Nyt menee huonosti

Olen viime aikoina ottanut tavaksi syödä kotiruokapaikoissa. Vatsakumpu on sen seurauksena kasvanut holtittomasti. En ole uskaltanut käydä puntarilla, ja kun tänään sitten viimein uskaltauduin, lukemat eivät olleet kovin positiiviset. Painan tällä hetkellä 110 kiloa. En ole ikinä painanut näin paljon. Kengätkin on vaikea saada jalkaan, kun vatsan röllykkä on tiellä.

Tänään se iski tajuntaan, että tällä menolla paisun vain lisää ja lisää. Olen yrittänyt ennenkin laihduttaa, mutta tuloksetta. Ruoka on paheeni enkä keksi mitään millä sen korvaisin. Aikoinaan kun olin ketjupolttaja olin langanlaiha, eikä tehnyt mieli ruokaa. Mutta siihen en enää repsahda.

Olen ihan neuvoton mitä tekisin painoni kanssa. Päätin tänään ruveta laihdutuskuurille, mutta en tiedä miten pitkällä tähtäimellä saisin onnistuttua tässä. Ainakin ne kotiruokapaikat on nyt pannassa. Ostin kaupasta proteiinipitoista maustamatonta soijajogurttia ja salaattia töihin evääksi. Jospa se tästä...

90

722

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuossa on se ongelma että jossain vaiheessa kyllästyt niihin salaatteihin ja palaat maukkaampiin ruokiin, kilot tulee sitten takaisin. Näin kävi yhdelle kaverille kun hoikistui salaatteja syömällä mutta sitten jokus kun ihmettelin eväitä että etkö enää salaattia vedäkään sanoi ettei niitä loputtomiin jaksa. Opettele mieluummin pienentämään annoksia tai sitten jos syöt lujasti päivällä illalla ei juuri kestäkään syödä enää mahdottomia jos et ole fyysisesti kuormittavissa hommissa.

      -harmiseikirj-

      • Se on pitkän tähtäimen suunnitelmani. Että oppisin syömään pienempiä annoksia. Mutta salaatilla yritän päästä edes tuohon 100 kg.


      • Anonyymi
        Palstakamu kirjoitti:

        Se on pitkän tähtäimen suunnitelmani. Että oppisin syömään pienempiä annoksia. Mutta salaatilla yritän päästä edes tuohon 100 kg.

        Salaatti on minusta huono välivaihe, mieluummin niin että pienennät annoksia normaalilla ruualla. Lopeta vaikka lounasruokailut, niissä kun seisova pöytä se houkuttaa ottamaan aina liikaa. Tee evääksi voikkareita + hedelmää tai sitten tee kerralla iso kattilallinen nistipastaa josta otat aina sopivan pienen annoksen töihin evääksi.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Salaatti on minusta huono välivaihe, mieluummin niin että pienennät annoksia normaalilla ruualla. Lopeta vaikka lounasruokailut, niissä kun seisova pöytä se houkuttaa ottamaan aina liikaa. Tee evääksi voikkareita hedelmää tai sitten tee kerralla iso kattilallinen nistipastaa josta otat aina sopivan pienen annoksen töihin evääksi.

        -harmiseikirj-

        Tuokin on vähän kaksipiippuinen juttu. Kyllä, jos kovasti vajaakaloreilla, niin ns. normiruokaan palaamisessa on takausin lihomisen riski. Siinä kohtaa pitää olla tosi tarkkana siinä mitä syö ja paljonko. Tuollaisessa hyvin niukkakalorisessa aloituksessa on kuitenkin se positiivinen puoli, että se motivoi. Kun painoa saa heti alussa pois niin, että sen huomaa, niin se motivoi monia paremmin kuin vaikka 500g viikossa vuoden ajan ja lisäksi jaksaminen yleensä paranee nopeaan tahtiin. Molemmissa on siis puolensa.


    • Olisiko sinulla mahdollisuutta laittaa itse ruokaa ja lopettaa ne kotiruokapaikoissa juokseminen? Näin saisit päivittäin terveellistä ja ravitseva ruokaa, josta voit ottaa myös seuraavan päivän eväät mukaan.

      Tietysti se vaatii harjoittelua ja sitoutumista. Eikä se aina tunnu helpolta ratkaisulta, mutta näin saisit omat ruokatottumuksesi aisoihin. Tsemppiä!

      • Vihaan ruuan laittoa. Yleensä ostan kaiken valmiina. Pitää mutustella tuota...


      • Palstakamu kirjoitti:

        Vihaan ruuan laittoa. Yleensä ostan kaiken valmiina. Pitää mutustella tuota...

        Valitettavasti valmisruuissa ja eineksissä on paljon ylimääräistä, joista kannattaisi päästä eroon. Itse tehty ruoka on terveellisempää, se ei sisällä säilytysaineita, piilosuoloja, jne, jne.

        Ellet halua pelkkää tonnikala-, raejuusto- ja tölkkiananas-linjaa, on syytä opetella laittamaan maukkaita ja terveelisiä aterioita. Sinun pitäisi laatia ateriat niin, että ne pitäisivät nälkää ja antaisi energiaa koko päiväksi.
        Tarvitset "polttoainetta" koneeseen, et tyhjiä kaloreita.
        Lisää ruokavalioosi hedelmiä, vihanneksia, sekä proteiinia (kalaa, kanaa, lihaa, kananmunia jne). Hyviä öljyjä ja kuituja. Ihmisen pitäisi syödä pieniä aterioita ainakin 5 krt. päivässä. Näin ainakin ravitsmusterapeutit suosittelevat.

        Jätä kaikki höttö pois. Jo lyhyessä ajassa huomaat, kuinka paino putoaa, energiatasosi nousee ja jaksat itse paremmin. Myös unenlaatu paranee.

        Harkitse asiaa ... 😊

        En halua hämmentää sinua. Lopetan nyt tämän paasaamisen. Kannustan kuitenkin kokeilemaan. 👍


      • Anonyymi
        Palstakamu kirjoitti:

        Vihaan ruuan laittoa. Yleensä ostan kaiken valmiina. Pitää mutustella tuota...

        Netti on täynnä ruokaohjeita. Et voi pahasti epäonnistua. Tee kerralla enemmän ja pakasta annosrasioihin.

        Sulatat sitten aina yhden jääkuution mikrossa, kun tulee nälkä. Mulla tuo toimii hyvin, tosin en kyllä noita mössöjäni tarjoaisi muille 😬 Pakastaminen, tuota, saattaa hieman muuttaa koostumusta ja suutuntumaa, Mitä sitten? 😂

        Tuossa itsetehdyssä on sekin hyvä puoli että tiedät tasan tarkkaan mitä suuhusi laitat.

        xLiner


      • tosi.typy kirjoitti:

        Valitettavasti valmisruuissa ja eineksissä on paljon ylimääräistä, joista kannattaisi päästä eroon. Itse tehty ruoka on terveellisempää, se ei sisällä säilytysaineita, piilosuoloja, jne, jne.

        Ellet halua pelkkää tonnikala-, raejuusto- ja tölkkiananas-linjaa, on syytä opetella laittamaan maukkaita ja terveelisiä aterioita. Sinun pitäisi laatia ateriat niin, että ne pitäisivät nälkää ja antaisi energiaa koko päiväksi.
        Tarvitset "polttoainetta" koneeseen, et tyhjiä kaloreita.
        Lisää ruokavalioosi hedelmiä, vihanneksia, sekä proteiinia (kalaa, kanaa, lihaa, kananmunia jne). Hyviä öljyjä ja kuituja. Ihmisen pitäisi syödä pieniä aterioita ainakin 5 krt. päivässä. Näin ainakin ravitsmusterapeutit suosittelevat.

        Jätä kaikki höttö pois. Jo lyhyessä ajassa huomaat, kuinka paino putoaa, energiatasosi nousee ja jaksat itse paremmin. Myös unenlaatu paranee.

        Harkitse asiaa ... 😊

        En halua hämmentää sinua. Lopetan nyt tämän paasaamisen. Kannustan kuitenkin kokeilemaan. 👍

        Tänään opettelin keittämään kananmunia. Tästä se lähtee. Mutta tosiaan, olen ihan pihalla keittiössä :D


      • Palstakamu kirjoitti:

        Tänään opettelin keittämään kananmunia. Tästä se lähtee. Mutta tosiaan, olen ihan pihalla keittiössä :D

        Hienoa! Siitä se lähtee! Kannustan jatkamaan harjoituksia. 😁👍


      • tosi.typy kirjoitti:

        Hienoa! Siitä se lähtee! Kannustan jatkamaan harjoituksia. 😁👍

        Tänään tein kaalisalaatin, johon laiton jalapenoa ja kanaa. Tämähän on ihan hauskaa. Ja tosiaan saa itse valita kaikki ainekset mitä laittaa, toisin kuin einesruuissa.


      • Palstakamu kirjoitti:

        Tänään tein kaalisalaatin, johon laiton jalapenoa ja kanaa. Tämähän on ihan hauskaa. Ja tosiaan saa itse valita kaikki ainekset mitä laittaa, toisin kuin einesruuissa.

        Positiivisten kokemusten kautta rohkaistut kokeilemaan uusia reseptejä. Mukavaa, että olet innostunut ja toteutat keittiössä itseäsi. Jatka samaan malliin. 😃


    • Tee muutoksia pikkuhiljaa. Jos nyt muutat kaiken ja vedät itsesi äärirajoille, se ei todennäköisesti kestä vaan kilot tulevat takaisin tuplana.

      Mieti, mitkä ovat sellaisia asioita, joita pystyt tekemään ja joihin pystyt sitoutumaan? Esimerkiksi vaihtaa salaatin kastike kevyempään versioon tai korvata vaalea leipä täysjyvällä. Korvata ranskanperunat salaattipedillä. Vaihtaa jugurtti maustamattomaan versioon. Välttää heräteostoksia ja hetkellisiä mielitekoja suunnittelemalla viikon ruokalista etukäteen.

      Pidätkö liikunnasta?

      • En tykkää liikunnasta, mutta minulla on suhteellisen fyysinen työ, jossa palaa kaloreita.

        Jotenkin kaikki ruoka-asiat tuntuvat kovin vaikeilta. Pelkään etten saa lopetettua syömistä, kun kerran sen aloitan. Herkästi käy niin, että syön sitten ihan hirveästi jotain terveellistäkin, jolloin hyödyt nollaantuu.


      • Palstakamu kirjoitti:

        En tykkää liikunnasta, mutta minulla on suhteellisen fyysinen työ, jossa palaa kaloreita.

        Jotenkin kaikki ruoka-asiat tuntuvat kovin vaikeilta. Pelkään etten saa lopetettua syömistä, kun kerran sen aloitan. Herkästi käy niin, että syön sitten ihan hirveästi jotain terveellistäkin, jolloin hyödyt nollaantuu.

        Yksi ihan konkreettinen keino on käyttää pienempiä astioita, jolloin annokset kuin itsestään jäävät maltillisemmiksi. Runsas vedenjuonti, säännöllinen syöminen, hyvät rasvat (pähkinät, lohi, oliiviöljy, avokado yms) auttavat pitämään nälkää poissa.

        Yritä myös löytää jokin "hätävipu" itsellesi.. Esimerkiksi eräs nainen kärsi makeanhimosta ja hänelle tuotti suuria vaikeuksia jättää makeansyönti, mutta hän teki niin, että aina makeanhimon iskiessä hän otti pienen annoksen sokeroimatonta mehukeittoa. Se riitti taltuttamaan pahimman makean himon, mutta ei lisännyt kaloreita merkittävästi. Mieti, mikä voisi sinulle olla vastaava juttu niin, ettet sortuisi ylensyöntiin. Juo vaikka aina ensin iso lasi vettä, jolloin et todennäköisesti jaksa syödä niin suurta annosta kuin ilman vesilasia jaksaisit.


      • Aletheias kirjoitti:

        Yksi ihan konkreettinen keino on käyttää pienempiä astioita, jolloin annokset kuin itsestään jäävät maltillisemmiksi. Runsas vedenjuonti, säännöllinen syöminen, hyvät rasvat (pähkinät, lohi, oliiviöljy, avokado yms) auttavat pitämään nälkää poissa.

        Yritä myös löytää jokin "hätävipu" itsellesi.. Esimerkiksi eräs nainen kärsi makeanhimosta ja hänelle tuotti suuria vaikeuksia jättää makeansyönti, mutta hän teki niin, että aina makeanhimon iskiessä hän otti pienen annoksen sokeroimatonta mehukeittoa. Se riitti taltuttamaan pahimman makean himon, mutta ei lisännyt kaloreita merkittävästi. Mieti, mikä voisi sinulle olla vastaava juttu niin, ettet sortuisi ylensyöntiin. Juo vaikka aina ensin iso lasi vettä, jolloin et todennäköisesti jaksa syödä niin suurta annosta kuin ilman vesilasia jaksaisit.

        Hyvä idea. Kävin ostamassa jalapenoja. Aina kun tekee mieli pitsaa, vedän jalapenon kun niitä monesti pitsaan otan.


    • Anonyymi

      Kannattaa tilata pitsa ja sitä syödessä pohtia mikä nyt eteen.

    • Eihän tuo nyt huono merkki ole jos ruoka maistuu. Yleisohje on se että laihtuakseen ihmisen pitää kuluttaa enemmän kuin tunkee kaloreita itseensä Miinuskaloreilla laihtuu ja tähän pääsee lisäämällä kulutusta tai vähentämällä syötäviä kaloreita.

      Itse en ole laihduttanut koska en pidä siitä sanasta vaan tehnyt ihan elämäntapamuutoksen. Itse olen sen verran laiska ihminen etten ole ruokia punninnut mutta pakkauksissa on tiedot jonka perusteella sellaisen karkean arvion voi tehdä. Ne mitä ei löydy pakkauksista löytyy tiedot netistä.

      Painon punnitseminen on yksi mittari jota seurata mutta nestemäärä voi vaihdella vaikka aamuisin punnitset joten ota vaikka seitsemän aamun keskiarvo ja seuraa niiden kehitystä. Toinen mittari on mittanauha jolla mittaa vyötärön ympärysmitan ja tietysti valokuvat on aina sellainen viehättävä seurannan muoto.

      Pienin askelin, maltillisin tavoittein niin hyvää tulee.

      • Pitääpä ladata joku appi kännykkään millä voi painoa seurailla. Siitäpä sen konkreettisesti näen, että miten homma etenee. Periaatteessa minulla on aika hyvä käsitys kaloreista, mutta ne mieliteot...


    • Anonyymi

      Ota joku Justiina joka vahtii jokaista suupalaasikin.

    • Lähetänkö sulle postissa tästä mun flunssasta näytteen, painonpudotus taattu kilo per päivä. Nytkin joudun syömään pitkin päivää ettei paino tipu enää lisää, pieniä annoksia tosin koska vatsa ei isompia satseja kerrallaan vedä. Paino nyt alle 90kg ja alkaa tuntumaan ruipelolta 🙄

      • Anonyymi

        Siis onko kurkku niin kipeä vai muuten ruokahalut menny?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siis onko kurkku niin kipeä vai muuten ruokahalut menny?

        Ruokahalut pois hyvinkin tehokkaasti, kaikki sapuskoihin liittyvä vain etoi hajuja myöten, väkisin pystyi jotain juomaan. Lopuksi tuntui siltä että kroppa olisi mennyt jonkinlaiseen paastotilaan eikä oikein meinannut herätä siitä kuin väkipakolla, heräsi siitä sitten kun aloin dumppaamaan väkisin jäätelöä, suklaata, sokerilimsoja sun muuta höttöä.
        Nyt syön jo normaalisti mutta kaikki ei ole täysin kunnossa vieläkään ja paino yrittää liukua alaspäin vähäsen edelleenkin, -7.
        Stephen Kingin "Thinner" alkaa kangastelemaan mielessä 😁


    • Anonyymi

      Jos kuolee syömällä hyvää ruokaa kuolee ainakin onnellisena. Syödä pahaa ruokaa ja laihtua ei ole ainakaan onnellisen elämän tulevaisuus.

    • Anonyymi

      Kaurapuurolla on hyvä aloittaa päivä, laita mukaan marjoja (mustikkaa, vadelmaa, mansikkaa), itse laitan vielä raejuusto saarekkeen keskelle ja mustikkakeittoa saarekkeen ympärille. Tästä on mulle tullut tapa, jota vertaan jo yhtä houkuttelevaksi itselle kuin karkitkin, joita toki olen vähentänyt viime aikoina paljon.

      Mulla yksi frendi on alkanut annostella itselle pieniä annoksia, joita sitten nauttii noin kolmen tunnin välein ja siten pysyy kylläisenä päivän ja illan, eikä tee mieli muuta napostella. Itsellä on alku vuodesta tullut painoa lisää noin kahdeksan prosenttia, vähäinen liikunta syynä sille. Kesää odotellessa, aktivoidun.

      Itse toteutan 1410- paastoa, jolloin syön päivän syömiset 10h sisällä ja muun ajan paastoan. Huomannut, että suolisto toimii silloin paremmin ja pöntöllä on vähemmän pyyhittävää. Herkuttelupäivät on niitä, kun huomaa, että paasto toimii hyvin ja herkuttelu päivät on aina niitä "häpeän hetkiä", ehkä vielä näin kokemalla pääsen herkuista eroon?

    • Anonyymi

      Syö syö poika syö. Tulet pullavaksi ja muhevaksi!

    • Anonyymi

      Salaattia, vaikka juuri sanoit ettet voi syödä salaattia.
      Että mikähän mahtaa olla totta edes puheissasi?

      • "Salaatti" takoittaa minulle porkkanaa, kurkkua, kaalia tms. Mutta ei vihreää salaattia.


    • Kotiruokspaikat pannaan? Miksi?

      Jos syöt däännöllisesti ja kohduudella kotiruokaa, niin lihavuutesi johtuu muusta kuin ruuasta..

      Jos et itse tiedä, käy lääkärissä.

      • Niissä paikoissa kun tahtoo käytettävän kermaa ja voita.


    • Anonyymi

      Mä tulkitsen nyt rivien välistä, kerro jos menee ihan metsään. Vaikuttaa, että sulle ongelma ei ole herkuttelut vaan se, että sä yksinkertaisesti syöt liikaa ja vaikka ruoka olis ihan terveellistä kotiruokaa, niin ne annokset vain ovat liian suuria. Jos minä olisin sinä (ja ongelma on kyllä itselleni ihan tuttu), niin mä todellakin lähtisin lisäämään niitä salaatteja ja kasviksia yleensäkin, mutta ei nyt ihan pelkälle salaattilinjalle silti.

      Mä tulkitsen lisää rivien välistä. Sulle ei luultavasti sovi nuo ajatukset, että kokkaa iso annos ja siitä sitten moneksi päiväksi evästä. Se iso annos taitaa tulla syötyä hetkessä, kun sen kerran tekee? Jos noin, niin sitten unohda tuo neuvo. Tuossa tilanteessa mä sanoisin jopa, että einesannos on hyvä idea, kunhan vain valkkaat sen hyvin ja sitten paljon niitä kasviksia lisäksi. Tai sitten vaihtoehtona on tehdä ruokaa, joka on tarpeeksi tylsää syötävää, että ei tule syötyä liikaa.

      No mutta joo, kerro ensin tulkitsenko väärin ja sitten voi pohtia lisää. 🙂

      • Anonyymi

        Ihan sivusta...
        Itellä on just tuo. Jos ruokaa on, se syödään, oli nälkä tai ei. Jos ei ole, voi olla huoletta syömättä pari päivääkin ennen kuin tulee nälkä. Harmi että mun silmään nuo valmisannokset vaan näyttää niin pirun kalliilta...


      • Anonyymi

        ”Vaikuttaa, että sulle ongelma ei ole herkuttelut vaan se, että sä yksinkertaisesti syöt liikaa ja vaikka ruoka olis ihan terveellistä kotiruokaa, niin ne annokset vain ovat liian suuria.”

        Tämä! Palstakamu voisi laittaa vaikka aijaahan kuvan ruoka-annoksestaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Vaikuttaa, että sulle ongelma ei ole herkuttelut vaan se, että sä yksinkertaisesti syöt liikaa ja vaikka ruoka olis ihan terveellistä kotiruokaa, niin ne annokset vain ovat liian suuria.”

        Tämä! Palstakamu voisi laittaa vaikka aijaahan kuvan ruoka-annoksestaan.

        Miksi? Mitä sä sillä kuvalla tekisit? Minusta vaikuttaa siltä, että hän tietää kyllä itsekin, että ongelma on annoskoko, jos nyt siis tulkitsen rivienvälejä oikein. En usko, että hänellä ongelmana olisi tiedon puute, kuten ei juuri kenelläkään ylipainoisella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi? Mitä sä sillä kuvalla tekisit? Minusta vaikuttaa siltä, että hän tietää kyllä itsekin, että ongelma on annoskoko, jos nyt siis tulkitsen rivienvälejä oikein. En usko, että hänellä ongelmana olisi tiedon puute, kuten ei juuri kenelläkään ylipainoisella.

        Näyttäisin äidilleni tietenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näyttäisin äidilleni tietenkin.

        Sun äitisi on kiinnostunut oudoista asioista. Itseäni ei kiinnosta edes tuttujen ruoka-annokset, saati tuntemattomien.


      • Juuri näin. Minulta puuttuu kylläisyyden tunne ja syön vain loputtomiin. Siispä minun pitää opetella säännöstelemään syömiseni silmämääräisesti, eikä vatsan tuntemusten mukaan.


      • Palstakamu kirjoitti:

        Juuri näin. Minulta puuttuu kylläisyyden tunne ja syön vain loputtomiin. Siispä minun pitää opetella säännöstelemään syömiseni silmämääräisesti, eikä vatsan tuntemusten mukaan.

        Onko sinulla sitten nälkä silloin kun käyt syömään?

        Itselläni on tosi harvoin nälkä, mutta joskus sentään, joten tunnistan sen, että ajatus alkaa siirtyä ruokaan kuin huomaamatta. Toisaalta harvoin myöskään tulee siinä mielessä kylläisyyden tunnetta, että ei vähän enemmän pystyisi syömään. Suurin osa ajasta ja aterioista menee näiden ääripäiden välissä siten, että välillä on hyvä syödä. Ihan silmämääräiseen arviointiinhan se ruuan määrän mitoittaminen itsellänikin perustuu.


      • scrg kirjoitti:

        Onko sinulla sitten nälkä silloin kun käyt syömään?

        Itselläni on tosi harvoin nälkä, mutta joskus sentään, joten tunnistan sen, että ajatus alkaa siirtyä ruokaan kuin huomaamatta. Toisaalta harvoin myöskään tulee siinä mielessä kylläisyyden tunnetta, että ei vähän enemmän pystyisi syömään. Suurin osa ajasta ja aterioista menee näiden ääripäiden välissä siten, että välillä on hyvä syödä. Ihan silmämääräiseen arviointiinhan se ruuan määrän mitoittaminen itsellänikin perustuu.

        Minulla on aina nälkä. Psyykelääkkeet nälättävät.


      • Palstakamu kirjoitti:

        Minulla on aina nälkä. Psyykelääkkeet nälättävät.

        Tuossa vaaditaan sitten tietoista suhtautumista asiaan järjellä. Nälkäsi ei ole "aitoa" ja tiedät että syöminen ei tule sitä poistamaan. Periaatteessa vaihtoehdot ovat että a) olet nälkäinen ja syöt niin että painosi laskee tai ei ainakaan enää nouse tai b) annat painosi nousta ja olet silti nälkäinen.


      • Anonyymi
        Palstakamu kirjoitti:

        Juuri näin. Minulta puuttuu kylläisyyden tunne ja syön vain loputtomiin. Siispä minun pitää opetella säännöstelemään syömiseni silmämääräisesti, eikä vatsan tuntemusten mukaan.

        Jotain ton tyylistä ajattelinkin. Kyllä sulla varmaan on olemassa se kylläisyyden tunne, mutta se raja on työnnetty niin kauas, että sä et pääse tuntemaan sitä. Tuo vaatii sitä, että oikeasti mittaat sen ruokasi. Tai ainakin se auttaa kummasti. Mä tiedän, että se on pirullista, koska on hyvin vaikea löytää mistään sellaisia selkeitä mittoja, että paljonko mitäkin voisi syödä. Aina voi tietysti laskea, mutta sekin on vittumaista, jos suoraan sanotaan.

        Itselläni on vääristynyt ruokasuhde, joka on lähtöisin jo lapsuudesta. Mulla ei ole mitään käsitystä oikeista annoksista jne. ja mua lähinna vain vituttaa kaikki lautasmallien tuputtajat jne. Mä haluasin ennemmin selkeän mitan, tyyliin syö tätä ja tätä 100 g tmv. Joskus aikanaan on tullut käytyä jopa ravitsemusterapeutin ymv. vastaanotoilla eikä sieltä jäänyt käteen mitään muuta kuin lautasmalli ja sitä samaa jaskaa. Ravintosuunnitelman saa tietysti, kun maksaa tarpeeksi sellaiselle, joka noita tekee.

        Mutta siis joo. Itse olen aikanaan pudottanut 35 kiloa, kaikkien mahdollisten suositusten vastaisesti, eli siis hyvin nopeasti (5kk) ja se on pysynyt poissa. Itse en siis välttämättä ole sellaisten pitkien prosessien puolesta puhuja, mutta sanon myös suoraan, että tuossa on omat kompastuskivensä. Laihduttamisesta varmaan 90% on oman pääkopan kanssa jumppaamista. Noin ainakin itselläni oli. Yksi asia, jossa tein omien ajatusten muokkaamista oli nälkä. Nälkä on positiivinen tunne (sitä siis itselleni opetin). Nälkä kertoo siitä, että elimistö hinkuu kaloreita. Nälkä kertoo siitä, että rasva alkaa palamaan. Mä onnistuin siinä omassa mielenmuokkauksessani niin hyvin, että aloin pitää näläntunteesta ja se tunne oli mun "apulaiseni" jne. Moni sanoo, että pitäisi pitää näläntunne loitolla ja että se johtaisi ahmimiseen ja että pitäisi syödä kellon mukaan, ettei sehdi kunnolla tulla nälkä. No mulle tuo taas ei sovi lainkaan, mutta varmasti monille sopii.

        Sinne ruokaan kannattaa laittaa paljon sellaista, joka on ravintoköyhää, ainakin kalorien kannalta, jos tuo kylläisyydentunne on hukassa. Moni tässäkin on puhunut hyvistä rasvoista jne. mutta minulle tuollainen ajattelu (pähkinät, avokado, jne.) olisi ollut lihottavaa. Mulla piti olla ruokaa, jota saan halutessani syödä paljon, mutta jota on vaikea syödä niin paljon, että kaloreita tulisi liikaa. Se voi tarkoittaa tylsää porkkananpuputusta, mutta mausteiden kera sen ei tarvitse olla. Kannattaa tutustua eri elintarvikkeiden ravintosisältöihin, vaikka finelissä, että saa käsitystä mitä kannattaa syödä ja mitä voit syödä paljon ja pysyä silti kalorivajeen puolella.

        Oma ongelmansa on sitten se hetki, kun tavoitepaino on saavutettu. Siihen tarvitaan sitten toisenlaista pääjumppaa. Mun olisi ollut helppo jatkaa sitä rajua kalorivajetta, mutta syömään alkaminen olikin sitten ihan eri juttu. Siellä kalorivajeen puolella mahalaukku oli itselläni kutustunut siitä huolimatta, että olisin saanut syödä isoja määriä niitä mitä söin. Sitten kun piti alkaa syömään niin, että paino ei loputtomiin putoa, niin tuli taas eteen se, että paljonko voi syödä ja mitä. Minäkin inhoan ruoanlaittoa ja se tosiaan tuo tuohon oman ongelmansa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jotain ton tyylistä ajattelinkin. Kyllä sulla varmaan on olemassa se kylläisyyden tunne, mutta se raja on työnnetty niin kauas, että sä et pääse tuntemaan sitä. Tuo vaatii sitä, että oikeasti mittaat sen ruokasi. Tai ainakin se auttaa kummasti. Mä tiedän, että se on pirullista, koska on hyvin vaikea löytää mistään sellaisia selkeitä mittoja, että paljonko mitäkin voisi syödä. Aina voi tietysti laskea, mutta sekin on vittumaista, jos suoraan sanotaan.

        Itselläni on vääristynyt ruokasuhde, joka on lähtöisin jo lapsuudesta. Mulla ei ole mitään käsitystä oikeista annoksista jne. ja mua lähinna vain vituttaa kaikki lautasmallien tuputtajat jne. Mä haluasin ennemmin selkeän mitan, tyyliin syö tätä ja tätä 100 g tmv. Joskus aikanaan on tullut käytyä jopa ravitsemusterapeutin ymv. vastaanotoilla eikä sieltä jäänyt käteen mitään muuta kuin lautasmalli ja sitä samaa jaskaa. Ravintosuunnitelman saa tietysti, kun maksaa tarpeeksi sellaiselle, joka noita tekee.

        Mutta siis joo. Itse olen aikanaan pudottanut 35 kiloa, kaikkien mahdollisten suositusten vastaisesti, eli siis hyvin nopeasti (5kk) ja se on pysynyt poissa. Itse en siis välttämättä ole sellaisten pitkien prosessien puolesta puhuja, mutta sanon myös suoraan, että tuossa on omat kompastuskivensä. Laihduttamisesta varmaan 90% on oman pääkopan kanssa jumppaamista. Noin ainakin itselläni oli. Yksi asia, jossa tein omien ajatusten muokkaamista oli nälkä. Nälkä on positiivinen tunne (sitä siis itselleni opetin). Nälkä kertoo siitä, että elimistö hinkuu kaloreita. Nälkä kertoo siitä, että rasva alkaa palamaan. Mä onnistuin siinä omassa mielenmuokkauksessani niin hyvin, että aloin pitää näläntunteesta ja se tunne oli mun "apulaiseni" jne. Moni sanoo, että pitäisi pitää näläntunne loitolla ja että se johtaisi ahmimiseen ja että pitäisi syödä kellon mukaan, ettei sehdi kunnolla tulla nälkä. No mulle tuo taas ei sovi lainkaan, mutta varmasti monille sopii.

        Sinne ruokaan kannattaa laittaa paljon sellaista, joka on ravintoköyhää, ainakin kalorien kannalta, jos tuo kylläisyydentunne on hukassa. Moni tässäkin on puhunut hyvistä rasvoista jne. mutta minulle tuollainen ajattelu (pähkinät, avokado, jne.) olisi ollut lihottavaa. Mulla piti olla ruokaa, jota saan halutessani syödä paljon, mutta jota on vaikea syödä niin paljon, että kaloreita tulisi liikaa. Se voi tarkoittaa tylsää porkkananpuputusta, mutta mausteiden kera sen ei tarvitse olla. Kannattaa tutustua eri elintarvikkeiden ravintosisältöihin, vaikka finelissä, että saa käsitystä mitä kannattaa syödä ja mitä voit syödä paljon ja pysyä silti kalorivajeen puolella.

        Oma ongelmansa on sitten se hetki, kun tavoitepaino on saavutettu. Siihen tarvitaan sitten toisenlaista pääjumppaa. Mun olisi ollut helppo jatkaa sitä rajua kalorivajetta, mutta syömään alkaminen olikin sitten ihan eri juttu. Siellä kalorivajeen puolella mahalaukku oli itselläni kutustunut siitä huolimatta, että olisin saanut syödä isoja määriä niitä mitä söin. Sitten kun piti alkaa syömään niin, että paino ei loputtomiin putoa, niin tuli taas eteen se, että paljonko voi syödä ja mitä. Minäkin inhoan ruoanlaittoa ja se tosiaan tuo tuohon oman ongelmansa.

        Kiitos vastauksesta. Luin viestisi ajatuksella, mutten oikein osaa vastata mitään. Kaikki on nyt niin opettelussa. Pitää vaan kokeilla mikä toimii ja mikä ei. Ainakin äkkiseltään protskut ovat houkutelleet, joten syön proteiinipitoisia soijavalmisteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sun äitisi on kiinnostunut oudoista asioista. Itseäni ei kiinnosta edes tuttujen ruoka-annokset, saati tuntemattomien.

        Jep. Me olemme koko perhe hiukan ding dong.


      • Anonyymi
        Palstakamu kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Luin viestisi ajatuksella, mutten oikein osaa vastata mitään. Kaikki on nyt niin opettelussa. Pitää vaan kokeilla mikä toimii ja mikä ei. Ainakin äkkiseltään protskut ovat houkutelleet, joten syön proteiinipitoisia soijavalmisteita.

        Ei se mitään. Ei aina tarvitse vastata mitään sen kummempaa. Ja juu, sitä se juuri on, oman itsen opettelua. Kukaan muu ei oikeasti pysty sanomaan varmaksi mikä olisi sinulle paras tapa pudottaa painoa. Mekaniikan tietysti tietävät kaikki, syö vähemmän kuin kulutat, mutta toimivia toteutustapoja on monia. Lopulta kuitenkin kysymys on yksinkertaisista asioista. Täytyy vain kuunnella itseään siinä mikä itselle toimii.

        Proteiini on hyvä juttu noin painopudotuksen kannalta. Valitset vain sellaisia proteiininlähteitä, joissa on vain vähän kaloreita. Hiilihydraatit taas ovat sellainen, josta valtaosa meistä voi vähentää. Toisaalta, jos syöt vaikka vain keitettyä perunaa, niin niitä saa syödä ihan kunnon määrän, ilman pelkoa lihomisesta. Siitä on jo kauan, kun noita tarkastelin, mutta olikohan se n. 90 kcal per keskikokoinen kuorineen keitetty peruna. Voi mennä pieleen, mutta joka tapauksessa noita voi syödä huoletta melko isonkin määrän, ainakin suhteessa muihin lisäkkeisiin. Siihen sitten vielä rutkasti kasviksia, vähintään se 500g per päivä. Katselet vähän mikä sinulle sopisi, keitot esimerkiksi ovat helppoja ja kun et lisäile sinne mitään juustoja ja kermoja ja muita vastaavia, etkä kauhean rasvaisia lihoja, niin niitä saa syödä melko huoletta.


    • Anonyymi

      Palstaätmi raavaiden miesten ja naisten seurassa kotiruokapaikoissa? No meneehän tuokin fantasiasta hahaa

      • Liikun minä sentään muuallakin kuin kotonani :D


    • Mielestäni minkään ruoan rajoittaminen ei kannata silloin, kun pitää jaksaa läpi elämän syödä kuitenkin niin, että ei kyllästy mihinkään ruoka-aineeseen.

      Itse lähtisin korvaamaan annosta niin, että laittaisin siihen enemmän salaattia, mutta ilman kastikkeita ja söisin enemmän proteiinia.

      Pienentäisin pikkuhiljaa ruoan annoskokoa, mutta en kieltäytyisi mistään ruoka-aineesta.

      Lisäisin enemmän itseä miellyttävää arkiliikuntaa mukaan. Nimimerkillä: viikossa 5 x treeni, 2-3 x hikiliikunta n. 4 h ja 3 kk tarkastelujaksolla -13 kg.

      Tuolla liikuntamäärällä ei tarvinnut edes hirveästi katsoa mitä söi, kun peruspaletti oli kunnossa aiemman kokemuksen vuoksi. Herkkuja söin vähemmän.

    • Anonyymi

      Näköjään moni kuvittelee, että kotiruokapaikoissa ruoka olisi terveellistä.

      Ruokaan lisätään hurjasti kaikkea mikä saa sen maistumaan hyvältä: kermaa, voita, muita rasvoja...

      Annoskoko on useinkin se ongelma. Jos puolet lautasesta on salaattia ja kasviksia, 1/4 proteiinia ja 1/4 hiilihydraatteja, yleensä tuo toimii. Vaan kun ihmiset lappaavat salaatin pikkulautaselle ja pääruuan keoksi isolle lautaselle.

      Mitään laihdutuskuuria en missään nimessä suosittele. Ei tule toimimaan.

      xLiner

      • Anonyymi

        Käy hyvä ihminen välillä kotiruokapaikoissa niin näet eläviä ihmisiä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käy hyvä ihminen välillä kotiruokapaikoissa niin näet eläviä ihmisiä

        Se on varmasti hyvää vaihtelua, jos tapaa muuten vain kuolleita.

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on varmasti hyvää vaihtelua, jos tapaa muuten vain kuolleita.

        xLiner

        Dead man walking


    • Painoa lopulta rajoittaa vain kylläinen olo. Aivot toimivat siten, että iän karttuessa kylläinen olo tulee yhä heikommin. Jos yrittää olla syömättä saavuttaakseen jatkuvan kylläisyyden, joutuu potemaan IKUISTA NÄLKÄÄ.

      Lehdet ja kirjat kertovat, miten HELPOSTI saavutetaan PYSYVÄ ihannepaino, kun syö terveellisesti. Täyttä roskaa. Ei media sellaista kirjoita siksi, että se on TOTTA, vaan siksi, että katteettomat lupaukset menevät KAUPAKSI. Ihmiset halukkaasti maksavat siitä, että heitä huijataan kertomalla HAAVE TOTENA.

      Laihdutusohjeita on tarjottu lukuisia kymmeniä vuosia, mutta silti ihmisten paino on koko ajan lisääntynyt.

      Kun alat painaa 130 kiloa, sinun on pakko laihduttaa ja kärsiä nälästä. Nyt ei vielä ole pakko. Rentoa jatkoa!

    • Anonyymi

      niin jos itsellä on paha olo ei mitään hyödytä sellaisen purkaminen toiseen
      pahentaa vain omaa oloa sellainen

      olen kyllä vähän ihastunut noihin netflixin juttuihin, toimii hyvin jotsin sarjaakin joskus katselee, Dyyni 2. osaaa en ole vielä katsonut tuota.

    • Anonyymi

      Kannattaa syödä vain senverran, että suurin nälkä lähtee, ei syäd' itseään kylläiseksi ja käydä santsaamassa sillä mielellä, että otanpa vielä vähän ruokaa, kun vatsaan sopii ja tuntuu vielä vähän, että huiukoo.
      Ei se tarkoita, että jos alka laihduttamaan, niin lautasella on vain rehuja, eikä muuta.
      Kasviksia lautaselle ja sitä pääruokaa siihen kylkeen.
      Syö sitten niin, että useampi haarukallinen on kasviksia ja vähemmän sitä pääruokaa.
      Se on varmaan niin, että ne kasvikset täyttää mahaa, ettei lihottavampaa pääruokaa mene samaa määrää, kuin ennen.
      Jos ei ole töissä, niin riittää hyvin YKSI lämmin ruoka iltapäivällä, kun aamulla on puuron syönyt.
      Meikäläinen kiettää aamuuuron kloo 9 jälkeen.
      Jos menen kaupassa käymään ja ohitan lounaspaikkoja sinä klo 11-13 aikoihin, niin siellä näkyy ihmisiä ahmimassa ruokaa.
      Lounaspaikoissa ei tule edes käytyä, kun niiden aukiolo ajat on sellaiset, ettei silloin ole vielä edes nälkä.
      Yleensä syön vasta siinä klo 15 päivän lämpimän aterian.
      Lounaspaikoissa syövät syövät joutuvat syömään toisen aterian töistä tullessaan siinä 17 aikoihin, kun on nälkä tullut kuudessa tunnissa..
      Iltakahvin juon siinä 18 jälkeen illalla.
      Aina välillä tekisi mieli hampurilaista, pizzaa tai vastaavaa illalla klo 22 jälkeen, mutta en ole sellaisiin langennut.
      Silit aamulla ei ole nälkä, vaikka olettaisi, kun illalla oli.

      Jos kävisi joka päivä tai joka toinen päivä lounalla, niin kyllä sitä olisi varmana lihonut ja vatsa olisi suuri.
      Siloin harvoin, kun olen lounaspaikassa syönyt, niin kyllä se ruoka on ollut oikein hyvää ja herkullista ja on ängenyt lautasen täyteen, kun koko rahallahan sitä pitää syödä, eikä ruokaa roskiin laiteta, joten lautanen tyhjäksi vaan.
      Eno on muutaman kerran tarjonut lunaan ja kun katsoin enon ruoka annosta, niin se oli kolmasosa meikäläisen annoksesta.

    • Missä, kenen kotona sellaisia paikkoja on?

    • Anonyymi

      Syö elääkseen eikä elä syödäkseen. Siinä lähinnä pohja, kun miettii millaista ruokaa kannattaa syödä, niin ravintoarvoltaan hyvää ja minkä verran, ei syömisen ilosta vaan ravinnoksi. Kylläisyyteen asti, ei ähkyyn. Ja pysyvät muutokset tehdään rauhassa. Mullakin meni 2 vuotta, mutta toimii.

      Olen tottunut nyt syömään erilailla, erilaista. Ja voin paremmin.

      Ainoo nega on ihmiset, jotka sanoo että oon muuttunut ruipeloksi. Höpsis, normi kokoiseksi vaan.

      Jasu

    • Anonyymi

      Ruokapaikkojen positiiviseksi asiaksi laihduttamisen kannalta voi todeta niiden hintatason.
      Meikäläinen on senverran nuuka ja tarkka rahan käytön suhteen, että ruokapaikkojen hinta taso jo auttaa ohittamaan ruokapaikan.
      8-14€ lounaasta on meikäläiselle niin suolainen hinta, että se karkoittaa meikäläisen.
      Kahvilat kierrän myös kaukaa, joskus olen kahvilassa käynyt, lähinnä jos sattuisi oleman jotain herkullsta alennuksessa esim. syntymäpäivänä, mutta ei ollut ja kun katsoin leivos vitriiniin, niin jäi kyllä juustokakku viipale ostamassa kahvin kanssa, kun maksoi lähes 5€ ja kahvikin lähemmäs 3€, että jäi kyllä ostamatta.

      Illalla toisinaan ajattleee, että voisi sitä kerran viikossa käydä vaikka lounaalla, mutta seuraavana päivän lounas aikaan ei ole yhtään nälkä, joten lounaalle meno on siirtynyt kuukausia.
      Viimeksi kävin lounaalla marraskuussa ja senkin maksoi eno, kun olin enon luona vierailulla.

    • Höm kuinka pitkä olet?

      • 180 cm.


      • Anonyymi

        163cm.


      • Anonyymi
        Palstakamu kirjoitti:

        180 cm.

        Paljon alle ketä yrität huijata pikkumiäs


      • Anonyymi kirjoitti:

        Paljon alle ketä yrität huijata pikkumiäs

        Eikös 180 ole lyhyt mieheksi? Jos valehtelisin, olisin vähintään 185.


      • Palstakamu kirjoitti:

        180 cm.

        Elä murehdi niin painosta teet lihasta tilalle


    • Anonyymi

      voisi olla hassua jos oikeasti menee nukkumaan jonkin haaveilijan kanssa kun uniakin nähnyt häne

    • Anonyymi

      Ei nälkää vastaan voi taistella. Vihollisesi ovat vatsabakteerit tai kenties jopa tuntematon viruslaji, joka löydetty vatsasta.

      Ne ovelat pirulaiset lähettävät aivoihisi signaaleja (tai hormoneja mitälie), jotka saavat näläntunteesi pysymään kyltymättömänä.

      Miten voit muka omaa tahtoasi vastaa taistella?

      Kasvisruuat muokkaavat terveellisempään suuntaan vatsasi bakteerikantoja, myös brobiootit ja kai myös maitohappobakteerit, jotka tuhoutuvat melko helposti. Kaikki prosessoimaton ruoka on myös hyväksi tai ainakin prosessoitu juuri pahaksi.

    • Anonyymi

      oletko kikkelitön kuopiozta vcai tumputtaja tampereelta?

      kpyemlom jassia tip haaveilija kun ollut ajatuksissa

    • Anonyymi

      Eikös tuolla kirjautumatonpalstalutka:lla ole hieman saman tyylinen ongelma tällä hetkellä. Voisitte toimia vertaistukena toisillenne. Muutenkin teissä taitaa olla samaa, olette likimain saman ikäisiä eikä kumpikaan halua lapsia ym.

      • Vertaistuki aina tervetullutta. En tosin ole hänen asioistaan perillä, joten en osaa sen puoleen sanoa.


    • Anonyymi

      jos on niin itsekäs, ahne ja ovela käy aina euoka-aikaan sukulaisilla kyläilemässä ilmaisen aterian takia.

    • Anonyymi

      Kannattaa unohtaa kaikki vaa:alla käynnit ja säännölliset syömiset alkuunsa. Ruoasta saa nauttia. Silloin, kun siltä tuntuu. Ei kannata ruveta myöskään miettimään mitä saisi ja ei saisi syödä. Kaikkea saa. Ehkä yrittäisin miettiä asiaa siltä kantilta, että oppisit tunnustamaan olosta sen pienen paaston tuoman keveydestä ja ajatuksen juoksun vireyden ja pirteämmän fiiliksen. Voithan sitten vaikka päivässä nauttia sen yhdenkin isomman aterian ja pitää taas taukoa. Kahin ja teen juonti vaikka inkiväärillä saattaisi toimia nälän siirtäjänä ja auttaa prosessissa. Itse olen aina ollut suht hoikka ja en tunne nälkää kuin satunnaisesti. Sitten sitä pystyy kyllä välillä kerralla ahmaista vaikka kuinka suuret annokset napaan. Välillä ihan ihmetyttää, että mihin ne oikein menee ja mahtuu. Siinä on ollut olo kuin käärmeellä joka sulattelee vatsakumpuaan jokusen tovin. Joskus iltaisin jos en saa unta, niin tällä tyylillä tipahtaa kyllä varmasti. Tarkoitan vain, että vaikka ne lääkkeet varmasti vaikuttaa, niin en usko, että ihan kaikista nautinnoista pitäisi luopua ja voihan sitä edes yhden isomman annoksen päivässäkin sulatukseen hotkaista. Tässä vaan jotain ajatusta jota voit makustella.

      • Anonyymi

        Niin. Piti lisätä tuohon se, että aineenvaihdunta tottuu kaikkeen suht säännölliseen yllättävän nopeaan. Siksi se säännöllisyys ei painon pudottajalle ole välttämättä se paras juttu. Kun syö silloin kun haluaa ja pitää välillä pientä päivän sisäistä pidempää taukoa, niin tuntuu ainakin omalla kohdalla käyvän niin, että se isompi satsi myös menee sitten nopeammin kulutukseen eikä kroppa ala käymään säästeliääksi ja luule, että kaikkea pitäisi varastoida.


      • Anonyymi

        Ei vaan päinvastoin. Täytyy opetella, että ruoka on vain ravintoa, eikä sitä syödä liikaa, ahmimisesta puhumattakaan. Kuitenkin syödään säännöllisesti 3-5 krt päivässä JOTAIN. Huom. siis välipala on tyyliin 1 banaani tai pieni jogurtti.

        Vaa'alla käydään päivittäin ja merkitään kilomäärä muistiin, jotta on turha valehdella itselleen syövänsä "kohtuullisen" määrän, vaikka paino ei laske.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaan päinvastoin. Täytyy opetella, että ruoka on vain ravintoa, eikä sitä syödä liikaa, ahmimisesta puhumattakaan. Kuitenkin syödään säännöllisesti 3-5 krt päivässä JOTAIN. Huom. siis välipala on tyyliin 1 banaani tai pieni jogurtti.

        Vaa'alla käydään päivittäin ja merkitään kilomäärä muistiin, jotta on turha valehdella itselleen syövänsä "kohtuullisen" määrän, vaikka paino ei laske.

        No saahan niinkin tehdä. Mutta itse ajattelen että syöminenkin olisi järkevintä pitää yhtenä elämän ilona ja koittaa kuunnella itseään ja suunnata rennosti ajatuksia vaikka kevyemmin ihan muuallekin. Siinä nimittäin saattaa tulla mukana toivottuja sivuvaikutuksia. Kaikki "orjallinen" pakkopulla harvemmin tuottanut sen enempää mielihyvää kuin pidempiaikaisia tuloksiakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No saahan niinkin tehdä. Mutta itse ajattelen että syöminenkin olisi järkevintä pitää yhtenä elämän ilona ja koittaa kuunnella itseään ja suunnata rennosti ajatuksia vaikka kevyemmin ihan muuallekin. Siinä nimittäin saattaa tulla mukana toivottuja sivuvaikutuksia. Kaikki "orjallinen" pakkopulla harvemmin tuottanut sen enempää mielihyvää kuin pidempiaikaisia tuloksiakaan.

        Jos on runsaasti ylipainoa, kuten ap.lla vaikuttaa olevan, niin painonpudotus ei onnistu millään pitämällä syömistä ilona. Eikä se olekaan mitään iloa, kun vatsa kasvaa syödessä aivan liikaa.

        Tosiasia on, ettei kukaan laihdu syömällä liikaa. Liikaa taas syö, ellei paino alene, vaikka omasta mielestä "ei söisi paljon mitään" kuten usein kuulee.

        Ap suosittelen käyntiä ravitsemusterapeutilla. Siellä saisit kunnon neuvoja sekä ruuan laatuun että määrään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on runsaasti ylipainoa, kuten ap.lla vaikuttaa olevan, niin painonpudotus ei onnistu millään pitämällä syömistä ilona. Eikä se olekaan mitään iloa, kun vatsa kasvaa syödessä aivan liikaa.

        Tosiasia on, ettei kukaan laihdu syömällä liikaa. Liikaa taas syö, ellei paino alene, vaikka omasta mielestä "ei söisi paljon mitään" kuten usein kuulee.

        Ap suosittelen käyntiä ravitsemusterapeutilla. Siellä saisit kunnon neuvoja sekä ruuan laatuun että määrään.

        "Ap suosittelen käyntiä ravitsemusterapeutilla. Siellä saisit kunnon neuvoja sekä ruuan laatuun että määrään."

        Ehkä joiltain ravitsemusterapeuteilta voi saadakin. Itselläni on kokemus, että siellä kuulee tasan samat asiat, jotka nyt suurin osa tietää jo valmiiksi. Minulle ainakaan ei jäänyt tuosta käteen mitään muuta kuin tunne, että mitähän veen hyötyä siitäkin oli.

        Sanoisin, että julkisen puolen ravitsemusterapia on täysin tyhjänaikaista ja ajanhukkaa. Yksityiseltä toimijalta voi jotain järkevää saadakin, kun vain onnistuu valitsemaan oikean henkilön ja tietysti on varaa maksaa siitä.


    • Anonyymi

      kpyrmlom jasia tip jveoöoka

      • Anonyymi

        "kpyrmlom jasia tip jveoöoka"

        Onko noin?


    • Anonyymi

      Olen aina ollut hoikka / normi painoinen. Korona aika ja ikääntyminen,eli aineen vaihdunnan heikentyminen toi lisäkiloja,joiden ka olin ihan fain. Nyt pitäis mahtua housuihin mitkä päätin,ja tahdon laittaa lapsenlapsen ristiäisiin. Lihava en siis ole nytkään,mutta just vatsaan se kertyy ja olen aina ollut tiimalasivyötärö. Vasta nuo vaatteet mihin et enää mahdu saa miettiin että mitään uusia ala ostaan kun tuossa on entiset lempparit. Nyt on neljä kiloa lähtenyt ja saa lähteä edelleen. Puoli kiloa viikkossa. Syön parin tunnin välein,mutta mahdollisimman vähän. Joku leipänen, mustikoita, lämminkuppikeitto, tai nutrilett. Välissä juon lämmintä yrtti/ hedelmä teetä,se täyttää vatsaa,puren purkkaa. Ensin paino tippuu ,ja sitten jää junnaamaan,jopa nousee,mutta ei saa luovuttaa. Vähällä syömisellä painon nousu on ainoastaan nestettä.ja sitten yhtäkkiä tippuu kuin lehmän häntä😊. Tsemppiä. Olen syönyt aina harvoin ,pari kolme kertaa pvässä mutta sen yhden kerran työpäivän jälkeen suorastaan ähkyyn. Nyt en enää tohon lähde. Ja kun on nälkä ja tuntuu että ei hemmetti,niin se näläntunne juurikin sulattaa sitä rasvaa. Se on peukku,eikä paha😁 entiseen anorektikko painoon en silti tahdo enää palata,ainoastaan mahtua niihin normi lemppari housuihin👍😄.💩

      • Anonyymi

        Pidän myös kirjaa jokaisesta syömisestäni. Aivan järkyttävää miten söin, ja mitä söin kun pika dieetin aloitin. Siis miten epäterveellisesti. Teeppäs se ja ihmettele 😁👍..💩


    • Anonyymi

      juttelin jotasin idän kanssa jos pyytäisi jonkin haaveilija paikkn kwaälomaan kw<älomMAI

      • Anonyymi

        "juttelin jotasin idän kanssa jos pyytäisi jonkin haaveilija paikkn kwaälomaan kw<älomMAI"

        Minä olwn näissä kaikissa kokijana, ja se on pysyvä osa meissä. Se mahdollistaa monipuolisen näköalapaikan kokemuksiin, koko elämään, itseen ja muihin ihmisiin.


    • Anonyymi

      Sinä nyt et uskalla kuin täristen ulko-ovesta pihalle minimiäs. Kannattaisi ulkoilla kun on vielä mahdollisuus.

    • Anonyymi

      Olet ansainnut sen, 😊😊💕💕 N

    • Anonyymi

      Huonosti menee, huonosti menee...🦜

    • Anonyymi

      mutta niin tyttöjen mielestä hauskaa EReakwnraa juttruha pllojakin

    • Anonyymi

      Hm... en oo mikään ravintoexpertti mut en nyt silti näe että kotiruoka, tai varsinaisesti mikään ruoka automaattisesti lihottaa. Toki toiset ruoat on ravintoköyhempiä ja niitä pitää syödä enemmän tunteakseen itsensä kylläiseksi, mikä sitten voi jo lihottaa. Mut siis pohjimmiltaanhan kyse on ravinnon ja kulutuksen suhteesta toisiinsa. En usko että mitään tarvii kokonaan kieltää jos syömisessä on muuten hyvä balanssi :)
      N32

      • Anonyymi

        Noinhan se menee, mutta ap syö liikaa, ellei peräti ahmi. Siinä on taustalla psyykkisiä tekijöitä, varmaan jonkinsorttista lohtusyömistä.


    • Anonyymi

      Valmiissa kaupan salaateissa on yllättävän paljon kaloreita ja vähän varsinaisia vitamiineja.

      Parempi olisi käydä lounas buffetissa, johon kuuluu paljon erilaisia salaatteja ja raasteita, lämmintä vihannessekoitusta. Niillä täytät lautasesta lautasmallin mukaan, puolet salaatteja ja 1/4 varsinaista ruokaa ja kaksi perunaa. Lautasen halkaisija on 24 cm, siitä jätetään reunoista vapaaksi 2 cm ruualta eikä tehdä lautaselle korkeaa kekoa. Pidä mielessä mikroaterian koko, n. 300 g ruokaa.

      Puurot on terveellisiä ja niitä voi syödä aamuisin ja iltaisin.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      56
      5484
    2. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      60
      2276
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      52
      2272
    4. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      326
      1049
    5. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      57
      1024
    6. Tietääkö kukaan millaisesta perheestä murhaaja on?

      Onko siis rikkaiden lellipentu, joka luulee, että kaikkea saa tehdä, vai köyhien kakara, jolla ei ole mitään vastuuta ku
      Valkeakoski
      26
      900
    7. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      3
      853
    8. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      773
    9. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      761
    10. Ohimenevältä

      Tilalta tämä alkaa jo vaikuttamaan. Arjen pieni piristys olimme toisillemme.
      Ikävä
      29
      753
    Aihe