Jos, jos ja jos...

Jos tieteellisesti todistettaisiin, että kuolemanjälkeistä elämää on ja että kuolema ei ole kaiken loppu vaan uusi alku tai jalkumo..

Miten suhtautuisit asiaan? Miten se muuttaisi tapaasi elää tämä elämä tai asennoitumiseseesi yleisesti elämään?

Minä itse pettyisin aika pahasti. En halua elää tätä elämää enempää. Ei sillä, olen onnellinen ja elän elämääni mieluusti, mutta haluan myös kuolla sitten kun aikani on.

Pettyisin tyyliin onko pakko, kun ei halua? Kuolema, tämän elämän päättyminen on luonnollinen päätepiste minulle.

Ei minun ole tarpeen kuolla yhtään aiemmin kuin sitten kun aikani oikeasti on. En koe tarvetta edesauttaa sitä, mutta en koe tarpeelliseksi myöskään yrittää estää tai hidastaa sitä. Kuolema on osa elämää .. lohdullinen ystävä joka päättää tämän elämän.

Jos tosiaan todistettaisiin kuolemanjälkeinen elämä, mua ottaisi päähän. Joutuisin miettimään miten elän tämän elämän sen huomioiden. Vituttaisi suorastaan.

Minun on hyvä näin nyt. Elän tätä elämää päivä kerrallaan ja viihdyn itsenäni. Elämäni tässä ja nyt menisi pieleen.

Ja asennoitumiseni kanssaeläjiin muuttuisi myös .. eikä välttämättä parempaan suuntaan. Sanoisin että elämän arvokkuus kärsisi elämänkatsomuksessani.

167

1087

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

No jos saisin syntyä uudelleen johonkin kauniiseen luontoon, minne ihmiset ei pääse ollenkaan, voisin hyvin syntyä joksikin eläimeksi. Vaikka varaaniksi.

Muuten ei kiinnosta tätä ihmismaailmaa katella yhtä elämää enempää. Nähty, eikä ole kovin kummoista.

Jasu

• Niin ei juuri kummoisuudellaan loista, samaa mieltä.

• Anonyymi

Voisin sanoa minäkin, I don't wanna die
        But I ain't keen on living either.

Jasu

• Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Niin ei juuri kummoisuudellaan loista, samaa mieltä.

Jakaa mielipiteitä varmasti, mutta ihastuin tähän yksilöön nähtyäni. Upea eläin. ❤️

Soisin vaan elävän oikeassa elinympäristössään terraarion sijaan.

https://aijaa.com/nU6iMG

Jasu

• Anonyymi kirjoitti:

Jakaa mielipiteitä varmasti, mutta ihastuin tähän yksilöön nähtyäni. Upea eläin. ❤️

Jasu

Mutta nuo ovat lihansyöjiä.. etkö mieluummin olisi iguaani joka syö kukkia tai leguaani joka syö merilevää?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jasu

On sulla kyllä aika vinkeä katse 😅

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jasu

Kyllä nyt on talvi ja pimeys sekoittanut jasuparan pään tyystin, eläimellä on turkki. piste :)

• Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Mutta nuo ovat lihansyöjiä.. etkö mieluummin olisi iguaani joka syö kukkia tai leguaani joka syö merilevää?

Voisin syödä ihmisiä. 😂

Eihän lihansyönnissä pahaa ole, se on luonnonluomaa.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On sulla kyllä aika vinkeä katse 😅

Upea, siihen ihastuinkin. Teki mieli napata varaani mukaan ja juosta. 😅

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä nyt on talvi ja pimeys sekoittanut jasuparan pään tyystin, eläimellä on turkki. piste :)

Eläin on norsukin. Niitäkin on ollu täälläpäin aikoinaan. 😉

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voisin sanoa minäkin, I don't wanna die
        But I ain't keen on living either.

Jasu

Pakko muistaa tähän väliin. Robin Williams? - cu-

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pakko muistaa tähän väliin. Robin Williams? - cu-

Juu, hyvä biisi. Tuntuu toisinaan aikalailla samalta kuin sanoitus. 👍

Lähinnä siltä, että suonet ja sydän täynnä rakkautta, eikä sitä saa tarpeeksi purettua mihinkään. Vaikka mullakin kohteita on mihin rakkauttani purkaa. Silti tuntuu, että tulvii tulvii vaan... Ja hukkaan menee...

Jasu

• Anonyymi kirjoitti:

Voisin syödä ihmisiä. 😂

Eihän lihansyönnissä pahaa ole, se on luonnonluomaa.

Jasu

Mä voin sieluni silmin nähdä kun rouskutat immeisiä hiukopalana.. :D

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eläin on norsukin. Niitäkin on ollu täälläpäin aikoinaan. 😉

Jasu

Köyhän miehen mutaatio mammutista, pyh :)

• Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Niin ei juuri kummoisuudellaan loista, samaa mieltä.

Onneksi en syntynyt lestadiolaiseksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ennemmin vaikka Venäläiseksi.

• Anonyymi kirjoitti:

Samaa kiittelen minäkin..

• Anonyymi

• Tjaa? Eipä liiemmin vaikuttais. Sen verran utelias oon, että pitäähän tämä dnsin katsoa loppuun. 😄

• Heh.. hyvin sinunkaltainen kommentti. Ei liikuttaisi sinua, vaan touhuaisit tätä elämää kerrallaan. :)

• Pikku-pirpana kirjoitti:

Heh.. hyvin sinunkaltainen kommentti. Ei liikuttaisi sinua, vaan touhuaisit tätä elämää kerrallaan. :)

Niin. Sit jos ois toinen odottelemassa, niin mikäs siinä...😁

• Disseisback kirjoitti:

Niin. Sit jos ois toinen odottelemassa, niin mikäs siinä...😁

Hävis sun kommentti, mutts niin....bonarina sellsinrn extrslife.... ihan kuten tietokonepeleissä. Ensin game over ja sit arvontapyörä pyötähtää.....traaaa, tratatata, ta ta ta, ta...ta...ta... new life! 😝

• Disseisback kirjoitti:

Hävis sun kommentti, mutts niin....bonarina sellsinrn extrslife.... ihan kuten tietokonepeleissä. Ensin game over ja sit arvontapyörä pyötähtää.....traaaa, tratatata, ta ta ta, ta...ta...ta... new life! 😝

Ja aina voittaa! Vähän niinkuin Temun onnenpyörä.

Ja aina voittaa! Vähän niinkuin Temun onnenpyörä.

Joo. Ei mitään huileja, rikun uutta putkeen. On kuin päivä murmelina. 😄

• Disseisback kirjoitti:

Joo. Ei mitään huileja, rikun uutta putkeen. On kuin päivä murmelina. 😄

Ei hitto .. sama uudestaan. Teletappifiilinki.. Uudestaan!

Ei hitto .. sama uudestaan. Teletappifiilinki.. Uudestaan!

Sit vois alkaa kokeilemaan, miltä tuntuu tukehtuu, tipahtaa korkeelta maahan, hukkua, palaa...
        Tietty jos pitää syntyä ja kokea teinihelvetti, niin onhan se vähän työlästä...🤔

• Disseisback kirjoitti:

Sit vois alkaa kokeilemaan, miltä tuntuu tukehtuu, tipahtaa korkeelta maahan, hukkua, palaa...
        Tietty jos pitää syntyä ja kokea teinihelvetti, niin onhan se vähän työlästä...🤔

Aika paha.. eläminen menettäisi kokonaan arvonsa. Mä en ole saanut kokea teinihelvettiä .. mikä se on?

Aika paha.. eläminen menettäisi kokonaan arvonsa. Mä en ole saanut kokea teinihelvettiä .. mikä se on?

No pahimmillaan vois käydä niin... koittais aina tehfä kaiken paremmin seuraavassa elämässä, mutta sittrn tulis joku muu ongelma....vielä pahempi...

Js hei...jos ri muista edellisestä rlämästä mitään, niin onkos se tätä nykyistä kummempi? Sitähän on sit toinen ihminen...🤔

• Disseisback kirjoitti:

No pahimmillaan vois käydä niin... koittais aina tehfä kaiken paremmin seuraavassa elämässä, mutta sittrn tulis joku muu ongelma....vielä pahempi...

Js hei...jos ri muista edellisestä rlämästä mitään, niin onkos se tätä nykyistä kummempi? Sitähän on sit toinen ihminen...🤔

Nii-i. En määritellyt aloituksessa mitä se olisi se kuolemanjälkeinen juuri tuosta syystä.

Jokaisella meillä on näkemys kuolemasta ja siitä mitä sitten tapahtuu. Ja lähes jokaisella se on pikkiriikkisen erilainen.

Jokainen saa vastata näkemyksensä mukaisesti.

Nii-i. En määritellyt aloituksessa mitä se olisi se kuolemanjälkeinen juuri tuosta syystä.

Jokaisella meillä on näkemys kuolemasta ja siitä mitä sitten tapahtuu. Ja lähes jokaisella se on pikkiriikkisen erilainen.

Jokainen saa vastata näkemyksensä mukaisesti.

Mulla menee väkisin leikiks... kyllä se minusta on sitten vain absoluuttinen loppu. Ei jää muuta kuin kroppa hetkeks aikaa ja sekin katoaa aikanaan.

Sielu on biokemiallinen reaktiovirta aivoissa ja kun aivot ei saa happea, sekä muutkin elintoiminnot pysähtyy, sitä vaan hiipuu pois ja poks. Sitä ei enää vain olla olemassa.

• Disseisback kirjoitti:

Mulla menee väkisin leikiks... kyllä se minusta on sitten vain absoluuttinen loppu. Ei jää muuta kuin kroppa hetkeks aikaa ja sekin katoaa aikanaan.

Sielu on biokemiallinen reaktiovirta aivoissa ja kun aivot ei saa happea, sekä muutkin elintoiminnot pysähtyy, sitä vaan hiipuu pois ja poks. Sitä ei enää vain olla olemassa.

Toivoisin että tuo olisi totta.

Saa sulla mennä leikiksi, se on ihan hyväkin välillä.

Toivoisin että tuo olisi totta.

Saa sulla mennä leikiksi, se on ihan hyväkin välillä.

Kyllä se minusta on totta. Se sielun elämän jatko on lohtu kuolemisen pelkäöjille "lohtuna".

• Disseisback kirjoitti:

Kyllä se minusta on totta. Se sielun elämän jatko on lohtu kuolemisen pelkäöjille "lohtuna".

Mutta eihän kuolemassa ole mitään pelättävää.
        Ihan kuin maitopurkki. Sekin loppuu aikanaan. Samoin elämä. Sitä ei ole määräänsä enempää.

Se että minuuteni katoaa, lopettaa olemisen se ihmisiä pelottaa. Olemme vieraantuneet kuolemasta. Se on ulkoistettu laitoksiin.
        Kuolema on luonnollinen juttu ja se tulisi kohdata jo eläessä mielessään.

Mutta eihän kuolemassa ole mitään pelättävää.
        Ihan kuin maitopurkki. Sekin loppuu aikanaan. Samoin elämä. Sitä ei ole määräänsä enempää.

Se että minuuteni katoaa, lopettaa olemisen se ihmisiä pelottaa. Olemme vieraantuneet kuolemasta. Se on ulkoistettu laitoksiin.
        Kuolema on luonnollinen juttu ja se tulisi kohdata jo eläessä mielessään.

Niin, minuuteenhan se liittyy. Siksi uskonnoissa se sielu, minuus pääsee taivaisiin, tai minne nyt meneekin ja muka jatkaa eloaan.

Ksi se joitain helpottaa, kun niin luulee. 🙂

• Disseisback kirjoitti:

Niin, minuuteenhan se liittyy. Siksi uskonnoissa se sielu, minuus pääsee taivaisiin, tai minne nyt meneekin ja muka jatkaa eloaan.

Ksi se joitain helpottaa, kun niin luulee. 🙂

En halua alentaa uskovia, heiilä on oikeus uskoonsa. Se luo lohtua heille, minulle luo lohtua tieto siitä, että minä katoan. Lopun. Että on se elämän pääteasema ja thats it.

En halua että kukaan ajattelee, että olisin kuolemankaipuinen, sillä niin asia ei ole. Olen vain valmistautunut jo siihen joka ei tule väistymään. Minuuteni loppuun.

En halua alentaa uskovia, heiilä on oikeus uskoonsa. Se luo lohtua heille, minulle luo lohtua tieto siitä, että minä katoan. Lopun. Että on se elämän pääteasema ja thats it.

En halua että kukaan ajattelee, että olisin kuolemankaipuinen, sillä niin asia ei ole. Olen vain valmistautunut jo siihen joka ei tule väistymään. Minuuteni loppuun.

Minustakin on hyvä vain tietää, että tietyn rajan yli,ohi kun menee, ei ole mitään. Kaikki loppuu, se oli siinä sitten ja ....no ei mitään. 😁

Ei harmeja, ei väsyä, ei kipua, ei huolta mistäään. Kyllä se on sikäli kaunista. 🙂

• Disseisback kirjoitti:

Minustakin on hyvä vain tietää, että tietyn rajan yli,ohi kun menee, ei ole mitään. Kaikki loppuu, se oli siinä sitten ja ....no ei mitään. 😁

Ei harmeja, ei väsyä, ei kipua, ei huolta mistäään. Kyllä se on sikäli kaunista. 🙂

Kyllä. Hiljaisuutta ja olemattomuutta. Tyhjyyttä.. ei mitään.

• Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Kyllä. Hiljaisuutta ja olemattomuutta. Tyhjyyttä.. ei mitään.

Mistä tiedät että tyhjyyttä?
        Entäpä jos rajan takana onkin helevetinmoinen edellisen elämän mokien korjaaminen siellä jo colevien kanssa?
        Tai edeltämenneet läheiset pitää yötä päivää hulabaloobileitä joihin sutkin on kutsuttu?

• Anonyymi kirjoitti:

Mistä tiedät että tyhjyyttä?
        Entäpä jos rajan takana onkin helevetinmoinen edellisen elämän mokien korjaaminen siellä jo colevien kanssa?
        Tai edeltämenneet läheiset pitää yötä päivää hulabaloobileitä joihin sutkin on kutsuttu?

Hauska. En tosiaan tiedä mitä rajan toisella puolen tapahtuu. Oikeastaan mulle riittää se, että olen tehnyt elämästäni itselleni hyvän. Ja sen olen tehnyt; hyvän elämän.

En elä huomiselle, elän tässä ja nyt.

• Anonyymi

En alkaisi elää toisin. Elän jo oikein. Uskon ylösnousemukseen ja tuonpuoleiseen elämään. Ei sitä tiede pysty selittämään kuten ei elollisen elämän syntymistäkään maapallolle ole pystynyt.

• Niin.. itse en jaksa uskoa ylösnousemukseen tai ihmisten uskontoihin. Minulle ne ovat yhtä suurta bluffia.

Hienoa kuitenkin että sinulla on vankka uskosi ja se luo sinulle turvaa. Enkä sano mitenkään ironialla höystettynä, vaan aidosti olen sitä mieltä.

Jokaisella on oikeus uskoa mihin haluaa. Tai olla uskomatta. Sehän tässä elämässä onkin niin hienoa - erilaisuus.

• buddy-love

Saisi olla ainakin vähemmän tylsää ja ikävää kuin tämä nykyinen.

• Entäs jos kuolemanjälkeinen elämä olisikin sitä, että muutumme tähtipölyksi ilman tietoisuutta.. olevaisuudeksi?

Entäs jos kuolemanjälkeinen elämä olisikin sitä, että muutumme tähtipölyksi ilman tietoisuutta.. olevaisuudeksi?

Oman kosmologisen teoriani mukaan, me elämme tämän saman elämän läpi lukemattomia kertoja, eikä niillä eri kerroilla mikään muutu.
        Perustuu siihen, että aikaulottuvuudella liikkuva nykyhetki ei ole sillä ainoana, vaan että niitä on valtava määrä ja että aikaulottuvuus on olemassa valmiina ja kokonaisena alusta loppuun asti
        (fyysikoilla ei ole ollut tuohon vastaväitteitä, eli eivät pysty kumoamaan sitä helposti)
        ((mutta todistaminenkaan ei ole helppoa))

• buddy-love kirjoitti:

Oman kosmologisen teoriani mukaan, me elämme tämän saman elämän läpi lukemattomia kertoja, eikä niillä eri kerroilla mikään muutu.
        Perustuu siihen, että aikaulottuvuudella liikkuva nykyhetki ei ole sillä ainoana, vaan että niitä on valtava määrä ja että aikaulottuvuus on olemassa valmiina ja kokonaisena alusta loppuun asti
        (fyysikoilla ei ole ollut tuohon vastaväitteitä, eli eivät pysty kumoamaan sitä helposti)

Näin aiheesta puolikkaan dokumentin.

Siinä kerrottiin että ihmisellä on rajoittunut kyky analysoida koko aikajatkumoa kerrallaan. Siksi joudumme tyytymään pysähtyneisiin kuviin, joka koetaan ajan kulumisena.

Tuosta voisi ihan kirjan lukea, jos sellaisen löytäisi.

• buddy-love kirjoitti:

No sittenhän kuolema on aina tervetullut vieras. Lopettaa jo alkaneen..

En ole kummoinen tieteen tuntija. Näissä asioissa luotan sinuun ja taustatiimiisi.. :)

No sittenhän kuolema on aina tervetullut vieras. Lopettaa jo alkaneen..

En ole kummoinen tieteen tuntija. Näissä asioissa luotan sinuun ja taustatiimiisi.. :)

Ei, vaan sinä elät edelleen niissä toisissa nykyhetkissä, eikä se lopu ennen maaimankaikkeuden tuhoutumista.

• Gattino kirjoitti:

Näin aiheesta puolikkaan dokumentin.

Siinä kerrottiin että ihmisellä on rajoittunut kyky analysoida koko aikajatkumoa kerrallaan. Siksi joudumme tyytymään pysähtyneisiin kuviin, joka koetaan ajan kulumisena.

Tuosta voisi ihan kirjan lukea, jos sellaisen löytäisi.

Ei pelkästään ihmisellä, vaan ongelma on siinä, ettei ole mahdollista tarkastella aikaulottuvuutta sen ulkopuolelta. Jos olisi, niin olisi mahdollista nähdä miten koko aikaulottuvuus on valmiina olemassa ja vain nykyhetken siirtyminen sillä saa aikaan sen miten asiat näyttävät tapahtuvan (siis näyttävät, sillä kaikki on jo tapahtunut, mutta sitä ei voi havaita ennen kuin nykyhetki ohittaa sen).
        Meidän ei ole mahdollista edes havaita sitä kulkeeko aika eteenpäin, vaiko mahdollisesti taksepäin, sillä fysiikka sallii molemmat vaihtoehdot.
        Väitän, että nykyhetkiä kulkee aikaulottuvuudella molempiin suuntiin, eikä nykyhetki edes ole pistemäinen, vaan että se on todennäköisyysaalto.

• buddy-love kirjoitti:

Ei, vaan sinä elät edelleen niissä toisissa nykyhetkissä, eikä se lopu ennen maaimankaikkeuden tuhoutumista.

Voi kun surullinen ajatus. Erittäin.

Itsekin pidän teoriaani hyvin masentavana.

Ja valitan, että jaoin sen.

• buddy-love kirjoitti:

Ja valitan, että jaoin sen.

Kaikki mielipiteet otetaan vastaan. Teoriat ovat vain teorioita. Ja uskomukset uskomuksia.

• Anonyymi

Tjaa, vielä on matkaa jäljellä mittarissa eikä voi oikeastaan muuta todeta kuin että paska reissu mutta tuli tehtyä 😁. Ainut järkevä asia tässä maailmassa on lapset ja heidänkin olemassaoloansa voi helposti kyseenalaistaa mutta en tee niin koska yksinkertaisesti en halua tehdä niin. piste :).
      Seuraavaksi elinmuodoksi vaadin sitten kissan jos jokin elämisen muoto saa mut päähänsä tänne uudelleen tyrkätä. piste :)

• Jaa.. että kissaksi haluat uudesti syntyä.. kotikissan elämä on varsin helppoa, mutta kodittomien kissojen elämä on hyvinkin karua ja elämän arvo on .. tai siis sitä ei ole.
        Aika jännä kuitenkin, että puhut jälleensyntymisestä.. entä jos kuoleman jälkeinen elämä oiskin haamuilua loputtomasti sinuna.. ilman ruumiillisia tarpeita?

Jaa.. että kissaksi haluat uudesti syntyä.. kotikissan elämä on varsin helppoa, mutta kodittomien kissojen elämä on hyvinkin karua ja elämän arvo on .. tai siis sitä ei ole.
        Aika jännä kuitenkin, että puhut jälleensyntymisestä.. entä jos kuoleman jälkeinen elämä oiskin haamuilua loputtomasti sinuna.. ilman ruumiillisia tarpeita?

Elämisen laatu ei ole ratkaisevaa, kurjuus ja kärsimys on aina seurana...ellei suoraan niin epäsuorasti...vastaus lukittu kissan kohdalle 😼.
        Oikeastaan toivon ettei kyse ole mistään varsinaisesta jälleensyntymästä, korkeintaan jonkinlaisesta energian kiertokulusta muodosta toiseen.

• Ex-Lukka kirjoitti:

Elämisen laatu ei ole ratkaisevaa, kurjuus ja kärsimys on aina seurana...ellei suoraan niin epäsuorasti...vastaus lukittu kissan kohdalle 😼.
        Oikeastaan toivon ettei kyse ole mistään varsinaisesta jälleensyntymästä, korkeintaan jonkinlaisesta energian kiertokulusta muodosta toiseen.

No niin.. enrgiahan ei varsinaisesti katoa, kuulemma.. se muuttaa vaan muotoaan.

Loppujen lopuksi koostumme alkuaineista, ja niiksi kai palaammekin.
        Mutta mitä on tietoisuus? Kukaan ei kiellä sen olemassaoloa. Mutta voiko sitä olla ilman fyysistä ruumistamme? Kukaan ei tiedä.

Itselläni on vähän sellainen fiilis, että kun ruumiimme maatuu, tietoisuutemme siirtyy ykseyteen ja lakkaa olemasta. Saattaa olla jopa niinkin, että sielu tai tietoisuus palaa vielä maan päälle, mutta tavallaan tyhjentyneenä.
        Minulle elämä on kuin määräaikainen palkinto, joka harvoille annetaan.
        Ajatus tuo lohtua, kuten ajatus siitä, ettei mitään ikuista elämää ole. Minuuteni ei ole sen arvoinen, että sitä pitäisi säästää seuraavaan elämään.

No niin.. enrgiahan ei varsinaisesti katoa, kuulemma.. se muuttaa vaan muotoaan.

Loppujen lopuksi koostumme alkuaineista, ja niiksi kai palaammekin.
        Mutta mitä on tietoisuus? Kukaan ei kiellä sen olemassaoloa. Mutta voiko sitä olla ilman fyysistä ruumistamme? Kukaan ei tiedä.

Itselläni on vähän sellainen fiilis, että kun ruumiimme maatuu, tietoisuutemme siirtyy ykseyteen ja lakkaa olemasta. Saattaa olla jopa niinkin, että sielu tai tietoisuus palaa vielä maan päälle, mutta tavallaan tyhjentyneenä.
        Minulle elämä on kuin määräaikainen palkinto, joka harvoille annetaan.
        Ajatus tuo lohtua, kuten ajatus siitä, ettei mitään ikuista elämää ole. Minuuteni ei ole sen arvoinen, että sitä pitäisi säästää seuraavaan elämään.

Fiilispohjalla siis mennään 🙂, itsellä on vähän semmoinen tunne (tai fiilis) näistä oletetuista jatkuvuuksista että vastauksia haetaan varsin korkealta varsin löysin perustein.
        Tunnettu historia itsessään jo todistaa ainakin sen että uskomuksia tulee ja menee, lienee ainut fakta 🤔 uskomisen halun lisäksi.
        En oikein osaa pitää elämää palkintona mutta hienoa että joku toinen osaa.

• Ex-Lukka kirjoitti:

Fiilispohjalla siis mennään 🙂, itsellä on vähän semmoinen tunne (tai fiilis) näistä oletetuista jatkuvuuksista että vastauksia haetaan varsin korkealta varsin löysin perustein.
        Tunnettu historia itsessään jo todistaa ainakin sen että uskomuksia tulee ja menee, lienee ainut fakta 🤔 uskomisen halun lisäksi.
        En oikein osaa pitää elämää palkintona mutta hienoa että joku toinen osaa.

Minulle elämä on lahja. Valtavan suuri lahja. En vaihtaisi tätä elämääni edes miljardista eurosta.
        Elän köyhää, mutta rikasta elämää. Pidän suunnattomasti itsestäni tässä elämässä.
        On ollut harmeja ja on ollut matalikkoja, mutta ne ovat osa minuuttani.

Uskon asiat ovat aina henkilökohtaisia. Jotkut uskovat johonkin valmiiseen pakettiin. Uskontoihin. Mä en.
        En pysty. Siksi kun ne on ihmisestä lähtöisin. Ja minä en jaksa uskoa ihmiseen.
        Oma fiilis riittää mulle. Mä meen niinkuin mun tunne sanoo ja se riittää mulle.

• Anonyymi

Eiköhän kandee elää tätä nykyisyyttä ja tehdä parhaansa omien kykyjen ja jaksamisen tasolla.
      En tiedä, mitä kemiallisia aineita vapautuu, kun minut polttohaudataan. Madoille jää vähän apetta.
      Vilma
      Nyt on joulupäivä. Olen lueskellut ja tuhonnut suklaarasiaa.

• Kuulostaa hyvältä joululta.. nautinnolliselta sellaiselta.

Minä taasen katsonut dokkareita teeveestä ja yksi dokkari oli meedioista ja kuolemanjälkeisestä elämästä.. siksipä intouduin aiheesta.

• No jatku tää sitten tai ei. Mutta joka tapauksessa mun pitäs jonkinlainen loppuyhteenveto tehdä. Saada se arkistoon talteen. Luki sitä sitten joku tai ei. Ainakin on yritetty.

Lapset jäi tekemättä. Ja ihan tosissani mä yritin, hommasin isompaa asuntoo ja jemmasin rahaa. Mutta ei kaikessa voi onnistua. Ihmisten pitäs muutenkin olla enemmän itselleen armollisia. Pitäisi riittää kun parhaansa tekee, ei sen enempää pidä itseltään vaatia.

• Anonyymi

16:52
        Oletko ihan satavarma, etteikö toiveesi tai odotuksesi voi toteutua?
        Vai oletko torjunut moisen ajatuksen mahdotyomana?
        Vilma

• Ei elämä voi jatkua kuoleman jälkeen. Kuolema on elämän päätepiste.

Ja ei kaikki elä keskivertoelämää. Se, että jäit lapsettomaksi tässä elämässä, ei tarkoita, että olisit sen huono-osaisempi kuin muut. Ei täällä olla elämässä elämää muiden kautta, edes niiden lapsien. Ihan väärin moni ajattelee mielestäni, että ne lapset olisivat kiinnekohta omaan elämään.

Lapsilla on ihan oma elämänsä ja eläköön itsenään. Turhaan moni vanhempi ripustautuu lapsiinsa ja elää heidän kauttaan. Se, jos mikä on läheisriippuvaisuutta.

Ja tällä kommentilla suututin varmaankin noin 90% ihmisistä.

• Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Ei elämä voi jatkua kuoleman jälkeen. Kuolema on elämän päätepiste.

Ja ei kaikki elä keskivertoelämää. Se, että jäit lapsettomaksi tässä elämässä, ei tarkoita, että olisit sen huono-osaisempi kuin muut. Ei täällä olla elämässä elämää muiden kautta, edes niiden lapsien. Ihan väärin moni ajattelee mielestäni, että ne lapset olisivat kiinnekohta omaan elämään.

Lapsilla on ihan oma elämänsä ja eläköön itsenään. Turhaan moni vanhempi ripustautuu lapsiinsa ja elää heidän kauttaan. Se, jos mikä on läheisriippuvaisuutta.

Otapa huomioon.
        Tiettyinä juhla-aikoina voi olla aikuisia, joilla on haikeus rinnassa, jos lasta ei ole.
        Sitä haikeutta on kunnioitettava.
        Millään arkipäiväisillä lohdutuksilla ei tee mitään.
        Vilma

• Anonyymi kirjoitti:

Otapa huomioon.
        Tiettyinä juhla-aikoina voi olla aikuisia, joilla on haikeus rinnassa, jos lasta ei ole.
        Sitä haikeutta on kunnioitettava.
        Millään arkipäiväisillä lohdutuksilla ei tee mitään.
        Vilma

Eipä ollut arkipäiväinen lohdutus. Aito mielipide. Itse en olisi tehnyt lasta jos olisin saanut valita. Kävi vahinko ja vahinko kävi. Asia ei ollut vallassani.

Ei elämä voi jatkua kuoleman jälkeen. Kuolema on elämän päätepiste.

En mä itteeni huono osaiseksi koe. Omat hyötynsä tässäkin on. En oo tota kuolemaakaan enempiä ehtiny pohtimaan.

• JeroP kirjoitti:

En mä itteeni huono osaiseksi koe. Omat hyötynsä tässäkin on. En oo tota kuolemaakaan enempiä ehtiny pohtimaan.

Hyvä. Mä olen sitä mieltä, että siinä jää monta mahdollisuutta käyttämättä kun perheellistyy.

Luin joskus kirjaa kuolemasta ja kuolemisen jalosta taidosta. Kuolemaa kannattaa miettiä. Ettei se pääse yllättämään. Se tuntuu pahalta kun elämä loppuu, jos ei ole valmistautunut siihen.

Nykypäivänä kuolema on kovin etäinen asia monelle, vaikka kaikki kohtaamme sen viimeistään omassa kuolemassamme. Sitä sietää miettiä.

• Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Eipä ollut arkipäiväinen lohdutus. Aito mielipide. Itse en olisi tehnyt lasta jos olisin saanut valita. Kävi vahinko ja vahinko kävi. Asia ei ollut vallassani.

Sanonpa, että surkein mitta on mitä mitta ja sitä ei kandee käyttää muihin.
        Vilma

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vilma

Po. Minä mitta on surkein.

• Anonyymi kirjoitti:

Vilma

Hyvä että ollaan saatu napakka ja kitkeränoloinen immeinen tänne palstalle. Sinut siis.

Mutta alentava tyylisi kertoo sinusta paljon.

Tämä ei ole mikään komppauspalsta, eikä kukaan ole tietäjä ylitse muiden. Et edes sinä.

En edes tiedä, haluanko keskustella kanssasi hapoamuutesi takia, mutta hienoa että annat itsellesi oikeuden tuomita toisia.
        Minusta se on vain hieman säälittävää. Siksi, koska keskusteleminen on kuin paritanssia...

Ja sinä toimit riitasointuna. Sinä sivuaskeleena, joka ei kuulu koreografiaan.

Ehkä siis on aika sen, että täälläkin siirrytään moderniin balettiin parihumppaamisesta.

Tosin siirtymä kansantanhuilusta korkeakulttuuriin ei tapahdu hetkessä.
        Vaatii aika monta riitasointua ennen sitä. Olet siis toivottoman tehtävän pioneeri. Riitasointu.

Kyllä kaikenlaisia täällä on käynyt ja kaikki mahtuu kyllä tänne. Erilaisuus on rikkaus, mutta puoli-ilkeät kommenttisi kuvastaa jo sitä, ettei monikaan halua keskustella kanssasi ja sitä, ettet ole täällä keskustelemassa, vaan heittelemässä puoli-ilkeyksiä.

Nostan hattua että teet sen allekirjoittaneena, et sentään huutele puskista.

Selkeästi sinulla on ongelmia, mahdollisesti itsesi hallinnan kanssa, ainakin vuorovaikutustaidoissasi on puutteita.
        Pidän sinua ihan älykkäänä ja oivaltavana tämän vähän perusteella mitä olet minulle nakkaillut happamasti.

Ihmettelen vain syvästi, miksi olet keskustelupalstalla, jos et halua keskustella tai avata mielipiteitäsi ihmiselle sopivalla ja sopuisalla tavalla?

Toki, happamuutesi taustalla voi olla mitä moninaisempia syitä.. en tiedä. Mutta veikkaisin bipoa ja sehän on sairaus. Ja sairauden perusteella ei saisi syrjiä ketään.

Tämä nyt oli vain mielipiteeni sinusta. Ja mielipiteeni olen perustanut siihen mitä olet minulle kommentoinut. En halua pahoittaa mieltäsi, et ansaitse sellaista.

Jos haluat keskustelemisen sijasta vain nakkailla happamia kommentteja, se on oikeutesi. Ja meillä on oikeus jättää sinut noteeraamatta.

• Noinpa. Elämä on tässä ja nyt.

Jos luet tämän, olet elossa. Todistetusti. Eli elämäsi on oikeaa ja takuulla elät sitä.

Ja jos kerran olet elossa, tee elämästäsi taivaallinen. Elämä on kuin onkin asennekysymys.

• Mikäli tuo pystyttäisiin todistamaan, olisiko tällä nykyisellä elämällä vaikutusta siihen, millaisen uuden elämän saisimme? Nuhteeton saisi hyvän elämän, rikollinen saisi kurjan elämän, jne. ?
      Olisiko se uusi elämä täällä Tellus-nimisellä planeetalla, vai jatkammeko jossain, kaukaisen galaksin planeetalla?

Kuten huomaat minulla on enemmän kysymyksiä, kuin vastauksia (taas kerran).

En jättäisi ennenaikaisesti nykyistä elämääni. En uuden elämän toivossa hylkäisi rakkaita ja läheisiä. Jatkan tätä elämää sisulla eteenpäin, kuten minulle on tarkoitettu ja niin kauan, kuin elonpäiviä on suotu. Ei tässä ole mihinkään kiirettä.

• No.. pointtina olikin että jos pystyttäisiin tieteellisesti todistamaan, ettei kuolema ole pääteasema, minkälainen matkastasi asemalle tulisi. Kiinnostaisiko loputon matkanteko ja menisikö matkanteosta maku, kun tietää, ettei matkanteko koskaan lopu.

Henkiriepu on aika arvokas, ainakin länsimaissa, niin kärsisikö se arvonalennuksen? Menettäisikö elämä merkityksensä, olisiko esmes henkirikos enää edes rikos..?

Kuinka paljon itsemurhat lisääntyisivät? Ajatuksella, että onko millään mitään väliä?
        Syntyisikö entisestään sairaampia uskonlahkoja, joilla "ostetaan" seuraavaksi parempi elämä.

Valtavasti tulisi lieveilmiöitä.. välinpitämättömyys kasvaisi.

En siis niinkään ajatellut mitä tapahtuisi kuoleman jälkeen, vaan sitä, miten elämä muuttuisi nyt jos tulisi tieto, ettei kuolemaa olekaan.

Itse olen sitä mieltä, ettei ihmiset olisi valmiita sellaiseen tietoon.

• Anonyymi

Jos tietoisuus säilyisi ja samana ja sillä lisäyksellä, että muistaisi edellisen elämän, niin ekana tulee mieleen, että onko tai olisiko siitä tarkoitus jotenkin viisastua. Jos tuo tieto julkaistaisiin nyt, niin tuskin sillä enää tässä vaiheessa merkitystä tuntuisi olevan. Eipä vaikuttaisi näin ensialkuun olevan väliä mutta sitten uudelleensyntymän jälkeen ja kuinka pian tietoisuus itsestä ja menneestä sytyttäisi valot nuppiin. Yleisesti luulisin ihmisten arkupäiväistävän ajatuksen nopeasti. - cu-

• Anonyymi

Niin.
        Ja kuka kokee itsensä niin ainutkertaiseksi, että pitää tulla dallailemaan.
        Osaisiko ihminen muka paikata aiempia virheitään.
        Epäilen.
        Vilma

• Olen eri mieltä. Ihmiset alkaisivat hyväksikäyttämään sitä tietoa. Se kyynistyttäisi tätä jo valmiiksi kyynistä ihmiskuntaa.

Tietoisuus, kun ei vielä osata tieteellisesti määrittää mitä se on. Kaikki tiedämme, että se on olemassa, mutta sitä ei osata sanoa mitä se on.
        Joten ei voida sanoa että säilyykö se vai ei?

Minun uskoni ihmiseen ja ihmiskuntaan on kuollut jo aikaa sitten. Harvoin jos koskaan kohtaan ihmistä joka todistaisi, että tunteeni on väärässä.
        Nähdäkseni tuo aloituksen tieto kuolemattomuudesta olisi niskalaukaus ihmiskunnalle.

• Minusta on kiva kun ei tiedä mitä kuoleman jälkeen on. Se saa arvostamaan tätä elämää mitä nyt on. Vaikka eihän se elämä aina kivaa ole. Onnen hetket on pisaroita vain surujen meressä.

Mutta itse kysymykseen. Riippuisi paljon siitä mitä kuoleman jälkeen sitten olisi.

• Juurikin tuota ajoin takaa. Arvostus omaa ja toisten elämää kohtaan katoaisi.

Tyyliin.. (radikaalisti sanottuna) ..
        Rakas kissa kuoli, niin ammun aivoni pellolle, ettei tarvitse surra..
        Otan hitosti velkaa ja jätän velat maksamatta, voinhan elää leveästi ja sit päättää päiväni.
        Epätoivottu perheenlisäys.. naks ja se siitä.
        Joku todetaan vaikkapa ms tautiseksi ja elämä "armomurhataan".

Yms..

Mä viihdyn elämässäni ja arvostan kaikkea elämää juurikin siksi kun tämä on niin ainutkertainen tilaisuus. Suruineen päivineen.
        Koen jopa suurta etuoikeutusta siitä että saan surra. Se kertoo että osaan vielä tuntea ja se kertoo, että elän tätä suuremmoista elämää.
        Elämä on lahja, jota kaikille ei suoda.

Ja jokainen suru ja murhe tekee pienistäkin iloista iloisempia.

• Anonyymi

Mutta jos...
      ...tilanne olisi muutoin sama kuin nykyään, eli että emme muistaisi aikaisemmista elämistä mitään, niin eihän sillä sitten olisi merkitystä.

Elämään kyllästyminen (nähty mikä nähty) tulee useimmille vasta vanhana (meillä pikkuvanhoilla voi olla toisinkin) ja kaikille ei tule ollenkaan.

Eli jos syntyisin uudelleen johonkin kiertoon tai muotoon, niin kokisin elämän taas upeaksi mahdollisuuksien mereksi jonkin aikaa, kunnes taas pitkästyisin :)

Tuo elämän arvostuksen laskeminen on mielenkiintoinen kulma. Toisaalta jos tietäisi että uusi mahdollisuus on joka tapauksessa, niin voisi ottaa aina ihan valtavia riskejä. Ehkä elämä pysyisi mielenkiintoisena niin pidempään?

-keinovaginamies-

• Eihän se riski olisi mikään riski.. game overin jälkeen olisi uusi peli.

Minun näkemykseni ihmisistä tai paremminkin ihmiskunnasta on hyvin raadollinen. Uskon hyvään ihmisissä, mutta tiedän toisin.

Ihminen on peto. Eläin, joka tekee mitä vain hyötyäkseen.
        Olemme kehittyneet hyvin, mutta niin moni asia on jäänyt vaiheeseen. Sieltä juontaa tuo näkökulma.

Uskon kai jonkinmoiseen sieluun ja sen ikuisuuteen. Sielunvaellukseen. Mut ei nyt mennä siihen...

Elämän perusta ja elämän tarkoitus on elämä itse. Se, kun olet tässä fyysisessä kehossa (todistettavasti) , niin kyllä kannattaa naatiskellä fyysisistä iloista, syöminen, juominen, naiminen, nukkuminen, liikkuminen.. yms.
        Kun kuolet, et saa niitä enää. Ei sielu juo vettä, ei nauti kosketuksesta tai vedä joulukinkkua.

Fyysinen elämämme päättyy. Thats it.
        Se, jatkuuko henkinen elämämme, on kyseenalaista. Tai jopa uudelleensyntymä.. vielä kyseenalaisempaa.

Miksi tarttua siihen mitä jos ehkä vaikka kuin kunnes kuolemaa ei olisikaan.

Kuolema pitää otteensa ja elämällä on siksi väliä. Näin koen.

• Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Eihän se riski olisi mikään riski.. game overin jälkeen olisi uusi peli.

Minun näkemykseni ihmisistä tai paremminkin ihmiskunnasta on hyvin raadollinen. Uskon hyvään ihmisissä, mutta tiedän toisin.

Ihminen on peto. Eläin, joka tekee mitä vain hyötyäkseen.
        Olemme kehittyneet hyvin, mutta niin moni asia on jäänyt vaiheeseen. Sieltä juontaa tuo näkökulma.

Uskon kai jonkinmoiseen sieluun ja sen ikuisuuteen. Sielunvaellukseen. Mut ei nyt mennä siihen...

Elämän perusta ja elämän tarkoitus on elämä itse. Se, kun olet tässä fyysisessä kehossa (todistettavasti) , niin kyllä kannattaa naatiskellä fyysisistä iloista, syöminen, juominen, naiminen, nukkuminen, liikkuminen.. yms.
        Kun kuolet, et saa niitä enää. Ei sielu juo vettä, ei nauti kosketuksesta tai vedä joulukinkkua.

Fyysinen elämämme päättyy. Thats it.
        Se, jatkuuko henkinen elämämme, on kyseenalaista. Tai jopa uudelleensyntymä.. vielä kyseenalaisempaa.

Miksi tarttua siihen mitä jos ehkä vaikka kuin kunnes kuolemaa ei olisikaan.

Kuolema pitää otteensa ja elämällä on siksi väliä. Näin koen.

Onhan siinä se riski, että vammautuu pysyvästi loppuvuosikymmeniksi tässä elämässä siten, että ei edes pysty lopettamaan itseään.

Se on juuri noin. Käytettävissä oleva aika on käytettävä siihen mistä nauttii. Tässä juuri heräilen pitkiltä unilta kertomatta teille sitä kuinka monesta orgasmista nautin eilen ;)

-keinovaginamies-

• Anonyymi kirjoitti:

Onhan siinä se riski, että vammautuu pysyvästi loppuvuosikymmeniksi tässä elämässä siten, että ei edes pysty lopettamaan itseään.

Se on juuri noin. Käytettävissä oleva aika on käytettävä siihen mistä nauttii. Tässä juuri heräilen pitkiltä unilta kertomatta teille sitä kuinka monesta orgasmista nautin eilen ;)

-keinovaginamies-

Ääh.. mitä sitä peittelemään.. elämä on luotu elämistä varten. Jos tämä on meidän ainutkertainen elämä, niin jokainen tehköön elämästään omannäköisen.

Minulla on tapana sanoakin, esmes työkaverille joka vaihtaa työpaikkaa, tee itsellesi hyvä elämä. Se on kuitenkin kiinni itsestä, miten asennoituu elämiseen. Ja elämä on asennekysymys.

• Anonyymi

Entä he, jotka muistavat tai ovat muistavinaan edellisen elämänsä? Tutut paikat, jo edesmenneet ihmiset ja jopa joitain tilanteita edellisestä elämästään?

Esimerkiksi lapsi sanoo vieraassa paikassa yks kaks yllättäen että on ollut siellä ennenkin ihmisen X sylissä. Ja hupsheijjaa, paikassa x on tosiaankin asunut sata vuotta sitten henkilö x.
        Jopa lapsen kuvaileman henkilön x ulkonäkö täsmää 100 vuotta sitten eläneeseen henkilöön?

• Anonyymi kirjoitti:

Entä he, jotka muistavat tai ovat muistavinaan edellisen elämänsä? Tutut paikat, jo edesmenneet ihmiset ja jopa joitain tilanteita edellisestä elämästään?

Esimerkiksi lapsi sanoo vieraassa paikassa yks kaks yllättäen että on ollut siellä ennenkin ihmisen X sylissä. Ja hupsheijjaa, paikassa x on tosiaankin asunut sata vuotta sitten henkilö x.
        Jopa lapsen kuvaileman henkilön x ulkonäkö täsmää 100 vuotta sitten eläneeseen henkilöön?

En ota kantaa tuohon, sillä en ole nähnyt tai kuullut, että noin olisi käynyt. Tai mitään dokkareita ..

Olen tosiaan nähnyt dokkarin jossa todistettiin esim dejavu ilmiö aivojen synapsien oikosuluksi. Samaisessa dokkarissa oli tuosta edellisestä elämästään höyryävä nainen, mutta mitään hänen kokemiaan ei pystytty oikeasti todistamaan.

Jutut on juttuja, tarinat tarinoita ja faktat faktoja. Aivot on siitä kummalliset, että ne keksivät meille tuhannen ja yhden yön tarinoita koko ajan. Ja se voidaan todistaa.

En kiellä, etteikö menneet elämät voisi olla totta, mutta suhtaudun niihin skeptisesti. Haluaisin uskoa, mutta en voi.

• Anonyymi

Tietysti on olemassa tämän elämän jälkeinen elämä, siinä elämässä katsotaan miten tästä olisimme selviytyneet.

• Anonyymi

Kaikki tuttu ja turvallinen, tai vieras ja ikävä, jää taakse, ja taas on rakennettava kaikki alusta, fyysisen elämän kierrossa.

• Anonyymi

En haluaisi syntyä uudestaan.
      Ihan jo ajatuskin tuntuu pahalta.

Jotenkin tämäkin elämä riittäisi kaikkine vastoinkäymisineen ja kriiseineen.
      Kuitenkin kerrotaaan, että oppimaan tänne on tultu ja se sitten jatkuu seuraavassa elämässä.

Huhheijaa.. kuinkahan monta kertaa vielä...

Joten jatkoja vaan.

• Minullakin on elämässäni ollut liuta vastoinkäymisiä ja silti olen oppinut elämään onnellisena ja tyytyväisenä.
        Pääasiassa siksi, että olen tyytyväinen itseeni. Ja en olisi tämä minä, joka olen, jos en olisi elänyt juuri tätä elämää minkä olen elänyt. Kaikkine murheineni ja kriiseineni.

Ja jopa koen, että olen päässyt vähällä. Se tosin on suhteellista.

En usko varsinaisesti uudelleen syntymiseen mutta sekin on tavallaan hyväksyttävä vaihtoehtona. Kun ei paremmasta tiedä.

• Se ei muuttas mitenkää nykyistä käsitystä, oon laskeskellut tos noin 25v ,että kuoleman jälkeinen elämä on todennäköisempää, kuin se et ei oo mitään, ja oon elävä todiste siitä, koska oon juuri nyt elossa. Oishan se kivuliasta, mut pitää muistaa et mulla ei todennäkösesti ois muistoja edellisist elämistä, ja persoonakin saattais olla aina vähän eri, eli se ois aina uus kokemus kuitenki, en kyl silti tiiä jaksaisko tätä tuskaa ikuisesti..

• En ite usko kuolemanjälkeiseen elämään ja toivonkin sen olevan totta.

• Anonyymi

Iskee kieltoreaktio. Ei, ei käy. Sellaista ei tapahdu.

Tältäköhän tuntuu heistä, jotka eivät vakavasti sairaanakaan mene lääkäriin tai eivät halua uskoa räjähdysten jo kuuluvan sodan voivan alkaa?

No. Lukisin tarkasti mitä tietoa aiheesta on ja toimisin sitten sen mukaan.

xLiner

• Voi sua.. olet niin ihana tuossa jämäkkyydessäsi.

• Anonyymi

En usko että nykyisen elämän tulisi mitenkään vaikuttaa seraavaan.
      Mulle on ihan sama onko vai eikö.
      -nukke

• Anonyymi

No. Kappas, sitä on herätty uuteen aamuun.
      Katkonaisten unien jälkeen on silti virkeyttä, että näpsyttelen tässä.
      Nykyään: näpsyttelen - olen siis olemassa.
      Ja kääntäen, jos en, niin en ole.
      Kahvi pipareiden kanssa (muutama jäljellä) voi terävöittää oloa.
      Hmmm.
      Vilma

• Huomenta! Minäkin nukun huonosti lähes aina. Se on persiistä.
        Uusi aamu on kuin uusi elämä. Täynnänsä mahdollisuuksia.

• Anonyymi

Syntymää edeltävää ja kuolemaa seuraavaa elämää on.
      Ihminen on sosiaalisesti virheellinen laji jota ei pitäisi olla olemassa, ja kaiken järjen mukaan tulee katoamaan maailmasta. Se ei kuitenkaan tarkoita elämän loppumista, ja yhden elämän virheen poistumista.

• Anomalia. Ihmiskunta siis.

Elämä ei lopu ellei me ihmiset tuhota sitä. Sillä tuhovoimamme on valtava. Valitettavasti.

• Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Anomalia. Ihmiskunta siis.

Elämä ei lopu ellei me ihmiset tuhota sitä. Sillä tuhovoimamme on valtava. Valitettavasti.

Kuvittelet ihmisen huomattavasti kykyjään isommaksi.
        Ihminen ei pysty elämää edes tältä pallolta tuhoamaan.

-keinovaginamies-

• Anonyymi kirjoitti:

Kuvittelet ihmisen huomattavasti kykyjään isommaksi.
        Ihminen ei pysty elämää edes tältä pallolta tuhoamaan.

-keinovaginamies-

Kyllä pystyy. Homma on jo puolivaiheessa.

• Anonyymi

Joskus oli elokuva, missä ihmiset tiesivät kuoleman jälkeen syntyvänsä toisena ihmisenä. Seurauksena oli se, elämäänsä tyytymättömät tappoivat itsensä tavalla tai toisella, jotta saisivat paremman elämän.
      En muista, pitikö se kuolla luonnollisesti vai saiko käyttää myrkkyä tms.
      Sinne sitten saivat joko psykiatrin tai hypnoitsijan, joka sai uskoteltua ihmisillä olevan vain yksi ja ainut elämä.

• Noin minäkin ajattelisin käyvän jos tieto kuolemanjälkeisestä elämästä varmistuisi.

Ihminen ei useinkaan näe hyvää ympärillään vaan kärsii jatkuvasta tyytymättömyydestä.
        Itse olen onnellinen ja tyytyväinen elämääni, enkä jaksa valittaa pikkuasioista. Täydellistä elämäni ei suinkaan ole, ihan tavallista merkityksetöntä köyhän duunarin elämää. Mutta näen niin monia pikkuasioita jotka tekevät minut onnelliseksi. Ja tyytyväiseksi. Siksi elämä on ihanaa. Mutta en halua elää ikuisesti tai syntyä uudelleen. Kyllä tämä riittää. Homma on nähty jo.

• Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Noin minäkin ajattelisin käyvän jos tieto kuolemanjälkeisestä elämästä varmistuisi.

Ihminen ei useinkaan näe hyvää ympärillään vaan kärsii jatkuvasta tyytymättömyydestä.
        Itse olen onnellinen ja tyytyväinen elämääni, enkä jaksa valittaa pikkuasioista. Täydellistä elämäni ei suinkaan ole, ihan tavallista merkityksetöntä köyhän duunarin elämää. Mutta näen niin monia pikkuasioita jotka tekevät minut onnelliseksi. Ja tyytyväiseksi. Siksi elämä on ihanaa. Mutta en halua elää ikuisesti tai syntyä uudelleen. Kyllä tämä riittää. Homma on nähty jo.

Itse olen enimmäkseen tyytyväinen elämään, noin 95 %.
        Ainut heikko puoli on se, että henkilöt, joita käyn välillä auttamassa hyväksyvät oman vanhentumisensa mukana tuoman rajallisuuden, mutta pysyvät siinä uskossa, että olen yhtä tehokas ja jaksava mitä 10 vuotta sitten.
        Heikkona hetkenä lupauduin kaatamaan metsästä parin vuoden polttopuut, siis kaato + oksiminen. Kun lupauduin, ne pitää katkoa 3-5 metrisiksi ja joku toinen käy ne noutamassa.
        Mutta, jos ei käy, ne pätkitään 30 senttisiksi metsässä ja viedään peräkärryllä pihaan. Ja autoa tuskin saa kaatopaikalle.
        Sitten ne pitää pilkkoa ja pinota pihalle ja syksyllä kuskata liiteriin.
        Nyt on kaadettu noin 4 500 klapin verran (6 kuusta ja 2 mäntyä kuusta ja keskimääräinen kantohalkaisija 40 cm). Välillä sitä toivoo saavansa sydärin tai auto hajoaisi. Sataa kilsaa en ala julkisilla kulkemaan.

Onhan se puunkaato ihan kivaa, mutta alkaa olemaan liian raskasta hommaa, kun ikää on yli 65 vee (isä oli tässä iässä jo haudassa).
        Ja olen kyllä kertonut olevan turhan raskasta, mutta mennyt ohi korvien.
        Toki voisi valehdella auton hajonneen ja olisi vapaa. Moraali kuitenkin sanoo vastaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Itse olen enimmäkseen tyytyväinen elämään, noin 95 %.
        Ainut heikko puoli on se, että henkilöt, joita käyn välillä auttamassa hyväksyvät oman vanhentumisensa mukana tuoman rajallisuuden, mutta pysyvät siinä uskossa, että olen yhtä tehokas ja jaksava mitä 10 vuotta sitten.
        Heikkona hetkenä lupauduin kaatamaan metsästä parin vuoden polttopuut, siis kaato oksiminen. Kun lupauduin, ne pitää katkoa 3-5 metrisiksi ja joku toinen käy ne noutamassa.
        Mutta, jos ei käy, ne pätkitään 30 senttisiksi metsässä ja viedään peräkärryllä pihaan. Ja autoa tuskin saa kaatopaikalle.
        Sitten ne pitää pilkkoa ja pinota pihalle ja syksyllä kuskata liiteriin.
        Nyt on kaadettu noin 4 500 klapin verran (6 kuusta ja 2 mäntyä kuusta ja keskimääräinen kantohalkaisija 40 cm). Välillä sitä toivoo saavansa sydärin tai auto hajoaisi. Sataa kilsaa en ala julkisilla kulkemaan.

Onhan se puunkaato ihan kivaa, mutta alkaa olemaan liian raskasta hommaa, kun ikää on yli 65 vee (isä oli tässä iässä jo haudassa).
        Ja olen kyllä kertonut olevan turhan raskasta, mutta mennyt ohi korvien.
        Toki voisi valehdella auton hajonneen ja olisi vapaa. Moraali kuitenkin sanoo vastaan.

Ainakin olet sanasi mittainen. Ite en moiseen ryhtyisi edes jälkikasvuni vuoksi. Enkä pystyisikään. Toivoakseni saat edes kunnon korvauksen työstäsi, sillä työtähän sinä teet.

Joudut sanomaan topakammin, ettet pysty yksin moista tekemään ja hakemaan ratkaisua henkilöltä, jolle lupauksen annoit.

Mutta helppo mun on tässä päteä, kun en itse ole samassa liemessä kuin sinä.

• Kuolemanjälkeistä elämää ei todennäköisesti ole, joten en laske mitään sen varaan. Pitää toimia fiksusti tässä elämässä, että sen elämän saa pitkäksi ja laadukkaaksi. Esim. anti-age terapiat, olemme vielä lapsenkengissä siinä miten paljon elämää voi pidentää, mutta osaan jo visioida mihin suuntaan olemme menossa tulevaisuudessa.

Nykyisin on olemassa versio 2.0 näistä anti-age terapioista, mutta vuonna 2040-2050 meillä lienee jo versio 3.0 näistä käytössä, esim. toimivat kantasoluterapiat kaikille, immunoterapiaa, nanolääkkeet ja nanoravintolisät, jne. Silloin pystytään kasvattamaan uusia elimiä tai vaikka uusia hampaita omista tai muiden kantasoluista, ja kouluttamaan huonosti toimiva immuunipuolustus tehokkaaksi. Nykyisin alkeellinen esimerkki tästä olisi beetaglukaanin käyttäminen, joka on mm. hiivoista peräisin oleva polysakkaridi, joka tehostaa immuunipuolustuksen toimintaa, sitä on käytetty esim. syöpähoitojen tukena.

• Jaa, minulla itselläni on immuunijärjestelmä joka tuhoaa keskushermostossa olevaa myeliiniä. Joten immuunijärjestelmääni järjestelmällisesti heikennetään jotta säilyisin terveempänä. Ja en todellakaan halua pidentää elämääni päivääkään sillä tämä sairauteni rapauttaa aivojani ja mitä vanhemmaksi elän .. sen invalidisoituneempi olen.

Olen ollut jo vuosikymmenen remissiossa ja siitä olen kiitollinen. Tilanteessani tuntuu jopa irvokkaalta elämän pitkittäminen keinotekoisesti. Mutta jos itsellesi sen koet oikeaksi, mikäpä siinä.

Jaa, minulla itselläni on immuunijärjestelmä joka tuhoaa keskushermostossa olevaa myeliiniä. Joten immuunijärjestelmääni järjestelmällisesti heikennetään jotta säilyisin terveempänä. Ja en todellakaan halua pidentää elämääni päivääkään sillä tämä sairauteni rapauttaa aivojani ja mitä vanhemmaksi elän .. sen invalidisoituneempi olen.

Olen ollut jo vuosikymmenen remissiossa ja siitä olen kiitollinen. Tilanteessani tuntuu jopa irvokkaalta elämän pitkittäminen keinotekoisesti. Mutta jos itsellesi sen koet oikeaksi, mikäpä siinä.

Autoimmuunisairaudet ovat ikäviä, mutta MS-tautiin kokeiltiin antibioottihoitoa+ravintolisiä jo joskus 2000-luvun keskellä, ja jotkut hyötyivät siitä paljon, eli sairaus meni ainakin remissioon, ja osa vaurioista parantui myös vuosien kuluessa. Ja siinä oli juuri paljon keski- ikäisiä mukana. Suomesta ei tietysti saa mitään tällaista hoitoa terveydenhuollosta, vaikka aikaa on kulunut jo 20 vuotta näistä testihoidoista.

Minulla on ainakin yksi yksityiskohtainen tapauskertomus näistä antibiottihoidoista, se oli toissijaisesti etenevä MS-tauti. MS-tautiin tarvitaan myös kantasoluhoitoa antibioottien ja ravintolisien lisäksi, on mahdollista että joku mixi ravintolisiä voisi sen tehdä, mutta isot määrät B12-vitamiinia voi olla hyödyllistä MS-tautiin. Tämä olisi tietysti iso urakka, ja tulokset näkyisivät vasta selvästi vuosien kuluttua.

Tässä on myös selostettu antibioottihoidon taustaa MS-tautiin Catalyst-tiedeuutiskanavalla, joka ainakin kannattaa katsoa:
        https://m.youtube.com/watch?v=EpMvDe8-qsM

• m36-intj kirjoitti:

Autoimmuunisairaudet ovat ikäviä, mutta MS-tautiin kokeiltiin antibioottihoitoa ravintolisiä jo joskus 2000-luvun keskellä, ja jotkut hyötyivät siitä paljon, eli sairaus meni ainakin remissioon, ja osa vaurioista parantui myös vuosien kuluessa. Ja siinä oli juuri paljon keski- ikäisiä mukana. Suomesta ei tietysti saa mitään tällaista hoitoa terveydenhuollosta, vaikka aikaa on kulunut jo 20 vuotta näistä testihoidoista.

Minulla on ainakin yksi yksityiskohtainen tapauskertomus näistä antibiottihoidoista, se oli toissijaisesti etenevä MS-tauti. MS-tautiin tarvitaan myös kantasoluhoitoa antibioottien ja ravintolisien lisäksi, on mahdollista että joku mixi ravintolisiä voisi sen tehdä, mutta isot määrät B12-vitamiinia voi olla hyödyllistä MS-tautiin. Tämä olisi tietysti iso urakka, ja tulokset näkyisivät vasta selvästi vuosien kuluttua.

Tässä on myös selostettu antibioottihoidon taustaa MS-tautiin Catalyst-tiedeuutiskanavalla, joka ainakin kannattaa katsoa:
        https://m.youtube.com/watch?v=EpMvDe8-qsM

Oli mitä oli, aivovaurio ei parane. Se on lopullinen kun se tapahtuu.
        Aivoissa olevat tulehduspesäkkeet voivat parantua, mutta jos ne aiheuttavat pesäkekovettuman, se on parantumatonta.

En ole kiinnostunut pitkittämään elämääni keinotekoisesti, olen jo nyt elänyt niin, että kuolema saa tulla kun tulee.

Oli mitä oli, aivovaurio ei parane. Se on lopullinen kun se tapahtuu.
        Aivoissa olevat tulehduspesäkkeet voivat parantua, mutta jos ne aiheuttavat pesäkekovettuman, se on parantumatonta.

En ole kiinnostunut pitkittämään elämääni keinotekoisesti, olen jo nyt elänyt niin, että kuolema saa tulla kun tulee.

Ei se kyllä näin ole, katso tästä videosta, kohdasta 4:15, MRI-kuvat aivoista ennen ja jälkeen antibioottihoidon:
        https://m.youtube.com/watch?v=NjfVygIdnds

Tosin parantuminen ei varmaankaan ole ihan täydellistä, mutta esim. jos kävelykyky on MS-taudin vuoksi menetetty, se voidaan vielä palauttaa, ainakin joissakin tapauksissa.

Mutta tietysti jos ei halua kokeilla uusia hoitoja, niin se on oma valinta. Ne ovat kyllä vaikeita toteuttaa Suomessa, ja rahaa pitää olla myös.

• m36-intj kirjoitti:

Ei se kyllä näin ole, katso tästä videosta, kohdasta 4:15, MRI-kuvat aivoista ennen ja jälkeen antibioottihoidon:
        https://m.youtube.com/watch?v=NjfVygIdnds

Tosin parantuminen ei varmaankaan ole ihan täydellistä, mutta esim. jos kävelykyky on MS-taudin vuoksi menetetty, se voidaan vielä palauttaa, ainakin joissakin tapauksissa.

Mutta tietysti jos ei halua kokeilla uusia hoitoja, niin se on oma valinta. Ne ovat kyllä vaikeita toteuttaa Suomessa, ja rahaa pitää olla myös.

No.. et siis ymmärrä tautia, joten minäpä väännän rautalangasta..
        Eli kun immuunijärjestelmä hyökkää hermosoluihin, se tuhoaa hermopään rasva-ainetta myeliiniä. Siitä seuraa paikallinen tulehdustila joka häiritsee hermopäiden toimintaa. Mikä tarkoittaa oireilua.
        Tulehdusleesio voi rauhoittua ja jopa parantua, ja oma myeliinituotanto, mikä on jatkuvaa, saattaa parantaa tulehduksen jälkeisen myeliinivaurion.
        Toisaalta jos immuunijärjestelmä tuhoaa paikallisesti hermopäitä suojaavan myeliinin kokonaan ja hermopää vaurioituu ja kovettuu. Tuhoutuu. Sille ei sit enää voida tehdä mitään. Long gone. Vauriot ja oireet ovat pysyviä.

Minulla oli puolikkaan nuppineulan pään kokoinen tulehduspesäke vasemmalla pikkuaivoissa vähän huonossa paikassa.. menetin kuuloni vasemmasta korvasta, menetin kykyni katsoa, sillä aivot eivät pystyneet synkkaamaan silmiäni, näin kaiken kahtena, vasen jalkani ei totellut, laahasin sitä perässäni. Menetin kokonaan vasemman käteni hallinnan ja se teki pakkoliikkeitä. Aivoni ei tunnistanut sitä osaksi ruumistani. Pääni puutui kokonaan kihelmöiväksi vasemmalta puolelta, en pystynyt syömään, sillä söin poskeeni reiän. Ja minua huimasi. Pahoinvointi oli hirveää, mikään ei pysynyt sisälläni. Silmäni valehtelivat että seinä oli lattia ja lattia seinä. Oksentelin. Menetin kävelykykyni. Ainoa mitä pystyin tekemään oli maata ja kuunnella oikealla korvalla sairaalan radiota tai ajatella.

Yksi pikkiriikkinen tulehdus. Jouduin opettelemaan aikasta monta asiaa uudestaan kun tulehdus helpotti. Joitain hermonpäitä tuhoutui. Nykyään toimintakykyni on lähes normaali. Tiettyjä vaurioita ei pysty korjaamaan edes kovalla työllä.

Joten älä lässytä mulle ms-taudista. Nähty, koettu ja tehty.

No.. et siis ymmärrä tautia, joten minäpä väännän rautalangasta..
        Eli kun immuunijärjestelmä hyökkää hermosoluihin, se tuhoaa hermopään rasva-ainetta myeliiniä. Siitä seuraa paikallinen tulehdustila joka häiritsee hermopäiden toimintaa. Mikä tarkoittaa oireilua.
        Tulehdusleesio voi rauhoittua ja jopa parantua, ja oma myeliinituotanto, mikä on jatkuvaa, saattaa parantaa tulehduksen jälkeisen myeliinivaurion.
        Toisaalta jos immuunijärjestelmä tuhoaa paikallisesti hermopäitä suojaavan myeliinin kokonaan ja hermopää vaurioituu ja kovettuu. Tuhoutuu. Sille ei sit enää voida tehdä mitään. Long gone. Vauriot ja oireet ovat pysyviä.

Minulla oli puolikkaan nuppineulan pään kokoinen tulehduspesäke vasemmalla pikkuaivoissa vähän huonossa paikassa.. menetin kuuloni vasemmasta korvasta, menetin kykyni katsoa, sillä aivot eivät pystyneet synkkaamaan silmiäni, näin kaiken kahtena, vasen jalkani ei totellut, laahasin sitä perässäni. Menetin kokonaan vasemman käteni hallinnan ja se teki pakkoliikkeitä. Aivoni ei tunnistanut sitä osaksi ruumistani. Pääni puutui kokonaan kihelmöiväksi vasemmalta puolelta, en pystynyt syömään, sillä söin poskeeni reiän. Ja minua huimasi. Pahoinvointi oli hirveää, mikään ei pysynyt sisälläni. Silmäni valehtelivat että seinä oli lattia ja lattia seinä. Oksentelin. Menetin kävelykykyni. Ainoa mitä pystyin tekemään oli maata ja kuunnella oikealla korvalla sairaalan radiota tai ajatella.

Yksi pikkiriikkinen tulehdus. Jouduin opettelemaan aikasta monta asiaa uudestaan kun tulehdus helpotti. Joitain hermonpäitä tuhoutui. Nykyään toimintakykyni on lähes normaali. Tiettyjä vaurioita ei pysty korjaamaan edes kovalla työllä.

Joten älä lässytä mulle ms-taudista. Nähty, koettu ja tehty.

Ikävä kuulla; omat kokemukseni MS-taudista rajoittuvat siihen että yhdellä sukulaisellani oli MS-tauti, hän menetti kävelykykynsä lopulta, mutta eli lähes 80-vuotiaaksi kuitenkin.

MS-tauti on kuitenkin hyvin yksilöllinen sairaus, ja näitä leesioita voi olla aivoissa, vaikka ei olisi MS-tautia, ne liittyvät silloin usein masennukseen, dementiaan, ja Alzheimerin tautiin.

Voi olla myös vaikeaa korreloida leesiot oireiden mukaan, ja tulehdusta voi olla aivoissa myös ilman leesioita, siten että se aiheuttaa erilaisia oireita.

Kyllä elimistö pystyy korjaamaan kuitenkin osan vaurioista mitä MS-tauti aiheuttaa, mutta antibioottihoidolla vauriot korjaantuvat paremmin, kantasolujen idea on korjata vauriot vielä paremmin. Mutta vielä ei tiedetä miten täydellisesti tämä kaikki korjaa jo syntyneitä vaurioita, joten tämä asia jää nyt vähän auki, kunnes saadaan lisää tutkimustietoa. Ilman mitään hyvää hoitoa, MS-taudin aiheuttamat vauriot jäävät osa varmasti aivoihin pysyvästi.

• m36-intj kirjoitti:

Ikävä kuulla; omat kokemukseni MS-taudista rajoittuvat siihen että yhdellä sukulaisellani oli MS-tauti, hän menetti kävelykykynsä lopulta, mutta eli lähes 80-vuotiaaksi kuitenkin.

MS-tauti on kuitenkin hyvin yksilöllinen sairaus, ja näitä leesioita voi olla aivoissa, vaikka ei olisi MS-tautia, ne liittyvät silloin usein masennukseen, dementiaan, ja Alzheimerin tautiin.

Voi olla myös vaikeaa korreloida leesiot oireiden mukaan, ja tulehdusta voi olla aivoissa myös ilman leesioita, siten että se aiheuttaa erilaisia oireita.

Kyllä elimistö pystyy korjaamaan kuitenkin osan vaurioista mitä MS-tauti aiheuttaa, mutta antibioottihoidolla vauriot korjaantuvat paremmin, kantasolujen idea on korjata vauriot vielä paremmin. Mutta vielä ei tiedetä miten täydellisesti tämä kaikki korjaa jo syntyneitä vaurioita, joten tämä asia jää nyt vähän auki, kunnes saadaan lisää tutkimustietoa. Ilman mitään hyvää hoitoa, MS-taudin aiheuttamat vauriot jäävät osa varmasti aivoihin pysyvästi.

Juu, Mäsä on hyvin yksilöllinen sairaus. Se invalidisoi, mutta harvemmin siihen kukaan kuolee.

Jos tulehdus iskee selkäytimeen, kävelykyky menetetään. Myeliiniä on selkäytimessä, silmissä ja aivojen valkeassa aineessa. Ja tulehdus voi iskeä mihinkä vaan sinne, missä myeliiniä on.

Saat uskoa antibioottihoitoon jos haluat. Minulle se on huuhaata.

• Anonyymi

Jos teillä on elämää kuoleman jälkeen niin kyllä on minullakin.

• Anonyymi

Tärkeintä on olla elämää kuolemaa ENNEN.

• Anonyymi kirjoitti:

Tärkeintä on olla elämää kuolemaa ENNEN.

Koko homman ydin mielestänikin on se, että on kunnia saada elää.

• Anonyymi

Jossittelu on sinällään mielenkiintoista merkityksetöntä toki sinällään eikä kerro jossittelijasta muuta kuin sen että yleisimmin ihminen joka jossittelee ei uskalla ottaa riskiä minkään suhteen kaikkein vähiten elämänsä

https://youtube.com/shorts/2gE5GJokdfE?si=VZRAFeVc1G9Rx7zm

Tärkeintä olisi muistaa että kukaan toinen ei voi tehdä valintoja ja päätöksiä jonkunntoisen elämän puolesta ikävä tosiasia on että vanhempi joutuu lapsensa puolesta elämään ja tekemään päätökset kunnes tämä on riittävän vanha ja riittävän kyvykäs päättämään itse omasta elämästään

• Aika älytön veto sinulta. Henkilöhyökit koska jossittelin aloituksessa...

Mut hei, eipä tuo mitään. Ehkä gulkitsin sinua väärin.

Katsoin dokkarin Life Afterlife ja toisen dokkarin saattohoidossa olevista kuolevista ihmisistä.. siitä syntyi minulle halu keskustella aiheesta.
        Jos tämän vuoksi kyökkäät minut johonkin kastiin, sinuna miettisin asiaa toiseenkin kertaan. Ja motiivejasi.

• Anonyymi

Fitneksen johtajia julistettiin kuolleiksi ja se elämä ainakin kuoleman jälkeen jatkui aika samanlaisena, mutta kuitenkin aina muuttuvana normaalin elämisen takia. Lärvinen ei koskaan ymmärtänyt sitä, että navetta-allergologia paransi kaikki sairaudet ja hänen perheen lasten bakteeritaso oli lähellä kansainvälistä tasoa. Kuolemanjälkeisen elämän sujumisen kanssa on ongelmia, koska Lärvinenkin meni shokkiin siitä että hänet oli julistettu kuolleeksi. Lärvisen perheen lasten kouluvalinta oli kansainvälinen koulu.

Osa kouluista on vuosien ajan ollut paremmin siivottuja, koska syöpälapset haluavat käydä koulua syöpähoitojen jälkeen. Ja osa kouluista on allergiasaneerattuja astmaatikkoja varten. Lärvinen jaksoi sitä ihmetellä kaikkien muiden suomalaisten tavoin, miksi Mersulla pitää käydä koulun vanhempainilloissa Varissuolla vaikka äiti on lastentautien professori ammatiltaan. Koska bakteerifitness on lähempänä kansainvälistä tasoa ja Suomi maana on muuten tunnettu ylihygieenisyydestä (Ruotsin läheisyydestä johtuen). Lärvisen bakteerifitness on erittäin arvostettu USA:ssa ja värillisten maiden keskuudessa esim. Espanjassa. Kaikki ei aina perustu rahaan ja siihen perustuviin luokkaeroihin, vaan bakteerit jakavat kansaa jopa eri kulttuureihin. Kulttuurierot ovat suurempia kuin rahaan perustuvat luokkaerot.

Lärvisen bakteerifitneksessä on bakteeriydin (kuin selkäydin), joka koostuu bakteereista ja bakteeriydin lähtee pois antibiooteilla ja sytostaateilla. Bakteeriytimen taso nousee syömällä pilaantunutta ruokaa tai saamalla bakteereita. Infektioitakin kannattaa pitkittää mahdollisimman pitkään, koska ne ovat bakteerien vähyyden aiheuttamaa oireilua. Lärvinen oli tehnyt havainnon, että märkärupea sairastavien perheiden lapset näyttivät kaikkien normaalimmilta suomalaisilta Lärvisen silmin (Lärvinen on amerikkalainen).

• Siis jos mennään kuten nyt eli edellisestä e olisi muistikuvia edellisestä elämästä niin kaipa se olisi sama kuoleeko lopullisesti vai onko kierrätysmateriaalia. Tietysti jos toivoa saisi niin vähän yksinkertaisempi elämä voisi olla mukava.
      Esim rukoilijasirkkakoiras. Istuisi poikain kanssa lehdellä soittelemassa ja tietäisi että jos Markkua tai Timoa ei enää koskaan näkyisi niin heille on käynyt flaksi. Toki naaraanakin voisi olla mukavaa kun tyttöjen illoissa taivasteltaisiin uusia ravintosuosituksia jotka suosittelevat että jatkossa saisi syödä vain viisi sulhasta kuukaudessa.

Ehkä sellainen mielenkiintoinen sektori jota seurata olisi terveydenhuolto. Jätetäänkö joitakin sairauksia hoitamatta tai jopa nopeutetaan ihmisten poistumista. Luulen että ihmisillä jotka eivät oikein näe itsellään mahdollisuuksia hyvään elämään saattavat lisätä riskikäyttäytymistä ja taas ihmiset joilla menee hyvin taas saattavat entistä enemmän pelätä sitä seuraavaa elämä koska tuskin saavat siinä jaossa yhtä hyviä nallekarkkeja.

Onnellista vuodenvaihteen odotusta sinulle.

• Tää sun rukoilijasirkka -kuvaus pääsi minun vuoden 2024 top kymppiin. Ihan loistava. Kiitos.

Hyvää vuoden vaihdetta sinullekin.

• Anonyymi

Uskon täysin varmasti, että henki jatkaa elämää. Ajattelusi jatkuu, voit myös tarkastella ajattelevaa itseäsi. Siirtyä ajatuksissaan toiseen ulottuvuuteen ja nähdä asioita. Tätä tapahtuu.

Luonnon kiertokulku on yksi esimerkki. Elämä ja kuolema nivoutuvat yhteen. Millainen jatkumo on, en tiedä, mutta sen tiedän varmasti, että ihmisen henki jatkaa elämää.

• Varmuutesi palvelee sinua, minulle moinen olisi epätoivoista. Haluan minuuteni loppuvan. En halua ikuisuutta.

• Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Varmuutesi palvelee sinua, minulle moinen olisi epätoivoista. Haluan minuuteni loppuvan. En halua ikuisuutta.

Niin, samoin sinun varmuutesi palvelee sinua. Oma kokemusmaailmani puhuu sen puolesta, mihin uskon. Voi kai sanoa kuten Vesku Loiri aikoinaan, että odottaa mielenkiinnolla rajan taakse siirtymistä.
        Toiset ihmiset ovat henkisempiä kuin toiset. Merkitseekö se, ettei henkisyys olisi totta jos siihen ei usko. Ei tietenkään. Samoin jokaisen kokemus on omansa. Uskoo ken tahtoo :)

• Anonyymi kirjoitti:

Niin, samoin sinun varmuutesi palvelee sinua. Oma kokemusmaailmani puhuu sen puolesta, mihin uskon. Voi kai sanoa kuten Vesku Loiri aikoinaan, että odottaa mielenkiinnolla rajan taakse siirtymistä.
        Toiset ihmiset ovat henkisempiä kuin toiset. Merkitseekö se, ettei henkisyys olisi totta jos siihen ei usko. Ei tietenkään. Samoin jokaisen kokemus on omansa. Uskoo ken tahtoo :)

Uskon henkeen ja sieluun, mutta en sen kuolemattomuuteen. En tosiaan ole varma mitä tapahtuu kuolemani jälkeen. Varuiksi elän elämääni nauttien fyysisestä elämisestäni täysillä. Sillä fyysinen elämämme päättyy. Se on varma.

Ja mitä henkisyyteen tulee, olen yrittänyt kasvattaa itsessäni ymmärrystä ja lempeyttä.
        En suinkaan kuolemanjälkeistä elämääni varten vaan siksi että tämä elämä on kovaa. Raadollista ja kylmää. Haluan yrittää olla lämmin pilkahdus kanssakulkijoilleni. Edes joskus.

Olen elänyt ja kokenut. Ystävällisyys ei tapa. Se, voi olla hyvinkin merkittävä asia jollekulle.

• Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Uskon henkeen ja sieluun, mutta en sen kuolemattomuuteen. En tosiaan ole varma mitä tapahtuu kuolemani jälkeen. Varuiksi elän elämääni nauttien fyysisestä elämisestäni täysillä. Sillä fyysinen elämämme päättyy. Se on varma.

Ja mitä henkisyyteen tulee, olen yrittänyt kasvattaa itsessäni ymmärrystä ja lempeyttä.
        En suinkaan kuolemanjälkeistä elämääni varten vaan siksi että tämä elämä on kovaa. Raadollista ja kylmää. Haluan yrittää olla lämmin pilkahdus kanssakulkijoilleni. Edes joskus.

Olen elänyt ja kokenut. Ystävällisyys ei tapa. Se, voi olla hyvinkin merkittävä asia jollekulle.

Joo kyllä, se on hyvä, että joku huolehtii tuosta puolesta.

Itse pidän arvossa inhimillistä balanssia; kirpaiseva, raateleva totuus ja hivelevä, parantava hyvyys 😂

• Anonyymi kirjoitti:

Joo kyllä, se on hyvä, että joku huolehtii tuosta puolesta.

Itse pidän arvossa inhimillistä balanssia; kirpaiseva, raateleva totuus ja hivelevä, parantava hyvyys 😂

Hivelevä, parantava hyvyys?
        Ja kukas sen hyvyyden määrittelee ja miten?

Ei voi olla hyvää ilman pahaa..

• Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Hivelevä, parantava hyvyys?
        Ja kukas sen hyvyyden määrittelee ja miten?

Ei voi olla hyvää ilman pahaa..

Niin. Ainoa keino määrittää hyvä on suhteuttaa se pahaan ja toisin päin. Minulle hyvän määrittelee Jumala.

• Anonyymi kirjoitti:

Niin. Ainoa keino määrittää hyvä on suhteuttaa se pahaan ja toisin päin. Minulle hyvän määrittelee Jumala.

Juurikin noin. Hyvän suhteutus pahaan.

Jumala? Mikä niistä?

• Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Juurikin noin. Hyvän suhteutus pahaan.

Jumala? Mikä niistä?

Todellinen; ei veistetty, valettu, eikä kokoon kursittu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Todellinen; ei veistetty, valettu, eikä kokoon kursittu.

Way maker, miracle worker, promise keeper
        Light in the darkness
        My God, that is who You are
        You are

Hän on todellinen.

https://youtu.be/iJCV_2H9xD0?feature=shared

• Anonyymi kirjoitti:

Way maker, miracle worker, promise keeper
        Light in the darkness
        My God, that is who You are
        You are

Hän on todellinen.

https://youtu.be/iJCV_2H9xD0?feature=shared

No niih.. en ala väittelemään asiasta kanssasi. En vain ole samaa mieltä kanssasi. ..
        Uskon eri asioihin kuin sinä ja myönnän etteikö jumalaa voisi olla .. tosin epäilen hyvin vahvasti.

Jos joku meidät alulle pani, se ei ollut jumala. Ja jos oli, jumala ei ollut tämä kristittyjen jumala.
        Liian monta virhettä koko tarinassa, jotta se voisi olla totta. Kristinusko on niin nuori uskonlahko ja liikaa täynnä miesten sepittämiä valheita. Jos kristittyjen jumala loi kielletyn hedelmän, niin miksi? Ois vaan pitänyt paratiisinsa.
        Logiikka pettää pahasti kristinuskossa. Minun mielestäni siis.

Asioita tulee kyseenalaistaa.

Mutta hyvä juttu sulle, että olet löytänyt tiesi tässä elämässä. Niin minäkin olen ja se luo hyvää oloa.

• Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

No niih.. en ala väittelemään asiasta kanssasi. En vain ole samaa mieltä kanssasi. ..
        Uskon eri asioihin kuin sinä ja myönnän etteikö jumalaa voisi olla .. tosin epäilen hyvin vahvasti.

Jos joku meidät alulle pani, se ei ollut jumala. Ja jos oli, jumala ei ollut tämä kristittyjen jumala.
        Liian monta virhettä koko tarinassa, jotta se voisi olla totta. Kristinusko on niin nuori uskonlahko ja liikaa täynnä miesten sepittämiä valheita. Jos kristittyjen jumala loi kielletyn hedelmän, niin miksi? Ois vaan pitänyt paratiisinsa.
        Logiikka pettää pahasti kristinuskossa. Minun mielestäni siis.

Asioita tulee kyseenalaistaa.

Mutta hyvä juttu sulle, että olet löytänyt tiesi tässä elämässä. Niin minäkin olen ja se luo hyvää oloa.

Hei, se tuli selväksi jo alla. Et vain malttanut olla vastaamatta tähän, ei se haittaa :)

• Anonyymi kirjoitti:

Hei, se tuli selväksi jo alla. Et vain malttanut olla vastaamatta tähän, ei se haittaa :)

En tietenkään jätä vastaamatta. Miksi jättäisin.. tästähän on kehkeytymässä hyvinkin mielenkiintoinen keskustelu. Uskova joka kertoo mielipiteensä, mutta ei tuputa.

Toki tiettyä ylempiarvoisuuden tunnetta välittyy sinusta, kuten kaikista uskovista, mutta vain himpun verran.

Se, ettemme usko samoihin asioihin, tai että olemme asioista eri mieltä, ei ole minulle syy lopettaa keskustelua. Arvostan sinua ja kunnioitan lähtökohtiasi, en vain ole samaa mieltä kanssasi.

• Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

En tietenkään jätä vastaamatta. Miksi jättäisin.. tästähän on kehkeytymässä hyvinkin mielenkiintoinen keskustelu. Uskova joka kertoo mielipiteensä, mutta ei tuputa.

Toki tiettyä ylempiarvoisuuden tunnetta välittyy sinusta, kuten kaikista uskovista, mutta vain himpun verran.

Se, ettemme usko samoihin asioihin, tai että olemme asioista eri mieltä, ei ole minulle syy lopettaa keskustelua. Arvostan sinua ja kunnioitan lähtökohtiasi, en vain ole samaa mieltä kanssasi.

No kiitos jos tuo oli jonkinlainen kehu :) Kertoo keskustelutaidoista ja ajattelun avaruudesta, että kykenee keskustelemaan erilaisten ihmisten kanssa ilmiöistä provosoitumatta.

Itse olen melko lailla kyllästynyt puolustelemaan kantojani tai uskoani kenellekään. Minulla (toisin kuin usein luullaan), ei ole mitään tarvetta olla oikeammassa kuin jokin toinen. Kerron vain, mitä itse ajattelen. En kannattele myöskään Jumalaa, kyllä Hän pysyy pystyssä kannattelemattakin. Jos ei pysyisi, olisi usko täysin turhaa.

En tuputa kenellekään mitään. Inhoan kaikkea tekohurskastelua ja pikkusieluista sääntöorientaatiota. Ymmärrän joidenkin ihmisten inhon ns. uskovaisia kohtaan. On paljon sellaista uskovaisuutta, jota itsekin inhoan enkä jaksaisi katsella. Oma uskoni tuo minulle vain paljon hyvää oloa ja merkitystä, mitä tarvitsen. En voisi kuvitella muuta elämää enää.

Pikku-pirpana, jokaisella on tosiaankin vapaa tahto ja valinta, mihin uskoo. Synnymme erilaisten kulttuurien kehtoihin. Se herättää ajatuksia. Mielestäni on ihan ok epäillä asioita, jotka eivät kuulu omaan kokemuspiiriin ja etenkin jos siihen kuuluvat vielä suuremmalla syyllä. Välttää kaikenlaista manipulointia ja aivopesua. Kaikkea ei silti tarvitse lähtökohtaisesti myöskään vastustaa. On paljon asioita, joita emme ymmärrä tai tiedä.

• Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Varmuutesi palvelee sinua, minulle moinen olisi epätoivoista. Haluan minuuteni loppuvan. En halua ikuisuutta.

Rauhoituhan nyt... Vaikka kuolleen ihmisen sielu siirtyy uuteen ihmisen kroppaan joskus jossain maassa, juuri sinun minuus ja persoona kuolee kuollessasi 🤷‍♀️

- Sheena

• Anonyymi kirjoitti:

No kiitos jos tuo oli jonkinlainen kehu :) Kertoo keskustelutaidoista ja ajattelun avaruudesta, että kykenee keskustelemaan erilaisten ihmisten kanssa ilmiöistä provosoitumatta.

Itse olen melko lailla kyllästynyt puolustelemaan kantojani tai uskoani kenellekään. Minulla (toisin kuin usein luullaan), ei ole mitään tarvetta olla oikeammassa kuin jokin toinen. Kerron vain, mitä itse ajattelen. En kannattele myöskään Jumalaa, kyllä Hän pysyy pystyssä kannattelemattakin. Jos ei pysyisi, olisi usko täysin turhaa.

En tuputa kenellekään mitään. Inhoan kaikkea tekohurskastelua ja pikkusieluista sääntöorientaatiota. Ymmärrän joidenkin ihmisten inhon ns. uskovaisia kohtaan. On paljon sellaista uskovaisuutta, jota itsekin inhoan enkä jaksaisi katsella. Oma uskoni tuo minulle vain paljon hyvää oloa ja merkitystä, mitä tarvitsen. En voisi kuvitella muuta elämää enää.

Pikku-pirpana, jokaisella on tosiaankin vapaa tahto ja valinta, mihin uskoo. Synnymme erilaisten kulttuurien kehtoihin. Se herättää ajatuksia. Mielestäni on ihan ok epäillä asioita, jotka eivät kuulu omaan kokemuspiiriin ja etenkin jos siihen kuuluvat vielä suuremmalla syyllä. Välttää kaikenlaista manipulointia ja aivopesua. Kaikkea ei silti tarvitse lähtökohtaisesti myöskään vastustaa. On paljon asioita, joita emme ymmärrä tai tiedä.

Niin.. ei itse uskomisessa ole muuta ongelmaa kuin se, että se lähtökohtaisesti on typerää. Enkä tarkoita pelkkää uskoa uskontoihin.

Lapset uskovat joulupukkiin, hammaskeijuihin ja pokemoneihin..
        Se on osa heille syötettyä pajunköyttä. Mutta se tuo iloa ja onnellisuutta heidän elämäänsä.

Minäkin uskon jonkinlaiseen korkeampaan voimaan, sinä kuvailisit sitä jumalaksi ja minä lähinnä energiavirraksi.

En usko luomistarinaan vaan .. niin.. tämä onkin kinkkinen. Kaikki atomeista vuoriin ja universumista toiseen on pikkuisen liian täydellistä ollakseen totta. Mutta totta ne on.

Ihminen on täydellinen olento ja symmetria ja geometria .. luonnon monimuotoisuus .. on vaikeaa uskoa, että sattuma olisi muovannut kaikesta täydellistä. Toki aikaakin on ollut monta miljardia vuotta, mutta silti.. tämä seikka saa minut uskomaan johonkin suurempaan voimaan. Jumala se ei ole, johon uskon. Ennemmin siihen, että ollaan jonkun tamacotchi.. heh.

Ihmisen luomaan uskontoon en voi uskoa, tai ihmisen määrittelemään jumalaan.

Sinun uskosi vaikuttaa pyyteettömältä ja aina saat kertoa mielipiteesi siinä missä muutkin. En ole sen vääremmässä kuin sinä tai sen puoleen oikeammassakaan. Kyse on kuitenkin vain uskosta, joka on aina henkilökohtainen asia. Ihan kuten mielipidekään ei voi olla väärä, kyseessä on vain mielipide ja jokaisella on oikeus siihen.

• Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Niin.. ei itse uskomisessa ole muuta ongelmaa kuin se, että se lähtökohtaisesti on typerää. Enkä tarkoita pelkkää uskoa uskontoihin.

Lapset uskovat joulupukkiin, hammaskeijuihin ja pokemoneihin..
        Se on osa heille syötettyä pajunköyttä. Mutta se tuo iloa ja onnellisuutta heidän elämäänsä.

Minäkin uskon jonkinlaiseen korkeampaan voimaan, sinä kuvailisit sitä jumalaksi ja minä lähinnä energiavirraksi.

En usko luomistarinaan vaan .. niin.. tämä onkin kinkkinen. Kaikki atomeista vuoriin ja universumista toiseen on pikkuisen liian täydellistä ollakseen totta. Mutta totta ne on.

Ihminen on täydellinen olento ja symmetria ja geometria .. luonnon monimuotoisuus .. on vaikeaa uskoa, että sattuma olisi muovannut kaikesta täydellistä. Toki aikaakin on ollut monta miljardia vuotta, mutta silti.. tämä seikka saa minut uskomaan johonkin suurempaan voimaan. Jumala se ei ole, johon uskon. Ennemmin siihen, että ollaan jonkun tamacotchi.. heh.

Ihmisen luomaan uskontoon en voi uskoa, tai ihmisen määrittelemään jumalaan.

Sinun uskosi vaikuttaa pyyteettömältä ja aina saat kertoa mielipiteesi siinä missä muutkin. En ole sen vääremmässä kuin sinä tai sen puoleen oikeammassakaan. Kyse on kuitenkin vain uskosta, joka on aina henkilökohtainen asia. Ihan kuten mielipidekään ei voi olla väärä, kyseessä on vain mielipide ja jokaisella on oikeus siihen.

Sinun uskosi vaikuttaa typerälle. Sinä et myöskään määrittele, mitä minä saan kertoa täällä :)
        Kerroit täällä aikaisemmin olevasi pikkuisen ”tyhmä”. Taisin väittää silloin jotain vastaan. Nyt epäilen myös samaa asiaa eli tuota pikkuista määrettä.

• Anonyymi kirjoitti:

Rauhoituhan nyt... Vaikka kuolleen ihmisen sielu siirtyy uuteen ihmisen kroppaan joskus jossain maassa, juuri sinun minuus ja persoona kuolee kuollessasi 🤷‍♀️

- Sheena

Noin minäkin uskon, että minuus kuolee kuolemassa, ja energia joka jäljelle jää, liittyy yksdyteen. Olemassaoloni päättyy, mutta energiani jatkaa olemassaoloaan toisessa muodossa. Se on minun uskoni.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinun uskosi vaikuttaa typerälle. Sinä et myöskään määrittele, mitä minä saan kertoa täällä :)
        Kerroit täällä aikaisemmin olevasi pikkuisen ”tyhmä”. Taisin väittää silloin jotain vastaan. Nyt epäilen myös samaa asiaa eli tuota pikkuista määrettä.

Retorisia lausahduksia, täysin retorisia. Pikkuinen ja isompikin tyhmyys, se on sivu sivulta maailmanhistoriaa. Peace, love and rock’n roll.

• Anonyymi kirjoitti:

Minä pidän itseäni typeränä. Joten eipä suinkaan ole kovin kummoista jos joku pitää uskonasioitani typeränä.
        Sinulla on oikeus ajatella minusta ihan mitä haluat. En vaivaannu moisesta.

Ja se on ihan oikea, puhdas fakta, että olen pikkuisen tyhmä. Minulla on vahvuuteni ja minulla on heikkouteni. En tarvitse ketään määrittelemään niitä. Olen tehnyt määritelmät itsestäni faktoihin perustuen, en muiden ihmisten mielipiteisiin.

Uskoni on minun uskoni, eikä minulla ole tarvetta puolustella sitä. Uskominen pohjimmiltaan on luulemista. Eli typerää.
        Mutua ja usein ulkoa opittua.

Minun uskoni, niin typerää kuin se onkin, on sisäsyntyistä. Mutta ei perustu kenenkään valheisiin, kuten uskonnot yleensä.
        Täällä Telluksella syötetään jatkuvasti pajunköyttä joka tuutista, onkin harvinaista, että syntyy mitään sisäsyntyistä.

Muistetaan, että olemme kaikki yksilöitä. Kuten sinä ja minäkin. Emme ole samanlaisia keskenämme. Ei ole olemassakaan väärää tai oikeaa yleisluontoisella tasolla. On vain jokaiselle itselleen oikeaa tai väärää.

• Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Minä pidän itseäni typeränä. Joten eipä suinkaan ole kovin kummoista jos joku pitää uskonasioitani typeränä.
        Sinulla on oikeus ajatella minusta ihan mitä haluat. En vaivaannu moisesta.

Ja se on ihan oikea, puhdas fakta, että olen pikkuisen tyhmä. Minulla on vahvuuteni ja minulla on heikkouteni. En tarvitse ketään määrittelemään niitä. Olen tehnyt määritelmät itsestäni faktoihin perustuen, en muiden ihmisten mielipiteisiin.

Uskoni on minun uskoni, eikä minulla ole tarvetta puolustella sitä. Uskominen pohjimmiltaan on luulemista. Eli typerää.
        Mutua ja usein ulkoa opittua.

Minun uskoni, niin typerää kuin se onkin, on sisäsyntyistä. Mutta ei perustu kenenkään valheisiin, kuten uskonnot yleensä.
        Täällä Telluksella syötetään jatkuvasti pajunköyttä joka tuutista, onkin harvinaista, että syntyy mitään sisäsyntyistä.

Muistetaan, että olemme kaikki yksilöitä. Kuten sinä ja minäkin. Emme ole samanlaisia keskenämme. Ei ole olemassakaan väärää tai oikeaa yleisluontoisella tasolla. On vain jokaiselle itselleen oikeaa tai väärää.

Ok. Tyhmyys on maailman synti. Toistaa samat virheet uudelleen ja uudelleen. Ärsyyntyminen, laukominen ja väärä maali. Aina sama juttu… jaarittelu, muka vaatimattomuus. Omat jutut on tietenkin tärkeimpiä, ei kai niitä muuten into piukeana puolustelisi. Täyttä typeryyttä… itseltäni siis.
        Onneksi jokaisella on omat vahvuutensa. Pinokkionkin nenän kasvu, ei huono juttu tieteen valossa, miehillä. Moni nainen tykkää isosta nenästä... Turhiin keskusteluihin osallistuminen samaa kategoriaa, ajan hukkaa, mutta kasvattaa kärsivällisyyttä tai niin luulin. Erehdyin.

• Anonyymi kirjoitti:

Ok. Tyhmyys on maailman synti. Toistaa samat virheet uudelleen ja uudelleen. Ärsyyntyminen, laukominen ja väärä maali. Aina sama juttu… jaarittelu, muka vaatimattomuus. Omat jutut on tietenkin tärkeimpiä, ei kai niitä muuten into piukeana puolustelisi. Täyttä typeryyttä… itseltäni siis.
        Onneksi jokaisella on omat vahvuutensa. Pinokkionkin nenän kasvu, ei huono juttu tieteen valossa, miehillä. Moni nainen tykkää isosta nenästä... Turhiin keskusteluihin osallistuminen samaa kategoriaa, ajan hukkaa, mutta kasvattaa kärsivällisyyttä tai niin luulin. Erehdyin.

Mistä erehdyit?

Ja tyosta tyhmyydestä on vielä pakko sanoa, jos sitä ei itsestään tunnista, on typerys. Pullahöttöhattarasyöttöpossu.
        Mihin on kadonnut ihmisilta itsekritiikki?

Kriittisesti asioiden katseleminen ei todellakaan ole helppia tai mukavaa. Mutta siltä mukavuusalueelta pitää osata poistua.

Elämässä tarjotaan kaikenlaista korviketta, jotta ihmisen ei tarvitsisi pysähtyä ja kuunnella itseään.

• Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Mistä erehdyit?

Ja tyosta tyhmyydestä on vielä pakko sanoa, jos sitä ei itsestään tunnista, on typerys. Pullahöttöhattarasyöttöpossu.
        Mihin on kadonnut ihmisilta itsekritiikki?

Kriittisesti asioiden katseleminen ei todellakaan ole helppia tai mukavaa. Mutta siltä mukavuusalueelta pitää osata poistua.

Elämässä tarjotaan kaikenlaista korviketta, jotta ihmisen ei tarvitsisi pysähtyä ja kuunnella itseään.

Niin. Saa asioita pohtia…
        Itsensä muuttaminen on vaikeaa, sitä minä vain tarkoitin. Ihminen kaunistelee helposti asioita ja omia motiivejaan, eräällä tapaa valehtelee itselleen ja muille. Omien ajatusten perusteleminen kärsivällisesti, sehän on hyvä taito. Toiset ovat kärsivällisempiä näissä. Sinä vaikutat kärsivälliseltä. Keskustelunavaus oli hyvä, onnistui herättämään ajatuksia.

• Anonyymi kirjoitti:

Niin. Saa asioita pohtia…
        Itsensä muuttaminen on vaikeaa, sitä minä vain tarkoitin. Ihminen kaunistelee helposti asioita ja omia motiivejaan, eräällä tapaa valehtelee itselleen ja muille. Omien ajatusten perusteleminen kärsivällisesti, sehän on hyvä taito. Toiset ovat kärsivällisempiä näissä. Sinä vaikutat kärsivälliseltä. Keskustelunavaus oli hyvä, onnistui herättämään ajatuksia.

Minä en osaa muuttaa itseäni. Mutta pyrin tunnistamaan itsepetoksen. Myönnän erheeni ja viallisuuteni. Hyväksyn itseni epätäydellisenä ja viallisena.

Totta turiset, että ihmiset valehtelevat itselleen ja toisilleen. Eletään kuplassa ja oikeutetaan toimet itsepetoksella. Useimmat tuntemani ihmiset toimuvat juurikin noin.
        Se ei tee heistä yhtään huonompia tai arvottomampia. Niin tämä maailma vaan menee.

Minä arvostan ihmisten yksilöllisyyttä ja kun törmään henkilöön joka osaa olla itselleen rehellinen - ihastun välittömästi. Se on jalo taito, mutta raadollista.

Rehellisyyden muodoista kaikesta vaikein on olla itselleen rehellinen.

En juurikaan muuten ole kärsivällinen.. pitkäjänteinen on ehkä oikea sana. Vaikka elänkin tässä hetkessä ja olen heti tänne kaikki mulle nyt -ihminen, ymmärrän, etten saa heti tänne kaikki mulle nyt.

Olen oppinut, että paketin kuori ei määrää sisällöstä. Sama ihmisten kanssa. Kun jaksaa antaa, saa enemmän.

Yleensä pintapuolisesti ajatellen, en ole kovinkaan pidetty. Jotkut jopa pelkäävät minua. Siksi koska olen niin oma itseni. Ja itseni hyväksyntä luotaa aika paljon. Se, että omassa epävarmuudessaan elävä pelkää minun itsevarmuuttani, on vain sääli.

Jokainen yksilö on arvokas, jokaisella on tunteet ja intohimot, vahvuudet ja heikkoudet. Jokaisessa ihmisessä on kauneutta ja jokaisessa on jotakin hyvää. Niin myös minussa.

Uskokoon tuo kaunis ja hyvä ihminen sitten jumalaan tai smurffeihin, ihan sama. Ei vaikuta minuun.

• Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Minä en osaa muuttaa itseäni. Mutta pyrin tunnistamaan itsepetoksen. Myönnän erheeni ja viallisuuteni. Hyväksyn itseni epätäydellisenä ja viallisena.

Totta turiset, että ihmiset valehtelevat itselleen ja toisilleen. Eletään kuplassa ja oikeutetaan toimet itsepetoksella. Useimmat tuntemani ihmiset toimuvat juurikin noin.
        Se ei tee heistä yhtään huonompia tai arvottomampia. Niin tämä maailma vaan menee.

Minä arvostan ihmisten yksilöllisyyttä ja kun törmään henkilöön joka osaa olla itselleen rehellinen - ihastun välittömästi. Se on jalo taito, mutta raadollista.

Rehellisyyden muodoista kaikesta vaikein on olla itselleen rehellinen.

En juurikaan muuten ole kärsivällinen.. pitkäjänteinen on ehkä oikea sana. Vaikka elänkin tässä hetkessä ja olen heti tänne kaikki mulle nyt -ihminen, ymmärrän, etten saa heti tänne kaikki mulle nyt.

Olen oppinut, että paketin kuori ei määrää sisällöstä. Sama ihmisten kanssa. Kun jaksaa antaa, saa enemmän.

Yleensä pintapuolisesti ajatellen, en ole kovinkaan pidetty. Jotkut jopa pelkäävät minua. Siksi koska olen niin oma itseni. Ja itseni hyväksyntä luotaa aika paljon. Se, että omassa epävarmuudessaan elävä pelkää minun itsevarmuuttani, on vain sääli.

Jokainen yksilö on arvokas, jokaisella on tunteet ja intohimot, vahvuudet ja heikkoudet. Jokaisessa ihmisessä on kauneutta ja jokaisessa on jotakin hyvää. Niin myös minussa.

Uskokoon tuo kaunis ja hyvä ihminen sitten jumalaan tai smurffeihin, ihan sama. Ei vaikuta minuun.

Raamattu kertoo, miten asiat on. Ei ole yhdentekevää, mihin uskoo. Ei ole yhdentekevää, mitä puhuu. Uskontunnustuksessa kerrotaan totuus.
        Olen ollut väsynyt, harhautunut ja eksynyt totuudesta, silti totuus ei pala tulessakaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Raamattu kertoo, miten asiat on. Ei ole yhdentekevää, mihin uskoo. Ei ole yhdentekevää, mitä puhuu. Uskontunnustuksessa kerrotaan totuus.
        Olen ollut väsynyt, harhautunut ja eksynyt totuudesta, silti totuus ei pala tulessakaan.

Minulle raamattu on ihmisten kirja. Kansiin kirjatut kootut selitykset. Jumalalla ei ole mitään tekemistä kyseisen hirvityksen kanssa.

• Jumala on todellinen jos häneen uskoo. Mikä on sinun henkilökohtainen todellisuutesi? Hanuman, Allah, Jahve?

Mielestäni on jumalanpilkkaa sanoa että jumala määrittäisi hyvyyden. Ainakin kristinuskossa jumala antoi vapauden valita, joten jokainen on jumalan kaltainen. Joten eikös hyvyyden siis määrittele jokainen yksilö ihan itse?

• Anonyymi

Jokainen yksilö on vähän liian vähän määrittelmään hyvyyttään...

- Sheena

• Anonyymi kirjoitti:

Jokainen yksilö on vähän liian vähän määrittelmään hyvyyttään...

- Sheena

Kaikki me ollaan vähän ja lisäksi vielä typeriä.. olemmehan ihmisiä. Kuka on oikea henkilö määrittämään hyvän..?

Onko armomurha oikein vai väärin? Riippuu tilanteesta. Sama hyvyyden kanssa. Riippuu tilanteesta.

• Anonyymi

Ihmisen henki jatkaa elämää myöhemmin jossain toisessa ihmisessä (vrt vanha sielu). Matemaattisesti kukaan ei osaa kirjoittaa sitä kaavaan, vielä, mutta sillä ei ole väliä.

Yritän elää jokaisen elämäni mahdollisimman hyvin, tietysti myös tämän.

- Sheena

• No, onhan tuokin tapa suhtautua asiaan. Tavallaan uskon tuon ajatuksen poikaseen, toisaalta en.

Määrittele " elää hyvin?" .. siihenkin kun on niin monta tapaa.
        Mitä se sinulle tarkoittaa?

• Anonyymi

Tärkeintä on elää nyt. Tässä ja nyt.

• Ajatus useammista elämistä on kiehtova ja jollain tavalla jopa romanttinen, kun sitä ajattelee tietystä näkökulmasta. Mielikuvitus lähtee herkästi laukkaamaan, kun miettii, millaista olisi, jos löytäisi esim elämänsä rakkauden uudelleen seuraavassa elämässä.

Tarkemmin ajateltuna ajatus siitä, että elämä ei päätykään kuolemaan, on ahdistava. On osa luonnon kiertokulkua, että tänne synnytään, eletään ja kuollaan. Kukin meistä vuorollamme. Elämä on ainutkertaista ja arvokasta. Niin vaikea asia kuin kuolema onkin, se on hyväksyttävä osana ihmisen eloa. Niin oma kuin muidenkin kuolema.

• Viisaita sanoja. Kai siksi, kun ajattelen itsekin noin.

• Haluaisin pussailla kanssasi vuoden vaihtuessa, ei nyt huomenna mutta tulevaisuudessa

• Sitä saat mitä tilaat.. ensi vuonna jatketaan pussailuja.. ❤️

Sitä saat mitä tilaat.. ensi vuonna jatketaan pussailuja.. ❤️

Hyvin sopii jatkaminen....pus pus

• pujotteIija kirjoitti:

Hyvin sopii jatkaminen....pus pus

Täältä lähti juuri hentoinen lentosuukko. Ota kiinni jos saat. 💋

Täältä lähti juuri hentoinen lentosuukko. Ota kiinni jos saat. 💋

Käänsin päätä niin osui lievästi sänkiselle poskelleni

• Hyvää yötä nytten kultaseni. Suukon myötä, tottakai.

• Hyvää yötä kultaseni

• pujotteIija kirjoitti:

Hyvää yötä kultaseni

Jännä, vastaukseni ei tullutkaan sinun viestisi alle.. mitäs peijoonia täällä palstalla tapahtuu..?

Jännä, vastaukseni ei tullutkaan sinun viestisi alle.. mitäs peijoonia täällä palstalla tapahtuu..?

Ei varmaan mitään vakavaa, mun viesti ei lähtenyt ekalla yrityksellä

• pujotteIija kirjoitti:

Ei varmaan mitään vakavaa, mun viesti ei lähtenyt ekalla yrityksellä

Perille tuli kuiteskin. ❤️

• Anonyymi

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Asianajaja Herman Ljungberg

Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä
      Maailman menoa
      223
      8890
    2. Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??

Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.
      Jyväskylä
      41
      6710
    3. Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.

Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.
      Maailman menoa
      164
      4647
    4. Ja taas kerran

Mutka ja joki. Kenties liikaa nopeutta. Miksi?
      Nurmijärvi
      123
      3019
    5. Mikä on rakkain fantasiasi kaivatusta?

Ja kertoisitko sen hänelle?
      Ikävä
      102
      1838
    6. Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.

Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la
      Hybridi- ja sähköautot
      266
      1824
    7. Tänään olisn uskaltanut

Ainakin luulen, kun tänään oli jotenkin varma olo. Olisin vähintään sanonut moi ja jos olisit ollut yksin olisin pyytäny
      Ikävä
      8
      1558
    8. Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen

Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 202
      Viihde ja kulttuuri
      19
      1287
    9. Nainen, taidan inhota minua todella

tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll
      Ikävä
      75
      1281
    10. Kirjoita jotain kivaa

ja positiivista ikäväsi kohteesta. 🫠
      Ikävä
      80
      1240
    Aihe