Miksi vesi ei jäätynyt katoksessa?

Anonyymi-ap

Tätä ihmettelin pari vuotta sitten ja tuli mieleeni juuri.
Minulla jäi juomapullo ulos katokseen kesältä. Peltikatto ja pressuseinät. Hain sieltä jotain kun oli ollut pakkasia jo jonkun aikaa ja järvet oli jäässä. Silloinkin oli lähemmäs -20 astetta. Katsoin sitä pulloa ja huomasin että vesi ei ollut jäässä.
Miksi se ei jäätynyt?

Anteeksi kuulostan joltain vähä-älyiseltä eikä se ole kaukana totuudesta.

9

215

Vastaukset 9

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

no jäätyikö se heti, kun otit sen pullon käteesi?

• Anonyymi

Oliko katos roskakatos, johon oli sijoitettu myös lämpöä tuottava kompostori? Oliko aurinkoinen päivä, jolloin auringon säteet pääsivät lämmittämään? Oliko katoksen pressut tiiviit, eikä pakkasilma päässyt alentamaan lämpötilaa? Tavallisesti katokset ovat harvalautaisia ja ilmanvaihto hyvä. rennosti.m

• Anonyymi

Mä käytin polkupyörää kesät talvet muutaman vuoden ajan pitäen sitä raa'alle ilmalle täysin altistettuna eikä ruosteen ruostetta. Sitten laitoin sen kerrostalon välikössä olleen katoksen alle ja ruostui ohjaustanko parissa kuukaudessa. Itse ajattelin, että johtui varmasti käytön määrästä. Tuon muutaman vuoden ajan käytin pyörää päivittäin, mutta katoksessa se oli käyttämättömänä tuon pari kuukautta. Rupesin miettimään jopa potentiaalienergiaa ja kaikkea mahdollista selitystä, mutta enpä tiedä vieläkään.....

• Anonyymi

Ja miksi auton ikkunat ei jäädy katoksen alla? Joskus sen fysiikan opettaja selitti mutta se kuulosti muistaakseni jotenkin huimalta, jotain että katos estää ikkunoiden lämpöä tasoittumasta avaruuden kylmyyden kanssa (joka siis jäädyttää taivasalla olevan auton lasit).

• Anonyymi

Joo huimaa ihan perus fysiikkaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo huimaa ihan perus fysiikkaa.

No joo, en tuohon keksinyt oikein hyvää sanaa, mutta ei kai tuo katos kovin monta astetta lämmitä. Tai semmonen ohut peitto auton päällä, toimiiko sekin samalla periaatteella?

• Anonyymi00008

Katos estää lämpösäteilyn pääsemistä avaruuteen. Pilvet toimivat samalla periaatteella ja pakkanen laskee pilvisellä säällä.

• Anonyymi00009
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Katos estää lämpösäteilyn pääsemistä avaruuteen. Pilvet toimivat samalla periaatteella ja pakkanen laskee pilvisellä säällä.

Saman ilmiön huomaa nollakelillä. Tuulilasi jäässä ja sivulasit sulana. Sivulta olevista kohteista tulee pientä lämpösäteilyä, jota avaruudesta ei tule. Sama koskee tietenkin katosta.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei käy sääliksi sitä miestä

Sitä saa mitä tilaa.
      Ikävä
      179
      1732
    2. Muistakaa pojat tämä.

Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.
      Ikävä
      109
      913
    3. En ehkä onnistu siinä

Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.
      Ikävä
      58
      745
    4. Mitä mieltä olet?

Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo
      Ikävä
      105
      705
    5. Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin

Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset
      Ikävä
      207
      654
    6. Mies,oletko koskaan...

Käyttänyt maksullista naista?
      Ikävä
      133
      628
    7. Oletko päättänyt

Että luovutat minun suhteeni
      Ikävä
      51
      575
    8. Pahoin pelkään nainen

että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus
      Ikävä
      51
      562
    9. Viesti jonka haluaisit lähettää...

hänelle. Onko jokin pieni tunniste jonka vain te tiedätte. Onko naiselta miehelle tai toisinpäin, joku joku päivämäärä
      Ikävä
      18
      549
    10. Kirjoita kolme sanaa

mistä kaivattusi voisi sinut tunnistaa.
      Suhteet
      37
      546
    Aihe