Tutkimus: Ilmastolle tärkeä Atlantin merivirtaus ei ole sittenkään heikentynyt 60 viime vuoden aikana
Pellet valehteli
3
107
Vastaukset
- Anonyymi
Lukutaidottomat pellet voisivat lukea koko artikkelin eikä vain otsikkoa,,,
https://tekniikanmaailma.fi/tutkimus-ilmastolle-tarkea-atlantin-merivirtaus-ei-ole-sittenkaan-heikentynyt-60-viime-vuoden-aikana/- Anonyymi
Minä lukutaitoinen luin sen artikkelin kokonaan, vaikka ei minun olisi tarvinnut, koska tiesin vastauksen jo ennestään. Nykyaikana kun on syytä epäillä aivan kaikkea pelottelua, ja tutkia asiat itse. Tarvittavaa pohjatietoa kun on vapaasti saatavissa.
Se huhu, että Golfvirta voisi pysähtyä, perustuu sellaiseen kylläkin tieteelliseen tosiasiaan, että suolainen merivesi on pikkusen raskaampaa kuin makea vesi, ja suolainen vesi siis painuu herkemmin pohjaan kuin makea vesi, mutta painuuhan se jäähtynyt makea vesikin pohjaan.
Joku tutkija joskus erehtyi hirvittävän valheellisesti liioittelemaan tuon painoeron vaikutusta Golfvirtaan. Oli siltäkin tyypiltä kadonnut suhteellisuudentaju, jos sitä nyt koskaan oli ollutkaan. Oli siis tarpeen tutkia asia itse, eikä se nyt kauhean vaikeaa ollut.
Taannoin oli "kauhu-uutinen" että maapallon mannerjäätilöistä sulaa vuodessa 410 miljardia tonnia. Yksi kuutiometri vettä painaa tonnin, joten tuo sulava määrä on 410 kuutiokilometriä. Siitä ehkä noin 70-80 kuutiokilometriä sulaa Grönlannista.
No jos tuo 70 km3 vuodessa päätyisi makeuttamaan Golfvirtaa, niin olisiko sillä merkitystä veden painoon. Sen voi arvioida lukija itse. Wikipedian mukaan golfvirrassa virtaa vettä vuorokaudessa noin 1200 km3. Se tekee 438 000 km3 vuodessa.
Tuohon lukuun suhteutetaan sitten 70 km3 vuodessa. Se on niinkuin jokaiseen ohivirtaavaan litraan tiputettaisiin korkeintaan yksi tipa makeaa vettä. Tekeekö se muka merivedestä suolatonta. joka painuu hitaammin pohjaan.
Selvennykseksi vielä, että tippa on 1/20 000 osa litraa. Kun aina uutisoidaan asiasta vain se toinen puoli, niin sillä voi kusettaa tyhmiä ihmisiä mielin määrin. Minä taas huomaan nuo kusetukset heti, vaikka helsinkiläiset toimittajat eivät niitä huomaa.
Silloin kun oli vielä olemassa YLE:n klo 15:00 uutiset, niin Etelämantereesta lohkesi suunnattoman suuri jäävuori, ja sen mitatkin uutisoitiin.
Kun uutisissa yksi "asiantuntija" väitti, että se voi nostaa merenpintaa jopa 10 cm, minä tiesin heti, että se valehtelee, mutta toimittajaan se juttu meni täydestä.
Kun mitat olivat tiedossa, minä aloin laskemaan, ja sain tulokseksi 3,3 mm, mutta sekin olisi pätenyt vain siinä tapauksessa, että se lohkare olisi päätynyt mantereelta mereen.
Todellisuudessa se kellui meressä jo ennen irtoamistaan, joten ei sillä olisi vaikutusta merenpinnan korkeuteen. Sitten klo 18:00 uutisissa Petteri Taalas vahvisti minun saamani tuloksen.
Valtamerien pinta-ala on niin valtava, että jäätiköistä tarvitsisi sulaa valtavan suuri määrä, jotta se vaikuttaisi merkittävästi merenpinnan korkeuteen sadassa vuodessa. On siis järjetöntä uutisoida sellaisia murusin kuin 410 000 000 000 tonnia.
Maapallon merien mittakaavassa se on vain pieni murunen, mutta kun helsinkiläiset toimittajat eivä suostu tunnustamaan sitä pieneksi muruseksi, niin kauhu-uutisointi jatkuu aina vaan.
Kun olen nämä asiat itse laskenut, niin tiedän, että jos seuraavaksi uutisoidaan, että jäätiköistä sulaa vaikkapa 2 000 000 000 000 tonnia vuodessa, niin minä tiedän, että taas kusetetaan, ja vielä paljon rajummin kuin ennen.
Noin suuri vuotuinen sulaminen nostaisia kyllä valamerien pintaa vuodessa noin 5,5 milliä, jos ei uutta jäätä syntyisi ollenkaan Etelämantereelle ja Grönlantiin, mutta kun sitä syntyy joka vuosi jo pelkästään Etelämanterelle jopa 2 000 000 000 000 tonnia vuodessa,
Maapallon merissä siis tasapaino säilyy, mutta ihmisten mielenrauhan tasapaino on pahasti järkkynyt. Sen on järkyttäneet aivan hirveän yksipuoliset valeuutiset.
Maapallon mannerjäätiköiden kokonaismassa on niin valtavan suuri, että se vuosittain sulava määrä on alle 0,00001 % siitä kokonaismassasta. Nykyisellä tahdilla ne suurimmat jäätiköt eivät edes pienene. Niiden kokonaismassa vaan kasvaa.
Kun itse laskee asiat, niin menee luottamus sekä toimittajiin että niihin, jotka telkkarissa esiintyvät mukamas asiantuntijoina, ja en misään tapauksessa viittaa tässä meteorogeihin. Hehän on pysyneet asiallisina koko ajan. Ei he ole lietsoneet hysteriaa.
Hysteria on lietsoneet ne, jotka ovat ilmastotieteen suhteen täysin tietämättömiä maallikoita. Sitä ne LUKE:n tutkijatkin ovat. Tietämätön todellisuudesta on myös ilmastopaneeli, jonka on miehittäneet vihreiden järjestöjen jäsenet.
Taatusti noilla tahoilla ei ole selvitetty esim. sitä, että kuinka suuri on mannerjäätiköiden kokonaismassa, ja suhteutettu siihen vuosittain sulava massa. Kuitenkin tuo tieto on erittäin tärkeä kokonaistilanteen arvioinnissa.
Esim. Etelämantereen jäätikön kokonaismassa on noin 31 556 000 km3. ja se sisältää vettä noin 28 400 400 000 000 000 tonnia. Jos siitä poistuu vaikkapa 330 000 000 000 tonnia, niin se on vain pieni murunen kokonaismassaan verrattuna.
- Anonyymi
Mistä tiedät että nämä on oikeassa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
No Purra missäs ne työpaikat ovat?
Niinhän sinä väitit, että sinun puuhasi lisäävät 100 000 uutta työpaikkaa. Oliskohan jo aika myöntää että olet ollut vää3332114VOIKO MITÄÄN MIELIPUOLISEMPAA ENÄÄ EHDOTTAA?
NATO:n pääsihteeri Mark Rutte ja EU:n Kaja Kallas ehdottavat että euroopan maiden eläkevarat ja Terveydenhoito varat käy3221357MTV: Harvinainen haastattelu: Peltsi paljastaa Osmon elämästä julkkiksena: "Aika paljon tullut..."
Ihanat Peltsi ja Osmo . Tällä isällä ja pojalla on kyllä erityisen lämmin suhde. Isä ja poika kertovat väleistään ja pa71002- 68953
Tiedän meidän molempien pitävän toisistamme
Siitä huolimatta näen tuhat eri vaihtoehtoa siitä, mikä menee pieleen yhteydenoton jälkeen. En kiusaa, härnää tai lupaa33945Sofiallako rakkaus rakoilee? Missä rillirakas?
Ukkeli taisi saada tarpeekseen Sofiasta ja lähti vaimon ja vauvan luo.185944- 51902
Voi kun tietäisin mitä
Sinä olet. Ajattelen sinut hyvin helläksi ja välittäväksi. Siihen rakastuin. Mutta sitten se toinen puoli, miksi?51828- 110794
Kerro yksi positiivinen kokemus kaivatusta
Voi tunnistaa. Jos ei ole positiivista, voi kertoa negatiivisen. Ne ehkä jää mieleen paremmin.35746