Mikä on ihmisten ärsyttävin piirre?
Itseäni ärsyttää ehkä eniten ihmisten hidasälyisyys. Se kun tuppaa heijastumaan kaikkeen. Kommunikointiin, motoriikkaan, kaikkeen toimintaan. Tuottaa aika paljon vaikeuksia sietää hidasälyisiä ihmisiä, niin tuttuja kuin tuntemattomiakin haahuilijoita. Jonkun verran niitä on kuitenkin pakko sietää, esimerkiksi työelämässä. Mutta vapaa-aikanani välttelen heitä niin paljon kuin mahdollista. Eli välttelen lähempää kontaktia suurimman osan kanssa. Ei vaan jaksa enää.
Ps. En ole jäämässä vetämään tätä keskustelua tänne. Muutakin tekemistä. Annoin teille vaan aiheen keskustella ja ajatella.
Juhannuspohdintaa palstalaisille
56
299
Vastaukset
- Anonyymi00001
Hä? aijaa, no hienoa saada ajattelemisen aihetta. Lähdenpä tästä aihetta kehittelemään ja palaan asiaan juhannuksen jälkeen, arviolta 🤔...noin, viivettä tosin saattaa esiintyä 😁
- Anonyymi00002
Otetaan rauhassa ja tuumataan!
Kippistä....
Juuri tällä hetkellä ärsyttää ihmisten saamattomuus ja kommunikointikyvyttömyys. Oletetaan, että tiedostan asioita, vaikka niistä ei ole alusavasti keskusteltu mitään.
Haluaisin huomautella: En edelleenkään ole ajatustenlukija!! Minulle pitää PUHUA! 😮💬- Anonyymi00003
No sano miehelle että läväyttää ihan reilusti avokkaalla kankuille ja sanoo "ny akka pöydälle".
Ei voisi ainakaan saamattomuudesta syyttää, lopputuloshan olisi vain sinusta itsestäsi kiinni:)
Joskus tosin saamattomuus voi olla kiinni myös vastapuolesta...no nyt meni tosi vaikeaksi...
AV Anonyymi00003 kirjoitti:
No sano miehelle että läväyttää ihan reilusti avokkaalla kankuille ja sanoo "ny akka pöydälle".
Ei voisi ainakaan saamattomuudesta syyttää, lopputuloshan olisi vain sinusta itsestäsi kiinni:)
Joskus tosin saamattomuus voi olla kiinni myös vastapuolesta...no nyt meni tosi vaikeaksi...
AVTuo on loistava ja toteuttamisen arvoinen neuvo. Täytyy joskus kokeilla, kun sille päälle satun (nyt ei ole kyse minun saamattomuudesta, vaan rauhallisesta lähestymisestä).
Ei sitä nyt voi aivan kylmiltään hettäytyä, muuten tuo poloinen vielä pelästyy ja saa ikuisen trauman. Sitten se voi luulla, että olen tullut hulluksi. Lopullisesti pimahtanut tapaus!
Paras lopputulos saavutetaan hitaasti väsyttämällä. 🙂- Anonyymi00013UUSI
Minulle ei tule puhua- olen kuulematon onko se nyt sana? Gubbe olet
- Anonyymi00014UUSI
Anonyymi00003 kirjoitti:
AVPitääkö sinua kehua toistuvasti sekä ennakkoon että postuaalisisti, ”villejä” maisemia monologina kirjoittava onanaattori?
- Anonyymi00016UUSI
Mutta jos kerran noin useaan henkilöön meni joukkouhriutumiskanteen merkeissä. On se huumori vaikia laji vai miten se meni?
- Anonyymi00026UUSI
No joo, tulee vastaan oikeastaan aika useinkin, etenkin nuorison kanssa 😁. Ryhmä puhuu keskenään ja unohtaa mainita aiheesta itse asianomaiselle hupsista 😄
Olisiko röyhkeys? Siis että tietoisesti (tai tiedostamattaankin) toimii tavalla, jolla periaatteessa kaikki voisivat toimia, mutta silloin kaikki menisi päin v****a.
Minä olen hidasälyinen, mutta en sille mitään voi. Vastapainona minulla on varsin erinomainen keskittymyskyky, sopeutumiskyky ja muisti. Prosessori vain käy hitaalla kellotaajuudella.- Anonyymi00004
Sellainen piirre, ettei ole huomaavainen. Pyrin tähän itse livenä.
Se, ettei välitä yhtään muista, tuntuu niin tylyltä elämäntyyliltä.
Tämä ilmenee niin monessa.
Vilma
Aina petyn niinä kiitävinä hetkinä, kun joku toimii piittaamattomasti. Ilkeys on minusta kaiken kamaloittavempi piirre, mutta en ajattele, että ilkeilevä henkilö on syyllinen. Hän on saanut jaossa vain huonot ominaisuudet.
Syyllisyys on vain näennäiskäsite, sillä ei kukaan ole voinut vaikuttaa siihen, minkälainen hänestä on tullut. Vapaata tahtoa ei ole, vaikka valtaosa ihmisistä kuvittelee olevan.Hyväksikäyttäminen. Itsekkyys toisten kustannuksella. Sikamainen porsastelu, kuin olisi maailman valtias ja muut vähempi arvoisia.
"Hyväksikäyttäminen tarkoittaa toisen henkilön, tilanteen tai resurssin oikeudetonta, epäeettistä tai itsekästä hyödyntämistä oman edun saavuttamiseksi."Niin, tämähän on ikuisuuskysymys, mikä on ihmisten ärsyttävin piirre?
Hidasälyisyys ei itseäni niin paljon haittaa, jos sitä älyä kuitenkin sattuu olemaan. Enemmän ärsyttää ihmisten ignoranssi tai tietämättömyys. Monilla tuntuu olevan sellainen tyyli, että heillä on oikeus olla tietämätön asioista, mutta se on väärä asenne. Tai sitten vedetään mutkat suoriksi. Aikaahan tässä valmiissa maailmassa pitäisi kuitenkin olla, että ehtii perehtyä asioihin.Paljonpa vaadit. Suuri osa ihmisistä elää aivan voimiensa äärirajoilla. Huomattava osa on jo ylittänyt rajan.
rennosti.m kirjoitti:
Paljonpa vaadit. Suuri osa ihmisistä elää aivan voimiensa äärirajoilla. Huomattava osa on jo ylittänyt rajan.
Onko näin, en tiedä varmuudella. Kun demokratiassa kuitenkin elämme, niin yksi ihminen ei voi päättää yhteisistä asioistamme, mutta nykyään tuntuu siltä että tehdään paljon huonoja valintoja ja päätöksiä, kun ei ymmärretä asioita tarpeeksi hyvin. Ne huonot päätökset ja valinnat vaikuttavat sitten kaikkiin. Kritisoin esim. ihmisten jääräpäistä äänestyskäyttäytymistä, koska eivät ole selvittäneet itselleen tarpeeksi hyvin mitä vaihtoehtoja on olemassa. Myös terveydenhuollossa on Suomessa isoja puutteita, mikä johtuu siitä että tätä alaa ei ymmärretä tarpeeksi hyvin. Näitä ongelmia on tietysti myös monissa muissa maissa.
Pidän myös ihmisten matemaattista osaamista heikkotasoisena, ei osata edes derivoida eikä integroida sujuvasti ilman ohjelmistoja. En itse ole mikään matemaatikko, mutta tämä nyt on taito, joka kuuluu yleissivistykseen. Voi myös kysyä, onko funktio |x| derivoituva pisteessä x=0? Tai mitä eroa on raja-arvoissa 1/x ja 1/x^2, kun lim x->0. Entä suppenevatko molemmat sarjat Σ1/n ja Σ1/n^2, kun n menee 1:stä äärettömään?
Jas että jätät meidät tänne keskenämme keskusteleen. Vähän kuin hevosrattaat ilman hevosta?
Hidasälyisyys. No ennoo samaa mieltä! Ajatusten hitautta aiheuttaa stressi, kiire. Liikaa ärsykkeitä. Mulla menee kauppapaikoilla ajatukset lukkoon. Ne on liikaa paisunu. Mutta kun on selkee työtehtävä, niin saatan olla hyvinki nopee. Jos toinen on hidas niin kato peiliin myös, ootko sen toisen aivot omilla toimin tukkinu?Mielestäni ihmisten yksi ärsyttävimmistä piirteistä on juurikin tuo ärsyyntyminen toisista ihmisistä. Vika on aina ja poikkeuksetta ärsyyntyjässä itsessään, ei suinkaan siinä kohteessa johon ärsyynnytään.
Minua ärsyttää siis ärsyyntyjät.
Se, että olemme erilaisia ihmisinä, se on rikkaus. Toiset ovat sellaisia ja toiset tuollaisia. Ja se on hyvä juttu se.
Toisista ihmisistä ärsyyntyminen kertoo mielestäni sen että asettaa itsensä paremmaksi kuin ärsyyntymisen kohteensa siinä aiheessa mistä sitten ärsyyntyykin. Asettelee mielessään itsensä sen toisen yläpuolelle.
Mikä tietysti on täysin subjektiivinen ajatus muutoinkin, siis se paremmuuden tunne.
Minä ärsyynnyn harvoin ihmisistä, ja tunnenkin olevani sen tunteen yläpuolella. Ja koen paremmuutta sen vuoksi.
Ylimielisyyttä en haluaisi tuntea aiheesta, mutta saattaa sitäkin valitettavasti olla siinä ripaus mukana. Inhoan ylimielisyyttä.
Se, että ärsyyntyy ihmisistä, on ylimielisyyden heijastuma tai omaa kyvyttömyyttään sopeutua erilaisiin ihmisiin. Voi se olla defenssikin, tai henkilökohtaista egobuustia. Joka tapauksessa se on ärsyyntyjä jonka pitäisi itse miettiä miksi ärsyyntyy ihan tavan kanssaihmisistä. Toisten elämiin kun ei voi puuttua.
Ainoa valta muuttaa asioita on oma asenne. Ihminen kun ei toista voi muuttaa. Siksipä tuo ärsyyntyminen on niin turhaa ajanhaaskuuta ja itsensä kiusaamista - ihan tyhmää.
Se ärsyyntyminen on triggeri jonka pitäisi herättää ihminen katsomaan peiliin ja ymmärtämään sen tunteen sisäsyntyiset perustat.
AP esmes ärsyyntyy hidasälyisistä ihmisistä. Mielestäni se kertoo vain hänestä sen, että hän pitää itseään nopeaälyisenä, mitä hän varmaankin on, en tiedä, sillä en AP: ta tunne. Hänen subjektiivinen kokemuksensa ilmeisesti itsestään on, että hän on nopea älyinen. Ja pitää sitä parempana piirteenä kuin hidasälyisyyttä.
No.. siitä päästäänkin sitten siihen että äly ei ole määre jonka ihminen saa valita itselleen. Se, onko nopeaälyinen vai hidasälyinen on täysin vaikutusvallan ulottumissa meille kaikille. Synnymme sellaisina kuin synnymme, erilaisina.
Se, että AP tuntee paremmuutta syntymässä luodun piirteen takia, no mielestäni se kertonee sen, että ilmeisesti AP:n älylliset lahjat eivät kohtaa sen nopeuden kanssa jota hänellä mahdollisesti on.
Toisekseen ärsyyntyminen ihmisiin jotka eivät voi vaikuttaa itse asiaan tai voivat vaikuttaa vain minimaalisesti jos kiinnostusta asiaan edes olisi.. kuten tässä hidasälyisyyteen viitatussa asiassa, mielestäni kertoo, ettei ärsyyntyjä, eli AP tässä keississä, välitä niistä ihmisistä, jotka eivät täytä hänen kriteerejään. Täysin ajattelematta asiaa hän jaottelee ihmisiä mielivaltaisesti parempiin ja huonompiin. Ja omista prefrensseistään katsoen.
Eli AP on siis mahdollisesti sekä heikkolahjainen älyltään että myös ajattelematon ihmisenä, mutta nopeaälyinen. Tässä täsmennän, etten tunne AP:ta, enkä voi tietää kenestä kirjoitan.
Kolmannekseen, itse koen että ihmiset ovat samanarvoisia henkilökohtaisista eroavaisuuksistaan huolimatta, enkä laittaisi ominaisuuksia paremmuusjärjestykseen ainakaan omista lähtökohdistani katsoen. En koe olevani se ihminen jonka kuuluisi määritellä millainen ihmisen syntymässään saama ominaisuus on parempi kuin toinen. Uskon ihmisten väliseen samanarvoisuuteen ihmisten erilaisuuksista huolimatta. AP eroaa tässä minusta ja minä hänestä. Hän kokee oikeudekseen jakaa ihmisiä parempiin ja huonompiin omista mieltymyksistään katsoen. Mielestäni se osoittaa suurta ylenkatsetta meitä tavallisi kuolevaisia kohtaan ja ylimielisyyttä.
Eli mielipiteeni AP: sta onkin, että hän on omasta mielestään parempi nopeaälyisenä, tyhmänä ja ylimielisenä kuin hidasälyiset ihmiset. Ja tämähän oli vain sitten mielipide, ei mitään tieteellistä materiaalia.
Tällä omalla järjenjuoksullani jota tässä olen kuvannut, sanoisinkin, että AP on ihminen johon en sitten välttämättä haluaisikaan tutustua. Toisaalta uskon että yksikään ihminen ei ole yhden piirteensä tai ominaisuutensa takia tuhoon tuomittu. Jokainen on kombinaatio lukemattomista ominaisuuksista ja piirteistä. Siksi myös AP on varmasti ihan kunnon ihminen, vaikka nyt onkin ajattelematon ihmisenä.
Sikseen, AP ei voisi sietää minua, minä olen itse pikkuisen tyhmä ja erittäin hidasälyinen.- Anonyymi00006
Näit paljon aihetta avautua suhteestasi AP:n kaltaiseen henkilöön, mitä luulet sen kertovan sinusta?
- Anonyymi00007
Olin kirjoittamassa vastinetta alustukseen. Mutta. Jotenkin mieli vihjaisi, että kurkkaapas mitä tässä ajatusten välissä muut ovat ehkä kenties kirjoittaneet.
Tekstisi on kuin suoraan ajatuksistani. Tuolla tavalla ajattelen itsekin!
Miten olen sitten muokkaantunut tällaiseksi sietokykyiseksi persoonaksi. Ominaisuus ei mielestäni ole välttämättä perinnöllinen.
Koti
Yhteisöllisyys oli vahvasti mukana lapsuudessani. Kolme sukupolvea asui samassa pihassa. Mutta eri taloissa.
Olin ainoa lapsi.
Vanhempani olivat paljon poissa kotoa ja äitini isä toimi oman toimensa ohella lapsenvahtina. Silloin ei eläkkeitä juuri maksettu, eli kaikki tekivät töitä, voimiensa mukaan.
Opin jo varhain tuntemaan kulkukauppiaat, kiertävät mustalaiset, piirinuohoojan ja seudun linja-auto- ja kuorma-autoliikennöitsijät, ynnä ne lukemattomat hevosmiehet. Vaari oli hevoskauppias ja matalan tason autoilija. Häntä ei konetekniikka kiinnostanut mutta eläimet sitäkin enemmän.
Mutta hän oli kaikkien kaveri.
Ajan henkeen kuului, kun joku tuli portista pihaan, niin äijä laittoi kahvit tulelle, veisti muutaman siivun voileipiä pöytään tätini leipomasta reikäleivästä ja kaivoi kaapista jallupullon kyytipojaksi.
Ja minä siinä sitten olin kaikkien kävijöiden lellikki kun vieraiden jaloissa konttasin.
Koulu
Ensimmäinen kouluni piti olla puukoulu pienessä kylässä viiden kilometrin päässä kotoa. Vanhempani tuumasivat, että ei käy. Miten talvella menen kouluun pakkasessa. Linja-auto kulki kuitenkin hiukan eri reittiä kuin koulutie Lahteen ja kotineuvosto päätti hakea paikkaa kaupungin kansakoulusta. Löytyikin kaupungintalon vierestä pieni, pienen pieni vanha kansakoulu. Sinne sitten kuljin linja-autolla.
Siinä koulussa oli sitten myös erityisopetusluokat.
Sylvi-täti, opettajamme, opasti ja neuvoi meitä pienokaisia kohtaamaan kuuro, mykkä, sokea tai kehitysvammainen ikätoveri välitunnilla.
Opimme jo varhain kunnioittamaan myös heitä, joilla asiat eivät välttämättä olleet niin itsestäänselviä kuin meille 1B luokkalaisille..,
Koulu jäi kesken, kun keskikoulussa vaihtui rehtori ja kurinpito kiristyi. Erityisesti välitunneilla. Sain syytöksiä uhkapeliin yllyttämisestä, rahanheitosta seinää vasten välitunneilla ja velkojen perinnästä. Kolmetoistavuotiaana.
Ensin jälkkäriä ja kun se ei tehonnut, niin kuukausi pakkolomaa! Mikä käytännössä tarkoitti luokallejäämistä.
Äijän luokse sitten neuvoja pyytämään, kun tilanteessa en uskaltanut puhua asiasta vanhemmilleni!
Jotenkin se ukko järjesti minulle koulutodistukset ja vaikka olinkin vasrin mukana päivät pitkät niin asia paljastui vasta vuoden kuluttua. Siihen aikaan oppivelvollisuus oli suhteellinen käsite ja en siis palannut kouluun enää.
Työ
Ukko hommasi minulle ensimmäisen oikean työpaikan kun täytin neljätoista. Leikkasin teräsketjusta mittojen mukaisia pätkiä tarkoitukseen tehdyllä leikkurilla.
Autot tietenkin kiinnostivat mopopoikaa ja sitten hantiksi. Siis repsikaksi. Eli apumieheksi. Kortin saatuani sitten jakoautolla Helsinkiin jakelemaan kiirepikapostipaketteja.
Armeija
Kaverien kanssa tuumattiin, että jos täällä pitää kerta se yksitoista kuukautta lusia, niin otetaan kaikki hyöty irti menetetystä vapaa-ajasta. Menestyimme erittäin erinomaisesti. Kaikki me neljä.
Työ sitten
Elämä on heitellyt kummallisiin paikkoihin. Ja tehtäviin. Opettavaisin kokemus esimiehenä erittäin suuressa kansainvälisessä kuljetusliikkeessä.
Silloin tunnistin kaiken tuon yllä kertomani vaikuttavan ...
Ajatuksiini kanssaihmisistä (tärkein)
Tapoihini tehdä itselleni uutta ja outoa työtä
Kykyihini tunnistaa omat fyysiset ja henkiset resurssit, erityisesti niiden rajallisuus
Toivottavasti lukija ymmärtää tästä kirjoittamastani luun ytimen.
Kuka on oikeutettu heittämään sen ensimmäisen kiven?
Ja millä oikeudella arvioimme ihmisiä ympärillämme?
Itse arvioisin lopputulosta. Tekijä kuitenkin on vain sivuseikka!
Mies 65 - Anonyymi00018UUSI
Anonyymi00006 kirjoitti:
Näit paljon aihetta avautua suhteestasi AP:n kaltaiseen henkilöön, mitä luulet sen kertovan sinusta?
Että mielikuvitusta riittääpi hällä? Varmaan sullakin lievästi sanoen😏
- Anonyymi00019UUSI
Anonyymi00018 kirjoitti:
Että mielikuvitusta riittääpi hällä? Varmaan sullakin lievästi sanoen😏
Sitäpaitsi tuo on yksi palstaäijän eli aapeen itselleen väsäämistä ns tukihahmoista ja ylipäätään tähän joutavan monologin vuoksi
Anonyymi00006 kirjoitti:
Hän halusi meidän ajattelevan aihetta. Minä tein työtä käskettyä. Enemmänkin kertoo sinusta että puutuit ajatteluuni aiheesta noin kärkkäästi laittamatta omaa ajatuksenjuoksuasi esille. Se kertoo sinusta erittäin paljon. Näin hitaalla älyllä varustetulle ajattelijalle kuin minä.
Ajatteleminen on mukavaa hommaa.Anonyymi00007 kirjoitti:
Olin kirjoittamassa vastinetta alustukseen. Mutta. Jotenkin mieli vihjaisi, että kurkkaapas mitä tässä ajatusten välissä muut ovat ehkä kenties kirjoittaneet.
Tekstisi on kuin suoraan ajatuksistani. Tuolla tavalla ajattelen itsekin!
Miten olen sitten muokkaantunut tällaiseksi sietokykyiseksi persoonaksi. Ominaisuus ei mielestäni ole välttämättä perinnöllinen.
Koti
Yhteisöllisyys oli vahvasti mukana lapsuudessani. Kolme sukupolvea asui samassa pihassa. Mutta eri taloissa.
Olin ainoa lapsi.
Vanhempani olivat paljon poissa kotoa ja äitini isä toimi oman toimensa ohella lapsenvahtina. Silloin ei eläkkeitä juuri maksettu, eli kaikki tekivät töitä, voimiensa mukaan.
Opin jo varhain tuntemaan kulkukauppiaat, kiertävät mustalaiset, piirinuohoojan ja seudun linja-auto- ja kuorma-autoliikennöitsijät, ynnä ne lukemattomat hevosmiehet. Vaari oli hevoskauppias ja matalan tason autoilija. Häntä ei konetekniikka kiinnostanut mutta eläimet sitäkin enemmän.
Mutta hän oli kaikkien kaveri.
Ajan henkeen kuului, kun joku tuli portista pihaan, niin äijä laittoi kahvit tulelle, veisti muutaman siivun voileipiä pöytään tätini leipomasta reikäleivästä ja kaivoi kaapista jallupullon kyytipojaksi.
Ja minä siinä sitten olin kaikkien kävijöiden lellikki kun vieraiden jaloissa konttasin.
Koulu
Ensimmäinen kouluni piti olla puukoulu pienessä kylässä viiden kilometrin päässä kotoa. Vanhempani tuumasivat, että ei käy. Miten talvella menen kouluun pakkasessa. Linja-auto kulki kuitenkin hiukan eri reittiä kuin koulutie Lahteen ja kotineuvosto päätti hakea paikkaa kaupungin kansakoulusta. Löytyikin kaupungintalon vierestä pieni, pienen pieni vanha kansakoulu. Sinne sitten kuljin linja-autolla.
Siinä koulussa oli sitten myös erityisopetusluokat.
Sylvi-täti, opettajamme, opasti ja neuvoi meitä pienokaisia kohtaamaan kuuro, mykkä, sokea tai kehitysvammainen ikätoveri välitunnilla.
Opimme jo varhain kunnioittamaan myös heitä, joilla asiat eivät välttämättä olleet niin itsestäänselviä kuin meille 1B luokkalaisille..,
Koulu jäi kesken, kun keskikoulussa vaihtui rehtori ja kurinpito kiristyi. Erityisesti välitunneilla. Sain syytöksiä uhkapeliin yllyttämisestä, rahanheitosta seinää vasten välitunneilla ja velkojen perinnästä. Kolmetoistavuotiaana.
Ensin jälkkäriä ja kun se ei tehonnut, niin kuukausi pakkolomaa! Mikä käytännössä tarkoitti luokallejäämistä.
Äijän luokse sitten neuvoja pyytämään, kun tilanteessa en uskaltanut puhua asiasta vanhemmilleni!
Jotenkin se ukko järjesti minulle koulutodistukset ja vaikka olinkin vasrin mukana päivät pitkät niin asia paljastui vasta vuoden kuluttua. Siihen aikaan oppivelvollisuus oli suhteellinen käsite ja en siis palannut kouluun enää.
Työ
Ukko hommasi minulle ensimmäisen oikean työpaikan kun täytin neljätoista. Leikkasin teräsketjusta mittojen mukaisia pätkiä tarkoitukseen tehdyllä leikkurilla.
Autot tietenkin kiinnostivat mopopoikaa ja sitten hantiksi. Siis repsikaksi. Eli apumieheksi. Kortin saatuani sitten jakoautolla Helsinkiin jakelemaan kiirepikapostipaketteja.
Armeija
Kaverien kanssa tuumattiin, että jos täällä pitää kerta se yksitoista kuukautta lusia, niin otetaan kaikki hyöty irti menetetystä vapaa-ajasta. Menestyimme erittäin erinomaisesti. Kaikki me neljä.
Työ sitten
Elämä on heitellyt kummallisiin paikkoihin. Ja tehtäviin. Opettavaisin kokemus esimiehenä erittäin suuressa kansainvälisessä kuljetusliikkeessä.
Silloin tunnistin kaiken tuon yllä kertomani vaikuttavan ...
Ajatuksiini kanssaihmisistä (tärkein)
Tapoihini tehdä itselleni uutta ja outoa työtä
Kykyihini tunnistaa omat fyysiset ja henkiset resurssit, erityisesti niiden rajallisuus
Toivottavasti lukija ymmärtää tästä kirjoittamastani luun ytimen.
Kuka on oikeutettu heittämään sen ensimmäisen kiven?
Ja millä oikeudella arvioimme ihmisiä ympärillämme?
Itse arvioisin lopputulosta. Tekijä kuitenkin on vain sivuseikka!
Mies 65Kiitos tästä viestistäsi. Merkitsi minulle paljon lukea elämänkertaasi. Siispä aito kiitos.
Sinulla on elämän makuinen elämä.
Tekisi mieleni laittaa vastine, mutta jätän tällä kertaa.
Henkilökohtaisesti olen aika lopen kyllästynyt ihmisten puusilmäisyyteen ja siihen ettei erilaisuutta osata arvostaa. Se on kai jonkinlaista turvallisuushakuisuutta kun aina pysytellään siinä omassa turvallisessa kuplassa ja koko identiteettikin perustuu siihen kuplaan.
Okei, mä syyllistyn yleistämiseen, sillä eivät kaikki ole samanlaisia tässä asiassakaan.
Mutta mikä siinä on, että aina pitää arvostella muita ja muiden tekemisiä, varsinkin kun itsellä ei ole mitään valtaa siihen vaikuttaa, siis naristaan muista, mutta omia heikkouksiansa piilotellaan ja peitellään kuin Englannin kruununjalokiviä. Voiko sellainen yksilö koskaan käsittää sellaista, että minun mielestäni se muiden arvosteleminen kertoo sen arvostelijan omasta huonosta itsetuntemuksesta ja puutteesta.
Se, että olet vanha tai nuori, ei ole oma valintasi. Tai hidasälyinen tai nopeaälyinen. Ominaisuuksia on lukematon määrä, mihin et voi vaikuttaa ja sekin täytyy ihmisten ymmärtää, että jos jokin ärsyttää, toista se ei ärsytä ollenkaan. Itse ärsyyntymisen kohteesta se ei ole varmasti yhtään ärsyttävä piirre tai ominaisuus.
Tuntuu niin tyhmältä, että joku viitsii ärsyyntyä lainkaan. Sehän on merkki omasta heikkoudesta asian suhteen ja ainoa mitä tuolle voi tehdä, on mennä itseensä ja ajattelemalla ajatella miksi ärsyyntyy.
Se ärsyttävä asia ei poistu ärsyyntymällä. Tulee vaan itselle paha olo. Ja kun kerran ärsyyntyminen on sisäsyntyinen tunne, niin se on itse aiheutettu paha olo. Hiton tyhmää siis ärsyyntyä.
Kultainen elämän totuus onkin, et voi muuttaa toista, vain itseäsi.
Omalla asennemuutoksella voi muuttaa kaiken. Ja sehän on vain ja ainoastaan itsestään kiinni.- Anonyymi00021UUSI
Pikku-pirpana kirjoitti:
Kiitos tästä viestistäsi. Merkitsi minulle paljon lukea elämänkertaasi. Siispä aito kiitos.
Sinulla on elämän makuinen elämä.
Tekisi mieleni laittaa vastine, mutta jätän tällä kertaa.
Henkilökohtaisesti olen aika lopen kyllästynyt ihmisten puusilmäisyyteen ja siihen ettei erilaisuutta osata arvostaa. Se on kai jonkinlaista turvallisuushakuisuutta kun aina pysytellään siinä omassa turvallisessa kuplassa ja koko identiteettikin perustuu siihen kuplaan.
Okei, mä syyllistyn yleistämiseen, sillä eivät kaikki ole samanlaisia tässä asiassakaan.
Mutta mikä siinä on, että aina pitää arvostella muita ja muiden tekemisiä, varsinkin kun itsellä ei ole mitään valtaa siihen vaikuttaa, siis naristaan muista, mutta omia heikkouksiansa piilotellaan ja peitellään kuin Englannin kruununjalokiviä. Voiko sellainen yksilö koskaan käsittää sellaista, että minun mielestäni se muiden arvosteleminen kertoo sen arvostelijan omasta huonosta itsetuntemuksesta ja puutteesta.
Se, että olet vanha tai nuori, ei ole oma valintasi. Tai hidasälyinen tai nopeaälyinen. Ominaisuuksia on lukematon määrä, mihin et voi vaikuttaa ja sekin täytyy ihmisten ymmärtää, että jos jokin ärsyttää, toista se ei ärsytä ollenkaan. Itse ärsyyntymisen kohteesta se ei ole varmasti yhtään ärsyttävä piirre tai ominaisuus.
Tuntuu niin tyhmältä, että joku viitsii ärsyyntyä lainkaan. Sehän on merkki omasta heikkoudesta asian suhteen ja ainoa mitä tuolle voi tehdä, on mennä itseensä ja ajattelemalla ajatella miksi ärsyyntyy.
Se ärsyttävä asia ei poistu ärsyyntymällä. Tulee vaan itselle paha olo. Ja kun kerran ärsyyntyminen on sisäsyntyinen tunne, niin se on itse aiheutettu paha olo. Hiton tyhmää siis ärsyyntyä.
Kultainen elämän totuus onkin, et voi muuttaa toista, vain itseäsi.
Omalla asennemuutoksella voi muuttaa kaiken. Ja sehän on vain ja ainoastaan itsestään kiinni.Tuossa koiralenkillä tuli vastaan matkalainen. Katsoi kirkkain silmin minua ja kysyi:"Mistä pääsen keskustaan?"
"Tuosta kärkikolmioristeyksestä lähtee myös pyörätie oikealle. Seuraa sitä, niin mäen takana häämöttää kirkontorni."
Hän tuijotti minua hampaaton suu ammollaan ja aivan kuin äänettömästi kysyi saako kertauksena uudelleen. Toistin ohjeeni ja hän lähti osoittamaani suuntaan kruunukorkilliset kulmamittausvälineet repun suusta vilkkuen.
Toivottelimme Hyvää Juhannusta toisillemme.
Pian hän kääntyi ja huusi:"Siis tuostako?"
Nyökkäsin.
Kaikilla meillä ei ota vastaan samalla tavalla. Siis aivot.
Hänellä elämänmausta oli tippunut hiukan rinnuksillekin.
Elämänmakuinen elämä
Suvusta löytyy tällainenkin mielestäni aikaansa nähden kummallinen erikoisuus. Vaarin isä ja äiti olivat olivat molemmat eronneet puolisoistaan ja avioituneet.
Tuhatkahdeksansataaluvulla tämä tarkoitti käsityöläisille, lapsenpäästäjä ja puuseppä, muuttoa pois paikkakunnalta.
Tienvarsibaarissa romaanitäti ennusti palkkiota vastaan. Olin aina kummastellut todella katkonaista ja monihaaraista elämänviivaa kädessäni. Siispä kuuntelemaan, mitä rouvalla on sanottavanaan.
Kaikki elämässäni on edennyt hänen kertomansa mukaan.
Paitsi, että hän jätti kertomatta elämänviivan enteet. Hän vain katsoi ja pudisti päätään. "En voi sinulle kertoa, mitä näen."
Hautajaiset ovat muovanneet mieltäni kaikkein eniten. Ja niitä on suvussa riittänyt. Tätä naisen kommentti näkemästään tarkoitti!
Näillä mennään.
Kuten eräs asiakas aina sanoo puhelun päätteeksi.
Mies 65 - Anonyymi00022UUSI
Olet aika monessa kohdassa väärässä, koska ne ovat vain mielipiteitäsi.
Osoitat myös ärsyyntyneesi aiheesta.
Itsensä määrittelyn kanssa ihmiset ovat aina metsässä
Vilma - Anonyymi00023UUSI
Anonyymi00022 kirjoitti:
Olet aika monessa kohdassa väärässä, koska ne ovat vain mielipiteitäsi.
Osoitat myös ärsyyntyneesi aiheesta.
Itsensä määrittelyn kanssa ihmiset ovat aina metsässä
Vilma10:43
Oli 0:40 kirjoitukseen.
Vilma Anonyymi00023 kirjoitti:
10:43
Oli 0:40 kirjoitukseen.
VilmaVoi Vilma hyvä.. jos et ymmärtänyt vielä, niin ne olivat alunperinkin vain mielipiteitä. Mainitsin myös etten tunne AP: tä. Ymmärrän toki että et ehkä myöskään ymmärtänyt lukemaasi.
En halua olla oikeassa. Se synti kuuluu sinun niskoillesi. Minun syntini makaa muissa asioissa.
Mielipide, niin sitä se oli, sillä en ärsyynny ihmisistä. Mielestäsi mielipiteeni ei ole validi, samoin tunnen sinun mielipidettäsi kohtaan. Sillä sinun mielipiteesi minun mielipiteestäni ei ole minulle validi.
Joten tasoissa ollaan. Silti röyhkeää ja ylimielistä sinulta väittää minun olevan väärässä. En voi olla väärässä sollä se tosiaankin oli mielipide.
Mielipide ei ole oikeassa koskaan. Kenelläkään. Koska se on vain mielipide.
Jos tahdot ottaa törkyiset silmälasisi silmiltäsi la lukea viestini uudelleen, voisit jopa huomata että en kirjoittanut viestiäni teoreettisena faktana vaan juurikin mielipiteenäni. Ja minulla on täysi oikeus omaan mielipiteeseeni.
Vai oletko sinä AP?Anonyymi00021 kirjoitti:
Tuossa koiralenkillä tuli vastaan matkalainen. Katsoi kirkkain silmin minua ja kysyi:"Mistä pääsen keskustaan?"
"Tuosta kärkikolmioristeyksestä lähtee myös pyörätie oikealle. Seuraa sitä, niin mäen takana häämöttää kirkontorni."
Hän tuijotti minua hampaaton suu ammollaan ja aivan kuin äänettömästi kysyi saako kertauksena uudelleen. Toistin ohjeeni ja hän lähti osoittamaani suuntaan kruunukorkilliset kulmamittausvälineet repun suusta vilkkuen.
Toivottelimme Hyvää Juhannusta toisillemme.
Pian hän kääntyi ja huusi:"Siis tuostako?"
Nyökkäsin.
Kaikilla meillä ei ota vastaan samalla tavalla. Siis aivot.
Hänellä elämänmausta oli tippunut hiukan rinnuksillekin.
Elämänmakuinen elämä
Suvusta löytyy tällainenkin mielestäni aikaansa nähden kummallinen erikoisuus. Vaarin isä ja äiti olivat olivat molemmat eronneet puolisoistaan ja avioituneet.
Tuhatkahdeksansataaluvulla tämä tarkoitti käsityöläisille, lapsenpäästäjä ja puuseppä, muuttoa pois paikkakunnalta.
Tienvarsibaarissa romaanitäti ennusti palkkiota vastaan. Olin aina kummastellut todella katkonaista ja monihaaraista elämänviivaa kädessäni. Siispä kuuntelemaan, mitä rouvalla on sanottavanaan.
Kaikki elämässäni on edennyt hänen kertomansa mukaan.
Paitsi, että hän jätti kertomatta elämänviivan enteet. Hän vain katsoi ja pudisti päätään. "En voi sinulle kertoa, mitä näen."
Hautajaiset ovat muovanneet mieltäni kaikkein eniten. Ja niitä on suvussa riittänyt. Tätä naisen kommentti näkemästään tarkoitti!
Näillä mennään.
Kuten eräs asiakas aina sanoo puhelun päätteeksi.
Mies 65Kaikki meistä ei ole siunattuja samoilla lahjoilla ja toisia elämä rankaisee ihan suotta. Ja on niitäkin jotka heittävät lahjansa hukkaan.
Mutta ihmisarvo on jokaisella. Yhtäläisesti.
Kiva kun viitsit auttaa matkalaista tiellänsä. Ystävällisyys ei maksa mitään ja hyvä palkitsee tekijänsä.
En tiedä kiittikö tuo matkalainen sinua, mutta minä kiitän hänenkin puolestaan. Olet kaunis ihminen.- Anonyymi00024UUSI
Pikku-pirpana kirjoitti:
Voi Vilma hyvä.. jos et ymmärtänyt vielä, niin ne olivat alunperinkin vain mielipiteitä. Mainitsin myös etten tunne AP: tä. Ymmärrän toki että et ehkä myöskään ymmärtänyt lukemaasi.
En halua olla oikeassa. Se synti kuuluu sinun niskoillesi. Minun syntini makaa muissa asioissa.
Mielipide, niin sitä se oli, sillä en ärsyynny ihmisistä. Mielestäsi mielipiteeni ei ole validi, samoin tunnen sinun mielipidettäsi kohtaan. Sillä sinun mielipiteesi minun mielipiteestäni ei ole minulle validi.
Joten tasoissa ollaan. Silti röyhkeää ja ylimielistä sinulta väittää minun olevan väärässä. En voi olla väärässä sollä se tosiaankin oli mielipide.
Jos tahdot ottaa törkyiset silmälasisi silmiltäsi la lukea viestini uudelleen, voisit jopa huomata että en kirjoittanut viestiäni teoreettisena faktana vaan juurikin mielipiteenäni. Ja minulla on täysi oikeus omaan mielipiteeseeni.
Vai oletko sinä AP?Ymmärsinhän. Kirjoitin sanan mielipiteitä...
- Anonyymi00027UUSI
Jaaha, sieltä taisi tulla yhteenveto epähuomiossa jo pidemmältä aikajaksolta :)
-sivusta - Anonyymi00033UUSI
Pikku-pirpana kirjoitti:
Voi Vilma hyvä.. jos et ymmärtänyt vielä, niin ne olivat alunperinkin vain mielipiteitä. Mainitsin myös etten tunne AP: tä. Ymmärrän toki että et ehkä myöskään ymmärtänyt lukemaasi.
Vai oletko sinä AP?Ärsyyntyminen on tunne, ei mielipide.
AP:n ärsyyntymisen tila ei ole normaalia, vaan hänellä on mielen tasapaino hakusessa. - Anonyymi00035UUSI
Pikku-pirpana kirjoitti:
Kaikki meistä ei ole siunattuja samoilla lahjoilla ja toisia elämä rankaisee ihan suotta. Ja on niitäkin jotka heittävät lahjansa hukkaan.
Mutta ihmisarvo on jokaisella. Yhtäläisesti.
Kiva kun viitsit auttaa matkalaista tiellänsä. Ystävällisyys ei maksa mitään ja hyvä palkitsee tekijänsä.
En tiedä kiittikö tuo matkalainen sinua, mutta minä kiitän hänenkin puolestaan. Olet kaunis ihminen.Kiitos kiitoksista.
Kyllä hän kiitti ja oli kiitollinen.
Hänellä oli ongelma ja minulla ratkaisun avaimet!
Ylipäätään ihmisestä näkee, jos elämä on heitellyt vastoinkäymisiä enemmän kuin laki sallii henkilön päänmenoksi.
Se nöyrä, elämän muokkaama asenne vain kumpuaa sieltä ihmisen sisältä.
Eräs kuski tuli kerran kesäloma-aikaan toimistolle ja kertoi viikonloppuna vaimon ottaneen avioeron. Tyyppi oli aivan romuna.
Kysyin vain, että jos ottaisit viikon loman.
Hän tuijotti minua, kysyi sitten pärjäätkö sinä viikon (ilman yhtä työntekijää).
Vastasin, että pärjään.
Hän tuli sitten seuraavan viikon tiistaina uutena, ehompana miehenä töihin!
Mies 65 Anonyymi00035 kirjoitti:
Kiitos kiitoksista.
Kyllä hän kiitti ja oli kiitollinen.
Hänellä oli ongelma ja minulla ratkaisun avaimet!
Ylipäätään ihmisestä näkee, jos elämä on heitellyt vastoinkäymisiä enemmän kuin laki sallii henkilön päänmenoksi.
Se nöyrä, elämän muokkaama asenne vain kumpuaa sieltä ihmisen sisältä.
Eräs kuski tuli kerran kesäloma-aikaan toimistolle ja kertoi viikonloppuna vaimon ottaneen avioeron. Tyyppi oli aivan romuna.
Kysyin vain, että jos ottaisit viikon loman.
Hän tuijotti minua, kysyi sitten pärjäätkö sinä viikon (ilman yhtä työntekijää).
Vastasin, että pärjään.
Hän tuli sitten seuraavan viikon tiistaina uutena, ehompana miehenä töihin!
Mies 65Voi kun mukava tarina. Ja vieläpä elävästä elämästä.
Kirjoituksistasi huokuu hyvää fiilistä. Sellaista elämää nähnyttä ja humanistista otetta.
On vain hyvä, että sinunkaltaisiakin ihmisiä on olemassa. Valaa minuun uskoa ihmisiin.
Olen muuttunut iän myötä yhä pessimistisemmäksi ihmisiä kohtaan, mutta aidosti mukavat ihmiset läikäyttävät jotakin sisälläni ja muistuttavat minuakin olemaan kiltimpi.
- Anonyymi00005
Hmm, pitkälti tuo kyllä muakin nyppii. Ja uusavuttomuus. Ratkaisukeskeisenä nopeana oivaltajana en oikein jaksa ihmisiä joilla on kauheesti asiaa, muttei mitään sanomisen arvoista.
Boring....- Anonyymi00009UUSI
Itsensä arvioiminen vie kylläkin metsään.
Sinä v o i t olla tylsä. - Anonyymi00017UUSI
Lot of bark no bite, yes- just like satan
- Anonyymi00037UUSI
Anonyymi00009 kirjoitti:
Itsensä arvioiminen vie kylläkin metsään.
Sinä v o i t olla tylsä.Minä tiedän olevani tylsä, joku muu ei tiedä sekin ärsyttää. Ettei ihmiset näe malkaa silmässään.
https://youtube.com/shorts/ZcFuO7wU9H0?si=LyAKKkPLAg1Vn23_
Pätkä vaan... Tekoäly ihmiset. - Anonyymi00038UUSI
Anonyymi00037 kirjoitti:
Minä tiedän olevani tylsä, joku muu ei tiedä sekin ärsyttää. Ettei ihmiset näe malkaa silmässään.
https://youtube.com/shorts/ZcFuO7wU9H0?si=LyAKKkPLAg1Vn23_
Pätkä vaan... Tekoäly ihmiset.Mageet hiukset tytsillä. Tarttiskohan koittaa omaakin päähän, tylsyyttäni. 🤪
https://youtube.com/shorts/uODo64YE5yU?si=h_0oUF_AGWdnRX-8
- Anonyymi00008UUSI
Ylimielisyys. Siitä seuraa aina ongelmia.
xLiner - Anonyymi00010UUSI
Minua ärsyttää ihmisten yletön höpötys. Tulevat tilaisuuteen, jossa käsitellään jotain teemaa, historiallista aluetta, kirjallisuutta, terveellisiä elämäntapoja...
Ja sitten istuvat penkkiin ja alkavat vierustoverin kanssa puhumaan puoliääneen omia juttujaan. Sorina täyttää salin ja vetäjä korottaa ääntään minkä pystyy.
Kerran kysyin yhdeltä, miksi hän tekee näin. No kun hän tykkää ihmisten seurasta ja kun on joku teematilaisuus niin silloin hän tietää että tulee väkeä paikalle ja löytyy juttukaveri siellä tilaisuudessa. Ei häntä mitkään teemat kiinnosta tippaakaan vaan rupattelu toisen ihmisen kanssa. Voiko pöllömpää ihmistä olla.- Anonyymi00020UUSI
8:13
Olen samaa mieltä.
Jos kokoonnutaan johonkin, mihin kenties on kutsuttu joku asiantuntija, niin pölinää on, mikä häiritsee.
Miksi tulevat eivätkä mene lähimpään jahvilaan jutustelemaan.
Vilma
- Anonyymi00011UUSI
Hold my beer, i tell son of a biip
- Anonyymi00025UUSI
Eniten ärsyttää tietynlainen leuhkuus ja itsensä liian vakavasti ottaminen. Inhoan itseään täynnä olevia ihmisiä. Sellaisia, joita on lapsesta asti kasvatettu tietynlaisessa kuplassa kuvittelemaan, että maailma pyörii heidän ympärillään.
En ole kaikkein sosiaalisin ihminen. Se heikkous minussa on, että ärsyynnyn helposti tietynlaisista (itseasiassa monenlaisista) ihmisistä. Yritän kehittyä empaattisempaan suuntaan, mutta valehtelisin jos väittäisin olevani tässä yhtään parempi kuin olen.
-Thinksy- Anonyymi00028UUSI
Pikku-pirpana kirjoitti:
Ihanan rehellistä tekstiä.. niin virkistävää.
Mistä tiedät, että on?
Anonyymi00028 kirjoitti:
Mistä tiedät, että on?
Ei kukaan, siis kukaan ota valheellisesti vastuuta heikkouksista. Kun immeiset tuppaavat vain syyttämään olosuhteita tai toisia ihmisiä omista heikkouksistaan, niin on virkistävää, että Thinksy teki sen noin.
Meistä jokainen on virheellinen, se tekee meistä inhimillisiä. Mutta kukaan ei ota syyttä valheellista virheellisyyden viittaa harteilleen. Näin uskon. Ja Thinksyllä muutenkin on pää oikealla paikalla, vaikka emme olekaan samanmielisiä asioista, arvostan häntä.- Anonyymi00034UUSI
Pikku-pirpana kirjoitti:
Ei kukaan, siis kukaan ota valheellisesti vastuuta heikkouksista. Kun immeiset tuppaavat vain syyttämään olosuhteita tai toisia ihmisiä omista heikkouksistaan, niin on virkistävää, että Thinksy teki sen noin.
Meistä jokainen on virheellinen, se tekee meistä inhimillisiä. Mutta kukaan ei ota syyttä valheellista virheellisyyden viittaa harteilleen. Näin uskon. Ja Thinksyllä muutenkin on pää oikealla paikalla, vaikka emme olekaan samanmielisiä asioista, arvostan häntä.Kiitos Pirpana.
-Thinksy
Erittäin vastenmielinen aloitus.
- Anonyymi00029UUSI
Simitiys on pahinta.
- Anonyymi00030UUSI
No se miten "pienistä" asioista jotkut ärsyyntyvät ja varsinkin kun jaksavat tuoda tuon aina esille, esim. jaksetaan ihmetellä jos joku laittaa esim kahviin maitoa tai ylipäätään juo maitoa joka kuulemma lehmien juomaa ym.
- Anonyymi00031UUSI
Forrest Gump -elokuvassa (1994) Forrest toteaa äitinsä sanoin "Stupid is as stupid does", mikä suomeksi kääntyy usein muotoon "Tyhmä on se, joka tyhmästi tekee". Lause tarkoittaa, ettei ihmistä määritä älykkyysosamäärä tai ulkonäkö, vaan teot ja käytös, joita elokuvassa Forrest osoittaa tekemällä hyviä ja viisaita valintoja.
Kaikki mihin,
Kuningas TRUMP Suurenmoinen koskettaa,
muuttuu paskaksi.
https://www.hs.fi/maailma/art-2000012090628.html
Trump ja hänen hovinsa ärsyttävät.- Anonyymi00032UUSI
Sinulla on henkilökohtaisia ongelmia, tuollainen ärsytys turhasta ei ole normaalia.
- Anonyymi00036UUSI
Stalkkaaminen ja sen luuleminen, että mitä kauemmin hän stalkkaa, sitä varmemmin hän saa stalkkaamansa henkilön elämäänsä! Mutta sehän on aivan päinvastoin!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas puukotus yläristillä!
Tänään taas puukotettu hengiltä ihminen Kuopiontien läheisyydessä yläristillä! Nyt näitä alkaa olla viikoittain!571711Olen päättänyt tappaa itseni tämän vuoden puolella
Minulla ei ole oikeastaan mitään hävittävää. Elämäni on surkeaa ja tunnen ihmisten tuijotukset ja supinat. Ne nauravat r1321368Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin
Kesä ja juhannus on grillailun kulta-aikaa. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin. Ka701231La Promesa sarjan ystäville iso pettymys - Yleltä lisäinfoa asiasta
La Promesa suosikkisarjan kohtalosta on tullut tietoa. Tämä ei kyllä välttämättä ilahduta sarjan faneja. Lue lisää: htt10826- 62785
- 69681
Nyt kun olen vähän huppelissa niin uskallan sanoa
Mikä minua oikein närästää... Tiedän että meillä on ollut vaikeaa mutta miten kauan sulla on ollut toinen mies vai oliko39521- 36477
- 45466
- 52442