https://www.is.fi/autot/art-2000010649605.html
”Tuomoniementien rinnalla kulkee pyörätie, joka ylittää juuri ennen risteystä Lenssitien. Sen Tuomoniementiestä erottaa kapea kaistale nurmikkoa.
Kysymys on sinänsä yksinkertainen: Kuka väistää, jos tällaisessa tilanteessa suoraan kohti risteystä ajava auto ja samaista tietä ylittävä pyörä kohtaavat?”
” Pyöräilijä väistää, tuli hän kummasta suunnasta tahansa pyörätietä. Auton kuljettaja kääntyy vasta pyörätien jälkeen, Pasterstein opastaa.”
Mutta onko todella noin.
Kesällä kuohutti tapaus, jossa kääntyvä auto ajoi pyöräilijöiden päälle. Siinä keskustelussa pykälää tulkittiin toisin.
Kun itse kirjoitin siinä keskustelussa näin: ”Mutta jo kääntynyt ajoneuvo ei ole enää kääntyvä ajoneuvo. Tuossa kuvassa viherkaistale on hyvinkin pakettiauton mittainen eli auto on ehtinyt jo lopettaa kääntymisensä.”
Siihen vastattiin näin: ”Se itse kääntyminen ei ole ratkaiseva asiassa, vaan se risteysalue, jossa kääntyy. Kääntyvän väistämisvelvollisuus on voimassa risteyksessä ja pitää väistää siinä risteyksen alueella risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa. Se että käänsi ratin jo suoraksi, ei vaikuta asiaan. Väistämisvelvollisuus on voimassa koko risteyksessä/risteysalueella, kunnes poistuu risteyksestä.” https://keskustelu.suomi24.fi/t/18555718/autoilija-ajoi-useiden-pyorailijoiden-paalle-jokioisilla#comment-130236893
Onko Pasterstein väärässä? Alussa on linkki Ilta-Sanomien juttuun. Siellä on upotettuna Pastersteinin twitter-kommentti. Kyseinen kuva on myös täällä: https://pbs.twimg.com/media/GVhIy0dWMAA6-JQ?format=jpg&name=large
Kääntymissäännöt Pastersteinin tapaan
55
606
Vastaukset
- Anonyymi
Aloittaja jatkaa: tässä Google Maps -kuva risteyksestä: https://maps.app.goo.gl/iCtQ6JphcL9vcMhc9
- Anonyymi
Tuomoniementieltä kun käännytään Lenssitielle, niin pitää kääntyvänä väistää pyöräilijöitä. Pyöräilijät pitää taas väistää Lenssitien suunnasta tulevia autoja.
Jos tuo viherkaistale Tuomoniementien ajoradan ja yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä väylän välissä olisi leveämpi, niin silti olisi sama tilanne. 12 metrin matka (viherkaistaleen leveys) mainitaan yhdessä korkeimman oikeuden ratkaisussa, jossa kääntyvä oli väistämisvelvollinen.
- Anonyymi
Pasterstein on jälleen kerran oikeassa. Tuossa pyörätiellä ajava pyöräilijä on väistämisvelvollinen niitä ajoneuvoja kohtaan, jotka tulevat Lenssitietä pitkin ajoradalla tuohon risteykseen. Tämä johtuu siitä, että ennen suojatietä ei ole kolmiota, ja Lenssitieltä tulevat ajoneuvot ajavat kohtaamistilanteessa suoraan.
Tuomoniementieltä Lenssitielle kääntyvät ajoneuvot puolestaan ovat tuossa väistämisvelvollisia, koska ovat tilanteessa kääntyviä.- Anonyymi
Ahaa luin Pastersteinin viestin väärin ja tulin turhaan tuohtuneeksi.
Käsitin että pyöräilijä väistää tulipa auto kummasta suunnasta tahansa.
Tosiassa Pasterstein sanoi että pyöräilijä väistää, tuli hän kummasta suunnasta tahansa pyörätietä (ja auto ajoi siis Lenssitietä pitkin risteystä kohti). - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ahaa luin Pastersteinin viestin väärin ja tulin turhaan tuohtuneeksi.
Käsitin että pyöräilijä väistää tulipa auto kummasta suunnasta tahansa.
Tosiassa Pasterstein sanoi että pyöräilijä väistää, tuli hän kummasta suunnasta tahansa pyörätietä (ja auto ajoi siis Lenssitietä pitkin risteystä kohti).Tosi huonosti liikennesääntöjä tunnetaan, jos kerran Twitterissä ja Ilta-Sanomissa tuollaisesta edes keskustellaan. Tosin en itsekään muutama vuosi sitten ymmärtänyt mitä tarkoittaa "väistää risteävää tietä ylittävää pyöräilijää". Se piti havainnekuvalla minulle selittää ennen kuin meni kaaliin.
- Anonyymi
Joo täysin selvä tapaus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ahaa luin Pastersteinin viestin väärin ja tulin turhaan tuohtuneeksi.
Käsitin että pyöräilijä väistää tulipa auto kummasta suunnasta tahansa.
Tosiassa Pasterstein sanoi että pyöräilijä väistää, tuli hän kummasta suunnasta tahansa pyörätietä (ja auto ajoi siis Lenssitietä pitkin risteystä kohti).Toimittajien olisi syytä lukea juttunsa muutamia ylimääräisiä kertoja ja vielä luetuttaa ne sivullisella, että ymmärtävätkö kaikki mitä tarkoitetaan ja onko kaikki faktat oikeasti pakkansa pitäviä. Liian usein toimittajien jäljiltä on jutussa ihan selkeitä virheitä. Toimittaja kun on haastatellun ja kirjoitetun tekstin välissä välillä ”rikkinäisenä puhelimena” vaikka itse kirjottavat jutun.
- Anonyymi
Ei ole kolmiota autoille.
Siis kun käännyt risteyksessä, niin tulet niin kuin poikittain suoraan ajavien eteen.
Se on ideana...
Oikeudessa nyt on tuomittu, kun väistämisvelvollinen ajaa sivulta alle.
Painottavat ennakointivelvollisuutta lain rikkojien eduksi.- Anonyymi
Sääntö on että: Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä: risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa.
Jos on risteys ja ajoradalla ajava auto kääntyy, niin tämä kääntyvä autoilija väistää sen risteävän tien ylittäviä pyöräilijöitä, jolle hän kääntyy.
https://maps.app.goo.gl/iXUUNiLtuUZHckN18
Tuossa esimerkkikuvassa, kun kuvasuunnata kääntyy vasemmalle, niin pitää väistää suojatien ylittäviä pyöräilijöitä. Sillä ei ole merkitystä, että kohdassa on pelkkä suojatie, eikä pyörätien jatketta samassa kohta, niin silti kääntyvä väistää. Samaten vastakkaiselta puolelta oikealle kääntyvä autoilija väistää pyöräilijöitä.
Sen sijaan Vuoritien suoraan ajavilla autoilijoilla ei ole väistämisvelvoitetta suojatien ylittäviä pyöräilijöitä kohtaan, vaan pyöräilijöiden pitää väistää suoraan kulkevaa ajoradan liikennettä. Jalankulkijoita sen sijaan heidänkin pitää tietenkin väistää kohdassa. Kääntyvä kuitenkin väistää sekä pyöräilijöitä, että jalankulkijoita tuollaisissa tilanteissa. - Anonyymi
^ Lisäys: Vaikka tuosta otettaisiin pois nuo autoille olevat kolmiot, niin edelleenkin kääntyvä autoilija väistää risteävää tietä ylittäviä pyöräilijöitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
^ Lisäys: Vaikka tuosta otettaisiin pois nuo autoille olevat kolmiot, niin edelleenkin kääntyvä autoilija väistää risteävää tietä ylittäviä pyöräilijöitä.
... ja kääntyvä ajoneuvo väistää risteävällä tiellä tämän tien ylittäviä pyöräilijöitä ja jalankulkijoita vaikka paikalla ei olisi suojatietä tai pyörätien jatketta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
... ja kääntyvä ajoneuvo väistää risteävällä tiellä tämän tien ylittäviä pyöräilijöitä ja jalankulkijoita vaikka paikalla ei olisi suojatietä tai pyörätien jatketta.
On nuo väistämissäännöt edelleen joillekin ehkä ylivoimaisen vaikeita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On nuo väistämissäännöt edelleen joillekin ehkä ylivoimaisen vaikeita.
Sanoisin, että 90 prosenttia ei varmaan tiedä, että väistämisvelvollisuuden edellytys ei ole suojatien tai pyörätien jatkeen olemassaolo. Myöskään liikenneympyrästä poistuttaessa väistämisvelvollisuuden edellytys ei ole suojatien tai pyörätien jatkeen olemassaolo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
... ja kääntyvä ajoneuvo väistää risteävällä tiellä tämän tien ylittäviä pyöräilijöitä ja jalankulkijoita vaikka paikalla ei olisi suojatietä tai pyörätien jatketta.
Näin on. https://maps.app.goo.gl/iXUUNiLtuUZHckN18 kuvassa kun käännytään oikealle ja pyöräilijä ylittäisi jostakin syystä Vuoritien siltä puolen risteystä, niin kääntyvä väistää edelleen. Haaste on siinä, että miten kaukana oleva pyöräilijä on edelleen risteyksen alueella ja häntä pitää väistää. 30 metriä kauempana tilanne on varmasti sitten jo toisin päin, eli pyöräilijä väistää.
- Anonyymi
Kuvan tilanteessa väistämissääntöjen soveltaminen on helppoa. Mutta on myös risteysiä, joissa tilanne ei ole yhtä selvä. Tarkoitan ns. Y-muotoisia risteyksiä.
Esim. Y-risteyksen vartta ylöspäin ajava ajaa jompaankumpaan sakaraan. Onko auto kääntyvä, vai ajaako se suoraan?
Vaikuttaako kääntymiseen kadun nimet? Jos siis sakaran alhaalta ylös kulkeva tie on nimeltään Mannerheimintie ja se kulkee oikeanpuoleista sakaraa ylös. Ajaako auto silloin itse asiassa suoraan, ja pyöräilijät ovat velvollisia väistämään autoa? Tällöinkö vain vasempaa sakaraa ylös ajava on risteyksessä kääntyvä auto, ja sen kuljettaja on velvollinen väistämään "risteävää tietä" ylittäviä?- Anonyymi
Tässä on yksi esimerkki tilanteesta, jota tarkoitan.
https://maps.app.goo.gl/GLActbXYHNVb5Cwy5
Laivasillankatu, Sibeliuksenkatu ja Läntinen asemakatu kohtaavat Y:n muotoisessa risteyksessä. Ajaako Laivasillankatua Sibeliuksenkadulle ajava autoilija suoraan, vai kääntyykö hän Sibeliuksenkadulle? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä on yksi esimerkki tilanteesta, jota tarkoitan.
https://maps.app.goo.gl/GLActbXYHNVb5Cwy5
Laivasillankatu, Sibeliuksenkatu ja Läntinen asemakatu kohtaavat Y:n muotoisessa risteyksessä. Ajaako Laivasillankatua Sibeliuksenkadulle ajava autoilija suoraan, vai kääntyykö hän Sibeliuksenkadulle?Muistan esittäneeni samanlaisen ongelman Helsingissä tällä palstalla viime vuoden kesäkuussa. Se viesti on tässä: https://keskustelu.suomi24.fi/t/17888426/mutka-risteys-vai-sittenkin-t-risteys#comment-121359961 Kannattaa lukea koko ketju lävitse. Keskustelussa esitettiin ainakin että tien nimen vaihtuminen tai vaihtumattomuus ei ole ratkaisevaa.
Karttakuva: https://osm.org/go/0xPM80XW8--?m=
Google Maps: https://goo.gl/maps/ygK2RabgnU75c5LRA - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä on yksi esimerkki tilanteesta, jota tarkoitan.
https://maps.app.goo.gl/GLActbXYHNVb5Cwy5
Laivasillankatu, Sibeliuksenkatu ja Läntinen asemakatu kohtaavat Y:n muotoisessa risteyksessä. Ajaako Laivasillankatua Sibeliuksenkadulle ajava autoilija suoraan, vai kääntyykö hän Sibeliuksenkadulle?Jos katson tuota Haminan tilannetta, niin väistäisin varmuuden vuoksi aina, olinpa sitten ajoradalla ajava autoilija tai ajorataa suojatietä pitkin ylittävä pyöräilijä.
- Anonyymi
Eiköhän noissa y risteyksissä poikkeuketta ole merkintä kumpi haara on päätir ja kunpi sivutie.
Tuo ilmoitetaan liikennemerkillä kossa on vahvennettuna se reitti joka on päätie ja kapeampana se haara joka on sivutie. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä on yksi esimerkki tilanteesta, jota tarkoitan.
https://maps.app.goo.gl/GLActbXYHNVb5Cwy5
Laivasillankatu, Sibeliuksenkatu ja Läntinen asemakatu kohtaavat Y:n muotoisessa risteyksessä. Ajaako Laivasillankatua Sibeliuksenkadulle ajava autoilija suoraan, vai kääntyykö hän Sibeliuksenkadulle?Tuollaiset tilanteet, jossa tie kaartaa risteyksessä, tai risteys on Y mallinen, ovat aina hivenen haasteellisia tulkintojen suhteen. Risteysalue kuitenkin kyseessä ja oma tulkintani on, että ajetaan "suoraan", kun edetään Laivasillankaduta Sibeliuksenkadulle ja päinvastoin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuollaiset tilanteet, jossa tie kaartaa risteyksessä, tai risteys on Y mallinen, ovat aina hivenen haasteellisia tulkintojen suhteen. Risteysalue kuitenkin kyseessä ja oma tulkintani on, että ajetaan "suoraan", kun edetään Laivasillankaduta Sibeliuksenkadulle ja päinvastoin.
Minullakin Haminan tapauksen kirjoittajana on "oma tulkinta". Onko sillä sitten merkitystä asiassa, on toinen asia?
Kysymys on liikennesäännöstä, jonka soveltaminen on joissakin tilanteissa epäselvää. Väistämissäännöstä kyseessä ollen, se voi olla vaarallista.
Oma tulkintani lähtee kadun nimestä, jos se nyt ketään kiinnostaa. Toisin sanoen kaikkiin suuntiin Haminan tapauksessa autoilija on kääntyvä, sillä kaikki risteävät kadut päättyvät risteykseen. Ulkopaikkakuntalaiselle risteyksen väistämissäännöt tuovat haastetta, koska en googlen kuvasta löydä kuin Laivasillankadun ja Läntisen asemakadun katukyltit. Sibeliuskatua ei ulkopuolinen välttämättä tiedä.
Helsingin tapauksessa vain Pehtoorintieltä tuleva on kääntyvä autoilija, joka väistää Viljelijäntietä ylittäviä pyöräilijöitä. Viljelijäntietä Y-risteyksessä ajava ajaa "suoraan" eikä väistä niin ollen ajoradalle tulevia pyöräilijöitä. Helsingin risteyksessä näkyy katukyltit olevan paikoillaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minullakin Haminan tapauksen kirjoittajana on "oma tulkinta". Onko sillä sitten merkitystä asiassa, on toinen asia?
Kysymys on liikennesäännöstä, jonka soveltaminen on joissakin tilanteissa epäselvää. Väistämissäännöstä kyseessä ollen, se voi olla vaarallista.
Oma tulkintani lähtee kadun nimestä, jos se nyt ketään kiinnostaa. Toisin sanoen kaikkiin suuntiin Haminan tapauksessa autoilija on kääntyvä, sillä kaikki risteävät kadut päättyvät risteykseen. Ulkopaikkakuntalaiselle risteyksen väistämissäännöt tuovat haastetta, koska en googlen kuvasta löydä kuin Laivasillankadun ja Läntisen asemakadun katukyltit. Sibeliuskatua ei ulkopuolinen välttämättä tiedä.
Helsingin tapauksessa vain Pehtoorintieltä tuleva on kääntyvä autoilija, joka väistää Viljelijäntietä ylittäviä pyöräilijöitä. Viljelijäntietä Y-risteyksessä ajava ajaa "suoraan" eikä väistä niin ollen ajoradalle tulevia pyöräilijöitä. Helsingin risteyksessä näkyy katukyltit olevan paikoillaan.Oma tulkintanin on taas se, että kadun nimi ei muuta risteyksen luonnetta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oma tulkintanin on taas se, että kadun nimi ei muuta risteyksen luonnetta.
Se onkin mielenkiintois, että mikä on sitten se "risteyksen luonne", jonka mukaan sovellat väistämissääntöjä. Luulen, että silloin vasta tulkintaongelmat kasvavat ekspotentiaalisesti eri henkilöistä riippuen. Katujen nimet sen sijaan ovat objektiivisesti sitä mitä ovat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se onkin mielenkiintois, että mikä on sitten se "risteyksen luonne", jonka mukaan sovellat väistämissääntöjä. Luulen, että silloin vasta tulkintaongelmat kasvavat ekspotentiaalisesti eri henkilöistä riippuen. Katujen nimet sen sijaan ovat objektiivisesti sitä mitä ovat.
Jos on epävarma tilanteesta, niin sitten pitää toimia entistä varovaisemmin. Mikään ei kiellä olemasta "ylivarovainen". Mieluummin väistää, kuin aiheuttaa onnettomuuden.
- Anonyymi
Miksi tuossa Lenssitiellä ei ole kolmiota? Eikö näissä yleensä tuppaa olemaan? Lenssitie on tollanen looppi. Onko sama sääntö silloinkin, jos tuo Lenssitie olisi päättyvä katu (liikennemerkki tai ilman), ilman kolmiota?
- Anonyymi
Monesti on, aina ei. Kun osaa väistämissäännöt, niin silloin on yksi ja sama, onko kolmiota tai ei. Kolmion puuttuminen vaikuttaa toki myös autojen keskinäisiin väistämisiin.
- Anonyymi
Risteyksessä pätee täysin samat väistämissäännöt, kuin kaikissa muissakin risteyksissä, oli tie sitten päättyvä tai ei, tai tekee minkä tahansa luupin tai muita koukeroita.
Risteys on risteys ja siinä on voimassa väistämissäännöt liikennesääntöjen ja paikalla olevien liikennemerkkien perusteella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Monesti on, aina ei. Kun osaa väistämissäännöt, niin silloin on yksi ja sama, onko kolmiota tai ei. Kolmion puuttuminen vaikuttaa toki myös autojen keskinäisiin väistämisiin.
Toki joo. Tuo onkin, kuin kaupan parkkialueella kulkisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Risteyksessä pätee täysin samat väistämissäännöt, kuin kaikissa muissakin risteyksissä, oli tie sitten päättyvä tai ei, tai tekee minkä tahansa luupin tai muita koukeroita.
Risteys on risteys ja siinä on voimassa väistämissäännöt liikennesääntöjen ja paikalla olevien liikennemerkkien perusteella.Asia ei ole aina noin yksinkertainen, koska on olemassa myös vähäinen tie tai polku, joka risteää "päätien" kanssa. Vähäiseltä tieltä tuleva väistää aina "päätien" liikennettä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asia ei ole aina noin yksinkertainen, koska on olemassa myös vähäinen tie tai polku, joka risteää "päätien" kanssa. Vähäiseltä tieltä tuleva väistää aina "päätien" liikennettä.
Miten vähäisen tien tunnistaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten vähäisen tien tunnistaa?
https://tekniikanmaailma.fi/millainen-tie-on-vahainen-tie/
Tässä olikin ihan hyvää juttua väistämisestä ja vähäisestä tiestä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asia ei ole aina noin yksinkertainen, koska on olemassa myös vähäinen tie tai polku, joka risteää "päätien" kanssa. Vähäiseltä tieltä tuleva väistää aina "päätien" liikennettä.
Höpsis. Jos katsot lakitekstiä, niin vähäiseltä tieltä tuleva ei ole väistämisvelvollinen 𝑝𝑒𝑟 𝑠𝑒, vaan vähäisen tien tulisi olla 𝑝𝑜𝑙𝑘𝑢𝑎 𝑣𝑎𝑠𝑡𝑎𝑎𝑣𝑎 vähäinen tie.
Kyseinen lainkohta TLL 24.3 § löytyy täältä: https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P24M3
”Ajoneuvolla on aina väistettävä:
[..]
3) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle polulta tai vastaavalta vähäiseltä tieltä;” - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpsis. Jos katsot lakitekstiä, niin vähäiseltä tieltä tuleva ei ole väistämisvelvollinen 𝑝𝑒𝑟 𝑠𝑒, vaan vähäisen tien tulisi olla 𝑝𝑜𝑙𝑘𝑢𝑎 𝑣𝑎𝑠𝑡𝑎𝑎𝑣𝑎 vähäinen tie.
Kyseinen lainkohta TLL 24.3 § löytyy täältä: https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P24M3
”Ajoneuvolla on aina väistettävä:
[..]
3) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle polulta tai vastaavalta vähäiseltä tieltä;”...mutta kun luen tuota Tekniikan Maailman juttua, niin korkein oikeus ei ilmeisesti osaa lukea lakitekstiä ollenkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
...mutta kun luen tuota Tekniikan Maailman juttua, niin korkein oikeus ei ilmeisesti osaa lukea lakitekstiä ollenkaan.
Mielestäni tuossa korkeimman oikeuden jutussa oli kyse vähäisestä tiestä, joka ei kuitenkaan ollut 𝑝𝑜𝑙𝑘𝑢𝑎 𝑣𝑎𝑠𝑡𝑎𝑎𝑣𝑎 vähäinen tie.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asia ei ole aina noin yksinkertainen, koska on olemassa myös vähäinen tie tai polku, joka risteää "päätien" kanssa. Vähäiseltä tieltä tuleva väistää aina "päätien" liikennettä.
Tuossa aiemmin tarkoitettiin ihan "normi" tilanteita taajamassa, kuten kyseinen kuva osalta on tilanne. Toki taajamissakin voi olla vähäisiä teitä tai polkuja, joten hyvä tiedostaa asia. Voidaan myös tulla parkkipaikalta tai pihasta tielle ja silloin on väistämisvelvollinen ja risteys siinäkin tapauksessa on kyseessä.
- Anonyymi
Todellinen haaste väistämissännöille on Helsingissä Merisatamanrannan, Ehrenströmintien ja Neitsynpolkun risteys. Mitään katukylttejä ei ole lainkaan.
https://maps.app.goo.gl/vxXV4yPNd6nGWhTr7
Tästä Pasterstein taisi tulkita, että Merisatamanrantaa Ehrenströmintielle ajava ajaisi "suoraan", eikä näin ollen väistäisi Ehrenströmintietä ylittäviä pyöräilijöitä. Miksi? Tämä jää epäselväksi.
Risteyksessä on lisäksi haasteena huomata, että edellä sanotusta huolimatta Ehrenströmintietä Merisatamanrataan päin ajava ei väistä [yli 12-vuotiaita] pyöräilijöitä, jota ylittäisivät ajaen Merisatamanrannan suojatietä. Ei vaikka siellä on kaupunkipyörien parkkipaikka [alla kuvassa]. Pyörätie nimittäin päättyy Ehrenströmintiellä kuvassa näkyvään punaisella maalilla merkittyyn kohtaan. Kaupunkipyörät on pysäköity jalkakäytävälle ja sieltä pyöräilijän on talutettava pyöränsä pois [ollessaan iältään yli 12 vuotta]. Myöskään Merisatamanrannan toisella puolella ei ole pyörätietä katuun asti, vaan se alkaa joitakin metrejä kadun reunasta, joka on jalkakäytävää.
https://maps.app.goo.gl/z2D1BWkDCSKBToYQ6- Anonyymi
Näyttää Pastersteinin kuvaama tilanne karttaa katsoessa melko suoralta https://osm.org/go/0xPK_Vedm--?m= . Kartalla pyörätiet näkyvät sinisellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näyttää Pastersteinin kuvaama tilanne karttaa katsoessa melko suoralta https://osm.org/go/0xPK_Vedm--?m= . Kartalla pyörätiet näkyvät sinisellä.
Suoralta näyttää toki. Olen siitä usein ajanut itsekin. Mutta se ei ole kysymys, vaan millä perusteella Ehrenströmintieltä ajeva on suoraan ajava. Mikä on se "risteyksen luonne" niin kerrottuna, että muutkin tienkäyttäjät saavat tietoonsa sen? Siitähän liikennesäännöissä on kysysmys: kaikkien yleisesti tuntemia sääntöjä noudatetaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suoralta näyttää toki. Olen siitä usein ajanut itsekin. Mutta se ei ole kysymys, vaan millä perusteella Ehrenströmintieltä ajeva on suoraan ajava. Mikä on se "risteyksen luonne" niin kerrottuna, että muutkin tienkäyttäjät saavat tietoonsa sen? Siitähän liikennesäännöissä on kysysmys: kaikkien yleisesti tuntemia sääntöjä noudatetaan.
Kyse on myös siitä, että jatkuuko tie vain toisennimisenä vai onko kyse risteävästä tiestä. Tie voi olla myös haarautuva ilman varsinaista risteävää tietä. Väistövelvollisuus on sidottu, ei pelkästään kääntymiseen, vaan myös risteävän tien olemassaoloon. Jos on risteävä tie, niin silloin on myös risteys, mutta kaikissa risteyksissä ei ole risteävää tietä. Lain mukaan risteyksellä tarkoitetaan ”samassa tasossa olevaa teiden risteämää, liittymää tai haarautumaa mukaan luettuina tällaisten risteämien, liittymien tai haarautumien muodostamat alueet;” (TLL 2 § 1 mom. 13 kohta)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyse on myös siitä, että jatkuuko tie vain toisennimisenä vai onko kyse risteävästä tiestä. Tie voi olla myös haarautuva ilman varsinaista risteävää tietä. Väistövelvollisuus on sidottu, ei pelkästään kääntymiseen, vaan myös risteävän tien olemassaoloon. Jos on risteävä tie, niin silloin on myös risteys, mutta kaikissa risteyksissä ei ole risteävää tietä. Lain mukaan risteyksellä tarkoitetaan ”samassa tasossa olevaa teiden risteämää, liittymää tai haarautumaa mukaan luettuina tällaisten risteämien, liittymien tai haarautumien muodostamat alueet;” (TLL 2 § 1 mom. 13 kohta)
Niin, kerrotko vielä, miten tien jatkuminen toisen nimisenä selviää tienkäyttäjälle verrattuna siihen, että tie ei jatku, vaan katkeaa nimen vaihtuessa? Kai tähän nyt joitakin tunnusmerkkejä on? Vai "mustusta tuntuu" olevani etuajo-oikeutettu riittää?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, kerrotko vielä, miten tien jatkuminen toisen nimisenä selviää tienkäyttäjälle verrattuna siihen, että tie ei jatku, vaan katkeaa nimen vaihtuessa? Kai tähän nyt joitakin tunnusmerkkejä on? Vai "mustusta tuntuu" olevani etuajo-oikeutettu riittää?
Olennaista ei ole, jatkuuko tie toisennimisenä vai samannimisenä vaan onko kyse tien jatkumisesta vai risteämisestä.
Anonyymi kirjoitti:
Olennaista ei ole, jatkuuko tie toisennimisenä vai samannimisenä vaan onko kyse tien jatkumisesta vai risteämisestä.
Tiet eivät risteä, maantiet, kadut tai tärkeämmin ajoradat risteävät. Kaikki tiet, jotka ovat yhteydessä toisiinsa ovat määritelmän mukaan samaa tietä... :D
> Tässä laissa tarkoitetaan:
>
> 1) tiellä maantietä, katua, yksityistä tietä, moottorikelkkailureittiä
> tai muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti
> liikenteeseen käytettyä aluetta;
Maantien tai kadun nimellä ei ole mitään merkitystä tätä mietittäessä.- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Tiet eivät risteä, maantiet, kadut tai tärkeämmin ajoradat risteävät. Kaikki tiet, jotka ovat yhteydessä toisiinsa ovat määritelmän mukaan samaa tietä... :D
> Tässä laissa tarkoitetaan:
>
> 1) tiellä maantietä, katua, yksityistä tietä, moottorikelkkailureittiä
> tai muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti
> liikenteeseen käytettyä aluetta;
Maantien tai kadun nimellä ei ole mitään merkitystä tätä mietittäessä.Tässä laissa tarkoitetaan:
13) risteyksellä samassa tasossa olevaa teiden risteämää, liittymää tai haarautumaa mukaan luettuina tällaisten risteämien, liittymien tai haarautumien muodostamat alueet;
Kannattaa sitten myös miettiä, että mikä on risteys ja risteyksen alue. - Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Tiet eivät risteä, maantiet, kadut tai tärkeämmin ajoradat risteävät. Kaikki tiet, jotka ovat yhteydessä toisiinsa ovat määritelmän mukaan samaa tietä... :D
> Tässä laissa tarkoitetaan:
>
> 1) tiellä maantietä, katua, yksityistä tietä, moottorikelkkailureittiä
> tai muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti
> liikenteeseen käytettyä aluetta;
Maantien tai kadun nimellä ei ole mitään merkitystä tätä mietittäessä.Tieliikennelain mukaan risteyksellä tarkoitetaan samassa tasossa olevaa teiden risteämää, liittymää tai haarautumaa mukaan luettuina tällaisten risteämien, liittymien tai haarautumien muodostamat alueet.
Risteämän muodostavat tie ja sitä risteävä tie ja niiden muodostamat alueet. Samassa tasossa oleva teiden risteämä on risteys mutta risteys ei välttämättä ole risteämä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tieliikennelain mukaan risteyksellä tarkoitetaan samassa tasossa olevaa teiden risteämää, liittymää tai haarautumaa mukaan luettuina tällaisten risteämien, liittymien tai haarautumien muodostamat alueet.
Risteämän muodostavat tie ja sitä risteävä tie ja niiden muodostamat alueet. Samassa tasossa oleva teiden risteämä on risteys mutta risteys ei välttämättä ole risteämä.”Risteämän muodostavat tie ja sitä risteävä tie ja niiden muodostamat alueet.”
Korjaus: ”Risteämä on tien ja risteävän tien muodostama alue.” - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
”Risteämän muodostavat tie ja sitä risteävä tie ja niiden muodostamat alueet.”
Korjaus: ”Risteämä on tien ja risteävän tien muodostama alue.”Lain mukaan on selvää, että on kysymyksessä Merisatamanrannan, Ehrenströmintien ja Neitsynpolkun risteys.
Nyt on vain kysymys enää siitä, onko Merisatamanrannan suunnasta Ehrenströmin tielle kyse kääntymisestä Merisatamarannasta Ehrenströmintielle. Jos ei ole, olisin mieluusti kuullut tähän perustelut, mutta niitä ei tullut keneltäkään. Kyseiset kadut eivät ole missään 100 % suoralla tieosuudella, vaan rattia joutuu kääntämään, ellei tarkoitus ole ajaa jalkakäytävälle tai pyörätielle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lain mukaan on selvää, että on kysymyksessä Merisatamanrannan, Ehrenströmintien ja Neitsynpolkun risteys.
Nyt on vain kysymys enää siitä, onko Merisatamanrannan suunnasta Ehrenströmin tielle kyse kääntymisestä Merisatamarannasta Ehrenströmintielle. Jos ei ole, olisin mieluusti kuullut tähän perustelut, mutta niitä ei tullut keneltäkään. Kyseiset kadut eivät ole missään 100 % suoralla tieosuudella, vaan rattia joutuu kääntämään, ellei tarkoitus ole ajaa jalkakäytävälle tai pyörätielle.Jos kolme eri tietä yhdistyy kohdassa, niin miksi ei voisi olla kääntymistä joka suunnasta tullessa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos kolme eri tietä yhdistyy kohdassa, niin miksi ei voisi olla kääntymistä joka suunnasta tullessa?
Sitä juuri haen. Kaikista suunnista käännytään, jollei ajettaisi 100 % suoraan.
- Anonyymi
ihan pimeetä läppändeerusta aina samalta ukolta.
- Anonyymi
Aina ei ole täysin yksiselitteistä, että mikä on risteyksessä kääntymistä ja mikä ei.
https://maps.app.goo.gl/tKNonJxT196LXZzQA
Tuossa kuvan tapauksessa tie kaartaa samassa kohtaa, jossa on risteys ja ajo kaupan parkkipaikalle. Kohdassa on myös suojatie ajoradan yli. Käännytäänkö risteyksessä oikealle, vai jatketaanko samalla tiellä ”suoraan” ajaen, vaikka käännetäänkin rattia? Kohdassa on joka tapauksessa risteys, eli risteysalue kyseessä.- Anonyymi
Niin, juuri tällaisten risteysten takia pidän omaa tulkintaani kadun nimen merkityksestä hyvänä. Tie jatkuu tässä kuvassasuoraan, koska kysymys on yhden ja saman nimisen Rounionkadun jatkumisesta kaartaen. Autoiija ei siten väistä Rounionkatua ylittäviä pyöräilijöitä ajosuunnastaan riippumatta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, juuri tällaisten risteysten takia pidän omaa tulkintaani kadun nimen merkityksestä hyvänä. Tie jatkuu tässä kuvassasuoraan, koska kysymys on yhden ja saman nimisen Rounionkadun jatkumisesta kaartaen. Autoiija ei siten väistä Rounionkatua ylittäviä pyöräilijöitä ajosuunnastaan riippumatta.
Silti kohdassa on risteys ja rattia käännetään, eli käännytään. Ajoneuvolla käännyttäessä on esim. väistettävä risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silti kohdassa on risteys ja rattia käännetään, eli käännytään. Ajoneuvolla käännyttäessä on esim. väistettävä risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa.
Tässä risteyksessä ei väistetä käännyttäessäkään risteävää tietä ylittäviä, koska siinä ajetaan kaarteessa "suoraan". Joskus juridiikka on vaikeaa, mutta näin tämä tilanne liikennesääntöjen mukaan sovelletaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä risteyksessä ei väistetä käännyttäessäkään risteävää tietä ylittäviä, koska siinä ajetaan kaarteessa "suoraan". Joskus juridiikka on vaikeaa, mutta näin tämä tilanne liikennesääntöjen mukaan sovelletaan.
Tuossahan käännytään. Käännetään rattia ja ajoneuvo kääntyy. Laki ei ota kantaa käännytäänkö eri tielle vai ei. Laki ei muuten edes mainitse risteystä, vaan laissa yksinkertaisesti todetaan, että:
Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä:
1) risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa; - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossahan käännytään. Käännetään rattia ja ajoneuvo kääntyy. Laki ei ota kantaa käännytäänkö eri tielle vai ei. Laki ei muuten edes mainitse risteystä, vaan laissa yksinkertaisesti todetaan, että:
Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä:
1) risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa;Risteävä tie on tuossa se tekijä. Pitää siis olla eri tie, jolle käännytään. Risteävä tie ei ole sama tie, jolla edetään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1478803Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492579Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja282377- 432371
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1941813- 971807
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai231693Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä361199Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091187Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61126