Nyt ei ole mitään IS:ää tai me naisia, vaan joutuu ite oikeasti hommiin.
Etsi suomen kartalta hauskin / pervoin paikannimi tai maastonimi ja pistä kisaan mukaan. Nykyisillä karttasovelluksilla on helppo tarkistaa että paikka oikeasti on olemassa eikä ole keksitty.
Osallistujat voivat keskenään äänestää mielestään parhaan. Kaikki voivat nykyään peukuttaa, jos ette ole vielä huomanneet.
Tiistai-viihdettä palstalle :))
-keinovaginamies-
Oikea omatoimikisa
63
396
Vastaukset
- Anonyymi00001
Pistän tähän kärkeen heti oman kivan, eli paikan jossa voin sanoa oleskelevani:
Terskanperä
-keinovaginamies- - Anonyymi00002
Tuon T-perän ajattelin laittaa minäkin, mutta koska se jo meni, niin sanon Pöljä. Pieni paikka Kuopiosta hieman pohjoiseen päin, about 30 kilsaa ehkä.
- Anonyymi00005
Pöljän tuurilla miljonääriksi.
Oli Veikkauksen mainoslakanassa siinä huoltsikalla teksti.
Mies 65 - Anonyymi00007
Anonyymi00005 kirjoitti:
Pöljän tuurilla miljonääriksi.
Oli Veikkauksen mainoslakanassa siinä huoltsikalla teksti.
Mies 65Ai oli vai? Hauska 😊 en tiennytkään, mutta kiva, että kerroit, kiitos sinulle 🤭
- Anonyymi00009
Anonyymi00007 kirjoitti:
Ai oli vai? Hauska 😊 en tiennytkään, mutta kiva, että kerroit, kiitos sinulle 🤭
Joo se näky kun ajoi etelän suunnasta aseman ohi.
En tiiä onko enää.
Mies 65
- Anonyymi00003
Pimppisaari.
On oikea paikka joku saari Keski-Suomessa, Laukaan lähellä. - Anonyymi00004
Kyllä "Horo" on aika rujo paikannimi :)
- Anonyymi00012
...samoilta suunnilta löytyy myös "Myrkky" :)
- Anonyymi00006
No ens alkuun...
Homeperseensuo.
Mies 65 Hiljaisten miesten laakso
- Anonyymi00008
Ja moni on ajanut viitan
Pallivaha
ohitse.
Mies 65 - Anonyymi00010
Lisää...
Liikkuva kivi
Mies 65 - Anonyymi00011
Äteritsiputeritsipuolilautatsijänkä.
Paikasta nimen saanut baari on muistaakseni lopettanut.
Mies 65Tuo on niin omituinen, että todennäköisenä pidän tapahtumainkulkua, jossa joku sallalainen vääräleuka on vain koijannut jotain kartoittajakloppia. Siis että kukaan paikallinen ei oikeasti ainakaan tuossa vaiheessa ole paikkaa sillä nimellä kutsunut. Mutta siellä se on nyt kartassa.
scrg kirjoitti:
Tuo on niin omituinen, että todennäköisenä pidän tapahtumainkulkua, jossa joku sallalainen vääräleuka on vain koijannut jotain kartoittajakloppia. Siis että kukaan paikallinen ei oikeasti ainakaan tuossa vaiheessa ole paikkaa sillä nimellä kutsunut. Mutta siellä se on nyt kartassa.
Minun oma ehdotukseni taisi mennä sensuuriin. Oli siis miehen nimi joka yleisesti tarkoittaa myös kyr*pää, kikk*eliä, pip*peliä, mulk*kua tai sellaista. Alkaa jiillä.
- Anonyymi00014
scrg kirjoitti:
Tuo on niin omituinen, että todennäköisenä pidän tapahtumainkulkua, jossa joku sallalainen vääräleuka on vain koijannut jotain kartoittajakloppia. Siis että kukaan paikallinen ei oikeasti ainakaan tuossa vaiheessa ole paikkaa sillä nimellä kutsunut. Mutta siellä se on nyt kartassa.
Oon joskus lukenut paikan historiasta. En muista enää tarinaa.
Mutta saattaa löytyä googlesta myös selitys.
Mies 65 Anonyymi00014 kirjoitti:
Oon joskus lukenut paikan historiasta. En muista enää tarinaa.
Mutta saattaa löytyä googlesta myös selitys.
Mies 65On tuolla oma wiki-sivunsakin. Mutta en vaan usko, että keskellä ei mitään olisi ollut tarve kehittää omituinen ja vaikea paikannimi. Huumoritarkoitus on minusta paljon uskottavampi.
- Anonyymi00015
scrg kirjoitti:
Minun oma ehdotukseni taisi mennä sensuuriin. Oli siis miehen nimi joka yleisesti tarkoittaa myös kyr*pää, kikk*eliä, pip*peliä, mulk*kua tai sellaista. Alkaa jiillä.
Kaivoin sen sun järves verkosta. Kyllä todellakin on sen niminen "järvi".
... on jäätynyt. Täytyy kairata syvemmälle! Pääsee vihdoin pilkille.
Luulin ensin, että tarkoitit Jormuaa?
Mies 65 - Anonyymi00016
scrg kirjoitti:
On tuolla oma wiki-sivunsakin. Mutta en vaan usko, että keskellä ei mitään olisi ollut tarve kehittää omituinen ja vaikea paikannimi. Huumoritarkoitus on minusta paljon uskottavampi.
Korpikuusen kyynelillä saattanut olla osuutta nimeämisessä. Ja sitten on tehty siivompi versio.
Mies 65 - Anonyymi00018
scrg kirjoitti:
On tuolla oma wiki-sivunsakin. Mutta en vaan usko, että keskellä ei mitään olisi ollut tarve kehittää omituinen ja vaikea paikannimi. Huumoritarkoitus on minusta paljon uskottavampi.
Minä luulen, että monet näistä todella pervoista on syntyneet juuri noin kun arvelit.
Eli mokomalla suopalalla ole ollut mitään nimeä ja sitten joku kartanpiirtäjä on kylille tullut kyselemään, niin ovat piruuksissaan heitelleet juuri näitä homeperseensoita ja jääneet sitten naureskelemaan, että kirjoittaakohan mokoman papereihinsa.
-keinovaginamies- Anonyymi00018 kirjoitti:
Minä luulen, että monet näistä todella pervoista on syntyneet juuri noin kun arvelit.
Eli mokomalla suopalalla ole ollut mitään nimeä ja sitten joku kartanpiirtäjä on kylille tullut kyselemään, niin ovat piruuksissaan heitelleet juuri näitä homeperseensoita ja jääneet sitten naureskelemaan, että kirjoittaakohan mokoman papereihinsa.
-keinovaginamies-Nuo homeperseensuot yleensä ovat juuri seuduilla, jotka eivät kovin pitkään ole olleet asuttuja ja siksi paikkojen nimeämiseen ei ole oikein ollut aitoa tarvetta.
Seuduilla, joilla on keskiajalta peräisin olevia kantatiloja, niin nimeäminen on pääsääntöisesti aika mielikuvituksetonta siten, että samat paikannimet toistuvat jopa melko lähellä toisiaan. Jos on kaksi saarta: niin toinen on lammasaari ja toinen hevossaari. Tai ehkä Karjasaari. Tai sitten ne ovat Koivusaari ja Haapasaari. Jos on pari korkeaa mäkeä, niin toista saatetaan usein kutsua Haukkavuoreksi ja toista Korkeakallioksi. Lahtelaiset (tai hollolalaiset) ovat tässä mielikuvituksettomuudessaan ihan omaa luokkaansa. Kas järvi, kutsumme sitä Vesijärveksi. Ja siten kun tuossa järvessä on lahti, niin kutsummepa sitä Lahdeksi.
Toiseksi ne paikannimet ovat todella pysyviä. Ja saatetaan omaksua toisesta kielestä, ehkä vähän äänneasua muuttaen. Yhtenä esimerkkinä etelän suurimmat järvet ovat Päijänne ja Saimaa ja ei ole oikeastaan mitään tietoa mitä ne tarkoittavat tai mistä kielestä ne ovat peräisin. Mutta nimen on omaksuttu suomeen.
- Anonyymi00013
Yhden autoilijan kaluston ovessa oli teksti...
Nimi...(ja alla osoite)
Rusakkoputka
Jäniksenlinna
Mies 65 - Anonyymi00017
Saaranpaskantamasaari.
Ilmeisesti joku Saara on käynyt tuolla kakalla :D
-> pieni, asumaton saari Sallan kunnassa Onkamojärven koillispäässä.- Anonyymi00021
Jotenkin tuntuu että näitä on juuri pohjoisessa, Kainuussa ja muilla korpimailla enemmän kuin täällä asutummilla seuduilla.
-keinovaginamies- - Anonyymi00025
Anonyymi00021 kirjoitti:
Jotenkin tuntuu että näitä on juuri pohjoisessa, Kainuussa ja muilla korpimailla enemmän kuin täällä asutummilla seuduilla.
-keinovaginamies-Niin onko sitten korven ihmisten omaa huumoria. Kyllä nuo ohikulkijaa aina huvittaa, jos tielle sattuu osumaan.
Orimattila. Pervouden huippu. Ja julkisuudessa Jannen Antinin kanssa.
- Anonyymi00019
Kanttipunttien ja pitsikauppiaiden hallitsemaa seutua. Ja nyt vielä @m@t!
Mutta vaari kertoi tarinaa sota-ajalta, että "Häät alkavat klo 12 Orimattilan aikaa". Pennalassa piti kääntää kelloja kun muu Suomi oli kesäajassa ja Orimattila ei ollut!
Mies 65 Anonyymi00019 kirjoitti:
Mutta vaari kertoi tarinaa sota-ajalta, että "Häät alkavat klo 12 Orimattilan aikaa". Pennalassa piti kääntää kelloja kun muu Suomi oli kesäajassa ja Orimattila ei ollut!
Mies 65Ei enää ole kaaleita, kuten oli vielä ysärillä. Ne jahattiin pois. Joitain on jäänyt, mutta eivät elä kuten yleensä kulttuurissaan. Minäkin teininä yhelle esitin Pulttiboissien Manne Varista ja lähti jahtaamaan mua. Juoksin reppu selässä kaverin kanssa äkkiä linjuriin ja kohti kotia.
Ja Mallusjoella kääntävät takkia joka vuosi! 😄Jasu2025 kirjoitti:
Ei enää ole kaaleita, kuten oli vielä ysärillä. Ne jahattiin pois. Joitain on jäänyt, mutta eivät elä kuten yleensä kulttuurissaan. Minäkin teininä yhelle esitin Pulttiboissien Manne Varista ja lähti jahtaamaan mua. Juoksin reppu selässä kaverin kanssa äkkiä linjuriin ja kohti kotia.
Ja Mallusjoella kääntävät takkia joka vuosi! 😄Tuo Jannen kiusaaminen on saanut melkoiset mittasuhteet. Nuoriso vaan innostuu kun toinen tekee asiasta julkista numeroa. Sitähän ne haluaa, huomiota ja mainetta. Huonokin kelpaa paremman puutteessa.
Jasu2025 kirjoitti:
Tuo Jannen kiusaaminen on saanut melkoiset mittasuhteet. Nuoriso vaan innostuu kun toinen tekee asiasta julkista numeroa. Sitähän ne haluaa, huomiota ja mainetta. Huonokin kelpaa paremman puutteessa.
Mutta aina on juntteja ollut maalaiskylissä ja aina niitä tulee kourallinen olemaan. Kaikki omenat ei silti mätiä ole, samassa korissakaan.
Anonyymi00019 kirjoitti:
Mies 65Ja ootko kuullut tarinaa, kun juna meni Orimattilan kirkonkylään ja kaikki kurkkivat junan ikkunoista ulos. Sitten huudettiin, tässä on verenotto paikka! Ja kaikki veti päänsä ikkunasta pois. 😆
Veren eli veden. Nummerot ja rojokasat on murteita, kuten verenottokin.Jasu2025 kirjoitti:
Ja ootko kuullut tarinaa, kun juna meni Orimattilan kirkonkylään ja kaikki kurkkivat junan ikkunoista ulos. Sitten huudettiin, tässä on verenotto paikka! Ja kaikki veti päänsä ikkunasta pois. 😆
Veren eli veden. Nummerot ja rojokasat on murteita, kuten verenottokin.Kyllähän minussakin sitä junttikylän verta suonissa kiertää. Ja oppinu suoraksi, vaikka kierona pietään. 😂
- Anonyymi00020
Jasu2025 kirjoitti:
Ja ootko kuullut tarinaa, kun juna meni Orimattilan kirkonkylään ja kaikki kurkkivat junan ikkunoista ulos. Sitten huudettiin, tässä on verenotto paikka! Ja kaikki veti päänsä ikkunasta pois. 😆
Veren eli veden. Nummerot ja rojokasat on murteita, kuten verenottokin.Vaari jotain mainitsi tuosta, kun hän itse sanoi esimerkiksi "kyllä ne verkot löytyy kun vetet selkiää". Eli deestä tuli tee!
Vertasi näitä sanontoja, mutta kun en muista enää tarkkaan kaikkea.
Mies 65 Anonyymi00020 kirjoitti:
Vaari jotain mainitsi tuosta, kun hän itse sanoi esimerkiksi "kyllä ne verkot löytyy kun vetet selkiää". Eli deestä tuli tee!
Vertasi näitä sanontoja, mutta kun en muista enää tarkkaan kaikkea.
Mies 65Itähämäläisten kotiseutuja on kohtuu hyvin pystynyt paikallistamaan sillä korvataanko kirjakielen d puhekielen ärrällä vai ällällä. Teetä ei noilla seuduin käytetä.
Kalevala ei taida tuntea d-kirjainta. Olisiko jopa ollyt Agricolan ratkaisu tuoda se suomen kirjakieleen.- Anonyymi00026
Kukan oli tämä Mattila? Ei ollut ruuna ainakaan. :)
-keinovaginamies- Anonyymi00026 kirjoitti:
Kukan oli tämä Mattila? Ei ollut ruuna ainakaan. :)
-keinovaginamies-Isäntä kylältä. Mihin hänen ori pysähtyi kivikuorman kanssa, siihen rakennettiin kirkko.
Jasu2025 kirjoitti:
Isäntä kylältä. Mihin hänen ori pysähtyi kivikuorman kanssa, siihen rakennettiin kirkko.
Isäni mummo, pappani äiti on Orimattilasta sukujuuriltaan. Mutta itse syntynyt ja kasvanut Askolassa tai oikeemmin kai Pernajalla. Ja pappani isäkin on Pernajalta. Kumpikin on sitten muuttaneet Orimattilaan maanviljelijöiksi nuorena parina. Ruotsinkielisinä silloin vielä. Mutta kyllä kaikki suomenruotsalaiset suomea osaa, muuten vaan höpöttää sitä ruotsia keskenään.
Jasu2025 kirjoitti:
Isäni mummo, pappani äiti on Orimattilasta sukujuuriltaan. Mutta itse syntynyt ja kasvanut Askolassa tai oikeemmin kai Pernajalla. Ja pappani isäkin on Pernajalta. Kumpikin on sitten muuttaneet Orimattilaan maanviljelijöiksi nuorena parina. Ruotsinkielisinä silloin vielä. Mutta kyllä kaikki suomenruotsalaiset suomea osaa, muuten vaan höpöttää sitä ruotsia keskenään.
Siellä ne kirkonmaalla lepää niin isäni vanhemmat, kuin isäni isän vanhemmat. Mummoni vanhemmat on Mäntsälässä. Sieltä mummoni on kotoisinkin.
- Anonyymi00030
Jasu2025 kirjoitti:
Isäntä kylältä. Mihin hänen ori pysähtyi kivikuorman kanssa, siihen rakennettiin kirkko.
Ei yhtään hullumpi om esittely :)
https://www.youtube.com/watch?v=TEpeuucnkdY Anonyymi00030 kirjoitti:
Ei yhtään hullumpi om esittely :)
https://www.youtube.com/watch?v=TEpeuucnkdYSehän oli presiis justiinsa hyvin kuvailtu. Semmonen kylä on Orimattila. Minutkin kasvattanut 1989 vuodesta junttilaa rakastamaan eritoten luonnon vuoksi. Ihmiset ei ole mulkkuja, jollet itse ole. Se pätee Orimattilassa.
Jasu2025 kirjoitti:
Sehän oli presiis justiinsa hyvin kuvailtu. Semmonen kylä on Orimattila. Minutkin kasvattanut 1989 vuodesta junttilaa rakastamaan eritoten luonnon vuoksi. Ihmiset ei ole mulkkuja, jollet itse ole. Se pätee Orimattilassa.
Ei siellä mitään ole, mutta tarpeeksi jotta voi elää ja nauttia maalaisuuden rauhasta.
Jasu2025 kirjoitti:
Ei siellä mitään ole, mutta tarpeeksi jotta voi elää ja nauttia maalaisuuden rauhasta.
Tuossa näkyy mun kotimaisematkin, kun lähdetään syrcjemmälle keskustasta. On soratietä ja mettää ja peltoa. ❤️
Ihminen voi lähteä Orimattilasta, mutta Orimattila ei lähe ihmisestä. Mulle rakas kylä.
https://youtu.be/op-RQV9AHUU?si=cwd0MHsd7mk-H6pGJasu2025 kirjoitti:
Tuossa näkyy mun kotimaisematkin, kun lähdetään syrcjemmälle keskustasta. On soratietä ja mettää ja peltoa. ❤️
Ihminen voi lähteä Orimattilasta, mutta Orimattila ei lähe ihmisestä. Mulle rakas kylä.
https://youtu.be/op-RQV9AHUU?si=cwd0MHsd7mk-H6pGTuolta Mallysjoen kautta Mäntsään vanhalle pikatielle kulkee mainio prätkäreitti. Tullu ajettua usein moottoripyörälläkin.
- Anonyymi00031
Jasu2025 kirjoitti:
Tuolta Mallysjoen kautta Mäntsään vanhalle pikatielle kulkee mainio prätkäreitti. Tullu ajettua usein moottoripyörälläkin.
Onko nykyään tuollaisia esittelyjä julkisen reiteistä.
Jollain kilvettömällä formulalla vauhdista päätellen nauhoitettu!
Miten tonne kyytiin uskaltaa.
Mies 65 - Anonyymi00032
Jasu2025 kirjoitti:
No juu, ei täälläkään paljon muuta ole jäljellä kuin sitä rauhaa, ennen hyvinkin tunnettu.
Nykyään ainut nähtävyys on komea vaivaispoika kirkon kupeessa :D Anonyymi00031 kirjoitti:
Onko nykyään tuollaisia esittelyjä julkisen reiteistä.
Jollain kilvettömällä formulalla vauhdista päätellen nauhoitettu!
Miten tonne kyytiin uskaltaa.
Mies 65On, vaikkei diellä kulje enää kuin koulukyyti. Koulujen lomilla ei linjureita näy.
Anonyymi00032 kirjoitti:
No juu, ei täälläkään paljon muuta ole jäljellä kuin sitä rauhaa, ennen hyvinkin tunnettu.
Nykyään ainut nähtävyys on komea vaivaispoika kirkon kupeessa :DHeh, niin ne kylät autioituu. Mikä on sääli. On näissä tuppukylissä se oma idyllinsäkin ja voi pysähtyä hetkeen. Eikä jää juoksevien ihmisten jalkoihin.
Jasu2025 kirjoitti:
Heh, niin ne kylät autioituu. Mikä on sääli. On näissä tuppukylissä se oma idyllinsäkin ja voi pysähtyä hetkeen. Eikä jää juoksevien ihmisten jalkoihin.
Isoissa kaupungeissa hektisyys saa ahdistumaan. Kun on tottunut, että rauhassa saa kulkea eikä kukaan tööttää torvilla tai yritä ajaa yli. Eikä törmää muihin kadulla.
Lahdessa jo ottaa aivoon se ihmisten ravaaminen kuin olis liekinheitin persettä polttelemassa.Jasu2025 kirjoitti:
Isoissa kaupungeissa hektisyys saa ahdistumaan. Kun on tottunut, että rauhassa saa kulkea eikä kukaan tööttää torvilla tai yritä ajaa yli. Eikä törmää muihin kadulla.
Lahdessa jo ottaa aivoon se ihmisten ravaaminen kuin olis liekinheitin persettä polttelemassa.Ei tuu oikee koskaan käytyä keskustassa. Ei huvita katella sitä ravia.
Jasu2025 kirjoitti:
Ei tuu oikee koskaan käytyä keskustassa. Ei huvita katella sitä ravia.
Vaan tämän myötä lähden mun eläinten terapeuttisen rakkauden äärelle. Ne on niin ihania olentoja. 🥰
https://youtu.be/NLOhSRSJVVg?si=O-LD4Dkd8OAkixa2- Anonyymi00033
Jasu2025 kirjoitti:
Ei tuu oikee koskaan käytyä keskustassa. Ei huvita katella sitä ravia.
Niinpä, monellakohan siellä on oikeasti kiire jonnekin...rooliin kuuluu näyttää kiireiseltä
Jasu2025 kirjoitti:
Tuossa on eroa. Ei Pohjanmaan ruotsinkieliset välttämättä osaa suomea kuin vähän. Mutta Uudenmaan ruotsinkieliset on melkein aina kaksikielisiä.
- Anonyymi00034
scrg kirjoitti:
Itähämäläisten kotiseutuja on kohtuu hyvin pystynyt paikallistamaan sillä korvataanko kirjakielen d puhekielen ärrällä vai ällällä. Teetä ei noilla seuduin käytetä.
Kalevala ei taida tuntea d-kirjainta. Olisiko jopa ollyt Agricolan ratkaisu tuoda se suomen kirjakieleen.Länsi-Suomen kielessä oli myös ð-äänne, eräänlainen pehmeä d, jossa kielen kärki ei ole kitalakea vaan hampata vasten. Agricola merkitsi sitä dh ruotsin mallin mukaan. Myöhemmin sitä ruvettiin lausumaan d:nä, joten h poistui kirjoituksesta.
- Anonyymi00022
Forssa.
- Anonyymi00027
???
-keinovaginamies-
- Anonyymi00023
Tähän paikannimiin vielä palatakseni, niin Lahti-Loviisa -radan ja Myrskylä-Porlammi -tien risteyksessä on asema. Jonka nimi on Lippo.
Tuli tuosta Jasun rata-asiasta mieleen.
Mies 65 Kainuussa on paljonkin, mm. Mu*kkusaaret ja Iso-Melanen.
- Anonyymi00024
Minulla luki vielä 2010 -luvulla rahtikirjassa osoite Ämmänsaari. Vaan ei lue enää.
Kartoista se on myös kadonnut. Tilalla on Suomussalmi.
Mies 65
- Anonyymi00028
Tiistai vaihtui keskiviikoksi, eikä ääniä näytä paljon tulleen (ite taisin suurimman osan naputtaa :)).
Kokonaiskisan voitti Mies 65 äänimäärällään ja aktiivisuudellaan.
Mutta ehdottomasti paras yksittäinen oli Pimppisaari.
Yksinvaltainen raatimme valitsi tämän voittajaksi, kun äänet meni tasan, ja jatkaa haaveiluaan saaresta :))
-keinovaginamies-- Anonyymi00029
Kiitos
Nää paikannimethän on mun leipätyötä.
Kummallisin osoite Suomessa on jäänyt mieleen semmoinen kuin
Kettulan saha
Juttila
Kyllä sekin löyty. Sen aikusella viisarikartalla ja kun lähemmäs pääsi niin paikallispuotiin kysymään lisätietoja.
Ja tuohon Pimppisaareen olisi Lapinjärvellä rivompi haastaja, mutta kun kartalla saari on nimetty toisin.
Mies 65
Tissikukkula.
Tuo on kuulemma jossain Suomussalmella päin. En ole koskaan käynyt, enkä ole lähiaikoina menossa. 😄Espoossa on Kolmperä. Ruotsinkielinen nimi Kolmpers kertoo enemmän.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin Enter-napilla tehdään miljardi euroa - Helsingissä
"Ei se nyt niin kovin ihmeelliseltä näytä. Tavallinen nappi, musta muovinpala, joka kököttää parikymppiä maksavan mustan2018784- 695755
- 245327
Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista
Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni375216Jätä minut rauhaan
En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv385041Ben Z: "SDP ei ole ollut 50 vuoteen näin huolissaan velasta"
"– Olen ollut eduskunnassa noin 50 vuotta, eikä SDP ole koskaan ollut niin huolissaan velasta kuin nyt. Se on tietysti h814965- 624483
- 434157
Mitä luulet, miten Martina Aitolehti pärjää Erikoisjoukoissa?
Kohujulkkis, yrittäjä ja hyvinvointivalmentaja Martina Aitolehti on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukot on503453- 493135