Vaihtoehto joulun inhokkiruualle

Taas on joulun inhokkiruoka valittu ja aivan murskaavalla äänten enemmistöllä. Itsekään en pidä lipeäkalasta. Se on aika mautonta ja niljakas tekstuuri kuin kerran syödyllä ja 12 tunnin päästä ylös oksennetulla kalalla.

https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000010922729.html

Haluan kuitenkin kunnioittaa joukuruokien perinteitä, joten selvittelin parempia vaihtoehtoja, mutta alkuperäinen tarkoitus säilyttäen. Lipeäkala on käytännössä loputtomasti säilyvää ravinteikasta turskan rasvatonta ja proteiinipitoista lihaa, jonka säilytysmenetelmä on satoja vuosia vanha. Norjassa turska säilöttiin kovaksi kuivaamalla kallioilla (klippfisk). Se nesteytettiin takaisin pehmeäksi liottamalla vedessä. Prosessia saatettiin nopeuttaa lipeällä, jolloin tuli pehmeää (liha jo osittain sulanutta) lipeäkalaa.

Välimeren maissa lähellä runsaita suolaesiintymiä turska kuivattiin suolan ja auringon avulla. Se säilyi yhtä hyvin kuin suolaton klippfisk, mutta maku ja rakenne on parempi. Välimeren maissa tämä suolaturkaherkku tunnetaan nimillä baccala, bacalao, bacalhau ja siihen on lukemattomia reseptejä.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bacalhau

Halusin säilyttää tämän alkuperäisen idean eli loputtomasti säilyvä kuivattu turska, jota syödään keskitalvella. Tähän löytyy erinomaisia reseptejä Välimeren maista. Itse valitsin turskan napolilaisittain eli Baccala alla Napoletana. Siihen tulee:

1 kg liotettua suolaturskaa, paksuja selkäfileitä
2 tölkkiä San Marzano tomaatteja
1 dl Gaetano oliiveja
1 dl valkoviiniä
1 dl tuoretta persiljasilppua
4 valkosipulin kynttä
2 rkl kapriksia
1/2 tl chilirouhetta
1/2 tl rouhittua mustapippuria
jauhoja turskan jauhottamiseen
oliiviöljyä paistamiseen

Ohje:
1. Jauhota turskan selykset ja ruskista pinnat medium-high lämmöllä (noin 2 minuuttia per puoli). Siirrä turkan selykset uunivuokaan.

2. Ruskista valkosipuli kevyesti oliiviöljyssä mediumlämmöllä (noin 2 minuuttia). Lisää mausteet (kypsennä noin 30 sek).

Nosta lämpöä hieman, lisää valkoviini ja anna sen kiehua niin, että alkoholi haihtuu.

Lisää kaprikset, oliivit ja tomaatit. Kypsennä kunnes ne kiehuvat. Lisää persiljasilppu.

Kaada kastike turskan selysten päälle. Nosta vuoka 200C uuniin ja kypsennä 20-25 min.

Koristele persiljalla. Nauti pastan tai perunoiden kanssa (monessa reseptissä perunaviipaleet on mukana uunivuoassa.

On paljon parempaa kuin lipeäkala eikä valmistus ole sen vaikeampaa tai vie enemmän aikaa.

3

142

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      UUSI

No niin, eiköhän taas, minä minä minä minä........ja WKIPEDIA

• UUSI

Wikipedialinkki on sinua varten, koska et ole koskaan edes kuullut suolaturskasta ja sen suosiosta Välimerenmaissa.

• Anonyymi
        UUSI

Kuka noita hienostelevia reseptejä ryhtyy värkkäämään? San Marzano...Gaetano...no höh vaan...)

>Itsekään en pidä lipeäkalasta. Se on aika mautonta ja niljakas tekstuuri kuin kerran syödyllä ja 12 tunnin päästä ylös oksennetulla kalalla.<

Tuo oli aika tyhmä ja heikkoa ymmärrystä osoittava motkotus. "Niljakas" - junttimainen luonnehdinta leipeäkalan suutuntumalle. Ennemmin etanoihin tai muihin vastaaviin sopiva ehkä.
        Lipeäkalassa on hieno , mieto maku. Tosin suolalla ja pippurilla usein pilattu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten voit manipuloida katsojalukuja?

Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj
      Ateismi
      21
      2257
    2. Vieläkö odotat että

Näkisitte hänen kanssaan?
      Ikävä
      70
      1146
    3. Kuinka paljon

Olet tutustunut kaivattusi arvomaailmaan?
      Ikävä
      114
      1035
    4. Haluan sinun kanssa sänkyyn

Ja läheisyyttä, koska rakastan sinua mies.
      Ikävä
      49
      1015
    5. Nainen sä olet

arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r
      Ikävä
      72
      989
    6. Jos olisin

Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p
      Ikävä
      57
      947
    7. KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa

Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.
      Henkirikokset
      13
      918
    8. Luotathan?

Muistan kun olit vihainen minulle. Niin järkyttävän söpönä ja silti niin vastustamattoman ihanana en ole ikinä ketään na
      Ikävä
      31
      900
    9. Minun on niin vaikeaa uskoa, että

todella kaipaisit minua. Pelkään vieläkin, että minua kusetetaan.
      Ikävä
      55
      898
    10. Voi kun pian voisi varmuudella sanoa

mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(
      Ikävä
      50
      856
    Aihe