Olisi taas öljynvaihto lähestymässä ja katselin mitä auton ohjekirja suosittaa, kertoo että "polttoainetaloudellisin" vaihtoehto tälle moottorille Euroopassa olisi 5W - 20, mutta aiemmissa huollossa ovat laittaneet 5w - 30 ja jopa 5w - 40 öljyjä, täyssynteettistä,.
Autossa bensiinimoottori. jossa vvt ja hydrauliset venttiilivälysten tasaimet.
Näyttäisi melko matalalta tuo käsikirjan suositeltavimman vaihtoehton kuuma pää, vain 20, riittääköhän Suomen oloissa kun kesällä voi olla nykyään näköjään kuumiakin päiviä?
Mitenkähän talvikestävyys, 5w? Tammikuussa oli niitä huippupakkasia, olisikohan vaikka 0w - 40 suositeltavampi vai turhaa rahanmenoa? Moottorille on vain säteilylämmitin öljypohjassa ja auto joutuu olemaan taivasalla parkissa.
Käsikirjan viskositeettitaulukko kyllä sallisi yhtenä vaihtehtona 0w - 40 öljynkin.
Öljyluokituksista käsikirja mainitsee juuri tälle moottorille SAE 5W-20 (API SM / ACEA A5 tai korkeampi) ja toisessa kohtaa edelleen juuri tälle samalle moottorille SAE 5W-20, 5W-30 (API SM / ILSAC GF-4 tai korkeampi.
Öljynvaihtosuositus kerran vuodessa / 15.000 km, mutta kilometrejä ei nyt tule vuodessa puoliakaan tuosta.
Näillä tiedoilla, minkähänlainen öljy kannattaisi valita ympärivuotiseen käyttöön?
Moottoriöljyn järkevin viskositeetti Suomessa?
20
240
Vastaukset
- Anonyymi
Eikun nythän olin käsittänyt kuuman pään numerot väärinpäin! Eikun opiskelemaan lisää...
- Anonyymi
viskositeettilukemat ovat käsikirjan kirjoituspäivältä, niistä voi poiketa kunhan luokitukset täyttyvät. Esimerkiksi 0W-20 on myös ok, mikäli sen luokitukset ovat samat tai paremmat kuin ohjekirjan 5W-20 öljyllä. Ennen W:tä olevat lukemat eivät juuri vaikuta mihinkään muuhun kuin kylmäkäynnistettävyyteen. Toki voi olla, että 0W:ssä joudutaan käyttämään lisäaineita sillä tavalla, että kuumaominaisuudet eivät ole aivan yhtä hyvät kuin 5W:ssä, mutta viskositeetti on ja mikäli luokituksetkin täyttyvät, niin muutkin ominaisuudet ovat sallituissa rajoissa.
Jos 100C:n viskositeettilukemaa nostaa, niin lähes aina se näkyy kasvavana polttoaineenkulutuksena ilman, että moottorin kuluminen vastavuoroisesti jäisi vähäisemmäksi. Tämä siis, mikäli ohjekirja sallii sen 20 viskositeetin. Kylmäpäällä ei ole tosiaan väliä vaikka alin ilmoitettu alittuisi, mutta kuumassa päässä se on nou-nou - Anonyymi
Taidan käydä ostamassa Mobil Super 3000 X1 Formula FW 5w - 30 öljyä, kaipa se käy tähän autoon (Kia Rio 1,25l). Kohtuuhintaista ainakin vielä tänään ennen alv korotusta...
- Anonyymi
Kysy suomalaiselta maahantuojalta, mikä öljy käy. Suomen ilmasto on erilainen kuin Euroopan.
- Anonyymi
Luotan siihen viskositeettiin mitä on merkkihuollossa aiemmin laitettu, etsin vain halvempaa vastaavaa öljyä tilalle, ja on kai se välillä hyvä tiedustella jos joku tietää sopivimman viskositeetin öljyn Suomen oloihin.
Ilmeisesti siis mitä pienempi toinen numero viskositeetissa on, sitä paremmin öljy virtaisi ja voitelisi kuumana moottorissa.
0W öljyissä kuitenkin usein asteikko on 0w - 40 tai jopa 0w - 50 mikä harhautti luulemaan että mitä isompi toinen lukema on, sitä parempi? Vai onko sittenkin?
Kun suositelluimman öljyn kuuma pää on 20, niin 40 tai 50 olisi jo aika kaukana siitä, ehkä 30 on vielä sopiva. Ilmeisesti mitä pienempi lukema, sitä "ohuempaa" öljy on, mutta samalla öljykalvon lujuus on heikompi kuin isommalla lukemalla. Eli luulisi että se 30 olisi sitten melko hyvä kompromissi hyvän juoksevuuden ja öljykalvon lujuuden välillä?
Kylmässä päässä 0w ja 5w on vissiin melko pieni ero, -40 astetta vs -35 astetta. Harvoin on niin kylmää, kuten viime tammikuussa, mutta eihän sitä tiedä jos vaikka golf -virta heikkenee... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luotan siihen viskositeettiin mitä on merkkihuollossa aiemmin laitettu, etsin vain halvempaa vastaavaa öljyä tilalle, ja on kai se välillä hyvä tiedustella jos joku tietää sopivimman viskositeetin öljyn Suomen oloihin.
Ilmeisesti siis mitä pienempi toinen numero viskositeetissa on, sitä paremmin öljy virtaisi ja voitelisi kuumana moottorissa.
0W öljyissä kuitenkin usein asteikko on 0w - 40 tai jopa 0w - 50 mikä harhautti luulemaan että mitä isompi toinen lukema on, sitä parempi? Vai onko sittenkin?
Kun suositelluimman öljyn kuuma pää on 20, niin 40 tai 50 olisi jo aika kaukana siitä, ehkä 30 on vielä sopiva. Ilmeisesti mitä pienempi lukema, sitä "ohuempaa" öljy on, mutta samalla öljykalvon lujuus on heikompi kuin isommalla lukemalla. Eli luulisi että se 30 olisi sitten melko hyvä kompromissi hyvän juoksevuuden ja öljykalvon lujuuden välillä?
Kylmässä päässä 0w ja 5w on vissiin melko pieni ero, -40 astetta vs -35 astetta. Harvoin on niin kylmää, kuten viime tammikuussa, mutta eihän sitä tiedä jos vaikka golf -virta heikkenee...Öljyssä kannattaa aina säästää, mitä halvempaa, sitä parempaa ja rahaakin säästyy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Öljyssä kannattaa aina säästää, mitä halvempaa, sitä parempaa ja rahaakin säästyy.
Joo, vaikka teräketjuoöljyä. Sekin käy hyvin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, vaikka teräketjuoöljyä. Sekin käy hyvin.
Halvinta ainakin jonkinaikaa ja ainakin helpointa on olla vaihtamatta öljyjä ollenkaan, vaihtaa sitten koko moottorin tai koko auton, kun entinen motti sanoo poks!
- Anonyymi
Kun Toyota alkaa syömään öljyä, niin huollossa aletaan kikkailemaan öljyillä ettei ongelma paljastuisi.
- Anonyymi
Kenelle se ongelma ei saisi paljastua? Omistajalle? Mutta eihän huolto tiedä mistään paljonko huoltojen välillä moottoriin lisätään öljyä, tai mitä muutakaan autolle huoltojen välillä tapahtuu, omistaja todennäköisesti lisäilee itse sen öljyn, vai vietkö sinä auton merkkihuoltoon öljynlisäystäkin varten?
- Anonyymi
Voi ne laittaa liikkeessäkin vaihtoautoon mahdollsimman paksut mönjät ettei loppuisi koeajon aikana tai heti oston jälkeen tai edellinen omistaja laittanut.
Etenkin jos ja nykyään kun venttiilivälykset säätyvät automaattisesti ja jos venttiiliajoitus on hydraulinen, eli käytännössä moottoriöljyn paineella, on moottoriöljyjen kuuman pään viskositeetilla väliä muutoinkin kuin taloudellisuuden takia.
Nykymoottoreissa yleisesti käytetään ohuempia öljyjä kuin vanhoissa konstruktioissa. Nykymoottoreissa on myös öljyluokitusten noudattaminen hyvin tärkeää, vähintään yhtä tärkeää kuin oikea viskositeettiluokka. Väärä luokitus saattaa aiheuttaa esimerkiksi ylimääräistä kulumista nokka-akseleiden nokille tai öljykylpyisen jakohihnan tuhoutumisen.- AnonyymiUUSI
Nykymoottoreissa ei ole venttiileitä eikä öljyä kuin laakereissa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Nykymoottoreissa ei ole venttiileitä eikä öljyä kuin laakereissa.
Riippuu siitä nykymoottorista.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Nykymoottoreissa ei ole venttiileitä eikä öljyä kuin laakereissa.
Lähes kaikki nykymoottorit vaatii öljyä, vain pienessä osassa vanha keksintö sähkömoottori mikä ei tarvitse.
- Anonyymi
Normaaliajossa kesälläkään öljyn lämpötila ei juuri nouse kuin noin 90C tasoon, eli samaan kuin jäähdytysnesteen lämpötila. Eli ei taida olla pelkoa öljyn liiallisesta viskositeetin romahduksesta vaikka käyttää näitä nykyaikaisia matalaviskositeettisia öljyjä.
Itse ajelin torstaina motarilla reilun 100 kilometriä, niitä normaali motarinopeuksia +8km/h vakkarissa, rajoitukset kuten tietänette, tunnelissa 100 ja muualla 120, öljyn lämpötila vaihteli välillä 91-93C turboahdetussa bensakoneessa. Ulkolämpötila 23C.
Autossa on 0W-30 öljyt.
Ratapäivät sitten erikseen, mutta harva perheauto käy niissä karstoja polttamassa, joten lienee turvallista pitää koneessa niin alhaisen viskositeetin öljyä kuin siihen suositellaan alimmillaan.- Anonyymi
samaa mieltä...öljyn vaihto on tärkeeää ajallaan kalliimmassa öljyssä on pesevä ominaisuus...kun taas halvassa litkussa ei ole...
- Anonyymi
turha täältä on kysellä...
mobil öljyvalitsin tai shell....
löytyy netistä kun etsii...
kiassa on jakoketju,erg,katalysaattori,muutuva venttiiliajoitus,..moottorisi ei kestä huonoilla öljyillä pitkään....öljynvaihtoväliä on tärkeä noudattaa.. - Anonyymi
Monella automerkellä on omat laatuluokitukset käytettäville öljyille. Esimerkkinä voi mainita VW 504 00 ja VW 507 00 -normin 0W-30-viskositeetin öljy, joka on tarkoitettu Audi-, Seat-, Skoda- ja Volkswagen-autoille.
- AnonyymiUUSI
Riittävän notkeaa kylmänä sekä kuumana, yo nou.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 362512
Miksi sinusta tykkää kaikki
Olet kyllä ihana, mutta ihmeellistä että niin moni voi tykätä samasta. 🤔191411- 841397
Suomen huutokauppakeisari Aki Palsanmäki jätti alkoholin - Tältä hän näyttää nyt - Katso uusi kuva!
Aki Palsamäki on suomalaisten rakastama tv-hahmo ja itseoikeutettu Suomen huutokauppakeisari. Onkos Aki muuttunut ulkon311120- 401092
- 841072
ja taas marssimaan oulussa-puukotus jälleen
https://www.ksml.fi/uutissuomalainen/7821497 Alaikäistä puukotettiin Oulussa maanantaina, kertoi Oulun poliisilaitos.941054Nato- ja EU-vastaisia mielipidekirjoituksia
HBL: Tekaistuilla nimillä kirjoitettuja Venäjä-mielisiä tekstejä tyrkytetään Suomenkin medioihin Nato- ja EU-vastaisia m2701030- 127934
Martinan juoksutapahtuma
Miten se on mennyt? En jaksa selata kaikkia viestejä että löytyykö vastaus. Kiinnostaisi menikö tapahtuma paremmin kuin210871