Sulakkeen kesto?

sähkögrilliparvekkeella

10A sulake, 2.3kW grilli. Riittääkö tuo sulake? Automaattisulake ei lauennut, mutta täydellä teholla parin minuutin lämmityksen jälkeen laukesi vikavirtasuojakytkin. Sen jälkeen laukesi pienimmälläkin teholla. Mitä tapahtui?
Jos automaattisulake ei lauennut niin kai se sitten oli riittävä? Hajosiko siis vastus jostain muusta syystä?

10

2679

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laukeaa, kun raja-arvo VUOTOVIRRASSA ylittyy (muistaakseni 10mA tällaisissa tapauksissa!), johon tavallinen sulake EI reagoi mitenkään...
      Vastukset VUOTAA lähes aina!

      • x-----------------x

        Henkilösuojana käytetään 30mA vikavirtasuojaa.


      • aloittaja

        sanottiin huollossa. Laite OK, mutta käynnistys tuottaa niin suuren piikin, että vikavirtasuoja laukeaa. En kuitenkaan ymmärrä, miksei sulake?


      • Vasta-alkaja
        aloittaja kirjoitti:

        sanottiin huollossa. Laite OK, mutta käynnistys tuottaa niin suuren piikin, että vikavirtasuoja laukeaa. En kuitenkaan ymmärrä, miksei sulake?

        Resistiivinen kuorma ei yleensä aiheuta piikkejä, joilla piikeillä "huolto" varmaan tarkoitti HIUKAN epäselvällä kommentillaan joko sulakkeen 10 ampeerin tai vikavirtasuojan huikeaa 40 ampeerin kuormitettavuutta.. :)

        Toki jos on pientäkin vuotoa vastuksen ja rungon välillä ja pistotulppaa kytkettäessä esim. vaiheliitin saa kontaktin ennen nollaliitintä, voisi vuotovirta ylittää juuri siinä tilanteessa tuon kriittisen 30 mA:n rajan...(joka siis nimenomaan huolehtii henkilösuojauksesta tarkkailemalla lähtö- ja paluuvirtoja).

        Toinen vaihtoehto on vieläkin selvemmin viallinen laite, eli 30 mA:n ehto täyttyy kaikissa tilanteissa, (eli vikavirtasuoja laukeaa aina laitetta käytettäessä).


      • vasta-alkaja
        Vasta-alkaja kirjoitti:

        Resistiivinen kuorma ei yleensä aiheuta piikkejä, joilla piikeillä "huolto" varmaan tarkoitti HIUKAN epäselvällä kommentillaan joko sulakkeen 10 ampeerin tai vikavirtasuojan huikeaa 40 ampeerin kuormitettavuutta.. :)

        Toki jos on pientäkin vuotoa vastuksen ja rungon välillä ja pistotulppaa kytkettäessä esim. vaiheliitin saa kontaktin ennen nollaliitintä, voisi vuotovirta ylittää juuri siinä tilanteessa tuon kriittisen 30 mA:n rajan...(joka siis nimenomaan huolehtii henkilösuojauksesta tarkkailemalla lähtö- ja paluuvirtoja).

        Toinen vaihtoehto on vieläkin selvemmin viallinen laite, eli 30 mA:n ehto täyttyy kaikissa tilanteissa, (eli vikavirtasuoja laukeaa aina laitetta käytettäessä).

        ...eli se viallinen "laite" voi siis olla myös muu kuin itse grilli. Myös käyttötuntiensa lopuilla oleva nirhaantunut jatkoroikka käy syntipukiksi.


      • aloittaja
        vasta-alkaja kirjoitti:

        ...eli se viallinen "laite" voi siis olla myös muu kuin itse grilli. Myös käyttötuntiensa lopuilla oleva nirhaantunut jatkoroikka käy syntipukiksi.

        Mutta huollossa laite pelittää 16A sulakkeella. Parvekkeella 10A, mutta vvs laukeaa. Miksi näin?


      • aloittaja
        Vasta-alkaja kirjoitti:

        Resistiivinen kuorma ei yleensä aiheuta piikkejä, joilla piikeillä "huolto" varmaan tarkoitti HIUKAN epäselvällä kommentillaan joko sulakkeen 10 ampeerin tai vikavirtasuojan huikeaa 40 ampeerin kuormitettavuutta.. :)

        Toki jos on pientäkin vuotoa vastuksen ja rungon välillä ja pistotulppaa kytkettäessä esim. vaiheliitin saa kontaktin ennen nollaliitintä, voisi vuotovirta ylittää juuri siinä tilanteessa tuon kriittisen 30 mA:n rajan...(joka siis nimenomaan huolehtii henkilösuojauksesta tarkkailemalla lähtö- ja paluuvirtoja).

        Toinen vaihtoehto on vieläkin selvemmin viallinen laite, eli 30 mA:n ehto täyttyy kaikissa tilanteissa, (eli vikavirtasuoja laukeaa aina laitetta käytettäessä).

        Olivat huollossa mittailleet, että vastus ei vuoda ja virta on 9.8A eli 16A sulakkeella toimii. Onko mahdollista, että tuon 10A:n ylittävä virta menee vvsk:n kautta ja siksi se laukeaa?


    • ei riitä

      >Riittääkö tuo sulake?<

      -Ei ihan riitä
      10A sulake kestää 2200w eli 2.2kW.

      • Paahtokylki

        Nykyisellä verkon 230 voltin nimellisjännitteellä tehoksi tulee 2300 wattia. Mutta sulake palaa vasta n.1,4 kertaisella kuormalla, joten se kyllä kestää ainakin 3000 watin kuorman.


      • virralla sulake...
        Paahtokylki kirjoitti:

        Nykyisellä verkon 230 voltin nimellisjännitteellä tehoksi tulee 2300 wattia. Mutta sulake palaa vasta n.1,4 kertaisella kuormalla, joten se kyllä kestää ainakin 3000 watin kuorman.

        palaa tunnin päästä.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1238
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      904
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      90
      825
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      20
      769
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      702
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      636
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      603
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      116
      519
    Aihe