Synnytin tekstiä, ensi synnytys.
Rakennnuksen monet kasvot.Rakensin taloni vahvalle kivijalalle
vesieristeet ja lämpöeristeet
salaojat ja kaivot
kuusipuusta laudat
tervapahvi eristeet
tuulensuojat ja aluskate
kuin rakentajan käsikirjasta.
Rakensin rakkaudella talon
rakkaudella hoidin
korjasin ja kunnostin.
Rakensi rakkaudelle talon
vaalin ja varjelin
rakkaus ei talosta katoa
ei sorru oudoille teille
ei vajoa viettelyksiin
ei katso muiden perään
lähteäkseen itse.
Rakkaus kukki
ruusuina ikkunan alla
yrttitarhan komeana satona
nurmikon vehreydessä
ja pihakoivujen varjoissa.
Kunnes kaikki kaatui
lähettämättä viestejä
soittamatta
puhumatta
ennusmerkeittä se saapui
kuin kuolema yöllä.
Rakennus huokuu tyhjyyttä
rastaat asuvat marjapensaissa
yrttimaa kasvaa pajuja
mutta ruusu kukkii ikkunan alla.
Ruusu
se joka istutettiin rakkaudelle,
se jonka piikistä sain haavan
rakkaus pyyhki veripisaran pois
se ruusu kukkii ja puhuu
olen sinun -
ikuisesti sinun
vaikka olisimme kuolleet.
(puumerkki päätteelläni)
Syntyi aamulla 11.4. 2025 kello 8.39.52
16
225
Vastaukset
- Anonyymi
En ole aikonut alkaa runoilijaksi.
Se aloitus ei kuulu tämän aloittajalle joka synnyttää joka päivä jotain uutta!
Tämä jääkin ainoaksi!
Mielijohde, kun pelkkää riitaa ja kinaa joka puolella,, eikä ole kiinostusta niihin.
Jokaisen otsikon alla on ensisynnytys, koska tekstejä ei ole koskaan aiemmin julkistu, tämä on siis ensi julkaisu
- Talon rakentamisesta tässä muodossa, muotoja on kivitalosta hirsimökkiin. - Anonyymi
Muistanhan minä, minun kotipihallani kasvoi vain koivuja ja isä istutti yhden omenapuun, joka ei koskaan tuottanut hedelmää, paleltui, laatu ei ollu pakkasen kestävää, mutta mistä isä sen tiesi, osti taimen kun omenapuun pihalle halusi.
Oli siinä isän istuttama tavallinen pihlaja.
Marijoja punasenaan, happamia, eikä niistä koskaan hilloja keitelty. linnut söivät ne ja me lapset ammuttiin niitä ritsalla saunan seinään.
Vanha hirsimökki, pärekatto.
Huokaan . . semmonen talo ja piha ilman ryytimaata. - Anonyymi
ei paista katkeruus kasvoilla
ei viha vilunväreinä
vanha sortuu
uutta syntyy
jatkuu joen uomassa
kallioisen kainalossa
sortumatta
kaatumatta
pahaisen uusi elämä. - Anonyymi
Ei ole pistetä jaettavissa ♥
- Anonyymi
" muurari muurasi taloa. .- !
Milloin alkoi se tiilitalojen rakentaminen?
Eihän se ole kuin tiilikuori puurakennuksen päällä.
Kokonaan tiilestä rakennettu on sisältäkin tiilipintainen, jos ei rapata, tai levytetä.
Minullakin oli 1 "tiilitalo". puukehikko ja levy seinä, ulkona tiili.
En itse rakentanut sitä, ostin valmiina ja möin pois. - Anonyymi
Itsekin asun talossa, joka on rakennettu rakkaudesta / rakkaudella. En vain tiennyt sitä, ennen kuin luin jostain, että mies, joka ei osaa sanoa rakastavansa, rakentaa valkoisen talon siitä merkiksi. Näin kävi. Olenko nyt sen rakkauden 'vanki'.
- Anonyymi
Rakkauden 'vanki'.
Rakkaudenko, vai sen valkoisen talon.
Valkoisen talon rakkaus. Sanoissa on enemmän, kuin nuo kolme sanaa aluksi tuntuvat kertovan, niissä on koko se elämä, mikä siinä talossa on eletty.
Pariskuntana, perheenä, yksin.
Me olemme huonoja kertomaan rakkaudesta,
joko se tuntuu turhalta, koska: " tiedäthän sinä sen muutenkin" ajatus käy mielessä.
"Miksi kysyt, etkö luota minuun" on monen perheriidan alkulause.
En osaa vastata tuohon sitoutumiseesi.
Ei ollut myöskään tuttu tuo valkoisen talon sisin ajatus. Yhdessä rakennettu, rakkaudella joka oli, mutta katosiko se kaiken uupumuksen mukana, menikö ohi kuin uneton yö, ihan muuta miettiessä., siinäpä ajatuskuviota jota puntaroin.
Parasta mitä tiedän tunteettomuuden ja rakkaudettomuuden hyväksi tehdyn, on päästää irti!
Olipas kinkkinen ajatusrakennelma, pitänee vielä miettiä ja kehitellä.
Irti talosta, vai rakkaasta, joka pitää vankina. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rakkauden 'vanki'.
Rakkaudenko, vai sen valkoisen talon.
Valkoisen talon rakkaus. Sanoissa on enemmän, kuin nuo kolme sanaa aluksi tuntuvat kertovan, niissä on koko se elämä, mikä siinä talossa on eletty.
Pariskuntana, perheenä, yksin.
Me olemme huonoja kertomaan rakkaudesta,
joko se tuntuu turhalta, koska: " tiedäthän sinä sen muutenkin" ajatus käy mielessä.
"Miksi kysyt, etkö luota minuun" on monen perheriidan alkulause.
En osaa vastata tuohon sitoutumiseesi.
Ei ollut myöskään tuttu tuo valkoisen talon sisin ajatus. Yhdessä rakennettu, rakkaudella joka oli, mutta katosiko se kaiken uupumuksen mukana, menikö ohi kuin uneton yö, ihan muuta miettiessä., siinäpä ajatuskuviota jota puntaroin.
Parasta mitä tiedän tunteettomuuden ja rakkaudettomuuden hyväksi tehdyn, on päästää irti!
Olipas kinkkinen ajatusrakennelma, pitänee vielä miettiä ja kehitellä.
Irti talosta, vai rakkaasta, joka pitää vankina.Woih, miten sinä kirjoitat, hölmistyin. Mies, joka ei osannut puhua, rakensi. Minä 'rakensin' vain arkea ja elämää taijotainsellaista. Nyt olen huomannut monta kertaa, miksi olisi pitänyt olla mukana rakentamishommissa. Tosin liitto olisi silloin loppunut lyhyeen eikä mulla ollut aikomustakaan lopettaa sitä.
Jos hän olisi uskaltanut luottaa pysyvyyteeni, kaikki olisi mennyt toisin. Kun tunteita ja rakkautta kuitenkin oli, niin omat virheet niskassa on aivan hirveän vaikea "päästää irti".
Pahoittelen, että en osaa enkä ehkä haluakaan käsitellä tätä. Tietäen, että pitäisi, mutta niin pitäisi montaa muutakin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Woih, miten sinä kirjoitat, hölmistyin. Mies, joka ei osannut puhua, rakensi. Minä 'rakensin' vain arkea ja elämää taijotainsellaista. Nyt olen huomannut monta kertaa, miksi olisi pitänyt olla mukana rakentamishommissa. Tosin liitto olisi silloin loppunut lyhyeen eikä mulla ollut aikomustakaan lopettaa sitä.
Jos hän olisi uskaltanut luottaa pysyvyyteeni, kaikki olisi mennyt toisin. Kun tunteita ja rakkautta kuitenkin oli, niin omat virheet niskassa on aivan hirveän vaikea "päästää irti".
Pahoittelen, että en osaa enkä ehkä haluakaan käsitellä tätä. Tietäen, että pitäisi, mutta niin pitäisi montaa muutakin.Tiedätkös, olin hiukan epävarma kuinka ja kumpi?
Siitä syystä hiukan arkaillen, mutta yhteisestä, rakentamisesta ajasta ja tunteista.
Ymmärrän sinua ja minua. Itsesyytökssille on annettava tilaa, irti päästäminen on aina jonkin lukon avaamista.
Minun taloni on jo tyhjä, tyhjyyttä huutaa, ja se on taas uusi "mielipolku,"'ajatushaara ja pähkäillyn aihe.
Kaikesta on hyvä etsiä kaikki haarat ja sivupolut, että solmut aukeavat!
Hyvä sana se pitäisi.
Pitäisi mennä ja korjata, mutta ei ole vielä työkaluja.
Vapauttavia ajatuksia sinulle! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiedätkös, olin hiukan epävarma kuinka ja kumpi?
Siitä syystä hiukan arkaillen, mutta yhteisestä, rakentamisesta ajasta ja tunteista.
Ymmärrän sinua ja minua. Itsesyytökssille on annettava tilaa, irti päästäminen on aina jonkin lukon avaamista.
Minun taloni on jo tyhjä, tyhjyyttä huutaa, ja se on taas uusi "mielipolku,"'ajatushaara ja pähkäillyn aihe.
Kaikesta on hyvä etsiä kaikki haarat ja sivupolut, että solmut aukeavat!
Hyvä sana se pitäisi.
Pitäisi mennä ja korjata, mutta ei ole vielä työkaluja.
Vapauttavia ajatuksia sinulle!Lienet aloitusrunon / -kertomuksen kirjoittaja. Kerrotaanko siinä erosta parisuhteessa? "Ikuisesti sinun" -oleminen on kaunis ajatus, muttei realistista elämää. Ihmisiä ei omisteta. Mut voimia silti. Elämä voittaa, varsinkin, kun nukut yöllä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lienet aloitusrunon / -kertomuksen kirjoittaja. Kerrotaanko siinä erosta parisuhteessa? "Ikuisesti sinun" -oleminen on kaunis ajatus, muttei realistista elämää. Ihmisiä ei omisteta. Mut voimia silti. Elämä voittaa, varsinkin, kun nukut yöllä.
Anonyymi
2025-04-14 19:33:47
Vastaan; kirjoittaja olen.
Siinä kerrotaan yhteisestä rakentamisesta, elämästä, rakkaudesta, etääntymisestä, erosta, kuolemasta ja yhessä istutetusta ruususta joka ei ole lakkanut kukkimasta ikkunan alla.
Talo huokaa tyhjyyttään, ryytimaata ei hoideta, muytta ruusu kukkii.
Mikä se nyt on, joka on ikuisesti sinun, vaikka olisimme kuolleet.
Selviää kyllä ajatuksen kautta.
En ikinä ole selostanut yhtäkään runoa tai tarinaa ja tämä on vain niistä, uusimmista, joita syntyy kyllä päivittäin jopa useampia
Tarina kertoo jos osaa lukea. Runolla samat käyttöhjeet, sain itse ohjeeksi kun tutustuin vanhaan runouteen, jossa oli jopa outoja sanoja.
Toivottavasti et loukkaannu vastauksestani...
olen hiukan kiireinen ajatuksissani. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Anonyymi
2025-04-14 19:33:47
Vastaan; kirjoittaja olen.
Siinä kerrotaan yhteisestä rakentamisesta, elämästä, rakkaudesta, etääntymisestä, erosta, kuolemasta ja yhessä istutetusta ruususta joka ei ole lakkanut kukkimasta ikkunan alla.
Talo huokaa tyhjyyttään, ryytimaata ei hoideta, muytta ruusu kukkii.
Mikä se nyt on, joka on ikuisesti sinun, vaikka olisimme kuolleet.
Selviää kyllä ajatuksen kautta.
En ikinä ole selostanut yhtäkään runoa tai tarinaa ja tämä on vain niistä, uusimmista, joita syntyy kyllä päivittäin jopa useampia
Tarina kertoo jos osaa lukea. Runolla samat käyttöhjeet, sain itse ohjeeksi kun tutustuin vanhaan runouteen, jossa oli jopa outoja sanoja.
Toivottavasti et loukkaannu vastauksestani...
olen hiukan kiireinen ajatuksissani.Lukutaitoinen lienen, mutta arvoitukset eivät oikein aukea meitsille, siksi tykkään suorasta kerronnasta ja rakastan satuja. En tiedä muuta ikuista kuoleman jälkeen kuin suru ja ikävä. Miten ihmeessä nätit juttusi voisivat loukata.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Lukutaitoinen lienen, mutta arvoitukset eivät oikein aukea meitsille, siksi tykkään suorasta kerronnasta ja rakastan satuja. En tiedä muuta ikuista kuoleman jälkeen kuin suru ja ikävä. Miten ihmeessä nätit juttusi voisivat loukata.
Ystävä hyvä, täällä olen oppinut varomaan kaikkea.
Yritän olla ystävällinen, mutta kirjoitan ehkä liian epämääräisesti, murteillakin osaisin, mutta yritän välttää käyttämästä mitään niistä liikaa.
Tuli palstalta poisoloa, laiskanläksyä, istun ja rauhoitun kiireistäni, sitten palaan tarinoimaan. Pieni aamiaispala jossain...
- Anonyymi
Istun nojastuoliin,
otan sanelulaitteen käteeni
puhun puhki oman oloni
saamattomuuden, laiskuuden,
laihuuden ja tämän kuurouden,
kun en kuuntele itseäni.
Varpunen lentää lähelle ikkunaa
siirtyy terassin lasipöydälle,
sen pienet varpaat ovat levällään,
siivet supussa ja katse tiukasti ikkunassa.
Alan juttelemaan sille
ihan kuin ihmiselle,
kuin koiran omistaja purkaa huolia koirallensa,
tässä puhun varpuselle.
Puhuin tunni, mietin toisen eikä minuus löytänyt minua,
olin kuin vieras itselleni , - eikä varpunen vastannut.
Kuinka tyhjyys huutaa,
kuinka tuuli laulaa?
Mikä on tyhjyys, millä se määritellään.
Onko se olotila, vai avaruus?
Taskut ovat tyhjää täynnä, niissä siis ei ole mitään, mutta onko tasku tyhjyys ?
Tyhjä ämpäri ei kolise, muutta kun sinne laittaa yhden kiven, siihen syntyy ääni liikuessa.
Ei se paikallaa kolise eikä kolikot kilise köyhän taskussa, kun niitä ei ole.
Tyhjä ja äänetön.
Puhalla tyhjään puloon ja läydä sen ääni.
Ilmavirta vinkuu ikkunan raoissa.
mutta kuinka tyhjyys huutaa?
Tuuli soittaa,
tuulessa soivat haavan lehdet ja avoimesta ikkunasta tuuli viheltää viiman sisälle.
Tätä tämä tiedon ja taidon köyhyys, kuuntelen usein tuulen huminaa
ja viime päivinä tuuli on kolistellut ja vonkunut jopa liesituulettimessa.
Sanallista analysisointia olemattomasta, josta tulee ajatuksissa olevaa.
Hölmöläisen päättelyä, onko pimeässä valoa?
Mielen tyhjyys, silloin ei löydy edes yhtä ajatusta ja sitä se kai sitten on.
Tyhjensin ajatuksia uusien tietä. olin hetkin ihan tyhjä vai olinko?
En.- Anonyymi
Lentelevätkö varpuset öisin?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Lentelevätkö varpuset öisin?
Lensivätkö, minä en nähnyt, en kyllä nukkunutkaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 133293
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni831629Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ2641468Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä731445Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2371341Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121120Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä1041079Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1341060- 921003
Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi65993