Mitä tämä sinulle tarkoittaa? Oletko juminut joskus suohon, josta ei ole ulospääsyä? Tai ajatukset lähtenyt rataskehälle joka pyörii ja pyörii eikä sitä saa pysäytetyksi?
Miten rämmit sotkuistasi ulos? Teitkö sen itse vai saitko apua?Toiko se sinulle vapautusta, helpotusta vai jotain muuta?
Siinä mietintämyssyyn tavaraa. Hyvää lauantai-iltaa palstalaisille. Palaan huomenna:)
Eteenpäin elämässä
32
474
Vastaukset
- Anonyymi
Eteenpäin elämässä merkitsee juuri sanan mukaisesti sitä; ei jää enää miettimään (jumittamisesta puhumattakaan) vaan astuu uuteen, muutokseen. Tietty menee paremmin, jos on harkinnut ja miettinyt uutta/muutosta tovin.
Jos ajatukset kiertää kehää ja samat alkaa aina vain uudestaan ja uudestaan pitkän aikaa, on tilanteeseen välttämätöntä saada uutta näkökulmaa vähintään ystäviltä. Usein puhun myös "epävertaistuen" puolesta mikäli omat ajatelmat rullaa samojen ahdistavien asioiden rataa ja energiat uhkaavat loppua, kuten esimerkiksi erotilanteessa tai kuolemantapauksessa.
- Sheena Kelloa katselemalla huomaa että elämä menee eteenpäin. Kalenteria katsoessa kauhistuu kuinka kuukaudet ovat kuluneet. Menneet vuodet näkyvät valokuvissa.
Kun meniskin nää talvikuukaudet nopeaan ja kesäkuukaudet hitaasti, mutta menee juuri päin vastoin. Kesällä kuukausi on päivä, talvella vuosi. Joku vois sanoa, että käytä talven hitaat kuukaudet hyäöyksi, mutta siinä sekin erikoisuus, kun talvella ei saa mitään aikaan. Tätä kirjaakin mitä teen, niin oon aatellu, että kesällä käytän ajan materiaalin keruuseen valokuvaamiseen ym. Ja talvella kirjoitan. Mutta etenee talvisin niin hitaasti. On tänäänkin ollut koko päivän auki, mutta mitään en oo saanu aikaiseksi. ja sitten joskus aamuyöstä herää johonkin AHA elämykseen ja ryntään kirjoituspöydän ääreen, mutta siinä parin metrin matkalla aivot tyhjenee.
"Eteenpäin elämässä"
Mitä tämä sinulle tarkoittaa?
- Täytyy uskaltaa astua oman mukavuusalueen ulkopuolelle ja yrittää rohkeasti uusia toimintatapoja
Oletko juminut joskus suohon, josta ei ole ulospääsyä?
- Elämässä ei voi välttyä jumittumiselta. Mikäli ulospääsy tuntuu mahdottomalta, on uskallettava pyytää ulkopuolista ja luotettavaa apua. Läheinen/ tukiystävä voi nähdä asian erilailla ja keksiä ratkaisuja, joita ei itse tule edes ajatelleeksi.
Tai ajatukset lähtenyt rataskehälle joka pyörii ja pyörii eikä sitä saa pysäytetyksi?
- On noustava ylös, ryhdistäydyttävä ja laadittava suunnitelma. Ehkä tämänkin tilanne kaipaa apua ulkoapäin. Aina eivät omat voimat riitä.
Miten rämmit sotkuistasi ulos?
- Tein suunnitelman. Harkitsin kaikki positiiviset ja negatiiviset asiat. Punnitsin asioita tarkkaan mielessäni. Pahimmassa tapauksessa joutuu muuttamaan koko elämänsä uusiksi. Ympäristön vaihto ja uusi alku. Olisi hyvä (mikäli omat voimat uupuu), että läheltä löytyy tukiverkosto.
Teitkö sen itse vai saitko apua?
- Tein irtioton itse (tästä on jo pitkä, pikä aikaa). Mieleni oli vahva, olin määrätietoinen ja joissain asioissa jopa jääräpää. Läheisten tukea ja keskusteluapua kaipasin vasta myöhemmin, uudelleen asettumisessa ja sopeutumisessa.
Toiko se sinulle vapautusta, helpotusta vai jotain muuta?
- Kyllä! Sitä päätöstäni en ole hetkeäkään katunut. Se ratkaisu oli ainoa oikea.
Kiva nähdä sinua elisakettu pitkästä aikaa. Kiitos gallupista! 😊Traktorin kanssa olen juminut suossa. Ei lähtenyt vaikka tyhjensin polttopuukuorman. Jätin suolle pariksi päiväksi ennen kuin pyysin naapurin hinaamaan
Elämäni on kriisiytynyt niin monta kertaa, että olen oppinut, että on vain yksi suunta. Ja se on eteenpäin. Päivä kerrallaan ja asia kerrallaan.
Menneeseen ei voi palata kuin muistoissaan, kunhan ymmärtää sen, että muistot ovat historiaa. Niitä ei saa takaisin.
Minun henkilökohtainen selviytymiskeinoni on ollut sulkeutuminen. Olen käpertynyt itseeni ja käsitellyt asiaa itsekseni. Tuntenut sen kivun ja tuskan tai menetyksen aiheuttaman pelon. Vain siten olen päässyt yli vaikeista ajoista.
Olen tällä hetkelläkin uuden äärellä. Toisaalta minua pelottaa ja haluaisin tarrautua tuttuun ja turvalliseen vanhaan, mutta tiedän että minun on otettava hyppy tuntemattomaan. Tyhjän päälle .. ja rakennettava tulevaisuutta uudelleen.
Se houkuttaa ja pelottaa.
Se että uskon elämään ja sen kantavaan voimaan helpottaa. Huomaan itsestäni kuitenkin jo sen, että olen laiskistunut ja en enää haluaisi/ jaksaisi tehdä töitä elämäni eteen. Tiedän kuitenkin, että niin minun pitää toimia. Tässäkin elämänmuutoksessa. Kuten kaikissa aikaisemmissakin. Raakaa, kovaa työtä eteenpäin menemiseksi ja menneen unohtamiseksi.
Kysehän on ryhtiliikkeestä, sillä mikään ei ole niin varmaa kuin jatkuva muutos.En tiedä. Elämä rullaa omalla painollaan. Välillä jää asemalle vartoomaan jotain, kunnes taas nytkähtää liikkeelle.
- Anonyymi
väli tila elämään juuttunut 10 vuodeksi, kun ei tiedä mitä tilaisi itselleen,
- Anonyymi
Yleensä se tarkoittaa minulle muutosta nykyiseen tai aikaisempaan tilanteeseeni.
Aina olen päässyt suosta ylös, en siis ole jumiutunut. Joskus on tullut rämmittyä tarpeettoman pitkään. Varmasti muista ihmisistä on ollut apua ihan olemassolollaan. Muuten olen minä itse -tyyppinen, omat asiat järjestyy parhaiten itse hoitamalla.
Näen muutoksen aina myös uutena mahdollisuutena. Kyllä, vapauttaa, helpottaa, alkuun voi pukata vähän kauhunkin tuntemuksia, mutta asiat järjestyy aina. Tuntemukset vaihtelee hiukan senkin mukaan, mikä muutoksen saa aikaan. Onko se itse järjestelty vai muista olosuhteista syntyvä.
Mulle on sanottu, että elämä jatkuu kun olen haudannut lähimmäisiäni. Silloin, siinä hetkessä se tuntui loukkaukselle, vähättelylle, mutta aukeni minulle paremmin myöhemmin. Elämä tosiaan jatkaa kulkuaan, vanhaa kuolee ja syntyy uutta.
"Kiitävi aika
Vierähtävät vuodet
Miespolvet vaipuvat unholaan.."
Aika mitättömiä tässä ollaan, elämässä. Kun vähän laajemmin ajattelee.
xLiner- Anonyymi
Eteenpäin elämässä ja elämä jatkuu.. nuo nyt vähän erovat toisistaan.
Ensimmäisen voi yhdistää myös saavutettuihin tavoitteisiin ja jälkimmäisen saavuttamattomiin tavoitteisiin.
xLiner
No mä touhuun kaikkea. Ja välillä on sellainen iso projekti päällä, niinkuin nyt toi lämmityssysteemin muutos ja kellarin laitto., mitä pääsee tekemään sillointällöin ja muuten sietämään puolivalmista, jos sitäkään.
Elämä ei kierrä varsinaiaesti kehää, vaan pitää olla visioimassa kokoajan, että mitä on pakko tehdä johonkin aikaan mennessä projektissa ja päälle normaali arki.
Mutta joskus kannattaa pitää jotain istuntohetkiä, koska pää hakkaa usein monta asiaa jollain automaattisella "repeatilla". Mulle esimerkiksi puunteko on tähän mennä ollut sitä, että teen sitä vain maalla. En ole halunnut halkopinoja pihaani. Mutta nyt kun on toi puukattila ja tarttee puuta ihan toisella tavalla, niin miksi mä kävisin tekemässä kiireellä puuta 50;n km;n päässä ja vielä ajaisin ne tänne sitten? Ei mitään järkeä...
Hoihan lähempätä rankaa ja teen kotona. Lisäksi saan tasaisemmin hyötyliikuntaa, kun pätkin ja halon niitä täällä. Voin pikkuvspaillakin nakutella niitä tuossa tajapihalla ja tehdä nättejä puupinoja naapureiden iloksi. Eikä tartte niin paljoa leikata nurtsiakaan, kun pinot vie osan pihasta. 😁
Pitää vaan miettiä mihin laitan rangat ja missä pätkin ja halon puut. Tietty niihinkin on hyvä olla oikeanlaiset "systeemit.
Tuossa keväällä saan yhdeltä sukulaiselta leppää kuulemna sen mitä tartten vaan. Kuulemms eivät itse tarvitse. Ja toiselta tulee valmiina rankana ja paljon...ehkä jotain saattaisivat halura rahaa, mutta siitä voi neuvotella... alle 30€/kuutio ja koivua/leppää...
Meikämaneettihan kärrää tuohon pihaan sitten niin paljon kun kerkeen ennen kesää. 30 mottia vähintään.
Maalla teen metristä halkoa. Siitä tulee joko uunipuuta siltänään, tai jos pistän puoliksi, kattilapuuta, jos kolneen osaan, klapia. Moottorisahalla pätkiksi ja ruuvihalkojslla halon.... nopea tehdä ja pinota. 😁
Ota tästä sit selvää? Juminko? 😁On tullut joskus verrattua elämää ja elämistä suojuoksuun, mistä lieneekin moinen kuva mieleen muodostunut 😁. Suolta on aina pois löydetty omin avuin ja välinein ilman sen kummempia filosofioita...tai no, menneeseen ei jäädä rypemään 🤔
Olen menettänyt läheisen ihmisen. Minun on todella vaikea jatkaa vain eteenpäin.
valtakunta kirjoitti:
Kenet?
En halua kertoa palstalla liikaa henkilökohtaisesta elämästäni.
Palstakamu kirjoitti:
Muistan.
https://tenor.com/fi/view/hug-couple-tight-sad-gif-18496524Palstakamu kirjoitti:
Pystyisimpä sinua paremmin lohduttaa..
valtakunta kirjoitti:
Pystyisimpä sinua paremmin lohduttaa..
Kauniit ajatukset lohduttavat aina :)
Palstakamu kirjoitti:
Kauniit ajatukset lohduttavat aina :)
Katso tätä. Nyt on vauhti oikea ja elämän ilo mukana. https://www.instagram.com/reel/C3K8pKkN0VH/?igsh=MTc4MmM1YmI2Ng==
Mitä tämä sinulle tarkoittaa? - Vähän samaa kuin joku "Visit Jurva". Mainoslause josta mietin että olenko oikeaa kohderyhmää. Minusta ihmiset pysyy paikallaan ja tilanteet tulevat kohti ja niihin reagoidaan valitsemalla niihin parhaat tai vähiten huonot ratkaisut sen mukaan pitääkö valinta tehdä ainakin osittain pakotettuna vai puhtaasti omista lähtökohdista.
Vaikka itselläni ero. Eron jälkeen valitsin liikunnan tukemaan omaa jaksamistani. Ihan sama vaikka liikunnan sijaan olisin valinnut kitaran soiton tai alastonmallina olon niin aina joku olisi tullut sanomaan että olen mennyt eteenpäin. Varmaan hyvää tarkoittavat mutta enhän minäkään tiedä paljonko elämä meni taaksepäin eron seurauksena joten mahdoton sanoa onko saman verran liikunta vienyt eteenpäin. Jos eron vaikutus olisi vaikka -5 niin liikunnan arvo pitäisi olla 6 tai enemmän jotta olisin mennyt eteenpäin. Mahdoton sanoa mikä on loppusumma.
En ole ollut huolissani siitä että joku asia olisi suossa tai joku ratas nyt vaan vähän pyörii tyhjää sillä sinä päivänä kun tältä ei enää tunnu ollaan jo niin lähelä tuonelan virtaa että lautturin lyhty jo näkyy. Jos elämä ei niitä vaikeuksia järjestä niin viimeistään itsekin siihen pystyy.
Miten rämmit sotkuistasi ulos? Materiaaliasiat on helppoja mutta henkisellä puolella on kaksivaiheinen alku. Ensin on asiasta riippuen anteeksi pyyntö tai asteeksi anto jonka jälkeen pitää antaa armo itselleen, toisille sekä joskus myös asialle. Tämä on se pohja johon hyvä perustaa seuraavat valinnat.
Toiko se sinulle vapautusta, helpotusta vai jotain muuta? Useimmin helpotus; ei ehkään suoraan asia mutta jos huomaa että asian nytkähtäminen johonkin suuntaan parantaa jonkun toisen elämänlaatua niin se antaa omalle elämälle merkittävyyttä.
Loppupeleissä elämä on hyvinkin tasapainoista eli kun hetken on nauttinut hyvästä tunteesta niin jostakin taas jotakin kohta osuu tuulettimeen.- Anonyymi
Suo siellä, vetelä täällä.
Huonoa parisuhdetta kai voisi kutsua suoksi, tallaa samaa rataa päästämättä irti.
Eron jälkeen hyppääkin suosta vetelään, molemmissa omat haasteensa.
Huono parisuhde voi olla huono koska itse olisi sellaisen rakentanut, siitä pois hyppääminen ei välttämättä auta, koska minuus seuraa ongelmineen mukana.
Milloin ihmiset huomaavat ongelmien syyksi itsensä? Ovat syytelleet kahta edellistä exää, eivätkä huomaa olevansa ongelmien keskiössä.
Muutos ja eteenpäin meneminen onkin hankalampaa silloin, jos joutuu oikeasti kohtaamaan itsensä.- Anonyymi
Parisuhde ei ole huono vain toisen toimesta, syyt ovat molemmissa ja tarkemmin ottaen keskinäisessä vuorovaikutuksessa.
Itsensä voi olla vaikea kohdata, mutta vielä vaikeampaa on kohdata toinen ja "antautua" todelliselle kohtaamiselle, alttiiksi. Sitä puolestaan ei tehdä, ellei parisuhdetta koeta turvalliseksi.
- Anonyymi
Enpä tiiä. Mulle vaan on lapsuudestani jo alkanut kehittymään kyky reflektoida ja pudota jaloilleni järkyttymättä tai menemättä täysin raiteiltani vastoinkäymisistä. Tarpeeksi paljon kun on tullut vastamäkiä, niin ne ei enää tunnu miltään. Ei myllerrä mitenkään sisintä eikä jumiuta päätä.
Silti en ikinä suhtaudu niihin hälläväliä, vaikka ulkoouolinen niin voi ajatella lunkista olemuksestani. Minä vaan olen oppinut selviytymään ja se on helpompaa mitä useamman kivun ja tuskan on läpi käynyt. Muodostuu henkiset työkalut sopiviksi ja nahka parkkiintuu, tottuu että elämä antaa välillä turpaankin. Mutta niitä päänsilittelyjäkin tulee, kun uskoo niihin ja hyvään. Eikä anna periksi ja jää itsesääliin kierimään.
Jasu - Anonyymi
Kerran olen ollut niin syvällä suonsilmässä, että kaverit jeesasivat ylös. Ei ehtinyt testata, että olisiko omin avuin päässyt. Jos yksin olisi ollut, niin olisko enää näpyttelijäksi?
Tämä tapahtui totta kai kalastusreissulla Lapissa.
-keinovaginamies-- Anonyymi
Elämässäni en koe menneeni koskaan eteenpäin, mutta asioita on muuttunut ja muutettu tarpeen mukaan.
-keinovaginamies-
Olipa hienoja kommentteja. En osaa niihin vastata mitenkään, kokemuksethan ovat omianne.
Mulle elämässä eteenpäin meno on tarkoittanut aika monia asioita. Esimerkiksi pyrkiminen pois vahingollisista ihmissuhteista tai itseään vahingoittavista asioista. Jäämättä märehtimään olen joillekin joutunut antamaan anteeksi (omalla sisäisellä tavallani) ja heille keille en anteeksi ole voinut antaa olen jättänyt omaan arvoonsa. Ei minun tarvitse heitä enää kohdata, ei tarvitse pelätä.
Mutta joskus olen juminut elämäntilanteeseen. Ajatus sahaa samaa oksaa tunnista toiseen, päivästä päivään jne. Pysähtymättä. Se on vienyt kaiken energian ja kaiken muun tekeminen on muuttunut mahdottomaksi. Kun ratas lähtee rullaamaan, sitä ei voi pysäyttää. Pelkkä sanominen ei riitä, että katkaise se ja yritä näkeä asioita muilla tavalla. On vaatinut aikamoista prosessointia pään sisällä, mikä on oikeasti tärkeää, voiko tilannetta muuttaa, jos ei hyväksyäkö se vai annetaanko asian olla.
Vähitellen.
Luulen että meille kaikille tulee hetkiä tai tilanteita, joihin emme voi vaikuttaa. Itselleni viimeinen vuosi oli niin kamala, että meinasin sinne suon silmäkkeeseen jäädä totaalisesti hukkumaan. Ulos pyrkiminen oli vaivalloista. Osaan auttoi tuo itseprosessointi, osaan ulkopuolinen apu, ja lopulta myös ihmeitäkin tapahtuu. Niitä näköjään todella tapahtuu, vaikka en ole kovin taipuvainen moisiin uskomaan. En ole niin harhaanjohdettavissa, että uskoisin samoin käyvän toiste kertaa, mutta sainpahan ainakin eväitä siihen, miten tuska ja epätoivo on vastaanotettava, käsiteltävä ja ulosjohdettava.
Annetaan aikaa itsellemme. Ja ollaan erityisen lempeitä itsellemme.Sanoisin, että päivä kerrallaan. - Jonakin päivänä on vaikea hengittää ja toivoo vain, että pääsisi yksin kotiin peiton alle ja vieläpä saisi unen päästä kiinni. Toisena päivänä olo on voimaantuneempi, jaksaa keskittyä työhön ja tekeekin sitten kellon ympäri töitä. - Sitten ollaan taas alamaissa..
Aika parantaa. Jonakin päivänä sitä vain huomaa, että hyviä päiviä onkin jo enemmän ja huonot hetket kestävän vähemmän aikaa.
Periaatteessa olen noussut suosta itse, mutta siitä on suuri apu, kun lähellä on hyviä ihmisiä; läheisiä, työkavereita, ystäviä ja jos tietää, että tarvittaessa voi hakeutua vaikka työterveyspsykologin vastaanotolle, jos ei jaksa yksin.Eteenpäin pääseminen tarkoittaa minulle sitä, ettei henkisesti jää jumiin menneisyyteen tavalla, joka vaikuttaa nykyisyyteen negatiivisesti. Menneisyyttä ei saa pois pyyhittyä eikä se ole mielestäni tarpeenkaan, mutta jos ei pysty jossain vaiheessa päästämään menneestä irti, ei anna tilaa millekään uudelle. Joskus olen jäänyt jumiin johonkin tapahtuneeseen ja se oli hyvin myrkyllistä mielelleni.
Eteenpäin meneminen edellyttää sitä, että uskaltaa kohdata asiat ja käydä ne läpi, vaikka se tekisi miten kipeää. Antaa tunteiden tulla, prosessoida asiaa, ja lopulta saada itselleen rauha ko. asian suhteen. Olen käynyt joskus terapiassa keskustelemassa asioista, mutta nuo käynnit olen todennut hyvin tehottomiksi. Paras tapa itselleni käsitellä asioita on omassa mielessäni, ystävien kanssa keskustellen, asiaan ehkä laajemmin tutustuen, milä tarkoittaa esim aihetta koskevien artikkelien lukemista.
Olen opetellut myös lempeyttä itseäni kohtaan, sillä tajusin jossain vaiheessa, että ankaruus itseäni kohtaan on yksi ominaisuuteni, joka estää tai hidastaa eteenpäin pääsemistä. Omat vajavaisuudet ja heikkoudet on myös joutunut hyväksymään, kun olen käynyt läpi tiettyjä haasteita elämässäni. Nykyään osaankin käyttää paremmin vahvuuksiani luoviessani elämän poluilla enkä anna heikkouksilleni yhtä paljon valtaa kuin ennen.- Anonyymi
Monelle se tarkoittaa vanhan jättämistä taakse.
- Anonyymi
Olisipa tämä levy ollut silloin kun erosin. Siitä olisi tullut voimabiisini. Tämä olisi sopinut sanoiltaan täysin nappiin. Mutta menin minä eteenpäin.
Vaikka puhutaan morsiuspuvusta, sopii myös miehelle.
Erika Vikmannin uusin elvy Elisaboth
https://www.youtube.com/watch?v=2Lndjru6SEw
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 898206
- 906302
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon586213Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme344791- 443274
- 503255
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo572812- 442809
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per482760- 492740