Hyvät pizzajauhot

En ole mikään ammattipizzaiolo vaan paistelen kesäisin ulkona Ooni pizzauunilla. Avasin viime viikonloppuna mökillä pizzakauden kun otin uunin terassille ja paistelin vuoden ensimmäiset pizzat. Käytin jauhoina kaapista löytyneitä viimevuotisia jauhoja, joiden parasta ennen päiväys oli kesäkuu 2023. Taikinasta tuli periaatteessa ihan hyvä, mutta pohjista tuli paksuja ja pizzoista ei kovin hyviä. Tälle viikonlopulle ostin uudet jauhot (Pirkka parhaat erittäin vahva pizzajauho, sama kuin viime kesänä) ja lopputulos oli aivan eri.

Taikina kohosi todella hyvin venyi leivottaessa kuin Hubba Bubba purkka ja pohjasta sai todella ohuen. Tämä osoittiharrastelijalle taas jälleen kerran kuinka tärkeää on hyvät ja tuoreet jauhot. Itse olen käyttänyt Pirkka parhaat erittäin vahvaa jauhoa vuorokauden huoneenlämmössä kohottamisella tai muutaman päivän jääkaappikohottamisella.

Olen pitäytynyt jauhoissa, joissa uskalletaan tai ymmärretään ilmoittaa W -luku. Muut jauhot ovat usein pelkkää käsienheiluttelua. Mitkä teidän kokemuksen mukaan ovat hyviä jauhoja, joihin tulee voimakas sitko ja taikinasta saa hyviä ja ohutpohjaisia pizzoja? Toivoisin vastauksissa kokemusta useista jauhista eli ei vakuuta, jos omasta mielestä Myllyn Paras -pizzajauhoilla tulee hyvä peltipizza, mutta ei ole koskaan kokeillut muuta.

12

1535

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minä käytän 00 jauhoja pizzan ja focaccian tekoon. Sellainen vihreä 2 kg pussi.

    • Anonyymi

      Tuhansia pizzapullia tehneenä tavallisista vehnäjauhoista neuvon, että ne pitää pakastaa ennen kaulimista, niin ne eivät vetäydy kokoon pizzaa tehdessä ja niistä saadaan kaulittua hyvä ohut pohja, suurimmassa osassa pizzerioita pullat tehdään tavallisesta vehnäjauhosta.
      Pizzahan jakaa hyvin paljon mielipiteitä jopa Italiassa, esim. pohjoisessa asuvat eivät pidä Napolialaisista pizzoista saatikka Roomalaisesta, Suomessahan ihannoidaan nykyään tuota Napolialaista pizzaa, joka on minun mielestäni huono, siis MINUN mielestäni.

      • Anonyymi

        Pizzoja ei kaulita.


      • Anonyymi

        Jotain teet väärin jos et saa suomalaisista puolikarkeista jauhoista tehtyä hyvin muovautuvaa taikinaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotain teet väärin jos et saa suomalaisista puolikarkeista jauhoista tehtyä hyvin muovautuvaa taikinaa.

        250 g taikinapallo 30 cm halkaisijaltaan olevaksi ohueksi pohjaksi niin, että valoa vasten siitä näkee läpi. Ei onnistu suomalaisilla puolikarkeilla. Toki pellille kaulittu ja sähköuunissa haudutettu mummonpizza voi onnistua, mutta älä tule selittämään jos et edes tiedä paremmasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pizzoja ei kaulita.

        kyllä niitä pizzerioissa kaulitaan hyvinkin paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kyllä niitä pizzerioissa kaulitaan hyvinkin paljon.

        ”Pizzapohjan muotoiluun ei käytetä kaulinta tai muita apuvälineitä.”

        Voit kaulita mummon piirakat, mutta aito pizza muotoillaan käsin ilman kaulinta.

        https://pizzanpaistajat.fi/napolilaisen-pizzan-valmistus/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Pizzapohjan muotoiluun ei käytetä kaulinta tai muita apuvälineitä.”

        Voit kaulita mummon piirakat, mutta aito pizza muotoillaan käsin ilman kaulinta.

        https://pizzanpaistajat.fi/napolilaisen-pizzan-valmistus/

        Niin varmaankin "aito" napolilainen pizzapohja, mutta kun suurimmassa osassa pizzerioita tehdään ei napolilaisia pizzoja jotka kaulitaan. pitäisi sen pizzanpaistajienkin tietää, eikä vannoa jonkin pienen alueen pizzojen nimeen, ihme muotivillitystä taas joka menee ohi muutamassa vuodessa ja palataan taas normaaliin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin varmaankin "aito" napolilainen pizzapohja, mutta kun suurimmassa osassa pizzerioita tehdään ei napolilaisia pizzoja jotka kaulitaan. pitäisi sen pizzanpaistajienkin tietää, eikä vannoa jonkin pienen alueen pizzojen nimeen, ihme muotivillitystä taas joka menee ohi muutamassa vuodessa ja palataan taas normaaliin.

        Ei hyvää pizzataikinaa edes saa muotoiltua pizzaksi kaulimella. Se tehdään käsillä venyttämällä. Pullataikinat on toki sitten erikseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pizzoja ei kaulita.

        Kyllä kaulitaan, ensin käsin venytetään, lopuksi täydellinen pyöreys kaulimella


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei hyvää pizzataikinaa edes saa muotoiltua pizzaksi kaulimella. Se tehdään käsillä venyttämällä. Pullataikinat on toki sitten erikseen.

        Kaulimella saa niin ohuen pohjan että siitä näkee valon läpi, myös kestää nostella repeämättä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaulimella saa niin ohuen pohjan että siitä näkee valon läpi, myös kestää nostella repeämättä

        ”siitä näkee valon läpi, myös kestää nostella repeämättä”

        Mutta ei sentään puolikarkeilla jauhoilla.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1945
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      104
      991
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      747
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      598
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      29
      590
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe