Huomasin, että jääkaapissa on viime vuodelta jäänyt vielä kolme kimpaletta kuivattua mätiä eli bottargaa. Ajattelin kokeilla ja tehdä pastaa bottargalla. Resepti on hyvin yksinkertainen. Pastaan sekoitetaan oliiviöljyä, valkosipulia, persiljaa, hieman sitruunanmehua ja chilihiutaleita ja päälle raastetaan bottargaa kuten parmesaania.
Itse tein kokeiluni tagliatellella, jätin valkosipulin, chilin ja sitruunanmehun pois. Pelkästä oliiviöljystä, persiljasta ja raastetusta bottargasta sai erittäin maukkaan ja merellisen pasta-annoksen.
Bottarga eli suolattu ja kuivattu kalan mätipussi on tuhansia vuosia vanha herkku ja sitä on osattu valmistaa ympäri maailman. Aluksi mätipussi siistitään ja siitä puristetaan ilmakuplat pois. Sen jälkeen se suolataan ja prässätään, jotta siitä poistuu vettä ja siitä tulee turvallista. Kuivattamista jatketaan auringossa ja tuulessa kunnes mätipussi on kovaa kuin esimerkiksi toffee. Tämän jälkeen se säilyy vaikka huoneen lämmössä useita vuosia.
Minä kokeilin bottargaa tapaksiin eli paahdettuun maalaisleipäviipaleeseen laitetaan päälle 1-2 ohutta siivua bottargaa, päälle tuore tillinoksa ja ripaus oliiviöljyä. Näin se maistuu kalaisalta ja sopivan voimakkaalta. Paljaaltaan tuo on melkein liian voimakkaan makuista. Nyt kokeilin pastaan ja hyvää tuli. Alla on artikkeli bottargasta ja sen eri käyttötarkoituksista.
https://www.seriouseats.com/bottarga-the-international-delicacy-everyone-should-try
Onko joku palstalainen maistanut bottargaa?
Pasta con la bottarga
2
90
Vastaukset
- Anonyymi
Mielenkiintoinen ruoka-aines. Saako tätä bottargaa Suomesta?
Italianherkusta on joskus saanut, mutta nyt loppunut. Hinta on todella korkea, 19,75 €/50 g. Minä tilasin Espanjasta ja sain 11,99€/100 g. Käytännössä sain tuohon hintaan kokonaisia juovakeltin mätipusseja, jotka olivat noin 100 g painoisia. Juovakeltin mäti on hieman arvostetumpaa kuin tonnikalan mäti. Minustakin se oli paremman makuista, hieman miedompaa ja hienostuneempaa.
https://italianherkut.fi/reseptit/spaghetti-alla-bottarga/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 983413
- 623107
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4342614- 802403
- 802343
- 962076
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j402056Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan211679- 121676
Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil401634