Miesten naisistuminen

ex_Lotta

Parhaillaan tälläkin palstalla keskustellaan siitä, kuinka naiset ja etenkin feministit ovat mihistyneet. Tällä viitataan siihen, että mm. pukeudutaan kuin miehet, hakeudutaan "miehisille" aloille, käyttäydytään kuin miehet jne. jne.

Aloin asian tiimoilta miettimään sitä, kuinka paljon miehen rooli on muuttunut niin fyysisten kuin henkisten ominaisuuksien suhteen. Moni nykypäivän mies on fyysisiltä ominaisuuksiltaan huomattavasti edeltäjiään heikompi; kunto on huono, ylipaino vaivaa, lihakset ovat melkoisen surkastuneet. Nykymies on myös edeltäjiään huomattavasti avuttomampi esim. luonnossa (hyvä jos nuotion saa aikaiseksi) ja maataloudessa ja toisaalta myös erilaisissa kädentaitoja vaativissa tehtävissä. Nykymies myös laittautuu ja puunaa itseään edeltäjiään huomattavasti ahkerammin ja panostaa pukeutumiseensakin aivan eri tavalla kuin mitä ennen. Jostain syystä tämä kehitys kuitenkin hyväksytään paljon paremmin kuin mitä naisten kohdalla. Siinä missä naisia syytetään miehistymisestä, jos he valitsevat tietyn alan tai eivät panosta tarpeeksi pukeutumiseensa, saa moni mies rauhassa näperrellä merkkipuku päällä koneensa ääreen lysähtäneenä, ilman että häntä haukutaan naisistumisesta.

Eli kysymys onkin, miksi naisen kohdalla tuo muutoksen hyväksyminen on niin paljon vaikeampaa kuin mitä miesten kohdalla?

52

2732

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aatos

No miksi sua haittaa niin paljon se naismaisena oleminen ja naismaiseksi muuttuminen?

• ex_Lotta

Ei minua haittaa naisena oleminen tai "naiseksi muuttuminen"??. Pointtini oli siinä, että miksi se, että naiseus muuttuu ja uudistuu yhteiskunnallisen, teknisen ja kulttuurillisen kehityksen myötä koetaan pahaksi ja leimataan miehistymiseksi kun taas miehillä vastaava muutos miehisyydessä hyväksytään huomattavasti paremmin.

• aatos
        ex_Lotta kirjoitti:

Ei minua haittaa naisena oleminen tai "naiseksi muuttuminen"??. Pointtini oli siinä, että miksi se, että naiseus muuttuu ja uudistuu yhteiskunnallisen, teknisen ja kulttuurillisen kehityksen myötä koetaan pahaksi ja leimataan miehistymiseksi kun taas miehillä vastaava muutos miehisyydessä hyväksytään huomattavasti paremmin.

Miten niin? Naiset miehistyy, ja miehet naisistuu, se on sitä kulttuurievoluutiota.

• ex_Lotta
        aatos kirjoitti:

Miten niin? Naiset miehistyy, ja miehet naisistuu, se on sitä kulttuurievoluutiota.

Esim. näiden teknisten ja kulttuuristen muutoksien myötä on ns. luonnollinen tarve miesten ja naisten eri töille poistunut. Tämä ei tarkoita sitä, että naiset miehistyvät tai toisinpäin, koska eri sukupuolet laajentavat aluettaan myös uusille aloille, vaan pikemminkin työtehtävät ovat neutralisoituneet, niin että tiettyä työtehtävää ei enää voida/tarvitse nimittää naiselliseksi tai miehiseksi.

• aatos
        ex_Lotta kirjoitti:

Esim. näiden teknisten ja kulttuuristen muutoksien myötä on ns. luonnollinen tarve miesten ja naisten eri töille poistunut. Tämä ei tarkoita sitä, että naiset miehistyvät tai toisinpäin, koska eri sukupuolet laajentavat aluettaan myös uusille aloille, vaan pikemminkin työtehtävät ovat neutralisoituneet, niin että tiettyä työtehtävää ei enää voida/tarvitse nimittää naiselliseksi tai miehiseksi.

Aivan niin. Ja vaikka kaikkien ammattien sukupuolivaateet eivät vielä olekaan poistuneet, se on vain ajan kysymys. Eikä tämä tietenkään voi rajoittua koskemaan pelkästään työelämää, vaan myös sosiaalisen kanssakäynnin roolit ovat varmasti sekoittumassa / muuttumassa.

Mutta mikä sitten olikaan se ongelma?

• visio
        aatos kirjoitti:

Aivan niin. Ja vaikka kaikkien ammattien sukupuolivaateet eivät vielä olekaan poistuneet, se on vain ajan kysymys. Eikä tämä tietenkään voi rajoittua koskemaan pelkästään työelämää, vaan myös sosiaalisen kanssakäynnin roolit ovat varmasti sekoittumassa / muuttumassa.

Mutta mikä sitten olikaan se ongelma?

Se on ainakin ongelmallista, että tähän muutokseen suhtaudutaan erittäin kielteisesti joidenkin taholta.

• aatos
        visio kirjoitti:

Se on ainakin ongelmallista, että tähän muutokseen suhtaudutaan erittäin kielteisesti joidenkin taholta.

nämä ne?

• visio
        aatos kirjoitti:

nämä ne?

Aina on kuitenkin niitä, jotka vastustavat voimakkaasti muutosta. Mutta ihan hyvä, jos hyväksyt muutoksen. Niin minäkin. Oikeastaan sukupuolista tulee entistä monipuolisempia.

• Kurre_Orava
        aatos kirjoitti:

nämä ne?

Esimerkiksi minua hiukan surettaa perusjuntin, punaniska rehupuntin, oikean härmäläisen katoaminen.

• jorojukka-kukka
        Kurre_Orava kirjoitti:

Esimerkiksi minua hiukan surettaa perusjuntin, punaniska rehupuntin, oikean härmäläisen katoaminen.

Ja minä hypin innoissani ja taputan käsiäni samasta syystä! :)

• jäädä omat
        jorojukka-kukka kirjoitti:

posket taputusten väliin - noin kuvannollisesti ajatellen....

• Kurre_Orava

Siinäpä se lieneekin maailmankatsomustemme perustavalaatuisin ero.

Minä en pidä metroseksuaalia urbaania naismiestä minään, puhumattakaan edustamastasi naistyypistä jota en pidä sinäkään minään ja sinä taas vastavasti et pidä minun edustamaani miestyyppiä juuri minään.

Se lienee sitä tasa-arvoa se.

• jalmari

perus junteissa ?

Onko sanonut sinulle ruman sanan :D

• aatos
        Kurre_Orava kirjoitti:

Siinäpä se lieneekin maailmankatsomustemme perustavalaatuisin ero.

Minä en pidä metroseksuaalia urbaania naismiestä minään, puhumattakaan edustamastasi naistyypistä jota en pidä sinäkään minään ja sinä taas vastavasti et pidä minun edustamaani miestyyppiä juuri minään.

Se lienee sitä tasa-arvoa se.

"Minä en pidä metroseksuaalia urbaania naismiestä minään"

On kai ne ihmisiä sentään?

• Kurre_Orava
        aatos kirjoitti:

"Minä en pidä metroseksuaalia urbaania naismiestä minään"

On kai ne ihmisiä sentään?

En tunnusta ulitimaattisen ihmisarvon olemassa oloa. Tälläkin palstalla on ihmisiä jotka pitävät vaikkapa minua rottaa arvottomampana oliona.

Tarkoitan tällä sitä, että jokainen arvostaa toista omista lähtökohdistaan.
        On naurettavaa puhua jostakin mystisestä ihmisarvosta.

Arvaapa kumpi minua surettaisi enemmän, meidän lappiksen auton alle jääminen vai jonkin kännisen kuskin kuolema ulosajossa?

• jorojukka-kukka
        Kurre_Orava kirjoitti:

En tunnusta ulitimaattisen ihmisarvon olemassa oloa. Tälläkin palstalla on ihmisiä jotka pitävät vaikkapa minua rottaa arvottomampana oliona.

Tarkoitan tällä sitä, että jokainen arvostaa toista omista lähtökohdistaan.
        On naurettavaa puhua jostakin mystisestä ihmisarvosta.

Arvaapa kumpi minua surettaisi enemmän, meidän lappiksen auton alle jääminen vai jonkin kännisen kuskin kuolema ulosajossa?

Metroseksuaali ei välttämättä ole mikään rasistinen, toisia sortava ja ylimielinen, vaan pelkästään se metroseksuaali. (Perkele! Pitääpä ottaa tuonkin termin tarkoitus selville.)
        Mutta se, JOS minä en arvosta Oravaa tällä palstalla, johtuu nimenomaan hänen edustamastaan arvomaailmasta ja ylimielisyydestä.
        Mielestäni tässä on selkeä ero.

Selvennös: Ihmisarvo on olemassa olemisen kautta, ei tekemisen kautta.
        Mutta ihmisarvon (karkeasti ilmaistuna) voi menettää tekemisen kautta.

• aatos

Metroseksuaali ei välttämättä ole mikään rasistinen, toisia sortava ja ylimielinen, vaan pelkästään se metroseksuaali. (Perkele! Pitääpä ottaa tuonkin termin tarkoitus selville.)
        Mutta se, JOS minä en arvosta Oravaa tällä palstalla, johtuu nimenomaan hänen edustamastaan arvomaailmasta ja ylimielisyydestä.
        Mielestäni tässä on selkeä ero.

Selvennös: Ihmisarvo on olemassa olemisen kautta, ei tekemisen kautta.
        Mutta ihmisarvon (karkeasti ilmaistuna) voi menettää tekemisen kautta.

Joillekin ihmisille suvaitsevaisuus on vaikeaa. Ruotsissa merkittävä osa (vaikkakin todennäköisesti jonkin höpö-höpö-tutkimuksen mukaan) väestöstä haluaisi kieltää tupakanpolton yksityiskodeissa. Pelottavaa.

• Kurre_Orava kirjoitti:

sinäkin naisistunut? ai niin, olethan sinä.

• Hertha
        Kurre_Orava kirjoitti:

Ei Paavo Lipponen kadonnut, vaikka jäikin pois SDP:n johdosta. Hän on EK:n puhemiehenä vielä, nääs.

• jorojukka-kukka
        aatos kirjoitti:

Joillekin ihmisille suvaitsevaisuus on vaikeaa. Ruotsissa merkittävä osa (vaikkakin todennäköisesti jonkin höpö-höpö-tutkimuksen mukaan) väestöstä haluaisi kieltää tupakanpolton yksityiskodeissa. Pelottavaa.

Tupakoivat ihmiset ovat mielestäni ihan pelkkiä riesoja. Nimittäin silloin, KUN he EIVÄT kunnoita savuttomia kanssaihmisiään.

• Kurre_Orava
        karvapää kirjoitti:

sinäkin naisistunut? ai niin, olethan sinä.

Katos kotikutoinen somali, moro.

• Kurre_Orava

Tupakoivat ihmiset ovat mielestäni ihan pelkkiä riesoja. Nimittäin silloin, KUN he EIVÄT kunnoita savuttomia kanssaihmisiään.

Varsinaisia riesoja ovat röökistä naputtavat terveysterroristit.

• jorojukka-kukka
        Kurre_Orava kirjoitti:

Varsinaisia riesoja ovat röökistä naputtavat terveysterroristit.

Ihme olisikin, jos me kaksi olisimme jostain asiasta eri mieltä. Minun puolestani tupakan voisi lopettaa kokonaan ja vankeuden uhalla kieltää! ;)

• Kurre_Orava

Ihme olisikin, jos me kaksi olisimme jostain asiasta eri mieltä. Minun puolestani tupakan voisi lopettaa kokonaan ja vankeuden uhalla kieltää! ;)

Noh, ainakin sinun näkemykselläsi on melkoisesti kannatusta.

• aatos

Mitäs muuta voisimme kieltää? Kaikki ihmistä haittaavat asiat varmaan, siis alkoholi tulisi kieltää ensimmäisten joukossa. Samoin kahvi, ja epäterveellinen ruoka. Yksityisautoilua tulisi lain voimalla rajoittaa, kuten sähkönkulutusta, tottakai. Ja kaikki kansalaiset pitäisi tietenkiin pakottaa parin tunnin päivittäiseen liikunnalliseen harjoitusjaksoon sairaanhoitokulujen vähentämiseksi. Rikkeistä tukka pois ja linnaan, tottakai.

Onhan sinulla terveellisiä harrastuksia, onhan? Ja jos ei, sinun on tietenkin niitä hankittava, vankeuden uhalla!

Fasismi on ihanaa, kun se on niin helppoa.

• jorojukka-kukka

Tottakai minulla on terveitä harrastuksia. Kiitos kysymästä!

• naureskelee

Kyllä sovinistit naureskelee näille "metroseksuaaleille" ihan siinä missä feministeillekkin.
      Ota huomioon että naisten miehistymisestä valittavat kyllä vastustavat miesten naisistumista.
      Naiset itse vain useasti kannustavat tätä miesten naisestumista, ja juuri naisten kritiikki on vähäistä.
      Useat naiset pitävät näistä metroseksuaaleista, mutta ainakaan vielä ei karvaiset luolanaiset ole olleet suuressa huudossa.
      Naisten maku ei ole miesten syytä.

• aatos

Mistä ne sinä - tai ne sovinistit - tietää, kuka nauraa ja kenelle?

• ex_Lotta

Minkä ihmeen takia tähän nyt vedetään jotkut metroseksuaalit, jotka kuitenkin edustavat melkoisen marginaalista osaa nykymiehistä? Metroseksuaali ei ole sama kuin nykyaikainen mies. Mitä tekemistä esim. sillä, että mies hakeutuu naisvaltaiselle alalle on metroseksuaalisuuden kanssa?
        Eli kyse oli tässä laajemmasta kysymyksestä kuin vain siitä, että jotkut miehet tuhraavat ulkonäköönsä kohtuuttomia aikoja.

• jorojukka-kukka
        ex_Lotta kirjoitti:

Minkä ihmeen takia tähän nyt vedetään jotkut metroseksuaalit, jotka kuitenkin edustavat melkoisen marginaalista osaa nykymiehistä? Metroseksuaali ei ole sama kuin nykyaikainen mies. Mitä tekemistä esim. sillä, että mies hakeutuu naisvaltaiselle alalle on metroseksuaalisuuden kanssa?
        Eli kyse oli tässä laajemmasta kysymyksestä kuin vain siitä, että jotkut miehet tuhraavat ulkonäköönsä kohtuuttomia aikoja.

Nimittäin jos tiedät, että mitä ihmettä ovat nämä metroseksuaalit ja miten heidät määritellään? Minulle tämä termi on ensimmäisen kerran tullut esille vasta täällä. Olen kai nyt jotenkin ajastani jäljessä... :(

• jorojukka-kukka

Nimittäin jos tiedät, että mitä ihmettä ovat nämä metroseksuaalit ja miten heidät määritellään? Minulle tämä termi on ensimmäisen kerran tullut esille vasta täällä. Olen kai nyt jotenkin ajastani jäljessä... :(

Luin Googlelta, että metroseksuaali on heteromies, joka huolehtii tavallista enemmän esim. ulkonäöstään. No voi taivahan taatto, jos tuokin asia on pitänyt oikein termittää...
        *huokaa*

• ex_Lotta

Luin Googlelta, että metroseksuaali on heteromies, joka huolehtii tavallista enemmän esim. ulkonäöstään. No voi taivahan taatto, jos tuokin asia on pitänyt oikein termittää...
        *huokaa*

"Luin Googlelta, että metroseksuaali on heteromies, joka huolehtii tavallista enemmän esim. ulkonäöstään."

No näinhän se kaikessa yksinkertaisuudessaan on. Kyse on siis vain ja ainoastaan ihmisen suhteesta ulkonäköön, eikä se viittaa mihinkään muuhun kuin siihen, että mies on erityisen kiinnostunut ulkonäöstään ja on näinollen siihen valmis satsaamaan. siksipä en ymmärräkkään, miksi monesti nämä keskustelut miehen roolista nykypäivänä typistyvät aina väittelyksi siitä, miksi naiset haluavat (haluavatko edes?) metroseksuaalja. Kuitenkin näitä varsinaisia metroseksuaaleja on melkoisen vähän meillä täällä Suomessa, joten keskustelun suuntaaminen siihen, on melkoista miehen roolin typistämistä. Etenkin kun tämä metroseksuaalisuus ei vielä kerro mitään muuta itse miehestä.

• jorojukka-kukka
        ex_Lotta kirjoitti:

"Luin Googlelta, että metroseksuaali on heteromies, joka huolehtii tavallista enemmän esim. ulkonäöstään."

No näinhän se kaikessa yksinkertaisuudessaan on. Kyse on siis vain ja ainoastaan ihmisen suhteesta ulkonäköön, eikä se viittaa mihinkään muuhun kuin siihen, että mies on erityisen kiinnostunut ulkonäöstään ja on näinollen siihen valmis satsaamaan. siksipä en ymmärräkkään, miksi monesti nämä keskustelut miehen roolista nykypäivänä typistyvät aina väittelyksi siitä, miksi naiset haluavat (haluavatko edes?) metroseksuaalja. Kuitenkin näitä varsinaisia metroseksuaaleja on melkoisen vähän meillä täällä Suomessa, joten keskustelun suuntaaminen siihen, on melkoista miehen roolin typistämistä. Etenkin kun tämä metroseksuaalisuus ei vielä kerro mitään muuta itse miehestä.

Eikä tuo mielestäni ole ollenkaan paha asia, jos huolehtii ulkonäöstään. Ja mikä on se raja, jossa huolehtiminen olisi liiallista? Ainakin kovin häilyvä raja. Samoin voidaan ajatella, missä naisella se raja kulkee.

• Mies vain

parempi olla yksin kuin noiden sairaan nykyajan arvojen synnyttämien kummajaisten ja friikkien kanssa! Evoluutionkin kannalta lopputulos on sama, lesbot ja homot ei lisäänny, ei lisäänny yksineläjätkään, ihmiskunta kuolee sukupuuttoon feministien takia, senkö femakot haluaa saadakin aikaan...

• visio

Se että yhteiskunta ja ihminen muuttuu on monen eri tekijän summa. Jos luulet, että yksinään feminismi siihen vaikuttaa, niin yliarviot feminismin.

• Kurre_Orava

Kyllä ainakin osa miehistä pitää noita kuvaamiasi urbaanineitejä nimenomaan neiteinä.

Menepä kysymään jonkun pohojolaasisännän mielipidettä.

Kaupunkilaispojilla vain alkaa tosiaan olla hukassa mainitsemasi taidot.
      Nykyteinit ei kuulemma armeijaan mennessä osaa käyttää kirvestä. Aika hauskaa, ellei olisi tavallaan niin surullista.

Enpä muuten ole vielä merkkipukuun pukeutunutta nörttiä nähnyt...

Olen myös ymmärtänyt, että kehitystä on osaltaan tuohon naismaisuuden suuntaa vienyt naisten omat mieltymykset.
      Kukapa teistä feministeistä takavuosien mettäläisen huolisi? Luulenpa, että aika harva.

Elämme maailmassa jossa jonneaaronit ja villevalot ovat miehenmalleja.

• näinä aikoina

historia ala toistamaan itseään - tarkoitan lähinnä Sodomaa ja Gomoraa - niiden loppuvaiheissahan naiset miehistyivät ja miehet naisistuivat ........

• Kurre_Orava
        näinä aikoina kirjoitti:

historia ala toistamaan itseään - tarkoitan lähinnä Sodomaa ja Gomoraa - niiden loppuvaiheissahan naiset miehistyivät ja miehet naisistuivat ........

Myönnettäköön, että en tunne raamattua riittävästi jotta voisin ottaa asiaan sen kumemmin kantaa.

Kiintoisaa kuitenkin on, että viimeisen sadan vuoden aikana maailmassa on tapahtunut melkoinen mullistus.

Se, että elämmekö lopunaikoja lienee jokaisen omassa mielessään pohdittava.

Eräs kiintoisa tosiasia on se, että kun puhutaan 'oli peakista' niin tällä kertaa se öljy taitaa tosiaan loppua.
        Hyvinvointiyhteiskunnan tilasta voidaan olla montaa mieltä jne.

Poikien naisistuminen on kuitenkin varmastikin ihan sellaista kulttuurievoluutiota. Ne ominaisuudet joille on nykyisessä urbaanissa maailmassa tarvetta voimistuvat.
        Kenenkäpä lähiöeläjän tarvitsisi osata puita pilkkoa tai nuotiota sytyttää.

Oli muuten kohden hilpeää joskun kun satuin katsomaan näitten kaupunkilaisten touhuja siinä tosi-tv jutussa.
        Olen melkoisen varma, että tuotantoyhtiö toimitti kuivat sytykkeet saunalle....

• tässä nyt
        Kurre_Orava kirjoitti:

Myönnettäköön, että en tunne raamattua riittävästi jotta voisin ottaa asiaan sen kumemmin kantaa.

Kiintoisaa kuitenkin on, että viimeisen sadan vuoden aikana maailmassa on tapahtunut melkoinen mullistus.

Se, että elämmekö lopunaikoja lienee jokaisen omassa mielessään pohdittava.

Eräs kiintoisa tosiasia on se, että kun puhutaan 'oli peakista' niin tällä kertaa se öljy taitaa tosiaan loppua.
        Hyvinvointiyhteiskunnan tilasta voidaan olla montaa mieltä jne.

Poikien naisistuminen on kuitenkin varmastikin ihan sellaista kulttuurievoluutiota. Ne ominaisuudet joille on nykyisessä urbaanissa maailmassa tarvetta voimistuvat.
        Kenenkäpä lähiöeläjän tarvitsisi osata puita pilkkoa tai nuotiota sytyttää.

Oli muuten kohden hilpeää joskun kun satuin katsomaan näitten kaupunkilaisten touhuja siinä tosi-tv jutussa.
        Olen melkoisen varma, että tuotantoyhtiö toimitti kuivat sytykkeet saunalle....

lopunajan alkuja eletään - vaikka kovasti niillä pelotellaan - mutta tosi asiana kai voidaan pitää sitä että uus-avuttomuus on lisääntynyt urbanisoitumisen myötä ja myöskin tämä yleinen tyytymättömyys joka useimmiten on peruja lisääntyneestä itsekkyydestä.........

• Kurre_Orava
        tässä nyt kirjoitti:

lopunajan alkuja eletään - vaikka kovasti niillä pelotellaan - mutta tosi asiana kai voidaan pitää sitä että uus-avuttomuus on lisääntynyt urbanisoitumisen myötä ja myöskin tämä yleinen tyytymättömyys joka useimmiten on peruja lisääntyneestä itsekkyydestä.........

Joittenkin mielestä aina eletään lopunaikoja ja jeesuksen saarnaminen on sen mukaista. Seuraapa vaikka näitä nettijulistajia.

Tottakai urbanisoituminen lisää uusavuttomuutta jos pidetään uusavuttomuutena ettei selviä maalla ja luonnossa tarvittavista tehtävistä.

Toisaalta minäkin olisin aika avuton jos vaikka joutuisin Helsingin asemalle kello 03.00. Urbaani nykynuorihan on siellä kuin kotonaan.

Täytyy kyllä sanoa, että vältän kaupunkeja, etenkin Helsinkiä...

Mutta mutta, kaikki on niin kovin suhteellista.

• Kurre_Orava
        tässä nyt kirjoitti:

Jos lopunajoilla spekulointi on lähellä sydäntä, niin lukaseppa vaikka tämä:

http://perikato.blogspot.com/

• näitä on
        Kurre_Orava kirjoitti:

Jos lopunajoilla spekulointi on lähellä sydäntä, niin lukaseppa vaikka tämä:

http://perikato.blogspot.com/

tullut seuratuksi ihan liikaakin.

• .Jope

"Nykyteinit ei kuulemma armeijaan mennessä osaa käyttää kirvestä"

Eipä täällä Helsingissä kirveellä oikein ole käyttöä. Paitsi metrossa.

• ex_Lotta

"Kaupunkilaispojilla vain alkaa tosiaan olla hukassa mainitsemasi taidot."

Näitä kaupunkilaispoikia alkaa vain olla suurin osa Suomen pojista. Melkoinen vähemmistö oikeasti enää asuu maalla, jossa näitä kädentaitoja oikeasti oppisi.

"Enpä muuten ole vielä merkkipukuun pukeutunutta nörttiä nähnyt... "

En muistaakseni käyttänyt sanaa nörtti, vaan pyrin viittaamaan siihen, että melkoisen suuri joukko ihmisiä viettää valtaosan työpäivästään tietokoneen ääressä. Ja entisajan miehen askareisiin verrattuna, tällainen yksipuolinen, siisti, harmiton päivätyö vaikuttaa ehkä jossain määrin "neitimäiseltä".

"Olen myös ymmärtänyt, että kehitystä on osaltaan tuohon naismaisuuden suuntaa vienyt naisten omat mieltymykset.
        Kukapa teistä feministeistä takavuosien mettäläisen huolisi? Luulenpa, että aika harva."

En nyt usko tuon pitävän täysin paikkaansa, useat naiset ottavat mieluummin rotevan, karvaisen ja käytännöllisen miehen hentoisen ja uusavuttoman lapsipojan sijaan.

Toisaalta tuo herättää mielenkiintoisen ajatuksen siitä, että mielestäsi miehet naisistuvat naista miellyttääkseen, kun taas naiset "miehistyvät" miesten vastustuksesta huolimatta.

• Sentti

Ainakin homotutkimuksissa on tullut tuloksia, joiden mukaan miehekkäät homot kärsivät naismaisia vähemmän mielenterveyden ongelmista.

• Koulutietoa

Jo oppikoulun alaluokilla tämä selostettiin. Luonnossa urokset ovat koreita ja näyttäviä riikinkukon ja fasaanin tapaan ja naaraat vaatimattomampia ja huomaamattomampia. Urosten on kilpailtava naaraista, mutta naaras tietää kyllä saavansa jonkun - antaa poikien tapella keskenään.

Museoissa ja ennen kaikkea maalauksissa voi nähdä kuinka paljon huomiota miehet entisaikaan kiinnittivät pukeutumiseensa; näyttävää piti olla. Näin oli laita myös alkuasukkaiden keskuudessa: soturit ja päälliköt olivat koristautuneet monenlaisilla helyillä.

Maataloudessa tarvittavat taidot ja käden taidot ovat korvautuneet muulla osaamisella. Enpä usko, että miesten kohdalla on muuttunut todella mikään paitsi muoti. Naisten kohdalla muoti on mikä on. Historiassa on ollut kausia, jolloin naisten vaatteet ovat olleet tylsiä, harmaita ja mitäänsanomattomia, ja tukkakin on ollut nutturalla nuoresta pitäen. Nuoret naiset kuitenkin osaavat: Jossain lähi-idässä käydessäni katselin pariskuntaa, jossa tytöstä näkyi mustan kaavun alta vain silmät ja jalat nilkoista alaspäin. Silmissä oli tehokas meikki ja jalassa oli stilettikoroin varustetut mustat kiiltonahkakengät, jotka korostivat siroa nilkkaa. Ripaus salaperäistä seksiä...

• ex_Lotta

"Maataloudessa tarvittavat taidot ja käden taidot ovat korvautuneet muulla osaamisella. Enpä usko, että miesten kohdalla on muuttunut todella mikään paitsi muoti."

Etkö todellakaan näe miehen roolissa minkään muun muuttuneen kuin ulkonäköseikkojen? Eikö esim. miesten tekemissä töissä ole mielestäsi tapahtunut oleellista muutosta? Oletko todella sitä mieltä, että vaikkapa nyt puun hakkaamista ja koodin vääntämistä voidaan pitää yhtä "miehekkäinä" toimintoina? Omasta mielestäni työn laatu on muuttunut merkittävästi, mikä näkyy myös erilaisina odotuksina niin miesten kuin naisten roolille. Samoin työn tekeminen on siirtyny lähes kokonaan kodin ulkopuolelle. Eikö tämä ole mielestäsi aiheuttanut mitään muutoksia miehiin ja miesten luonteeseen. Siinä missä mies saattoi ennen puurtaa yksinään pellolla leipänsä eteen, tarvitsee hän nykyisin yhä enenevissä määrin keskustelu- ja ihmissuhdetaitoja työssään. Eikö tämä ole mielestäis muuttanut miehen mallia mitenkään.

• Kurre_Orava
        ex_Lotta kirjoitti:

"Maataloudessa tarvittavat taidot ja käden taidot ovat korvautuneet muulla osaamisella. Enpä usko, että miesten kohdalla on muuttunut todella mikään paitsi muoti."

Etkö todellakaan näe miehen roolissa minkään muun muuttuneen kuin ulkonäköseikkojen? Eikö esim. miesten tekemissä töissä ole mielestäsi tapahtunut oleellista muutosta? Oletko todella sitä mieltä, että vaikkapa nyt puun hakkaamista ja koodin vääntämistä voidaan pitää yhtä "miehekkäinä" toimintoina? Omasta mielestäni työn laatu on muuttunut merkittävästi, mikä näkyy myös erilaisina odotuksina niin miesten kuin naisten roolille. Samoin työn tekeminen on siirtyny lähes kokonaan kodin ulkopuolelle. Eikö tämä ole mielestäsi aiheuttanut mitään muutoksia miehiin ja miesten luonteeseen. Siinä missä mies saattoi ennen puurtaa yksinään pellolla leipänsä eteen, tarvitsee hän nykyisin yhä enenevissä määrin keskustelu- ja ihmissuhdetaitoja työssään. Eikö tämä ole mielestäis muuttanut miehen mallia mitenkään.

"
        Siinä missä mies saattoi ennen puurtaa yksinään pellolla leipänsä eteen, tarvitsee hän nykyisin yhä enenevissä määrin keskustelu- ja ihmissuhdetaitoja työssään.
        "
        Valitettavasti...

• Koulutietoa
        ex_Lotta kirjoitti:

Ulkoiset olot muuttuvat, samoin työoloissa tapahtuu muutoksia, mutta ihminen pysyy samanlaisena. Platon ja Aristoteles tutkivat ihmistä 2400 vuotta sitten, ja heidän kirjoituksistaan suuri osa soveltuu myös nykyihmiseen. Eivät ihmiset paljoakaan muutu, ja sen vuoksi feministeillä on täysi työ saada haluamaansa kehitystä aikaan.

Isäni puoleisista sukulaismiehistä ei yksikään ole työskennellyt pellolla 1700-luvun alun jälkeen. Suvussa on seppiä, seppiä ja seppiä, kunnes 1800-luvulla heistä tuli ensin teknikoita ja seuraavasta sukupolvesta rautatieläisiä. Poikani tekniset taipumukset veivät hänet tietokonealalle.

Äitini puoleisessa suvussa miehet olivat torppareita., sittemmin innokkaita yhdistystoiminnan osallistujia, kunnallispoliitikkoja, sanomalehtimiehiä, teknisen alan taitajia ja rautatieläisiä.

En tiedä mikä noista töistä täyttää mielestäsi "miehekkyyden" tunnusmerkit, mutta perheensä he elättivät ja olivat yhteiskuntakelpoisia kansalaisia.

Jossain yhteydessä joku feministi saisi selittää, miksi he toisaalta vähättelevät miesten keskustelu- ja ihmissuhdetaitoja ja toisaalta harmittelevat miesten "hyvä veli"- verkostoja. Kai verkostojen luominen edellyttää ihmissuhdetaitoja, ja nykyisin naisetkin yrittävät jotain sen suuntaista.

• jorojukka-kukka
        Koulutietoa kirjoitti:

Ulkoiset olot muuttuvat, samoin työoloissa tapahtuu muutoksia, mutta ihminen pysyy samanlaisena. Platon ja Aristoteles tutkivat ihmistä 2400 vuotta sitten, ja heidän kirjoituksistaan suuri osa soveltuu myös nykyihmiseen. Eivät ihmiset paljoakaan muutu, ja sen vuoksi feministeillä on täysi työ saada haluamaansa kehitystä aikaan.

Isäni puoleisista sukulaismiehistä ei yksikään ole työskennellyt pellolla 1700-luvun alun jälkeen. Suvussa on seppiä, seppiä ja seppiä, kunnes 1800-luvulla heistä tuli ensin teknikoita ja seuraavasta sukupolvesta rautatieläisiä. Poikani tekniset taipumukset veivät hänet tietokonealalle.

Äitini puoleisessa suvussa miehet olivat torppareita., sittemmin innokkaita yhdistystoiminnan osallistujia, kunnallispoliitikkoja, sanomalehtimiehiä, teknisen alan taitajia ja rautatieläisiä.

En tiedä mikä noista töistä täyttää mielestäsi "miehekkyyden" tunnusmerkit, mutta perheensä he elättivät ja olivat yhteiskuntakelpoisia kansalaisia.

Jossain yhteydessä joku feministi saisi selittää, miksi he toisaalta vähättelevät miesten keskustelu- ja ihmissuhdetaitoja ja toisaalta harmittelevat miesten "hyvä veli"- verkostoja. Kai verkostojen luominen edellyttää ihmissuhdetaitoja, ja nykyisin naisetkin yrittävät jotain sen suuntaista.

Miesten ihmissuhdetaidot hyväveliverkostoissa perustuvat vaihtokauppaan. Kun sinä annat minulle jotain, saat minulta päin jotain myös itsellesi.

• Koulutietoa

Miesten ihmissuhdetaidot hyväveliverkostoissa perustuvat vaihtokauppaan. Kun sinä annat minulle jotain, saat minulta päin jotain myös itsellesi.

Niin metsä vastaa, kuin sinne huutaa. Jos joku on minua kohtaan ystävällinen ja avulias, niin tottakai minä yritän olla samanlainen. Ystävällisyyttä on osoitettava kaikille, se ei ole kauppatavaraa, mutta verkosto syntyy niiden välillä, jotka pystyvät kommunikoimaan keskenään. Kysymys ei ole etujen yhteneväisyydestä: omaan verkostooni kuuluu myös kilpailijoiden edustajia, poliittisia vastustajia ja henkilöitä joiden kanssa olen tekemisissä vain harvoin. Tietyissä virastoissa on henkilöitä joita en ole koskaan nähnyt, mutta joiden kanssa on puhelimitse ja kirjeitse kehittynyt sujuvaa yhteistoimintaa. "Hyvä veli"-verkostoon kuuluu myös naisia eikä se ole mikään salaliitto. Asiat vain saadaan sujumaan takkuilematta kun ihmisten välillä on keskinäistä kunnioitusta mutta nipottaminen on jäänyt pois. Kielteinen vastauskin on helppo antaa, kun tietää ettei toinen loukkaannu.

• Tyytytyy

Toden totta on muututtu. Mutta olen toista mieltä siitä ettei miesten muutosta seurata. Esimerkiksi mediassa seurataan vain sitä, että nykymiehen kunto on heikentynyt. Täsmälleen sama pätee naisiin: moni nykypäivän nainen on fyysisiltä ominaisuuksiltaan huomattavasti edeltäjiään heikempi; kunto on huono, ylipaino vaivaa, lihakset ovat melkoisen surkastuneet. Nykynainen on myös huomatttavasti avuttomampi luonnossa (hyvä jos nuotion saa aikaiseksi) ja maataloudessa ja toisaalta myös erilaisissa kädentaitoja vaativissa tehtävissä. Toisaalta naiset keskittyvät ikiomissa aikakausilehdissään entistä enemmän meikkaukseen etc vaikka vapautunut aika sallisi heidän keskittyä mielenkiintoisempiin (ja tärkeämpiin) aiheisiin. Se ettei naisten surkastumista (ja heidän surkeita puheenaiheitaan) huomioida osoittaa taas kerran sitä, kuinka miehiin kohdistuu moninkertaiset vaatimukset naisiin verrattuna: miehen pitäisi hallita kaikki nykypäivän kotkotukset (autoista tietokoneiden kautta lastenhoitoon) ja olla vielä päälle täydellinen tarzan...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      92
      5298
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      56
      4131
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      25
      2239
    4. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      2078
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1815
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1464
    7. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      29
      1284
    8. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1076
    9. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      1001
    10. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      21
      1000
    Aihe