Tylsä mutta yksinkertaisin vastaus on rituaalin puhtauden säännöt. Marialla ei ollut tilaa synnyttää ylösali (kataluma), koska tila ja kaikki siellä olevat olisivat juutalaisten puhtaussääntöjen mukaan muuttuneet rituaalisesti epäpuhtaiksi ja vaatineet sitten rituaalista puhdistumista muuttuakseen epäpuhtaasta tilasta takaisin puhtaaksi. Siksi miehet eivät koskaan olleet läsnä, kun nainen synnytti, ja kätilönä toiminut nainen auttoi synnytyksen aikana ja puhdistautui sitten myöhemmin kuten myös synnytyksen suorittanut äitikin. Valitettavasti Luukkaan evankeliumi ei selitä tätä, mutta sitä varten teidän on tutustuttava ensimmäisen vuosisadan juutalaisyhteisön aikaisiin tapoihin ja käytäntöihin. Lyhyesti sanottuna historical and cultural context matters.
Todellinen syy sille miksi Maria synnytti eläinsuojassa eikä huoneessa
23
186
Vastaukset
- Anonyymi
Minä menisin pidemmälle ja kyseenalaistaisin koko seimi-tarinan.
Jopa Kirkko-ja kaupunki-lehti pointtaa tämän:
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/mielikuva-jeesus-lapsesta-tallin-seimessa-voi-olla-vaara-aasi-ja-muut-elaimet-puuttuvat-jouluevankeliumistaArtikkelista lainattua: ”Mielikuva Jeesus-lapsesta tallin seimessä voi olla väärä – aasi ja muut eläimet puuttuvat jouluevankeliumista”
No tämähän se saatana olikin. Mietin, että miksi en usko Jeesustarinaan ja siitähän puuttuu puhuva aasi. Jos olisi puhuva aasi niin minäkin uskoisin Jeesukseen.- Anonyymi
Extremist_atheist kirjoitti:
Artikkelista lainattua: ”Mielikuva Jeesus-lapsesta tallin seimessä voi olla väärä – aasi ja muut eläimet puuttuvat jouluevankeliumista”
No tämähän se saatana olikin. Mietin, että miksi en usko Jeesustarinaan ja siitähän puuttuu puhuva aasi. Jos olisi puhuva aasi niin minäkin uskoisin Jeesukseen.Kyllä Raamatusta löytyy puhuva aasikin. Joko pamahdit uskoon?
- Anonyymi
Vaikka jokin asia sanotaan Raamatussa niin se ei tarkoita että se asia olisi totta tai että kukaan olisi oikeasti noudattanut niitä Raamatun ohjeita tai uskonut niihin. Raamattu ei ole totta vaan fiktiota, satua ja valheita.
- Anonyymi
Oli avioliiton ulkopuolinen lapsi. Tuli Joosepille kämmi.
”Valitettavasti Luukkaan evankeliumi ei selitä tätä, mutta sitä varten teidän on tutustuttava ensimmäisen vuosisadan juutalaisyhteisön aikaisiin tapoihin ja käytäntöihin.”
Jahven ohjeiden mukaan kaivo ei muutu epäpuhtaaksi, vaikka sinne putoaa kuollut eläin. Majatalo ei olisi muuttunut epäpuhtaaksi, jos Jeesus ja Maria olisi pudotettu kaivoon.
”Siksi miehet eivät koskaan olleet läsnä, kun nainen synnytti…”
Mutt Jouluevankeliumin mukaan Joosef oli paikalla.- Anonyymi
Missä kohtaa on Luukkaan evankeliumissa sanottu että Joosef oli synnytyksen aikana paikalla? Ainakin kun itse tarkastin niin Joosef mainitaan nimeltä viimeisen kerran jakeessa 2:4 ja sen jälkeen tähän viitataan jakeessa 2:6 kun he saapuvat Betlehemiin, mutta sen jälkeen Joosefista ei ole mainitaa ennen kuin vasta jakeessa 2:16, jolloin paimenet saapuvat paikalle ja löytävät sieltä lapsen joka on Marian ja Joosefin. Sen jälkeen Joosefiin viitataan nimettä jakeessa 2:22 kun he tarinen mukaan menevät temppeliin antaakseen Mooseksen lain mukaisen puhdistusuhrin.
Anonyymi kirjoitti:
Missä kohtaa on Luukkaan evankeliumissa sanottu että Joosef oli synnytyksen aikana paikalla? Ainakin kun itse tarkastin niin Joosef mainitaan nimeltä viimeisen kerran jakeessa 2:4 ja sen jälkeen tähän viitataan jakeessa 2:6 kun he saapuvat Betlehemiin, mutta sen jälkeen Joosefista ei ole mainitaa ennen kuin vasta jakeessa 2:16, jolloin paimenet saapuvat paikalle ja löytävät sieltä lapsen joka on Marian ja Joosefin. Sen jälkeen Joosefiin viitataan nimettä jakeessa 2:22 kun he tarinen mukaan menevät temppeliin antaakseen Mooseksen lain mukaisen puhdistusuhrin.
”…mutta sen jälkeen Joosefista ei ole mainitaa ennen kuin vasta jakeessa 2:16”
Totta kai olisi ollut maininta, jos olisi lähtenyt piipahtamaan ulkona vaikkapa nortilla kun ei kestä katsoa synnytystä, mutta kun ei ole mainintaa niin ei poistunut.
Ja eikös se rituaalinen puhdistuminen kestänyt vähän pitemmän aikaa (7 + 33 päivää) eli ei Joosefin olisi pitänyt olla paikalla edes tuolloin kuin mainittiin.- Anonyymi
Extremist_atheist kirjoitti:
”…mutta sen jälkeen Joosefista ei ole mainitaa ennen kuin vasta jakeessa 2:16”
Totta kai olisi ollut maininta, jos olisi lähtenyt piipahtamaan ulkona vaikkapa nortilla kun ei kestä katsoa synnytystä, mutta kun ei ole mainintaa niin ei poistunut.
Ja eikös se rituaalinen puhdistuminen kestänyt vähän pitemmän aikaa (7 33 päivää) eli ei Joosefin olisi pitänyt olla paikalla edes tuolloin kuin mainittiin.Youtubessa ja tiktokissa moni ateisti ihmettelee miksi Joosef ja Maria menivät synnyttämään likaiseen talliin eivätkä kliiniseen ja puhtaaseen synnytyssairaalaan, joka olisi ollut huomattavasti järkevämpi ja parempi ratkaisu jos satu olisi ollut totta.
Anonyymi kirjoitti:
Youtubessa ja tiktokissa moni ateisti ihmettelee miksi Joosef ja Maria menivät synnyttämään likaiseen talliin eivätkä kliiniseen ja puhtaaseen synnytyssairaalaan, joka olisi ollut huomattavasti järkevämpi ja parempi ratkaisu jos satu olisi ollut totta.
Niin no, sietää sitä ihmetellä miksi Jumala tekee kaiken niin vaikeasti. Esimerkiksi minä olisin tehnyt tulvan niin, että olisin ottanut Nooan perheen ja eläimet taivaankannen päälle väliaikaisesti turvaan tulvalta niin ei olisi tarvinnut arkkia rakentaa.
Maailman syntien sovittamisen olisin tehnyt niin, että olisin ottanut mielialalääkkeen, rauhoittunut ja antanut anteeksi enkä olisi alkanut vaikeasti siittämään itseäni, syntymään likaiseen talliin ja houkuttelemaan saatana ja tämän maailman valtiaat naulaamaan minua ristiin.
Mutta kukin tyylillään. Ehkäpä vuohipaimenjumala ei ole niin fiksu kuin minä.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä kohtaa on Luukkaan evankeliumissa sanottu että Joosef oli synnytyksen aikana paikalla? Ainakin kun itse tarkastin niin Joosef mainitaan nimeltä viimeisen kerran jakeessa 2:4 ja sen jälkeen tähän viitataan jakeessa 2:6 kun he saapuvat Betlehemiin, mutta sen jälkeen Joosefista ei ole mainitaa ennen kuin vasta jakeessa 2:16, jolloin paimenet saapuvat paikalle ja löytävät sieltä lapsen joka on Marian ja Joosefin. Sen jälkeen Joosefiin viitataan nimettä jakeessa 2:22 kun he tarinen mukaan menevät temppeliin antaakseen Mooseksen lain mukaisen puhdistusuhrin.
Miten Joosef voisi olla paikalla, kun Joosef oli Betlehem niminen komeetta tms. ja Maria Neitsyen tähdistö?
Betlehem niminen paikka on luotu vastaamaan tuota tähteä tai komeettaa. Niin alhaalla kuin ylhäällä, tietää itämaan viisaat, ennustajat eli astrologit.
Lihalliset ihmiset on tarinassa siksi, että ihmisen aivot tarvitsee lihallisen tarinan.
- Anonyymi
Tällä ei liene mitään tekemistä ateismin kanssa. Väärä palsta.
- Anonyymi
Lyhyesti sanottuna hi hi, ajattelen harvoin mitä teen
pahoittelen - Anonyymi
Jos menet Youtubeen tai Tiktokkiin niin sieltä löytyy satoja videoita joissa ateistit kritisoivat sitä että Maria synnytti tallissa likaisten eläinten keskellä eikä majatalon huoneessa muiden luona tai edes synnytyssairaalassa.
- Anonyymi
Maria meni eläinsuojaan synnyttämään, koska sillä konstia Jeesus saatiin lennähtämään pahnoille eikä kovalle kivilattialle. Toisaalta myöskään veritulvasta ei ollut niin haittaa, kun roiskeet pääsivät vapaasti virtaamaan viemäriin. Kätevää!
- Anonyymi
Harva tuntuu ymmärtävän että synnytys ei ole puhdasta puuhaa. Synnytyslääkärit ja kätilötkin käyttãvät nykyaikana suojavaatetusta jotta eivät likaannu ja synnytyksen jälkeen sali pitää siivota ja desinfioida huolella jotta synnyttäjän veret saataisiin pois. Tyypillisesti synnyttävä äiti menettãä siinä noin viiden desilitran verran verta eli toisin sanoen noin yhden ja puolikkaan kahvimukillisen verran (siis suomalainen 3,5 dl kahvimuki normaalin 1,5 dl kupin sijaan).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harva tuntuu ymmärtävän että synnytys ei ole puhdasta puuhaa. Synnytyslääkärit ja kätilötkin käyttãvät nykyaikana suojavaatetusta jotta eivät likaannu ja synnytyksen jälkeen sali pitää siivota ja desinfioida huolella jotta synnyttäjän veret saataisiin pois. Tyypillisesti synnyttävä äiti menettãä siinä noin viiden desilitran verran verta eli toisin sanoen noin yhden ja puolikkaan kahvimukillisen verran (siis suomalainen 3,5 dl kahvimuki normaalin 1,5 dl kupin sijaan).
Joo, mutta nyt olikin kyse Mariasta, joka synnytti vuonna jeesus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, mutta nyt olikin kyse Mariasta, joka synnytti vuonna jeesus.
Jeesus todellisuudessa syntyi neljä tai kaksi vuotta ennen Jeesuksen syntymää. Munkki, joka ajoitti Jeesuksen syntymän, laski vahingossa väärin ja laskelmat heittävät parilla vuodella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesus todellisuudessa syntyi neljä tai kaksi vuotta ennen Jeesuksen syntymää. Munkki, joka ajoitti Jeesuksen syntymän, laski vahingossa väärin ja laskelmat heittävät parilla vuodella.
Jeesus oli siis varsinainen keskonen, koska hän syntyi jopa neljä vuotta aiemmin kuin piti. Ennen vanhaan hyvään aikaan raskaudetkin kestivät tosi pitkään. Sikiötä kypsyteltiin kuin viskiä: pitkään ja hartaasti.
- Anonyymi
Eikö se ole Raamatussa majatalo (englanniksi inn) eikä mikään yläsali? Ja mistä ap edes repäisi tuon yläsali/kataluma jutun?
- Anonyymi
Kaksi mahdollisuutta. Maria kävi vieraissa?Tai Joosef oli liian innokas? Eli nykyisin avioliiton ulkopuolinen lapsi.
- Anonyymi
epäilinkin että jeesus on syntynyt kamelin perseestä
- Anonyymi
Yksi mielenkiintoinen keskeinen asia, mitä koulun uskonnontunnilla ei opita.
Raamatun tekstien mukaan voimme arvioida, että Maria oli noin 14 vuotias tullessaan raskaaksi. Hän oli siis teiniäiti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h373007- 1342513
- 492378
- 1582104
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue201818- 401449
- 391091
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa191067- 511057
- 861015