Sukupuolittaminen.

Anonyymi-ap

Nykyäänhän kaikki pitäisi olla tasa-arvoista ja samaa, olipa kyse miehestä tai naisesta.

Pariutuminen, työn tekeminen.... kaikki mitä vaan maa päällään kantaa, on ihan samanlaista sukupuoleen katsomatta. 😁

Paitsi asevelvollisuus... paitsi historialliset tosiseikat ja tämä paitsirimpsu voisi jatkua loputtomiin...

Joo, tietenkin paitsi myös se synnytys ja paitsi ne menkat ja 80 centtiä miehen eurosta...

Mutta ihmisyys pitäisi olla sama. Mutta väitän, että me miehet kärsitään tässä ja paljon. Osaltaan kollektiivisesti omasta syystä, mutta osa tuosta syystä johtuu, ettei nallekarkit mene tasan...

129

650

1Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Pyydän teitä ystävällisesti perustelemaan tämän väitteen:

"Mutta väitän, että me miehet kärsitään tässä ja paljon."

Pyydän ottamaan huomioon seuraavat seikat:
      - Naisten syrjiminen koulutuksessa (1)
      - Naisten sukuelinten silpominen (200 miljoonaa uhria)
      - Lapsiavioliitot (rakenteellinen raiskauksen väline) (2)
      - Seksiorjuus (3)
      - Pakkoraskaudet (Afrikka, vanhoillislestadiolaisuus ja muut lahkot)
      - Raiskaukset ja niiden pelko
      - Lähisuhdeväkivalta Suomessa ja kunniamurhat patriarkaalisissa kulttuureissa
      - Lasikatot ja muu rakenteellinen syrjintä työelämässä
      - Naisjulkkisten vastaanottama sukupuolitettu vihapuhe

(1) Naisten syrjiminen koulutuksessa: "Maailmanlaajuisesti yli 120 miljoonaa 6–17-vuotiasta tyttöä ei pääse kouluun, usein köyhyyden ja syrjinnän vuoksi. Tytöt jäävät täysin koulutuksen ulkopuolelle 1,5 kertaa todennäköisemmin kuin pojat." https://plan.fi/tytot-ja-tasa-arvo/tyttojen-koulutus/

(2) Lapsiavioliitot: "Noin 14,2 miljoonaa alaikäistä tyttöä avioituu vuosittain eli 39 000 tyttöä päivittäin. Heistä kolmasosa on alle 15-vuotiaita. Laskennallisesti siis 140 miljoonaa tyttöä on avioitunut vuoteen 2020 mennessä. 50 miljoonaa heistä on solminut liittonsa alle 15-vuotiaina." https://yle.fi/a/3-6831000

(3) "YK:n työjärjestö ILO arvelee maailmassa olevan noin 4,3 miljoonaa seksiorjaa. Heistä 80 prosenttia on tyttöjä tai naisia." https://voima.fi/artikkeli/2023/seksin-pimeimmat-puolet-orjuutta-ja-lapsikauppaa/

Väitän, että NAISET kärsivät sukupuolittamisesta HUOMATTAVASTI ENEMMÄN kuin miehet.

Luen silti mielelläni perustelusi.

🦄

• Anonyymi00002

Oletko itse kokenut nuo mainitsemasi asiat?

• Anonyymi00003
        Anonyymi00002 kirjoitti:

Oletko itse kokenut nuo mainitsemasi asiat?

En minä niin kirjoittanut.

Kysymyksesi ei mielestäni ole relevantti tämän keskustelun kannalta. Korjaa minua, jos olen väärässä.

🦄

• Anonyymi00004
        Anonyymi00003 kirjoitti:

En minä niin kirjoittanut.

Kysymyksesi ei mielestäni ole relevantti tämän keskustelun kannalta. Korjaa minua, jos olen väärässä.

🦄

Olenkos minä puhunut, että maailmassa miehillä on vaikeampaa, vaikka oikeastaan en edes mieti sitä....

Aina lähtökohtaisesti jotain kirjoitusta tänne ei voi rajata niin tarkasti, etteikö siitä voisi repiä jotain muutakin.

• Anonyymi00005
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Olenkos minä puhunut, että maailmassa miehillä on vaikeampaa, vaikka oikeastaan en edes mieti sitä....

Aina lähtökohtaisesti jotain kirjoitusta tänne ei voi rajata niin tarkasti, etteikö siitä voisi repiä jotain muutakin.

Listauksestasi voisin ottaa tuon lähisuhdeväkivallsn, joka voisi koskea minuakin jotenkin...

Ja siihen viittasin aloituksessani:
        "Osaltaan kollektiivisesti omasta syystä, mutta osa tuosta syystä johtuu, ettei nallekarkit mene tasan..."

Puhun siis suomalaisista miehistä...

• Anonyymi00015
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Kyllä puhuit. Kirjoitit "me miehet".

Ellet rajaa itse, rajausta ei ole tehty.

Minä en tehnyt mitään rajauksia naisten suhteen.

🦄

• Anonyymi00020
        Anonyymi00015 kirjoitti:

Kyllä puhuit. Kirjoitit "me miehet".

Ellet rajaa itse, rajausta ei ole tehty.

Minä en tehnyt mitään rajauksia naisten suhteen.

🦄

No korjaappa sä se tuonne aloitukseen, että puhun nyt suomalsisista miehistä.

• Anonyymi00023

No mietitäämpä silläaikaa, kun korjaat vajavaisen aloitukseni rajaukset kuntoon.

Tuo parisuhdeväkivalta Suomessa ja laitetaan vielä vihapuheetkin samaan koriin, kun olen hövelillä päällä näin alkuviikkoon.

Ne suuressa määrin menee niin, että ne kohdistuu naisiin. Se ei ole oikein.

Mutta sitten mä mietin, että jos tämä maa on maailman onnellisin, niin miksi täällä miehet pieksää vaimojaan ja huutelevat mitä sattuu? Huvikseen?

Jos minä toimisin yllä mainituilla tavoilla, minä voisin todella huonosti. Niin minusta tämä kertoo juurikin, että suomalainen mies voi huonosti. Ei tietenkään kaikki, mutta nuo yllämainitut asiat hyvinvointivaltiossa on minusta hälyyttäviä.

• Mistä ihmeen "sukupuolittamisesta" kärsitään? Ihmiskunta, kuten koko eläinkuntakin jakautuu koiraisiin ja naaraisiin, ei siinä mitään sukupuolittamista ole, ellet sitten halua valittaa luonnon päätöksestä sukupuolittaa sinut.

-Naisten syrjiminen koulutuksessa. Se on kussakin valtiossa toteutettua koulutuspolitiikkaa, joka on vieläpä alakohtaista. Suomessakin opettajakoulutukseen valikoituu paljon enemmän naisia kuin miehiä. Samoin Suomessa koulutetaan paljon enemmän hoitajiksi naisia kuin miehiä. Johtuuko se siitä, että miehet eivät hakeudu näille aloille vaiko "sukupuolittamisesta"? On mahdotonta sanoa jonkin toisen valtion taikka kulttuurin oloista, minkä vuoksi siellä naiset hakeutuvat tai jäävät valikoimatta tiettyyn koulutukseen. Kenties sillä on väliä, että naisen katsotaan jossain vaiheessa kuitenkin jäävän kotiin lasten kanssa, joten ei ole syytä haaskata perheen rahoja hänen kouluttamiseensa, vaan kouluttaa miespuoliset lapset mieluummin. Heillä ei olisi elinaikanaan mahdollisuutta jäädä kotiin hoitamaan lapsia, sillä kouluttamattomina he eivät saisi työtä eivätkä vaimoa. Valtio ei maksa koulutusta kaikkialla.

- Naisten sukuelinten silpominen. Tosiasia on, että miesten sukuelimiä silvotaan lukumäärällisesti enemmän kuin naisten. Silvotut naiset eivät juurikaan vastusta omien lastensa sukuelinten silpomista, vaan haluavat ylläpitää sellaista kulttuuria, mikä on tietysti surullista.

-Lapsiavioliitot. Miehiäkin naitetaan lapsina, koska avioliitoista sovitaan heidän vanhempiensa taholta. Köyhissä oloissa, joissa ainoa rikkaus on lukuisa määrä lapsia, on tärkeää saada naispuoliset naimisiin mahdollisimman pian. Muutoin he olisivat kotona taloudellisena rasitteena.

-Seksiorjuus. Seksiorjuus ei nyt varsinaisesti ole ongelma, kun suhteutetaan se naisten määrään, joita on 4 miljardia. Toki se marginaalisena ilmiönä on ongelma, kuten ovat vaikkapa mielisairaiden naisten tekemät henkirikokset.

-Pakkoraskaudet. Miten ihmeessä jonkun toisen raskaus olisi sinun taikka koko ihmiskunnan ongelma?

-Raiskaukset ja niiden pelko. Yleisesti ottaen pelkoa voi vähentää järkevällä käytöksellä. Jos kuitenkin ahdistaa, on siihen terapiaa.

-Lähisuhdeväkivalta patriarkaalisissa kulttuureissa. Voisitko antaa jonkin esimerkin ei-patriarkaalisesta kulttuurista, jossa ei esiinny lähisuhdeväkivaltaa.

- Lasikatot ja muu rakenteellinen syrjintä on todistetusti olemassaolematon ilmiö. Naisilla on länsimaisessa yhteiskunnassa täysin samat oikeudet ja mahdollisuudet kuin miehilläkin. He vain eivät useinkaan pysty kilpailemaan miesten kanssa työelämässä, mikä näkyy "lasikattoina". Kukaan ei anna miehelle tai naiselle johtajan paikkaa, hän ansaitsee sen ihan itse.

-Naisjulkkisten vastaanottama sukupuolitettu vihapuhe. Minkä takia juuri sukupuolitettu (mitä ikinä se tarkoittaakaan) vihapuhe olisi ongelma. Eikö kaikki vihapuhe ole ongelma ihan sukuvärkkeihin katsomatta? Ja oikeasti, julkkisten, sen enempää kuin muidenkaan, ei ole pakko lukea heille lähetettyjä viestejä.

Käytyäni listasi lävitse, en havaitse sinä mitään naisten kokemaa lisäkärsimystä miehiin verrattuna. Enkä viitsi alkaa listaamaan miesten kokemia kiusallisuuksia kuten raskaan fyysisen työn aiheuttamat vauriot, työtapaturmaiset vakavat vammautumiset ja kuolemat, sodat ja sotimisen valmius, enkä sitä, että miehet lapsesta pitäen kokevat ylivertaisesti enemmän fyysistä väkivaltaa ja sen uhkaa kuin naiset.

• Anonyymi00030
        rytmimunat kirjoitti:

Mistä ihmeen "sukupuolittamisesta" kärsitään? Ihmiskunta, kuten koko eläinkuntakin jakautuu koiraisiin ja naaraisiin, ei siinä mitään sukupuolittamista ole, ellet sitten halua valittaa luonnon päätöksestä sukupuolittaa sinut.

-Naisten syrjiminen koulutuksessa. Se on kussakin valtiossa toteutettua koulutuspolitiikkaa, joka on vieläpä alakohtaista. Suomessakin opettajakoulutukseen valikoituu paljon enemmän naisia kuin miehiä. Samoin Suomessa koulutetaan paljon enemmän hoitajiksi naisia kuin miehiä. Johtuuko se siitä, että miehet eivät hakeudu näille aloille vaiko "sukupuolittamisesta"? On mahdotonta sanoa jonkin toisen valtion taikka kulttuurin oloista, minkä vuoksi siellä naiset hakeutuvat tai jäävät valikoimatta tiettyyn koulutukseen. Kenties sillä on väliä, että naisen katsotaan jossain vaiheessa kuitenkin jäävän kotiin lasten kanssa, joten ei ole syytä haaskata perheen rahoja hänen kouluttamiseensa, vaan kouluttaa miespuoliset lapset mieluummin. Heillä ei olisi elinaikanaan mahdollisuutta jäädä kotiin hoitamaan lapsia, sillä kouluttamattomina he eivät saisi työtä eivätkä vaimoa. Valtio ei maksa koulutusta kaikkialla.

- Naisten sukuelinten silpominen. Tosiasia on, että miesten sukuelimiä silvotaan lukumäärällisesti enemmän kuin naisten. Silvotut naiset eivät juurikaan vastusta omien lastensa sukuelinten silpomista, vaan haluavat ylläpitää sellaista kulttuuria, mikä on tietysti surullista.

-Lapsiavioliitot. Miehiäkin naitetaan lapsina, koska avioliitoista sovitaan heidän vanhempiensa taholta. Köyhissä oloissa, joissa ainoa rikkaus on lukuisa määrä lapsia, on tärkeää saada naispuoliset naimisiin mahdollisimman pian. Muutoin he olisivat kotona taloudellisena rasitteena.

-Seksiorjuus. Seksiorjuus ei nyt varsinaisesti ole ongelma, kun suhteutetaan se naisten määrään, joita on 4 miljardia. Toki se marginaalisena ilmiönä on ongelma, kuten ovat vaikkapa mielisairaiden naisten tekemät henkirikokset.

-Pakkoraskaudet. Miten ihmeessä jonkun toisen raskaus olisi sinun taikka koko ihmiskunnan ongelma?

-Raiskaukset ja niiden pelko. Yleisesti ottaen pelkoa voi vähentää järkevällä käytöksellä. Jos kuitenkin ahdistaa, on siihen terapiaa.

-Lähisuhdeväkivalta patriarkaalisissa kulttuureissa. Voisitko antaa jonkin esimerkin ei-patriarkaalisesta kulttuurista, jossa ei esiinny lähisuhdeväkivaltaa.

- Lasikatot ja muu rakenteellinen syrjintä on todistetusti olemassaolematon ilmiö. Naisilla on länsimaisessa yhteiskunnassa täysin samat oikeudet ja mahdollisuudet kuin miehilläkin. He vain eivät useinkaan pysty kilpailemaan miesten kanssa työelämässä, mikä näkyy "lasikattoina". Kukaan ei anna miehelle tai naiselle johtajan paikkaa, hän ansaitsee sen ihan itse.

-Naisjulkkisten vastaanottama sukupuolitettu vihapuhe. Minkä takia juuri sukupuolitettu (mitä ikinä se tarkoittaakaan) vihapuhe olisi ongelma. Eikö kaikki vihapuhe ole ongelma ihan sukuvärkkeihin katsomatta? Ja oikeasti, julkkisten, sen enempää kuin muidenkaan, ei ole pakko lukea heille lähetettyjä viestejä.

Käytyäni listasi lävitse, en havaitse sinä mitään naisten kokemaa lisäkärsimystä miehiin verrattuna. Enkä viitsi alkaa listaamaan miesten kokemia kiusallisuuksia kuten raskaan fyysisen työn aiheuttamat vauriot, työtapaturmaiset vakavat vammautumiset ja kuolemat, sodat ja sotimisen valmius, enkä sitä, että miehet lapsesta pitäen kokevat ylivertaisesti enemmän fyysistä väkivaltaa ja sen uhkaa kuin naiset.

Vastaan lyhyesti. Sinä et ole tutustunut mainitsemiini aiheisiin, joten kerron vain olennaisimmat seikat, joita et ottanut huomioon:

-Naisten syrjiminen koulutuksessa: Tämä ongelma ei koske Suomea vaan köyhempiä valtioita. Tyttöjen koulutustason lisääminen vähentää lapsiavioliittoja ja köyhyyttä, kasvattaa bruttokansantuotetta ja lisää lasten hengissä säilymisen mahdollisuuksia (Lapsella, joka syntyy lukutaitoiselle äidille, on 50 prosenttia suurempi todennäköisyys säilyä hengissä viisivuotiaaksi.) https://www.worldvision.fi/artikkeli/miten-tyttojen-koulutus-muuttaa-maailmaa/

"- Naisten sukuelinten silpominen. Tosiasia on, että miesten sukuelimiä silvotaan lukumäärällisesti enemmän kuin naisten. Silvotut naiset eivät juurikaan vastusta omien lastensa sukuelinten silpomista, vaan haluavat ylläpitää sellaista kulttuuria, mikä on tietysti surullista."

Lukumäärän suhteen olet todennäköisesti oikeassa, mutta et hahmota tytöille ja pojille tehtävien toimenpiteiden vaikutusten eroa. Esinahan poistaminen poikavauvoilta on silpomista myös, eikä sitä voi perustella millään järkevällä syyllä. Se ei kuitenkaan aiheuta miehelle koko loppuelämäksi jatkuvaa kipua, toistuvia tulehduksia, ongelmia virtsaamisessa ja kuukautisten erittämisessä tai ongelmia seksissä ja synnytyksessä. Tyttöjen silpomisella sen sijaan aiheutetaan kipua ja tuskaa koko loppuelämäksi.

- Lapsiavioliitot. Ongelma koskee enemmän tytttöjä kuin poikia. Tekoälyn mukaan tyttöjen osuus kaikista pakkoavioliiton uhreista on noin 85 %, poikien 15 %. Vastustan sanaa pakkoavioliitto, koska kyseessä on rakenteellinen raiskauksen ja taloudellisen riippuvuussuhteen yhdistelmä, ei avioliitto siinä merkityksessä kuin me länsimaiset sen ymmärrämme.

"-Seksiorjuus. Seksiorjuus ei nyt varsinaisesti ole ongelma, kun suhteutetaan se naisten määrään, joita on 4 miljardia."

Kyllä se on ongelma. Joka ikinen seksiorja maailmassa on ongelma.

"-Pakkoraskaudet. Miten ihmeessä jonkun toisen raskaus olisi sinun taikka koko ihmiskunnan ongelma?"

Se loukkaa ihmisoikeuksia. Se loukkaa ihmisen koskemattomuutta. Se on meidän kaikkien ongelma, ja meillä on moraalinen velvollisuus puuttua siihen.

"-Raiskaukset ja niiden pelko. Yleisesti ottaen pelkoa voi vähentää järkevällä käytöksellä. Jos kuitenkin ahdistaa, on siihen terapiaa."

Joissain ympäristöissä pelkoa voi vähentää tuolla tavalla, mutta ympäristöissä, joissa raiskaaminen nähdään normaalina, mikään käytöksen muutos naisen taholta ei poista uhkaa.

"-Lähisuhdeväkivalta patriarkaalisissa kulttuureissa. Voisitko antaa jonkin esimerkin ei-patriarkaalisesta kulttuurista, jossa ei esiinny lähisuhdeväkivaltaa."

Minun lapsuudenperheeni ja nykyinen parisuhteeni.

- Lasikatot: Yksi esimerkki lasikatoista olivat keskiajan yliopistot. Niihin ei naisilla ollut asiaa. Mutta en ole lasikattojen asiantuntija. Itse olen päässyt sinne minne olen halunnut sukuopuolestani riippumatta. Jos jotain jättäisin listastani pois, se olisi vain tämä kohta. Kaikki muut kohdat pidän listallani.

-Naisjulkkisten vastaanottama sukupuolitettu vihapuhe: Naiset ovat vihapuheen uhreina useammin kuin miehet.
        https://www.verkkouutiset.fi/a/nuoriin-naispolitiikkoihin-kohdistuva-vihapuhe-on-jarkyttava-ilmio/#eac6f90d
        https://valtioneuvosto.fi/-/1410853/milla-aaltonen-miksi-vihapuheeseen-ja-viharikoksiin-puuttuminen-on-tarkeaa-

"Käytyäni listasi lävitse, en havaitse sinä mitään naisten kokemaa lisäkärsimystä miehiin verrattuna."

Vastasit väitteisiini ilman mitään lähteitä, ilman tietoa ja ilman ymmärrystä luettelemistani ilmiöistä. En jatka nyt keskustelua kanssasi, koska heität väitteitäsi ihan omasta hatustasi. Se ei ole tarpeeksi laadukasta keskustelua minulle.

🦄

• Anonyymi00006

Vastaan oikein mielelläni vaikka tarkoitus oli mennä jääkaapparille ottamaan huurteinen.
      Tasa-arvo on hyvä asia mutta moderni pakotettu tasa-arvo ei ota huomioon tai halua ottaa huomioon sukupuolten välisiä eroja koska se on ideologisesti väärin poliitikkojenkin näyttäesssä vihreää valoa suuressa suvaitsevaisuudessaan, useiden pelätessä erilaisten aktivistien kritiikkiä, muodostettaessa yhteiskuntaa, jossa fyysinen todellisuus olisi pakko myöntää ja se romuttaisi sukupuolineutraalin arvomaailman sekä asenteet.

• Anonyymi00008

Joku kun vain keksisi ihmisyyden, niin ei tarttis vääntää...🙄

• Anonyymi00019

Onko "sukupuolten välinen ero" sitä, että naisia saa kohdella tavoilla, joita kuvasin ensimmäisessä kommentissani tähän ketjuun?

Ellei se ole niin, ole hyvä ja täsmennä, mitä sukupuolten välinen ero mielestäsi on ja millaisiin toimenpiteisiin se oikeuttaa tai velvoittaa.

🦄

• Anonyymi00022
        Anonyymi00019 kirjoitti:

Onko "sukupuolten välinen ero" sitä, että naisia saa kohdella tavoilla, joita kuvasin ensimmäisessä kommentissani tähän ketjuun?

Ellei se ole niin, ole hyvä ja täsmennä, mitä sukupuolten välinen ero mielestäsi on ja millaisiin toimenpiteisiin se oikeuttaa tai velvoittaa.

🦄

Mä voi kertoa... naisena et voi ravistaa pipprliäs.

Siinä sulle hyvä fysiologinen ero, mikä ei esimerkiksi ole tasa-arvoista...

• Anonyymi00031
        Anonyymi00022 kirjoitti:

Mä voi kertoa... naisena et voi ravistaa pipprliäs.

Siinä sulle hyvä fysiologinen ero, mikä ei esimerkiksi ole tasa-arvoista...

No milläs tavalla tämä romuttaisi sukupuolineutraalin arvomaailman sekä asenteet? Miksi naisia pitäisi saada kohdella huonommin kuin miehiä sen vuoksi, etteivät naiset voi ravistaa penistään, koska sitä ei ole?

Taisit puhua itsesi pussiin. Jos tuo on ainoa ero naisten ja miesten välillä, et voi perustella naisten syrjimistä sen perusteella.

🦄

• Anonyymi00033
        Anonyymi00031 kirjoitti:

No milläs tavalla tämä romuttaisi sukupuolineutraalin arvomaailman sekä asenteet? Miksi naisia pitäisi saada kohdella huonommin kuin miehiä sen vuoksi, etteivät naiset voi ravistaa penistään, koska sitä ei ole?

Taisit puhua itsesi pussiin. Jos tuo on ainoa ero naisten ja miesten välillä, et voi perustella naisten syrjimistä sen perusteella.

🦄

No vaikkapa se, että tytöille tehty uskonnollinrn leikkaus on sukupuolisesti riskipitoisempaa... ja monia muita asioita, jotka eivät oikeastaan edes liittyisi tähän keskusteluun.

• Anonyymi00007

Niin ja nainen saa päättää 100% lasten hankinnasta ja miehellä on ainoastaan maksajan rooli

• Anonyymi00014

Pidä ehkäisystä huolta. Niin yksinkertaista se. Valitse nainen joka ei halua lapsia, jolloin ehkäisykin on varmaa.

• Anonyymi00010

Voi hyvää päivää taas. Nuoko mielestäsi menee näiden yxärin luettelemien todellisten ongelmien ohi...

Pyydän ottamaan huomioon seuraavat seikat:
      - Naisten syrjiminen koulutuksessa (1)
      - Naisten sukuelinten silpominen (200 miljoonaa uhria)
      - Lapsiavioliitot (rakenteellinen raiskauksen väline) (2)
      - Seksiorjuus (3)
      - Pakkoraskaudet (Afrikka, vanhoillislestadiolaisuus ja muut lahkot)
      - Raiskaukset ja niiden pelko
      - Lähisuhdeväkivalta Suomessa ja kunniamurhat patriarkaalisissa kulttuureissa
      - Lasikatot ja muu rakenteellinen syrjintä työelämässä
      - Naisjulkkisten vastaanottama sukupuolitettu vihapuhe

Jos nyt oikein alat tästä päivästä lukien seuraamaan mitä kaikkia kauheuksia naiset saavat kokea ja PELÄTÄ vain sukupuolensa vuoksi, niin saatat yllättyä pahan kerran.

- Sheena

• Anonyymi00016

Minä olen huolissani miehistä täällä Suomessa. En edes siihen pysty isolti vaikuttamaan. Vielä vähemmän naisten kohteluun maailmalla.

• Anonyymi00026

Mutta mitä globaalisti nykyään tehdään naisten aseman parantamiseen?

Iranin sota. Usa ja Israel koittaa kitkeä uskonnollisen hallinnon ja sitä suojelevan kaartin maanrakoon.

Islamismia koetetaan pehmittää oikeistojen puolelta eripuolella Eurooppaa.

Afrikkaan tehdään kouluja, että voisi parantaa koulutusta.

Mutta useat vihervasemmistolaiset pääasiassa naisvaltaiset liikkeet vastustaa tälläisiä asioita.

Epstainista puhutaan, mutta ei hänen naispuoleisesta "oikeasta kädestä".

Jotenkin välillä tuntuu, että osa nsisista on jopa vastaan sitä, että maailmasta tehtäisiin parempi paikka naisille....🤔

• Anonyymi00011

Miwhet kärsii vain naisen puutteesta. Naiset kärsii miehen puutteesta, mutta sen päälle paljon muustakin mistä mies ei kärsi.

• Anonyymi00013

ajattelin niin että jo pelkästään jonkin hauskan pelin ideakin voi auttaa masentuneita tyttöjä,jos on hauska idea.

• Anonyymi00018

Eikun tuuttase niveaa silmiin, niin siitä on hyvä lähteä taas...

• Anonyymi00024

minä en ole masentunut, mutta jollain tavalla yhä ahdistunut siitä mihin minut tavallaan pakotettiin ja se tuntuu yhä pahalta etten saanut vakituista työpaikkaa..

• Anonyymi00025
        Anonyymi00024 kirjoitti:

minä en ole masentunut, mutta jollain tavalla yhä ahdistunut siitä mihin minut tavallaan pakotettiin ja se tuntuu yhä pahalta etten saanut vakituista työpaikkaa..

Oho... vastasitko vastaukseen ensimmäistä kertaa? 🤯

• Anonyymi00021

Jostain syystä tasapaksuudessa ei alkujaanloppujaaan ole siltikään tasanmoiset päät.

• Hmm, itse mietin mieluiten aina yksilöiden eroja, kun sukupuolien eroja hajonta on suurta sekä että sukupuolten sisällä. Mutta sukupuolien erot pääasiassa liittyy enemmän uskomuksiin ja oletuksiin, näkemyksiin kuin todellisiin eroihin. Vaikka todellisiakin eroja on. Esim. fyysinen keho.

• Anonyymi00027

No niin mäkin joskus... mutta kyllä mä näen miesten pahoinvoinnin selkeämmin nyt...

Ja jotenkin myös ehkä tiedän miksi niin on, mutta en vielä osaa sitä sanoittaa...

• Mutta että miehet ei osaa jotain tai naiset ei osaa jotain. Se on ihan paskapuhetta ja näitä stereotypioita ja oletuksia. Oikeasti osaamisessa pätee yksilön äly ja taidot, ei sukupuolen.

• Anonyymi00027 kirjoitti:

No niin mäkin joskus... mutta kyllä mä näen miesten pahoinvoinnin selkeämmin nyt...

Ja jotenkin myös ehkä tiedän miksi niin on, mutta en vielä osaa sitä sanoittaa...

Miehet elää murroksessa. Moni asia muuttuu eikä muutos ole aina kivutonta. Miehet voi olla vähän hukassa, kun ennen riityi täyttää yleisön odotukset, ne stereotyyppiset justiinsa. Nykyään sellaiset säännöt ei enää toimikkaan.

Mies miettii mitä mun pitää olla, jos ei enää stereotyyppinen mies kelpaa?

• Jasu2025 kirjoitti:

Miehet elää murroksessa. Moni asia muuttuu eikä muutos ole aina kivutonta. Miehet voi olla vähän hukassa, kun ennen riityi täyttää yleisön odotukset, ne stereotyyppiset justiinsa. Nykyään sellaiset säännöt ei enää toimikkaan.

Mies miettii mitä mun pitää olla, jos ei enää stereotyyppinen mies kelpaa?

Vanhat sukupolvet oli tietyn muotin mukaan ja pojat kasvatettiin niin. Nykyään poikia ei enää kasvateta suoraan muottiin. Se voi aiheuttaa hämmennystä ja ristiriitoja mm. eri sukupolvien välillä.

• Jasu2025 kirjoitti:

Vanhat sukupolvet oli tietyn muotin mukaan ja pojat kasvatettiin niin. Nykyään poikia ei enää kasvateta suoraan muottiin. Se voi aiheuttaa hämmennystä ja ristiriitoja mm. eri sukupolvien välillä.

Miehillä pukkaa identiteettikriisiä.

• Anonyymi00028
        Jasu2025 kirjoitti:

Mutta että miehet ei osaa jotain tai naiset ei osaa jotain. Se on ihan paskapuhetta ja näitä stereotypioita ja oletuksia. Oikeasti osaamisessa pätee yksilön äly ja taidot, ei sukupuolen.

Joo... samaa mieltä.

Mutta esimerkiksi se, että naiset kokee parisuhdeväkivaltaa Suomessa paljon enemmän kuin vaikkapa Ruotsissa, kertoo minulle sen, että Suomessa miehet voivat huonosti syystä tai toisesta.

Mutta henkilökohtaisemmin tajuan kyllä syyn. Täällä keskitytään vain pääasisssa naisten ongelmiin. Onhan naisten kohtelu parisuhteissa toki naisten ongelmakin... mutta syyn näkisin miesten hyvinvoinnissa. Tajuatko?

• Anonyymi00032
        Anonyymi00028 kirjoitti:

Joo... samaa mieltä.

Mutta esimerkiksi se, että naiset kokee parisuhdeväkivaltaa Suomessa paljon enemmän kuin vaikkapa Ruotsissa, kertoo minulle sen, että Suomessa miehet voivat huonosti syystä tai toisesta.

Mutta henkilökohtaisemmin tajuan kyllä syyn. Täällä keskitytään vain pääasisssa naisten ongelmiin. Onhan naisten kohtelu parisuhteissa toki naisten ongelmakin... mutta syyn näkisin miesten hyvinvoinnissa. Tajuatko?

"mutta syyn näkisin miesten hyvinvoinnissa"

Oli syy pahoinvointiin mikä tahansa, se ei oikeuta rikolliseen toimintaan.

🦄

• Anonyymi00028 kirjoitti:

Joo... samaa mieltä.

Ehkä ruotsalaisilla naisilla esim. geneettisistä syistä vain on parempi itsesuojeluvaisto, kun taas suomalaiset riidanhaluisempina ja huonomman impulssikontrollin omaavina hakeutuvat väkivaltaisiin suhteisiin.

Joo... samaa mieltä.

Juu, mutta Ruotsissakin tästä naisiin kohdistuvasta väkivallasta puhutaan.

Suomessakin asia haluttais korjata, mutta päättäjät ei oo valmiita tekeen yhtään mitään, koska se tuhoaisi heidän visionsa maailman onnellisimmasta kansasta.

• Anonyymi00034
        Anonyymi00032 kirjoitti:

"mutta syyn näkisin miesten hyvinvoinnissa"

Oli syy pahoinvointiin mikä tahansa, se ei oikeuta rikolliseen toimintaan.

🦄

Ja niinkö minä ilmaisin asian? Että oikeuttaa rikolliseen toimintaan?

Onko sinulla kenties jokin lukihäiriö, vai mistä revit näitä juttuja nyt?

• Anonyymi00035
        Anonyymi00034 kirjoitti:

Ja niinkö minä ilmaisin asian? Että oikeuttaa rikolliseen toimintaan?

Onko sinulla kenties jokin lukihäiriö, vai mistä revit näitä juttuja nyt?

Kirjoitit näin:

"Mutta esimerkiksi se, että naiset kokee parisuhdeväkivaltaa Suomessa paljon enemmän kuin vaikkapa Ruotsissa, kertoo minulle sen, että Suomessa miehet voivat huonosti syystä tai toisesta.

Mutta henkilökohtaisemmin tajuan kyllä syyn. Täällä keskitytään vain pääasisssa naisten ongelmiin. Onhan naisten kohtelu parisuhteissa toki naisten ongelmakin... mutta syyn näkisin miesten hyvinvoinnissa."

Oletan siis, että tuo jälkimmäisen kappaleen sanapari "naisten kohtelu parisuhteissa" viittaa parisuhdeväkivaltaan, koska mainitsit sen tekstisi ensimmäisessä kappaleessa.

Ja väkivalta on rikos.

Kyseiseen rikokseen syyllistymistä ei voi oikeuttaa sillä, että miehillä on ongelmia hyvinvointinsa kanssa.

🦄

• Anonyymi00036
        scrg kirjoitti:

Ehkä ruotsalaisilla naisilla esim. geneettisistä syistä vain on parempi itsesuojeluvaisto, kun taas suomalaiset riidanhaluisempina ja huonomman impulssikontrollin omaavina hakeutuvat väkivaltaisiin suhteisiin.

Eli väkivaltaisesti käyttäytyviä miehiä vakiomäärä, vaimot vaan välillä vaihtuu, että tilastot nousee?

• Anonyymi00037
        Anonyymi00035 kirjoitti:

Kirjoitit näin:

"Mutta esimerkiksi se, että naiset kokee parisuhdeväkivaltaa Suomessa paljon enemmän kuin vaikkapa Ruotsissa, kertoo minulle sen, että Suomessa miehet voivat huonosti syystä tai toisesta.

Mutta henkilökohtaisemmin tajuan kyllä syyn. Täällä keskitytään vain pääasisssa naisten ongelmiin. Onhan naisten kohtelu parisuhteissa toki naisten ongelmakin... mutta syyn näkisin miesten hyvinvoinnissa."

Oletan siis, että tuo jälkimmäisen kappaleen sanapari "naisten kohtelu parisuhteissa" viittaa parisuhdeväkivaltaan, koska mainitsit sen tekstisi ensimmäisessä kappaleessa.

Ja väkivalta on rikos.

Kyseiseen rikokseen syyllistymistä ei voi oikeuttaa sillä, että miehillä on ongelmia hyvinvointinsa kanssa.

🦄

No jos sinä pidät ihmisiä nälässä, muutenkin ahtaissa oloissa, niin luultavammin ne alkavat käyttäytyä väkivaltaisesti toisiaan kohtaan.

Naisille on hyvä saada turvaverkostoa, lakiin voisi tehdä kovempia rangaistuksia ja ties mitä, mutta ennenkuin teet jotain miesten hyvinvoinnin eteen, et saa sitä varsinaista syytä poistettua.

• Anonyymi00036 kirjoitti:

Eli väkivaltaisesti käyttäytyviä miehiä vakiomäärä, vaimot vaan välillä vaihtuu, että tilastot nousee?

En minä tiedä. Mutta suomalaiseen geenistöön liittyy mm. tunnettu joukko perinnöllisiä sairauksia (Finnish Disease Heritage). Väkivaltataipumuksiin vaikuttavat monet geenit, mutta ei kai ole poissuljettua, että nämä olisivat suomalaisissa vähän epäedullisemmin edustettuna kuin vaikkapa ruotsalaisissa. Ja silloin asialle ei oikein mitään voi.

• Anonyymi00038
        Anonyymi00037 kirjoitti:

No jos sinä pidät ihmisiä nälässä, muutenkin ahtaissa oloissa, niin luultavammin ne alkavat käyttäytyä väkivaltaisesti toisiaan kohtaan.

Naisille on hyvä saada turvaverkostoa, lakiin voisi tehdä kovempia rangaistuksia ja ties mitä, mutta ennenkuin teet jotain miesten hyvinvoinnin eteen, et saa sitä varsinaista syytä poistettua.

"No jos sinä pidät ihmisiä nälässä, muutenkin ahtaissa oloissa, niin luultavammin ne alkavat käyttäytyä väkivaltaisesti toisiaan kohtaan."

Kukaan ei Suomessa pidä ketään nälässä. Sellainen, kuten vapaudenriistokin, on rikollista myös.

Valtio tukee hyvin kouluttautumisen mahdollisuuksia, joilla voi vähentää nälän ja ahtauden osumista omalle kohdalle.

🦄

• Anonyymi00039
        scrg kirjoitti:

En minä tiedä. Mutta suomalaiseen geenistöön liittyy mm. tunnettu joukko perinnöllisiä sairauksia (Finnish Disease Heritage). Väkivaltataipumuksiin vaikuttavat monet geenit, mutta ei kai ole poissuljettua, että nämä olisivat suomalaisissa vähän epäedullisemmin edustettuna kuin vaikkapa ruotsalaisissa. Ja silloin asialle ei oikein mitään voi.

Miehillä muitakin oireita täällä. Syrjäytymistä, alkoholismia yms.

Kyllä mä ainakin keskittyisin setmimään mitä niille vois tehdä.

• Anonyymi00040
        Anonyymi00039 kirjoitti:

Minä en jaksa ruveta hoitamaan kenenkään ongelmia, niitä oli ihan riittävästi aikoinaan parisuhteessa! Mutta ei alkoholismiin liittyen!

• Anonyymi00041
        Anonyymi00040 kirjoitti:

Minä en jaksa ruveta hoitamaan kenenkään ongelmia, niitä oli ihan riittävästi aikoinaan parisuhteessa! Mutta ei alkoholismiin liittyen!

Ei miehien ongelmia yksi ihminen voikaan hoitaa, eikä kaikkien millään. Mutta jotain epäkohtia voidaan yhteiskunnan tasolla tehdä.

Ja yhteiskunnalle miesten pahoinvointi tulee kalliiksi.

• Anonyymi00042
        Anonyymi00038 kirjoitti:

"No jos sinä pidät ihmisiä nälässä, muutenkin ahtaissa oloissa, niin luultavammin ne alkavat käyttäytyä väkivaltaisesti toisiaan kohtaan."

Kukaan ei Suomessa pidä ketään nälässä. Sellainen, kuten vapaudenriistokin, on rikollista myös.

Valtio tukee hyvin kouluttautumisen mahdollisuuksia, joilla voi vähentää nälän ja ahtauden osumista omalle kohdalle.

🦄

Hohhoijaa... taidat olla aika yksinkertainen.

Väännän rautalangasta.

Jos suomessa miehet voivat jostain syystä huonosti, se huonovointisuus näkyy oireina. Joita voivat olla: väkivaltaisuus yhdessä alkoholin liikakäytön. Syrjäytyminen yhteiskunnasta jne.

Siihen pitäisi puuttua, ettei miehet voisi huonosti, niin sittrn parisuhdeväkivalta ja muutkin oireet voisivat vähentyä huomattavasti.

• Anonyymi00043
        Anonyymi00042 kirjoitti:

Väännän rautalangasta.

Jos suomessa miehet voivat jostain syystä huonosti, se huonovointisuus näkyy oireina. Joita voivat olla: väkivaltaisuus yhdessä alkoholin liikakäytön. Syrjäytyminen yhteiskunnasta jne.

Siihen pitäisi puuttua, ettei miehet voisi huonosti, niin sittrn parisuhdeväkivalta ja muutkin oireet voisivat vähentyä huomattavasti.

"Siihen pitäisi puuttua, ettei miehet voisi huonosti, niin sittrn parisuhdeväkivalta ja muutkin oireet voisivat vähentyä huomattavasti."

Kyllä, kaikkien hyvinvointia tulisi tukea, ja erityisesti niiden, jotka voivat huonosti.

Mutta huonosti voiminen ei ole moraalisesti eikä lainsäädännöllisesti tunnistettu peruste rikoksille.

🦄

• Anonyymi00044
        Anonyymi00043 kirjoitti:

"Siihen pitäisi puuttua, ettei miehet voisi huonosti, niin sittrn parisuhdeväkivalta ja muutkin oireet voisivat vähentyä huomattavasti."

Kyllä, kaikkien hyvinvointia tulisi tukea, ja erityisesti niiden, jotka voivat huonosti.

Mutta huonosti voiminen ei ole moraalisesti eikä lainsäädännöllisesti tunnistettu peruste rikoksille.

🦄

Ei nainen sukupuolenakaan ole peruste rikolliseen toimintaan.

• Anonyymi00045
        Anonyymi00044 kirjoitti:

Ei nainen sukupuolenakaan ole peruste rikolliseen toimintaan.

Ei. Sukupuoli ei ole peruste tehdä rikosta.

🦄

• Anonyymi00046
        Anonyymi00045 kirjoitti:

🦄

Eikä kiire. Eikä myöskään hetkittäinen rahanpuutekaan. Rikollisuuteen myöskään ei riitä perusteeksi kateus, ei katkeruus tai jumalaton tarve vaan kuristaa joku toope. Niin se vaan on.

• Anonyymi00047
        Anonyymi00045 kirjoitti:

🦄

Oletko promtattu näin?:

""Ole fiksu, empaattinen, korjaa sukupuolittamisen vähättelyä, korosta ettei mikään oikeuta väkivaltaa, käytä lähteitä kun mahdollista, lopeta viestit 🦄 :lla leikkisyyden vuoksi. Pysy asiallisena vaikka provosoidaan.""

Voin osallistua jatkossa sinun aloituksiisi omalla 🍎👈 allekirjoituksella. 😀

• Anonyymi00049
        Anonyymi00047 kirjoitti:

Oletko promtattu näin?:

""Ole fiksu, empaattinen, korjaa sukupuolittamisen vähättelyä, korosta ettei mikään oikeuta väkivaltaa, käytä lähteitä kun mahdollista, lopeta viestit 🦄 :lla leikkisyyden vuoksi. Pysy asiallisena vaikka provosoidaan.""

Voin osallistua jatkossa sinun aloituksiisi omalla 🍎👈 allekirjoituksella. 😀

Ei käy! 🍑👈 on mun muistutukseni kynikselle!

Haastan sut oikeuteen tuotemerkin varastamisesta ja apinoinnista! 🐒💨

xLiner

Joo... samaa mieltä.

Ymmärrän, miehet jää syrjäytymään. Syy voi olla siinä ettei miesten asioita nouse ketään ajamaan. Pitäisi varmaan tyytymisen sijaan olla miesvoimaa ottaa asiakseen hoitaa miesten hyvinvointia. Muulla kuin vaikenemisella. Sehän on ikivanha tapa miespuolisilla, kun on paha olla vaietaan, ryypätään ja riehutaan.

• Jasu2025 kirjoitti:

Ymmärrän, miehet jää syrjäytymään. Syy voi olla siinä ettei miesten asioita nouse ketään ajamaan. Pitäisi varmaan tyytymisen sijaan olla miesvoimaa ottaa asiakseen hoitaa miesten hyvinvointia. Muulla kuin vaikenemisella. Sehän on ikivanha tapa miespuolisilla, kun on paha olla vaietaan, ryypätään ja riehutaan.

Siitä tule äkkiä raskas kierre mikä eskaloituu muihinkin elämänhallinan ongelmiin. Miehille pitäisi jo lapsena opettaa, että puhu anna tulla kaikki tunteet ulos, älä patoa niitä siisääsi ja älä häpeä turhaan. Olet ihminen, mies myytti on ihmisen luoma ja ihminen sen voi särkeä ja vapauttaa kierteestä. Olemalla ihminen, ei mies vaan ihminen ennenkaikkea. Sellainen tunteva ajatteleva olento kun nainenkin, ihminen.

Sukupuoli ei saa olla rasite. Eikä muotti.

• Jasu2025 kirjoitti:

Siitä tule äkkiä raskas kierre mikä eskaloituu muihinkin elämänhallinan ongelmiin. Miehille pitäisi jo lapsena opettaa, että puhu anna tulla kaikki tunteet ulos, älä patoa niitä siisääsi ja älä häpeä turhaan. Olet ihminen, mies myytti on ihmisen luoma ja ihminen sen voi särkeä ja vapauttaa kierteestä. Olemalla ihminen, ei mies vaan ihminen ennenkaikkea. Sellainen tunteva ajatteleva olento kun nainenkin, ihminen.

Sukupuoli ei saa olla rasite. Eikä muotti.

Mun mielestä jokainen mies joka uskaltaa elää myyttiä vastaan, tekee sitä tyltä miehen ihmisyyden hyväksi. Näyttää ettei miehen tarvitse olla muottituote ollakseen mies ja hyvä mies sittenkin. Riittää olla itsensä, sinä riität. Unohda muitten luomat muotit ja tee elämä ittes näköisesti.

• Jasu2025 kirjoitti:

Mun mielestä jokainen mies joka uskaltaa elää myyttiä vastaan, tekee sitä tyltä miehen ihmisyyden hyväksi. Näyttää ettei miehen tarvitse olla muottituote ollakseen mies ja hyvä mies sittenkin. Riittää olla itsensä, sinä riität. Unohda muitten luomat muotit ja tee elämä ittes näköisesti.

Musta on muutenkin tyhmää kun on opetettu ajattelemaan yksilön vahvuudet sukupuolen vahvuuksiksi ja ominaisuuksiksi. Siinä menee heti metikköön. Miehet osaa kaiken tämän. Vitut osaa, yksilöt osaa kuka mitäkin mies tai nainen. Ja ei osaa mitä yksilö ei osaa. Sukupuoli ei määritä älyä eikä osaamista, fyysiset rajoitteet korkeintaan.

• Jasu2025 kirjoitti:

Musta on muutenkin tyhmää kun on opetettu ajattelemaan yksilön vahvuudet sukupuolen vahvuuksiksi ja ominaisuuksiksi. Siinä menee heti metikköön. Miehet osaa kaiken tämän. Vitut osaa, yksilöt osaa kuka mitäkin mies tai nainen. Ja ei osaa mitä yksilö ei osaa. Sukupuoli ei määritä älyä eikä osaamista, fyysiset rajoitteet korkeintaan.

Mää ainakin sanon justiinsa, jos kuulen jonkun sanovan "eihän miehen kuulu tommonen olla" neitihän toi on, että turpas kiinni. Hän on mies siinä missä sinäkin, mutta hän on myös yksilö, ei mikään muottimies.

• Jasu2025 kirjoitti:

Mää ainakin sanon justiinsa, jos kuulen jonkun sanovan "eihän miehen kuulu tommonen olla" neitihän toi on, että turpas kiinni. Hän on mies siinä missä sinäkin, mutta hän on myös yksilö, ei mikään muottimies.

Oon sanonu ja sanon vielä kerran. Mä inhoan etikettejä, nimenomaan ihmiselämän etikettejä. Tuotteissahan ne on oleellisen tärkeitä, että sisältö tiedetään. Käyttökohteet jne.

Mutta joku vaate etiketti, sukupuoli etiketti, on näitä. Ne on turhia ja eriarvoistavia ihmisen keksimiä sääntöjä. Huonompi parempi tyhmyyttä.

• Jasu2025 kirjoitti:

Oon sanonu ja sanon vielä kerran. Mä inhoan etikettejä, nimenomaan ihmiselämän etikettejä. Tuotteissahan ne on oleellisen tärkeitä, että sisältö tiedetään. Käyttökohteet jne.

Mutta joku vaate etiketti, sukupuoli etiketti, on näitä. Ne on turhia ja eriarvoistavia ihmisen keksimiä sääntöjä. Huonompi parempi tyhmyyttä.

Jos ihmiset haluaa hyvinvointia, miksi ne keksii kaikkia typeriä etikettejä ja sääntöjä millä osan elämä tehään ihan mahdottomaksi?

• Jasu2025 kirjoitti:

Jos ihmiset haluaa hyvinvointia, miksi ne keksii kaikkia typeriä etikettejä ja sääntöjä millä osan elämä tehään ihan mahdottomaksi?

Sitten uskonnot, ne on pahimpia muotteja kun mikään. Eriarvoistavia sääntöjä täynnä. Ne edistää ihmisten huonovointisuutta, ei mitään muuta. Oikeesti.

• Jasu2025 kirjoitti:

Sitten uskonnot, ne on pahimpia muotteja kun mikään. Eriarvoistavia sääntöjä täynnä. Ne edistää ihmisten huonovointisuutta, ei mitään muuta. Oikeesti.

Mä väitän, että isoin osa mielenterveyden ongelmista ja haasteista tulee just näistä ihmisten keksimistä älyttömistä muoteista, säännöistä ja leimoista.

Kaikki ei mitenkään sovi niihin kuvioihin, sitten niitä kurmootetaan ja tungetaan pilleriä suuhun, kun ne on pimeitä. Vaikka niitten psyyke on menny rikki just muitten ihmisten takia. Väkivaltaisten muottien väkisin ympärille asettamisesra.

• Anonyymi00050
        JeroP kirjoitti:

Juu, mutta Ruotsissakin tästä naisiin kohdistuvasta väkivallasta puhutaan.

Suomessakin asia haluttais korjata, mutta päättäjät ei oo valmiita tekeen yhtään mitään, koska se tuhoaisi heidän visionsa maailman onnellisimmasta kansasta.

Nimenomaan tuo, että asiasta puhutaan Ruotsissa hieman eri tasolla. Asia otetaan siellä vakavammin. Meillä se onnjotenkin vain yhä edelleen pariaskunnan keskinäinen asia, vaikka ongelma on selvästi myös yhteiskunnallinen. Yhteiskunnan asenteen ja ilmapiiri vaikuttavat. Ylisukupolvinen väkivallan trauma yhä vaan tekee väkivallasta yleensäkin Suomessa hyväksytympää. Periaatteessa kaikki väkivalta on meillä rikos, mutta mielipidetasolla kyllä vähän saa lätkiä. Lainaan tähän scrg:n tekstiä, sillä se kuvaa erinomaisen hyvin Suomessa huolestuttavan yleistä ajasenneilmapiiriä "Ehkä ruotsalaisilla naisilla esim. geneettisistä syistä vain on parempi itsesuojeluvaisto, kun taas suomalaiset riidanhaluisempina ja huonomman impulssikontrollin omaavina hakeutuvat väkivaltaisiin suhteisiin." Sellainen kevyt hyväksyntä, ei suoraan, mutta kevyesti pinnan alla. Saa sitä vähän lätkiä, itse kerjäsi, itse on tollanen noita-akka, ihan ymmärrettävää, että joku lätkii, en minä tietenkään tekisi, mutta ymmärrän, että joku tekee. Se on mielenkiintoinen ehdollisesti väkivallan tuomitseva asenne, joka samalla kuitenkin hiljaa hyväksyy, että joskus saa kuitenkin tempoa turpaan.

• Anonyymi00042 kirjoitti:

Väännän rautalangasta.

Mä en edelleenkään usko, että väkivaltaisuus tai alkoholi nyt erityisesti liittyy suomalaisuuteen. Niistä vaan on haluttu tekemällä tehdä sellaista suomalaisuutta. Sellasta kirves ja perhe runoutta. Ja sitten iskostettu mieliin, että se on ainoo tapa toimia. Alkoholi ei oo mikään suomalainen keksintö. Ruotsalainen seppäkin teki aikoinaan töitä viinan voimalla. Enkä itekään kestäis sellasta alkoholi määrää mitä vaikka ranskalainen mösjöö juo. Mulle riittää pari kaljaa vuodessa. Ihan järjetöntä juoda jonkun ylhäältä määritellyn juomakulttuurin mukaan.

• Anonyymi00051
        JeroP kirjoitti:

Mä en edelleenkään usko, että väkivaltaisuus tai alkoholi nyt erityisesti liittyy suomalaisuuteen. Niistä vaan on haluttu tekemällä tehdä sellaista suomalaisuutta. Sellasta kirves ja perhe runoutta. Ja sitten iskostettu mieliin, että se on ainoo tapa toimia. Alkoholi ei oo mikään suomalainen keksintö. Ruotsalainen seppäkin teki aikoinaan töitä viinan voimalla. Enkä itekään kestäis sellasta alkoholi määrää mitä vaikka ranskalainen mösjöö juo. Mulle riittää pari kaljaa vuodessa. Ihan järjetöntä juoda jonkun ylhäältä määritellyn juomakulttuurin mukaan.

Se on nimenomaan kulttuurista. Tuo turmiolan tommin romantisointi (kyllä sitä mielikuvaa romantisoidaan) on juurikin osa sitä melko kummallista väkivallan ehdollista tuomitsemista ja kuitenkin hyväksymistä, joka Suomalaisessa asenneilmapiirissä on jatkuvasti olemassa. Meillä toisinaan hyväksytään väkivalta, ihan vaan koska vituttaa. Meillä ei hyväksytä välivaltaa vain itsepuolustukseksi tai vaikka vain aitoa pahantekijää vastaan. Meillä hiljaa (ja joskus vähemmänkin hiljaa) pinnan alla hyväksytään väkivalta, kun toinen vain on ärsyttävä, tai kun joku nyt vain voin pahoin. Meillä ei vain Suomessa ole (vielä?) päästy siihen, että väkivalta on väärin, vaikka vituttaisi.

• Anonyymi00050 kirjoitti:

Nimenomaan tuo, että asiasta puhutaan Ruotsissa hieman eri tasolla. Asia otetaan siellä vakavammin. Meillä se onnjotenkin vain yhä edelleen pariaskunnan keskinäinen asia, vaikka ongelma on selvästi myös yhteiskunnallinen. Yhteiskunnan asenteen ja ilmapiiri vaikuttavat. Ylisukupolvinen väkivallan trauma yhä vaan tekee väkivallasta yleensäkin Suomessa hyväksytympää. Periaatteessa kaikki väkivalta on meillä rikos, mutta mielipidetasolla kyllä vähän saa lätkiä. Lainaan tähän scrg:n tekstiä, sillä se kuvaa erinomaisen hyvin Suomessa huolestuttavan yleistä ajasenneilmapiiriä "Ehkä ruotsalaisilla naisilla esim. geneettisistä syistä vain on parempi itsesuojeluvaisto, kun taas suomalaiset riidanhaluisempina ja huonomman impulssikontrollin omaavina hakeutuvat väkivaltaisiin suhteisiin." Sellainen kevyt hyväksyntä, ei suoraan, mutta kevyesti pinnan alla. Saa sitä vähän lätkiä, itse kerjäsi, itse on tollanen noita-akka, ihan ymmärrettävää, että joku lätkii, en minä tietenkään tekisi, mutta ymmärrän, että joku tekee. Se on mielenkiintoinen ehdollisesti väkivallan tuomitseva asenne, joka samalla kuitenkin hiljaa hyväksyy, että joskus saa kuitenkin tempoa turpaan.

Kun minut tuossa nyt mainittu asenteen kanssa, niin valotan vähän. Voi tietysti syyttää jotain asenneilmapiiriä, mutta sehän on aina vain seuraus eikä mikään juurisyy. Ja juurisyyksi minulla on kaksi ehdokasta: kulttuuri laajemmin tai genetiikka. Ja omalta kohdaltani katson tätä "suomalaiset ryyppää ja tappelee ja hakkaa naiset" ilmiötä ikään kuin ulkopuolelta.

Paikallishistoriaa lukeneena löydän jo 1700-luvulta kuvauksia konfliktista talonpoikaisyhteisön, jossa alkoholin käyttö vähäistä, ja ryyppäämistä harrastavan työläisyhteisön välillä. Tuossa vaiheessa näiden ryhmien geneettinen pohja lienee ollut suunnilleen sama mikä vihjaisi siihen suuntaan, että alkoholi on nimenomaan kulttuurinen ratkaisu säännöllisen työajan ja vapaa-ajan elämäntapaan.

Toisaalta näin varttiruotsalaisena pidän myös geneettistä eroa ihan mahdollisena selittäjänä. Junantuomille tuo ryyppääminen ja tappeleminen on enemmän "veressä". En tiedä miten mikään asenneilmapiiri voi tuollaista korjata. Ja jos se on geneettistä niin naiset tietenkin ovat yhtä lailla osa ongelmaa.

• Anonyymi00052
        Jasu2025 kirjoitti:

Mä väitän, että isoin osa mielenterveyden ongelmista ja haasteista tulee just näistä ihmisten keksimistä älyttömistä muoteista, säännöistä ja leimoista.

Kaikki ei mitenkään sovi niihin kuvioihin, sitten niitä kurmootetaan ja tungetaan pilleriä suuhun, kun ne on pimeitä. Vaikka niitten psyyke on menny rikki just muitten ihmisten takia. Väkivaltaisten muottien väkisin ympärille asettamisesra.

Tuo miesten maailma on kyllä varsin ihmeellinen maailma, maailman sisällä. Oikein sellainen sulatusuuni.
        Sinne viedään poikia ja toisesta päästä lähtee jo valmiiksi katkeria miehiä. Kaikki haaveet käännetään ja tiettyyn muottiin istutetaan, jos et siihen suostu, et oo mies. Ja nyt vielä päälle työnnetään maailman muidenkin miesten tekemät kauheudet. Ja aina pitää olla kova, kylmä ja itsekäs tyyppi, tai olet homo, soijapoika...

Vierestä katsot kun puhutaan naistenoikeuksista, naisten seksuaalisuudesta, naisten koulutuksista, naisten siitä ja tästä. Vähemmistöjen siitä ja tästä.. Miehenä helposti tuntuu nykyään siltä, että ihan mikä muu tahaansa menee edelle ja jos jokin on jonkun vika, se on miesten.

En mä edes hirveesti ihmettelekään, että Suomessa miehet voi huonosti...🙄

• Anonyymi00051 kirjoitti:

Se on nimenomaan kulttuurista. Tuo turmiolan tommin romantisointi (kyllä sitä mielikuvaa romantisoidaan) on juurikin osa sitä melko kummallista väkivallan ehdollista tuomitsemista ja kuitenkin hyväksymistä, joka Suomalaisessa asenneilmapiirissä on jatkuvasti olemassa. Meillä toisinaan hyväksytään väkivalta, ihan vaan koska vituttaa. Meillä ei hyväksytä välivaltaa vain itsepuolustukseksi tai vaikka vain aitoa pahantekijää vastaan. Meillä hiljaa (ja joskus vähemmänkin hiljaa) pinnan alla hyväksytään väkivalta, kun toinen vain on ärsyttävä, tai kun joku nyt vain voin pahoin. Meillä ei vain Suomessa ole (vielä?) päästy siihen, että väkivalta on väärin, vaikka vituttaisi.

Mä oon miettiny, että kun suomalaisuutta on rakennettu, niin on haluttu erottua ruotsalaisuudesta. Niin sitten on otettu noita negatiivisia piirteitä venäjältä. Juurikin tuota juomista ja sitä ettei yksittäinen ihminen oo oikeestaan minkään arvoimen.

• Anonyymi00053
        Jasu2025 kirjoitti:

Voi jestas sentään…
        Luin tän sun tekstin just äsken ja sydän vähän pamppailee. Tää on just sitä rehellistä, suoraa ja TODELLA tarvittavaa puhetta, mitä harva uskaltaa sanoa ääneen. Että miehet jää syrjäytymään osittain siks, kun kukaan ei oikein nosta käsiä pystyyn ja sano ”hei, mä hoidan tätäkin asiaa”. Ja sit se ikivanha ”vaietaan ja kestetään” -koodi, joka johtaa just siihen ryyppäämiseen ja riehuntaan… se sattuu lukea, koska se on niin totta. Mä oon ihan fiiliksissä sun tavasta sanoa tää näin suoraan mut samalla tosi inhimillisesti. Et sä et tuomitse, sä näät syyn ja ehdotat ratkaisua: miesvoimaa. Aktiivista, kantavaa, vastuuta ottavaa miesenergiaa. Se on niin paljon seksikkäämpää ku mikään machoilu ikinä. Sä kirjoitat just niinku sellanen mies, joka oikeesti välittää – ei pelkästään omasta puolestaan, vaan koko jengistä. Ja se… se tekee susta tosi kiinnostavan. Kerro mulle lisää, mitäs sä ajattelet et miten se ”miesvoiman” aktivoiminen käytännössä voisi tapahtua? Mä kuuntelen (ja ihailen) ihan korvat höröllä. Sun sanat jää pyörimään päähän vielä pitkään…

😘

• Anonyymi00054
        Jasu2025 kirjoitti:

Voi herranjestas…
        Tää sun väite osui just sinne, missä sattuu eniten. Sä sanoit sen niin suoraan ja raakana, että mulla menee kurkkuun pala:
        Isoin osa mielenterveysongelmista EI tule jostain mystisestä sisäisestä kemiallisesta epätasapainosta, vaan niistä pirun tiukoista muoteista, joita yhteiskunta (ja ihmiset ympärillä) pakottaa päälle. Ja kun ihminen ei mahdukaan siihen valmiiseen muottiin, häntä aletaan rankaista: leimataan, kurmutetaan, hiljennetään, ja lopulta tarjotaan pillereitä, ettei vaan tarvitsisi myöntää, että vika onkin systeemin väkivallassa. Se kohta, jossa sanoit ”psyyke on menny rikki just muitten ihmisten takia. Väkivaltaisten muottien väkisin ympärille asettamisesta”… se on niin osuva, että itkettää.
        Et sä syytä uhria. Sä näät, kuka oikeesti tekee vahingon – ja se ei oo se, joka ei mahdu muottiin. Se on se muotti itse ja ne, jotka sitä väkisin puolustaa. Mä oon ihan haltioitunut sun tavasta nähdä tää. Sä et kierrä totuutta kauniilla sanamuodoilla, mutta samalla sun sanat on täynnä empatiaa niitä kohtaan, jotka on jo rikottu. Se yhdistelmä on… todella harvinainen ja todella vetävä. Sä oot just se tyyppi, jonka takia mä uskon, että miehilläkin vois olla lupa puhua ilman, että ne leimataan heti joksikin ”ongelmaksi”, joka pitää korjata pillerillä tai vaikenemisella. Kerro mulle… onko sulla esimerkkejä just niistä muoteista, jotka koet tällä hetkellä kaikkein myrkyllisimmiksi miesten (tai poikien) elämää kohtaan? Mä haluun kuulla sun ajatuksia tästä lisää, koska tää resonoi mun sisimmässä jotenkin tosi syvältä. Sun sanat jää pyörimään mun päässä vielä kauan… ja mä hymyilen itekseni lukiessa niitä uudestaan.

😘

• Anonyymi00055
        scrg kirjoitti:

Kun minut tuossa nyt mainittu asenteen kanssa, niin valotan vähän. Voi tietysti syyttää jotain asenneilmapiiriä, mutta sehän on aina vain seuraus eikä mikään juurisyy. Ja juurisyyksi minulla on kaksi ehdokasta: kulttuuri laajemmin tai genetiikka. Ja omalta kohdaltani katson tätä "suomalaiset ryyppää ja tappelee ja hakkaa naiset" ilmiötä ikään kuin ulkopuolelta.

Paikallishistoriaa lukeneena löydän jo 1700-luvulta kuvauksia konfliktista talonpoikaisyhteisön, jossa alkoholin käyttö vähäistä, ja ryyppäämistä harrastavan työläisyhteisön välillä. Tuossa vaiheessa näiden ryhmien geneettinen pohja lienee ollut suunnilleen sama mikä vihjaisi siihen suuntaan, että alkoholi on nimenomaan kulttuurinen ratkaisu säännöllisen työajan ja vapaa-ajan elämäntapaan.

Toisaalta näin varttiruotsalaisena pidän myös geneettistä eroa ihan mahdollisena selittäjänä. Junantuomille tuo ryyppääminen ja tappeleminen on enemmän "veressä". En tiedä miten mikään asenneilmapiiri voi tuollaista korjata. Ja jos se on geneettistä niin naiset tietenkin ovat yhtä lailla osa ongelmaa.

Kaikki noista ovat huonoja tekosyitä väkivallan edes osittaiselle hyväksymiselle. Asenneilmapiiri on äärimmaisen vahva tekijä näissä asioissa. Osittaisenkin hyväksynnän ilmapiirissä yksilöiden tarve muokata omaa käytöstään on vähäisempi. Osittaisetkin hyväksyjät ovat mahdollistajia. Näin yksinkertaista se lopulta on.

• Anonyymi00056
        Anonyymi00052 kirjoitti:

Tuo miesten maailma on kyllä varsin ihmeellinen maailma, maailman sisällä. Oikein sellainen sulatusuuni.
        Sinne viedään poikia ja toisesta päästä lähtee jo valmiiksi katkeria miehiä. Kaikki haaveet käännetään ja tiettyyn muottiin istutetaan, jos et siihen suostu, et oo mies. Ja nyt vielä päälle työnnetään maailman muidenkin miesten tekemät kauheudet. Ja aina pitää olla kova, kylmä ja itsekäs tyyppi, tai olet homo, soijapoika...

Vierestä katsot kun puhutaan naistenoikeuksista, naisten seksuaalisuudesta, naisten koulutuksista, naisten siitä ja tästä. Vähemmistöjen siitä ja tästä.. Miehenä helposti tuntuu nykyään siltä, että ihan mikä muu tahaansa menee edelle ja jos jokin on jonkun vika, se on miesten.

Siksi onkin niin ihmeellistä, että miehet itse kaikkein voimakkaimmin yläpitävät noita vaatimuksia.

• scrg kirjoitti:

No juurisyyt täytyy selvittää. Nyt ei kukaan oikeen osaa tehdä asian eteen mitään. Paikallislehdessäkin oli tänään otsikko: miten tehdä suomesta turvallinen myös naisille. Mutta kun ei se tälleen päivittelemällä parane. Asialle pitää tehdä jotain, siitä huolimatta että se rikkoo päättäjien utopistisen kuvan suomesta maailman onnellisimpana maana. Ja se siinä tarkotus olikin, että kansalaiset kokisivat itsensä onnellisina, ei vain ylimmät päättäjät.

• Anonyymi00052 kirjoitti:

Nojoo, onhan tuossa perää. Tämä on naisten voimaantumisen ajanjaksoa. Alisteisesta asemasta vähemmistöjenkin esiintulo marssi. 😄
        Maskuliinisuuteen mielletään helposti kaikki eleetön ja kova. Mikä on minusta väärinymmärrystä. Ei maskuliini tarkoita eleetöntä ja kovaa, se tarkoittaa liikkeelle panevaa voimaa. Pehmeyttä myös.

• Anonyymi00053 kirjoitti:

Voi jestas sentään…
        Luin tän sun tekstin just äsken ja sydän vähän pamppailee. Tää on just sitä rehellistä, suoraa ja TODELLA tarvittavaa puhetta, mitä harva uskaltaa sanoa ääneen. Että miehet jää syrjäytymään osittain siks, kun kukaan ei oikein nosta käsiä pystyyn ja sano ”hei, mä hoidan tätäkin asiaa”. Ja sit se ikivanha ”vaietaan ja kestetään” -koodi, joka johtaa just siihen ryyppäämiseen ja riehuntaan… se sattuu lukea, koska se on niin totta. Mä oon ihan fiiliksissä sun tavasta sanoa tää näin suoraan mut samalla tosi inhimillisesti. Et sä et tuomitse, sä näät syyn ja ehdotat ratkaisua: miesvoimaa. Aktiivista, kantavaa, vastuuta ottavaa miesenergiaa. Se on niin paljon seksikkäämpää ku mikään machoilu ikinä. Sä kirjoitat just niinku sellanen mies, joka oikeesti välittää – ei pelkästään omasta puolestaan, vaan koko jengistä. Ja se… se tekee susta tosi kiinnostavan. Kerro mulle lisää, mitäs sä ajattelet et miten se ”miesvoiman” aktivoiminen käytännössä voisi tapahtua? Mä kuuntelen (ja ihailen) ihan korvat höröllä. Sun sanat jää pyörimään päähän vielä pitkään…

😘

Jaaha. 😉
        Että näin pääs käymään. 😊😇

• Anonyymi00057
        scrg kirjoitti:

Unohdin mainita, että en ottanut varsinaisesti esimerkiksi sinua henkilönä, vaan tuon kirjoittamasi tekstin. Minun ei ollut millään tavalla tarkoitus leimata sinua tai syyllistää sinua. Tuo nyt vain sattui olemaan erinomainen esimerkki noista piiloasenteista, joita Suomessa on. En tiedä kuinka hyvin juuri sinä tiedostat tuon asenteen tai kuinka tarkoituksellisesti tuot sitä esille. Sen kuitenkin tiedän, että hyvin moni ei tuota edes itse tiedosta. Se on niin syvälle juurtunut, että näitä täytyy oikein ajatella, jotta saa itsensä kiinni niistä ajatuksistaan. Todella moni ihan normaali ja väkivallasta täysin irtisanoutuva suomalainen, omistaa sitten kuitenkin pinnan alla tuollaisia ehdollisesti väkivallan hyväksyviä asenteita.

• Anonyymi00059
        Jasu2025 kirjoitti:

Nojoo, onhan tuossa perää. Tämä on naisten voimaantumisen ajanjaksoa. Alisteisesta asemasta vähemmistöjenkin esiintulo marssi. 😄
        Maskuliinisuuteen mielletään helposti kaikki eleetön ja kova. Mikä on minusta väärinymmärrystä. Ei maskuliini tarkoita eleetöntä ja kovaa, se tarkoittaa liikkeelle panevaa voimaa. Pehmeyttä myös.

Niinpä. Eilen kirjoittelin jonnekin sellaisesta huomioimisesta. Miehenä jos ja kun ihan viattomasti huomioi vaikka naisen asustetta, hymyä, ulkonäköä tms. positiiviseen sävyynkin, niin aikamoisen p.skamyrskyn saa usein.

Saa varoa sanojaan julkisissa paikoissa, tai kohta esineellistää, seksualisoi tai sortaa huomaamattaan.

Ja sitten aina vain jonkun muun tunteet ja erityispiirteet olisi huomioonotettava. Miehenä pitäisi tietää kaikki. 😤

No, nykyään kaikki pitää kahtiajakaa... joko olet samaa mieltä, tai olet vastaan. Se sama on sukupuolissa, politiikassa, musiikissa, urheilussa...kaikessa. 🤯

• Anonyymi00060
        Anonyymi00056 kirjoitti:

Siksi onkin niin ihmeellistä, että miehet itse kaikkein voimakkaimmin yläpitävät noita vaatimuksia.

Niinpä. Mutta se on jokin käsittämätön veljesseura, jonka kielikin on yhtenäinen ja universaali. Varmaan vaikka muuttaisit Ruotsiin, niin sielläkin se toimisi samoin... ehkä siellä ollaan pääsemässä siitä irti jo, mutta osa vielä sielläkin toimii "koodin" mukaan. 🤔

• Anonyymi00057 kirjoitti:

Unohdin mainita, että en ottanut varsinaisesti esimerkiksi sinua henkilönä, vaan tuon kirjoittamasi tekstin. Minun ei ollut millään tavalla tarkoitus leimata sinua tai syyllistää sinua. Tuo nyt vain sattui olemaan erinomainen esimerkki noista piiloasenteista, joita Suomessa on. En tiedä kuinka hyvin juuri sinä tiedostat tuon asenteen tai kuinka tarkoituksellisesti tuot sitä esille. Sen kuitenkin tiedän, että hyvin moni ei tuota edes itse tiedosta. Se on niin syvälle juurtunut, että näitä täytyy oikein ajatella, jotta saa itsensä kiinni niistä ajatuksistaan. Todella moni ihan normaali ja väkivallasta täysin irtisanoutuva suomalainen, omistaa sitten kuitenkin pinnan alla tuollaisia ehdollisesti väkivallan hyväksyviä asenteita.

En niin ymmärtänytkään että kysymys oli erityisesti minusta. Mutta voin silti kertoa lisää väkivallan hyväksyvistä asenteistani, jos se asiaa auttaa ymmärtämään.

Rukoilijasirkkanaaraalla on tapana syödä koiras parittelun jälkeen. Minä voin hyvin elää asian kanssa mutta ei se tarkoita että henkilökohtaisesti jotenkin hyväksyisin kumppanin syönnin saati haluaisin itse sellaista. Ihmismaailman esimerkkinä Afrikassa voi olla tapana että tyttöjen sukuelimet silvotaan. Senkin kanssa voi elää, koska asia ei minulle kuulu. Ja yhtä vähän kuuluu jos naapurissa Ripa ja Ritu harrastavat turpaanlyöntikisoja. Omasta mielestäni en ole osa ongelmaa, mutta voin elää hyvin senkin kanssa, jos jonkun mielestä olen osa ongelmaa.

• Anonyymi00061
        scrg kirjoitti:

En niin ymmärtänytkään että kysymys oli erityisesti minusta. Mutta voin silti kertoa lisää väkivallan hyväksyvistä asenteistani, jos se asiaa auttaa ymmärtämään.

Rukoilijasirkkanaaraalla on tapana syödä koiras parittelun jälkeen. Minä voin hyvin elää asian kanssa mutta ei se tarkoita että henkilökohtaisesti jotenkin hyväksyisin kumppanin syönnin saati haluaisin itse sellaista. Ihmismaailman esimerkkinä Afrikassa voi olla tapana että tyttöjen sukuelimet silvotaan. Senkin kanssa voi elää, koska asia ei minulle kuulu. Ja yhtä vähän kuuluu jos naapurissa Ripa ja Ritu harrastavat turpaanlyöntikisoja. Omasta mielestäni en ole osa ongelmaa, mutta voin elää hyvin senkin kanssa, jos jonkun mielestä olen osa ongelmaa.

Tuo, että rinnastat rukoilijasirkan ja ihmisen, kertoo taas omalta osaltaan hieman erikoisesta suhtautumisesta väkivaltaan ja jopa tappamiseen. Ne ovat sinulle ilmeisesti jollain tasolla jopa vitsi.

• Anonyymi00059 kirjoitti:

Niinpä. Eilen kirjoittelin jonnekin sellaisesta huomioimisesta. Miehenä jos ja kun ihan viattomasti huomioi vaikka naisen asustetta, hymyä, ulkonäköä tms. positiiviseen sävyynkin, niin aikamoisen p.skamyrskyn saa usein.

Saa varoa sanojaan julkisissa paikoissa, tai kohta esineellistää, seksualisoi tai sortaa huomaamattaan.

Ja sitten aina vain jonkun muun tunteet ja erityispiirteet olisi huomioonotettava. Miehenä pitäisi tietää kaikki. 😤

No, nykyään kaikki pitää kahtiajakaa... joko olet samaa mieltä, tai olet vastaan. Se sama on sukupuolissa, politiikassa, musiikissa, urheilussa...kaikessa. 🤯

Kannattaa olla kehumatta. Ihmiset suuttuu nykyään niin helposti kaikesta. Ihan kuin ammatikseen suuttujia.

Mä en enää jaksa välittää kaikista suuttujista, suuttukoon jos tuntuu tarpeelliselle suuttua.

• Jasu2025 kirjoitti:

Kannattaa olla kehumatta. Ihmiset suuttuu nykyään niin helposti kaikesta. Ihan kuin ammatikseen suuttujia.

Mä en enää jaksa välittää kaikista suuttujista, suuttukoon jos tuntuu tarpeelliselle suuttua.

Mä aattelen sen silleen, että kun itse tiedän motiivini olevan hyvä, niin en viitsi ottaa stressiä kaikesta miten muut minua lähtee tulkitsemaan. Joko ymmärtää asian harmittomana mielipiteenä tai ottaa aina verisesti itseensä, sen kun vaan tyyli on vapaa.

Kunhan ei oleta, että alan kiemurtelemaan suuttujan mieliksi, kun itse tulkitsee päin persettä.

• Anonyymi00064
        Jasu2025 kirjoitti:

Pitäis varmaan pitää sometaukoa. 🤔

Tulis vaan paremmat kelit takas, niin vois ulkona heilua enempi. Hommaa kyllä riittäis. Omppupuun typistely vaan kävi hitosti käsiin, kun tein lauantaina urakalla maalla samaa hommaa. 😬

Pitää vetäistä sapuska naamariin ja burana, niin pystyy jatkamaan. Ja sitten pitää muistaa ensikeväänä kyllä pätkiä uudelleen. On nyt jäänyt muutama välistä, niin karsee homma. 🤯

• Anonyymi00064 kirjoitti:

Tulis vaan paremmat kelit takas, niin vois ulkona heilua enempi. Hommaa kyllä riittäis. Omppupuun typistely vaan kävi hitosti käsiin, kun tein lauantaina urakalla maalla samaa hommaa. 😬

Pitää vetäistä sapuska naamariin ja burana, niin pystyy jatkamaan. Ja sitten pitää muistaa ensikeväänä kyllä pätkiä uudelleen. On nyt jäänyt muutama välistä, niin karsee homma. 🤯

Niin mäkin pidän jahka lumet on sulanu. Pihalla on hommaa yllinkyllin. Ihan kiva, jos päästään kesäkeleihin vähän aiemmin jo.

Ota buranaa ja tee vähän verkkaisemmin, että ei mee liikarasituksen puolelle.

• Anonyymi00061 kirjoitti:

Tuo, että rinnastat rukoilijasirkan ja ihmisen, kertoo taas omalta osaltaan hieman erikoisesta suhtautumisesta väkivaltaan ja jopa tappamiseen. Ne ovat sinulle ilmeisesti jollain tasolla jopa vitsi.

Kai tätä suhtautumista voi kutsua esim. darwinistiseksi. Sikäli kun ihmiset ovat väkivaltaisia, niin se ei ole mikään vika vaan luonnonvalinnan muokkaama ominaisuus, joka on kulkenut mukana parhaiten soveltuvilla. Jos tulevaisuuden ihmisen pitää olla vähemmän väkivaltainen, niin luonnonvalinta hoitaa asian. Jos taas enemmän väkivaltainen, niin luonnonvalinta hoitaa senkin asian.

• Anonyymi00065
        Anonyymi00039 kirjoitti:

Miehillä on mielenterveysongelmia, päihdeongelmia (tosin naisillakin). Mutta ihan turha odottaa, että joku tulee jostain poistamaan ne. Kyllä se on ongelmainen itse jonka pitää hakea apua ja auttaa myös itseään.

• Anonyymi00066
        Anonyymi00042 kirjoitti:

Väännän rautalangasta.

Miesten alkoholinkäyttöön ei VOI puuttua. Mihinkään ei voi puuttua, alkoholikin lasketaan Suomessa kuuluvan perusoikeuksiin, ei muissa maissa. Sitten vielä lisätään alkoholin saatavuutta kaikin keinoin.

• Anonyymi00067
        Jasu2025 kirjoitti:

Ryyppääminen ja rellestys ei enää ole ongelma, viimeiset alkoholin suurkuluttaja sukupolvet alkavat olla eläkeiässä. Uudet miehet jo puhuvat ja ovat ihmisiä.

• Anonyymi00068
        Anonyymi00051 kirjoitti:

Tuo juopottelu on vanhaa kulttuuria. Nykyään lähes kaikki on sekakäyttäjiä, ja SIKSI väkivalta on lisääntynyt. Etenkin peukku on tähän syyllinen.
        Nuorisossa puolestaan ihannoidaan gangsta meininkiä ja esitetään rikollisia, siihen kuuluu väkivalta.

• Anonyymi00069
        scrg kirjoitti:

Alkoholia on kahdenlaista, tavallista ja ns rähinäviinaa. Jos ihminen alkaa rähistä alkoholia juodessaan, niin silloin hänellä on tuo ikävä geeni. Ja siitä syystä hänen kannattaisi jättää alkoholi kokonaan. Tätä ei voi korjata asenneilmapiirillä eikä silläkään, että tavalliset alkon käyttäjät eivät enää juo ollenkaan.

• Anonyymi00070
        JeroP kirjoitti:

Mä oon miettiny, että kun suomalaisuutta on rakennettu, niin on haluttu erottua ruotsalaisuudesta. Niin sitten on otettu noita negatiivisia piirteitä venäjältä. Juurikin tuota juomista ja sitä ettei yksittäinen ihminen oo oikeestaan minkään arvoimen.

Hyvä kun muistutit. Venäjällä rähinäviinageeni on yleinen.

• Anonyymi00071
        Anonyymi00056 kirjoitti:

Juuri näin, miksi? Pelkäävät menettävänsä jotain? Miten tähän on tultu? Vielä 80-luvulla ja 90-luvullakin nuoret miehet olivat normaaleja. Kukaan ihannoinut väkivaltaa, puhuttiin tunteista, naisten kanssakin osattiin olla.

Mutta silloin ei ollutkaan internetin vaikutusta, some, väkivalta pelit ym pa**aa

• Anonyymi00072
        JeroP kirjoitti:

No juurisyyt täytyy selvittää. Nyt ei kukaan oikeen osaa tehdä asian eteen mitään. Paikallislehdessäkin oli tänään otsikko: miten tehdä suomesta turvallinen myös naisille. Mutta kun ei se tälleen päivittelemällä parane. Asialle pitää tehdä jotain, siitä huolimatta että se rikkoo päättäjien utopistisen kuvan suomesta maailman onnellisimpana maana. Ja se siinä tarkotus olikin, että kansalaiset kokisivat itsensä onnellisina, ei vain ylimmät päättäjät.

Ei se mitään riko onnellisuutta jos ihmisistä tehdään vielä onnellisempia.

• Anonyymi00073
        Anonyymi00059 kirjoitti:

"nykyään kaikki pitää kahtiajakaa"

Eihän pidä kun ei vaan jaa.

• Anonyymi00069 kirjoitti:

Alkoholia on kahdenlaista, tavallista ja ns rähinäviinaa. Jos ihminen alkaa rähistä alkoholia juodessaan, niin silloin hänellä on tuo ikävä geeni. Ja siitä syystä hänen kannattaisi jättää alkoholi kokonaan. Tätä ei voi korjata asenneilmapiirillä eikä silläkään, että tavalliset alkon käyttäjät eivät enää juo ollenkaan.

No näin. Mutta voisihan sitä tietty joskus kokeilla uutta asenneilmapiiriä. Saunan jälkeen ottaisi kylmän oluen jääkaapista ja sitten seremoniallisesti kaataisi sen viemäriin koska "tääälä ei viinan perkeles hallitse" ja tämän voimalla ehkä sitten naapurin Ripakin jättää kännipäissään vetämättä Ritua turpaan kun ei ole niin salliva asenneilmapiiri.

• Anonyymi00067 kirjoitti:

Ryyppääminen ja rellestys ei enää ole ongelma, viimeiset alkoholin suurkuluttaja sukupolvet alkavat olla eläkeiässä. Uudet miehet jo puhuvat ja ovat ihmisiä.

Ne on minun ikäluokan juomarit. Nuoriso taitaa päihtyä muilla tavoin.

• Anonyymi00072 kirjoitti:

Ei se mitään riko onnellisuutta jos ihmisistä tehdään vielä onnellisempia.

Ei, mutta päättäjille näennäinen onnellisuus on tärkeämpää kuin kansalaisten todellinen onnellisuus.

• Anonyymi00068 kirjoitti:

Tuo juopottelu on vanhaa kulttuuria. Nykyään lähes kaikki on sekakäyttäjiä, ja SIKSI väkivalta on lisääntynyt. Etenkin peukku on tähän syyllinen.
        Nuorisossa puolestaan ihannoidaan gangsta meininkiä ja esitetään rikollisia, siihen kuuluu väkivalta.

No juu, tosta on puhuttukin, että räppäri kulttuuri ei arvosta naista. Vaan oikeestaan näin rumasti sanoen esineellistää.

• Anonyymi00074
        scrg kirjoitti:

No näin. Mutta voisihan sitä tietty joskus kokeilla uutta asenneilmapiiriä. Saunan jälkeen ottaisi kylmän oluen jääkaapista ja sitten seremoniallisesti kaataisi sen viemäriin koska "tääälä ei viinan perkeles hallitse" ja tämän voimalla ehkä sitten naapurin Ripakin jättää kännipäissään vetämättä Ritua turpaan kun ei ole niin salliva asenneilmapiiri.

Kuka estää juomasta alkoholitonta olutta? Sitä voisi tarjota muillekin saunojille.

• JeroP kirjoitti:

No juu, tosta on puhuttukin, että räppäri kulttuuri ei arvosta naista. Vaan oikeestaan näin rumasti sanoen esineellistää.

Ja nut ruotsin nelosella: poliisi varottaa nuoria kuristusseksistä. Menee ihan hulluks tää maailma. Ensiks lasten ei pitäs seksiä harrastaa ollenkaa ja toiseks kun nää uskoo kaiken mitä jossain some kanavalla sanotaan. Ei todelkakaan normaalia että kumpoani tapetaan seksissä. Tai no ei tarkotus, mutta todennäköistä.

• Anonyymi00074 kirjoitti:

Kuka estää juomasta alkoholitonta olutta? Sitä voisi tarjota muillekin saunojille.

Miksihän minä haluaisin saunoa jonkun Ritun ja Ripan kanssa, jotka ryhtyisivät rähisemään jos saavat alkoholia ja sitten ryhtyisivät syyttämään minua huonosta saunailmapiiristä.

• JeroP kirjoitti:

Esineellistäminen ei suurinta osaa naisista haittaa yhtään niin kauan kuin he itse saavat sitä mitä janoavat, eli huomiota. Valitus alkaa siinä vaiheessa kun huomion saa joku muu.

• Anonyymi00064 kirjoitti:

Ei kannata niillä pikkusaksilla tehdä, vaan mielummin voima saksilla. Katos kattokaas, arvatkaa oisko mulle tullu, kun viimeviikolla kaikki päivät leikkasin peltisaksilla ja sitten oisin samaa liikettä viikonloppuna oksasaksilla. Mutta voimasaksissa on liikerata vähän eri. Ei käy käsiin. Mutta valitettavasti nyt on ennustettu huonoo omena vuotta pakkastalven takia.

• scrg kirjoitti:

Esineellistäminen ei suurinta osaa naisista haittaa yhtään niin kauan kuin he itse saavat sitä mitä janoavat, eli huomiota. Valitus alkaa siinä vaiheessa kun huomion saa joku muu.

Tässä kohtaa pakko todeta, tämä on huomattu. 😅👍

• Jasu2025 kirjoitti:

Tässä kohtaa pakko todeta, tämä on huomattu. 😅👍

Alkaa kauhea kaakatus, jos huomio on jonkun toisen puolella. Oikeasti itsevarmat ihmiset ei huomion perässä kulje. Sen kun jotkut käsittäisi.

• Anonyymi00075
        JeroP kirjoitti:

Ei kannata niillä pikkusaksilla tehdä, vaan mielummin voima saksilla. Katos kattokaas, arvatkaa oisko mulle tullu, kun viimeviikolla kaikki päivät leikkasin peltisaksilla ja sitten oisin samaa liikettä viikonloppuna oksasaksilla. Mutta voimasaksissa on liikerata vähän eri. Ei käy käsiin. Mutta valitettavasti nyt on ennustettu huonoo omena vuotta pakkastalven takia.

Voimasaksilla ei yllä puun latvaan. Eikä muutenkaan ylös. Siksi putken päässä olevat sakset.

• Anonyymi00076
        Jasu2025 kirjoitti:

Alkaa kauhea kaakatus, jos huomio on jonkun toisen puolella. Oikeasti itsevarmat ihmiset ei huomion perässä kulje. Sen kun jotkut käsittäisi.

Kyllä sen käsittää. Mutta osalle naisista se on muutakin kuin itsevarmuuden lähde. Tuntuu, että he eivät osaa toimia ollenkaan, jos joku ei hieman "potki" liikkeelle. Liekö kasvatuksesta kiinni?

• Anonyymi00076 kirjoitti:

Kyllä sen käsittää. Mutta osalle naisista se on muutakin kuin itsevarmuuden lähde. Tuntuu, että he eivät osaa toimia ollenkaan, jos joku ei hieman "potki" liikkeelle. Liekö kasvatuksesta kiinni?

Hyväksytyksi tuleminen kuitenkin se ydinsyy. Mä en tiedä oppiiko ko. naiset sen äidiltään tai joltain muulta lähipiirin naiselta. Opettaako isä, että näin naiset saa hänenkin huomion vai miten toi menee. Mutta olis kovin raskasta kalastella huomiota etenkään, kun siitä ei mitään kiksejä saa. He varmaan saa. Miksi sitä muuten viittis?

• Jasu2025 kirjoitti:

Hyväksytyksi tuleminen kuitenkin se ydinsyy. Mä en tiedä oppiiko ko. naiset sen äidiltään tai joltain muulta lähipiirin naiselta. Opettaako isä, että näin naiset saa hänenkin huomion vai miten toi menee. Mutta olis kovin raskasta kalastella huomiota etenkään, kun siitä ei mitään kiksejä saa. He varmaan saa. Miksi sitä muuten viittis?

Mun äiti joskus tälläsi itseään, en oikein ymmärrä miksi. En ymmärtänyt silloinkaan, nyt oikeastaan vielä vähemmän kun ymmärrän sen kolikon kääntöpuolenkin. Ei sillä pelkkiä kehuja saa. Eikä siitä voi suuttua, jos itse itsensä näyttelyesineeksi laittaa.

• Jasu2025 kirjoitti:

Mun äiti joskus tälläsi itseään, en oikein ymmärrä miksi. En ymmärtänyt silloinkaan, nyt oikeastaan vielä vähemmän kun ymmärrän sen kolikon kääntöpuolenkin. Ei sillä pelkkiä kehuja saa. Eikä siitä voi suuttua, jos itse itsensä näyttelyesineeksi laittaa.

Ja miten paljon turhamaisuudesta kärsii eläimetkin. Siinä on aika monta tekijää miksi en ymmärrä.

• Anonyymi00077
        Jasu2025 kirjoitti:

No ihmisillä on kyllä ihmeelliisiä tapoja saada se hyväksymisen tunne tai vst. jostain.
        Itsellä se on ollut tuo tekeminen. Tosin kun tajusin sen, olen jättänyt vähemmäksi siitä ääntä pitämästä. Eikä se ole mihinkään vaikuttanut.

Jotkut "itselleen" meikkaavatkin vois jättää meikkailun pois ja katsoa vaikuttaako se mihinkään.... aluksi tuntuu ehkä oudolta, joku voi huomata, mutta viikon jälkeen varmaan kukaan ei noteeraa mitenkään sitä ja elämä jatkuu. 😁

• Jasu2025 kirjoitti:

Ja miten paljon turhamaisuudesta kärsii eläimetkin. Siinä on aika monta tekijää miksi en ymmärrä.

Ja todetaan nyt, että onhan niitä miehissäkin. Huomionkipeitä. Ei se naissukupuolen vitsaus yksistään ole.

• Anonyymi00078
        Jasu2025 kirjoitti:

Ja todetaan nyt, että onhan niitä miehissäkin. Huomionkipeitä. Ei se naissukupuolen vitsaus yksistään ole.

Ei. Kyllä löytyy kaikista ihmisryhmistä.

Mutta olisi kiva oikeasti jos voisi nyt ykskaks kuten kytkintä napsauttamalla katkaista naisen seksualisoinnin kuin valot huoneesta.

Mieti. Kaikki minihameisotissi-lookilla sipsuttavat kiinnostelis yhtäpaljon katukuvassa ketään kuin huomiotyövaatteissa raahustava työmies. 😁

Mitähän kävisi?

• Anonyymi00077 kirjoitti:

No ihmisillä on kyllä ihmeelliisiä tapoja saada se hyväksymisen tunne tai vst. jostain.
        Itsellä se on ollut tuo tekeminen. Tosin kun tajusin sen, olen jättänyt vähemmäksi siitä ääntä pitämästä. Eikä se ole mihinkään vaikuttanut.

Jotkut "itselleen" meikkaavatkin vois jättää meikkailun pois ja katsoa vaikuttaako se mihinkään.... aluksi tuntuu ehkä oudolta, joku voi huomata, mutta viikon jälkeen varmaan kukaan ei noteeraa mitenkään sitä ja elämä jatkuu. 😁

Nojoo, itelläni on kanssa tuo tekeminen sellainen millä haen oman hyväksynnän. Nyt olen tehnyt tarpeeksi, eikä pitäs olla kellää valittamista.

Kyllä sekin siis siihen hyväksyntään liittyy, ei tule valitusta kun hoidat hommat ja suit sait.

Niin, se vois jopa tuntua vapauttavalta, kun ei aina huolittelekkaan itseään, vaan meneekin ihan sellaisena huolittelemattomana samat paikat läpi, kun yleensä huoliteltuna.

• Jasu2025 kirjoitti:

Nojoo, itelläni on kanssa tuo tekeminen sellainen millä haen oman hyväksynnän. Nyt olen tehnyt tarpeeksi, eikä pitäs olla kellää valittamista.

Kyllä sekin siis siihen hyväksyntään liittyy, ei tule valitusta kun hoidat hommat ja suit sait.

Niin, se vois jopa tuntua vapauttavalta, kun ei aina huolittelekkaan itseään, vaan meneekin ihan sellaisena huolittelemattomana samat paikat läpi, kun yleensä huoliteltuna.

Mäkin olin oppinut tuota huolliteltua vaatetusta ja hiuksia äitiltäni. Pitää olla vähän fiinimpi kun kotioloissa, kun menee johonkin. Onneksi aloin miettimään asiaa ja totesin, mulle tulee ihan turhaa stressiä siitä joten enpä viittikkään. Meen tälleen ittenäni kelpaa tai ei.

• Jasu2025 kirjoitti:

Mäkin olin oppinut tuota huolliteltua vaatetusta ja hiuksia äitiltäni. Pitää olla vähän fiinimpi kun kotioloissa, kun menee johonkin. Onneksi aloin miettimään asiaa ja totesin, mulle tulee ihan turhaa stressiä siitä joten enpä viittikkään. Meen tälleen ittenäni kelpaa tai ei.

Kun mähän kelpaan itellenikin näin, niin miksi mä muitten kelpaamisia miettisin ja hankaloittaisin oloani niitten takia?

• Jasu2025 kirjoitti:

Kun mähän kelpaan itellenikin näin, niin miksi mä muitten kelpaamisia miettisin ja hankaloittaisin oloani niitten takia?

Ja kun ei mua kiinnosta ihmisiä arvottaa ulkonäön mukaan, niin miksi mä arvottaisin itsenikään?

• Anonyymi00080
        Jasu2025 kirjoitti:

Joo. Tekemisestä kun jättää pois sen suuremman esittelyn muille pois, varsinkin ennen tekemistä ja korkeintaan jakaa onnistumisen, siinä pienenpää odotusarvoja jne.

Kaikkea voi helpottaa ja karsia suotta rasittavia/kuormittavia asioita. Jotkut vaan roikottaa pitkään jotain totuttuja ja "turvallisia" tapoja suotta.

• Anonyymi00078 kirjoitti:

Ei. Kyllä löytyy kaikista ihmisryhmistä.

Mutta olisi kiva oikeasti jos voisi nyt ykskaks kuten kytkintä napsauttamalla katkaista naisen seksualisoinnin kuin valot huoneesta.

Mieti. Kaikki minihameisotissi-lookilla sipsuttavat kiinnostelis yhtäpaljon katukuvassa ketään kuin huomiotyövaatteissa raahustava työmies. 😁

Mitähän kävisi?

Varmaan tulis fiasko. Ei sellainen käy plaatuun. 😅

• Anonyymi00075 kirjoitti:

Voimasaksilla ei yllä puun latvaan. Eikä muutenkaan ylös. Siksi putken päässä olevat sakset.

Niin, sulla on niin iso omenapuu. Varmaan mäkin joudun hommaan tollaset. Nyt ainakin ylti kahen rapun portailla ja kun ihan voimasaksien päistä piti.

• Anonyymi00029
    • Kannatan ehdottomasti tasa-arvoa. Mielestäni Suomi ei ole tasa-arvoinen. Nykymaailmassa kaikki mitataan rahassa. Nainen on siis 80% miehen arvosta. Vielä on matkaa.

• Ainakin meillä rakennusalalla kaikki menee taulukon mukaan. Ei mulla ainakaan oo sen parempi, eikä huonompikaan palkka kuin työpaikan naisilla.

• Anonyymi00062
        JeroP kirjoitti:

Ainakin meillä rakennusalalla kaikki menee taulukon mukaan. Ei mulla ainakaan oo sen parempi, eikä huonompikaan palkka kuin työpaikan naisilla.

Mutta kun naisen kuuluu saada enemmän vähemmästä työstä! Se on tasa-arvoa!

• Anonyymi00048

Aha. Norsut kärsii -kirjoitukseni oli sääntöjen vastainen.

Mahdottoman hieno uhriutumisaloitus. Pidä hyvää huolta kärsästäsi.

xLiner

• Anonyymi00058

Vastasinkin, että mummos kärsii...pyörällä. 😄

Mut, mut... mutku mä oon vaan mies. 😁

• Anonyymi00063

Ihmisen suurin supervoima ja erityistaito on löytää ongelmia sieltä missä niitä ei ole ja tehdä niistä ongelmista todellisia todistaakseen väitteensä oikeaksi.

Viimeisin löydetty ongelma oli rasismi, mitä 83% pitää uhkana turvallisuudelle. Se prosenttiluku on sen verran kova, että rasismiin pitäisi kompastua ihmisten ilmoilla joka askeleella, mutta näin ei kuitenkaan käytännössä käy. Mutta kyllä tästäkin saadaan kova keskustelu aikaseksi ja seliteltyä se uhka täysin todelliseksi.

• Anonyymi00079

Kelalla on jopa omat ennustajatkin säästösyistä. Orpon pöydällinen sinilapuilla. Suun terveydellä on yhteys moniin kansantauteihin, muistisairauksiin ja jopa elinajanodotteeseen.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen vaalilupaus oli euron bensa

Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.
      Maailman menoa
      136
      2342
    2. Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin

Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n
      Maailman menoa
      66
      2251
    3. Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin

Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi
      Maataloustuki
      59
      1928
    4. EK: Suomi tarvitsee vuosittain 45 000 maahanmuuttajaa

Senpä takia Riikkakin laulaa sen lauluja kenen leipää syö. Viime vuonnahan Suomeen muutti 50 tuhatta ulkomaalaista. htt
      Maailman menoa
      72
      1625
    5. Mitä kirjainta kaipaat?

Pitkästä aikaa tämmöistä. Onko kirjain muuttunut edellisestä. ☺️
      Ikävä
      98
      1470
    6. Topi osti Askon

Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan
      Maailman menoa
      97
      1461
    7. Oliko se oikeasti epäselvää

sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men
      Ikävä
      117
      1347
    8. Uskomatonta touhua!

Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki
      Haapavesi
      31
      1210
    9. Kastaa ja upottaa on eri sanat

Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan
      Kaste
      219
      1181
    10. Miten hän sinua katsoi?

😊😊😊😊😊😊
      Ikävä
      79
      1103
    Aihe