Koskahan Jätkäsaaresta

Puretaan tuo itsemurha rakennus. Sieltä ihmiset alkaneet loikkia katuun tämän tästä. Tai joku suojaverkko olisi ehkä paikallaan.

97

411

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • UUSI

Eikö se ole hyvä, että on melko harmiton paikka, jossa voi päivänsä päättää? Tulee junamatkailijoille vähemmän turhia viivästymisiä ja ikävä se on rekkakuskinkin pestä jätöksiä tuulilasista. Sinne alas voisi maalata vaikka samanlaiset sisäkkäiset ympyrät kuin jousiammunnan maalitaulussa.

• UUSI

No hyvä se on varmaan loikkaajankin mielestä. Mutta onhan se nyt muille järkyttävää, että joku päänsä sisällä synkkenee ja päättää kuolla.

• UUSI
        Jasu2025 kirjoitti:

No hyvä se on varmaan loikkaajankin mielestä. Mutta onhan se nyt muille järkyttävää, että joku päänsä sisällä synkkenee ja päättää kuolla.

Siis muita ihmisiä nimenomaan pitää miettiä, ei näitä elämään kyllästyneitä. Eikö?

• UUSI
        Jasu2025 kirjoitti:

Siis muita ihmisiä nimenomaan pitää miettiä, ei näitä elämään kyllästyneitä. Eikö?

Minusta ei. Järkytykset ovat osa elämää ja en ymmärrä mikä ihmeen tavoite on vuorata ihmisten elämä pumpulilla.

• UUSI
        scrg kirjoitti:

Minusta ei. Järkytykset ovat osa elämää ja en ymmärrä mikä ihmeen tavoite on vuorata ihmisten elämä pumpulilla.

Ei sellaista ihmiset nykyään kestä. Suijeltava on pahalta mieleltä ja järkytyksiltä. Vaikka kyllähän sen loikkaajankin mieli on jostain pahastunut ja elämä järkkynyt. Sivuseikka, kunhan muut ei joudu hänen takia järkyttymään.

• UUSI
        Jasu2025 kirjoitti:

Ei sellaista ihmiset nykyään kestä. Suijeltava on pahalta mieleltä ja järkytyksiltä. Vaikka kyllähän sen loikkaajankin mieli on jostain pahastunut ja elämä järkkynyt. Sivuseikka, kunhan muut ei joudu hänen takia järkyttymään.

Vaikea sanoa millaista curling vanhemmuutta on taustalla, kun lapsista tulee nuoria, jotka eivät mitään kestä.

• Anonyymi00017
        UUSI
        scrg kirjoitti:

Vaikea sanoa millaista curling vanhemmuutta on taustalla, kun lapsista tulee nuoria, jotka eivät mitään kestä.

Olet persu, ja sen kyllä huomaa:)
        Narsistisia kommentteja ei paljon muilta tule.

AV

• Anonyymi00018
        UUSI
        scrg kirjoitti:

Saanko kysyä, onko sinulla lapsia?
        Jos ei ole, en ihmettele yhtään miksi ei olisi!

AV

• UUSI
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Saanko kysyä, onko sinulla lapsia?
        Jos ei ole, en ihmettele yhtään miksi ei olisi!

AV

Saat kysyä.

• Anonyymi00024
        UUSI
        scrg kirjoitti:

Saat kysyä.

Tiesin jo tuon vastauksen, mutta miltä tuntuu olla henkilö joka tuhaa Suomen tulevaisuuden omalla narsistisuudellaan?
        Olet tavallaan viisas, mutta samalla yököttävin palstan kirjoittajista. Etkä sitä itse edes narsismissasi tiedosta?

Mielenkiintoista, koska koko maailma on sitä mitä itse ny elät?!
        Kapea, ja Suomelle mitätön elämäsi on saanut itsesi hypnoosiin?

AV

• UUSI
        scrg kirjoitti:

Vanhemmuus ei yksin aina riitä, kun muutkin ihmiset vaikuttaa. Mutta kyllä vanhempienkin olisi hyvä miettiä mitä se rajat ja rakkaus tarkoittaa. Ei liikaa kaverivanhemmuutta, kun nuori ja lapsi kaipaa turvaa ja rajoja, niitä hahmotellessaan itse voi mennä ulalle.

• Anonyymi00025
        UUSI
        scrg kirjoitti:

Saat kysyä.

..Miten Suomi olisi vahvempi 25 vuoden kuluttua koska olet ollut elossa?
        Hmm...tulevaisuus on suomalaisten lasten, ei sinun minun tai kenenkään muunkaan vanhan patun tai naispuolisen jotka tälle palstalle kirjoittavat.

Miten autat suomalaisia lapsia menestymään elämässään, ja samalla tekemään Suomesta vahvemman? Selitä, tai elä narsismissasi kuten tähänkin saakka.

AV

• UUSI
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Tiesin jo tuon vastauksen, mutta miltä tuntuu olla henkilö joka tuhaa Suomen tulevaisuuden omalla narsistisuudellaan?
        Olet tavallaan viisas, mutta samalla yököttävin palstan kirjoittajista. Etkä sitä itse edes narsismissasi tiedosta?

Mielenkiintoista, koska koko maailma on sitä mitä itse ny elät?!
        Kapea, ja Suomelle mitätön elämäsi on saanut itsesi hypnoosiin?

AV

Luulen, että olen aika poikkeuksellinen narsisti, koska vietän niin paljon aikaa yksin. Ja olen mm. melko aktiivisesti työelämässä vältellyt minkäänlaista esimiesasemaa.

• UUSI
        Anonyymi00025 kirjoitti:

..Miten Suomi olisi vahvempi 25 vuoden kuluttua koska olet ollut elossa?
        Hmm...tulevaisuus on suomalaisten lasten, ei sinun minun tai kenenkään muunkaan vanhan patun tai naispuolisen jotka tälle palstalle kirjoittavat.

Miten autat suomalaisia lapsia menestymään elämässään, ja samalla tekemään Suomesta vahvemman? Selitä, tai elä narsismissasi kuten tähänkin saakka.

AV

Miksi jonkun sellaisen aika mielikuvituksellisen käsitteen kuin Suomi tarvitsisi olla jotenkin vahva tai vahvempi. Minusta satunnaisella suomalaisella lapsella on aika paljon mahdollisuuksia tälläkin hetkellä moniin muihin verrattuna. Se on sitten heidän asiansa miten elämänsä elävät.

• Anonyymi00039
        UUSI
        Jasu2025 kirjoitti:

Onko siellä jo kyltti että katolta hyppääminen on kielletty? Se ratkaisee kaiken.

• Anonyymi00001
      UUSI

Kaikki eivät pääse itse päättämään omasta sairauslomastaan, se on vain ministerien oikeus. He saavat päättää lopettavansa työt, ilman karenssia. Ministerit eivät hypi katoilta?

AV

• Anonyymi00002
        UUSI

...lähinnä persuministerien jotka ovat Suomen talouden totaalisesti omilla päätöksillään sotkeneet. Tulisiko ministeri viedä jo katolle sairausloman sijaan? Ei armoa:)

AV

• UUSI

Voihan nekin joku päivä sortua moiseen. Jos vaikka sopeutumisraha otetaankin pois. Elintaso järkkyy.

• UUSI
        Anonyymi00002 kirjoitti:

...lähinnä persuministerien jotka ovat Suomen talouden totaalisesti omilla päätöksillään sotkeneet. Tulisiko ministeri viedä jo katolle sairausloman sijaan? Ei armoa:)

AV

Sehän olisi lynkkaus. Politiikassa saa lynkata kansalaisia, ministereitä ei missään nimessä. :)

• Anonyymi00005
        UUSI
        Jasu2025 kirjoitti:

Sehän olisi lynkkaus. Politiikassa saa lynkata kansalaisia, ministereitä ei missään nimessä. :)

No, onneksi lätkäfanit tutuvat nyt saavan energiaa. Suomi on saamassa ainakin tasapelin.

AV

• Anonyymi00040
        UUSI

Ei se ole enää ministeri kun se otti lopputilin ministerin hommasta. Se on nyt kansanedustaja.

• Anonyymi00003
      UUSI

Onko jasulla mitään muita kivoja ehdotuksia mitä nuoret vois harrastaa? tai joku vielä helpompi tapa tappaa itsensä? onko ämmällä vähä kusta päässä👹

• Anonyymi00008
        UUSI

Ainut jolla on kusta päässä tässä ketjussa olet sinä itse.
        Helppoa elää sitä tiedostamatta?

AV

• UUSI

Eihän kenenkään itsari minun vastuulla ole, kusipää olet itse.

• Anonyymi00004
      UUSI

No nyt oli harvinaisen nurinkurinen ajatus.

Eivät rakennukset aiheuta itsemurhia, niitä tekevät ihmiset.

• UUSI

Tuohon rakennukseen ei sitten saatu tehtyä mitään esteitä, ettei nuo ihmiset kiipeä sinne loikkimaan. Montakohan sinne ehtii mennä kuolemaan, ennen kun sinne pääsy estetään.

• Anonyymi00013
        UUSI
        Jasu2025 kirjoitti:

Tuohon rakennukseen ei sitten saatu tehtyä mitään esteitä, ettei nuo ihmiset kiipeä sinne loikkimaan. Montakohan sinne ehtii mennä kuolemaan, ennen kun sinne pääsy estetään.

Olet tavallaan oikeilla jäljillä.

Muistan ajan kun olin töissä paljon parjatussa Kiinassa. Siellä oli muutamia tapauksia joissa työntekijä oli mennyt yrityksen katolle ja hypännyt sieltä kuolemaansa. Kysymys oli nuorista ihmisistä. Asiaa puitiin Kiinan mediassa paljon, ja ensimmäisenä he nostivat esille työolosuhteet ko. yrityksessä ja toistaalta sen paineen joka kohdistuu näihin nuoriin henkilöihin jotka elämässään haluavat menestyä.

Miten he lähtivät asiaa hoitamaan oli se nopea reagointi, se maksaa korvaukset jotka mahdollistavat nuo kuolonhypyt (ensisijainen apu). Katoille tuli esteitä, vartiointia lisättiin koska olihan jokainen hyppy rakennuksen omistajalle yli 100 000 euroa maksava.

Toinen vaihe on käsittely miksi joku olisi tehnyt noin lopullisen ratkaisun, olihan kysymyksessä saman yrityksen työntekijät.

Ajattelematta enempää, tulisiko nyt Suomen ajatella samoin? Ensin estää, ja sen jälkeen miettiä mikä laittaa nuoret katolta hyppimään?

AV

• UUSI
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Olet tavallaan oikeilla jäljillä.

Muistan ajan kun olin töissä paljon parjatussa Kiinassa. Siellä oli muutamia tapauksia joissa työntekijä oli mennyt yrityksen katolle ja hypännyt sieltä kuolemaansa. Kysymys oli nuorista ihmisistä. Asiaa puitiin Kiinan mediassa paljon, ja ensimmäisenä he nostivat esille työolosuhteet ko. yrityksessä ja toistaalta sen paineen joka kohdistuu näihin nuoriin henkilöihin jotka elämässään haluavat menestyä.

Miten he lähtivät asiaa hoitamaan oli se nopea reagointi, se maksaa korvaukset jotka mahdollistavat nuo kuolonhypyt (ensisijainen apu). Katoille tuli esteitä, vartiointia lisättiin koska olihan jokainen hyppy rakennuksen omistajalle yli 100 000 euroa maksava.

Toinen vaihe on käsittely miksi joku olisi tehnyt noin lopullisen ratkaisun, olihan kysymyksessä saman yrityksen työntekijät.

Ajattelematta enempää, tulisiko nyt Suomen ajatella samoin? Ensin estää, ja sen jälkeen miettiä mikä laittaa nuoret katolta hyppimään?

AV

Varmaan myt ensin noin, mutta ehdottomasti ainakin miettiä miksi ihmiset tekee itsareita, muoret ja kyllä muutkin. Miksi vanhuksia kuolee laiminlyönteinä, vaikka raha kelpaa valvonta jää niin ja näin toteutumaan tai toteutumatta.

Minua närästää arvojen kääntyminen bisnes ja raha edellä meneväksi. Kun ihminen ei enää merkkaa mitään muuta kuin hyödykettä. Ja jos ei hyödytä vähät välitetään sen jälkeen.

• UUSI
        Jasu2025 kirjoitti:

Varmaan myt ensin noin, mutta ehdottomasti ainakin miettiä miksi ihmiset tekee itsareita, muoret ja kyllä muutkin. Miksi vanhuksia kuolee laiminlyönteinä, vaikka raha kelpaa valvonta jää niin ja näin toteutumaan tai toteutumatta.

Minua närästää arvojen kääntyminen bisnes ja raha edellä meneväksi. Kun ihminen ei enää merkkaa mitään muuta kuin hyödykettä. Ja jos ei hyödytä vähät välitetään sen jälkeen.

Kovin kylmät arvot tuhoaa lopulta ihmiskunnan. Se lienee tavoitekin.

• UUSI
        Jasu2025 kirjoitti:

Kovin kylmät arvot tuhoaa lopulta ihmiskunnan. Se lienee tavoitekin.

Minä oon pehmeitten arvojen kannattaja, luonto, eläimet ja ihmiset hyvinvointi, ei kerska kulutus ja markkinatalous sovi arvoihini oikein mitenkään. Tietysti pakkohan rahankin on liikkua, jotta hyvinvointi muttei näin kun nykyään.

• UUSI
        Jasu2025 kirjoitti:

Minä oon pehmeitten arvojen kannattaja, luonto, eläimet ja ihmiset hyvinvointi, ei kerska kulutus ja markkinatalous sovi arvoihini oikein mitenkään. Tietysti pakkohan rahankin on liikkua, jotta hyvinvointi muttei näin kun nykyään.

Nyt on unohtunut se oikea hyvinvointi ja hyvinvointi on vain rahakkaille suunnattu. Menee päin vittua silleen.

• Anonyymi00042
        UUSI
        Jasu2025 kirjoitti:

Ei, eikä tarvikaan.

Seuraavan sukupolven pelastamiseksi ehdotan seuraavaa:

-Lapset kotiin kuuteen vuoteen asti
        -Sosiaalisen median ikärajaksi 18
        -Peruskoulun oppimäärää vähennetään ja lapset oppivat lukemaan ja kirjoittamaan suomea sekä laskemaan
        -Kasvurauha lapsille, kaiken maailman ideologit ja prvot pois kouluista
        -Ikään sopimaton vastuuttaminen pois kouluista

En tiedä auttavatko nämä, mutta en usko näistä olevan haittaa.

• Anonyymi00006
      UUSI

Kiitos hyvästä ehdotuksesta jasu🥺

• UUSI

Eipä mitään. Siellä on alla muutkin vaarassa sitten jos rojahtaa niskaan. Muista se.

• Anonyymi00007
      UUSI

Minä tapan itseni siellä tänään

• UUSI

Eiköhän siellä vielä tänään ole tehostettu valvonta eilisen takia.

• Anonyymi00009
      UUSI

Rip tuntematon

• Anonyymi00010
      UUSI

Rakennuksia on Suomi pullollaan, joten niitä telkeämällä ongelma tuskin paljoakaan helpottaa. Pitäisi mennä ongelman alkulähteille. Miksi jollain on niin paha olla, ettei löydä muuta keinoa kuin päättää päivänsä? Se on todella surullista. Liian moni jää yksin. Liian moni käännytetään tai ei saa oikeanlaista apua oikeaan aikaan. Liian moni joutuu kamppailemaan päivästä toiseen olipa kyse sitten mistä haasteista tahansa.

Yhteiskuntamme on epäonnistunut monessa eikä nykyisen hallituksen tiukennukset toimeentuloon ja muihin tukiin auta asiaa. Ne kurittavat kaikista eniten juuri heitä, ketkä ovat jo valmiiksi kaikista heikoimmassa asemassa. Nämä ovat arvovalintoja, ja valitettavasti Suomessa on otettu armoton linja, joka suosii entistä enemmän hyvin toimeentulevia.

En tarkoita, että ihmisen pitäisi saada kaikkea ilmaiseksi ja valmiiksi katettuna yhteiskunnan taholta. Jokaisen on tietysti itsekin tehtävä jotain oman tilanteensa parantamiseksi, mutta yhteiskunnan rakenteiden tulisi olla sellaiset, että ne mahdollistavat ihmisarvoisen elämän meille kaikille myös silloin, jos elämä potkii päähän.

Aletheias

• Anonyymi00011
        UUSI

Wau, arvostan kommenttiasi todella korkealle.
        Viime vuonna maksoin tuloveroa 14 000 euroa, ja maksan vain sen vuoksi, että jokaislla ihmisellä olisi mahdollisuus parempaan. Etenkin nuorilla.

AV

• UUSI

Raha tässä maassa on ihmistä tärkeämpi, siksi ihmisiä ei huvita elää. Moni tajuaa miten asia on. Ketään ei oikeasti kiinnosta muu kuin raha.

• Anonyymi00015
        UUSI
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Wau, arvostan kommenttiasi todella korkealle.
        Viime vuonna maksoin tuloveroa 14 000 euroa, ja maksan vain sen vuoksi, että jokaislla ihmisellä olisi mahdollisuus parempaan. Etenkin nuorilla.

AV

Samoin minä maksan mielelläni veroja, kun ne käytetään yhteiskunnan hyväksi. Lapset ja nuoret ovat lähellä minunkin sydäntäni.

Kunpa saisi itse päättää edes osasta veroistaan, mihin haluaa sen kohdistaa. En kohdistaisi niitä ainakaan mihinkään olutveron alentamiseen. Käsittämättömän turha ja typerä päätös tuokin.

Aletheias

• Anonyymi00021
        UUSI
        Jasu2025 kirjoitti:

Raha tässä maassa on ihmistä tärkeämpi, siksi ihmisiä ei huvita elää. Moni tajuaa miten asia on. Ketään ei oikeasti kiinnosta muu kuin raha.

Valitettavasti tuolta Suomen yleinen linja tällä hetkellä vaikuttaa. Inhimillisyys on jäänyt muiden tavoitteiden jalkoihin.

Talous on saatava tasapainoon, se on selvä. Säästöjä, tulonlähteitä jne on löydyttävä, jotta Suomi pysyy hyvinvointivaltiona jatkossakin. Nyt Suomessa on kuitenkin menty lähes kaikessa ihan väärään suuntaan. Ihmisillä ei ole töitä, eläminen on kallista, toimeentulosta leikataan, omaishoitajille käytännössä näytetään keskisormea, lasten ja nuorten asiat eivät tunnu liikuttavan vanhuksista puhumattakaan. Kuitenkin samaan aikaan todella hyvin toimeentulevat saivat verohelpotuksia! Ihan järjetön linja..

Aletheias

• UUSI
        Anonyymi00021 kirjoitti:

Valitettavasti tuolta Suomen yleinen linja tällä hetkellä vaikuttaa. Inhimillisyys on jäänyt muiden tavoitteiden jalkoihin.

Talous on saatava tasapainoon, se on selvä. Säästöjä, tulonlähteitä jne on löydyttävä, jotta Suomi pysyy hyvinvointivaltiona jatkossakin. Nyt Suomessa on kuitenkin menty lähes kaikessa ihan väärään suuntaan. Ihmisillä ei ole töitä, eläminen on kallista, toimeentulosta leikataan, omaishoitajille käytännössä näytetään keskisormea, lasten ja nuorten asiat eivät tunnu liikuttavan vanhuksista puhumattakaan. Kuitenkin samaan aikaan todella hyvin toimeentulevat saivat verohelpotuksia! Ihan järjetön linja..

Aletheias

Niin on. Ymmärrän kanssa, että velaksi eläminen tarkoittaa takaisin maksujakin, mutta ei liikaa saisi kerralla repiä riekaleiksi ja juuri niiltä joilla ennestäänkin on heikoiten asuat ja pärjääminen. Vähitellen. Pikkuhiljaa eikä tappo rytinällä. Tuntuu ettei politiikan rahaa omaavat käsitä tai välitä, kun eihän heiltä mikään ole pois.

• UUSI
        Jasu2025 kirjoitti:

Niin on. Ymmärrän kanssa, että velaksi eläminen tarkoittaa takaisin maksujakin, mutta ei liikaa saisi kerralla repiä riekaleiksi ja juuri niiltä joilla ennestäänkin on heikoiten asuat ja pärjääminen. Vähitellen. Pikkuhiljaa eikä tappo rytinällä. Tuntuu ettei politiikan rahaa omaavat käsitä tai välitä, kun eihän heiltä mikään ole pois.

Ymmärrän myös ettei hyysääminen ole oikea tapa sekään. Ei ääripäät yleensä ole toimivia.

• UUSI
        Jasu2025 kirjoitti:

Ymmärrän myös ettei hyysääminen ole oikea tapa sekään. Ei ääripäät yleensä ole toimivia.

Purrakin vaan vinoilee ja vittuilee, leikataas lisää. Hyvä on hänen leikellä, kun on lihavat tulot. Mutta se ilkeä virnuileva naama, se saa vielä joskus osumaa joltain.

• Anonyymi00012
      UUSI

Aamun television uutisikkunassa oli joku ihme tieto siitä miten "ongelmanuorten kasvatus" maksaa 4000 euroa vuorokaudessa. Voisiko tuon menokehyksen avata, mikä maksaa ja miksi? Tuntuu aika korkealta hinnalta tuo 4000 euroa vuorokausi?

Onko lasten pahoinvoinnista jo tehty uusi liikeidea, josta kärsii lapset ja yhteiskunta?

AV

• UUSI

Se kaikki byrokratia siinä maksaa.

• Anonyymi00014
        UUSI
        Jasu2025 kirjoitti:

Se kaikki byrokratia siinä maksaa.

Niin, kysymyksessä on päätön summa joka tulee avata.
        Siitä hyötyvät nuoret, kuin myös suomalaiset veronmaksajat.

Helvetin idiootimaista touhua Suomessa, ei ihme ettei maa nyt menesty?
        Syy on persujen? Heti kun persut nousivat päätöselimiin, Suomi on taantunut?

AV

• UUSI
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Niin, kysymyksessä on päätön summa joka tulee avata.
        Siitä hyötyvät nuoret, kuin myös suomalaiset veronmaksajat.

Helvetin idiootimaista touhua Suomessa, ei ihme ettei maa nyt menesty?
        Syy on persujen? Heti kun persut nousivat päätöselimiin, Suomi on taantunut?

AV

Ei sitä varmaan ikinä avata lukijoille. Siinä on niin montavälikättä ja paperinpalan pyörittelijää. Eikä ne lapset ole se pääasia. Ikävä kyllä.

• UUSI
        Jasu2025 kirjoitti:

Ei sitä varmaan ikinä avata lukijoille. Siinä on niin montavälikättä ja paperinpalan pyörittelijää. Eikä ne lapset ole se pääasia. Ikävä kyllä.

Pääasia on, että paperilla kaikki näyttää mallikkaalta.

• UUSI

Se vaikee tapaus vie tuhat euroo ja sitten oikein vaikee vaatii neljä paikkaa. Kai se sitten vaatii neljä kiinnipitäjää. Siinä puhuttiin valtion koulukodista eli ei oo ykstyinen. Ja tuskin ykstyinen näitä pahimpia haluaa. Mutta se peruspointti just, että kannattas ennalta ehkästä. Että millasia ruutitynnyreitä tässä nyt kasvatetaan.

• Anonyymi00016
      UUSI

ei ne vahinkoja ole jos monia alkaa kuolemaan samassa paikassa.

• UUSI

Eipä niin. Trendiksihän tuo uhkaa muodostua. Ei sikäli, ihmistä joka on päättänyt kuolla keksii keinot kyllä. Ihan sama miten koitetaan estellä, mutta vapaa pääsy katolle ei ehkä ole hyvä juttu.

• Anonyymi00019
      UUSI

Mielestäni nykyisessä tilanteessa tulisi hallitukselle osoittaa paikka tuolta katolta, jonotusnumeron vaisi hyppyyn ottaa ja odottaa kiltisti vuoroaan:)

AV

• Anonyymi00020
      UUSI

Tässä ketjussa on muutamakin kommentti just sellainen minkä vuoksi noita tapahtuu.
      Sitten jotain sontaa että raha on syynä noihin. Meinaatteko että esimerkiksi ne peruskoulu ikäiset, jopa ne pienen pienet ala-aste ikäiset tekee noin vtun lopullisia päätöksiä rahan takia?
      Aikuisistakaan tuskin edes puolet tekee tuosta johtuen, vaan ihan muista syistä.
      Ehkä te sitten osaatte ajatella enemmän ja jopa edes vähän välittää kun osuu teidän läheisen kohdalla tuollainen ratkaisu. Mutta muistakaapa te täydelliset ihmiset sitten kun vaikkapa teidän oma muksu tekee noin syyttää rahaa, vähätellä, sekä pitää tyyliin Luuserina. Älkääkä myöskään itkekö tai toivoko myötätuntoa.

• Anonyymi00023
        UUSI

Kirjoitus oli epäselvä, selvennä vähän!
        Raha luo nuorille mahdollisuuksia hyvään elämään, ilman sitä ei edes vanhemmilla ei sitä ole?

Tulisiko siis meidän uusi sukupolvi joka joutuu ottamaan 20 000 euron opintolainoja tehdä töitä sen eteen että nämä menneisyyden "kermaperseet" saisivat eläkkeensä?

Ei mene tajuun tämä, selitä nyt vähän?!

AV

• Anonyymi00026
        UUSI
        Anonyymi00023 kirjoitti:

Kirjoitus oli epäselvä, selvennä vähän!
        Raha luo nuorille mahdollisuuksia hyvään elämään, ilman sitä ei edes vanhemmilla ei sitä ole?

Tulisiko siis meidän uusi sukupolvi joka joutuu ottamaan 20 000 euron opintolainoja tehdä töitä sen eteen että nämä menneisyyden "kermaperseet" saisivat eläkkeensä?

Ei mene tajuun tämä, selitä nyt vähän?!

AV

Ei tossa ollut mitään epäselvää.
        Mutta käännä toki noin päin asia.
        En yhtään ihmettele etenkään just sulta tota.

• Anonyymi00027
        UUSI
        Anonyymi00026 kirjoitti:

Ei tossa ollut mitään epäselvää.
        Mutta käännä toki noin päin asia.
        En yhtään ihmettele etenkään just sulta tota.

Tuo ei selventänyt yhtään, ja se ei ole mikään yllätys.
        Et voi edes vastata, koska sinulla ei sellaista edes ole?

AV

• UUSI

Raha ratkaisee. Apua ei saa jos rahaa ei ole.

• Anonyymi00031
        UUSI

Minun kommenteissani on nostettu esille raha tai pikemminkin leikkaukset, sillä ne kurjistavat monen ihmisen elämää. Ei välttämättä aina varsinaisessa rahan muodossa vaan esim siinä, että kouluissa ei riitä resurssit puuttua lasten ja nuorten ongelmiin tai nuori ei pääse psykiatriseen hoitoon riittävän ajoissa, koska hoitopaikkoja ei ole. Myös perheiden taloudellinen ahdinko lisää riskiä henkiselle pahoinvoinnille.

Ongelma on monisyinen eikä sitä missään nimessä korjata pelkällä rahalla. Ajattelen, että tilanteen parantaminen vaatii sekä poliittisia päätöksiä, että tekoja myös ihan ruohonjuuritasolla. Toisistamme välittäminen on esimerkiksi yksi helppo ja edullinen keino, jolla voimme kaikki edistää hyvinvointia yhteiskunnassamme.

Aletheias

• Anonyymi00022
      UUSI

Ehdotan verkotusta pari metriä katon rajan alapuolelle. Sen verran alas, ettei pääse itse ylös, ja sen verran löysä ja liukas verkko ettei pääse siitä pussista jatkamaan alaspäinkään.

Siinä saisi killua kunnes palokunta on pelastanut kissat puista. Sitten monen tonnin sakko. Sen sakon hinnan voisi merkitä isolla siihen hyppypaikalle.

Tai sitten voitais aidata laskeutumisalue läpinäkymättömäksi niin ettei liian kivasti eläneet kännykkäkuvaajat järkyty.

xLiner

• UUSI

Heh, hyvä idea. Tuli kuva mieleeni verkossa rimpuilevasta liitäjästä. Vakava aihe, vaikken itse suhtaudu omaankaan kuolemaan vakavasti. Kuolee kun aika on.

Mutta yhteiskunnan vastuulle on joskus laitettu toimiva yhteiskunta ja eihän se toimi jos ihmisiä alkaa nähdä kuoleman paremmaksi kun elämän.

• UUSI
        Jasu2025 kirjoitti:

Heh, hyvä idea. Tuli kuva mieleeni verkossa rimpuilevasta liitäjästä. Vakava aihe, vaikken itse suhtaudu omaankaan kuolemaan vakavasti. Kuolee kun aika on.

Mutta yhteiskunnan vastuulle on joskus laitettu toimiva yhteiskunta ja eihän se toimi jos ihmisiä alkaa nähdä kuoleman paremmaksi kun elämän.

Tai sehän se tpimivan yhteiskunnan oletusarvo kai on. Elämä maittaa paremmin kuin kuolema.

• Anonyymi00032
        UUSI
        Jasu2025 kirjoitti:

Tai sehän se tpimivan yhteiskunnan oletusarvo kai on. Elämä maittaa paremmin kuin kuolema.

En usko. Aika karmeissakin olosuhteissa ja yhteiskunnissa ihmiset elävät ja ovat jopa onnellisia.

Siinä kun sisäelimissä on sairauksia, niin niitä on aivoissain. Ei kaikkeen ole aina mitään syytä.

Jos pitäisi etsiä jokin syyllinen, niin nostaisin kaikki sosiaalisen median itsensä esittely sivustot tarkasteluun.

xLiner

• UUSI
        Anonyymi00032 kirjoitti:

En usko. Aika karmeissakin olosuhteissa ja yhteiskunnissa ihmiset elävät ja ovat jopa onnellisia.

Siinä kun sisäelimissä on sairauksia, niin niitä on aivoissain. Ei kaikkeen ole aina mitään syytä.

Jos pitäisi etsiä jokin syyllinen, niin nostaisin kaikki sosiaalisen median itsensä esittely sivustot tarkasteluun.

xLiner

Ovat tottuneet, sairauksiin tottuu. Paskaan kohteluunkin tottuu. Yhteiskunta ei saa kerätä veroja, jos ei aio auttaa niillä ketään.

• Anonyymi00038
        UUSI
        Jasu2025 kirjoitti:

Ovat tottuneet, sairauksiin tottuu. Paskaan kohteluunkin tottuu. Yhteiskunta ei saa kerätä veroja, jos ei aio auttaa niillä ketään.

Ehkei apu aina kohdistu yksilöön, vaan helpommin yhteisöön. Meillä on lämpimiä asuntoja, kulkukelpoisia teitä ruokarekkojen ja ambulanssien ajella, jonkin näköinen ilmainen tai suht edullinen julkinen terveyden- ja sairaanhoito, ilmainen koulutus, kaikenlaisia tukirahoja elämiseen - vaikkakin vähenevät jatkuvasti määriltään ja kohteiltaan.

En millään usko että tilanne tästä paranee. Ennemminkin pahenee. Kun maailmaa pyörittävät trumpit ja putinit, niin mitä vaan voi tapahtua. Ymmärrän oikein hyvin ja hyväksyn, että vähiä varoja laitetaan maanpuolustukseen. Jolle laiteta, voidaan miettiä olisiko ryssälässä sitten paremmat sosiaalituet. Ei ole...

Kun nyt saivat hallituksessa tuon tien auki, missä rikastutetaan rikkaita ja köyhdytetään köyhät ja keskiluokka, niin ei sitä patoa enää taida saada suljettua. Pelastukoon ken voi.. 🥺

xLiner

• Anonyymi00028
      UUSI

Tai sitten kerrotaan myös Ikävä-palstalaisille, että JÄTKÄSAARESSA on sellainen parkkihalli...

• UUSI

Kyllä he osaa varmaan kertomattakin uutisia kuunnella ja lukea, pistekirjoituksin ja ilman. Kaikki sellainen on jeesustelua, kun jauhetaan itselle hyvä mieli ettei vaan toinen tapa itseään. Oikeasti meustä ihan jokainen tuetää, ettei puheet paljon lämmitä kun elämä on luisunut kuoleman puolesta ja puolelle. Minultakin joka kerta päähoitaja kysyy etkä ole itseäsi aikonut vahingoittaa, kun vaikean masennuksen ja ahdistuksen takia siellä käyn. Ei ne kyselyt ja puheet mitään auttaisi, jos olisin itsetuhoinen.

• UUSI
        Jasu2025 kirjoitti:

Kyllä he osaa varmaan kertomattakin uutisia kuunnella ja lukea, pistekirjoituksin ja ilman. Kaikki sellainen on jeesustelua, kun jauhetaan itselle hyvä mieli ettei vaan toinen tapa itseään. Oikeasti meustä ihan jokainen tuetää, ettei puheet paljon lämmitä kun elämä on luisunut kuoleman puolesta ja puolelle. Minultakin joka kerta päähoitaja kysyy etkä ole itseäsi aikonut vahingoittaa, kun vaikean masennuksen ja ahdistuksen takia siellä käyn. Ei ne kyselyt ja puheet mitään auttaisi, jos olisin itsetuhoinen.

Multakin pitäisi kieltää kaikki media, kun sairastan vaikeaa masennusta ja ahdistusta. Etten vaan innostu jätkikseen hyppimään. Höpölöpö. Jeesusteluksi menis.

• Anonyymi00029
      UUSI

Minä kun en seuraa juurikaan uutisia, varsinkaan niitä ikäviä, niin mikäs rakennus se siellä on kun houkuttelee?

Suurin osa Suomen rakennuksista on yksityisten kiinteistösijoitusyhtiöiden / eläkeyhtiöiden omistuksessa. (Varsinkin kaupunkien arvo- ja liikerakennuksista)

Että yhteiskunnalla ei varmaan ole siihen mitään sanan sijaa. Korkeintaan rakennus- ja purkuluvat sekä kaavoitus, mutta olemassa olevat rakennukset ovat käytännössä yksityisessä päätäntävallassa.

Jos alkaa olla mainehaittaa, niin sitten jotain esteverkkoja / vartioinnin lisäämistä.
      Tuota toimintamallia ainakin Tampereen Tornihotellissa on yritetty, mutta siellä ongelmana taisi olla base-hyppääjät. Ja on sieltä tainnut joku hypätä esteiden virittelyn jälkeenkin.

Tamperelaiset ovat ilmeisesti iloisempaa sakkia kuin pääkaupunkiseutulaiset. Pitävät liitovarjot mukanaan.

-keinovaginamies-

• UUSI

Suunnittelussa vasta ne turvamekanismit millä tuo hyppyralli saataisi loppumaan.

• Anonyymi00035
        UUSI

Ketjussa on esitetty jo niin paljon hyviä kommentteja oikeiden juurisyiden ratkaisemiseksi, että en näe aiheelliseksi siihen aihepiiriin kommentoida.

Rakennuksilla, teillä tai suojaverkoilla ei näitä ongelmia ratkaista.
        Aivan samoin kuin aselakeja kiristämällä ei ehkäistä ampumalla tapahtuvia itsemurhia / murhia / tappoja.

Mutta provoavalla avauksella saa aina keskustelua aikaiseksi, mikä on hyvä juttu :)

-keinovaginamies-

• UUSI
        Anonyymi00035 kirjoitti:

Ketjussa on esitetty jo niin paljon hyviä kommentteja oikeiden juurisyiden ratkaisemiseksi, että en näe aiheelliseksi siihen aihepiiriin kommentoida.

Rakennuksilla, teillä tai suojaverkoilla ei näitä ongelmia ratkaista.
        Aivan samoin kuin aselakeja kiristämällä ei ehkäistä ampumalla tapahtuvia itsemurhia / murhia / tappoja.

Mutta provoavalla avauksella saa aina keskustelua aikaiseksi, mikä on hyvä juttu :)

-keinovaginamies-

Nojuu, heittelen sarkasmia joukkoon sinne tänne, mutta onhan tässä maassa jotain vitullaan, kun ihmiset voi huonosti.

• Anonyymi00036
        UUSI
        Jasu2025 kirjoitti:

Nojuu, heittelen sarkasmia joukkoon sinne tänne, mutta onhan tässä maassa jotain vitullaan, kun ihmiset voi huonosti.

No jos lähdetään räikeälle sarkasmilinjalle, niin minä kehittelin noita xlinerin ehdotuksia eteen päin. :)
        Mutta jätän nyt sairaat ideani omaan tietoisuuteeni :))

-keinovaginamies-

• UUSI
        Anonyymi00036 kirjoitti:

No jos lähdetään räikeälle sarkasmilinjalle, niin minä kehittelin noita xlinerin ehdotuksia eteen päin. :)
        Mutta jätän nyt sairaat ideani omaan tietoisuuteeni :))

-keinovaginamies-

Sarkasmi on kiva huumorinlaji. 😂👍

• Anonyymi00030
      UUSI

Mielestäni Suomessa on menossa hyvinvoinnin kriisi. Ne, jotka ovat tottuneet hyvään elintasoon ja ovat nyt verkostoituneet...elävät hyvin erilaista elämää mitä nuoret.
      Tämä on jo huolestuttavaa.

Jos mennään vaikka työn ja eläketasoihin. töihin tulee mennä alle 1000 euron palkan.
      Mutta, mikä olisi se eläke jolla pärjää?

Sairas, sairaampi Suomi.

AV

• UUSI

No mun eläke olisi bruttona 704 euroa ja hilut päälle, siitä verot. Siis jos nyt sairaseläke tulisi. Ei tule ei tarvi pelätä kenenkään. Töihin töihin vaikka arkun kautta.

• UUSI
        Jasu2025 kirjoitti:

No mun eläke olisi bruttona 704 euroa ja hilut päälle, siitä verot. Siis jos nyt sairaseläke tulisi. Ei tule ei tarvi pelätä kenenkään. Töihin töihin vaikka arkun kautta.

Kela lääkärit osaa ne ei heru lätinät kyllä.

• Anonyymi00034
        UUSI
        Jasu2025 kirjoitti:

No, minulla se lähenisi jo 2000 euroa. Olisin valmis katkaisemaan sen minimipalkan arvoon, jos sillä Suomen talous kohenisi. Reilua, meidän nuorille?

AV

• UUSI
        Anonyymi00034 kirjoitti:

No, minulla se lähenisi jo 2000 euroa. Olisin valmis katkaisemaan sen minimipalkan arvoon, jos sillä Suomen talous kohenisi. Reilua, meidän nuorille?

AV

Vanhuuseläke olisi mullakin jo kohtuullinen. Sairaseläke ei ole yhtä suuri kun vanhuuseläke. Mutta ihmetteletkö vielä jos nuoria ei huvita täällä lisääntyä?

• Anonyymi00037
        UUSI
        Jasu2025 kirjoitti:

Vanhuuseläke olisi mullakin jo kohtuullinen. Sairaseläke ei ole yhtä suuri kun vanhuuseläke. Mutta ihmetteletkö vielä jos nuoria ei huvita täällä lisääntyä?

Sairauseläke/työkyvyttömyyseläke on suurempi mitä vanhuuseläke, ihan vain tiedoksi.
        Oikean vanhuuseläkkeen iän myötä eläke voi laskea.

AV

• UUSI
        Jasu2025 kirjoitti:

Ainoo mikä on varmaa, kouluttautumaan pääset vain opintovelaksitai työtä sivussa tehden. Mitään takeita ei ole työpaikoista millä maksaa velka takaisin. Kiva yhtälö.

• UUSI
        Jasu2025 kirjoitti:

Ainoo mikä on varmaa, kouluttautumaan pääset vain opintovelaksitai työtä sivussa tehden. Mitään takeita ei ole työpaikoista millä maksaa velka takaisin. Kiva yhtälö.

Ennen oli työsuhdanne varmempi.

• UUSI
        Anonyymi00037 kirjoitti:

Sairauseläke/työkyvyttömyyseläke on suurempi mitä vanhuuseläke, ihan vain tiedoksi.
        Oikean vanhuuseläkkeen iän myötä eläke voi laskea.

AV

No voi laskea, muttei minun työeläkeyhtiön mukaan. Kelalle jäisi korvattavaa 77 euroa kuukaudessa. Siis sen päälle mitä sairaseläke olisi laskukaavojen mukaan.

• UUSI
        Jasu2025 kirjoitti:

No voi laskea, muttei minun työeläkeyhtiön mukaan. Kelalle jäisi korvattavaa 77 euroa kuukaudessa. Siis sen päälle mitä sairaseläke olisi laskukaavojen mukaan.

Kävin tarkistamassa ja kyllä, vanhuuseläke on 12 €uroa kuukaudessa pienempi. Ellei tule indeksi korotuksia. 😅

• Anonyymi00033
      UUSI

Suomea tervehdyttävin asia olisi eläkekatto, joka olisi minipalkan suuruinen, sillä nuoret elämää aloittavien tulisi sillä tulla toimeen, miksi siis ei meidän jotka ovat omaisuutta jo kerryttäneet?

Miksi ei?

AV

• UUSI

Voi olla, en ole asiaa miettinyt. Katto on varmasti aiheellinen moneen muuhunkin myös kuka saa mitäkin tukia ja minkä verran.

• UUSI

Se on hieno juttu, että vielä on ihmisiä, keitä kiinnostaa tulevienkin sukupolvien asema. Nykyisin kun on hirveen itsekkäitä ihmisiä. Vaan sitä omaa eläkettään puolustaa ja kun ovat sen maksaneet. No niin ovat, mutta mitään ei täältä mukaan saa. Vaan ainoo millä se jatkuu on juuri nuorempi sukupolvi.

Ja just luin, kun lapsi pahoin häiriytyy, niin se maksaa 4 000 euroo vuorokaudessa. Että lapsista kannattaa pitää huolta.

• UUSI

Ja nyt ne on teipannu lasten suut Espoossa iltapäiväkerhossa, että semmosta täällä. Ei paljoo lapsia arvosteta.

• UUSI

No mä kun kävin pariisisissa, niin effeltorniin oli laitettu ja jo aikoja sitten suojaverkot, kun sieltä hypittiin alas ihan jatkuvalla syötöllä. Ja niitä ruumiita oli vaikee siivota pois, kun eivät pudonneet maahan asti.

Mutta ranska on suurkaupunki, jossa nää psyykkiset suojaverkot puuttuvat. Mutta suomessa kun on vähemmän väkee, niin yhteisöllisyyteen on periaatteessa paremmat mahdollisuudet. Nyt kun suomalaiset on muuttuneet todella vähäpuheisiksi, niin voitas laittaa sellanen kyrmyniska vero. Niin ihmisten on pakko alkaa puhumaan enenmän keskenään, vähän niin ku ennen. Ja ihmiset puhuisivat ongelmistaan ja ratkottas niitä yhdessä. Ois niitä psyykkisiä turvaverkkoja, niin ei tarvi laittaa näitä fyysisiä verkkoja, joka talon katolle ja kaikkien rauta- ja maanteiden varsille. Ja pitäshän noi järvetkin verkottaa, ettei kukaan hukuttaudu.

• UUSI

Suomi on luisunut jatkuvasti huonompaan suuntaan mitä tulee yhteiseen vastuuseen hyvinvoinnista. Kaikki leikataan moneen kertaan ja psyykkinen hätä on joskus paljonpaljon vaikeampi hätätila ja akuutimpi mitä fyysinen. Sitten jonottelet saadaksedi apua tai et saa, jos joku päättää ettet sä tarpeeksi huonosti voi. Ihmiset maskaa ja sairaat eniten.

• UUSI
        Jasu2025 kirjoitti:

Suomi on luisunut jatkuvasti huonompaan suuntaan mitä tulee yhteiseen vastuuseen hyvinvoinnista. Kaikki leikataan moneen kertaan ja psyykkinen hätä on joskus paljonpaljon vaikeampi hätätila ja akuutimpi mitä fyysinen. Sitten jonottelet saadaksedi apua tai et saa, jos joku päättää ettet sä tarpeeksi huonosti voi. Ihmiset maskaa ja sairaat eniten.

Maskaa eli esittää kaikki hyvin. Ainoa konsti yrittää selvitä ja joutua tilivelvolliseksi kaikesta. Ei sairaat jaksa jatkuvadti perustella ja selittää sitten loppuu voimat.

• UUSI
        Jasu2025 kirjoitti:

Maskaa eli esittää kaikki hyvin. Ainoa konsti yrittää selvitä ja joutua tilivelvolliseksi kaikesta. Ei sairaat jaksa jatkuvadti perustella ja selittää sitten loppuu voimat.

Joutumatta tilivelvolliseksi. Tarkoitus oli kirjoittaa.

• UUSI
        Jasu2025 kirjoitti:

Joutumatta tilivelvolliseksi. Tarkoitus oli kirjoittaa.

Tää suomi on selittely yhteiskunnaksi muuttumassa. Huono homma.

• UUSI

• Anonyymi00041
      UUSI

Joka päivä reilut pari ihmistä tekee itsemurhan Suomessa. En muista se olisi Jasua ihmeemmin närästänyt viime vuosina? Eli nyt syy on se, että media tuotti kivan klikkiotsikkoryppään ja osoitti yhden vaarallisen paikan, niin voidaan taivastella. Oksettavaa. Siis koko tämän ketjun tekopyhät taivastelut.

Toisekseen Suomessa on itsemurhien määrä laskenut uskottavan tilastoinnin aikana tasaisesti 50-luvulta lähtien. Miten niin nyt on yhteiskunta ihan piloilla? Kauhea rahan ohjaama yhteiskunta, hyi, mutta kuinka ne tsemurhat sitten vähenevät aina vaan? Haistakaa huilu ja ottakaa ensin faktat haltuun, niin sitten on vankka pohja miltä ponnistaa taivasteluitten kanssa.

Ja kolmannekseen on aivan yhdetekevää vaikka Jätkäsaaren parkkitalo purettaisiin tai pääsy mihinkään yhtä porrasakselmaa korkeampaan paikkaan siellä estettäisiin, koska itsensä tuhoa haluava taho löytää keinot ja tekee sen mitä aikoi. Ainoa ero on se, että ette luultavasti pääse lukemaan siitä enää iltapäivälehtien kannesta ja kas, sittenhän suomalainen yhteiskunta on heti pirusti parempi paikka. Tapu tapu ja papukaijamerkkiä perään.

• UUSI

On niitä itsemurhia silti liikaa. On sanottukin, että suomen kielen vaikeet rakenteet estävät ihmisen ilmaisun ja aiheuttaa näitä patoumia. Itsemurhia on myös japanissa ja yhteistä on juuri kielten vaikeet rakenteet.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Valtion alijäämä = yritystukien määrä = 10 mrd. euroa

Mutta persut eivät vaan suostu tasapainottamaan valtion budjettia, vaikka yritystuet on tiedetty haitallisiksi. Miksi p
      Maailman menoa
      29
      4967
    2. Poliisien suosikkipuolueet ylivoimaisesti: Kokoomus ja persut

samoin on armeijan henkilöstön kanssa. Sen sijaan sekä vihreät, vasliitto ja SDP ovat hyljeksittyjä puolueita poliisien
      Maailman menoa
      150
      4750
    3. Suomi käyttää sosiaalietuuksiin suhteessa eniten rahaa koko maailmassa

Suomi käyttää sosiaaliturvaetuuksiin enemmän rahaa suhteessa bruttokansantuotteeseen kuin mikään muu maa maailmassa. Su
      Maailman menoa
      210
      4732
    4. Sdp, Vihreät ja vasemmistoliitto muuttumassa naisten puolueiksi?

Sdp 64 % naisia, vihreät 70 % naisia ja vasemmistoliitto 60 % naisia. Ilmankos ne puolueet ajaa autoilevien kantasuomal
      Maailman menoa
      118
      4571
    5. Epäonnistunut "Tuppurais-operaatio" kaatoi Purran hallituksen

Persut yrittivät viimemetreillä häivyttää omaa täydellistä epäonnistumistaan syyttämällä opposition edustajaa nimettömil
      Maailman menoa
      13
      3670
    6. Ostaisitko sinä rempattavan asunnon Italiasta tai jostain muualta ulkomailta, mistä?

Ella Kanninen on tehnyt Italiassa asuntokaupat. Hän kertoo Instagramissa kierrelleensä viime kesänä Toscanassa katselema
      Asunnot ja asuminen
      19
      2354
    7. Jenni Alexandrova ja Toni Lähde ratkeavat liitoksistaan - Tällainen on uusperhe!

Radiojuontaja Jenni Alexandrova ja Diili-tuttu Toni Lähde ovat pariskunta, joka elää uusperhearkea. He ovat ostaneet uud
      Suomalaiset julkkikset
      3
      2128
    8. Romanttinen ystävänpäivä?

Millainen olisi hyvä ystävänpäivä hänen kanssaan?
      Ikävä
      66
      1657
    9. Vähän fiksumpi Nimi kisa ? :=)

Kirjoita teidän etunimet allekkain. Jos nimissä on joku kirjain sama, poista se. Tee sama tarkistus kaikille kirjaimill
      Ikävä
      24
      1514
    10. Kaisa Juuso eroaa

Jää välittömästi sairaslomalle. Onko nyt Keskisarjan vuoro?
      Perussuomalaiset
      190
      1235
    Aihe