Selvittäkää se minulle.
Minkä takia autossa on vaihdelaatikko.
24
574
Vastaukset
- Anonyymi
Polttomoottoreissa on rajallinen kierroslukualue.
- Anonyymi
Tässä selvitys.: Asia ei liity fysiikkaan millään lailla.
- Anonyymi
Kyllä asia on pelkkää fysiikkaa.
Sinä et tiedä fysiikasta yhtikäs mitään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä asia on pelkkää fysiikkaa.
Sinä et tiedä fysiikasta yhtikäs mitään.Yhtä paljon tuossa on fysiikkaa kuin jos joku kysyisi että miksi metsässä on puita.
- Anonyymi
Vanha fysiikan sääntö:
Minkä voimassa voittaa, sen matkassa häviää. Siksi vaihelaatikko. - Anonyymi
Aloittaja voisi hakea tietoa itse eikä kysellä tyhmiä,,,
Lisäksi tehdä käytännön kokeen vaihdepyörällä, ei ne vaihteet ole sielläkään "munamankelissa" ole tyhjän takia. - Anonyymi
Koska vaihteisto vaatii öljyämistä, se täytyy sulkea tiiviiseen laatikkoon, jossa öljyä voidaan kierrättää. Sulkeminen koteloon vaimentaa myös hammasrattaista syntyvää ääntä.
- Anonyymi
Tietenkin aloituksen kysymys voidaan ajatella vain kompana tosikoille,,,
- Anonyymi
Aloittaja.2 viimeistä vastausta ovat oikein.
- Anonyymi
Täällä on vaikea päätellä milloin kysymys on heitetty vakavissaan vaiko pilke silmäkulmassa,,,.
T: Diplomi-insinööri
- Anonyymi
Nyt tuostakin ongelmasta eli vaihdelaatikosta aletaan päästä eroon sillä sähköautoissa ei ole sen paremmin vaihteita kuin vaihdelaatikkoakaan.
- Anonyymi
>>> Sähköautoissa ei ole sen paremmin vaihteita kuin vaihdelaatikkoakaan.
Sähköautoissa voi olla vaihteet, kuten Porsche Taycan ja Audi E-Tron GT, joista molemmissa on kaksi vaihdetta. Muitakin vastaavia autoja saattaa olla.
Sähkömoottorin hyötysuhde on lähellä optimiaan pyörimisnopeudesta riippumatta, mutta Porsche ja Audi ovat siitä huolimatta hienosäätäneet prosentteja. Ongelmaksi saattaa yleensä muodostua jäähdytys erityisen pienillä kierroksilla. Polttomoottoriautoissa optimaalinen teho-vääntö-hyötysuhde saavutetaan tyypistä riippuen aivan eri periaatteella, ja näitä "puutteita-ominaisuuksia" pyritään kompensoimaan vaihteistolla tai vaihdelaatikolla. Polttomoottorien optimointi on tarkkuutta vaativaa työtä, sillä suurimpien laiva- tai voimalaitoskoneiden pyörimisnopeus voi olla vain 100 - 200 rpm, mutta kilpamoottoripyörien nopeus joka 22 000 rpm.
Edelliset kierrosnopeudet huomioiden renkaan, telaketjun, akselin, siipien tai potkurin jne. pitää saavuttaa tietty nopeus, joka on kaukana halutusta polttomoottorin pyörimisnopeudesta. Erityisesti on huomioitava se, missä ympäristössä kohde liikkuu: maantiellä, hiekalla, hiekassa, sementissä, pinnalla, upoksissa, vedessä, ilmassa jne.
Trollilta, joka jossakin kohdassa väitti, että asia ei liity fysiikkaan, voisi kysyä, miten rattaat, akselit ja niiden liike vaikuttavat ensiö- tai toisiopuolen liikkeisiin ja liikenopeuksiin. Onko kyseessä kuitenkin viime kädessä biologia vai maantiede? - Anonyymi
Sähköautoissa kyllä saisi vaihdelaatikkokin olla, ja joissakin onkin. Vaihdelaatikon puutteen takia jotkut sähköautot eivät esim saa vetää perävaunua kun vaatimuksena on kyky lähteä liikkeelle tietyn jyrkkyisestä ylämäestä. Siihen auttaa vaihdelaatikko tai sitten ylitehokas moottori, jollaisia sähköautoissa monesti onkin.
- Anonyymi
Ei se auto kulje ilman lootaa.
- Anonyymi
P = w M # teho = pyörän kulmanopeus * momentti
Oletetaan, että auton moottorista irtoaa teho P moottorin optimikierrosluvulla ja kierrosluku sekä teho pysyvät optimissa. Esim. ylämäessä momentti kasvaa, joten vetävän pyörän kulmanopeutta pitää vähentää vastaavasti. Eli "pienempää silmään". Nopeus hidastuu. Myös ilmanvastus vähenee ja auto jaksaa kiivetä mäen päälle. Sodan aikana käytettyjä puukaasuautoja miehet joutuivat joskus työntämään mäen päälle. - Anonyymi
Parempihan se on että ne rattaat on yhdessä laatikossa sen sijaan että niitä olisi ympäri autoa ja osa vielä kotonakin. Kuka ne silloin tarvittaessa edes löytäisi!
- Anonyymi
Rattaat, akselit ja tiivisteet eivät ole laatikossa. Tässä kuva erään raskaan ajoneuvon vaihdelaatikosta:
https://www.truck1.fi/varaosat/vaihdelaatikot/scania-r-grs-905r-scania-r-a8242468.html
Ei siis ole todellisuudessa laatikkoa nähnytkään, hirveä harakanpesä.
Itse pidän asiassa tärkeimpänä turvallisuutta.
Kaikki ymmärtävät, että vaihteisto koostuu rattaista, akseleista, sokista, kiiloista, sovitepaloista jne, joita pitää myös kitkan vähentämiseksi voidella. Jos osat eivät olisi tuollaisessa "paketissa" (laatikossa), öljy roiskuisi pitkin maanteitä ja pihoja ja ihmisiä, eikä auto menisi katsastuksesta edes läpi. Vielä pahempi olisi se, kun kuljettaja, apumies tai jopa pihalla leikkivä lapsi työntäisi sormensa vapaasti sinne rattaiden väliin! Vaihdetta vaihtaessa vierasesineet hidastaisivat myös vaihtamista. Välillä oravat, linnut, siilit, opossumit, pesukarhut, gorillat ja hirvet asustavat ja pesivät lämpimissä moottoritiloissa. Nämä eläimet olisivat myös ihan öljynlikaisina konetiloissa ja olisivat vaarassa menettää jalkansa, kätensä tai sarvensa. Samoin kävyt tai tammenterhot ja risut voisivat mennä rattaiden väliin.
Tuosta edellisesti ei mitään hyvää seuraisi eli mennään turvallisuus edellä. Sen takia vaihteet ovat metallisessa suojassa, vaihdesuojassa. - Anonyymi
Eihän kysymys koskenut sitä, miksi on vaihteet, vaan miksi on vaihdelaatikko. Eli miksi vaihteisto on suljettu tietynlaiseen rakenteeseen.
- Anonyymi
Monissa uusissa autoissa ei ole vaihdelaatikkoa joten kysymys on älytön.
- Anonyymi
Sinulle on vastattu jo edellä.
- Anonyymi
Onko sähköautossa taajuusmuuttaja. Mikä on sen hyötysuhde.
- Anonyymi
Varmaan sama kuin vaihdelaatikon. Tai kenkälaatikon. Tai maksalaatikon.
- Anonyymi
-Sähkökytkentä transistoreilla on erittäin tehokas, joten taajuusmuuttajien hyötysuhde on hyvin korkea: 0,97...0,99. Moottorin hyötysuhde on yleensä välillä 0,82...0,97 moottorin koosta ja nimellisnopeudesta riippuen. Voidaan siis sanoa, että sähkökäytön kokonaishyötysuhde on aina yli 0,8, kun säätämiseen käytetään taajuusmuuttajaa.
- Anonyymi
Aloittaja.hyvä ketju..heh,heh.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Stubb jo paljon tunnetumpi kuin kaikki persut yhteensä
Nyt on aika ottaa mittaa tunnettavuudesta, herrat ja narrit! Joku tuolla toisessa ketjussa väitti, että "persujen rivimi7010212Miksi persuilla ei ole firmoja?
Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?776988Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015
Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit256966Persu Keskisarja on politiikan Uuno Turhapuro
Asiantuntija luonnehtii Keskisarjaa Trumpin ajan Turhapuroksi, joka ärsyttää kokoomusta. – Keskisarjan känni-imago j1006230Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan
Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k965823Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä
Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?445338Tutkielma Marinin hallituksen epäonnistumisista rankkaa luettavaa
Marinin hallituksen epäonnistumiset voi tiivistää negatiivisessa sävyssä seuraavasti: Hallitus teki useita vakavia virh765050Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi
Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset184537Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?
Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus354534Oikeistohallitusten aikaan saannokset.
Holkerin touhujen seurauksena lama. Aho jatkoi tuhoa osaamattomuudellaan. Katainen ja alkoi talouden alamäki. Sipilä ja484173