Hyvät pizzajauhot

En ole mikään ammattipizzaiolo vaan paistelen kesäisin ulkona Ooni pizzauunilla. Avasin viime viikonloppuna mökillä pizzakauden kun otin uunin terassille ja paistelin vuoden ensimmäiset pizzat. Käytin jauhoina kaapista löytyneitä viimevuotisia jauhoja, joiden parasta ennen päiväys oli kesäkuu 2023. Taikinasta tuli periaatteessa ihan hyvä, mutta pohjista tuli paksuja ja pizzoista ei kovin hyviä. Tälle viikonlopulle ostin uudet jauhot (Pirkka parhaat erittäin vahva pizzajauho, sama kuin viime kesänä) ja lopputulos oli aivan eri.

Taikina kohosi todella hyvin venyi leivottaessa kuin Hubba Bubba purkka ja pohjasta sai todella ohuen. Tämä osoittiharrastelijalle taas jälleen kerran kuinka tärkeää on hyvät ja tuoreet jauhot. Itse olen käyttänyt Pirkka parhaat erittäin vahvaa jauhoa vuorokauden huoneenlämmössä kohottamisella tai muutaman päivän jääkaappikohottamisella.

Olen pitäytynyt jauhoissa, joissa uskalletaan tai ymmärretään ilmoittaa W -luku. Muut jauhot ovat usein pelkkää käsienheiluttelua. Mitkä teidän kokemuksen mukaan ovat hyviä jauhoja, joihin tulee voimakas sitko ja taikinasta saa hyviä ja ohutpohjaisia pizzoja? Toivoisin vastauksissa kokemusta useista jauhista eli ei vakuuta, jos omasta mielestä Myllyn Paras -pizzajauhoilla tulee hyvä peltipizza, mutta ei ole koskaan kokeillut muuta.

12

194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minä käytän 00 jauhoja pizzan ja focaccian tekoon. Sellainen vihreä 2 kg pussi.

    • Anonyymi

      Tuhansia pizzapullia tehneenä tavallisista vehnäjauhoista neuvon, että ne pitää pakastaa ennen kaulimista, niin ne eivät vetäydy kokoon pizzaa tehdessä ja niistä saadaan kaulittua hyvä ohut pohja, suurimmassa osassa pizzerioita pullat tehdään tavallisesta vehnäjauhosta.
      Pizzahan jakaa hyvin paljon mielipiteitä jopa Italiassa, esim. pohjoisessa asuvat eivät pidä Napolialaisista pizzoista saatikka Roomalaisesta, Suomessahan ihannoidaan nykyään tuota Napolialaista pizzaa, joka on minun mielestäni huono, siis MINUN mielestäni.

      • Anonyymi

        Pizzoja ei kaulita.


      • Anonyymi

        Jotain teet väärin jos et saa suomalaisista puolikarkeista jauhoista tehtyä hyvin muovautuvaa taikinaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotain teet väärin jos et saa suomalaisista puolikarkeista jauhoista tehtyä hyvin muovautuvaa taikinaa.

        250 g taikinapallo 30 cm halkaisijaltaan olevaksi ohueksi pohjaksi niin, että valoa vasten siitä näkee läpi. Ei onnistu suomalaisilla puolikarkeilla. Toki pellille kaulittu ja sähköuunissa haudutettu mummonpizza voi onnistua, mutta älä tule selittämään jos et edes tiedä paremmasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pizzoja ei kaulita.

        kyllä niitä pizzerioissa kaulitaan hyvinkin paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kyllä niitä pizzerioissa kaulitaan hyvinkin paljon.

        ”Pizzapohjan muotoiluun ei käytetä kaulinta tai muita apuvälineitä.”

        Voit kaulita mummon piirakat, mutta aito pizza muotoillaan käsin ilman kaulinta.

        https://pizzanpaistajat.fi/napolilaisen-pizzan-valmistus/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Pizzapohjan muotoiluun ei käytetä kaulinta tai muita apuvälineitä.”

        Voit kaulita mummon piirakat, mutta aito pizza muotoillaan käsin ilman kaulinta.

        https://pizzanpaistajat.fi/napolilaisen-pizzan-valmistus/

        Niin varmaankin "aito" napolilainen pizzapohja, mutta kun suurimmassa osassa pizzerioita tehdään ei napolilaisia pizzoja jotka kaulitaan. pitäisi sen pizzanpaistajienkin tietää, eikä vannoa jonkin pienen alueen pizzojen nimeen, ihme muotivillitystä taas joka menee ohi muutamassa vuodessa ja palataan taas normaaliin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin varmaankin "aito" napolilainen pizzapohja, mutta kun suurimmassa osassa pizzerioita tehdään ei napolilaisia pizzoja jotka kaulitaan. pitäisi sen pizzanpaistajienkin tietää, eikä vannoa jonkin pienen alueen pizzojen nimeen, ihme muotivillitystä taas joka menee ohi muutamassa vuodessa ja palataan taas normaaliin.

        Ei hyvää pizzataikinaa edes saa muotoiltua pizzaksi kaulimella. Se tehdään käsillä venyttämällä. Pullataikinat on toki sitten erikseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pizzoja ei kaulita.

        Kyllä kaulitaan, ensin käsin venytetään, lopuksi täydellinen pyöreys kaulimella


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei hyvää pizzataikinaa edes saa muotoiltua pizzaksi kaulimella. Se tehdään käsillä venyttämällä. Pullataikinat on toki sitten erikseen.

        Kaulimella saa niin ohuen pohjan että siitä näkee valon läpi, myös kestää nostella repeämättä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaulimella saa niin ohuen pohjan että siitä näkee valon läpi, myös kestää nostella repeämättä

        ”siitä näkee valon läpi, myös kestää nostella repeämättä”

        Mutta ei sentään puolikarkeilla jauhoilla.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      8992
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2400
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1438
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1267
    Aihe