Kriisiajanruokaa

Anonyymi-ap

Nyt kun meidät on velvoitettu olemaan valmiina 72 h eli kolme päivää.
Kuitenkin kriisit esimerkiksi palestiinassa tai ukrainassa ovat paljon pidempiä.
Päivät muuttuvat viikoiksi, kuukausiksi, vuosiksi.

Mitä voi varata pidemmän kriisin ajalle?
Pakastaminen voi olla huono ratkaisu sillä kriisissä sähköt katkeilevat
Tuoree ruoka säilyy tuon kolme päivää.
Hedelmät viikkoja, juurekset samoin, liha muutaman päivän.
Kauppojen kuivamuonapakkaukset ovat kalliita.
Mutta makaronit riisit ohra ja kauraryynit ovat halpoja ja säilyvät vuosia.
Jauhotkin säilyvä vuoden verran, samoin herneet.
Purkkilihaa, kuivattuja hedelmiä, kuivattuja kasviksia.
Paljonko varaan vuoden mittaista riisiä varten?
Millaisen varastosaldon tarvitsemme kahdelle vuoden varaksi
Vettä saamme kaivostamme.

9

158

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Suomeen ei ole sitten tulossa kriisiajan ruoka-avustuksia,on pärjättävä omillaan tai varastettava.

• Anonyymi

Juuri niin ruoka apua ei tule, niinpä varaudun itse.
        Kuinka paljon ruokatarvikkeita on varattava vuodeksi?
        Voisiko joku laatia listan jolla selviää tuon 12 kk?

• Anonyymi

Täys-säilykkeitä niitä metallipurkeissa olevia, ostin 2022 50 prk hernekeittoa Lidl stä maksoi 29,50 eli 59 snt prk tästä lähti kotivaran kerääminen ja samalla tuli inflaatiopuskuri. Toinen tärkeä on kuivatut tuotteet, kauramaitojauhe, sipuli,soija, härkäpapu,peruna,herne yms. Säilykkeistä liha ja kala pääasiassa. kuivatuista painotetaan proteiini pitoisimpia. Tavallaan on myös kauppa kotona, eilen otin tomaattipyreen kotivarasta, samoin pastat, riisit, yms otan aina kotivarasta ja metsästän tarjouksista täydennystä. Tässä muutama esim 3 kg kuivattua sipulirouhetta vastaa 300 kpl sipulia, 10 kg kuivattua perunahiutaletta vastaa 100 kg tuoretta perunaa. Tärkeää on myös oppia käyttämään kuiva-aineita. Olen kirjoitellut aiheesta>https://keskustelu.suomi24.fi/t/17491962/jauhelihapullat-saasta-4-50-valmistuskerralta

• Anonyymi

Lisään vielä. Kuivattuja herneitä on 15 kg pussi ja 8x 500g . Kun teen kriisikeittoa laitan 400g purkkilihaa 500g herneitä 2,5L vettä + mausteet ja keitän painekattilassa tunnin. Valmista keittoa tulee n 3,5L ja kymmenkunta annosta Lihapurkki maksoi 2,2€ herneet 49snt sipuli ja mausteet 31 snt = 3€ ja annoksen hinta on 30 snt

Nopeasti laskien saan 460 annosta herkkukeittoa kotivarastani + valmiit purkit.

• Anonyymi

Hallitushan puhuu puhumasta päästyään "kriisivalmiudesta" ja "huoltovarmudesta", mutta nyt uhkaa että viljan varmuusvarastoja on pakko pienentää saksikäsi Purran leikkelyiden takia. Yhteiskunnan apuun voi luottaa entistä vähemmän. Etenkin jos nykyinen laitaoikeistohallitus jatkaa.

Mutta itse varautumiseen: jos elää vesijohtoverkoston piirissä tai verkkovirralla toimivan porakaivosta pumpattavan veden varassa pitäisi varata vettä vähintään tuoksi 72 tunniksi. Ei niillä kuivatuilla herneillä mitään tee, jos ei ole vettä. Purkkihernekeittokin on aika paksua.

• Anonyymi

Minä olen netistä löytänyt vain ohjeet häiriötilanteita varten, mutta joku on voinut löytää vuosienkin "kriisiä" varten varautumisohjeet.
      Tällaisen ohjeen olen tulostanutkin.
      "Kodeissa tulisi varautua pärjäämään itsenäisesti ainakin kolme vuorokautta häiriötilanteen sattuessa."
      Tuossa on neuvoja erilaisia häiriötilanteita varten.

• Anonyymi

Lisään vielä. 2 km päässä on juomakelpoista luonnonvetta ja mökillä kaivo ja lisäksi vedenpuhdistus tabletteja 1000 litran puhdistukseen. Kaasua on 2x9 1x10 kg tosin toinen komposiitti pullo aika loppuilla. Porakoneen akuissa virtaa valoille ja kännyköille ja auton ja veneen akuista voi invertterillä latailla pienempiä akkuja.
      Klapeja riittää ainakin vuodeksi. Jos kriisiytyy kesällä menen mökille, talvella olen kotona okt ja klapeilla lämmittelen.

• Anonyymi

Miten varaudun vedenpuutteeseen?
        Porakaivossa on kyllä vettä mutta se pumppaus?
        Hankinko 3v agregaatin ja200 l diisseliä?
        3v pumppua ei invertterillä akusta ajeta ja akutkin on ajettu ennenpitkää tyhjiin.

• Anonyymi

Lisään vielä. On ihan rengaskaivo mökillä, betoni kansi ja betoniluukku. Köysi ja sanko riittää.
      Rantasaunassa on pesuvesi vieressä. On myös porakaivo ( suolaista vettä) sieltä saa pienellä 12v pumpulla vettä tai jos hankkisi käsipumpun. Käytetään juomana ja ruuanlaittoon kuitenkin vesijohtovettä ja n 10 L menee henkeä kohti vrk.
      Pakasteet voidaan umpioida kaasulla jos tulee pidempi sähkökatko kesällä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin sinussa haluan koskea

Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä
      Ikävä
      41
      2233
    2. Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä

IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi
      Maailman menoa
      223
      1984
    3. Kerro nyt jotain

Itsestäsi minkä haluaisit kaivattusi tietävän?
      Ikävä
      111
      1538
    4. Toisen ihmisen sydämellä

leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo
      Ikävä
      142
      1265
    5. On tämä meidän ikäero jo turhan suuri

Kannattaisi tutustua samanikäisiin.
      Ikävä
      115
      1207
    6. PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan

kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki
      Ammattiliitot
      138
      1114
    7. Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."

Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1088
    8. Millaisena luonteena

Pidät kaivattuasi??
      Ikävä
      74
      999
    9. Mitä ajattelet kun

Katsot kaivattuasi silmiin? Mitä näet silmissä?
      Ikävä
      63
      954
    10. Olen otettu, mutta turhaan kulta testailet

Sinua minä vaan ❤️
      Ikävä
      70
      950
    Aihe