Täydentävätkö vastakohdat toisiaan parisuhteessa?

Jutun linkki: https://ruuhkavuodet.fi/2024/04/08/taydentavatko-vastakohdat-parisuhteessa/

”Vastakohdat saattavat ärsyttää esimerkiksi työpaikalla. Nopea ekstrovertti voi hermostua hitaaseen introverttiin työtoveriin. Kuitenkin ystävyydessä ja parisuhteessa vastakohdat voivat synnyttää kiinnostuksen tai romanssin. Kannattaako täysin erilaisen ihmisen kanssa ryhtyä parisuhteeseen? Mitä haasteita se voi tuoda mukanaan?

”Silti myös vastakohdat voivat herättää ärtymystä, varsinkin alkuhuuman haihduttua. Aluksi toisessa kiinnostanut erilaisuus voikin arjessa alkaa hiertämään suhdetta. Esimerkiksi ensin toisessa viehättänyt vauhdikas ekstrovertin luonne saattaa pidemmän päälle alkaa kismittämään: ”Eikö milloinkaan saa olla rauhassa?” Voisiko elämä vihdoin tasaantua?”

kuulostaa,niin tutulta🙈🙄

”Närhen mielestä yhteensopivuutta täydentää ehdottomasti yhteinen huumorintaju, niin kliseiseltä kuin se kuulostaakin”

Ex kumppani olikin hyvin leikkimielinen ja huumorintajuinen, konfliktia tulikin sitten siinä vaiheessa, itse olin jo melkein 40, toinen siinä +30 vuoden hujakoilla.. ei vaan itseäni enää niin naurattanut.. Saa toki hassutella, mutta pitää ymmärtää lopettaa ajoissa..😬

Minigallupit: Minkälaiset kumppanit sinua on viehättäneet? Onko ollut paljonkin eroavaisuuksia? Samanlaisuutta? Mitä jutun väriä edustat?

Jutun idea lähti siitä, olen siis viime aikoina pohtinut vähän mitä haen tulevalta kumppanilta.. eli itsetutkiskelua parhaimillaan.🤔😅

Itselle tulisi vihreä ja joiltakin kohdin myös ripaus keltaista… Olen aina pitänyt siitä että kumppani on puheliaampi, koska olen oikeasti hyvin hiljainen.😁 Toki olen ollut suhteessa myös se höpöttävämpi osapuoli.. Enemmän siis nykyisin kaipaisin samankaltaisuutta . Rauhallisesti kotona oloa, eikä tarvitsisi koko ajan hössöttää.. introvertin piirteitä enemmän kuin eksovertin. Eli se että voisi vaikka lukea lehteä toisen kanssa täydessä hiljaisuudessa.😍(Toiveajattelua onhan perheessäni lapsia)😬 ehkä sitten joskus..🤣😇

Muksaa viikkoa kaikille, nauttikaa keleistä☀️☀️☀️

100

979

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Otsikon kysymykseen, että se nyt riippuu ihan niistä vastakohdista. Osa hyvinkin voi täydentää toisiaan (esim. toinen vihaa tiskaamista ja toinen rakastaa tiskaamista). Sitten on myöskin niitä vastakohtia, jotka eivät voi elää onnistuneesti onnellisessa parisuhteessa (esimerkiksi toinen halua lapsia ja toinen ei halua). Nuo ovat tosiaan ihan käytännön asioita, sillä persoonallisuuksista en itse usko lainkaan, että vastakohdat täydentäsivät. Jotkut tosiaan viehättyvät niistä, mutta itse olen katsellut sivusta monet kerrat miten silloin se alun viehätys muuttuu pian ärsyyntymiseen juuri sitä asiaa kohtaan, joka on aluksi viehättänyt.

      Jos mä mietin noita määritelmiä, niin olen vihreä, jossa on punaista (eihän tämä ollut poliittinen testi 🤣). Mä olen muutenkin aika monella tavalla vastakohtien ihminen. Mä olen mm. hyvin rauhallinen ja tykkään rutiineista, mutta saatan tehdä hyvin rajujakin muutoksia hetkessä, kun siltä tuntuu. Mä olen toisaalta hyvin välitön ja toisaalta erittäin pidättyväinen. Olen sosiaalinen, mutta samalla hyvin introvertti, voin höpötellä paljon sosiaalisissa tilanteissa tai sitten olla täysin hiljaa kuukauden yksikseni, jne jne. jne.

      Minusta samankaltainen huumorintaju on aikalailla välttämätön juttu. Se ei pidemmän päälle toimi lainkaan, jos kumpikaan ei koskaan tajua toistensa huumoria tai pahimmillaan toisen huumori johtaa aina loukkaantumiseen ja riitoihin. Itselläni on usein sarkastinen ja melko mustakin huumorintaju ja sitä eivät kaikki todellakaan aina tajua.

      Mä kaipaan muutenkin samankaltaisuutta. En ole koskaan ihastunut kovin erilaisiin ihmisiin. En koe heihin mitään vetoa. Mä tosiaan olen introvertti ja vaikka olen välillä sosiaalinen ja viihdyn ihan hyvin sosiaalisissa tilanteissa, niin toinen samanmoinen tai sitten enemmän introvertti olisi ok, mutta en todellakaan jaksa ekstrovertteja kovin kauaa.

      • Hyviä pohdintoja…Luulen että myös itse uupuisin ekstroverttiin joka olisi koko ajan äänessä/liikkeessä🙈

        Juu, siis pitää olla sitä jotain samaa, huumorintaju on myös itselleni tärkeätä. Pitää olla pilkettä silmäkulmassa. Sekin on ollut oikein kiva jos musamaku osuu yksiin.🙂


      • Anonyymi
        Haaveilija39 kirjoitti:

        Hyviä pohdintoja…Luulen että myös itse uupuisin ekstroverttiin joka olisi koko ajan äänessä/liikkeessä🙈

        Juu, siis pitää olla sitä jotain samaa, huumorintaju on myös itselleni tärkeätä. Pitää olla pilkettä silmäkulmassa. Sekin on ollut oikein kiva jos musamaku osuu yksiin.🙂

        Oletko mies mielestäsi lapsen tasolla? Entä nämä lukijat jotka on ilkeyttään juuri niin typeriä, että ne uskoo sun olevan nainen? Kiva ihminen kysyy


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oletko mies mielestäsi lapsen tasolla? Entä nämä lukijat jotka on ilkeyttään juuri niin typeriä, että ne uskoo sun olevan nainen? Kiva ihminen kysyy

        No pitäähän sitä lapsenmielisyyttä olla!!!!


      • Anonyymi
        Haaveilija39 kirjoitti:

        No pitäähän sitä lapsenmielisyyttä olla!!!!

        Olen, joka tuon ekan viestin kirjoitti (ettet luule tuoksi sekoboltsiksi).

        Lapsenmielisyys (ja jopa jossain määrin lapsellisuus) on minustakin hyvä juttu. En ole aikeissa koskaan kasvaa ihan aikuiseksi. Vaikka toisaalta se onkin minusta juuri merkki siitä, että on oikeasti kasvanut aikuiseksi, että uskaltaa olla välillä lapsellinen, vaikka tunnistaa olevansa lapsellinen.

        Lapsihan ei lapsellisuuttaan tunnista, hän vain on sitä. Sitten aikuistumisen alkaessa tulee se vaihe, kun lapsenmielisyys (ja lapsellisuus) ovat suorastaan kirosana ja pitää esittää niin maan perusteellisen aikuista, vaikka hampaat irveessä. Jotkut jäävät loppuun saakka kiinni tuohon, että esittävät perusteellisen aikuista ja pahekduvat kaikkea minkä kokevat ei-aikuiseksi käytökseksi. Valtaosa kuitenkin onneksi lopulta kasvaa oikeasti aikuisiksi ja lakkaa pingottamasta sen aikuisuutensa kanssa. 👍


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen, joka tuon ekan viestin kirjoitti (ettet luule tuoksi sekoboltsiksi).

        Lapsenmielisyys (ja jopa jossain määrin lapsellisuus) on minustakin hyvä juttu. En ole aikeissa koskaan kasvaa ihan aikuiseksi. Vaikka toisaalta se onkin minusta juuri merkki siitä, että on oikeasti kasvanut aikuiseksi, että uskaltaa olla välillä lapsellinen, vaikka tunnistaa olevansa lapsellinen.

        Lapsihan ei lapsellisuuttaan tunnista, hän vain on sitä. Sitten aikuistumisen alkaessa tulee se vaihe, kun lapsenmielisyys (ja lapsellisuus) ovat suorastaan kirosana ja pitää esittää niin maan perusteellisen aikuista, vaikka hampaat irveessä. Jotkut jäävät loppuun saakka kiinni tuohon, että esittävät perusteellisen aikuista ja pahekduvat kaikkea minkä kokevat ei-aikuiseksi käytökseksi. Valtaosa kuitenkin onneksi lopulta kasvaa oikeasti aikuisiksi ja lakkaa pingottamasta sen aikuisuutensa kanssa. 👍

        Samoilla linjoilla olen kyllä kanssasi. Lapsellisuus nuorentaa kunhan ei liian lapselliseksi ala🤔. Kyllä aikuinenkin saa hassutella., jos liian tiukasti ajattelee voinko nyt tehdä tätä ja tätä.. jättää siksi tekemättä kun miettii liikaa mitä muut ovat mieltä.. näin ollen vanhenee henkisesti jo ennenaikaisesti.🙈
        Lapsilla on monasti aika hauskaa… niin ja me aikuiset ollaan vakavia.. niin ripaus tuota lapsenmielisyyttä niin avot johan on hauskempi elämä,👍🏼 lapset voittaa siinä ja aikuiset myös.

        Taitolaji on muuten myös itsellensä nauraminen, letkauttelen välillä lauseita ihan hölmösti, hyvä että saan itsekään aina selvää mitäköhän tässä nyt tarkoitan.. 🙈🤣 mut hei nauru pidentää ikää😉


      • Anonyymi
        Haaveilija39 kirjoitti:

        Hyviä pohdintoja…Luulen että myös itse uupuisin ekstroverttiin joka olisi koko ajan äänessä/liikkeessä🙈

        Juu, siis pitää olla sitä jotain samaa, huumorintaju on myös itselleni tärkeätä. Pitää olla pilkettä silmäkulmassa. Sekin on ollut oikein kiva jos musamaku osuu yksiin.🙂

        Ei ekstroverttikaan ole niin paha kun idiootti voi vittu että niiden kanssa joskus töissä helsingissä kypsy pinna todella ja yleens ne idiootit löyty isojen firmojen johdosta vaadittan muilta niin vitusti kun eivät itse osaa yhtään mitään


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ekstroverttikaan ole niin paha kun idiootti voi vittu että niiden kanssa joskus töissä helsingissä kypsy pinna todella ja yleens ne idiootit löyty isojen firmojen johdosta vaadittan muilta niin vitusti kun eivät itse osaa yhtään mitään

        Heh, jokainen meistä osaa joskus olla vähän idiootti.. Eihän tuo toki reilua ole..toiset raataa ja toiset ei.


      • Anonyymi
        UUSI

        😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍

        🍒 ­N­­y­m­f­­­o­­m­­a­­­a­­n­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞


    • Anonyymi

      En usko oikein vastakohtien täydentävän toisiaan, tai voi se pitää paikkansa, mutta eivät sovi ainakaan toisilleen. Varmaan parempi että on samat arvot ja samat asiat kiinnostavat.

      Väri on mielenkiintoinen. Olisi nyt himmeää ja tumman turkoosia opaalia.

      • Mielenkiintoisia värejä sulla😁 taidat olla sitten vähän kaikkia värejä🙄


    • Jutun väreistä: havaitsen olevani niitä kaikkia ja se riippuu aiheesta ja tilanteesta.
      (joskus myös teeskentelen extroverttiä, mutta se on rasittavaa)

      • Just, juhlissa olo on kamalaa😁


      • Haaveilija39 kirjoitti:

        Just, juhlissa olo on kamalaa😁

        Keittin puolella on yleensä paras seura ja jutut
        (kouluttajakaverini järjesti aiemmin usein grillibileitä ja siellä pihan puolella oli ihan liikaa teeskentelyä ja esittämistä)


      • buddy-love kirjoitti:

        Keittin puolella on yleensä paras seura ja jutut
        (kouluttajakaverini järjesti aiemmin usein grillibileitä ja siellä pihan puolella oli ihan liikaa teeskentelyä ja esittämistä)

        (siis keittiön)
        ((miksen oikolue kunnolla))


      • buddy-love kirjoitti:

        Keittin puolella on yleensä paras seura ja jutut
        (kouluttajakaverini järjesti aiemmin usein grillibileitä ja siellä pihan puolella oli ihan liikaa teeskentelyä ja esittämistä)

        Keittiössä on myös ne parhaimmat herkut😉


      • Haaveilija39 kirjoitti:

        Keittiössä on myös ne parhaimmat herkut😉

        Täytyy myöntää, että täytekakun läheisyys on aina etu.
        (minun tekemiäni kakkuja ovat olleet)


      • buddy-love kirjoitti:

        Täytyy myöntää, että täytekakun läheisyys on aina etu.
        (minun tekemiäni kakkuja ovat olleet)

        Siis mitenkä mulle tulee nyt Amerikan pie leffa mieleen tuosta.. mutta ei siitä mielikuvasta sen enempää..🤭😅


      • Haaveilija39 kirjoitti:

        Siis mitenkä mulle tulee nyt Amerikan pie leffa mieleen tuosta.. mutta ei siitä mielikuvasta sen enempää..🤭😅

        En ole nähnyt noita elokuvia, joten mielikuvasi on kovin hämärä ja tuntematon.


      • buddy-love kirjoitti:

        En ole nähnyt noita elokuvia, joten mielikuvasi on kovin hämärä ja tuntematon.

        Et menetä mitään. 😊 Huonoa huumoria noin muutenkin.. Toki mun huumorintajuni on hyvinkin kirjava, eli huono huumori toimii myös😝


      • Haaveilija39 kirjoitti:

        Et menetä mitään. 😊 Huonoa huumoria noin muutenkin.. Toki mun huumorintajuni on hyvinkin kirjava, eli huono huumori toimii myös😝

        Omani on usein hyvin mustaa ja ironista.
        Välillä täysin pöljää


      • Haaveilija39 kirjoitti:

        Et menetä mitään. 😊 Huonoa huumoria noin muutenkin.. Toki mun huumorintajuni on hyvinkin kirjava, eli huono huumori toimii myös😝

        Näköjään joku päätti lähettää edellisen vastauksesi sensuurin kynsiin (mutta säilyyhän se silti tuossa vastauslistassa).
        ((ilmeisesti viestittelemme jonkun mielestä liikaa))


    • Anonyymi

      Daniel lienee tuon perusteella ihannekumppani:)

      • Anonyymi

        Onko tämä tanieli mies ja aloittaja uusin fiktiosi luoma pari täällä? Jännää on


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tämä tanieli mies ja aloittaja uusin fiktiosi luoma pari täällä? Jännää on

        Sillä paperinukella on varmaan myös työ_paikka


      • Daniel on vähän turhan hiljainen. Jotenkin rupeaa kaipaamaan jo ihan oikeata kanssakäymistä😁


      • Anonyymi
        Haaveilija39 kirjoitti:

        Daniel on vähän turhan hiljainen. Jotenkin rupeaa kaipaamaan jo ihan oikeata kanssakäymistä😁

        Kai tämä taniel, eli toinen fiktiivinen hahmosi on naisena esiintyvä gubbe sentään vähintää joku hmm enpä sanokaan säälistä


    • Anonyymi

      Hyvä aloitus! Tuo luokittelu on tuttu, samoin kyseistä luokittelu koskeva ja sen jatkoversio on kirjahyllyssä luettuna. Noille on tullut paljon kritiikkiä, ettei luokitus ole tieteellinen (niin kuin ei muutkaan vastaavat kuten MBTI), mutta JOS muistaa että luokitus on hyvä yritys mallintaa ihmismieltä eikä ole absoluttinen eikä muuttumaton totuus, niin varsin hyödyllisiä ne voivat olla toisen ihmisen ymmärtämisessä. Tuon jatko-osa idiootit pomot ympärilläni (tai joku muu vastaava nimi) keskittyy enemmän siihen miten ”eri väristä” ihmistä kannatta kohdata, jotta tulee toimeen. Joskus testasin teoriaa monelle mielestä haastavaan tulipunaiseen isoon saksalaisjohtajaan ja toimi hämmästyttävän hyvin. Moni noista neuvoista oli sellaisia mitä olin jo aiemmin käyttänyt intuitiivisesti, mutten systemaattisesti.

      Olen itse monivärinen. Vahvin on keltainen, mutta minussa on paljon punaista ja vihreää myös. Sininen on ainoa, joka puuttuu paletista. Sinisen jahkaamiseen menee helposti hermo sekä töissä että parisuhteessa. Olin 7v äärisinisen kanssa parisuhteessa, tulimme hyvin toimeen lähinnä siksi että minä sopeutin käytöstäni toisen mukaan. Silti hyvässä suhteessa molemmat antaa tilaa toisen olla omina itsenään ja persoonat osuu riittävän hyvin yhteen. Nykyinen puoliso taitaa olla keltavihreä, ei yhtään punainen eikä sininen, veikkaan.

      Yksi lause linkin jutussa kiinnitti huomiota, noihan se menee: ”Harvoin ihmiset ovat täysin omia itsejään ensimmäisillä tapaamiskerroilla. ”Vasta ajan myötä toiseen kiinnytään psykologisesti. Jos parilla ei ole ollut hormonaalisen rakastumisen vaihetta, myös psykologinen kiintyminen voi olla vajaata,” Närhi kertoo.” Allekirjoitan täysin, jos toinen ei kolahda alussa ei paljon ole tehtävissä.

      t. Cit, joka muista salasanaa eikä pääse sisään (eikä jaksanut lähteä palauttamaan salasanaa)

      • Tunne ihmisenä oli tietysti pakko kirjoittaa vähän pidempi rimpsu.😉

        Olen aina vähän ajatellut olevani hitaasti lämpenevä parisuhde mielessä.. mutta oikeastaan on tullut havahduttaa siihen että olenkohan sittenkään.🤔(Taskulämpöisten suhteen kylläkin) mutta niissä tilanteissa kun se toinen oikein tuoksuu nenään. Tiedät varmaan mitä tarkoitan.?😁 Jos on vaan molemmilla otollinen hetki, niin se on sitten kaasujalka mikä ottaa vallan. Joskus muinoin olin baarissa. Huomasin yhden kundin katseen. Tuijotti hyvinkin tarkasti😁 (tulee mieleen sun miehes kans kohtaaminen😉) Noh pilkun aikaan, tämän kyseisen kundin kaverit vähän toimi esiliinana.. Tuli siis hitaat mentiin tanssimaan. Vaihdettiin numeroita. Mentiin treffeille myöhemmin ja alettiin seurustella.. Oli aika lailla itsenikaltainen, fiksulla tavalla kiltti, rauhallinen, huumorintajuinen, oli hyvä olla kahdestaan. Ei todellakaan suunapäänä koko ajan höpöttämässä.. (tällä kundilla oli sitoutumiskammo) joskus kaverinsa heitti ihme että olet noin kauan ”ollut mukana” lopulta kun tuo suhde meni poikki, en oo ikinä ollut niin paskana elämäni aikana.. Tämän suhteen jälkeen oli taas helpompi ”turvautua” taskulämpöiseen.. 🙁

        Näistäkin oppii… Ei enää taskulämpöistä kiitos.🙏 Parisuhde mielessä. Alan siis olemaan jo ”vanha” Niin kyllä mä enemmän annan mahdollisuuden sille joka vie multa jalat alta😉 On vaan pakko uskaltaa ottaa riski, vaikka niissä menetykset sattuu ihan eri tavalla.. Se antaa ihan eri tavalla elämänsisältöä sitä mä eniten kaipaan. Haluan olla se mikä olen, eikä tarvitse esittää mitään muuta mitä en oo.. Et siinäpä mulle viime viikkojen pohdinta haaveet. Eli katson avoimin mielin mitä eteen tulee.🤗

        Niin ja kuten tiedän, että sulla meni monta vuotta tuolla sun the miehen haussa. Niin ei oo siis myös mulla mitään kiirettä.. Kyllä sen sitten tunnistaa kun tulee vastaan😁 ellei ole tullutkin jo..

        Tein persoonallisuus testin olen siis: Sovittelija
        INFP-A

        Nyt vähän jopa naurattaa, tuossa on vähän sitä samaa mitä sinä epäilit minussa olevan. Mielestäni tuo persoonallisuus kuulostaa hyvin… niin itseltäni😁🙈 fiktiivisenä hahmonakin täällä tulee oltua aina silloin tällöin.😂 mielikuvitus on kohdillaan. Muutenkin ymmärrän ehkä jopa paremmin itseäni tuosta kuvauksesta.🙈

        Noi väri analyysit on ehkä vähän huonoja..😬


      • Haaveilija39 kirjoitti:

        Tunne ihmisenä oli tietysti pakko kirjoittaa vähän pidempi rimpsu.😉

        Olen aina vähän ajatellut olevani hitaasti lämpenevä parisuhde mielessä.. mutta oikeastaan on tullut havahduttaa siihen että olenkohan sittenkään.🤔(Taskulämpöisten suhteen kylläkin) mutta niissä tilanteissa kun se toinen oikein tuoksuu nenään. Tiedät varmaan mitä tarkoitan.?😁 Jos on vaan molemmilla otollinen hetki, niin se on sitten kaasujalka mikä ottaa vallan. Joskus muinoin olin baarissa. Huomasin yhden kundin katseen. Tuijotti hyvinkin tarkasti😁 (tulee mieleen sun miehes kans kohtaaminen😉) Noh pilkun aikaan, tämän kyseisen kundin kaverit vähän toimi esiliinana.. Tuli siis hitaat mentiin tanssimaan. Vaihdettiin numeroita. Mentiin treffeille myöhemmin ja alettiin seurustella.. Oli aika lailla itsenikaltainen, fiksulla tavalla kiltti, rauhallinen, huumorintajuinen, oli hyvä olla kahdestaan. Ei todellakaan suunapäänä koko ajan höpöttämässä.. (tällä kundilla oli sitoutumiskammo) joskus kaverinsa heitti ihme että olet noin kauan ”ollut mukana” lopulta kun tuo suhde meni poikki, en oo ikinä ollut niin paskana elämäni aikana.. Tämän suhteen jälkeen oli taas helpompi ”turvautua” taskulämpöiseen.. 🙁

        Näistäkin oppii… Ei enää taskulämpöistä kiitos.🙏 Parisuhde mielessä. Alan siis olemaan jo ”vanha” Niin kyllä mä enemmän annan mahdollisuuden sille joka vie multa jalat alta😉 On vaan pakko uskaltaa ottaa riski, vaikka niissä menetykset sattuu ihan eri tavalla.. Se antaa ihan eri tavalla elämänsisältöä sitä mä eniten kaipaan. Haluan olla se mikä olen, eikä tarvitse esittää mitään muuta mitä en oo.. Et siinäpä mulle viime viikkojen pohdinta haaveet. Eli katson avoimin mielin mitä eteen tulee.🤗

        Niin ja kuten tiedän, että sulla meni monta vuotta tuolla sun the miehen haussa. Niin ei oo siis myös mulla mitään kiirettä.. Kyllä sen sitten tunnistaa kun tulee vastaan😁 ellei ole tullutkin jo..

        Tein persoonallisuus testin olen siis: Sovittelija
        INFP-A

        Nyt vähän jopa naurattaa, tuossa on vähän sitä samaa mitä sinä epäilit minussa olevan. Mielestäni tuo persoonallisuus kuulostaa hyvin… niin itseltäni😁🙈 fiktiivisenä hahmonakin täällä tulee oltua aina silloin tällöin.😂 mielikuvitus on kohdillaan. Muutenkin ymmärrän ehkä jopa paremmin itseäni tuosta kuvauksesta.🙈

        Noi väri analyysit on ehkä vähän huonoja..😬

        Nuo malli disk/värit ja MBTI on hyviä juuri itsensä tai toisen ymmärtämiseen. Ja myös sen ymmärtämiseen (oman pohdinnan tukena) kuka on ja mitä haluaa ja tarvitsee elämässä ja parisuhteessa. Tuo pohdinta yleensä liittyy jonkinlaiseen ikäkriisiin. Vaihe, joka tasaantuu ja jonka jälkeen ei ole välttämättä tarvetta kovin paljon pohdiskella niin paljon taas seuraavana 10 vuoteen.

        Itse en varsinaisesti edes etsinyt kun osuin nykyisen kumppanin kanssa yhteen. Olin lähinnä keskisormi pystyssä liikenteessä. En silti ollut vihamielinen kun hän lähestyi (useamman kerran illan aikana ennen kuin se johti mihin johti 🙃). Hän antoi minulle tilaa itse kiinnostua. Ihmisen ihon tuoksu ratkaisee paljon. Sinänsä ihminen voi olla täydellinen kaikin tavoin ja ei vaan kolahda millään tavalla muuta kuin ihmisenä. Tai sitten ihminen kolahtaa kovaa ihan heti ja sitten se on menoa…. Nuorena luulin, että keneen tahansa voi rakastua kunhan antaa aikaa. No… niin siinä helposti käy kun pari harrastaa seksiä säännöllisesti (hormonit…), mutta ilman hormonien valinta helposti kun seksielämä loppuu, myös tunteet vaimenee ystävyydeksi. Vahvemissa tunteissa niin ei välttämättä käy.

        Olen itse ENFP (kaksi vikaa ei ole vahvoja vana enemmän lähellä keski-aluetta), mutta syvässä kriisissä tai vaikeassa elämäntilanteessa minusta kuoriutuu INTJ…. Siirryn eläväisestä luonnonlapsesta enemmän arkea mekaanisesti ja järjestelmällisesti suorittavaan moodiin. Jos siinä tilassa alan suhteeseen en näy ulospäin omana sisäisenä itsenäni ja itse myös valitsen todennäköisesti väärin. Siksi erojen jälkeen olen päättänyt, että älyttömän hurlumhein sijasta, ensin kokoan itseni ja annan aikaa itselleni. Pieni vajaus on parempi tila kuin vääränlainen tai taskulämmin suhde tai vaikka se, että alkaisi vajauksen takia suhteeseen, joka on vahingollinen (henkinen ja fyysinen väkivalta, toisen naisen rooli ääriesimerkkinä ja tasavertaisuuden puute pienemmässä mittakaavassa).

        Ex-parisuhteessa olin henkilön kanssa, jonka noiden MBTI teorioiden mukaan ennusti haasteet oikein ja loppujihtopäätös oli että onnistuessaan, parisuhde on hyvin kehittävä (joutuu joustamaan ja oppimaan ymmärtämään täysin toisen laista ihmistä). Taas olen 90% varma että nykyiseni on ESFP (vain S ei vahva). Luotan enemmän omaan intuitioon ja omaan harkintaan, kun persoonallisuustestiin, mutta jo nyt 5kk jälkeen näen, että ”tuomio” persoonallisuuksien yhteensopimisesta osuu yhteen omien havaintojen kanssa. Kumpikin meistä on elänyt aiemmassa suhteessaan sen kokopäiväisen joustajan ja itsensä sopeuttajan roolissa… siis kun isot asiat osuu ei pienien asioiden sopeuttaminen pitäisi olla mikään juttu.

        ”Romanttisissa suhteissa ENFP:n ja ESFP:n yhteensopivuudella on potentiaalia kukoistaa elinvoimaiseksi ja intohimoiseksi kumppanuudeksi. Jaettu Fi-toiminto voi johtaa syvään tunneyhteyteen ja yhteyteen, mikä tarjoaa vankan perustan rakkaudelle.
        Sekä ENFP:t että ESFP:t ovat luonnostaan ilmaisuvoimaisia ja lämpimiä, mikä tekee heidän tunteidensa kommunikoimisesta toisilleen helpoksi. Heidän yhteinen rakkautensa seikkailuun ja jännitykseen voi myös edistää dynaamista ja stimuloivaa suhdetta. He voivat olla toistensa rikoskumppanit, tutkia maailmaa ja luoda unohtumattomia muistoja yhdessä.
        Kuitenkin heidän erilaiset hallitsevat funktionsa voivat myös aiheuttaa väärinymmärryksiä ja konflikteja. ENFP:t saattavat tuntea, että ESFP:t eivät osallistu syvempiin keskusteluihin tai keskittyvät liikaa nykyhetkeen, kun taas ESFP:t saattavat pitää ENFP:iä ylenpalttisen kiinnittyneinä abstrakteihin ideoihin ja mahdollisuuksiin. Harmonisen suhteen ylläpitämiseksi on olennaista, että molemmat kumppanit tunnistavat eronsa ja työskentelevät yhdessä tasapainottaakseen näkökulmansa.”

        Minua ei yllätä yhtään, että saat INFP tulokseksi sen perusteella mitä olet itsestäsi kertonut. En ole asiaa miettinyt, mutta kun sen sanot on tulos aika selviö. Ännät on muuten usein pohtijoita. Ääri-ässät ei taas siedä yhtään tälläistä pohtimista.


      • Citrinella kirjoitti:

        Nuo malli disk/värit ja MBTI on hyviä juuri itsensä tai toisen ymmärtämiseen. Ja myös sen ymmärtämiseen (oman pohdinnan tukena) kuka on ja mitä haluaa ja tarvitsee elämässä ja parisuhteessa. Tuo pohdinta yleensä liittyy jonkinlaiseen ikäkriisiin. Vaihe, joka tasaantuu ja jonka jälkeen ei ole välttämättä tarvetta kovin paljon pohdiskella niin paljon taas seuraavana 10 vuoteen.

        Itse en varsinaisesti edes etsinyt kun osuin nykyisen kumppanin kanssa yhteen. Olin lähinnä keskisormi pystyssä liikenteessä. En silti ollut vihamielinen kun hän lähestyi (useamman kerran illan aikana ennen kuin se johti mihin johti 🙃). Hän antoi minulle tilaa itse kiinnostua. Ihmisen ihon tuoksu ratkaisee paljon. Sinänsä ihminen voi olla täydellinen kaikin tavoin ja ei vaan kolahda millään tavalla muuta kuin ihmisenä. Tai sitten ihminen kolahtaa kovaa ihan heti ja sitten se on menoa…. Nuorena luulin, että keneen tahansa voi rakastua kunhan antaa aikaa. No… niin siinä helposti käy kun pari harrastaa seksiä säännöllisesti (hormonit…), mutta ilman hormonien valinta helposti kun seksielämä loppuu, myös tunteet vaimenee ystävyydeksi. Vahvemissa tunteissa niin ei välttämättä käy.

        Olen itse ENFP (kaksi vikaa ei ole vahvoja vana enemmän lähellä keski-aluetta), mutta syvässä kriisissä tai vaikeassa elämäntilanteessa minusta kuoriutuu INTJ…. Siirryn eläväisestä luonnonlapsesta enemmän arkea mekaanisesti ja järjestelmällisesti suorittavaan moodiin. Jos siinä tilassa alan suhteeseen en näy ulospäin omana sisäisenä itsenäni ja itse myös valitsen todennäköisesti väärin. Siksi erojen jälkeen olen päättänyt, että älyttömän hurlumhein sijasta, ensin kokoan itseni ja annan aikaa itselleni. Pieni vajaus on parempi tila kuin vääränlainen tai taskulämmin suhde tai vaikka se, että alkaisi vajauksen takia suhteeseen, joka on vahingollinen (henkinen ja fyysinen väkivalta, toisen naisen rooli ääriesimerkkinä ja tasavertaisuuden puute pienemmässä mittakaavassa).

        Ex-parisuhteessa olin henkilön kanssa, jonka noiden MBTI teorioiden mukaan ennusti haasteet oikein ja loppujihtopäätös oli että onnistuessaan, parisuhde on hyvin kehittävä (joutuu joustamaan ja oppimaan ymmärtämään täysin toisen laista ihmistä). Taas olen 90% varma että nykyiseni on ESFP (vain S ei vahva). Luotan enemmän omaan intuitioon ja omaan harkintaan, kun persoonallisuustestiin, mutta jo nyt 5kk jälkeen näen, että ”tuomio” persoonallisuuksien yhteensopimisesta osuu yhteen omien havaintojen kanssa. Kumpikin meistä on elänyt aiemmassa suhteessaan sen kokopäiväisen joustajan ja itsensä sopeuttajan roolissa… siis kun isot asiat osuu ei pienien asioiden sopeuttaminen pitäisi olla mikään juttu.

        ”Romanttisissa suhteissa ENFP:n ja ESFP:n yhteensopivuudella on potentiaalia kukoistaa elinvoimaiseksi ja intohimoiseksi kumppanuudeksi. Jaettu Fi-toiminto voi johtaa syvään tunneyhteyteen ja yhteyteen, mikä tarjoaa vankan perustan rakkaudelle.
        Sekä ENFP:t että ESFP:t ovat luonnostaan ilmaisuvoimaisia ja lämpimiä, mikä tekee heidän tunteidensa kommunikoimisesta toisilleen helpoksi. Heidän yhteinen rakkautensa seikkailuun ja jännitykseen voi myös edistää dynaamista ja stimuloivaa suhdetta. He voivat olla toistensa rikoskumppanit, tutkia maailmaa ja luoda unohtumattomia muistoja yhdessä.
        Kuitenkin heidän erilaiset hallitsevat funktionsa voivat myös aiheuttaa väärinymmärryksiä ja konflikteja. ENFP:t saattavat tuntea, että ESFP:t eivät osallistu syvempiin keskusteluihin tai keskittyvät liikaa nykyhetkeen, kun taas ESFP:t saattavat pitää ENFP:iä ylenpalttisen kiinnittyneinä abstrakteihin ideoihin ja mahdollisuuksiin. Harmonisen suhteen ylläpitämiseksi on olennaista, että molemmat kumppanit tunnistavat eronsa ja työskentelevät yhdessä tasapainottaakseen näkökulmansa.”

        Minua ei yllätä yhtään, että saat INFP tulokseksi sen perusteella mitä olet itsestäsi kertonut. En ole asiaa miettinyt, mutta kun sen sanot on tulos aika selviö. Ännät on muuten usein pohtijoita. Ääri-ässät ei taas siedä yhtään tälläistä pohtimista.

        ”Romanttisissa suhteissa ENFP:n ja ESFP:n yhteensopivuudella on potentiaalia kukoistaa elinvoimaiseksi ja intohimoiseksi kumppanuudeksi. Jaettu Fi-toiminto voi johtaa syvään tunneyhteyteen ja yhteyteen, mikä tarjoaa vankan perustan rakkaudelle.
        Sekä ENFP:t että ESFP:t ovat luonnostaan ilmaisuvoimaisia ja lämpimiä, mikä tekee heidän tunteidensa kommunikoimisesta toisilleen helpoksi.”

        Mielenkiinnosta kyselen löytyykö tuo🙄 tuosta lisä osasta?

        Lataa Aktivisti-persoonallisuustyypin tarkka kuvaus oppiaksesi lisää seuraavasta:

        omat vahvuutesi ja heikkoutesi
        romanttiset suhteet
        ystävyyssuhteet
        kasvatustyyli
        urapolut
        tavat työpaikalla


      • Haaveilija39 kirjoitti:

        ”Romanttisissa suhteissa ENFP:n ja ESFP:n yhteensopivuudella on potentiaalia kukoistaa elinvoimaiseksi ja intohimoiseksi kumppanuudeksi. Jaettu Fi-toiminto voi johtaa syvään tunneyhteyteen ja yhteyteen, mikä tarjoaa vankan perustan rakkaudelle.
        Sekä ENFP:t että ESFP:t ovat luonnostaan ilmaisuvoimaisia ja lämpimiä, mikä tekee heidän tunteidensa kommunikoimisesta toisilleen helpoksi.”

        Mielenkiinnosta kyselen löytyykö tuo🙄 tuosta lisä osasta?

        Lataa Aktivisti-persoonallisuustyypin tarkka kuvaus oppiaksesi lisää seuraavasta:

        omat vahvuutesi ja heikkoutesi
        romanttiset suhteet
        ystävyyssuhteet
        kasvatustyyli
        urapolut
        tavat työpaikalla

        Kannattaa myös katsoa eri MBTI-tyyppien kognitiiviset funktiot (4 kpl), jos näihin uskoo. Tunnepuolella esim. INTJ:llä on sama Fi kuin ENFP:llä ja INFP:llä, se sijaitsee vain alempana pinossa (taso 3, vs 2 ja 1). Vaihtoehtona on Fe, joka on erilainen.

        Tuo sininen väri koskettaa monia MBTI-tyyppejä, saattaa olla myös vaikka INTP tai ISTJ, joilla on myös tämä päävärinään. Jotkut sellaiset voivat olla rasittavia tyyppejä tietysti. Mutta näissäkin on paljon eroja.

        Myös samat MBTI-tyypit voivat olla käytännössä melko erilaisia, nyt jotkut ovat lisänneet -A ja -T- päätteet, eli assertive ja turbulent. Muitakin erovaisuuksia on, joten tällaisen luokituksen perusteella ei ehkä pidä olettaa liikaa.


      • m36-intj kirjoitti:

        Kannattaa myös katsoa eri MBTI-tyyppien kognitiiviset funktiot (4 kpl), jos näihin uskoo. Tunnepuolella esim. INTJ:llä on sama Fi kuin ENFP:llä ja INFP:llä, se sijaitsee vain alempana pinossa (taso 3, vs 2 ja 1). Vaihtoehtona on Fe, joka on erilainen.

        Tuo sininen väri koskettaa monia MBTI-tyyppejä, saattaa olla myös vaikka INTP tai ISTJ, joilla on myös tämä päävärinään. Jotkut sellaiset voivat olla rasittavia tyyppejä tietysti. Mutta näissäkin on paljon eroja.

        Myös samat MBTI-tyypit voivat olla käytännössä melko erilaisia, nyt jotkut ovat lisänneet -A ja -T- päätteet, eli assertive ja turbulent. Muitakin erovaisuuksia on, joten tällaisen luokituksen perusteella ei ehkä pidä olettaa liikaa.

        Kiitos! En ole ennen perehtynyt näihin.. niin on itselleni jotenkin ihan hepreaa😄

        Vaikka ei kaikki ihan pitäisikään paikkaansa, mutta jotenkin hyvin mielenkiintoinen aihe.


      • Haaveilija39 kirjoitti:

        Kiitos! En ole ennen perehtynyt näihin.. niin on itselleni jotenkin ihan hepreaa😄

        Vaikka ei kaikki ihan pitäisikään paikkaansa, mutta jotenkin hyvin mielenkiintoinen aihe.

        Hyvä, että M36 osasi neuvoa oikean kohdan, en olisi enää muistanut mistä löytyy.

        Minusta nuo kaikki mallit on hyviä-nimittäin malleja. Ihmistä ei koskaan voi mallintaa täydellisesti ja persoonammenkin muuttuu yleensä hitusen kun kasvamme ihmisenä ja koemme elämää. Kun muistaa, että vaikka MBTI on erittäin hyvä renki, mutta huono isäntä, niin siitä hyötyy. Ihmisen pystyy yleensä loppujen lopuksi ”profiloimaan” irl tai pidemmän kirjoittelun perusteella helposti. Kun tunnistaa miten vastapuoli on erilainen ja miten itse pitäisi vastapuolta kohdata, jotta hänen on helpompi vuorovaikuttaa omana itsenään, se kummasti helpottaa vaikka kaikissa ihmissuhteissa ja myös jos työssään tekee yhteistyötä tai johtaa muiden työtä. Oikeassa elämässä toki sitten toimii enemmän intuitiolla ja elää hetkessä, mutta asian ymmärtäminen taustalla yleensä helpottaa intuition käyttöä.

        Allekirjoitan käytännön huomiona tuon saman mitä M36 kirjoittaa MBTI teoriasta.


      • Anonyymi
        Citrinella kirjoitti:

        Hyvä, että M36 osasi neuvoa oikean kohdan, en olisi enää muistanut mistä löytyy.

        Minusta nuo kaikki mallit on hyviä-nimittäin malleja. Ihmistä ei koskaan voi mallintaa täydellisesti ja persoonammenkin muuttuu yleensä hitusen kun kasvamme ihmisenä ja koemme elämää. Kun muistaa, että vaikka MBTI on erittäin hyvä renki, mutta huono isäntä, niin siitä hyötyy. Ihmisen pystyy yleensä loppujen lopuksi ”profiloimaan” irl tai pidemmän kirjoittelun perusteella helposti. Kun tunnistaa miten vastapuoli on erilainen ja miten itse pitäisi vastapuolta kohdata, jotta hänen on helpompi vuorovaikuttaa omana itsenään, se kummasti helpottaa vaikka kaikissa ihmissuhteissa ja myös jos työssään tekee yhteistyötä tai johtaa muiden työtä. Oikeassa elämässä toki sitten toimii enemmän intuitiolla ja elää hetkessä, mutta asian ymmärtäminen taustalla yleensä helpottaa intuition käyttöä.

        Allekirjoitan käytännön huomiona tuon saman mitä M36 kirjoittaa MBTI teoriasta.

        kurpalle sopii ätmi hyvin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        kurpalle sopii ätmi hyvin.

        Minulla on kyllä miesystävä jo, kaikin puolin hyvä ja fiksu vieläpä. ❤️ Ei hänestä olisi tullut muuten miesystävää... En voi valittaa, ja näyttää tuo miehenkin olemus minun silmään onnelliselta. 😉🙃

        Ihmisten luokittelu ätmeihin, kurppiin, sorsiin, joutseniin, käärmeisiin tai matoihin ei ole fiksujen hommaa. Ei sitä tee kuin mies, joka kokee olevansa itse katkera ätmi! Oma suositukseni on muuttaa omaa asennettansa, voi elämä vahingossa muuttua paremmaksi.


      • Citrinella kirjoitti:

        Hyvä, että M36 osasi neuvoa oikean kohdan, en olisi enää muistanut mistä löytyy.

        Minusta nuo kaikki mallit on hyviä-nimittäin malleja. Ihmistä ei koskaan voi mallintaa täydellisesti ja persoonammenkin muuttuu yleensä hitusen kun kasvamme ihmisenä ja koemme elämää. Kun muistaa, että vaikka MBTI on erittäin hyvä renki, mutta huono isäntä, niin siitä hyötyy. Ihmisen pystyy yleensä loppujen lopuksi ”profiloimaan” irl tai pidemmän kirjoittelun perusteella helposti. Kun tunnistaa miten vastapuoli on erilainen ja miten itse pitäisi vastapuolta kohdata, jotta hänen on helpompi vuorovaikuttaa omana itsenään, se kummasti helpottaa vaikka kaikissa ihmissuhteissa ja myös jos työssään tekee yhteistyötä tai johtaa muiden työtä. Oikeassa elämässä toki sitten toimii enemmän intuitiolla ja elää hetkessä, mutta asian ymmärtäminen taustalla yleensä helpottaa intuition käyttöä.

        Allekirjoitan käytännön huomiona tuon saman mitä M36 kirjoittaa MBTI teoriasta.

        Sen perusteella mitä olemme kirjoitelleet, niin hyvin tunnistan sinut tuosta persoonallisuus mallista. Oikeesti aina jännä juttu😁

        Mietinkin sitä että ääri ässä voisi olla itselleni haastava.. mitä tuossa ylemmässä kommentissa kommentoit… Toki itse olen sopeutuja, mutta jotenkin kun on aina ollut niin joustava. Niin toivoisi myös kumppanilta joustavuutta.. itsekin osaan olla tarpeen tullen todella jääräpää.. Tai kai se on sitä ettei enää anna toisen jyrätä allensa. Toisten ihmisten kunnioitus on se kaiken a ja o.


      • Haaveilija39 kirjoitti:

        Sen perusteella mitä olemme kirjoitelleet, niin hyvin tunnistan sinut tuosta persoonallisuus mallista. Oikeesti aina jännä juttu😁

        Mietinkin sitä että ääri ässä voisi olla itselleni haastava.. mitä tuossa ylemmässä kommentissa kommentoit… Toki itse olen sopeutuja, mutta jotenkin kun on aina ollut niin joustava. Niin toivoisi myös kumppanilta joustavuutta.. itsekin osaan olla tarpeen tullen todella jääräpää.. Tai kai se on sitä ettei enää anna toisen jyrätä allensa. Toisten ihmisten kunnioitus on se kaiken a ja o.

        En usko, että joustavuus liittyy sinänsä S tai N, vaan enemmän ihan muuhun. Ehkä siihen, miten ristiriidat haluaa ratkaista ja kohdata, minkälaiset omat kyvyt on ratkaista ristiriitoja suhteessa siihen minkälaiset vastapuolen kyvyt ja tahto on,

        Esim. Itse vaan olen päättänyt, että on asioita, joista ei vaan kannata riidellä, koska ne ei ole tärkeitä. Silti jos aina on se joka joustaa omista tarpeistaan, kokonaisuus harvoin toimii. Toinen esimerkki on ihmisen henkinen joustavuus. Jos toisella on kyky joustaa ja sovitella ja toinen on järkkymätön kuin 100t betonimuuri, ei siinä ole vaihtoehto kuin joustaa itse ja jäädä tai sitten sanoa, ettei homma toimi ja kerätä luunsa. Nuorempana ja tyhmempänä sitä kuvitteli, että kaikki järjestyy hyvällä tahdolla, mutta totuus on että jos pari on liian erilainen, on hyvin vaikea löytää alue, jossa kumpikin voi olla aidosti tyytyväinen.

        Itsekin katson, että toisen kunnioitus on must kaikissa toimivissa ihmissuhteissa. Jos ei ole kunnioitusta, voi samantien heittää hanskat tiskiin…

        En sinänsä usko, että mikään ”kirjainyhdistelmä” on mahdoton. Jos nyt ajettelee vaikka N/S-paria… Ääri-S ei toimi oman selvän, muttei silti ääri-N-ominaisuuden kanssa, mutta taas suhteellisen lähellä keskialuetta oleva S ei ole ongelmaa. Vaikka ystävistä taitaa olla useampi hieman enemmän S puolella (kuten myös puolisko). Ehkä oleellisempaa on, että on helpompi ymmärtää toista kun ei ole kaksi ihan ääripäätä? Myös erilaisuutta tarvitaan, koska ilman sitä jännite ei riitä.


      • m36-intj kirjoitti:

        Kannattaa myös katsoa eri MBTI-tyyppien kognitiiviset funktiot (4 kpl), jos näihin uskoo. Tunnepuolella esim. INTJ:llä on sama Fi kuin ENFP:llä ja INFP:llä, se sijaitsee vain alempana pinossa (taso 3, vs 2 ja 1). Vaihtoehtona on Fe, joka on erilainen.

        Tuo sininen väri koskettaa monia MBTI-tyyppejä, saattaa olla myös vaikka INTP tai ISTJ, joilla on myös tämä päävärinään. Jotkut sellaiset voivat olla rasittavia tyyppejä tietysti. Mutta näissäkin on paljon eroja.

        Myös samat MBTI-tyypit voivat olla käytännössä melko erilaisia, nyt jotkut ovat lisänneet -A ja -T- päätteet, eli assertive ja turbulent. Muitakin erovaisuuksia on, joten tällaisen luokituksen perusteella ei ehkä pidä olettaa liikaa.

        Ai niin joo tuo A ja T pääte. Tosiaan se voi tehdä ihmisestä aika erilaisen. Tuo funktio tosiaan, ei olla liian erilainen ilman, että kumminkin puolin alkaa ärsyttää. Itsellä tuo on vahva A (85%) ja se on näkynyt kaikessa mitä olen elämässä tehnyt.


      • Citrinella kirjoitti:

        Ai niin joo tuo A ja T pääte. Tosiaan se voi tehdä ihmisestä aika erilaisen. Tuo funktio tosiaan, ei olla liian erilainen ilman, että kumminkin puolin alkaa ärsyttää. Itsellä tuo on vahva A (85%) ja se on näkynyt kaikessa mitä olen elämässä tehnyt.

        Itselläni on tuo myös A ja myös lukema siinä 80% hujakoilla.


    • Anonyymi

      haaveilija niin kehittyy tuo pelijuttuni... muttele että sinut tiputettaisiin johonkin vaikka New Yourk City Brons löydätkä kävelemällä kotiin koti-Suomeen?

    • Tytön minihame täydentää hienosti minun farkkuja.
      Tytön siveys ei ollenkaan täydennä minun riettauttani.

      • No varo vaan ettei housut repee!!!!


      • Anonyymi

        Puheudutko mies myös livenä ns ristiin? Et siis pelkästään esiinny naisena netissä, vaan myös irl? Joku korsettikuva ehkä joskus kiersi


    • Pääosin keltavihreää taitaa vilkuttaa valot omalla kohdalla, ehkä jonkun verran sinistäkin. Elin hyvin pitkään ekstrovertin kanssa ja täydensimme toisiamme hyvinkin. Pakollista seuranpitoa helpotti aina tieto siitä että puhetta irtoaa ainakin toisesta parin puoliskosta 😁.

      • Anonyymi

        Mutta ajattele, toisen oikean introvertin kanssa ei olisi edes tarvinnut vaivautua niihin "pakollisiin" seuranpitoihin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mutta ajattele, toisen oikean introvertin kanssa ei olisi edes tarvinnut vaivautua niihin "pakollisiin" seuranpitoihin.

        Kyllä ne olivat valitettavasti oikeasti pakollisia, ristiäisiä, synttäreitä yms kekkereitä mihin nyt joutuu ihan kohteliaisuuttaan jo osallistumaan, kieltäytyminen olisi johtanut vähintäänkin sisällissotaan perheessä. Rauhan miehenä joskus joutuu valitsemaan pienemmän pahan tien 🙂


      • kommentoin tässä poistettua eli joku oli sitä mieltä että "keltainen on ekstrovertti".
        No minä pidän itseäni introverttinä joka pystyy olemaan ekstrovertti mutta kokee sen väsyttävänä, introvertti pertti pääosin. INFJ persoonallisuustyyppi, mikä kertoo jo paljon enemmän kuin jotkut värit.


      • Anonyymi
        E-Lukka kirjoitti:

        kommentoin tässä poistettua eli joku oli sitä mieltä että "keltainen on ekstrovertti".
        No minä pidän itseäni introverttinä joka pystyy olemaan ekstrovertti mutta kokee sen väsyttävänä, introvertti pertti pääosin. INFJ persoonallisuustyyppi, mikä kertoo jo paljon enemmän kuin jotkut värit.

        Disc analyysin värit, lähde: koulutus.fi

        Punainen

        Tyypilliset persoonallisuusominaisuudet:
        Olen ekstrovertti, suoraviivainen, hallitseva ja erittäin suorituskykyinen. Jotkut saattavat pitää minua hieman katkerana tai kranttuna, mutta se on harvoin mitään henkilökohtaista. Olen vain oma itseni!

        Mikä on mottosi?
        Elämä on kilpailu ja aion voittaa sen!

        Mitä tavoittelet?
        Kontrollia, voimaa, tuloksia ja tehokkuutta.

        Mikä turhauttaa sinua eniten?
        Epäonnistuminen. Se, että joutuu ottamaan käskyjä muilta. Ja kun töitä olisi tehtävänä, mutta kollegat vain matelevat. Haluan toimintaa ja omistautumista! Tunnen oloni myös epämukavaksi, kun tunteelliset ihmiset alkavat yhtäkkiä itkemään tai ottamaan asioita liian henkilökohtaisesti. Ihmisten pitäisi sietää hieman kritiikkiä!

        Kuinka haluat muiden kohtelevan sinua?
        Ole nopea ja aikaansaava! Pysy faktoissa, äläkä tunteile liikaa! Uskalla seisoa mielipiteitesi takana ja haasta minut. Ole suora ja kerro heti, jos jokin häiritsee sinua. Vihaan sitä, että juoruillaan eikä uskalleta puhua suoraan.

        Työskentelen usein:
        johtoasemassa, myyjänä, poliitikkona, pörssimeklarina, eliittiurheilijana tai vastaavassa suoritusorientoituneessa ammatissa

        Keltainen

        Tyypilliset persoonallisuusominaisuudet:
        Olen ulospäinsuuntautunut, verbaalinen, viehättävä, utelias ja innostunut, eli sekoitus vähän kaikkea! Voin olla hieman levoton ja itsekeskeinen. Puhuessani saatan paljastaa paljonkin.

        Mikä on mottosi?
        Elämä on juhlaa ja minut on kutsuttu!

        Mitä tavoittelet?
        Tunteita ja kommunikointia, sillä saan energiaa tavatessani muita ihmisiä. Lisäksi tavoittelen vahvistusta ja ylistystä. Olen intohimoinen, ja tykkään vaihtelusta sekä kaikesta hauskasta!

        Mikä turhauttaa sinua eniten?
        Hiljaiset ja ahdasmieliset ympäristöt sekä liian tiukat säännöt. En pidä ihmisistä, jotka ovat äreitä ja epäystävällisiä. Lisäksi turhaudun, kun mahtavia ideoitani tyrmätään. Minulla on myös pelko hylätyksi tulemisesta. Yksinäisyys ja ulkopuolisuuden tunne ovat minulle hyvin vaikeita asioita.

        Kuinka haluat muiden kohtelevan sinua?
        Hymyillen! Kutsu minut lounaalle, jossa kysyt perheestäni, tunteistani ja vapaa-ajastani. Anna minulle paljon kohteliaisuuksia ja positiivista palautetta. Edellinen pätee varsinkin silloin, kun haluat kritisoida minua, sillä muuten menetän innostukseni ja työtyytyväisyyteni.

        Työskentelen usein:
        viestinnän ammattilaisena, myyjänä, asiakaspalvelijana, näyttelijänä, toimittajana, journalistina sekä luovissa ammateissa

        Vihreä

        Tyypilliset persoonallisuusominaisuudet:
        Ystävällinen, huomaavainen ja todellinen joukkuepelaaja. Hoidan työni hyvin, vaikka toisinaan minua pidetään hieman hupsuna. Olen kärsivällinen, uskollinen ja hyvä kuuntelija, mutta saatan loukkaantua ja stressaantua helposti. Tarvitsen aikaa, sillä olen varovainen ja etsin turvallisuutta enkä pidä muutoksista.

        Mikä on mottosi?
        Yksi asia kerrallaan!

        Mitä tavoittelet?
        Turvaa ja tukea, sillä tarvitsen aikaa muutoksille. Pyrin pitkäaikaisiin suhteisiin ja vakauteen elämässä. Pidän pitkistä ja mielekkäistä keskusteluista enemmän kuin jutustelusta kahvikupin äärellä.

        Mikä turhauttaa sinua eniten?
        Kartan ristiriitoja kuin ruttoa! En pidä myöskään nopeista muutoksista tai epäselvistä ohjeista. Nopeita päätöksiä edellyttävät tilanteet, epävarmat työolot ja ihmiset, jotka yrittävät päättää puolestani, turhauttavat minua.

        Kuinka haluat muiden kohtelevan sinua?
        Kärsivällisesti. Anna minun puhua loppuun tai suorittaa tehtäväni rauhassa. Muista myös kuunnella eikä vain tuputtaa vaihtoehtoja tai yrittää dominoida. Ole aina lojaali, ja anna minun tuntea turvallisuutta ja vakautta, sillä silloin olen parhaimmillani.

        Työskentelen usein:
        hoiva-alalla, turvallisuusalalla, koulutusalalla sekä henkilöstöhallinnon tai liiketoiminnan alalla

        Sininen

        Tyypilliset persoonallisuusominaisuudet:
        Tyypillisesti tiukka, diplomaattinen, varovainen, selkeä, kriittinen, konservatiivinen ja hieman pikkutarkka. Ihmiset kokevat minut varautuneeksi ja sisäänpäinsuuntautuneeksi. Teen korkealaatuista työtä ja toivon muiden tekevän samoin. Päätökseni perustuvat faktoihin.

        Mikä on mottosi?
        Mieluummin oikein kuin nopeasti!

        Mitä tavoittelet?
        Virheettömyyttä, järjestelmällisyyttä ja faktoja. Selkeitä sääntöjä ja tavoitteita. Riskien minimoimista, ongelmien ratkaisemista sekä logiikkaa ja kohtuullisuutta.

        Mikä turhauttaa sinua eniten?
        Epävarmuus, paineet, ajanpuute ja stressi. Ihmiset, jotka tekevät päätöksiä perustuen tunteisiin eikä faktoihin.

        Kuinka haluat muiden kohtelevan sinua?
        Toivon muiden argumentoivan kanssani selväsanaisesti. Tee tilaa kriittiselle ajattelulle ja kerää faktat, ennen kuin otat kantaa mielipiteisiini. Ole rehellinen ja kunnioita minua.

        Työskentelen usein:
        taloustieteilijänä, kirjanpitäjänä, analyytikkona, psykologina, tutkijana, virkamiehenä sekä IT-ammateissa


      • Anonyymi kirjoitti:

        Disc analyysin värit, lähde: koulutus.fi

        Punainen

        Tyypilliset persoonallisuusominaisuudet:
        Olen ekstrovertti, suoraviivainen, hallitseva ja erittäin suorituskykyinen. Jotkut saattavat pitää minua hieman katkerana tai kranttuna, mutta se on harvoin mitään henkilökohtaista. Olen vain oma itseni!

        Mikä on mottosi?
        Elämä on kilpailu ja aion voittaa sen!

        Mitä tavoittelet?
        Kontrollia, voimaa, tuloksia ja tehokkuutta.

        Mikä turhauttaa sinua eniten?
        Epäonnistuminen. Se, että joutuu ottamaan käskyjä muilta. Ja kun töitä olisi tehtävänä, mutta kollegat vain matelevat. Haluan toimintaa ja omistautumista! Tunnen oloni myös epämukavaksi, kun tunteelliset ihmiset alkavat yhtäkkiä itkemään tai ottamaan asioita liian henkilökohtaisesti. Ihmisten pitäisi sietää hieman kritiikkiä!

        Kuinka haluat muiden kohtelevan sinua?
        Ole nopea ja aikaansaava! Pysy faktoissa, äläkä tunteile liikaa! Uskalla seisoa mielipiteitesi takana ja haasta minut. Ole suora ja kerro heti, jos jokin häiritsee sinua. Vihaan sitä, että juoruillaan eikä uskalleta puhua suoraan.

        Työskentelen usein:
        johtoasemassa, myyjänä, poliitikkona, pörssimeklarina, eliittiurheilijana tai vastaavassa suoritusorientoituneessa ammatissa

        Keltainen

        Tyypilliset persoonallisuusominaisuudet:
        Olen ulospäinsuuntautunut, verbaalinen, viehättävä, utelias ja innostunut, eli sekoitus vähän kaikkea! Voin olla hieman levoton ja itsekeskeinen. Puhuessani saatan paljastaa paljonkin.

        Mikä on mottosi?
        Elämä on juhlaa ja minut on kutsuttu!

        Mitä tavoittelet?
        Tunteita ja kommunikointia, sillä saan energiaa tavatessani muita ihmisiä. Lisäksi tavoittelen vahvistusta ja ylistystä. Olen intohimoinen, ja tykkään vaihtelusta sekä kaikesta hauskasta!

        Mikä turhauttaa sinua eniten?
        Hiljaiset ja ahdasmieliset ympäristöt sekä liian tiukat säännöt. En pidä ihmisistä, jotka ovat äreitä ja epäystävällisiä. Lisäksi turhaudun, kun mahtavia ideoitani tyrmätään. Minulla on myös pelko hylätyksi tulemisesta. Yksinäisyys ja ulkopuolisuuden tunne ovat minulle hyvin vaikeita asioita.

        Kuinka haluat muiden kohtelevan sinua?
        Hymyillen! Kutsu minut lounaalle, jossa kysyt perheestäni, tunteistani ja vapaa-ajastani. Anna minulle paljon kohteliaisuuksia ja positiivista palautetta. Edellinen pätee varsinkin silloin, kun haluat kritisoida minua, sillä muuten menetän innostukseni ja työtyytyväisyyteni.

        Työskentelen usein:
        viestinnän ammattilaisena, myyjänä, asiakaspalvelijana, näyttelijänä, toimittajana, journalistina sekä luovissa ammateissa

        Vihreä

        Tyypilliset persoonallisuusominaisuudet:
        Ystävällinen, huomaavainen ja todellinen joukkuepelaaja. Hoidan työni hyvin, vaikka toisinaan minua pidetään hieman hupsuna. Olen kärsivällinen, uskollinen ja hyvä kuuntelija, mutta saatan loukkaantua ja stressaantua helposti. Tarvitsen aikaa, sillä olen varovainen ja etsin turvallisuutta enkä pidä muutoksista.

        Mikä on mottosi?
        Yksi asia kerrallaan!

        Mitä tavoittelet?
        Turvaa ja tukea, sillä tarvitsen aikaa muutoksille. Pyrin pitkäaikaisiin suhteisiin ja vakauteen elämässä. Pidän pitkistä ja mielekkäistä keskusteluista enemmän kuin jutustelusta kahvikupin äärellä.

        Mikä turhauttaa sinua eniten?
        Kartan ristiriitoja kuin ruttoa! En pidä myöskään nopeista muutoksista tai epäselvistä ohjeista. Nopeita päätöksiä edellyttävät tilanteet, epävarmat työolot ja ihmiset, jotka yrittävät päättää puolestani, turhauttavat minua.

        Kuinka haluat muiden kohtelevan sinua?
        Kärsivällisesti. Anna minun puhua loppuun tai suorittaa tehtäväni rauhassa. Muista myös kuunnella eikä vain tuputtaa vaihtoehtoja tai yrittää dominoida. Ole aina lojaali, ja anna minun tuntea turvallisuutta ja vakautta, sillä silloin olen parhaimmillani.

        Työskentelen usein:
        hoiva-alalla, turvallisuusalalla, koulutusalalla sekä henkilöstöhallinnon tai liiketoiminnan alalla

        Sininen

        Tyypilliset persoonallisuusominaisuudet:
        Tyypillisesti tiukka, diplomaattinen, varovainen, selkeä, kriittinen, konservatiivinen ja hieman pikkutarkka. Ihmiset kokevat minut varautuneeksi ja sisäänpäinsuuntautuneeksi. Teen korkealaatuista työtä ja toivon muiden tekevän samoin. Päätökseni perustuvat faktoihin.

        Mikä on mottosi?
        Mieluummin oikein kuin nopeasti!

        Mitä tavoittelet?
        Virheettömyyttä, järjestelmällisyyttä ja faktoja. Selkeitä sääntöjä ja tavoitteita. Riskien minimoimista, ongelmien ratkaisemista sekä logiikkaa ja kohtuullisuutta.

        Mikä turhauttaa sinua eniten?
        Epävarmuus, paineet, ajanpuute ja stressi. Ihmiset, jotka tekevät päätöksiä perustuen tunteisiin eikä faktoihin.

        Kuinka haluat muiden kohtelevan sinua?
        Toivon muiden argumentoivan kanssani selväsanaisesti. Tee tilaa kriittiselle ajattelulle ja kerää faktat, ennen kuin otat kantaa mielipiteisiini. Ole rehellinen ja kunnioita minua.

        Työskentelen usein:
        taloustieteilijänä, kirjanpitäjänä, analyytikkona, psykologina, tutkijana, virkamiehenä sekä IT-ammateissa

        😁 selväksi tuli kiitos, tosin analyysi kattaa ja lokeroi "Tyypilliset persoonallisuusominaisuudet" mukaan, entäs jos ei ole tyypillinen? En ole täysin tyypillinen vihreäkään, periaatteessa koko väriskaala on käytössä jollain osa-alueella.
        Persoonallisuusanalyysi on paljon parempi kuvaajana kuin värit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Disc analyysin värit, lähde: koulutus.fi

        Punainen

        Tyypilliset persoonallisuusominaisuudet:
        Olen ekstrovertti, suoraviivainen, hallitseva ja erittäin suorituskykyinen. Jotkut saattavat pitää minua hieman katkerana tai kranttuna, mutta se on harvoin mitään henkilökohtaista. Olen vain oma itseni!

        Mikä on mottosi?
        Elämä on kilpailu ja aion voittaa sen!

        Mitä tavoittelet?
        Kontrollia, voimaa, tuloksia ja tehokkuutta.

        Mikä turhauttaa sinua eniten?
        Epäonnistuminen. Se, että joutuu ottamaan käskyjä muilta. Ja kun töitä olisi tehtävänä, mutta kollegat vain matelevat. Haluan toimintaa ja omistautumista! Tunnen oloni myös epämukavaksi, kun tunteelliset ihmiset alkavat yhtäkkiä itkemään tai ottamaan asioita liian henkilökohtaisesti. Ihmisten pitäisi sietää hieman kritiikkiä!

        Kuinka haluat muiden kohtelevan sinua?
        Ole nopea ja aikaansaava! Pysy faktoissa, äläkä tunteile liikaa! Uskalla seisoa mielipiteitesi takana ja haasta minut. Ole suora ja kerro heti, jos jokin häiritsee sinua. Vihaan sitä, että juoruillaan eikä uskalleta puhua suoraan.

        Työskentelen usein:
        johtoasemassa, myyjänä, poliitikkona, pörssimeklarina, eliittiurheilijana tai vastaavassa suoritusorientoituneessa ammatissa

        Keltainen

        Tyypilliset persoonallisuusominaisuudet:
        Olen ulospäinsuuntautunut, verbaalinen, viehättävä, utelias ja innostunut, eli sekoitus vähän kaikkea! Voin olla hieman levoton ja itsekeskeinen. Puhuessani saatan paljastaa paljonkin.

        Mikä on mottosi?
        Elämä on juhlaa ja minut on kutsuttu!

        Mitä tavoittelet?
        Tunteita ja kommunikointia, sillä saan energiaa tavatessani muita ihmisiä. Lisäksi tavoittelen vahvistusta ja ylistystä. Olen intohimoinen, ja tykkään vaihtelusta sekä kaikesta hauskasta!

        Mikä turhauttaa sinua eniten?
        Hiljaiset ja ahdasmieliset ympäristöt sekä liian tiukat säännöt. En pidä ihmisistä, jotka ovat äreitä ja epäystävällisiä. Lisäksi turhaudun, kun mahtavia ideoitani tyrmätään. Minulla on myös pelko hylätyksi tulemisesta. Yksinäisyys ja ulkopuolisuuden tunne ovat minulle hyvin vaikeita asioita.

        Kuinka haluat muiden kohtelevan sinua?
        Hymyillen! Kutsu minut lounaalle, jossa kysyt perheestäni, tunteistani ja vapaa-ajastani. Anna minulle paljon kohteliaisuuksia ja positiivista palautetta. Edellinen pätee varsinkin silloin, kun haluat kritisoida minua, sillä muuten menetän innostukseni ja työtyytyväisyyteni.

        Työskentelen usein:
        viestinnän ammattilaisena, myyjänä, asiakaspalvelijana, näyttelijänä, toimittajana, journalistina sekä luovissa ammateissa

        Vihreä

        Tyypilliset persoonallisuusominaisuudet:
        Ystävällinen, huomaavainen ja todellinen joukkuepelaaja. Hoidan työni hyvin, vaikka toisinaan minua pidetään hieman hupsuna. Olen kärsivällinen, uskollinen ja hyvä kuuntelija, mutta saatan loukkaantua ja stressaantua helposti. Tarvitsen aikaa, sillä olen varovainen ja etsin turvallisuutta enkä pidä muutoksista.

        Mikä on mottosi?
        Yksi asia kerrallaan!

        Mitä tavoittelet?
        Turvaa ja tukea, sillä tarvitsen aikaa muutoksille. Pyrin pitkäaikaisiin suhteisiin ja vakauteen elämässä. Pidän pitkistä ja mielekkäistä keskusteluista enemmän kuin jutustelusta kahvikupin äärellä.

        Mikä turhauttaa sinua eniten?
        Kartan ristiriitoja kuin ruttoa! En pidä myöskään nopeista muutoksista tai epäselvistä ohjeista. Nopeita päätöksiä edellyttävät tilanteet, epävarmat työolot ja ihmiset, jotka yrittävät päättää puolestani, turhauttavat minua.

        Kuinka haluat muiden kohtelevan sinua?
        Kärsivällisesti. Anna minun puhua loppuun tai suorittaa tehtäväni rauhassa. Muista myös kuunnella eikä vain tuputtaa vaihtoehtoja tai yrittää dominoida. Ole aina lojaali, ja anna minun tuntea turvallisuutta ja vakautta, sillä silloin olen parhaimmillani.

        Työskentelen usein:
        hoiva-alalla, turvallisuusalalla, koulutusalalla sekä henkilöstöhallinnon tai liiketoiminnan alalla

        Sininen

        Tyypilliset persoonallisuusominaisuudet:
        Tyypillisesti tiukka, diplomaattinen, varovainen, selkeä, kriittinen, konservatiivinen ja hieman pikkutarkka. Ihmiset kokevat minut varautuneeksi ja sisäänpäinsuuntautuneeksi. Teen korkealaatuista työtä ja toivon muiden tekevän samoin. Päätökseni perustuvat faktoihin.

        Mikä on mottosi?
        Mieluummin oikein kuin nopeasti!

        Mitä tavoittelet?
        Virheettömyyttä, järjestelmällisyyttä ja faktoja. Selkeitä sääntöjä ja tavoitteita. Riskien minimoimista, ongelmien ratkaisemista sekä logiikkaa ja kohtuullisuutta.

        Mikä turhauttaa sinua eniten?
        Epävarmuus, paineet, ajanpuute ja stressi. Ihmiset, jotka tekevät päätöksiä perustuen tunteisiin eikä faktoihin.

        Kuinka haluat muiden kohtelevan sinua?
        Toivon muiden argumentoivan kanssani selväsanaisesti. Tee tilaa kriittiselle ajattelulle ja kerää faktat, ennen kuin otat kantaa mielipiteisiini. Ole rehellinen ja kunnioita minua.

        Työskentelen usein:
        taloustieteilijänä, kirjanpitäjänä, analyytikkona, psykologina, tutkijana, virkamiehenä sekä IT-ammateissa

        Sivusta totean, että kiitos tosta tarkemmasta listauksesta. Mä olen liian laska, että olisin lähtenyt itse etsimään.

        Kirjottelin tuolla ekana ja täytyy todeta, että mä todellakin olen varsi ntasainen sekoitus tuota punaista kuvausta ja vihreää kuvausta ja lisäksi osaan hyvin esittää keltaista, vaikka en aidosti ole lainkaan sitä.


      • E-Lukka kirjoitti:

        kommentoin tässä poistettua eli joku oli sitä mieltä että "keltainen on ekstrovertti".
        No minä pidän itseäni introverttinä joka pystyy olemaan ekstrovertti mutta kokee sen väsyttävänä, introvertti pertti pääosin. INFJ persoonallisuustyyppi, mikä kertoo jo paljon enemmän kuin jotkut värit.

        Osuiko omasta mielestäsi tuo persoonallisuus suhun hyvin?

        Tein itse myös sen ja sain INFP.. meinasin pyörtyä se osuu muhun niin pirun hyvin😁 onkin aina ollut niin vilkas pään sisäinen elämä.. Siitähän myös tuo mun nikki kielii, en vaan sitä sillä rekisteröitymis hetkellä tiedostanut.🙈


      • Anonyymi
        Haaveilija39 kirjoitti:

        Osuiko omasta mielestäsi tuo persoonallisuus suhun hyvin?

        Tein itse myös sen ja sain INFP.. meinasin pyörtyä se osuu muhun niin pirun hyvin😁 onkin aina ollut niin vilkas pään sisäinen elämä.. Siitähän myös tuo mun nikki kielii, en vaan sitä sillä rekisteröitymis hetkellä tiedostanut.🙈

        Miten aikuinen mies jaksaakin kirjoitella itsensä kanssa eri välilehdiltä eri profiileilla kirjautuneena. Mikä koulutus riittää havaintoon? Kannattaakin hävetä


      • Haaveilija39 kirjoitti:

        Osuiko omasta mielestäsi tuo persoonallisuus suhun hyvin?

        Tein itse myös sen ja sain INFP.. meinasin pyörtyä se osuu muhun niin pirun hyvin😁 onkin aina ollut niin vilkas pään sisäinen elämä.. Siitähän myös tuo mun nikki kielii, en vaan sitä sillä rekisteröitymis hetkellä tiedostanut.🙈

        Osuuhan se ytimeen hyvinkin pitkälti "Puolestapuhujat saattavat olla sisäänpäin suuntautuneita, mutta he arvostavat syviä, aitoja suhteita"

        "on joskus taipumus haaveilla ja fantasioida pikemminkin kuin ryhtyä toimiin" tuossa on varmaan jotain tutun kuuloista 😁 INFP:lle


      • E-Lukka kirjoitti:

        Osuuhan se ytimeen hyvinkin pitkälti "Puolestapuhujat saattavat olla sisäänpäin suuntautuneita, mutta he arvostavat syviä, aitoja suhteita"

        "on joskus taipumus haaveilla ja fantasioida pikemminkin kuin ryhtyä toimiin" tuossa on varmaan jotain tutun kuuloista 😁 INFP:lle

        Tein testin uudestaan ja niinkuin joskus aiemminkin tulos keikkuu ISFJ:n ja INFJ:n välillä, nyt olin ISFJ


      • E-Lukka kirjoitti:

        Osuuhan se ytimeen hyvinkin pitkälti "Puolestapuhujat saattavat olla sisäänpäin suuntautuneita, mutta he arvostavat syviä, aitoja suhteita"

        "on joskus taipumus haaveilla ja fantasioida pikemminkin kuin ryhtyä toimiin" tuossa on varmaan jotain tutun kuuloista 😁 INFP:lle

        ”"on joskus taipumus haaveilla ja fantasioida pikemminkin kuin ryhtyä toimiin" tuossa on varmaan jotain tutun kuuloista 😁 INFP:lle””

        Just tämä😅🙄


      • Anonyymi kirjoitti:

        Disc analyysin värit, lähde: koulutus.fi

        Punainen

        Tyypilliset persoonallisuusominaisuudet:
        Olen ekstrovertti, suoraviivainen, hallitseva ja erittäin suorituskykyinen. Jotkut saattavat pitää minua hieman katkerana tai kranttuna, mutta se on harvoin mitään henkilökohtaista. Olen vain oma itseni!

        Mikä on mottosi?
        Elämä on kilpailu ja aion voittaa sen!

        Mitä tavoittelet?
        Kontrollia, voimaa, tuloksia ja tehokkuutta.

        Mikä turhauttaa sinua eniten?
        Epäonnistuminen. Se, että joutuu ottamaan käskyjä muilta. Ja kun töitä olisi tehtävänä, mutta kollegat vain matelevat. Haluan toimintaa ja omistautumista! Tunnen oloni myös epämukavaksi, kun tunteelliset ihmiset alkavat yhtäkkiä itkemään tai ottamaan asioita liian henkilökohtaisesti. Ihmisten pitäisi sietää hieman kritiikkiä!

        Kuinka haluat muiden kohtelevan sinua?
        Ole nopea ja aikaansaava! Pysy faktoissa, äläkä tunteile liikaa! Uskalla seisoa mielipiteitesi takana ja haasta minut. Ole suora ja kerro heti, jos jokin häiritsee sinua. Vihaan sitä, että juoruillaan eikä uskalleta puhua suoraan.

        Työskentelen usein:
        johtoasemassa, myyjänä, poliitikkona, pörssimeklarina, eliittiurheilijana tai vastaavassa suoritusorientoituneessa ammatissa

        Keltainen

        Tyypilliset persoonallisuusominaisuudet:
        Olen ulospäinsuuntautunut, verbaalinen, viehättävä, utelias ja innostunut, eli sekoitus vähän kaikkea! Voin olla hieman levoton ja itsekeskeinen. Puhuessani saatan paljastaa paljonkin.

        Mikä on mottosi?
        Elämä on juhlaa ja minut on kutsuttu!

        Mitä tavoittelet?
        Tunteita ja kommunikointia, sillä saan energiaa tavatessani muita ihmisiä. Lisäksi tavoittelen vahvistusta ja ylistystä. Olen intohimoinen, ja tykkään vaihtelusta sekä kaikesta hauskasta!

        Mikä turhauttaa sinua eniten?
        Hiljaiset ja ahdasmieliset ympäristöt sekä liian tiukat säännöt. En pidä ihmisistä, jotka ovat äreitä ja epäystävällisiä. Lisäksi turhaudun, kun mahtavia ideoitani tyrmätään. Minulla on myös pelko hylätyksi tulemisesta. Yksinäisyys ja ulkopuolisuuden tunne ovat minulle hyvin vaikeita asioita.

        Kuinka haluat muiden kohtelevan sinua?
        Hymyillen! Kutsu minut lounaalle, jossa kysyt perheestäni, tunteistani ja vapaa-ajastani. Anna minulle paljon kohteliaisuuksia ja positiivista palautetta. Edellinen pätee varsinkin silloin, kun haluat kritisoida minua, sillä muuten menetän innostukseni ja työtyytyväisyyteni.

        Työskentelen usein:
        viestinnän ammattilaisena, myyjänä, asiakaspalvelijana, näyttelijänä, toimittajana, journalistina sekä luovissa ammateissa

        Vihreä

        Tyypilliset persoonallisuusominaisuudet:
        Ystävällinen, huomaavainen ja todellinen joukkuepelaaja. Hoidan työni hyvin, vaikka toisinaan minua pidetään hieman hupsuna. Olen kärsivällinen, uskollinen ja hyvä kuuntelija, mutta saatan loukkaantua ja stressaantua helposti. Tarvitsen aikaa, sillä olen varovainen ja etsin turvallisuutta enkä pidä muutoksista.

        Mikä on mottosi?
        Yksi asia kerrallaan!

        Mitä tavoittelet?
        Turvaa ja tukea, sillä tarvitsen aikaa muutoksille. Pyrin pitkäaikaisiin suhteisiin ja vakauteen elämässä. Pidän pitkistä ja mielekkäistä keskusteluista enemmän kuin jutustelusta kahvikupin äärellä.

        Mikä turhauttaa sinua eniten?
        Kartan ristiriitoja kuin ruttoa! En pidä myöskään nopeista muutoksista tai epäselvistä ohjeista. Nopeita päätöksiä edellyttävät tilanteet, epävarmat työolot ja ihmiset, jotka yrittävät päättää puolestani, turhauttavat minua.

        Kuinka haluat muiden kohtelevan sinua?
        Kärsivällisesti. Anna minun puhua loppuun tai suorittaa tehtäväni rauhassa. Muista myös kuunnella eikä vain tuputtaa vaihtoehtoja tai yrittää dominoida. Ole aina lojaali, ja anna minun tuntea turvallisuutta ja vakautta, sillä silloin olen parhaimmillani.

        Työskentelen usein:
        hoiva-alalla, turvallisuusalalla, koulutusalalla sekä henkilöstöhallinnon tai liiketoiminnan alalla

        Sininen

        Tyypilliset persoonallisuusominaisuudet:
        Tyypillisesti tiukka, diplomaattinen, varovainen, selkeä, kriittinen, konservatiivinen ja hieman pikkutarkka. Ihmiset kokevat minut varautuneeksi ja sisäänpäinsuuntautuneeksi. Teen korkealaatuista työtä ja toivon muiden tekevän samoin. Päätökseni perustuvat faktoihin.

        Mikä on mottosi?
        Mieluummin oikein kuin nopeasti!

        Mitä tavoittelet?
        Virheettömyyttä, järjestelmällisyyttä ja faktoja. Selkeitä sääntöjä ja tavoitteita. Riskien minimoimista, ongelmien ratkaisemista sekä logiikkaa ja kohtuullisuutta.

        Mikä turhauttaa sinua eniten?
        Epävarmuus, paineet, ajanpuute ja stressi. Ihmiset, jotka tekevät päätöksiä perustuen tunteisiin eikä faktoihin.

        Kuinka haluat muiden kohtelevan sinua?
        Toivon muiden argumentoivan kanssani selväsanaisesti. Tee tilaa kriittiselle ajattelulle ja kerää faktat, ennen kuin otat kantaa mielipiteisiini. Ole rehellinen ja kunnioita minua.

        Työskentelen usein:
        taloustieteilijänä, kirjanpitäjänä, analyytikkona, psykologina, tutkijana, virkamiehenä sekä IT-ammateissa

        Siis en yleensä usko tälläisiin luonnehöpötyksiin yhtään, mutta nyt kun luin nuo niin tämä "Sininen" sopii minuun aivan täydellisesti! Siis aivan hämmästyttävän tarkasti. Tässä on ehkä jotain magiaa taustalla, se on ehkä henkisen alan harrastaja joka nämä on laatinut.

        Ainoa mikä ei sovi minuun on tuo työ, kun itse olen aina tehnyt fyysistä työtä, varmaan nyt ihan fysiikastani johtuen, mutta se on tuntunut aina "väärältä" minulle ja turhauttavalta, ja selkeästi haluaisin ennemmin tehdä jotain älyyn perustuvaa työtä kuin fyysiseen voimaan perustuvaa.


      • E-Lukka kirjoitti:

        Tein testin uudestaan ja niinkuin joskus aiemminkin tulos keikkuu ISFJ:n ja INFJ:n välillä, nyt olin ISFJ

        Samaa tulosta herjasi omalla kohdalla. Vaikka omasta mielestäni yritin vastata eri tavalla😁


      • Haaveilija39 kirjoitti:

        Samaa tulosta herjasi omalla kohdalla. Vaikka omasta mielestäni yritin vastata eri tavalla😁

        No nykyään tulee itselle tuo ISFJ vissiin aina, ei auta kuin hyväksyä 🙂


      • E-Lukka kirjoitti:

        No nykyään tulee itselle tuo ISFJ vissiin aina, ei auta kuin hyväksyä 🙂

        Eihän sekään mikään huono persoonallisuus ole.. 👍🏼

        Auttavaisuus on itsellenikin tärkeätä, tai siis että jos vaan mitenkään voin auttaa, niin autan. Vähemmän on tullut lähivuosina autettua muita, mutta huomaan jos tekee toisen puolesta vaikka hyvinkin pieniä asioita. Niin saan siitä iloa. 🙂


      • Anonyymi
        Haaveilija39 kirjoitti:

        Eihän sekään mikään huono persoonallisuus ole.. 👍🏼

        Auttavaisuus on itsellenikin tärkeätä, tai siis että jos vaan mitenkään voin auttaa, niin autan. Vähemmän on tullut lähivuosina autettua muita, mutta huomaan jos tekee toisen puolesta vaikka hyvinkin pieniä asioita. Niin saan siitä iloa. 🙂

        Mikään persoonallisuustyyppi ei ole "huono" 🧐


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mikään persoonallisuustyyppi ei ole "huono" 🧐

        No ei ole ei. Ellei nyt mene ihan psykopaatin persoonallisuuteen..


    • Anonyymi

      Itse menin New Yorkissa aikoinaan naimisiin eri kulttuuriin ja uskotokuntaan kuuluvan ihmisen kanssa, juurikin ehkä siksi, että oli ihanaa olla sellaisen ihmisen kanssa, joka oli itseni täydellinen vastakohta; suosittu, sosiaalinen, verbaalisesti lahjakas, huumorityyppi. Vuosikymmen mentiin toistemme ihania piirteitä ihaillen, ja sitten pikkuhiljaa yksi toisensa jälkeen samat piirteet alkoivatkin ärsyttämään. Pitäisi nyt joskus suunsa kiinni, saamarin supliikkityypi aina jää suustaan kiinni, mitä siinä hymyilet jokaiselle kuin vähämielinen, tämän vitsin olen kuullut sata kertaa huoh jne. Lopulta parin vuosikymmenen jälkeen erohan siinä tuli, ja kun erosta on kulunut nyt jo vuosikymmen, osaan tarkastella asiaa objektiivisesti. En myöskään tänä päivänä ikinä lähtisi edes parisuhteeseen ihmisen kanssa, joka on oman itseni täydellinen vastakohta.

      • 👍🏼👍🏼👍🏼


    • Sanoisin että minussa on eniten sinistä, paljon vihreää, jonkin verran punaista, ja kaikkein vähiten keltaista. Sinisestä väristä kaikki kuvaukset eivät kuitenkaan sovi. Nuo kuvaukset olivat liian suppeita, tässä parempi linkki, jota itse käytin:
      https://duunitori.fi/tyoelama/idiootit-ymparillani-varityyppi

      En tiedä oliko tämä nyt niin onnistunut luokittelu taas. Pidän enemmän tuosta MBTI-luokituksesta, koska se kuvaa paremmin eri luonteita.

      • Anonyymi

        Naurettavia sinipunaluokituksia, ja oman itsensä analysointia niiden perusteella. Nyt valoja päälle sielä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Naurettavia sinipunaluokituksia, ja oman itsensä analysointia niiden perusteella. Nyt valoja päälle sielä.

        Näiden luokitusten perusteella ei tosiaankaan kannata tehdä mitään pidemmälle meneviä johtopäätöksiä toisista. Ne ovat vain suuntaa antavia, enkä minäkään näitä niin vakavasti ota.


      • Tuon mukaan olisin hyvin monivärinen. Toki sinistä kyllä vähiten..


      • Anonyymi
        Haaveilija39 kirjoitti:

        Tuon mukaan olisin hyvin monivärinen. Toki sinistä kyllä vähiten..

        Olet mies kyllä varsinainen värikarttojen asiantuntija mister punakka kevät


    • Anonyymi

      Mjaa, kyllä vastakohdat täydentävät toisiaan, jos yhteinen tavoite olisi sama.
      Ongelmana voi olla erilaiset tavoitteet, ja päämäärä.

      Ainakin vastakohtien lapsista voi tulla normaalin epänormaaleja.
      Epänormaali on positiivista nykypäivänä, erottuu edukseen jos piirteet olisivat poikkeuksellista hyvässä mielessä.

      Kasvatusteknisesti lapsi saa paljon enemmän vastakohdilta, mitä huopatossuista hiljaa kulkiessa. Erilaisuus voi olla hyve, jopa tässä asiassa.

      Ihmettelen esimerkiksi miten RKP haluaa nyt nostaa ala-asteella tuntimäärää 3 tuntia viikossa. Syy on se etteivät 5-6 luokkalaiset osaa lukea tai laskea.
      Miten tuo on mahdollista, oma tytär innostui lukemaan Harry Potter kirjoja. Ensimmäinen meni läpi kahdessa päivässä ja aloitti heti uuden.

      Joskus erilaisuus voi kantaa pitkälle monessa mielessä, jopa parisuhteissa.
      Ei ole kellään liian tylsistyttävää tasaista tarpomista.

      AV

      • Anonyymi

        "Syy on se etteivät 5-6 luokkalaiset osaa lukea tai laskea."

        Kummalliseltahan tuo kuulostaa varsinkin kun oma lapsi luki jo alle kolmevuotiaana.


      • Anonyymi

        "Kasvatusteknisesti lapsi saa paljon enemmän vastakohdilta"

        Ehkä saa, ehkä ei, riippuu lapsen persoonallisuustyypistä ja vanhempien "vastakohtien" ilmenemistavoista.

        Koulupäivää voisi pidentää useammalla kuin kolmella tunnilla viikossa siten että koulupäivän pituus olisi joka päivä 9-15 vähintään. Suomessa on törkeän lyhyet koulupäivät.

        - Sheena


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Syy on se etteivät 5-6 luokkalaiset osaa lukea tai laskea."

        Kummalliseltahan tuo kuulostaa varsinkin kun oma lapsi luki jo alle kolmevuotiaana.

        Minullakin yksi lapsista luki alle kolmivuotiaana, mutta muut oppivat koulussa, lapsia on erilaisia..

        Pisa tulokset ovat laskeneet roimasti ja ne ovat laskusuunnassa edelleen.

        Koulupäivän pituus voisi jokatapauksessa olla pidempi eikä vain alakoulussa.

        - Sheena


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minullakin yksi lapsista luki alle kolmivuotiaana, mutta muut oppivat koulussa, lapsia on erilaisia..

        Pisa tulokset ovat laskeneet roimasti ja ne ovat laskusuunnassa edelleen.

        Koulupäivän pituus voisi jokatapauksessa olla pidempi eikä vain alakoulussa.

        - Sheena

        No johan olikin terävä huomio että lapsia on erilaisia. Kiitos tiedosta. Toivottavasti et satuttanut itseäsi.😂

        Jos lapsella ei ole jotain selkeää lukihäiriötä tmv. lukemista vaikeuttavaa tekijää, niin kyllä 5. ja 6. luokkalaisen pitäisi jo lukea erittäin sujuvasti. Jos taas lapsella on jotain lukemista vaikeuttavaa, niin tuossa kohtaa se olisi jo pitänyt huomata ja antaa lapselle apua. Minusta on anteeksiantamatonta laiminlyömistä, jo tuon ikäinen ei joko lue erinomaisen hyvin tai ole avun piirissä.

        P.S. Mä luin itsekin alle kolmevuotiaana, joten muksun lukemaan oppiminen ei ollut mikään yllätys. Hän kuitenkin voitti mut muutamalla kuukaudella tai mä vain tajusin sen lukutaidon nopeammin kuin omat vanhempani aikanaan.

        Minusta koulupäivät ovat hyvän pituisia. Pidentäminen on täysin turhaa. Tehottoman lonnimisen lisääminen ei aito ketään ja tehokasta oppimisaikaa ei pysty keinotekoisesti lisäämään. Tehokkaan oppimisen kannalta aika on tällä hetkellä oikein hyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kasvatusteknisesti lapsi saa paljon enemmän vastakohdilta"

        Ehkä saa, ehkä ei, riippuu lapsen persoonallisuustyypistä ja vanhempien "vastakohtien" ilmenemistavoista.

        Koulupäivää voisi pidentää useammalla kuin kolmella tunnilla viikossa siten että koulupäivän pituus olisi joka päivä 9-15 vähintään. Suomessa on törkeän lyhyet koulupäivät.

        - Sheena

        Jokaisella aikuisella on ne omat vahvuutensa.
        Kasvatustyössä molemmille vanhemmille tulee helposti ne omat roolit.
        Toinen tykkää urheilusta ja toinen ei, tuolloin voi se joka tykkää hoitaa lapsen kanssa ne urheiluun liittyvät harrastukset ja aihepiirit.
        Se, joka ei tykkää urheilusta voi taasen hoitaa niitä itselleen miellyttäviä asioita, keskittyä niihin, ja opettaa lasta omissa vahvuuksissaan omilla vahvuuksillaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No johan olikin terävä huomio että lapsia on erilaisia. Kiitos tiedosta. Toivottavasti et satuttanut itseäsi.😂

        Jos lapsella ei ole jotain selkeää lukihäiriötä tmv. lukemista vaikeuttavaa tekijää, niin kyllä 5. ja 6. luokkalaisen pitäisi jo lukea erittäin sujuvasti. Jos taas lapsella on jotain lukemista vaikeuttavaa, niin tuossa kohtaa se olisi jo pitänyt huomata ja antaa lapselle apua. Minusta on anteeksiantamatonta laiminlyömistä, jo tuon ikäinen ei joko lue erinomaisen hyvin tai ole avun piirissä.

        P.S. Mä luin itsekin alle kolmevuotiaana, joten muksun lukemaan oppiminen ei ollut mikään yllätys. Hän kuitenkin voitti mut muutamalla kuukaudella tai mä vain tajusin sen lukutaidon nopeammin kuin omat vanhempani aikanaan.

        Minusta koulupäivät ovat hyvän pituisia. Pidentäminen on täysin turhaa. Tehottoman lonnimisen lisääminen ei aito ketään ja tehokasta oppimisaikaa ei pysty keinotekoisesti lisäämään. Tehokkaan oppimisen kannalta aika on tällä hetkellä oikein hyvä.

        Lukeminen on yksi niistä monista asioista, jotka "periytyvät" vanhemmilta lapsille. Jos lapselle on luettu vauvaiästä alkaen, hänen lähtökohtansa lukemiseen on aivan erilainen kuin lapsella, jolle ei ole luettu ja vanhempien asennekin lukemiseen voi olla hyvin negatiivinen.

        Lukihäiriöitä ei aina tunnisteta koulussa eikä kotonakaan, jos lapsi on sitkeä ja pärjää. Myös erilaiset keskittymishäiriöt kuten ADHD vaikuttaa paitsi tekniseen lukemiseen niin myös luetun ymmärtämiseen, mutta tätäkään ei aina koulussa, etenkään jos siellä menee ihan ok. Pidemmän päälle opiskelu vuodesta toiseen kuluttaa oppilaan voimavaroja.

        Kestävän oppimisen kannalta pidemmät koulupäivät olisi tarpeen. Suomessa taitaa olla maailman lyhimmät koulupäivät ja pisimmät päiväkotipäivät.

        - Sheena


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokaisella aikuisella on ne omat vahvuutensa.
        Kasvatustyössä molemmille vanhemmille tulee helposti ne omat roolit.
        Toinen tykkää urheilusta ja toinen ei, tuolloin voi se joka tykkää hoitaa lapsen kanssa ne urheiluun liittyvät harrastukset ja aihepiirit.
        Se, joka ei tykkää urheilusta voi taasen hoitaa niitä itselleen miellyttäviä asioita, keskittyä niihin, ja opettaa lasta omissa vahvuuksissaan omilla vahvuuksillaan.

        Jokaisella aikuisella on omat vahvuutensa ja mieltymyksensä, mutta niin on lapsellakin. Ei voi olettaa, että lapsi tykkää vanhempien vahvuuksista. Monessa tapauksessa vanhemmat myös "kannustavat" lapsiaan esimerkiksi harrastamaan sellaista, johon vanhemmalla itsellään ei ollut mahdollisuutta. Tai jota oli harrastanut, ilman kummempaa "menestystä", jota odotetaan lapselta. Tai vaikka vanhempi edelleen harrastaisi kiihkeästi jotain, niin lapsen mukaan saaminen on enemmän pakottamista kuin asiaan kannustamista. Lapsi on lapsi, ei vanhempiensa jatke, joten tuosta syntyy vain turhia ikäviä ongelmia.

        - Sheena


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokaisella aikuisella on ne omat vahvuutensa.
        Kasvatustyössä molemmille vanhemmille tulee helposti ne omat roolit.
        Toinen tykkää urheilusta ja toinen ei, tuolloin voi se joka tykkää hoitaa lapsen kanssa ne urheiluun liittyvät harrastukset ja aihepiirit.
        Se, joka ei tykkää urheilusta voi taasen hoitaa niitä itselleen miellyttäviä asioita, keskittyä niihin, ja opettaa lasta omissa vahvuuksissaan omilla vahvuuksillaan.

        Kotitöissäkin tulee vanhemmille helposti "omat" roolit. Iskä hoitaa kaiken kivan ja muun viihteen ja äiskä kotityöt.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kotitöissäkin tulee vanhemmille helposti "omat" roolit. Iskä hoitaa kaiken kivan ja muun viihteen ja äiskä kotityöt.

        Kuulostaa hyvin tutulta🙈


    • Mä oon miettinyt, että kenen kanssa voisin olla parisuhteessa on sellainen, että viihtyy minun kanssa, mä hänen kanssa ja kumpikin haluaa toista ja hyvää toiselle.

      Eikä tartte sen kummemmin miettiä mitään galluppeja. Mikään säätely ja vääntely ei auta, eikä persoonallisuusdiagrammit.

      Ei siihen auta kuin kokeilu...tutustuminen, tapailu ja katsoo miten homma lähtee rullaamaan... ja niin...tärkeintä on kuunnella itseään ja olla itselle rehellinen. Että tuntuuks oikeelta, onks hyvä näin jne. 🙂

      • Joo siis nää on näitä mun pohdintoja. Vähän niinkuin entisestä elämästä.. ei sitä ikinä tiedä ketä osuu kohdalle voi olla että elämä yllättää ja elämänkumppani onkin ekstrovertti.

        Mutta siis juurikin tuo että tutustumalla ihmisiin tutustuu.. niin ja tosiaan hengailemalla myös. Kyllä sen sitten huomaa jos on väkisin vääntämistä.. Näin aikuisena en kyllä lähtis etenemään jos ei yhdessä vietetty aika oikein kolahda. Siis nuoruudessa on tullut kyllä tätä harrastettua.


      • Ai nyt sain aamun naurut😂🤣🤣 kiitos😉


      • Haaveilija39 kirjoitti:

        Joo siis nää on näitä mun pohdintoja. Vähän niinkuin entisestä elämästä.. ei sitä ikinä tiedä ketä osuu kohdalle voi olla että elämä yllättää ja elämänkumppani onkin ekstrovertti.

        Mutta siis juurikin tuo että tutustumalla ihmisiin tutustuu.. niin ja tosiaan hengailemalla myös. Kyllä sen sitten huomaa jos on väkisin vääntämistä.. Näin aikuisena en kyllä lähtis etenemään jos ei yhdessä vietetty aika oikein kolahda. Siis nuoruudessa on tullut kyllä tätä harrastettua.

        Joo, ei kannata hätäillä. Mihinkä täällä valmiissa maailmassa on kiire, varsinkin kun muksut on tehty. 🙃


      • Disseisback kirjoitti:

        Joo, ei kannata hätäillä. Mihinkä täällä valmiissa maailmassa on kiire, varsinkin kun muksut on tehty. 🙃

        ”Kutsumusta etsimässä
        Tällaisen persoonallisuustyypin omaavilla ihmisillä on taipumus tuntea olevansa vailla suuntaa tai jumissa, kunnes he löytävät elämäänsä tarkoituksen.”

        Tämä kohta pisti silmään.. Eli silloin kerran kun mainitsin sinulle, että olen taas vähän kuin tuuliajolla.. tätä tarkoitin🙄 en vaan osannut sanoittaa oikein miltä musta tuntuu.. ennen lapsia olin.. pysyin jonkin aikaa balanssissa ja taas nämä samat asiat pyörii.. haen taas jotenkin paikkaa.. toki onhan tässä muutosta ollut paljonkin.


      • Haaveilija39 kirjoitti:

        ”Kutsumusta etsimässä
        Tällaisen persoonallisuustyypin omaavilla ihmisillä on taipumus tuntea olevansa vailla suuntaa tai jumissa, kunnes he löytävät elämäänsä tarkoituksen.”

        Tämä kohta pisti silmään.. Eli silloin kerran kun mainitsin sinulle, että olen taas vähän kuin tuuliajolla.. tätä tarkoitin🙄 en vaan osannut sanoittaa oikein miltä musta tuntuu.. ennen lapsia olin.. pysyin jonkin aikaa balanssissa ja taas nämä samat asiat pyörii.. haen taas jotenkin paikkaa.. toki onhan tässä muutosta ollut paljonkin.

        No seuraava myllerrys tulee, kun muksut alkaa yksitellen sinkoilla omaan elämään. 🙂

        Mutta hyvä sitä on oppia itsestään ja miettiä millainen on ja miten osaa itsensä kanssa elellä. 🙂


    • Anonyymi

      NIIN JOKU NOIN 21-V UTHEILIJANAINEN... EN OLE KYLLÄ PITKÄÄN AIKAA JOTENKAAN IHASTUNUT MUTTA TUO JOOOOO

    • Anonyymi

      ei kannata mennä yrittämään löytää kumpparia yökerhoista eli herperkerhoista, ehkä urheilun kautta.

    • Anonyymi

      Kyllä niin pitäisi jutella tuon erään naisen siis tytön eli alle 54-vuotiaan kanssa jotain kun näen hänet seuraavan kerran.

      Hän wi kuulu kai ylölliseen herpes-kerhoon kuin viinamies ja kaverinsa.

      hmm nyt muuten kone päällä, voisin laittaa jotain piristäviä juttuja, nimiä jotka siis voisivat piristää jos itsekin yhdistää tietokoneen tekemistä
      niin hah nyt tosiaan jotain Klingon-nimijuttujakin

      E-
      Klach-
      Ri-
      Ja-
      Man-
      Sy-

    • Toiset tuntevat, että erilaisuus täydentää, toiset että se erottaa. Ei siihen ole kaikkiin littoihin sopivaa sääntöä. 🌹👀

    • Anonyymi

      Eivät täydennä. Jos toinen on tuppisuu, eikä osaa keskustella edes parisuhteeseen liittyvistä asioista se alkaa jossain vaiheessa todella ahdistamaan. Samoin kuin se, jos toinen ei osaa näyttää tunteitaan.

    • Anonyymi

      Ei minulla ainakaan täysin vastakohta toimi. Itse oon energinen, mutta tasainen ja rauhallinen samalla. Inhoan kouhottamista ja tykkään olla luova, mutta harkita asioita.

      Enkä jaksa kumpaakaan ääripäätä, jatkuvaa pälpättäjää tai mykkää mutistia.🙂

      Jasu

    • Anonyymi

      niin ehkä hyvä juttu sinänsä kun itse juurikin tatsin pelijuttun eilaisia ideoita... erilaisia näkemyksiä juttuun niin joo tyttöjenkin kanssa jotain kun... ...

      nooh nyt tulee joku suosikkisarjani valheellinen nettyimaailma Frii-kanavalla

    • Anonyymi

      niin mutta niin tartttee erilaisia näkemyksiä johonkin peliinkin jotta olisi kaikille mukava pelatakin sitten.

    • Anonyymi

      Aa, tuo kirja, olen lukenut sen ja tehnyt testit... Olen läpikotaisin kirjava kameleontti. Sitä samaa tarvitaan etenkin yhdessä asuessa kumppanilta ja vielä tarkalla pelisilmällä; täytyy osata lukea toisen "värihetkiä" automaattisesti 😅

      - Sheena

    • Anonyymi

      niin tavallaankin... joku huska peli kuin joku cross-platform eli opengl juttu ja niin silloin voisi olla naisillet pelata jos hauska

    • Anonyymi

      Onko ollut juhlava oli tiirailla naisena esiintyvän miehen päälleliimattua lätinää? Monta narria tarinassa he he

      • Anonyymi

        Eikä narrit suostu hyväksymään tätä omaa tyhmyyttään, vaan tavaa miehen lätinät uudestaan ja uudestaan


    • Anonyymi

      Minusta arvo maailman ja monessa asiassa täytyy olla samanmielinen ja luonteinen ja tulla muutenkin juttuun niin he sopivat toisilleen

    • Saattavat ne täydentääkin, mutta itse kallistun siihen, että täytyy olla riittävän paljon samankaltaisuutta, jotta pysytään samalla polulla. Molemmilla on oltava tilaa olla omanlaisensa myös parisuhteessa siitä huolimatta, että tietenkin parisuhde vaatii aina jonkinlaista sovittelua ja kompromissikykyä. Jos koko parisuhde on pelkkää kompromissien tekoa, niin se käy ennemmin tai myöhemmin liian raskaaksi.

      En tunnista sitä, että minulla olisi ollut erityisen samankaltaisia kumppaneita. Yksi yhdistävä tekijä voisi olla huumorintaju, se on toiminut kaikkien kanssa (kunnes ei enää toiminut). Koen huumorin hyvin tärkeäksi parisuhteessa. Miehen täytyy sietää huonoja juttujani, muuten minua ei kestä 😄 Tärkeää on tietenkin myös samansuuntaiset arvot, riittävän samankaltainen käsitys elämäntyylistä ja vähintäänkin kykyä sovittaa yhteen elämäntilanteet, jos ne poikkeavat erityisen paljon toisistaan.

      Olen tehnyt useamman värianalyysin ja kaikissa olen saanut melko tasaisen tuloksen eli en ole erityisen voimakkaasti mikään väri. Punainen on vahvin, sitten vihreä, keltainen ja pohjalla sininen. Punaisuus näkyy minussa tietynlaisena energiana, haluan saada asioita tapahtumaan ja minua turhauttaa kovin pitkä jahkailu. Vihreä osa minussa taas peittää punaisuutta sen verran, ettei minua kukaan miellä punaiseksi. Minussa on tuota punaisuutta sen verran, että tarvitsen kumppanilta myös tietynlaista henkistä kanttia ja itsenäisyyttä. Hermostun, jos esim. koen, että kumppania pitää raahata perässä tai jatkuvasti ohjailla. En halua olla miehelle mikään äitihahmo vaan tasavertainen kumppani.

      Loppujen lopuksi tärkeintä on se, miltä tuntuu olla toisen lähellä. Olipa värit tai analyysit mitä tahansa, niin millään ei ole merkitystä, jos toisen kanssa kokee olevansa kotona. Kaiken muun saa kyllä sitten sumplittua 😊

    • Anonyymi

      Ei. Mene mies terapiaan jo sinäkin

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1253
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      976
    3. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      16
      919
    4. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      899
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      4
      884
    6. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      870
    7. 3
      790
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      2
      781
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      4
      769
    10. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      768
    Aihe