Maailman voi nähdä joko sisäisenä abstraktiona tai matemaattisena konstruktiona

Anonyymi-ap

Hei!

Tulin vaan kertomaan, että minä kyllä tiedän, miten kate lasketaan esimerkiksi summasta 100 € jos halutaan 30 % katetuotta. Tällöin luku 100 jaetaan luvulla 0,7 ja saadaan tulos 142,86 €

Mutta tietämys ei ole yhtä kuin ymmärrys ja syväoppimisen peruskulmakiviä on, että ymmärtää mitä ja miksi asioita tehdään. Tästä syystä moni asia onkin mennyt toisesta korvasta sisään ja toisesta korvasta ulos, koska tekemisen ymmärtäminen on jäänyt suorittamisen jalkoihin. Asia on ikään kuin unohtunut turhanpäiväisenä vähän kuin liukuhihnatekemisenä, jossa syvällinen pohdinta ja sisäistys on jäänyt tapahtumatta.

Niinpä minä en ymmärrä yhtään, miksi laskukaavaa ei lasketa kuin alvia, kertomalla 100x1,255 (tai esimerkin mukaisesti) 100x1,3? Tämä kun olisi minulle se luontevin tapa laskea jolloin siitä satasesta saatu 30 euroa olisi kolmasosa voittoa ja täysin tyytyväinen olisin.

Mutta kun ei, prosenttilaskut vaikuttaa helpoilta, mutta kun tosiasiassa ovatkin täysin järjenvastaisia pylriteltäviä, mutta silti oikein mitä ihmeellisimmillä kaavoilla.

Itselleni maailma on enemmän absraktio kuin täydellinen matemaattinen kostruktio. Itselleni luontaisempaa on nähdä maailma vaihtoehtoisesti eri mahdollisuuksin ja taiteellisin toteutuksin, kuin matemaatisen yksitoikkoisen ehdollisena kokonaisuutena, jossa asiat eivät kaavoista kangistuen jousta. Toki jälkimmäinen selittää maailman tieteellisen luonteen tarkemmin ja on enemmän oikein, mutta koska se ei ole itselleni luontainen tapa ajatella niin jopa helpot matemaattiset laskelmat ovat minulle haasteellisia ymmärrettäviä.

Ehkä voisi olla jokin keino muuttaa tapaa ajatella, soveltaa, yhdistää ja oppia matematiikkaa, ikään kuin musiikkia tai horisontin ääriviivoja. En ole vielä niin pitkällä, mutta jätän asian lepäämään aivoissani. Ehkä tähän vielä palataan!

2

147

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

"Niinpä minä en ymmärrä yhtään, miksi laskukaavaa ei lasketa kuin alvia, kertomalla 100x1,255 (tai esimerkin mukaisesti) 100x1,3? Tämä kun olisi minulle se luontevin tapa laskea jolloin siitä satasesta saatu 30 euroa olisi kolmasosa voittoa ja täysin tyytyväinen olisin."

100 euroa lienee sisäänostohinta. Siitä ei voi laskea katetuottoprosenttia, koska tuotetta ei voi myydä samalla hinnalla ulos kuin se on ostettu sisään.

142,86 € on ulosmyyntihinta, josta 30 % eli 42,86 € napataan tuotoksi. Tällöin jäljelle jää sisäänostohinta 100 €, joka on kulu.

ALV-kaavassa 100x1,255 tuo 100 € on veron peruste. Siitä lasketaan myyntihinta 125,50 €.

Eli kyllä siellä sama kaava on taustalla:
      - Katetuotto = myyntihinta (eli katetuottoprosentin peruste) x katetuottoprosentti
      - Myyntihinta (ALVin sisältävä) = veron peruste x 1,255

🦄

• Eräs menneittein aikojen kauppias ilmoitti myyvänsä kaiken yhden prosentin voitolla, jota muut kauppiaat aikansa ihmettelivät.
      Kysyivät sitten tilanteesta tarkemmin ja vastauksena oli: "Kun minä markalla ostan ja kahdella myyn, niin se on yksi prosentti voittoa".

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      550
      1797
    2. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      18
      877
    3. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      84
      873
    4. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      101
      806
    5. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      50
      729
    6. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      63
      715
    7. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      2
      707
    8. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      63
      676
    9. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      74
      628
    10. Moi, olen Lampunhenki

Kerro toivomuksesi🏺
      Ikävä
      65
      543
    Aihe