Onko "lennossa vaihtaminen" pettämistä?

Anonyymi-ap

Tuolla toisessa ketjussa puhutaan varatun iskemisestä.

https://keskustelu.suomi24.fi/t/13791106/voiko-sinnikkaasti-piirittamalla-iskea-varatun-nai

Minä olen sitä mieltä, että suhteesta toiseen lennossa vaihtaminen ei ole pettämistä, ellei se sisällä pettämistä. Tilanteeseen ei ole koskaan liittynyt pettämistä, kun olen itse vaihtanut suhteesta toiseen tai kun joku toinen on vaihdettu minuun. Kolmannesta vaihtoehdosta (kun minut on vaihdettu toiseen) en voi sanoa mitään, koska minun kehoni ei ole liittynyt tilanteeseen enää siinä vaiheessa. 😂

Mitä mieltä itse olette? En oikein ymmärrä ihmisiä, jotka liittävät toisiinsa kaksi asiaa, jotka eivät minun mielestäni liity toisiinsa.

🦄

76

402

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      UUSI

Jos eroat, niin sillon olet eronnut. Se ei enää toiselle kuulu, eikä ole pettämistä, vaikka tekisit mitä erosi jälkeen.

• Anonyymi
        UUSI

Se on sitten taas on ihan eri kysymys, että huolisinko itse henkilöä, joka vaihtaa lennosta, vaikka siihen ei pettämistä liittyisikään.

• Anonyymi
        UUSI

Ei minunkaan mielestäni.

Sen vuoksi en voi ymmärtää, miksi jotkut rinnastavat toisiinsa lennossa vaihtamisen ja pettämisen. Kyllä, lennossa vaihtaminen on rankkaa kaikille osapuolille. Mutta ei se petos ole.

🦄

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Se on sitten taas on ihan eri kysymys, että huolisinko itse henkilöä, joka vaihtaa lennosta, vaikka siihen ei pettämistä liittyisikään.

Niin, se on jokaisen oman harkinnan varassa.

Myönnetään että järjestely vaatii paitsi kylmäpäisyyttä myös riskinottoa ja nopeaa toimintaa asioissa, jotka useimpien ihmisten mielestä täytyy tehdä hitaasti. Useimmille yksikin noista on liikaa.

🦄

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Niin, se on jokaisen oman harkinnan varassa.

Myönnetään että järjestely vaatii paitsi kylmäpäisyyttä myös riskinottoa ja nopeaa toimintaa asioissa, jotka useimpien ihmisten mielestä täytyy tehdä hitaasti. Useimmille yksikin noista on liikaa.

🦄

Minun kohdallani tuo ei liity lainkaan noihin mistä puhut. Mä nyt toimin aina rakkausasioissani muiden mielestä vähän turhankin nopeasti. Mä vain en luota pennin vertaa sellaisen ihmisen tunteisiin, vaikka itse tuntisin mitä tahansa. No jos laskelmoiden suhteeseen menisin, täysin itse vailla mitään tunteita sitä toista kohtaan, niin sitten voisin noin toimiakin. Sellasen yhdentekevän ihmisen, joka olisi hyvä "diili".

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Minun kohdallani tuo ei liity lainkaan noihin mistä puhut. Mä nyt toimin aina rakkausasioissani muiden mielestä vähän turhankin nopeasti. Mä vain en luota pennin vertaa sellaisen ihmisen tunteisiin, vaikka itse tuntisin mitä tahansa. No jos laskelmoiden suhteeseen menisin, täysin itse vailla mitään tunteita sitä toista kohtaan, niin sitten voisin noin toimiakin. Sellasen yhdentekevän ihmisen, joka olisi hyvä "diili".

Minä taas en luota kovin tunteellisiin ihmisiin, siis sellaisiin, joilla tunteet ohjaavat päätöksentekoa enemmän kuin harkinta. Tunteet ja luottamus ovat minulle aika tavalla kaukana toisistaan. Mutta kukaan ei onneksi pakota meitä toimimaan tavalla, joka ei sovi meille itsellemme. 😊

🦄

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Minä taas en luota kovin tunteellisiin ihmisiin, siis sellaisiin, joilla tunteet ohjaavat päätöksentekoa enemmän kuin harkinta. Tunteet ja luottamus ovat minulle aika tavalla kaukana toisistaan. Mutta kukaan ei onneksi pakota meitä toimimaan tavalla, joka ei sovi meille itsellemme. 😊

🦄

Lennosta vaihtaminenhan ei muuta olekaan kuin tunnehaahottamista. Vaan joo, sellainen ei olisi minulle lainkaan vakavaa, jossa toinen vaihtaa minuun lennosta. Se olisi kevytsuhde, jo oletusarvoisesti hyvin väliaikaista. En pystyisi ottamaan sellaista ihmistä vakavasti.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Lennosta vaihtaminenhan ei muuta olekaan kuin tunnehaahottamista. Vaan joo, sellainen ei olisi minulle lainkaan vakavaa, jossa toinen vaihtaa minuun lennosta. Se olisi kevytsuhde, jo oletusarvoisesti hyvin väliaikaista. En pystyisi ottamaan sellaista ihmistä vakavasti.

Miksi koet tarvetta esittää epätosia väitteitä asiasta, josta sinulla ei ilmeisesti ole kokemusta ja josta et edes halua kokemusta? Ellei keskustelun aihe miellytä, voisit ainakin kohteliaisuudesta olla mitätöimättä muiden suhteita. En puhu nyt vain omasta menneisyydestäni vaan monista muistakin ihmisistä.

🦄

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

En mä turhaan ole muutamalle elämäni varrella sanonut, että minun takiani ei kannata erota. Eroavat itsensä takia, jos haluavat ja hoitavat eronsa kunnialla ja elämänsä kasaan ja kyselevät minun perääni vasta sitten, jos kiinnostaa, kumpaakaan.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

En mä turhaan ole muutamalle elämäni varrella sanonut, että minun takiani ei kannata erota. Eroavat itsensä takia, jos haluavat ja hoitavat eronsa kunnialla ja elämänsä kasaan ja kyselevät minun perääni vasta sitten, jos kiinnostaa, kumpaakaan.

Ymmärrän. Tuollaisista tilanteista ei kuitenkaan ollut aloituksessa kyse.

🦄

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi koet tarvetta esittää epätosia väitteitä asiasta, josta sinulla ei ilmeisesti ole kokemusta ja josta et edes halua kokemusta? Ellei keskustelun aihe miellytä, voisit ainakin kohteliaisuudesta olla mitätöimättä muiden suhteita. En puhu nyt vain omasta menneisyydestäni vaan monista muistakin ihmisistä.

🦄

Miten niin epätosia? Millähän ihmeennperusteella voit määrittää sen miten minä asian koen epätodeksi? Tietysti on kokemusta. Mä tiedän tasan tarkkaan mitä minä henkilöiden lepattelut koen, jotka noin toimivat. Minä en ota heitä lainkaan vakavasti. Hetken hupi korkeintaan minulle.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Miten niin epätosia? Millähän ihmeennperusteella voit määrittää sen miten minä asian koen epätodeksi? Tietysti on kokemusta. Mä tiedän tasan tarkkaan mitä minä henkilöiden lepattelut koen, jotka noin toimivat. Minä en ota heitä lainkaan vakavasti. Hetken hupi korkeintaan minulle.

Jos et kestä sitä, etteivät kaikki ajattele kuten sinä, niin älä sitten kysy.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

🦄

Mä sentään olen ja en aina ollut tässä asiassa rehellinen. En lähde esittämään, että ottaisin lennosta vaihtajan vakavasti. Sanon suoraan, ettei sellaisen kannata minuun rakastua, sillä häneen tulisi vain sattumaan.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

"Lennosta vaihtaminenhan ei muuta olekaan kuin tunnehaahottamista."

Tuossa oli epätosi väite. Ellet sinä ole koskaan kokenut harkitusti tehtyä lentovaihtoa, oli osapuolesi siinä mikä tahansa (niitä on 3), et voi tyhjentävästi todeta, että kyseinen suhteen aloittamisen tyyli olisi kaikkien muidenkin kohdalla "tunnehaahottamista". Toki minulle on selvää, miksi itse ajattelet omalla tavallasi, ja saat täysin vapaasti niin ajatella. 😊 Mutta yleistyksesi muiden päätöksenteon mekanismeista on epätosi.

🦄

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Mä sentään olen ja en aina ollut tässä asiassa rehellinen. En lähde esittämään, että ottaisin lennosta vaihtajan vakavasti. Sanon suoraan, ettei sellaisen kannata minuun rakastua, sillä häneen tulisi vain sattumaan.

Älä huolehdi. Kukaan ei vaadi, että sinä ottaisit lennosta vaihtajan vakavasti. 😁 En usko myöskään, että kukaan sinuun rakastuisi suhteessa ollessasi, koska teet varmasti aika selväksi, ettei sellainen ole kannattavaa. 😄

🦄

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

"Lennosta vaihtaminenhan ei muuta olekaan kuin tunnehaahottamista."

Tuossa oli epätosi väite. Ellet sinä ole koskaan kokenut harkitusti tehtyä lentovaihtoa, oli osapuolesi siinä mikä tahansa (niitä on 3), et voi tyhjentävästi todeta, että kyseinen suhteen aloittamisen tyyli olisi kaikkien muidenkin kohdalla "tunnehaahottamista". Toki minulle on selvää, miksi itse ajattelet omalla tavallasi, ja saat täysin vapaasti niin ajatella. 😊 Mutta yleistyksesi muiden päätöksenteon mekanismeista on epätosi.

🦄

Koska se on minulle juuri tuota, tunnehaahottamista, tyhjänpäiväistä lentelyä. Mitään muuta se ei koskaan ole. Saahan sitä selittää mustaa valkoiseksi, mutta ei se asia siitä mihinkään muutu. Edes jonkintasoisella järjellä varustettu osaa erota ajoissa ja,sitä ei tuossa ole tehty. Päiväperhoja lentelmässä minne sattuu.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Koska se on minulle juuri tuota, tunnehaahottamista, tyhjänpäiväistä lentelyä. Mitään muuta se ei koskaan ole. Saahan sitä selittää mustaa valkoiseksi, mutta ei se asia siitä mihinkään muutu. Edes jonkintasoisella järjellä varustettu osaa erota ajoissa ja,sitä ei tuossa ole tehty. Päiväperhoja lentelmässä minne sattuu.

On täysin ok olla jotain mieltä tästä asiasta. Puutuin vain epätoteen yleistykseesi. Muilta osin voit vapaasti pitää mielipiteesi.

🦄

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Älä huolehdi. Kukaan ei vaadi, että sinä ottaisit lennosta vaihtajan vakavasti. 😁 En usko myöskään, että kukaan sinuun rakastuisi suhteessa ollessasi, koska teet varmasti aika selväksi, ettei sellainen ole kannattavaa. 😄

🦄

Älä huoli, ei kykaan e olettanut, että vaatisi. Eikä kyllä olisi substansdiakaan vaatia. Tyhjänpäiväisten ihmisten vaatimukset olisivat ihan yhtä tyhjänpäiväisiä kuin he itsekin.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Älä huoli, ei kykaan e olettanut, että vaatisi. Eikä kyllä olisi substansdiakaan vaatia. Tyhjänpäiväisten ihmisten vaatimukset olisivat ihan yhtä tyhjänpäiväisiä kuin he itsekin.

Nyt alat kuulostaa niin tunteelliselta (negatiivisella tavalla), että en enää halua keskustella kanssasi. Kiitos kuitenkin keskusteluun osallistumisesta.

🦄

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

On täysin ok olla jotain mieltä tästä asiasta. Puutuin vain epätoteen yleistykseesi. Muilta osin voit vapaasti pitää mielipiteesi.

🦄

Sinun mielipiteesi on yhtä epätosi kuin kaikkien muidenkin ja minun mielipiteeni on yhtä tosi kuin sinunkin. Saat pitää milipiteesi, mutta totta se ei ole. Se on pelkkä mielipide, samanlainen kuin persereikä - jokaisella omansa.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Nyt alat kuulostaa niin tunteelliselta (negatiivisella tavalla), että en enää halua keskustella kanssasi. Kiitos kuitenkin keskusteluun osallistumisesta.

🦄

Johtuu vain siitä, että luet tunnereaktiosi vallassa aivan kummallisesti. Ei minun tarvitse pitää yhdentekeviä yksilöitä yhtään minään, vain siksi, että se sattuu loukkaamaan sinua.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

🦄

Ja toki voit miettiä miksi sinua loukkaa se, miten älyllisesti ja myös tunnetasolla tyhjinä pidän suhteesta toiseen hyppiviä henkilöitä. Yleensä totuuksista (sillä totuushan tuo ikävä kyllä on) loukkaantuminen kertoo siitä, että itsekin pohjimmiltaan tajuaa sen totuuden. Jotakin on mennyt älyllisesti ja myös tunnetasolla pahasti pieleen, jos tuollaiseen tilanteeseen edes joutuu. Hyvä puoli on, että kaikesta voi oppia.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Johtuu vain siitä, että luet tunnereaktiosi vallassa aivan kummallisesti. Ei minun tarvitse pitää yhdentekeviä yksilöitä yhtään minään, vain siksi, että se sattuu loukkaamaan sinua.

Minulla ei ole tähän aloituksen asiaan mitään erityistä tunnereaktiota. Se on ollut minulle osa elämää, kaikissa kolmessa roolissa. Eli et ole loukannut minua millään muulla kuin tässä ketjussa tapahtuneella asiattomalla keskustelutyylilläsi.

🦄

• Anonyymi
      UUSI

Lennosta vaihtaminen ei ole pettämistä eikä mitenkään tuomittavaa. Toki jonkinmoisen suruajan vakavamman suhteen loppuminen ainakin itsellä vaatii.

• Anonyymi
        UUSI

Kiitos kommentistasi. Luulen että suhteesta vapaavalintaisesti lähtevä on tehnyt surutyön jo ennen kuin hän lähtee suhteesta. Se yksin jäävä puolestaan joutuu suremaan yksin, ainakin jonkun aikaa.

Joku tuossa meni jo niin asiattomaksi, että en halunnut hänen kanssaan enää keskustella. Onneksi täällä on asiallisestikin suhtautuvia. 😅

🦄

• Anonyymi
      UUSI

Nämä on aika monimutkaisia asioita joskus

• Anonyymi
        UUSI

Minäkin luulin ensin, että minut vaihdettiin lennosta. Totuus oli, että suhde oli kestänyt pitkään selkäni takana. Vieläkin ovat onnellisia toistensa kanssa...ainakin niin oletan, en tiedä kun emme ole jutuissa. Emme ole jutelleet sen jälkeen, kun hänen salasuhde selvisi. Siitä on lähes kymmenen vuotta. On joskus vaikea olla puhumatta hänestä sanaakaan jälkikasvun läsnäollessa. Nykyisin yritän ehkä vähän pehmentää yhteiselle lapsellemme, ettei näin olisi. En tiedä tunnenko vihaa, vai olenko vain päättänyt, ettei häntä ole ollut edes olemassa.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Minäkin luulin ensin, että minut vaihdettiin lennosta. Totuus oli, että suhde oli kestänyt pitkään selkäni takana. Vieläkin ovat onnellisia toistensa kanssa...ainakin niin oletan, en tiedä kun emme ole jutuissa. Emme ole jutelleet sen jälkeen, kun hänen salasuhde selvisi. Siitä on lähes kymmenen vuotta. On joskus vaikea olla puhumatta hänestä sanaakaan jälkikasvun läsnäollessa. Nykyisin yritän ehkä vähän pehmentää yhteiselle lapsellemme, ettei näin olisi. En tiedä tunnenko vihaa, vai olenko vain päättänyt, ettei häntä ole ollut edes olemassa.

Joskus olen ihmetellyt miksei lapseni puhu isästään. En ole koskaan edes kysynyt, olisiko hän sen kieltänyt. Mutta tällainen ihmeellinen.. saattaahan se johtua myös minusta. Ehkä yhteisesti sovitttu sanaton hautausmaa, josta ei puhuta.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ikävä tilanne. Peittely on aina huono juttu. Kun on jälkikasvua, vastuu suhteen laadusta on laajempi kuin pelkkien aikuisten kesken.

Fakta on, etteivät kaikki pysy jälkikasvunsa kanssa. En osaa sanoa siihen oikein mitään, koska en tiedä millaista on kasvattaa lasta tai kasvattaa lasta yksin.

🦄

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ikävä tilanne. Peittely on aina huono juttu. Kun on jälkikasvua, vastuu suhteen laadusta on laajempi kuin pelkkien aikuisten kesken.

Fakta on, etteivät kaikki pysy jälkikasvunsa kanssa. En osaa sanoa siihen oikein mitään, koska en tiedä millaista on kasvattaa lasta tai kasvattaa lasta yksin.

🦄

En ole ollut yksinhuoltaja. Hän ehti täyttää 18. Muutti pois koska ei kestänyt kotioloja.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

En ole ollut yksinhuoltaja. Hän ehti täyttää 18. Muutti pois koska ei kestänyt kotioloja.

Ok. Hmm. En osaa kommentoida tuohon mitään.

🦄

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ok. Hmm. En osaa kommentoida tuohon mitään.

🦄

En minäkään. Kaikki erosivat toisistaan ja jäivät niille sijoilleen hajalle.

• Anonyymi
      UUSI

Riippuu, itse kerroin omassa ex suhteessani avoimesti fiilikseni kaikesta mitä päässäni pyöri. Niin siitä parisuhteesta kuin ajatuksistani erota ja yhteydenpidostani miespuoliseen ihmiseen, johon kerroin myös ihastuneeni keskustellessani kanssaan.

Mä pidin tärkeenä olla rehellinen ja avoin, vaikka se sattui, sattuisi vielä enemmän huomata tulleensa petetyksi ja kusetetuksi. Silti minuunkin sattui tilanteemme. Kaikki mitä ikinä liittyi kaikkeen.

Vaikka en pimittänyt mitään koin olleeni silti epäreilu. Lennosta vaihtaminen ei nääs ole ollut ikinä ennen tuota kertaa tapani. Toimin tyhmästi, en enää tekisi niin. Jäi kipeänä muistona minuunkin toimintani. Edes rehellisyyteni ei sitä paikkaa mikä arvomaailmaani vastaan oli ja on.

Selkärankani sai särön, henkinen selkärankani.

Jasu

• Anonyymi
        UUSI

En silti halunnut tavata ihastustani, ennen kun ero on yhteistuumin selvä ja hyväksytty. Niin kiire ei ole ollut, että ilman toisen sulatteluaikaa oisin loikannut eteenpäin. Ja silti sattui, vaikka ero oli kuinka yhteinen päätös.

Ymmärrän ettei toinen ollut yhtä valmis eroon mitä minä, vaikka eroa halusikin. Voi olla ettei kuitenkaan halunnut, saattoi vain taipua minun takia ja esittää että se on fine.

Koska kyllä se hänet rikkoi.

Jasu

• Anonyymi
        UUSI

Minusta on hienoa, että sä kannat vastuusi siitä, että et toiminut ihan asiallisesti, vaikka et "teknisesti" mitään väärää tehnytkään. Mä olen nähnyt sun ennenkin sanovan täällä tuon ja ihan vilpittömästi nostan hattu rehellisyydestä. Minusta on hienoa, että et yritä piiloutua sen taakse, että "enhän minä pettänyt, olin rehellinen". Hyvin moni, ellen sanoisi jopa valtaosa, ratsastaa sillä olkipukilla pysyivätkö housut jalassa vai eivät.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

En silti halunnut tavata ihastustani, ennen kun ero on yhteistuumin selvä ja hyväksytty. Niin kiire ei ole ollut, että ilman toisen sulatteluaikaa oisin loikannut eteenpäin. Ja silti sattui, vaikka ero oli kuinka yhteinen päätös.

Ymmärrän ettei toinen ollut yhtä valmis eroon mitä minä, vaikka eroa halusikin. Voi olla ettei kuitenkaan halunnut, saattoi vain taipua minun takia ja esittää että se on fine.

Koska kyllä se hänet rikkoi.

Jasu

Ja se että aiheutin ihmiselle jota rakastin kipua jäi ikuisesti minuunkin sattumaan. Opin elämään sen kanssa mutten ikinä hyväksymään, että aiheutin kipua toiselle. Se ei ole ikinä okei itselleni. Mokistani pahin.

Jasu

• Anonyymi
        UUSI

Minä pidän rehellisyyttä selkärankaisuutena.

Mitä vaihtoehtoja sinulla oli? Olisiko jonkinlaisen teennäisen sinkkujakson luominen estänyt särön syntymistä?

🦄

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Minusta on hienoa, että sä kannat vastuusi siitä, että et toiminut ihan asiallisesti, vaikka et "teknisesti" mitään väärää tehnytkään. Mä olen nähnyt sun ennenkin sanovan täällä tuon ja ihan vilpittömästi nostan hattu rehellisyydestä. Minusta on hienoa, että et yritä piiloutua sen taakse, että "enhän minä pettänyt, olin rehellinen". Hyvin moni, ellen sanoisi jopa valtaosa, ratsastaa sillä olkipukilla pysyivätkö housut jalassa vai eivät.

"Minusta on hienoa, että sä kannat vastuusi siitä, että et toiminut ihan asiallisesti, vaikka et "teknisesti" mitään väärää tehnytkään."

Mikä sinun mielestäsi olisi tuossa ollut se asiallinen vaihtoehto?

🦄

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

"Minusta on hienoa, että sä kannat vastuusi siitä, että et toiminut ihan asiallisesti, vaikka et "teknisesti" mitään väärää tehnytkään."

Mikä sinun mielestäsi olisi tuossa ollut se asiallinen vaihtoehto?

🦄

Sen mitä olen Jasun juttuja lukenut, niin varmaan olisi voinut erota aiemminkin. Hän kuitenkin saa itse kieltää tai vahvistaa olisiko sellainen vaihtoehto ollut.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Minä pidän rehellisyyttä selkärankaisuutena.

Mitä vaihtoehtoja sinulla oli? Olisiko jonkinlaisen teennäisen sinkkujakson luominen estänyt särön syntymistä?

🦄

Olisi se varmaan kummankin oloa voinut helpottaa pitää sinkkujakso, minun itsenikin. Koska mä oireilin eroani pitkään uudessa suhteessani sitten. Koin kamalia tunnontuskia ja teinkö oikein, hosuinko, olinko epäreilu, entä jos en tehnytkään oikein eritessani jne. Mä olen tämmönen perin pohjin pohtija. Ja tunnen herkästi syyllisyyttä.

Jasu

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Se on huono mitta, kun rakkaus on niin paljon enemmän kuin seksi. Joskus sekään ei satuta niin paljon kuin eroaminen, ettei enää yritetty.

Jasu

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Olisi se varmaan kummankin oloa voinut helpottaa pitää sinkkujakso, minun itsenikin. Koska mä oireilin eroani pitkään uudessa suhteessani sitten. Koin kamalia tunnontuskia ja teinkö oikein, hosuinko, olinko epäreilu, entä jos en tehnytkään oikein eritessani jne. Mä olen tämmönen perin pohjin pohtija. Ja tunnen herkästi syyllisyyttä.

Jasu

Tarkoitatko sinkkujaksoa ennen sen uuden tapaamista vai vasta hänen tapaamisensa jälkeen?

🦄

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Se on huono mitta, kun rakkaus on niin paljon enemmän kuin seksi. Joskus sekään ei satuta niin paljon kuin eroaminen, ettei enää yritetty.

Jasu

Mutta mikä vähän helpottaa, olemme nykyään ihan hyvissä väleissä. Eikä kommunikaatiosta ainakaan kuulla katkeruutta hälläkään läpi.

Itse olen aina vähän nolona, mutta olen hälle sanonutkin, että toimin tökerösti silloin monissa asioissa, olin keskenkasvuinen. Ja yritän ottaa opikseni töllöilystäni.

Jasu

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Jasu

Olen samaa mieltä, että se on huono mitta. En sano, että pettäminen olisi yhdentekevää, mutta moni pistää ihan liikaa painoa niille "housuille" ja "teknisille" yksityiskohdille. Ihmiset yrittävät usein paeta ihan kummallistenkin yksityiskohtien taakse, ettei vain tarvitsisi kantaa sitä omaavastuuta.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Sen mitä olen Jasun juttuja lukenut, niin varmaan olisi voinut erota aiemminkin. Hän kuitenkin saa itse kieltää tai vahvistaa olisiko sellainen vaihtoehto ollut.

En mä osaa erota koskaan, ennen kun olen ihan hiusrajaan asti täynnä yrittämistä. Oon silleen jääräpää, etten luovuta aiemmin, mielummin vasta myöhemmin. Ja oon saanu siipenikin siksi melko kovastikin siksi varmaan.

Jasu

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Tarkoitatko sinkkujaksoa ennen sen uuden tapaamista vai vasta hänen tapaamisensa jälkeen?

🦄

Ennen. Niin kuin yleensä, suren suruni, puin eroni ja tässä tapauksessa ex kumppanikin oli täysin erilainen ihminen, kun muut exäni. Hän on yhä minusta äärettömän hyvä ihminen. En vain toimi hänen kanssaan ideaalisti. Olen liian tempperamenttinen, hänen ollessa liian pehmeä ja äänetön.

Jasu

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Olen samaa mieltä, että se on huono mitta. En sano, että pettäminen olisi yhdentekevää, mutta moni pistää ihan liikaa painoa niille "housuille" ja "teknisille" yksityiskohdille. Ihmiset yrittävät usein paeta ihan kummallistenkin yksityiskohtien taakse, ettei vain tarvitsisi kantaa sitä omaavastuuta.

Juu, niihin on törmätty seli selityksiin. Mä en halua paeta vastuutani missään asiassa, koska uskon että kasvan vain ollessani rehellinen tyhmänäkin ja myöntäessäni virheeni. Lieroilulla ei kasva ihmisenä kuin kieroon, sitä en halua olla, kiero.

Jasu

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ennen. Niin kuin yleensä, suren suruni, puin eroni ja tässä tapauksessa ex kumppanikin oli täysin erilainen ihminen, kun muut exäni. Hän on yhä minusta äärettömän hyvä ihminen. En vain toimi hänen kanssaan ideaalisti. Olen liian tempperamenttinen, hänen ollessa liian pehmeä ja äänetön.

Jasu

Aivan, eli toivot siis että olisit eronnut enemmmin?

Joskus kun emme tee jotain päätöstä ajoissa, elämä antaa potkun takalistoon... 🤭

🦄

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Juu, niihin on törmätty seli selityksiin. Mä en halua paeta vastuutani missään asiassa, koska uskon että kasvan vain ollessani rehellinen tyhmänäkin ja myöntäessäni virheeni. Lieroilulla ei kasva ihmisenä kuin kieroon, sitä en halua olla, kiero.

Jasu

Kai mun punainen elämänlanka kiteytyy haluun toimia oikein ja tietäessäni toimineeni väärin otan nöyrästi sensanktion, minkä jo oletinkin saavani ryhtyessäni toimimaan väärin.

Jasu

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Aivan, eli toivot siis että olisit eronnut enemmmin?

Joskus kun emme tee jotain päätöstä ajoissa, elämä antaa potkun takalistoon... 🤭

🦄

Olisin toivonut vaan olleeni huomaavaisempi ja ottanut exäni tunteet huomioon. Olin niin itsekäs ahdingossani, että toimin kuin vauhko jänis. Olisin toki mielummin ollut onnellinen hänen kanssaan ja hän minun kanssa, se olus ollut se mihin alunperin uskoin ja luotin kun avioiduimme. Olin mielestäni löytänyt maailman ihanimman miehen. Jotain meni mönkään, minä menen mönkään.

Mutta tein valintani ja sain rakkautta, sain ihanat lapsetkin. En kadu heitä, sillä ei heitä olisi jollen olisi toiminut kuten toimin, mutten silti sopeudu siihen, että satutin exääni.

🙂

Ei vaan olisi ikinä saanut satuttaa häntä.

Jasu

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Olisin toivonut vaan olleeni huomaavaisempi ja ottanut exäni tunteet huomioon. Olin niin itsekäs ahdingossani, että toimin kuin vauhko jänis. Olisin toki mielummin ollut onnellinen hänen kanssaan ja hän minun kanssa, se olus ollut se mihin alunperin uskoin ja luotin kun avioiduimme. Olin mielestäni löytänyt maailman ihanimman miehen. Jotain meni mönkään, minä menen mönkään.

Mutta tein valintani ja sain rakkautta, sain ihanat lapsetkin. En kadu heitä, sillä ei heitä olisi jollen olisi toiminut kuten toimin, mutten silti sopeudu siihen, että satutin exääni.

🙂

Jasu

En minä muitten exieni suhteen ole näin syviin vesiin uponnut, koska ei ne muut ole olleet mulle niin rakkaita ja kohdelleet niin hyvin, kun exäni näkemyseroistamme huolimatta. Ja kompastuskivistä huolimatta.

Elämän mysteereitä.

Jasu

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

🙂

Jasu

Sinä kärsit jostain päätöksestäsi, ja paras selityksesi toiminnallesi on "jotain meni mönkään"?

🦄

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Sinä kärsit jostain päätöksestäsi, ja paras selityksesi toiminnallesi on "jotain meni mönkään"?

🦄

Heh, niin. Yleensä mua on kohdeltu huonosti, nyt se olin minä joka kohteli toista huonosti. Ihan järkyttävää mun oikeustajulleni.

Jasu

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Heh, niin. Yleensä mua on kohdeltu huonosti, nyt se olin minä joka kohteli toista huonosti. Ihan järkyttävää mun oikeustajulleni.

Jasu

Kai se on vaikeaa hyväksyä, että kohtelin hyvää ihmistä huonosti. Kun ei mua niin järkytä, jos kohtelisin mänttiä ihmistä huonosti vastalahjana.

Mutta eipä tehtyä saa tekemättömäksi. Ei vaan enää pidä olla yhtä epäoikeudenmukainen. Ja itsekäs. Minä minä minä.. Pitää pysähtyä kuulemaan toisenkin ajatukset, vaikkei osaisi niitä heti sanoiksi pukeakkaan.

Jasu

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kai se on vaikeaa hyväksyä, että kohtelin hyvää ihmistä huonosti. Kun ei mua niin järkytä, jos kohtelisin mänttiä ihmistä huonosti vastalahjana.

Mutta eipä tehtyä saa tekemättömäksi. Ei vaan enää pidä olla yhtä epäoikeudenmukainen. Ja itsekäs. Minä minä minä.. Pitää pysähtyä kuulemaan toisenkin ajatukset, vaikkei osaisi niitä heti sanoiksi pukeakkaan.

Jasu

Ehkä huomannu, etten suhtaudu kovin kepeästi ihmissuhteisiin ja siksi en hiero ihmissuhteita, mitä en kykene vaadittavalla intensiteetillä ja täysin mukana olemalla hoitamaan osaltani. Siinä vaan sattuu toista, jos olen puolihuolimattomasti mukana.

Ja olen tainnu kuluttaa itseni loppuun mitä ihmissuhteisiin tulee. Ihmissuhdereppuni on tyhjä, ei eväitä enempää antaa.

Jasu

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ehkä huomannu, etten suhtaudu kovin kepeästi ihmissuhteisiin ja siksi en hiero ihmissuhteita, mitä en kykene vaadittavalla intensiteetillä ja täysin mukana olemalla hoitamaan osaltani. Siinä vaan sattuu toista, jos olen puolihuolimattomasti mukana.

Ja olen tainnu kuluttaa itseni loppuun mitä ihmissuhteisiin tulee. Ihmissuhdereppuni on tyhjä, ei eväitä enempää antaa.

Jasu

Joku päälääkäri sanoisi, että olen liian armoton itseäni kohtaan. Ole lempeämpi itsellesi, vaan kun se on kaikki tai ei mitään. 😅

Hyvät yöt.

Jasu

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Joku päälääkäri sanoisi, että olen liian armoton itseäni kohtaan. Ole lempeämpi itsellesi, vaan kun se on kaikki tai ei mitään. 😅

Hyvät yöt.

Jasu

Hyvät yöt. ☺️

🦄

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvät yöt.

Jasu

Tälleen sivusta totean, etteihän se ihan noin mene. Itelleen voi olla armollinen, vaikkei hyväksyisi itseltään huonoa käytöstä ja itselleen voi antaa anteeksi, vaikka myöntäsi joskus olleensa myös hieman k.päinen (puhun nyt enemmän itsestäni kuin susta). 😀

• Anonyymi
      UUSI

Ei välttämättä mutta moraalisesti koetaan vääränä enkä suosittele kenellekkään muutaman illan panoa pitemmälle en itse ainakaan moisen kanssa edes vaivautus miettimään

• Anonyymi
        UUSI

Itse en tuota moraaliselta kannalta mieti, sillä eihän siinä mitään petosta tehdä. Itsekään en silti pidä lainkaan vakavastiotettavana parisuhde-ehdokkaana noin toimivaa. Kannattaa hoitaa ne eronsa ihan asiallisesti ensiksi ja ajoissa, niin ei tarvitse tällaisia pohtia. Mokia tietenkin sattuu ja niistäkin voi oppia, jos nyt edes kykenee ensiksi myöntämään, että mokasi.

• Anonyymi
        UUSI

Minä taas pidän pettämistä moraalisesti huonompana vaihtoehtona, ellei sitten suhdetta ole molempien tahdosta sovittu avoimeksi.

🦄

• Anonyymi
      UUSI

Ei ole pettämistä jos on selkeästi erottu tuota ennen.

-H-

• Anonyymi
      UUSI

Ei se pettämistä ole, mutta tökeröä ja hyvin asiatonta käytöstä. Itse pidän tuota kaikkein suurimpana töllöntyönäni, vaikka voisin tietysti paeta kaikenlaisten yksityiskohtien taakse. Minä en pettänyt, mutta minua oli petetty, olimme eronneet, hän halusi tulla takaisin, lupasin harkita, mutta en pystynyt antamaan sitä anteeksi ja jatkamaan ja seuraavaksi olinkin sitten uudessa suhteessa. Olihan se ihan älyttömän typerää, lapsellista, järkyttävän tökeröä käytöstä, eikä se parane yhtään sillä, että uusi suhde oli pitkä parisuhde. Sen törkeän käytökseni arpi kannan lopun ikääni, enkä mä sitä itelleni anteeksi anna.

• Anonyymi
        UUSI

Ja vaikka se uusi suhde oli pitkä, niin se kantoi loppuun saakka myös niitä arpia.

• Anonyymi
        UUSI

Anteeksi mutta eikö tuo koko tapahtumaketju alkanut siitä, että sinua petettiin? Miksi tunnet huonoa omatuntoa siitä, ettet pystynyt luottamaan pettäjään?

🦄

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Anteeksi mutta eikö tuo koko tapahtumaketju alkanut siitä, että sinua petettiin? Miksi tunnet huonoa omatuntoa siitä, ettet pystynyt luottamaan pettäjään?

🦄

Tavallaan ja tavallaan ei. Se alkoi periaatteessa jo aiemmin ja sen pettämisen itsessään annoin kyllä anteeksi, mutta en kaikkea muuta siihen liittyvää. Siihen mä olin silloin aivan liian ylpeä. Enkähän minä siitä osuudesta huonoa omaatuntoa koe, vaan omasta tökeröydestäni, omasta idiotismistani, omasta lapsellisuudestani, siitä että käyttäydyin yksinkertaisesti paskamaisesti.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Tavallaan ja tavallaan ei. Se alkoi periaatteessa jo aiemmin ja sen pettämisen itsessään annoin kyllä anteeksi, mutta en kaikkea muuta siihen liittyvää. Siihen mä olin silloin aivan liian ylpeä. Enkähän minä siitä osuudesta huonoa omaatuntoa koe, vaan omasta tökeröydestäni, omasta idiotismistani, omasta lapsellisuudestani, siitä että käyttäydyin yksinkertaisesti paskamaisesti.

En ymmärrä. Piditkö siis uuden suhteen aloittamista tuossa tilanteessa idiotismina, lapsellisuuteena ja paskamaisena käyttäytymisenä?

Itse en olisi missään olosuhteissa jatkanut suhdetta sellaisen kanssa, joka olisi pettänyt minua.

Voitko puhua nyt enemmän faktoista ja vähemmän tunnereaktioistasi, koska en ole nyt edes oikein hahmottanut, mitkä faktat olet leimannut lapselliseksi käytökseksi. 😄

🦄

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

En ymmärrä. Piditkö siis uuden suhteen aloittamista tuossa tilanteessa idiotismina, lapsellisuuteena ja paskamaisena käyttäytymisenä?

Itse en olisi missään olosuhteissa jatkanut suhdetta sellaisen kanssa, joka olisi pettänyt minua.

Voitko puhua nyt enemmän faktoista ja vähemmän tunnereaktioistasi, koska en ole nyt edes oikein hahmottanut, mitkä faktat olet leimannut lapselliseksi käytökseksi. 😄

🦄

Miten niin et tiedä mistä puhutaan? Kai sinä nyt aloituksesi aiheen tiedät? Lennosta vaihtaminen ... se ole helvetin tökeröä, typerin tökeröys, johon olen elämässäni syyllistynyt.

Sen pettämisen ymmärrän, ymmärsin silloin, ymmärrän edelleen. Ei siinä mitään. Ne olivat ne muut asiat. Niihin mä olin ihan liian ylpeä.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Miten niin et tiedä mistä puhutaan? Kai sinä nyt aloituksesi aiheen tiedät? Lennosta vaihtaminen ... se ole helvetin tökeröä, typerin tökeröys, johon olen elämässäni syyllistynyt.

Sen pettämisen ymmärrän, ymmärsin silloin, ymmärrän edelleen. Ei siinä mitään. Ne olivat ne muut asiat. Niihin mä olin ihan liian ylpeä.

Minä puolestani pidän pettämistä tökerönä enkä jatkaisi suhdetta sellaisen jälkeen.

🦄

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Minä puolestani pidän pettämistä tökerönä enkä jatkaisi suhdetta sellaisen jälkeen.

🦄

Se, että toinen toimii väärin ei oikeuta minulta törkeää käytöstä. Niin pitkälle minä en pysty omaa oikeustajuani venyttämään.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Se, että toinen toimii väärin ei oikeuta minulta törkeää käytöstä. Niin pitkälle minä en pysty omaa oikeustajuani venyttämään.

Vaan kun ei sitä enää muuttamaan pysty. Sen huononnomatunnon kanssa täytyy vain kyetä elämään. Läksyni olen ainakin oppinut ja tuohon en toista kertaa syyllisty. Uusi suhde odottaa kyllä, jos se on sen arvoinen.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Minä katson, että suhde loppuu pettämiseen, jos sellainen päätös tehdään, että aletaan pettämään.

En siis edes oikeastaan lue tilannettasi mukaan tuohon aloituksessani kuvattuun tapahtumaan.

Mutta sinulla on ollut eri logiikka.

🦄

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Minä katson, että suhde loppuu pettämiseen, jos sellainen päätös tehdään, että aletaan pettämään.

En siis edes oikeastaan lue tilannettasi mukaan tuohon aloituksessani kuvattuun tapahtumaan.

🦄

Minun elämäni on minun elämäni ja minun arvoni ovat minun arvoni. Kuten tuossa jo totesin, niin se pettäminen ei ole asia, jonka taakse minä voisin paeta ja jolla oman täysin asiattomn käytökseni valkopestä.

Sinulla ei ole vähäisintäkään oikeutta määrittää mikä lasketaa. Ei ole sinun asiasi sanoa mitään muiden ihmisten parisuhteita, koska ne loppuvat tai koska eivät. Eivät sinun moraaliset sääntösi sitä. Se pettäminen ei ole asia, jonka taakse voisin paeta. Minun käytökseni oli huonompaa.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Minun elämäni on minun elämäni ja minun arvoni ovat minun arvoni. Kuten tuossa jo totesin, niin se pettäminen ei ole asia, jonka taakse minä voisin paeta ja jolla oman täysin asiattomn käytökseni valkopestä.

Sinulla ei ole vähäisintäkään oikeutta määrittää mikä lasketaa. Ei ole sinun asiasi sanoa mitään muiden ihmisten parisuhteita, koska ne loppuvat tai koska eivät. Eivät sinun moraaliset sääntösi sitä. Se pettäminen ei ole asia, jonka taakse voisin paeta. Minun käytökseni oli huonompaa.

En maininnut mitään sinun arvoistasi tai sinun menneestä suhteestasi. Puhuin omasta logiikastani.

🦄

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

🦄

"Mutta sinulla on ollut eri logiikka."

Kyllä. Se pettäminen oli anteeksi annettu. Se ei selittänyt mitään, ei oikeuttanut mitään. Se on asia, jonka taakse voisin paeta ja yrittää tekoani oikeuttaa. Totuus on kuitenkin se, että olin vilpittömästi antanut sen osuuden anteeksi, eikä sillä ollut siinä mitään merkitystä.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

En maininnut mitään sinun arvoistasi tai sinun menneestä suhteestasi. Puhuin omasta logiikastani.

🦄

Sinun logiikkasi ei itseasiassa liity mitenkään tiphonnasiaan, jos nyt tarkkoja ollaan. Ei se muutu mihinkään, vaikka sinä kuinka yrittäisit olla eri mieltä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. SDP jo 100 % suositumpi kuin persut

Kertoo Hesarin uusin kannatuskysely. Demareiden kannatus on miltei tuplat verrattuna persuihinl. Suomen kansa ei selväst
      Maailman menoa
      153
      11008
    2. Ikävä sinua mies

Vuosia kuluu, mutta tunteet ei ole hävinnyt. Tasoittuneet toki, kun ei olla nähty. Järki palannut päähän kuitenkin. Se i
      Ikävä
      44
      4091
    3. Mikä tämä henkilö mahtaa touhuta Parkanossa

Kamalaa https://www.ylasatakunta.fi/teksti/pirkanmaan-karajaoikeus-vangitsi-koiran-tappamisesta-epaillyn-6.68.127794.b58
      Parkano
      64
      3918
    4. Orpo: Velkajarrua vastustavaa puoluetta vaikea ajatella hallitukseen

No Minja Koskelan kommunistipuolue jäi ulos tuosta. Kaikki eduskuntapuolueet vasemmistoliittoa lukuun ottamatta sopivat
      Maailman menoa
      192
      3640
    5. PS ylivoimainen nousija myös HS:n gallupissa, SDP laskee taas

https://www.verkkouutiset.fi/a/hs-gallup-sdpn-suosio-laskee-ps-nousussa/#0a7d2507 Ylivoimainen viime kuukausien nousija
      Maailman menoa
      100
      3461
    6. Valtavasti suomalaisia asunnottomina, mutta ei yhtään somalia

tai muuta kehitysmaalaista. Mites tässä näin kävi? Tiedän hyvin, että esim. somaleita lentää ulos mm. Hekan asunnoista,
      Maailman menoa
      101
      3320
    7. Hienoa! Eduskunta luopui käteisen käytöstä

Nyt tuo sama muutos pitää saada myös muuhun yhteiskuntaan. Käteistähän ei tarvitse tänä päivänä enää kuin rikolliset.
      Maailman menoa
      72
      1967
    8. Maajussi-Ville herättää kysymyksiä - Etsiikö oikeasti rakkautta vai mainostaako oliiviöljyä?

Mitä mieltä olet: etsiikö Ville rakkautta vai mainostaako oliiviöljyään? Maajussille morsian -ohjelmassa yksi maajusseis
      Maajussille morsian
      15
      1277
    9. Kovia syytöksiä Stefan Thermaninsta.

Jättänyt taas maksamatta kohuliikemies, hupparit ja muita ostamiaan tavaroita. On soiteltu liikkeestä ja Stefan iskenyt
      Kotimaiset julkkisjuorut
      155
      958
    10. Totuuspuolueen johtaja Jaana "prinsessa Leia" Kavonius on vangittu

Kavonius määrättiin jo keväällä 2024 poissaolevana vangittavaksi todennäköisin syin epäiltynä 13 vainoamisesta ja 24 kun
      Maailman menoa
      268
      924
    Aihe