin tehoa näkyy talossa menevän 4kW kun liittymän kapasiteetti on 17kW.
Jos auton lataus hidastuu silloin kun kiuas ottaa tehoa niin mitäpä siitä. kiuas ei ota jatkuvasti 6kW tehoa kuten ei liesi tai uunikaan.
Ymmärrän jollain tapaa hillittömän pelon. Suurin osa kun ei ymmärrä sähkötekniikasta mitään ei edes sitä mitä yläasteella on opetettu.Onhan tuo tuolla kerrottu miksi lataus ei kovin hyvin onnistuisi. Ei vaan taida mennä perille.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1078763
- 936720
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon656490Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme345281Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo634467- 553501
- 503355
- 513082
- 562912
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per512896