Uutinen Foreca. fi sivulla

Anonyymi-ap

17.10 .2025

"Uusin kuukausiennuste: Ensilumi satoi vihdoin, miten syksy tästä etenee?"

Ensilumi suomessa. 16.10.2025 oli Suomen pohjoisessa Lapissa
aamulla kello 9:00:00 7 senttiä

" Ensilumi on syksyn tai talven ensimmäinen maahan satanut lumikerros. Usein ensilumi sulaa muutamassa päivässä kokonaan pois. Suomen Ilmatieteen laitoksen määritelmän mukaan ensilumi on satanut, kun aamukahdeksalta säähavaintoasemalla havaitaan maassa vähintään yhden senttimetrin lumikerros."
Lähde:
Wikipedia

26

317

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Katselin tuossa joku päivä noita pitkäaikaisennusteita.
      Niissä sanottiin, että olisi normaalia leudompi loppuvuosi.

      Joidenkin ilmastoennustajien mukaan, pitäisi olla jo lumettomat talvet, mutta viime vuosina ainakin tällä leveysasteella on lunta piisannut.

      Sen mitä noita talvikuvia on sieltä ihan etelästäkin nähnyt, niin välillähän siellä on ollut ihan kaaos lumen kanssa,

      • Anonyymi

        Suuria muutoksia laotta telluksemme.
        Tulvia tänä vuonna eteläisessä Euroopassa.
        Sadekausia ei eteläisellä mantereella tullutkaan.
        Ameriikalaiset kärsineen lumisateista ja pakkasista.

        Meillä pieniä paikallisia eroja.
        On sitä ollut täällä pohjosessakin lunta,
        viime talvenakin melkoisia valleja teiden penkoilla.

        Lunta pitää talvella olla, ja onneksi ei ilmaston lämpiäminen ole sitä vielä vienyt.
        Pakkasta aamuisin jo ollutkin.
        Huurteisista teistä varoitettiin etelä osaa.


    • Anonyymi

      juur toivotuis kertoi kaveri joka oli menossa mökille, oli Kemijärvell, kertoi et aamulla Poris oli talvirenkaat tarpeen, lapis niitä ei nyt tarvii.

    • Anonyymi

      On +2 astetta ja taas tuntuu kylmältä, keväisin sama tuntuu linnunmaidolta...

    • Anonyymi

      Tuolla ulkona näkyi reippaita ulkoilijoita.
      Hyvä ilma, kuivaa ja tuulikin leppoisaa.
      + - 0,0

    • Anonyymi

      -2 ja taivaalla kirkas tähti.
      Aamuun on vielä aikaa, talo ei nuku.

    • Anonyymi

      Aurinko paistaa ja komea päivä tämä.
      Harmittavia kolareita säästä johtuen mm. Lahdessa ja Tampereella.

      • Anonyymi

        Liukas keli tais yllättää autoilijat, ei tainnu pahemmin kellekään käydä onneksi.


    • Anonyymi

      Lämmin syys jatkuu yhä.

    • Anonyymi

      Ainakin Stadissa, juuri nyt, tulee vettä kuin esteristä. Ikkunalauta ropisee.

      Aiemmin näin viikkoennusteen, että ensi tiistaina tulisi myös lunta, mutta on tainnut sekin ennustus jo muuttua.

      • Anonyymi

        Marraskuussa pakkasia kai.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Marraskuussa pakkasia kai.

        ´Netissä näin aamulla otsikon, että ruotsissa sataa lunta,
        meillä satanut vettä, mutta ei tänään.

        Onneksi suomessa ei ole noita viiden asteen myrskyjä.
        Jos sellaisella tuulella tulis taivaalta lunta, vois kadota koko Suomi maailmankartalta
        lumihankeen.


    • Anonyymi

      Eteläosa maasta saa pian liki 10+ päivälämpötiloja, sanoivat ja
      Russarössä on +9 astetta.
      Hyvin osuu ennustettavuus.

    • Anonyymi

      Ensimmäinen yö, kun mittari kävi miinuksella.
      - 0,2 näytti.

    • Anonyymi

      Utsjoki Kevo keyttä ylätuulta.

      • Anonyymi

        Utsjoki mittauksia säätilasta marraskuun 1 päivä 2924

        Lauantai 1.11.
        02.00
        Melko pilvistä ja poutaa
        0 °C
        Tuntuu kuin -3°
        Tuuli 2 m/s S
        Puuskat 3 m/s
        Sademäärä klo 23–02: 0 mm

        Päivitetty 1.11. 02.37


    • Anonyymi

      Jokohan lapissa pyryttää et pääsevät lylyä lykkimään?
      Hyvät nimipäivät päivänsankareille Lylylle ja Pyrylle!
      Ja hyvää Pyhäinmiestenpäivää!

    • Anonyymi

      Juuri aamulla kerrottiin, että lumipeite on myöhässä pohjoisessa, koillisessa
      ja itäisessä Suomessa. Siellä on lauhempaa kuin tavallisesti tähän aikaan.

      Tuleekohan matkailuala kärsimään tappiota ? Turistitkin joutuvat ehkä
      pettymään taas, ei taida tulla valkoista joulua Korvatunturilla eikä
      muuallakaan napapiirin korkeudella.

      • Anonyymi

        Ilamstonmuutosta pukkaa.


    • Anonyymi

      Odotan jo lumihiutaleita Hgin taivaalle...

    • Anonyymi

      Kittilä +1,0

      Se on talviaika kellossa, kaamos aika kalenterissa ja Kittilässä ulkolämpö mittarit + asteissa.
      Lämmintå marraskuun alkua 2025.

    • Anonyymi

      OULU 03.11.2025 kello 08:35
      +5 °C

      Tuntuu kuin 4°

      Tuuli 2 m/s SE
      Puuskat 4 m/s
      Sademäärä klo 05–08: < 0,1 mm

    • Anonyymi

      Pikkasen alle +10 astetta länsirannikolla, tihkusadetta.

    • Anonyymi

      Uusittu forecan sää puhelinsovelluksena aivan surkea,nyt loppui käyttö!

    • Anonyymi

      Kilpisjärvi mittauasema 4.11.2025
      -3,7 °C

      Tuntuu kuin -9°

      Pilvistä ja poutaa
      Tuulen suunta SE
      3,8 (5,3)
      m/s

      Havaintoasema:

      Kilpisjärvi (0,9 km)
      Havaintoaika:
      4.11. klo 08.00
      Pilvistä ja poutaa
      Ilmanpaine
      999.4 hPa
      Suht. kosteus
      90%
      Kastepiste
      -5°
      Näkyvyys
      20 km
      Lumen syvyys 4.11.
      7 cm
      Aurinko nousee
      09.08
      Aurinko laskee
      15.29
      Päivän pituus
      6 h 21 min
      Kuu nousee
      14.41
      Kuun vaihe

      Kasvava kupera kuu
      Kuu laskee
      07.12

      että näin kertoo Foreca

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1374
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      103
      889
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      533
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      35
      432
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      399
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      394
    Aihe