Olisi taas öljynvaihto lähestymässä ja katselin mitä auton ohjekirja suosittaa, kertoo että "polttoainetaloudellisin" vaihtoehto tälle moottorille Euroopassa olisi 5W - 20, mutta aiemmissa huollossa ovat laittaneet 5w - 30 ja jopa 5w - 40 öljyjä, täyssynteettistä,.
Autossa bensiinimoottori. jossa vvt ja hydrauliset venttiilivälysten tasaimet.
Näyttäisi melko matalalta tuo käsikirjan suositeltavimman vaihtoehton kuuma pää, vain 20, riittääköhän Suomen oloissa kun kesällä voi olla nykyään näköjään kuumiakin päiviä?
Mitenkähän talvikestävyys, 5w? Tammikuussa oli niitä huippupakkasia, olisikohan vaikka 0w - 40 suositeltavampi vai turhaa rahanmenoa? Moottorille on vain säteilylämmitin öljypohjassa ja auto joutuu olemaan taivasalla parkissa.
Käsikirjan viskositeettitaulukko kyllä sallisi yhtenä vaihtehtona 0w - 40 öljynkin.
Öljyluokituksista käsikirja mainitsee juuri tälle moottorille SAE 5W-20 (API SM / ACEA A5 tai korkeampi) ja toisessa kohtaa edelleen juuri tälle samalle moottorille SAE 5W-20, 5W-30 (API SM / ILSAC GF-4 tai korkeampi.
Öljynvaihtosuositus kerran vuodessa / 15.000 km, mutta kilometrejä ei nyt tule vuodessa puoliakaan tuosta.
Näillä tiedoilla, minkähänlainen öljy kannattaisi valita ympärivuotiseen käyttöön?
Moottoriöljyn järkevin viskositeetti Suomessa?
69
836
Vastaukset
- Anonyymi
Eikun nythän olin käsittänyt kuuman pään numerot väärinpäin! Eikun opiskelemaan lisää...
- Anonyymi
viskositeettilukemat ovat käsikirjan kirjoituspäivältä, niistä voi poiketa kunhan luokitukset täyttyvät. Esimerkiksi 0W-20 on myös ok, mikäli sen luokitukset ovat samat tai paremmat kuin ohjekirjan 5W-20 öljyllä. Ennen W:tä olevat lukemat eivät juuri vaikuta mihinkään muuhun kuin kylmäkäynnistettävyyteen. Toki voi olla, että 0W:ssä joudutaan käyttämään lisäaineita sillä tavalla, että kuumaominaisuudet eivät ole aivan yhtä hyvät kuin 5W:ssä, mutta viskositeetti on ja mikäli luokituksetkin täyttyvät, niin muutkin ominaisuudet ovat sallituissa rajoissa.
Jos 100C:n viskositeettilukemaa nostaa, niin lähes aina se näkyy kasvavana polttoaineenkulutuksena ilman, että moottorin kuluminen vastavuoroisesti jäisi vähäisemmäksi. Tämä siis, mikäli ohjekirja sallii sen 20 viskositeetin. Kylmäpäällä ei ole tosiaan väliä vaikka alin ilmoitettu alittuisi, mutta kuumassa päässä se on nou-nou - Anonyymi
Taidan käydä ostamassa Mobil Super 3000 X1 Formula FW 5w - 30 öljyä, kaipa se käy tähän autoon (Kia Rio 1,25l). Kohtuuhintaista ainakin vielä tänään ennen alv korotusta...
- Anonyymi
Juu, alv voi nostaa hintaa jopa eurolla.
- Anonyymi
Ei kannata tuollaiseen moottorisahaan hakea mitään kallista öljyä. Hajoa kumminkin.
Terveisin,
Mikko Meripää
Octavia combi vRS(viritetty)
0-100kmh 6.8sec!
- Anonyymi
Kysy suomalaiselta maahantuojalta, mikä öljy käy. Suomen ilmasto on erilainen kuin Euroopan.
- Anonyymi
Luotan siihen viskositeettiin mitä on merkkihuollossa aiemmin laitettu, etsin vain halvempaa vastaavaa öljyä tilalle, ja on kai se välillä hyvä tiedustella jos joku tietää sopivimman viskositeetin öljyn Suomen oloihin.
Ilmeisesti siis mitä pienempi toinen numero viskositeetissa on, sitä paremmin öljy virtaisi ja voitelisi kuumana moottorissa.
0W öljyissä kuitenkin usein asteikko on 0w - 40 tai jopa 0w - 50 mikä harhautti luulemaan että mitä isompi toinen lukema on, sitä parempi? Vai onko sittenkin?
Kun suositelluimman öljyn kuuma pää on 20, niin 40 tai 50 olisi jo aika kaukana siitä, ehkä 30 on vielä sopiva. Ilmeisesti mitä pienempi lukema, sitä "ohuempaa" öljy on, mutta samalla öljykalvon lujuus on heikompi kuin isommalla lukemalla. Eli luulisi että se 30 olisi sitten melko hyvä kompromissi hyvän juoksevuuden ja öljykalvon lujuuden välillä?
Kylmässä päässä 0w ja 5w on vissiin melko pieni ero, -40 astetta vs -35 astetta. Harvoin on niin kylmää, kuten viime tammikuussa, mutta eihän sitä tiedä jos vaikka golf -virta heikkenee... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luotan siihen viskositeettiin mitä on merkkihuollossa aiemmin laitettu, etsin vain halvempaa vastaavaa öljyä tilalle, ja on kai se välillä hyvä tiedustella jos joku tietää sopivimman viskositeetin öljyn Suomen oloihin.
Ilmeisesti siis mitä pienempi toinen numero viskositeetissa on, sitä paremmin öljy virtaisi ja voitelisi kuumana moottorissa.
0W öljyissä kuitenkin usein asteikko on 0w - 40 tai jopa 0w - 50 mikä harhautti luulemaan että mitä isompi toinen lukema on, sitä parempi? Vai onko sittenkin?
Kun suositelluimman öljyn kuuma pää on 20, niin 40 tai 50 olisi jo aika kaukana siitä, ehkä 30 on vielä sopiva. Ilmeisesti mitä pienempi lukema, sitä "ohuempaa" öljy on, mutta samalla öljykalvon lujuus on heikompi kuin isommalla lukemalla. Eli luulisi että se 30 olisi sitten melko hyvä kompromissi hyvän juoksevuuden ja öljykalvon lujuuden välillä?
Kylmässä päässä 0w ja 5w on vissiin melko pieni ero, -40 astetta vs -35 astetta. Harvoin on niin kylmää, kuten viime tammikuussa, mutta eihän sitä tiedä jos vaikka golf -virta heikkenee...Öljyssä kannattaa aina säästää, mitä halvempaa, sitä parempaa ja rahaakin säästyy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Öljyssä kannattaa aina säästää, mitä halvempaa, sitä parempaa ja rahaakin säästyy.
Joo, vaikka teräketjuoöljyä. Sekin käy hyvin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, vaikka teräketjuoöljyä. Sekin käy hyvin.
Halvinta ainakin jonkinaikaa ja ainakin helpointa on olla vaihtamatta öljyjä ollenkaan, vaihtaa sitten koko moottorin tai koko auton, kun entinen motti sanoo poks!
- Anonyymi
Kun Toyota alkaa syömään öljyä, niin huollossa aletaan kikkailemaan öljyillä ettei ongelma paljastuisi.
- Anonyymi
Kenelle se ongelma ei saisi paljastua? Omistajalle? Mutta eihän huolto tiedä mistään paljonko huoltojen välillä moottoriin lisätään öljyä, tai mitä muutakaan autolle huoltojen välillä tapahtuu, omistaja todennäköisesti lisäilee itse sen öljyn, vai vietkö sinä auton merkkihuoltoon öljynlisäystäkin varten?
- Anonyymi
Voi ne laittaa liikkeessäkin vaihtoautoon mahdollsimman paksut mönjät ettei loppuisi koeajon aikana tai heti oston jälkeen tai edellinen omistaja laittanut.
- Anonyymi
Toyotalla saa ajaa 20 vuotta ennenkuin se syö öljyä yhtä paljon kuin Klongswagen uutena.
Etenkin jos ja nykyään kun venttiilivälykset säätyvät automaattisesti ja jos venttiiliajoitus on hydraulinen, eli käytännössä moottoriöljyn paineella, on moottoriöljyjen kuuman pään viskositeetilla väliä muutoinkin kuin taloudellisuuden takia.
Nykymoottoreissa yleisesti käytetään ohuempia öljyjä kuin vanhoissa konstruktioissa. Nykymoottoreissa on myös öljyluokitusten noudattaminen hyvin tärkeää, vähintään yhtä tärkeää kuin oikea viskositeettiluokka. Väärä luokitus saattaa aiheuttaa esimerkiksi ylimääräistä kulumista nokka-akseleiden nokille tai öljykylpyisen jakohihnan tuhoutumisen.- Anonyymi
Nykymoottoreissa ei ole venttiileitä eikä öljyä kuin laakereissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nykymoottoreissa ei ole venttiileitä eikä öljyä kuin laakereissa.
Riippuu siitä nykymoottorista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nykymoottoreissa ei ole venttiileitä eikä öljyä kuin laakereissa.
Lähes kaikki nykymoottorit vaatii öljyä, vain pienessä osassa vanha keksintö sähkömoottori mikä ei tarvitse.
- Anonyymi
Normaaliajossa kesälläkään öljyn lämpötila ei juuri nouse kuin noin 90C tasoon, eli samaan kuin jäähdytysnesteen lämpötila. Eli ei taida olla pelkoa öljyn liiallisesta viskositeetin romahduksesta vaikka käyttää näitä nykyaikaisia matalaviskositeettisia öljyjä.
Itse ajelin torstaina motarilla reilun 100 kilometriä, niitä normaali motarinopeuksia +8km/h vakkarissa, rajoitukset kuten tietänette, tunnelissa 100 ja muualla 120, öljyn lämpötila vaihteli välillä 91-93C turboahdetussa bensakoneessa. Ulkolämpötila 23C.
Autossa on 0W-30 öljyt.
Ratapäivät sitten erikseen, mutta harva perheauto käy niissä karstoja polttamassa, joten lienee turvallista pitää koneessa niin alhaisen viskositeetin öljyä kuin siihen suositellaan alimmillaan.- Anonyymi
samaa mieltä...öljyn vaihto on tärkeeää ajallaan kalliimmassa öljyssä on pesevä ominaisuus...kun taas halvassa litkussa ei ole...
- Anonyymi
turha täältä on kysellä...
mobil öljyvalitsin tai shell....
löytyy netistä kun etsii...
kiassa on jakoketju,erg,katalysaattori,muutuva venttiiliajoitus,..moottorisi ei kestä huonoilla öljyillä pitkään....öljynvaihtoväliä on tärkeä noudattaa..- Anonyymi
Erikoista noissa öljynvalitsimissa on se, että ne eivät päivity öljyjen kehityksen mukana.
Omassa kotterossa on polttoaineen suoraruiskutus ja turbo, tätä varten on uusi API SP luokka vuodelta 2020, oma kottero on vuosimallia 2019, eikä siinä tietenkään voi olla tulevaisuuden öljysuosituksia tehtaalta.
API SP korjaa kuitenkin juuri niitä ongelmia joita API SN luokituksessa oli suoraruiskumoottoreilla. Oljyvalitsin tarjoaa SN-öljyä kuten tietty ohjekirjakin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Erikoista noissa öljynvalitsimissa on se, että ne eivät päivity öljyjen kehityksen mukana.
Omassa kotterossa on polttoaineen suoraruiskutus ja turbo, tätä varten on uusi API SP luokka vuodelta 2020, oma kottero on vuosimallia 2019, eikä siinä tietenkään voi olla tulevaisuuden öljysuosituksia tehtaalta.
API SP korjaa kuitenkin juuri niitä ongelmia joita API SN luokituksessa oli suoraruiskumoottoreilla. Oljyvalitsin tarjoaa SN-öljyä kuten tietty ohjekirjakin.Korjaan vähän kun kävin öljyostoksilla. Ainakin Mobilin valitsimen osalta. Se ehdotti kotteroon tätä: https://www.mobil.fi/fi-fi/products/mobil-super-3000-x1-5w40
ja tietolehdellä luokitukset loppuivat API SN:ään ...mutta kaupassa purnukan kyljessä komeili myös SP.
- Anonyymi
Monella automerkellä on omat laatuluokitukset käytettäville öljyille. Esimerkkinä voi mainita VW 504 00 ja VW 507 00 -normin 0W-30-viskositeetin öljy, joka on tarkoitettu Audi-, Seat-, Skoda- ja Volkswagen-autoille.
- Anonyymi
Riittävän notkeaa kylmänä sekä kuumana, yo nou.
- Anonyymi
Suomen talvessa ainoa oikea öljy on 0Wxx!
0W-öljyllä ei bensa-autossa tarvita mitään harakoiden tai nurmikon lämmittimiä, vaan starttaa hienosti ja nätisti jopa -35C pakkasilla!
Dieselit sitten voi laittaa talvilepoon odottamaan kevättä.- Anonyymi
E-Suomessa aivan turha, 5W lähtenyt käyntiin ulkonakin lämmittämättä ja 5W menee hyvin kesälläkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
E-Suomessa aivan turha, 5W lähtenyt käyntiin ulkonakin lämmittämättä ja 5W menee hyvin kesälläkin.
Käynnistyminen on siitä kiinni onko autossa kaikki kunnossa ja akku tikissä.
- Anonyymi
Kannnattaa noudattaa autonvalmistajan ohjeistusta. Esim. VAG LongLife III FE 0W-30 -moottoriöljy on VW 504 00 ja VW 507 00 -normin 0W-30-viskositeetin LongLife-moottoriöljy, joka on tarkoitettu Audi-, Seat-, Skoda- ja Volkswagen-autoille.
- Anonyymi
LONGLIFE ÖLJYT SAA UNOHTAA.. .. ajaa vaikka mobil esp öljyllä lyhemmällä vaihtoväillä esim 10-15 tuhatta niin moottori pysyy puhtaana...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
LONGLIFE ÖLJYT SAA UNOHTAA.. .. ajaa vaikka mobil esp öljyllä lyhemmällä vaihtoväillä esim 10-15 tuhatta niin moottori pysyy puhtaana...
Ei kannata VW :n autoissa lähteä halpuuttamaan öljyjä. Sillä saa varmasti ongelmia.
- Anonyymi
kannattaa katsoa youtubesta mitä mukavaa long life ja pitkä öljynvaihtoväli tekee moottorille...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kannattaa katsoa youtubesta mitä mukavaa long life ja pitkä öljynvaihtoväli tekee moottorille...
Hyvin kesti VW Passat Longlife öljyä ja pidempää vaihtoväliä. 2008 vuosimallia oleva moottori toimii vieläkin. Kori ympäriltä alkoi vain lahoamaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvin kesti VW Passat Longlife öljyä ja pidempää vaihtoväliä. 2008 vuosimallia oleva moottori toimii vieläkin. Kori ympäriltä alkoi vain lahoamaan.
. itse en kyllä long life öljyjä käytä eikä edes valmistaja tai huolto niitä autoni koneeseen laita vaan shellin pesevän öljyn 0W-20...... kia vm 2022..öljyt vaihdetaan joko vuoden välein tai 10.000. km välein...näin moottori pysyy puhtaana.. .
- Anonyymi
Jos autossa on jakoketju, pitäisikö öljynvaihtoväli olla itseasiassa lyhempi kun jakoketju kuulemma ihan mekaanisesti pilkkoo ölkyn lisäaineita ja polymeereja?
https://youtu.be/2-ECI5uK9eE?si=5393Umf7EtF5VYLm&t=276- Anonyymi
Eiköhän siellä moottorissa ole phempiakin liiskaajia kuin jakoketju.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän siellä moottorissa ole phempiakin liiskaajia kuin jakoketju.
kyllä kai öljy kampiakselin laakerien painetta kestää, mutta jakoketjussa pintapaine on pistemäinen ja se voi mekaanisesti murskata öljyn lisäaineita ja polymeereja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kyllä kai öljy kampiakselin laakerien painetta kestää, mutta jakoketjussa pintapaine on pistemäinen ja se voi mekaanisesti murskata öljyn lisäaineita ja polymeereja.
no ei
- Anonyymi
moottorijarrutus on myrkkyä jakoketjulle,,,,itse rollaan aina vapaalla ja tyhjäkäynnillä risteyksiin...en koskaan moottorijarrulla...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
moottorijarrutus on myrkkyä jakoketjulle,,,,itse rollaan aina vapaalla ja tyhjäkäynnillä risteyksiin...en koskaan moottorijarrulla...
Miten se jakoketjuun vaikuttaisi kun moottori pyörii ns. moottorijarrutuksellakin, mutta ei vaan kuluta bensiiniä, en tiedä kulkeeko dieselit nollakulutuksella moottorijarrutuksella.
Meinaatko että ketjun "kireä" ja "löysä" puoli jotenkin vaihtaisi paikkaa, tai että nokka-akseli(-t) alkaisikin pyörittää kampiakselin ketjupyörää, vai mitä edes tarkoitat? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
no ei
Katsoitko edes Youtube-videota, tuo Motor Oil Geek tietää mistä puhuu,
- Anonyymi
Käytä TB diesel syn
VWskoda kestää- Anonyymi
itse ajein aikoinaa bensa opelilla TB diesel synteetisellä ....400.000 moottori pysyi puhtaana ja venttiilin nostimet kesti ja nokka-akseli ei kulunut.. aiks hyvin 1.3 koneelta..
- Anonyymi
Toyotaan ihan mitä kuraa tahansa, ei ne koneet ajoa kestä kuitenkaan.
- Anonyymi
Se on kyllä hyvä kun on hydrauliset venttiilinvälysten tasaimet.
- Anonyymi
On se hyvä että sähköautot yleistyvät niin pääsee noistakin turhista latringeista eroon
- Anonyymi
ja autotehtaiden työntekijöistä.... soudatintehtaat..öljy,ilma,polttoaine suodattimet ..pakoputket,moottoriöljyt,vohteistoöljyt,jäähdyttimet, jne autokorjaamot vähenee ....satojatuhansia työpaikkoja katoaa maapallolta kun autokanta vaihtuu sähköiseksi...jotain pitäisi keksiä tilalle..?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ja autotehtaiden työntekijöistä.... soudatintehtaat..öljy,ilma,polttoaine suodattimet ..pakoputket,moottoriöljyt,vohteistoöljyt,jäähdyttimet, jne autokorjaamot vähenee ....satojatuhansia työpaikkoja katoaa maapallolta kun autokanta vaihtuu sähköiseksi...jotain pitäisi keksiä tilalle..?
Hinauspalveluille saattaa olla kysyntää
- Anonyymi
Pääset kyykistelemään joka välissä auton alle onko tulltu akkukoteloon kolhuja ja pelätä milloiin tulee kymppitonnien lasku :)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pääset kyykistelemään joka välissä auton alle onko tulltu akkukoteloon kolhuja ja pelätä milloiin tulee kymppitonnien lasku :)
ongelma on varmaan loskasäällä syntyvät jäämurikat jotka tipahtelee isommista autoista...milloin tulee laki että rengaskotelot ja roiskeläpät tulee puhdistaa ennen päätielle liittymistä.....ei ihme vaikka eu ystävämme moisen lakipykälän sorvaisi..
- Anonyymi
Katsohan valmistajan ohjeen mukaiset vaatimukset öljylle. Viskositeetti on vain yksi osa öljyn ominaisuuksia, mutta Esson baarin ukothan eivät muuta öljystä ymmärräkään kuin viskositeetin.
- Anonyymi
Vanhemmissa autoissa on ohjekirjassa tähän päivään aika konservatiivisia vaatimuksia.
Joten jos haluaa kylmäkäynnistyominaisuuksia tuoda tähän päivään niin on aivan järkevää valita 0W, ohjekirjan 5W tai jopa 10W tilalle. Ja yllätys yllätys, sillä 0W öljyllä on yleensä aina luokitukset jotka ylittävät auton valmistuspäivän vaatimustason.
Tietty viskositeetti yksistään voi olla täysin väärän tyyppisessä öljyssä, mutta oikeastaan tuo ongelma on enemmän lähes uusien autojen ongelma, joissa voi saada aikaiseksi tuhoa väärällä öljyvalinnalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanhemmissa autoissa on ohjekirjassa tähän päivään aika konservatiivisia vaatimuksia.
Joten jos haluaa kylmäkäynnistyominaisuuksia tuoda tähän päivään niin on aivan järkevää valita 0W, ohjekirjan 5W tai jopa 10W tilalle. Ja yllätys yllätys, sillä 0W öljyllä on yleensä aina luokitukset jotka ylittävät auton valmistuspäivän vaatimustason.
Tietty viskositeetti yksistään voi olla täysin väärän tyyppisessä öljyssä, mutta oikeastaan tuo ongelma on enemmän lähes uusien autojen ongelma, joissa voi saada aikaiseksi tuhoa väärällä öljyvalinnalla.Liian ohut öljy ei välttämättä toimi vanhassa autossa, vuotaa tiivisteiden välistä pellolle ne.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liian ohut öljy ei välttämättä toimi vanhassa autossa, vuotaa tiivisteiden välistä pellolle ne.
Harvoin öljy kylmänä on kuitenkaan niin ohutta, että se silloin moottorista ulos valuisi, kuumana 0W öljy on kuitenkin sen kuumapään viskositeetin rajoissa. Nuo kylmäpään 0W viskositeetit eivät siis todellakaan tarkoita sitä, etteikö öljy olisi kylmänä kankeampaa kuin kuumana vaikka kuumalukema olisi sen 30 tai 40, Öljytekniikan kehitys ei pääty auton ohjekirjan painatusvuoteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harvoin öljy kylmänä on kuitenkaan niin ohutta, että se silloin moottorista ulos valuisi, kuumana 0W öljy on kuitenkin sen kuumapään viskositeetin rajoissa. Nuo kylmäpään 0W viskositeetit eivät siis todellakaan tarkoita sitä, etteikö öljy olisi kylmänä kankeampaa kuin kuumana vaikka kuumalukema olisi sen 30 tai 40, Öljytekniikan kehitys ei pääty auton ohjekirjan painatusvuoteen.
Onko joku epäillyt etteivät olisi kankeampia?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko joku epäillyt etteivät olisi kankeampia?
no koska se öljy sitten koneesta ulos pulputtaisi jos se ei ole liian ohutta kylmänä eikä kuumana? kovastihan tuo vaikutti siltä, että joku tosiaan luulee 0W:n tarkoittavan ohuempaa kylmänä kuin kuumana. muutenhan 0W-40 ymmärtää pysyvän koneessa vähintään yhtä hyvin kuin 5W-30 ja yhtä hyvin kuin 5W-40
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanhemmissa autoissa on ohjekirjassa tähän päivään aika konservatiivisia vaatimuksia.
Joten jos haluaa kylmäkäynnistyominaisuuksia tuoda tähän päivään niin on aivan järkevää valita 0W, ohjekirjan 5W tai jopa 10W tilalle. Ja yllätys yllätys, sillä 0W öljyllä on yleensä aina luokitukset jotka ylittävät auton valmistuspäivän vaatimustason.
Tietty viskositeetti yksistään voi olla täysin väärän tyyppisessä öljyssä, mutta oikeastaan tuo ongelma on enemmän lähes uusien autojen ongelma, joissa voi saada aikaiseksi tuhoa väärällä öljyvalinnalla.ohuet öljyt ovat muuttuvien venttiilisäätimien takia ja nykyiset öljyt ovat peseviä .ainakin kalliimmat....ennenvanhaan oli diesautoille vain pesevät öljyt mutta nykyään myös bensa-autoille on pesevä öljy... öljyä tehdään maakaasusta joka on kullankeltaista...mineraaliöljyt ovat taasen mustaa mönjää joka aikoinaan pikeennytti koneen ...nyiset moottorit ei edes toimi paksuilla mineraaliöljyillä....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liian ohut öljy ei välttämättä toimi vanhassa autossa, vuotaa tiivisteiden välistä pellolle ne.
stefat kovettuu huonoilla öljyillä...nykysissä kalleimmassa öljyissä on huoltoaineet tiivisteille ja ovat moottoria peseviä öljyjä....siki ei kannata autoon huonoa halpaa öljyä edes laittaa..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
no koska se öljy sitten koneesta ulos pulputtaisi jos se ei ole liian ohutta kylmänä eikä kuumana? kovastihan tuo vaikutti siltä, että joku tosiaan luulee 0W:n tarkoittavan ohuempaa kylmänä kuin kuumana. muutenhan 0W-40 ymmärtää pysyvän koneessa vähintään yhtä hyvin kuin 5W-30 ja yhtä hyvin kuin 5W-40
Ei välttämöättä jos vaikka huohotusputket jäässä.
- Anonyymi
Tehtaan suosittelemaa voitelu ainetta, kiitos.
- Anonyymi
Öljytehtaan tänä vuonna suosittelemaa vai autotehtaan 6 vuotta sitten suosittelemaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Öljytehtaan tänä vuonna suosittelemaa vai autotehtaan 6 vuotta sitten suosittelemaa?
Saahan ne tehtaan laatuvaatimukset varmasti ylittää muttei alittaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Öljytehtaan tänä vuonna suosittelemaa vai autotehtaan 6 vuotta sitten suosittelemaa?
Viskositeetin suhteen 20 vuotta vanha on aivan sama kuin tänäkin päivänä. Moottori on suuniteltu tiettyä viskositeettia varten ja sitä on syytä käyttää.
Omassa autossa on 0W 16 öljyt eikä tulisi mieleenkään pistää mitään muuta enkä kyllä ymmärrä miksi pitäsikään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viskositeetin suhteen 20 vuotta vanha on aivan sama kuin tänäkin päivänä. Moottori on suuniteltu tiettyä viskositeettia varten ja sitä on syytä käyttää.
Omassa autossa on 0W 16 öljyt eikä tulisi mieleenkään pistää mitään muuta enkä kyllä ymmärrä miksi pitäsikään.Harvassa autossa on vain yksi viskositeettisuositus. Suomen oloihin sopivin on yleensä se jossa ennen W-kirjainta on mahdollisimman pieni lukema ja suomen oloissa myös kuumalukema voi yleensä olla alhaisin suositelluista. Paitsi jos tykkää ajaa laatta lattiassa, niin sitten kannattaa sitä kuuman pään lukemaa nostaa, normaaliajossa sen nostaminen lisää hieman polttoaineen kulutusta ja myös marginaalisesti vähentää tehoa, mutta paljon tehoja käyttäessä se paksumman öljyn aiheuttama tehonmenetys kannattaa niellä.
Tuo 0W-16 taitaa olla Toyotan öljyjä, muilla harvinainen. Mutta Toyota suosittaa nykyisin vielä laihempaa tavaraa, eli 0W-8 öljyä. Siihen kannattaa siirtyä, mikäli kyseinen moottorinumero kuuluu siihen joukkoon johon se sopii. Tuota 0W-8 öljyä ei painettu ohjekirjoihin ennen kuin tuo luokka saatiin virallistettua. API ei muutama vuosi sitten tuntenut laihempaa moniasteöljyä kuin 0W-16, mutta Toyota on uudet koneensa suunnitellut 0W-8:a varten. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viskositeetin suhteen 20 vuotta vanha on aivan sama kuin tänäkin päivänä. Moottori on suuniteltu tiettyä viskositeettia varten ja sitä on syytä käyttää.
Omassa autossa on 0W 16 öljyt eikä tulisi mieleenkään pistää mitään muuta enkä kyllä ymmärrä miksi pitäsikään.Viskositeetin suhteen kyllä, mutta moottorille saattaa silti tehdä hyvää tietyt muutokset öljyluokituksissa vaikka ne olisivatkin tehty vasta sen jälkeen kun auto on valmistettu.
Ylempänä viestiketjussa mainittu API SP-luokka on yksi niistä muutoksista. Sehän on suorastaan kriittinen päivitys suorasuihkutusmoottoreissa ongelmia aiheuttaneeseen öljyn lisäaineistukseen.
Ja ne ongelmat on havaittu vasta ohjekirjan painatusvuoden jälkeen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harvassa autossa on vain yksi viskositeettisuositus. Suomen oloihin sopivin on yleensä se jossa ennen W-kirjainta on mahdollisimman pieni lukema ja suomen oloissa myös kuumalukema voi yleensä olla alhaisin suositelluista. Paitsi jos tykkää ajaa laatta lattiassa, niin sitten kannattaa sitä kuuman pään lukemaa nostaa, normaaliajossa sen nostaminen lisää hieman polttoaineen kulutusta ja myös marginaalisesti vähentää tehoa, mutta paljon tehoja käyttäessä se paksumman öljyn aiheuttama tehonmenetys kannattaa niellä.
Tuo 0W-16 taitaa olla Toyotan öljyjä, muilla harvinainen. Mutta Toyota suosittaa nykyisin vielä laihempaa tavaraa, eli 0W-8 öljyä. Siihen kannattaa siirtyä, mikäli kyseinen moottorinumero kuuluu siihen joukkoon johon se sopii. Tuota 0W-8 öljyä ei painettu ohjekirjoihin ennen kuin tuo luokka saatiin virallistettua. API ei muutama vuosi sitten tuntenut laihempaa moniasteöljyä kuin 0W-16, mutta Toyota on uudet koneensa suunnitellut 0W-8:a varten.Vaativat ostamaan kalliita öljyjä että takuu menee jos käyttävät halvempia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viskositeetin suhteen kyllä, mutta moottorille saattaa silti tehdä hyvää tietyt muutokset öljyluokituksissa vaikka ne olisivatkin tehty vasta sen jälkeen kun auto on valmistettu.
Ylempänä viestiketjussa mainittu API SP-luokka on yksi niistä muutoksista. Sehän on suorastaan kriittinen päivitys suorasuihkutusmoottoreissa ongelmia aiheuttaneeseen öljyn lisäaineistukseen.
Ja ne ongelmat on havaittu vasta ohjekirjan painatusvuoden jälkeen.Aivan mutta otsikossa mainitaan vain viskositeetti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harvassa autossa on vain yksi viskositeettisuositus. Suomen oloihin sopivin on yleensä se jossa ennen W-kirjainta on mahdollisimman pieni lukema ja suomen oloissa myös kuumalukema voi yleensä olla alhaisin suositelluista. Paitsi jos tykkää ajaa laatta lattiassa, niin sitten kannattaa sitä kuuman pään lukemaa nostaa, normaaliajossa sen nostaminen lisää hieman polttoaineen kulutusta ja myös marginaalisesti vähentää tehoa, mutta paljon tehoja käyttäessä se paksumman öljyn aiheuttama tehonmenetys kannattaa niellä.
Tuo 0W-16 taitaa olla Toyotan öljyjä, muilla harvinainen. Mutta Toyota suosittaa nykyisin vielä laihempaa tavaraa, eli 0W-8 öljyä. Siihen kannattaa siirtyä, mikäli kyseinen moottorinumero kuuluu siihen joukkoon johon se sopii. Tuota 0W-8 öljyä ei painettu ohjekirjoihin ennen kuin tuo luokka saatiin virallistettua. API ei muutama vuosi sitten tuntenut laihempaa moniasteöljyä kuin 0W-16, mutta Toyota on uudet koneensa suunnitellut 0W-8:a varten.Tämäpä mielenkiintoista. Kyse on vieläkin tuotannossa olevasta 2.4L hybridistä.
En kyllä oikein hahmota mitä hyötyä tuon kuuman pään ohentaminen toisi. Ehkä kyse on kulutuksesta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämäpä mielenkiintoista. Kyse on vieläkin tuotannossa olevasta 2.4L hybridistä.
En kyllä oikein hahmota mitä hyötyä tuon kuuman pään ohentaminen toisi. Ehkä kyse on kulutuksesta.2,4 litraisissa ei taideta olla vielä siirrytty 0W-8 öljyihin. Ja kulutuksen minimoimiseksi tuo kehitys tietysti on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1092820Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302385Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen212320Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631041930- 1141620
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1691341Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2841169- 711024
- 801024
Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi243979