10A sulake, 2.3kW grilli. Riittääkö tuo sulake? Automaattisulake ei lauennut, mutta täydellä teholla parin minuutin lämmityksen jälkeen laukesi vikavirtasuojakytkin. Sen jälkeen laukesi pienimmälläkin teholla. Mitä tapahtui?
Jos automaattisulake ei lauennut niin kai se sitten oli riittävä? Hajosiko siis vastus jostain muusta syystä?
Sulakkeen kesto?
10
2679
Vastaukset
laukeaa, kun raja-arvo VUOTOVIRRASSA ylittyy (muistaakseni 10mA tällaisissa tapauksissa!), johon tavallinen sulake EI reagoi mitenkään...
Vastukset VUOTAA lähes aina!- x-----------------x
Henkilösuojana käytetään 30mA vikavirtasuojaa.
- aloittaja
sanottiin huollossa. Laite OK, mutta käynnistys tuottaa niin suuren piikin, että vikavirtasuoja laukeaa. En kuitenkaan ymmärrä, miksei sulake?
- Vasta-alkaja
aloittaja kirjoitti:
sanottiin huollossa. Laite OK, mutta käynnistys tuottaa niin suuren piikin, että vikavirtasuoja laukeaa. En kuitenkaan ymmärrä, miksei sulake?
Resistiivinen kuorma ei yleensä aiheuta piikkejä, joilla piikeillä "huolto" varmaan tarkoitti HIUKAN epäselvällä kommentillaan joko sulakkeen 10 ampeerin tai vikavirtasuojan huikeaa 40 ampeerin kuormitettavuutta.. :)
Toki jos on pientäkin vuotoa vastuksen ja rungon välillä ja pistotulppaa kytkettäessä esim. vaiheliitin saa kontaktin ennen nollaliitintä, voisi vuotovirta ylittää juuri siinä tilanteessa tuon kriittisen 30 mA:n rajan...(joka siis nimenomaan huolehtii henkilösuojauksesta tarkkailemalla lähtö- ja paluuvirtoja).
Toinen vaihtoehto on vieläkin selvemmin viallinen laite, eli 30 mA:n ehto täyttyy kaikissa tilanteissa, (eli vikavirtasuoja laukeaa aina laitetta käytettäessä). - vasta-alkaja
Vasta-alkaja kirjoitti:
Resistiivinen kuorma ei yleensä aiheuta piikkejä, joilla piikeillä "huolto" varmaan tarkoitti HIUKAN epäselvällä kommentillaan joko sulakkeen 10 ampeerin tai vikavirtasuojan huikeaa 40 ampeerin kuormitettavuutta.. :)
Toki jos on pientäkin vuotoa vastuksen ja rungon välillä ja pistotulppaa kytkettäessä esim. vaiheliitin saa kontaktin ennen nollaliitintä, voisi vuotovirta ylittää juuri siinä tilanteessa tuon kriittisen 30 mA:n rajan...(joka siis nimenomaan huolehtii henkilösuojauksesta tarkkailemalla lähtö- ja paluuvirtoja).
Toinen vaihtoehto on vieläkin selvemmin viallinen laite, eli 30 mA:n ehto täyttyy kaikissa tilanteissa, (eli vikavirtasuoja laukeaa aina laitetta käytettäessä)....eli se viallinen "laite" voi siis olla myös muu kuin itse grilli. Myös käyttötuntiensa lopuilla oleva nirhaantunut jatkoroikka käy syntipukiksi.
- aloittaja
vasta-alkaja kirjoitti:
...eli se viallinen "laite" voi siis olla myös muu kuin itse grilli. Myös käyttötuntiensa lopuilla oleva nirhaantunut jatkoroikka käy syntipukiksi.
Mutta huollossa laite pelittää 16A sulakkeella. Parvekkeella 10A, mutta vvs laukeaa. Miksi näin?
- aloittaja
Vasta-alkaja kirjoitti:
Resistiivinen kuorma ei yleensä aiheuta piikkejä, joilla piikeillä "huolto" varmaan tarkoitti HIUKAN epäselvällä kommentillaan joko sulakkeen 10 ampeerin tai vikavirtasuojan huikeaa 40 ampeerin kuormitettavuutta.. :)
Toki jos on pientäkin vuotoa vastuksen ja rungon välillä ja pistotulppaa kytkettäessä esim. vaiheliitin saa kontaktin ennen nollaliitintä, voisi vuotovirta ylittää juuri siinä tilanteessa tuon kriittisen 30 mA:n rajan...(joka siis nimenomaan huolehtii henkilösuojauksesta tarkkailemalla lähtö- ja paluuvirtoja).
Toinen vaihtoehto on vieläkin selvemmin viallinen laite, eli 30 mA:n ehto täyttyy kaikissa tilanteissa, (eli vikavirtasuoja laukeaa aina laitetta käytettäessä).Olivat huollossa mittailleet, että vastus ei vuoda ja virta on 9.8A eli 16A sulakkeella toimii. Onko mahdollista, että tuon 10A:n ylittävä virta menee vvsk:n kautta ja siksi se laukeaa?
- ei riitä
>Riittääkö tuo sulake?<
-Ei ihan riitä
10A sulake kestää 2200w eli 2.2kW.- Paahtokylki
Nykyisellä verkon 230 voltin nimellisjännitteellä tehoksi tulee 2300 wattia. Mutta sulake palaa vasta n.1,4 kertaisella kuormalla, joten se kyllä kestää ainakin 3000 watin kuorman.
- virralla sulake...
Paahtokylki kirjoitti:
Nykyisellä verkon 230 voltin nimellisjännitteellä tehoksi tulee 2300 wattia. Mutta sulake palaa vasta n.1,4 kertaisella kuormalla, joten se kyllä kestää ainakin 3000 watin kuorman.
palaa tunnin päästä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1251238
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89904- 90825
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede20769- 93717
Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat282702- 109636
- 32603
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49543Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet116519