Yhteiskunnan asettamat paineet

Anonyymi-ap

Yhteiskunta, tai paremminkin ihmiset, läheiset, sukulaiset, asettavat kokoajan vaatimuksia ja paineita. Sinun pitää olla tietynlainen, käyttäytyä tietyllä tavalla, täytyy herätä tiettyyn aikaan, pukeutua tietynlaisesti, puhua tietyllä tavalla jne.

Olen tähän asti vastustanut kaikkea sitä, kun tiedän itse olevani oikeassa ja ne ovat väärässä, mutta nyt kun ikää on tullut enempi niin alan väsymään siihen jokapäiväiseen jatkuvaan taisteluun. Olisiko vaan helpompaa luovuttaa ja alkaa olemaan samanlainen kuin muutkin? En edes tiedä pystyisinkö siihen "elämään" mitä ne muut elävät.

115

773

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

En tiedä en ole alistunu tuohon olis se kai helpompaa robootin lailla tehdä niin kuin muutkin ottaa iso laina sitoa itsensä työnanatajansa orjaksi ja vielä eläkkeellä jatkaa lainan maksua jolloin on vielä tiukempaa keskimäärin eläke on puolet ansaitusta palkasta

• Anonyymi00013

Säädösten ja lakien noudattaminen- ei pysty vai?

• Anonyymi00015
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Säädösten ja lakien noudattaminen- ei pysty vai?

Vai mitä mieltä on minuutteja toisten laitteilta varastava verkkorikollinen 7.39-.7.41, mot

• Anonyymi00058

Miksi pitäisi ottaa iso laina, jos kerran pärjäät elämässäsi jopa ilman työtuloja?
        Itse teen työtä, että minulla elämisen ylläpitämisen lisäksi rahaa myöskin itseni viihdyttämiseen. Moraali ei anna kyllä muutenkaan periksi olla muiden elättinä.

• Anonyymi00002

Omien rajojen asettaminen on yllättävän vaikeaa, jos muut ovat jo tottuneet saamaan kaiken.

• Anonyymi00008

Totta, ne toiset vaan odottaa vaativasti ja hiljaa että palvelet niitä.

• Anonyymi00014

Patriarkalismi muuten toimii vähän samalla menetelmällä- kun eivät ole tottunneet

• Anonyymi00016
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Patriarkalismi muuten toimii vähän samalla menetelmällä- kun eivät ole tottunneet

Pitäis kai niiata ja kätellä setää joko iältään tai mieleltään

• Anonyymi00017
        Anonyymi00016 kirjoitti:

Pitäis kai niiata ja kätellä setää joko iältään tai mieleltään

Kolmikymppiset setämiehet uusi mikroilmiö

• Anonyymi00032
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Huono johtaminen suomessa johtuu samasta ilmiöstä. Johtoon valitaan äänekkäitä ja innokkaita yksisuuntaisen puheen tuottajia, joilla ei vähääkään alan erityisasiantuntemusta. Tiedolla johtaminen on tullut apuun, saas nähdä miten se toimii.

• Ei saa luovuttaa. Vaan täytyy tar-kastella yhteiskuntaa ulkopuolelta. Ja kyseenalaistaa tätä shoppailu ja muuta ylikulutusta.

Koko elämän oon ollu täällä marginaalissa. On jääny vanhempainiltojen pullakahvit juomatta. Kierelly vaan kattomassa suuryritysjohtajien pahuuksia ja juostu vartiota pakoon. Ryteiköissä, asbestin ja myrkkyjen keskellä. Onhan tää yksnäistä ja rankkaa, mutta en silti vaihtais.

• Anonyymi00077

Kuinka pääsit eroon kaikista ihmisistä, "läheisistä", sukulaisista? Kuinka pystyt pysyttelemään yhteiskunnan ulkopuolella?

• Anonyymi00077 kirjoitti:

Kuinka pääsit eroon kaikista ihmisistä, "läheisistä", sukulaisista? Kuinka pystyt pysyttelemään yhteiskunnan ulkopuolella?

No sukulaiset jo niin vanhoja, että kuollu. Yhteiskunnassa tietenkin pyrin oleen. Kaiken maailman kokouksissa. Mutta ei tietenkään vanhempain, kun lapsia ei oo.

• Anonyymi00003

Mulla ei ole mitään esteitä enää mun elämässä😊
      Kun tie aukee niin talla pohjaan. Vasta sitten olen minä itsessäni

• Ei kannata mennä muitten mielen mukaan, jos se ei sinua itseäsi ole. Ota etäisyyttä ihmisiin, jotka vaatii liikaa, niin minäkin olen tehnyt. Ja teen loppu elämäni.

Ihmiset jotka koittaa taivutella sua tahtonsa mukaan, niillä ei ole mitään hyvää annettavaa, pärjäät ilmankin.

• Anonyymi00004

Kannattaa muistaa suhteellisuuden taju. Emme ole samanlaisia.
      Aikuisen on hyvä opetella arvioimaan omat kykynsä.
      Ihminen sellaisenaan kelpaa moneen.
      Vilma

• Anonyymi00005

En ole koskaan elämäni aikana nähnyt ihmistä joka ei vaatisi sitä että olet samanlainen ja käyttäydyt samanlailla ja toimit samanlailla kuin hän itse toimii, koska se on "oikea" tapa. Joten ilmeisesti täydellinen eristäytyminen on ainoa vaihtoehto. Tällä hetkellä en siihen pysty, mutta ehkä vielä joskus.

• Tai niin lyhyet kontaktit, ettei ehdi vaatia mitään.

• Anonyymi00006
        Jasu2025 kirjoitti:

Tai niin lyhyet kontaktit, ettei ehdi vaatia mitään.

Se on sitten 5 minuuttia maksimi.

• Anonyymi00006 kirjoitti:

Se on sitten 5 minuuttia maksimi.

Se on ihan fine. Ihmisiä on jopa kiva nähdä, kun ei tarvitse kauaa olla tekemisissä.

• Anonyymi00007
        Jasu2025 kirjoitti:

Se on ihan fine. Ihmisiä on jopa kiva nähdä, kun ei tarvitse kauaa olla tekemisissä.

Ehditkö viidessä minuutissa edes pysähtymään vai jatkatko kävelyä koko ajan kun puhut jollekin? En taida osata tuollaista...

• Anonyymi00007 kirjoitti:

Ehditkö viidessä minuutissa edes pysähtymään vai jatkatko kävelyä koko ajan kun puhut jollekin? En taida osata tuollaista...

Ei tarvikkaan pysähtyä, jos ihminen ei ole pysähtymisen arvoinen. Pitää vaan ruotia vaikka se julmalle tuntuiskin.

• Juu, näitähän on kyllä. Muistan aina sen, kun suunnittelin ensimmäistä yritystäni. Sain osaksi väheksyntää ja kyseenalaistamista, myös neuvoja, joita en pyytänyt.. Noh, osa niistä ihmisistä jäi entiseen elämääni.

Olen kaikessa yritykseen liittyvässä tehnyt aina oman pään mukaan ja kyllähän se menestyikin joskus. Sitten mokasin ja nyt yritän uudelleen.

Michael Jordan sanoi jossain, että kun on sata kertaa yrittänyt ja mokannut, niin se sadasensimmäinen voi onnistua. Koskaan ei saa luovuttaa.

• Anonyymi00018

Onko palstaäijä mitään käsitystä mikä olisi työ, missä vttuilusta maksetaan- työnohjaaja?

• Anonyymi00019
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Onko palstaäijä mitään käsitystä mikä olisi työ, missä vttuilusta maksetaan- työnohjaaja?

Mikä unelma- hajoita ja hallitse, ohi ohi

• Anonyymi00028

On varmaan vaikeaa nähdä mikä ulkoapäin tullut huomio on hyvä ja mikä kateutta tai keulimista?

Varsinkin jos js kun on itsellä monta rautaa tulessa. 🤔

• Anonyymi00028 kirjoitti:

On varmaan vaikeaa nähdä mikä ulkoapäin tullut huomio on hyvä ja mikä kateutta tai keulimista?

Varsinkin jos js kun on itsellä monta rautaa tulessa. 🤔

Niin on ja kaikki oikeastaan mikä koski / koskee yrittämistä, niin mulle on ollut tärkeää pärjätä yksin. Ainoastaan sellaisiin olen kysynyt neuvoa, jotka eivät ole omaa vahvuuttani.

Hyväntahtoisuutta on joskus vaikea erottaa, pahansuopuutta on niin paljon. "Ne toivoo, et sulla menee hyvin nykyään, mut ei paremmin kuin itellään.."

• Anonyymi00038
        Mu5tasydän kirjoitti:

Niin on ja kaikki oikeastaan mikä koski / koskee yrittämistä, niin mulle on ollut tärkeää pärjätä yksin. Ainoastaan sellaisiin olen kysynyt neuvoa, jotka eivät ole omaa vahvuuttani.

Hyväntahtoisuutta on joskus vaikea erottaa, pahansuopuutta on niin paljon. "Ne toivoo, et sulla menee hyvin nykyään, mut ei paremmin kuin itellään.."

Mutta olisiko kannattanut ottaa jotain vastaan? Ja olisiko joku neuvo tullut läpi, jos se olisi tullut oikein esitettynä? Tyyliin: Anteeksi, mutta saisinko sanoa erään huomion yrittämisestäsi? Jne....

Olisitko pystynyt ottaa vastaan? Ja miettiä olisiko se huomio merkittävää?

• Anonyymi00038 kirjoitti:

Mutta olisiko kannattanut ottaa jotain vastaan? Ja olisiko joku neuvo tullut läpi, jos se olisi tullut oikein esitettynä? Tyyliin: Anteeksi, mutta saisinko sanoa erään huomion yrittämisestäsi? Jne....

Olisitko pystynyt ottaa vastaan? Ja miettiä olisiko se huomio merkittävää?

Niin, kyllä minä sellaisiin asioihin otan neuvoja vastaan, jota en itse osaa. 🙂

• Anonyymi00010

Kuulostaa kamalalta. 😬

Onneksi minulla ei ole tuollaista sukua.

🦄

• Anonyymi00011

Tämä aloitus on hyvin saman tapainen kuin tuo peili -aloitus.

"En tiennyt että vielä koittaa joulu jolloin ilman lahjoja jään.." (Martti Syrjän sanailua)

Ihmiset joista olet nyt vastuussa ja joita kohtaan sinulla on velvollisuuksia eivät ole ikuisia, kuten et sinäkään.

En millään tunnista omassa elämässäni sitä että joku minulle tärkeä vaatisi minua olemaan toisenlainen. On aika selvää ettemme edes hakeutuisi toistemme seuraan jos noin perustavanlaatuista ongelmaa olisi. No jotkut kyllä jaksavat valittaa vaikka toisten liiallisesta alkoholin käytöstä aika pitkäänkin, kun yrittävät auttaa.. Toisten, vähemmän tärkeiden mutinoista ei tarvitse edes välittää. En minäkään kaikkien touhuista pidä.

Oikeassa ja väärässä olemisella ei sopisi edes olla liikaa väliä. Jos on isosta asiasta kyse (egoa ei lasketa) tee oma varasuunnitelmasi, kun muut lyövät päätään seinään varoituksista huolimatta. Ei kai siinä muuta voi.

Yhteiskunnan sääntöjä ja lakeja on syytä noudattaa aina.

xLiner

• Anonyymi00012

Ja aina voi olla väittelemättä ja puhumatta siitä kuumasta perunasta. Ihminen voi olla oikein mukava jollain muulla aihealueella.

xLiner

• Anonyymi00020

No niin, nyt jäi Martin sanoitukset pyörimään päässä. Yksi kauneimmista sanailuista on mielestäni "Yö taivuttaa jousta".

xLiner

• Anonyymi00021
        Anonyymi00020 kirjoitti:

No niin, nyt jäi Martin sanoitukset pyörimään päässä. Yksi kauneimmista sanailuista on mielestäni "Yö taivuttaa jousta".

xLiner

Niin. Matto on keksitty. Mielestäni sinne vain yritetään työntää liikaa kamaa.
        Kunnon rähinä joskus niin ilma on oikein puhdasta vähän aikaa, kunhan ei tule tavaksi.
        Tarkoitan suoraa rehellistä puhetta.
        Vilma

• Anonyymi00022
        Anonyymi00021 kirjoitti:

Niin. Matto on keksitty. Mielestäni sinne vain yritetään työntää liikaa kamaa.
        Kunnon rähinä joskus niin ilma on oikein puhdasta vähän aikaa, kunhan ei tule tavaksi.
        Tarkoitan suoraa rehellistä puhetta.
        Vilma

Jos tarkoitat matolla eriävien mielipiteiden piilottelua, niin minä en tarkoita niiden piilottelua. Vaan hyväksymistä. Saa olla erilaisia mielipiteitä ja saa pitää omat näkemyksensä - sama oikeus on mulla.

xLiner

• Anonyymi00024

Tää on jännä, että koet jotenkin tämän asian ja toiselle peilinä olemisen/toisen peilaamisen samanlaisena?

Onko se peilaus sinusta vaadittua jotenkin?

• Anonyymi00025
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Tää on jännä, että koet jotenkin tämän asian ja toiselle peilinä olemisen/toisen peilaamisen samanlaisena?

Onko se peilaus sinusta vaadittua jotenkin?

Samaa heikkoa itsetuntoa. Toisessa tapauksessa tarvitaan oikeanlaisia toisia ihmisiä tukemaan peilaamalla omaa heikkoa mieltä, ja toisessa syytetään muita kun oma mieli ei toisista peilautuvaa palautetta kestä.

Ihan kuin oma hyvinvointi ja ajatusmaailma olisi ulkoistettu muille.

Ei nyt oikein taida mulle aueta, jos näillä jotain muuta haetaan?

xLiner

• Anonyymi00026
        Anonyymi00025 kirjoitti:

Samaa heikkoa itsetuntoa. Toisessa tapauksessa tarvitaan oikeanlaisia toisia ihmisiä tukemaan peilaamalla omaa heikkoa mieltä, ja toisessa syytetään muita kun oma mieli ei toisista peilautuvaa palautetta kestä.

Ihan kuin oma hyvinvointi ja ajatusmaailma olisi ulkoistettu muille.

Ei nyt oikein taida mulle aueta, jos näillä jotain muuta haetaan?

xLiner

Okei...

No asian voi kummassakin nähdä negatiivisestikin...

Ja jännä vielä toi heikkoon itsetuntoon viittaaminen...

Itse näen niin, että peilaaminen on aina mahdollisuus nähdä itsessään jotain. Tapahtuipa se miten vaan. Mutta miten sen ottaa vastaan, voi kyllä sitten liittyä itsetuntoon.

Eli ajattelen kumpaakin sanoilla: voin, saan.... en niinkään että täytyy, pitää, pakko....

• Anonyymi00027
        Anonyymi00026 kirjoitti:

Okei...

No asian voi kummassakin nähdä negatiivisestikin...

Ja jännä vielä toi heikkoon itsetuntoon viittaaminen...

Itse näen niin, että peilaaminen on aina mahdollisuus nähdä itsessään jotain. Tapahtuipa se miten vaan. Mutta miten sen ottaa vastaan, voi kyllä sitten liittyä itsetuntoon.

Eli ajattelen kumpaakin sanoilla: voin, saan.... en niinkään että täytyy, pitää, pakko....

Mitä sinä sitten etsit itsestäsi, toisista peilaamalla?

xLiner

• Anonyymi00029
        Anonyymi00027 kirjoitti:

Mitä sinä sitten etsit itsestäsi, toisista peilaamalla?

xLiner

En tiedä? Jos tietäisin, en tarvitsisi peiliä....

Sähän oot hyvä peili. Et sinäkään määrätietoisesti hae toisesta jotain... ehkä sulla on omat möröt ja peilaat niiden kautta tms.

Minusta on kiva nähdä itsessäni mitä vaan.

• Anonyymi00030
        Anonyymi00029 kirjoitti:

En tiedä? Jos tietäisin, en tarvitsisi peiliä....

Sähän oot hyvä peili. Et sinäkään määrätietoisesti hae toisesta jotain... ehkä sulla on omat möröt ja peilaat niiden kautta tms.

Minusta on kiva nähdä itsessäni mitä vaan.

Lisään vielä... sitä huonompaa, jopa kipeältä tuntuvaakin. Oikeastaan juuri siitä pitäisin, koska siellä on jotain, mikä kaihertaa.

• Anonyymi00031
        Anonyymi00030 kirjoitti:

Lisään vielä... sitä huonompaa, jopa kipeältä tuntuvaakin. Oikeastaan juuri siitä pitäisin, koska siellä on jotain, mikä kaihertaa.

Ainakin sua kaihertaa, ettei kaikki miehet hyväksy pehmeämpää tapaa olla mies. Tiedätkös, anna heidän olla hyväksymättä.

Mun mielestäni sun ei pitäisi hakea hyväksyntää muilta.

xLiner

• Anonyymi00034
        Anonyymi00022 kirjoitti:

Jos tarkoitat matolla eriävien mielipiteiden piilottelua, niin minä en tarkoita niiden piilottelua. Vaan hyväksymistä. Saa olla erilaisia mielipiteitä ja saa pitää omat näkemyksensä - sama oikeus on mulla.

xLiner

Olen eri mieltä eriävän mielipiteen hyväksynnästä.
        Sehän mielipide voi olla kuinka karmea vaan, joten ei pidäkään hyväksyä.
        Minusta riittää, että kommentoi niin, että olemme eri mieltä, mutta emme riitele.
        Joten kumpikin saa jatkaa omanaan.
        Jos sitten kummankin näkemyksiä lähdetään erittelemään, se on sitä keskustelua ja vuorovaikutusta.
        Vilma

• Anonyymi00035
        Anonyymi00031 kirjoitti:

Ainakin sua kaihertaa, ettei kaikki miehet hyväksy pehmeämpää tapaa olla mies. Tiedätkös, anna heidän olla hyväksymättä.

Mun mielestäni sun ei pitäisi hakea hyväksyntää muilta.

xLiner

Ei mua se kaiherra... peilaan vaan vastaan, jos joku saisi siitä mahkun nähdä itse jotain itsessään.

Ja kyllä mä mielestäni ihan hyväksyn itseni..

Mutta nostelen mä asioita esiin ja tuuttaan itseäni sinne...🙂

Ja mua on aina naurattanut se täällä, että mun juttuja otetaan vastaan silleen, että kertoisin "miten pitäisi elää". 😆

• Anonyymi00036
        Anonyymi00034 kirjoitti:

Olen eri mieltä eriävän mielipiteen hyväksynnästä.
        Sehän mielipide voi olla kuinka karmea vaan, joten ei pidäkään hyväksyä.
        Minusta riittää, että kommentoi niin, että olemme eri mieltä, mutta emme riitele.
        Joten kumpikin saa jatkaa omanaan.
        Jos sitten kummankin näkemyksiä lähdetään erittelemään, se on sitä keskustelua ja vuorovaikutusta.
        Vilma

Tässä oli ainoa järkevä lause tuossa koko keskustelussa. Jos mielipide on "karmea" niin miksi se vaan pitäisi hyväksyä ja "lakaista maton alle"? Ja kuinka pitkään oikeasti pystyt jatkamaan tuolla radalla, vaan sietämään niitä kommentteja päivästä toiseen, vuodesta toiseen, ja ne vaan valuu pois kuin vesi sorsan selästä? Ei onnistu. Jokainen kommentti ja valitus jää mieleen pitkäksi aikaa. Ja vaikkei tulisi sitä valitusta niin se hapan ilme ja tuijotus riittää, kun tietää että se toinen ei hyväksy sinua. En tajua miksi minun pitäisi hyväksyä sen ihmisen ajatukset ja myötäillä niitä? Olen tosi kyllästynyt myötäilemään ja palvelemaan muita, mutta se on ollut "roolini" tässä elämässä.

• Anonyymi00042
        Anonyymi00035 kirjoitti:

Ei mua se kaiherra... peilaan vaan vastaan, jos joku saisi siitä mahkun nähdä itse jotain itsessään.

Ja kyllä mä mielestäni ihan hyväksyn itseni..

Mutta nostelen mä asioita esiin ja tuuttaan itseäni sinne...🙂

Ja mua on aina naurattanut se täällä, että mun juttuja otetaan vastaan silleen, että kertoisin "miten pitäisi elää". 😆

Jos valitat toisten näkemyksistä, niin silloin helposti vedetään johtopäätös että kerrot sen olevan väärä tapa (elää). Aika monessa aloituksessa olet esittänyt itsesi uhrina.

Hyväksyt itsesi? Etkä. Jos rutiset jatkuvasti muista, niin ongelma on kyllä sussa itsessäsi.

No niin, mulle riittää 🪞. Jatketaan samasta aiheesta taas parin viikon päästä 😁

xLiner

• Anonyymi00043
        Anonyymi00036 kirjoitti:

Tässä oli ainoa järkevä lause tuossa koko keskustelussa. Jos mielipide on "karmea" niin miksi se vaan pitäisi hyväksyä ja "lakaista maton alle"? Ja kuinka pitkään oikeasti pystyt jatkamaan tuolla radalla, vaan sietämään niitä kommentteja päivästä toiseen, vuodesta toiseen, ja ne vaan valuu pois kuin vesi sorsan selästä? Ei onnistu. Jokainen kommentti ja valitus jää mieleen pitkäksi aikaa. Ja vaikkei tulisi sitä valitusta niin se hapan ilme ja tuijotus riittää, kun tietää että se toinen ei hyväksy sinua. En tajua miksi minun pitäisi hyväksyä sen ihmisen ajatukset ja myötäillä niitä? Olen tosi kyllästynyt myötäilemään ja palvelemaan muita, mutta se on ollut "roolini" tässä elämässä.

Mun yksi työkaverini on hardcore putinisti. Emme arvosta toistemme poliittisia näkemyksiä, mutta tulemme hyvin toimeen muuten, huumorimme osuu yksiin ja työnteko myös. Emme vaan puhu politiikasta keskenämme. Ilmapiiri ok.

Toisen työkaverin kanssa emme ymmärrä toistemme huumoria. Hän ottaa mun juttuni tosissaan ja minä en jaksa pano- ja poskeenvetojuttujaan. Siispä emme vitsaile keskenämme. Ilmapiiri ok.

Sopivaa joustamista puolin ja toisin, niin aika usein hommat sujuvat. Kaikki eivät tuollaiseen kykene, tiedän. Noiden kanssa homma onnistuu.

xLiner

• Anonyymi00051
        Anonyymi00036 kirjoitti:

12:43
        Roolin ottaminen.
        Joissain ihmissuhteissa se on mielestäni itsesuojelua, jotta jotain omaa pysyy, vaikkapa ne arvot ja mielipiteet.
        Toinen juttu on, että kannattaako koko elämä elää niin.
        En neuvo mitään.
        Jos kokee luovuttaneensa liikaa, niin kytkinkin on keksitty.
        Vilma

• Anonyymi00076
        Anonyymi00043 kirjoitti:

Mun yksi työkaverini on hardcore putinisti. Emme arvosta toistemme poliittisia näkemyksiä, mutta tulemme hyvin toimeen muuten, huumorimme osuu yksiin ja työnteko myös. Emme vaan puhu politiikasta keskenämme. Ilmapiiri ok.

Toisen työkaverin kanssa emme ymmärrä toistemme huumoria. Hän ottaa mun juttuni tosissaan ja minä en jaksa pano- ja poskeenvetojuttujaan. Siispä emme vitsaile keskenämme. Ilmapiiri ok.

Sopivaa joustamista puolin ja toisin, niin aika usein hommat sujuvat. Kaikki eivät tuollaiseen kykene, tiedän. Noiden kanssa homma onnistuu.

xLiner

Hiljaisuus siis on ratkaisu. Minulle tuo sopisi vallan hyvin. Mutta entäs kun se toinen osapuoli rikkoo sen hiljaisuuden ja alkaa valittamaan jostain? Reagoin siihen varmasti, en pysty vaan hiljaa.

• Anonyymi00023

Sukulaisiaan ei voi valita, mutta muun lähipiirinsä voi. Kannattaa minimoida yhteyden pito siihen porukkaan, joka saa sinun tuntemaan riittämättömyyttä. Itse en onnekseni ole koskaan tuollaisia paineita minulle tärkeiden ihmisten taholta kokenut. Kuulostaa uskomattomalta, että joku puuttuis nukkumiseesikin, ilman jotakin aidosti painavaa syytä.

• Anonyymi00033

Minulla on. Se puuttuminen voi olla jonkun tosi läheisen ajatusvirtaa ja kyökkipsykologiaa. On lupa neuvoa läheistä joka asiassa tekemään niin kuin itse tekee ja maailman paras esimerkki, vaikka olosuhteet ja mahdollisuudet eivät täsmää. Eihän ne välttämättä tarkoita mitään pahaa, mutta ovat kykenemättömiä asettumaan toisen asemaan. Ja odottavat kaikkea voelä.

Kahvia kahvia ei kannata juoda kuin kuppi aamulla, eikä enää puolen päivän jälkeen. Sinun on otettava lasi vettä aamusta. Nukkuisit enemmän ettet olisi väsynyt. Sanoisit sille, tekisin kyllä. Et tekisi niin paljon töitä. Pitäisit yhtettä sihen tähän ja tuohon. Ikkunat pestä kahdesti vuodessa. Petivaatteet pestä joka toinen viikko. Kukkamullat keväällä. Käydä vanhoissa sukulaisissa. Levätä. Tehdä. Syödä. Juoda. Nukkua . Tehdä. Hoitaa. Auttaa. Johtuu varmaan siitä, kun et ole tehnyt.

• Anonyymi00037
        Anonyymi00033 kirjoitti:

Minulla on. Se puuttuminen voi olla jonkun tosi läheisen ajatusvirtaa ja kyökkipsykologiaa. On lupa neuvoa läheistä joka asiassa tekemään niin kuin itse tekee ja maailman paras esimerkki, vaikka olosuhteet ja mahdollisuudet eivät täsmää. Eihän ne välttämättä tarkoita mitään pahaa, mutta ovat kykenemättömiä asettumaan toisen asemaan. Ja odottavat kaikkea voelä.

Kahvia kahvia ei kannata juoda kuin kuppi aamulla, eikä enää puolen päivän jälkeen. Sinun on otettava lasi vettä aamusta. Nukkuisit enemmän ettet olisi väsynyt. Sanoisit sille, tekisin kyllä. Et tekisi niin paljon töitä. Pitäisit yhtettä sihen tähän ja tuohon. Ikkunat pestä kahdesti vuodessa. Petivaatteet pestä joka toinen viikko. Kukkamullat keväällä. Käydä vanhoissa sukulaisissa. Levätä. Tehdä. Syödä. Juoda. Nukkua . Tehdä. Hoitaa. Auttaa. Johtuu varmaan siitä, kun et ole tehnyt.

Joo, sentään joku täällä tajuaa mistä on kyse. Pitää herätä aamulla seitsemältä, pitää mennä aikaisin nukkumaan. Pitää tehdä sitä ja tätä, kuuluu tehdä niin ja näin. Kuuluu olla sitä mieltä ja tätä mieltä. Ei saa tehdä niin eikä näin. Just tuollaista se oikeasti on.

Eihän sellainen ihminen kohtaa tälläistä ollenkaan joka noudattaa niitä sääntöjä pilkulleen, ei sillä ole mitään ongelmia mihin muiden pitäisi puuttua, kun se elää oikein ja oikealla tavalla, ja on niin hieno ihminen. Mikset sinäkin ole niinkuin tuo ja tuo, sanotaan, tai vähintäänkin ajatellaan jos ei ääneen sanota.

Ja jos jollain on ongelmia elämänsä suhteen, niin kuinka se toinen voi tietää etteikö se henkilö olisi jo yrittänyt korjata sitä elämäänsä monta kertaa, muttei vaan pysty. Miksi sen henkilön ongelmat kuuluvat näille muille? sukulaisille yms. Eikö se ole sen oma elämä ja oma asia miten elää ja hoitaa asiansa?

• Anonyymi00039
        Anonyymi00037 kirjoitti:

Joo, sentään joku täällä tajuaa mistä on kyse. Pitää herätä aamulla seitsemältä, pitää mennä aikaisin nukkumaan. Pitää tehdä sitä ja tätä, kuuluu tehdä niin ja näin. Kuuluu olla sitä mieltä ja tätä mieltä. Ei saa tehdä niin eikä näin. Just tuollaista se oikeasti on.

Eihän sellainen ihminen kohtaa tälläistä ollenkaan joka noudattaa niitä sääntöjä pilkulleen, ei sillä ole mitään ongelmia mihin muiden pitäisi puuttua, kun se elää oikein ja oikealla tavalla, ja on niin hieno ihminen. Mikset sinäkin ole niinkuin tuo ja tuo, sanotaan, tai vähintäänkin ajatellaan jos ei ääneen sanota.

Ja jos jollain on ongelmia elämänsä suhteen, niin kuinka se toinen voi tietää etteikö se henkilö olisi jo yrittänyt korjata sitä elämäänsä monta kertaa, muttei vaan pysty. Miksi sen henkilön ongelmat kuuluvat näille muille? sukulaisille yms. Eikö se ole sen oma elämä ja oma asia miten elää ja hoitaa asiansa?

Minä nukuin tänään klo 12 saakka. Ai että se oli mukavaa... Heräsin kyllä jo aikaisemmin aamulla (ja kirjoitin jopa tänne palstalle jotain) mutta jatkoin sitten uniani.

Kokeilepa joskus tehdä vain ihan niin kuin itse haluat. Kuuntelet neuvoja ystävällisesti ja vastaat ystävällisesti, mutta teet sitten kuitenkin niin kuin itse haluat. 😄

Jos siitä tulee jotain sanomista, sanot vain taas ystävällisesti, että kiitos neuvoista mutta noudatan niitä tarkasti valikoiden. 🤭

Kyllä se toinen tai toiset jossain vaiheessa lakkaa(vat) kestämästä sitä, että sinä teet ihan eri tavalla kuin on neuvottu. Ja sitten elämääsi tulee tilaa ihmisille, jotka kunnioittavat omia valintojasi. ☺️

🦄

• Anonyymi00040
        Anonyymi00039 kirjoitti:

Minä nukuin tänään klo 12 saakka. Ai että se oli mukavaa... Heräsin kyllä jo aikaisemmin aamulla (ja kirjoitin jopa tänne palstalle jotain) mutta jatkoin sitten uniani.

Kokeilepa joskus tehdä vain ihan niin kuin itse haluat. Kuuntelet neuvoja ystävällisesti ja vastaat ystävällisesti, mutta teet sitten kuitenkin niin kuin itse haluat. 😄

Jos siitä tulee jotain sanomista, sanot vain taas ystävällisesti, että kiitos neuvoista mutta noudatan niitä tarkasti valikoiden. 🤭

Kyllä se toinen tai toiset jossain vaiheessa lakkaa(vat) kestämästä sitä, että sinä teet ihan eri tavalla kuin on neuvottu. Ja sitten elämääsi tulee tilaa ihmisille, jotka kunnioittavat omia valintojasi. ☺️

🦄

"Kuuntelet neuvoja ystävällisesti ja vastaat ystävällisesti, mutta teet sitten kuitenkin niin kuin itse haluat."

Tuollainen ei vaan sovi minulle. Minusta tuo on valheellista ja salakavalaa käytöstä. En edes osaa toimia tuolla tavoin. Toimin suoraan ja sanon suoraan päin naamaa mitä mieltä olen ja mitä ajattelen, olen aina ollut sellainen. Ja varmasti aika paljon juuri sen takia olen "väärässä" ja "vääränlainen", enkä tee niinkuin "pitäisi tehdä", kun sanon vastaan. Saatan jopa myöhemmin tehdä niinkuin muut halusivat, tai ainakin yrittää, mutta niille jää vaan mieleen se että sanoin heille vastaan.

• Anonyymi00041
        Anonyymi00039 kirjoitti:

🦄

Esimerkiksi yritän herätä aamulla aikaisin, mutta en vaan meinaa onnistua siinä. Kun nukun yössä 4-5 tuntia niin viikon sitä rataa jatkettuani en vaan jaksa herätä aamulla millään, ja kaikki alkaa taas alusta, yritän herätä taas aikaisemmin jne.

• Anonyymi00045
        Anonyymi00040 kirjoitti:

"Kuuntelet neuvoja ystävällisesti ja vastaat ystävällisesti, mutta teet sitten kuitenkin niin kuin itse haluat."

Tuollainen ei vaan sovi minulle. Minusta tuo on valheellista ja salakavalaa käytöstä. En edes osaa toimia tuolla tavoin. Toimin suoraan ja sanon suoraan päin naamaa mitä mieltä olen ja mitä ajattelen, olen aina ollut sellainen. Ja varmasti aika paljon juuri sen takia olen "väärässä" ja "vääränlainen", enkä tee niinkuin "pitäisi tehdä", kun sanon vastaan. Saatan jopa myöhemmin tehdä niinkuin muut halusivat, tai ainakin yrittää, mutta niille jää vaan mieleen se että sanoin heille vastaan.

"Tuollainen ei vaan sovi minulle. Minusta tuo on valheellista ja salakavalaa käytöstä."

Minun mielestäni ongelman juurisyy on tuossa: koet neuvot liian velvoittavina.

Mutta ratkaisu on helppo: kun muutat asennettasi sinulle annettuihin neuvoihin, koko ongelmatilanne purkautuu.

Ei siinä ole mitään valheellista. Tässä perustelut:

- Sinulle annetut neuvot eivät ole totuuksia. Ne ovat jonkun mielipiteitä. Tämä minunkin antamani neuvo on vain minun mielipiteeni, eikä tämä velvoita sinua mihinkään.

- Muiden ihmisten neuvoista voi olla joskus hyötyä. Mutta neuvon antajan on tunnettava sekä sinut että elämäsi hyvin, jotta neuvosta voisi olla hyötyä. Se, että joku antaa sinulle epäsopivia neuvoja, tarkoittaa yleensä, ettei neuvoja tunne sinua tai ymmärrä elämääsi ja tavoitteitasi.

- Yleensä neuvojen antamisen taustalla on hyväntahtoisuutta. Jos siellä on kontrolloinnin tarvetta, annettuja neuvoja ei ainakaan tulisi noudattaa.

- Hyväntahtoisetkaan neuvot eivät ole velvoittavia. Aikuisen ihmisen täytyy ymmärtää se. Aikuinen on itse vastuussa valinnoistaan. Sinun on tärkeää erottaa toisistaan neuvojan hyväntahtoisuus ja neuvon sisältö. Voit vilpitttömästi kiittää neuvojaa hänen hyväntahtoisuudestaan ja silti olla noudattamatta neuvoa.

Tuossa ei siis ole mitään valheellista tai salakavalaa. On vain erotettava tosistaan neuvomisen motiivi ja neuvon asiasisältö.

🦄

• Anonyymi00046
        Anonyymi00037 kirjoitti:

Tarkoitin painavilla syillä esimerkiksi sitä, että käyt töissä tai opinnoissa, jotka tapahtuvat päiväsaikaan tmv. Myöskin monet yhteiskunnan toiminnot tapahtuvat vain päiväsaikaan. Itselläni esimerkiksi menee todella hermo äitini lääkäriaikojen jne. varaamiseen (joka on pakko hoitaa ns. virkaaikaan ja onnistuisi jouhevimmin aamulla aikaisin) ja sitten mutsi heräilee vasta tyyliin kahdelta iltapäivällä. Muutoin mulle on ihan yhdentekevää milloin hän nukkuu, mutta noissa tilanteissa hänen päivärytminsä on minulle ihan hitokseen vaikea.

• Anonyymi00047
        Anonyymi00041 kirjoitti:

Esimerkiksi yritän herätä aamulla aikaisin, mutta en vaan meinaa onnistua siinä. Kun nukun yössä 4-5 tuntia niin viikon sitä rataa jatkettuani en vaan jaksa herätä aamulla millään, ja kaikki alkaa taas alusta, yritän herätä taas aikaisemmin jne.

Olen itsrkin hyvin herkkäuninen ja unirytminen sekoittuu herkästi. Herkkäuniselle on usein hyvin tärkeää olla tarkkana unihygieniastaan. Minun esimerkkiksi pitää olla tarkka nukkumaanmenoni kanssa. Jos se venyy liian myöhään, niin en saa enää unta. Moni saa avun myös melatoniinista.

• Anonyymi00048
        Anonyymi00040 kirjoitti:

Yksäri antoikin sinulle tuossa mainion neuvon. Hyvää(kään) tarkoittavia neuvoja ei tarvitse ottaa niin vakavasti, jolleivät ne sovi sinun eläämääsi ja pahantahtoisia "neuvoja" nyt ei kannata alunperinkään kuunnella.

Jos sinulla ei ole navettaan menoa aamulla klo 5 (tai muutakaan vastaavaa syytä), niin voit ihan hyvin kohteliaasti ohittaa vaikkapa isovanhempiesi neuvot nousta ennen kukonlaulua. Heille sellainen on voinut olla oleellista, mutta ellei se sinun elämässäsi ole, niin jätä neuvo omaan arvoonsa.

• Anonyymi00049
        Anonyymi00048 kirjoitti:

Yksäri antoikin sinulle tuossa mainion neuvon. Hyvää(kään) tarkoittavia neuvoja ei tarvitse ottaa niin vakavasti, jolleivät ne sovi sinun eläämääsi ja pahantahtoisia "neuvoja" nyt ei kannata alunperinkään kuunnella.

Jos sinulla ei ole navettaan menoa aamulla klo 5 (tai muutakaan vastaavaa syytä), niin voit ihan hyvin kohteliaasti ohittaa vaikkapa isovanhempiesi neuvot nousta ennen kukonlaulua. Heille sellainen on voinut olla oleellista, mutta ellei se sinun elämässäsi ole, niin jätä neuvo omaan arvoonsa.

Juuri tätä tarkoitin. 👍

🦄

• Anonyymi00050
        Anonyymi00045 kirjoitti:

"Tuollainen ei vaan sovi minulle. Minusta tuo on valheellista ja salakavalaa käytöstä."

Minun mielestäni ongelman juurisyy on tuossa: koet neuvot liian velvoittavina.

Mutta ratkaisu on helppo: kun muutat asennettasi sinulle annettuihin neuvoihin, koko ongelmatilanne purkautuu.

Ei siinä ole mitään valheellista. Tässä perustelut:

- Sinulle annetut neuvot eivät ole totuuksia. Ne ovat jonkun mielipiteitä. Tämä minunkin antamani neuvo on vain minun mielipiteeni, eikä tämä velvoita sinua mihinkään.

- Muiden ihmisten neuvoista voi olla joskus hyötyä. Mutta neuvon antajan on tunnettava sekä sinut että elämäsi hyvin, jotta neuvosta voisi olla hyötyä. Se, että joku antaa sinulle epäsopivia neuvoja, tarkoittaa yleensä, ettei neuvoja tunne sinua tai ymmärrä elämääsi ja tavoitteitasi.

- Yleensä neuvojen antamisen taustalla on hyväntahtoisuutta. Jos siellä on kontrolloinnin tarvetta, annettuja neuvoja ei ainakaan tulisi noudattaa.

- Hyväntahtoisetkaan neuvot eivät ole velvoittavia. Aikuisen ihmisen täytyy ymmärtää se. Aikuinen on itse vastuussa valinnoistaan. Sinun on tärkeää erottaa toisistaan neuvojan hyväntahtoisuus ja neuvon sisältö. Voit vilpitttömästi kiittää neuvojaa hänen hyväntahtoisuudestaan ja silti olla noudattamatta neuvoa.

Tuossa ei siis ole mitään valheellista tai salakavalaa. On vain erotettava tosistaan neuvomisen motiivi ja neuvon asiasisältö.

🦄

"ratkaisu on helppo: kun muutat asennettasi sinulle annettuihin neuvoihin, koko ongelmatilanne purkautuu."

Siis mielestäsi minun asenteessani on jokin vika? Kun suhtaudun neuvoihin jotenkin väärin? Tai ne vaan pitäisi ohittaa hyvillä mielin. Kun jotain asiaa toistellaan eri tavoin ja eri sanoin sen sata kertaa, niin se satayksikerta on vaan liikaa.

En usko että ne neuvot ovat "hyväntahtoisia", kaikkea muuta. Ne on vaan valitusta siitä kun en elä heidän toivomallaan tavalla. Ja en elä sillä tavalla kun en vaan osaa tai en pysty. Ehkä kyse siitä kontrolloinnista sitten. Yleisesti ihmiset haluavat että muut toimivat ja käyttäytyvät samalla tavoin kuin he itsekin, kuuluvat samaan laumaan. Jos joku ei siihen kuulu, se otetaan silmätikuksi. Ja tuo on ollut minun osani koko elämäni ajan. Alan olemaan melkoisen kyllästynyt siihen osaan tässä vaiheessa.

• Anonyymi00052
        Anonyymi00046 kirjoitti:

Tarkoitin painavilla syillä esimerkiksi sitä, että käyt töissä tai opinnoissa, jotka tapahtuvat päiväsaikaan tmv. Myöskin monet yhteiskunnan toiminnot tapahtuvat vain päiväsaikaan. Itselläni esimerkiksi menee todella hermo äitini lääkäriaikojen jne. varaamiseen (joka on pakko hoitaa ns. virkaaikaan ja onnistuisi jouhevimmin aamulla aikaisin) ja sitten mutsi heräilee vasta tyyliin kahdelta iltapäivällä. Muutoin mulle on ihan yhdentekevää milloin hän nukkuu, mutta noissa tilanteissa hänen päivärytminsä on minulle ihan hitokseen vaikea.

14:04
        Hei. Nyt joku roti.
        Jos huolehdit äitisi lääkäriin, niin suostu vain aamusikoihin.
        Äitisi toivottavasti ymmärtää tämän. Jos olet työelämässä tms. päivät, yritä sinä sanella, milloin äidin asioita sopii hoitaa.
        Äitisi pitää vuorostaan kasvaa siihen.
        Vilma
        Voi hyvä tavaton sentään...

• Anonyymi00054
        Anonyymi00050 kirjoitti:

"ratkaisu on helppo: kun muutat asennettasi sinulle annettuihin neuvoihin, koko ongelmatilanne purkautuu."

Siis mielestäsi minun asenteessani on jokin vika? Kun suhtaudun neuvoihin jotenkin väärin? Tai ne vaan pitäisi ohittaa hyvillä mielin. Kun jotain asiaa toistellaan eri tavoin ja eri sanoin sen sata kertaa, niin se satayksikerta on vaan liikaa.

En usko että ne neuvot ovat "hyväntahtoisia", kaikkea muuta. Ne on vaan valitusta siitä kun en elä heidän toivomallaan tavalla. Ja en elä sillä tavalla kun en vaan osaa tai en pysty. Ehkä kyse siitä kontrolloinnista sitten. Yleisesti ihmiset haluavat että muut toimivat ja käyttäytyvät samalla tavoin kuin he itsekin, kuuluvat samaan laumaan. Jos joku ei siihen kuulu, se otetaan silmätikuksi. Ja tuo on ollut minun osani koko elämäni ajan. Alan olemaan melkoisen kyllästynyt siihen osaan tässä vaiheessa.

Sitten hankkiudut eroon sellaisista ihmisistä.

Tietysti! Ei kukaan täysjärkinen tanssi kontrolloijien pillin tahtiin.

🦄

• Anonyymi00060
        Anonyymi00052 kirjoitti:

14:04
        Hei. Nyt joku roti.
        Jos huolehdit äitisi lääkäriin, niin suostu vain aamusikoihin.
        Äitisi toivottavasti ymmärtää tämän. Jos olet työelämässä tms. päivät, yritä sinä sanella, milloin äidin asioita sopii hoitaa.
        Äitisi pitää vuorostaan kasvaa siihen.
        Vilma
        Voi hyvä tavaton sentään...

Nyt puhuttiin vasta niiden lääkäriaikojen varaamisesta. Vielä ei viestissäni päästy edes niihin lääkäriaikoihin. Nehän nimittäin otetaan siihen ajankohtaan, johon sen ajan sattuu saamaan. Ihan hirveästi niihin ei sananvaltaa ole, jollei sitten halua ottaa aikaa jonnekin puolen vuoden päähän. 😂

Aiheesta on melkoisen turhaa räyhätä ja tapella, kun toinen nukkuu. Se ei sillä muutu, vaikka siitä kuinka jauhaisi. Vaihtoedot ovat joko hoitaa näillä ehdoilla tai sitten jättää täysin hoitamatta. Minun omatuntoni ei jälkimmäistä vahtoehtoa kestäisi, joten näillä mennään.

• Anonyymi00062
        Anonyymi00054 kirjoitti:

Sitten hankkiudut eroon sellaisista ihmisistä.

Tietysti! Ei kukaan täysjärkinen tanssi kontrolloijien pillin tahtiin.

🦄

Kuinka "täysijärkinen" sitten toimi tilanteessa jossa häntä kohtaan tai hänelle esitetään vaatimuksia? Voitko kuvailla tilanteen ja ratkaisun siihen.

• Anonyymi00063
        Anonyymi00062 kirjoitti:

Kuinka "täysijärkinen" sitten toimi tilanteessa jossa häntä kohtaan tai hänelle esitetään vaatimuksia? Voitko kuvailla tilanteen ja ratkaisun siihen.

Esittää oman tilanteensa ja esittää vastavaatimukset.
        Liiallinen epäitsekkyys kostautuu ja epäitsekäs muuttuu katkeraksi.
        Vilma

• Anonyymi00066
        Anonyymi00062 kirjoitti:

Kukaan muu kuin oma lapsi tai lemmikki ei voi esittää YHDENSUUNTAISIA vaatimuksia täysi-ikäiselle, täysjärkiselle ihmiselle.

Kaikkien muiden vaatimusten tulisi olla vastavuoroista, esimerkiksi:
        - työsopimus
        - asuinpaikan valinta
        - tuttavapiirin valinta
        - harrastusten ja ajankäytön valinta
        - kumppanin valinta
        - jne.

Nämä itse valitut seikat ovat tilanteita, joissa jokaisella aikuisella on neuvotteluvaltaa. Kukaan ei voi sanella aikuiselle mitään, vaan asioista neuvotellaan. Molemmat osapuolet suostuvat vapaaehtoisesti johonkin, koska saavat tuosta suostumisesta vastavuoroisesti jotain myös itselleen. Mihinkään sellaiseen vaatimukseen ei tarvitse suostua, johon ei halua suostua. Aina löytyy vaihtoehtoja.

🦄

• Anonyymi00067
        Anonyymi00066 kirjoitti:

Kukaan muu kuin oma lapsi tai lemmikki ei voi esittää YHDENSUUNTAISIA vaatimuksia täysi-ikäiselle, täysjärkiselle ihmiselle.

Kaikkien muiden vaatimusten tulisi olla vastavuoroista, esimerkiksi:
        - työsopimus
        - asuinpaikan valinta
        - tuttavapiirin valinta
        - harrastusten ja ajankäytön valinta
        - kumppanin valinta
        - jne.

Nämä itse valitut seikat ovat tilanteita, joissa jokaisella aikuisella on neuvotteluvaltaa. Kukaan ei voi sanella aikuiselle mitään, vaan asioista neuvotellaan. Molemmat osapuolet suostuvat vapaaehtoisesti johonkin, koska saavat tuosta suostumisesta vastavuoroisesti jotain myös itselleen. Mihinkään sellaiseen vaatimukseen ei tarvitse suostua, johon ei halua suostua. Aina löytyy vaihtoehtoja.

🦄

Hieno tekoälyvastaus. Millaisia vaihtoehtoja löytyy?

• Anonyymi00071
        Anonyymi00067 kirjoitti:

Se oli ihan omaa tuotostani. 🤭

Kuten olen ennemminkin sanonut, ilmoitan aina erikseen, jos käytän vastauksessani tekoälyä.

🦄

• Anonyymi00073
        Anonyymi00071 kirjoitti:

Se oli ihan omaa tuotostani. 🤭

Kuten olen ennemminkin sanonut, ilmoitan aina erikseen, jos käytän vastauksessani tekoälyä.

🦄

Joo, tekoälyn vastaus olisikin paljon parempi ja syvällisempi.

• Anonyymi00079
        Anonyymi00073 kirjoitti:

Joo, tekoälyn vastaus olisikin paljon parempi ja syvällisempi.

Käytä sitten sitä tekoälyä osoittamaan, mitä vastauksessani tulisi parantaa, jos et itse osaa asiaa muotoilla.

🦄

• Anonyymi00084
        Anonyymi00067 kirjoitti:

Minusta on huolestuttavaa, että osan ihmisistä oma tekstintuottokyky on niin heikotasoista, että jopa tuollainen on heidän mielestään tekoälytekstiä. En tarkoita moittia yksärin tekstiä, mutta ei siinä mitään niin erikoista ole, että sen nopeaankaan tuottamiseen tarvittaisiin tekoälyä.

• Anonyymi00085
        Anonyymi00084 kirjoitti:

Minusta on huolestuttavaa, että osan ihmisistä oma tekstintuottokyky on niin heikotasoista, että jopa tuollainen on heidän mielestään tekoälytekstiä. En tarkoita moittia yksärin tekstiä, mutta ei siinä mitään niin erikoista ole, että sen nopeaankaan tuottamiseen tarvittaisiin tekoälyä.

Ymmärrän täysin. Minä vedän jossain sohvalla tänne jotain kainalopierutekstiä, ja sitten joku luulee sitä tekoälyn tuotokseksi! Oh, please.

Osaan minä hyvääkin tekstiä tuottaa. Mutta harvoin jaksan sellaista tänne kirjoittaa.

🦄

• Anonyymi00086
        Anonyymi00085 kirjoitti:

Ymmärrän täysin. Minä vedän jossain sohvalla tänne jotain kainalopierutekstiä, ja sitten joku luulee sitä tekoälyn tuotokseksi! Oh, please.

Osaan minä hyvääkin tekstiä tuottaa. Mutta harvoin jaksan sellaista tänne kirjoittaa.

🦄

Minustakin on kyllä hyvin huolestuttavaa että yksärin tasoisen henkilön tekstiä pidetään tekoälyn tuottamana, vaikka todellisuudessa tekoäly on valovuosia edellä yksäriä kaikilla tavoin.

• Anonyymi00087
        Anonyymi00033 kirjoitti:

"Laita riippukeinu kiinni keväällä
        pidä jemmarahaa pankkitilillä
        seiso väkevästi sänkys edessä
        aamuisin
        Laita riippukeinu kiinni keväällä
        pese kasvosi ja käytä pyyhettä
        aamuisin"

Zen cafe neuvoo noin. Ihan hyviä vinkkejä, eikö? Ei vaan sovi kaikille, tietenkään, vaikka monille sopii.

Jos ja kun usein tietää, ettei sanomisella tarkoiteta mitään pahaa, niin täytyy joko sivuuttaa se tai vaikka pahimmissa kohdissa nätisti kertoa miltä itsestä tuntuu, tai vastata kysymyksillä.

- Sheena

• Anonyymi00088
        Anonyymi00037 kirjoitti:

Miksi pitäisi herätä aamulla seitsemältä, etenkin jos asuu yksin ja on lomapäivä? Eli tällaista voi kysyä.

- Sheena

• Anonyymi00089
        Anonyymi00050 kirjoitti:

Aivan, asennevika. Ota rennommin, relax. Koet toisten hyväntahtoiset neuvot hyökkäyksenä sinua vastaan, miksikäs näin? Siinä on sinulla parantamisen varaa ja itsetutkistelun paikka.

Ja jos kaikki ihmiset lähelläsi neuvovat sinua jatkuvasti yhtenä putkena, toistuvasti elämään tietyllä tavalla, niin mieti mikä ihmissuhteissasi mättää? Kannattaisiko hetken pitää ns. hajurakoa heihin? Etsiä ihmisiä, joiden kanssa tulet paremmin juttuun. Jos et löydä sellaisia, neuvoisin keskustelemaan vakavasti itsesi kanssa.

- Sheena

• Anonyymi00092
        Anonyymi00089 kirjoitti:

Aivan, asennevika. Ota rennommin, relax. Koet toisten hyväntahtoiset neuvot hyökkäyksenä sinua vastaan, miksikäs näin? Siinä on sinulla parantamisen varaa ja itsetutkistelun paikka.

Ja jos kaikki ihmiset lähelläsi neuvovat sinua jatkuvasti yhtenä putkena, toistuvasti elämään tietyllä tavalla, niin mieti mikä ihmissuhteissasi mättää? Kannattaisiko hetken pitää ns. hajurakoa heihin? Etsiä ihmisiä, joiden kanssa tulet paremmin juttuun. Jos et löydä sellaisia, neuvoisin keskustelemaan vakavasti itsesi kanssa.

- Sheena

"Jos et löydä sellaisia, neuvoisin keskustelemaan vakavasti itsesi kanssa."

No niin, huomasin tuon jo aikaisemmin että mielestäsi syy on minussa tai minun. Koska en sopeudu siihen mikä sinun mielestäsi on oikea tapa elää, niin mielestäsi minussa on jotain pahasti vialla.

Neuvoissa ei KOSKAAN ole MITÄÄN hyväntahtoista, kyse on AINA kontrollista toista kohtaan ja toisen valintojen arvostelemisesta.

• Anonyymi00044

Mitämitämitä. Kyllä se on oma mieli joka niitä paineita päähän eniten asettelee. On tärkeää tunnistaa mistä "vaatimukset" oikeasti tulevat. Aika usein nimittäin ihmisen oma riittämättömyyden tunne ja perfektionismi saa noita paineita aikaiseksi.

Kaikki me olemme erilaisia, vaikka olisimme miten samanlaisia...Kannattaa mieluummin etsiä yhtäläisyyksiä kuin eroavaisuuksia. Ja pyrkiä olemaan erilainen sovinnolla ja tasapainoisesti.

- Sheena

• Anonyymi00061

Siis omaa syytä kaikki vai? Että ei vaan pidä kuunnella muiden valitusta?

• Anonyymi00070
        Anonyymi00061 kirjoitti:

Mikä on omaa syytä ja mitä valitusta?

Palstalla kirjoitetaan usein kaikenlaista, mutta unohdetaan pääkohdat. Kuten aloituksessakin. Hirveitä paineita sieltä täältä, muttei kerrota suoraan yhdestäkään.

• Anonyymi00090
        Anonyymi00061 kirjoitti:

Toisten ihmisten valittaminen on eri asia kuin heidän antamat neuvot tai aloituksen "yhteiskunnan + muiden ihmisten asettamat paineet".

Jos joku kehottaa "Laita riippukeinu kiinni keväällä"
        Se tarkoittaa juuri tuota. Parempi laittaa keväällä, ei kesällä eikä varsinkaan enää syksyllä.
        Jos ei ole haluja/tarvetta tai edes paikkaa riippukeinulle, sen voi sanoa "parvekkeelleni ei mahdu riippukeinua enkä ole riippukeinuvaa tyyppiä".

- Sheena

• Anonyymi00103
        Anonyymi00090 kirjoitti:

Toisten ihmisten valittaminen on eri asia kuin heidän antamat neuvot tai aloituksen "yhteiskunnan muiden ihmisten asettamat paineet".

Jos joku kehottaa "Laita riippukeinu kiinni keväällä"
        Se tarkoittaa juuri tuota. Parempi laittaa keväällä, ei kesällä eikä varsinkaan enää syksyllä.
        Jos ei ole haluja/tarvetta tai edes paikkaa riippukeinulle, sen voi sanoa "parvekkeelleni ei mahdu riippukeinua enkä ole riippukeinuvaa tyyppiä".

- Sheena

"Laita riippukeinu kiinni keväällä"

Tuo on suora Käsky eikä mikään kohtelias kehoitus.
        Jos sinulla ei ole riippukeinua, sinun PITÄÄ se heti hommata, koska niin kuuluu tehdä.

• On syytä asettaa rajat ja pitää niistä kiinni. Se saatta olla hankalaa ja voi aiheuttaa ikävää kritiikkiä, mutta silti, kaikesta huolimatta, pitää kunnioittaa itseään ja omaa päätöstään. Ei pidä suostua alistettavaksi ja nöyryytettäväksi.
      Jokainen itse päättää, miten antaa muiden kohdella itseään.

On ajoissa vihellettävä peli poikki.

Been there, done that!

(olen erittäin huono ottamaan vastaan käskyjä ja määräyksiä, pyyntöjä voi kyllä esittää, kunhan asenne on kohdallaan)

• Anonyymi00053

Tämän ymmärrän hyvin. Tuollainen "asenneongelma" on minullakin ollut koko elämäni ajan, on vaan niin vaikeaa olla käskytettävänä. Sellainen tuntuu vaan loukkaukselta ja alistamiselta ja kontrolloinnilta. Ehkä kyseessä on jonkinlainen luonnevika ja sopeutumisongelma, en tiedä. Luonteessani se ongelma kuitenkin on, en pysty siitä oppimaan pois. Jos yritän sopeutua ja noudattaa muiden määräyksiä, niin se aiheuttaa minulle vihaa joka kerääntyy joka päivä sisälleni enemmän ja enemmän, ja purkautuu aina jossain vaiheessa lopulta. En oikein ole tähän yhteiskuntaan sopiva yksilö. Varmaan monet kaltaiseni ovat vankilassa, itse olen siltä välttynyt, lähinnä silkalla tuurilla. Ja ehkä myös sillä että useimmat ihmiset välttelevät minua kun huomaavat että minussa on jotain vialla (kun en ole samanlainen kuin muut ovat).

ap

• Anonyymi00091
        Anonyymi00053 kirjoitti:

Tämän ymmärrän hyvin. Tuollainen "asenneongelma" on minullakin ollut koko elämäni ajan, on vaan niin vaikeaa olla käskytettävänä. Sellainen tuntuu vaan loukkaukselta ja alistamiselta ja kontrolloinnilta. Ehkä kyseessä on jonkinlainen luonnevika ja sopeutumisongelma, en tiedä. Luonteessani se ongelma kuitenkin on, en pysty siitä oppimaan pois. Jos yritän sopeutua ja noudattaa muiden määräyksiä, niin se aiheuttaa minulle vihaa joka kerääntyy joka päivä sisälleni enemmän ja enemmän, ja purkautuu aina jossain vaiheessa lopulta. En oikein ole tähän yhteiskuntaan sopiva yksilö. Varmaan monet kaltaiseni ovat vankilassa, itse olen siltä välttynyt, lähinnä silkalla tuurilla. Ja ehkä myös sillä että useimmat ihmiset välttelevät minua kun huomaavat että minussa on jotain vialla (kun en ole samanlainen kuin muut ovat).

ap

Kaikesta oppii pois, kunhan tietää mihin suuntaan ja miksi ja kenen kanssa.

- Sheena

• Anonyymi00055

Sellaisiin ihmisiin kannattaa ottaa etäisyyttä, jotka aiheuttavat paineita ja vaatimuksia. Näin myös siinä tapauksessa, että nämä ihmiset olisivat omaa sukua.

Jokaisella on oikeus elää omannäköistä elämää, kunhan ei satuta muita. Sinulla on oikeus tehdä itse omaa elämääsi koskevat päätökset eikä muilla siihen ole sanomista. Aina löytyy arvostelijoita, mutta heidän mielipiteet voi jättää omaan arvoonsa.

Aletheias

• Anonyymi00056

Jos asut yksin, niin kenelläkään ei ole oikeutta sanoa sinulle miten sinun pitää elää!

• Anonyymi00057

Sinun pitää itse asettaa heille itse entistä pahempia paineita, siitä se elämäsi lähtee katos?

• Anonyymi00064

Tiedä sitten mitä teet. Pidä oma pääsi ja arvosi.

• Anonyymi00065

Ratkaiseeko tuon nyt jotenkin ongelmia? Tuostahan ne ongelmat juuri johtuvat, jos vaan myötäilisi muita niin kaikki sujuisi hyvin.

• Anonyymi00074
        Anonyymi00065 kirjoitti:

Ratkaiseeko tuon nyt jotenkin ongelmia? Tuostahan ne ongelmat juuri johtuvat, jos vaan myötäilisi muita niin kaikki sujuisi hyvin.

Muiden kanssa toimiessa ei tarvitse myötäillä etenkään silloin, kun asia koskee suoraan omia asioita. Jos on eriävä mielipide tai käsitys jostain, niin se puolestaan on osattava esittää hyvin, siten että toiset voivat vastaanottaa sen.

• Anonyymi00075
        Anonyymi00074 kirjoitti:

Muiden kanssa toimiessa ei tarvitse myötäillä etenkään silloin, kun asia koskee suoraan omia asioita. Jos on eriävä mielipide tai käsitys jostain, niin se puolestaan on osattava esittää hyvin, siten että toiset voivat vastaanottaa sen.

Miksi minun pitäisi alkaa neuvottelemaan muiden kanssa omista asioistani? Miksi minun täytyisi alkaa puollustelemaan omia tekemisiäni tai tekemättä jättämisiäni muille, miksi minun pitäisi osata perustella muille omia asioitani?

• Anonyymi00078
        Anonyymi00075 kirjoitti:

Miksi minun pitäisi alkaa neuvottelemaan muiden kanssa omista asioistani? Miksi minun täytyisi alkaa puollustelemaan omia tekemisiäni tai tekemättä jättämisiäni muille, miksi minun pitäisi osata perustella muille omia asioitani?

Neuvottelua, sopimista, jopa joskus puolustelua ja mutta varsinkin perustelua tarvitaan kaikessa ihmisten välisessä kanssakäymisessä. Vastauksestasi huokuu vihamielisyys muita kohtaan ja ehdoton umpioissa eläminen. Ja hei, siellä saat elääkin, ketään ei kiinnosta.

• Anonyymi00081
        Anonyymi00075 kirjoitti:

Ķannattaa pitää suu supussa?

• Anonyymi00083
        Anonyymi00078 kirjoitti:

Neuvottelua, sopimista, jopa joskus puolustelua ja mutta varsinkin perustelua tarvitaan kaikessa ihmisten välisessä kanssakäymisessä. Vastauksestasi huokuu vihamielisyys muita kohtaan ja ehdoton umpioissa eläminen. Ja hei, siellä saat elääkin, ketään ei kiinnosta.

Kyllä olen alkanut olemaan aika vihamielinen muita kohtaan, kun mitta on vaan ylittynyt.
        Sinä voit neuvotella ja sopia ja perustella ja puolustautua, ja tehdä sopimuksia omista asioistasi, minä en niin tee.

• Anonyymi00095
        Anonyymi00083 kirjoitti:

Kyllä olen alkanut olemaan aika vihamielinen muita kohtaan, kun mitta on vaan ylittynyt.
        Sinä voit neuvotella ja sopia ja perustella ja puolustautua, ja tehdä sopimuksia omista asioistasi, minä en niin tee.

Ihme tosiaan, ettet ole vankilassa.

- Sheena

• Anonyymi00096
        Anonyymi00095 kirjoitti:

Ihme tosiaan, ettet ole vankilassa.

- Sheena

No sinun kanssa varsinkaan en neuvottelisi enkä sopisi yhtään mistään. Tekisin ihan niinkun haluaisin ja sinä tekisit myös.

• Anonyymi00097
        Anonyymi00075 kirjoitti:

Sinulla on varsin vahva asenneongelma ja epäsosiaalisuus loistaa olemassaolollaan.

• Anonyymi00100

Jätä tuo toisille pahanteko vähemmälle,ei se ole kenenkään syy ,jos et niin nätti ole luonnostaan,et pitää yrittää toisia matkia! Näi luulen!

• Anonyymi00101
        Anonyymi00096 kirjoitti:

No sinun kanssa varsinkaan en neuvottelisi enkä sopisi yhtään mistään. Tekisin ihan niinkun haluaisin ja sinä tekisit myös.

Se on hyvä.

- Sheena

• Anonyymi00105
        Anonyymi00083 kirjoitti:

Olet siis ns. epäsosiaalista ainesta.

• Anonyymi00068

Mitä esimerkiksi ne läheiset ja sukulaiset vaatii? Ja missä olet oikeassa?

• Anonyymi00080

Idioottimainen ja tahallinen provo. Täällä joku tehtailee samoja provoja ja suurelta osin täällä tyhmät kirjoittelevatkin ja tästä aiheesta oli äskettäin tehty keskusteluketjukin.

• Anonyymi00082

Mikä keskusteluketju?

• Norppa83

Ihmisiä on kaikenlaisia. Kuitenkin ihminen on yksilö ja yksilöllä on aina omat mieltymykset ja ajatukset. Kukaan ei ole täysin samanlainen eikä kaikille sovi ihan samat asiat.

• Anonyymi00094

Joten mitä mielestäsi pitäisi tehdä, tai miten olisi järkevää toimia?

• Yhteiskunnan taholta tulee kaikenlaisia paineita ja velvotteita. Toki joitain velvotteita täytyy olla, eihän ihmiset voi ihan pellossa elellä, joku roti sentään.

Ihmisellä on kuitenkin itsemääräämisoikeus ja hän saa päättää esim. omasta ulkonäöstään, parisuhteestaan tai sen puuttumisesta, onko lapsia vai ei, omasta pukeutumisesta, sisustuksesta, harrastuksista yms. niin kauan kuin mikään ei satuta muita (ainakin länsimaisissa ei-autoritäärisissä valtioissa saa itse valita).

Näiden lisäksi yhteiskunta, esim. hallitus ei voi hamaan tappiin asti määrätä kansalaisten tekemisiä ja asetella kaikenlaisia kansaa kurjistavia lakeja ja leikkauksia, siinäkin joku roti sentään ja kohtuus. Myös perustuslaki tulee jossain kohtaa vastaan.

• Anonyymi00098

Jokaisella on velvollisuuksia, jotka pitää hoitaa, kuten opiskelu, ammatti, työ, itsensä ja mahdollisen perheen elättäminen. Elätkö yhteiskunnan varoilla ja sukulaisten nurkissa vai mistä moiset "paineet"?

• Anonyymi00099

Jos elää ilman yhteiskunna tukia säästöjen varassa, niin ei ole myöskään mitään velvollisuuksia noudattaa yhteiskunnan laatimia vaatimuksia, kuten mennä töihin tms.
      Jos saat yhteiskunnan tukia, niin silloin on vatsikkeeksi velvollisuus noudattaa viranomaisten antamia määräyksiä ja jos on töissä ja saa palkkaa, niin on velvollisuus noudattaa työnantajan määräyksiä töiden suhteen ja tehtävä työnantajan määräämiä työtehtäviä.

• Anonyymi00102

Sepä se. "Sen lauluja laulat kenen leipää syöt". Parhaassa tapauksessa työssä nauttii laulamisesta.

- Sheena

• Anonyymi00104

Sinulla on velvollisuus totella ylempiäsi. Se on yhteiskuntarakenteen perusta.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. VVM Riikka Purra ministerin asemassaan valehteli ja rikkoi perustuslakia.

Valtiovarainministeri Riikka Purra (PS) kiisti Ylen ykkösaamussa luvanneensa ennen vaaleja, ettei pienituloisilta leikat
      Politiikka
      102
      16644
    2. Me, Suomen kansa, vaadimme Riikka Purran eroa ministerin tehtävästä

Riikka Purra on toistuvalla valehtelullaan osoittanut olevansa epärehellinen henkilö. Perustuslain kohdassa 60 § edell
      Maailman menoa
      136
      7355
    3. Purra ennen vaaleja: "pienituloisten etuuksista leikkaaminen ei meille käy"

"...perussuomalaisten ero muun muassa kokoomukseen, joka haluaa leikata pienituloisten etuuksista, se ei meille käy."
      Maailman menoa
      87
      4020
    4. Toksinen persuvasemmisto

Kun toksiset ihmiset eivät kykene hallitsemaan sinua, saamaan sinua näkemään asiat niin kuin he haluaa, toimimaan niin k
      Maailman menoa
      26
      2992
    5. Rikkaiden ja yritysten veroaleen ei ole varaa

Ei pieni Suomi pysty elättämään vanhenevaa väestöä nykyisellä veroasteella. Ainakin 5-prosenttiyksikköä pitää kokonaisve
      Maailman menoa
      69
      2679
    6. Hotelli Kainuu konkurssiin

Vasta laajenivat Eskobarilla ja nyt näin https://www.kainuunsanomat.fi/artikkeli/hotelli-kainuu-hakeutunut-konkurssiin
      Kuhmo
      97
      2227
    7. "Minua ei kiinnosta opiskelu eikä töissä käyminen"

Voiko lausunnosta päätellä lainkaan mikä puolue saattaisi ajaa tuollaisen kansalaisen elämäntavan mahdollistamista? htt
      Maailman menoa
      98
      2126
    8. Mitä Purra oikeasti sanoi ennen vaaleja...

...pienituloisten leikkaamisesta? Tässä se on. "Esimerkiksi se, mistä aiotaan leikata, perussuomalaisten ero muun muass
      Maailman menoa
      125
      2105
    9. Huomentaaaa

Hyvää huomenta.... Tiiätkö kuinka vaikeata susta on ottaa mitään selvää ja ymmärtää yhtään mitään? Mukavaa päivää... sil
      Ikävä
      38
      2012
    10. Tikkunenällä on kovat luulot itsestään

Mut ei tarjottavana muuta kuin katkeruutta, ilkeyttä ja ilkeä luonne hyih.. oikea miesten nielijä Onneksi kaivatullani
      Ikävä
      13
      1979
    Aihe