Vaihtoehto joulun inhokkiruualle

Taas on joulun inhokkiruoka valittu ja aivan murskaavalla äänten enemmistöllä. Itsekään en pidä lipeäkalasta. Se on aika mautonta ja niljakas tekstuuri kuin kerran syödyllä ja 12 tunnin päästä ylös oksennetulla kalalla.

https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000010922729.html

Haluan kuitenkin kunnioittaa joukuruokien perinteitä, joten selvittelin parempia vaihtoehtoja, mutta alkuperäinen tarkoitus säilyttäen. Lipeäkala on käytännössä loputtomasti säilyvää ravinteikasta turskan rasvatonta ja proteiinipitoista lihaa, jonka säilytysmenetelmä on satoja vuosia vanha. Norjassa turska säilöttiin kovaksi kuivaamalla kallioilla (klippfisk). Se nesteytettiin takaisin pehmeäksi liottamalla vedessä. Prosessia saatettiin nopeuttaa lipeällä, jolloin tuli pehmeää (liha jo osittain sulanutta) lipeäkalaa.

Välimeren maissa lähellä runsaita suolaesiintymiä turska kuivattiin suolan ja auringon avulla. Se säilyi yhtä hyvin kuin suolaton klippfisk, mutta maku ja rakenne on parempi. Välimeren maissa tämä suolaturkaherkku tunnetaan nimillä baccala, bacalao, bacalhau ja siihen on lukemattomia reseptejä.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bacalhau

Halusin säilyttää tämän alkuperäisen idean eli loputtomasti säilyvä kuivattu turska, jota syödään keskitalvella. Tähän löytyy erinomaisia reseptejä Välimeren maista. Itse valitsin turskan napolilaisittain eli Baccala alla Napoletana. Siihen tulee:

1 kg liotettua suolaturskaa, paksuja selkäfileitä
2 tölkkiä San Marzano tomaatteja
1 dl Gaetano oliiveja
1 dl valkoviiniä
1 dl tuoretta persiljasilppua
4 valkosipulin kynttä
2 rkl kapriksia
1/2 tl chilirouhetta
1/2 tl rouhittua mustapippuria
jauhoja turskan jauhottamiseen
oliiviöljyä paistamiseen

Ohje:
1. Jauhota turskan selykset ja ruskista pinnat medium-high lämmöllä (noin 2 minuuttia per puoli). Siirrä turkan selykset uunivuokaan.

2. Ruskista valkosipuli kevyesti oliiviöljyssä mediumlämmöllä (noin 2 minuuttia). Lisää mausteet (kypsennä noin 30 sek).

Nosta lämpöä hieman, lisää valkoviini ja anna sen kiehua niin, että alkoholi haihtuu.

Lisää kaprikset, oliivit ja tomaatit. Kypsennä kunnes ne kiehuvat. Lisää persiljasilppu.

Kaada kastike turskan selysten päälle. Nosta vuoka 200C uuniin ja kypsennä 20-25 min.

Koristele persiljalla. Nauti pastan tai perunoiden kanssa (monessa reseptissä perunaviipaleet on mukana uunivuoassa.

On paljon parempaa kuin lipeäkala eikä valmistus ole sen vaikeampaa tai vie enemmän aikaa.

8

291

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

No niin, eiköhän taas, minä minä minä minä........ja WKIPEDIA

• Wikipedialinkki on sinua varten, koska et ole koskaan edes kuullut suolaturskasta ja sen suosiosta Välimerenmaissa.

• Anonyymi

Kuka noita hienostelevia reseptejä ryhtyy värkkäämään? San Marzano...Gaetano...no höh vaan...)

>Itsekään en pidä lipeäkalasta. Se on aika mautonta ja niljakas tekstuuri kuin kerran syödyllä ja 12 tunnin päästä ylös oksennetulla kalalla.<

Tuo oli aika tyhmä ja heikkoa ymmärrystä osoittava motkotus. "Niljakas" - junttimainen luonnehdinta leipeäkalan suutuntumalle. Ennemmin etanoihin tai muihin vastaaviin sopiva ehkä.
        Lipeäkalassa on hieno , mieto maku. Tosin suolalla ja pippurilla usein pilattu.

• Anonyymi
        Grillaava_rouva kirjoitti:

Wikipedialinkki on sinua varten, koska et ole koskaan edes kuullut suolaturskasta ja sen suosiosta Välimerenmaissa.

Joo joo, en tosiaan ole siitä kuullut yli 40 vuotisen keittiöurani aikana, naiskokkina en tosiaankaan jaksa ymmärtää akateemisia wikipedia akkoja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo joo, en tosiaan ole siitä kuullut yli 40 vuotisen keittiöurani aikana, naiskokkina en tosiaankaan jaksa ymmärtää akateemisia wikipedia akkoja.

”…naiskokkina…”

Naiskokki Hans 😂😂😂

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

”…naiskokkina…”

Naiskokki Hans 😂😂😂

Hans??

• Anonyymi

Ei tarvita mitään vaihtoehtoja.

Jokainen voi koota joulun, uudenvuoden, pääsiäisen jne juhlaruuat oman ja vieraidensa maun mukaan. Lipeäkalaa voi syödä jos siitä tykkää. Aivan kuten kinkkuakin. Omasta joulupöydästä puuttui molemmat, vaikka minusta oikealla kastikkeella lipeäkala on ihan hyvää.

• Anonyymi

"Ei tarvita mitään vaihtoehtoja."

Seuraavissa virkkeissä kumoat itse tämän kertomalla, että jokainen kokoaa juhlaruuat oman maun mukaan. Juuri sitä on vaihtoehtoisuus. Aloittajan vaihtoehto on ihan hyvä. Se liittyy lipeäkalan traditionaaliseen raaka-aineeseen turskaan ja se on perinteinen jouluruoka katolisissa maissa, osa Jouluaaton Seitsemän kalan juhla-ateriaa (ital. Festa dei sette pesci).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      80
      4486
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      85
      4381
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3729
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      3423
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2947
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2654
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2632
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      1983
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1718
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      95
      1253
    Aihe