Autokauppa sähköistyy, ja monelle ostajalle sähköauto on ensisijainen vaihtoehto. Nettiauton alkuvuoden 2025 tilastojen mukaan käytettyjen sähköautojen myytyjen kappaleiden määrä on kasvanut lähes 60 prosenttia samalla kun tarjolla on yhä useamman merkkisiä ja hintaluokan sähköautoja.
Nettiauton pulssikyselyn mukaan lähes joka viides harkitsee sähköauton hankintaa. Jos viime vuosi oli hybridiautojen vuosi, tänä vuonna sähköauto on mennyt suosiossaan niiden ohi, ja suunta näyttää vain jatkuvan.
Ulkomailta tuodaan jonkin verran Suomeen käytettyjä autoja, ja myös niiden käyttövoima heijastelee kysyntää: ensimmäistä kertaa viime vuoden lopussa sähköautoja tuotiin maahan määrällisesti enemmän kuin lataushybridejä, ja suunta jatkuu samanlaisena.
Sähköautot ovat nousseet suosituimmaksi vaihtoehdoksi myös uusien työsuhdeautojen joukossa. Lisäksi, kun tarkastelemme yritysten omistuksessa olevia autoja, peräti viisi kymmenestä suosituimmasta automallista on täyssähköisiä.
https://www.almamedia.fi/blog/2025/05/21/ajankohtaista-autokaupasta-autokauppa-sahkoistyy-vauhdilla/
Autokauppa sähköistyy nyt vauhdilla
30
341
Vastaukset
- Anonyymi
Olet ymmärtänyt väärin. Vain kauppakirjat tehdään sähköisessä muodossa. Itse etsin uutta DIESEL autoa.
- Anonyymi
Aah, musiikkia korvilleni.
- Anonyymi
Onneksi sinä et osaa lukea alkuperäistä uutisartikkelia ja vannot dieselin nimeen vaikka jo vuodesta 2019 lähtien on ollut dieselin alamäen uutisia. Tämä vuodelta 2022 ja synkältä näyttää jälleenmyyntiarvon osalta. On siis hieman tyhmää ostaa NYT aivan UUTTA diesel autoa. Ehkä muutaman vuoden vanhana siinä voisi olla vielä järkeä kun arvonalennus on voimakasta mutta käyttöarvo (kunto) vielä erittäin hyvä... jos ei pelkää urea ongelmia.
"Kaikki mukaan valikoituneet autot olivat ilmoitusten perusteella vähintäänkin kohtuullisen hyväkuntoisia ja siistejä sekä myös asianmukaisesti huolletuiksi kerrottuja tapauksia.
Autot oli lisäksi hinnoiteltu muihin samanlaisiin automalleihin verrattuna niin sanotun hintahaitarin alapäähän, minkä lisäksi neljästä viidessä ilmoituksessa oli myös jonkinlaiseen rohkeaankin tarjoamiseen kehottava ilmaisu.
Soittokierroksen perusteella yhä hyvässä käyttöiskussa olevien tavallisten dieselfarmareiden myyntinäkymää voi tällä hetkellä kuvailla synkäksi.
– Olet ensimmäinen joka soittaa, yhtään tarjousta ei ole tullut, kertoi Volkswagen Golf TDI Variantia myyvä yksityishenkilö, joka kertoi tiputtaneensa kuuden viikon myyntiaikana autonsa pyyntihintaa jo kolme kertaa."
https://www.is.fi/autot/art-2000008898642.html
https://keskustelu.suomi24.fi/t/13402339/adblue-tekniikka-ja-maamme-talvi
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18214166/ala-osa-dieselia-jossa-ureajarjestelmascr-adblue--kaikissa-korkeat-kulut-edessa-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18206081/ala-osta-ureaadblue-jarjestelmaa-sisaltaa-autoa- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onneksi sinä et osaa lukea alkuperäistä uutisartikkelia ja vannot dieselin nimeen vaikka jo vuodesta 2019 lähtien on ollut dieselin alamäen uutisia. Tämä vuodelta 2022 ja synkältä näyttää jälleenmyyntiarvon osalta. On siis hieman tyhmää ostaa NYT aivan UUTTA diesel autoa. Ehkä muutaman vuoden vanhana siinä voisi olla vielä järkeä kun arvonalennus on voimakasta mutta käyttöarvo (kunto) vielä erittäin hyvä... jos ei pelkää urea ongelmia.
"Kaikki mukaan valikoituneet autot olivat ilmoitusten perusteella vähintäänkin kohtuullisen hyväkuntoisia ja siistejä sekä myös asianmukaisesti huolletuiksi kerrottuja tapauksia.
Autot oli lisäksi hinnoiteltu muihin samanlaisiin automalleihin verrattuna niin sanotun hintahaitarin alapäähän, minkä lisäksi neljästä viidessä ilmoituksessa oli myös jonkinlaiseen rohkeaankin tarjoamiseen kehottava ilmaisu.
Soittokierroksen perusteella yhä hyvässä käyttöiskussa olevien tavallisten dieselfarmareiden myyntinäkymää voi tällä hetkellä kuvailla synkäksi.
– Olet ensimmäinen joka soittaa, yhtään tarjousta ei ole tullut, kertoi Volkswagen Golf TDI Variantia myyvä yksityishenkilö, joka kertoi tiputtaneensa kuuden viikon myyntiaikana autonsa pyyntihintaa jo kolme kertaa."
https://www.is.fi/autot/art-2000008898642.html
https://keskustelu.suomi24.fi/t/13402339/adblue-tekniikka-ja-maamme-talvi
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18214166/ala-osa-dieselia-jossa-ureajarjestelmascr-adblue--kaikissa-korkeat-kulut-edessa-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18206081/ala-osta-ureaadblue-jarjestelmaa-sisaltaa-autoa-Eli kannattaa ostaa uusi bensa-auto. Ja kaikki ne linkit jotka johtavat suomi24:ään johtaa sinun itse tekemiisi arvottomiin paskateksteihin. En ikinä klikkaa tuollaisia linkkejä, koska niiden tietoarvo on nolla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli kannattaa ostaa uusi bensa-auto. Ja kaikki ne linkit jotka johtavat suomi24:ään johtaa sinun itse tekemiisi arvottomiin paskateksteihin. En ikinä klikkaa tuollaisia linkkejä, koska niiden tietoarvo on nolla.
Ja jos dieselauto ei mene käytettynä myyntiin niin sitten vain jatketaan sillä ajamista vaikka seuraavat 10 vuotta. Silloinhan arvonalenema on nolla joten taloudellisesti järkevintä on jatkaa vanhalla autolla ajamista mahdollisimman pitkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja jos dieselauto ei mene käytettynä myyntiin niin sitten vain jatketaan sillä ajamista vaikka seuraavat 10 vuotta. Silloinhan arvonalenema on nolla joten taloudellisesti järkevintä on jatkaa vanhalla autolla ajamista mahdollisimman pitkään.
Onhan se tuokin vaihtoehto, tosin jos sitä autoa on yrittänyt myydä niin varmaan joku syykin sille myyntitarpeelle on ollut. Mutta tuohon kai se sitten on tyydyttävä jos sattuu omistamaan auton jota kukaan muu ei enää halua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja jos dieselauto ei mene käytettynä myyntiin niin sitten vain jatketaan sillä ajamista vaikka seuraavat 10 vuotta. Silloinhan arvonalenema on nolla joten taloudellisesti järkevintä on jatkaa vanhalla autolla ajamista mahdollisimman pitkään.
"taloudellisesti järkevintä on jatkaa vanhalla autolla ajamista mahdollisimman pitkään"
No ei pidä paikkaansa. Jossain vaiheessa sen käyttökustannukset nousevat niin korkeiksi, että se ei ole järkevintä. Lisäksi kannattaa osata faktoroida mukaan ruosteisella kuolemanloukulla ajamisen vaarallisuus, jos nyt järkevyydestä puhutaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"taloudellisesti järkevintä on jatkaa vanhalla autolla ajamista mahdollisimman pitkään"
No ei pidä paikkaansa. Jossain vaiheessa sen käyttökustannukset nousevat niin korkeiksi, että se ei ole järkevintä. Lisäksi kannattaa osata faktoroida mukaan ruosteisella kuolemanloukulla ajamisen vaarallisuus, jos nyt järkevyydestä puhutaan."No ei pidä paikkaansa. Jossain vaiheessa sen käyttökustannukset nousevat niin korkeiksi, että se ei ole järkevintä. Lisäksi kannattaa osata faktoroida mukaan ruosteisella kuolemanloukulla ajamisen vaarallisuus, jos nyt järkevyydestä puhutaan."
Edes 20 vuotta vanhan polttomoottoriauton kohdalla käyttökustannukset eivät ole niin korkeita, että sen vaihtaminen uudempaan kannattaisi. Ja 20 vuotta vanhat autotkin ovat ihan riittävän turvallisia. Tuo höpötys uusien autojen turvallisuudesta on lähinnä autovalmistajien propagandaa ja pääosin pelkkää valetta. Tietenkin autovalmistajat haluavat ihmisten ostavan uusia autoja, joten he valehtelevat vanhojen autojen olevan turvattomia vaikka ne eivät sitä ole. - Anonyymi
Typerää. Dieselien määrä on romahtanut 2020-luvulla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Typerää. Dieselien määrä on romahtanut 2020-luvulla.
Ei diiselien määrä ole romahtanut, vaan uusien myynti . Tajuatko eron ?
- Anonyymi
Aloituksen linkistä aukeaa erinomainen teksti tämän hetkisestä tilanteesta.
- Anonyymi
Sähköautossa on liian suuri taloudellinen riski akuston tiimoilta !
Tietysti tämä riski koskee vain auton haltijaa eli tulevaa omistajaa !
Työsuhdeautossa ja leasing autossa ei tätä riskiä ole !
Akustossa on kiinni pääomaa 15000-40000€ joka on melkoinen summa !?
Surullisinta on kun asiakas ostaa sähköauton rahoituksella ja akusto vaurioituu eikä takuu tai vakuutus korvaa ??
Asiakkaan täytyy löytää käytännössä toinen vastaavan suuruinen rahoitus uuteen akustoon kuin oli hankittuna koko autoon !? - Anonyymi
Alotus sen kertoo, monelle muttei useimmille
- Anonyymi
Sähköläiset levittävät toisilleen väärää tietoa.
"ensimmäistä kertaa viime vuoden lopussa sähköautoja tuotiin maahan määrällisesti enemmän kuin lataushybridejä, ja suunta jatkuu samanlaisena."
Höpsistä. 1900-luvullakin tuotiin enemmän täysin sähköisiä kuin hybridejä.
https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000002886980.html
Ja virkahevonen toi kaivattua liikkumisen vapautta isoisoisälleni.
- Anonyymi
Käytetyt tungetaan Suomeen ja me saamme maksaa niidenkin kierrätyksen.
- Anonyymi
Kierrätyksellä tehdään rahaa.
- Anonyymi
Ei kierrätystä tarvitse maksaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kierrätystä tarvitse maksaa.
Veronmaksajat maksavat tukien avulla ylläpidetyn kierrätyksen. Se kun on kallista verrattuna neitseellisen raaka-aineen tuotantoon.
- Anonyymi
Aloittajalle:Niin entäs sitte. Mitä tuossa nyt on niin ihmeellistä.
- Anonyymi
Aina löytyyy typeryksiä, jotka ostavat leipäkoneita, nenänkarvanpoistajia ja sähköautoja.
- Anonyymi
Sähködildojen myynti on kasvanut 1000 %
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähködildojen myynti on kasvanut 1000 %
Paljonko maksaa akuston vaihto ??
- Anonyymi
Latauspisteitä piti rakentaa joka taloyhtiön kulmille mutta ei ole näkynyt. Mikä mättää?
- Anonyymi
Sähköä saa kyllä kaikkialta.
- Anonyymi
”Käytettynä on tuotu maahan erityisesti täyssähköautoja ja ladattavia hybridejä. Viime vuonna näiden ladattavien autojen osuus kaikista maahantuoduista henkilöautoista oli peräti 64 prosenttia”, Maunula kertoo. Tilastokeskus
- Anonyymi
Ja kun uusistakin autoista yli puolet oli sähköistettyjä niin voisi sanoa että Suomalaiset nimenomaan ostaa sähköistettyjä autoja.
PHEV ja EV osuus Suomen myynnistä kasvaa jatkuvasti.
Tilastot kertoo että sähköisiä halutaan.
- Anonyymi
Ennenkuin ostatte sähköautoa lukekaa seuraava !
Sähköautojen kehityksessä eletään riskialtista vaihetta yksityisen ostajan kannalta katsoen !
Akusto on tällä hetkellä kehittymätön, joten siihen on sitoutuneena kymmeniä tuhansia Euroja pääomaa !? Riski koskee siis sähköauton omistajaa !
Mutta, tämä vaihe on kuitenkin välttämätön, koska sähköauton valmistajien on saatava myytyä myös nämä kehittymättömät sähköautoversiot, jotta akustojen kehitykseen saadaan pääomia !
Tämä on se välivaihe jolloin yksityisen henkilön ei kannattaisi sähköautoja ostaa/omistaa mutta tehtaiden on kuitenkin saatava nämä nykyisetkin myytyä !?
Tyypillinen akuston takuu on 8v/160000km, joka kuitenkin loppuu parissa vuodessa mikäli autolla ajetaan eikä vain katsella pihassa !?- Anonyymi
Siinä on ollut pieni lapsi taas asialla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinä on ollut pieni lapsi taas asialla.
No, mitä tuossa on valetta ???
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
No, mitä tuossa on valetta ???
No ihan puuta heinää oli kaikki.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu801896- 591758
Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu3571617Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1691443Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1101320Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle671310Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä691227- 631169
KIIKKUSTUOLI
Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin1001077Kuljettajasi oy konkurssi?!
Tuliko ahnehdittua liikaa,menikö tämä kuljettajasi oy taksit siis konkurssiin?141045