https://tekniikanmaailma.fi/kysy-tm-toimitukselta-arvonalenema/
Sähköautoilijalle on tulossa ihan uusi palvelu eli sähköautonvaihtovippi jolla sähköautoilja voi vaihtaa sähköauton muutamalla satasella kuukaudessa takaisin bensa autoon. Semmonen 20-30 tonnia moni tarvitsee vippiä kun autonvaihto on ajankohtainen. Vai oletko itse säästänyt joka kuukausi ne "säästyneet" bensa rahat ja nyt sinulla on säästössä 20 tonnia auton vaihtoon? Sähköautoilu vaatii suunnittelua myös rahan kanssa jotta osaa säästää joka kuukausi rahaa arvonalenemaan.
Moni sähköautoilija joutuu ottamaan kulutusluoton jos haluaa vaihtaa autoa
15
185
Vastaukset
- Anonyymi
Käytin itse bank norwegianin kulutusluottoa ja pääsin takaisin bensa autoon.
- Anonyymi
Voi näitä provopojan lapsellisia juttuja.
- Anonyymi
Jos kerran arvonalenemaan menee noin paljon niin sittenhän käytetyn sähköauton saa todella edullisesti. Eikä niiden arvo voi edes laskea niin paljon, koska suurin arvonalenema on jo tapahtunut.
- Anonyymi
Itse asiassa valtaosa suomalaisista ostaa sähköautonsa käytettynä, ei uutena.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse asiassa valtaosa suomalaisista ostaa sähköautonsa käytettynä, ei uutena.
Niin tein minäkin. Ostin käytetyn sähköauton ja pistin vanhan bensa-auton kiertoon. En tarvinnut luottoja, vaan selvisin hyvin käteisellä. Eipä silti, olen ostanut kaikk omat autoni käytettyinä. Vain työsuhdeautot pvat olleet uusia. Se uutuus on niistäkin kadonnut parissa kuukaidessa, täysin yliarvostettu ja kallis ominaisuus.
- Anonyymi
Käytettynä laskee lähes yhtä nopeasti kuin uutena...siellä tulee vielä lisäbonuksena kaikki korjaukset.
- Anonyymi
Totta kai olen, pankkitili kiittää sähköautoilun edullisuutta.
- Anonyymi
Harvoin sitä vaihdetaan ilman välirahaa.
- Anonyymi
Minusta on aika outoa että nämä polttispellet pyrkivät olemaan talousasintuntijoita ja neuvomassa muita. Eiköhän kunkin raha-asiat ovat heidän omiaan.
- Anonyymi
Ei ole. Valtio niitä makselee niiden puolesta joka menee ulosottoon. Firmat tarjoaa leveän elämisen. Joku aina maksaa.
- Anonyymi
Monella on vaihtotilanteessa sähköauton arvo 30000e vähemmän kuin velka. Siinä sitten otetaan vippiä jotta vaihto tapahtuu.
- Anonyymi
Tuo tuskin on normaalissa sähköauton kohdalla edes mahdollista kun lisäksi huomioi, että useimmat eivät ole ottaneet lainaa koko auton hinnan verran vaan vanhasta autosta on saatu vaihtohyvitystä.
Lisäksi miksi autoa pitäisi edes vaihtaa tuossa tilanteessa? Auton voi vaikka ajaa velattomaksi saakka. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo tuskin on normaalissa sähköauton kohdalla edes mahdollista kun lisäksi huomioi, että useimmat eivät ole ottaneet lainaa koko auton hinnan verran vaan vanhasta autosta on saatu vaihtohyvitystä.
Lisäksi miksi autoa pitäisi edes vaihtaa tuossa tilanteessa? Auton voi vaikka ajaa velattomaksi saakka.Huomiooppa se että suomessa sähköauton keskihinta 57000e. Ja tilastollisesti jo yli 50 tonnin autot ostetaan aina osamaksulla. Halpoja autoja toki ostetaan käteisellä mutta kyllä 57 tonnin autoon valtaosa vaan osamaksua käyttää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisäksi miksi autoa pitäisi edes vaihtaa tuossa tilanteessa? Auton voi vaikka ajaa velattomaksi saakka.Suomessa (ja laajemminkin Euroopassa) iso osa uusien autojen kaupoista, etenkin yli 50 000 € hintaluokassa, tehdään jonkinlaisella rahoituksella eikä käteisellä. Muutama tausta-asia:
• Rahoitusosuus uusissa autoissa: Autotuojien tilastojen mukaan noin 70–80 % uusista henkilöautoista hankitaan rahoituksen (osamaksu, leasing, osamaksun ja lopullisen lunastuksen yhdistelmä) kautta.
• Premium- ja kalliimmat autot: Yli 50 000 € autoista vielä suurempi osa menee osamaksulla tai leasingilla, koska ostajakunta koostuu usein yrityksistä ja hyvin toimeentulevista kotitalouksista, joille on taloudellisesti järkevämpää sitoa vähemmän pääomaa autoon.
• Yritykset ja verotus: Suomessa yritysautoista valtaosa otetaan rahoituksella (leasing, osamaksu, huoltoleasing), koska kustannukset voidaan jaksottaa ja se on verotuksellisesti ja kassanhallinnallisesti sujuvampaa.
• Käteisostot: Yli 50 000 € auton käteisostaja on Suomessa vähemmistö. Tyypillisesti käteisellä ostetaan edullisempia käytettyjä autoja, mutta luksusluokassa rahoitus on selvästi vallitseva tapa.
Eli jos ostat esim. 60 000–100 000 € auton osamaksulla pienellä korolla, olet enemmänkin valtavirtaa kuin poikkeus.
- Anonyymi
Aloittajan kannattaa ostaa sitten mielummin se 80 000e vetyauto ja kärsiä suuresta arvonalenemista sekä polttoainekuluista. Jyväskylän vetytankkausaseman avautuminen on myöhässä ja vedyn pumppuhintaa ei edes kehdata julkisesti kertoa eli sitä salataan koska se on niin kallis.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18671412/7-vuotta-vanha-vetyauto-kannattaa-myyda-mielummin-osina-kuin-parilla-tonnilla-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/19037283/hyundai-nexoa-kaupattu-jo-7-vuotta-suomessa-ja-hintaa-tiputettu-noin-50-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18006801/vetyautosta-tarjotaan-surkeasti-autoliikkeessa-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17431795/vetyautot-tullaan-romuttamaan-15v-ikaisena-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17717322/koska-julkistetaan-vetytankkausaseman-kuluttajahinta-suomessa
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k744016- 1013545
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah823368Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia382769- 1251673
Nyt meni lopulliset lämmöt.
Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta361536Sulla on avaimet ja keinot
Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi191154Meitä ei tule
Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌221134Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla
Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?421120Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta
Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk141061