Minkä takia autossa on vaihdelaatikko.

Anonyymi-ap

Selvittäkää se minulle.

24

610

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Polttomoottoreissa on rajallinen kierroslukualue.

    • Anonyymi

      Tässä selvitys.: Asia ei liity fysiikkaan millään lailla.

      • Anonyymi

        Kyllä asia on pelkkää fysiikkaa.

        Sinä et tiedä fysiikasta yhtikäs mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä asia on pelkkää fysiikkaa.

        Sinä et tiedä fysiikasta yhtikäs mitään.

        Yhtä paljon tuossa on fysiikkaa kuin jos joku kysyisi että miksi metsässä on puita.


    • Anonyymi

      Vanha fysiikan sääntö:
      Minkä voimassa voittaa, sen matkassa häviää. Siksi vaihelaatikko.

    • Anonyymi

      Aloittaja voisi hakea tietoa itse eikä kysellä tyhmiä,,,
      Lisäksi tehdä käytännön kokeen vaihdepyörällä, ei ne vaihteet ole sielläkään "munamankelissa" ole tyhjän takia.

    • Anonyymi

      Koska vaihteisto vaatii öljyämistä, se täytyy sulkea tiiviiseen laatikkoon, jossa öljyä voidaan kierrättää. Sulkeminen koteloon vaimentaa myös hammasrattaista syntyvää ääntä.

    • Anonyymi

      Tietenkin aloituksen kysymys voidaan ajatella vain kompana tosikoille,,,

    • Anonyymi

      Aloittaja.2 viimeistä vastausta ovat oikein.

      • Anonyymi

        Täällä on vaikea päätellä milloin kysymys on heitetty vakavissaan vaiko pilke silmäkulmassa,,,.
        T: Diplomi-insinööri


    • Anonyymi

      Nyt tuostakin ongelmasta eli vaihdelaatikosta aletaan päästä eroon sillä sähköautoissa ei ole sen paremmin vaihteita kuin vaihdelaatikkoakaan.

      • Anonyymi

        >>> Sähköautoissa ei ole sen paremmin vaihteita kuin vaihdelaatikkoakaan.

        Sähköautoissa voi olla vaihteet, kuten Porsche Taycan ja Audi E-Tron GT, joista molemmissa on kaksi vaihdetta. Muitakin vastaavia autoja saattaa olla.

        Sähkömoottorin hyötysuhde on lähellä optimiaan pyörimisnopeudesta riippumatta, mutta Porsche ja Audi ovat siitä huolimatta hienosäätäneet prosentteja. Ongelmaksi saattaa yleensä muodostua jäähdytys erityisen pienillä kierroksilla. Polttomoottoriautoissa optimaalinen teho-vääntö-hyötysuhde saavutetaan tyypistä riippuen aivan eri periaatteella, ja näitä "puutteita-ominaisuuksia" pyritään kompensoimaan vaihteistolla tai vaihdelaatikolla. Polttomoottorien optimointi on tarkkuutta vaativaa työtä, sillä suurimpien laiva- tai voimalaitoskoneiden pyörimisnopeus voi olla vain 100 - 200 rpm, mutta kilpamoottoripyörien nopeus joka 22 000 rpm.

        Edelliset kierrosnopeudet huomioiden renkaan, telaketjun, akselin, siipien tai potkurin jne. pitää saavuttaa tietty nopeus, joka on kaukana halutusta polttomoottorin pyörimisnopeudesta. Erityisesti on huomioitava se, missä ympäristössä kohde liikkuu: maantiellä, hiekalla, hiekassa, sementissä, pinnalla, upoksissa, vedessä, ilmassa jne.

        Trollilta, joka jossakin kohdassa väitti, että asia ei liity fysiikkaan, voisi kysyä, miten rattaat, akselit ja niiden liike vaikuttavat ensiö- tai toisiopuolen liikkeisiin ja liikenopeuksiin. Onko kyseessä kuitenkin viime kädessä biologia vai maantiede?


      • Anonyymi

        Sähköautoissa kyllä saisi vaihdelaatikkokin olla, ja joissakin onkin. Vaihdelaatikon puutteen takia jotkut sähköautot eivät esim saa vetää perävaunua kun vaatimuksena on kyky lähteä liikkeelle tietyn jyrkkyisestä ylämäestä. Siihen auttaa vaihdelaatikko tai sitten ylitehokas moottori, jollaisia sähköautoissa monesti onkin.


    • Anonyymi

      Ei se auto kulje ilman lootaa.

    • Anonyymi

      P = w M # teho = pyörän kulmanopeus * momentti

      Oletetaan, että auton moottorista irtoaa teho P moottorin optimikierrosluvulla ja kierrosluku sekä teho pysyvät optimissa. Esim. ylämäessä momentti kasvaa, joten vetävän pyörän kulmanopeutta pitää vähentää vastaavasti. Eli "pienempää silmään". Nopeus hidastuu. Myös ilmanvastus vähenee ja auto jaksaa kiivetä mäen päälle. Sodan aikana käytettyjä puukaasuautoja miehet joutuivat joskus työntämään mäen päälle.

    • Anonyymi

      Parempihan se on että ne rattaat on yhdessä laatikossa sen sijaan että niitä olisi ympäri autoa ja osa vielä kotonakin. Kuka ne silloin tarvittaessa edes löytäisi!

    • Anonyymi

      Rattaat, akselit ja tiivisteet eivät ole laatikossa. Tässä kuva erään raskaan ajoneuvon vaihdelaatikosta:

      https://www.truck1.fi/varaosat/vaihdelaatikot/scania-r-grs-905r-scania-r-a8242468.html

      Ei siis ole todellisuudessa laatikkoa nähnytkään, hirveä harakanpesä.

      Itse pidän asiassa tärkeimpänä turvallisuutta.

      Kaikki ymmärtävät, että vaihteisto koostuu rattaista, akseleista, sokista, kiiloista, sovitepaloista jne, joita pitää myös kitkan vähentämiseksi voidella. Jos osat eivät olisi tuollaisessa "paketissa" (laatikossa), öljy roiskuisi pitkin maanteitä ja pihoja ja ihmisiä, eikä auto menisi katsastuksesta edes läpi. Vielä pahempi olisi se, kun kuljettaja, apumies tai jopa pihalla leikkivä lapsi työntäisi sormensa vapaasti sinne rattaiden väliin! Vaihdetta vaihtaessa vierasesineet hidastaisivat myös vaihtamista. Välillä oravat, linnut, siilit, opossumit, pesukarhut, gorillat ja hirvet asustavat ja pesivät lämpimissä moottoritiloissa. Nämä eläimet olisivat myös ihan öljynlikaisina konetiloissa ja olisivat vaarassa menettää jalkansa, kätensä tai sarvensa. Samoin kävyt tai tammenterhot ja risut voisivat mennä rattaiden väliin.

      Tuosta edellisesti ei mitään hyvää seuraisi eli mennään turvallisuus edellä. Sen takia vaihteet ovat metallisessa suojassa, vaihdesuojassa.

    • Anonyymi

      Eihän kysymys koskenut sitä, miksi on vaihteet, vaan miksi on vaihdelaatikko. Eli miksi vaihteisto on suljettu tietynlaiseen rakenteeseen.

      • Anonyymi

        Monissa uusissa autoissa ei ole vaihdelaatikkoa joten kysymys on älytön.


      • Anonyymi

        Sinulle on vastattu jo edellä.


    • Anonyymi

      Onko sähköautossa taajuusmuuttaja. Mikä on sen hyötysuhde.

      • Anonyymi

        Varmaan sama kuin vaihdelaatikon. Tai kenkälaatikon. Tai maksalaatikon.


      • Anonyymi

        -Sähkökytkentä transistoreilla on erittäin tehokas, joten taajuusmuuttajien hyötysuhde on hyvin korkea: 0,97...0,99. Moottorin hyötysuhde on yleensä välillä 0,82...0,97 moottorin koosta ja nimellisnopeudesta riippuen. Voidaan siis sanoa, että sähkökäytön kokonaishyötysuhde on aina yli 0,8, kun säätämiseen käytetään taajuusmuuttajaa.


    • Anonyymi

      Aloittaja.hyvä ketju..heh,heh.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      262
      4606
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      132
      3003
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      44
      2797
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      76
      1761
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1624
    6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1493
    7. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      59
      1360
    8. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      94
      1253
    9. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      212
      1138
    10. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1129
    Aihe