Syyllisyyden tunne syntyy monesti helposti. Olen "syyllinen", kun en ole jaksanut tehdä päivän askareita kunnolla. Olen "syyllinen",jos en ole jaksanut olla kumppanilleni miellyttävä. Olen "syyllinen ",jis en ole toiminut odotetusti rai en ole esimerkiksi jaksanut lähtä kirkkoon tai messuun. Olen "syyllinen" joskus kun olen vain Ihminen.
Eli mistä tuo syyllisyyshakuisuus ja syyllisyyden tunne oikein kumpuaa?Johtuuko se lapsuuden kotiympäristön näkemyksistä, millainen pitää olla, että kelpaa muille ja kelpaa Jumalalle? Onko syynä Suomalainen kulttuurikin, joka on melankolinen vai muodostuuko käsitys ihmisellä itsellään omasta ns. "Syyllisyydestä", aikuisiälläkin.
Mikä vaikuttaa eniten syyllisyyden tunteen kokemiseen?
7
74
Vastaukset
- Anonyymi
Kuulostaa, että ainakin uskonnollisella kasvatuksella olisi suuri osuus.
- AnonyymiUUSI
Se voi olla, osuutensa silläkin, mutta ihminen on siitä jännä "otus" että pyrkii olemaan aivan liian ankara itselleen ja joskus myös muille ihmisille. Arvonantoa ja armollisuus itseä kohtaan antaa paljon, jis siihen kykenee. Joskus on noin että hlö vaatii itseltään liikoja myös muiden ihmisten odotusten tai kuviteltujen vaatimusten ja odotusten mukaan. Omana itsenään pitäisi kyllä riittää ja uskonnollisuuskin on asia, ettei voi ketään syytellä jos ei usko tai uskon varjolla syyllistää.
- AnonyymiUUSI
Nyt ei eletä enää 50-luvun malliin, jolloin jossakinnkatsomuksissa ja perheissä oli luonnollista tehdä kuäymnenen lasta, kurittaa heitä ynnä muuta epäluonnollisia ja väärää. Raamatun Sanaa nojattiin monesti mielivaltaisesti. Nyt on onneksi vuosi 2025, jokaisella on myös oikeus olla tekemättä lapsia ja jaiki eivöt niitä saakaan, vaikka 1-2 olisi voinut mennä. Maailma on muuttunut parempaan suuntaan myöskin iskonnollisiudeb haittapuolena suhteen. Esimerkiksi 70 -luvulla olivat hoitokokouksey kuulemma mielivaltaisia, tuskin enää. Mikäli on , väärin on. Uskonnollisuutta ei saa käyttää henkisen, hengelliset ha /tai ruumiillisen väkivallan aseena, vasn uskonyhteisöissäkin toimintatapojen pitäisi kyllä pohjautua suvaitsevaisuuteen ja lähimmäisenrakkauteen. Mutta aina on ollut niin, niin jalan kuin ihminen on ollut, että kun me ihmiset olemme kehittäneet jonkin järjestelmän/organisaation/instituution, niin sitä on käytetty väärin. Jopa kirkoissa on anterksiannettu lastenraiskaukset ynnä muut ripissä. Häpeällistä. Toivottavasti tänä päivänä tilanne on todellakin eri.
- AnonyymiUUSI
Eipähän tänä päivänä kovin monen tarvitse juksata että on 50-vuotiaana endometrioosi ja sukunimi on Vainio. Kaikista ei ole naimisiin.
- AnonyymiUUSI
Lapsissakin ja töissä joillekin liikaa haasteita. Jaksellaan miten jaksetaan...valitetaan, ettö ne vie viimeisetkin voimat.
- AnonyymiUUSI
No, minulla on ollut voimia selvitellä asioissa. Kuka soitti on kätevänpalvelu sekin, saa selville sukunimenkin, senkin että palveluedinies soitti, eikä olekaan eläkkeellä kuten joku mainitsi....teekoossa että hmp, kun kerroin että tiedätkö että on palvelu, kuka soitti
- AnonyymiUUSI
Voihan laine sentäs..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.973998Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j973357Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin1312668Miten juhlitte ensi lauantaina?
Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.2532211Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä
Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m971981Varusmiehen kuolema
Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä1001903Mikä ihme teitä savolaisia tuossa
p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.211829- 1161693
Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?
JOS siis sinä saisit päättää?11331- 571265