Taitaa jäädä mansikat ostamatta

Anonyymi-ap

Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä voi tulla ensiminen kesä, kun mansikat jää laariin. Pakko tyytä vain mustikoihin. Lakoja en tiedä, jaksanko lähteä poimiin, vaikka ovatkin parhaita marjoja, joita Suomesta luonnosta löytyy!

30

113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      Niin on jauhelihskin ilmeisesti kultaisesta vasikasta.
      Kun on vähän nautaa, voi ilmeisesti ryöstöä taas 15 % enemmän.
      Ja kukaan ei huolestu inflaatiosta.
      Antaa mennä vaan.
      Vilma

    • Anonyymi00002

      Mäkin tietäsin yhen hyvän lakkapaikan. ☹️mut en uskalla sinne yksin mennä.

      • Anonyymi00005

        Oletko nainen, jos olet, niin mitä muka pelkäät, et ainakaan karhuja ja susia.
        Naisethan juuri totesivat, että kohtaavat metsässä mielummin karhun, kuin miehen.
        Minä olen mies ja kohtaisin metsässä mielummin vaikka mieslauman, kuin karhun.
        Tositilanteessa, jos karhun metsässä näet, niin kyllä kylmät väreet kulkee selkäpiitä, eikä niin, että onpas mukavaa, kun tuolla on karhu.
        Se ei ole mikään Avara luonto tv-ohjelma, jossa karhua katsotaan kotisohvalta tv ruudun kautta, ei siinä pelota.


      • Anonyymi00011
        Anonyymi00005 kirjoitti:

        Oletko nainen, jos olet, niin mitä muka pelkäät, et ainakaan karhuja ja susia.
        Naisethan juuri totesivat, että kohtaavat metsässä mielummin karhun, kuin miehen.
        Minä olen mies ja kohtaisin metsässä mielummin vaikka mieslauman, kuin karhun.
        Tositilanteessa, jos karhun metsässä näet, niin kyllä kylmät väreet kulkee selkäpiitä, eikä niin, että onpas mukavaa, kun tuolla on karhu.
        Se ei ole mikään Avara luonto tv-ohjelma, jossa karhua katsotaan kotisohvalta tv ruudun kautta, ei siinä pelota.

        Kylläpä suolla aurinkoisella säällä törmää enemmin kyyhkyn.
        Vilma


      • Anonyymi00015
        Anonyymi00005 kirjoitti:

        Oletko nainen, jos olet, niin mitä muka pelkäät, et ainakaan karhuja ja susia.
        Naisethan juuri totesivat, että kohtaavat metsässä mielummin karhun, kuin miehen.
        Minä olen mies ja kohtaisin metsässä mielummin vaikka mieslauman, kuin karhun.
        Tositilanteessa, jos karhun metsässä näet, niin kyllä kylmät väreet kulkee selkäpiitä, eikä niin, että onpas mukavaa, kun tuolla on karhu.
        Se ei ole mikään Avara luonto tv-ohjelma, jossa karhua katsotaan kotisohvalta tv ruudun kautta, ei siinä pelota.

        Aika monta kertaa olen hillasuolla kontion nähnyt. Suon toisella laidalla, pötkimässä itsestäni poispäin.


    • Anonyymi00004

      Samaa tuossa itseasiassa juuri toissapäivänä äidilleni puhuin, että mikä niissä mansikoissa maksaa noin paljon. Nyt ollaan yli sen pisteen, että jätän kokonaan ostamatta, jollei halvemmalla saa. Kai niistä sitte saa jostain niin ison hinnan, ettei viljelijöiden enää tarvitse tavallisille suomalaisille myydä.

      P.S. Hyviä ne ovat kirsikatkin ja aivan jumalattomasti halvempia.

      • Anonyymi00006

        "Viiden kilon mansikkalaatikko maksaa keskimäärin 30–50 euroa ostopaikasta ja satokauden tilanteesta riippuen. Hinta vaihtelee tavallisesti noin 6–10 euron välillä kilolta."

        Kaupasta saa mansikkahilloa paljon halvemalla, kuin mansikoita.
        Mansikkahillosta saa paremman makuisen mansikkatäytekakun, kuin tuoreista mansikoista, jotka ovat mauttomampia verrattuna mansikkahilloon varsinkin täytekakussa.


      • Anonyymi00007
        Anonyymi00006 kirjoitti:

        "Viiden kilon mansikkalaatikko maksaa keskimäärin 30–50 euroa ostopaikasta ja satokauden tilanteesta riippuen. Hinta vaihtelee tavallisesti noin 6–10 euron välillä kilolta."

        Kaupasta saa mansikkahilloa paljon halvemalla, kuin mansikoita.
        Mansikkahillosta saa paremman makuisen mansikkatäytekakun, kuin tuoreista mansikoista, jotka ovat mauttomampia verrattuna mansikkahilloon varsinkin täytekakussa.

        Mansikkahilloa voi itekin tehdä ja tuleekin hyvää👍🍓🍓🍓🍓


      • Anonyymi00008
        Anonyymi00006 kirjoitti:

        "Viiden kilon mansikkalaatikko maksaa keskimäärin 30–50 euroa ostopaikasta ja satokauden tilanteesta riippuen. Hinta vaihtelee tavallisesti noin 6–10 euron välillä kilolta."

        Kaupasta saa mansikkahilloa paljon halvemalla, kuin mansikoita.
        Mansikkahillosta saa paremman makuisen mansikkatäytekakun, kuin tuoreista mansikoista, jotka ovat mauttomampia verrattuna mansikkahilloon varsinkin täytekakussa.

        Minä pidän tuoreista mansikoista. Hillot jätän pääsääntöisesti kauppaan, enkä leivo kakkuja. Vaan siis noilla hinnoilla en todellakaan osta mansikoita, vaikka herkkua ovatkin.


      • Anonyymi00010
        Anonyymi00008 kirjoitti:

        Minä pidän tuoreista mansikoista. Hillot jätän pääsääntöisesti kauppaan, enkä leivo kakkuja. Vaan siis noilla hinnoilla en todellakaan osta mansikoita, vaikka herkkua ovatkin.

        Mä ostan pakaste marjoja. Ei mene marjaakaan hukkaan esim. homehyumalla.
        Kelpaa.
        Pari hillopurkkia vuodessa kaupantädiltä.
        Vilma


      • Anonyymi00012
        Anonyymi00010 kirjoitti:

        Mä ostan pakaste marjoja. Ei mene marjaakaan hukkaan esim. homehyumalla.
        Kelpaa.
        Pari hillopurkkia vuodessa kaupantädiltä.
        Vilma

        Minä taas syön mielummin tuoreina kuin pakastettuina. Ei niitä voi toisiinsa verratakaan. Mansikka on minusta melko turha marja pakastettuna.


      • Anonyymi00020
        Anonyymi00012 kirjoitti:

        Minä taas syön mielummin tuoreina kuin pakastettuina. Ei niitä voi toisiinsa verratakaan. Mansikka on minusta melko turha marja pakastettuna.

        Mä teen sellaisia sörsseleitä, missä on muitakin Makuja.
        Keväällä söin espanjalaisia ja hehän ovat oppineet viljelemään suomalaisia mansikoita, missä on makua eikä mansikan näköisiä selluloosapallukoita.
        Vilma


      • Anonyymi00023
        Anonyymi00010 kirjoitti:

        Mä ostan pakaste marjoja. Ei mene marjaakaan hukkaan esim. homehyumalla.
        Kelpaa.
        Pari hillopurkkia vuodessa kaupantädiltä.
        Vilma

        Ihan hyvä mut riittäiskö pari hillopurkkii jos löytäisit oman miehen jolle haluatkin leipoa kaiken näköistä


      • Anonyymi00027
        Anonyymi00023 kirjoitti:

        Ihan hyvä mut riittäiskö pari hillopurkkii jos löytäisit oman miehen jolle haluatkin leipoa kaiken näköistä

        No-o hetken mietittyäni, ei tietenkään, jos hänellä on pallomaha ja vatkattua kermavaahtoa sangollinen.
        Vilma


    • Anonyymi00009

      Ostin eilen kaksi rasiaa mansikoita 16€:lla, olisikohan siinä ollut 2 litraa. Onhan se järkyttävän kallista, mutta mielihalu vei voiton. Onneksi olivat taivaallisen hyviä mansikoita, niin ei harmita.

      Edullisemmin saa kun käy itse poimimassa mansikat suoraan tilalta. Laatikollinen taitaa maksaa nykyään 45-50€, mutta itse poimimalla hintaa saa reippaasti alas .

      Työ maksaa ja poimijoille kuuluu reilu korvaus tekemästään työstä, joten mielelläni maksan siitä hyvästä, vaikka se vähän kirpaiseekin.

      Aletheias

      • Anonyymi00014

        No itseasiassa se ero, kun itse poimii, ei ole kummoinen. Se säästö on ainakin täällä meillä päin melko minimaalinen. Työvoimakustannuksilla se hintaero ei selity, kun itse poimiessa maksat lähestulkoon saman hinnan.


      • Anonyymi00016

        Mansikan itsepoiminnasta on jo ajat sitten tehty "elämysmatkailua" ja elämyksistä pitää tietysti maksaa. Ei siinä mitään säästä.


      • Anonyymi00017
        Anonyymi00014 kirjoitti:

        No itseasiassa se ero, kun itse poimii, ei ole kummoinen. Se säästö on ainakin täällä meillä päin melko minimaalinen. Työvoimakustannuksilla se hintaero ei selity, kun itse poimiessa maksat lähestulkoon saman hinnan.

        Joku puolituttu laittoi jossain somessa, että oli itse poimien maksanut 6kg mansikoista muistaakseni 36€ ja poimimiseen oli mennyt tunti. Eihän tuossa nyt ihan järkyttäviä summia säästä, erityisesti jos pitää ajaa kalliilla bensalla jonnekin vähän kauemmas, mutta säästöä se on pienikin säästö.

        Mutta olet oikeassa, että tietysti kustannuksia koituu myös esim kastelusta jne ja täytyyhän viljelijöiden myös jollain elää. Ilman heitä meillä ei olisi mansikoita lainkaan.

        Aletheias


      • Anonyymi00018
        Anonyymi00017 kirjoitti:

        Joku puolituttu laittoi jossain somessa, että oli itse poimien maksanut 6kg mansikoista muistaakseni 36€ ja poimimiseen oli mennyt tunti. Eihän tuossa nyt ihan järkyttäviä summia säästä, erityisesti jos pitää ajaa kalliilla bensalla jonnekin vähän kauemmas, mutta säästöä se on pienikin säästö.

        Mutta olet oikeassa, että tietysti kustannuksia koituu myös esim kastelusta jne ja täytyyhän viljelijöiden myös jollain elää. Ilman heitä meillä ei olisi mansikoita lainkaan.

        Aletheias

        Eli kuten todettua, niin ei siinä mitään säästä. Pienen säästön voi saada, jos asuu jonkun tilan vieressä, eikä ko. tila ole vielä tuotteistanut mansikanpoimintaa. Työvoimakustannuksilla järjetön hinta ei siis selity.

        Toivottavasti joku noillakin hinnoilla ostaa. Luulisi olevan kannattamattomampaa kasvattaa marjat homehtumaan, kuin myydä kohtuuhinnalla.


      • Anonyymi00019
        Anonyymi00018 kirjoitti:

        Eli kuten todettua, niin ei siinä mitään säästä. Pienen säästön voi saada, jos asuu jonkun tilan vieressä, eikä ko. tila ole vielä tuotteistanut mansikanpoimintaa. Työvoimakustannuksilla järjetön hinta ei siis selity.

        Toivottavasti joku noillakin hinnoilla ostaa. Luulisi olevan kannattamattomampaa kasvattaa marjat homehtumaan, kuin myydä kohtuuhinnalla.

        Itse ostin yhden purkin, kun siskoni halusi mansikkakakun. Enempää en osta, ainakaan kotimaista, jollei hinta putoa ja kunnolla. Täytyy siirtyä näissäkin ulkomaisiin, kun suomalainen tuottaja hinnoittelee itsensä pihalle.

        Toisaalta, jos on edes parveke, jossa voi muutamaa mansikantainta kasvatella, niin niillä saa jo hyvin kesän herkuteltua.


      • Anonyymi00021
        Anonyymi00018 kirjoitti:

        Eli kuten todettua, niin ei siinä mitään säästä. Pienen säästön voi saada, jos asuu jonkun tilan vieressä, eikä ko. tila ole vielä tuotteistanut mansikanpoimintaa. Työvoimakustannuksilla järjetön hinta ei siis selity.

        Toivottavasti joku noillakin hinnoilla ostaa. Luulisi olevan kannattamattomampaa kasvattaa marjat homehtumaan, kuin myydä kohtuuhinnalla.

        Ei tosiaan kauheasti säästä, mutta Suomessa kaikki on kallista, joren harva asia täällä on varsinaisesti edullista.

        Halvalla saattaa päästä, jos on mahdollisuus itse viljellä mansikkaa omalla pihallaan, mutta me joilla tällaista mahdollisuutta ei ole, joudumme venyttämään kukkaronnyörejä. En tunne mansikan viljelyn kustannusrakennetta juurikaan, mutta uskoisin, että sillä on joka tapauksessa hyvin vaikeaa rikastua edes näillä mansikanhinnoilla.

        Aletheias


      • Anonyymi00022

        No onko pakko ostaa noin paljon eli ostaa vaikka 10 mansikkaa eiks siin jo ole riittämiin ettei tuu mansikkakuumetta eli ostaa paril eurol mansikoita ja lopuilla vaikka grillistä hamburilaisen tai ostaa grilli tai uunimakkaraa ja kutsuu jonkun miehen niitä syömään eli yhdessä teette ja syötte makkaraa ja rahaakin vielä jäis huomiseen ruokaan


      • Anonyymi00024
        Anonyymi00022 kirjoitti:

        No onko pakko ostaa noin paljon eli ostaa vaikka 10 mansikkaa eiks siin jo ole riittämiin ettei tuu mansikkakuumetta eli ostaa paril eurol mansikoita ja lopuilla vaikka grillistä hamburilaisen tai ostaa grilli tai uunimakkaraa ja kutsuu jonkun miehen niitä syömään eli yhdessä teette ja syötte makkaraa ja rahaakin vielä jäis huomiseen ruokaan

        On pakko ostaa niin paljon, kun teki mieli mansikkaa. Ei mansikkakuumetta ole olemassakaan, mutta tietysti mistä tahansa voi tulla huonoa oloa, jos liikaa ahmii.

        Nuo mansikat kestävät hyvänä pari päivää ja saan syötyä niitä eri muodoissa esim puuron päällä, kreikkalaisen jugurtin kera tai ihan sellaisenaan. Pystyn ihan ongelmitta syömään tuon määrän, siihen mitään miestä tarvitse 😁

        Aletheias


      • Anonyymi00025
        Anonyymi00024 kirjoitti:

        On pakko ostaa niin paljon, kun teki mieli mansikkaa. Ei mansikkakuumetta ole olemassakaan, mutta tietysti mistä tahansa voi tulla huonoa oloa, jos liikaa ahmii.

        Nuo mansikat kestävät hyvänä pari päivää ja saan syötyä niitä eri muodoissa esim puuron päällä, kreikkalaisen jugurtin kera tai ihan sellaisenaan. Pystyn ihan ongelmitta syömään tuon määrän, siihen mitään miestä tarvitse 😁

        Aletheias

        Kyllä on jos liikaa mansikkaa syö ja eikö parempaa olis esim uunimakkaraa lautaselle ja sinappia ja kahvikupponen ja vie ne olkkariin ja syö ne tv tä katsellen


      • Anonyymi00026
        Anonyymi00024 kirjoitti:

        On pakko ostaa niin paljon, kun teki mieli mansikkaa. Ei mansikkakuumetta ole olemassakaan, mutta tietysti mistä tahansa voi tulla huonoa oloa, jos liikaa ahmii.

        Nuo mansikat kestävät hyvänä pari päivää ja saan syötyä niitä eri muodoissa esim puuron päällä, kreikkalaisen jugurtin kera tai ihan sellaisenaan. Pystyn ihan ongelmitta syömään tuon määrän, siihen mitään miestä tarvitse 😁

        Aletheias

        Ja jos laatikko mansikkaa maksaa 45 euroa niin ostaa 45 eurolla ennemmin mansikka viinereitä ja kahvin tai teen kanssa maistuu ja saa samalla mansikka kiintiön täyteen ja munkkejakin voi ostaa


      • Anonyymi00030
        Anonyymi00026 kirjoitti:

        Ja jos laatikko mansikkaa maksaa 45 euroa niin ostaa 45 eurolla ennemmin mansikka viinereitä ja kahvin tai teen kanssa maistuu ja saa samalla mansikka kiintiön täyteen ja munkkejakin voi ostaa

        Vielä halvemmaksi tulee, kun ostat pakan sokeria ja kaadat siitä suoraan suuhusi. Jos kaipaat rasvaa sekaan. niin lusikalla voipaketista suuhun sokerin kera ja sekotat suussa.


    • Anonyymi00013

      Maksikka litra kalliimpaa kuin bensiini ohoh...

      Joo suosiolla jää mansikat ostamatta, bensalitra on halvempi ja hyödyllisempi kuin mansikkalitra.

      Ja mansikan makuiset karkitkin halvempia eikä tule sotkua, roskia.

    • Manskoita on omia, mutta mistä niitä keltasia vadelmia siis lakkoja saa? Oikeita vadelmia mulla on kans, siis punasii!

      • Anonyymi00028

        Hih. Pitää suksia suolle. Siellä hillaa.
        Mutta kandee merkitä reitti, ettet katoa ja sitten niitä tunnisteita...vaaleatukkainen, sinisilmäinen, normaalivartaloinen ja keskimittainen.
        Vilma


      • Anonyymi00029

        Ne maksaa sitten jo niin paljon, että pitää olla ihan oikeaakin kultaa, jos haluaa ämpärillisen. Toisaalta ovat esim. mansikoihin nähden niin veemäisiä poimittavia, että hinnan kyllä ymmärtää


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      105
      1170
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      988
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      91
      739
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      285
      704
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      596
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe