Uhkaako etätyö?
Ovatko päällikkyydet ja johtajat jossain määrin tarpeettomia?
Ihmiset osaavat tehdä työnsä itsenäisesti ja häiriöttä kotonaan.
Korona-aikana esimiesten oli pakko todeta, että tekijöihin voi luottaa (pitikin).
Mutta mitäs heillä sitten on virkaa?
Voi pitää toimistopäiviä silloin tällöin palaceriin tai perehdyttämiseen.
Onko se enää kirjurin hommaa? Poissaolot. Sijaisuudet. Lomat. Lomitukset. No. Rekrytointi.
Vilma
Suomalainen työmoraali on korkea.
Alisuoriutuminen on otettu kirveeksi; huono perehdytys, virhe rekrytoinnissa on jonkun toisen virhe, jne.
Alisuoriutumisesta on tehty kiristyskonsti siirroille ja kenties palkan alentamiselle.
Kiero, mikä kiero, joka on termin tuonut. Eräänlaista venäläistyylistä häiriköintiä.
Onko etätyö uhka vai työelämän parannus?
104
433
Vastaukset
- Anonyymi
ehkä mjaiilma parantuisi jos kikki poliisit laitettaisiin omiin vankiloihinsa asumaan 45-vuodeksi maksamaan eröt5öksistään, kraanavelle ja puurohiutaleelle
- Anonyymi
Miksi sinulla on napit vastakkain kivaltterien kanssa?
Vilma
No, mielestäni työnantajalla on työnjohto oikeus JA velvollisuus.
On toki töitä joita voi tehdä etänä, mutta en itse usko, että työteho on sama kuin työpaikoilla. Satunnaisesti työteho voi olla parempi, mutta pitkässä juoksussa ei.
Olen kuitenkin huono sanomaan etätyöstä mitään.. en voi tehdä sellaista itse.
Oma saamattomuuteni ja aloittamisen vaikeus varmaankin tekisi siitä muutenkin aika huonoa.
Tykkään pitää työelämän poissa kotoa, sekin vaikuttaa.- Anonyymi
Lapseni tekee osan etänä ja on ollut hurjan tyytyväinen.
Itse olen aina käynyt toimitiloissa ja välillä ketutti, koska konsernilla oli lähempänä toimipisteitä, mihin olisin voinut töineni mennä, mutta piinttyneiden tapojen takia ei ehdotus mennyt lävitse.
Minun työhöni ei esimiehistäni ollut juuri mitään hyötyä. Ihan toisista yksiköistä, juu.
Vilma
No työmaalla työtekijät yleensä tekee itsenäisesti ja osaa tehdä. Toisaalta työharjoittelijat ja vasta valmistuneet on entistä avuttomampia. Johtuuko yhteiskunnan teoriasoitumisesta vai ammatillisen koulutuksen laadun laskusta? Työnjohtaja pääasiassa koordinoi, ei johda. Eikä sitä ehdi johtamaan enää. Ennen oli mestari ja apumestari. Nykyään ei enää.
Jossain toimistossa on varmaan eri. Mutta siellä kaikki tiedot on jo koneilla, että tarviiko siellä enää ees ketään. Tekoäly vaan töihin. Johtaja voi hoitaa prosessia yksin, eikä välttämättä johtaja vaan voi olla kokenu työntekijäkin.Joku palkan laskentakin. Niin näpyteltäisiin tunnit kännykkään ja rahat kilahtaa tilille. Ei siihen tarvi ketään. Ja on ihan pommin varma systeemi. Tekoäly hyvin tarkkaan tietää mitä kuhunkin työvaiheeseen kuluu.
- Anonyymi
Avuttomuus johtunee noista kahdesta mainitsemastasi syystä varmaan pitkälti.
Perehdytys on mielestäni tulokkaalle ensisijaisen tärkeää.
Vilma - Anonyymi
JeroP kirjoitti:
Joku palkan laskentakin. Niin näpyteltäisiin tunnit kännykkään ja rahat kilahtaa tilille. Ei siihen tarvi ketään. Ja on ihan pommin varma systeemi. Tekoäly hyvin tarkkaan tietää mitä kuhunkin työvaiheeseen kuluu.
12:02
Niinpä. Tuo on yksi esimerkki kehityksestä.
Kellokortit lienevät historiaa.
Vilma Anonyymi kirjoitti:
Avuttomuus johtunee noista kahdesta mainitsemastasi syystä varmaan pitkälti.
Perehdytys on mielestäni tulokkaalle ensisijaisen tärkeää.
VilmaJuu perehdytys on tärkee ja alussa mieluummin kokeneen ammattilaisen mukana. Mutta nykyään kun kaikki pitää tehdä säästösyistä yksin. Ei siirry tieto enää.
Sen verran tää on mua harmittanu. Että oon ammattiopetuksen historiaa selvittänyt. Niin 80 luvun hyvinä aikoina haluttiin koulutukseen joustoa. Ja siks tuli laaja alaiset perusopinnot. Se oli hyvä uudistus sillon, mutta nykyään sekä koulutusten säästöt, että työelämän kiire aiheuttaa sen ettei uusi työvoima pääse enää töihin kiinni. Ja siitä tulee tappioo. Sekä päättäjien että työnantajien pitäisi ajatella pitkäjänteisemmin.- Anonyymi
JeroP kirjoitti:
Juu perehdytys on tärkee ja alussa mieluummin kokeneen ammattilaisen mukana. Mutta nykyään kun kaikki pitää tehdä säästösyistä yksin. Ei siirry tieto enää.
Sen verran tää on mua harmittanu. Että oon ammattiopetuksen historiaa selvittänyt. Niin 80 luvun hyvinä aikoina haluttiin koulutukseen joustoa. Ja siks tuli laaja alaiset perusopinnot. Se oli hyvä uudistus sillon, mutta nykyään sekä koulutusten säästöt, että työelämän kiire aiheuttaa sen ettei uusi työvoima pääse enää töihin kiinni. Ja siitä tulee tappioo. Sekä päättäjien että työnantajien pitäisi ajatella pitkäjänteisemmin.Jos valtio olisi niin vauras kuin pitäisi, niin harjoitteluajalta voisi korvata jotain työnantajalle.
Mistä sitä tietää, mikä helmi harjoittelija on ja tulevaisuudessa tekijänä.
Minusta koulutettaviin pitäisi investoida noin.
Vil a - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos valtio olisi niin vauras kuin pitäisi, niin harjoitteluajalta voisi korvata jotain työnantajalle.
Mistä sitä tietää, mikä helmi harjoittelija on ja tulevaisuudessa tekijänä.
Minusta koulutettaviin pitäisi investoida noin.
Vil aYök. En halua olla valtiolla tai kaupungilla töissä.
- Anonyymi
JeroP kirjoitti:
Juu perehdytys on tärkee ja alussa mieluummin kokeneen ammattilaisen mukana. Mutta nykyään kun kaikki pitää tehdä säästösyistä yksin. Ei siirry tieto enää.
Sen verran tää on mua harmittanu. Että oon ammattiopetuksen historiaa selvittänyt. Niin 80 luvun hyvinä aikoina haluttiin koulutukseen joustoa. Ja siks tuli laaja alaiset perusopinnot. Se oli hyvä uudistus sillon, mutta nykyään sekä koulutusten säästöt, että työelämän kiire aiheuttaa sen ettei uusi työvoima pääse enää töihin kiinni. Ja siitä tulee tappioo. Sekä päättäjien että työnantajien pitäisi ajatella pitkäjänteisemmin.Vähemmistö rehtoreista on miehiä ja arvaa kuinka moni on yrittänyt lääppiä, lääppinyt tai muuten ahdistellut? No jokaikinen!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
12:02
Niinpä. Tuo on yksi esimerkki kehityksestä.
Kellokortit lienevät historiaa.
VilmaEn lähde mihinkään kouluun enää ikinå töihin miesrehtoreiden ja miesopettajien lääpittäväksi!
- Anonyymi
Parannus.
Jos mulla ei olisi etätöitä, niin en jaksaisi käydä töissä nykyään enää ollenkaan.- Anonyymi
Tämä on varsin tärkeä näkökulma, vaikka harva haluaa tuoda sitä esiin. Sanotaan vaikka että ärtyneen suolen oireyhtymällä on taatusti helpompi tehdä etätöitä, kuin stressaantua lähitöissä suolistonsa oireiluista. On paremmat mahdollisuudet saada oireet kuriin ja hoitaa lääkitykset, jos mikä sairaus sitä vaatii.
- Anonyymi
Päälliköt ja johtajat eivät ole tarpeettomia, mutta tarvitaan hyvää johtamista. Se on Suomessa ollut perinteisesti hieman hukassa, koska johtoon on suosittu itsevarmoja extrovertteja. Johtajiin tarvitaan paljon enemmän asiantuntijoita, kuin hyvillä esiintymistaidoilla olevia keulakuvia. Asiantuntijoilla on kiinnostusta ja kykyä kuunnella työntekijöitä ja tehdä oikeita päätöksiä.
- Anonyymi
Onkohan heille tullut ikävä, yksinäinen olo? Vapaavuori mesoo.
Vilma - Anonyymi
Joo, mutta lähes jokainen heistä on mies ja sovinistisika.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, mutta lähes jokainen heistä on mies ja sovinistisika.
Niin. Mutta ajatteles, jos olet päällikkö tai johtaja ja alaiset tekevät sovittua työtä, mutta ei pääse yhtään pomottamaan...Onhan se kauhean kurjaa. Istua yksin osastolla tarpeettomana.
Vilma - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin. Mutta ajatteles, jos olet päällikkö tai johtaja ja alaiset tekevät sovittua työtä, mutta ei pääse yhtään pomottamaan...Onhan se kauhean kurjaa. Istua yksin osastolla tarpeettomana.
VilmaTodennäköisesti etätyö suojelee pomottajilta. Tärkein tehtävä on seurata työn tuloksia. Jos on narsistinen, saattaa ihminen kärsiä siitä, ettei ole mielistelijöiden ympäröimä. Sehän on tavallaan pakollista käyttäytymistä lähitylskentelyssä ja olla jollekin persoonallisuudelle itse kannustin.
- Anonyymi
Kyllä se on työelämän parannus molemmin puolin.
Kukaan etätöitä tekevä ei väitä sen olevan heikennys. Poikkeuksia voivat olla nuoret työntekijät, mutta monilla heistä on jo lähtökohdiltaan paremman tietotekniset taidot.
Lähityössä aikaa kuluu paljon hukkaan epäoleelliseen: pukeutumiseen, työmatkoihin, jutusteluun, paikasta toiseen siirtyilemiseen ja ruokailuun. Työstä poissaoloille on myös vähemmin tarvetta pienten sairauksien kohdalla.- Anonyymi
Nimenomaan matkoihin voi kulua 2 - 2,5 tuntia päivässä pääkaupunkiseudullakin.
Jos tuon ajan voi käyttää liikuntaan, omaan hyvinvointiin, onhan se järkevää.
Lisää työjaksamista.
Ja eikös joillakin työpaikoilla aikuiset kiusaa toisiaan?
Vilma - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisää työjaksamista.
VilmaMatkoihin voi kulua 2,5h yhteen suuntaan eli 5 h per päivä ihan pk-seudullakin.
I - Anonyymi
Itse en halua minnekään toimistolle miesten ahdisteltavaksi. Jokainen vuorollaan lääppii, koittaa iskeä, hipelöi muniaan jne.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisää työjaksamista.
VilmaKyllä se vähentää myös työpaikkakiusaamista. Siihen näytetään tarvitsevan fyysistä läsnäoloa, että kiusaaminen on mahdollista. Ei voi juoruilla kenenkään selän takana ja aiheuttaa pahaa mieltä. Ihmiset ovat paremmin suojassa kotonaan toisiltaan. Ehkä keinot kehittyvät ajan kanssa, ellei se aktivoituminen aiheudu juuri ihmisten fyysisestä läsnäolosta toistensa kanssa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Matkoihin voi kulua 2,5h yhteen suuntaan eli 5 h per päivä ihan pk-seudullakin.
IJa polttoainetta, rahaa ja luontoa säästyy,
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Matkoihin voi kulua 2,5h yhteen suuntaan eli 5 h per päivä ihan pk-seudullakin.
I19:28
Jos tuon hinnoittelisi, paljonko mahtaisi tulla per kuukausi?
Aika on rahaa.
Vilma - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse en halua minnekään toimistolle miesten ahdisteltavaksi. Jokainen vuorollaan lääppii, koittaa iskeä, hipelöi muniaan jne.
No tämäkin. Etänä wi voi lähetellä huin härskejä viestejä, mut into loppuu jos kukaan ei niihin vastaile. Miehet pysyy tuotteliaampina ja työasiassa, kun eivät voi mennä tolaltaan kauniista työkavereista.
- Anonyymi
ikinä huomannutkaan kuhn joku Rautaeuukin tekemä rukoo järeä murra loistaa kuin timantit maali..
Kyllä rautaruukki oli hyvä firma. Ei ollu työpaikkaongelmia eikä tarvinnu tehdä etänä. Pienenä mut vietiin rautaruukille kattoon sitä työpaikkaa. Siellä oli paljon perheitä ja tarjosivat kahvit kaikille vieraille. Koko tehdas käytiin läpi. Niitä vanhoja hyviä aikoja.
- Anonyymi
Etätyö on sekä uhka että parannus. Miten voi olla näin monipuolisesti? No vaikka siten, että pelkällä etätyöllä ei yhteisöllisyys, tiimihengestä puhumattakaan toimi, ei vaan toimi. Siis tietenkin, jos ollaan etänä lähemmäs koko työaika. Kaikista kammottavampaa on heillä, jotka aloittavat uutena työpaikalla, jossa 90% työntekijöistä on etänä. Perehdytyksenä sanotaan, että katsopa tuo video ja lue tuolta ohjeita (10000 sivua). Yksi päivä läsnäperehdytystä ja eikun tulosta tekemään mieluummin yli 100% - ei onnistu ja ihmiset väsyy.
- Sheena- Anonyymi
Teams-tyyppisiä pakavereita voi pitää.
Mutta tuollainen ylimielinen perehdytys ei ole mistään kotoisin.
Suomi nousuun....just joo.
Vilma - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
VilmaYhteisöllisyyden puute ei ole este, vaan etätyö on mahdollisuus luoda hyviä suhteita saman yhteisen päämäärän edistämiseksi.
Esimerkiksi nuoret lanittajat luovat suuria yhteisöjä ja ystävyyssuhteita ennen kuin edes tapaavat toisiaan ensimmäistäkään kerta. Ne ystävyyssuhteet ovat pitkäikäisiä.
Ydin asiassa on yhteinen tavoite, jonka luominen on johtamisen vastuulla. - Anonyymi
Tuossa on ongelmana yksitoikkoinen työ. Siihen pitäisi puuttua. Työntekijöile pitää järjestää vapaa-aiheisia Teams-tapaamisia ja hyvin järjestettyjä lähitapaamisia, joilla työnantaja voi osoittaa samalla arvostavansa työntekijöitään. Kehittämispäivät, virkistystapahtumat ja yhteisruokailu on niistä helpoimpia järjestää.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
VilmaTeams tyyppiset palaverit ja perehdytykset.. - eivät missään nimessä korvaa vuorovaikutusta, kun ollaan läsnä samassa tilassa.
- Sheena
- Anonyymi
Etätyö on ehdottomasti työelämän parannus. Itse teen valtaosin etätöitä, käyn korkeintaan parina päivänä viikossa toimistolla. Tämä mahdollistaa työn ja vapaa-ajan yhteensovittamisen paljon tehokkaammin kuin tilanteessa, jossa joka päivä pitäisi siirtyä toimistolle tekemään töitä.
Erityisesti talouden ainoana aikuisena etätyö on mahdollistanut minulle esim lapsen kuskaamisen harrastuksiin, ruoan laittamisen ajoissa tms. Pystyn myös pesemään pyykin päivän aikana, mikä helpottaa iltoja. Ja ennen kuin joku sanoo, ettei työaikaa kuulu käyttää kotitöihin, niin meil on klo 7-21 välillä joustava työaika eli voin vaikka käydä tunnin lenkillä keskellä päivää, merkitsen sen vain tunteihin niin että ne pysyvät ajan tasalla. Ja aika nopeaan alkaa näkymään, jollen tee töitäni kotoa eli ei todellakaan voi kotona laiskotella.
Aletheias- Anonyymi
19:42
Minusta tuo on nykyaikaa.
Tiedämme, ettei tuo kaikkiin töihin sovellu.
Pirullista hallitukselta on se, että työhuonevähennys on mutkistettu. Kateus?
Vilma - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
19:42
Minusta tuo on nykyaikaa.
Tiedämme, ettei tuo kaikkiin töihin sovellu.
Pirullista hallitukselta on se, että työhuonevähennys on mutkistettu. Kateus?
VilmaMissään nimessä etätyö ei sovellu kaikkiin töihin eikä tilanteisiin. Myös ihmisten välillä on eroja eikä kaikki suinkaan pidä etätyöstä. Minä koen etätyö vapauttavana ja se myös tehostaa kohdallani työntekoa.
Saan verotuksessa täyden työhuonevähennyksen ja vähentää myös esim nettikulut niin sekin on kätevää, mutta saa nähdä kuinka kauan..
Aletheias - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missään nimessä etätyö ei sovellu kaikkiin töihin eikä tilanteisiin. Myös ihmisten välillä on eroja eikä kaikki suinkaan pidä etätyöstä. Minä koen etätyö vapauttavana ja se myös tehostaa kohdallani työntekoa.
Saan verotuksessa täyden työhuonevähennyksen ja vähentää myös esim nettikulut niin sekin on kätevää, mutta saa nähdä kuinka kauan..
AletheiasHmm...ja kaikki perustuu luottamukseen.
Voihan vaikka joku rakastella "työaikana" ja yritys siitä nautinnosta jopa maksaisi:)
AV - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hmm...ja kaikki perustuu luottamukseen.
Voihan vaikka joku rakastella "työaikana" ja yritys siitä nautinnosta jopa maksaisi:)
AVKyllähän se rakastelukin onnistuisi "toimistoaikana" 😊 Jos minä rakastelisin keskellä päivää, niin siinäpähän rakastelisin, mutta se tarkoittaisi vain esim sitä, että jatkan illasta töitä pidempään.
Tietenkin meillä on tuntiseuranta ja lähtökohtaisesti töitä tehdään toimistoaikana, mutta jos on vaikkapa jokin pakollinen meno keskellä päivää, se onnistuu ongelmitta. Vapautta on siis paljon, mutta niin on vastuutakin. Ei minun työtäni kukaan tee tai paikkaile, jos minä jätän sen tekemättä.
Aletheias - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
AVToivoton tapaus AV. Tuollainen ei tulisi kuin miehelle mieleen 🤭 Toki voi, mutta siellä langan päässä turvalisempaa myös sinulle ja levottomalle mielellesi. Pysyhän asiasssa.
- AnonyymiUUSI
Käyt kuitenkin toimistolla viikottain. Monet eivät käy. Itse kävin juuri katsomassa millaisia hahmoja siellä näkyi tällä kertaa... Kaikenaikaa joku lähtee ja joku tulee. Näin ensimmäistä kertaa livenä puoli vuotta sitten aloittaneen tiimiläisen, se ei ole ollenkaan harvinaista.
- Sheena - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
AVKyllä tuo keskellä päivää rakastelu, kuntoilu, kaverin kanssa juttelu, löysäily... mikä tahansa muu kuin työnteko näkyy työn tuloksissa eli datassa heti. Tästä johtuen työn tekeminen vain siirtyy myöhemmäksi, muttei siitä eroon pääse.
Itselleni sopii ehdottomasti parhaiten työnteko työaikana.
- Sheena - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä tuo keskellä päivää rakastelu, kuntoilu, kaverin kanssa juttelu, löysäily... mikä tahansa muu kuin työnteko näkyy työn tuloksissa eli datassa heti. Tästä johtuen työn tekeminen vain siirtyy myöhemmäksi, muttei siitä eroon pääse.
Itselleni sopii ehdottomasti parhaiten työnteko työaikana.
- SheenaMutta olisko se kauheaa, kun lapset ovat lähteneet kouluun, niin äiti ja isi vähän lemmiskelevät.
Vilma
- Anonyymi
mitähän jäekwä tuossakin joku auplailu-kilpailu on...
yleensäkin kaikille ylilääkäewillw prää laittaa aina pissa sekä hiustesti töihin tullesa jotta ei vanheellisia dianoosejaa twhdä - Anonyymi
loikeasti niin työmoeaali on tärkeä eli palkan suuruus.
itselläni niin ei ole niin merkitystä hommissqa kun jos haluaisin auttaa nuorisoa p4elejä ja niin. - Anonyymi
Etätyö on paras työ, ei taritse tavata typeriä asiakkaita eikä idiootti työkavereita.
- Anonyymi
20:21
Kauheasti nauratti.
Mutta tuo voi olla totiseksi vetävää totuutta.
Minäkin olen joskus ollut typerä asiakas. Pyrsk.
Idiotismiin en sortuisi. Ehkä sitä on.
Vilma
- Anonyymi
nyrra bu ub saatab ikka hijy wgute syoernacym kkkk -ihminen mutta en ole ainakn ryzen-pelle
- Anonyymi
siis niin anteeksi en tarkoitawettä AMD Ryzen olisi huono prosessori....
- Anonyymi
muyya niin pigtääkö olla tietokonerrdda jo 13-coreininn Advancen Microdrbiccxrd, prodrddoti
kun kun niin pelin hauskuus olisi tätkrin. last drop joku peli lusmua ohjrljmontia. - Anonyymi
Toimistotöiden tekijät eivät tarvitse lomansijaisia etätöissä, jos pikkuasiat voidaan hoitaa etäyhteydellä näppärästi ja nopeasti. Moni on sellaiseen valmis, mutta riippuu varmaan töistä. Ei se sovi tietenkään niihin töihin, joissa viestitulva on jatkuvaa.
- AnonyymiUUSI
21:06
Ei pidä myydä työpanostaan halvalla - ilmaiseksi.
Vilma
Marginaalinko perusteella Vapaavuori tuomitsee etätyöntekijät. Hupsista.
- Anonyymi
onko työnantajalla velvollisuus maksaa palkkaa, onko?
Tutkimusten mukaan etätöitä tekevät ihmiset tekevät kotona kaikkea muuta paitsi töitä. Ei kun toimistolle vaan porukka.
- Anonyymi
Aivan päinvastoin. Paltakamunkin unelmat ja ihastumiset kuivuisivat tyhjiin, mut saahan sitä aina toivoa, että pääsisi edes työn kautta suhteeseen lähempään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan päinvastoin. Paltakamunkin unelmat ja ihastumiset kuivuisivat tyhjiin, mut saahan sitä aina toivoa, että pääsisi edes työn kautta suhteeseen lähempään.
Ja hah, monestako työpaikan naisesta olet kertoillut. Jos vähät tapaamisesi työpaikkasi tätinaisten kanssa päättyisivät, olisit ihan tyhjän päällä ☝️
Et voisi edes paheksua epätoivottujen tätien lähentelyä, mihin olet partoinesi tietoisesti harhauttanut. Anonyymi kirjoitti:
Ja hah, monestako työpaikan naisesta olet kertoillut. Jos vähät tapaamisesi työpaikkasi tätinaisten kanssa päättyisivät, olisit ihan tyhjän päällä ☝️
Et voisi edes paheksua epätoivottujen tätien lähentelyä, mihin olet partoinesi tietoisesti harhauttanut.Ei ihastuminen ketään tapa. Aina on kiva ihastua.
Mutta en arvosta puolin tai toisin töykeää lähestymistä tai lähentelyä. Muistetaan toistemme kunnioitus niin naiset kuin miehetkin. Mikään ei ole törkeämpää kuin loukata toisen itsemäärämisoikeutta.
Ja mitä tuo ikänolaaminen on? Vanhemmatkin naiset voivat olla kauniita.- AnonyymiUUSI
Palstakamu kirjoitti:
Ei ihastuminen ketään tapa. Aina on kiva ihastua.
Mutta en arvosta puolin tai toisin töykeää lähestymistä tai lähentelyä. Muistetaan toistemme kunnioitus niin naiset kuin miehetkin. Mikään ei ole törkeämpää kuin loukata toisen itsemäärämisoikeutta.
Ja mitä tuo ikänolaaminen on? Vanhemmatkin naiset voivat olla kauniita.Sen voit varmaankin itse kertoa paremmin. Otin vain kantaa lähityöskentelyn epäkohtiin.
Anonyymi kirjoitti:
Sen voit varmaankin itse kertoa paremmin. Otin vain kantaa lähityöskentelyn epäkohtiin.
Millaisia epäkohtia on lähityöskentelyssä?
- AnonyymiUUSI
Palstakamu kirjoitti:
Millaisia epäkohtia on lähityöskentelyssä?
Esim. tyhjänpäiväinen seurustelu, ylipitkäksi venähtävät kahvi- ja ruokatauot, turhat, saastuttavat, rahaa ja aikaa vievät työmatkat, stressi liikenteessä, liian iholle pyrkivät työkaverit, hälyinen ja pölyinen kaupungin keskusta jossa toimisto sijaitsee, uteliaat työkaverit, avotoimisto, työkavereiden yleinen rupattelu mikä häiritsee keskittymistä...
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Esim. tyhjänpäiväinen seurustelu, ylipitkäksi venähtävät kahvi- ja ruokatauot, turhat, saastuttavat, rahaa ja aikaa vievät työmatkat, stressi liikenteessä, liian iholle pyrkivät työkaverit, hälyinen ja pölyinen kaupungin keskusta jossa toimisto sijaitsee, uteliaat työkaverit, avotoimisto, työkavereiden yleinen rupattelu mikä häiritsee keskittymistä...
Kaikki toimistotyöntekijät vihaavat avokonttoreita. Kukaan ei pidä niistä, mutta kustannussyistä johtuen ei ole tarjota muuta.
Avokonttoreissa ihmiset häiritsevät toisiaan tahtoen ja tahtomattaan. Ollaan kuin isossa navetassa olevaa karjaa tai kanoina kanalassa. Puheliaat lyöttäytyvät sopiviin läheisyyksiin työkavereitaan, eivätkä keskusteluaiheet todellakaan koske töitä, vaan haukutaan esimiestä, työtehtäviä tai arvostellaan muita.
Pahimmillaan esimies ei osaa noudattaa dääntöjä, käyttää sähköpostia, wordiä, kirjoittamisesta nyt puhumattakaan, ollen joku jäänne sihteerien kulta-ajoilta saakka. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki toimistotyöntekijät vihaavat avokonttoreita. Kukaan ei pidä niistä, mutta kustannussyistä johtuen ei ole tarjota muuta.
Avokonttoreissa ihmiset häiritsevät toisiaan tahtoen ja tahtomattaan. Ollaan kuin isossa navetassa olevaa karjaa tai kanoina kanalassa. Puheliaat lyöttäytyvät sopiviin läheisyyksiin työkavereitaan, eivätkä keskusteluaiheet todellakaan koske töitä, vaan haukutaan esimiestä, työtehtäviä tai arvostellaan muita.
Pahimmillaan esimies ei osaa noudattaa dääntöjä, käyttää sähköpostia, wordiä, kirjoittamisesta nyt puhumattakaan, ollen joku jäänne sihteerien kulta-ajoilta saakka.10:49
Minusta jännää on ollut se, että esimiehet ja yritysjohto kävelevät alaistensa yli, kun haluavat nämä avokonttoriin.
Mä ymmärrän, että lehmiä ja hevosia pidetään navetoissa ja talleissa pilttuissa.
Karjankasvattajia?
Vilma - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
10:49
Minusta jännää on ollut se, että esimiehet ja yritysjohto kävelevät alaistensa yli, kun haluavat nämä avokonttoriin.
Mä ymmärrän, että lehmiä ja hevosia pidetään navetoissa ja talleissa pilttuissa.
Karjankasvattajia?
VilmaToimitilojen vuokrakustannuksia on vain yritetty vähentää. Työntekijöille tätä on perusteltu aina yhteisöllisyyden parantamisella ja innovoinnin nousulla. Työntekijät eivät ole kokeneet asiaa koskaan samoin. Avokokttoreiden käyttöönotto on stressaavaa, on luovuttava kaikesta materiaalista, papereista ja pienistä esineistä, jotka tekevät omasta työpisteestä persoonallisen sopen. Syntyy helposti ärtymystä melusta, hajuista, epäsiisteydestä, hyvien istumapaikkojen menetyksistä, säilytyslokeroiden vähyydestä, kahvitahroista. Ihmiset menevät niin etäälle istumaan toisistaan kuin mahdollista. Toisen hengitys ja epähygienia voi tuntua ahdistavalta, hiljaisuutta ja rauhaa tarvitsevat menettävät paljon työtehostaan. Vähän provona vertasin avokonttoreiden työntekijöitä karjaan. Mielestäni ne ovat kelvottomia työntekopaikoiksi, mutta toisaalta etätyö mahdollistaa sen oman työsopen, kun vain työnantaja vastaa yhteisöllisyydestä, vaikka niistä kustannuksista purettiin jo vuosia sitten ensimmäisenä. Ihmiset käyttävät niissäkin mieluummin työpaikan etuuksia ja alennuksia tapahtumiin ja palveluihin, kuin tapaavat toisiaan.
Anonyymi kirjoitti:
Siitä on aikaa kun olen työskennellyt konttorissa ja sain sotamuistoja viestistäsi. En pystynyt keskittymään avotoimistossa. Hirveä häly ja tösntekijät erotti mitätön sermi, joka ei antanut minkäänlaista suojaa. Ja siellä oli pirun kuuma jopa talvellakin. Sanoin pomolle, että jos ei ilmastointia käännetä isommalle, alan vähentämään vaatteita. Sitten mummot sanoi ettei ilmastointia saa kääntää isommalle, kun heitä paleltaa. Hommasin jättimäisen tuulettimen ja koko konttori pörisi ja siitähän se sota alkoi.
Se lienee ihan yksilöllistä. Itse nimenomaisesti haluan kohdata ihmisiä työssäni, niin etätäiden sopiva määrä on max kolmannes työajasta ja sekin on aika paljon luvattu.
Monessa työssä se on aika se ja sama onko työpaikalla vai etänä, ehkäjopa ennemmin etänä, niin mielestäni töiden osalta pitäisi kullakin työpaikalla perustaa tolkullinen seurantasysteemi tuottavuudelle ja vasta sitten vapauttaa työntekijät tekemään töitä miten haluavat. Jos suoritteet laskevat, niin voi olla että työn teon malli on sille ihmiselle väärä, oli se sitten etää tai lähiä. Hiton helppoa, jos vain haluaa.- AnonyymiUUSI
23:05
Tuottavuuden seuranta = tekee sovitut työt.
Tuo seurannan tarve on sitä isoveli valvoo -tyyliä.
Koneellahan on yhteys työpaikalle.
Kyllä nyt jo pystytään tsekkaamaan käyttöajat ja mitä osia ohjelmista käyttää, koska platformilla on rajaukset, mihin saa mennä. Järjestelmäylläpidon asia on tehdä kantakyselyjä, turvatarkastuksia. Mutta tämäntapainenhan on oltava kaikilla työpaikoilla.
Vilma
Kyllä tekijöillä on aivot. Toi sun "vapauttaminen" on niin vanhahtavalle asenteelle kuullostava.
Luotatkohan itseesi ja mittaat sillä muita.
Suoritteiden laskemiseen, HUOMIO, on paljon ulkoisia syitä, joten luettelepa ne ensin, ennen kuin epäilet muita.
- Anonyymi
mikä muaiikkijuttu; ahoot 'em doqwn now where f ia my gun?
- AnonyymiUUSI
Työelämälle tuskin kumpikaan etätöitä tekemällä toki voi perhe-elämänsä pilata helpostikin jos on semmoinen joskus ollut
- AnonyymiUUSI
mutta niin mies jolla on lapsia on lapsellinen mies.
mikähän pukeutumiaryyllikin joku musta made in finland-nahkatakki ja Tom Tailor... luhythihainen paita. - AnonyymiUUSI
Ohjelma takkuaa.
- AnonyymiUUSI
Ai Teams? Se pitäisi ymmärtää jättää ilman lukuisia ominaisuuksia, joilla kaikki ohjelmat pilataan.
- AnonyymiUUSI
Ketä se uhkaa?
Minusta tienrakentajatkin voisivat siirtyä etätöihin, jos se vain joskus tulee mahdolliseksi.
-keinovaginamies-- AnonyymiUUSI
Niin. Teoriassa etäohjatrava asfalttikoneet.
Kaksi miestä. Toinen ohjaa mössön kadulle. Toinen ohjaa sen mössön litistävää konetta.
No, joku vois heilua stop-merkin kanssa liikennettä ohjaamassa.
Vilma - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Niin. Teoriassa etäohjatrava asfalttikoneet.
Kaksi miestä. Toinen ohjaa mössön kadulle. Toinen ohjaa sen mössön litistävää konetta.
No, joku vois heilua stop-merkin kanssa liikennettä ohjaamassa.
Vilma:)
Tien rakentaminen on oikeasti monimutkainen prosessi. Paljon tehdään juttuja ennen pinnoitusta ja vielä senkin jälkeen.
-keinovaginamies-
- AnonyymiUUSI
Ei ole kokemusta etätyöstä, mutta jotenkin ajattelen ettei se uhka olisi. Riippuu niin tietysti työmotivaatiosta etätyöntekijöillä.
Jos mitään ei saa aikaan kotona on oikea osoite työpaikka jossain valvovan silmän alla.
Mä voisin itse tykätä etätyöstä, ylipäänsä työn vaihtelevuus piristää. Mutta äkkiä ihmisiin ja vuorovaikutukseen väsyvänä etätyö voisi olla kivakin.
Jasu- AnonyymiUUSI
Ainakin hälystä haluaisin päästä eroon. Oon tullut vanhemmiten äänille yliherkäksi, alkaa pinnaa kiristää häly ja melu. Sitten jysähtää migreeni päälle ja kestää sen 3 vrk samantien. Stressitaso nousee pilviin. Pikku pulina silloin tällöin ei tee mitäön, mutta häly ja melu mitä päiväkodeissa esimerkiksi on tullu 13 vuotta kuunneltua ja jatkuvasti särki pää. Kroonisesti.
Ei ei ei. Jotain muuta.
Jasu - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ainakin hälystä haluaisin päästä eroon. Oon tullut vanhemmiten äänille yliherkäksi, alkaa pinnaa kiristää häly ja melu. Sitten jysähtää migreeni päälle ja kestää sen 3 vrk samantien. Stressitaso nousee pilviin. Pikku pulina silloin tällöin ei tee mitäön, mutta häly ja melu mitä päiväkodeissa esimerkiksi on tullu 13 vuotta kuunneltua ja jatkuvasti särki pää. Kroonisesti.
Ei ei ei. Jotain muuta.
JasuEikä mikään ruuhkatyyppinen ihmismassakaan nappaa, taas nousee stressitasot. 😅
Jasu - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Eikä mikään ruuhkatyyppinen ihmismassakaan nappaa, taas nousee stressitasot. 😅
Jasu10:43
Tässä oon epäjohdonmukainen.
Taiteidenyö. Ok. Paitsi silloin, kun Senaatintorilla oli ryysis ja paniikki.
Berliinissä EU-päivä.
Mutta muuten intron viitta ja bunkkeriin työskentelemään.
Arvatkaas mitä?
Keskittyminen työhön! Häiriötön keskittyminen! Tällaista työtä on!
Vilma - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
10:43
Tässä oon epäjohdonmukainen.
Taiteidenyö. Ok. Paitsi silloin, kun Senaatintorilla oli ryysis ja paniikki.
Berliinissä EU-päivä.
Mutta muuten intron viitta ja bunkkeriin työskentelemään.
Arvatkaas mitä?
Keskittyminen työhön! Häiriötön keskittyminen! Tällaista työtä on!
VilmaMitä työtä sitä keksis, kun minua ei kiinnosta mikään bisnes, kaupallisuus, numeroitten kanssa plärääminen? Satutäti chat? 😆
Totesin jo porukoilleni, että alan terapiaeläimeksi eikun ihmiseksi. Meen halailemaan ihmisten eläimiä heidän itse ollessa estyneet. Koulutan terapia marsuja, rottia tms?
Toisaalta en laittaisi eläimiä vaaralle alttiiksi, että joku nuijii niitä kun päässä viiraa.
Jasu - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mitä työtä sitä keksis, kun minua ei kiinnosta mikään bisnes, kaupallisuus, numeroitten kanssa plärääminen? Satutäti chat? 😆
Totesin jo porukoilleni, että alan terapiaeläimeksi eikun ihmiseksi. Meen halailemaan ihmisten eläimiä heidän itse ollessa estyneet. Koulutan terapia marsuja, rottia tms?
Toisaalta en laittaisi eläimiä vaaralle alttiiksi, että joku nuijii niitä kun päässä viiraa.
JasuVoisit käydä ulkoiluttamassa, sillä terapiskoiratkin käyvät pissimässä.
Vilma
- AnonyymiUUSI
Koronapandemia tarvittiin ihan vaan siitä syystä, että Nordean johtaminen siirtyi etätöihin ja etätyö oli ollut tosi hankala juttu monille. Ettei voikaan mennä työpaikalle kysymään neuvoa johtajalta ja alkaa itse seuraavaksi johtajaksi rumaksi haukkumisen jälkeen, kun on yhden vinkin jälkeen saatu syrjäytys tehdyksi. Työelämän kuviot eivät enää toimineet, kun kaikki oli perustettu yhden kortin varaan eli rintaproteeseihin. Johto siirtyi suljettujen ovien taakse.
Lonkkaproteesipotilaiden ongelmana oli jo minun ja Mikan sisäsiittoisuus eli se, että meillä on niin paljon lapsia. Mika oli kirurgina niin hyvä, että hän olisi vaimoa pystynyt vaihtamaan jopa omaan potilaaseen. Monet Mikan potilaat vain odottavat, koska se sisäsiittoisuus loppuu ja Mika pääsee nauttimaan vanhan naisen charmista tasokkaampaan avioliittoon. Elämä lapsiperheessä on välillä rasittavaa.
Kun tilanne on tämä ja kaikkia kiinnostaa autojen vaihtamisen takia se, että mistä minä ja Marin Le Pen tunnemme. Emme mistään. Viime kevään autokaupoista alkoi sellainen hulluus, että minäkin aloin jo toivomaan maailmanloppua. Mede esim. oli hyökkäillyt turkulaisten kimppuun, koska häntä kiinnosti. Eli se tunteminen. Marine Le Pen oli joskus ollut Eero-poikani uusmummo ja sen vuoksi hän oli suunnitellut yhden Renault-mallin Marinelle. Meillä oli väärät autot ja saimme ne vaihdetuksi, mutta ei ilman ydinpommituksia. Olen kuullut, että Marine on hirvittävämpi tyyppi kuin Sintosen Pirjo jonka olen tavannut pari kertaa. Mikan sisäsiittoisuuden jatkumisen näkyminen on heille täyttä helvettiä, koska Mikan pitäisi päästä proteesipotilaidensa kanssa parempiin naimisiin. Minä ja Eeva ja meidän lapset kuulimme jo sen jutun, että meidät vain tapetaan. Ja sitten turkulaisia kiinnostaa se meidän tunteminen. Jatkuva tappouhkaus ja köyhäksi nimittely on sitä tasoa, että Eevaa piti sotikalla käydä päähän hakkaamassa sisäsiittoisuuden takia, koska Eevalla ja Mikallakin on lapsia.
Me emme tunne mistään.- AnonyymiUUSI
Mikä novelli tämä on?
Miten liittyy aloitukseen?
Turun taiteidenyön tuotos?
Vilma
- AnonyymiUUSI
wuduner Zelensky joutuu luovuttamaan alueita venäjälle
- AnonyymiUUSI
11:28
Niinhän mekin jouduimme.
Rauhassa on ehdot.
Evakkoja?
Vilma
- AnonyymiUUSI
normi kiinteä kuukausipalkkka kaikille 380 eirpa liilaidessa-
itselläni nooh en ole miljardoööri.. hyviä juttuja ja suunnitelmia, sinnitelmiä on - AnonyymiUUSI
akateeminen on avuton työttömyys yliopiston immeisillä jo hui...korkeaa kun kukaan ei heitä tarvitse...
- AnonyymiUUSI
Tyhmät eivät ymmärrä tutkimustyön tärkeyttä. Kunhan ei ole 0-tutkimusta.
Vilma
- AnonyymiUUSI
palkan vähentäminen parantgaa fryön laatua uka ei kyllä huonontaa kuin tunkisi väkisin mellakkapamppuja poliisimiesten perseisiin.
1 raaka peruna peruna normi ruoka kuukaudess jonka Zelensky ulosta kultaiseen 'wc-pöntöönsä, kakkkii pois - AnonyymiUUSI
minä osotan kun piräisi tulla kurau Magneetolle käswn rakia, no ei ehdikäään helposti kun postiakaan jaeta kun 2-3 päivää viikossa, sitten jatkan suunnitelmia kun saan tiedon milloin ruo olisi ei varmaa onko edes tänä vuonnakaan kun hoitotakuu on jo 2 vuotta yleensä
- AnonyymiUUSI
nyt en kyllä tiedä yhtikäs mitään oikein kun joku nainen... kukkia, ei haittaile, mutta jotenkin niin sydämellinen ihminen hän kai on... ja jännä autokin nelivero Suzukin Swift, kuin pieni ralliauto
- AnonyymiUUSI
jos niin... welcome to the deepest darkness, ei haluaisi naista edes tutustuttaa
Johtaja ei ole tarpeeton, jonkin pitää määritellä ja viestiä, mitä ovat ne työt, jotka pitää tehdä. Se ei tarkoita että johtaminen tarvitsee olla kokoaikaista vaan onhan esim. paljon yrityksiä, joissa toimitusjohtaja on samalla ainoa työntekijä, käsipari ja pää.
Eikä omalla työuralla ole tullut vastaan myöskään turhia päälliköitä. Se moraalikin voi olla vähän kaksipiippuinen juttu. Joku voi "korkealla moraalilla" painaa niska limassa juttuja joita kokevat osaavansa. Mutta samalla sitten organisaation kannalta se tekemisen määrä ei välttämättä ole ratkaisevaa vaan pitäisi myös löytää keinoja joilla asiat sujuisivat kuin itsestään. Tarkoittaa siis erilaista automaatiota ja laadun parantamista aiemmassa vaiheessa mikä poistaa tarpeetonta työtä myöhemmin.- AnonyymiUUSI
Mietin tuota mainosta.
Etätyöntekijät.
Toimistokoira.
Rinnastus?
Yritetäänkö tällä vedota, jotta ihmiset palaisivat tuosta noin työpisteisiin?
Vilma - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mietin tuota mainosta.
Etätyöntekijät.
Toimistokoira.
Rinnastus?
Yritetäänkö tällä vedota, jotta ihmiset palaisivat tuosta noin työpisteisiin?
VilmaTyönantajalla on sentään vielä valta sanoa missä työ suoritetaan.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Työnantajalla on sentään vielä valta sanoa missä työ suoritetaan.
Nimenomaan vallankäyttö on ruma ase, jos ei punnita hyötyjä ja myös työntekijöiden kannalta.
Kovin itsekeskeinen yritysjohto jäisi kyllä historiaan.
Jos on noin kankeaa, niin mitenkähän bisnekdissä sujuu.
Huonosti?
Vilma - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Työnantajalla on sentään vielä valta sanoa missä työ suoritetaan.
Ja työntekijällä oikeus irtisanoutua.
Saa minunkin työnantaja palkata sitten pari noviisia tilalle, kun minä lähden. Eli maksaa enemmän palkkoja, eikä siltikään saa sitä laskutusta sisään, mitä yksi konkari aikaan saa :)
Siinäpä valitsee, saanko minä jatkaa täysin etänä.
- AnonyymiUUSI
hyvät suunnitelmat eli sinnitelmät kuin kuha on sintti eli pikkusärkikalahan onpi
- AnonyymiUUSI
minusta tuntuu että jos olisi paikoillaan kokonaan, mutta eräs juttu tryrttröjwn nuorten masentuneisuuden poisto oli sellainaen juttu että... siis niin pelijuttua.
huolestutti itseäni nuorten tyttöjwenkin masentuneisuus.
Ållös ollos Linux-Pelle-HErmanni - AnonyymiUUSI
Etätyöt sopii sinkuille paremmin kuin perheellisille.
- AnonyymiUUSI
Väärin. Taosi olla perheettömän oletus?
Perheellinen voi sovittaa paremmin perhe- ja työelämää. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Väärin. Taosi olla perheettömän oletus?
Perheellinen voi sovittaa paremmin perhe- ja työelämää.Perheellinen tai parisuhteellinen voi sovittaa perhe- ja työelämäänsä paremmin yhteen etätyön avulla, totta sekin. Mutta onhan siinä paljon tekijöitä, jotka pitää huomioida. Kuten esimerkiksi kodin työolosuhteet. Jos puoliso vaikka hoitaa lapsia kotona, eikä ole erillistä rauhallista työtilaa, ollaan pulassa. Samoin jos parisuhteessa asuvat kaksiossa ja molempien pitäisi tehdä etätöitä rauhassa. Tai molemmat vanhemmat ovat etätöissä kotona, kun kotona on lapsia tai teinejä lähemmäs kaikenaikaa tai menemässä ja tulemassa.
Itse tekisin etätöitä mieluummin avokonttorissa työkavereiden kanssa kuin kotona kokoustan etänä vessasta tai saunasta.
- Sheena - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Perheellinen tai parisuhteellinen voi sovittaa perhe- ja työelämäänsä paremmin yhteen etätyön avulla, totta sekin. Mutta onhan siinä paljon tekijöitä, jotka pitää huomioida. Kuten esimerkiksi kodin työolosuhteet. Jos puoliso vaikka hoitaa lapsia kotona, eikä ole erillistä rauhallista työtilaa, ollaan pulassa. Samoin jos parisuhteessa asuvat kaksiossa ja molempien pitäisi tehdä etätöitä rauhassa. Tai molemmat vanhemmat ovat etätöissä kotona, kun kotona on lapsia tai teinejä lähemmäs kaikenaikaa tai menemässä ja tulemassa.
Itse tekisin etätöitä mieluummin avokonttorissa työkavereiden kanssa kuin kotona kokoustan etänä vessasta tai saunasta.
- SheenaNiin ja unohdin toisen puolen: jos puolisoista toisella on loma- tai vapaapäivä ei kovin mieluisaa, jos toinen puhuu puhelimessa viereisessä huoneessa "läpäläpäläpä" kaikenpäivää.
- Sheena
- AnonyymiUUSI
Ihmettelen johtajan aseman ylikorostamista.
Jän on vastuussa ylöspäin.
Pikkupäällikköjen aseman näen palkitsemisena ja välineenä rakentaa uraputki.
On sellaistakin johtajuutta, ettei alaisten tarvitse ajatella vaan tehdä työtä käskettyä.
Miten voi kehittää näin mitään.
Kriittinen ajattelu on joillekin punainen vaate.
Miten voi kehittää näinkään mitään.
On konsteja, millä kaiken aloitteellisuuden voi tukahduttaa.
Nähty on.
Vilma
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 905157
- 534056
- 252169
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s271847Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161785- 151434
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹281230Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗201036T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest43981- 21980