Minkä takia autossa on vaihdelaatikko.

Anonyymi-ap

Selvittäkää se minulle.

24

509

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Polttomoottoreissa on rajallinen kierroslukualue.

    • Anonyymi

      Tässä selvitys.: Asia ei liity fysiikkaan millään lailla.

      • Anonyymi

        Kyllä asia on pelkkää fysiikkaa.

        Sinä et tiedä fysiikasta yhtikäs mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä asia on pelkkää fysiikkaa.

        Sinä et tiedä fysiikasta yhtikäs mitään.

        Yhtä paljon tuossa on fysiikkaa kuin jos joku kysyisi että miksi metsässä on puita.


    • Anonyymi

      Vanha fysiikan sääntö:
      Minkä voimassa voittaa, sen matkassa häviää. Siksi vaihelaatikko.

    • Anonyymi

      Aloittaja voisi hakea tietoa itse eikä kysellä tyhmiä,,,
      Lisäksi tehdä käytännön kokeen vaihdepyörällä, ei ne vaihteet ole sielläkään "munamankelissa" ole tyhjän takia.

    • Anonyymi

      Koska vaihteisto vaatii öljyämistä, se täytyy sulkea tiiviiseen laatikkoon, jossa öljyä voidaan kierrättää. Sulkeminen koteloon vaimentaa myös hammasrattaista syntyvää ääntä.

    • Anonyymi

      Tietenkin aloituksen kysymys voidaan ajatella vain kompana tosikoille,,,

    • Anonyymi

      Aloittaja.2 viimeistä vastausta ovat oikein.

      • Anonyymi

        Täällä on vaikea päätellä milloin kysymys on heitetty vakavissaan vaiko pilke silmäkulmassa,,,.
        T: Diplomi-insinööri


    • Anonyymi

      Nyt tuostakin ongelmasta eli vaihdelaatikosta aletaan päästä eroon sillä sähköautoissa ei ole sen paremmin vaihteita kuin vaihdelaatikkoakaan.

      • Anonyymi

        >>> Sähköautoissa ei ole sen paremmin vaihteita kuin vaihdelaatikkoakaan.

        Sähköautoissa voi olla vaihteet, kuten Porsche Taycan ja Audi E-Tron GT, joista molemmissa on kaksi vaihdetta. Muitakin vastaavia autoja saattaa olla.

        Sähkömoottorin hyötysuhde on lähellä optimiaan pyörimisnopeudesta riippumatta, mutta Porsche ja Audi ovat siitä huolimatta hienosäätäneet prosentteja. Ongelmaksi saattaa yleensä muodostua jäähdytys erityisen pienillä kierroksilla. Polttomoottoriautoissa optimaalinen teho-vääntö-hyötysuhde saavutetaan tyypistä riippuen aivan eri periaatteella, ja näitä "puutteita-ominaisuuksia" pyritään kompensoimaan vaihteistolla tai vaihdelaatikolla. Polttomoottorien optimointi on tarkkuutta vaativaa työtä, sillä suurimpien laiva- tai voimalaitoskoneiden pyörimisnopeus voi olla vain 100 - 200 rpm, mutta kilpamoottoripyörien nopeus joka 22 000 rpm.

        Edelliset kierrosnopeudet huomioiden renkaan, telaketjun, akselin, siipien tai potkurin jne. pitää saavuttaa tietty nopeus, joka on kaukana halutusta polttomoottorin pyörimisnopeudesta. Erityisesti on huomioitava se, missä ympäristössä kohde liikkuu: maantiellä, hiekalla, hiekassa, sementissä, pinnalla, upoksissa, vedessä, ilmassa jne.

        Trollilta, joka jossakin kohdassa väitti, että asia ei liity fysiikkaan, voisi kysyä, miten rattaat, akselit ja niiden liike vaikuttavat ensiö- tai toisiopuolen liikkeisiin ja liikenopeuksiin. Onko kyseessä kuitenkin viime kädessä biologia vai maantiede?


      • Anonyymi

        Sähköautoissa kyllä saisi vaihdelaatikkokin olla, ja joissakin onkin. Vaihdelaatikon puutteen takia jotkut sähköautot eivät esim saa vetää perävaunua kun vaatimuksena on kyky lähteä liikkeelle tietyn jyrkkyisestä ylämäestä. Siihen auttaa vaihdelaatikko tai sitten ylitehokas moottori, jollaisia sähköautoissa monesti onkin.


    • Anonyymi

      Ei se auto kulje ilman lootaa.

    • Anonyymi

      P = w M # teho = pyörän kulmanopeus * momentti

      Oletetaan, että auton moottorista irtoaa teho P moottorin optimikierrosluvulla ja kierrosluku sekä teho pysyvät optimissa. Esim. ylämäessä momentti kasvaa, joten vetävän pyörän kulmanopeutta pitää vähentää vastaavasti. Eli "pienempää silmään". Nopeus hidastuu. Myös ilmanvastus vähenee ja auto jaksaa kiivetä mäen päälle. Sodan aikana käytettyjä puukaasuautoja miehet joutuivat joskus työntämään mäen päälle.

    • Anonyymi

      Parempihan se on että ne rattaat on yhdessä laatikossa sen sijaan että niitä olisi ympäri autoa ja osa vielä kotonakin. Kuka ne silloin tarvittaessa edes löytäisi!

    • Anonyymi

      Rattaat, akselit ja tiivisteet eivät ole laatikossa. Tässä kuva erään raskaan ajoneuvon vaihdelaatikosta:

      https://www.truck1.fi/varaosat/vaihdelaatikot/scania-r-grs-905r-scania-r-a8242468.html

      Ei siis ole todellisuudessa laatikkoa nähnytkään, hirveä harakanpesä.

      Itse pidän asiassa tärkeimpänä turvallisuutta.

      Kaikki ymmärtävät, että vaihteisto koostuu rattaista, akseleista, sokista, kiiloista, sovitepaloista jne, joita pitää myös kitkan vähentämiseksi voidella. Jos osat eivät olisi tuollaisessa "paketissa" (laatikossa), öljy roiskuisi pitkin maanteitä ja pihoja ja ihmisiä, eikä auto menisi katsastuksesta edes läpi. Vielä pahempi olisi se, kun kuljettaja, apumies tai jopa pihalla leikkivä lapsi työntäisi sormensa vapaasti sinne rattaiden väliin! Vaihdetta vaihtaessa vierasesineet hidastaisivat myös vaihtamista. Välillä oravat, linnut, siilit, opossumit, pesukarhut, gorillat ja hirvet asustavat ja pesivät lämpimissä moottoritiloissa. Nämä eläimet olisivat myös ihan öljynlikaisina konetiloissa ja olisivat vaarassa menettää jalkansa, kätensä tai sarvensa. Samoin kävyt tai tammenterhot ja risut voisivat mennä rattaiden väliin.

      Tuosta edellisesti ei mitään hyvää seuraisi eli mennään turvallisuus edellä. Sen takia vaihteet ovat metallisessa suojassa, vaihdesuojassa.

    • Anonyymi

      Eihän kysymys koskenut sitä, miksi on vaihteet, vaan miksi on vaihdelaatikko. Eli miksi vaihteisto on suljettu tietynlaiseen rakenteeseen.

      • Anonyymi

        Monissa uusissa autoissa ei ole vaihdelaatikkoa joten kysymys on älytön.


      • Anonyymi

        Sinulle on vastattu jo edellä.


    • Anonyymi

      Onko sähköautossa taajuusmuuttaja. Mikä on sen hyötysuhde.

      • Anonyymi

        Varmaan sama kuin vaihdelaatikon. Tai kenkälaatikon. Tai maksalaatikon.


      • Anonyymi

        -Sähkökytkentä transistoreilla on erittäin tehokas, joten taajuusmuuttajien hyötysuhde on hyvin korkea: 0,97...0,99. Moottorin hyötysuhde on yleensä välillä 0,82...0,97 moottorin koosta ja nimellisnopeudesta riippuen. Voidaan siis sanoa, että sähkökäytön kokonaishyötysuhde on aina yli 0,8, kun säätämiseen käytetään taajuusmuuttajaa.


    • Anonyymi

      Aloittaja.hyvä ketju..heh,heh.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      137
      2405
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      346
      1880
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1557
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      31
      1373
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      28
      1310
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1183
    7. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1153
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      327
      897
    9. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      104
      850
    10. Annan meille mahdollisuuden

      Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      752
    Aihe