Minkä takia autossa on vaihdelaatikko.

Anonyymi-ap

Selvittäkää se minulle.

24

494

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Polttomoottoreissa on rajallinen kierroslukualue.

    • Anonyymi

      Tässä selvitys.: Asia ei liity fysiikkaan millään lailla.

      • Anonyymi

        Kyllä asia on pelkkää fysiikkaa.

        Sinä et tiedä fysiikasta yhtikäs mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä asia on pelkkää fysiikkaa.

        Sinä et tiedä fysiikasta yhtikäs mitään.

        Yhtä paljon tuossa on fysiikkaa kuin jos joku kysyisi että miksi metsässä on puita.


    • Anonyymi

      Vanha fysiikan sääntö:
      Minkä voimassa voittaa, sen matkassa häviää. Siksi vaihelaatikko.

    • Anonyymi

      Aloittaja voisi hakea tietoa itse eikä kysellä tyhmiä,,,
      Lisäksi tehdä käytännön kokeen vaihdepyörällä, ei ne vaihteet ole sielläkään "munamankelissa" ole tyhjän takia.

    • Anonyymi

      Koska vaihteisto vaatii öljyämistä, se täytyy sulkea tiiviiseen laatikkoon, jossa öljyä voidaan kierrättää. Sulkeminen koteloon vaimentaa myös hammasrattaista syntyvää ääntä.

    • Anonyymi

      Tietenkin aloituksen kysymys voidaan ajatella vain kompana tosikoille,,,

    • Anonyymi

      Aloittaja.2 viimeistä vastausta ovat oikein.

      • Anonyymi

        Täällä on vaikea päätellä milloin kysymys on heitetty vakavissaan vaiko pilke silmäkulmassa,,,.
        T: Diplomi-insinööri


    • Anonyymi

      Nyt tuostakin ongelmasta eli vaihdelaatikosta aletaan päästä eroon sillä sähköautoissa ei ole sen paremmin vaihteita kuin vaihdelaatikkoakaan.

      • Anonyymi

        >>> Sähköautoissa ei ole sen paremmin vaihteita kuin vaihdelaatikkoakaan.

        Sähköautoissa voi olla vaihteet, kuten Porsche Taycan ja Audi E-Tron GT, joista molemmissa on kaksi vaihdetta. Muitakin vastaavia autoja saattaa olla.

        Sähkömoottorin hyötysuhde on lähellä optimiaan pyörimisnopeudesta riippumatta, mutta Porsche ja Audi ovat siitä huolimatta hienosäätäneet prosentteja. Ongelmaksi saattaa yleensä muodostua jäähdytys erityisen pienillä kierroksilla. Polttomoottoriautoissa optimaalinen teho-vääntö-hyötysuhde saavutetaan tyypistä riippuen aivan eri periaatteella, ja näitä "puutteita-ominaisuuksia" pyritään kompensoimaan vaihteistolla tai vaihdelaatikolla. Polttomoottorien optimointi on tarkkuutta vaativaa työtä, sillä suurimpien laiva- tai voimalaitoskoneiden pyörimisnopeus voi olla vain 100 - 200 rpm, mutta kilpamoottoripyörien nopeus joka 22 000 rpm.

        Edelliset kierrosnopeudet huomioiden renkaan, telaketjun, akselin, siipien tai potkurin jne. pitää saavuttaa tietty nopeus, joka on kaukana halutusta polttomoottorin pyörimisnopeudesta. Erityisesti on huomioitava se, missä ympäristössä kohde liikkuu: maantiellä, hiekalla, hiekassa, sementissä, pinnalla, upoksissa, vedessä, ilmassa jne.

        Trollilta, joka jossakin kohdassa väitti, että asia ei liity fysiikkaan, voisi kysyä, miten rattaat, akselit ja niiden liike vaikuttavat ensiö- tai toisiopuolen liikkeisiin ja liikenopeuksiin. Onko kyseessä kuitenkin viime kädessä biologia vai maantiede?


      • Anonyymi

        Sähköautoissa kyllä saisi vaihdelaatikkokin olla, ja joissakin onkin. Vaihdelaatikon puutteen takia jotkut sähköautot eivät esim saa vetää perävaunua kun vaatimuksena on kyky lähteä liikkeelle tietyn jyrkkyisestä ylämäestä. Siihen auttaa vaihdelaatikko tai sitten ylitehokas moottori, jollaisia sähköautoissa monesti onkin.


    • Anonyymi

      Ei se auto kulje ilman lootaa.

    • Anonyymi

      P = w M # teho = pyörän kulmanopeus * momentti

      Oletetaan, että auton moottorista irtoaa teho P moottorin optimikierrosluvulla ja kierrosluku sekä teho pysyvät optimissa. Esim. ylämäessä momentti kasvaa, joten vetävän pyörän kulmanopeutta pitää vähentää vastaavasti. Eli "pienempää silmään". Nopeus hidastuu. Myös ilmanvastus vähenee ja auto jaksaa kiivetä mäen päälle. Sodan aikana käytettyjä puukaasuautoja miehet joutuivat joskus työntämään mäen päälle.

    • Anonyymi

      Parempihan se on että ne rattaat on yhdessä laatikossa sen sijaan että niitä olisi ympäri autoa ja osa vielä kotonakin. Kuka ne silloin tarvittaessa edes löytäisi!

    • Anonyymi

      Rattaat, akselit ja tiivisteet eivät ole laatikossa. Tässä kuva erään raskaan ajoneuvon vaihdelaatikosta:

      https://www.truck1.fi/varaosat/vaihdelaatikot/scania-r-grs-905r-scania-r-a8242468.html

      Ei siis ole todellisuudessa laatikkoa nähnytkään, hirveä harakanpesä.

      Itse pidän asiassa tärkeimpänä turvallisuutta.

      Kaikki ymmärtävät, että vaihteisto koostuu rattaista, akseleista, sokista, kiiloista, sovitepaloista jne, joita pitää myös kitkan vähentämiseksi voidella. Jos osat eivät olisi tuollaisessa "paketissa" (laatikossa), öljy roiskuisi pitkin maanteitä ja pihoja ja ihmisiä, eikä auto menisi katsastuksesta edes läpi. Vielä pahempi olisi se, kun kuljettaja, apumies tai jopa pihalla leikkivä lapsi työntäisi sormensa vapaasti sinne rattaiden väliin! Vaihdetta vaihtaessa vierasesineet hidastaisivat myös vaihtamista. Välillä oravat, linnut, siilit, opossumit, pesukarhut, gorillat ja hirvet asustavat ja pesivät lämpimissä moottoritiloissa. Nämä eläimet olisivat myös ihan öljynlikaisina konetiloissa ja olisivat vaarassa menettää jalkansa, kätensä tai sarvensa. Samoin kävyt tai tammenterhot ja risut voisivat mennä rattaiden väliin.

      Tuosta edellisesti ei mitään hyvää seuraisi eli mennään turvallisuus edellä. Sen takia vaihteet ovat metallisessa suojassa, vaihdesuojassa.

    • Anonyymi

      Eihän kysymys koskenut sitä, miksi on vaihteet, vaan miksi on vaihdelaatikko. Eli miksi vaihteisto on suljettu tietynlaiseen rakenteeseen.

      • Anonyymi

        Monissa uusissa autoissa ei ole vaihdelaatikkoa joten kysymys on älytön.


      • Anonyymi

        Sinulle on vastattu jo edellä.


    • Anonyymi

      Onko sähköautossa taajuusmuuttaja. Mikä on sen hyötysuhde.

      • Anonyymi

        Varmaan sama kuin vaihdelaatikon. Tai kenkälaatikon. Tai maksalaatikon.


      • Anonyymi

        -Sähkökytkentä transistoreilla on erittäin tehokas, joten taajuusmuuttajien hyötysuhde on hyvin korkea: 0,97...0,99. Moottorin hyötysuhde on yleensä välillä 0,82...0,97 moottorin koosta ja nimellisnopeudesta riippuen. Voidaan siis sanoa, että sähkökäytön kokonaishyötysuhde on aina yli 0,8, kun säätämiseen käytetään taajuusmuuttajaa.


    • Anonyymi

      Aloittaja.hyvä ketju..heh,heh.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kerro kiva muisto

      Kaivatustasi
      Ikävä
      94
      1763
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

      Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1189
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

      Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1178
    4. Mikä on horoskooppisi?

      Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      96
      1048
    5. Onks se väärin jos

      Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      63
      838
    6. Vanhemmalle naiselle

      Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      36
      821
    7. Hyvää yötä

      Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      764
    8. Mitä meidän välillä

      Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      706
    9. Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella

      Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.
      Maailman menoa
      132
      698
    10. En vaan ymmärrä

      Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      690
    Aihe